Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
TimmieWho schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:33:
Ik zoek voor mijn zoon een drone(+/-300 euro) die met een klein beetje wind niet wegwaait zoals zijn speelgoed drone.

Ik zat te kijken naar de VISUO ZEN K1 (229 euro) maar geen idee of deze wat winderig weer kan hebben.
We wonen in een vrij open gebied dus een windje waait er heel snel.
Is die Visuo een optie of kan ik beter naar een ander model zoeken?

Hij wil het gaan gebruiken voor luchtfotografie en eventueel racen.
Ik heb net even een review gekeken van die Visuo, en er vallen me een paar dingen op.
Voordelen:
  • Brushless motoren (minder slijtage gevoelig)
  • Inklapbaar design (makkelijk mee te nemen)
Nadelen:
  • 1 axis gimbal (camera alleen naar boven en naar beneden te draaien)
  • Geen beeldstabilisatie (geeft trillingen door in beeld)
  • Omslachtige app
Persoonlijk zou ik het niet doen, vooral omdat de beeldkwaliteit niet erg hoogstaand is.
Zelf zou ik dan voor een 2de hands DJI Spark gaan.

Overigens, voor racen moet je een ander soort drone hebben ;)

Life is too short to remove USB safely

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 20:33

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Ik had een paar aanpassingen aan mijn 7" quad gedaan om hem iets stabieler qua opnames te krijgen, betaflight 4.1 met rpm filter en andere gopro mount. Dus dat heb ik afgelopen zondagochtend even getest. :)
Wel saaie footage moet ik toegeven, maar de zonsopgang is best wel mooi om te zien.

Er zit overigens in de video een link naar de footage van de quad die achter mij vloog. 8)

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03-04 18:40

JB

Cédric roelt!

BoAC schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:22:
[...]

Ik speel nog steeds met de H8 Mini. Blijft een leuk ding om binnen mee te vliegen _/-\o_
Is dat deze?

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[Voor 7% gewijzigd door JB op 18-11-2019 17:53]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja geen geduld :X

Het is de Holy Stone HS210 geworden. Meteen 3 accu’s erbij en nog kleiner volgens mij. Ben benieuwd!

[Voor 16% gewijzigd door JB op 18-11-2019 19:34]

Mijn boefje is liev!

DCFreak schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:47:
Ik had een paar aanpassingen aan mijn 7" quad gedaan om hem iets stabieler qua opnames te krijgen, betaflight 4.1 met rpm filter en andere gopro mount. Dus dat heb ik afgelopen zondagochtend even getest. :)
Wel saaie footage moet ik toegeven, maar de zonsopgang is best wel mooi om te zien.

[YouTube: Mastbos Medium Range]

Er zit overigens in de video een link naar de footage van de quad die achter mij vloog. 8)
Gaaf! Echt rete-stabiele video.. Heb je een lijstje van je setup?

• DCFreak

DCFreak

Kars schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:46:
[...]

Gaaf! Echt rete-stabiele video.. Heb je een lijstje van je setup?
Ik denk dat de grootste bijdrage aan de stabiliteit de hypersmooth functie van de gopro hero 7 is in combinatie met een rustige vliegstijl. De setup is:

- Armattan Chameleon Ti LR edition (beetje aan de zware kant, maar het oog wil ook wat)
- T-motor F40 pro ii 1600kv (ik vlieg met 5S lipo's)
- HQ 7 x 3,5 x 3 props
- T-motor F35A esc
- Radix fc + pdb

Voor mijn gevoel zijn deze motoren iets te zwak in combinatie met de props en het totale gewicht van de quad. Als ik hem opnieuw zou moeten maken zou ik als motor bijvoorbeeld de Brotherhobby Avenger 2806.5 1300kv nemen met 7 x 4 x 3 props en dan 6S gebruiken. Maar in deze hobby weet je nooit hoe iets uitpakt totdat het de lucht in gaat. :)

• TechClash
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 06-03 19:50

TechClash

the technology of tomorrow

DCFreak schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:47:

[YouTube: Mastbos Medium Range]

Dat is Harderwijk toch?

TechClash Dynamics

• JB

JB

Cédric roelt!

https://imgup.nl/images/2019/11/20/hs210.jpg

Geweldig leuk ding! Vliegt echt rete stabiel en met altitude hold. Met de 3x accu en 2 USB laders ook gewoon meteen even tijdje vliegen :) Alleen de vrouw is bang dat ik haar in de haren vlieg :+

[Voor 4% gewijzigd door JB op 20-11-2019 20:36]

Mijn boefje is liev!

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:04
JB schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]

Geweldig leuk ding! Vliegt echt rete stabiel en met altitude hold. Met de 3x accu en 2 USB laders ook gewoon meteen even tijdje vliegen :) Alleen de vrouw is bang dat ik haar in de haren vlieg :+
Ik heb jaren geleden ook een h8 gehad maar die heb ik kapot gekregen.
Persoonlijk vond ik hem vrij lastig te bedienen. Ligt waarschijnlijk aan mij...

Nu mijn vraag, is het model veranderd de laatste jaren? Qua software ofzo?

Of is de kans net zo groot dat ik hem weer vol tegen de muur aan knal?

PS deze tread is niet goed voor mij. Ik vermoed dat wanneer mijn huidige hobby project klaar is, dat ik hier vaker ben met vragen 😅

• DCFreak

DCFreak

Nee, Almere ter hoogte van het Gooimeer.

• JB

JB

Cédric roelt!

streamnl schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:19:
[...]

Ik heb jaren geleden ook een h8 gehad maar die heb ik kapot gekregen.
Persoonlijk vond ik hem vrij lastig te bedienen. Ligt waarschijnlijk aan mij...

Nu mijn vraag, is het model veranderd de laatste jaren? Qua software ofzo?

Of is de kans net zo groot dat ik hem weer vol tegen de muur aan knal?

PS deze tread is niet goed voor mij. Ik vermoed dat wanneer mijn huidige hobby project klaar is, dat ik hier vaker ben met vragen 😅
Dit is geen H8 maar een Holy Stone HS210. Ook een stuk kleiner :)

Mijn boefje is liev!

Afgelopen week de gok gewaagd en een Eachine Tyro119 besteld, voor net geen € 100,- met wat puntenaftrek ;) Het is een DIY-kit, met alles erop en eraan.
Ik heb bewust gekozen voor een 6'' model, omdat ik wat meer wil graan cruisen en ook graag wat meer 'cinematic' shots wil maken.

Voor freestyle heb ik mijn 5'', voor medium/long range gebruik ik toch mijn wing.

Ik ben heel benieuwd naar de Tyro. Aan de ene kant denk ik; voor dat geld kan het nooit wat zijn. Aan de andere kant; voor 100 euro kan ik er ook geen buil aan vallen :)

[Voor 15% gewijzigd door Kars op 29-11-2019 10:55]

Kars schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:55:
Afgelopen week de gok gewaagd en een Eachine Tyro119 besteld, voor net geen € 100,- met wat puntenaftrek ;) Het is een DIY-kit, met alles erop en eraan.
Ik heb bewust gekozen voor een 6'' model, omdat ik wat meer wil graan cruisen en ook graag wat meer 'cinematic' shots wil maken.

Voor freestyle heb ik mijn 5'', voor medium/long range gebruik ik toch mijn wing.

Ik ben heel benieuwd naar de Tyro. Aan de ene kant denk ik; voor dat geld kan het nooit wat zijn. Aan de andere kant; voor 100 euro kan ik er ook geen buil aan vallen :)
Grappig, ik heb juist een ZOHD Nano Talon Evo besteld. Ben benieuwd hoe dat is. Daarnaast een Matek F711 wing controller :)
BoAC schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:40:
[...]

Grappig, ik heb juist een ZOHD Nano Talon Evo besteld. Ben benieuwd hoe dat is. Daarnaast een Matek F711 wing controller :)
Cool!
In mijn AR.Wing gebruik ik de F411 Wing + GPS icm iNav. Werkt echt super!

• Grebje
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-11-2019
Ik zou graag met een drone leren vliegen om films te maken.
Is er ergens een cursus te volgen misschien?

[Voor 31% gewijzigd door SA007 op 29-11-2019 22:18. Reden: Reclame weg.]

