Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:00
@Kars Ok, gewenning it is. De sticks zijn wel iets stroef. Heb de controller een keer open gehad omdat ik niet snapte waarom één van de shoulder buttons wel ingedrukt kon worden en de andere niet. Na open maken zat er ook niets achter. :D

Die knop had ik inderdaad gevonden en staat op L. Maar in mijn ogen was daar weinig verschil in.
Acro mode heb ik uit staan. Volgens mij zou het met die beide functies makkelijker moeten zijn.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• red-devil84
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-02 10:47
ik zit met een probleem

ik heb een pixhawk flight controller met blheli-s esc
nu zit ik met het probleem dat er een motor brake op zit,
als ik dan gas terug doe gaat die ook direct op de motor rem

ik heb al bl helisuite erop staan
maar ik kan niet conecten met de pixhwak,
kan ik in mission planner dat ook programmeren ?
red-devil84 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:07:
ik zit met een probleem

Mission Planner heeft geen ondersteuning voor BlHeli passtrough.
Heb je toevallig de Chrome-app van BlHeli configurator al geprobeerd? Het kan zijn dat die wel werkt.

Trouwens, waarom wil je active braking uit hebben?

Life is too short to remove USB safely

red-devil84 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:07:
ik zit met een probleem

LiPo aangesloten?

Om Passtrough werkend te krijgen moet er eerst power op de ESC staan. Zonder lipo geen verbinding.

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 20:33

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Afgelopen zondagochtend wezen vliegen bij het Ketelmeer en dan met name over het IJseloog. Dat was al een tijdje een locatie dat ik graag van dichtbij wilde zien. Ik werd wel met mijn neus op het feit gedrukt dat je altijd goed rekening moet houden met de wind, bij de eerste vlucht kon ik nog maar net de Schokkershaven weer bereiken, vanaf waar ik opgestegen was.

• red-devil84
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-02 10:47
Kars schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:33:
[...]

Mission Planner heeft geen ondersteuning voor BlHeli passtrough.
Heb je toevallig de Chrome-app van BlHeli configurator al geprobeerd? Het kan zijn dat die wel werkt.

Trouwens, waarom wil je active braking uit hebben?
Ik dacht dat het beter was als dat eraf was.

Ik kan met de Chrome app er ook niet inkomen dus moet wat anders bedenken,

Maar als je zegt dat het geen kwaad kan laat ik het zo

• evolbele
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 30-01 10:02
Heey peeps!

Ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd om zelf een drone in elkaar te zetten, en er bestaat geen beter moment dan nu! Ik zit momenteel voor nog een paar weken in China, dus een perfect moment om alle onderdelen goedkoop (en snel) binnen te halen.

Nu heb ik de laatste dagen bijna constant het internet af zitten struinen om te vinden welke onderdelen ik het beste kan kopen en welke juist wel en niet samen passen. En natuurlijk ook welke onderdelen goed op elkaar afstemmen, het zou natuurlijk zonde zijn om dikke motoren te kopen terwijl de PDB of FCB dit niet aan kan etc. etc.

Even in het kort naar wat voor drone ik opzoek ben:
- Redelijk basis en goedkoop, maar als er bepaalde onderdelen zijn die voor die paar euro extra zoveel beter zijn, ben ik bereid daar voor te betalen.
- Een enig sinds future-proof basis. Nogmaals het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. Ik zie mijzelf op de langere termijn van drones mijn hobby maken en geef nu liever wat meer geld uit dan later iets heel nieuws te moeten kopen.
- Ik wil graag FPV kunnen vliegen.
- Mijn budget voor het gehele pakket (zonder eventueel gereedschap zoals een soldeerstation) is rond de €250/€300.
- Enige ervaring met elektronica is dat ik een keer een nieuwe 3.5 jack op mijn koptelefoon heb weten te solderen.

Ik heb het idee dat ik al een heel eind ben gekomen met eigen research, alleen zou ik het eigenlijk nog heel fijn vinden als één van de pro’s nog naar mijn set-up zou kunnen kijken!
Mijn huidige plan (hieronder staan nog vragen die ik heb, dus de kans is groot dat iets niet klopt in deze set-up, of wellicht dat iets compleet idioot is, in beide gevallen hoor ik dit heel graag:)!
Frame: Frog lite V2
FCB (+PDB): Matek F405-CTR
Batterijplug: XT60
Batterij: 1800MAH 40C XT60
FPV: AOMWAY 5.8Ghz Tx006
VTX: VTX5848 lite 600MW
Camera: Foxeer HS1177 v2
ESC x4: Spedix ES 25a
Motor x4: DYS SunFun K2500 2306
Ontvanger: FlySky FS-X6B (verder ook nog de FrSky XM+ gevonden)

Losse controller: FlySky i6x
Goggles: Eachine EV800D (de EV100 heb ik hier niet kunnen vinden, en volgens reviews is de ervaring met de EV800D beter, ondanks dat ze wat minder comfortabel zijn.

Bij mij zeven er nog een aantal vragen rond die ik niet dmv Google/Youtube heb kunnen oplossen:
1: Ik ben van plan om een Matek F405 te gebruiken als FCB, alleen is er de F405-CTR en de F405-STD.
Voor zover ik begrijp:
> De F405-CTR heeft een ingebouwd PDB, Dus ik hoef enkel nog een VTX aan te schaffen. (qua wat er op de stack komt). Het voordeel van dit bord is dat alles wat simpeler en kleiner is, het nadeel is dat er 'electrical interference' kan optreden aangezien alle componenten zo dicht op elkaar zitten. Is dit in de praktijk echt iets belangrijks?
> De F405-STD heeft geen ingebouwd PDB en kan worden gebruikt in combinatie met de FCHUB vTX. Het voordeel is dat je door de FCHUB geen VTX apart hoeft bij te kopen, het nadeel is dat je stack water groter is en 'het brein' niet op 1 board zit.
Klopt het wat ik hier zeg? En wat is aan te raden?

Vraag 2: Maakt het veel uit welke receiver je op je drone zet? Ik ben van plan de FSX6B te kopen, deze werd aangeraden in combinatie met FlySky i6x, maar past deze ook bij de drone?

Vraag 3: Hoe moet je deze LiPo batterijën precies op laden? Ik heb wel filmpjes van hele uitgebreide laders gezien waarbij je 6 batterijën tegelijk kan opladen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Verder: hoeveel batterijën is aan te raden om te hebben?

Vraag 4: Heel algemeen: hebben jullie tips, tricks etc? Ik heb alle informatie tot nu toe via Google en Youtube verkregen, verschillende bronnen gaven natuurlijk verschillende informatie. Ik heb al die informatie afgewogen en daaruit de beste optie gekozen. Dit betekent natuurlijk niet dat al deze componenten ook bij elkaar passen. Dat is eigenlijk mijn voornaamste vraag: Stel ik zet al deze onderdelen in elkaar, krijg ik dan een drone die werkt?

En als iemand onderdelen weet die ook prima werken maar goedkoper zijn, dat hoor ik ook graag!

Het is zo’n lap tekst geworden dat ik alles maar in Word heb zitten schrijven. Alvast heel erg bedankt aan iedereen die mij zou willen helpen!!!

evolbele wijzigde deze reactie 24-01-2020 07:01 (3%)

evolbele schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 05:21:
Heey peeps!

Ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd om zelf een drone in elkaar te zetten, en er bestaat geen beter moment dan nu! Ik zit momenteel voor nog een paar weken in China, dus een perfect moment om alle onderdelen goedkoop (en snel) binnen te halen.

Nu heb ik de laatste dagen bijna constant het internet af zitten struinen om te vinden welke onderdelen ik het beste kan kopen en welke juist wel en niet samen passen. En natuurlijk ook welke onderdelen goed op elkaar afstemmen, het zou natuurlijk zonde zijn om dikke motoren te kopen terwijl de PDB of FCB dit niet aan kan etc. etc.

- Redelijk basis en goedkoop, maar als er bepaalde onderdelen zijn die voor die paar euro extra zoveel beter zijn, ben ik bereid daar voor te betalen.
- Een enig sinds future-proof basis. Nogmaals het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. Ik zie mijzelf op de langere termijn van drones mijn hobby maken en geef nu liever wat meer geld uit dan later iets heel nieuws te moeten kopen.
- Mijn budget voor het gehele pakket (zonder eventueel gereedschap zoals een soldeerstation) is rond de €250/€300.
- Enige ervaring met elektronica is dat ik een keer een nieuwe 3.5 jack op mijn koptelefoon heb weten te solderen.

Ik heb het idee dat ik al een heel eind ben gekomen met eigen research, alleen zou ik het eigenlijk nog heel fijn vinden als één van de pro’s nog naar mijn set-up zou kunnen kijken!
Mijn huidige plan (hieronder staan nog vragen die ik heb, dus de kans is groot dat iets niet klopt in deze set-up, of wellicht dat iets compleet idioot is, in beide gevallen hoor ik dit heel graag:)!

Goggles: Eachine EV800D (de EV100 heb ik hier niet kunnen vinden, en volgens reviews is de ervaring met de EV800D beter, ondanks dat ze wat minder comfortabel zijn.

Bij mij zeven er nog een aantal vragen rond die ik niet dmv Google/Youtube heb kunnen oplossen:
1: Ik ben van plan om een Matek F405 te gebruiken als FCB, alleen is er de F405-CTR en de F405-STD.
Voor zover ik begrijp:
> De F405-CTR heeft een ingebouwd PDB, Dus ik hoef enkel nog een VTX aan te schaffen. (qua wat er op de stack komt). Het voordeel van dit bord is dat alles wat simpeler en kleiner is, het nadeel is dat er 'electrical interference' kan optreden aangezien alle componenten zo dicht op elkaar zitten. Is dit in de praktijk echt iets belangrijks?
> De F405-STD heeft geen ingebouwd PDB en kan worden gebruikt in combinatie met de FCHUB vTX. Het voordeel is dat je door de FCHUB geen VTX apart hoeft bij te kopen, het nadeel is dat je stack water groter is en 'het brein' niet op 1 board zit.

Vraag 2: Maakt het veel uit welke receiver je op je drone zet? Ik ben van plan de FSX6B te kopen, deze werd aangeraden in combinatie met FlySky i6x, maar past deze ook bij de drone?

Vraag 3: Hoe moet je deze LiPo batterijën precies op laden? Ik heb wel filmpjes van hele uitgebreide laders gezien waarbij je 6 batterijën tegelijk kan opladen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Verder: hoeveel batterijën is aan te raden om te hebben?

Vraag 4: Heel algemeen: hebben jullie tips, tricks etc? Ik heb alle informatie tot nu toe via Google en Youtube verkregen, verschillende bronnen gaven natuurlijk verschillende informatie. Ik heb al die informatie afgewogen en daaruit de beste optie gekozen. Dit betekent natuurlijk niet dat al deze componenten ook bij elkaar passen. Dat is eigenlijk mijn voornaamste vraag: Stel ik zet al deze onderdelen in elkaar, krijg ik dan een drone die werkt?

