Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:38
Helaas maar niet onverwacht heeft Google de stekker uit Picasa getrokken. nieuws: Google stopt met Picasa en gaat door met Photos
Nu heb ik altijd Picasa gebruikt om mijn foto's te importeren naar mijn filesysteem en face detection tags te schrijven.

Er zijn een aantal alternatieven waar ik van op de hoogte ben maar tot zo ver ben ik nog niet onder onder de indruk.

Adobe Photoshop Lightroom
Is echter behoorlijk prijzig en bevat veel features geënt op het bewerken van foto's wat ik persoonlijk niet echt gebruik.

ACDSee
Meer een viewer en geen face detection.

IrfanView
Meer een viewer en geen face detection.

Zijn er andere alternatieven?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik lees:
De Picasa-desktopapplicatie zal niet meer ondersteund worden vanaf 15 maart. Dat betekent dat deze nog wel zal blijven werken, maar geen updates meer zal ontvangen.
Volgens mij houdt dat in dat je nog gewoon Picassa kunt blijven gebruiken.
Ik lees niet dat (een locale installatie van) Picassa na 15 maart niet meer werkt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Jester-NL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:19:
Ik lees:
[...]

Volgens mij houdt dat in dat je nog gewoon Picassa kunt blijven gebruiken.
Ik lees niet dat (een locale installatie van) Picassa na 15 maart niet meer werkt.
Dat begrijp ik echter zal het product steeds verder afsterven, alle content en functies die afhankelijk zijn van Google API's zullen op den duur stoppen met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bijvoorbeeld DigiKam heeft gezichtsherkenning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
begintmeta schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:41:
Bijvoorbeeld DigiKam heeft gezichtsherkenning
Ziet er op zich goed uit echter geven ze zelf aan dat het niet zo stabiel is onder Windows.
Be careful as digiKam is not as stable under Windows as under Linux because of some bugs in the underlying KDE SC libraries that digiKam depends on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
Misschien interessant om te weten welke functies je van picassa gaat missen. Is dat puur de face detectie of zijn andere dingen ook belangrijk voor jou om te houden?

Het grappige is dat google photos ook aan face grouping doet, maar blijkbaar alleen in bepaalde landen, waar nederland dus blijkbaar nog niet een van is... Al schijnt hier wel met wat VPN truukage omheen te werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Sleepkever schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:52:
Misschien interessant om te weten welke functies je van picassa gaat missen. Is dat puur de face detectie of zijn andere dingen ook belangrijk voor jou om te houden?

Het grappige is dat google photos ook aan face grouping doet, maar blijkbaar alleen in bepaalde landen, waar nederland dus blijkbaar nog niet een van is... Al schijnt hier wel met wat VPN truukage omheen te werken zijn.
De volgende functies gebruikte ik:
  • Face Detection
  • Import van de Camera en in de juiste mappen plaatsten
  • Geo Locatie
  • Zoek opties
  • Simpele viewer
  • Volledig offline te gebruiken
Dit zijn een aantal punten, ze staan niet op volgorde van belangrijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zijn ook precies de functies die ik gebruik.
Daarnaast nog de doorkoppeling van de gezichten naar de contact-gegevens binnen gmail/google.

Dat laatste werkte al een tijdje niet helemaal lekker, maar ik mis het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Even een kleine kick, ben toch wel heel benieuwd wat anderen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GurbieV
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 14:40
Ik probeer nu google photo's maar uit, maar ik ben eigenlijk wel compleet onthand.

Zo komt het nogal eens voor dat ik de tijd in mijn camera niet correct heb (door zomertijd of gedoe met tijdzones). Met Picasa kon ik met 1 druk op de knop de opnametijd aanpassen. Bij Google foto's moet dat per foto.

Ook wil ik nog niet dat Google foto's de centrale plek is wat betreft mijn foto's, ik wil dat het puur als backup dient. Maar hoe krijg ik dan de foto's die ik met mijn mobiel maak zonder veel gedoe op mijn laptop? Het liefst heb ik 2-weg synchronisatie, ipv alleen uploaden.

Het zal nog even behelpen blijven, helemaal nu ik zie dat er bitter weinig alternatieven zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
GurbieV schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:37:
Ik probeer nu google photo's maar uit, maar ik ben eigenlijk wel compleet onthand.

