Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Iiib
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 05-12 12:48
Kars schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:49:
[...]

Hmm vreemd. Wat je zou kunnen proberen is het volgende;
- Kabel achterin je transmitter steken (stukje zonder USB)
- 3.5mm audio kabel in je microfoon-ingang van je pc en in de kabel die achterin je transmitter zit
- SmartPropoPlus software installeren (https://sourceforge.net/projects/smartpropoplus/)

Dat is het veel gebruikte alternatief voor de USB verbinding.

Als dat niet werkt, weet ik het ook niet meer :P
Met de audio kabel werkt het idd wel. Bedankt voor al jullie hulp!

• Whinger
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 05-12 16:44
Afgelopen week kwam ik op YouTube wat video's tegen van fpv race drones, en ben ik redelijk gegrepen door het drone virus. Ik kwam zo al zoekende ook de .build tegen voor het maken van je eigen drone hier op tweakers, daarin werd voor beginners de hubsan x4 (niet fpv) aangeraden om eens mee te spelen om te kijken of vliegen met drones wel iets voor je is.

Ik heb dus direct zo'n hubsan x4 besteld en ben nu tijdens het eager wachten verder aan het kijken wat mijn komende "impuls" gaat worden. Ik kom op veel verschillende plekken de rtf eachine x220s (incl zender) tegen, welke behoorlijke bang voor buck zou moeten geven en goed is voor beginnerde fpv vliegers. Inclusief eachine ev800d goggles wat extra lipos en een oplader zou ik dan rond de 300 euro uit moeten komen.

Lijkt jullie dit een verstandige koop? Of raden jullie mij iets anders aan?

Whinger wijzigde deze reactie 09-08-2019 23:00 (13%)

• red-devil84
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21:48
zijn er mensen hier bekend mee ?

https://nl.aliexpress.com...1602_3,searchweb201603_53

en is dit eventueel makkelijk te configureren

• Sme4gle
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 29-11 13:11
Terug van vakantie! Hier een korte compilatie van een aantal vette vliegspots die ik in Bretagne, Frankrijk ben tegengekomen!

Whinger schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:57:
Afgelopen week kwam ik op YouTube wat video's tegen van fpv race drones, en ben ik redelijk gegrepen door het drone virus. Ik kwam zo al zoekende ook de .build tegen voor het maken van je eigen drone hier op tweakers, daarin werd voor beginners de hubsan x4 (niet fpv) aangeraden om eens mee te spelen om te kijken of vliegen met drones wel iets voor je is.

Ik heb dus direct zo'n hubsan x4 besteld en ben nu tijdens het eager wachten verder aan het kijken wat mijn komende "impuls" gaat worden. Ik kom op veel verschillende plekken de rtf eachine x220s (incl zender) tegen, welke behoorlijke bang voor buck zou moeten geven en goed is voor beginnerde fpv vliegers. Inclusief eachine ev800d goggles wat extra lipos en een oplader zou ik dan rond de 300 euro uit moeten komen.

Lijkt jullie dit een verstandige koop? Of raden jullie mij iets anders aan?
Ik zou persoonlijk de x220 links laten liggen. Deze quad is best wel gedateerd en missen functies die best wel handig kunnen zijn. De FC heeft bijvoorbeeld geen ingebouwde OSD welke je kan laten zien wat je batterij voltage is. Alleen al hierom zou ik je aanraden om verder te zoeken naar een RTF quad die op zijn minst een F4 flight controller heeft (en dus meestal ingebouwde OSD) of ervoor kiezen om zelf wat samen te stellen en een quadcopter zelf te bouwen. Dit laatste leert je gelijk meer over de anatomie van quadcopters ;)

Sme4gle wijzigde deze reactie 12-08-2019 09:50 (80%)
Reden: antwoord op Whinger

@Whinger De X220s is op zich een prima starter, maar voor die prijs kun je ook zelf aan de slag gaan en een mooie set samenstellen.

@Sme4gle De 'oude' x220 is idd gedateerd, maar de gelinkte x220s heeft wel een F4 FC met OSD.

In het verleden heb ik de x220's vaker aanbevolen als mooie starter-kit, maar op dit moment denk ik dat je voor € 300 ook een heel eind komt om een betere drone zelf samen te stellen.

Life is too short to remove USB safely

red-devil84 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:06:
zijn er mensen hier bekend mee ?

https://nl.aliexpress.com...1602_3,searchweb201603_53

en is dit eventueel makkelijk te configureren
Ouwe meuk.

Ik zou mijn geld in iets moderners steken. Wat ben je precies van plan?
Kars schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:19:
@Whinger De X220s is op zich een prima starter, maar voor die prijs kun je ook zelf aan de slag gaan en een mooie set samenstellen.

@Sme4gle De 'oude' x220 is idd gedateerd, maar de gelinkte x220s heeft wel een F4 FC met OSD.

In het verleden heb ik de x220's vaker aanbevolen als mooie starter-kit, maar op dit moment denk ik dat je voor € 300 ook een heel eind komt om een betere drone zelf samen te stellen.
Vroeger was het zo simpel: Wilde je iets goeds, dan moest je bouwen. 8)

Nu met de overvloed aan RTF modellen is het een stuk lastiger geworden en ben ik zelf snel geneigd om beginners richting RTF te sturen.

ChojinZ wijzigde deze reactie 13-08-2019 22:24 (39%)

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• BoAC
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:25

BoAC

Memento mori

ChojinZ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Ouwe meuk.

Ik zou mijn geld in iets moderners steken. Wat ben je precies van plan?

[...]

Vroeger was het zo simpel: Wilde je iets goeds, dan moest je bouwen. 8)

Nu met de overvloed aan RTF modellen is het een stuk lastiger geworden en ben ik zelf snel geneigd om beginners richting RTF te sturen.
Raad dan GepRC of iFlight aan. Die leveren goede getunde modellen aan. Echter kosten die wel wat :)

• Whinger
Ik zie door de bomen het bos nog niet echt, heb voor nu de mobula 7 besteld. Volgens mij is deze sowieso leuk om te hebben voor in huis / in de tuin. Heb voor de frsky versie gekozen en daarbij een bijbehorende taranis q x7.

Ook heb ik op rotorbuilds.com gekeken naar wat verschillende builds voor zelfbouw, wizard killer x220hv lijkt me wel een mooie eerste build. Wat vinden jullie hiervan?

Whinger wijzigde deze reactie 14-08-2019 19:13 (20%)

• Vlaampie
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 01-11 09:17
Ik stel mijn vraag hier even:

Ik vlieg nu met een DJI Phantom 3 Standard en ik wil de overstap maken naar een fpv drone. Nu is mij de regelgeving voor het vliegen in First Person View even onduidelijk ondanks de vele research. Mag ik nu met fpv bril vliegen? Mij lijkt het maken en programmeren van zo’n drone namelijk erg gaaf om te doen. (Ben erg technisch ingericht). Ik hoor het graag!

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 03-12 23:36
Vraagje, ik heb deze week mijn eerste quad gebouwd met een Taranis Q X7 + DALRC F405 en een Frsky XM+.

Ik heb wat tutorials gevolgd om alles in te stellen, en als ik via USB in de Betaflight configurator kijk dan reageert de FC perfect op mijn zender. Ga ik vervolgens mijn quad aansluiten op de LIPO dan lijkt het alsof het een tijd duurt voordat ie op mijn zender reageert. Uiteindelijk reageert ie wel op mijn zender en zodra ik hem van disarm afhaal dan beginnen mijn motors meteen te spinnen (ook al staat throttle op 0), draai ik dan aan wat controls dan reageert het opzich wel ... maar soms blijft het gas ook hangen en al en gaan mijn motors volgas.

Iemand een idee wat ik fout gedaan heb?
BoAC schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Raad dan GepRC of iFlight aan. Die leveren goede getunde modellen aan. Echter kosten die wel wat :)
Zeker geen slechte optie's. Doe daarnaast Diatone, Holybro en BetaFPV erbij en je hebt al zat keuze uit degelijke kwaliteit. :)

Overigens ben ik wel van mening dat met de huidige versie van Betaflight tuning voor beginners in de meeste gevallen overbodig is. Quads van nu vliegen al zo goed, een beginner zal waarschijnlijk nauwelijks wat merken van een betere tune.
Whinger schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:12:
Ik zie door de bomen het bos nog niet echt, heb voor nu de mobula 7 besteld. Volgens mij is deze sowieso leuk om te hebben voor in huis / in de tuin. Heb voor de frsky versie gekozen en daarbij een bijbehorende taranis q x7.
Min of meer op de gok gekocht? Dan heb je mazzel: De Mobula is heel lang populair geweest vanwege zijn vliegeigenschappen. Ik denk zal dat dit 1 van de betere quads is om mee te beginnen. :9

De Taranis QX7 is sowieso geen miskoop. Hardstikke degelijk, goedkoop en ook weer relatief makkelijk door te verkopen.
Whinger schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:12:

Ook heb ik op rotorbuilds.com gekeken naar wat verschillende builds voor zelfbouw, wizard killer x220hv lijkt me wel een mooie eerste build. Wat vinden jullie hiervan?
Leuke build. Houd echter wel rekening mee dat er slechts 1 lipo (batterij) bij zit. Die vlieg je, als je het langzaam aan doet, binnen 4 a 5 minuten op. 5 minuten is wel erg kort. Je zal dus meer lipo's willen aanschaffen. Maar die zijn niet goedkoop. Om al die batterijen op te laden heb je een lader nodig. Het liefst 1tje die meerdere batterijen tegelijktijd kan opladen. Daar zal je ook weer in moeten investeren.

