Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Tarquin schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:41:
[...]
Linkerkant van het scherm.
Search
Dan 'advanced search'.

Dan krijg je een zoekvenster waar je werkelijk alles kunt zoeken, ook het model camera.

Doe de zoekactie; als het handig voor je is om dit te bewaren, doe dan na het zoeken een CTRL-A (select all) en ken een nieuwe tag toe 'camera model X'.
Dan kun je de volgende keer direct op een tag filteren, dat gaat nog sneller.
Dankjewel! Ik liep tot nu ieder foto langs. Dit gaat zoveel tijd schelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:01
Denk dat ik dan mijn mobiele foto's en foto's van mn spiegelreflex in aparte mappen zet, en deze doormiddel van tags aan elkaar kan koppelen..

m'n mappenstructuur is nu als volgt:
Jaartal/gebeurtenis - 2020/wintersport

Welke tags gebruiken jullie zoal? Ook hier wil ik een structuur in opbouwen
Nu gebruik ik vooral:

Persoon (naam)
Omgeving (Dierentuin/bos etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik heb ooit het Lightroom boek gekocht van Scott Kelby (nooit echt uitgebreid in gekeken) en volgens mij heb ik mijn mappenstructuur daar uit gehaald.

Ik heb drie hoofdmappen
1. Originals
2. Edited
3. Final

Daarbinnen heb ik mappen als macro, vakantie, panorama, of specifiek event, maar ook "Los op datum". Die laatste bevat dan mappen met een jaartal en daarbinnen mappen met datum en korte omschrijving, bijvoorbeeld: "2021_10_17 veluwezoom". De laatste tijd (lees jaren) breng ik m'n foto's meestal onder op datum, omdat ik vooral in de/een omgeving schiet, zonder specifiek onderwerp.

Tot op heden weet ik nog wel welke foto ik waar ongeveer kan vinden, maar ooit zal ik misschien toch eens met tags moeten gaan werken.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 09-11-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@LA-384 haal jij nu niet een beetje verzamelingen en mappen door elkaar? Ik heb toevallig ook zo'n boek van Kelby maar hij werkt juist veel met verzamelingen en gebruikt de mappen meer als basis toch?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 12:48
Ik heb geen idee @Gonadan zoals ik al zei, ik heb nooit echt uitgebreid in dat boek gekeken. Mogelijk heb ik na het lezen over die mappenstructuur voortijdig mijn conclusies getrokken en dat overgenomen. Dat klinkt wel als iets wat ik doe doorgaans :+ Ik weet zo niet wat je bedoeld met verzamelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 20:59

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ga nog eens goed door dit topic heen bladeren. Want mijn foto collectie is een gigantische puinhoop. (70.000+ foto's / 15 jaar)

In 2010 maakte ik een gigantische fout. Ik verplaatste foto's van de ene plek naar de andere via knippen. Door een onbekende reden ging dit niet goed, net zoals het terughalen van de bestanden. Hierdoor zijn de foto's van eerste 6 maanden van de babytijd van mijn oudste dochter verloren gegaan. Ik heb veel bestanden terug, maar corrupt. Al vele pogingen gedaan om ze te repareren zonder succes.

Het heeft ons 'over beschermd' (is dat een woord?) gemaakt en staan dingen dubbel, drie dubbel en soms wel 4x dubbel op de NAS. Het is een gigantische bende. De NAS synct met Onedrive en andersom zodat ik dat stukje veilig hebt.

Nadeel is dat Onedrive traag is als je er doorheen wil bladeren om zaken te organiseren. En ook het foto beheer programma op de NAS vind ik niet zo heel vlot werken (zeker niet via de wifi) (Qnap TS453A)

Hoe dan ook, het is een bende en zit ik aan de volgende oplossingen te denken:

Ik ga nog 1x alle foto's kopieren. Alles uit alle mapjes, locaties, etc.. echt alles en dat op 1 hoop gooien. Gewoon 1 map "foto's". En dan deze map gaan organiseren met een manager. Het voordeel is dan denk ik dat je meteen ziet wat dubbel is.

Ik ga er vanuit dat een foto manager de locatie van de foto's respecteert en niet veranderd, maar het voor jou in de manager laat lijken dat ze wel geordend zijn in mapjes. Heb ik dit correct?

ik heb toegang tot Adobe en zit te bedenken hoe ik dit zou kunnen doen in Lightroom. Misschien toch wel één van de beste tools om dit te doen, toch? Alleen zit ik dan weer een beetje met de snelheid in mijn maag. Het gaat allemaal zo traag. Er zit mij ook iets bij dat je met Lightroom niet een library kan delen. Ik zou bijvoorbeeld op de PC eraan willen werken. Maar ook op de bank via de laptop. Het is naar mijn weten of-of. en niet en-en.

Misschien een SSD erbij zetten in mijn computer die dan weer synced met de NAS, die dan weer synced met Onedrive. Alleen dan denk ik weer.. wat ben ik nou allemaal aan het doen haha :D

pfff.. het blijft een bende!

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 10-11-2021 09:37 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Foto's kwijt raken is nooit leuk. Daarom heb ik alles op SSD in m'n PC, een kopie daarvan op de NAS, back-ups daarvan op de NAS en losse back-ups off-site.

Het netjes opruimen en zorgen dat het op geen enkel punt een puinbak is is mij nog nooit gelukt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb even een test gemaakt op mijn computer met het idee dat ik 1 giga map heb met daarin alle foto's zonder hiërarchie. Dus geen sub mapjes met jaartallen en dergelijken.

Deze map is geïmporteerd in Lightroom. Daarin doe ik het volgende:

- Creëer collection sets in jaartallen (2019, 2020, 2021, etc)
- Creëer in deze collection sets gewone collections. (Verjaardag X. vakantie X)

Ik sleep vanuit de catalogus (waar alle foto's staan) naar een dergelijke collection binnen een set en geef ik keywords mee.

Zo ontstaat er binnen Lightroom orde via de collections en is er toch 1 map met daarin alles. Het lijkt me zo ook heel eenvoudig om dubbelen te spotten.

Wat vinden jullie van deze gedachtegang? Het lijkt in mijn testje leuk te werken. Maar dat doe ik nu me 20 foto's.

Zie ik iets over het hoofd? Ontstaan er problemen met een hele grote map foto's als catalogus? Word dit misschien superlangzaam?

En kan ik dit geheel in de cloud opzetten of kan dit alleen lokaal? Over Lightroom zie ik heel veel topics (Lightroom CC vs Lightroom classic) en is er veel discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RoyK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:33:

ik heb toegang tot Adobe en zit te bedenken hoe ik dit zou kunnen doen in Lightroom. Misschien toch wel één van de beste tools om dit te doen, toch? Alleen zit ik dan weer een beetje met de snelheid in mijn maag. Het gaat allemaal zo traag. Er zit mij ook iets bij dat je met Lightroom niet een library kan delen. Ik zou bijvoorbeeld op de PC eraan willen werken. Maar ook op de bank via de laptop. Het is naar mijn weten of-of. en niet en-en.
heb ergens eens een blog gelezen van iemand die z'n catalog map liet syncen naar dropbox, en kon daarmee vanaf meerdere computers bij dezelfde catalogus, en de zelfde staat ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
RoyK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:33:
Hoe dan ook, het is een bende en zit ik aan de volgende oplossingen te denken:

Ik ga nog 1x alle foto's kopieren. Alles uit alle mapjes, locaties, etc.. echt alles en dat op 1 hoop gooien. Gewoon 1 map "foto's". En dan deze map gaan organiseren met een manager. Het voordeel is dan denk ik dat je meteen ziet wat dubbel is.

Ik ga er vanuit dat een foto manager de locatie van de foto's respecteert en niet veranderd, maar het voor jou in de manager laat lijken dat ze wel geordend zijn in mapjes. Heb ik dit correct?
Ik had iets vergelijkbaars. Overal oude mapjes die je niet weg wilt gooien en waar je geen tijd voor hebt om op te ruimen.

Mijn aanpak:

1. masterkopie maken

Ik heb alles eerst gekopiëerd naar een nieuwe werk-structuur. Daarbinnen had ik dan wel aangegeven waar het vandaan kwam, dus:
/oudSDkaartjeInDeLa/DCIM/alles
/komtVanNAS/alles
/vanOudeLaptop/alles

zodat het elkaar niet overschrijft.

Waar mogelijk en zéker op de actieve gegevensdragers (laptop, nas) heb ik de originele directory hernoemd naar "gekopieerd naar werkstructuur en deze mag weg als ik daar klaar ben".

Dus ik maakte daarmee één master op één centrale plaats, en alle andere zijn afgeleiden.

Daarna kun je in de werkstructuur gaan werken.

2. Dubbelen eruit halen
Allereerst een de-duplicater er overheen die op bitniveau files vergelijkt (dus niet een fuzzy match die naar het plaatje kijkt).

Daarna importeren in Digikam.
Binnen Digikam kun je een 'fuzzy' search doen, die kijkt of plaatjes op elkaar lijken. Is leuk gewoon om te zien wat er uit komt.
Je hoeft er niks mee, maar soms heb je bijvoorbeeld plaatjes in een andere afmeting opgeslagen - dat mag allemaal wel weg.

3. nieuwe opslagstructuur bedenken, mapjes aanmaken
Mijn structuur heb ik al eerder gepost.
Belangrijk is dat je opslag los ziet van organisatie. Organisatie doe je met tags. Opslag ... het meest logische is gewoon chronologisch omdat dat ook is hoe je foto's aanmaakt. Misschien doe jij het wel per camera... ik raad het niet aan want je wilt niet 2 of 3 mapjes met '2020' hebben. Maar goed, als jij het per camera organiseert, jouw idee.

4. Workflow import-edit-finished.
Ik doe een variant op 'import / editing / finished'.
Mijn hoofdverzameling is 'import' en 'editing' bij elkaar. Ik importeer één keer: Even een nieuw mapje maken, foto's importeren... en ze zijn klaar om te editen.
Ik ga dus niet nogmaals verplaatsen omdat ik wil editen.

Mijn 'finished' directory is echt apart. Dit zijn altijd geëxporteerde bestanden die ik op elk moment opnieuw kan genereren.
Mij bewerkingsprogramma exporteert echt alles hier naar toe. Ik kan dit dus veilig op elk moment opruimen: Het zijn altijd kopiën, nooit originelen.

Op mijn aangeven exporteert mijn bewerker naar 'Print' (volle kwaliteit voor afdrukken) of 'FullHD' (precies dat, max 1920x1080, voor digitaal delen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
RoyK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:02:
Ik heb even een test gemaakt op mijn computer met het idee dat ik 1 giga map heb met daarin alle foto's zonder hiërarchie. Dus geen sub mapjes met jaartallen en dergelijken.

Deze map is geïmporteerd in Lightroom. Daarin doe ik het volgende:

- Creëer collection sets in jaartallen (2019, 2020, 2021, etc)
- Creëer in deze collection sets gewone collections. (Verjaardag X. vakantie X)

Ik sleep vanuit de catalogus (waar alle foto's staan) naar een dergelijke collection binnen een set en geef ik keywords mee.

Zo ontstaat er binnen Lightroom orde via de collections en is er toch 1 map met daarin alles. Het lijkt me zo ook heel eenvoudig om dubbelen te spotten.

Wat vinden jullie van deze gedachtegang? Het lijkt in mijn testje leuk te werken. Maar dat doe ik nu me 20 foto's.

Zie ik iets over het hoofd? Ontstaan er problemen met een hele grote map foto's als catalogus? Word dit misschien superlangzaam?

En kan ik dit geheel in de cloud opzetten of kan dit alleen lokaal? Over Lightroom zie ik heel veel topics (Lightroom CC vs Lightroom classic) en is er veel discussie.
Goed idee alleen is één map met 15K foto's wel erg groot.
Ik zou het opdelen in jaren maar dat is puur qua opslag op je filesysteem.
Wat betreft je aanpak in Lightroom lijkt me een uitstekende aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Welk programma gebruiken jullie om eventueel dubbele foto's eruit te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zijn programma's die door middel van MD5 hash ( algoritme dat bestandsinhoud omzet naar een bepaalde code ) bestanden controleert, en gelijke bestanden op basis hiervan kan selecteren.
vb. Synology heeft dit ook ingebouwd in de Opslag beheer functie.

note: Ik ben er achter gekomen dat wanneer je een zelfde RAW file in Lightroom twee maal gaat exporteren, dat beide bestanden een uniek 'hash' krijgen, en dus niet worden aangemerkt als duplicaat!!!