Grebje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:00:
Eerste drie hits op Google:
Dronecursus
Drone vliegles
Vliegles

• TechClash

TechClash

Grebje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:00:
Zie privéberichtje! Mijn stage bedrijf Dutch Drone Academy biedt dit aan. ;)

[Voor 10% gewijzigd door TechClash op 06-12-2019 10:57]

TechClash Dynamics

• Sme4gle
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 01-04 00:17
Weer een stukje schaamteloze zelfpromo.

Vorig weekend zijn we weer met een groepje naar de BAVO geweest. Soms heb je van die dagen dat je één nette onepack vliegt.. Maar damn, als je 2 van die mooie packs vliegt kan mijn dag niet meer stuk.
We gingen deze meeting echt all out, hete dranken en loempia's included!

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 03-04 16:15
Sme4gle schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:22:
Weer een stukje schaamteloze zelfpromo.

Vorig weekend zijn we weer met een groepje naar de BAVO geweest. Soms heb je van die dagen dat je één nette onepack vliegt.. Maar damn, als je 2 van die mooie packs vliegt kan mijn dag niet meer stuk.
We gingen deze meeting echt all out, hete dranken en loempia's included!
[YouTube: Unrequited | FPV FREESTYLE ONEPACK]
Gaaf gedaan! Wordt bijna misselijk van al dat gedraai.. :o
bvsteyn schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:37:
[...]

Kan je nagaan hoe dat voelt als je een FPV bril op hebt met volledige immersie. })

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

ChojinZ schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:58:
[...]
Kan je nagaan hoe dat voelt als je een FPV bril op hebt met volledige immersie. })
In het begin heb je daar wel last van maar daar wen je vanzelf wel aan :)
Ik kan mijn eerste vluchten nog wel herinneren waarbij ik altijd ging zitten. Maar nu sta ik liever :)

• Sme4gle
bvsteyn schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:37:
[...]

Haha en dan vloog ik hier nog redelijk tam. Als je ziet hoe de grote jongens het doen; zoals Mr Steele of CricketFPV dan valt dit nog mee :P Kan het me wel voorstellen hoor daar niet van. Je moet er tegen kunnen. Toen ik begon met vliegen had ik zo nu en dan ook last van misselijkheid. Maar naderhand je quad daadwerkelijk doet wat jij wilt dat hij doet word dit steeds minder :P

• unconnected
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-04 08:17
Sme4gle schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:22:
Weer een stukje schaamteloze zelfpromo
Blijft superhip gezicht :P Ff voor mijn beeldvorming: heb je ooit gemeten hoe hard zo'n ding vliegt? Ik vlieg zelf met een mavic 2 pro die op de sportstand ruim 70km/u haalt, maar het lijkt zo way langzamer dan zo'n FPV drone. Of het komt doordat het beeld stiller hangt door de gimbal :+
unconnected schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:57:
[...]

Blijft superhip gezicht :P Ff voor mijn beeldvorming: heb je ooit gemeten hoe hard zo'n ding vliegt? Ik vlieg zelf met een mavic 2 pro die op de sportstand ruim 70km/u haalt, maar het lijkt zo way langzamer dan zo'n FPV drone. Of het komt doordat het beeld stiller hangt door de gimbal :+
70 km/u is voor een freestyle-drone een beetje 'cruisen'. Op top haal ik met mijn 5'' op 4S ongeveer 150 km/u.
Het snelheids-effect wordt wel vergroot door de grote beeldhoek van de GoPro :)

[Voor 7% gewijzigd door Kars op 10-12-2019 16:13]

[...]

2x keer zo hard :p
Ik heb voor de grap een keer een GPS module op mijn quad gezet. Met een beetje wind mee, haal je dat gemakkelijk. Of de meting helemaal betrouwbaar zal zijn verwacht ik niet, maar het geeft een redelijke indicatie :)

• Sme4gle
[...]

Ik heb dan tamelijk "zware" quads met circa 650 gram (inclusief GoPro en batterij) en hiermee haal ik volgens de GPS circa 120 km/u. Daarmee is een mavic dus inderdaad al een stukje trager dan dit soort drones. De echte lichtgewicht racers hebben nog minder gewicht en kunnen daarmee vaak nog stukken sneller.
[...]

Zoals Kars al zegt zijn snelheden van 150km/u niet heel ongebruikelijk. Maar wat het ook snel maakt is de acceleratie. Van 0 naar 100 red je makkelijk in 1 seconden.

Daarnaast word er nog wel eens een ND filtertje gebruikt wat voor meer motion blur zorgt.

• unconnected
ChojinZ schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:44:
[...]

Zoals Kars al zegt zijn snelheden van 150km/u niet heel ongebruikelijk. Maar wat het ook snel maakt is de acceleratie. Van 0 naar 100 red je makkelijk in 1 seconden.
150km/u? serieus dat had ik niet verwacht! krijg gelijk nog meer respect voor alle ontwijk manoeuvres in jullie videos _/-\o_ Ook het motorgeluid dat je nog hoort geeft wel extra snelheidsgevoel denk ik, dat neemt mijn DJI ook niet op. Ah, misschien moet ik ook eens aan de hobby :P vroeger veel RC autos en boten gemaakt. Wilde vroeger altijd een keer een trex 450 heli bouwen, maar dat is er nooit van gekomen. Ik was altijd bang dat je nergens mocht vliegen, maar tot nu toe valt dat met mijn Mavic ook wel mee. Ik vlieg nu een jaar en ben 1x weggestuurd door een ranger in Spanje. Terwijl ik niets verkeerds deed... maar zijn engels was net zo slecht als mijn spaans helaas :+

Maar, 150km/u, huizen, bomen. Hoe vaak is het weer terug naar de tekentafel? :P Ik weet van mijn DJI dat als je daar hard mee crashed je gelijk 100'en euros kwijt bent. Hopelijk valt dat met zelfbouw meer mee!
unconnected schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:47:
[...]

150km/u? serieus dat had ik niet verwacht! krijg gelijk nog meer respect voor alle ontwijk manoeuvres in jullie videos _/-\o_ Ook het motorgeluid dat je nog hoort geeft wel extra snelheidsgevoel denk ik, dat neemt mijn DJI ook niet op. Ah, misschien moet ik ook eens aan de hobby :P vroeger veel RC autos en boten gemaakt. Wilde vroeger altijd een keer een trex 450 heli bouwen, maar dat is er nooit van gekomen. Ik was altijd bang dat je nergens mocht vliegen, maar tot nu toe valt dat met mijn Mavic ook wel mee. Ik vlieg nu een jaar en ben 1x weggestuurd door een ranger in Spanje. Terwijl ik niets verkeerds deed... maar zijn engels was net zo slecht als mijn spaans helaas :+

Maar, 150km/u, huizen, bomen. Hoe vaak is het weer terug naar de tekentafel? :P Ik weet van mijn DJI dat als je daar hard mee crashed je gelijk 100'en euros kwijt bent. Hopelijk valt dat met zelfbouw meer mee!
Het is een beetje "When everything seems to be under control, you're not going fast enough" tegenover "Speed never killed anyone, it's suddenly becoming stationary what gets you" :P

Omdat de frames van carbon zijn, zijn het vaak propellers (€ 3,- voor een setje) en af en toe een motor (~€ 15,-) wat stuk gaat. Een crash kan goed gaan, of in de papieren lopen, afhankelijk van waar je tegenaan klapt. Een kapotte carbon arm kan ook, maar die zijn vaak vrij simpel te vervangen.

Het probleem van DJI is dat het vaak plastic is wat kapot gaat, wat weer vrij prijzig is omdat het DJI is...
Met zelfbouw leer je wel vrij snel hoe alles in elkaar is gezet, wat vervanging makkelijk maakt.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:37
@unconnected Met een TinyHawk kan je al heel wat snelheid maken indoor en heb je haast nooit reparatiekosten omdat ie redelijk onverwoestbaar is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• unconnected
Kars schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:44:
[...]
"Speed never killed anyone, it's suddenly becoming stationary what gets you" :P
:D haha. true! nu heeft de mavic sensoren die dat zouden moeten tegen gaan, maar in de sportmode werken die ook al niet meer :P en dan is het met 70km/u idd een hoop plastic wat in 1x stil staat en het niet gaat houden.

Ik ga eens in de wereld van zelfbouw duiken. Volgens mij kan ik wel aardig wat voorbeelden uit dit topic vissen :P Een paar euro per crash is wel te behappen. Voor mijn mavic had ik het eerste jaar care refresh (zeg maar apple care van dji :+). Kreeg je 2x een nieuwe bij crashes. Uiteindelijk gelukkig niet nodig gehad, maar gaf wel een beetje piece of mind in het begin nadat ik hoorde wat de onderdelen prijzen waren.

Overigens 'indoor'. fpv drones doen niets op gps positioning en sensoren die dan gaan flippen? De mavic moet je echt niet binnen vliegen als je meubels je lief zijn ;)
unconnected schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:36:
[...]

...
Overigens 'indoor'. fpv drones doen niets op gps positioning en sensoren die dan gaan flippen? De mavic moet je echt niet binnen vliegen als je meubels je lief zijn ;)
Een fpv drone heeft geen sensoren.
Toevallig heeft die van mij een GPS ontvanger, maar da's puur luxe en geen noodzaak.

Het allergrootste verschil tussen een DJI en een fpv-drone is het verschil in vliegmodus; angle-mode vs acro-mode.
Een DJI (en veel ready-to-fly modellen) hebben een stand die de drone automatisch volledig recht en stil laat vliegen. Diverse onderdelen zoals een barometer, accelerometer en gyroscoop op de flight-controller (interne computer) registreren en verwerken alle data om zo de drone stil te laten vliegen.

Als jij naar links stuurt, draait de drone in een bepaalde hoek (afhankelijk van hoever je de stick beweegt) en stuurt deze een kant op. Als je dan de stick op je afstandsbediening weer naar het midden beweegt, komt de drone weer recht te hangen en stopt deze met sturen.
Dat noemen we angle-mode.

Bij een fpv-drone wordt acro-mode (ook wel rate-mode genoemd) gebruikt. De flight-controller heeft beperkte onderdelen, die er alleen voor zorgen dat er geen trillingen worden doorgegeven. De rest moet je zelf doen; hoogte houden, sturen, richting.

Als je naar links stuurt, draait de drone naar links. Als je dan de stick op je afstandsbediening weer naar het midden beweegt, stopt de drone met draaien maar behoud deze zijn positie. Dus heb je gedraaid totdat de drone op de kop hangt, dan blijft ie daar zodra je de stick weer in het midden hebt.
Je moet dus 'terugsturen' om weer recht te komen. Op die manier ben je constant aan het sturen om de drone perfect te laten vliegen. Dat noemen we acro-mode.

Terug naar je vraag; ja hoor, je kunt indoor prima vliegen, maar wees voorzichtig :)

unconnected schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:47:
[...]

Soms vlieg ik meerdere dagen zonder 1 crash. Dan heb ik weer een dag dat ik bij de eerste LiPo al crash en de drone stuk is en ik alles weer kan inpakken.

De meeste reparatie's blijven onder de 10 euro. Soms zal een motor, arm of cam moeten vervangen en dan ben je ongeveer 20 euro kwijt. Maar de reperatie kosten vallen opzich wel mee.
unconnected schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:36:
[...]

Indoor FPV is geen probleem!

8)

Haha held :D wedden dat niemand hier dit ooit gedaan heeft?
Ik heb een keer met een 3" door ons vakantiehuisje gevlogen, en zelfs dat is een kunst. Overigens ook in acro, want angle mode is niet fijn :p
Dat was overigens zonder prop beschermers door open raam naar binnen, door deuren en weer door een deur naar buiten :)

[Voor 10% gewijzigd door BoAC op 11-12-2019 18:21]

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 31-03 20:21

SG

SG surft naar info hardewaren

Kars schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:37:
[...]

Toevallig heeft die van mij een GPS ontvanger, maar da's puur luxe en geen noodzaak.

Het allergrootste verschil tussen een DJI en een fpv-drone is het verschil in vliegmodus; angle-mode vs acro-mode.
Een DJI (en veel ready-to-fly modellen) hebben een stand die de drone automatisch volledig recht en stil laat vliegen. Diverse onderdelen zoals een barometer, accelerometer en gyroscoop op de flight-controller (interne computer) registreren en verwerken alle data om zo de drone stil te laten vliegen.

Als jij naar links stuurt, draait de drone in een bepaalde hoek (afhankelijk van hoever je de stick beweegt) en stuurt deze een kant op. Als je dan de stick op je afstandsbediening weer naar het midden beweegt, komt de drone weer recht te hangen en stopt deze met sturen.
Dat noemen we angle-mode.

Bij een fpv-drone wordt acro-mode (ook wel rate-mode genoemd) gebruikt. De flight-controller heeft beperkte onderdelen, die er alleen voor zorgen dat er geen trillingen worden doorgegeven. De rest moet je zelf doen; hoogte houden, sturen, richting.

Als je naar links stuurt, draait de drone naar links. Als je dan de stick op je afstandsbediening weer naar het midden beweegt, stopt de drone met draaien maar behoud deze zijn positie. Dus heb je gedraaid totdat de drone op de kop hangt, dan blijft ie daar zodra je de stick weer in het midden hebt.
Je moet dus 'terugsturen' om weer recht te komen. Op die manier ben je constant aan het sturen om de drone perfect te laten vliegen. Dat noemen we acro-mode.

Terug naar je vraag; ja hoor, je kunt indoor prima vliegen, maar wees voorzichtig :)
Vliegmode kan je in iNav en Betaflight zelf instellen.
Ik heb in betaflight standaard angle mode op triswitch midden Horizon en Acromode. OSD geeft bij mij ook de mode aan. Binnen werkt bij ons GPS niet. Maar Beta flight GPS is meer noodfunctie dan gebruikers feature. In iNav is breeder toepasbaar.
Naast ultrasoon sensor is flowsensor ook mogelijk voor indoor positie, geen idee of dat al functioneel is in een van de favo FC software.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 08:17

zeroday

Dream within a dream

JB schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:42:
[...]

Dit is geen H8 maar een Holy Stone HS210. Ook een stuk kleiner :)
2 dagen geleden een holy stone via ali gekocht en nu al binnen, in een doos van Amazon ..
LOL .. en wat is dat ding rete stabiel ..
leuk speelgoed voor zoonlief ;)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Sme4gle
Mmmmh nu komt CADDX met een DJI HD compatible VTX aanzetten.
http://www.multirotorguid...r-dji-digital-fpv-system/

Nu kan ik wederom een argument om geen DJI HD te kopen de prullenbak in gooien; Namelijk dat DJI me zo goed als zou verplichten dat ik een nieuwe goggle nodig had als ze besluiten de huidige protocollen te discontinuen.

Het enige wat me nu nog niet bevalt aan dat systeem is dat als je signaal slecht is, je ineens je beeld kwijt bent tov hoe we tearing en rolling krijgen bij analoog. Dit gaat een lastigere taak worden om te fixen door DJI denk ik.
Sme4gle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:59:

Nu kan ik wederom een argument om geen DJI HD te kopen de prullenbak in gooien;
Toekomstige regelgeving?

Ik maak me soms best zorgen. Het zal mij niets verbazen dat er, na het invoeren van de nieuwe regels, ineens strenger gecontroleerd gaat worden. Het zal me ook niets verbazen als ze vanaf dan ineens wel moeilijk gaan doen over FPV goggles.'

En de registratie zal in het begin ook wel een drama zijn. Ben echt beniewd waar dit allemaal naar toe gaat. Maar ik voorspel weinig goeds. Vandaar dat ik zelf ff geen grote investeringen meer doe. :/

• Sme4gle
ChojinZ schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:48:
[...]

Toekomstige regelgeving?

Ik maak me soms best zorgen. Het zal mij niets verbazen dat er, na het invoeren van de nieuwe regels, ineens strenger gecontroleerd gaat worden. Het zal me ook niets verbazen als ze vanaf dan ineens wel moeilijk gaan doen over FPV goggles.'

En de registratie zal in het begin ook wel een drama zijn. Ben echt beniewd waar dit allemaal naar toe gaat. Maar ik voorspel weinig goeds. Vandaar dat ik zelf ff geen grote investeringen meer doe. :/
Toekomstige regelgeving maak ik me niet zo druk om. FPV vliegen mag nu immers ook niet.
Sme4gle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:07:
[...]

FPV vliegen mag nu immers ook niet.
Klopt helemaal. Maar de handhaving gebeurt nu niet. Ik vermoed met de nieuwe regels dat dat wel gaat gebeuren. Nog een half jaar en we gaan het zien. :)

• unconnected
ChojinZ schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:48:
[...]
Ja daar zit ik dus met mijn mavic ook mee. De grens gaat naar 900 gram, die mavic 2 pro weegt 905 :F

Supermooi trouwens die indoor video! Mijn eerste drone was zo'n kleine tello. Ik had hem in Amerika gekocht en daar buiten wat gevlogen. Terug in Nederland tuurlijk ook door het huis heen en door het raam heen leek mij ook een leuk idee. Die tello heeft dus wel sensoren aan de onderkant dus het eerste wat hij deed toen hij de raamkozijnen detecteerde was opstijgen. Harde knal tegen de dakgoot en hij lag beneden. Gelukkig kon ie wat hebben :z

Overigens van die verschillende vliegmodes wist ik niet. Ik dacht dat die dingen altijd direct stopte als je geen input meer gaf, weer wat geleerd. Ik zag op steam DLR Sim staan, is dat wat om het eerst eens te proberen of zijn er betere? :P

• Sme4gle
ChojinZ schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:34:
[...]

Klopt helemaal. Maar de handhaving gebeurt nu niet. Ik vermoed met de nieuwe regels dat dat wel gaat gebeuren. Nog een half jaar en we gaan het zien. :)
Inderdaad, we gaan het zien. Maar nogmaals, ik denk dat het wel mee zal vallen. En mocht er een certificaat nodig zijn om te mogen vliegen ben ik ook de beroerdste niet hoor.
Sme4gle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:26:
[...]

Inderdaad, we gaan het zien. Maar nogmaals, ik denk dat het wel mee zal vallen. En mocht er een certificaat nodig zijn om te mogen vliegen ben ik ook de beroerdste niet hoor.
Certificaat (diploma) is zeker nodig (vanaf 250gram). Registratie van de drone word ook verplicht (vanaf 250 gram en elke drone met een camera) en het registratie nummer moet duidelijk op de drone aanwezig zijn. Ik mag dus straks 9 drones gaan registreren... :+
unconnected schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:55:
[...]

Overigens van die verschillende vliegmodes wist ik niet. Ik dacht dat die dingen altijd direct stopte als je geen input meer gaf, weer wat geleerd. Ik zag op steam DLR Sim staan, is dat wat om het eerst eens te proberen of zijn er betere? :P
DLR sim is een leuke om mee te beginnen. Liftoff (ook op steam maar niet gratis) is ook erg populair. Ik hbe zelf ook gedeeltelijk leren vliegen met Liftoff en het blijft dan ook mijn persoonlijke favoriet.

[Voor 34% gewijzigd door ChojinZ op 13-12-2019 12:56]

• Sme4gle
ChojinZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:53:
Certificaat (diploma) is zeker nodig (vanaf 250gram). Registratie van de drone word ook verplicht (vanaf 250 gram en elke drone met een camera) en het registratie nummer moet duidelijk op de drone aanwezig zijn. Ik mag dus straks 9 drones gaan registreren... :+
Dat is wat ze willen ja, maar ik vraag me af of dat helemaal te realiseren is. Bedenk je even hoe snel je aan de 250 gram zit, en hoeveel van die meuk er te koop is bij een gemiddelde speelgoedzaak. Met de huidige stand van zaken bij ICT projecten bij de overheid kunnen we dan de eerste 3 jaar onze drones/quads waarscheinlijk ook niet eens registreren omdat hun servers de drukte niet aan kunnen door alle huisvaders die hun kind een drone geven :+

Ik ga hier waarschijnlijk kritiek op krijgen; maar de regels en wetten die de laatste jaren worden bedacht door NL/EU slaan afentoe werkelijkwaar als een lul op een drumstel. En dat komt omdat de hoge piefjes die daar in de eerste en tweede kamer zitten geen verstand van zaken en of technologieén hebben. De sleepnetwet is daar een heel goed voorbeeld van.
Sme4gle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:06:
[...]
Dat is wat ze willen ja, maar ik vraag me af of dat helemaal te realiseren is. Bedenk je even hoe snel je aan de 250 gram zit, en hoeveel van die meuk er te koop is bij een gemiddelde speelgoedzaak. Met de huidige stand van zaken bij ICT projecten bij de overheid kunnen we dan de eerste 3 jaar onze drones/quads waarscheinlijk ook niet eens registreren omdat hun servers de drukte niet aan kunnen door alle huisvaders die hun kind een drone geven :+

Ik ga hier waarschijnlijk kritiek op krijgen; maar de regels en wetten die de laatste jaren worden bedacht door NL/EU slaan afentoe werkelijkwaar als een lul op een drumstel. En dat komt omdat de hoge piefjes die daar in de eerste en tweede kamer zitten geen verstand van zaken en of technologieén hebben. De sleepnetwet is daar een heel goed voorbeeld van.
Ik denk dat geen enkele regel ideaal zal zijn, maar er zijn wel duidelijke regels nodig. Wat meespeelt in het scenario zijn natuurlijk; verantwoordelijkheid bij schade veroorzaakt door een drone en, privacy.
Met een cam kun je je buurvrouw die naakt door de kamer loopt, filmen dus moet bekend zijn wie dat deed om te boeten voor zo'n vreselijke daad.
Daarnaast kan je echt behoorlijk wat schade aanrichten met een 250g+ zware 5 inch racer. Sure, ook met 200g, maar je moet toch ergens een grens trekken... En ik moet er niet aan denken dat een beginnend piloot zo'n ding op laat stijgen naast mijn kids, dan mag je echt wel met een diplomaatje even laten zien dat jij tenminste dat ding in de lucht kan houden.

In the end verwacht ik dat hobbyisten gewoon dat diplomaatje gaan halen, wanneer nodig, en nu al niet over de buurvrouw heen vliegen. Maar die prutsers die voor de lol "ff" een drone halen en met hun DJI Inspire een dak van een huis slopen, ja, die moeten traceerbaar zijn :+

Maar dat ik mijn whoops ook moet registreren vind ik wel ver gaan. Maar goed, ik log tegen die tijd wel in. Hopelijk is het wel een kleine sticker die ik erop moet plakken :+

sensei_d.fpv channel

Sme4gle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:06:
[...]

Dat handhaving lastig blijft ben ik helemaal met je eens. En sommige regeltjes gaan idd nergens over (registratie van je 2S tinywhoop bv).

Maar ik ben het ook eens met @Sensei_D dat de regelgeving misschien niet ideaal is maar wel nodig is en het wel een groot deel van de malloten afvangt.
FF een drone kopen bij de Intertoys en deze vervolgens laten opstijgen in je tuin (zoals mijn buurman, centrum van Den Haag :X ) zit er dan niet zo snel meer bij.

• Sme4gle
ChojinZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:49:
[...]

Dat handhaving lastig blijft ben ik helemaal met je eens. En sommige regeltjes gaan idd nergens over (registratie van je 2S tinywhoop bv).

Maar ik ben het ook eens met @Sensei_D dat de regelgeving misschien niet ideaal is maar wel nodig is en het wel een groot deel van de malloten afvangt.
FF een drone kopen bij de Intertoys en deze vervolgens laten opstijgen in je tuin (zoals mijn buurman, centrum van Den Haag :X ) zit er dan niet zo snel meer bij.
Oh zeker weten dat handhaving nodig is. Daar zeg ik ook niets over. :P en nogmaals. Al komt er een certificering ben ik de beroerdste niet om die te gaan halen. Maar iedere drone registreren die zwaarder is dan 250g gaat m' echt niet worden hoor haha.

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 31-03 20:21

SG

SG surft naar info hardewaren

ChojinZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:49:
[...]

De certificaat voor tiny whoops heeft meer te maken met Cam en Privacy onderdeel van certificaat. Mij lijkt het eerder bewust wording van Privacy aspect. Zal hoop privacy shending schelen. En waar het dan toch gebeurt is opzettelijk schijt aan andermans privacy.
En daarmee als buur jongen hinderlijk met tiny whoop in de zomer zonnebadend buurmeisje aan filmen is kan je politie bellen en dan is piloot bewust in overtreding.
Voor de rest is risiko nihil en al helemaal met fan ducts met tinywoop. FPV loze tinywhoop vervalt ook Privacy aspect.
In geval van grotere drones wordt risiko groter zoek je vlieg locatie met weinig volk geen volk nog beter. speeld Privacy kleinere rol omdat je voor veiligheid uit de buurt van personen moet blijven.
En is er wel een probleem waarmee je buiten de certificering valt en dat is snelheid.
Op zich in de middle of nowhere is er geen last , maar als er volk komt is Angle mode toch aan te raden omdat stuk langzamer gaat met uiteraard iemand die daadwerkelijk spot.
Op al mijn Racer/ freestyle heb ik ook Angle mode. Grootste probleem zijn de hondebezitters die ook de middle of nowhere zoeken. En die zijn met los lopende honden ook in overtreding. Als die dus politie bellen wordt het gok wie boete krijgt honde bezitter of piloten. Mij lijkt dat politie goed op de hoogte is van honden wet geving maar uiteraard drone gebeuren nog lang zullen achter lopen.

Mijn broer heeft al eens Politie ervaring gehad waar de honde bezitter politie gebeld heeft en zij een waarschuwing kreeg en piloten met rust moest laten. In 2016 ooit ook motor agent gezien maar die ging alleen op honde uitlater af.

Dus ben ook benieuwd of dit veranderd. Met de nieuwste wetgeving.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Vorige week mijn Eachine Tyro119 binnen gekregen (incl. setje Gemfan whisky props) en afgelopen dagen wezen opbouwen.
Voor 100 euro moet ik zeggen dat de kwaliteit best goed is.

Alle onderdelen uitgestald:
https://i.postimg.cc/yxQNHWRV/IMG-20191212-193331.jpg

Opsomming van mijn indrukken:
  • Het carbon is netjes, mooi glad maar helaas niet chamfered (afgeronde randen)
  • De flight controller is van Matek (F405), die ziet er kwalitatief erg goed uit. Hetzelfde geldt voor de 4-in-1 ESC
  • 2407 1850kv motoren zijn flinke jongens, die mooi soepel draaien
  • Caddx Micro F2 camera ondersteund Camera Control vanaf de FC met kleine modificatie (1K resistor tssen camera osd pin en FC)
  • De VTX ondersteund Smart Audio. Kabel is niet aangesloten, maar is eenvoudig te doen
  • Meegeleverde video-antenne is van matige kwaliteit
  • GPS! Werkt uitstekend
Twee avondjes bouwen en klaar!
https://i.postimg.cc/Yq09xfcj/IMG-20191214-163759-01-1.jpg

https://i.postimg.cc/qBjqnD59/IMG-20191214-163911-01.jpg

Binnenkort bij beter weer en voldoende tijd maar eens een maiden doen :)

• AlbAlb2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-03 19:01
Is een Tyro 109 wat om mee te beginnen?

Ik heb net een FrSky X9 Lite binnen om in de winter eerst nog wat te oefenen met een sim.

Ik twijfel nog tussen FPV Air 2 en FPV Freerider.
AlbAlb2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:03:
Is een Tyro 109 wat om mee te beginnen?

Ik heb net een FrSky X9 Lite binnen om in de winter eerst nog wat te oefenen met een sim.

Ik twijfel nog tussen FPV Air 2 en FPV Freerider.
Probeer LiftOff. Echt de betere simulator.

• Mixie100
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 02-04 23:33
Kars schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:22:
[...]

Probeer LiftOff. Echt de betere simulator.
Hier ga ik in mee!
heb zondag me eerste quad gekocht. met toebehoren,
Liftoff gekocht. en ondertussen al 4 uur gesimt.

• TechClash

TechClash

Kars schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:37:
[...]

Wat is een gyro en accelerometer dan? Volgens mij zijn dat gewoon sensoren op de Flight controller of niet?

TechClash Dynamics

TechClash schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:36:
[...]

Wat is een gyro en accelerometer dan? Volgens mij zijn dat gewoon sensoren op de Flight controller of niet?
Je hebt gelijk :) Ik doelde meer op barometer, infrarood positioning sensors e.d.

• AlbAlb2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-03 19:01
Gaat Liftoff fatsoenlijk werken op een laptop met de nieuwste generatie i5 processor en een Nvidia MX250 videokaartje?
Vandaag weer even lekker gevlogen, veel wind maar dat was geen probleem, heenweg was 30-40 km/h terugweg tussen de 100 en 120 km/h :P

Verder: check altijd even je quad thuis als je die opnieuw hebt geflashed. Ik had vandaag een flipout waarbij 1 van mijn quads volledig over de kop vloog en achterstevoren kwam te staan. Reden: vergeten dat de FC op zijn kop is gemonteerd!. 180 graden gedraaid (ondersteboven) en de motor outputs moeten opnieuw worden toegewezen. Na het flashen en configureren ben ik dat stukje vergeten. Ik kan je zeggen, je schrikt je rot :D
AlbAlb2 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:28:
Gaat Liftoff fatsoenlijk werken op een laptop met de nieuwste generatie i5 processor en een Nvidia MX250 videokaartje?
Geen ervaring met je setup maar ik vermoed dat LiftOff het zwaar gaat krijgen, zelfs met alle settings op low.
Soms ligt het tempo best hoog in Liftof dus je wilt wel een degelijke framerate hebben. 30FPS is mijns inziens te weinig voor deze game.

Kijk anders ff naar Rotor Rush. Ook wel een degelijke sim maar is wat minder zwaar:
https://rotorrush.com/
BoAC schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:55:
Vandaag weer even lekker gevlogen, veel wind maar dat was geen probleem, heenweg was 30-40 km/h terugweg tussen de 100 en 120 km/h :P

Verder: check altijd even je quad thuis als je die opnieuw hebt geflashed. Ik had vandaag een flipout waarbij 1 van mijn quads volledig over de kop vloog en achterstevoren kwam te staan. Reden: vergeten dat de FC op zijn kop is gemonteerd!. 180 graden gedraaid (ondersteboven) en de motor outputs moeten opnieuw worden toegewezen. Na het flashen en configureren ben ik dat stukje vergeten. Ik kan je zeggen, je schrikt je rot :D
Ik doe het vaker niet dan wel (Shame on me) maar een pre-flight check is eigenlijk wel verplicht.
Jou verhaal komt mij niet onbekend over. Ik heb ook weleens zulk soor akkefietjes gehad, simpelweg omdat ik te lui was om een check te doen. :X

[Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 22-12-2019 18:51]

BoAC schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:55:
...

Oei, herkenbaar :$
Ik ben er best wel heel strikt op, maar onlangs toch iets belangrijks vergeten; ik vlieg met 'props-out' dus de motoren in tegenovergestelde draairichting.
Als je dan nieuwe firmware flashed, moet je dat natuurlijk wel even aanvinken 8)7
Runaway prevention ftw!!

Kars schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:42:
[...]

Runaway prevention ftw!!
Absoluut! Anders flipte hij nog wel een paar keer.
Maar goed, straks even fixen en dan testen. Ik ben benieuwd of hij beter gaat vliegen met rpm-filter. Er zitten goedkope emax motoren op :)

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:11
Beste tweakers,

Ik wil mij ook begeven in de wondere wereld van het fpv vliegen. Wil zelf een quadcopter bouwen en ben nu aan het orienteren op de onderdelen.

Denken jullie dat deze onderdelen goed samenwerken en is het compleet? Budget is eigenlijk zo laag mogelijk, dit zal ruim 300 euro kosten waarschijnlijk.

Batterij: https://www.banggood.com/...products&cur_warehouse=CN

Batterijlader: nnb, suggesties welkom

Radio: https://www.banggood.com/...81529914&cur_warehouse=CN

Radio receiver: https://www.banggood.com/...products&cur_warehouse=CN

Motoren: https://www.banggood.com/...D=518683&cur_warehouse=CN

Propellors: https://www.banggood.com/...l?ID=224&cur_warehouse=UK

Flight controller en ESCs in 1: https://www.banggood.com/...001.html?cur_warehouse=UK

Camera: https://www.banggood.com/...23530499&cur_warehouse=CN

Goggles: https://www.banggood.com/...354.html?cur_warehouse=CN

Antennes zitten hier al bij volgensmij?

Frame: nnb, ik wil deze eigenlijk zelf bouwen maar waarschijnlijk wel verstandig 1 te kopen om eerst wat te kunnen vliegen.

https://protofa.com/

@Jampot007 Welkom!

Je lijst ziet er niet verkeerd uit, maar je mist nog een video-transmitter + antenne.

Je hebt de FlySky FS-i6 als transmitter gekozen. De meningen zijn erover verdeeld, maar an sich is het een prima startersradio. Let er wel op dat je Mode 2 (left stick throttle) kiest, of je moet al ervaring hebben met Mode 1.

Qua lader zijn de ISDT Chargers wel erg goed, maar je kunt ook met een klein budget een prima lader kopen.

Dit is een prima beginners-frame met veel bouwruimte.
Denk overigens ook aan een battery-strap om je accu mee vast te maken op je frame.

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:11
Kars schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:12:
@Jampot007 Welkom!

Je lijst ziet er niet verkeerd uit, maar je mist nog een video-transmitter + antenne.
Dat is dan voor op je drone om beelden door te geven aan je goggles?

Wat denk jij van die goggles eigenlijk? dat is nog het duurste onderdeel.

Bedankt in elkgeval!

https://protofa.com/

• OcGuru
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:06

OcGuru

Giulietta Qv

Zijn er mensen met een Naza lite of naza-m v2 FC?

Ik heb mijn F450 onder het stof vandaag gehaald en ipv de naze32 een naza lite geplaats(Met naza-m v2 firmware)
Nu vraag ik af wat de FC doet in fail safe mode. Op internet lees ik vooral verhalen over fail safe icm GPS. wat ik er dus niet op heb zitten. En zonder gps veel tegenstrijdige verhalen.

Gaat de FC een automatische landing inzetten zodra die in fail safe mode gaat? VInd het ook al zowat om het in flight te testen :P

Bl44t

• Bugs3
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 03-04 20:17
Ben al een tijdje niet meer actief geweest hier maar ben nu weer aan het vliegen. Ik ben vooral indoor vlieger (in een klein huis) dus vooral van de Whoops. Het lijkt er op dat er dit jaar minder nieuws is dan vorig jaar. Vorig jaar had je de Mobula en de Eachine variant hiervan bijvoorbeeld. Iemand ervaring met nieuwe ontwikkelingen?
Bugs3 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:03:
Ben al een tijdje niet meer actief geweest hier maar ben nu weer aan het vliegen. Ik ben vooral indoor vlieger (in een klein huis) dus vooral van de Whoops. Het lijkt er op dat er dit jaar minder nieuws is dan vorig jaar. Vorig jaar had je de Mobula en de Eachine variant hiervan bijvoorbeeld. Iemand ervaring met nieuwe ontwikkelingen?
Dit jaar zijn het vooral toothpick en cinewhoop die nieuw zijn. Cinewhoop is vooral voor binnen en smooth terwijl toothpick vooral voor buiten en vergelijkbaar is met de 5", wat vooral fijn is voor de toekomstige wetgeving voor wat betreft het gewicht van de quads :)
OcGuru schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:31:
Zijn er mensen met een Naza lite of naza-m v2 FC?

Ik heb mijn F450 onder het stof vandaag gehaald en ipv de naze32 een naza lite geplaats(Met naza-m v2 firmware)
Nu vraag ik af wat de FC doet in fail safe mode. Op internet lees ik vooral verhalen over fail safe icm GPS. wat ik er dus niet op heb zitten. En zonder gps veel tegenstrijdige verhalen.

Gaat de FC een automatische landing inzetten zodra die in fail safe mode gaat? VInd het ook al zowat om het in flight te testen :P
Zonder GPS en barometer is een zachte landing vrijwel onmogelijk. Het enige wat je zou kunnen doen is omzetten in horizon of angle mode. Voor de quads zonder GPS wordt meestal gewoon de 'drop' gedaan omdat er gewoon geen betere/veiligere optie is :)
Ik heb die 'drop' ook ingesteld en heb nog nooit een failsafe gehad :P alleen een frozen screen maar kon toen toch een redelijke 'zachte' landing doen door te luisteren :D

[Voor 41% gewijzigd door BoAC op 24-12-2019 20:10]

• OcGuru
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:06

OcGuru

Giulietta Qv

BoAC schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:06:
[...]

Dit jaar zijn het vooral toothpick en cinewhoop die nieuw zijn. Cinewhoop is vooral voor binnen en smooth terwijl toothpick vooral voor buiten en vergelijkbaar is met de 5", wat vooral fijn is voor de toekomstige wetgeving voor wat betreft het gewicht van de quads :)

[...]

Zonder GPS en barometer is een zachte landing vrijwel onmogelijk. Het enige wat je zou kunnen doen is omzetten in horizon of angle mode. Voor de quads zonder GPS wordt meestal gewoon de 'drop' gedaan omdat er gewoon geen betere/veiligere optie is :)
Ik heb die 'drop' ook ingesteld en heb nog nooit een failsafe gehad :P alleen een frozen screen maar kon toen toch een redelijke 'zachte' landing doen door te luisteren :D
De naza lite die er nu op zit heeft wel degelijk een barometer.

Dit vond ik trouwens in de manual;
8. Once the MC goes into the Fail-Safe Mode, and you are using the GPS, the aircraft will auto Stop the
Motors when landed; without GPS the aircraft the motors will not auto Stop when landed.
.

Als ik dat moet geloven gaat die dus wel landen,alleen de motoren gaan niet automatisch uit na het landen.
Toch maar eens testen... 8) Heb hem toch achter een schakelaar van de transmitter zitten.

Bl44t

Jampot007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:57:
[...]

Dat is dan voor op je drone om beelden door te geven aan je goggles?

Wat denk jij van die goggles eigenlijk? dat is nog het duurste onderdeel.

Bedankt in elkgeval!
Klopt helemaal :)
Die goggles zijn prima, ook als je brildrager bent.

• DCFreak

DCFreak

Ik vond een paar weken geleden nog wat beelden van mijn favoriete bezigheid, vliegen boven water. :9

Voor het aankomende voorjaar/zomer ga ik eens proberen om zelf een li-ion pack samen te stellen ipv een standaard li-po. In theorie zou ik daarmee ongeveer 2x zo lang kunnen vliegen, zolang ik het bij rustig cruisen houdt.
Bugs3 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:03:
Minder nieuws?? Nee man, misschien wel meer :P
Wat dacht je van;
  • Betafpv meteor met hun nieuwe bt2 connector. De connector zelf doet al een hoop stof opwaaien
  • Mobula 6, die van mij is onderweg, dit lijkt DE whoop van dit jaar te gaan worden met een nieuw aio crazybee board met ingebouwde vtx!
  • Runcam nano 3, deze zit in de mobula 6, maar verdient zijn eigen benoeming; dit lijkt de ultieme whoop/toothpick cam te worden; 3 fokking gram met een geweldige beeldkwaliteit
Oh, en wat dacht je van de nieuwe JESC/BLheli 48khz firmwares waarmee whoops een stukkie langer kunnen vliegen? Mijn endurance whoop haalt nu in de woonkamer met gemak 5 minuten :) Tis een mooi jaar voor micro’s!

[Voor 11% gewijzigd door Sensei_D op 01-01-2020 20:36]

sensei_d.fpv channel

• Sme4gle
Ik kon het niet laten even mijn quad de lucht in te gooien met oud en nieuw..
Hier de footage! Gelukkig nieuwjaar iedereen!

• unconnected
Sme4gle schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:45:
Ik kon het niet laten even mijn quad de lucht in te gooien met oud en nieuw..
Hier de footage! Gelukkig nieuwjaar iedereen!
[YouTube: 🎆🎇HAPPY NEW YEAR!! 🎆🎇| FPV FREESTYLE | FIREWORKS]
superdik! ik zou boven en onder in het donker na 5 sec al kwijt zijn :+ haha
unconnected schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Waarschijnlijk ziet hij in FPV meer dan dat jij nu ziet :)
Verder vind ik het gewaagd en het is gewoon verboden.

• Sme4gle
unconnected schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:51:
[...]

BoAC schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Waarschijnlijk ziet hij in FPV meer dan dat jij nu ziet :)
Verder vind ik het gewaagd en het is gewoon verboden.
In mijn FPV bril zag ik inderdaad verassend veel! Ik zal vanavond de DVR voor de grap ook eens op youtube gooien. Dan kun je precies zien wat ik zag :P

Oh, en FPV vliegen is zowieso verboden ;)

[Voor 3% gewijzigd door Sme4gle op 02-01-2020 13:20]

• unconnected
Sme4gle schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:20:
[...]
:D in principe heb je vlos toch? tis maar net hoe je het interpreteert :')
[...]

Klopt, maar dan nog kan je de risico's beperken. Overdag, op een open veld zal er weinig gebeuren. Maar dit vind ik gewoon onverantwoord en bewust de grens over gaan. Je vliegt niet alleen in het donker, wat opzich niet heel veel kwaad kan, maar boven de bebouwde kom, veel mensen op straat en projectielen die zo je drone uit de lucht kunnen schieten. Dit kan echt heel goed mis gaan.

Sorry Sme4gle, ik ben fan van je filmpjes maar dit vind ik te ver gaan.

• Sme4gle
unconnected schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:07:
[...]

:D in principe heb je vlos toch? tis maar net hoe je het interpreteert :')
Nee, ik heb goggles op mijn hoofd en heb dus geen line of sight naar mijn quad. Maar ik had wel spotters met VLOS

• Sme4gle
[edit]: weggehaald want dubbele post.

[Voor 87% gewijzigd door Sme4gle op 02-01-2020 16:21]

• unconnected
Nog even over het vuurwerk :P Zo gaaf om te zien he.

• TechClash

TechClash

Meer iets voor V&A.

[Voor 91% gewijzigd door SA007 op 13-01-2020 21:52]

TechClash Dynamics

[...]
In mijn FPV bril zag ik inderdaad verassend veel! Ik zal vanavond de DVR voor de grap ook eens op youtube gooien. Dan kun je precies zien wat ik zag :P

Ik heb nog geen DVR gezien :P

• TechClash

TechClash

[...]

[...]

FPV vliegen kan legaal zijn, wanneer de Pilot In Command VLOS kan vliegen en je gebruik maakt van een master & slave systeem. Waarbij je in feite twee drone piloten hebt. Maar je moet sws een vergunning hebben, om die voor een evenement te krijgen s'avonds met een mensenmassa in de buurt. Krijg je deze hoogstwaarschijnlijk niet. Zowel dan zou ik wel willen weten bij wie van Inspectie Leefomgeving en Transport.

TechClash Dynamics

TechClash schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:19:
[...]

FPV vliegen kan legaal zijn, wanneer de Pilot In Command VLOS kan vliegen en je gebruik maakt van een master & slave systeem. Waarbij je in feite twee drone piloten hebt.
Volgens mij is dit een regel die FPV piloten zelf hebben verzonnen. Ik zie er in ieder geval niets over staan in de regeling modelvliegen. Sterker nog, daar staat ook dat je ten alle tijde zicht moet hebben op je vliegtuig/drone.

Daarnaast kan je je afvragen of dit in de praktijk wel gaat werken. Mocht je, voor wat voor reden dan ook, de drone moeten overnemen van de FPV piloot, dan moet je over flinke LOS skills beschikken. Een gemiddel 5" racer, op 100 meter afstand, is in LOS mode vrij lastig te besturen. Ik zou het in ieder geval niet kunnen.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:34
Kreeg pas een reclame over de Skye Drone te zien via YouTube. Nu lijkt deze erg op de Eachine (alhoewel het me niets zou verbazen als het gewoon dezelfde is).
Ziet er interessant uit. Heb op dit moment de Eachine ex2 mini. Deze gaat alleen super snel en krijg dat voor mij niet lekker gedoseerd qua bewegingen.
Zou dat met een film drone beter of anders zijn?
Kom daar niet echt over uit.
Als ik sommige mensen een film drone uit zie pakken en redelijk snel onder de controle hebben, dan vraag ik me af waar het precies aan ligt.
Moet uiteraard meer gaan oefenen, maar met dit weer gaat dat hem niet worden voor mij. :D
Misschien is het ook wel voor een deel de angst om te crashen, maar dat moet wel minder worden met ervaring.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• TechClash

TechClash

ChojinZ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is dit een regel die FPV piloten zelf hebben verzonnen. Ik zie er in ieder geval niets over staan in de regeling modelvliegen. Sterker nog, daar staat ook dat je ten alle tijde zicht moet hebben op je vliegtuig/drone.

Daarnaast kan je je afvragen of dit in de praktijk wel gaat werken. Mocht je, voor wat voor reden dan ook, de drone moeten overnemen van de FPV piloot, dan moet je over flinke LOS skills beschikken. Een gemiddel 5" racer, op 100 meter afstand, is in LOS mode vrij lastig te besturen. Ik zou het in ieder geval niet kunnen.
De Pilot In Command heeft dan toch Line On Sight en kan dan ten alle tijden de besturing overnemen.

TechClash Dynamics

TechClash schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:57:
[...]

De Pilot In Command heeft dan toch Line On Sight en kan dan ten alle tijden de besturing overnemen.
Het gaat om de piloot en wat hij/zij ziet. Als de piloot een FPV bril op heeft, is er geen LOS. Dat iemand anders ernaast de drone over kan nemen en wel LOS vliegt heeft weinig invloed op de regel.

Ik zie daar in ieder geval niets over staan in de wetgeving.

TechClash schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:57:
[...]

En hoe zie je dat overnemen dan? Hij grist de afstandbediening uit de handen van de FPV piloot? :D
Verder: heb je enig idee van de snelheden waarmee een 5" quad vliegt? Die corrigeer je echt niet ff..
BoAC schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:45:
[...]

En hoe zie je dat overnemen dan? Hij grist de afstandbediening uit de handen van de FPV piloot? :D
Verder: heb je enig idee van de snelheden waarmee een 5" quad vliegt? Die corrigeer je echt niet ff..
Je kan veel remotes doorlussen naar een 2e remote. Vervolgens kan je een switch instellen die er voor zorgt dat de buddy het overneemt met de 2e remote bij geval bij nood. Maar zoals je al zegt: in de praktijk gaat het vaak te snel om dit op een verantwoorde manier te doen. Daarnaast moet je buddy skills hebben ala quadmovr want ff LOS overnemen op 100 meter afstand doe je niet zomaar met een standaard FPV drone. Althans... ik niet... :+

Maar eigenlijk is dit voor ons een non-discussie. We vliegen allemaal FPV en niemand vliegt met een master-slave buddy. De meeste hier in iedergeval niet. 8)
Arunia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:49:
Kreeg pas een reclame over de Skye Drone te zien via YouTube. Nu lijkt deze erg op de Eachine (alhoewel het me niets zou verbazen als het gewoon dezelfde is).
Ziet er interessant uit. Heb op dit moment de Eachine ex2 mini. Deze gaat alleen super snel en krijg dat voor mij niet lekker gedoseerd qua bewegingen.
Als ik sommige mensen een film drone uit zie pakken en redelijk snel onder de controle hebben, dan vraag ik me af waar het precies aan ligt.
Moet uiteraard meer gaan oefenen, maar met dit weer gaat dat hem niet worden voor mij. :D
Misschien is het ook wel voor een deel de angst om te crashen, maar dat moet wel minder worden met ervaring.
Veel drones hebben de optie om de stick sensitivity aan te passen. Wat ook veel scheelt: De maximale hoek waarin de drone kan vliegen. Hoe groter de hoek, hoe sneller de drone.

Maar wat wil je precies met de drone gaan doen? Als het puur om het vliegen gaat, dan zou ik toch zelfbouw aanraden. Bij zelfbouw kan heb je ook de meeste instelmogelijkheden qua controlle. Bij goedkope kant en klare drones (lees: zonder betaflight ed.) kan je vaak een stuk minder instellen.

En tot slot: Blijven oefenen. Goed kunnen vliegen kost nu eenmaal tijd. Al helpt een goede drone en controller wel degelijk. :)

[Voor 50% gewijzigd door ChojinZ op 14-01-2020 21:22]

• Arunia
@ChojinZ helder. Had wel de instelling al aangepast voor de snelheid denk ik. Daardoor ging die wat minder hard, maar het blijft snel gaan. Haha.
Oefenen is denk ik het sleutelwoord.
Eigenlijk zou ik het liefst de maximum snelheid aanpassen. Maar goed, denk met oefenen dat je het wel onder de knie krijgt.
Valt me gewoon op dat het heel snel gaat.

Later zou ik zeker wel willen filmen. Lijkt me gewoon leuk om te doen.
Wellicht op vakantie, maar je zit toch altijd met de specifieke regels.

• Sme4gle
BoAC schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:47:
[...]

whoops helemaal vergeten! :+

Als FPV piloot heb je per definitie geen VLOS als je een goggle op hebt. Dus hou op met die onzin dat het prima is als je VLOS hebt :p . Overigens zoals voorheen gezegd hier is dat volgensmij een zelfverzonnen regel.

[Voor 37% gewijzigd door Sme4gle op 15-01-2020 10:35]

• Sme4gle
BoAC schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:47:
[...]

LETOP: ORIGINELE DVR AUDIO, misschien dat je je geluid wat zachter wilt zetten voordat je dit filmpje afspeelt! :P

[Voor 18% gewijzigd door Sme4gle op 16-01-2020 07:41]

ChojinZ schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:50:

[...]

Ik doe het vaker niet dan wel (Shame on me) maar een pre-flight check is eigenlijk wel verplicht.
Jou verhaal komt mij niet onbekend over. Ik heb ook weleens zulk soor akkefietjes gehad, simpelweg omdat ik te lui was om een check te doen. :X
Ik had de HD beelden nog staan, dus heb er even een kleine video van gemaakt :P
YouTube: Flipout due wrong config

Hij gaat zelfs 3x over de kop :D
Arunia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:49:
Die Skye Drone, doe het alsjeblieft niet; hij ziet eruit als een Mavic, hij wordt verkocht als een Mavic en in de reclame lijken de beelden op die van een Mavic. Maar dat is het dus absoluut niet. Als je nu een ex2 mini hebt ga je echt dikke stappen terug met die Skye Drone.

De dosering waar je over spreekt zit hem (denk ik) voornamelijk in de throttle. Ja, die vergt helaas altijd oefening, ook op film drones.
De reden dat sommige sneller onder controle zijn te krijgen is allerlei snufjes zoals GPS en een barometer welke enorm helpen om positie en hoogte te houden. Daarnaast speelt de grootte ook mee; een 8 inch drone (zoals de Mavic) is van nature stabieler dan een 3 inch (zoals de ex2 mini)

Oh, en met dit weer zijn er ook opties; sim (ik houd er niet zo van) en whoops :)

@Sme4gle Nice man, ik durf het zelf niet door de desorientatie, maar dat zit bij jou wel snor. En of het mag... Ach, nog ff en drones zijn heel normaal met nieuwjaar en zijn agenten meer bezig met het innemen van vuurwerk :+ En van dat laaste zijn een stuk meer schadegevallen bekend dan van drones met nieuwjaar, dus mijn zegen heb je :>

[Voor 9% gewijzigd door Sensei_D op 16-01-2020 09:00]

sensei_d.fpv channel

• Sme4gle
Thanks voor je comment! :D
Volgens de wet niet, daar ben ik van op de hoogte. ;)

Maar volgens de wet mag FPV vliegen zowieso niet.
Ik ben van mening dat zolang je vliegt naar verstand en of eigen skill level er niets aan de hand is.
Bij twijfel, niet doen dus :P

• Arunia
@Sensei_D Ah ok. Begrijp uiteraard dat een over de 1000 euro drone meer QoL functies ingebouwd heeft. Wellicht dat ik nog eens de handleiding moet lezen om te kijken hoe en wat. Wellicht de controls wat verlengen waardoor je meer afstand moet overbruggen om dezelfde snelheid te halen. Dus langere sticks. Geen idee of dat kan.
Heb uiteraard de acro modus uit gezet. Dat is niet wat ik er mee wil.

Wat er vaak gebeurd en dat is denk ik oefenen, is overstearing of throttling. De start gaat subtiel en dan gaat het ineens heel hard en weer hard naar beneden. Denk gewoon beginners problemen haha.

Arunia schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:07:
@Sensei_D Ah ok. Begrijp uiteraard dat een over de 1000 euro drone meer QoL functies ingebouwd heeft. Wellicht dat ik nog eens de handleiding moet lezen om te kijken hoe en wat. Wellicht de controls wat verlengen waardoor je meer afstand moet overbruggen om dezelfde snelheid te halen. Dus langere sticks. Geen idee of dat kan.
Heb uiteraard de acro modus uit gezet. Dat is niet wat ik er mee wil.

Wat er vaak gebeurd en dat is denk ik oefenen, is overstearing of throttling. De start gaat subtiel en dan gaat het ineens heel hard en weer hard naar beneden. Denk gewoon beginners problemen haha.
Hahaha, die laatste zie ik dus ook als ik mijn zoontje van 6 met mijn whoop laat vliegen; stabiel omhoog, dan een kleine blip throttle, "hoooo hij gaat te hoog" zie je hem denken en dan gooit ie de throttle te ver dicht, bam op de grond, om dan daarna een enorme blip te geven om bijna tegen het plafond te gaan. Dit moet je dus inderdaad oefenen en is imho het moeilijkst van vliegen.

Ohja, in stab modus (het is al genoemd) kun je dus de max angle instellen. Als je deze heel laag zet kun je simpelweg niet hard gaan. Daarnaast zou je de rates nog omlaag kunnen zetten of expo toevoegen zodat het allemaal niet zo gevoelig aanvoelt

sensei_d.fpv channel

• Arunia
@Sensei_D Wat jij beschrijft bij je zoontje van 6, is absoluut het gevoel wat ik heb op dat moment.
Het is ook gewoon muscle memory zeg maar.

Ok, kan die max angle etc ook bij mij? Kan zijn dat die schuifjes daar voor zijn, maar kon het in de handleiding niet vinden. Van mij mag het op ouwe lullen (ben 38, daar niet van1) snelheid allemaal. Gewoon lekker vliegen.
Zal eens opnieuw kijken naar de controls. Wellicht is dat het wel gewoon.

Arunia schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:52:
@Sensei_D Wat jij beschrijft bij je zoontje van 6, is absoluut het gevoel wat ik heb op dat moment.
Het is ook gewoon muscle memory zeg maar.

Ok, kan die max angle etc ook bij mij? Kan zijn dat die schuifjes daar voor zijn, maar kon het in de handleiding niet vinden. Van mij mag het op ouwe lullen (ben 38, daar niet van1) snelheid allemaal. Gewoon lekker vliegen.
Zal eens opnieuw kijken naar de controls. Wellicht is dat het wel gewoon.
Och, ik zie nu pas dat dit model een eigen flight controller heeft. Ik nam aan dat het Betaflight was, sorry. Ik vrees dus dat je op dit model de angle niet kunt beperken, hij heeft alleen een low en high speed mode.

sensei_d.fpv channel

• Arunia
@Sensei_D Ah, dat zal het dan zijn inderdaad. Weet niet of het mogelijk is een andere controller te gebruiken, maar dat lijkt me wel sterk. Is ook weinig buiten de reviews over de drone te vinden.

Arunia schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:59:
@Sensei_D Ah, dat zal het dan zijn inderdaad. Weet niet of het mogelijk is een andere controller te gebruiken, maar dat lijkt me wel sterk. Is ook weinig buiten de reviews over de drone te vinden.
Ik zit even te kijken naar de specs, afbeeldingen en manual van de EX2 mini, maar die afstandsbediening heeft redelijk normaal formaat sticks, dus ik denk dat het gewenning moet gaan worden ;)

Overigens, in de manual zie ik dat de controller een high- en low speed knop heeft (rond met L/H). Hoogstwaarschijnlijk kun je hiermee de drone al sneller of langzamer laten reageren.

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True