Zo komt het nogal eens voor dat ik de tijd in mijn camera niet correct heb (door zomertijd of gedoe met tijdzones). Met Picasa kon ik met 1 druk op de knop de opnametijd aanpassen. Bij Google foto's moet dat per foto.

Ook wil ik nog niet dat Google foto's de centrale plek is wat betreft mijn foto's, ik wil dat het puur als backup dient. Maar hoe krijg ik dan de foto's die ik met mijn mobiel maak zonder veel gedoe op mijn laptop? Het liefst heb ik 2-weg synchronisatie, ipv alleen uploaden.

Het zal nog even behelpen blijven, helemaal nu ik zie dat er bitter weinig alternatieven zijn...
Ben ook verder weinig tegen gekomen, net nog tegen https://free.zoner.com/ aangelopen echter lijkt die geen face detection te ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tijntje op 27-02-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net als de topic starter ben ik op zoek naar een vervanger voor Picasa...er lijkt geen volwaardig alternatief in de markt te zijn. Ik was pas net begonnen, dus ik kan switchen, maar ik was eigenlijk wel al tevreden met Picasa. Ik verlang:

Tagging
Face recognition
Duplicaten vinden
Zoekfunctionaliteit
Eenvoudige bewerkingen
Snel en betrouwbaar
Niet te duur
Niet in de cloud; alle foto's alleen lokaal

Alle alternatieven die ik heb geïnstalleerd zijn niet volledig of veel te veel gericht op bewerking of viewing (acdsee, ligthroom, irfanview, gimp, photoscape).

Iemand die al een alternatief gevonden heeft? Of toch maar gewoon volledig op Picasa gaan storten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 20:51 ]

• Tijntje
Even een kleine kick.
Na de vakantie ben ik weer mijn fotos aan het importeren in Picasa en merk dat de People Sync totaal niet meer goed werkt.
Is er al iemand die een goed alternatief heeft gevonden?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gebruik "helaas" nog steeds het oude Picasa (en bewaar de oude installer). Niet meer ondersteund en dus onveilig en onbetrouwbaar aan het worden (iedere Windowsupdate kan de boel slopen), maar toch. Een betere foto-manager incl. gezichtsherkenning en locaties ken ik niet. Laat staan een die gratis is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
F_J_K schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:05:
Ik gebruik "helaas" nog steeds het oude Picasa (en bewaar de oude installer). Niet meer ondersteund en dus onveilig en onbetrouwbaar aan het worden (iedere Windowsupdate kan de boel slopen), maar toch. Een betere foto-manager incl. gezichtsherkenning en locaties ken ik niet. Laat staan een die gratis is.
Ik zou er zelfs geld voor over hebben ondertussen.
De reden dat Google support heeft gestaakt snap ik, ze willen alles de cloud in duwen, echter baal ik wel als een draadloze stekker.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
digiKam sponsoren? Toch Lightroom nemen?

Omdat ik sowieso nu wat serieuzer met digitale fotografie aan de slag wil nadat ik mijn filmspul heb weggedaan, heb ik dat laatste maar gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Ik ben ook nog steeds zoekende naar een alternatief voor Picasa. Ook ik gebruikte vooral de gezichtsherkenning, maar heb nog geen geschikt alternatief gevonden.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fmb schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:10:
Ik ben ook nog steeds zoekende naar een alternatief voor Picasa. Ook ik gebruikte vooral de gezichtsherkenning, maar heb nog geen geschikt alternatief gevonden.
Er wat alternatieven genoemd(o.a. digikam, lightroom) waarom voldoen die niet aan je criteria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
begintmeta schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:36:
[...]

Er wat alternatieven genoemd(o.a. digikam, lightroom) waarom voldoen die niet aan je criteria?
Het nadeel van digiKam vond ik dat het niet heel soepel werkt op Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 18:54
fmb schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:10:
Ik gebruik Darktable. Er is geen gezichtsherkenning maar dat mis ik niet. Eens je fotobibliotheek in Picasa heel groot wordt, vertraagt dat het systeem toch enorm.

Darktable heeft heel veel functies en is (voor mij) een gratis alternatief voor Lightroom. Het is wel enkel beschikbaar voor Linux & macOS.
Pagina: 1