Daarnaast zal er software zijn die op pixel-niveau kijkt naar bestanden en hierop bestanden kan selecteren.
Ik heb hier geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
@HyperTrophy , oke dan ga ik me daar eens naar kijken. Mochten er wel mensen zijn die ervsringen hebben met bepaalde programma's dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@MVKK Wat @Tarquin zegt:
"Binnen Digikam kun je een 'fuzzy' search doen, die kijkt of plaatjes op elkaar lijken. Is leuk gewoon om te zien wat er uit komt. "

M.a.w. heb je dat al geprobeerd?

Mooie Plaatjes   

• Tarquin
ehtweak schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:14:
@MVKK Wat @Tarquin zegt:
"Binnen Digikam kun je een 'fuzzy' search doen, die kijkt of plaatjes op elkaar lijken. Is leuk gewoon om te zien wat er uit komt. "

M.a.w. heb je dat al geprobeerd?
Jazeker. Eerst moet je de finger-print database vullen; daarna kan hij dat gebruiken om heel snel vergelijkbare afbeeldingen te zoeken.

Ik heb het gebruikt om te zien of ik exports van afbeeldingen had (jpg) waar ik ook nog originelen (raw) van bewaard had; en ook een paar keer omdat ik een raw file zocht van een afbeelding waar ik alleen een jpg van had.

Als je de match wat lager zet, komen er afbeeldingen uit die ongeveer hetzelfde zijn; als je 20x hetzelfde boompje hebt gefotografeerd is dat een uitnodiging om naar die directory te gaan en er 19 op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Digikam,nu aantal keren gebruikt. Prima programma met volgens mij meer dan genoeg mogelijkheden.

Ook met het taggen van foto's is dit een prima programma.
Rest mij nog een vraag tot hoever gaan jullie met tags in foto's?

Gebruik nu enkel de namen van de personen die op de foto staan als tag.

Maar wanneer het nu gaat om een foto in een dierentuin, taggen jullie dit dan ook in de foto?

Bv. Persoon / dierentuin/Burgers zoo ?

Of tor hoever gaan jullie dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hierarchische trefwoorden.bv. Nederland / Gelderland / Arnhem / Burgers Zoo
Dier / aap, Dier / olifant, etc.
Persoon / Familie / <naam persoon>
Daarnaast ook Geotagging (in geval van dierentuin één locatie aanhouden).

[ Voor 8% gewijzigd door EdwinW op 24-11-2021 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
MVKK schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:20:
Rest mij nog een vraag tot hoever gaan jullie met tags in foto's?

Gebruik nu enkel de namen van de personen die op de foto staan als tag.

Maar wanneer het nu gaat om een foto in een dierentuin, taggen jullie dit dan ook in de foto?

Bv. Persoon / dierentuin/Burgers zoo ?

Of tor hoever gaan jullie dan ?
Wat je zelf over 1, 5, 10 jaar belangrijk vindt in een foto.
Probeer te bedenken wat jij belangrijk vindt om foto's terug te vinden.
Ik wil vragen kunnen beantwoorden als "Weet je nog dat we... " of "heb je foto's van mij op scouting"

Datum+tijd heb je al, dus je hoeft niet te taggen met 'zomer 2017'.
Ik heb een gps tracker continu op mijn telefoon. Die synct naar mijn cloud+laptop waardoor ik bij het importeren snel grote series foto's van een locatie kan voorzien.
Dat hoef ik dus ook niet apart te taggen (ik plak er toch wel eens een naam aan, lees door).

Ik probeer te voorzien wat ik in de toekomst belangrijk kan vinden om op te zoeken.
Bij mij is dat:
- wie staat er op de foto
- wat gebeurt er (de activiteit): koken / uit eten / sporten / vakantie / bootje varen/ etc.
- wáár is het (stad / plaats / land. Voor mijn woonplaats heb ik meerdere tags. Voor Kroatië is één tag voldoende).
- Extra kenmerken: Groepsfoto. Portretfoto. Archituur, straatfotografie, natuur, landschap.
Technische zaken: foto-experimenten. Panorama (foto is genomen om als panorama samen te voegen). Achtergrond (foto is mooi als achtergrondplaatje).

detail in tags
Je moet méér detail in tags aanbrengen als je dat nodig hebt!
Als jij 1x per 3 jaar een dagje uit gaat is "dagje uit" voldoende.
Maar als jij elke maand een dagje uit gaat, heb je meer detail nodig om de dagjes-uit van elkaar te onderscheiden.

Tags hebben één betekenis
Heb ik al eerder beschreven maar:
niet: Dierentuin/Berlijn en Dierentuin/Arnhem en Dierentuin/DenHaag ... en daarnaast óók Plaatsen/Berlijn Plaatsen/Arnhem en Plaatsen/DenHaag.
Want: Berlijn, Arnhem en DenHaag staan al als 'plaats' in je tagboom dus zet je die niet nog een keer onder 'Dierentuin'.
De combinatie dierentuin + Arnhem geeft je precies wat je zoekt.
Arnhem betekent ook 'plaats' en niet 'dierentuin'.
Als voor jou de naam van de dierentuin belangrijk is: Vooral doen. Dus Dierentuin/BurgersZoo is prima! Dat is ook OK omdat 'BurgerZoo' verder niet in je tagverzameling voorkomt (en Arnhem wél en daarom herhaal je die niet).

Als je vaak naar dierentuinen gaat én zoekt op naam, sla die naam dan op. Als bijna nooit gaat, en je onthoudt een dierentuin aan de plaatsnaam, maak er dan geen tag van: niet elk setje foto's krijgt zijn eigen tag.

Méér zoektags is goed, maar ze moeten vaker toepasbaar zijn. Dus als jij één keer in je leven op verzoek van een ouder een voetballertje hebt geschoten is 'sport/voetbal/training/4e-divisie/DrachtenseBoys/junioren' overkill.

Belangrijk: Ik hoef niet over 5 jaar met een uitgekiende query één foto terug te vinden.
Als ik via tags in een minuutje mijn 30.000 foto's kan filteren tot er 100 overblijven, dan kan ik zelf wel kijken welke ik eigenlijk wil hebben. Een mens is een visueel wezen dus ik kan makkelijk 100 foto's in een oogopslag beoordelen.

Voorbeeld: als ik nu zoek op "Bootje varen" omdat ik zoek naar die foto in de sloot achter ons huis, komen óók die kano-foto's uit Slovenië naar boven, en dat is niet erg.
Ik pak zelf wel de foto waar het om gaat en die kano-foto's zijn misschien óók leuk.
Belangrijk is dat ik niet meer hoef te weten in welk jaar of welke directory dat was. Met 'bootje varen heb ik in 1-2 minuten die foto's te pakken.

[ Voor 57% gewijzigd door Tarquin op 05-12-2021 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldwielink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 12:12
MVKK schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:24:
Goedemiddag,

In deze vakantie hebben we foto's gemaakt met onze spiegelreflexcamera,maar ook met onze mobiel 2 stuks.

Maar nu komt het, hoe sla ik deze nu op?
Hoe doen jullie dit, en wat is aan te raden?
Herkenbaar. Onze familievakanties hebben we 4 telefoons + 1 SLR + 1 GoPro die foto's produceren. Mijn organisatie van foto's is redelijk simpel (in yyyy-mm folders, bij specifiek gelegenheden in "yyyy-mm-dd Dierentuin" en bij vakanties meestal nog subfolders per dag (bij rondreisvakanties) of per activiteit (bij meer stationaire vakanties. Wat ik doe met de foto's van de 6 devices is ze renamen met behulp van https://www.bulkrenameutility.co.uk en dan geef ik ze een yyy-mm-dd-hh-mm-ss + Initaal/device naam. Voordeel is dan, met name bij de activiteiten, dat gelijktijdig genomen foto's op naam gesorteerd onder elkaar in de folder komen. Dus dan heb ik in 1x de 5 foto's van de olifanten in de dierentuin bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldwielink
MVKK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:32:
Welk programma gebruiken jullie om eventueel dubbele foto's eruit te halen ?
Ik gebruik Anti-Twin, http://www.joerg-rosenthal.com/en/antitwin/, voor het elimineren van binair identieke files (ook andere bestanden dan foto's btw). Werkt prima (en gratis). Er zit ook een "vergelijk de afbeelding "functie maar eerlijk gezegd heb ik die nooit successvol aan werken gekregen. Ik heb vooral issues met duplicaten die vanaf mijn mobiele telefoons komen via de dropbox photo upload functie en later alsnog rechstreeks vanaf de mobiel op de PC, om maar te zwijgen over foto's verstuurd via WhatsApp binnen het gezin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 15:38
Afgelopen week ook eens begonnen met al mijn foto's te sorteren, duplicaten te zoeken (met anti-twin verliep dit vrij vlot), jpg's te verwijderen, ... Toch een hele klus. Spijtig genoeg ook gemerkt dat ik mogelijks 2 jaar aan foto's kwijt ben door een schijf die corrupt was. Juist terwijl ik daarvan een extra backup aan het maken was. Dus nu staat alles veilig op 2 externe schijven en moet ik ook eens zien voor het online te kunnen plaatsen.

Nu staat alles per jaar in een map en daarna in submappen genaam "MMdd Titel" en de foto's hebben hun originele naam.

Momenteel werk ik vooral met Capture One. Daarom zou ik daar graag een standaard manier van werken en sorteren voor willen maken en heb hier enkele vragen over na dit forum te hebben doorgelezen:
  • Werken jullie graag met catalogussen en sessie? Of toch liever in een soort mappen structuur?
  • Spijtig genoeg werken ze op avondschool met Adobe, hierdoor zal ik volgend jaar beide programma's door elkaar gaan gebruiken. Zou hier een workflow voor bestaan? Of best allebei volledig apart houden
  • Zoals aangegeven heb ik al mijn oudere foto's gesorteerd. Raden jullie aan voor elke van die foto reeksen een aparte sessie/catalogus aan te maken? Of deze gewoon zo op de schij laten rusten tot ik ze effectief eens zou willen bewerken
  • Want stel je wilt eens wat foto's laten zien van je vakantie; maar al je onbewerkte raw's openen vrij traag en zien er niet echt mooi uit. Laten jullie die dan altijd zien via het bewerkingsprogramma? of houden jullie echt alle jpg's ook bij?
  • Ik zou ook liefst alles op de externe harde schijf willen laten staan. Dit is een HDD met USB 3.1; werkt het vlot om rechtstreeks daar op te bewerken? Of werkt het anders indien ik de catalogus wel op mijn vaste schijf zet?
Er bestaan vele manieren van werken natuurlijk :) Maar beter in één keer een goede vinden, dan nog eens opnieuw te moeten beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Margu schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:23:
[list]
• Werken jullie graag met catalogussen en sessie? Of toch liever in een soort mappen structuur?
• Spijtig genoeg werken ze op avondschool met Adobe, hierdoor zal ik volgend jaar beide programma's door elkaar gaan gebruiken. Zou hier een workflow voor bestaan? Of best allebei volledig apart houden
Zelf gebruik ik een directorystructuur als opslag. Hiermee wil ik handzame hoeveelheden foto's bij elkaar pakken; 2 foto's is te weinig en 2000 is te veel. Ik sla op binnen jaren + kwartalen - dus 4 hoofdmappen per jaar.
En dan daarbinnen een aantal sessies (directories) met een betekenisvolle titel.
Dat is opslag - waar staan de foto's. Niet: Hoe zijn ze georganiseerd.
• Zoals aangegeven heb ik al mijn oudere foto's gesorteerd. Raden jullie aan voor elke van die foto reeksen een aparte sessie/catalogus aan te maken? Of deze gewoon zo op de schij laten rusten tot ik ze effectief eens zou willen bewerken
In feite heb je ze al gesorteerd op datum maar je hebt geen echte informatie toegevoegd. Dat kun je nog doen.
Ik wil niet organiseren in de database van een programma, want dan zit je aan dat programma vast.
Ik organiseer daarom met tags. De tags moeten geen dubbele kennen en ik groepeer ze handzaam bij elkaar.
Belangrijk voor mij is dat de tags naar de foto's en/of de XMP file geschreven worden. Dan kunnen andere programma's dit importeren, gebruiken en wijzigen.
Ook raak ik mijn organisatie niet kwijt als ik mijn foto's backup.