En als iemand onderdelen weet die ook prima werken maar goedkoper zijn, dat hoor ik ook graag!

Het is zo’n lap tekst geworden dat ik alles maar in Word heb zitten schrijven. Alvast heel erg bedankt aan iedereen die mij zou willen helpen!!!
* BoAC gaat er even voor zitten, het is idd een hele lap tekst :)

Allereerst welkom :) Er zal nog veel meer informatie op je af komen als je je drone werkend/vliegend hebt. Het is niet gemakkelijk, dus neem er de tijd voor. Verwacht ook niet dat het bij €300 zal blijven. Het is namelijk altijd handig om reserve onderdelen bij de hand te hebben zoals:
- siliconen wire (vershillende diktes zoals 6/12/24 awg en verschillende kleuren)
- 3m en 2m schroeven en moeren setjes van verschillende lengtes
- krimpkous van verschillende maten/kleuren of transparant
- propellers (want ze zal hem vast wel een paar keer tegen de vlakte vliegen)

Verder gereedschap:
- pincets
- hex-drivers
- steeksleutels

Om nu maar op je vragen te komen:
1: Over integratie van verschillende componenten op 1 pcb hoef je je echt niet druk te maken, je zult meer last hebben van piekstromen dan van storingen door interferentie doordat de componenten (chips) zo dicht op elkaar zitten. Neem dus gerust de CTR. Ruimte in je quad is veel waard :)

2: Je noemt in je verhaal 2 soorten receivers: FSX6B. Deze is voor FlySky transmitters bedoeld die het AFHDS protocol gebruiken. Die werkt prima met de FlySky i6x werkt. Overigens zou ik voor de FlySky i6 gaan die voor jou doel prima is. Mijn zoon vliegt ermee en heeft letterlijk nooit problemen :P en het scheelt je ook nog eens in prijs. (dit is mijn mening ;) )
Verder noem je de FrSky XM+. Deze gaat niet werken met een FlySky transmitter omdat die werkt met het ACCST (of tegenwoordig met de nieuwere firmware ACCESS) protocol die voor FrSky (compatible) transmitters is

3: Over Lipo batterijen. Je noemt in je verhaal 1800 MAh 40C accu's. Dit is voor dit soort drone's te licht. Houd deze regel aan: de C waarde moet in de buurt liggen van het maximum aperage wat je uit je accu gaat trekken. Bij dit type quads kan dit wel tegen de 100 aan lopen. Een accu met 70-90C is dus veiliger. Je loopt gewoon het risico dat je accu bol gaat staan of zelfs zal gaan ontploffen (bekijk de video's op youtube). Een accu voor dit type drone ligt meestal tussen: 1300-1550 MAh en 70-90C
Kijk voor laders naar bijvoorbeeld ISDT of Imax laders. Die voldoen prima :) Die kosten wel wat maar is gewoon beter voor de levensduur van je accu's.

4: VTX/FPV. Die noem je eigenlijk dubbel. Volgens mij zijn ze beiden goed, het is gewoon een kwestie van smaak. Tegenwoordig ga ik zelf meer voor de AKK VTX modules. Daarvoor had ik de Matek VTX HV die ook erg goed is. Wat ik daaraan het belangrijkste vind is of hij via smartaudio of tramp protocol om te zetten is met mijn afstandsbediening.
Het frame ken ik niet. Als ik het zo zie lijkt het mij een krap frame, maar als je voor de Matek F405-CTR kiest moet het passen. Ik zou eerder voor een iets ruimer frame kiezen voor een eerste build. Bijvoorbeeld een frame van GepRC.
Camera is prima lijkt mij. Ik kan zo niet zien of hij in het frame zal passen.
De motor: ik zou eerder voor 2205 of 2207 motor kiezen dan een 2306. Maar een beginner zal het verschil niet zo gauw merken. Neem bijvoorbeeld de Emax ECO 2207 2400KV of een uit de DYS Samguk serie.
Verder mis ik nog:
- een antenne voor de VTX (nooit de VTX aanzetten zonder antenne!)
- propellers. Ik raad de DALPROP Cyclones 5045 aan hoewel die misschien wat zwaar zijn voor een DYS SUN-FUN 2500KV.

Algemene tip: lees reviews en volg Youtube channels als: Joshua Bardwell, DroneMesh, Albert Kim enz ;)

BoAC wijzigde deze reactie 24-01-2020 12:58 (7%)

red-devil84 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Ik dacht dat het beter was als dat eraf was.

Ik kan met de Chrome app er ook niet inkomen dus moet wat anders bedenken,

Maar als je zegt dat het geen kwaad kan laat ik het zo
Active braking zorgt ervoor dat je veel betere respons vanuit de flight controller krijgt (betere PID-verwerking). Enige nadeel is dat het voltage-spikes kan geven, daarom zijn condensatoren op je ESC's wel belangrijk.

• evolbele
BoAC schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:44:
[...]

* BoAC gaat er even voor zitten, het is idd een hele lap tekst :)

Allereerst welkom :) Er zal nog veel meer informatie op je af komen als je je drone werkend/vliegend hebt. Het is niet gemakkelijk, dus neem er de tijd voor. Verwacht ook niet dat het bij €300 zal blijven. Het is namelijk altijd handig om reserve onderdelen bij de hand te hebben zoals:
- siliconen wire (vershillende diktes zoals 6/12/24 awg en verschillende kleuren)
- 3m en 2m schroeven en moeren setjes van verschillende lengtes
- krimpkous van verschillende maten/kleuren of transparant
- propellers (want ze zal hem vast wel een paar keer tegen de vlakte vliegen)

Verder gereedschap:
- pincets
- hex-drivers
- steeksleutels

Om nu maar op je vragen te komen:
1: Over integratie van verschillende componenten op 1 pcb hoef je je echt niet druk te maken, je zult meer last hebben van piekstromen dan van storingen door interferentie doordat de componenten (chips) zo dicht op elkaar zitten. Neem dus gerust de CTR. Ruimte in je quad is veel waard :)

2: Je noemt in je verhaal 2 soorten receivers: FSX6B. Deze is voor FlySky transmitters bedoeld die het AFHDS protocol gebruiken. Die werkt prima met de FlySky i6x werkt. Overigens zou ik voor de FlySky i6 gaan die voor jou doel prima is. Mijn zoon vliegt ermee en heeft letterlijk nooit problemen :P en het scheelt je ook nog eens in prijs. (dit is mijn mening ;) )
Verder noem je de FrSky XM+. Deze gaat niet werken met een FlySky transmitter omdat die werkt met het ACCST (of tegenwoordig met de nieuwere firmware ACCESS) protocol die voor FrSky (compatible) transmitters is

3: Over Lipo batterijen. Je noemt in je verhaal 1800 MAh 40C accu's. Dit is voor dit soort drone's te licht. Houd deze regel aan: de C waarde moet in de buurt liggen van het maximum aperage wat je uit je accu gaat trekken. Bij dit type quads kan dit wel tegen de 100 aan lopen. Een accu met 70-90C is dus veiliger. Je loopt gewoon het risico dat je accu bol gaat staan of zelfs zal gaan ontploffen (bekijk de video's op youtube). Een accu voor dit type drone ligt meestal tussen: 1300-1550 MAh en 70-90C
Kijk voor laders naar bijvoorbeeld ISDT of Imax laders. Die voldoen prima :) Die kosten wel wat maar is gewoon beter voor de levensduur van je accu's.

4: VTX/FPV. Die noem je eigenlijk dubbel. Volgens mij zijn ze beiden goed, het is gewoon een kwestie van smaak. Tegenwoordig ga ik zelf meer voor de AKK VTX modules. Daarvoor had ik de Matek VTX HV die ook erg goed is. Wat ik daaraan het belangrijkste vind is of hij via smartaudio of tramp protocol om te zetten is met mijn afstandsbediening.
Het frame ken ik niet. Als ik het zo zie lijkt het mij een krap frame, maar als je voor de Matek F405-CTR kiest moet het passen. Ik zou eerder voor een iets ruimer frame kiezen voor een eerste build. Bijvoorbeeld een frame van GepRC.
Camera is prima lijkt mij. Ik kan zo niet zien of hij in het frame zal passen.
De motor: ik zou eerder voor 2205 of 2207 motor kiezen dan een 2306. Maar een beginner zal het verschil niet zo gauw merken. Neem bijvoorbeeld de Emax ECO 2207 2400KV of een uit de DYS Samguk serie.
Verder mis ik nog:
- een antenne voor de VTX (nooit de VTX aanzetten zonder antenne!)
- propellers. Ik raad de DALPROP Cyclones 5045 aan hoewel die misschien wat zwaar zijn voor een DYS SUN-FUN 2500KV.

Algemene tip: lees reviews en volg Youtube channels als: Joshua Bardwell, DroneMesh, Albert Kim enz ;)
Allereerst hartelijke dank voor je welkom. En BoAC, je bent een held!

Ik heb het gereedschap op de lijst gezet.

Ik moet je eerlijke bekennen dat ik de FlySky i6x al had besteld voordat ik hier heb gepost, ik wilde eigelijk zo snel mogelijk in de simulator gaan ronddollen. Ik was alleen nog benieuwd naar de meningen hier haha;P

De propellers stonden al op mijn lijstje, alleen vergeten erbij te zetten. Dat zijn de GEPREC GEP-Prop 5040X3. Dus 5 inch 3-blad. Daarmee een beetje goedkoop beginnen, en als ik wat beter kan vliegen ga ik wel naar betere props, is mijn gedachte.

Verder was ik van plan om elektratape te gebruiken als krimpkousjes, of is dit af te raden?

Ik heb zo snel twee batterijën gevonden, een 1550Mah 4S 100C en een 3S 75C. De 100C is natuurlijk wat duurder. Is dit het echte geld waard?

Ik zal je advies opvolgen en voor de Matek VTX-HV gaan. (AKK VTX heb ik niet kunnen vinden)

Het frame dat nu op mijn lijst staat werd door iemand op YT aan geraadde, ik heb ook grotere (goedkopere) frames gevonden, ik neem aan dat ik hier niet veel fout kan doen. Scheelt ook weer in de prijs. Wat is qua afmetingen aan te raden? Ze zijn er van 210mm, 250mm en veel groter. Is de geprc gep-pt groot genoeg?

De motortjes heb ik zo te zien verkeerd aangeklikt, ook op internet werden ook de 2207 aangeraden. (nieuwsgierig vraagje: wat is het verschil tussen KV2300 en KV2600 (de prijs is hetzelfde).

Nogmaals zeer dank voor alle hulp!
evolbele schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Allereerst hartelijke dank voor je welkom. En BoAC, je bent een held!

Ik heb het gereedschap op de lijst gezet.

