www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
- Map met fotos \ jaartal \ <amerikaansedatum>_KortOmschrijving
vb: F:\Fotos\2016\20160801_UitstapZee
Indien het een evenement bevat dat meerdere dagen duurde, zoals een weekend of week op reis, hanteer ik de eerste dag als datum.
- Map met exports \ Thema\naam_nr.jpg
vb: F:\Export\B&W\bonn01.jpg
- Map met Lightroom cataloog per jaar
vb: F:\Fotos\Catalog\2016.lrcat
De foto's van de laatste 2/3 jaar hou ik op mijn interne drive, met een kopie op de NAS. Oudere foto's staan op de NAS. Van al deze heb ik een kopie op een externe drive en gebackupped bij Crashplan.
Wanneer ik een hele serie foto's nog wil bewerken van een van de eerdere jaren kopieer ik ze intern en maak in de bijhorende catalog een nieuwe verwijzing naar de interne drive.
Ik verkies ook om XMP's files bij te houden naast de CR2 files. Ik probeer te geotaggen waar mogelijk (GPX files afkomstig van Garmin GPS).
Wat betreft importeren, catalogeren en indexeren van mijn foto's hanteer ik volgende strategie:
- ik gebruik weinig tags
- totaal foute foto's krijgen direct een X (reject)
- acceptabele foto's krijgen 3 sterren
- zeer goede foto's 5 sterren
- foto's waarvan ik vind dat je publiekelijk mogen verschijnen: krijgen de categorie groen
- foto's waarvan ik vind dat ze tot de privésfeer horen krijgen de categorie rood.
Aan de hand hiervan kan ik filteren wat ik wil publiceren:
- 'portfolio' foto's: 5 sterren + groen
deze gaan dan naar 500px
- 'verjaardagsfeestje foto's': minimaal 3 sterren + rood
deze gaan dan naar Flickr, maar gaan krijgen dan de correcte privacy instellingen
[ Voor 3% gewijzigd door DinoBe op 08-08-2016 11:38 ]
Tevens plaats ik in de JPEG map een 'Selectie' folder met daarin de foto's die ik goed vind en al bewerkt hebt.
Dus zo:
Afbeeldingen\RAW\2016\Oostenrijk
Afbeeldingen\JPEG\2016\Oostenrijk\Selectie
Zo kan ik makkelijk alles snel vinden op m'n NAS :-).
Edit:
In Lightroom heb ik gewoon de RAW folder met alle subfolders toegevoegd, als ik nieuwe foto's heb geplaatst synchroniseer ik die folder.
[ Voor 13% gewijzigd door ndonkersloot op 08-08-2016 12:30 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
- op jaar,
- event. (bv kerst/sinterklaas/vakantie)
- met wie
voor mij werkt het beste
<jaartal map>\ *mapje genaam*<maand ><dag> <eventnaam>\<volgnummer> <description if needed>
lange namen zijn ruk, wat wel handig werkt is bv extra info zoals gps info en dat soort meuk.
meta data dus
ik zoek nog goeie software om de plaatjes te ontdubben en het daarbij "gelijkwaardige" te tonen..
of meta data toe te voegen..
leukste zou zijn als je een software hebt waarbij je een stem in kan opslaan. sot hot or not idee .. hierdoor kan je onder je familie leden ook een waardering aan foto's toevoegen .. en dus sneller beslissen kan de foto weg ja/nee
Tja vanalles
Anoniem: 795735
Dit vind ik persoonlijk een waardevolle tip. Je kunt er een PDFje downloaden over die NIDF norm die 13 pagina's met interessante informatie bevat.Chiron schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:08:
Bij het importen rename ik mijn foto's trouwens al volgens de NIDF norm, dus mijn initialen, datum, en volgnummer.
Werkt erg handig als je foto's aanlevert van evenementen waarop meerdere fotografen zijn geweest, of als je zelf met verschillende camera's schiet.
http://www.nidf.nl/nidf-norm/
Heb jij dan meerdere lijsten?Ventieldopje schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:47:
Dmv. de keyword list valt het taggen wel mee qua werk. Zeker als je een beetje logische en gestructureerde keywords hebt.
En tja, logische en gestructureerde trefwoorden. Da's altijd een beetje mijn makke, ik kan altijd goed structureren maar vind later altijd een nóg betere manier.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik sta op het punt om mijn oude foto's (waar geen negatief van is) en negatieven te (laten) digitaliseren. Vervolgens wil ik afdrukken en negatieven weggooien. Daar wil ik m'n kinderen niet mee belasten en de techniek is nu beschikbaar.
Waar sla je digitale foto's op, zodat het ook over 10 of 20 jaar nog leesbaar/bruikbaar is? Online op een eigen website? Thuis op een SD-kaartje? Andere slimme tips?
A'dam PVOutput
Op de NAS met een fysieke backup én in de cloud. 3 locaties dus.ericplan schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:04:
Waar sla je digitale foto's op, zodat het ook over 10 of 20 jaar nog leesbaar/bruikbaar is? Online op een eigen website? Thuis op een SD-kaartje? Andere slimme tips?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik ben nu zover dat ik 15 jaar aan digitale foto's weer op orde heb op filesystem nivo. Prima, fijn. Maar de grote vraag is, wat nu. Hoe maak ik deze hoeveelheid foto's doorzoekbaar, bekijkbaar, uitprintbaar, etc. Wij hebben thuis alleen Mac's en iDevices dus Photos lijkt de logische keuze. Daarnaast ben ik de laatste tijd fan geworden van de iCloud Photo Library (echt super, alle foto's beschikbaar op al je devices) dus dat heeft ook mijn voorkeur.
Waar het lastig wordt is hoe om te gaan met foto's die van mijn camera komen (SD). Die kan ik natuurlijk direct in Photos importeren maar dan staan ze álleen daar. Het liefst heb ik een (complete) bestandsstructuur en een (complete) Photo library (in iCloud met een offline versie op mijn iMac). Aan de andere kant staan foto's die ik op mijn telefoon maak ook weer alleen in iCloud en niet op een bestandsstructuur die losstaat van Photos. Op de 1 of andere manier vind ik dat toch fijn om te hebben...
Iemand ervaringen of tips in dit scenario? Hoe zou zo'n workflow eruit kunnen zien? Ik merk dat ik er een beetje vast in loop nu.
Ohja, voor de volledigheid: van die bestandsstructuur (op mijn NAS) wordt ook wekelijks een backup naar Amazon S3 gemaakt. Ook wel prettig idee.
Momenteel heb ik het als volgt:
Photo
- Jaar
-- [MM-DD-YYY] - [Onderwerp]
--- Afbeeldingen
--- Filmpjes
- Jaar
--- Afbeeldingen
--- Filmpjes
Dat komt omdat ik af en toe ook korte filmpjes maak met mijn camera. Sinds kort ook een nieuwe camera dus nu sla ik foto's op als RAW én JPEG.
Mijn nieuwe indeling wordt dus:
Photo
- Jaar
--- RAW
--- JPEG
--- Filmpjes
Maar ik moet nog even uitzoeken of dat echt handig werkt. De bovenste map heet photo omdat ik dagelijks een back-up naar mijn Synology maak. Voor Photo Station wordt de map 'photo' genoemd dus die heb ik maar als root aangehouden.
De bestandsnaam van de foto's pas ik aan naar de naam van de map met een getal tussen haakjes erachter. Bijvoorbeeld: Vakantie Spanje (0001).
Als ik een beetje google dan zie ik juist veel mensen de tip geven dit niet te doen. Ik loop er nu ook een beetje tegen aan dat als je veel foto's maakt dat het echt niet meer handig is. Zijn er mensen die puur subject based ordenen? Dus niet mappen maar puur collecties?
Wat is jullie ervaring daarmee?
Ik sorteer wel op datum maar pas nadat het in andere mappen met onderwerpen staat. Pas wanneer het per onderwerp een onoverzichtelijk aan het worden is ga ik wat met jaren of datums doen.Xenophoben schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:17:
Het valt me op dat veel mensen hier op datum sorteren.
Als ik een beetje google dan zie ik juist veel mensen de tip geven dit niet te doen. Ik loop er nu ook een beetje tegen aan dat als je veel foto's maakt dat het echt niet meer handig is. Zijn er mensen die puur subject based ordenen? Dus niet mappen maar puur collecties?
Ik sorteer zelf alles handmatig aan de hand van het onderwerp in verschilllende mappen. Ik maak niet heel veel foto's en op die manier kan ik alles binnen een paar seconden vinden. Ik zie wel eens mensen die voornamelijk op datum sorteren, maar dan kan je nog niets terug vinden.
Ik sla de foto's op per maand en dat doe ik bij het importeren. Daarna kijk ik er niet meer naar om. De rest gebeurt allemaal via collecties (bijv. van de shoots van de afgelopen tijd, via tags, via de omschrijving en ik heb collecties op thema. Daarnaast gebruik ik ook smart collections om foto's bij elkaar te houden.
Dit systeem bevalt me uitstekend; een mooie separation of concerns en ik ben heel flexibel met alles. Als ik een bepaalde ordening wil hebben dan maak ik daar een (smart) collection voor. En met de zoek functie van Lightroom is ook bijna alles te vinden.
Bijvoorbeeld: foto's/2016/Nexus 6P
En dan mirror ik alles met de andere 3 HDD's die ik heb waarop foto's staan. Klaar is kees. Ik ga echt geen selectieproces door bij alle foto's haha.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
En kijk je ze dan ook ooit nog terug?kuusj98 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:19:
Ik duw de geheugenkaart in de PC, en pleur de foto's in de juiste map.
Bijvoorbeeld: foto's/2016/Nexus 6P
En dan mirror ik alles met de andere 3 HDD's die ik heb waarop foto's staan. Klaar is kees. Ik ga echt geen selectieproces door bij alle foto's haha.
Want als ik al mijn Nexus 6P foto's ga doorbladeren op een regenachtige middag... dan wordt ik niet vrolijk.