Workflow:
Ik heb de hele structuur waar alle Raws (en soms ook JPG) in staan.
Ik probeer alleen de mooie foto's te houden; dubbelen en slechten kunnen weg.
Dat is mijn bron.

Van daaruit kan ik exporteren in diverse formaten (varierend in HD, printkwaliteit, naamgeving).
Dat gaat naar een Export-directory.

Dat heeft 2 voordelen:
- in de Export dir staan de meest recente en de mooiste foto's (want die waren de moeite van het exporteren waard)
- Ik kan de export op elk moment leeggooien, of uitsluiten van backup, want het zijn geen bronbestanden. Nooit twijfel over of ik aan een origineel of een kopie bezig ben!

[ Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 09-12-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
welke bestandsnamen hanteren jullie voor de foto's?

heb van elk jaar meerdere mapjes.

B.v. 2018 Mapje: Zomervakantie >> 201807010_Zomervakantie
2019 Mapje: Wintersport Alpe D' Hueze >> 201902026_Wintersport

of hoe doen jullie het?
Ik ben nog zoekende met name wanneer ik fotos van een vakantie in een map zet. dit zijn vaak fotos van
meerdere dagen alleen gebruiken jullie dan 1 datum of voor elke dag ook een andere datum? En zetten jullie ook na de datum nog wat bij de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldwielink
MVKK schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:54:

of hoe doen jullie het?
Ik ben nog zoekende met name wanneer ik fotos van een vakantie in een map zet. dit zijn vaak fotos van
meerdere dagen alleen gebruiken jullie dan 1 datum of voor elke dag ook een andere datum? En zetten jullie ook na de datum nog wat bij de foto's?
Ik doe het ongeveer zo inderdaad. bij gebeurtenissen inderdaad 1 folder met de datum, bijv "2022-03-09 Huwelijk Piet en Marie" met daarin alle foto's, in een vakantiefolder doe ik ook nog de dagen apart of de activiteiten gegroepeerd, afhankelijk van het soort vakantie.

Met meerdere camera's in het gezin rename ik ook de foto's op jjjj-mm-dd-uu-mm-ss om ze zo bij elkaar te krijgen.

Zie hier iets uitgebreider.
ronaldwielink in "Hoe organiseer jij je foto's?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
MVKK schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:54:

of hoe doen jullie het?
Lees anders mijn posts hierboven eens door.
Mijn organisatie heeft tot doel dat ik het kan terugvinden. Niet dat het een juridisch correcte documentatie van de vakantie is.
Losse dagen binnen een vakantie voegen niets toe aan de vindbaarheid. Want jij weet over 2 jaar niet meer of die éne foto nou op de 11e of de 13e genomen is. In jouw systeem zou ik voor één vakantie meerdere mappen moeten doorzoeken - waarom? Waarom zou je het jezelf in de toekomst moeilijk maken?
In een vakantiebakje met 150 foto's kan ik nog wel een foto terugvinden; dan is het belangrijker dat ik het bakje snel gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Het is natuurlijk wel een verschil of je simpelweg via verkenner bladert/zoekt of software zoals bijvoorbeeld Lightroom. Als je daar dan op de vakantie map klikt heb je sowieso alles, mapjes met datum kan dan een toevoeging zijn zonder echt nadelig te zijn.

Al vond ik dat zelf te weinig toevoegen om het voor vakanties te doen. Ik heb dat eerder voor een natuurgebied waar ik vaker ga wandelen bijvoorbeeld, dan heb ik in feite een mapje met datum van wandeling binnen een hoofdmap voor het gebied.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:01:
Als je daar dan op de vakantie map klikt heb je sowieso alles, mapjes met datum kan dan een toevoeging zijn zonder echt nadelig te zijn.
Al vond ik dat zelf te weinig toevoegen om het voor vakanties te doen.
Ik denk er ook zo over. Opslag of organisatie dient een doel. Als je dingen in submapjes stopt zonder dat je bijdraagt aan dat doel, waarom doe je het dan?
Dus je kunt alles in submappen stoppen, maar als het voornaamste argument is dat het niet in de weg zit omdat Lightroom het als één verzameling toont, denk ik: Waarom?
Ik heb dat eerder voor een natuurgebied waar ik vaker ga wandelen bijvoorbeeld, dan heb ik in feite een mapje met datum van wandeling binnen een hoofdmap voor het gebied.
Interessant, in mijn structuur zou ik meerdere keren 'natuurgebied' mapjes hebben, verdeeld over meerdere jaren/kwartalen.

Ik kan een uitzondering kunnen maken en dat toch buiten de jaar/kwartaal hoofdstructuur opslaan.
Maar even doordenkend... dan zie ik geen argument om dat niet óók voor andere onderwerpen (sport, vakantie, portret, stad) te doen.

Dan loop ik er in mijn workflow tegenaan. Dan zou ik bij de import alle foto's al moeten verdelen over heel verschillende mapjes.

Dit is, denk ik, het aloude punt: opslag is anders dan organisatie.
Bij opslag wil je dat je alles precies één keer hebt; niet 0 keer (dan ben je het kwijt) en niet 2 keer (dan heb je het dubbel).

Het filesysteem is geschikt om van foto's precies één exemplaar te hebben. Zeker als je een structuur hebt waarin foto's maar op één plek horen.

Maar organiseren betekent dat een foto doodleuk bij 10 verschillende verzamelingen kan horen. En daar is andere software weer heel goed in.
Iedere keer als je toch in het filesysteem een verzameling gaat organiseren, loop je er tegenaan dat je één verzameling voorrang moet geven boven de anderen.

Dus in jouw voorbeeld: Stel dat je tijdens die natuurwandeling een foto van je dochter hebt gemaakt. Komt die dan in 'natuurwandeling', toch in 'portretten' of in 'foto's van dochter' ? Er is geen goed antwoord, want hij hoort in alle drie.

Dus mijn idee blijft: Gebruik het filesysteem om te zorgen dat je alle foto's één keer hebt. Gebruik andere software om de verzameling te organiseren. En laat de verleiding los om te organiseren in het filesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Tarquin schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:59:
Ik denk er ook zo over. Opslag of organisatie dient een doel. Bij foto's is dat: terugvinden.
Dus je kunt alles in submappen stoppen, maar als het voornaamste argument is dat het niet in de weg zit omdat Lightroom het als één verzameling toont, denk ik: Waarom?
Waarom? Niet dus, ik zeg dat ik het niet doe.
In andere gevallen voegt het meer toe, dus is wat jij noemt niet meer het voornaamste argument. Zie onder:
Interessant, in mijn structuur zou ik meerdere keren 'natuurgebied' mapjes hebben, verdeeld over meerdere jaren/kwartalen.

Ik kan een uitzondering kunnen maken en dat toch buiten de jaar/kwartaal hoofdstructuur opslaan.
Maar even doordenkend... dan zie ik geen argument om dat niet óók voor andere onderwerpen (sport, vakantie, portret, stad) te doen.

Dan loop ik er in mijn workflow tegenaan. Dan zou ik bij de import alle foto's al moeten verdelen over heel verschillende mapjes.

Dit is, denk ik, het aloude punt: opslag is anders dan organisatie.
Bij opslag wil je dat je alles precies één keer hebt; niet 0 keer (dan ben je het kwijt) en niet 2 keer (dan heb je het dubbel).

Het filesysteem is geschikt om van foto's precies één exemplaar te hebben. Zeker als je een structuur hebt waarin foto's maar op één plek horen.

Maar organiseren betekent dat een foto doodleuk bij 10 verschillende verzamelingen kan horen. En daar is andere software weer heel goed in.
Iedere keer als je toch in het filesysteem een verzameling gaat organiseren, loop je er tegenaan dat je één verzameling voorrang moet geven boven de anderen.

Dus in jouw voorbeeld: Stel dat je tijdens die natuurwandeling een foto van je dochter hebt gemaakt. Komt die dan in 'natuurwandeling', toch in 'portretten' of in 'foto's van dochter' ? Er is geen goed antwoord, want hij hoort in alle drie.

Dus mijn idee blijft: Gebruik het filesysteem om te zorgen dat je alle foto's één keer hebt. Gebruik andere software om de verzameling te organiseren. En laat de verleiding los om te organiseren in het filesysteem.
Jij vult hem nu anders in dan ik hem bedoel. Bij mij zijn de mapjes een indeling op basis van wat in grote lijnen de gelegenheid was, maar enigszins gecategoriseerd:
Vakanties
- Grubbekutteveen 2018
- Koog aan de Greppel 2021
Diversen
- Tweakers uitdagingen
-- Beweging
Testcases
- Bla
- Dibla
Uitjes
- Burger's Zoo 2019

Beetje dat idee, gewoon om makkelijk te vinden wat voor set het was. Voor plekken waar ik met regelmaat kom, zoals een natuurgebied in de buurt, heb ik dan een map met specifieke naam en laat Lightroom bij de import zelf de datum mapjes maken.
Dat helpt juist bij het terug vinden omdat ik wel weet waar het geweest is maar niet altijd wanneer. Dus eerst naar de juiste map, en dan kijk je eens in mapjes waar je denkt dat het zou moeten zijn. Zou ik met de datum beginnen dan zoek ik mij te pleuris omdat ik niet weet op welke dag ik nou precies dat rondje natuur deed.

Uiteindelijk rollen daar dan inderdaad onderwerpen uit, maar dan ga je meer categoriseren. Dochter kan ik taggen, of gezichtsherkenning, of toevoegen aan een verzameling voor dochter. Net zoals ik vogels die ik goed gelukt vind kan toevoegen aan een verzameling voor vogels die ik wil bewerken.
Dan zit je inderdaad op het vlak van dat iets op meerdere plekken kan voorkomen, maar dan praat je niet meer over opslag. Dat doe je inderdaad maar één keer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:15:
... en laat Lightroom bij de import zelf de datum mapjes maken.
Dat helpt juist bij het terug vinden omdat ik wel weet waar het geweest is maar niet altijd wanneer. Dus eerst naar de juiste map, en dan kijk je eens in mapjes waar je denkt dat het zou moeten zijn. Zou ik met de datum beginnen dan zoek ik mij te pleuris omdat ik niet weet op welke dag ik nou precies dat rondje natuur deed.
Ah daar ken ik LR niet goed genoeg voor.
En ik kan er zelf inderdaad tegenaan lopen dat ik niet zomaar in het filesysteem naar een foto kan gaan als ik niet weet welk jaar/kwartaal het was. Gelukkig heb ik dan wel in de submap de gelegenheid staan en dan ben ik er heel snel. En soms pak ik de tags erbij, da's handig om over alle mappen tegelijk te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Tarquin schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:26:
Ah daar ken ik LR niet goed genoeg voor.
En ik kan er zelf inderdaad tegenaan lopen dat ik niet zomaar in het filesysteem naar een foto kan gaan als ik niet weet welk jaar/kwartaal het was. Gelukkig heb ik dan wel in de submap de gelegenheid staan en dan ben ik er heel snel. En soms pak ik de tags erbij, da's handig om over alle mappen tegelijk te zoeken.
Bij Lightroom zijn dat feitelijk de twee opties bij importeren, gewoon de map die je gekozen hebt of binnen die map op datum een eigen mapje. Ik ben dat gaan gebruiken voor de gelegenheden die ik moeilijk op zichzelf staand kon classificeren. Een bepaalde vakantie of bepaald evenement is vrij duidelijk en gericht te vinden, maar hoe ga je om met gewone gezinsfoto's in en om het huis, of locaties waar je gewoon erg vaak komt.
Voor die laatste scenario's vond ik een herkenbare hoofdmap met daarin dan mapjes op datum een mooie manier van opslaan.
Uiteindelijk is het ook echt alleen maar opslag en doe ik er verder niets mee. Het is fijn om een gestructureerde basis te hebben, zeker als je ooit van software zou willen veranderen, maar verder zou het eigenlijk ook net zo goed in één grote bak kunnen.

Voor het terug vinden en organiseren heb ik namelijk juist software als in mijn geval Lightroom. Eigenschappen als datum is iets waar je makkelijk op kunt filteren, dus ben daarin niet afhankelijk van de opslag. Verder kunnen de verzamelingen erg handig zijn (zie dat maar als een extra virtuele mappenstructuur) als aanvulling op de tags. Dat maakt dingen organiseren en terug vinden erg makkelijk, dus doe je nog maar zelden iets op bestandsniveau.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:38:
Voor het terug vinden en organiseren heb ik namelijk juist software als in mijn geval Lightroom. Eigenschappen als datum is iets waar je makkelijk op kunt filteren, dus ben daarin niet afhankelijk van de opslag. Verder kunnen de verzamelingen erg handig zijn (zie dat maar als een extra virtuele mappenstructuur) als aanvulling op de tags. Dat maakt dingen organiseren en terug vinden erg makkelijk, dus doe je nog maar zelden iets op bestandsniveau.
Precies dat, opslag en organisatie loskoppelen.
Slaat LR die informatie over verzamelingen op in een losse db, of bij de foto's zelf? En hoe is het anders dan foto's taggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Tarquin schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:27:
Precies dat, opslag en organisatie loskoppelen.
Slaat LR die informatie over verzamelingen op in een losse db, of bij de foto's zelf? En hoe is het anders dan foto's taggen?
Het is een extra mogelijkheid tot organiseren naast de standaard keywords, en het wordt inderdaad in de catalogusfile opgeslagen.

Keywords zijn handig om iets over de foto te zeggen, naam van het natuurgebied, welk onderwerp er in staat. Dat is eigenlijk de basis van het categoriseren van je foto's. Het voordeel is dat het gewoon onderdeel is van IPTC dus kan meeliften met je foto's, het nadeel is dat niet elk programma er hetzelfde mee om gaat.
Zo kan je in LR werken met sets en hiërarchie maar dat geldt niet overal en niet altijd op dezelfde manier. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen de hiërarchie in de naam van het keyword zelf opnemen, maar dat werkt weer niet lekker als je ze dan gebruikt op een locatie die daar niet zo van uit gaat.

Verzamelingen zijn zoals gezegd niet meer dan virtuele mapjes voor je foto's, een extra manier om te kunnen organiseren. Met daarbij wat extra mogelijkheden zoals dat een foto in meerdere verzamelingen kan zitten, maar je ook een virtuele kopie van een foto kunt maken in een andere verzameling (dus zelfde raw als bron, maar eigen instellingen qua nabewerking) en dynamische verzamelingen (op basis van instelbare filters).
Verzamelingen gebruik je in die zin meer voor je workflow, wat voorbeelden (even gauw maar gebaseerd op realiteit):
• Één verzameling genaamd 'foto's dochter eerste jaar' waar m'n vriendin alles in gegooid heeft wat een kanshebber was om in een fotoboek te komen, ook meerdere van hetzelfde moment en twijfelgevallen. Dit is dus zuiver toewijzen van een foto aan de verzameling, dat doet niets aan de fysieke locatie, keywords, IPTC-data of aanwezigheid in andere verzamelingen.
• Dan ga ik door die verzameling heen en geef de foto's die ik uiteindelijk wil gebruiken een flaggetje (pick optie in LR), vervolgens maak ik een tweede verzameling (in dezelfde verzamelingsset) genaamd 'te publiceren' o.i.d. en gooi daar alles in zodat ik die rustig één voor één kan nabewerken waar nodig. Dan heb ik een mooie set van foto's die klaar zijn voor gebruik.
• Als ik tevreden ben maak ik nog een derde verzameling 'voor afdrukken' waar ik een deel van de foto's van de voorgaande verzameling als virtuele kopie in zet. Die kan ik dan rustig softproofen en nog wat aanpassingen geven ten behoeve van een mooie afdruk, zonder dat het de eerdere nabewerking weer aantast.
Nu is dit maar een manier om verzamelingen te gebruiken, maar het zorgt ervoor dat je een deel van je foto's gemakkelijk met een bepaald doel bij elkaar kunt hebben. En door de virtuele kopieën kan je dus ook makkelijk de ene nabewerking exporteren voor web o.i.d. en die andere naar de drukker doen voor een fysieke foto (en dat dus later nog eens doen als opa ook een foto wil). Maar onder de streep heb je gewoon nog steeds maar één foto op schijf in dat ene mapje en daarop de keywords die echt bij die foto horen.

Dynamische verzamelingen kunnen leuk zijn door bijvoorbeeld te filteren op eigenschappen als keywords en classificatie. Dus bijvoorbeeld automatisch al je vogelfoto's die je hebt gemarkeerd als 'best aardig' in een verzameling laten opnemen. Die het maar als een soort opgeslagen filters die je dan makkelijk weer kunt gebruiken.
Daar kan je dan ook een publicatiemethode aan knopen waardoor je dus vrij gemakkelijk weer je nieuw gemaakte vogelfoto's van een bepaald niveau naar een map of andersoortige locatie zoals online diensten

Daarnaast heb ik soms ook gewoon simpele verzamelingen als bakje omdat het handig is zo terug te vinden. Denk aan 'kraamweek', 'spielerij met nabewerking', 'nog uit te zoeken meuk', etc.

Het is dus niet echt ter vervanging van mappen of keywords, maar echt een aanvulling erop. Niet iedereen zit daarop te wachten maar ik vind het vaak best wel handig en het is voor mij één van de grote redenen waarom ik nog steeds LR gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:19

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin LR slaat Exif, bewerkingsgegevens, embedded JPEG, tags en zo op in de LR database - de lrcat. Op basis van die database kun je verzamelingen maken, maar die verzamelingen kun je ook weer op een eigen plek opslaan, want via de LR catalog kun je je filesysteem benaderen.

Als ik foto's importeer hernoem ik ze altijd naar "jjjjmmdd-hhmmss_model", zodat ze ook in het filesysteem chonologisch worden geordend. "Model" is omdat er meerdere camera's/gebruikers in omloop zijn. Binnen LR kun je je filesysteem naar believen inrichten, zolang je je aanpassingen maar binnen LR blijft doen.Zo kun je iedere camera/gebruiker, jaar of vakantie een eigen directory geven, terwijl in LR alles bij elkaar blijft.

Taggen schiet er bij mij nog wel eens in, maar met Excire (programma en plugin) kan ik op een aantal voorgeprogrammeerde tags quasi-intelligent zoeken. Als ik bijvoorbeeld alle kastelen in mijn collectie wil, kan ik die via "castles" oproepen en alsnog de tag "kasteel" geven - nadat ik de kerken die op een kasteel lijken eruit heb gemikt. Of ik maak een screenshot van het Muiderslot en ik vraag Excire om foto's die daarop lijken te selecteren. Lukt, maar de foto's van het Rijksmuseum moet ik er dan eerst wel uit gooien. Is ook praktisch om foto's van kennissen achteraf te taggen via de gezichtsherkenning. Opnieuw: nadat de foto's van tante Jet die tante Jet niet zijn eruit zijn gehaald.

Zoals @Gonadan zegt: binnen LR kun je deelverzamelingen aanleggen die elkaar in meerdere of minder mate overlappen. (Deel)verzamelingen die je niet meer nodig hebt kun je exporteren naar een eigen LR-catalogus, dan eventueel met catalogus en al verplaatsen naar een andere directory en uit de oorspronkelijk LR verwijderen - vergelijkbaar met een kind dat de deur uitgaat om op zichzelf te gaan wonen.

Het is niet ideaal, maar voor mij wel ongeveer de minst onideale manier om met niet al te veel discipline en werk een forse fotopuinhoop een beetje overzichtelijk te houden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Thanks. Die verzamelingen klinken nuttig om eens lekker wat te sorteren; echt een virtuele map. Dat is met de tags die ik gebruik toch niet zo, dat is veel statischer. Ik zal ook niet snel zomaar even een tijdelijke tag naar honderden bestanden schrijven.

Mijn software ondersteunt dit voor zover ik weet niet... maar ik ga er eens naar zoeken, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Tarquin het is ook wel een punt waar LR om bekend staat, maar het zal zeker niet de enige zijn met dergelijke functionaliteit. Wat gebruik jij?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@Gonadan Ik gebruik graag open source, waar dat kan.
Ik gebruik Digikam voor het importeren, taggen en zoeken. Deze kan goed omgaan met grote hoeveelheden foto's.
Er zit (nog) geen poging tot object-herkenning in en de gezichtsherkenning heb ik flink geprobeerd maar vind ik niet goed genoeg.
Daarnaast gebruik ik Darktable voor bewerken.

Ik zie de voordelen van LR wel, dat je bewerking én verzameling in één hebt.

Wat bij mij bijvoorbeeld minder soepel loopt:
Digikam toont als thumbnail de embedded JPG van de originele foto, onbewerkt dus. Hij lijkt dus niet op de bewerkte - die kan ik alleen via Darktable zien.
Als ik een foto vind via Digikam, zal ik hem in Darktable moeten openen, en exporteren naar JPG om hem te kunnen gebruiken.

Wat wel werkt:
De star-rating van een foto die ik in Darktable toeken, wordt opgepakt en getoond door Digikam. De tags die ik in Digikam toepas komen terug in Darktable. Verplaatsen/verwijderen van een foto gaat inclusief de sidecar-file, dus de Darktable-bewerking reist mee.

Nu ik erover nadenk kent Darktable wel collections. Ze halen zowieso wel wat inspiratie uit LightRoom, dus misschien lijkt het er wel heel veel op.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 15-02-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Ik loop nog tegen een probleempje aan,het aantal tags per foto.

Hebben jullie hiervoor een richtlijn?

Ik tag de personen en eventueel de plek.
Maar wanneer het bv gaat om een iets uitgebreidere setting kan ik wel meerdere tags kwijt. Doen jullie dit ook of houden jullie het bij b.v. 3 tags per foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Waarom zou je het aantal beperken? Aangenomen dat het om relevante tags gaat uiteraard. Op sociale media zie je nog wel eens van die tagwolken met zevenendertig synoniemen, daar ben ik geen fan van. Maar zolang de tags daadwerkelijk beschrijvend zijn voor de foto zou ik mij daar niet snel zorgen om maken. Het is hooguit meer werk voor jezelf. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
@Gonadan daar heb je wel een punt je,zodra het de foto goed omschrijft is het niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
MVKK schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:24:
Ik loop nog tegen een probleempje aan,het aantal tags per foto.

Hebben jullie hiervoor een richtlijn?

Ik tag de personen en eventueel de plek.
Maar wanneer het bv gaat om een iets uitgebreidere setting kan ik wel meerdere tags kwijt. Doen jullie dit ook of houden jullie het bij b.v. 3 tags per foto ?
Geen beperking. Zolang de tags maar echt iets toevoegen.
Je ziet bij stockfotografie dat ze zoveel mogelijk tags toevoegen om het aantal hits te vergroten.
Dat is op zich niet gek! Het idee is dat je tijdens het taggen van een foto niet weet hoe je hem over 3 jaar terug wilt vinden.
Ik zal echter geen synoniemen toevoegen zoals bij Stockfotografie, omdat ik weet op welke tags ik moet zoeken. Dus wordt het geen portret+persoon+gezicht+mens+vrouw.

Een zoekactie zal snel een scherm vol thumnails opleveren. We zijn visuele beesten; wij kunnen heel snel uit een hele groep foto's de juiste kiezen.

Bovendien kun je de selectie nog verkleinen door te zoeken op meerdere tags: olifant EN dierentuin EN Amsterdam erbij levert veel minder hits op dan 'Olifant' of 'dieren'.
Maar je hebt wel veel meer ingangen/manieren om te gaan zoeken, want als je alleen op Amsterdam zoekt, komt die foto ook naar boven.

Ik vind ook dat de combinatie juist de foto goed beschrijft.

Dus geen limiet - maar geen tags die hetzelfde betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 14-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Als chaoot heb ik de volgende werkwijze:

Offline:
In LR alles op datum en soms met star-ratings. Netjes allemaal op een 4TB schijf.

Online:
Dat doe ik via Google Photos (met 2TB opslag abonnement) en dan deels in Albums en deels gedeeld met mijn wederhelft. Voordeel is daar dat de zoekfunctie echt top is en hij zelf dingen herkent. Als ik dus ergens aan denk en de foto wil terughalen dan is dat meestal met 1 seconden gelukt.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
+/- 3000 foto's voorzien van tags,en allemaal in mappen gezet.

Jaartal 2021

Submappen;

Wintersport Frankrijk
Verjaardag Janneke
Bruiloft Jan en Ria

Nu wil ik ook voor de foto's/bestandsnamen een systeem bedenken zodat ik daar ook een lijn in krijg.

