Heey peeps!
Ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd om zelf een drone in elkaar te zetten, en er bestaat geen beter moment dan nu! Ik zit momenteel voor nog een paar weken in China, dus een perfect moment om alle onderdelen goedkoop (en snel) binnen te halen.
Nu heb ik de laatste dagen bijna constant het internet af zitten struinen om te vinden welke onderdelen ik het beste kan kopen en welke juist wel en niet samen passen. En natuurlijk ook welke onderdelen goed op elkaar afstemmen, het zou natuurlijk zonde zijn om dikke motoren te kopen terwijl de PDB of FCB dit niet aan kan etc. etc.
Even in het kort naar wat voor drone ik opzoek ben:
- Redelijk basis en goedkoop, maar als er bepaalde onderdelen zijn die voor die paar euro extra zoveel beter zijn, ben ik bereid daar voor te betalen.
- Een enig sinds future-proof basis. Nogmaals het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. Ik zie mijzelf op de langere termijn van drones mijn hobby maken en geef nu liever wat meer geld uit dan later iets heel nieuws te moeten kopen.
- Ik wil graag FPV kunnen vliegen.
- Mijn budget voor het gehele pakket (zonder eventueel gereedschap zoals een soldeerstation) is rond de €250/€300.
- Enige ervaring met elektronica is dat ik een keer een nieuwe 3.5 jack op mijn koptelefoon heb weten te solderen.
Ik heb het idee dat ik al een heel eind ben gekomen met eigen research, alleen zou ik het eigenlijk nog heel fijn vinden als één van de pro’s nog naar mijn set-up zou kunnen kijken!
Mijn huidige plan (hieronder staan nog vragen die ik heb, dus de kans is groot dat iets niet klopt in deze set-up, of wellicht dat iets compleet idioot is, in beide gevallen hoor ik dit heel graag:)!
Frame: Frog lite V2
FCB (+PDB): Matek F405-CTR
Batterijplug: XT60
Batterij: 1800MAH 40C XT60
FPV: AOMWAY 5.8Ghz Tx006
VTX: VTX5848 lite 600MW
Camera: Foxeer HS1177 v2
ESC x4: Spedix ES 25a
Motor x4: DYS SunFun K2500 2306
Ontvanger: FlySky FS-X6B (verder ook nog de FrSky XM+ gevonden)
Losse controller: FlySky i6x
Goggles: Eachine EV800D (de EV100 heb ik hier niet kunnen vinden, en volgens reviews is de ervaring met de EV800D beter, ondanks dat ze wat minder comfortabel zijn.
Bij mij zeven er nog een aantal vragen rond die ik niet dmv Google/Youtube heb kunnen oplossen:
1: Ik ben van plan om een Matek F405 te gebruiken als FCB, alleen is er de F405-CTR en de F405-STD.
Voor zover ik begrijp:
> De F405-CTR heeft een ingebouwd PDB, Dus ik hoef enkel nog een VTX aan te schaffen. (qua wat er op de stack komt). Het voordeel van dit bord is dat alles wat simpeler en kleiner is, het nadeel is dat er 'electrical interference' kan optreden aangezien alle componenten zo dicht op elkaar zitten. Is dit in de praktijk echt iets belangrijks?
> De F405-STD heeft
geen ingebouwd PDB en kan worden gebruikt in combinatie met de FCHUB vTX. Het voordeel is dat je door de FCHUB geen VTX apart hoeft bij te kopen, het nadeel is dat je stack water groter is en 'het brein' niet op 1 board zit.
Klopt het wat ik hier zeg? En wat is aan te raden?
Vraag 2: Maakt het veel uit welke receiver je op je drone zet? Ik ben van plan de FSX6B te kopen, deze werd aangeraden in combinatie met FlySky i6x, maar past deze ook bij de drone?
Vraag 3: Hoe moet je deze LiPo batterijën precies op laden? Ik heb wel filmpjes van hele uitgebreide laders gezien waarbij je 6 batterijën tegelijk kan opladen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Verder: hoeveel batterijën is aan te raden om te hebben?
Vraag 4: Heel algemeen: hebben jullie tips, tricks etc? Ik heb alle informatie tot nu toe via Google en Youtube verkregen, verschillende bronnen gaven natuurlijk verschillende informatie. Ik heb al die informatie afgewogen en daaruit de beste optie gekozen. Dit betekent natuurlijk niet dat al deze componenten ook bij elkaar passen. Dat is eigenlijk mijn voornaamste vraag: Stel ik zet al deze onderdelen in elkaar, krijg ik dan een drone die werkt?
En als iemand onderdelen weet die ook prima werken maar goedkoper zijn, dat hoor ik ook graag!
Het is zo’n lap tekst geworden dat ik alles maar in Word heb zitten schrijven. Alvast heel erg bedankt aan iedereen die mij zou willen helpen!!!
[
Voor 3% gewijzigd door
evolbele op 24-01-2020 07:01
]