Daarom sorteer ik ze wel op gebeurtenis en datum. Anders kijk ik er nooit meer naar, en hoef ik dus ook geen foto's te maken. Plus naast die selectie, maak ik elk half jaar een fotoboek.
Zo ben ik ooit begonnen (2001), kostte heel veel tijd om alles goed te sorteren. Je moet steeds weer nadenken over hoe je het onderwerp gaat noemen vaak ook moeilijk omdat sommige foto's in meerdere categoriën vallen. Dan kan je tags/keywords gebruiken, is ook weer veel werk. Je krijgt oude en nieuwe foto's door elkaar en daardoor weer moeilijker te backuppen. Ook de software om foto's te beheren kan veranderen door de jaren heen waardoor je werk verliest en opnieuw moet doen.Xenophoben schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:17:
Uiteindelijk overgestapt op sorteren per jaar voor archivering, als het jaar eenmaal voorbij is kun je die map met rust laten. Als er een backup van is hoef je de map niet steeds opnieuw te backuppen. Binnen het huidige jaar kun je het systeem weer verfijnen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Waardoor je dus nooit iets terug kan vinden en je er waarschijnlijk ook nooit meer naar kijkt.kuusj98 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:19:
Ik ga echt geen selectieproces door bij alle foto's haha.
Ja, het gebeurd regelmatig dat we weer eens een zooi foto's bekijken. Als ik weer eens aan het rotzooien ben in de backups bijvoorbeeld. Of als mam's een zooi foto's wil hebben voor een fotoalbum eindigt dat meestal in een avond foto's kijken.Waah schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:28:
[...]
En kijk je ze dan ook ooit nog terug?![]()
Want als ik al mijn Nexus 6P foto's ga doorbladeren op een regenachtige middag... dan wordt ik niet vrolijk.
Daarom sorteer ik ze wel op gebeurtenis en datum. Anders kijk ik er nooit meer naar, en hoef ik dus ook geen foto's te maken. Plus naast die selectie, maak ik elk half jaar een fotoboek.
Uiteraard staan er ook "privé" foto's op mijn telefoon die mijn ouders niet hoeven te zien, die filter ik er uit of laat ik alleen op Google Drive staan.
Wel dus haha, uiteraard worden er mappen gemaakt per vakantie bijvoorbeeld. DusPilatuS schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:41:
[...]
Waardoor je dus nooit iets terug kan vinden en je er waarschijnlijk ook nooit meer naar kijkt.
foto's > 2016 > Spanje > Canon Ixus 135
"""""""""""""""""""""""""" > Canon Eos Raw
"""""""""""""""""""""""""" > Canon Eos JPEG
"""""""""""""""""""""""""" > Nexus 5X (vader, moeder, zusje)
"""""""""""""""""""""""""" > Nexus 6P
En video's hebben een aparte map op hetzelfde niveau als foto's. Daarin zit precies dezelfde structuur als in foto's.
Ik ben al enige jaren aan het zoeken naar een goede manier om de groeiende collectie foto's en video's goed en makkelijk op te slaan. Vooral nu mijn zusje en ouders ook Nexus 5X'en hebben en op 4K opnemen groeit de datahoop exponentieel t.o.v. vorige jaren. Een NAS is een optie, maar redundancy heb ik dan nog steeds niet.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zelf heb ik het ook op jaartal en dan de datum met het onderwerp / event erachter.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Zeker ook omdat het in de metadata staatChiron schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:00:
Ik zou dan helemaal gek worden, voor mij is het persoonlijk helemaal niet relevant met welke merk en type camera de foto's zijn gemaakt.
Zelf heb ik het ook op jaartal en dan de datum met het onderwerp / event erachter.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Sinds ik ook foto's ben gaan scannen van mijn ouders en je soms ook van anderen foto's ontvangt, voeg ik daar ook de fotograaf aan toe:
Jan Jansen > iPhone> Jaar > Maand > Dag
Jans Jansen > Instamatic > Jaar > Maand Dag.
Vervolgens gebruik ik lightroom voor:
- Selecteren van de foto's.
- Nabewerking.
- GPS coördinaten toevoegen.
- Dateren van de fotos.
- Aan iedere foto de namen van de personen erin koppelen (achternaam eerst).
Dan is het louter een kwestie van exporteren en uploaden naar een site zoals Flickr. Die voegt er soms zelf ook nog wat algemene tags aan toe.
Aan het einde van de rit is de hele folderstructuur niet meer relevant. Foto's kun je dan makkelijk terugvinden op datum, persoon, locatie etcetera.
En als je wil weten wie de foto heeft gemaakt kan je dat doen door bij het importeren de foto's te renamen aan de hand van de NIDF formule, dus beginnen met de initialen van de fotograaf in de bestandsnaam. Niet vergeten om dat aan te passen als je wisselt van een van je eigen kaartjes en die van je vriend/vriendin/echtgenote/familieVentieldopje schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:32:
[...]
Zeker ook omdat het in de metadata staatJe hebt veel meer aan een datum + onderwerp idd dus 2016/2016-05-08 Vakantie bijvoorbeeld.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
- Foto's met een geheugenkaartlezer importeren naar de laptop via Lightroom
- Eerst pas ik de naam aan van de bestanden naar 'aangepaste_naam_die_de_activiteit_beschrijft_nummer_origineel_bestand'
- Dan voeg ik een aantal keywords toe die bij deze activiteit passen
- Qua mappenstructuur gaat het dan als volgt: Afbeeldingen/jaar/naam_activiteit. Afbeeldingen is de algemene map waarin alle verschillende jaren staan. Ik heb redelijk wat activiteiten per jaar maar nog geen enkele keer last gehad dat ik iets niet kon vinden. Het voordeel is dat je simpel in Lightroom een submap aan kunt maken binnen het jaartal en dat het zo overzichtelijk blijft.
- Dan is het belangrijk om smart previews bovenaan te selecteren. Dit zorgt er voor dat er een klein raw bestand van de foto gemaakt word wat je kunt bewerken maar erg weinig ruimte in beslag neemt. Als voorbeeld ik heb ruim 90.000 foto's terwijl dat 100GB aan ruimte inneemt.
- Daarnaast heb ik de voorvertoning op minimaal staan.
- Na het lokaal selecteren en bewerken plaats ik de foto's op mijn externe 2,5" HDD en op mijn NAS
- Op de externe HDD is plaats voor ongeveer een jaar aan raw foto's zodat ik die altijd bij mij heb in groot formaat. Oudere jaren heb ik dan altijd bij me in de vorm van een smart preview wat dan nog een resolutie oplevert van ruim 2500 pixels langste zijde.
- Van de NAS word vervolgens weer een back-up gemaakt naar amazon cloud.
Mijn mappenstructuur houd ik redelijk simpel. Type set in wat categorieën en soms een jaartal in de naam.Xenophoben schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:17:
Datum vind ik niet relevant want ik zoek daar zelden op en al helemaal niet in de mappenstructuur. Datum staat gewoon in de metadata dus kan je in lightroom op filteren en sorteren.
Misschien is het anders als je zoveel schiet dat je snel door je betekenisvolle namen heen bent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit lijkt mij ook het logisch inderdaad. Ik ga het hiermee gewoon is proberenGonadan schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:21:
[...]
Mijn mappenstructuur houd ik redelijk simpel. Type set in wat categorieën en soms een jaartal in de naam.
Datum vind ik niet relevant want ik zoek daar zelden op en al helemaal niet in de mappenstructuur. Datum staat gewoon in de metadata dus kan je in lightroom op filteren en sorteren.
Misschien is het anders als je zoveel schiet dat je snel door je betekenisvolle namen heen bent.
- Dit gaat per jaar. En dan in een submap met een naam van de activiteit. bv: RAW - 2016 - Dagje Scheveningen
- De bestandsnamen laat ik meestal gewoon wat het is
- Dan "blader" ik door mijn fotos en selecteer die gene die sowieso weg kunnen.
- Dan worden de overige foto's bijgewerkt en worden er eventueel nog meer foto's naar de prullenbak verwezen.
- Als het bewerkingsproces klaar is worden ze getaged. Eerst algemeen wat bv voor alle foto's geld (de locatie bv).
- Daarna specifieke tags. Als avond, water, architectuur, naam van personen etc.
- Dan maak ik van de RAW bestanden ook een Map met JPG's aan. JPG -2016 -Dagje Schevening. Dit omdat de RAW bestanden groot zijn en om snel door fotos te bladeren op de NUC. laptop of via internet gaat dit makkelijker met JPG's die een stuk kleiner zijn.
- Daarna worden ze verplaatst naar de NAS. Welke gebackupped word in de cloud.
- Vroeger wou ik de RAW bestanden nog wel eens weggooien. Want toch niet meer nodig. Nu bewaar ik alles.
De rest vind ik via de meta data wel.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Import
1) omzetten naar .dng
2) NIDF-naam toepassen
3) Copyright info toepassen
4) lens corrections profile toepassen
5) 1:1 previews renderen
6) import in \jaar\maand\dag folders
7) alle foto's voorzien van zo compleet mogelijke locatie (dus incl. provincie/staat en sublocation)
Uitzoeken
Soms voeg ik meerdere dag-mapjes samen tot één map met herkenbare naam (bijv. Schotland), maar alleen als ik maar weinig foto's heb gemaakt die dagen.
Soms maak ik collections van vakanties, of van een specifiek moment in de vakantie als het onoverzichtelijk wordt door de vele foto's (bijv. Angkor Wat). In dit specifieke voorbeeld vul ik ook de tempelnamen in bij sublocation. Nu in Lightroom Mobile sinds kort gebruik moet ik dit meer gaan doen.
Uitzoeken doe ik d.m.v. van flags: reject kan weg (wat meestal niet gebeurd), unflagged is niet goed genoeg, flagged is goed.