Nu heb ik bij sommige foto's IMG001 / IMG002
En bij andere 202110_Wintersport_Frankrijk
En weer een andere 2021_Bruiloft_Jan_Ria

Welke regel hanteren jullie hierin ?
Ik vind sommige bestandsnamen wel heel lang worden zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
MVKK schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:41:
+/- 3000 foto's voorzien van tags,en allemaal in mappen gezet.

Jaartal 2021

Submappen;

Wintersport Frankrijk
Verjaardag Janneke
Bruiloft Jan en Ria

Nu wil ik ook voor de foto's/bestandsnamen een systeem bedenken zodat ik daar ook een lijn in krijg.

Nu heb ik bij sommige foto's IMG001 / IMG002
En bij andere 202110_Wintersport_Frankrijk
En weer een andere 2021_Bruiloft_Jan_Ria

Welke regel hanteren jullie hierin ?
Ik vind sommige bestandsnamen wel heel lang worden zo.
Een manier om deze vraag te beantwoorden, is de wedervraag te stellen: Waarom?
In welk scenario in de toekomst is het belangrijk dat een foto die al in "Verjaardag Janneke" staat, ook nog zelf "verjaardag Jannneke 0001" heet?

Ik ben hier heel simpel in: Geen.
De bestanden staan al in een map. Ze kunnen niet kwijtraken want ze zijn vindbaar via tags.
Ze moeten uniek zijn binnen de map, maar niet over het hele bestandsysteem heen. Dat is niet nodig omdat ze altijd binnen hun mapje blijven.
Daar zijn mappen ook voor uitgevonden; zodat niet de tienduizenden bestanden op een filesysteem allemaal een unieke naam hoeven te hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Tarquin op 14-04-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Tarquin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:37:
[...]

In welk scenario in de toekomst is het belangrijk dat een foto die al in "Verjaardag Janneke" staat, ook nog zelf "verjaardag Jannneke 0001" heet?

De bestanden staan al in een map. Ze kunnen niet kwijtraken want ze zijn vindbaar via tags.
Ze moeten uniek zijn binnen de map, maar niet over het hele bestandsysteem heen. Dat is niet nodig omdat ze altijd binnen hun mapje blijven.
Daar zijn mappen ook voor uitgevonden; zodat niet de tienduizenden bestanden op een filesysteem allemaal een unieke naam hoeven te hebben.
Daar heb je wel een punt,zo heb ik het nog niet bekeken. Denk dat ik de namen van mijn bestanden zo gaan houden ,zoals ze na het maken van een foto worden weergegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 15:29
Tarquin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:37:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens eigenlijk. Juist bij de import van je foto’s kun je makkelijk in een batch de naamgeving wijzigen. Dit heeft wel degelijk voordelen die wellicht niet voor iedereen geldig zijn maar naar mijn mening wel belangrijk kunnen zijn.

Stel dat je de ruwe foto’s deelt (en in het voorbeeld gaat het over JPG’s) dan kan het fijn zijn als de ontvanger aan de bestandsnaam gelijk kan zien welk onderwerp de foto bevat. Maar wat ook voor kan komen is dat je je folder structuur verliest door een HDD crash. Of je maakt een fout binnen je folder structuur, verplaatst, kopieert de verkeerde map.
Er zijn mogelijkheden om het allemaal wel weer uit te zoeken via de exif info maar als je het aan de naam al kunt zien scheelt dat.

Naar mijn mening is de extra moeite van een onderwerp toevoegen aan de naam van de foto zo klein en de mogelijke voordelen zo groot dat ik juist wel zou adviseren de naam aan te passen. En als je binnen een vakantie foto’s gaat delen met meerdere mensen zou ik ook je eigen naam of een afkorting daarvan toevoegen. Zo weten de andere mensen ook van wie die foto kwam over 10 jaar.

Ik gebruik dus standaard in Lightroom de optie. Naam wijzigen in. “Nummer originele bestand - onderwerp”. En in een eventuele export wil ik daar dan nog wel eens extra informatie aan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
@walletje-w Prima punt, dat is een perfect antwoord op de vraag 'in welk scenario zou je dit gebruiken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

walletje-w schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:12:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens eigenlijk. Juist bij de import van je foto’s kun je makkelijk in een batch de naamgeving wijzigen. Dit heeft wel degelijk voordelen die wellicht niet voor iedereen geldig zijn maar naar mijn mening wel belangrijk kunnen zijn.

Stel dat je de ruwe foto’s deelt (en in het voorbeeld gaat het over JPG’s) dan kan het fijn zijn als de ontvanger aan de bestandsnaam gelijk kan zien welk onderwerp de foto bevat. Maar wat ook voor kan komen is dat je je folder structuur verliest door een HDD crash. Of je maakt een fout binnen je folder structuur, verplaatst, kopieert de verkeerde map.
Er zijn mogelijkheden om het allemaal wel weer uit te zoeken via de exif info maar als je het aan de naam al kunt zien scheelt dat.

Naar mijn mening is de extra moeite van een onderwerp toevoegen aan de naam van de foto zo klein en de mogelijke voordelen zo groot dat ik juist wel zou adviseren de naam aan te passen. En als je binnen een vakantie foto’s gaat delen met meerdere mensen zou ik ook je eigen naam of een afkorting daarvan toevoegen. Zo weten de andere mensen ook van wie die foto kwam over 10 jaar.

Ik gebruik dus standaard in Lightroom de optie. Naam wijzigen in. “Nummer originele bestand - onderwerp”. En in een eventuele export wil ik daar dan nog wel eens extra informatie aan toevoegen.
Aanvullend kun je er metadata in kwijt zoals datum en tijd. Veranderd dan je mappen structuur (bijv na het delen) dan weet je altijd nog direct aan de bestandsnaam wanneer deze gemaakt is en kun je daar ook gemakkelijk op sorteren (sneller dan dat hij de metadata moet uitlezen).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Ventieldopje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:00:
[...]

Aanvullend kun je er metadata in kwijt zoals datum en tijd. Veranderd dan je mappen structuur (bijv na het delen) dan weet je altijd nog direct aan de bestandsnaam wanneer deze gemaakt is en kun je daar ook gemakkelijk op sorteren (sneller dan dat hij de metadata moet uitlezen).
Hoe sla jij je foto's dan op en welke naam geef je ze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MVKK schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:07:
[...]

Hoe sla jij je foto's dan op en welke naam geef je ze ?
Ik gebruik PhotoMechanic voor het importeren en uitzoeken, met PhotoMechanic geef ik aan met dynamische velden (uit de metadata van iedere foto) waar de foto moet komen te staan relatief vanaf de basis map en ook hoe de foto moet heten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHQxv8n_YLkrMrP9ogiZ4B9SCYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vTxuouiibjrijMBPT1oGFHPy.png?f=user_large

Voor de mappen:
{year4} = 4 cijferige jaartal van de foto (bijv. 2022)
{datesortdash} = 4 cijferig jaartal - 2 cijferige maand - 2 cijferige dag van de maand (bijv. 2022-04-17). Hierdoor is er makkelijk op te sorteren.
{jobname} = naam van de opdracht / belangrijkste band etc. Zo kan ik makkelijk zien wat ik toen gedaan heb.
{serial} = Serienummer van de camera, zo hou ik de foto's van verschillende camera's makkelijk gescheiden. Puur optioneel, ik vind het handig.

Zo kom je bijv. uit op "E:\Photography\2022\2022-04-17 - Tweakers Meeting\123456789"

Voor de bestanden:
{datesort} = Zelfde als {datesortdash} maar dan zonder streepjes (20220417)
{timesort} = Zelfde als datesort maar dan voor tijd (bijv. 220533 voor 22:05:33)
{fbas:-4} = De laatste 4 karakters van de bestandsnaam zonder extensie (bijv. foo-1234.cr2 wordt 1234). Dit gebruik ik om de nummers te pakken die de camera de foto's heeft gegeven, deze staan zo ver ik weet niet in de metadata verder of zijn bijna niet te pakken.

Zo kom je bijv. uit op "20220417-153604-0001.cr2"

Met die configuratie heb ik eigenlijk nooit last van duplicaten en ook niet dat foto's door elkaar staan als de tijd van een camera niet goed zou staan. Dit kan ik dan makkelijk corrigeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 17-04-2022 15:39 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MVKK
Bedankt voor de tip.

Als mappenstructuur ga ik dit aanpassen na

Hoofdmap 2022

Submappen
202201_onderwerp
202202_voorjaarsvakantie
202212_december

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 14:28
Tarquin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Synology biedt gezichtsherkenning en tagging, en dat werkt best leuk!

Zelf organiseren is ook een optie.
Probeer Digikam, is er ook voor de Mac.

Stel in dat hij de metadata naar foto' s (jpg) en xmp (voor raw) schrijft. Dat is uitwisselbaar met andere programmatuur. Zo maak je je fotoverzameling waardevoller.

Importeer je hele foto-directory.

Daarna kun je aan de linkerkant gaan selecteren op datum.

Ik zou het zo aanpakken:
- Directories (albums) maken voor jaren en kwartalen; en daarbinnen subdirectories per gelegenheid - dat geeft een handzame hoeveelheid foto's per directory.

- Ga in een kwartaal door de foto's / directories heen.
Plaats losse foto's in een zinvolle subdirectory, selecteer grote aantallen en gooi er wat tags op: Wat gebeurt er (verjaardag, vakantie, school); waar is het (Parijs, Oostenrijk, Uden, Ede, Thuis); Wie staat er ongeveer op (Familie, vrienden, dochter, jijzelf).
Geef een paar foto's een sterren-waardering:
3 sterren = Belangrijk voor jouzelf, die je graag wilt terugvinden, maar minder interessant voor anderen;
4 sterren = best-wel-mooie om naar te kijken, ook voor anderen
5 sterren = foto's die zo goed zijn dat je ze zonder meer uit kan printen: 5 sterren.

Je hebt dan meerdere ingangen om foto's te gaan vinden:
- wie staat er op
- wanneer was het
- waar was het
- wat gebeurt er
- wat zegt de naam van de directory
- wat zijn de interessante foto's (sterrenwaardering)

Als je dat per kwartaal aanpakt heb je een handzame hoeveelheid werk dat je ook per kwartaal kunt afronden; en morgen kun je verder gaan.
Ik heb de laatste tien pagina's teruggelezen en super waardevolle info, waarvoor dank! De post van @Tarquin is een fijne samenvatting van hoe ik het wil aanvliegen; heb alles al chronologisch in mapjes zitten maar nog grotendeels zonder tags en locatie.

Twee vragen:
1. Als ik voor een vakantie 4 bronnen heb (camera, eigen telefoon, telefoon vriendin, apps) en deze foto's samen in een map gooi en uitselecteren, kan ik ze daarna dan het beste op datum + tijd sorteren en hernoemen? Hoe doen jullie dat?
2. Terugkijken foto's; als ik straks alles getagd heb wil ik er natuurlijk van genieten - op de bank en dan op tag zoeken. Zoals Google Photos, maar zonder Google. Wat gebruiken jullie? (dmv de tags wil ik niet vastzitten aan 1 aanbieder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Mijn idee: In principe maakt het niet uit met welke camera iets genomen is, ik sorteer naar tijd en onderwerp.
Het is vrijwel nooit en voor niemand interessant welke camera de foto genomen heeft, en als het moet, heb ik de Exif info. Het is zeker niet belangrijk genoeg om de organisatie op te baseren - het verschil tussen de vakantie en het dagje uit met de familie is veel belangrijker.

Dus gewoon: Jaar-Kwartaal / onderwerp / fotobestanden met tags.

Terugkijken: Geef bestanden een star-rating. 2=interessant voor de persoon die op de foto staat, 3=insteressant voor de mensen die erbij waren (ook als ze zelf niet op die foto staan), 4=zonder meer een mooi plaatje, 5=uitzonderlijk mooi, portfolio materiaal, kan aan de muur hangen.

Alles met 4&5 is zonder meer geweldig om naar te kijken - klaar.

Zelfs als je die star-rating niet consequent van 1-2-3-4-5 doet, neem dan even de moeite om uitzonderlijk mooie plaatjes even een markering te geven.
Als jij 50-100 plaatjes van 4/5 sterren kunt laten zien heb je een hele leuke slideshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-11-2024
Van de week ben ik begonnen met het gebruik van Digikam een gratis open source programma welke zeer geschikt is voor het delen in mappen en taggen van foto's. Ik had de afgelopen maanden alles klakkeloos van m'n camera gehaald en automatisch verdeeld op foto datum. Na 800 foto's zie je door de bomen het bos niet meer... Handmatig per map uitzoeken en verdelen is geen optie.