Ik moet je eerlijke bekennen dat ik de FlySky i6x al had besteld voordat ik hier heb gepost, ik wilde eigelijk zo snel mogelijk in de simulator gaan ronddollen. Ik was alleen nog benieuwd naar de meningen hier haha;P

De propellers stonden al op mijn lijstje, alleen vergeten erbij te zetten. Dat zijn de GEPREC GEP-Prop 5040X3. Dus 5 inch 3-blad. Daarmee een beetje goedkoop beginnen, en als ik wat beter kan vliegen ga ik wel naar betere props, is mijn gedachte.

Verder was ik van plan om elektratape te gebruiken als krimpkousjes, of is dit af te raden?

Ik heb zo snel twee batterijën gevonden, een 1550Mah 4S 100C en een 3S 75C. De 100C is natuurlijk wat duurder. Is dit het echte geld waard?

Ik zal je advies opvolgen en voor de Matek VTX-HV gaan. (AKK VTX heb ik niet kunnen vinden)

Het frame dat nu op mijn lijst staat werd door iemand op YT aan geraadde, ik heb ook grotere (goedkopere) frames gevonden, ik neem aan dat ik hier niet veel fout kan doen. Scheelt ook weer in de prijs. Wat is qua afmetingen aan te raden? Ze zijn er van 210mm, 250mm en veel groter. Is de geprc gep-pt groot genoeg?

De motortjes heb ik zo te zien verkeerd aangeklikt, ook op internet werden ook de 2207 aangeraden. (nieuwsgierig vraagje: wat is het verschil tussen KV2300 en KV2600 (de prijs is hetzelfde).

Nogmaals zeer dank voor alle hulp!
Krimpkousjes laten gewoon nooit los terwijl electrotape los kan laten en plaksel achterlaat.. niet prettig in het veld. Je kunt voor een luttel bedrag via Ali hele assortimenten van krimpkous kopen. Ik heb altijd een voorraad zwarte en transparante liggen. Ideaal :)

Voor een eerste quad is een 250 mm frame prima :)

Het verschil in KV is de rotatie (rpm) per volt. Een 2600KV zal in vrijloop (zonder belasting) sneller gaan dan een 2300KV motor. De 2600KV zal bij flinke belasting veel meer Ampere gaan vragen. Ik zou voor een 2300KV motor gaan :)

Ik heb altijd Lipo's van het merk Tattu gekocht. Eerst bij Fotobooms daarna bij GensAce zelf uit Duitsland. Let erop dat je bij invoeren/vervoer van Lipo's meestal extra betaalt vanwege risico (brandgevaar). Ik haal Lipo's altijd het liefst in Nederland en niet via Ali of Banggood. Het prijsverschil is mij te klein. Daarnaast vertrouw ik de Chinese leveranciers gewoon minder voor wat betreft Lipo's.
Deze of dese heeft een prima prijs voor een Lipo :)

Ow ja, qua lader zou ik zonder twijfelen deze aanschaffen :P

BoAC wijzigde deze reactie 24-01-2020 16:47 (4%)

• evolbele
BoAC schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Krimpkousjes laten gewoon nooit los terwijl electrotape los kan laten en plaksel achterlaat.. niet prettig in het veld. Je kunt voor een luttel bedrag via Ali hele assortimenten van krimpkous kopen. Ik heb altijd een voorraad zwarte en transparante liggen. Ideaal :)

Voor een eerste quad is een 250 mm frame prima :)

Het verschil in KV is de rotatie (rpm) per volt. Een 2600KV zal in vrijloop (zonder belasting) sneller gaan dan een 2300KV motor. De 2600KV zal bij flinke belasting veel meer Ampere gaan vragen. Ik zou voor een 2300KV motor gaan :)

Ik heb altijd Lipo's van het merk Tattu gekocht. Eerst bij Fotobooms daarna bij GensAce zelf uit Duitsland. Let erop dat je bij invoeren/vervoer van Lipo's meestal extra betaalt vanwege risico (brandgevaar). Ik haal Lipo's altijd het liefst in Nederland en niet via Ali of Banggood. Het prijsverschil is mij te klein. Daarnaast vertrouw ik de Chinese leveranciers gewoon minder voor wat betreft Lipo's.
Deze of dese heeft een prima prijs voor een Lipo :)

Ow ja, qua lader zou ik zonder twijfelen deze aanschaffen :P
Nogmaals dank!

In dat geval zal ik een KV2300 halen, op het moment dat ik de extra snelheid nog zou hebben ben ik denk toch al aan mijn volgende drone toe, haha.

En nu is het aan mij om uit te vogelen wat krimpkousjes in het Chinees is :+ , leuke uitdaging haha.

Ik weet dat je tot een bepaalde hoeveelheid wel batterijën mee mag nemen. Ik zie nu ook dat het prijsverschil tussen de site die jij liet zien en ik heb gevonden toch best aardig is. Hier kan ik een 1550mah 100C krijgen voor ommenabij €13.50. Ik begrijp (en deel) je zorgen over Chineze leveranciers. Ik heb alleen wel gemerkt dat de namaaktroep steeds minder en minder wordt. Alle namaak producten zijn vaak de bekende en veel verkochte producten, dan is het voor de (nep) producenten het ook waard. Maar bij hele specifieke producten zoals deze batterijën is het het voor die paar klanten gewoon niet waard om te produceren. Dat is mijn theorie althans.

En natuurlijk nog een vraag achteraf 8)7: De batterij die jij aanraadt is 14.8v, de uitput van de FCB is 12v en 5v. Klopt het dat de input 6~30v is? Dus dat alles tussen 6 en 30 prima is?

Edit: Vraagje 2:
Hoe weet ik of ik de juiste ESC heb? op mijn lijst staan nu Spedix 25A. Hoe weet ik hoeveel Ampere er doorheen moet gaan?
evolbele schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Nogmaals dank!

In dat geval zal ik een KV2300 halen, op het moment dat ik de extra snelheid nog zou hebben ben ik denk toch al aan mijn volgende drone toe, haha.

En nu is het aan mij om uit te vogelen wat krimpkousjes in het Chinees is :+ , leuke uitdaging haha.

Ik weet dat je tot een bepaalde hoeveelheid wel batterijën mee mag nemen. Ik zie nu ook dat het prijsverschil tussen de site die jij liet zien en ik heb gevonden toch best aardig is. Hier kan ik een 1550mah 100C krijgen voor ommenabij €13.50. Ik begrijp (en deel) je zorgen over Chineze leveranciers. Ik heb alleen wel gemerkt dat de namaaktroep steeds minder en minder wordt. Alle namaak producten zijn vaak de bekende en veel verkochte producten, dan is het voor de (nep) producenten het ook waard. Maar bij hele specifieke producten zoals deze batterijën is het het voor die paar klanten gewoon niet waard om te produceren. Dat is mijn theorie althans.

En natuurlijk nog een vraag achteraf 8)7: De batterij die jij aanraadt is 14.8v, de uitput van de FCB is 12v en 5v. Klopt het dat de input 6~30v is? Dus dat alles tussen 6 en 30 prima is?

Edit: Vraagje 2:
Hoe weet ik of ik de juiste ESC heb? op mijn lijst staan nu Spedix 25A. Hoe weet ik hoeveel Ampere er doorheen moet gaan?
Bekijk voor die voltages gewoon review van die betreffende FC :)
Welk merk accu's heb jij het over? Het is bekend dat ZOP power een minder merk is bijvoorbeeld ;)
Die ESC's zijn prima qua vermogen.

Krimpkous heet shrinktube in het Engels ;)

BoAC wijzigde deze reactie 24-01-2020 19:08 (5%)

evolbele schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 05:21:
Heey peeps!

Voor zover ik begrijp:

Ik weet niet waar je precies zit in China maar ben er zelf vorig jaar op vakantie geweest (Hongkong en Shenzhen) en hoopte daar ook van alles en nog wat te vinden maar kwam van een koude kermis thuis :P Je kan langs gaan bij RCPapa en Team Black Sheep op afspraak (zitten beide in Hongkong), want een winkel hebben ze niet, maar dan betaal je dezelfde prijzen die ze ook op hun webshops opgeven. In Shenzhen zitten een hoop fabrieken die drone onderdelen maken waar je misschien mee kunt afspreken om eens langs te gaan maar op bijvoorbeeld de Seg E Market heb ik maar 2 stands gevonden met FPV parts welke alleen maar oude meuk verkochten. Het stikt er wel van de DJI en andere camera drones maar ook die zijn niet veel goedkoper dan hier.

Bij TBS (Team Black Sheep) kan je bijvoorbeeld al kijken voor een VTX en het TBS Source One frame. Het frame is wat aan de zware kant maar is ook heel sterk en goedkoop. Ik vlieg zelf tegenwoordig met de Rush Tank mini's, prima VTX met alle SmartAudio, ruim voldoende zendvermogen en niet al te prijzig.

Met de motortjes van DYS heb ik geen ervaring maar de iFlight Xing Eco lijn zijn iets duurder en bewezen goede motoren. Ook de Emax Eco serie die @BoAC aanhaalt schijnen prima te zijn maar heb er geen ervaring mee.

Voor de flight controller en ESC zou je ook kunnen kijken naar de Mamba stacks van Diatone. Ik heb er hele goede ervaringen mee zowel op een 4s inch cinewhoop als een 6s freestyler.
Deze budget stack is bijvoorbeeld prima: https://www.banggood.com/...shless-ESC-p-1345001.html
Of een iets luxere versie met de nieuwste snufjes: https://www.banggood.com/...r-RC-Drone-p-1490805.html

Die laatste gebruik ik voor de 6s freestyler en vind de Bluetooth maar wat handig i.c.m. de Speedybee app.

De camera die je aanhaalt is wel zwaar verouderd maar er valt prima mee te vliegen.

Zoals @BoAC al aangeeft gaat een 1800mah 40c batterij niet echt lekker werken en zijn er zat merken in omloop die van alles op het label printen maar in de praktijk gewoon ruk zijn, ZOP is daar een goed voorbeeld van.
Merken die degelijk maar niet al te duur zijn, zijn GNB en CNHL en de Funfly serie van Tattu.

Een box goggle zoals de EV800d is niets mis mee! Zijn prima dingen al zou de oudere versie welke ook iets goedkoper is, de EV800, beter moeten zijn als ik de reviews moet geloven. Hij is iets groter maar heeft ook een groter scherm en het scherm kan je eraf halen wat weer handig kan zijn om te testen tijdens het bouwen.

Ik heb even een lijstje gemaakt met een degelijke setup
Frame: TBS Source One $27
FC & ESC: MAMBA F405 MK2 Betaflight Flight Controller F40 40A 3-6S $43
Motortjes: Xing E 2207 2450kv $14 per stuk
VTX: Rush Tank Mini $38 (met coupon of op Ali een stuk goedkoper te vinden)
VTX antenne: FuriousFPV stubby $15
Goggle: EV800 $55
Ontvanger: FlySky FS A8S $9
Camera: Foxeer Predator v4 $34
Lipo: CNHL 4s 1500mah 100c $20

Dan kom ik op 297 dollar uit maar sommige onderdelen zijn echt wel goedkoper te vinden. De VTX heb ik zelf bijvoorbeeld voor 25 euro op Ali besteld en ook de motortjes zijn wel eens goedkoper in een set van 4.