Taggen doe ik niet systematisch, is heel wisselend. Terugzoeken doe ik eigenlijk puur op datum of op locatie en vervolgens visueel.
Tegenwoordig sync ik een hoop naar Lightroom Mobile om uitzoekwerk te kunnen doen, en vooral in te kunnen halen. Beter uitzoeken op je mobieltje, dan niet uitzoeken.
JPG's bewaar ik nooit, zie er het nut niet van in, je kan ze altijd weer opnieuw aanmaken o.b.v. de .dng.
Publicatie
De te publiceren foto's voorzie ik van tags en titel/beschrijving. Direct vanuit Lightroom publiceer ik naar 500px (kleine seletie) en Flickr (iets grotere selectie). Flickr met de Jeffrey Friedl plugin, die werkt zoveel beter. Daarnaast ben ik momenteel bezig met Adobe Portfolio site, deze kan foto's direct vanuit Lightroom Mobile importeren.
Backup
Catalogus staat op een SSD, en LR maakt een backup, en doet een integriteitscontrole v/d catalogus elke keer bij afsluiten.
Handmatig (althans, het aftrappen is handmatig) encrypt en sync ik de boel naar een harde schijf. Hier komt het terecht in een Google Drive folder, waarna het dus naar de cloud synced. 1 á 2 Keer per jaar kopieer ik de boel op 1 á 2 harde schijven die offsite en offline worden gebracht.
Als ik dan foto's terugkijk dan skip ik er veel te snel doorheen omdat het gewoon zoveel is. Dat is dus waar ik laatse tijd vooral mee bezig ben. Ik wil voorkomen dat het straks over een aantal decennia het echt niet meer te overzien is. En dat het voor mijn nabestaanden ook ooit nog leuk is om doorheen te kijken ipv dat ik een archief van honderd duizend foto's heb waar je door de bomen het bos niet meer zien.
Ik weet wel dat ik met tags en ratings enzo kan werken, maar het heeft mijn voorkeur om gewoon überhaupt niet TE veel te hebben. Verder ben ik druk bezig om ook jpg's te maken van de foto's, zodat het ook makkelijk buiten lightroom te bekijken is. (raw bewaar ik natuurlijk !)
Verder is mijn verzameling zo onderverdeeld:
-mapje per jaar (2015,2016, etc)
Daarin: mapjes per maand (2015_01, 2015_02 etc)
Daar weer in : mapjes per dag (2015_01_01 t/m 2015_01_31 bijvoorbeeld)
In deze structuur importeert lightroom het ook.
RAW's behandel ik als 'negatieven', en jpg's als de uiteindelijke printjes. Meestal export ik jpgs gewoon opnieuw als ik ze nodig heb.
Daarna is het simpel in Lightroom de leukste foto's met een vlag aanduiden.
Een set foto's van kinderen in de speeltuin bijvoorbeeld. Je maakt 50 foto's en houdt er 1 over na selectie. Dan is het toch leuk om alle foto's na een paar jaar nog eens terug te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Fornoo op 21-09-2016 09:55 ]
Al sinds 2001 bewaar ik RAW files gemaakt met digitale camera's. In eerste instantie TIFF files (Minolta Dimage 7), en vanaf 2002 NEF files (destijds met een Nikon D100).
Opnames gemaakt vanaf 1993 liet ik destijds scannen (kleuren positieven) door Kodak Imagelab en aanleveren op gouden Photo CD's. (die overigens nog steeds leesbaar zijn
Ook die bestanden heb ik op m'n huidige storage staan.
Inmiddels de nodige PC's en HDDs later, die uiteraard groeiden in snelheid en opslagcapaciteit, maar de basis van de indeling heb ik eigenlijk nooit veranderd.
1 grote directory structuur met een 2-deling:
-RAW files vanaf 2001 (TIFF, NEF)
-gescand materiaal voor 2001
Vervolgens per jaar gerangschikt, per datum (DDMMJJJJ), waarbij de datum directory aangevuld is met locatieomschrijving.
Bijvoorbeeld \NEF Files\2016\11092016Waterloopbos
en daar staan de NEF files.
Eventuele bewerkingen een niveau dieper.
M.a.w. de panos staan in \NEF Files\2016\11092016Waterloopbos\Panos
en de gewone bewerkingen in \NEF Files\2016\11092016Waterloopbos\TIFFs. Multi layer TIFFs die b.v. met Photoshop bewerkt zijn en de eventuele export files als de resulterende JPEG (die uiteindelijk naar Flickr geupload wordt)
Libraries van programma's als LR of andere RAW converters ben ik ooit aan begonnen, maar heb ik weer overboord gezet. Teveel gedoe, teveel afhankelijk van een specifiek stukje software.
Gebruik het liefst een RAW converter die geen library 'gedoe' gebruikt (tot nu toe ViewNX2 en dat bevalt goed.)
Backup uiteraard dagelijks naar een offline NAS (RAID-5) die slechts aangaat voor de backup.
Voor synchroniseren van lokaal --> NAS gebruik ik Allway Sync, die ik zodanig heb ingesteld dat ik vijf kopieerslagen terug kan. M.a.w. zelfs als ik weken laten bedenk dat ik toch die ene versie van een bepaald bestand niet had moeten deleten, kan ik die nog uit een oudere file versioning directory terughalen. En dat kan best wel eens handig zijn...
Op onregelmatige basis ook nog naar een storage device op een compleet andere locatie.
De totale verzameling aan image data omvat ca 2TB, ca. 50.000 bestanden.
Ik probeer zoveel mogelijk software specifieke afhankelijkheden te vermijden. Daarom het liefst universele formaten als TIFF en geen database/library constructies van software zoals Lightroom of Capture One. Ik blijf het liefst bij de plain & simple OS (Windows in mijn geval) directorystructuur. Overzichtelijk, makkelijk kopieer- en verplaatsbaar, voor iedereen te begrijpen.

Zaken als exports naar lowres en/of specifieke resolutie JPEGjes bewaar ik niet. Die creëer ik wel opnieuw, mocht ik ze nodig hebben.
De digitale originelen (NEFs, TIFFs) heb ik altijd bewaard, onaangetast! Het komt namelijk regelmatig voor dat de allernieuwste bewerkings- en/of conversiesoftware anno nu, meer uit dat digitale origineel van zoveel jaar geleden, kan halen!
Tagging, sterretjes toekennen, e.d. ben ik ooit mee begonnen, maar snel weer gestopt. Want de gedachtegang daarbij is nogal wispelturig.
Regelmatig gebruik ik EXIFTOOL om hele groepen van bestanden van algemenere metatags te voorzien.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 21-09-2016 10:07 ]
Dat klopt helemaal, het gaat mij zeker niet om opslagruimte. Inmiddels ben ik al een stuk verder met het uitzoeken en weggooien. Ik maakte eerst echt te veel foto's merk ik nu, wat een klus heb ik er nu aan, pak het maand voor maand aan. Gaat vooral om foto's van familie en mijn dochter. Best lastig want meeste zijn ook best mooie foto's, maar heb dan wel bijvoorbeeld van een dagje spelen bij ballorig dat ik dan 10 foto's heb bij dezelfde glijbaan, 10 foto's van de patatjes eten, 10 foto's in de ballenbak, 10 foto's op de schommelAikon schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:49:
Ik denk ook niet dat het iemand om opslagruimte te doen is. Maar eerder om beheersbehaarheid. Ik probeer ook wel zoveel mogelijk weg te gooien, maar het blijft lastig. Met name met bijv. met 50x een ondergaande zon, de overige 49 voegen eigenlijk niks toe. Dat is met kinderen (mensen) natuurlijk anders, die zijn allemaal verschillend.

Inmiddels ook een stapje extra toegevoegd aan hoe ik de boel organiseer, ik heb nu mijn export map ook ingesteld als icloud foto upload. Ik wist voorheen niet dat dit mogelijk was vanaf een windows pc maar gelukkig wel. Nu zijn alle (uitgezochte) foto's ook eens makkelijk even te laten zien op de ipad als er bijvoorbeeld familie over de vloer komt.
jpg's exporteer ik met quality op 70 (van de 100) in lightroom. Dat is goed genoeg dat ik het verschil niet kan zien, en de foto's blijven dan redelijk klein qua bestandsformaat zodat het ook nog redelijk snel uit de cloud te laden is.
[ Voor 7% gewijzigd door hypz op 20-10-2016 08:58 ]
Ik kan dus een schone start maken en was eigenlijk voornemens om op de NAS gewoon alle foto's in een folder per jaar te gooien. Dus folders 2008, 2009, 2010, etc. Werken met submappen maakt het geheel denk ik onoverzichtelijk. Nu wil ik eigenlijk een leuke fotomanager hebben om alsnog snel bepaalde foto's te kunnen zoeken, bijvoorbeeld via tags. Ik zal eerlijk zijn: ik denk dat Lightroom me te duur is en ik heb het idee dat Lightroom ook erg bedoeld voor het (na)bewerken van foto's, waar ik minder interesse in heb.
Welke fotomanagers gebruiken jullie, en welke zouden jullie adviseren? Ik heb DigiKam geprobeerd, maar die draait hier superinstabiel (W10).
Zelf e-liquid mengen? -> www.MaakjeSmaak.nl!
Geef ook eens E-liquid cadeau!
Want met 1GB ben je snel klaar...
Ik heb zelf inmiddels zo'n 250K bestanden. De oudste zijn van de jaren 199x (gescande negatieven en dia positieven). En de eerste RAW (NEF) files dateren uit 2002 tot op heden.
Heb de afgelopen 25 jaar al van alles geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik altijd weer terug gewoon op de bestandenstructuur van het OS (Windows in mijn geval). Ooit Win 3.1 en tegenwoordig Win 10.
Ik heb een structuur die eigenlijk heel simpel is en ik nooit meer heb veranderd.