Tip: Hou het eerst klein. Kijk ff of die Mobula wat is en als je daar veel plezier mee beleeft kan je 'groter' gaan denken. Het voordeel van kleine quads is dat het voor beginners eens stuk veiliger is, maar ook eens stuk goedkoper.
ImmortalSoul schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:04:
Vraagje, ik heb deze week mijn eerste quad gebouwd met een Taranis Q X7 + DALRC F405 en een Frsky XM+.

Ik heb wat tutorials gevolgd om alles in te stellen, en als ik via USB in de Betaflight configurator kijk dan reageert de FC perfect op mijn zender. Ga ik vervolgens mijn quad aansluiten op de LIPO dan lijkt het alsof het een tijd duurt voordat ie op mijn zender reageert. Uiteindelijk reageert ie wel op mijn zender en zodra ik hem van disarm afhaal dan beginnen mijn motors meteen te spinnen (ook al staat throttle op 0), draai ik dan aan wat controls dan reageert het opzich wel ... maar soms blijft het gas ook hangen en al en gaan mijn motors volgas.

Iemand een idee wat ik fout gedaan heb?
Dat de motors gaan spinnen, ook al staat de throttle op 0 is waarschijnlijk een setting. Ik vermoed dat Airmode aan staat en/of Motor stop uit.
Traag reageren van de reciever kan een slechte soldeer verbinding zijn of gewoon een defect. Ik heb hier +10 Frsky receivers liggen en ik kan je vertellen dat de failure rate best hoog is van die dingen.

Wat ook zou kunnen is dat je Throttle min_check niet goed staat ingesteld. Dit is de setting die bepaald binnen welk bereik je quad ge-armed mag worden.

Joshua Bardwell (bekend en gerenomeerd betaflight expert) heeft meerdere video's gemaakt over de problemen die jij beschrijft. Grote kans dat daar het antwoord tussen zit.

ChojinZ wijzigde deze reactie 14-08-2019 22:37 (25%)

• Whinger
ChojinZ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:23:
[...]

Min of meer op de gok gekocht? Dan heb je mazzel: De Mobula is heel lang populair geweest vanwege zijn vliegeigenschappen. Ik denk zal dat dit 1 van de betere quads is om mee te beginnen. :9

De Taranis QX7 is sowieso geen miskoop. Hardstikke degelijk, goedkoop en ook weer relatief makkelijk door te verkopen.

[...]

Leuke build. Houd echter wel rekening mee dat er slechts 1 lipo (batterij) bij zit. Die vlieg je, als je het langzaam aan doet, binnen 4 a 5 minuten op. 5 minuten is wel erg kort. Je zal dus meer lipo's willen aanschaffen. Maar die zijn niet goedkoop. Om al die batterijen op te laden heb je een lader nodig. Het liefst 1tje die meerdere batterijen tegelijktijd kan opladen. Daar zal je ook weer in moeten investeren.

Tip: Hou het eerst klein. Kijk ff of die Mobula wat is en als je daar veel plezier mee beleeft kan je 'groter' gaan denken. Het voordeel van kleine quads is dat het voor beginners eens stuk veiliger is, maar ook eens stuk goedkoper.
De mobula was ik in meerdere reviews tegengekomen en vrijwel iedereen was daar redelijk enthousiast over, de taranis qx7 was ik onder andere ook tegengekomen via het kanaal van Joshua Bardwell :9 .

Voordat ik ga beginnen met het bestellen van onderdelen voor een zelfbouw quad wacht ik de levering van mijn mobula 7 etc nog even af. Als ik dat kan vol houden :+ .

• Sme4gle
BoAC schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Alsof een startende vlieger wat heeft aan een goed getunede quad. Toen ik net startte met vliegen had ik niks aan een goede tune aangezien ik toch niet kon vliegen xD. Beter eerst een cheaper model kopen zou ik zeggen en dan later upgraden. (Al ben ik wel voor zelfbouw omdat je dan leert hoe een drone in elkaar steekt en dus makkelijker kan repareren.)
Whinger schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:49:
[...]

De mobula was ik in meerdere reviews tegengekomen en vrijwel iedereen was daar redelijk enthousiast over, de taranis qx7 was ik onder andere ook tegengekomen via het kanaal van Joshua Bradwell :9 .

Voordat ik ga beginnen met het bestellen van onderdelen voor een zelfbouw quad wacht ik de levering van mijn mobula 7 etc nog even af. Als ik dat kan vol houden :+ .
Mobula 7 en een qx7 zijn bijde solide keuzes.. De qx7 word nu nogsteeds gebruikt door veel bekende piloten ;)

Sme4gle wijzigde deze reactie 15-08-2019 09:19 (34%)

Vlaampie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:51:
Ik stel mijn vraag hier even:

Ik vlieg nu met een DJI Phantom 3 Standard en ik wil de overstap maken naar een fpv drone. Nu is mij de regelgeving voor het vliegen in First Person View even onduidelijk ondanks de vele research. Mag ik nu met fpv bril vliegen? Mij lijkt het maken en programmeren van zo’n drone namelijk erg gaaf om te doen. (Ben erg technisch ingericht). Ik hoor het graag!
Heel officieel? Nee, op openbare plekken mag je niet met fpv bril vliegen:
de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelluchtvaartuig;
Als het een privé-terrein is met beperkingen (bijv. indoor fabriek) dan mag het overigens wel.

• Sme4gle
Kars schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Heel officieel? Nee, op openbare plekken mag je niet met fpv bril vliegen:

[...]

Als het een privé-terrein is met beperkingen (bijv. indoor fabriek) dan mag het overigens wel.
Al scheelt het dan wel dat het in NL vaak gedoogd word als je een spotter bij je hebt.. En dat de meeste straatagenten de regelgeving omrent drones nog niet goed kennen :P

Houdt uiteraard niet in dat ik aanmoedig de regels te overtreden.

• Vlaampie
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 01-11 09:17
Wonen hier toevallig mensen in Dordrecht met een FPV drone waar ik een keer kan komen kijken. Ben namelijk wel geïnteresseerd in een FPV Race drone
Vlaampie schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:24:
Wonen hier toevallig mensen in Dordrecht met een FPV drone waar ik een keer kan komen kijken. Ben namelijk wel geïnteresseerd in een FPV Race drone
Als ik kijk op de Tweakers Vlieg-Spot kaart dan zitten er wel wat plekken in jouw buurt waar wel eens gevlogen wordt.

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 03-12 23:36
ChojinZ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:23:
[...]
Dat de motors gaan spinnen, ook al staat de throttle op 0 is waarschijnlijk een setting. Ik vermoed dat Airmode aan staat en/of Motor stop uit.
Traag reageren van de reciever kan een slechte soldeer verbinding zijn of gewoon een defect. Ik heb hier +10 Frsky receivers liggen en ik kan je vertellen dat de failure rate best hoog is van die dingen.

Wat ook zou kunnen is dat je Throttle min_check niet goed staat ingesteld. Dit is de setting die bepaald binnen welk bereik je quad ge-armed mag worden.

Joshua Bardwell (bekend en gerenomeerd betaflight expert) heeft meerdere video's gemaakt over de problemen die jij beschrijft. Grote kans dat daar het antwoord tussen zit.
[YouTube: BETAFLIGHT WON'T ARM | Introduction]
Toeval! De video's van Joshua heb ik juist bekeken om Betaflight in te stellen.

Uitschakelen van motorstop had geen nut, maar toen ik Air mode heb uitgeschakeld waren de problemen van het "gas wat blijft hangen" meteen opgelost lijkt het. Dit betekent dat ik kan gaan vliegen!

• Sme4gle
Kars schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Als ik kijk op de Tweakers Vlieg-Spot kaart dan zitten er wel wat plekken in jouw buurt waar wel eens gevlogen wordt.
Nooit geweten dat deze map bestond! ik heb er wat van mijn spots op toegevoegd!

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 16:46

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Gisteren middag/avond tussen de regenbuien door maiden flight uitgevoerd met een nieuwe 7" build, waar vanzelfsprekend de DJI Digital FPV ingebouwd is. :+

De unit kunnen activeren en upgraden in FCC mode door van een VPN gebruik te maken, voor de controls gebruik ik gewoon een taranis met crossfire.

Helaas vernield de YT compressie een hoop detail, geloof mij als ik zeg dat het er fantastisch uitziet in werkelijkheid.

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01-12 17:53

SG

SG surft naar info hardewaren

Maar is het de DJI Google opname. Of de DJI VTX opname

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Staat toch een klein vakje links bovenin die het beeld van de goggle laat zien? De rest staat erbij dat het van de air unit is.

Meerderen filmpjes ervan gezien, echt een prachtig mooi beeld die je in je goggles heb. Imo echt dé volgende stap in FPV.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

DCFreak schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:18:
Gisteren middag/avond tussen de regenbuien door maiden flight uitgevoerd met een nieuwe 7" build, waar vanzelfsprekend de DJI Digital FPV ingebouwd is. :+

De unit kunnen activeren en upgraden in FCC mode door van een VPN gebruik te maken, voor de controls gebruik ik gewoon een taranis met crossfire.

Helaas vernield de YT compressie een hoop detail, geloof mij als ik zeg dat het er fantastisch uitziet in werkelijkheid.

[YouTube: DJI Digital FPV maiden]
Nice! :)

Maar de grote hamvraag: Merkbare latency?

DCFreak schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:18:

[YouTube: DJI Digital FPV maiden]
The future is here! Dit gaat het zeker worden in de toekomst. Zeker voor de eerste versie van DJI ben ik best impressed. Haters gonna hate, maar dit is echt een mooi systeem. Ben wel heel nieuwsgierig naar dat andere HD systeem in samenwerking met Fatshark, maar DJI is een behoorlijk grote jongen op dit gebied.

Ben zelf juist helemaal fan geworden van whoops wat voorlopig wel analoog zal blijven :+. Maar met DVR op de whoop vind ik dat je nog best geinig beeldmateriaal kan krijgen :)

sensei_d.fpv channel

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:24
Vorige maand heb ik mijn oude trouwe bullet- en foolproof Syma x5c uit een verhuisbox geplukt. De accu was dood, dus heb ik twee nieuwe accu's uit China laten komen. Gisteren weer gevlogen voor het eerst sinds een paar jaar, het blijft leuk speelgoed. Wel besefte ik me weer dat dat het ook voor mij is: leuk speelgoed voor af en toe. Ik zal dan ook niet gaan investeren in iets beters. Wel zit ik er over te denken om er een keer een Mobius oid aan te hangen, alles lijkt me beter dan de default camera.

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 16:46

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

ChojinZ schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:46:
[...]

Nice! :)

Maar de grote hamvraag: Merkbare latency?
Geen merkbare latency, wel vanaf +/- 1km afstand heel af en toe een frame drop. Dat is dan ook de reden dat de beelden van de goggle en airunit niet helemaal synchroon lopen tegen het eind (en ik was te lui om alles weer in sync te brengen).

Het gebruikte frame is een TBS Source One met 7" armen, hier nog 2 foto's voor de geïnteresseerden.

• Mukeuh
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 26-11 11:09
Ik ben als beginner aan het kijken om mijn eerste drone te kopen. Momenteel heb ik deze op het oog: https://www.hubsan.com/eu...roduct_info&products_id=9.

Iemand hier ervaring met deze drone? Is dit een goede drone voor een beginner of heeft er iemand een betere suggestie (max +- € 300)?
Mukeuh schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:54:
Ik ben als beginner aan het kijken om mijn eerste drone te kopen. Momenteel heb ik deze op het oog: https://www.hubsan.com/eu...roduct_info&products_id=9.

Iemand hier ervaring met deze drone? Is dit een goede drone voor een beginner of heeft er iemand een betere suggestie (max +- € 300)?
Ik heb daar eens serieus naar gekeken, maar het ding heeft een paar grote nadelen.
Het grootste gemis is een gimbal voor de camera, die heeft 'ie niet. De vaste camera maakt geen mooie beelden en omdat er geen stabilisatie is wordt het nog minder bruikbaar.

Een 'maatje groter' is de DJI Spark, maar die kost ook veel meer.

Wat een mooi alternatief is, is de Xiaomi Fimi a3. Mooie gestabiliseerde beelden en een scherpe prijs.

• Mukeuh
  • Laatst online: 26-11 11:09
Kars schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:58:
[...]

Ik heb daar eens serieus naar gekeken, maar het ding heeft een paar grote nadelen.
Het grootste gemis is een gimbal voor de camera, die heeft 'ie niet. De vaste camera maakt geen mooie beelden en omdat er geen stabilisatie is wordt het nog minder bruikbaar.

Een 'maatje groter' is de DJI Spark, maar die kost ook veel meer.

Wat een mooi alternatief is, is de Xiaomi Fimi a3. Mooie gestabiliseerde beelden en een scherpe prijs.
Ik heb ondertussen nog wat verder gekeken en blijkbaar is de Hubsan Zino (heeft een 3-axis gimbal) te vinden voor ongeveer dezelfde prijs.

Of is de Xiaomi toch een betere keuzen?
Mukeuh schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb ondertussen nog wat verder gekeken en blijkbaar is de Hubsan Zino (heeft een 3-axis gimbal) te vinden voor ongeveer dezelfde prijs.

Dat is een nette prijs voor die Zino, destijds kwam 'ie uit voor bijna $400,-
Voordeel van de Zino is dat die een 3-axis gimbal heeft, dus eigenlijk betere camera stabilisatie.

• Creesch
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:51

Creesch

bla bla!

[...]

Ziet er best leuk uit, echter wel een app nodig voor video zaken. Ik zie trouwens ook dat gearbest naar nieuwe firmware linkt die ze zelf hosten, best appart aangezien er nieuwere firmware op de website van hubsan zelf staat. Afgezien daarvan lijkt het een leuk ding, zeker voor de prijs.

edit:

Even gekeken, die prijs is alleen maar zo laag als je er maar één batterij bij neemt. Het is toch aan te bevelen om minimaal een tweede batterij er bij te nemen. Anders ben je na 20 minuten vliegen ook echt klaar en moet je op die ene batterij wachten om op te laden.

Creesch wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:17 (16%)

[...]

Slechte ervaringen met Gearbest. Zodra je te maken krijgt met de aftersales omdat je pakket niet goed is aangekomen of je een defect hebt, word het een drama. Als het mogelijk is, zou ik hem bij een ander halen. Banggood bv is al een stuk beter..

• Creesch
  • Laatst online: 21:51

Creesch

bla bla!

ChojinZ schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

Slechte ervaringen met Gearbest. Zodra je te maken krijgt met de aftersales omdat je pakket niet goed is aangekomen of je een defect hebt, word het een drama. Als het mogelijk is, zou ik hem bij een ander halen. Banggood bv is al een stuk beter..
Dat ook, had gearbest laatst ook niet een incident met uitgelekte wachtwoorden?

Op banggood staat hij ook voor grotendeels dezelfde prijs.

• Sme4gle

Afgelopen weekend naar het oude gekkenhuis in Noordwijkerhout geweest. Daar word regelmatig gevlogen door verschillende mensen, en nu was ik er met een groep vrienden ook van de partij! Tevens heb ik gisteren de mijlpaal gehaald van 100 subs.. It ain't much, but it's something! Volgende vid doe ik denk ik een kleine giveaway.

• MOOS
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-12 16:04
Sme4gle schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:17:
Afgelopen weekend naar het oude gekkenhuis in Noordwijkerhout geweest. Daar word regelmatig gevlogen door verschillende mensen, en nu was ik er met een groep vrienden ook van de partij! Tevens heb ik gisteren de mijlpaal gehaald van 100 subs.. It ain't much, but it's something! Volgende vid doe ik denk ik een kleine giveaway.
Gave video, ik ben geabonneerd! ;)

Lees al een tijdje mee in het topic maar vlieg zelf (nog) niet. Omdat het mij wel heel leuk lijkt heb ik vorige week een Taranis X9 Lite besteld, gisteren kwam deze binnen en heb al flink zitten oefenen in DRL.

• Sme4gle
prm schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:42:
[...]

Gave video, ik ben geabonneerd! ;)

Lees al een tijdje mee in het topic maar vlieg zelf (nog) niet. Omdat het mij wel heel leuk lijkt heb ik vorige week een Taranis X9 Lite besteld, gisteren kwam deze binnen en heb al flink zitten oefenen in DRL.
Haha leuk! X9lite lijkt me een prima radio! Ik heb zelf zijn grote broertje, de X9D (se) dat is degene met de hall gimbals. Super fijne radio. Ik zou zeggen ga eens een daagje mee met mensen die vliegen, die kunnen je wellicht meer informatie geven en verschillende dingen laten zien. Ik zit zelf bijvoorbeeld in een groep die over het hele land 1x in de maand best grote meetings planned (zoals in het voorgaande filmpje :p) Hier hebben mensen echt de meest uitenlopende gear en kun je dus alles een keertje vast pakken om te proberen of iets dergelijks.
Vorige week was bij ons in de Achterhoek het Spektakelweekend in Mariënvelde.
Vanuit onze groep waren we gevraagd om drone-beelden te schieten van het evenement.

Het was ontzettend gaaf om te doen en de beelden zijn best leuk geworden:

Disclaimer: beelden zijn gemaakt op een gesloten terrein waarbij alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht.

• MOOS
Sme4gle schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:49:
[...]
Haha leuk! X9lite lijkt me een prima radio! Ik heb zelf zijn grote broertje, de X9D (se) dat is degene met de hall gimbals. Super fijne radio. Ik zou zeggen ga eens een daagje mee met mensen die vliegen, die kunnen je wellicht meer informatie geven en verschillende dingen laten zien. Ik zit zelf bijvoorbeeld in een groep die over het hele land 1x in de maand best grote meetings planned (zoals in het voorgaande filmpje :p) Hier hebben mensen echt de meest uitenlopende gear en kun je dus alles een keertje vast pakken om te proberen of iets dergelijks.
Mooi spul! Heb er ook naar gekeken maar vond het wat te duur. :9

Mochten jullie nog eens in de buurt van Den Haag zijn kom ik graag een keertje kijken.
Ik mocht meedoen op een 5 inch track, maar had alleen whoops klaarliggen... 2s powerrrrr :+

sensei_d.fpv channel

• Douwe63
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:40
Hier sinds kort wat serieuzer bezig met het FPV gebeuren (vlieg al jaren LOS). Nu vooral met mijn zoontje aan het trainen in de simulator maar dat hele throttle management is nog wel een dingetje.

Hoe lang waren jullie bezig voordat jullie redelijk rap door die poortjes (en b.v. in een sporthal) konden vliegen?

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 03-12 23:17
Sensei_D schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 06:43:
Ik mocht meedoen op een 5 inch track, maar had alleen whoops klaarliggen... 2s powerrrrr :+
[YouTube: Whoop on 5 inch track :) (FPV Racing)]
Mooi beeld. Opgenomen vanuit de goggles?
Ben net 3 week bezig met FPV op de TinyhawkS. Dat valt nog niet mee!
Bertha781 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:47:
[...]
Mooi beeld. Opgenomen vanuit de goggles?
Ben net 3 week bezig met FPV op de TinyhawkS. Dat valt nog niet mee!
Hahaha, thanks, was het maar zo mooi in mijn goggles :+ Dit is met onboard DVR gedaan.

Hoewel ik de tinyhawk zeker aanraad en het indoorseizoen voor de deur staat, is leren vliegen met een whoop gewoon moeilijk. Ik kon al prima vliegen met mijn 5 inch en toch heeft de whoop mij wat sessies gekost.
Gewoon blijven oefenen, het mooie aan die tinyhawk is dat ze bijna niet kapot gaan dus je hebt wat “speelruimte” daarin.

Ik weet niet of je leert vliegen in acro, maar met een whoop hoef je je echt niet te schamen als je in angle mode vliegt, mocht je dat makkelijker vinden. Bijna alle racers doen dat. Ik houd zelf van freestylen dus heb de voorkeur voor acro. Kies in ieder geval 1 van de 2, ga niet switchen, dan word je helemaal gek.

In any case; als je het nog niet gedaan hebt, zoek dan eens op Project Mockingbird. Dit zijn een aantal instellingen die je kan doen, waar een gemiddelde tweaker zijn handen niet voor omdraait :+ Zeker de angle mode daarin vliegt echt fantastisch!

sensei_d.fpv channel

• Bertha781
Sensei_D schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:00:
[...]
Hahaha, thanks, was het maar zo mooi in mijn goggles :+ Dit is met onboard DVR gedaan.

Hoewel ik de tinyhawk zeker aanraad en het indoorseizoen voor de deur staat, is leren vliegen met een whoop gewoon moeilijk. Ik kon al prima vliegen met mijn 5 inch en toch heeft de whoop mij wat sessies gekost.
Gewoon blijven oefenen, het mooie aan die tinyhawk is dat ze bijna niet kapot gaan dus je hebt wat “speelruimte” daarin.

Ik weet niet of je leert vliegen in acro, maar met een whoop hoef je je echt niet te schamen als je in angle mode vliegt, mocht je dat makkelijker vinden. Bijna alle racers doen dat. Ik houd zelf van freestylen dus heb de voorkeur voor acro. Kies in ieder geval 1 van de 2, ga niet switchen, dan word je helemaal gek.

In any case; als je het nog niet gedaan hebt, zoek dan eens op Project Mockingbird. Dit zijn een aantal instellingen die je kan doen, waar een gemiddelde tweaker zijn handen niet voor omdraait :+ Zeker de angle mode daarin vliegt echt fantastisch!
Ik vlieg in Velocidrone in arco en met de Tinyhawk ook. Lijkt me ook lastig nu angle mode aan te leren en eventueel in het voorjaar naar een 5 inch te gaan icm arco mode.
Bertha781 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:32:
[...]

Ik vlieg in Velocidrone in arco en met de Tinyhawk ook. Lijkt me ook lastig nu angle mode aan te leren en eventueel in het voorjaar naar een 5 inch te gaan icm arco mode.
Mja, heb je gelijk in hoor. Maar is pittig. Als het eenmaal lukt is een 5 inch wel een breeze om te vliegen :)

sensei_d.fpv channel

• Bertha781
Sensei_D schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:59:
[...]
Mja, heb je gelijk in hoor. Maar is pittig. Als het eenmaal lukt is een 5 inch wel een breeze om te vliegen :)
Vliegen mensen als Nick Burns (zie youtube) ook angle denk je? Als je daar de TinyhawkS review van ziet lijkt het zo makkelijk.
Bertha781 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:05:
[...]

Vliegen mensen als Nick Burns (zie youtube) ook angle denk je? Als je daar de TinyhawkS review van ziet lijkt het zo makkelijk.
hahaha nee hij niet, maar hij heeft ook het perfecte huis ervoor en ript echt met alles zo hard door die woning van hem, jaloersmakend. Zoals ie al zegt, vliegt hij al meer dan 3 jaar ;)
Maar ook hij zegt juist in deze video dat angle mode “common” is op whoops :)

FYI; je kan in de OSD soms zien in welke mode ze vliegen; STAB, HOR en ACRO/AIR komen respectievelijk overeen met Angle, Horizon en Acro

sensei_d.fpv channel

• Bertha781
Sensei_D schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:10:
[...]
hahaha nee hij niet, maar hij heeft ook het perfecte huis ervoor en ript echt met alles zo hard door die woning van hem, jaloersmakend. Zoals ie al zegt, vliegt hij al meer dan 3 jaar ;)
Maar ook hij zegt juist in deze video dat angle mode “common” is op whoops :)

FYI; je kan in de OSD soms zien in welke mode ze vliegen; STAB, HOR en ACRO/AIR komen respectievelijk overeen met Angle, Horizon en Acro
In zijn OSD staat STAB dus hij zal stabilitie mode aan hebben dunkt mij!
@Bertha781 Ik moest nogmaals kijken, maar inderdaad, hij wisselt op een gegeven moment naar STAB. Maar normaal gesroken doet hij dat niet. Hij geeft ook aan dat het een prettige manier van vliegen kan zijn als je net begint en ik ben het roerend met hem eens; "FPV is all about having fun". Dus belangrijk; vind je het leuk om acro te oefenen? Go for it. Frustreerd acro vliegen, maar heb je lol in STAB? Dan gewoon STAB :P Disclaimer; dit geldt alleen voor whoops :+

[edit]
Oh, ik heb nog een andere tip als je een beetje een mix wilt van beide (nee, niet horizon mode!). Ik wilde namelijk zelf buiten en binnen met de whoop kunnen vliegen en buiten moest ik kunnen freestylen, dus acro was voor mij de keus. Echter als je in je woonkamer botst in acro, crash je vrijwel meteen en dat is suuuperirritant (not fun ;)), terwijl je in stab als een botsautootje tussen alles doortikt en weer meteen door kan vliegen. (superfun). Dit laatste kan in acro ook en heet crash_recovery. Dan vlieg je acro, maar als je botst "voelt" de gyro dat en gaat tijdelijk in stab mode om te levelen en gaat daarna door in acro _/-\o_ . De instelling vergt enige "tuning", omdat bij snelle acties hij dan ook kan gaan recoveren, maar daar is dus een instelling voor. Dit is voor mij de meest ideale vliegmodus op whoops

Sensei_D wijzigde deze reactie 04-09-2019 13:19 (46%)

sensei_d.fpv channel

• Jelleh
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-11 17:56
Binnenkort wil ik een 5" FPV drone gaan maken, en daarvoor wil ik het volgende gaan bestellen.

Maar voor dat ik ga bestellen twijfel ik nog aan het volgende...

Het plan is om de volgende stack te maken
PDB/VTX: Matek FCHUB-VTX
FC: Matek F405-STD
FPV: Runcam Split 2S

Nu is het zo dat de Runcam Split 650mah@5v nodig heeft, die kan dan aan de 5v(1A)BEC van de FCHUB-VTX.
Maar de Matex F405-STD komt middels de ribbon cable ook aan de FCHUB-VTX. en ik neem aan dat die dan ook gevoed wordt via de 5v 1A BEC? nergens kan ik namelijk terug vinden hoeveel mah de FC nodig heeft.

Iemand enig idee of deze setup niet voor problemen gaat zorgen?
(lees: gaat dit de FCHUB BEC niet te veel belasten ivm de Runcam Split die meer stroom nodig heeft dan bijv. een swift)

Bedankt alvast!

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Ik zag pas op banggood de eachine tyro 69 (https://m.banggood.com/Ea...esh&utm_content=tanghao).
Vanochtend een bouw filmpje gezien (ik geloof drone mesh oid). Voor de prijs lijkt mij dat een hele leuke instapper.
Ik denk dat ik die eens ga bestellen.

Zit alleen nog steeds dat een verouderde radio heb.. die gaat nog via ppm geloof ik. Ik heb dan wel een omvormer die het naar een modern protocol maakt alleen is dat natuurlijk weer extra gewicht en die ontvanger is al niet klein.. :9

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Jelleh schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:13:
Binnenkort wil ik een 5" FPV drone gaan maken, en daarvoor wil ik het volgende gaan bestellen.

Nu is het zo dat de Runcam Split 650mah@5v nodig heeft, die kan dan aan de 5v(1A)BEC van de FCHUB-VTX.
Maar de Matex F405-STD komt middels de ribbon cable ook aan de FCHUB-VTX. en ik neem aan dat die dan ook gevoed wordt via de 5v 1A BEC? nergens kan ik namelijk terug vinden hoeveel mah de FC nodig heeft.

(lees: gaat dit de FCHUB BEC niet te veel belasten ivm de Runcam Split die meer stroom nodig heeft dan bijv. een swift)

Bedankt alvast!
Goeie vraag. Ik heb ook even zitten kijken en het lijkt erop dat je inderdaad maar 1x een 5V 1A BEC hebt.
Dat is wel vreemd, want als je ook een beetje LED strip aansluit dan gaat 't hard met de amps.

Gewoon proberen ;)

• Whinger
Inmiddels zijn bijna goodies van banggood binnen, de frsky qx7, ev800d en mobula 7. Ik heb met de frsky eerst een paar uurtjes geoefend in liftoff zoals vrijwel overal geadviseerd, en ik moet zeggen dat dat redelijk goed gaat, ik kan de poortjes al aardig pakken in een race en tijdens free flight dan gaat het ontwijken van boompjes etc ook prima. Daarom heb ik nu mijn mobula 7 gebind en eerst eens in de woonkamer gekeken of ik hem onder controle kan houden (op 1s), maar damn wat gaat dat ding hard...

Ik vlieg in de sim ook acro mode (zoals ik gewend ben van battlefield :+ ) maar dat gaat irl toch wel wat moeilijker dan ik had verwacht, mijn rates heb ik hetzelfde gezet als in liftoff, voor de rest heb ik de instellingen redelijk default gelaten. Afhankelijk van het weer denk ik hem straks buiten eens te proberen. Tips zijn welkom :9

Ohja, en ondertussen heb ik een iFlight Nazgul5 6s besteld. Hopelijk kan ik intussen de mobula onder controle krijgen want volgens mij heeft die Nazgul behoorlijk wat meer powerrr :D

• Bertha781
Ik ben nog voornamelijk bezig in Velocidrone! Maar mijn accu in de Taranis raakt leeg.
Heeft één van jullie nog een oude 2s lipo liggen met een XT60 connector zodat ik hier een laad kabel van kan maken?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Ik heb gewoon een voorraad reserve liggen. Van vanalles trouwens..

• Bertha781
BoAC schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:16:
Ben net begonnen, dus heb niets op reserve. Is het mogelijk een XT60 icm 2S female connector over te nemen?
Jelleh schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:13:

Bedankt alvast!
De Matek FCHUB-VTX heeft ook een VBAT aansluiting. Een Runcam Split slikt tot 20 volt. Je kan dus de split aansluiten op de VBAT en de FC op de BEC mits je lipo voltage niet hoger is dan die 20 volt (geen 6S lipos vliegen dus ;) ) .

Shit.... blijkt dat de ene split niet de andere is. 2S pakt slechts 15 volt. Split 3 pakt wel 20volt.

Maar weet waar je aan begint met de Runcam Split. Kheb er zelf meerdere liggen en video noise is wel een issue met die dingen. Dat is eruit te filteren maar voor een eerste kwad is het gebruik van de split af te raden.
Bertha781 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:02:
Ik ben nog voornamelijk bezig in Velocidrone! Maar mijn accu in de Taranis raakt leeg.
Heeft één van jullie nog een oude 2s lipo liggen met een XT60 connector zodat ik hier een laad kabel van kan maken?
Tsja... deze hobby kost nu eenmaal geld. Zoiets hoor je eigenlijk wel te hebben liggen als je wil vliegen. Er zal regelmatig wat kapot gaan. Als je dan op zoiets lulligs als een XT60 connector moet wachten, dan frustreer je alleen maar je hobby.

Niet lullig bedoelt maar mensen zien alleen de kosten van de drone, goggles en de transmitter. Maar een hoop kosten gaan zitten in de kleine dingen. Kabels, connectors, krimkousjes, tie-wraps etc.
BoAC schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:16:
Same here. En meerdere kwads voor als ik ga vliegen. 8) Niets izo irritant als 4 weken op Banggood moeten wachten omdat 1 of ander lullig onderdeeltje is gebroken.

• Douwe63
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:40
ChojinZ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:38:
[...]

Tsja... deze hobby kost nu eenmaal geld. Zoiets hoor je eigenlijk wel te hebben liggen als je wil vliegen. Er zal regelmatig wat kapot gaan. Als je dan op zoiets lulligs als een XT60 connector moet wachten, dan frustreer je alleen maar je hobby.

Niet lullig bedoelt maar mensen zien alleen de kosten van de drone, goggles en de transmitter. Maar een hoop kosten gaan zitten in de kleine dingen. Kabels, connectors, krimkousjes, tie-wraps etc.

[...]

Same here. En meerdere kwads voor als ik ga vliegen. 8) Niets izo irritant als 4 weken op Banggood moeten wachten omdat 1 of ander lullig onderdeeltje is gebroken.
Hehe, herkenbaar, ondertussen is de stapel onderdelen aardig uitgebreid en kan ik elke noodsituatie wel het hoofd bieden 8).

• Jelleh
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-11 17:56
ChojinZ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:38:
[...]

De Matek FCHUB-VTX heeft ook een VBAT aansluiting. Een Runcam Split slikt tot 20 volt. Je kan dus de split aansluiten op de VBAT en de FC op de BEC mits je lipo voltage niet hoger is dan die 20 volt (geen 6S lipos vliegen dus ;) ) .

Shit.... blijkt dat de ene split niet de andere is. 2S pakt slechts 15 volt. Split 3 pakt wel 20volt.

Maar weet waar je aan begint met de Runcam Split. Kheb er zelf meerdere liggen en video noise is wel een issue met die dingen. Dat is eruit te filteren maar voor een eerste kwad is het gebruik van de split af te raden.
Bedankt voor je reactie, ik zit sterk te overwegen of ik dan maar begin met de Swift2, daar heb ik ook goede ervaring mee bij een vriend... scheelt ook weer een pcb waarvan ik twijfel of het allemaal in het reverb frame past(lijkt er overigens wel op). split is dan een leuke overweging voor later :*)

• Bertha781
In mijn Taranis Q X7 zit een 7.2V AA 2000mAh NiMH Batterij.

Ik heb een Turnigy Accucel-6 80W lader.

Hoe kan ik desbetreffende acco opladen al dan niet met deze oplader? Ik weet het google is je vriend! Maar mijn vriend laat mij danig in de steek!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Bertha781 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:40:
In mijn Taranis Q X7 zit een 7.2V AA 2000mAh NiMH Batterij.

Ik heb een Turnigy Accucel-6 80W lader.

Hoe kan ik desbetreffende acco opladen al dan niet met deze oplader? Ik weet het google is je vriend! Maar mijn vriend laat mij danig in de steek!
Zetten in standje NiMH, amperes een beetje lager zetten omdat het om een lagere capaciteit accu gaat waarschijnlijk. Goed aansluiten (de lader waarschuwt waarschijnlijk wel als je het verkeerd doet ;))
Lees iig de handleiding, want die zit er vast bij :)

• Bertha781
Zit een handleiding bij. Maar vind het vreemd dat er geen grenswaarden opgegeven hoeven te worden.
Bertha781 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 00:25:
Zit een handleiding bij. Maar vind het vreemd dat er geen grenswaarden opgegeven hoeven te worden.
NiMH packs zijn erg “veilige” packs en daar kan heel weinig mee gebeuren. Als je daar een beetje meer stroom in propt gebeurd er heel weinig. Ook is de delta peak waar de lader naar kijkt om te zien of de accu vol is, veel duidelijker te detecteren dus je hoeft niks in te stellen, gewoon amperage instellen en gaan ;)

sensei_d.fpv channel

• Bertha781
Sensei_D schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:24:
[...]
NiMH packs zijn erg “veilige” packs en daar kan heel weinig mee gebeuren. Als je daar een beetje meer stroom in propt gebeurd er heel weinig. Ook is de delta peak waar de lader naar kijkt om te zien of de accu vol is, veel duidelijker te detecteren dus je hoeft niks in te stellen, gewoon amperage instellen en gaan ;)
En me amperage bedoel je het laad vermogen en niet het maximale vermogen?
Bertha781 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:58:
[...]

En me amperage bedoel je het laad vermogen en niet het maximale vermogen?
Laad vermogen inderdaad, normaal gesproken 1C dus gelijk aan de capaciteit van het pack.

sensei_d.fpv channel

• Sme4gle
Ik heb gisteren mijn TBS Fusion module binnengekregen. Van het weekend eens even proberen of hij daadwerkelijk gelijkmatig presteert aan de RapidFire. En nu maar hopen dat de CRSF integratie snel te gebruiken is!
Wat een heerlijke video's maakt die jongen toch:

• TweakerSander
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 04-10 00:33
Beste tweakers,

Ik ben bezig met drones voor mijn examenonderdeel en nu ben ik op zoek naar de ISO-standaarden en NEN-normen omtrent het bouwen van een drone. Aan welke voorwaarden moet de bouw van een drone voldoen en waar kan ik die in terug vinden. Als ik het probeer te vinden in een searchengine. Wordt ik alleen verwezen naar ouwe artikels van 2018, waarbij ze nog bezig waren met het opstellen van normen.
Kan iemand mij hier in de goede richting sturen?

Met vriendelijke groet,
TweakerSander schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:46:
Beste tweakers,

Ik ben bezig met drones voor mijn examenonderdeel en nu ben ik op zoek naar de ISO-standaarden en NEN-normen omtrent het bouwen van een drone. Aan welke voorwaarden moet de bouw van een drone voldoen en waar kan ik die in terug vinden. Als ik het probeer te vinden in een searchengine. Wordt ik alleen verwezen naar ouwe artikels van 2018, waarbij ze nog bezig waren met het opstellen van normen.

Met vriendelijke groet,
Het zou me niets verbazen als die er (nog) niet zijn.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 05-12 16:40
TweakerSander schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:46:
Beste tweakers,

Met vriendelijke groet,
Voor zover ik weet zijn die er nog niet, en dat kan goed nog jaren duren. Als ze er komen is het denk vooral bedoeld voor professionele drones die bijvoorbeeld gebruikt worden al pakketjesbezorger.

Spec:Intel 2600K |P8P67 rev 3.1| Corsair Vengence 4x4GB ||Asus GTX560Ti||Audigy II ZS ||Intel 520 240GB SSD, WD 300GB Velociraptor||OCZ GameX 700W

• TweakerSander
Wel grappig, we hadden een drone evenement van het weekend in Den Haag op het plein (Prinsjesfestival). Kreeg de politie eerst een melding binnen dat er met een DJI drone werd gevlogen (met behulp van een snuffelpaal). Wij vlogen in een dronekooi en moesten ons even legitimeren. Vervolgens kwam de Koninklijke Marechaussee opdagen met dezelfde melding, bewapend met automatische geweren. Die dachten waarschijnlijk ook dat ze een schietoefening mochten doen. XD

• Sme4gle
Afgelopen week ben ik naar een Audi TT meeting geweest. Hier heb ik wat leuke chase footage van... Geen geweldige vliegskills in dit filmpje tho

• unconnected
  • Laatst online: 05-12 07:21
Sme4gle schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:39:
… Geen geweldige vliegskills in dit filmpje tho
ah ik doe het je niet na! :P haha. supermooi die andere-drone-inhaal-move ook 8)
TweakerSander schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:13:
Wel grappig, we hadden een drone evenement van het weekend in Den Haag op het plein (Prinsjesfestival). Kreeg de politie eerst een melding binnen dat er met een DJI drone werd gevlogen (met behulp van een snuffelpaal)….
hoe doen ze dat? mijn mavic 2 vliegt toch gewoon met 'wifi' (2.4ghz/5ghz). hoe kunnen ze dat zien? :/

• Kapitein Edward
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 29-11 13:22
unconnected schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:01:

[...]

hoe doen ze dat? mijn mavic 2 vliegt toch gewoon met 'wifi' (2.4ghz/5ghz). hoe kunnen ze dat zien? :/
Opzich is het niet zo ingewikkeld, men luistert naar bepaalde delen in het RF spectrum voor signalen die een soort vingerafdruk van bijv een type DJI drone heeft. Aan de hand daarvan kun je zien wat voor apparaat ergens aan het zenden is. Met andere technieken kan er weer een locatie bepaald worden waardoor de politie grofweg een gebied kan afkaderen waar iemand met een bijv dus een drone vliegt. Dit werkt niet heel anders dan de technieken die vroeger gebruikt werden om bijv radiopiraten op te sporen.

Het overnemen van de controle van een drone is dan weer een ander verhaal..

• BoAC

BoAC

Memento mori

Sme4gle schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:39:
Afgelopen week ben ik naar een Audi TT meeting geweest. Hier heb ik wat leuke chase footage van... Geen geweldige vliegskills in dit filmpje tho
[YouTube: Chasing AUDI TT's | FPV CHASE FOOTAGE]
Ik ben blij dat ik daar niet stond en dat mijn auto daar niet was :p

Heb je ooit wel eens bevroren fpv beeld gehad of een uitvallende esc? Ik garandeer je dat je dan machteloos bent en dat je drone een ongeleid projectiel wordt :p

Verder mooie beelden ;) en het omhoog schroeven van je rates expo gaat je meer vloeiende beelden leveren :)

• Sme4gle
BoAC schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:53:
[...]

Ik ben blij dat ik daar niet stond en dat mijn auto daar niet was :p

Heb je ooit wel eens bevroren fpv beeld gehad of uitvallende een esc? Ik garandeer je dat je dan machteloos bent en dat je drone een ongeleid projectiel wordt :p

Verder mooie beelden ;) en het omhoog schroeven van je rates gaat je meer vloeiende beelden leveren :)
rates omhoog voor vloeiender beeld? dat is voor het eerst dat ik dat hoor haha. Onze grote cinematic piloten zoals JohnyFPV vliegen niet voor niets relatief lage rates met een berg expo. De shakes die je hier ziet zitten hoogstwaarscheinlijk gewoon in mijn vingertoppen.

Wat betreft de uitvallende ESC, heb je helemaal gelijk in. Maar als je gewoon kwaliteitspul koopt en geen Chinese bagger, en dit fatsoenlijk aan elkaar soldeert kun je dat risico behoorlijk inperken. Overigens haal ik dit soort trucs ook niet uit met gear die ik niet vertrouw ;)

Sme4gle wijzigde deze reactie 18-09-2019 16:13 (4%)

Sme4gle schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:12:
[...]

rates omhoog voor vloeiender beeld? dat is voor het eerst dat ik dat hoor haha. Onze grote cinematic piloten zoals JohnyFPV vliegen niet voor niets relatief lage rates met een berg expo. De shakes die je hier ziet zitten hoogstwaarscheinlijk gewoon in mijn vingertoppen.
Is vooral een kwestie van smaak. Ik zie top piloten met lage rates vliegen maar ook met hele hoge rates (bv Steele en Cricket).

Zelf vlieg ik rond de 900d/s met een expo van 15%. FF staat bij vrij hoog (150 zo uit mijn hoofd)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Sme4gle schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:12:
[...]

Klopt, ik bedoelde idd expo. Die heb ik zelf ook omhoog gedaan naar .20 waardoor kleine bewegingen op de sticks minder impact hebben op de quad en je dus veel vloeiender beweegt.
Wat betreft de uitvallende ESC, heb je helemaal gelijk in. Maar als je gewoon kwaliteitspul koopt en geen Chinese bagger, en dit fatsoenlijk aan elkaar soldeert kun je dat risico behoorlijk inperken. Overigens haal ik dit soort trucs ook niet uit met gear die ik niet vertrouw ;)
Maar dan nog.. ook kwaliteitspul kan falen :) Met een beetje quad haal je makkelijk 100 tot 120 km/h :p Ik waag het niet om over mensen heen te gaan. Langs ok, maar dan nog probeer ik op de richting van de beweging te letten ;)
BoAC schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:42:
[...]

Maar dan nog.. ook kwaliteitspul kan falen :) Met een beetje quad haal je makkelijk 100 tot 120 km/h :p Ik waag het niet om over mensen heen te gaan. Langs ok, maar dan nog probeer ik op de richting van de beweging te letten ;)
Ik heb meerdere runaways en/of verlies van RX signaal gehad en als je dat eenmaal overkomt word je ineens een stuk voorzichtiger. :|
Ik vond het behoorlijk beangstigend toen ik geen controle meer over mijn quad had. Dat ding had een volkomen eigen leven en ging full throttle. Je moet er niet aan denken dat zoiets op een persoon in vliegt.

Ik probeer mensen dan ook zoveel mogelijk te mijden, ook al is dat soms best lastig in Nederland. Daarnaast vlieg ik steeds meer klein spul (3 inch en kleiner) want dat is minder risico vol. Den Haag is gewoon te druk voor 5 inch quads. :X

• foekie01
  • Laatst online: 05-12 09:10
ChojinZ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:19:
[...]

Ik heb meerdere runaways en/of verlies van RX signaal gehad en als je dat eenmaal overkomt word je ineens een stuk voorzichtiger. :|
Ik vond het behoorlijk beangstigend toen ik geen controle meer over mijn quad had. Dat ding had een volkomen eigen leven en ging full throttle. Je moet er niet aan denken dat zoiets op een persoon in vliegt.
Sowieso een van de eerste dingen die je moet doen is failsafe instellen.
Smoesjes zoals "dat moet ik nog een keer doen", "ik wilde gewoon even snel testen" zijn geen excuus. :9

• AlbAlb2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 09:45
Hoe zet ik het best propellers vast?

Ik heb een tijdje geleden een XK X350 gekocht. De motorassen en propellers hebben kleine platte kantjes en zitten vast met moeren M6, in de vorm van een kegelvormige spinner.

Blijkbaar heb ik al een keer een propeller te vast aangedraaid want hij vloog op de as in twee stukken bij gas geven om op te stijgen. Dit gebeurde dus op de grond en verder geen schade.
Omdat de sleufgaten in de props wat uitlopen/speling krijgen had ik een rubber ringetje tussen prop en motor gedaan, maar misschien is dit niet de goede manier.

Afgelopen week verloor het ding een propeller in de vlucht (gelukkig weer geen schade omdat hij niet al te hoog was en tussen het zachte bietenloof viel). Blijkbaar nu dus weer niet vast genoeg aangedraaid, wat wel weer vreemd is omdat de moeren in draairichting van de props dus vast zouden moeten draaien i.p.v. los.

De moer die ik nu kwijt ben was normale rechtse draad dus vervanging is gemakkelijk.
Ik wil er nu een "nyloc" moer op doen, zodat er wat borging op zit.

Bij de zoektocht naar "nyloc" moeren M6 met linkse draad kwam ik er achter dat vrijwel alle quads M5 assen hebben. Op eBay een shop gevonden die lock moeren M6 met linkse draad heeft en die zijn nu onderweg.

Grote vraag is dus: hoe zet ik nu de propellers het beste vast???

Alle tips welkom.
AlbAlb2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:16:
Hoe zet ik het best propellers vast?

Ik heb een tijdje geleden een XK X350 gekocht. De motorassen en propellers hebben kleine platte kantjes en zitten vast met moeren M6, in de vorm van een kegelvormige spinner.

Blijkbaar heb ik al een keer een propeller te vast aangedraaid want hij vloog op de as in twee stukken bij gas geven om op te stijgen. Dit gebeurde dus op de grond en verder geen schade.
Omdat de sleufgaten in de props wat uitlopen/speling krijgen had ik een rubber ringetje tussen prop en motor gedaan, maar misschien is dit niet de goede manier.

Afgelopen week verloor het ding een propeller in de vlucht (gelukkig weer geen schade omdat hij niet al te hoog was en tussen het zachte bietenloof viel). Blijkbaar nu dus weer niet vast genoeg aangedraaid, wat wel weer vreemd is omdat de moeren in draairichting van de props dus vast zouden moeten draaien i.p.v. los.

De moer die ik nu kwijt ben was normale rechtse draad dus vervanging is gemakkelijk.
Ik wil er nu een "nyloc" moer op doen, zodat er wat borging op zit.

Bij de zoektocht naar "nyloc" moeren M6 met linkse draad kwam ik er achter dat vrijwel alle quads M5 assen hebben. Op eBay een shop gevonden die lock moeren M6 met linkse draad heeft en die zijn nu onderweg.

Grote vraag is dus: hoe zet ik nu de propellers het beste vast???

Alle tips welkom.
Volgens mij zijn dit 'DJI-style' props, welke inderdaad een M6 moer hebben.

Kan het zijn dat de gebroken propeller al een keer een crash(je) heeft gehad? Want dan komt er veel stress op te staan en heb je kans op knappen.

foekie01 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:38:
[...]

Sowieso een van de eerste dingen die je moet doen is failsafe instellen.
Smoesjes zoals "dat moet ik nog een keer doen", "ik wilde gewoon even snel testen" zijn geen excuus. :9
Kheb altijd failsafe aanstaan. Maar ook met failsafes aan kan je dus een runaway hebben. Failsaves failen soms ook... :+

• remcoXP
  • Laatst online: 21:54
gisteren heb ik mijn Fimi X8 SE review gepubliceerd. Voor mensen die twijfelen of die er al 1 hebben en op zoek zijn naar printable objecten of tips.

Ik zal deze de komende tijd aanvullen en opmerkingen en feedback zijn meer dan welkom.

https://gadget-freakz.com/xiaomi-fimi-x8-se-drone-review/

• TweakerSander
Ken iemand een Nederlandse Fabrikant voor drone onderdelen. Ik ken namelijk geen Nederlands bedrijf die zelf de onderdelen maakt. Alleen bedrijven die Custom builds maken, maar daar houdt het bij op. Weet iemand er één te noemen?
TweakerSander schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:41:
Ken iemand een Nederlandse Fabrikant voor drone onderdelen. Ik ken namelijk geen Nederlands bedrijf die zelf de onderdelen maakt. Alleen bedrijven die Custom builds maken, maar daar houdt het bij op. Weet iemand er één te noemen?
Ik ken alleen Dronexpert, maar die doen volgens mij veel assemblage en ontwikkeling op bestaande hardware.

Maar wat zoek je precies? Want bijna iedere carbon-cutter kan drone onderdelen maken ;)

• TweakerSander
Ik bedoel eigenlijk zo'n beetje alles: Flight Controller, Frames, motors, ESC, props, receiver, transmitters, etc.

• MOOS
Goedemiddag! Even een update. Sinds ik op 30 augustus de Taranis heb ontvangen heb ik veel geoefend in DRL. Ondertussen ben ik ook spulletjes aan het verzamelen om een echte quad de lucht in te krijgen.

Bijgaand een lijstje van wat ik tot nu toe heb uitgegeven. Om de kosten zo laag mogelijk te houden zal ik beginnen met een 5.8G ontvanger aan een laptop.

Ik heb nu bijna alles en mis alleen de lipo's nog. Ik overweeg 2 Dinogy Platinum Graphene 1300MAH 22.2V 130C 6S bij droneshop.nl te bestellen. Daarnaast heb ik ook nog een XT60 mannetje nodig om aan mijn laptop voeding te solderen. Helaas heb ik ook (nog) geen soldeerapparaat...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
Software
1SoftwareThe Drone Racing League Simulator€ 16,79€ 16,79
Zender en toebehoren
1ZenderFrSky Taranis X9 Lite€ 94,95€ 94,95
1BatterijladerXTAR MC2 Plus batterijlader€ 6,95€ 6,95
4BatterijenLG INR18650-F1L 3350mAh - 4.8A€ 2,95€ 11,80
Quad
1QuadiFlight Nazgul5 227mm 6S 5 Inch FPV Racing Drone€ 161,82€ 161,82
Lipo's en toebehoren
1Lipo laderISDT Q6 Pro BattGo 300W 14A€ 51,39€ 51,39
1VoedingDell Laptop AC Adapter 130W€ 0,-€ 0,-
FPV
15.8G A/V ReceiverEachine ROTG02 UVC OTG 5.8G 150CH Diversity Audio FPV Receiver€ 20,42€ 20,42
Totaal€ 364,12
TweakerSander schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:51:
Ik bedoel eigenlijk zo'n beetje alles: Flight Controller, Frames, motors, ESC, props, receiver, transmitters, etc.
Volgens mij zijn die er niet. Je hebt wel wat Nederlanders die een eigen merk zijn begonnen maar over het algemeen word alle hardware in China gemaakt. Ook niet zo gek omdat het daar veel goedkoper is om te doen.

Ik kan me voorstellen dat het voor een NL hardware maker helemaal niet rendabel is om FC's, ESC's, etc. te maken.
prm schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:01:
Goedemiddag! Even een update. Sinds ik op 30 augustus de Taranis heb ontvangen heb ik veel geoefend in DRL. Ondertussen ben ik ook spulletjes aan het verzamelen om een echte quad de lucht in te krijgen.

Bijgaand een lijstje van wat ik tot nu toe heb uitgegeven. Om de kosten zo laag mogelijk te houden zal ik beginnen met een 5.8G ontvanger aan een laptop.

Ik heb nu bijna alles en mis alleen de lipo's nog. Ik overweeg 2 Dinogy Platinum Graphene 1300MAH 22.2V 130C 6S bij droneshop.nl te bestellen. Daarnaast heb ik ook nog een XT60 mannetje nodig om aan mijn laptop voeding te solderen. Helaas heb ik ook (nog) geen soldeerapparaat...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
Software
1SoftwareThe Drone Racing League Simulator€ 16,79€€ 16,79€
Zender en toebehoren
1ZenderFrSky Taranis X9 Lite€ 94,95€ 94,95
1BatterijladerXTAR MC2 Plus batterijlader€ 6,95€ 6,95
4BatterijenLG INR18650-F1L 3350mAh - 4.8A€ 2,95€ 11,80
Quad
1QuadiFlight Nazgul5 227mm 6S 5 Inch FPV Racing Drone€ 161,82€ 161,82
Lipo's en toebehoren
1Lipo laderISDT Q6 Pro BattGo 300W 14A€ 51,39€ 51,39
1VoedingDell Laptop AC Adapter 130W€ 0,-€ 0,-
FPV
15.8G A/V ReceiverEachine ROTG02 UVC OTG 5.8G 150CH Diversity Audio FPV Receiver€ 20,42€ 20,42
Totaal€ 364,12
Wat puntjes:
-Ik zie geen LiPo's
-Nazgul 6S prijs is zonder receiver. Deze moet je nog kiezen en verhoogt de aanschafprijs
-De ISDT oplader heeft, meen ik mij te herinneren, geen voeding. De powersupply moet je los kopen.
-Ontvanger op de laptop zou ik zelf skippen. Ik heb dit ook ooit gebruikt maar de latency maakt het heel snel onwerkbaar. Als je het goedkoop wilt houden zou ik naar box goggles kijken. Niet heel veel duurder, maar wel van betere kwaliteit en minder latency.
-Propellers. Meerdere propellers ga je echt nodig hebben simpelweg omdat je ze veel gaat slopen. :P Als beginner crash nu eenmaak vaker.

• TweakerSander
Als er nog mensen zijn die een DQuad Obesession race frame wil kopen, ik verkoop voor €50,00 per stuk. Stuur maar een privéberichtje als je geïnteresseerd bent. :) Ik heb er nog een paar over vanuit een bulk... (Zuid-Holland)

TweakerSander wijzigde deze reactie 20-09-2019 13:19 (3%)

• MOOS
ChojinZ schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:10:
[...]

Wat puntjes:
-Ik zie geen LiPo's
-Nazgul 6S prijs is zonder receiver. Deze moet je nog kiezen en verhoogt de aanschafprijs
-De ISDT oplader heeft, meen ik mij te herinneren, geen voeding. De powersupply moet je los kopen.
-Ontvanger op de laptop zou ik zelf skippen. Ik heb dit ook ooit gebruikt maar de latency maakt het heel snel onwerkbaar. Als je het goedkoop wilt houden zou ik naar box goggles kijken. Niet heel veel duurder, maar wel van betere kwaliteit en minder latency.
-Propellers. Meerdere propellers ga je echt nodig hebben simpelweg omdat je ze veel gaat slopen. :P Als beginner crash nu eenmaak vaker.
ChojinZ je hebt niet helemaal goed gelezen maar toch bedankt voor je opmerkingen. :D

Verder is het geen boodschappenlijst, ik heb de producten al gekocht en de bedragen zijn exact wat ik heb betaald. De Nazgul heb ik tijdens de Banggood Anniversary Blowout gekocht inclusief 8 props en FrSky XM+ receiver.