RadianceFPV.com | Youtube

• evolbele
Radiance schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:14:
[...]

Ik weet niet waar je precies zit in China maar ben er zelf vorig jaar op vakantie geweest (Hongkong en Shenzhen) en hoopte daar ook van alles en nog wat te vinden maar kwam van een koude kermis thuis :P Je kan langs gaan bij RCPapa en Team Black Sheep op afspraak (zitten beide in Hongkong), want een winkel hebben ze niet, maar dan betaal je dezelfde prijzen die ze ook op hun webshops opgeven. In Shenzhen zitten een hoop fabrieken die drone onderdelen maken waar je misschien mee kunt afspreken om eens langs te gaan maar op bijvoorbeeld de Seg E Market heb ik maar 2 stands gevonden met FPV parts welke alleen maar oude meuk verkochten. Het stikt er wel van de DJI en andere camera drones maar ook die zijn niet veel goedkoper dan hier.

Bij TBS (Team Black Sheep) kan je bijvoorbeeld al kijken voor een VTX en het TBS Source One frame. Het frame is wat aan de zware kant maar is ook heel sterk en goedkoop. Ik vlieg zelf tegenwoordig met de Rush Tank mini's, prima VTX met alle SmartAudio, ruim voldoende zendvermogen en niet al te prijzig.

Met de motortjes van DYS heb ik geen ervaring maar de iFlight Xing Eco lijn zijn iets duurder en bewezen goede motoren. Ook de Emax Eco serie die @BoAC aanhaalt schijnen prima te zijn maar heb er geen ervaring mee.

Voor de flight controller en ESC zou je ook kunnen kijken naar de Mamba stacks van Diatone. Ik heb er hele goede ervaringen mee zowel op een 4s inch cinewhoop als een 6s freestyler.
Deze budget stack is bijvoorbeeld prima: https://www.banggood.com/...shless-ESC-p-1345001.html
Of een iets luxere versie met de nieuwste snufjes: https://www.banggood.com/...r-RC-Drone-p-1490805.html

Die laatste gebruik ik voor de 6s freestyler en vind de Bluetooth maar wat handig i.c.m. de Speedybee app.

De camera die je aanhaalt is wel zwaar verouderd maar er valt prima mee te vliegen.

Zoals @BoAC al aangeeft gaat een 1800mah 40c batterij niet echt lekker werken en zijn er zat merken in omloop die van alles op het label printen maar in de praktijk gewoon ruk zijn, ZOP is daar een goed voorbeeld van.
Merken die degelijk maar niet al te duur zijn, zijn GNB en CNHL en de Funfly serie van Tattu.

Een box goggle zoals de EV800d is niets mis mee! Zijn prima dingen al zou de oudere versie welke ook iets goedkoper is, de EV800, beter moeten zijn als ik de reviews moet geloven. Hij is iets groter maar heeft ook een groter scherm en het scherm kan je eraf halen wat weer handig kan zijn om te testen tijdens het bouwen.

Ik heb even een lijstje gemaakt met een degelijke setup
Frame: TBS Source One $27
FC & ESC: MAMBA F405 MK2 Betaflight Flight Controller F40 40A 3-6S $43
Motortjes: Xing E 2207 2450kv $14 per stuk
VTX: Rush Tank Mini $38 (met coupon of op Ali een stuk goedkoper te vinden)
VTX antenne: FuriousFPV stubby $15
Goggle: EV800 $55
Ontvanger: FlySky FS A8S $9
Camera: Foxeer Predator v4 $34
Lipo: CNHL 4s 1500mah 100c $20

Dan kom ik op 297 dollar uit maar sommige onderdelen zijn echt wel goedkoper te vinden. De VTX heb ik zelf bijvoorbeeld voor 25 euro op Ali besteld en ook de motortjes zijn wel eens goedkoper in een set van 4.
Dank voor je reactie! _/-\o_ (en BoAC ook ofc O-) )

Ik zit momenteel in de stad Wuhan, misschien heb je er wel van gehoord. Nee grapje, ik zit gelukkig ver weg van die regio. Ik zit in Tianjin, dat ligt flak naast Beijing. Dus ik ben van plan alles hierheen te sturen via Alibaba.

Het TBS Source One frame waar je het over hebt ziet er goed uit. Genoeg ruimte en vij eenvoedig.
De Rush Tank mini heb ik alleen niet kunnen vinden op Alibaba. Kan ik de Matek VTX-HV gewoon met de MAMBA F405 MK2 Betaflight FC F40 40A 3-6S gebruiken?

Je hebt het over de Iflight Xing Eco, maar in je setup heb je het over de Xing E 2207 2450kv. De prijs verschilt nogal, wat raadt je aan?

En even checken of ik het goed begrijp: bij de MAMBA F405 MK2 Betaflight FC F40 40A 3-6S die jij aanraadt heb ik geen lossen ESC's meer nodig toch, die zitten er al in verwerkt. Ik weet dat dit vaker voorkomt, maar bij alle boards die ik heb gezien zijn ze door de ESC's altijd wat breder. Bij deze lijkt dat niet het geval te zijn, daarom mijn twijfel.

De Foxeer Predator v4 is meer dan het dubbele in prijs dan de (verouderde) Foxeer HS1177 v2. Hoe groot is het verschil hierin? Is het prijsverschil het waard?

En ik denk dat je de EV800D en de EV800DM door elkaar haalt.
De EV800 (oudste versie) en de EV800D verschillen qua bouw bijna niet. Het verschil is dat de EV800D 2 antennes heeft en een mogelijkheid voor DVR.
De verschillen waar je hebt over hebt kloppen wel tussen de EV800D en de EV800DM. de DM is kleiner van formaat en heeft een kleiner scherm, ook is deze idd niet uit elkaar te halen om het beeld als lost scherm te gebruiken.

Mijn huidige setup:
Frame: TBS Source One
FCB+ ESC: MAMBA F405 MK2 Betaflight Flight Controller F40 40A 3-6S
Batterij: Funfly 4S 1550mah 100C
VTX: Matek VTX-HV
Camera: Foxeer Predator v4
Motor: Xing E 2207 2450kv
Ontvanger: FlySky FS A8S
Antenne: Foxeer MMCX
Propellors: DALPROP T5045C

Is dit een beetje kloppend allemaal? Tot 01 feb is het hier vakantie, dus tegen die tijd ben ik van plan om alle onderdelen te kopen. Mits ik natuurlijk helemaal zeker ben dat alles klopt. No worries:)

p.s. bij de batterijën staat altijd 3S/4S/6S etc, dit staat ook bij de motortjes. (je hebt 2207 1800KV 6S en de 2207 2450KV 4S), moeten deze altijd op elkaar zijn afgestemd?

evolbele wijzigde deze reactie 25-01-2020 10:13 (8%)

In principe kan je elke VTX gewoon gebruiken alleen verschillen de features en output powers nog wel eens. De Matek VTX ziet er prima uit

De E bij de iFlight Xing E 2207 staat voor Eco dacht ik maar ik had gewoon beter Xing E aan kunnen houden zoals in de link.

Bij de Mamba stack zit inderdaad een 4 in 1 ESC, dan heb je inderdaad geen losse ESC meer nodig.

Het verschil tussen moderne FPV camera's en de oude camera's is wel groot ja. Probeer eens een review te kijken op Youtube. (Via een VPN ;))

Je hebt helemaal gelijk met de goggles, ik heb niet goed op zitten letten. |:(

Dat lijstje ziet er prima uit maar heb er 1 aantekening op, ik zou zelf nooit voor een antenne gaan die direct in de VTX geklikt wordt of een antenne die boven het frame uit steekt. Je antenne wil nog wel eens ergens achter blijven hangen en dan sloop je of je antenne, of je antenne en VTX. Ik gebruik zelf tegenwoordig alleen nog zo'n kleine stubby antenne met een MMCX naar SMA pigtail en sinds dien heb ik nooit meer een antenne of VTX gesloopt in een crash. Met een antenne die boven je quad uit steekt is je range natuurlijk wel beter maar ik kan hiermee nog steeds prima een meter of 500 ver weg vliegen zonder al te veel problemen op een lage output power. Als je wat grotere afstanden wilt afleggen zonder al te veel gestunt is een langere antenne die boven je frame uit steek wel weer de betere optie uiteraard.

Het aantal S bij lipo's staat voor het aantal cellen van de batterij.
1 lipo cell is vol bij 4.2 volt en heeft een nominaal voltage van 3.7 en zijn het beste te bewaren bij 3.8 volt per cell.
De S staat voor serie, dat is dus het aantal lipo cellen in serie geschakeld waardoor het voltage stijgt. Zo zie je ook wel een een P erbij staan al zal je die meer zijn bij Li-Ion battery packs (denk aan een elektrische step of fiets). Die P staat voor parallel wat dus betekend dat de cellen parallel geschakeld zijn en je zo dus capaciteit bij elkaar voegt.

Een 4s batterij heeft dus een nominaal voltage van 3.7x4=14,8 volt en is 100% geladen bij 4,2x4=16,8 volt.

Het aantal KV van de motoren heeft te maken met hoeveel koper windingen zich in de spoel bevinden van de motor. In de praktijk zal je het nooit halen maar het maximale RPM van de motor is het aantal KV*lipo voltage. Meer is hierin niet altijd beter want er zijn fysieke limieten waarbij of je ESC het niet meer aan kunnen, of de windingen in de motor te heet worden of de amp draw gewoon simpel weg te hoog wordt om de motor de power te geven die ie vraagt.
Voor een 5 inch kwad is een RPM van om en na de 40.000 bij het nominale voltage van je lipo een beetje het maximale wat er mogelijk is en 35000 zo'n beetje het minimale wat je wilt hebben.
Ga je met een ander formaat propellers vliegen (je hebt bijvoorbeeld ook een 7" TBS Source One frame) heb je ook een ander KV motoren nodig om de boel een beetje onder controle te houden en je juiste torque vs RPM balans te vinden.

Het aantal cellen wat dus bij een motor, FC, of ESC staat, staat dus eigenlijk gewoon voor de maximale input voltage. Je gaf eerder ook al aan dat de Matek FC een input voltage van 6v tot 30v heeft, dat is dus vanaf 2S t/m 7S al zal je 7S niet zo snel tegenkomen. En heeft ie een output van 5v en 12v, dat zijn je BEC's of voltage regulators. Deze geven een constante 'schone' spanning af voor bijvoorbeeld de camera, VTX en ontvanger. De meeste ontvangers hebben bijvoorbeeld een maximale input van 5v en de meeste camera's hebben liever een schone gefilterde input van 5v i.p.v. lipo voltage. Bij een VTX verschilt het per VTX maar de HV bij de Matek VTX die je aanhaalt staat voor high voltage en zou dus direct vanaf de lipo aangesloten kunnen worden of via een VBAT pad op je FC.

evolbele schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Dank voor je reactie! _/-\o_ (en BoAC ook ofc O-) )

Ik zit momenteel in de stad Wuhan, misschien heb je er wel van gehoord. Nee grapje, ik zit gelukkig ver weg van die regio. Ik zit in Tianjin, dat ligt flak naast Beijing. Dus ik ben van plan alles hierheen te sturen via Alibaba.

Het TBS Source One frame waar je het over hebt ziet er goed uit. Genoeg ruimte en vij eenvoedig.
De Rush Tank mini heb ik alleen niet kunnen vinden op Alibaba. Kan ik de Matek VTX-HV gewoon met de MAMBA F405 MK2 Betaflight FC F40 40A 3-6S gebruiken?

Je hebt het over de Iflight Xing Eco, maar in je setup heb je het over de Xing E 2207 2450kv. De prijs verschilt nogal, wat raadt je aan?

En even checken of ik het goed begrijp: bij de MAMBA F405 MK2 Betaflight FC F40 40A 3-6S die jij aanraadt heb ik geen lossen ESC's meer nodig toch, die zitten er al in verwerkt. Ik weet dat dit vaker voorkomt, maar bij alle boards die ik heb gezien zijn ze door de ESC's altijd wat breder. Bij deze lijkt dat niet het geval te zijn, daarom mijn twijfel.

De Foxeer Predator v4 is meer dan het dubbele in prijs dan de (verouderde) Foxeer HS1177 v2. Hoe groot is het verschil hierin? Is het prijsverschil het waard?

En ik denk dat je de EV800D en de EV800DM door elkaar haalt.
De EV800 (oudste versie) en de EV800D verschillen qua bouw bijna niet. Het verschil is dat de EV800D 2 antennes heeft en een mogelijkheid voor DVR.
De verschillen waar je hebt over hebt kloppen wel tussen de EV800D en de EV800DM. de DM is kleiner van formaat en heeft een kleiner scherm, ook is deze idd niet uit elkaar te halen om het beeld als lost scherm te gebruiken.

Mijn huidige setup:
Frame: TBS Source One
FCB+ ESC: MAMBA F405 MK2 Betaflight Flight Controller F40 40A 3-6S
Batterij: Funfly 4S 1550mah 100C
VTX: Matek VTX-HV
Camera: Foxeer Predator v4
Motor: Xing E 2207 2450kv
Ontvanger: FlySky FS A8S
Antenne: Foxeer MMCX
Propellors: DALPROP T5045C

Is dit een beetje kloppend allemaal? Tot 01 feb is het hier vakantie, dus tegen die tijd ben ik van plan om alle onderdelen te kopen. Mits ik natuurlijk helemaal zeker ben dat alles klopt. No worries:)

p.s. bij de batterijën staat altijd 3S/4S/6S etc, dit staat ook bij de motortjes. (je hebt 2207 1800KV 6S en de 2207 2450KV 4S), moeten deze altijd op elkaar zijn afgestemd?
Ook namens mij; welkom!
En je bent al super op weg geholpen zie ik :)

Nog even over de FlySky radio en receiver; zelf vlieg ik (nog steeds) met een FlySky FS-i6 (met aangepaste firmware) en die bevalt super.
Je hebt in je lijstje de A8S ontvanger staan, die zou ik niet aanraden. Deze heeft maar één antenne, dus geen diversity-ontvangst. Met bijv. de x6b heb je twee antennes die je in een hoek van 90 graden van elkaar kan zetten voor optimale ontvangst.

Op mijn wing heb ik een (oude) iA6B receiver zitten, waarmee ik makkelijk 1.5 KM haal.

Kars schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:10:
[...]
Nog even over de FlySky radio en receiver; zelf vlieg ik (nog steeds) met een FlySky FS-i6 (met aangepaste firmware) en die bevalt super.
Je hebt in je lijstje de A8S ontvanger staan, die zou ik niet aanraden. Deze heeft maar één antenne, dus geen diversity-ontvangst. Met bijv. de x6b heb je twee antennes die je in een hoek van 90 graden van elkaar kan zetten voor optimale ontvangst.
Dat is zeker een betere optie maar ik kende hem niet. Gebruik zelf die A8S voor een micro omdat ik Crossfire daar wat overbodig voor vond. Ik kende alleen nog die grote lompe blokken van FlySky voor diversity.

• Sme4gle
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 13:21
Het weer liet het dit weekend weer toe een beetje te vliegen, dus ik heb de Utrechtse heuvelrug weer even onveilig gemaakt. :p

• evolbele
Hey peeps!

Na wat verdere research ben ik tegen nog wat dingetjes aangelopen.

Ik ben van plan de ISDT Q8 500W 20A aan te sluiten op een parallel charging board.
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Maar hoe sluit je de ISDT aan op netstroom? Voorzover ik weet zit er geen stekker bij in de doos. Ook kan ik niet echt een netstroom>XT60 oplader vinden. Ik heb gehoord dat je ook een XT60 op een oude laptop oplader kan aansluiten en die gebruiken. Zou iemand dit kunnen uitleggen?

Verder:
Het wordt aangeraden om een multimeter aan te schaffen, is dat echt nodig? Vooral als je al een metertje hebt voor de voltage van je batterijën.

Nog een vraag over dat metertje. Waarom wordt er altijd zo'n metertje gebruikt om het voltage van je batterij te meten, voordat er parallel geladen wordt? Voor zover ik begrijp kan je je voltage toch ook op je ISDT zien?

Dank jullie wel!

• Cujo74
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:34
Gewoon even zelf een losse XT60 connector aan je laptop oplader solderen.

Voor parallel laden wil je niet dat de batterijen onderling te veel verschillen, vandaar eventueel de multimeter.

Wat ik echter zelf doe is de batterijen gewoon eerst enkel aan parallelboard aansluiten zonder de oplader en ze zo even wegleggen 10 - 15 minuten, hiermee levelen ze zeg maar automatisch onderling en zijn ze per saldo gelijkwaardig en kun je starten met opladen
evolbele schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:24:
Hey peeps!

Na wat verdere research ben ik tegen nog wat dingetjes aangelopen.

Ik ben van plan de ISDT Q8 500W 20A aan te sluiten op een parallel charging board.

Maar hoe sluit je de ISDT aan op netstroom? Voorzover ik weet zit er geen stekker bij in de doos. Ook kan ik niet echt een netstroom>XT60 oplader vinden. Ik heb gehoord dat je ook een XT60 op een oude laptop oplader kan aansluiten en die gebruiken. Zou iemand dit kunnen uitleggen?

Verder:
Het wordt aangeraden om een multimeter aan te schaffen, is dat echt nodig? Vooral als je al een metertje hebt voor de voltage van je batterijën.

Nog een vraag over dat metertje. Waarom wordt er altijd zo'n metertje gebruikt om het voltage van je batterij te meten, voordat er parallel geladen wordt? Voor zover ik begrijp kan je je voltage toch ook op je ISDT zien?

Dank jullie wel!
Cujo74 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:47:

Voor parallel laden wil je niet dat de batterijen onderling te veel verschillen, vandaar eventueel de multimeter.

Wat ik echter zelf doe is de batterijen gewoon eerst enkel aan parallelboard aansluiten zonder de oplader en ze zo even wegleggen 10 - 15 minuten, hiermee levelen ze zeg maar automatisch onderling en zijn ze per saldo gelijkwaardig en kun je starten met opladen

[...]
Dat checken doe ik ook altijd voor de veiligheid. Na het vliegen storage ik mijn accu's altijd stuk voor stuk, maar voor het laden altijd even checken.

Het laatste wat jij doet doe ik eigenlijk nooit. Het maximale verschil tussen cellen van accu's wil ik nooit meer dan 0,02 volt hebben het mag 0,1 zijn, maar hoe groter het verschil is hoe meer stroom (ampere) er zal lopen waardoor of balance kabeltjes kunnen smelten of cellen kapot kunnen gaan. Je mag ze immers met maximaal 1C laden ;)
Altijd eerst de stekker van de accu op het balance board, daarna pas de balance connector om die reden :P

• Cujo74
Onderstaande is dan ook exact de reden waarom ik ze eerst gezamenlijk aan het balance board leg en inderdaad aansluiten in volgorde zoals door jou genoemd, en pas na een tijdje ga ik laden.

Juist om die verschillen te voorkomen wil ik dat ze volkomen gelijk zijn.
Uiteraard eerste paar keer wel meten maar inmiddels uit ervaring weet ik dat na 10-15 minuten het voltage tussen de batterijen onderling volkomen gelijk is getrokken en ik daarna kan gaan laden.

zeker bij laden tussen meerdere vliegsessies door scheelt dat veel gedoe, anders moet je steeds eerst iedere batterij afzonderlijk op gelijk voltage brengen, nu doe je dat gewoon met 1 handeling
BoAC schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Het laatste wat jij doet doe ik eigenlijk nooit. Het maximale verschil tussen cellen van accu's wil ik nooit meer dan 0,02 volt hebben het mag 0,1 zijn, maar hoe groter het verschil is hoe meer stroom (ampere) er zal lopen waardoor of balance kabeltjes kunnen smelten of cellen kapot kunnen gaan. Je mag ze immers met maximaal 1C laden ;)
Altijd eerst de stekker van de accu op het balance board, daarna pas de balance connector om die reden :P
Cujo74 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:34:
Onderstaande is dan ook exact de reden waarom ik ze eerst gezamenlijk aan het balance board leg en inderdaad aansluiten in volgorde zoals door jou genoemd, en pas na een tijdje ga ik laden.

Juist om die verschillen te voorkomen wil ik dat ze volkomen gelijk zijn.
Uiteraard eerste paar keer wel meten maar inmiddels uit ervaring weet ik dat na 10-15 minuten het voltage tussen de batterijen onderling volkomen gelijk is getrokken en ik daarna kan gaan laden.

zeker bij laden tussen meerdere vliegsessies door scheelt dat veel gedoe, anders moet je steeds eerst iedere batterij afzonderlijk op gelijk voltage brengen, nu doe je dat gewoon met 1 handeling

[...]
Wat jij doet is echt gevaarlijk. Mijn moto, check altijd en connect nooit blind.
Zie hier een goede uitleg: YouTube: How To Parallel Charge LiPo Batteries Without Burning Down Your House en YouTube: Parallel Charging | CAN YOU MIX DIFFERENT mAh OF BATTERY

• evolbele
Cujo74 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:47:

[...]
Werkt dat echt zo simpel? Dat levelen? Ik weet dat accu's beter niet meer dan 0.1v kunnen verschillen van elkaar tijdens parallel opladen. Maar ik vroeg me altijd of als je de 13.5 13.7 en 13.9 heb je dan echt 3x moet opladen.
Maar dit is dus niet slecht voor je batterijën?
[...]

Dat checken doe ik ook altijd voor de veiligheid. Na het vliegen storage ik mijn accu's altijd stuk voor stuk, maar voor het laden altijd even checken.

Waarom mag je ze nooit met meer dan 1C opladen? Op internet zeggen ze juist: 1C is for the weak etc. etc.
En 1C staat gelijk aan 1A, of niet?

En stel de cellen van je batterijën verschillen meer dan 0,02. Wat moet je dan doen? Of moet je die batterij dan gewoon weg doen?

evolbele wijzigde deze reactie 29-01-2020 13:24 (36%)

• evolbele
Per ongeluk gepost ipv gewijzigd, deze mag weg:)
@mods?

evolbele wijzigde deze reactie 29-01-2020 13:23 (93%)

• Cujo74
Yup, werkt echt zo simpel.
Hier legt Joshua het zelf ook nog uit:https://www.youtube.com/watch?v=1GhPXw_BQlc , dus hij doet het zelf ook.
Dit als vervolg op bovenstaande video als al aangehaald door BoAC

Dus zolang je redelijk zeker weet dat er geen grote verschillen zijn, tussen max 0,4 - 0,5 volt verschil dan geen probleem. Als ik al mijn 5 batterijen heb leeg gevlogen dan weet ik dat ik niet zulke verschillen heb. Uiteraard sluit ik geen half lege, volle en compleet lege batterijen tegelijkertijd aan.
evolbele schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Werkt dat echt zo simpel? Dat levelen? Ik weet dat accu's beter niet meer dan 0.1v kunnen verschillen van elkaar tijdens parallel opladen. Maar ik vroeg me altijd of als je de 13.5 13.7 en 13.9 heb je dan echt 3x moet opladen.
Maar dit is dus niet slecht voor je batterijën?

[...]

Waarom mag je ze nooit met meer dan 1C opladen? Op internet zeggen ze juist: 1C is for the weak etc. etc.
En 1C staat gelijk aan 1A, of niet?
[...]

Je mag ze immers met maximaal 1C laden ;)
Is (gelukkig) al een tijdje niet meer zo. Een hoop Lipo's kan je veel hoger opladen. Ik doe al mijn LiPo's al meer dan een jaar op 2C en nooit problemen gehad. :) Lipo's worden niet warm en de performance is na een jaar niet slechter dan LiPo's die ik voorheen op 1C heb opgeladen.

Nu gebruik ik wel kwaliteits LiPo's en dat speelt ongetwijfeld mee.

Overigens ben ik niet voor parallel bordje gegaan maar heb ik gewoon een 2e lader gekocht:

Kost net zoveel als een goed parallel bordje maar is een stuk flexibeler. Daarnaast ook erg handig voor op vakantie. Hoef ik die grote lader + voeding niet mee te sleuren. :+

• TechClash
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 30-01 15:52

TechClash

the technology of tomorrow

ChojinZ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:50:
[...]

Je kan veel remotes doorlussen naar een 2e remote. Vervolgens kan je een switch instellen die er voor zorgt dat de buddy het overneemt met de 2e remote bij geval bij nood. Maar zoals je al zegt: in de praktijk gaat het vaak te snel om dit op een verantwoorde manier te doen. Daarnaast moet je buddy skills hebben ala quadmovr want ff LOS overnemen op 100 meter afstand doe je niet zomaar met een standaard FPV drone. Althans... ik niet... :+

Maar eigenlijk is dit voor ons een non-discussie. We vliegen allemaal FPV en niemand vliegt met een master-slave buddy. De meeste hier in iedergeval niet. 8)

[...]

Veel drones hebben de optie om de stick sensitivity aan te passen. Wat ook veel scheelt: De maximale hoek waarin de drone kan vliegen. Hoe groter de hoek, hoe sneller de drone.

Maar wat wil je precies met de drone gaan doen? Als het puur om het vliegen gaat, dan zou ik toch zelfbouw aanraden. Bij zelfbouw kan heb je ook de meeste instelmogelijkheden qua controlle. Bij goedkope kant en klare drones (lees: zonder betaflight ed.) kan je vaak een stuk minder instellen.

En tot slot: Blijven oefenen. Goed kunnen vliegen kost nu eenmaal tijd. Al helpt een goede drone en controller wel degelijk. :)
Wat ik wou zeggen hierover dit is namelijk al gedaan alleen nog niet in Europa... Maar het is wel degelijk mogelijk. Je mag FPV vliegen, zolang er een observer bij is die de drone in VLOS in de gaten houdt. Daarnaast zal de observer met de observer van de andere piloot direct in contact staan.

Ik wou de Jumper T16 pro hall gaan kopen, maar ik hoorde van mij collega dat ik beter kan wachten voor zijn broertje de Radiomaster TX16S https://www.radiomasterrc.com/tx16s https://oscarliang.com/radiomaster-tx16s/
Schijnt dat deze ontwikkelaar samen heeft gewerkt met die van de Jumper T16 en heeft besloten om zijn eigen variant te maken.

TechClash Dynamics

TechClash schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Je mag FPV vliegen, zolang er een observer bij is die de drone in VLOS in de gaten houdt.
Waar staat die regel beschreven dan? Zover ik weet is dit gewoon niet waar. Nogmaals: Regeling modelvliegen rept er met geen woord over. Sterker nog, er staat nadrukkelijk dat je enkel LOS mag vliegen.

En ook de overkoepelende EU regels, die ergens deze zomer worden ingevoerd,zijn hier heel duidelijk in.

Dus nogmaals, heb je regelgeving waarin die regel beschreven word? Ik ben die regel namelijk nergens tegen gekomen...

• TechClash

TechClash

GM1 UAS.OPEN.060(4) Responsibilities of the remote pilot
ROLE OF THE UA OBSERVER AND FIRST PERSON VIEW
The remote pilot may be assisted by a UA observer helping them to keep the UA away from obstacles.
The UA observer must be situated alongside the remote pilot in order to provide warnings to the
remote pilot by supporting them in maintaining the required separation between the UA and any
obstacle, including other air traffic.
UA observers may also be used when the remote pilot conducts UAS operations in first-person view
(FPV), which is a method used to control the UA with the aid of a visual system connected to the
camera of the UA. In any case, including during FPV operations, the remote pilot is still responsible for
the safety of the flight.
As the UA observer is situated alongside the remote pilot and they must not use aided vision (e.g.
binoculars), their purpose is not to extend the range of the UA beyond the VLOS distance from the
remote pilot. Exceptions are emergency situations, for instance, if the pilot must perform an
emergency landing far from the pilot’s position, and binoculars can assist the pilot in safely performing
such a landing.

https://www.easa.europa.e...%E2%80%94%20Issue%201.pdf

JE HEBT GELIJK IS NOG NIET VAN KRACHT, MAAR STRAKS WANNEER DE EASA-REGELGEVING VAN KRACHT GAAT WEL
@ChojinZ

P.S.Dit komt uit de GM en is in regelgeving terug te vinden... De GM leest wat makkelijker weg.

TechClash wijzigde deze reactie 30-01-2020 14:37 (3%)

TechClash Dynamics

TechClash schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:32:
GM1 UAS.OPEN.060(4) Responsibilities of the remote pilot
ROLE OF THE UA OBSERVER AND FIRST PERSON VIEW
The remote pilot may be assisted by a UA observer helping them to keep the UA away from obstacles.
The UA observer must be situated alongside the remote pilot in order to provide warnings to the
remote pilot by supporting them in maintaining the required separation between the UA and any
obstacle, including other air traffic.
UA observers may also be used when the remote pilot conducts UAS operations in first-person view
(FPV), which is a method used to control the UA with the aid of a visual system connected to the
camera of the UA. In any case, including during FPV operations, the remote pilot is still responsible for
the safety of the flight.
As the UA observer is situated alongside the remote pilot and they must not use aided vision (e.g.
binoculars), their purpose is not to extend the range of the UA beyond the VLOS distance from the
remote pilot. Exceptions are emergency situations, for instance, if the pilot must perform an
emergency landing far from the pilot’s position, and binoculars can assist the pilot in safely performing
such a landing.

https://www.easa.europa.e...%E2%80%94%20Issue%201.pdf

JE HEBT GELIJK IS NOG NIET VAN KRACHT, MAAR STRAKS WANNEER DE EASA-REGELGEVING VAN KRACHT GAAT WEL
@ChojinZ

P.S.Dit komt uit de GM en is in regelgeving terug te vinden... De GM leest wat makkelijker weg.
Netjes gevonden! :)

Maar dat is wel gek: Op zo'n beetje elke site van de EU, word nadrukkelijk aangegeven dat enkel LOS mogelijk is:
"Operations in the open category do not require prior authorizations or pilot license. However, they are limited to operations: in visual line of sight (VLOS), below 120 m altitude and performed with a privately built drone or a drone compliant with the technical requirements defined in the regulation. "
https://dronerules.eu/sl/professional/eu_regulations_updates

https://dronerules.eu/assets/covers/Dronerules-table-2.png
Operatial restrictions: Operate in visual line of sight below 120 m altitude.

• TechClash

TechClash

ChojinZ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Netjes gevonden! :)

Maar dat is wel gek: Op zo'n beetje elke site van de EU, word nadrukkelijk aangegeven dat enkel LOS mogelijk is:
"Operations in the open category do not require prior authorizations or pilot license. However, they are limited to operations: in visual line of sight (VLOS), below 120 m altitude and performed with a privately built drone or a drone compliant with the technical requirements defined in the regulation. "
https://dronerules.eu/sl/professional/eu_regulations_updates

https://dronerules.eu/assets/covers/Dronerules-table-2.png
Operatial restrictions: Operate in visual line of sight below 120 m altitude.
https://www.easa.europa.e...unmanned-aircraft-systems
Raad je aan om gewoon op de officiële site te kijken. Ik weet niet wie die site dronerules.eu beheert, maar er ontbreekt nog meer informatie zo te zien....

TechClash Dynamics

• Sme4gle
Plons! Van het weekend heb ik mijn quad zwemles gegeven. Gelukkig ben ik er vanaf gekomen met alleen een kapotte fpv cam.
Sme4gle schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:32:
Plons! Van het weekend heb ik mijn quad zwemles gegeven. Gelukkig ben ik er vanaf gekomen met alleen een kapotte fpv cam. [YouTube: Splashing! | FPV Freestyle]
En wat is er over gebleven van je LiPo? Neem aan dat je die meteen weg kan gooien?

• Sme4gle
ChojinZ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:42:
[...]

En wat is er over gebleven van je LiPo? Neem aan dat je die meteen weg kan gooien?
Daar is geloof het of niet, niets mis mee!
Sme4gle schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Daar is geloof het of niet, niets mis mee!
Dat heb ik vaker gehoord. Vreemd, want je zou verwachten dat water meteen je LiPo sloopt. Blijkbaar dus niet. :)

ChojinZ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:05:
[...]

Dat heb ik vaker gehoord. Vreemd, want je zou verwachten dat water meteen je LiPo sloopt. Blijkbaar dus niet. :)
Die dingen zijn echt waterdicht. Alleen als je ze in zout water gooit geven ze echt problemen. Eerder dat je elektronica zelf kapot gaat, en zelfs dat gaat vaak goed als je de quad achteraf maar goed schoon spoelt en daarna droog maakt met een föhn.

• Sme4gle
BoAC schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:38:
[...]

Die dingen zijn echt waterdicht. Alleen als je ze in zout water gooit geven ze echt problemen. Eerder dat je elektronica zelf kapot gaat, en zelfs dat gaat vaak goed als je de quad achteraf maar goed schoon spoelt en daarna droog maakt met een föhn.
Klopt, En naast dat de quad in zoet water is gevallen heeft ie plus minus ook maar een minuut of 6 op de bodem gelegen.

Ik ken mensen die hun quad uren in het water hadden liggen zonder problemen.
YouTube: Our Hobby... Our Future | #FightForFPV

Dit is wat er aan het gebeuren is in de US.
Moeten we hiervoor ook vrezen in Europa?

• DutchWalnut
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:22

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

BoAC schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:28:
YouTube: Our Hobby... Our Future | #FightForFPV
Dit is wat er aan het gebeuren is in de US.
Moeten we hiervoor ook vrezen in Europa?
Voor zowel particulieren als beroepsmatige piloten van drones, gelden vanaf 1 juli 2020 nieuwe regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), heeft besloten dat je een wettelijke verplichte vergunning aan moet vragen voor het besturen van drones (vanaf 250 gram). Ook moet de drone en transmitter (radio) worden voorzien van een zichtbare persoonsgebonden PH-registratienummer.

+ Dat je je 'Vliegbewijs' moet halen middels een examen.
+ Dat je je drone moet voorzien van een brandplaatje (aluminium/rvs etc.) met PH-Serienummer.

Ik heb mij info weg bij ILenT en een webshop waar het duidelijk is uitgelegd. (link hier).

Alleen is het zo dat je een aankoopbewijs moet opsturen naar hun. En aangezien we vaak onze drones zelfbouwen, gaat deze vlieger niet op!! Heb nog geen informatie hoe ze dit gaan doen.. :F

Speculatie:
- Denk dat de volgende stap inderdaad hetzelfde kan zijn als de US. Als ze echt willen weten waar iedereen in de lucht uit hangt. Maar voorlopig is dit nog het enige.
- Ze kunnen ons mogelijk verplichten om goedgekeurde hardware te gebruiken, speciaal geselecteerd en gekeurd door ILT

DutchWalnut wijzigde deze reactie 12-02-2020 12:38 (48%)
Reden: Meer informatie bijgevoegd.

Instagram: DutchWalnut_FPV YouTube: DutchWalnut_FPV

@BoAC Ik denk dat Remote ID zeker ook in de EU gaat komen ja. Die 250g regel, die hier gaat gelden, was natuurlijk al langer in de US, dus het lijkt logisch. Maar het hoeft toch het einde van de hobby niet te betekenen? Sure, de impact is groot, maar sommigen doen echt alsof hun leven eindigd :+

@DutchWalnut +1 Informatief! En weer een shoppie erbij, nice! Maar wat ik persoonlijk mis; er is voor mij wat onduidelijkheid over de cam. Ik las dat wanneer je drone een cam heeft, maar wel lichter is dan 250g, je toch zou moeten registreren, maar alleen als deze cam kan opnemen(?) Geen idee of het over lokale opnames ala GoPro gaat of remote zoals Fatshark DVR. Dit heeft namelijk impact op mijn whoopjes :) En gelden deze regels voor zowel indoor als outdoor vliegen?

Wat ik wel goed vind in de regels is dat er niet alleen een max gewicht wordt aangehouden, maar dat de energieoverdracht die de drone teweeg kan brengen ook een limiet heeft (ik meende 80J max voordat je in een andere risicogroep komt) Ik kan met een 3 inch lightweight van minder dan 250g nog prima een gat in iemands kop vliegen namelijk. Dat je dan een vliegbewijs zou moeten hebben vind ik persoonlijk niet zo erg.

sensei_d.fpv channel

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

Sensei_D schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:33:
@DutchWalnut +1 Informatief! En weer een shoppie erbij, nice! Maar wat ik persoonlijk mis; er is voor mij wat onduidelijkheid over de cam. Ik las dat wanneer je drone een cam heeft, maar wel lichter is dan 250g, je toch zou moeten registreren, maar alleen als deze cam kan opnemen(?) Geen idee of het over lokale opnames ala GoPro gaat of remote zoals Fatshark DVR. Dit heeft namelijk impact op mijn whoopjes :) En gelden deze regels voor zowel indoor als outdoor vliegen?
Ik heb even gekeken wat dit zou kunnen betekenen voor de DJI Mavic Mini. Deze staat in de fabriekspapieren op 249g en zou dus niet behoren tot de categorie voor het aanvragen van een PH-Nummer. Maar.... Als je wilt vliegen met (zelfgebouwde) drones tot 250 gram zonder camera (die worden gezien als speelgoed) mogen zonder registratie worden gevlogen. De minimumleeftijd voor een dronevlieger is vastgesteld op 16 jaar, uitgezonderd bestuurders van speelgoeddrones.Dus een DJI Mavic heeft een PH-Nummer nodig in verband met de camera.

Drones tussen 900 gram en 4kg moet je al beschikken over een 'theoriecertificaat'. Dat is waarschijnlijk vergelijkbaar met het huidige NL theoriecertificaat voor minidrones (ROC-Light). En er is meer.... dat geldt alleen voor buiten! :*)

Voor drones (incl. zelfbouw) tussen de 250 gram en 900 gram moet men een online training en kennistoets doorlopen. Dat geldt ook als je met een tiny whoop vliegt. Binnen zijn deze regels niet van toepassing en maak je geen deel uit van het luchtruim. Dus je antwoord, ja ook een whoop heb je een kennistoets nodig en dus waarschijnlijk ook een plaatje ( :+ ), mits je buiten gaat vliegen dan.
Sensei_D schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:05:
[...]
Maar is dit dus wel zo? Mijn whoops zitten onder 250g en kunnen geen beelden opslaan. Ook haal ik zeker geen 80J aan energieoverdracht :P Echter zit er wel een cam op. Ik snap de privacy concerns, maar dit deel vind ik dus onduidelijk. Oh, en als ik er een alu plaatje op moet doen dan ja.... gaat ie de lucht niet meer in :+
Nee, sommige whoops hebben geen ingebouwde DVR, maar bijvoorbeeld i.c.m. een Fatshark dan weer wel (tenzij je de DVR uit zet). Zo kan je zien dat het wel een erg grijs gebied is wat nu wel en niet mag. Maar volgens de nieuwe regels valt de whoop eigenlijk onder de speelgoeddrone zonder plaatje, mits je binnen vliegt.

En dan nog dit:
Het is wel verboden in de open categorie (straks genaamd C0 en C1) (waar zelfbouw dus ook thuis hoort) om FPV te vliegen, met uitzondering van de lokale modelbouw vliegvelden. ILT is bezig met een onderzoek om het daar wel te legaliseren.

Voor wie dit interessant vind kan je hier alle informatie vinden: Dronewatch

DutchWalnut wijzigde deze reactie 12-02-2020 16:39 (47%)

DutchWalnut schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:45:
[...]
Binnen zijn deze regels niet van toepassing en maak je geen deel uit van het luchtruim. Dus je antwoord, ja ook een whoop heb je een kennistoets nodig en dus waarschijnlijk ook een plaaje ( :+ ), mits je buiten gaat vliegen dan.
Maar is dit dus wel zo? Mijn whoops zitten onder 250g en kunnen geen beelden opslaan. Ook haal ik zeker geen 80J aan energieoverdracht :P Echter zit er wel een cam op. Ik snap de privacy concerns, maar dit deel vind ik dus onduidelijk. Oh, en als ik er een alu plaatje op moet doen dan ja.... gaat ie de lucht niet meer in :+

sensei_d.fpv channel

Ik heb zelf ook geprobeerd wat info te vinden aangezien het ook mij gaat raken maar wat is die easa.eu site een rommeltje zeg... Informatie is overal en nergens te vinden en een gedeelte is ook nog eens verouderd.
En de regels die er zijn lijken mij heel lastig te handhaven door de gemiddelde agent.
Sensei_D schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:05:
[...]
Registration of UAS operators & certified drones becomes mandatory. Starting from 1st July 2020 all drone operators shall register themselves before using a drone:

in the ‘Open’ category, with a weightHoe moet ik dit interpreteren? Mijn whoop/toothpick is WEL een toy maar is ook voorzien van een sensor die persoonlijke data kan opslaan. Maar die data opslaan moet dan wel weer icm met een ontvanger (DVR).

• wowly
  • Laatst online: 08:21
De vraag is, is het te handhaven??? Bv zo'n tinywhoop, gaan ze dan bij jou thuis kijken of er een cameraatje op zit?

Let wel, Ik vind het belangrijk dat er reële wetgeving komt, zodat er geen gevaarlijke situaties voorkomen. Op dit moment is mijn gevoel dat ze soms wat doorschieten in regelgeving. Zo rijd ik met nog een boel medelanders met 1500 kilo (!) rond, soms wel 50 km per uur eind in een gebied waar ook mensen lopen!!!!

TLDR: geef mensen de kans hun gezond verstand te gebruiken, in plaats van ze te infantiliseren.... Ook met drones

Het mooie van die 250 gram is dat er een behoorlijke miniaturisatie zal plaatsvinden!! Gunstig.

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

ChojinZ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:39:
Hoe moet ik dit interpreteren? Mijn whoop/toothpick is WEL een toy maar is ook voorzien van een sensor die persoonlijke data kan opslaan. Maar die data opslaan moet dan wel weer icm met een ontvanger (DVR).
Helaas kunnen we niet meer meedingen in de beslissing wat EASA gaat nemen. Deze had voor 29 januari 2020 bekend moeten zijn, dan had je daar verhaal mogen doen. Helaas is het lot nu overgelaten aan bureaucraten en mogelijk modelvliegers.

Dan is het hopen op een legalisering van FPV vliegen. Echter het eindresultaat zal zijn dat we in bepaalde zones mogen vliegen (dus op een modelbouw vliegveld). Uiteraard zal dit wel het einde betekenen van het vliegen zoals we nu doen (wat trouwens ook niet legaal is), mits je je aan de regels wilt houden.
wowly schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:41:
De vraag is, is het te handhaven??? Bv zo'n tinywhoop, gaan ze dan bij jou thuis kijken of er een cameraatje op zit?
Hoe dit te handhaven? Nou, eigenlijk is het niet te handhaven en is het dus hopen dat niemand bij de politie gaat lopen klagen dat je een drone aan het vliegen bent.
Het mooie van die 250 gram is dat er een behoorlijke miniaturisatie zal plaatsvinden!! Gunstig.
Ja, dat zie ik ook wel zitten. Maar heb het liever zoals het nu is eigenlijk.
Sensei_D schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:52:
Ik dacht deze regels er juist waren om precies dit te voorkomen :+ Maar ben het met je eens.
Wat zeg je me nou? -O- Dat mocht nu toch wel? Met een spotter, want OMG dat is zo uberveilig.
Ja, net als de belastingdienst :+
Spotter + Tweede radio zodat je het spul kan overnemen als het niet goed gaat |:(
SnoeiKoei schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:57:
De straf waarschijnlijk niet mals zijn.
De straf op dit moment is al niet mals. Dit kan oplopen tot 7800 euro boete!

DutchWalnut wijzigde deze reactie 12-02-2020 16:59 (18%)

[...]
Nee, sommige whoops hebben geen ingebouwde DVR, maar bijvoorbeeld i.c.m. een Fatshark dan weer wel (tenzij je de DVR uit zet). Zo kan je zien dat het wel een erg grijs gebied is wat nu wel en niet mag. Maar volgens de nieuwe regels valt de whoop eigenlijk onder de speelgoeddrone zonder plaatje, mits je binnen vliegt.
Ik dacht deze regels er juist waren om precies dit te voorkomen :+ Maar ben het met je eens.
[...]
En dan nog dit:
Het is wel verboden in de open categorie (straks genaamd C0 en C1) (waar zelfbouw dus ook thuis hoort) om FPV te vliegen, met uitzondering van de lokale modelbouw vliegvelden. ILT is bezig met een onderzoek om het daar wel te legaliseren.
Wat zeg je me nou? -O- Dat mocht nu toch wel? Met een spotter, want OMG dat is zo uberveilig. Daar sta je dan als spotter, die meekijkt met een inspecteur die met zijn drone een gevaarlijke rioolbuis invliegt voor inspectie. "Nou, hup, meelopen, jij spot" :+
Ik zie op Dronewatch dat dit niet consequent op de site staat; Wiebe zegt in het artikel dat het inderdaad niet mag, maar in de comments geeft hij aan dat het mag met spotter :)
ChojinZ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:39:

less then 250g when it is not a toy and it is equipped with a sensor able to capture personal data

Hoe moet ik dit interpreteren? Mijn whoop/toothpick is WEL een toy maar is ook voorzien van een sensor die persoonlijke data kan opslaan. Maar die data opslaan moet dan wel weer icm met een ontvanger (DVR).
Ja, dit dus (goed gevonden) Capture; is dat dan opslag van die data of als er uberhaupt beeld op de sensor valt? Ik vrees dus dat 2de ;( Moet ik straks ook mijn smartphone gaan registreren? :+
Let wel, Ik vind het belangrijk dat er reële wetgeving komt, zodat er geen gevaarlijke situaties voorkomen. Op dit moment is mijn gevoel dat ze soms wat doorschieten in regelgeving. Zo rijd ik met nog een boel medelanders met 1500 kilo (!) rond, soms wel 50 km per uur eind in een gebied waar ook mensen lopen!!!!

TLDR: geef mensen de kans hun gezond verstand te gebruiken, in plaats van ze te infantiliseren.... Ook met drones
Hear, hear :)
Dat is al een tijdje gaande hoor, erg leuk! (Alleen kan ik amper wat bestellen in China ivm Corona :+ )

Sensei_D wijzigde deze reactie 12-02-2020 16:54 (17%)

sensei_d.fpv channel

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:14

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Handhaven zal onmogelijk zijn, maar als er toch een ongeluk gebeurt met een niet-geregistreerde drone zal de straf waarschijnlijk niet mals zijn.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• wowly
  • Laatst online: 08:21
Precies,, en de verzekeraars hebben zo weer hun wetgeving om de fans te ontspringen..
SnoeiKoei schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Handhaven zal onmogelijk zijn..
Ik weet niet hoe dat bij jullie in het dorp/de stad is, maar hier in Den Haag zie je sowieso nooit agenten op straat/ in parken. En als je ze belt voor overlast, dan duurt het minimaal een uur voordat ze er zijn.

In dat uur heb ik meestal wel mjin lipo's op gevlogen en ben ik alweer naar huis. Welke handhaving ook al weer? :+

ChojinZ wijzigde deze reactie 12-02-2020 18:45 (10%)

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:14

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

ChojinZ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Ik weet niet hoe dat bij jullie in het dorp/de stad is, maar hier in Den Haag zie je sowieso nooit agenten op straat/ in parken. En als je ze belt voor overlast, dan duurt het minimaal een uur voordat ze er zijn.

In dat uur heb ik meestal wel mjin lipo's op gevlogen en ben ik alweer naar huis. Welke handhaving ook al weer? :+
Wat ik zeg... Ik verwacht ook niet dat handhaving haalbaar is. Volgens mij zijn we het eens. Ik woon in een klein dorpje en daar is ook geen blauw op straat.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

SnoeiKoei schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:06:
[...]

Wat ik zeg... Ik verwacht ook niet dat handhaving haalbaar is. Volgens mij zijn we het eens. Ik woon in een klein dorpje en daar is ook geen blauw op straat.
We zijn het zeker eens! Mijn verhaal was enkel ter ondersteuning van jouw post. :>

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

Hey all,

Ik kom even terug op het bovenstaande. Na wat grondig uitzoekwerk kom ik tot de volgende conclusie (onder voorbehoud tot na 1 juli 2020).

Voor zelfbouw FPV vliegen gaat gelden:
- Consumenten Informatie doornemen
- Drone online test maken
- Theorie examen doen voor een 'Dronebewijs'.
- Wel persoonsregistratie
- Geen E-ID of GEO met S/N
- Geen drone registratie/keuring via PH-nummer

Voor FPV vliegen gaat vanaf 1 juli 2020 het volgende gelden:
Vliegen met FPV is toegestaan met een spotter die zicht heeft op jou drone.
Vliegen met FPV valt onder categorie 'OPEN A3' - Specifiek
Vliegen is toegestaan vanaf 150 meter buiten bewoonbaar gebied en/of personen.

Goed nieuws tot dusver. 8)

DutchWalnut schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:14:
Hey all,

Ik kom even terug op het bovenstaande. Na wat grondig uitzoekwerk kom ik tot de volgende conclusie (onder voorbehoud tot na 1 juli 2020).

Voor zelfbouw FPV vliegen gaat gelden:
- Consumenten Informatie doornemen
- Drone online test maken
- Theorie examen doen voor een 'Dronebewijs'.
- Wel persoonsregistratie
- Geen E-ID of GEO met S/N
- Geen drone registratie/keuring via PH-nummer

Vliegen met FPV valt onder categorie 'OPEN A3' - Specifiek
Vliegen is toegestaan vanaf 150 meter buiten bewoonbaar gebied en/of personen.

Goed nieuws tot dusver. 8)
Dat ziet er zeker goed uit (y) Heb je ook een bron?
DutchWalnut schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:14:

Is dat echt een LOS spotter of moet er ook een master-slave (buddy box) config met transmitters aanwezig zijn?

Maar de nieuwe regelgeving klinkt uiteindelijk minder erg dan ik in eerste instantie had verwacht. :)

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

BoAC schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:32:
[...]

Dat ziet er zeker goed uit (y) Heb je ook een bron?
Ja heb ik. https://www.dronewatch.nl...it-te-zien/#comment-31962
Comment van eigenaar Droneland.
ChojinZ schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Is dat echt een LOS spotter of moet er ook een master-slave (buddy box) config met transmitters aanwezig zijn?

Maar de nieuwe regelgeving klinkt uiteindelijk minder erg dan ik in eerste instantie had verwacht. :)
Met het weinig stukje informatie wat ik heb. Neem ik aan een LOS spotter, naast de bestuurder van een drone. Ik mag aannemen dat FPV vliegen met een zelfbouw hetzelfde is als een multirotor.

In het rapport van de EASA staat dit ook. (Die is hierboven al een keer benoemd.)

Hier is ook via YouTube wat informatie over te vinden: YouTube: NEW European Union Drone Laws - a complete guide for 2020 changes

Op deze sheet ook meer info:

DutchWalnut wijzigde deze reactie 14-02-2020 10:19 (7%)

• Sme4gle
Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te plaatsen, Maar ik ben recent een soort blog gestart. In dit blog wil ik graag allerlij dingen behandelen die te maken hebben met FPV.

Neem een kijkje als je het leuk vind!
Als eerste blogpost heb ik wat informatie neergezet over mijn nieuwste aanwinst; de Armattan Tadpole.
De post bevat ook een timelapse van hoe ik deze heb gebouwd.

https://madmikefpv.com/article/building-the-armattan-tadpole
Sme4gle schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:13:
Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te plaatsen, Maar ik ben recent een soort blog gestart. In dit blog wil ik graag allerlij dingen behandelen die te maken hebben met FPV.

Neem een kijkje als je het leuk vind!
Als eerste blogpost heb ik wat informatie neergezet over mijn nieuwste aanwinst; de Armattan Tadpole.
De post bevat ook een timelapse van hoe ik deze heb gebouwd.

https://madmikefpv.com/article/building-the-armattan-tadpole
Misschien een idee om dit ook op tweakers.blog te plaatsen? Bereik is daar best groot en dan hebben we eindelijk weer eens een interessant blogje. :+

• Sme4gle
ChojinZ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:04:
[...]

Misschien een idee om dit ook op tweakers.blog te plaatsen? Bereik is daar best groot en dan hebben we eindelijk weer eens een interessant blogje. :+
Meh ik hoop ook audience buiten NL te krijgen aangezien het FPV wereldje ook niet zo bizar groot is. Vandaar dat ik er een eigen pagina voor heb gemaakt.

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

Sme4gle schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:41:
[...]
Meh ik hoop ook audience buiten NL te krijgen aangezien het FPV wereldje ook niet zo bizar groot is. Vandaar dat ik er een eigen pagina voor heb gemaakt.
Begin dan maar eerst met Instagram en Facebook en genereer volgers. Daar zitten de meesten van je doelgroep.
Niet onaardig bedoeld maar, imho lees niet zo snel blog's, met uitzondering van Phillipe Seidel's dan. Maar daar staat zoveel nuttige informatie. 8)

• Sme4gle
DutchWalnut schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Begin dan maar eerst met Instagram en Facebook en genereer volgers. Daar zitten de meesten van je doelgroep.
Niet onaardig bedoeld maar, imho lees niet zo snel blog's, met uitzondering van Phillipe Seidel's dan. Maar daar staat zoveel nuttige informatie. 8)
Dat is inderdaad wat ik nu doe, als in een samenvatting in groepen plaatsen met een link naar het volledige artikel.

Volgens analytics lijkt dat best wel wat verkeer te genereren.
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True