\ [jaartal] \ [ddmmjjjj][onderwerp] \ RAW files
\ [jaartal] \ [ddmmjjjj][onderwerp] \ RAW files \ [bewerking]
waarbij [onderwerp] iets in de trant van [plaatsnaam/onderwerp] is
en [bewerking] iets van [TIFF], [Pano] of [specifiek item] is.
Voorbeeld: [Drive]:\NEF_Files\2016\19062016HortusAdam\Pano\PanoramaDSC_9314.TIF
En dat werkt voor mij al die jaren prima. Is duidelijk, overzichtelijk, nooit van databases afhankelijk en prima 1 : 1 migreerbaar bij overgang naar nieuwe OS versies en/of grotere/nieuwere backup media.
De RAW files (in mijn geval NEF) en TIFFs en JPEGs, en whatever grafisch formaat zijn prima te viewen met de standaard OS tools.
Of eventueel iets als de tooltjes van de diverse camerafabrikanten o.i.d. (ViewNX van Nikon, vroegere fotobrowsers, IrfanView, XnView, etc.)
En vanuit de Windows Explorer of een imageviewer (zoals hierboven genoemd) kun je dan prima dingen als een specifieke Photoshop versie, een resizer, een EXIFtool, o.i.d. opstarten.
Oh ja, en alle files zijn direct benaderbaar op een stelletje dikke TB schijven die in m'n systeem zitten en dagelijks worden de backups gesynchroniseerd met een externe NAS (RAID-5 backup systeem) die alleen online is voor de backup run. En datzelfde nog een keertje met nogmaals een externe schijvenset.
En dat dubbele backup gebeuren, met een 10-staps generatie backup heeft me al meerdere malen 'gered' als ik iets terug wilde wat ik een paar weken geleden toch niet had moeten deleten en/of overschrijven.
[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 22-01-2017 10:53 ]
www.maartendeboer.net
\ [jaartal] \ [maand] \ [jjjj-mm-dd] mm-ss - originele bestandnaam (onderwerp)
• Rood komt vaak voor (Metamorphose als renamer
• Eventuele versies (tiff, jpg, ...) staan in dezelfde map.
• Het voordeel van deze naamgeving is dat de naamgeving meteen ook perfect dient als tijd-sortering (Metamorphose kan de exif tijd nemen en die offsetten bij renamen).
Nu mijn vriendin er bij komt (P&S iphone via photos/icloud) moet ik nog even kijken wat ik precies wil qua organisatie, gezien zij opgescheept zit met een Mac. We hebben net de Photos-collectie van haar Mac (150GB) gebackupped op een externe harde schijf (als in: geexporteerd want 150GB kopieren is voor Apple te moeilijk... rant intended) en gesynced met iCloud (als in: eerst de muziek verwijderd want de macbook zat "te vol" volgens Apple om te syncen).
Hierbij moet ik meegeven dat ik voorlopig nog geen gebruik maak van professionelere organisers voor tags. Face detection wil ik niet uitbesteden aan Google
Tot slot las ik dat de Win10 photos app een anti-redundantie functie heeft en dubbels kan opsporen, wellicht ook wel handig voor velen die geen LR, C1, etc ... gebruiken.
Altijd op de camera dmv formatteren, nooit gewoon verwijderen muv enkele foto's tijdens het fotograferen misschien.Stijnb_ schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:17:
bij het importeren van de fotos in lightroom. Verwijderen jullie meteen de fotos van het toestel dmv lightroom? Of wachten jullie tot je er zeker van bent en doe je dit dan op het toestel zelf?
www.maartendeboer.net
Na het importeren verwijder ik de foto bestanden via explorer.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Maar pas NADAT de gekopieerde RAW files (vanaf de geheugenkaart in de camera --> PC) ook gesynchroniseerd zijn met mijn backup devices.
En dan nog stop ik vaak een 'vers' geheugenkaartje in de camera en laat ik het geheugenkaartje waar de laatste opnames mee gemaakt zijn, nog ff apart liggen.
Op die manier worden alle media ongeveer even vaak gebruikt en rouleert e.e.a.
Nope, ML houdt er rekening mee en stelt zich zelf veiligMr Pingu schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:23:
Ik formateer nooit want dan ben ik m'n magic Lantern kwijt.
Na het importeren verwijder ik de foto bestanden via explorer.
www.maartendeboer.net
Aha, eigenlijk nooit geprobeerd.Ventieldopje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:29:
[...]
Nope, ML houdt er rekening mee en stelt zich zelf veiligJe kunt dus gewoon formatteren. Sterker nog in dat scherm heb je nu de optie om ML te verwijderen of te behouden.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik zoek iets dat allereest chronologisch sorteert, per dag, dan per onderwerp op die dag. (Wat ik al doe in mijn bestandsnaamgeving: "2017/2017-01-01a Fireworks".) En mogelijkheid biedt foto's op de wereldkaart weer te geven en tenslotte personen taggen om zo alle foto's van een persoon in een album te kunnen openen.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Is in dit topic meer op zijn plaatsSaturnus schreef op zondag 5 februari 2017 @ 04:50:
Welk programma gebruiken jullie om foto's te sorteren/bladeren/openen?
Ik zoek iets dat allereest chronologisch sorteert, per dag, dan per onderwerp op die dag. (Wat ik al doe in mijn bestandsnaamgeving: "2017/2017-01-01a Fireworks".) En mogelijkheid biedt foto's op de wereldkaart weer te geven en tenslotte personen taggen om zo alle foto's van een persoon in een album te kunnen openen.
www.maartendeboer.net
1. SD-kaart kopiëren naar een folder op mijn PC. In deze folder ga ik schiften: onscherpe foto's weggooien, de beste foto selecteren van reeksen die vrijwel identiek zijn etc. Mocht ik hier een fout maken, dan staat alles nog op de SD-kaart.
2. De overgebleven foto's gaan in een map die chronologisch benaamd is (2017-01-winter). Deze map staat in een aparte fotodatabase-locatie op mijn dataschijf.
3. De map in kwestie wordt geïmporteerd in het programma waar ik mijn collectie mee beheer, IMatch van Photools.
4. Na het importeren hang ik in IMatch tags aan de foto's. De eerste keren dat je er mee aan de slag gaat (en een collectie van jaren hebt te verwerken) is dat veel werk maar naarmate je meer en meer up-to-date bent valt het steeds meer mee. Alle informatie die je aan je foto's hangt wordt in een aparte database opgeslagen, dus aan je foto's verandert niks.
Ik fotografeer vooral insecten (met name vlinders en libellen) dus ik heb een tag-structuur opgezet waarin insecten vanaf de orde tot op soortniveau op naam worden gebracht. Daarnaast zijn er tags voor de levensfase (ei, larve/rups, pop, volwassen), geslacht, gedrag, afwijkingen (bv vrouwtjes met kleuren die normaal met mannetjes worden geassocieerd), bijzonderheden. En dan tags voor wanneer (jaar), waar (land, gebied), wie (soms staan er wel mensen op mijn foto's, in geval van familie of vrienden gaan daar naamtags aan), landschappen en diverse categorieën dingen. Je kunt binnen IMatch zoveel of zo weinig tags aan een foto hangen als je wilt.
De grote kracht van dit tag-systeem is dat je op combinaties van tags kunt filteren. Als ik wil zien welke foto’s ik heb van parende Calopteryx splendens, gemaakt in de Camargue tussen 1996 en 2003, dan heb ik die selectie met een paar klikken in beeld, in welke map ze ook staan. Stap 1 kost uiteindelijk de meeste tijd, als ik foto's van een vakantie verwerk heb ik een avond werk aan selectie maar hangen de tags er in tien minuten aan als ik niet heel veel nieuwe tags hoef aan te maken (en dat gebeurt steeds minder uiteraard).
Periodiek draai ik een backup van de database en fotofolder naar een externe HD en dan mag de SD-kaart pas worden geformatteerd voor hergebruik.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Bijvoorbeeld voor 2017.
2017
..2017_01_10 Onderwerp
..2017_01_28 Onderwerp
..2017_02_07 Onderwerp
.....01 JPG
.....02 EDITS
.....03 EXPORTS
.....04 WEB
Als ik RAW files heb is dat 01 RAW en schuift alles op.
Ik importeer alles via Photo Mechanic en hernoem daar mijn files (datumonderwerp<nr>).
Hier maak een selectie welke ik wil bewerken (sleep ik naar EDITS) en gooi ik onscherpe foto's weg.
Vervolgens importeer ik de EDITS foto's in Lightroom om ze te bewerken en exporteren (EXPORTS). Degene voor het web verklein ik en sla ik op in WEB.
Momenteel bewaar ik mijn foto's die van mijn telefoon afkomstig zijn in een andere map (alles op een grote hoop dus).
Wat ik me afvraag is hoe jullie omgaan met foto's die afkomstig zijn van je telefoon. Sorteren jullie die ook en maken die dan onderdeel uit van je gehele foto structuur?
Telefoonfoto's gooi ik ook allemaal op 1 hoop. Dat is sowieso snapshotkwaliteit, iig uit mijn telefoon.rbrtdvd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:35:
Momenteel bewaar ik mijn foto's die van mijn telefoon afkomstig zijn in een andere map (alles op een grote hoop dus).
Wat ik me afvraag is hoe jullie omgaan met foto's die afkomstig zijn van je telefoon. Sorteren jullie die ook en maken die dan onderdeel uit van je gehele foto structuur?
De laatste tijd maak ik meer foto's en video's met mijn telefoon dan met mijn gewone camera's. Sterker nog: praktisch alleen nog maar met de telefoon. Alleen als het echt lastige omstandigheden pak ik wat anders.rbrtdvd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:35:
Zelf houd ik de volgende structuur aan.
Bijvoorbeeld voor 2017.
2017
..2017_01_10 Onderwerp
..2017_01_28 Onderwerp
..2017_02_07 Onderwerp
.....01 JPG
.....02 EDITS
.....03 EXPORTS
.....04 WEB
Ik importeer alles via Photo Mechanic en hernoem daar mijn files (datumonderwerp<nr>).
Hier maak een selectie welke ik wil bewerken (sleep ik naar EDITS) en gooi ik onscherpe foto's weg.
Vervolgens importeer ik de EDITS foto's in Lightroom om ze te bewerken en exporteren (EXPORTS). Degene voor het web verklein ik en sla ik op in WEB.
De foto's van mij (en vriendin) worden automatisch naar de NAS geupload in hun eigen mapjes. Elk half jaar (ik werk in zomer/winter) ga ik dan de foto's uitzoeken die ik wil bewaren, en de rest gooi ik gewoon weg. Daar kijk ik toch nooit meer naar. idem met RAW's. Als ik die binnen 2 jaar niet opnieuw open, gaan ze gewoon weg.
De gewone foto's orden ik vaak nadat ze bewerkt zijn in Lightroom (calatog doe ik niet aan, gebruik het puur om kleurcorrectie ed te doen) in hun mapjes op seizoen (zomer 20xx of winter 20xx) en dan in de activiteit. De telefoonfoto's deel ik pas bij die mapjes in als het half jaar "afgesloten" wordt. Altijd in april en oktober.
- Zet foto's over van camera naar harddisk met Nikon Transfer (RAWs+jpegs); foto's van de telefoon worden automatisch overgehaald m.b.v. Google Photos/Googlde Drive (ik heb een iPhone, maar iCloud heb ik opgegeven, de sync blijft steeds hangen)
- Ik verplaats met verkenner de foto's in een map. De structuur is een map per jaar en daarin weer een map per maand. Voor "grote" gebeurtenissen met veel foto's maak ik een aparte map, die ook begint met het maandnummer. Dus ik heb bijv. 2016/07-Juli en 2016/07-vakantie_frankrijk
- Met Picasa tag ik de personen, de locaties (handmatig; een persoonlijke obsessie) en voeg ik sinds een jaar of zo ook tekst-tags toe. Dan gooi ik ook de mislukte foto's weg. De foto's die niet mislukt zijn, maar ook nooit een "inplakker" zullen worden, bewaar ik wel, uit angst dat ik net de foto die ik ooit zoek weggooi.
- Ik kopieer de mapjes naar de NAS
- Eens per half jaar maak ik een backup van de NAS op een portable harde schijf. Die ligt dan wel hier nog in een kast, dus bij brand of doortastende inbrekers, heb ik nog wel een probleem
- Als ik een (web)album wil maken, dan importeer ik de betreffende map in Lightroom en bewerk ik daarin de foto's. Voor individuele foto's gebruik ik eerder Photoshop
- Picasa wordt niet meer ondersteund door Google en dat wordt merkbaar. Dit blijft op termijn denk ik niet meer houdbaar.
- RAW en jpg bewaren is niet efficient, maar het is wel weer handig om de jpgs te hebben voor een snelle preview...
- De backup-stratregie is nog best kwestbaar voor enkele scenario's
Want dat verzin je nou ter plekke of?Bovendien vind ik het geen prettig idee om alle informatie toe te vertrouwen aan LR, omdat ik dan een lock-in met LR krijg en de informatie minder makkelijk door te kopieren is. Picasa zet alle informatie direct in de (jpg-)files.

www.maartendeboer.net
OK, ik wist dat dat zo kon, maar dan heb ik dus voor iedere file er zo'n XMP-file als begeleider bij. Daar wordt het in verkenner niet overzichtelijker van.Ventieldopje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:38:
[...]
Want dat verzin je nou ter plekke of?Lightroom heeft ook de mogelijkheid de metadata op te slaan in XMP bestanden (bekend en universeel formaat gebaseerd op XML).
Picasa slaat de informatie in de EXIF-data in de jpegs in, dus geen extra bestanden - mits je zoals ik zowel de jpegs als de RAWs bewaart.
Ik beweer nergens dat mijn methode handig is, maar dit is hoe ik het al jaren doe.
Kwestie van sorteren op type.aap schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:56:
OK, ik wist dat dat zo kon, maar dan heb ik dus voor iedere file er zo'n XMP-file als begeleider bij. Daar wordt het in verkenner niet overzichtelijker van.
Uhmm, dus ipv kleine xmp bestanden ga je het liever met grote jpg's doen? Daarnaast is dit net zo onoverzichtelijk in de verkenner als met xmp bestanden.Picasa slaat de informatie in de EXIF-data in de jpegs in, dus geen extra bestanden - mits je zoals ik zowel de jpegs als de RAWs bewaart.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit doe ik ongeveer ook. Kleine suggestie, je kunt voor RAW ook de 00 notatie doen, dan houd je uniformiteit, toch?rbrtdvd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:35:
Zelf houd ik de volgende structuur aan.
Bijvoorbeeld voor 2017.
2017
..2017_01_10 Onderwerp
..2017_01_28 Onderwerp
..2017_02_07 Onderwerp
.....01 JPG
.....02 EDITS
.....03 EXPORTS
.....04 WEB
Telefoon gooi ik op een grote hoop en knal ik in de folders per maand, bestandsnaam onaangepast, zowel die van mijn vriendin als die van mezelf. Alleen als de foto's bij een bepaald evenement hoort, komen ze in die map. Dus ik behandel 'phone' als onderwerp, tenzij.
Dat ziet er dan bijv zo uit, fictief:
2016/12.kerst.rotterdam/2016.12.25.001.JPG
2016/12.cuba/2016.12.13.061.JPG
2016/12.phone/<insert bestandsnaam>.JPG
Ik gebruik Lightroom overigens als een soort digital asset management systeem. Metadata is erg handig om te sorteren, zoeken en dus ook voor het laten zien van foto's aan familie/vrienden.
Op zich geen gek idee. Niet aan gedacht. Zeker het overwegen waard. Thnx!Fuff schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:48:
[...]
Dit doe ik ongeveer ook. Kleine suggestie, je kunt voor RAW ook de 00 notatie doen, dan houd je uniformiteit, toch?
Uniformiteit kan ook door bij 01 te beginnen natuurlijk. Alleen staat het idd netter als 00 niet 'voorkomt' en het rijtje dus begint met 01 i.p.v. 02 als er geen RAW files zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door rbrtdvd op 15-02-2017 14:53 ]
Ben benieuwd of het gaat werken, maar zoals ik het nu doe (ik doe maar wat) is het een kwestie van tijd voor dingen kwijtraken
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 22-02-2017 14:50 ]
Early adopter, huh?begintmeta schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:49:
nu ik over ben op digitale fotografie
Mobiele uploads van de vrouw en mij staan zo ook in een eigen MOBILE folder op YYMMDD-naam
De backup voorzie ik dmv rar5 en een encrypted profiel om op mijn upload te zetten.
Dit doe ik per jaar in maandmappen, die veranderen toch niet meer achteraf.
De hddbackups zijn één op één kopieën van de NAS, en staan op het werk/meterkast los van de systemen, die worden elke 14 dagen 'aangevuld' en sinds januari 2016 per maand in datzelfde rar5 profile geupload naar de cloudservice.
Sinds dit jaar ben ik de naamstelling ook gaan aanpassen, omdat er toch wel wat lastig gezocht kan worden inderdaad.
Lightroom lijkt me wel wat handig
Foto's selecteer en bewerk ik overigens direct vanaf de NAS (en niet eerst lokaal op mijn HD). Voor mij persoonlijk werkt dit snel genoeg.
Ikzelf gebruik OneDrive voor bedrijven (via mijn hosting provider). €5.08 p/m voor 1TB.PageFault schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:23:
Welke cloud dienst gebruik je als ik vragen mag?
Mijn uiteindelijke doel met de foto's is ze makkelijk inzichtelijk maken voor mijn gezin en een paar familieleden. Daarom bewaar ik mijn foto's in makkelijke folders op mijn NAS:
2016
- Wandelen in X
- Skivakantie Y
- Vakantie Z
2017
- Vakantie
- Sinterklaas
etc.
Dat werkt voor mij prima. Externe toegang is ook netjes geregeld en er wordt wekelijks een backup naar mijn HiDrive gemaakt. Waar bij mij de schoen wringt is het goed georganiseerd krijgen van nieuw materiaal. Voor mijn eigen foto's is dat geen punt, want ik leeg mijn SD-kaartjes altijd na een dagje schieten. Mijn telefoon dump ik maandelijks en die schoon ik direct op. De ellende begint wanneer mijn vriendin eindelijk besluit haar foto's op te slaan. Het opschonen van rommel doet ze zelf, maar dan blijf ik nog vaak met duplicaten zitten die niet altijd dezelfde bestandsnaam hebben. Het kost een hoop tijd deze eruit te filteren. Hoe doen jullie dat?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Dagje_uit
- Familie
- Overig
- Vakantie
- Vrienden
- Weekend
Daar staan de foto's in het format YYYY-MM-DD_MMSS_0001.jpg (jaar-maand-datum_uren_minuten_volgnummer).
Ik hernoem alle bestanden, ook die van de telefoons, gopro, etc. Dit doe ik volgens het format wat hierboven staat. Om te zorgen dat ze op volgorde staan zorg ik dat de tijd op alle devices gelijk met elkaar lopen. Voordeel is dat je makkelijker kan selecteren wat je eventueel wil houden/weg wil doen.Edmin schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:05:
Het opschonen van rommel doet ze zelf, maar dan blijf ik nog vaak met duplicaten zitten die niet altijd dezelfde bestandsnaam hebben. Het kost een hoop tijd deze eruit te filteren. Hoe doen jullie dat?
In Lightroom of Total Commander kan ik dan nog wel verder selecteren op camera model, aantal pixels, etc. In het verleden al een paar keer gewijzigd qua naamgeving maar deze bevalt me erg goed.
Echter merk ik dat ik niet 'makkelijk' mijn foto's op andere devices (telefoon, tv, ipad) kan bekijken (inclusief edits). Los van het feit dat de bestanden ook af en toe nog is erg groot kunnen zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik iedere keer een export draai van 'archief'.
Dan komen de volgende vragen bij mij op:
- Dan ga ik iedere keer mijn hele archief exporteren wat onnodig veel rekenkracht kost. Het lijkt me dan ook handig dat een foto een status 'final' kan krijgen of iets dergelijks?
- Hoe gaan jullie om met foto's die nog bewerkt/uitgezocht moeten worden vs het hebben van één database waar de foto's inzitten?
Je kan met een kleuren-code (groen is "af", blauw is "nog te bewerken", ...) werken of de sterren? Of een keyword "final"? Die finals kan je dan in een smart groep steken. Wellicht weten andere tweakers een nog veel betere manierOesie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:13:
- Hoe gaan jullie om met foto's die nog bewerkt/uitgezocht moeten worden vs het hebben van één database waar de foto's inzitten?
Als je de publicatieopties gebruikt dan herkent Lightroom ook welke foto's aangepast zijn. Hij exporteert dan alleen de aangepaste foto's opnieuw en niet alles.Oesie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:13:
Overigens ben ik wel benieuwd hoe jullie flow is met betrekking tot het opslaan, bewerken en exporteren van foto's. Momenteel heb ik al mijn foto's in een Lightroom catalogus staan (raw en jpg). Hiermee heb ik één centraal archief. Op deze manier kan ik op mijn pc makkelijk door al mijn foto's bladeren en af en toe nog is wat oude foto's bewerken en/of verwijderen.
Echter merk ik dat ik niet 'makkelijk' mijn foto's op andere devices (telefoon, tv, ipad) kan bekijken (inclusief edits). Los van het feit dat de bestanden ook af en toe nog is erg groot kunnen zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik iedere keer een export draai van 'archief'.
Dan komen de volgende vragen bij mij op:Mijn indeling is overigens volgens de post hierboven.
- Dan ga ik iedere keer mijn hele archief exporteren wat onnodig veel rekenkracht kost. Het lijkt me dan ook handig dat een foto een status 'final' kan krijgen of iets dergelijks?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat klinkt als hetgeen ik zoek. Zou ik de optie moeten zijn bij 'Publish Services' want ik kan hem namelijk niet vindenGonadan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:33:
[...]
Als je de publicatieopties gebruikt dan herkent Lightroom ook welke foto's aangepast zijn. Hij exporteert dan alleen de aangepaste foto's opnieuw en niet alles.

Uit m'n hoofd: bij die publish services kan je ook een export naar file aanmaken als service. In feite gooit hij dan gewoon JPEG'jes (of wat je ook wilt) in een map die je daar klaar voor hebt staan.Oesie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:55:
[...]
Dat klinkt als hetgeen ik zoek. Zou ik de optie moeten zijn bij 'Publish Services' want ik kan hem namelijk niet vinden
Zo heb ik wat 'slimme verzamelingen' gemaakt die via die publiceer optie op een share terecht komen zodat vrouwlief ook bij de foto's kan die al 'af' zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, echter zie ik geen optie om enkel de foto's te exporteren die gewijzigd zijn... of ben ik nu echt scheel aan het kijkenGonadan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:00:
[...]
Uit m'n hoofd: bij die publish services kan je ook een export naar file aanmaken als service. In feite gooit hij dan gewoon JPEG'jes (of wat je ook wilt) in een map die je daar klaar voor hebt staan.
Zo heb ik wat 'slimme verzamelingen' gemaakt die via die publiceer optie op een share terecht komen zodat vrouwlief ook bij de foto's kan die al 'af' zijn.
Dat gaat volgens mij vanzelf. Als je zo'n verzameling geëxporteerd hebt dan zal hij daarna een leeg scherm tonen als je de service selecteert. Ga je dan foto's wijzigen dan komen die in een aparte groep te staan als 'te publiceren' of zo.Oesie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:12:
Klopt, echter zie ik geen optie om enkel de foto's te exporteren die gewijzigd zijn... of ben ik nu echt scheel aan het kijken
Om het precies te weten zou ik achter de PC moeten kruipen, dat gaat vandaag niet meer gebeuren. Wellicht heeft Adobe online een tutorial staan of zo?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gevonden, precies wat ik zocht. Thanks!Gonadan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:16:
[...]
Dat gaat volgens mij vanzelf. Als je zo'n verzameling geëxporteerd hebt dan zal hij daarna een leeg scherm tonen als je de service selecteert. Ga je dan foto's wijzigen dan komen die in een aparte groep te staan als 'te publiceren' of zo.
Om het precies te weten zou ik achter de PC moeten kruipen, dat gaat vandaag niet meer gebeuren. Wellicht heeft Adobe online een tutorial staan of zo?
Wel is het even wat tijd om de volledige directory structuur in te stellen middels de 'Published Smart Folders' maar lijkt een goede oplossing
Ik heb een deel van de foto's op google foto staan. Daar zit al wat beperkte functionaliteit in: als ik zoek op sneeuw of strand krijg ik foto's met deze achtergrond (al is dit niet compleet). Ook op locatie zoeken lukt soms. Maar ik wil de zoekfunctie ook kunnen trainen op gezichten. Verder zou ik ook graag functionaliteit hebben om duplicaten te herkennen en verwijderen. Wie heeft suggesties voor oplossingen of moet ik hiermee zelf in Keras aan de slag?
Als je met VPN naar VS connect kan je face-recognition aanzetten. Werkt best goed, al werkt het pas na een paar dagen echt goed.Poecillia schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:33:
Ik heb op mijn NAS een flinke verzameling foto's staan met uiteenlopende kwaliteit en herkomst. Ik zoek (gratis) software die dit automatisch tagged en waarmee ik de foto's kan doorzoeken. Het heeft mijn voorkeur om dit locaal te kunnen doen. Features die ik zoek zijn het kunnen herkennen van onderwerpen en gezichten en deze als tags toevoegen aan het bestand.
Ik heb een deel van de foto's op google foto staan. Daar zit al wat beperkte functionaliteit in: als ik zoek op sneeuw of strand krijg ik foto's met deze achtergrond (al is dit niet compleet). Ook op locatie zoeken lukt soms. Maar ik wil de zoekfunctie ook kunnen trainen op gezichten. Verder zou ik ook graag functionaliteit hebben om duplicaten te herkennen en verwijderen. Wie heeft suggesties voor oplossingen of moet ik hiermee zelf in Keras aan de slag?
Verder is er volgens mij geen magisch pakket dat al het werk voor je doet (nog). Je zult nog altijd zelf moeten taggen. Dat doe ik zelf gewoon in Google photo's. Alle foto's door, en dan collecties aanmaken op basis van locatie etc. Voordeel is dat ik het zo op de telefoon kan opzoeken. Dus als een oude vakantie naar, bijvoorbeeld, spanje ter sprake komt heb ik die binnen 5 seconden op het scherm. En dat gemak zorgt dat je nog wel eens terugkijkt naar die foto's.
Sorry, ik begrijp je niet. Je wilt een VPN opzetten vanuit mijn NAS naar 'VS'?Waah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:15:
[...]
Als je met VPN naar VS connect kan je face-recognition aanzetten. Werkt best goed, al werkt het pas na een paar dagen echt goed.
Sorry misschien iets meer info moeten gevenPoecillia schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:18:
[...]
Sorry, ik begrijp je niet. Je wilt een VPN opzetten vanuit mijn NAS naar 'VS'?
Binnen Google Photo's kan je gezichtsherkenning aanzetten. Maar vanwege de privacy-regels die in de EU gelden kan je dit niet in Nederland (of de EU) aanzetten. Maar als je (eenmalig) via VPN doet of je in de VS bent, kan je die opties wel aanzetten. Die blijven dan behouden als je weer zonder VPN bent ingelogd.
De foto's moet je dan dus wel op Google Photos uploaden, en je hebt dus genoeg ruimte nodig op Google Photos. Het is geen ideale manier, maar voor mij werkt het super want:
- heb unlimited data op Google Drive/Google Photos
- Google Photos is de meest intelligente collectie-beheerder. Bonnetjes etc worden eruit gefilterd (nadat je toestemming geeft), albums worden vaak goed herkent (al kan dat nog beter) en de face recognition is erg goed en werkt zelfs in video's.
- Altijd je foto's bij de hand.
Het beste is nog altijd zelf er handmatig doorheen gaan

- Op alle camera's gooi ik alleen alle foto's en video's weg die echt mislukt zijn.
- Foto's/video's van mobiele telefoons worden in volle kwaliteit naar Google Photos geupload.
- Foto's/video's van andere camera's (DSLR, compact) handmatig kopieren vanaf SD kaart.
- Video's van GoPro importeren via de GoPro app.
Op mijn huis-pc heb ik een folder met daarin verschillende folders voor de continenten (we reizen redelijk veel), daaronder folders met de landen, en daaronder folders met de plaatsen en/of events met ook het jaartal in de foldernaam (voor het geval we meerdere keren naar dezelfde plek gaan maar toch de foto's willen splitten). Voor events zoals vakanties die ik wil posten op bv Facebook maak ik in de event folder een selectie folder voor de beste foto's aan, kopieer de selectie daarin (met Total Commander en bekijken met Picasa) en pas ze evt wat aan met de Windows 10 Photos app. Video's bewerk ik op een Mac met iMovies en de GoPro app en zet de uiteindelijke video ook in die folder. Er zitten wat dubbele foto's bij maar uiteindelijk valt dat nog wel mee, het is alleen de selectie (ongeveer 5%) die dubbel is. Over de jaren heen is mijn foto's folder wel redelijk gegroeid en met nieuwere camera's met betere kwaliteit gaat dat alleen maar harder, ik zit nu in totaal op iets meer dan 1 teringbyte, ongeveer 170000 foto's en video's zitten er in. Duurt met opstarten wel een tijdje voor de Google Drive backup app het weer allemaal op een rijtje heeft en die app crasht waarschijnlijk daardoor ook regelmatig.
De foto's die naar Google Photo's geupload zijn haal ik er een paar keer per jaar (soms vaker) uit en sorteer die over de folder structuur. Op mijn pc worden ze dan vandaar in principe ook automatisch opnieuw naar Google Photos geupload maar dan in de gratis kwaliteit setting. Maar dit gaat niet altijd goed, omdat Google Photo's slim denkt te zijn en op een of andere manier toch ziet dat het dezelfde foto is.
Ik maak ook eens in de zoveel tijd een backup naar externe harddisk die ik op kantoor weer verder kopieer naar een andere harddisk die ik daar laat liggen.
Zoeken gaat vrij goed met Google Photo's voor dingen zoals auto's, mensen of sunsets bv, maar als ik alle foto's van een specifiek event wil terugzien gaat dat beter via de folder structuur op mijn pc .
Ik bespeur bij jou enige (wellicht onderbewuste) frustratie omtrendt de inmiddels grote omvang van je fotocollectie..doubleduh schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:42:
Over de jaren heen is mijn foto's folder wel redelijk gegroeid en met nieuwere camera's met betere kwaliteit gaat dat alleen maar harder, ik zit nu in totaal op iets meer dan 1 teringbyte, ongeveer 170000 foto's en video's zitten er in.
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
De Lightroom catalogus synchroniseert automatisch met behulp van DS Drive naar mijn NAS en Laptop. Voor de previews werk ik met 1:1 slimme voorvertoningen zodat ik makkelijker buiten huis werk. Op die manier kan ik gewoon verder werken wanneer ik switch van mijn laptop naar mijn PC en vice versa. Een kanttekening hierbij is dat Lightroom hier niet voor bedoeld is. Zodra je naar een ander device gaat terwijl het eerste apparaat nog niet gesynchroniseerd heeft is je catalogus corrupt.
Backup gaat richting een tweede NAS die bij mijn ouders staat en eens per maand backup ik de foto's nog op een externe HDD. Op deze manier hoef ik ook niet heel bang te zijn dat ik af en toe eens mijn catalogus corrupt maak wanneer ik vergeet te synchroniseren met Drive, want dan zet ik gewoon een backupje terug.
Ook foto's die ik gemaakt heb met mijn telefoon gaan direct naar de NAS (met behulp van DS file) en importeer ik eens in de zoveel tijd in Lightroom.
Doordat ik de catalogusbestanden via Drive altijd lokaal heb staan werkt het toch heel snel, zeker met de laatste Lightroom-update heb ik niet veel te klagen over snelheid, ondanks mijn ongeveer 90.000 foto's.
Verder wat betreft Lightroom-workflow:
Mappen laat ik gewoon automatisch op datum zetten door Lightroom.
Eens in de zoveel tijd ruim ik even op en sleep ik ze even naar de volgende structuur: \photo\2018\01 januari\
Ik sorteer niet heel veel, vaak kan ik wel aardig terugvinden wanneer ik iets gemaakt heb. Ik heb het ook niet verschillende catalogi gemaakt. Lijkt me alleen maar lastig. Bij belangrijke evenementen werk ik even met key-words.
Materiaal komt binnen in een centrale inputdirectory op mijn laptop. Als ik vind dat het tijd is om de foto's te verwerken, dan draai ik een php-script dat het ergste sorteerwerk alvast doet: JPG's die geen verdere bewerking hoeven, komen meteen in de default bewaarmap van dit jaar. Als ik een groep foto's apart wil bewaren moet ik handmatig een mapje aanmaken. RAW-bestanden komen in een tijdelijke RAW-map, waarna meteen de Canon DPP software wordt gestart zodat ik de bestanden kan verwerken. Het resultaat komt weer terug op de centrale inputdirectory. De verwerkte RAW-bestanden worden systematisch opgeslagen per jaar en maand, dit gebeurt automatisch zodra ik de Canon software afsluit.
Video's hebben wat extra werk nodig. Als het .mp4 bestanden zijn dan valt het nog mee, als het een ander formaat is dan moet ik dat eerst handmatig omzetten naar mp4. Hiervoor gebruik ik meestal Handbrake, maar filmpjes in andere formaten komen gelukkig niet meer zoveel voor. Vervolgens worden de MP4-bestanden verplaatst naar een tijdelijke map, er worden snapshots van gemaakt (elke seconde, zodat ik makkelijk een plaatje kan kiezen dat het filmpje gaat vertegenwoordigen). Deze snapshots worden alvast met wat EXIF-data gevuld die afkomstig is uit het filmbestand. Ik moet dan nog handmatig een definitief snapshot kiezen, de rest wordt automatisch weggegooid. Dit snapshot kan ik handmatig nog voorzien van extra informatie, net zoals de JPG-bestanden:
Deze moeten vervolgens worden voorzien van Onderwerp, toelichting (optioneel), fotograaf, gebeurtenis. Dit laatste kan bijvoorbeeld 'Vakantie 2017' worden, zodat ik later alle materiaal van een gebeurtenis kan bekijken. Ik gebruik hiervoor ACDSee, maar het kan met elk pakket dat EXIF-velden kan bewerken. Onderwerp bevat altijd de namen van personen (indien bekend) en zoveel mogelijk namen van objecten zoals gebouwen of voorwerpen. Dit blijft altijd even een klusje, gezichtsherkenning is niet zo makkelijk zelf te bouwen en ik wil geen externe partijen als Google hiervoor gebruiken ivm de privacy.
En dan kunnen de bestanden eindelijk worden geimporteerd door mijn fotodatabase. Dit is een webapplicatie die ik zelf heb geschreven in PHP. Het importscript leest de genoemde velden uit de foto in en neemt ook de technische velden mee (merk camera, diafragma, sluitertijd etc) en legt dat allemaal vast in een MySQL database. Het script genereert ook een uniek ID voor elke foto op basis van de datum en tijd en maakt een bestandsnaam. Tevens worden bestanden uit tijdelijke mappen verplaatst naar de definitieve map. Er worden drie verschillende formaten aangemaakt van elke foto. Bij het weergeven later wordt de schermresolutie bepaald en vervolgens wordt het formaat foto geladen dat het best overeenkomt, om te voorkomen dat bij elke foto die je even wilt bekijken gelijk 8MB over de lijn moet.
De webapplicatie om de foto's te bekijken heeft verschillende mogelijkheden. Je kunt selecties doen op basis van alle velden in de database (merk dit, fotograaf zus, gebeurtenis zo). Van een selectie kun je thumbnails laten zien om visueel snel een foto te vinden, of je kunt de foto's 1 voor 1 bekijken of een slideshow laten weergeven. Bij de slideshow is een informatiebalk beschikbaar die over de foto wordt geprojecteerd, hier kun je kiezen welke informatie (velden) over de foto je wilt weergeven en hoe lang dat in beeld moet blijven. De slideshow heeft een instelbare vertraging, maar als de selectie een filmpje bevat dan wordt de tijdsduur van het filmpje als vertraging gebruikt. Je kunt dus een selectie van meerdere filmpjes maken en die achter elkaar laten zien. Je kunt een kalender oproepen en door de jaren en maanden bladeren (en meteen zien hoeveel foto's er zijn gemaakt). Je kunt een lijst van gebeurtenissen opvragen en doorklikken naar de foto's. Vanuit de webapplicatie zijn mogelijkheden om foto's te e-mailen, te downloaden, in te zoomen of alle informatievelden op te vragen.
Doordat het een webapplicatie is, heb je nooit problemen met het laten zien van je foto's, het werkt op elke webbrowser. Zelfs op de TV in de kamer. Je zou mensen moeten zien die op bezoek zijn bij een verjaardag. Dat je met 1 zoekopdracht _alle_ foto's oprakelt van hun kind en meteen op groot scherm kunt bekijken. En ook nog met de informatie erbij... Uiteraard is de app voorzien van authorisatie zodat niet jan en alleman die toevallig op m'n Wifi zit meteen alle foto's kan bekijken, in theorie zou ik nog regels kunnen bouwen wie rechten heeft om welke foto's te bekijken maar dat heb ik nog niet nodig gehad.
Haha, de grootte op zich is niet zo'n probleem, harddisks kosten niet veel meer en zoeken gaat ook best redelijk. Maar Google Photo's lijkt nog niet erg geoptimaliseerd te zijn voor zo'n hoeveelheid. Maar toch wil ik wel alles bewaren, ik denk dat de AI in de toekomst nog wel een stuk beter wordt in het sorteren en goeie historische slideshows/videos en bijvoorbeeld 3D modellen en andere simulaties of slow motion enzo van foto's en video's kan maken.BrainCrash schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:37:
[...]
Ik bespeur bij jou enige (wellicht onderbewuste) frustratie omtrendt de inmiddels grote omvang van je fotocollectie..![]()
![]()
Wanneer is dit commercieel beschikbaar??PhilipsFan schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:18:
Ik zit ook op zoiets. 750GB aan foto en video. Daaronder gescande negatieven en normale digitale foto's en een keur aan videoformaten die de afgelopen jaren de revue gepasseerd zijn op diverse toestellen. Op dit moment heb ik zelf alleen een DSLR en iPhone in gebruik, maar mijn systeem leent zich in principe voor alle formaten. Door de jaren heen heb ik verschillende software gebruikt om de foto's te beheren (ACDSee, Picasa, IrfanView) maar ze hebben allemaal hetzelfde probleem: er wordt data in proprietaire databases vastgelegd die je er later niet meer netjes uit krijgt. En softwarepakketten hebben vaak een eindige levensduur, vergeleken met de levensduur van mijn fotoverzameling. Dus heb ik ooit (15 jaar geleden) besloten om zelf iets te bouwen, met alleen gebruik van open en gratis tools. De enige commerciele software die ik gebruik is van Canon (bijgeleverd bij de DSLR) en ACDSee om de EXIF-tags mee te vullen.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
I hate to break it to you, maar gebruiken de meeste programma's (alle grote in ieder geval) gewoon Sidecar metadata files als XMP voor. Gewoon een leesbaar open formaat (XML) waar ieder programma mee overweg kan.PhilipsFan schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:18:
[...]
