Toon posts:

Hoe organiseer jij je foto's?

Pagina: 1
Acties:

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-09 04:49
Mr Pingu schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:47:
Ik heb een vrij goed geheugen en ben in deze 2 jaar nog niets kwijtgeraakt, daarnaast kan ik altijd terugvallen zoals woutoud ook al zei op evenement/onderwerp via lightroom of windows search ;) Maar ik kan precies zeggen dat ik in september 2014 naar DuPont ben geweest en in februari 2015 naar Den Haag. Mijn hoofd is vrij goed in datums, ik gebruik dan ook zelden een agenda en mis heel zelden(lees: bijna nooit) een afspraak. Toch weet ik als ik wel een agenda gebruik het een stuk meer rust geeft in mijn hoofd. Ik neem het ieder schooljaar voor en schrijf de eerste 3 maanden alles op, maar kijk er niet echt in :P

Qua importeren, ik laat alles door lightroom doen. Meestal kom ik thuis, duw kaartje erin en laat lightroom zijn werk doen. Ga ik wat anders doen tot ie klaar is.
Mijn geheugen werkt ook meer dan prima met datums (en andere zaken), maar ik weet echt niet precies meer wanneer ik in 2010 naar een bepaald natuurgebied ben geweest. Als ik überhaupt al weet of dit in 2010 of 2009 of 2011 was.

Een screenshotje:

"School" bevat nog 137 submappen met een zelfde structuur.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:25
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:53:
Een screenshotje:
[afbeelding]
"School" bevat nog 137 submappen met een zelfde structuur.
Hier zou ik dus moeite hebben om iets normaal terug te kunnen vinden.

Voorbeeldje, persvoorlichter van onze bond (NHV) zocht de groepsfoto die ik gemaakt heb van de huidige dames U17 groep. Persoon weet niet meer welke datum die foto gemaakt is, maar weet nog dat het op Papendal was. Ik weet dat het dit vlak voor de start van het nieuwe seizoen was, en dat op het topsportcentrum van Papendal was. Ik zoek dus in de eerste helft van 2015 op het trefwoord Papendal, en ik vind de juiste map: 2015-05-19/Handbal Photoshoot U17/20150519_5247_koen_rijpkema_pano.dng.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-09 18:17

Ook niet dé beste manier volgens mij, maar tot nu toe werkt het voor mij wel.
Voor de rest heten de bestanden zelf gewoon 20150907-IMG_0003.CR2 dus JJJJMMDD en dan volgnummer vanuit de camera.

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:22
Hey!

Iedereen archiveert zijn of haar foto's op zijn of haar manier. Ik ben benieuwd naar jullie workflow.
Ik zelf ben begonnen met een hele strakke mappenstructuur die ik nog steeds hanteer. Want dat is in mijn ogen de basis van een goed archief. Zo kan je namelijk altijd uitwijken naar diverse applicaties.

Ik ben namelijk ooit begonnen met iPhoto, vervolgens Aperture van Apple. Voor zijn tijd echt hele goede software. Ik gebruikte ook Lightroom om te kijken wat de concurrentie doet. Beiden programma's hebben hun plus en minpunten. Uiteindelijk volledig overgestapt naar Lightroom omdat de stekker uit Aperture getrokken is.

Hoe ik het nu heb ingedeeld:

-Lightroom heeft twee libraries. Eentje voor persoonlijke foto's(vakanties, dagjes uit, scouting en dergelijke), en eentje voor projecten. (photoshoots).
-Apple Photos. Het is bij lange na niet een opvolger van Lightroom. Maar het is wel veel beter en logischer dan iPhoto. (ondertussen!). En het is echt onwijs efficiënt. Werkt supervloeiend. Het is wel erg op de consument gericht met de Moments en dergelijke. Ik gebruik Apple Photos voor de foto's die ik maak met mijn iPhone. Sinds de 6S vind ik dit wel een belangrijk programma omdat het (zeker in 2016) de enige app is die met live-photos kan werken. En nu heb ik een Xs en kan je dus ook in Photos achteraf de bokeh aanpassen en dergelijke. Vandaar Photos.

Alles staat opgeslagen op een externe harde schijf. En deze staat weer in sync met een Synology NAS. Zo kan ik de foto's ook op alle apparaten in huis zien. Maar ook buiten huis benaderen.
Op de NAS kan ik de foto's weer op drie verschillen manieren zien

-Plex (dat kan ik benaderen met alles wat de Plex app heeft)
-Ds Photos. heel spartaan mijn foto's zien met mijn mappenstructuur. Werkt overigens prima met DLNA.
-Moments, van Synology. Ik ben hier heel tevreden over. Het is eigenlijk een soort Google Photos, maar dan lokaal. Alle foto's kun je terugzoeken met je mappenstructuur, of op chronologische volgorde. Maar niet alleen dat. De foto's worden ook gescand door Moments en kan je de foto's terugvinden met gezichtherkenning en met objectherkenning.

Soms wat onduidelijk want heb foto's geblurd. Zitten gezichten en namen tussen. :)

Hoe is jullie workflow voor archief?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:22
@MikelenniuM
Zoals beloofd mijn work-arround.

Ik laad al mijn foto's in via Lightroom richting mijn mappenstructuur op mijn externe schijf.

Ik heb Drive draaien die al mijn bestanden synct naar de juiste plek op de NAS.
https://i.ibb.co/BwS6g1Q/Screenshot-2019-04-26-at-20-04-28.png

En op de NAS ziet het er zo uit

De mappenstructuur hoe ik het hanteer. Alle foto's staan op de partitie Photo, en alle muziek in Music en alle films in video.

En uit de partitie Photo haalt DS Photo alle foto's vandaan. En dus ook Moments.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:54

the mod man

iets van beeldmaker

bobcom schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:56:
[...]

Zeker weten? Voor zover ik het zie zou het een eitje moeten zijn om met de "is" en "is not" functies een smart collection aan te maken waarin bijvoorbeeld alleen maar foto's met 2 en 4 sterretjes zitten.
Zou mooi zijn als het kan!

Dit zijn de opties die Lightroom (classic) mij geeft

I can't wait to shoot!

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:42
the mod man schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:03:
[...]

Zou mooi zijn als het kan!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de opties die Lightroom (classic) mij geeft
Dat is een filter, geen 'smart collection' of 'slimme verzameling'. Die ziet er zo uit:

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee