ChojinZ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:17:
[...]
Ervaringen delen is altijd goed!

Al die vloggers die van alles aanraden zijn leuk, maar objectiviteit is soms ver te zoeken!
Dan mijn verhaal over Diatone Support:
Ik had wat reviews gezien van de Diatone GT90R en deze waren allemaal bijzonder positief. En dus heb ik ergens in december de quad bij Banggood gekocht:
[
afbeelding]
Specs zagen er goed uit:
Brand name: Diatone
Item name: GT-R90 FPV racing drone
Fury F4: MIC20689 32K Six-Axis; OSD; 128M Flash; 5V BEC; CURR
Camera: G1.Sniper CCD sensor
VTX: TBS
ESC: F15HV 4S ESC Dshot 600
Motor: Edge racing 1104 6000KV
Support 32K six-axis & 4S Lipo input & CURR
Rated power: 705W
Propeller: 2030 3-blade
Weight: 70g
En dus vrolijk wachten totdat de quad binnen zou komen en ik kon beginnen met tweaken en tunen.
Maar tijdens de eerste vlugt was het gelijk helemaal mis. Quad was zeer heftig aan het oscilleren, motoren werden gloeiend heet (niet aan te raken) en de quad ging steeds meer driften.
In eerste instantie vermoed je dan een slechte tune. Dus daar heb ik eerst goed naar gekeken. Maar ik kon tunen wat ik wilde, de problemen bleven (ultra lage P-gain, 0 D-gain op alle assen

). Motoren werden nog steeds gloeiend heet. Vervolgens alles zoveel mogelijk gedempt. Motoren gedempt met tape, extra rubber o-ringen onder de FC, maar nee.... niets hielp.
Na een paar dagen troubleshooten kwam ik er achter dat accelerometer in Betaflight soms schokken vertoonde terwijl de FC stil op de bench lag. En wat bleek: accelerometer was stuk! Ding ging driften als een gek!
Contact opgenomen met Banggood. Nieuw FC (
Fury F4M) gekregen van ze. Maar....dit keer kreeg ik het SBUS protocol niet aan de praat!
Nu heb ik redelijk wat receivers aangesloten. Ben bekend met zowel PPM/PWM/IBUS en SBUS. Maar met de 2e FC lukt het mij niet om receiver input te krijgen in de flightcontroller. Ook het receiver tabblad in Betaflight liet geen input zien. Voor de zekerheid de receiver (FRsky XM) van mijn KK ET100 overgezet om te kijken of het aan de receiver lag, maar nee... Ook hier werkte SBUS niet. Terwijl ik bij de eerste defecte FC SBUS direct aan de praat kreeg.
Dus weer contact met Banggood. Die deden nu wat lastiger (opzich niet raar - was mijn 2e defecte FC) en verbonden mij door met Diatone.
Nu heb ik in princiepe niets te maken met Diatone en moet Banggood dit voor mij oplossen, maarja, gelijk krijgen en gelijk halen zijn werelden van verschil in het land de Chineze webshops.
En dus nam ik het support aanbod van Diatone maar aan.
Contact met Diatone. 1 Grote hel!!!
Support sprak nauwelijks Engels (Engrish?). Ik legde wat uit maar ze snapte de helft maar. Maar zelf kreeg ik ook antwoorden terug die nauwelijks te begrijpen waren. Ik kreeg erg de indruk dat er een vertaalmachine was gebruikt.
Support wist ook geen f*ck van quads af! Zou je niet verwachten, he?! Ik gaf een duidelijk probleem omschrijving en kreeg vervolgens een tip/antwoord wat in de verste verte niets met mijn probleem te maken had. VB: Ik gaf aan dat de SBUS port geen input gaf, krijg ik de vraag terug of mijn PID tuning wel ok is. Wtf? PID tuning heeft helemaal niets te maken met falende SBUS port. Zover ik weet bestaat tussen die 2 totaal geen relatie! Vervolgens wilde ze allerlei filmpjes en foto's hebben van mijn setup in betaflight maar ook van mijn soldering werk op de FC. OK, fair enough... je wilt bewijs, snap ik. En dus lever ik die ook.
Duidelijke filmpjes gemaakt en op youtube geplaatst, fotos gemaakt van het soldeer werk (wat gewoon goed was

) maar nee... ze wilde nog steeds niet veel voor me doen.
Alhoewel... ze boden mij Betaflight support aan middels Teamviewer. Uhhhhh... niet racistisch bedoelt maar een Chinees die mijn PC overneemt geeft mij niet een heel fijn gevoel. Maargoed, ik was zo gefrustreerd en wilde zo graag mijn gelijk krijgen (princiepe kwestie) dat ik dacht: Doe maar, ik blijf er wel bij en laat ze maar op hun bek gaan!
Afijn, een Chinees uit Azie neemt mijn pc over, zit wat zaken aan te passen in Beta flight (zaken die er niet toe doen - Gyro rate aanpassen van 8/8 naar 4/4, filtertjes aanpassen) maar mijn SBUS port werkt nog steeds niet!
Ik vervolgens zelf ff klote en googlen en vind vervolgens een mooie
mod waarmee je het SBUS signaal kan un-inverten waardoor je niet meer afhankelijk ben van 1 specifiek inverted port (nieuwe F4 heeft daar maar 1 van). Mod uitgevoerd, en tada! Stick input in Betaflight!

Alle switches gebind en ik kon de quad armen!
Maar dan... blijkt dat de 2e FC ook dezelfde accelerometer problemen heeft als de 1e FC! Dus ook FC2 heeft last van hete motoren, drifting en oscillatie!
Dit alles gemeld bij Diatone. Ook aangegeven dat FC1 ook accelerometer problemen had. Diatone vroeg wederom om Teamviewer support. Ze zouden wel even kijken. Zie ik vervolgens dat ze de accelerometer in Betaflight uitzetten en doodleuk melden dat het probleem is opgelost.

Jaja, zo kan ik dat ook. Gewoon hardware uitzetten, dan is het ook niet kapot.
Uiteraard tegen geprotesteerd. En toen kwam de smoesjes. De accelerometer zou erg gevoelig zijn en ik zou door trillingen tegen mijn bure de accelerometer laten driften. Ik zou te hoge Gyro settings gebruiken. 8/8 was te hoog volgens hen (let op! Dit hebben ze zelf aangepast. Daarnaast zou een F4 32k Gyro bord dit moeten kunnen draaien).
Ondertussen hoorde ik ze helemaal niet meer over mijn SBUS verhaal. En ook de het driften was normaal. Hiermee was de support aan zijn einde gekomen en konden ze niets meer voor me betekenen...
Nu vlieg ik 90% van de tijd in airmode en heb de accelerometer nauwelijks nodig. Ook met de SBUS inversion hack werkt de Receiver gewoon. Maar het begon, mede door de slechte support, ook steeds meer een princiepe kwestie te worden.
Heb inmiddels contact opgenomen met Bangood over de gang van zaken. Maar ik heb nog geen reactie gekregen. Word vervolgd dus. Maar 1 ding weet ik zeker: Nooit meer wat van Diatone...
En sorry voor de lange post. Dit moest er even uit...