Door de jaren heen heb ik verschillende software gebruikt om de foto's te beheren (ACDSee, Picasa, IrfanView) maar ze hebben allemaal hetzelfde probleem: er wordt data in proprietaire databases vastgelegd die je er later niet meer netjes uit krijgt. En softwarepakketten hebben vaak een eindige levensduur, vergeleken met de levensduur van mijn fotoverzameling.
[...]
Zo gebruik ik PhotoMechanic voor het importeren (met extra metadata) en uitzoeken (sterretjes). Vervolgens sleep ik mijn selectie letterlijk naar Lightroom en é voilà, daar mijn foto's met alle metadata uit de XMP sidecar.
Ik schrijf ook graag tools en ik weet hoe leuk het is, maar wellicht dat dit toch iets handiger voor je is met het oog op de levensduur
www.maartendeboer.net
Yep, er zijn inmiddels betere oplossingen dan 20 jaar geleden, gelukkig. En mijn database bevat nu ook extra velden die niet in de foto's zitten, dus het is uiteindelijk geworden wat ik wilde afzwerenVentieldopje schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:10:
[...]
I hate to break it to you, maar gebruiken de meeste programma's (alle grote in ieder geval) gewoon Sidecar metadata files als XMP voor. Gewoon een leesbaar open formaat (XML) waar ieder programma mee overweg kan.
Zo gebruik ik PhotoMechanic voor het importeren (met extra metadata) en uitzoeken (sterretjes). Vervolgens sleep ik mijn selectie letterlijk naar Lightroom en é voilà, daar mijn foto's met alle metadata uit de XMP sidecar.
Ik schrijf ook graag tools en ik weet hoe leuk het is, maar wellicht dat dit toch iets handiger voor je is met het oog op de levensduur

Heb van mijn smartphones wel een back-up gemaakt maar nooit echt netjes geordend.
Na onderzoek welk programma ik ga gebruiken ben ik terecht gekomen bij Adobe Bridge.
Het gaat hierbij om en prive gebruik foto's
Wat heb ik gedaan,
- Mappen op jaartal aangemaakt.
- In het jaartal map aangemaakt met jaartalmaand+omschrijving.
- Alle foto's heb ik van naam laten veranderen naar jjjj/mm/dd.
Wellicht een noobvraag voor professionals hier.
Wat ik mij nou afvraag, stel ik vul in bij Info>Origin>Country dat de foto's in Italië zijn gemaakt, dan kan ik vervolgens zoeken op alle metadata naar Italië vanuit Bridge.
Word dit enkel in Bridge opgeslagen? Ik zie dit namelijk niet terug bij properties>Windows explorer, ook niet in photo viewer(Windows 10)
Of toch maar fatsoenlijk uitzoeken hoe het zit met dat xmp.
edit
Deze ochtend bezig geweest met uitzoeken hoe xmp werkt.
Nu ga ik voor iedere jpg een xmp maken met correcte metadata.
Ik had gelzen dat XMP oorspronkelijk van Adobe is, maar gelukkig kunnen andere programma's er ook mee overweg.
Stel dat Adobe over een jaar of 10 beslist te stoppen met Bridge, dan kan ik makkelijk overstappen naar een ander programma met behoud van tags/metadata.
[ Voor 20% gewijzigd door walterworld op 24-05-2018 11:38 ]
Recent heb ik mijn Synology NAS een upgrade gegeven en ben mijn foto collectie opnieuw aan het inrichten zodat het makkelijk aan het worden is om ook iets met deze foto's te doen. Want ik merkte dat ik de basis wel op orde had. (Alle foto's in Lightroom importeren, keywords geven en een beoordeling van 1 tot 5 sterren) maar dat het er daarna vaak daar bij bleef. In tegenstelling tot de foto's die ik voor een opdrachtgever maakte. Die werden mooi geëxporteerd in verschillende formaten (print, social media, promotie). Maar met mijn persoonlijke foto's was dat toch minder structureel.
Ik heb nu dus de volgende setup.
- Foto's van de smartphone worden dmv de nieuwe Moments app gesynchroniseerd naar een map op de NAS
- Foto's van de camera en de smartphone folder importeer ik met behulp van Lightroom direct naar de NAS en geef ik ze keywords. Op de NAS heb ik de volgende folder structuur voor de ruwe bestanden. NAS --> User (dat ben ik) --> Afbeeldingen --> Jaar --> beschrijving van het event, bijvoorbeeld Verjaardag Oma 91 jaar. Ik merk dat ik niet veel meer dan 40 events heb in een jaar en ik dit een fijner overzicht vindt dan het ook nog per maand sorteren. Smartphone foto's staan in de Applicatie map van Moments en die staan daar voor het grootste gedeelte prima.
- Vervolgens maak ik smart previews aan zodat ik snel kan werken op de laptop als ik niet thuis ben of zelfs thuis maar de NAS niet gemount heb.
- Dan sorteer ik de foto's en geef ik ze 1t/m 5 sterren. 1 mag verwijderd worden, 2 slecht maar misschien nuttig als er geen betere foto beschikbaar is, 3 prima en goed voor een lange samenvatting van een vakantie, 4 goed en mooi voor een korte samenvatting van een vakantie (dus niet enkel fotografisch goed maar ook verhaal technisch) en 5 is showcase/portfolio materiaal.
- Dan ga ik alle 3+ sterren foto's bewerken inclusief dus de smartphone foto's want die kunnen dat ook vaak gebruiken.
- Na het bewerken exporteer ik alle 3+ sterren foto's nu naar een map in de Photos directory op de NAS zodat ze geïndexeerd worden door de Moments Applicatie.
- In de Moments Applicatie ga ik dan naar de folder en geef ik aan dat deze folder een 'Album' is. En zo komt dus ieder event in zijn eigen album beschikbaar voor mijzelf en mijn vriendin in onze gedeelde Moments bibliotheek.
- Moments gaat vervolgens door middel van Machine Learning gezichten herkennen en doet aan object recognition, wat allemaal lokaal op de NAS draait. Maar ook maakt het de keywords vanuit Lightroom toegankelijk. Dit zijn zogeheten slimme albums en maakt het dus makkelijker om een bepaalde foto terug te vinden.
- En zo heb ik dan een mooi overzicht van alle leuke foto's en kan ik makkelijk een album delen met vrienden of gebruiken om bijvoorbeeld een foto boek van te maken
Ik ben benieuwd of jullie nog andere alternatieven voor Google Photos kennen?
@Poecillia Deze software (mocht je een Synology NAS hebben) is misschien ook een nuttige toevoeging aan je workflow omdat het dus ook aan gezichts herkenning doet.
Over welke moments app heb je het hier dan?
Om deze te kunnen gebruiken heb je dus wel een NAS van Synology nodig.
Zijn er alternatieven voor andere NAS'en?Magic6399 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:14:
De Moments app van Synology.
Om deze te kunnen gebruiken heb je dus wel een NAS van Synology nodig.
Foto's van mobiel (2 stuks) worden automagisch naar de /photo/backup telefoon x map gesynct.
Foto's van camera's sla ik op in /photo/Jaar/##_Maand. Eventueel met toevoeging van onderwerp.
De /photo map wordt geïndexeerd met Photostation6. Hierdoor zijn de albums (Lees MAPPEN) via een browser en/of app te bekijken.
Handmatig taggen van foto's via Photostation6 vind ik niet prettig werken. Hierdoor is er weinig tot niets getagt.
Ik zoek een toepassing om foto's in de huidige structuur te taggen, albums aan te maken en eventueel gezichtsherkenning toe te passen.
Het duidelijke verhaal van @walletje-w heeft mij getriggerd om er weer eens in te duiken. Ik heb al eens met Moments van Synology gewerkt, dat werkt redelijk fijn en snel . Maar volgens mij alleen via de /home folder. Klopt dat @walletje-w ?
Fijn!Stef012 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:36:
Ik ben nog aan het kijken hoe ik het best mijn collectie (familie) foto's kan ordenen. op dit moment op de volgende wijze:
Foto's van mobiel (2 stuks) worden automagisch naar de /photo/backup telefoon x map gesynct.
Foto's van camera's sla ik op in /photo/Jaar/##_Maand. Eventueel met toevoeging van onderwerp.
De /photo map wordt geïndexeerd met Photostation6. Hierdoor zijn de albums (Lees MAPPEN) via een browser en/of app te bekijken.
Handmatig taggen van foto's via Photostation6 vind ik niet prettig werken. Hierdoor is er weinig tot niets getagt.
Ik zoek een toepassing om foto's in de huidige structuur te taggen, albums aan te maken en eventueel gezichtsherkenning toe te passen.
Het duidelijke verhaal van @walletje-w heeft mij getriggerd om er weer eens in te duiken. Ik heb al eens met Moments van Synology gewerkt, dat werkt redelijk fijn en snel . Maar volgens mij alleen via de /home folder. Klopt dat @walletje-w ?
Een paar opmerkingen. De mappen structuur die je nu hebt is redelijk intensief. Ik zou zeggen kijk even hoeveel mappen je per jaar heb en of het niet beter werkt als je alles bij elkaar per jaar zet. Dat werkt voor mij heel fijn.
Telefoon foto's zou ik gaan mixen met je camera foto's maar dan moet je die wel goed gaan beheren.
Moments gebruikt bij mij de photos folder waardoor ik dus ook een goede mappen structuur kan hebben en dan maak ik daarna de albums aan binnen moments. Ook kun je binnen moments een gedeelde library aanmaken zodat meerdere gebruikers dezelfde library kunnen gebruiken en ook nog hun eigen persoonlijke hebben.
Gezichtsherkenning zit dacht ik ook in de laatste versie van photostation.
Moments klinkt wel als een goede optie voor je.