Meer props is een goed plan als ik de lipo's ga bestellen gooi ik gelijk wat props in mijn mandje! (y)

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:56
Ik wil het drone-vliegen weer op gaan pakken. Destijds van de vrouw een (speelgoed) drone gekregen. Nadat de eerste kuren had, met veel moeite omgewisseld voor een nieuw exemplaar. Deze heeft helaas de afwijking wanneer je een keer flink naar links hebt gehangen, hij de sensor schijnbaar niet weer op 0 krijgt, want hij blijft vervolgens afdriften.

Om mijzelf wat meer ervaring op te doen wil ik (weer) op de pc gaan vliegen. Vooral met de aankomende winter ideaal, lekker warm binnen zitten en leren vliegen. Van een kennis heb ik een Perfex trainer welke ik gebruik met de bekende AliExpress dongle. Voorheen kreeg ik hiermee o.a. PhoenixRC en FPV Freerider aan de gang. De eerste lukt nog wel, de 2e echter niet meer. Daarnaast is de controller niet echt direct hoogstaande kwaliteit, 1 van de inputs blijft heen en weer zweven bij calibratie terwijl de stick gewoon center staat.

Nu kom kwam ik op Marktplaats een Taranis Q x7 tegen. Hoe gemakkelijk is dit aan te sluiten op een pc? Ik kom wel tegen dat je op de controller een nieuw profiel e.d. aan moet maken, maar met de vele uitleg hierover moet dat geen probleem zijn. Is zo'n controller een beetje plug en play, of juist totaal niet? Juist dit stuk kom ik niet zoveel tegen online namelijk, meesttijds alleen instellen profiel en that's it. Is dit een ideale controller om hiermee te trainen? Of is dit zwaar overkill en kan ik beter een andere controller halen?

The Executer wijzigde deze reactie 20-09-2019 14:24 (7%)

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• BoAC

BoAC

Memento mori

The Executer schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:22:
Ik wil het drone-vliegen weer op gaan pakken. Destijds van de vrouw een (speelgoed) drone gekregen. Nadat de eerste kuren had, met veel moeite omgewisseld voor een nieuw exemplaar. Deze heeft helaas de afwijking wanneer je een keer flink naar links hebt gehangen, hij de sensor schijnbaar niet weer op 0 krijgt, want hij blijft vervolgens afdriften.

Om mijzelf wat meer ervaring op te doen wil ik (weer) op de pc gaan vliegen. Vooral met de aankomende winter ideaal, lekker warm binnen zitten en leren vliegen. Van een kennis heb ik een Perfex trainer welke ik gebruik met de bekende AliExpress dongle. Voorheen kreeg ik hiermee o.a. PhoenixRC en FPV Freerider aan de gang. De eerste lukt nog wel, de 2e echter niet meer. Daarnaast is de controller niet echt direct hoogstaande kwaliteit, 1 van de inputs blijft heen en weer zweven bij calibratie terwijl de stick gewoon center staat.

Nu kom kwam ik op Marktplaats een Taranis Q x7 tegen. Hoe gemakkelijk is dit aan te sluiten op een pc? Ik kom wel tegen dat je op de controller een nieuw profiel e.d. aan moet maken, maar met de vele uitleg hierover moet dat geen probleem zijn. Is zo'n controller een beetje plug en play, of juist totaal niet? Juist dit stuk kom ik niet zoveel tegen online namelijk, meesttijds alleen instellen profiel en that's it. Is dit een ideale controller om hiermee te trainen? Of is dit zwaar overkill en kan ik beter een andere controller halen?
De controller wordt direct als gamecontroller gezien, moet dus geen probleem zijn :)
prm schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:09:
[...]

ChojinZ je hebt niet helemaal goed gelezen maar toch bedankt voor je opmerkingen. :D

Verder is het geen boodschappenlijst, ik heb de producten al gekocht en de bedragen zijn exact wat ik heb betaald. De Nazgul heb ik tijdens de Banggood Anniversary Blowout gekocht inclusief 8 props en FrSky XM+ receiver.

Meer props is een goed plan als ik de lipo's ga bestellen gooi ik gelijk wat props in mijn mandje! (y)
Uhhh..... ik had misschien wat beter moeten lezen ja.... :+

Wat betreft de LiPo's: Zelf heb ik niet hele goeide ervaringen met Dinogy. Het zijn zeker geen slechte lipo's maar het zijn ook geen uitblinkers. Ik zou zelf eerder deze kopen:
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Kost je je ongeveer evenveel maar dan heb je wel hele betrouwbare lipo's die ook nog veel power hebben. Tattu is 1 van de topmerken onder de lipo's.

• BoAC

BoAC

Memento mori

ChojinZ schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:41:
[...]

Uhhh..... ik had misschien wat beter moeten lezen ja.... :+

Wat betreft de LiPo's: Zelf heb ik niet hele goeide ervaringen met Dinogy. Het zijn zeker geen slechte lipo's maar het zijn ook geen uitblinkers. Ik zou zelf eerder deze kopen:
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Kost je je ongeveer evenveel maar dan heb je wel hele betrouwbare lipo's die ook nog veel power hebben. Tattu is 1 van de topmerken onder de lipo's.
Je kunt de tattu's ook bij verschillende bedrijven in Nederland of bij GensAce zelf in Duitsland bestellen :)
BoAC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:42:
[...]

Je kunt de tattu's ook bij verschillende bedrijven in Nederland of bij GensAce zelf in Duitsland bestellen :)
Klopt. Ik haal zelf regelmatig bij droneshop.nl. Maar daar waren de 6s vrij prijzig (terwijl de 4s net zo duur is als uit China). En dus maar een banggood linkje gepakt. :)

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
Cool!
Je bedoelt regelrecht op de PixHawk solderen?
Yup. Minder connectors = minder kans op falen.

Elk soldeerpunt is een risico.
Nu heb je:
- de kabel die aan de connector is gesoldeerd
- De connector zelf
- De connector die aan de ESC zit gesoldeerd

Dat zijn 3 potentiële punten van falen, dus als je de kabel direct zou solderen gaat dat maar naar 1 punt van falen.

Winst :D

En scheelt gewicht wat weer langere vliegtijden met zich meebrengt. Weeg al die zooi maar eens. Tin, connectors... het telt snel op.

World Citizen wijzigde deze reactie 20-09-2019 19:12 (10%)

• MOOS
ChojinZ schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:02:
[...]

Klopt. Ik haal zelf regelmatig bij droneshop.nl. Maar daar waren de 6s vrij prijzig (terwijl de 4s net zo duur is als uit China). En dus maar een banggood linkje gepakt. :)
Dat is precies waarom ik naar de Dinogy aan het kijken was. De Tattu R-Line zie ik veel voorbij komen maar kost bij Droneshop 52,95 euro!

Hoeveel accu's nemen jullie mee op pad en doen jullie ook aan field charging? Oscar Liang heeft er een leuk artikel over maar zijn methode is een beetje duur in de aanschaf als je vanaf 0 begint.

• BoAC

BoAC

Memento mori

MOOS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:13:
[...]

Dat is precies waarom ik naar de Dinogy aan het kijken was. De Tattu R-Line zie ik veel voorbij komen maar kost bij Droneshop 52,95 euro!

Hoeveel accu's nemen jullie mee op pad en doen jullie ook aan field charging? Oscar Liang heeft er een leuk artikel over maar zijn methode is een beetje duur in de aanschaf als je vanaf 0 begint.
Ik heb de Tattu 4S 75 Racing series accu's (Klikkerdeklik).
Hier heb ik er 8 van, vlieg ik al redelijk lang mee en ze houden het goed vol. Na elke vlucht storage ik ze weer. Ik weet precies wanneer (op welk voltage in de OSD) ik moet stoppen en kom dan meestal wel uit op de 3.8V per cel uit :P
Vaak vlieg ik samen met mijn zoon. We gaan er dan even vlug op uit. We nemen dan meestal 4 accu's mee die we, voordat we weg gaan, parallel laden. Dat kost dan meestal 3 kwartier. Ieder vliegt er dan 2 leeg.
Wanneer we langer weg gaan, nemen we ze alle 8 mee.
Daarnaast heb ik ook nog 6S accu's maar daar vlieg ik niet heel veel mee. Dat komt nog wel :P
MOOS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:13:
[...]

Een stuk of 8 met 2 quads (1 reserve voor als de ander niet meer vliegt door een crash). Ik vlieg over het algemeen korte sessies. FF een uurtje en dan weer naar huis. Maar of ik ze ook alle 8 op vlieg in een uur is wat anders: Het komt regelmatig voor dat ik crash, een half uur bezig ben met zoeken en repareren, en vervolgens weer naar huis moet met nog minimaal 4 volle lipo's. :+

Het soort quad bepaald ook het aantal lipo's wat ik gebruik. De laatste tijd veel geexperimenteerd met toothpicks en daarvan is de vliegtijd wat langer dan 5" quads waardoor ik dus minder lipo's hoef mee te nemen.

Fieldcharging is volgens mij enkel interessant als je een halve/hele dag vliegt. Dus meerdere uren in de lucht door brengt.

Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True