barrymossel schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:45:
[...]
Hoewel je eerste opmerking goud is, vind ik de rest van je verhaal zéér kort door de bocht. Ik ben blij dat je het voor jezelf nuanceert door je spaarrekening te noemen, maar veel mensen hebben geen of te weinig buffer. Dat een vrouw de man (of vice versa) dan voor een totaal nutteloze (maar leuke) grote aankoop behoedt kán verstandig zijn. Daarnaast is het zo dat in een huwelijk het geld vaak gedeeld wordt, dat heet samenleven. Als de man (of vrouw voor mijn part) maar alles koopt wat hij wil, lijkt me dat niet de juiste gang van zaken in een relatie.
Ook die laatste zin is wat 'gevaarlijk':
"had ik maar een lening genomen om een dure auto te rijden..."
Het gaat ook meer over mijzelf, denk ik. Maar jij geeft er ook een mooie draai aan, om over leningen te beginnen. Lenen moet je al helemaal niet doen, behalve voor een huis. Als je ergens geen geld voor hebt, spaar je door tot je dat wel hebt. Ik heb in elk geval genoeg geld op de bank en wat ik wil doen en financieel ook kan zonder mijn buffer kapot te maken, daar denk ik een paar keer over na en dan doe ik het.
In dit geval gaat het om een quadcopter van nog geen 600 euro. Voor mij is dat niet heel veel geld en om dan een keus te maken van wel of niet, terwijl je het echt graag wilt, dan zeg ik; gewoon doen. Mits je het financieel gewoon kan maken. Er zijn mensen die hebben fotograferen als hobby en die kopen lenzen van véél meer geld.
Mijn vrouw kreeg 2 jaar terug kanker en is nog 4 jaar onder behandeling daarvoor (gaat gelukkig wel goed!), mijn pa stierf op 50-jarige leeftijd (toen ik zelf 20 was), mijn schoonmoeder ging 2,5 jaar terug toen ze 56 was. Ik pot dus niet alles op voor mogelijk later. Ik spaar wel, maar ik geef het ook uit. Dingen zoals quadcopters van deze bedragen is allemaal wel te doen. Is het niets, verkoop je het weer en dan is de 'schade' waar je van leert minimaal. Een keer 40km/u te hard kan je duurder komen te staan. Ik zal zelf bijv nooit de Inspire 1 kopen. Van dat geld ga ik liever op vakantie.