Hierop kwam ik bij Digikam waarbij je de foto's importeert, tagged, sterretjes, labels etc geeft. Het mooie van dit programma is dat het ook gelijk dezelfde verdeling aanmaakt op je harde schijf, geen dubbel werk en zeer overzichtelijk.

De tags kan je zelf aanmaken met shortcuts, taggrn is ook in een mom van tijd gedaan, hierna kan je nog filteren. Zo heb ik tags voor fotoboek en verzenden voor de foto's die we willen verzenden naar familie en vrienden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
Belangrijk voor tag hierarchie in Digikam:

Ik vond deze link:

https://userbase.kde.org/...ata_is_written_into_files

Met name de laatste wijziging is belangrijk, die maakt dat Digikam bij een tag de hele hierarchie wegschrijft (met een / als separator).
Het defaultgedrag is dat hij precies wegschrijft wat er is aangevinkt, en dat wil je niet.

Voorbeeld: in deze hierarchie is alleen 'Enschede' aangevinkt:
Plaatsen
X Enschede

Digikam schrijft dan alleen 'Enschede' naar de file.

Ok denk je, ik vink plaatsen óók aan:
X Plaatsen
X Enschede

Nu schrijft hij weg:
Plaatsen
Plaatsen/Enschede

En die eerste 'Plaatsen' wilde je niet als losse tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een tip qua pre-Hoe organiseer jij je foto's. :)

Meer een soort vakantietip. :) Op het gebied van fotografie en backup van je dierbare digitale registraties.

Normaliter ging ik altijd met, EN extra geheugenkaartjes, een kleine laptop, EN een externe HDD/SSD (backup device) naar onze vakantiebestemming.

Per dag maak ik vaak wel honderden opnames (vooral veel t.b.v. bracketing en/of panorama opnames). En 's-avonds in het hotel/pension blader ik die dan ff door op de laptop en backup ze gelijk naar, EN de interne schijf van de laptop, EN naar een externe unit.
En die ligt dan het liefst niet continu op dezelfde plek als waar de laptop staat.

Aangezien de internetverbindingen in hotels/pensions, zelfs in een doodlopend zijdal in de Alpen, tegenwoordig steeds beter/sneller zijn, kan het lonen om ter plekke vast alles in ergens een digitale wolk op te slaan.

Zodat je weer thuis, hopelijk je eigen backup devices nog hebt, maar ook die digitale wolk kunt leegtrekken voor de verdere bewerking c.q. archivering.

Als klant van menige groot tech concern heb je vaak wel ergens de nodige storage ter beschikking.
Zo kwam ik er achter dat ik als Amazon Prime Kunde, onbeperkt Amazon Photos opslagruimte kan gebruiken.
(maar datzelfde is wellicht ook van toepassing voor Apple, Google, Microsoft, enz.)

Vandaag eens ff een testje gedaan hoe snel e.e.a. up- en weer gedownload kan worden.
Als test wat willekeurige folders met RAW files, grote TIFFs en JPEGs de Amazon wolk ingestuurd. En een paar uur later weer eens teruggehaald.

Een testfolder met in z'n totaliteit 22GB aan data kostte uiteindelijk een half uurtje om weer terug halen naar m'n lokale PC.
(mijn eigen FttH abo is een 100/100 connectie)

Nu nog afwachten wat de uiteindelijk uploadsnelheid op het vakantieadres zal zijn.
(waar ze tegenwoordig ook al een FttH verbinding hebben)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 14:28
@Tarquin dank voor de verdere uitleg! heel waardevol, mn ook de link naar de digikam-fix. Ik ga lekker aan de slaget mijn foto archive ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 15:28
weet niet of dit juiste plek ik om te vragen, maar wat is nu de ideale manier om te organiseren?

Ik maak de fotos tegenwoordig allemaal op mijn mobiel (Mi11).
Die slaat ze op op het toestel, maar ook in google foto dacht ik.

Maar ik heb ook nog foto's op onedrive, whatsapp, messenger etc.

Wat is nu ideale manier om deze op mijn vaste computer te krijgen / beheren. Gewoon dat alles sync loopt.
Als ik foto verwijder op mijn toestel, moet die ook uit de cloud opslag weg zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:59
G.Scholtens schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:31:
weet niet of dit juiste plek ik om te vragen, maar wat is nu de ideale manier om te organiseren?

Wat is nu ideale manier om deze op mijn vaste computer te krijgen / beheren. Gewoon dat alles sync loopt.
Als ik foto verwijder op mijn toestel, moet die ook uit de cloud opslag weg zijn etc.
Ik gebruik SyncBackPro
https://www.2brightsparks.com/syncback/sbpro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

Barrycade

Through the...

G.Scholtens schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:31:

Als je alles met je mobiel maakt dan heb je al een sync met Google Photo's (als je dat aangezet hebt).
Je kan ze dan downloaden via je Google account op je PC. Moetje ze wel syncen vanaf je telefoon naar Google Drive of Photo's.

Je hebt ook een sync appje voor Windows, dan moet je even opletten qua settings anders blijven ze staan in de cloud, maar volgens mij kan je daarmee behalen wat je hier boven schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:59
Ik vind 70 euro voor goede software een koopje. Die ontwikkelaars moeten ook eten.

En belangrijke foto's kwijtraken omdat ze toevallig niet goed syncen is duurder. :P

Er is ook een Free versie, maar omdat je specifiek OneDrive en Google noemde raad ik je de Pro versie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
HenkEisDS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Ik vind 70 euro voor goede software een koopje. Die ontwikkelaars moeten ook eten.

En belangrijke foto's kwijtraken omdat ze toevallig niet goed syncen is duurder. :P

Er is ook een Free versie, maar omdat je specifiek OneDrive en Google noemde raad ik je de Pro versie aan.
Dat is ook zo, maar zijn gewoon de standaard vakantie foto's, selfies etc. De troep verwijder ik wel handmatig, maar als ik het op mijn telefoon verwijder en ik ga syncen met de pc moet het ook klaar zijn vind ik.

Maar google foto appt had inderdaad de instelling om alles te syncen. Dus vanaf nu die aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Hoe bewaar je en sync je je foto's?
Erg goede vraag.

Ik denk dat het altijd geld kost. Ook als je gratis Nextcloud installeert zul je toch een Raspberry pi en een harddisk moeten kopen.
Ook als je een Synology Nas koopt met synchronisatiesoftware zul je geld moeten uitgeven.
Of als je de ruimte bij Dropbox koopt om dit te synchroniseren, kost het je ook geld.

De vraag is vooral of je iets aanschaft dat van jou wordt of dat het een abonnementsmodel is.
Maar als je van een afstandje kijkt kost het allemaal geld. Als je met €70 klaar bent is dat helemaal niet gek, ook al is het 'alleen maar software'.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 22-08-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Nog even terugkomend op mijn vorige reactie.
Inmiddels is mijn google drive zo goed als vol, 95% zo dacht ik.

Wat is nu wijsheid om mijn foto's te behouden? Ik heb via google de export link ontvangen om alles te downloaden.

Zelf denk ik er aan om alles te downloaden en op mijn vaste computer alles te downloaden, heb een extra hdd erin waar alle foto's op staan.
Daarna alles van google foto's verwijderen zodat ik weer ruimte krijg en weer opnieuw kan vullen.

Echter ben ik bang dat ik behoorlijk wat dubbele foto's dan krijg op mijn hdd, hoe kan ik de dubbele foto's verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Dan zou ik meteen uitzoeken waarom je dubbelen krijgt als je gewoon die collectie downloadt... en dat probleem meteen aanpakken.

Daarnaast moet je een strategie bedenken. Wat vind je belangrijk? Je mooiste foto's bewaren? Alles bewaren?
Je kunt bv één collectie aanhouden op een computer.
Daarvan houdt je een volledige backup bij op een andere schijf, bijvoorbeeld een nas. Dit gaat echt het makkelijkst met automatische software.

Dan kun je je foto's waarderen en alles met de hoogste waardering op Google zetten - dat is dan je off-site backup voor de belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Google Drive misschien vergroten?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

Barrycade

Through the...

G.Scholtens schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:59:
Nog even terugkomend op mijn vorige reactie.
Inmiddels is mijn google drive zo goed als vol, 95% zo dacht ik.

Wat is nu wijsheid om mijn foto's te behouden? Ik heb via google de export link ontvangen om alles te downloaden.

Zelf denk ik er aan om alles te downloaden en op mijn vaste computer alles te downloaden, heb een extra hdd erin waar alle foto's op staan.
Daarna alles van google foto's verwijderen zodat ik weer ruimte krijg en weer opnieuw kan vullen.

Echter ben ik bang dat ik behoorlijk wat dubbele foto's dan krijg op mijn hdd, hoe kan ik de dubbele foto's verwijderen?
GoogleOne geeft je voor 20 euro per jaar tot 100GB opslag. Heb je naast je HDD in je pc wel een back up HDD anders kan je op die manier ook alles in 1x kwijtraken als die HDD in je pc de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Tarquin schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:08:
Dan zou ik meteen uitzoeken waarom je dubbelen krijgt als je gewoon die collectie downloadt... en dat probleem meteen aanpakken.

Daarnaast moet je een strategie bedenken. Wat vind je belangrijk? Je mooiste foto's bewaren? Alles bewaren?
Je kunt bv één collectie aanhouden op een computer.
Daarvan houdt je een volledige backup bij op een andere schijf, bijvoorbeeld een nas. Dit gaat echt het makkelijkst met automatische software.

Dan kun je je foto's waarderen en alles met de hoogste waardering op Google zetten - dat is dan je off-site backup voor de belangrijkste.
Voorheen deed ik gewoon telefoon aansluiten op computer en de nodige foto's overzetten.
Maar het geen wat in cloud staat bij google, word dan natuurlijk niet verwijderd.

Foto's moeten ook gewoon uitgezocht worden, zijn foto's van afgelopen 10 jaar ofzo wat nog op google foto staat. Dus 15gb in 10 jaar valt nog wel mee dan qua ruimte.

Vergroten is inderaad ook optie voor 20euro per jaar, maar daarmee word het natuurlijk ook niet opgeruimd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

G.Scholtens schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Voorheen deed ik gewoon telefoon aansluiten op computer en de nodige foto's overzetten.
Maar het geen wat in cloud staat bij google, word dan natuurlijk niet verwijderd.

Foto's moeten ook gewoon uitgezocht worden, zijn foto's van afgelopen 10 jaar ofzo wat nog op google foto staat. Dus 15gb in 10 jaar valt nog wel mee dan qua ruimte.

Vergroten is inderaad ook optie voor 20euro per jaar, maar daarmee word het natuurlijk ook niet opgeruimd
Maar dat wordt het met downloaden en overal heen slepen natuurlijk ook niet. Ik zou het niet moeilijker maken dan het is en voor twee tientjes gewoon je opslag vergroten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 14:10
Uiteraard zijn er handigere oplossingen te bedenken, maar ik heb het zo:

Camera via USB-C op Mac en daaruit de export naar dekstop. Daar die ik de correcte naam geef. Die sleep ik dan in mijn iCloud in de juiste folder.

Photography > 2022 > 10-2022 Name > Name Raw (in die laatste folder staat ook een EXPORT folder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Nu de dagen weer korter worden ben ik ook weer begonnen met het ordenen van m'n foto's.

Tot op heden alles zo ingericht.

Hoofdmap 2022

Submappen
202201_januari
202202_Wintersport_Alpe_dhuez
202204_Bruiloft_Peter_Marjan
202212_december

Qua tags heb ik de volgorde van:
Bv de map wintersport. Persoon>plaats>actie
Peter>Alpe dhuez>Skiën

Map Bruiloft persoon>plaats>actie
Peter,Marjan>Zalencentrum Jansen>openingsdans

Benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie,of hoe categoriseren jullie de tags?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
MVKK schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:51:
Nu de dagen weer korter worden ben ik ook weer begonnen met het ordenen van m'n foto's.

Tot op heden alles zo ingericht.

Hoofdmap 2022

Submappen
202201_januari
202202_Wintersport_Alpe_dhuez
202204_Bruiloft_Peter_Marjan
202212_december
Check. Ik doe het vergelijkbaar. Jij doet het in jaren bij elkaar, ik in kwartalen. Detail. Voor mij is dat voldoende om bv de datum vaak weg te laten.
Qua tags heb ik de volgorde van:
Bv de map wintersport. Persoon>plaats>actie
Peter>Alpe dhuez>Skiën

Map Bruiloft persoon>plaats>actie
Peter,Marjan>Zalencentrum Jansen>openingsdans

Benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie,of hoe categoriseren jullie de tags?
Tags hebben geen volgorde.
Wel heb ik hetzelfde systeem: Tag per foto de Wat Wie en Waar.
Die tags zijn dan georganiseerd onder 'activiteiten', 'mensen' en 'plaatsen'.

En dan heb ik nog een paar extra tags, voor 5 minute fotoshoots, closeups, portret, katten, dat soort dingen.
Dat geeft voldoende balans om iets terug te vinden, en om niet teveel aan het taggen te zijn.

• MVKK
Tarquin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:29:
[...]

Check. Ik doe het vergelijkbaar. Jij doet het in jaren bij elkaar, ik in kwartalen. Detail. Voor mij is dat voldoende om bv de datum vaak weg te laten.

[...]

Tags hebben geen volgorde.
Wel heb ik hetzelfde systeem: Tag per foto de Wat Wie en Waar.
Die tags zijn dan georganiseerd onder 'activiteiten', 'mensen' en 'plaatsen'.

En dan heb ik nog een paar extra tags, voor 5 minute fotoshoots, closeups, portret, katten, dat soort dingen.
Dat geeft voldoende balans om iets terug te vinden, en om niet teveel aan het taggen te zijn.
Verander je de bestandsnamen ook van de foto's?

Daar heb ik namelijk nog niet echt een structuur in.

Een aantal hebben de naam:

IMG1203 enz
Of
20220312001 enz

En heb er een aantal genoemd naar de map waar ze in zitten
Bv 202203_Wintersport_alpdhuez_001 enz?

Hoe doen jullie dit ?

• daftpunk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 16:07
Ik heb een Synology NAS met een aantal mobiele telefoons en 1-2 systeem cameras.

De telefoons syncen met Synology Photos naar de NAS bij elke gemaakte photo.

De systeem cameras upload ik naar de Pictures / Photos dir op de PC/Laptop.
Die synct dat naar de NAS.

Als ik mij verveel verplaats ik de upload mappen op de NAS naar YYYYMM_Onderwerp mappen.

Hernoemen van de bestanden vind ik niet de moeite. De map geeft het onderwerp al aan.

Ik heb wel hoofdcategorieen zoals:
Persoon 1
Persoon 2...
Vakanties
Werk 1
Werk 2...

• Tarquin
MVKK schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:51:
[...]

Verander je de bestandsnamen ook van de foto's?

Daar heb ik namelijk nog niet echt een structuur in.
Absoluut niet. Ze zitten in een map, en binnen die map moeten ze uniek zijn.
Als ik ze over alle mappen heen ook nog unieke namen moet geven word ik gek - en welk probleem los ik daar mee op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik wil gaan starten aan een mega foto opruim project op mijn nas. Het is een enorme bende. Ruim 15 jaar foto's. Meer dan 80.000 kiekjes. Waarvan er diverse mapjes dubbel zijn gegaan, telefoon's erop leeg gedumpt zijn, ipads, computers met mapjes.. het is een gruwel. Ik weet gewoon even niet meer waar ik moet beginnen, dus zoek ik naar een beginpunt. Ik zit met een paar vragen en ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit doen. Ook struin ik door dit topic heen waar ook genoeg tips tussen staan.

Ik twijfel hoe ik onderwerpen gaat segmenteren en hoe diep ik dat wil/moet doen. Ga ik per foto aangeven wie erop staat of doe ik het iets globaler. Ik heb 3 kinderen, en zijn er natuurlijk tal van uitjes, momentjes en vakanties. De kunst is het bijhouden hiervan.. en dat gaat natuurlijk een dingetje worden. Die AI tool in de Qnap vind ik tot nu toe niet zo lekker gaan.

Ik zit er over na te denken om een 1TB m2 SSD te scoren waar ik een copy van de Qnap gaat maken, en dan vanaf daar gaat beginnen met een nieuwe indeling.

Ik kijk er erg tegenop haha :P |:(

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 06-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Begin met een werkkopie, houd het origineel gewoon in stand.

Je moet 2 dingen onderscheiden:
Je moet de foto's op een bepaalde manier op de schijf zetten. Dat staat los van je organisatie.
En je moet ze taggen - dat is je organisatie en die staat los van hoe ze op de schijf staan.

Goede manier van opslag is per jaar, en daarbinnen per kwartaal of per maand; en eventueel daarbinnen nog per evenement.
Je wilt niet in elke directory maar 2 foto's hebben; maar ook geen 1000. Verdeel het in datum-bakjes tot het behapbare brokken zijn.
Dit is opslag. Geen organisatie.

Organiseren doe je met tags. Lees dit topic terug.
Gebruik verschillende software.
Ontdubbeling.
Gezichtsherkenning.
Onderwerpherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
RoyK schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:48:
Ik wil gaan starten aan een mega foto opruim project op mijn nas. Het is een enorme bende. Ruim 15 jaar foto's. Meer dan 80.000 kiekjes. Waarvan er diverse mapjes dubbel zijn gegaan, telefoon's erop leeg gedumpt zijn, ipads, computers met mapjes.. het is een gruwel. Ik weet gewoon even niet meer waar ik moet beginnen, dus zoek ik naar een beginpunt. Ik zit met een paar vragen en ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit doen. Ook struin ik door dit topic heen waar ook genoeg tips tussen staan.

Ik twijfel hoe ik onderwerpen gaat segmenteren en hoe diep ik dat wil/moet doen. Ga ik per foto aangeven wie erop staat of doe ik het iets globaler. Ik heb 3 kinderen, en zijn er natuurlijk tal van uitjes, momentjes en vakanties. De kunst is het bijhouden hiervan.. en dat gaat natuurlijk een dingetje worden. Die AI tool in de Qnap vind ik tot nu toe niet zo lekker gaan.

Ik zit er over na te denken om een 1TB m2 SSD te scoren waar ik een copy van de Qnap gaat maken, en dan vanaf daar gaat beginnen met een nieuwe indeling.

Ik kijk er erg tegenop haha :P |:(
80.000 klinkt als heel veel maar is zeker nog te doen. Wat ik zou doen is alles in Lightroom importeren. En dan controleren of alle foto’s een beetje bij elkaar staan qua tijd van opname. Mochten er sommige door elkaar staan dan die corrigeren. (Kan in Lightroom) en dan alles exporteren per event vanuit Lightroom naar je nieuwe schijf in een structuur die je goed lijkt werken. Zelf doe ik het zo 2022/event-naam dat is relatief grof maar ook weer niet te grof dat je je spul moeilijk terug kunt vinden. En dan nog een map 2022/general waar allemaal losse dingen in komen die niet echt te classificeren zijn als een event.

Lightroom kun je gewoon een maandelijks abonnement op nemen. Kost je een trial of 10 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

walletje-w schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:26:
[...]

80.000 klinkt als heel veel maar is zeker nog te doen. Wat ik zou doen is alles in Lightroom importeren. En dan controleren of alle foto’s een beetje bij elkaar staan qua tijd van opname. Mochten er sommige door elkaar staan dan die corrigeren. (Kan in Lightroom) en dan alles exporteren per event vanuit Lightroom naar je nieuwe schijf in een structuur die je goed lijkt werken. Zelf doe ik het zo 2022/event-naam dat is relatief grof maar ook weer niet te grof dat je je spul moeilijk terug kunt vinden. En dan nog een map 2022/general waar allemaal losse dingen in komen die niet echt te classificeren zijn als een event.

Lightroom kun je gewoon een maandelijks abonnement op nemen. Kost je een trial of 10 euro ofzo.
Ik zit helemaal in de Adobe omgeving dus dat komt wel goed. Ik heb alleen wat minder ervaring met Lightroom omdat ik het als illustrator niet nodig hebt. Begrijp ik het goed dat je dus ook een mappen structuur kunt opzetten met Lightroom die ook buiten Lightroom bestaat? Dus dat het niet alleen iets visueels is binnen Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Absoluut dat kan ook. Maar dan werk je dus met je originelen. Wat ik bedoelde was om ze te exporteren naar een nieuwe locatie. Die SSD waar je het over had. Dan selecteer je dus de foto’s van kerst 2007 en dan exporteer je die naar de map ssd/afbeeldingen/2007/kerst bij familie tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
RoyK schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik zit helemaal in de Adobe omgeving dus dat komt wel goed. Ik heb alleen wat minder ervaring met Lightroom omdat ik het als illustrator niet nodig hebt. Begrijp ik het goed dat je dus ook een mappen structuur kunt opzetten met Lightroom die ook buiten Lightroom bestaat? Dus dat het niet alleen iets visueels is binnen Lightroom?
Ik heb begrepen dat LR virtuele verzamelingen aanmaakt die los staan van hoe de bestanden op schijf staan.
Nogmaals: Hoe ze op schijf staan is geen organisatie, dat is alleen opslag. Die twee moet je los zien.
Neem als voorbeeld een bibliotheek: Zet je boeken op genre bij elkaar, op schrijver (voornaam? Achternaam?), op titel of op jaartal?
Allemaal zijn ze te verdedigen maar het is het één of het ander. Een boek kan maar op één plek staan.
Dat is je opslag.

Daarom hebben ze een grote bibliotheekcomputer waar alle gegevens in staan. Daar zoek jij op schrijver of taal of genre of trefwoorden, en dan weet de computer dat je in kast X op de bovenste plank moet zijn.
Dat is je organisatie.

Als je dit gaat doen, werk vooral niet vanuit je origineel, want je weet niet meer welke directories je al hebt verwerkt.
Maak een volledige kopie, en ga vanuit die werkkopie directories verplaatsen (niet kopiëren) naar een nieuwe opslagstructuur. Anders raak je gegarandeerd kwijt of je een bepaalde directory al gehad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Tarquin schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb begrepen dat LR virtuele verzamelingen aanmaakt die los staan van hoe de bestanden op schijf staan.
Nogmaals: Hoe ze op schijf staan is geen organisatie, dat is alleen opslag. Die twee moet je los zien.
Neem als voorbeeld een bibliotheek: Zet je boeken op genre bij elkaar, op schrijver (voornaam? Achternaam?), op titel of op jaartal?
Allemaal zijn ze te verdedigen maar het is het één of het ander. Een boek kan maar op één plek staan.
Dat is je opslag.

Daarom hebben ze een grote bibliotheekcomputer waar alle gegevens in staan. Daar zoek jij op schrijver of taal of genre of trefwoorden, en dan weet de computer dat je in kast X op de bovenste plank moet zijn.
Dat is je organisatie.

Als je dit gaat doen, werk vooral niet vanuit je origineel, want je weet niet meer welke directories je al hebt verwerkt.
Maak een volledige kopie, en ga vanuit die werkkopie directories verplaatsen (niet kopiëren) naar een nieuwe opslagstructuur. Anders raak je gegarandeerd kwijt of je een bepaalde directory al gehad hebt.
Bedankt voor je reactie. Ik moet het idee van folder structuren eens los gaan laten. En nadenken over een foto manager. Enig nadeel (lijkt me) is de toekomst bestendigheid. Want als je stopt met een tool, simpelweg omdat je geen abbo meer hebt, of dat de tool stopt, of omdat je overstapt naar een andere nas of iets dergelijks. Werken met folders is dan weer tijdloos, maar uiteraard zeer beperkt. Nog meer om te overdenken haha :D

Folders, of Lightroom, of Photostation van Qnap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
RoyK schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik moet het idee van folder structuren eens los gaan laten. En nadenken over een foto manager. Enig nadeel (lijkt me) is de toekomst bestendigheid. Want als je stopt met een tool, simpelweg omdat je geen abbo meer hebt, of dat de tool stopt, of omdat je overstapt naar een andere nas of iets dergelijks. Werken met folders is dan weer tijdloos, maar uiteraard zeer beperkt. Nog meer om te overdenken haha :D

Folders, of Lightroom, of Photostation van Qnap...
1. Een foto heeft meerdere eigenschappen. Je kunt de plek waar je hem opbergt daar niet aan koppelen.
Voorbeeld: Ik heb personen, activiteiten en plaatsen.
Een foto van Marieke op het verjaardagsfeestje van Piet (Piet woont in Arnhem). Waar zet ik die neer dan?
Plaatsen->Arnhem
Mensen->Marieke
Mensen->Piet (het is tenslotte zijn feestje)
Activiteiten->Feestjes ?

Dat kan niet. Maar ik kan hem wel neerzetten in:
2022 / Q4 / 13 nov verjaardag piet / XXXX.raw
en de tags geven: Marieke, piet, feestje, Arnhem.

Er is één logische plek waar hij staat (bepaald door het moment waarop hij gemaakt is).
En hij heeft 4 of misschien wel 10 eigenschappen.

2. Ik heb alles in XMP files staan. Je moet goed testen of dat uitwisselbaar is tussen programma's.
Maar als het werkt ben je dus niet afhankelijk van de database van 1 programma waar alles in staat.
De informatie over een foto staat dan altijd bij de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Tarquin schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:06:
[...]

1. Een foto heeft meerdere eigenschappen. Je kunt de plek waar je hem opbergt daar niet aan koppelen.
Voorbeeld: Ik heb personen, activiteiten en plaatsen.
Een foto van Marieke op het verjaardagsfeestje van Piet (Piet woont in Arnhem). Waar zet ik die neer dan?
Plaatsen->Arnhem
Mensen->Marieke
Mensen->Piet (het is tenslotte zijn feestje)
Activiteiten->Feestjes ?

Dat kan niet. Maar ik kan hem wel neerzetten in:
2022 / Q4 / 13 nov verjaardag piet / XXXX.raw
en de tags geven: Marieke, piet, feestje, Arnhem.

Er is één logische plek waar hij staat (bepaald door het moment waarop hij gemaakt is).
En hij heeft 4 of misschien wel 10 eigenschappen.

2. Ik heb alles in XMP files staan. Je moet goed testen of dat uitwisselbaar is tussen programma's.
Maar als het werkt ben je dus niet afhankelijk van de database van 1 programma waar alles in staat.
De informatie over een foto staat dan altijd bij de foto.
Wat voor programma gebruik jij voor het taggen / maken van de xmp files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dat is een optie in bijvoorbeeld Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
RoyK schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:35:
[...]
Wat voor programma gebruik jij voor het taggen / maken van de xmp files?
Ik gebruik digikam; blader maar even terug in het topic.
In principe kun je een programma gebruiken dat bv gezichtsherkenning doet; dan voeg je de tags toe, en dan kunnen andere programma's dat weer inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:13
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Digikam op een M1 MacBook? Ik heb alle fotos op een Linux fileserver, en gebruik Digikam met succes op een paar Windows PC's. Mijn idee was om niet te beginnen aan een gedeelde database, maar door de EXIF tags de ratings en tags toch te synchroniseren. Dit lijkt goed te werken, maar op de M1 Mac is het detecteren van nieuwe items echt onwerkbaar traag. Zijn er mensen die dit ook zo op hebben gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
DRAFTER86 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:12:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Digikam op een M1 MacBook? Ik heb alle fotos op een Linux fileserver, en gebruik Digikam met succes op een paar Windows PC's. Mijn idee was om niet te beginnen aan een gedeelde database, maar door de EXIF tags de ratings en tags toch te synchroniseren. Dit lijkt goed te werken, maar op de M1 Mac is het detecteren van nieuwe items echt onwerkbaar traag. Zijn er mensen die dit ook zo op hebben gezet?
Ben de foto's van afgelopen jaar nagelopen en heb hier zelf tags aan toegevoegd, het is even wat werk,maar alles staat nu wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
Een ding waar ik wel tegen aanloop is bestandsnamen van de foto's zelf.

De camera krijg ik niet slimmer dan IMG2001 en IMG2002 enz. Mijn camera is een CANON 2000D

Nu heb ik bij een aantal foto's zelf de namen aangepast naar.

20200225_wintersport_Oostenrijk_001

Bij oudere foto's staar img200 en img201.

Wat doen jullie? Hebben jullie hier een eenheid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
MVKK schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:37:
De camera krijg ik niet slimmer dan IMG2001 en IMG2002 enz. Mijn camera is een CANON 2000D
Nee. Ze zitten al in een map die het onderwerp en een datum bevat. En er zitten tags aan.
Waarom zouden dan de bestandsnamen over het hele systeem heen nóg een keer precies moeten definiëren wat de foto is?

Fysiek voorbeeld. Als jij je kinderfoto's in een echt papieren foto-album hebt zitten. Op het foto-album staat "Kinderfoto's MVKK'.
Dan ga je toch niet in dat album op elke foto nog een keer schrijven 'foto kindertijd MVKK' ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
MVKK schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:37:

Zelf gebruik ik een tooltje om het tijdstip van nemen als bestandsnaam te kunnen gebruiken (YYYYMMDD_HHMMSS) en als dat dubbelen oplevert wordt er automatisch een volgnummertje toegevoegd. Op deze manier heb ik eigenlijk nooit twee bestanden met de zelfde naam. Met het zelfde tooltje zet ik ook gelijk de foto’s in mapjes (jaar/maand/dag). Ben nu bezig met Digikam om uit te zoeken hoe ik die chronologische bibliotheek een beetje beter kan ontsluiten. Digikam is uitgebreid genoeg volgens mij, alleen nu nog tijd om het programma wat beter te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik gebruik PhotoMechanic en daar kun je met de rename functie bepaalde template variabelen gebruiken die vervangen worden per foto met bepaalde data, bijv. de datum waarop de foto gemaakt is. Dit soort dingen kan in Lightroom en Capture one etc. ook allemaal maar PhotoMechanic heeft er een handige in zitten waarmee je toegang hebt tot de originele bestandsnaam.

De template variabele die ik daar onder andere in gebruik is
code:
1
{fbas:-4}

Deze neemt de bestandsnaam zonder extensie en pakt daar de laatste 4 karakters van. Heb je bijv. IMG_1401 dan zal dit 1401 opleveren.

Dit gebruik ik dan naast andere variabelen in mijn bestandsnaam zodat ik weinig kans heb op dubbelen en ze ook nog kan terug vinden op het kaartje, mocht er bijvoorbeeld iets mis gaan of wat dan ook.

www.maartendeboer.net

• MVKK
Ventieldopje schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:37:
Ik gebruik PhotoMechanic en daar kun je met de rename functie bepaalde template variabelen gebruiken die vervangen worden per foto met bepaalde data, bijv. de datum waarop de foto gemaakt is. Dit soort dingen kan in Lightroom en Capture one etc. ook allemaal maar PhotoMechanic heeft er een handige in zitten waarmee je toegang hebt tot de originele bestandsnaam.

De template variabele die ik daar onder andere in gebruik is
code:
1
{fbas:-4}

Deze neemt de bestandsnaam zonder extensie en pakt daar de laatste 4 karakters van. Heb je bijv. IMG_1401 dan zal dit 1401 opleveren.

Dit gebruik ik dan naast andere variabelen in mijn bestandsnaam zodat ik weinig kans heb op dubbelen en ze ook nog kan terug vinden op het kaartje, mocht er bijvoorbeeld iets mis gaan of wat dan ook.
Dit klinkt wel goed,kan dit programma ook de bestandsnaam koppelen aan de info die in het bestandje staat.

Bv. Bestandsnaam is IMG004. Maar de foto is gemaakt op 20210130

Kan hij dst met een code alle bestandsnamen omzetten in datums ?

• IlPirata
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:16
Zit voor mij zelf ook beetje te kijken hoe ik mijn opslag wil inrichten.
Nu heb ik wel een opzet bedacht:
📂2022
📂2023
>📂2023-01
>📂2023-02-Wintersport Oostenrijk
>>📂01_EXPORT
>>>📂01_PHOTOBOOK
>>>📂02_SHARE
>>>>🖼️IMG001.JPG
>>>📂02_PHONE
>>>>🖼️DM001.JPG
>>🖼️IMG001.RAW
>>🖼️IMG002.RAW
>>🖼️IMG003.RAW
>📂2023-03-Wintersport Frankrijk
📂2023-04
📂2024

Nu sla ik dus ook alle RAW bestanden op in de mappen. Hoe doen jullie dit alleen exports? of alleen RAW van de files die je daadwerkelijk exporteert of gewoon alles bewaren? Verder sorteren op tags vind ik super chique, maar lijkt mij erg omslachtig worden.

[ Voor 3% gewijzigd door IlPirata op 15-12-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MVKK schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:06:
[...]

Dit klinkt wel goed,kan dit programma ook de bestandsnaam koppelen aan de info die in het bestandje staat.

Bv. Bestandsnaam is IMG004. Maar de foto is gemaakt op 20210130

Kan hij dst met een code alle bestandsnamen omzetten in datums ?
Zoals ik zei, kan dit programma dat maar als het puur om datums gaat werkt dat ook met Lightroom en Capture One en zelfs een hele berg gratis software.

PhotoMechanic kan dit alleen wat geavanceerder dan de rest. Grote kans wel dat er ook software is puur voor het hernoemen van bestanden maar gezien in PhotoMechanic als eerste stap in mijn workflow gebruik (importeren en hernoemen, uitzoeken van foto's), gebruik ik dat.

www.maartendeboer.net

• Tarquin
IlPirata schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:50:
Zit voor mij zelf ook beetje te kijken hoe ik mijn opslag wil inrichten.
Nu heb ik wel een opzet bedacht:
📂2022
📂2023
📂2023-01
📂2023-02-Wintersport Oostenrijk
📂01_EXPORT
📂01_PHOTOBOOK
📂02_SHARE
🖼️IMG001.JPG
📂02_PHONE
🖼️DM001.JPG
🖼️IMG001.RAW
🖼️IMG002.RAW
🖼️IMG003.RAW
📂2023-03-Wintersport Frankrijk
📂2023-04
📂2024

Nu sla ik dus ook alle RAW bestanden op in de mappen. Hoe doen jullie dit alleen exports? of alleen RAW van de files die je daadwerkelijk exporteert of gewoon alles bewaren? Verder sorteren op tags vind ik super chique, maar lijkt mij erg omslachtig worden.
Ja, zo inderdaad.
- je wilt dat mappen een zinvolle en overzichtelijke inhoud hebben. Als jij 3 shoots per dag doet wil je ze niet per jaar maar eerder per maand groeperen. Als je af en toe een uitje fotografeert kan het prima per jaar, het blijft overzichtelijk.

- Je plakt de datum in de mapnaam. Handig want dat sorteert lekker.

- Exports niet als submappen. Exports in een aparte map, allemaal bij elkaar.
Exports zijn wegwerp-materiaal en kun je op elk moment her-genereren. Raws wil je misschien backuppen.
Eventueel neem je de mapnaam mee in de export:
zomervakantie_2022_Oostenrijk_P0003.jpg
Je exporteert naar de grootte die je nodig hebt (insta, print, etcetera), je gebruikt het en in principe kan die map altijd opgeruimd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tarquin op 15-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Helemaal eens met wat @Tarquin zegt.

Zelf exporteer ik de foto’s dan naar een map structuur die ik in Synology Photos heb staan. Dit is dan in een shared space en zo heb ik allemaal mapjes daarin staan van uitjes/evenementen (privé) waar mijn vriendin ook gelijk bij kan. Dus ook als de foto’s gemaakt zijn met een DSLR dan is het ook voor haar toegankelijk. Een belangrijke stap naar mijn mening zodat je de foto’s die je maakt ook relatief makkelijk toegankelijk maakt voor meerdere mensen. Dat is tenslotte waar je de foto’s voor maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik wil in deze toch wel een fijne tool noemen niet zozeer voor fotobewerking/ ontwikkelen als wel als snelle viewer, resizer, renamer en tagger en dat is ACDsee. Vooral super handig als je foto's van anderen krijgt voor een website (hele mappen) en je die in de juiste structuur wilt hebben. Voordat je het weet krijg je tegenwoordig foto's van 20mb per stuk, beetje overdreven voor web gebruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Kent iemand (open source) tools die
- op linux werken
- gezichts en/of object herkenning doen. Beide is prima, één van beide is ook goed.
- mag commandline zijn, GUI mag natuurlijk ook

Ik vind de gezichtsherkenning van Digikam heel lastig, traag en enorm bewerkelijk (vereist veel interactie).
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste