Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Ik heb op alle andere quads nergens last van en dus 2 verschillende R-XSR receivers geprobeerd.

Daarmee sluit je de RX en TAX uit lijkt me. De oude RX zit nu in de ZMR250 trouwens die nergens last van heeft. Dan blijven de ESC of FC dus over voor het probleem denk ik.

Youtube

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:33
Kars schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:07:
[...]

Ja, geen probleem. Welke fc is het?
Thnx. Het is de FC van de E010S.
BoAC schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:31:
[...]

Ja dat kan. Connect met de configurator (BetaFlight/CleanFlight) en ga naar de CLI. Type daar: version
In de output wordt het type bord getoond wat je moet gaan flashen. Die kun je gebruiken bij: CleanFlight/BetaFlight/INavFlight :)
Thnx. Ga ik straks ff doen :)

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Japie.G schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:12:
[...]

of de zender. Heb je een x12s of oude X9d van FrSky? daar gaat nog wel eens wat mis met ofwel de pots in de x9d of in de gimbalkabel van de x12s. Lees dit toevallig nu dus de rest niet gelezen, maar aangezien je een x-sr ontvanger kocht lijkt het me dat je een FrSky zender gebruikt ;-)

Tweakers is over het algemeen niet de beste plaats voor modelvlieg gerelateerde info, hoewel het hele drone gebeuren weer verdomd weinig met modelvliegen te maken heeft haha. Maar de techniek is verder gelijk dus bij dezen, het hoeft niet PER-SE de FC te zijn, maar kan evengoed de zender zijn ;-) :P
Ik heb mij inderdaad iets te stellig uitgedrukt, maar mij lijkt de kans het grootst dat de oorzaak in de flightcontroller zit, vooral omdat zijn andere quad geen problemen heeft/had met dezelfde zender.

Welk forum zou jij overigens aanraden voor quad gerelateerde info?
Radiance schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:35:
Ik heb op alle andere quads nergens last van en dus 2 verschillende R-XSR receivers geprobeerd.

Daarmee sluit je de RX en TAX uit lijkt me. De oude RX zit nu in de ZMR250 trouwens die nergens last van heeft. Dan blijven de ESC of FC dus over voor het probleem denk ik.
Heb je toevallig al geprobeerd om de looptime aan te passen op de FC?
Probeer deze eens te halveren (bijv. van 4KHz naar 2KHz). Dat heeft bij mijn Lux F3 ook veel rare twitches weggehaald.

Ps daarna wellicht je PIDs een beetje tunen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Sensei_D schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:29:
@Radiance Misschien een overbodige vraag, maar heb je je FC gesoftmount? Ik heb zelf rare mid-center yaw twitches gehad en met softmounting was alles weg. Wellicht dat het iets helpt, anders een tip voor andere mensen :P
De FC zit met die anti vibratie schroefjes op het frame. Ik ga van het weekend die rubberen 'dopjes' in de mounting holes plaatsen die bij die nieuwere versie van de Matek geleverd worden.
Kars schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:49:
[...]

Heb je toevallig al geprobeerd om de looptime aan te passen op de FC?
Probeer deze eens te halveren (bijv. van 4KHz naar 2KHz). Dat heeft bij mijn Lux F3 ook veel rare twitches weggehaald.

Ps daarna wellicht je PIDs een beetje tunen.
Looptime halveren naar 4k/4k heb ik al geprobeerd. Kan het wel op 2k proberen maar dat kan niet helemaal de bedoeling zijn. Als dat het is weet ik in ieder geval wel waar het probleem ligt dus proberen kan nooit kwaad. :)

Ik zelf neig toch richting de ESC maar behalve dat ik weet dat ze nogal veel noise genereren en slechte filtering hebben kan ik dit gevoel niet onderbouwen.

Zodra ze in stock zijn ga ik toch die Tekko32 ESC van Holybro bestellen.

Als het probleem zich dan nog steeds voor doet kunnen de Racerstar Tattoo ESC die ik nu heb over naar de ZMR dus zo'n ramp is het nu ook weer niet als dat het probleem niet is. Zo update ik beetje bij beetje de ZMR250 totdat het een hele nieuwe quad is. :+

Youtube

• McTipper
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-10 18:12
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken om als freelance videograaf (zzp'er) aan de slag te gaan met een drone (DJI Mavic Air of Mavic Pro). Hierbij wil ik aan de slag gaan voor bedrijven, evenementen, filmproducties, enz. Ondanks de vele no-fly zones die Nederland momenteel kent, denk ik toch dat er in de landelijke gebieden van ons land potentie is om videoproducties te maken.

Ik weet dat ik voor het zakelijk gebruik van drones een ROC-light vergunning en een WA-verzekering moet hebben. Ik ben bereid om daarvoor te investeren; geld is momenteel geen probleem voor mij. Verder heb ik al enige ervaring met het monteren van video's en denk ik dat ik genoeg kennis van web design en marketing heb om mezelf te verkopen op internet.

Nu is mijn vraag aan jullie: denken jullie dat er potentie op de markt is om als zzp'er aan de slag te gaan met videoproducties m.b.v. drones? Of ben ik te laat met het instappen in de markt?

Ik denk zelf dat drones steeds geavanceerder worden en de creatieve mogelijkheden steeds grenzelozer worden. Daarentegen staat dat drones ook steeds betaalbaarder en kleiner worden; ik wil mezelf daarom ook onderscheiden van de concurrentie door goedkopere tarieven te hanteren voor mijn diensten.
McTipper schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 00:14:
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken om als freelance videograaf (zzp'er) aan de slag te gaan met een drone (DJI Mavic Air of Mavic Pro). Hierbij wil ik aan de slag gaan voor bedrijven, evenementen, filmproducties, enz. Ondanks de vele no-fly zones die Nederland momenteel kent, denk ik toch dat er in de landelijke gebieden van ons land potentie is om videoproducties te maken.

Ik weet dat ik voor het zakelijk gebruik van drones een ROC-light vergunning en een WA-verzekering moet hebben. Ik ben bereid om daarvoor te investeren; geld is momenteel geen probleem voor mij. Verder heb ik al enige ervaring met het monteren van video's en denk ik dat ik genoeg kennis van web design en marketing heb om mezelf te verkopen op internet.

Nu is mijn vraag aan jullie: denken jullie dat er potentie op de markt is om als zzp'er aan de slag te gaan met videoproducties m.b.v. drones? Of ben ik te laat met het instappen in de markt?

Ik denk zelf dat drones steeds geavanceerder worden en de creatieve mogelijkheden steeds grenzelozer worden. Daarentegen staat dat drones ook steeds betaalbaarder en kleiner worden; ik wil mezelf daarom ook onderscheiden van de concurrentie door goedkopere tarieven te hanteren voor mijn diensten.
Hmm, ik heb juist het idee dat er op dit moment veel productie- en reclamebedrijfjes zijn die droneopnames 'erbij' doen.
Afgelopen tijd heb ik vrij veel promofilmpjes voorbij zien komen waarbij ik denk 'hé cool, droneopnames!' en na 10 seconden denk ik 'poah, dat ziet er niet uit...' voornamelijk door de schokkende pan/tilt overgangen en onstabiele beelden.

IMO als je je ergens in wil onderscheiden, doe het dan op kwaliteit ipv. op prijs.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 13:44
McTipper schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 00:14:
Hallo allemaal,

Dat ligt er maar net aan hoe goed je jezelf kunt verkopen en wat je kunt. Als je iets kunt wat anderen niet kunnen is er altijd markt.
Ik zou zoals @Kars aangeeft niet meteen met korting gaan strooien. Een goed product verkoopt beter dan een lage prijs. Je geeft aan verder niet echt ervaring te hebben, dus meteen de jackpot vragen zit er ook niet in.

Heb je enig idee welk 'deel' van de markt je wil gaan bedienen? Foto's van bijvoorbeeld een buiten-bruiloft of een pand dat in de verkoop gaat vereist andere skills (en spullen) dan een shoot van een rijdende auto in 4K bij zonsopkomst.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 15:00

amas

Law of Nature: Chaos

Dag iedereen, ik ben weer in de markt om zelf een 250 racing drone te bouwen. Ik ben er een aantal jaar uit geweest, dus ik heb twee vraagjes voor jullie.
Ik wil naar 4S gaan deze keer (ipv 3S eerst), dus ik ben niet helemaal zeker van de motors en de ESC's. Momenteel valt mij keuze op Gemfan M2205L 2300kv voor de motors en Afro 20A (OPTO) voor de ESC's met dit PDB voor de BEC. Werkt dit allemaal lekker samen? Of hebben jullie evt. betere suggesties?

En zijn er in twee jaar tijd nog significante vooruitgangen geboekt op bepaalde onderdelen (firmware bijv?) waar ik op moet letten?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30
amas schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:19:
Dag iedereen, ik ben weer in de markt om zelf een 250 racing drone te bouwen. Ik ben er een aantal jaar uit geweest, dus ik heb twee vraagjes voor jullie.
Ik wil naar 4S gaan deze keer (ipv 3S eerst), dus ik ben niet helemaal zeker van de motors en de ESC's. Momenteel valt mij keuze op Gemfan M2205L 2300kv voor de motors en Afro 20A (OPTO) voor de ESC's met dit PDB voor de BEC. Werkt dit allemaal lekker samen? Of hebben jullie evt. betere suggesties?

En zijn er in twee jaar tijd nog significante vooruitgangen geboekt op bepaalde onderdelen (firmware bijv?) waar ik op moet letten?
Koop een F4 AllInOne FlightController. Dan heb je geen PDB nodig :)

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:16

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

amas schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:19:

Ik ken die motoren niet, maar die esc's zijn "antiek". Dan kan je beter voor racerstar 30A esc's gaan.

• amas

amas

@BoAC Dat ziet er wel makkelijk uit, zeker omdat er ook een OSD op zit! Helaas niet te koop bij HK, maar ik zal het in het achterhoofd houden.

@noobgrinder Antiek nog wel, twee jaar geleden waren het nog prima ESC's. Zijn ze echt zo uit de tijd geraakt? Wat maakt de Racerstar's beter dan de Afro?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

amas schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 23:37:
@BoAC Dat ziet er wel makkelijk uit, zeker omdat er ook een OSD op zit! Helaas niet te koop bij HK, maar ik zal het in het achterhoofd houden.

@noobgrinder Antiek nog wel, twee jaar geleden waren het nog prima ESC's. Zijn ze echt zo uit de tijd geraakt? Wat maakt de Racerstar's beter dan de Afro?
Ja zo snel gaat het met de techniek.
Deze ESC's hebben nog SimonK firmware, dat wordt niet meer ondersteund. Na SimonK kwam BLheli, daarna BLheli_S en tegenwoordig is BLheli32 de maatstaf.
BLheli_S wordt nog gewoon ondersteund, dus bovengenoemde Racerstar 30A v2 ESC's zouden in dit geval een prima oplossing zijn voor een scherpe prijs.

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Misschien leuk om eens aan te horen, een vlog over de beste freestyle 'drone' ooit?

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWalnut op 02-03-2018 13:09 ]

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:16

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Dingen in quadcopterwereld zijn erg snel antiek :P
Zoals Kars ook al zei, het wordt niet meer ondersteund, dat wil niet zeggen dat je er niet mee kan vliegen.
Maar als je nog esc's moet kopen dan is het zonde om je geld uit te geven aan die oude afro esc's.

• BoAC

Als je een beetje rondkijkt bij Hobbyking kun je er wel een paar vinden:
- https://hobbyking.com/nl_...ntroller-f4-aio-v1-4.html
- https://hobbyking.com/nl_nl/kakute-aio-v1-0.html
- https://hobbyking.com/nl_nl/dys-f4-flight-control.html
- https://hobbyking.com/nl_...-in-pdb-and-dual-bec.html

Maar ik zou me niet blind staren op HobbyKing :)
Andere winkels zijn soms wel goedkoper :P
Ik denk dat de meesten hier wel bestellen via BangGood of zelfs via AliExpress.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:03
Ik weet niet of het bestaat, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een compacte rugzak voor mijn Phantom 4 Pro. Vooral omdat dat praktischer is op reis dan de standaard case die meegeleverd wordt bij de drone.

Iemand suggesties?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:55:
Ik weet niet of het bestaat, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een compacte rugzak voor mijn Phantom 4 Pro. Vooral omdat dat praktischer is op reis dan de standaard case die meegeleverd wordt bij de drone.

Iemand suggesties?
Kijk eens op Banggood, daar staan er genoeg. :)

Youtube

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 20:53
FloydRaalte schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Ik snap je punt maar man wat zijn goeie goggles duur zeg. Het verdubbeld de instapprijs.... Ik ga van ongeveer 250 euro voor de hele mikmak naar 500+ euro wanneer ik goeie goggles koop. Denk toch dat ik eerst die EV800D bestel en d.m.v. dat kabeltje bij ga laden.

[...]

A
Zit hier met hetzelfde probleem beetje. afgelopen maanden aan het spelen geweest met wat toy spul zoals furibee f36, jjrc 31 en daarna Bugs 2 en nu tijd voor echte werk.

Vooral die Goggles twijfel ik dan over de EV800 of Eachine Goggles 2. Die laatste zijn dan wel iets duurder echter wel vele malen lichter en ook losse batterij achter op de hoofdband. Nadeel van die EV800 lijkt mij dat gewicht wel heel erg voorin zit. Heb je die Eachine Goggles 2 zelf eventueel ook overwogen?

Dank voor je excel, ik ga deze als het mag even schaamteloos kopieren en gebruiken voor mijn eigen eerste racequad.

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

DutchWalnut schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:08:
Misschien leuk om eens aan te horen, een vlog over de beste freestyle 'drone' ooit?

[video]
Leuke vlog. d:)b

Zelf vlieg ik dus voornamelijk met de chameleon, maar die keuze is puur tot stand gekomen door het uiterlijk van dat frame. Het nieuwe frame van armattan, de rooster, vind ik maar een lelijk ding. Mocht ik weer iets nieuws gaan bouwen dan gaat de zoektocht weer opnieuw beginnen. :)
Ik ben er nog steeds niet uit wat nou het probleem is met die throttle op m'n quad. Tijd voor drastische maatregelen dus. :P

Ik wilde beginnen met het vervangen van de ESC en mijn oog was gevallen op de Tekko32 van Holybro. Die krengen bleven maar out of stock maar zag vandaag dat de bundel met de Holybro Kakute AIO v2 en de Holybro Atlatl HV wel in stock is op Banggood. Ik wilde eigenlijk sowieso al de bundel met de Kakute erbij voor het geval het de ESC niet zouden zijn en voor 15e meer een VTX erbij met SmartAudio die in de stack past is een goede deal imo. :) Ik kon nog niet heel veel reviews vinden van de Atlatl maar slechter dan de Eachine TX526 zal ie vast niet zijn. Daarbij is het natuurlijk super handig dat ie een pit mode heeft welke je met de lua scripts kan selecteren tijdens het testen en updaten van de quad. Dat knopje op die TX526 is zo irritant en je moet ook altijd rekening houden met het plaatsen om bij de knopjes te komen...

Heb ook een mooie mount gevonden op Thingiverse voor de antennes van de VTX en de R-XSR dus ook maar direct even geprint. Ik heb de RX antennes altijd met tie wraps en heatshrink vast zitten maar dan breekt zo'n tie wrap in een crash, geen heat shrink Mee, gekloot met tape die los laat met als gevolg en kapotte antenne. Ik probeer nu alleen die achterkant in te korten omdat de VTX er niet opgeplakt hoeft te worden maar enkel de R-XSR maar dat wil nog niet echt lukken.

Ben benieuwd hoe de quad straks gaat vliegen.

De Lizard die trouwens last leek te hebben van de kou had helemaal geen last van de kou maar een antenne die klem zat tussen het frame. Daardoor was de isolatie kapot gegaan waardoor de draad dus contact maakte met het frame. Nadat ik de antenne tussen het frame vandaan gehaald had, en brak, deed ie het weer prima. Helaas wel maar een meter of 50 bereik doordat de antenne gehalveerd was maar goed. Vervolgens weer een crash gehad waarbij een shaft van een van de motoren is gebroken dus einde verhaal Lizard totdat de replacement motoren er zijn. 8)7 Maar als die motoren er zijn, zijn er ook extra batterijen, reserve antennes en een nieuw frame waarbij de Runcam Micro beschermd wordt door het frame ipv een 3d geprint stukje plastic. Had namelijk de case van de nieuwe Runcam Split ook al weer gebroken en zo goedkoop zijn die Runcams en die cases niet helaas. Ben voor de A-Max H98 gegaan trouwens. Bijkomend voordeel is ook dat het frame niet zo irritant via de onderkant vast zit maar gewoon en top en bottom plate heeft. Nadeel is dat het frame zwaarder is.

Een tijdje terug had ik ook nog een Beecore v2 besteld maar dat ding vliegt voor geen meter. Dat komt ongetwijfeld door die 1,25mm JST pluggen dus via BetaFPV wat ik hier voorbij zag komen maar een paar batterijen besteld en wat losse stekkertjes om m'n huidige batterijen ook te voorzien van een 2mm plug. Zag hier ook
Project Mockingbird voorbij komen en heb die guide ook even doorgenomen.

Genoeg te knutselen dus binnenkort! :)

Youtube

• amas

amas

@Kars @BoAC @noobgrinder
Bedankt voor de tips iedereen! Ik heb uiteindelijk toch maar alles bij BangGood besteld ondanks de langere levertijden. Wat straks binnenkomt:
FC: Holybro Kakute F4 All in One
ESC: Racerstar 30A (BLheli_S),
Motor: Racerstar BR2205S 2300KV,
Batterij: AHTECH Infinity 4S 1300mAh
Frame: Martian II 220
Camera: RunCam Swift 2

Voornamelijk de F4 All in One ben ik erg benieuwd naar!

amas schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:33:
@Kars @BoAC @noobgrinder
Bedankt voor de tips iedereen! Ik heb uiteindelijk toch maar alles bij BangGood besteld ondanks de langere levertijden. Wat straks binnenkomt:
FC: Holybro Kakute F4 All in One
ESC: Racerstar 30A (BLheli_S),
Motor: Racerstar BR2205S 2300KV,
Batterij: AHTECH Infinity 4S 1300mAh
Frame: Martian II 220
Camera: RunCam Swift 2

Voornamelijk de F4 All in One ben ik erg benieuwd naar!
Cool!
Ik mis nog een radio en ontvanger en een videotransmitter, of heb je die al?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:29

MsG

Forumzwerver

Het spul verouderd inderdaad extreem snel. Ik zit nog steeds op 250mm met analoge BLHeli ESC's en een SP Racing F3. Vlieg niet zo vaak, maar binnenkort begint het weer een beetje te kunnen. Het moet vooral een beetje warmer worden.

Moet de kijkdoos Quanum Cyclops nog eens van de OLED upgrade voorzien. En ook m'n zelfbouw FliteTest Mini Arrow eens af maken.

Ik heb onlangs voor een tientje een Eachine TX02 gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://img3.banggood.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/61/96/db340e7a-32f9-4320-a5fe-4356d8adb8b9.jpg

Voor een eventuele Chinawhoop, óf wellicht op m'n wing. Maar weet iemand het bereik qua beeld van een dergelijk ding?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 20:53
MsG schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:43:
Het spul verouderd inderdaad extreem snel. Ik zit nog steeds op 250mm met analoge BLHeli ESC's en een SP Racing F3. Vlieg niet zo vaak, maar binnenkort begint het weer een beetje te kunnen. Het moet vooral een beetje warmer worden.

Moet de kijkdoos Quanum Cyclops nog eens van de OLED upgrade voorzien. En ook m'n zelfbouw FliteTest Mini Arrow eens af maken.

Ik heb onlangs voor een tientje een Eachine TX02 gekocht:
[afbeelding]

Voor een eventuele Chinawhoop, óf wellicht op m'n wing. Maar weet iemand het bereik qua beeld van een dergelijk ding?
Onlangs zelf broertje hiervan de TX03 op Bugs2 gemonteerd en zat toen op 700 meter en ongeveer 75 meter hoog

• amas

amas

Kars schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:38:
[...]

Cool!
Ik mis nog een radio en ontvanger en een videotransmitter, of heb je die al?
Ja die had ik nog van een vorige build. Maar die is vanwege wat kortsluiting probleempjes niet meer in leven :X

Wat een idioot...drone direct de shredder in.
Boete voor dronepiloot die redding schaatser Ter Aar in de weg zat #omroepwest

http://www.omroepwest.nl/...ser-Ter-Aar-in-de-weg-zat

Youtube

• BoAC
Radiance schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:12:
Wat een idioot...drone direct de shredder in.
Boete voor dronepiloot die redding schaatser Ter Aar in de weg zat #omroepwest

http://www.omroepwest.nl/...ser-Ter-Aar-in-de-weg-zat
Zulke lui maken idd de hobby gewoon kapot.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Het "we werken veilig, of we werken niet" wordt ook wel een beetje tot in den treurigheid gebruikt als excuus om de zwarte piet toe te kunnen spelen. Alsof een touw vanuit de heli nou zoveel zou aantrekken van dergelijke drone.

Die persoon in het water lijkt mij op dat moment wel wat belangrijker dan een getoucheerd touwtje.

Blijft het verder wel een domme actie van de dronevlieger, maar gebruik dat dan niet als excuus om een redding dan maar uit te stellen dan wel niet uit te voeren.

[ Voor 20% gewijzigd door BLACKfm op 06-03-2018 09:18 ]

BLACKfm schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:17:
Het "we werken veilig, of we werken niet" wordt ook wel een beetje tot in den treurigheid gebruikt als excuus om de zwarte piet toe te kunnen spelen. Alsof een touw vanuit de heli nou zoveel zou aantrekken van dergelijke drone.

Die persoon in het water lijkt mij op dat moment wel wat belangrijker dan een getoucheerd touwtje.

Blijft het verder wel een domme actie van de dronevlieger, maar gebruik dat dan niet als excuus om een redding dan maar uit te stellen dan wel niet uit te voeren.
Ehh wat..? |:(
Heb je enig idee hoe een goed gecoördineerde reddingsactie eruit ziet? Daar is geen plaats voor een drone die zó in de weg vliegt. Dit frustreert de operatie enorm, want je weet gewoon niet wat er gebeurd als het touw de drone zou raken.

Die drone heeft daar gewoon niets te zoeken, dus die boete is volledig terecht.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

BLACKfm schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:17:

Het is niet zozeer de drone en het touw, maar een drone in de lucht waarvan ze niet kunnen voorspellen wat ie doet...

Die heli zorgt voor flink wat luchtverplaatsing, daar zal die drone sowieso niet goed mee omgaan. (iemand kan dat ding daardoor in z'n gezicht/whatever krijgen)
Daarnaast kan de snuggere dronepiloot de drone in het pad van de heli sturen, waarmee de heli beschadigd kan worden, met de mogelijke gevolgen... Is dat zo moeilijk om te bedenken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:34
Kars schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:05:
[...]

Ehh wat..? |:(
Heb je enig idee hoe een goed gecoördineerde reddingsactie eruit ziet? Daar is geen plaats voor een drone die zó in de weg vliegt. Dit frustreert de operatie enorm, want je weet gewoon niet wat er gebeurd als het touw de drone zou raken.

Die drone heeft daar gewoon niets te zoeken, dus die boete is volledig terecht.
Ook simpelweg communicatie. Als er een drone tussen mij en het slachtoffer hangt moet ik al flink schreeuwen om instructies te geven of te communiceren. Niet echt handig.

FreeReef.nl

• TheRicolaa10
Morgen is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de huidige drone wetgeving, voor verruiming van de mogelijkheden. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Ik hoop dat ze huidige commerciële wetgeving realistischer maken waardoor het voor hen makkelijker wordt om klussen aan te nemen.

Dronewatch had een onderzoek verricht onder de ROC-(L) houders voor het gesprek in de Tweede Kamer. Interessante uitkomst.

[ Voor 18% gewijzigd door TheRicolaa10 op 07-03-2018 17:07 ]

• Lucienvg
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 20:09
Volgens mij is het hele verhaal over de drone en de schaatser fake news!!!!
Het is zelfs op tv geweest, en nergens kan ik iets vinden over een drone die de redding heeft belemmert.
Regio nieuws en fotoshop ?

[edit]
Vanaf 12 sec zie je duidelijk het beeld waarvan een screenshot is gemaakt en de drone er in is geshoped zoals te zien is bij https://www.omroepwest.nl/nieuws/3597982/Boete-voor-dronepiloot-die-redding-schaatser-Ter-Aar-in-de-weg-zat De enige idioot hier was een schaatser, die zich zelf en andere ingevaar heeft gebracht door op gevaarlijk ijs te gaan schaatsen! FAKE NEWS dus!

[ Voor 52% gewijzigd door Lucienvg op 07-03-2018 23:20 ]

• BoAC
Lucienvg schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:37:
Volgens mij is het hele verhaal over de drone en de schaatser fake news!!!!
Het is zelfs op tv geweest, en nergens kan ik iets vinden over een drone die de redding heeft belemmert.
Regio nieuws en fotoshop ?

[video]

[edit]
Vanaf 12 sec zie je duidelijk het beeld waarvan een screenshot is gemaakt en de drone er in is geshoped zoals te zien is bij https://www.omroepwest.nl/nieuws/3597982/Boete-voor-dronepiloot-die-redding-schaatser-Ter-Aar-in-de-weg-zat De enige idioot hier was een schaatser, die zich zelf en andere ingevaar heeft gebracht door op gevaarlijk ijs te gaan schaatsen! FAKE NEWS dus!
https://www.politie.nl/ni...js-gezakte-schaatser.html :?

Overigens zie je na 26 seconden dat het beeld ineens is overgeslagen.. daartussen kan prima de drone hebben gevlogen. Ik vind je onderbouwing nog niet steekhoudend..

[ Voor 82% gewijzigd door BoAC op 08-03-2018 08:02 ]

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

BoAC schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 06:16:
[...]

https://www.politie.nl/ni...js-gezakte-schaatser.html :?

Overigens zie je na 26 seconden dat het beeld ineens is overgeslagen.. daartussen kan prima de drone hebben gevlogen. Ik vind je onderbouwing nog niet steekhoudend..
De foto is ook zo fake als het maar kan. Die drone is gephotoshopped. Kijk maar naar onderstaande afbeelding. Je ziet gewoon de losse pixels van een kwastje. En het licht van de zon komt bij de drone anders binnen dan bij die man ik het wak. :+ :+ Mooie stemmingsmakerij.

https://i.imgur.com/6wgUhVP.png

Deze foto heb ik gephotoshopped, ik heb de quadcopter aan het plaatje toegevoegd. En zie, zelfde pixels.
https://i.imgur.com/kkuBeW2.png

Wie heeft er zin in wat vitamine FPV?

[ Voor 30% gewijzigd door DutchWalnut op 09-03-2018 07:45 ]

• BoAC
DutchWalnut schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:08:
[...]

Het is ook zo fake als het maar kan. Die drone is gephotoshopped. Kijk maar naar onderstaande afbeelding. Je ziet gewoon de losse pixels van een kwastje. En het licht van de zon komt bij de drone anders binnen dan bij die man ik het wak. :+ :+ Mooie stemmingsmakerij.

[afbeelding]

Deze foto heb ik gephotoshopped, ik heb de quadcopter aan het plaatje toegevoegd. En zie, zelfde pixels.
[afbeelding]
Dat de foto geshopped is, oké dat kan.. Als het fake is heeft de persvoorlichter van de Politie wel wat uit te leggen.. Waar baseren zij hun nieuwsberichten op? Op de media of hun eigen waarnemingen?
[video]
Je doet et geweldig! Zo ver ben ik nog niet..

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

BoAC schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:26:
[...]

Dat de foto geshopped is, oké dat kan.. Als het fake is heeft de persvoorlichter van de Politie wel wat uit te leggen.. Waar baseren zij hun nieuwsberichten op? Op de media of hun eigen waarnemingen?

[...]

Je doet et geweldig! Zo ver ben ik nog niet..
Of het artikel nu fake is of niet. De foto is in ieder geval fake.

Thanks man! Ik probeer nu echt meer vlieguren te werven 8)

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:47
[...]

De foto is ook zo fake als het maar kan. Die drone is gephotoshopped. Kijk maar naar onderstaande afbeelding. Je ziet gewoon de losse pixels van een kwastje. En het licht van de zon komt bij de drone anders binnen dan bij die man ik het wak. :+ :+ Mooie stemmingsmakerij.

[afbeelding]

[afbeelding]

[video]
Wat zijn nieuwswebsites tegenwoordig waardeloos zeg... Ik heb door middel van de knop ''correctie melden'' in het artikel de redactie gevraagd om opheldering en rectificatie van de afbeelding in het artikel.

-Edit-

Ik heb reactie ontvangen van de redactie:
De afbeelding bij het artikel is niet uit een video. De foto is genomen door een persfotograaf, een waar wij vaker zaken mee doen. Hij heeft mij verzekerd dat de drone niet in de afbeelding is aangebracht maar dat die er weldegelijk vloog op het moment dat hij de foto maakte. Het kan dat de beelden later gemaakt zijn en dat de drone daarom, daar niet op te zien is.

Verder staat vast dat de dronepiloot een boete heeft gehad omdat de politie vond dat hij de reddingsactie frustreerde. Het is dus de dronepiloot, in dit geval, die het gebruik van drones in een kwaad daglicht stelt. Ons artikel bevat geen onjuistheden, dus ik zie ook niet de noodzaak om te rectificeren.
Ik ga nog even met hem mailen.

[ Voor 29% gewijzigd door Neyluzz op 08-03-2018 13:08 ]

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[video]
Ik kan uit jouw foto niet opmaken dat de drone erin is geshopt. Die artifacts zie je om veel meer objecten.

Dus nee, ik denk niet dat het FAKE NEWS!1!! is en dat de drone daar wel degelijk vloog.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
MsG schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:43:

En ook m'n zelfbouw FliteTest Mini Arrow eens af maken.
Heb je dan de "foam" besteld van flitetest? Ik vraag me al heel lang af wat hier in nederland nou voor geschikt is. Kan in de bouwmarkt enz. ook niet echt iets vinden wat er naar mijn idee op lijkt.

Over dat nieuwsbericht, er kan toch iemand creatief geweest zijn, en een drone op die foto geshopped hebben? Dat doet voor de rest niets af aan het verhaal. Het kan gewoon nog steeds gebeurd zijn.
Als het echt gebeurd is zal de foto ook niet het enige bewijs zijn.

Vind het ook wel een vreemd verhaal, maar goed. Er is toch niemand zo achterlijk dat ze boven een persoon blijven hangen die vast zit in een wak? Tenminste, een keer kijken snap ik, maar je blijft toch geen 5 minuten hangen?
Helemaal als er dan een hele reddingsoperatie opgezet word, vlieg je toch gewoon weg? Je moet dan wel heel achterlijk zijn om gewoon te blijven vliegen.

Ik heb ook wel meer nieuwsberichten gezien die nogal aangedikt waren, laatst ook nog een verhaal over een helicopter die gecrashed zou zijn door een drone. Maar wat blijkt nou, de piloot had gewoon een fout gemaakt bij het landen, had helemaal niets met de drone te maken die toevallig ook in de buurt was.

[ Voor 57% gewijzigd door WEBGAMING op 08-03-2018 17:16 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:29

MsG

Forumzwerver

WEBGAMING schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Heb je dan de "foam" besteld van flitetest? Ik vraag me al heel lang af wat hier in nederland nou voor geschikt is. Kan in de bouwmarkt enz. ook niet echt iets vinden wat er naar mijn idee op lijkt.
Ik haal het bij een vloerenzaak in Groningen. Gewoon simpele recht-toe-recht-aan ondervloer. Dus geen papier aan weerszijden, maar op zich werkt het wel prima. 4 euro voor een grote plaat. Ander alternatief is een hobbywinkel voor knutselen en verven enzo, die hebben soms ook wel de variant met wèl papier aan beide kanten, maar is vaak een stuk duurder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• WEBGAMING
MsG schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:07:
[...]

Ik haal het bij een vloerenzaak in Groningen. Gewoon simpele recht-toe-recht-aan ondervloer. Dus geen papier aan weerszijden, maar op zich werkt het wel prima. 4 euro voor een grote plaat. Ander alternatief is een hobbywinkel voor knutselen en verven enzo, die hebben soms ook wel de variant met wèl papier aan beide kanten, maar is vaak een stuk duurder.
Aha, dan zal ik eens een vloerenzaak in lopen. Had ook gekeken voor ondervloer in de bouwmarkt, maar alles wat ik zag was behoorlijk zwaar. Je kan er ook zelf papier op lijmen, of tape voor wat meer stevigheid had ik wel gezien.
Kars schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:58:
[...]

Ik kan uit jouw foto niet opmaken dat de drone erin is geshopt. Die artifacts zie je om veel meer objecten.

Dus nee, ik denk niet dat het FAKE NEWS!1!! is en dat de drone daar wel degelijk vloog.
Dat er een drone heeft gevlogen geloof ik ook wel. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een foto 'opgeleukt' word om het verhaal meer kracht te geven. Photoshop? Ik zou het niet durven zeggen...

In other news:

Wat is die jongen toch goed. Persoonlijk vind ik deze kitesurf beelden ook veel leuker om naar te kijken dan de statische plaatjes van een gemiddelde DJI drone.
Begrijp me niet verkeerd: DJI maakt echt pracht spul. Maar de beelden zijn soms wel wat statisch. Wat meer dynamiek maakt het filmpje al snel wat interessanter.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TheRicolaa10
ChojinZ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:00:
[...]

In other news:
[video]
Wat is die jongen toch goed. Persoonlijk vind ik deze kitesurf beelden ook veel leuker om naar te kijken dan de statische plaatjes van een gemiddelde DJI drone.
Begrijp me niet verkeerd: DJI maakt echt pracht spul. Maar de beelden zijn soms wel wat statisch. Wat meer dynamiek maakt het filmpje al snel wat interessanter.
Ik volg hem ook al een tijdje, net als BanniUK (Winnaar WK Droneracen in Dubai). Die 2 gasten maken echt toffe videos en kunnen behoorlijk vliegen :9~ . Ik zou bijna mijn Phantom inruilen en overstappen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheRicolaa10 op 08-03-2018 21:44 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:39

[afbeelding]
Ik zou het juist omdraaien. Zoek een filmpje met een drone en kijk of deze (JPG) artifacts dan voorkomen.
(Hieronder een shot aan van een random video. Gewoon de bovenste video bij zoeken op "DJI drone" @ Youtube :P )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PUokztN.png
Link: Shot is op ~15,5 seconden.

Lijkt me dat dit niet fake is. :)
Ook lijkt het licht in beide gevallen van rechts te komen. Dus zo vreemd kijk ik er niet tegenaan.

Heeft gewoon te maken met de compressie. (wss in de nabewerking van de foto.) De betreffende foto komt sowieso niet uit die video. Let maar op de positie van de reddingsman .t.o.v de bomen op de achtergrond.

Als je je eigen Photoshop als .bmp of JPG in Quality=12 zou opslaan zou dit volgens mij niet mogen gebeuren... :)

Maar zelfs al is hij geshopped door 2 vlak na elkaar genomen foto's te combineren om zo een wat meer details in beeld te krijgen snap ik het best.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:04
Jahoor, grote brand hier - drone(‘s) erboven.. komt de politie heli. Volgens mij waren de drones net weg, maar dit is precies waarom je daar dan niet (in het donker, binnen bebouwde kom) boven een calamiteit moet vliegen. En zo komen we aan strengere regels.

Oke, de beelden zijn indrukwekkend - maar het is het niet waard.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Bugs3
Geen hoogstaande kunstjes. Wel lekker binnen op de bank hangen en toch buiten vliegen :)

YouTube: KingKong / LDARC ET100

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hoe zit het eigenlijk met de uitsluiting in artikel 2 lid e?

Mag ik gewoon in onze straat vliegen (30km zone), mits ik niet boven de bebouwing uitkom?

Artikel 2 lid e:
de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

Youtube: DashcamNL

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:02
dfrenner schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:21:

Mag ik gewoon in onze straat vliegen (30km zone), mits ik niet boven de bebouwing uitkom?
Je moet de tekst lezen als "je mag niet vliegen in een gebied met aaneengesloten bebouwing en ook niet boven een weg die geen 30km-weg is". Dat het een 30km-weg is is dus geen vrijbrief, als die weg in een gebied met aaneengesloten bebouwing ligt.

Je mag niet boven een gebied met aaneengesloten bebouwing vliegen. Het gaat dus niet alleen om de gebouwen zelf, maar om het hele gebied waarin die bebouwing staat. Niemand weet precies waar "gebied" ophoudt: is heel Nederland een gebied met aaneengesloten bebouwing? (nee) Is een woonwijk dat? (ja, misschien) En een voetbalveld of park in een woonwijk? Is de hele bebouwde kom een gebied met aaneengesloten bebouwing?
Het lijkt me in ieder geval dat als je twee rijen huizen (aaneengesloten bebouwing) hebt met een straat er tussen, dat dat wel een gebied met aaneengesloten bebouwing moet zijn, omdat een kleinere notie van gebied eigenlijk niet mogelijk is (want dan valt er niks onder behalve de bebouwing zelf).

Als je het verantwoord doet, anderen geen overlast bezorgt en een rustige plek uitkiest, gaat er denk ik niemand moeilijk doen of dat voetbalveld nu onder het gebied met aaneengesloten bebouwing valt of niet. Maar als je midden op straat gaat vliegen met een grote Phantom dan gaat daar misschien iemand wél een probleem van maken (en dan heb je weinig aan "ja maar het is een 30km-weg").
Bugs3 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:16:
Geen hoogstaande kunstjes. Wel lekker binnen op de bank hangen en toch buiten vliegen :)

YouTube: KingKong / LDARC ET100
Niks mis mee hoor! Zolang je maar plezier hebt! Daarnaast ziet het er gewoon leuk uit. :)
Volgende keer wel ff uitkijken voor auto's he! ;)

Tip: Ik heb zelf ook een KK ET100 en vlieg daarmee voornamelijk in Horizon mode. Indoor heb je dan toch de stabiliteit van Angle mode, maar mocht je eens gek willen doen (flipje hier, rolletje daar) dan kan je toch gebruik maken van Acro mode.

Flips en rolls indoor gaan ook een stuk makkelijker. Als je uit de roll/flip komt, gewoon je stick loslaten en hij stabiliseert zichzelf. :+

Wellicht wat minder skill-full als volldige Acro mode, maar soms wil je ook weleens gewoon lekker makkelijk en relaxed kunnen vliegen. 8)

Tip 2: Hij pakt ook 3S LiPo's. Zelf getest en dat vliegt vooral buiten net ff wat lekkerder. Voor indoor gewoon 2S aanhouden. 3S is dan weer net te snel. :)
dfrenner schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:21:

Artikel 2 lid e:
de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07
Het anwoord weet ik niet, maar je moet gewoon commen sense gebruiken. Of het nu mag of niet, ik zou het in mijn straat nooit doen. Daarvoor is het te druk. Sowieso ga ik zelf elk risico uit de weg. Ik zoek rustige/stille plekken op en zodra er ook maar iemand of iets in de buurt is, zet ik mijn quad aan de grond. Met drones zit een ongelukje in een klein hoekje.

Eea is ook afhankelijk van het formaat. Met een micro ben ik wel wat makkelijker dan met mijn 5" quad.

Met welke drone vlieg je?

[ Voor 37% gewijzigd door ChojinZ op 10-03-2018 23:55 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ChojinZ schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:23:

Het anwoord weet ik niet, maar je moet gewoon commen sense gebruiken. Of het nu mag of niet, ik zou het in mijn straat nooit doen. Daarvoor is het te druk. Sowieso ga ik zelf elk risico uit de weg. Ik zoek rustige/stille plekken op en zodra er ook maar iemand of iets in de buurt is, zet ik mijn quad aan de grond. Met drones zit een ongelukje in een klein hoekje.

Eea is ook afhankelijk van het formaat. Met een micro ben ik wel wat makkelijker dan met mijn 5" quad.

Met welke drone vlieg je?
Ik vloog met de Mavic pro. Die heb ik verkocht voor een upgrade.

Toen kwam de air, maar dat heeft een te hoog spark gehalte voor mij. Daarnaast mist ocusync.
Dus nu wacht ik op de Mavic Pro II.

Laatste dat ik hoorde is dat hij waarschijnlijk niet in maart wordt aangekondigd, maar in juni 😡

Geduld wordt op de proef gesteld...

Als er van de zomer nog geen upgrade is, sluit ik niet uit dat ik weer een Mavic Pro koop.

Youtube: DashcamNL

• JB
  • Registratie: Mei 2002

JB

Cédric roelt!

Vanaf morgen weer een drone in de aanbieding bij Aldi. Iemand ervaring met die dingen? Voor 40 euro lijk je veel bang voor buck te krijgen maar is het wat? Vind het ook zonde van 40euro als dat ding buiten weg waait. Gewoon voor de leuk met zoontje op een weekendje weg ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2018/03/11/2BB2108F-A219-431F-AA41-20C9FE6930A6.jpg

Mijn boefje is liev!

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:22:
Vanaf morgen weer een drone in de aanbieding bij Aldi. Iemand ervaring met die dingen? Voor 40 euro lijk je veel bang voor buck te krijgen maar is het wat? Vind het ook zonde van 40euro als dat ding buiten weg waait. Gewoon voor de leuk met zoontje op een weekendje weg ofzo.

[afbeelding]
Deze is zo groot als je handpalm, en als er wind staat waait hij weg.

Maar dat betekend niet dat je geen uren plezier met dit ding kunt hebben. Zet een stofzuiger in je huiskamer en je bent al een uur bezig fatsoenslijk rondjes eromheen te vliegen.

Vind je zoon waarschijnlijk top.

Maar, het probleem is dat je geen reserve onderdelen hebt. Althans, zoek ze maar eens.
Ik zou je dus eerder adviseren voor een Hubsan X4 te gaan.... zelfde prijs.
https://www.hubsan-winkel...x4-micro-drone-h107p.html
Of elders met camera voor minder geld...
https://www.banggood.com/...mmds=buy&cur_warehouse=CN
(camera is trouwens geen bal waard dus ik zou zonder camera pakken want dat scheelt gewicht en dan vlieg je langer)

FreeReef.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

@World Citizen Dank voor je info! De JCQ lijkt op YouTube toch wel wat groter dan je handpalm?

Camera boeit me inderdaad niet, dus die hoeft er niet op te zitten.

Enige wat ik fijn zou vinden, is dat zo’n ding zelf stabiel in de lucht gaat hangen, zonder constant bij te moeten sturen met de remote. Heb zo’n handpalm ding gehad maar die kreeg je niet stil in de lucht. Constant bijregelen om nergens tegen aan te botsen.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 11-03-2018 13:38 ]

Mijn boefje is liev!

dfrenner schreef op zondag 11 maart 2018 @ 08:24:
[...]

Ik vloog met de Mavic pro. Die heb ik verkocht voor een upgrade.

Toen kwam de air, maar dat heeft een te hoog spark gehalte voor mij. Daarnaast mist ocusync.
Dus nu wacht ik op de Mavic Pro II.

Laatste dat ik hoorde is dat hij waarschijnlijk niet in maart wordt aangekondigd, maar in juni 😡

Geduld wordt op de proef gesteld...

Als er van de zomer nog geen upgrade is, sluit ik niet uit dat ik weer een Mavic Pro koop.
Met een Air/Mavic zou ik persoonlijk niet in de straat gaan vliegen. Daarvoor is hij simpelweg te groot. Mocht je crashen, dan is de kans aanwezig dat je de spullen van een ander beschadigd.
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:36:

Enige wat ik fijn zou vinden, is dat zo’n ding zelf stabiel in de lucht gaat hangen, zonder constant bij te moeten sturen met de remote. Heb zo’n handpalm ding gehad maar die kreeg je niet stil in de lucht. Constant bijregelen om nergens tegen aan te botsen.
Dat gaat je in die prijsklasse niet lukken. Om volledig stil te hangen zal je een GPS sensor moeten hebben. En die vind je niet in die prijsklasse. Zonder GPS zal een drone nooit volledig stil kunnen staan op 1 plek. Ook is de drone nog zo gebalanceerd en is alles tot perfectie getrimmed, drifting zal je altijd blijven houden.

Echter, een goed gebalanceerde drone zonder GPS is alsnog vrij makkelijk te besturen. Ja, hij zal gaan driften. Maar de drift zal niet heel sterk zijn waardoor je zat tijd hebt om te corrigeren.

[ Voor 29% gewijzigd door ChojinZ op 11-03-2018 13:59 ]

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:36:
@World Citizen Dank voor je info! De JCQ lijkt op YouTube toch wel wat groter dan je handpalm?

Camera boeit me inderdaad niet, dus die hoeft er niet op te zitten.

[video]
Ahja hij is iets groter inderdaad. Excuus.

Ik vind het doel in deze het belangrijkst en dat is lol met je zoon hebben.

Dan blijft voor mij de enigste reden om nee te zeggen tegen de Aldi drone, reserve onderdelen.

Voor de rest ga je er op een zonnige dag echt een hoop plezier uit halen. Je gaat echter gegarandeerd crashen en dan gaat er gegarandeerd een propellor stuk.

Op de scouting heb ik een aantal Hubsans neergelegd en een hele doos aan reserve onderdelen. Daar moet je op een vliegdag dan al snel elke 10 minuten iets fixen...

Dat je plezier gaat hebben is een feit, maar het is zo kut als je na 10 min al weer naar huis moet.

FreeReef.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

@ChojinZ Daar was ik al bang voor. Nu wil ik het budget best een beetje opkrikken als het serieus meerwaarde bied en zag ik de Tello maar daar is (nog) geen levertijd van bekend. Omdat deze "powerd by DJI" zijn, dacht ik voor 100 euro wel iets fatsoenlijks gevonden te hebben...

Mijn boefje is liev!

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:37:
@ChojinZ Daar was ik al bang voor. Nu wil ik het budget best een beetje opkrikken als het serieus meerwaarde bied en zag ik de Tello maar daar is (nog) geen levertijd van bekend. Omdat deze "powerd by DJI" zijn, dacht ik voor 100 euro wel iets fatsoenlijks gevonden te hebben...
Heb je een winkel in de buurt of moet je alles gaan bestellen ?
Want als je een winkel hebt zou ik dus gewoon kiezen wat ze daar op voorraad hebt.

Nogmaals ik neem aan dat het om de fun gaat en niet perse om het leren bouwen en afstellen van drones.

FreeReef.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

World Citizen schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:39:
[...]

Heb je een winkel in de buurt of moet je alles gaan bestellen ?
Want als je een winkel hebt zou ik dus gewoon kiezen wat ze daar op voorraad hebt.

Nogmaals ik neem aan dat het om de fun gaat en niet perse om het leren bouwen en afstellen van drones.
Niet echt gekeken naar winkels in de buurt. Het gaat inderdaad om de fun en papa zal voornamelijk vliegen met het ding. Repareren doet papa ook zelf :+

Mijn boefje is liev!

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Niet echt gekeken naar winkels in de buurt. Het gaat inderdaad om de fun en papa zal voornamelijk vliegen met het ding. Repareren doet papa ook zelf :+
Je zit in een lastig parket. Ik herken het wel.

Ik zie ook wel eens iets, en dan wil ik het eigenlijk gewoon doen zonder er ineens helemaal in verzeild te raken.
Echter als je dan wat gaat zoeken kom je erachter dat er een hoop troep is met randvoorwaarden, en dat het betere spul eigenlijk gewoon 200 euro plus is.

Dat is kut, maar dan zou ik in jouw geval gewoon de knoop doorhakken en dat ding halen. Geniet er gewoon van zolang het duurt en vergeet die 40 euro.

Tuurlijk kun je nu ook ineens die stap naar fatsoenlijk materiaal maken maar dat is te duur voor gewoon wat fun, en vraagt ook weer meer kennis en inzet.

Ik adviseer daarom altijd een hubsan. Dan kunnen mensen lekker vliegen en klooien. Als het stuk is heb je voor een euro of 4 reserve onderdelen, en als naar een jaar blijkt dat je het nog steeds leuk vind kun je verder kijken.

Ik moet bekennen dat als ik een compacte drone voor buiten adviseer ik al erg snel afstap van kant en klaar, en naar custom ga kijken. Ik kan je dan ook niet echt een advies geven over wat wel goed is, maar niet te duur.

FreeReef.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

World Citizen schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Je zit in een lastig parket. Ik herken het wel.

Ik zie ook wel eens iets, en dan wil ik het eigenlijk gewoon doen zonder er ineens helemaal in verzeild te raken.
Echter als je dan wat gaat zoeken kom je erachter dat er een hoop troep is met randvoorwaarden, en dat het betere spul eigenlijk gewoon 200 euro plus is.

Dat is kut, maar dan zou ik in jouw geval gewoon de knoop doorhakken en dat ding halen. Geniet er gewoon van zolang het duurt en vergeet die 40 euro.

Tuurlijk kun je nu ook ineens die stap naar fatsoenlijk materiaal maken maar dat is te duur voor gewoon wat fun, en vraagt ook weer meer kennis en inzet.

Ik adviseer daarom altijd een hubsan. Dan kunnen mensen lekker vliegen en klooien. Als het stuk is heb je voor een euro of 4 reserve onderdelen, en als naar een jaar blijkt dat je het nog steeds leuk vind kun je verder kijken.

Ik moet bekennen dat als ik een compacte drone voor buiten adviseer ik al erg snel afstap van kant en klaar, en naar custom ga kijken. Ik kan je dan ook niet echt een advies geven over wat wel goed is, maar niet te duur.
Vind het alleen al top dat er mee gedacht wordt! De prijs zegt inderdaad niet zoveel in deze categorie dus liever voor 40 euro lol dan voor 100 euro kat in de zak. Als het aan de andere kant voor 100 euro significant meer fun en stabiel vliegen oplevert (Parrot Fly :?) dan heb ik dat er wel weer voor over... Lastig, lastig...

Mijn boefje is liev!

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Vind het alleen al top dat er mee gedacht wordt! De prijs zegt inderdaad niet zoveel in deze categorie dus liever voor 40 euro lol dan voor 100 euro kat in de zak. Als het aan de andere kant voor 100 euro significant meer fun en stabiel vliegen oplevert (Parrot Fly :?) dan heb ik dat er wel weer voor over... Lastig, lastig...
Je kunt natuurlijk ook gewoon iets heel anders kiezen zoals een traditonele RC race auto.
Dat gaat minder snel echt stuk zodat je niet meer kunt rijden...

Zo heeft mijn papa mij ook vermaakt op vakantie :D

Drones vliegen.... en die vallen vaker uit de lucht dan een auto zeg maar..... En dingen die vallen gaan stuk :+
Risico RC auto = redelijk
Risico Drone = vergroot

FreeReef.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

World Citizen schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Je kunt natuurlijk ook gewoon iets heel anders kiezen zoals een traditonele RC race auto.
Dat gaat minder snel echt stuk zodat je niet meer kunt rijden...

Zo heeft mijn papa mij ook vermaakt op vakantie :D

Drones vliegen.... en dat valt vaker uit de lucht dan een auto zeg maar..... En dingen die vallen gaan stuk :+
Risico RC auto = redelijk
Risico Drone = vergroot
Dat is voor later en daar ben ik meer in thuis. Staat vanalles in de garage van elektrische buggie tot 2.1cc subaru :P

Mijn boefje is liev!

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:18:
[...]
Dat is voor later en daar ben ik meer in thuis. Staat vanalles in de garage van elektrische buggie tot 2.1cc subaru :P
Ja als je de helft al in huis hebt zoals soldeerbout en krimpkous en connectoren en overig gereedschap, dan is de stap naar een custom drone wel makkelijk.

Waarschijnlijk heb je genoeg ervaring met zenders en ontvangers, en dat scheelt echt al een week leren.

Zie het zo,
HPI = DJI
TRAXXAS = is bijna DJI

Al de andere merken in drone wereld zijn niet zo goed ondersteund en beschikbaar als HPI of TRAXXAS.
Je kunt dus niet echt een kant en klaar breed ondersteunde drone kopen buiten DJI.

Wellicht is een los frame, motoren, ESC, en FC wel een veel betere keus voor je, maar de ham vraag is.... wil je er aan beginnen ?

FreeReef.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

World Citizen schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:24:
[...]

Ja als je de helft al in huis hebt zoals soldeerbout en krimpkous en connectoren en overig gereedschap, dan is de stap naar een custom drone wel makkelijk.

Waarschijnlijk heb je genoeg ervaring met zenders en ontvangers, en dat scheelt echt al een week leren.

Zie het zo,
HPI = DJI
TRAXXAS = is bijna DJI

Al de andere merken in drone wereld zijn niet zo goed ondersteund en beschikbaar als HPI of TRAXXAS.
Je kunt dus niet echt een kant en klaar breed ondersteunde drone kopen buiten DJI.

Wellicht is een los frame, motoren, ESC, en FC wel een veel betere keus voor je, maar de ham vraag is.... wil je er aan beginnen ?
Altijd gedacht om richting nitro helikopters te bewegen ooit, maar nu er kids zijn is dat allemaal wat verder van mijn bed show.

Voor nu is het puur lol en snel kunnen gassen. Zie overigens een Hubsan met GPS op Amazon:

https://www.amazon.de/dp/...sw_r_wa_api_n4tPAbV2KKVH3

Mijn boefje is liev!

• World Citizen
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:36:
[...]

Altijd gedacht om richting nitro helikopters te bewegen ooit, maar nu er kids zijn is dat allemaal wat verder van mijn bed show.

Voor nu is het puur lol en snel kunnen gassen. Zie overigens een Hubsan met GPS op Amazon:

Ik ook, ik wilde altijd al zo een Nitro Heli. Maar ik realiseerde me dat die dingen echt stuk stuk zijn als ze crashen. En ik wist ook wat een setje bladen en zo een kop kost... Dus ik was NET verstandig genoeg dat niet te kopen.

Maar tenopzicht van een Heli zijn drones juist weer een stap makkelijker. De props zijn goedkoop en een dure kop zit er niet op.

Tevens kun je ze makkelijker stabiel houden dan een Heli. Dus vandaar ook dat ook ooit tot drones werd aangetrokken. Het zat tussen een heli en een auto in kwa prijs, onderhoud en leercurve.

FreeReef.nl

JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:36:
[...]

Jij bent een beetje een apart geval. :+

De meeste 'nieuwelingen' hier hebben totaal geen RC ervaring. Bij die doelgroep past drones zoals de Hubsan. Maar jij hebt al wat RC ervaring. Ik vermoed zelf dat je dan snel uitgekeken bent op een Hubsan en graag wat meer/beters zou willen (aanname). Wellicht is het dan toch interessanter om naar zelfbouw te kijken. Of RTF met onderdelen die makkelijk te vervangen zijn.

GPS moet je je niet op blind starten. Nu lijkt het nog heel lastig om de drone stil te houden. Maar oefen 2 uurtjes en dan heb je dat wel redelijk onder de knie. Naar mijn mening is GPS overrated en enkel handig als je serieus wil filmen. Maar als je gewoon wat lol wilt hebben en wat wil rondvliegen heb je eigenlijk helemaal geen GPS nodig.

Misschien is dit een idee:
https://www.banggood.com/...ducts__1&cur_warehouse=CN

Dit vliegt leuk, je krijgt er meteen een wat betere transmitter bij, alle onderdelen zijn voor een habbekrats te vervangen, er zijn veel tips en mods te vinden voor dit model (grote community) en qua prijs is het nog redelijk te betalen.
Voorwaarde is wel dat je van knutselen moet houden. Hier draait custom software (betaflight/cleanflight) op die je kan (en moet) tweaken. Daarnaast zal je er na een crash weleens wat sneuvelen en zal je de soldeerbout moeten pakken.

Is dit (het knutselen) toch niet wat je zoekt, en wil je wat makkelijkers, ga dan gewoon voor de Hubsan.

• Bugs3
ChojinZ schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:23:
[...]

Niks mis mee hoor! Zolang je maar plezier hebt! Daarnaast ziet het er gewoon leuk uit. :)
Volgende keer wel ff uitkijken voor auto's he! ;)

Tip: Ik heb zelf ook een KK ET100 en vlieg daarmee voornamelijk in Horizon mode. Indoor heb je dan toch de stabiliteit van Angle mode, maar mocht je eens gek willen doen (flipje hier, rolletje daar) dan kan je toch gebruik maken van Acro mode.

Flips en rolls indoor gaan ook een stuk makkelijker. Als je uit de roll/flip komt, gewoon je stick loslaten en hij stabiliseert zichzelf. :+

Wellicht wat minder skill-full als volldige Acro mode, maar soms wil je ook weleens gewoon lekker makkelijk en relaxed kunnen vliegen. 8)

Tip 2: Hij pakt ook 3S LiPo's. Zelf getest en dat vliegt vooral buiten net ff wat lekkerder. Voor indoor gewoon 2S aanhouden. 3S is dan weer net te snel. :)
Bedankt voor de tips. Ga ik mee aan de slag.

Ik heb geen 3S batterijen dus die moet ik nog aanschaffen. Heb je daar ook tips voor? De 2S die ik gebruik heb ik van Betafpv 600Mah. Ben daar tevreden over want vlieg er met de ET100 makkelijk 5,5 minuten mee zonder dat ze warm worden.
Lijkt mij een mooie deal als het inclusief de FlySky is. Daar kun je ook nog andere quads mee besturen.

• WEBGAMING
World Citizen schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:24:
[...]

Zie het zo,
HPI = DJI
TRAXXAS = is bijna DJI

Hpi is falliet, en er zijn praktisch geen onderdelen meer van te koop.
Traxxas is overal te koop, en super beschikbaar.

Je hebt je vergelijking verkeerd om. ;) Een paar jaar geleden had je nog gelijk, nu (helaas) niet meer.
Er zijn ook best wat meer drone merken met fatsoenlijke ondersteuning, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde hubsan.

Over die drone voor de lol, zou inderdaad eens op banggood kijken. Voor 20-30 euro heb je iets vergelijkbaars. Koop je er 2, heb je altijd genoeg reserve onderdelen.
Vaak zijn onderdelen van "toy grade" quadcopters ook op banggood te bestellen.

De eachine tiny is ook leuk, maar niet echt voor kinderen. Als je de volledige ervaring wil zal je daar ook een fpv bril of scherm bij moeten bestellen.

[ Voor 35% gewijzigd door WEBGAMING op 11-03-2018 20:32 ]

Bugs3 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:46:
[...]

Bedankt voor de tips. Ga ik mee aan de slag.

Ik heb geen 3S batterijen dus die moet ik nog aanschaffen. Heb je daar ook tips voor? De 2S die ik gebruik heb ik van Betafpv 600Mah. Ben daar tevreden over want vlieg er met de ET100 makkelijk 5,5 minuten mee zonder dat ze warm worden.
Zelf zou ik kijken naar Inifinty. Heb ik meerdere Lipo's van en ik ben zeer over het merk te spreken. Gaoneng zou ook nog een optie kunnen zijn.
WEBGAMING schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:05:
[...]

De eachine tiny is ook leuk, maar niet echt voor kinderen.
JB schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:40:
[...]
Het gaat inderdaad om de fun en papa zal voornamelijk vliegen met het ding.
Ik zie de kleine weinig vlieguren maken. ;)
WEBGAMING schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:05:
[...]

Als je de volledige ervaring wil zal je daar ook een fpv bril of scherm bij moeten bestellen.
FPV bril is optioneel en leuk voor later maar geen must. Maar als starter is dit een interessante keuze omdat je gelijk een degelijke TX erbij krijgt. Bij de toy-grade drones zit je bijna altijd vast aan een te kleine en slecht afgewerkte TX.
Daarnaast is deze keuze ook wat meer future proof. Upgraden/vervangen van componenten is een stuk makkelijker.

Vereiste is wel dat je wat meer sleutelt, tweaked en mod. Is dat niet je ding, dan moet je ver weg blijven bij mijn voorgestelde keuze. :)

• WEBGAMING
@ChojinZ Ben ik helemaal met je eens hoor. Al zijn er voor dat geld ook brushless quads te koop. Zonder fpv dan, maar zonder bril of scherm heeft de tiny natuurlijk ook geen fpv.
https://www.banggood.com/...D=530285&cur_warehouse=CN

Of als alternatief op de tiny:
https://www.banggood.com/...D=531097&cur_warehouse=CN

Dan heb je niet de betere zender, maar wel een fpv bril. Deze zender is ook nog wel redelijk, maar kan je niet gebruiken voor andere modellen.
Als je echt in de hobby wil is de tiny waarschijnlijk een betere keus, kan je de zender meenemen en je kan wat meer aanpassen.

Beide zijn wat meer "toy grade" Maar ook wat meer klaar om te vliegen voor een beginner.

Vergeet trouwens ook niet om een paar extra accu's te bestellen. Anders is de lol vrij snel over.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 11-03-2018 20:18 ]

WEBGAMING schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:05:

Als je echt in de hobby wil is de tiny waarschijnlijk een betere keus, kan je de zender meenemen en je kan wat meer aanpassen.
En dat is ook het probleem waar veel beginners tegen aanlopen: Koop ik eerst wat goedkoops en kijk ik aan of de hobby wat voor mij is of besteed ik iets meer geld uit aan iets wat meer future proof is met het risico dat ik iets koop wat ik niet nodig ga hebben?

Als het niet je nieuwe hobby word, is de Eachine overkill en kan je beter iets goedkopers kopen. Maar als je echt interesse krijgt in de hobby, ben je heel snel uitgekeken op je toygrade drone en bied de eachine meer mogelijkheden.

Ik ben zelf ook ooit begonnen met een Hubsan met het idee dat het wel een bevlieging zou zijn en dat ik er na 2 maanden wel op uitgekeken zou zijn.
Mis! Blijkt ineens dat ik de hobby hartstikke leuk vind! En nu zit ik dus met een hubsan waar ik niets meer mee doe. :+

Dat er ontzetttend veel mogelijkheden zijn maakt het allemaal niet makkelijker. :X

• WEBGAMING
Klopt, is altijd lastig.
Ben ook begonnen met een goedkoop brushed ding, met fpv, want dat is het ding wat het voor mij zo intressant maakt...
De fpv was redelijk goed. (5.8ghz) De zender was niet goed, maar was er al vrij snel achter dat ik het toch wel erg leuk vind.
Gelijk alles fatsoenlijk besteld, maar dat brushed ding is natuurlijk niets meer aan.
Zonde, maar ja, beter als 300 uitgeven om er achter te komen dat het niets is. En je kan het speel model natuurlijk altijd aan iemand kado geven om ze in de hobby te helpen. ;)

Ik zou altijd aanraden om eerst voor de goedkope route te gaan.
Maar zoals je zegt, er is dan nog zo veel keuze.
Ga je voor de versie met de bril? Of ga je voor de versie met de betere zender en meer mogelijkheden? Lastig. Als je ook echt buiten wil vliegen zijn beide modellen niet echt aan te raden, en zou ik eerder voor de mjx bugs 6 gaan.
Als het om mooie beelden schieten gaat, word het weer een heel ander verhaal.

En wees eerlijk, als je serieus wil vliegen ligt de flysky ook heel snel stof te vangen op de plank ;) Want geweldig is het ook niet. Blijft ook een zender van maar 35 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 11-03-2018 21:18 ]

WEBGAMING schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:46:

Gelijk alles fatsoenlijk besteld, maar dat brushed ding is natuurlijk niets meer aan.
Zonde, maar ja, beter als 300 uitgeven om er achter te komen dat het niets is. En je kan het speel model natuurlijk altijd aan iemand kado geven om ze in de hobby te helpen. ;)

Ik zou altijd aanraden om eerst voor de goedkope route te gaan.
Heb je helemaal gelijk in. Ik, en vele met mij hier, herkennen dit meteen. Maar dit geval is toch net ff wat anders. Hier gaat het om iemand met een RC achtergrond. Ik kan me voorstellen dat die wat hogere verwachtingen/ eisen heeft. Maargoed, dat kan alleen de vraagsteller beantwoorden. :)

Ander verhaal:
De vaste klanten hier kennen vast nog wel mijn Diatone GT90r verhaal waarbij ik door de customer service hell heb moeten gaan om dat ding fatsoenlijk te kunnen laten vliegen:
ChojinZ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:17:
[...]

Ervaringen delen is altijd goed! d:)b Al die vloggers die van alles aanraden zijn leuk, maar objectiviteit is soms ver te zoeken!

Dan mijn verhaal over Diatone Support:

Ik had wat reviews gezien van de Diatone GT90R en deze waren allemaal bijzonder positief. En dus heb ik ergens in december de quad bij Banggood gekocht:
[afbeelding]
Specs zagen er goed uit:
Brand name: Diatone
Item name: GT-R90 FPV racing drone
Fury F4: MIC20689 32K Six-Axis; OSD; 128M Flash; 5V BEC; CURR
Camera: G1.Sniper CCD sensor
VTX: TBS
ESC: F15HV 4S ESC Dshot 600
Motor: Edge racing 1104 6000KV
Support 32K six-axis & 4S Lipo input & CURR
Rated power: 705W
Propeller: 2030 3-blade
Weight: 70g

En dus vrolijk wachten totdat de quad binnen zou komen en ik kon beginnen met tweaken en tunen.
Maar tijdens de eerste vlugt was het gelijk helemaal mis. Quad was zeer heftig aan het oscilleren, motoren werden gloeiend heet (niet aan te raken) en de quad ging steeds meer driften.

In eerste instantie vermoed je dan een slechte tune. Dus daar heb ik eerst goed naar gekeken. Maar ik kon tunen wat ik wilde, de problemen bleven (ultra lage P-gain, 0 D-gain op alle assen :+ ). Motoren werden nog steeds gloeiend heet. Vervolgens alles zoveel mogelijk gedempt. Motoren gedempt met tape, extra rubber o-ringen onder de FC, maar nee.... niets hielp.

Na een paar dagen troubleshooten kwam ik er achter dat accelerometer in Betaflight soms schokken vertoonde terwijl de FC stil op de bench lag. En wat bleek: accelerometer was stuk! Ding ging driften als een gek!

Contact opgenomen met Banggood. Nieuw FC (Fury F4M) gekregen van ze. Maar....dit keer kreeg ik het SBUS protocol niet aan de praat!

Nu heb ik redelijk wat receivers aangesloten. Ben bekend met zowel PPM/PWM/IBUS en SBUS. Maar met de 2e FC lukt het mij niet om receiver input te krijgen in de flightcontroller. Ook het receiver tabblad in Betaflight liet geen input zien. Voor de zekerheid de receiver (FRsky XM) van mijn KK ET100 overgezet om te kijken of het aan de receiver lag, maar nee... Ook hier werkte SBUS niet. Terwijl ik bij de eerste defecte FC SBUS direct aan de praat kreeg.

Dus weer contact met Banggood. Die deden nu wat lastiger (opzich niet raar - was mijn 2e defecte FC) en verbonden mij door met Diatone.

Nu heb ik in princiepe niets te maken met Diatone en moet Banggood dit voor mij oplossen, maarja, gelijk krijgen en gelijk halen zijn werelden van verschil in het land de Chineze webshops. :+
En dus nam ik het support aanbod van Diatone maar aan.

Contact met Diatone. 1 Grote hel!!!
Support sprak nauwelijks Engels (Engrish?). Ik legde wat uit maar ze snapte de helft maar. Maar zelf kreeg ik ook antwoorden terug die nauwelijks te begrijpen waren. Ik kreeg erg de indruk dat er een vertaalmachine was gebruikt.

Support wist ook geen f*ck van quads af! Zou je niet verwachten, he?! Ik gaf een duidelijk probleem omschrijving en kreeg vervolgens een tip/antwoord wat in de verste verte niets met mijn probleem te maken had. VB: Ik gaf aan dat de SBUS port geen input gaf, krijg ik de vraag terug of mijn PID tuning wel ok is. Wtf? PID tuning heeft helemaal niets te maken met falende SBUS port. Zover ik weet bestaat tussen die 2 totaal geen relatie! Vervolgens wilde ze allerlei filmpjes en foto's hebben van mijn setup in betaflight maar ook van mijn soldering werk op de FC. OK, fair enough... je wilt bewijs, snap ik. En dus lever ik die ook.

Duidelijke filmpjes gemaakt en op youtube geplaatst, fotos gemaakt van het soldeer werk (wat gewoon goed was ;) ) maar nee... ze wilde nog steeds niet veel voor me doen.

Alhoewel... ze boden mij Betaflight support aan middels Teamviewer. Uhhhhh... niet racistisch bedoelt maar een Chinees die mijn PC overneemt geeft mij niet een heel fijn gevoel. Maargoed, ik was zo gefrustreerd en wilde zo graag mijn gelijk krijgen (princiepe kwestie) dat ik dacht: Doe maar, ik blijf er wel bij en laat ze maar op hun bek gaan!

Afijn, een Chinees uit Azie neemt mijn pc over, zit wat zaken aan te passen in Beta flight (zaken die er niet toe doen - Gyro rate aanpassen van 8/8 naar 4/4, filtertjes aanpassen) maar mijn SBUS port werkt nog steeds niet!

Ik vervolgens zelf ff klote en googlen en vind vervolgens een mooie mod waarmee je het SBUS signaal kan un-inverten waardoor je niet meer afhankelijk ben van 1 specifiek inverted port (nieuwe F4 heeft daar maar 1 van). Mod uitgevoerd, en tada! Stick input in Betaflight! *O* Alle switches gebind en ik kon de quad armen!

Maar dan... blijkt dat de 2e FC ook dezelfde accelerometer problemen heeft als de 1e FC! Dus ook FC2 heeft last van hete motoren, drifting en oscillatie!

Dit alles gemeld bij Diatone. Ook aangegeven dat FC1 ook accelerometer problemen had. Diatone vroeg wederom om Teamviewer support. Ze zouden wel even kijken. Zie ik vervolgens dat ze de accelerometer in Betaflight uitzetten en doodleuk melden dat het probleem is opgelost. :o Jaja, zo kan ik dat ook. Gewoon hardware uitzetten, dan is het ook niet kapot. |:(

Uiteraard tegen geprotesteerd. En toen kwam de smoesjes. De accelerometer zou erg gevoelig zijn en ik zou door trillingen tegen mijn bure de accelerometer laten driften. Ik zou te hoge Gyro settings gebruiken. 8/8 was te hoog volgens hen (let op! Dit hebben ze zelf aangepast. Daarnaast zou een F4 32k Gyro bord dit moeten kunnen draaien).

Ondertussen hoorde ik ze helemaal niet meer over mijn SBUS verhaal. En ook de het driften was normaal. Hiermee was de support aan zijn einde gekomen en konden ze niets meer voor me betekenen... -O-

Nu vlieg ik 90% van de tijd in airmode en heb de accelerometer nauwelijks nodig. Ook met de SBUS inversion hack werkt de Receiver gewoon. Maar het begon, mede door de slechte support, ook steeds meer een princiepe kwestie te worden.

Heb inmiddels contact opgenomen met Bangood over de gang van zaken. Maar ik heb nog geen reactie gekregen. Word vervolgd dus. Maar 1 ding weet ik zeker: Nooit meer wat van Diatone...

En sorry voor de lange post. Dit moest er even uit...
Nou... eindelijk vliegt hij en vorige week eindelijk de kans gehad om er mee te vliegen. Maiden flight:

Koud en winderig, maar daar had hij minder last van dan ik had verwacht! :) Moet alleen nog wel een LC filtertje op, wat er is flink wat ruis...

• JB

JB

Cédric roelt!

Hier de Hubsan H502E op Amazon.de besteld. Heel zeker meer drone dan het ding van de Aldi en voor nog geen 100 euro ook meer bang voor buck dan zo’n Parrot Mambo denk ik. Ook de tip qua reserve onderdelen ter harte genomen en icm een 2e accu die geen drol kost, best een leuke vliegtijd haalbaar. Nadeel is wel de kleine onderbreking van accu’s wisselen maar soit.

Mijn boefje is liev!

Verwijderd

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van drones en ik wil graag een Mavic pro aanschaffen via marktplaats. Zijn er dingen waarop ik moet letten bij de aanschaf van een 2e hands Mavic pro. Ik had al gevonden dat ik moest letten op de motortjes, lenskwaliteit en autofocussysteem. Maar hoe test je dat ter plekke bij de verkoper? Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:58:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van drones en ik wil graag een Mavic pro aanschaffen via marktplaats. Zijn er dingen waarop ik moet letten bij de aanschaf van een 2e hands Mavic pro. Ik had al gevonden dat ik moest letten op de motortjes, lenskwaliteit en autofocussysteem. Maar hoe test je dat ter plekke bij de verkoper? Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Alvast bedankt.
en pas op met oplichters heel markplaats zit er vol mee!

• Deem
  • Laatst online: 20-11 18:43

Deem

Ontcijfer mij!

Ik kan niet wachten tot ik kan vliegen met mijn nieuwe Diatone GT-M3. Zeer compacte 3-inch quad zonder compromis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UG7Z91NVXMbzinHwRwl0V21b/full.jpg
Quad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F1PevzlB3kHjBhj5lfepXU5P/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0nSljy3BsCWNUdOn8EswFJXU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nTogZe29NRRcBey6LnFrDudS/thumb.jpg

"May our framerates be high and our temperatures low."

• JB

JB

Cédric roelt!

Deem schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:41:
Ik kan niet wachten tot ik kan vliegen met mijn nieuwe Diatone GT-M3. Zeer compacte 3-inch quad zonder compromis.
[afbeelding]
Quad
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Gaaf man! Dit is om te racen neem ik aan :? Ik merk dat ik toch meer heb met het rustig vliegen. Morgen komt de 1e GPS drone die ik ga besturen. Ben er bang voor dat ik dan snel over ben om iets serieuzer te nemen, zeker met oog op vakantie.

Mijn boefje is liev!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

JB schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Gaaf man! Dit is om te racen neem ik aan :? Ik merk dat ik toch meer heb met het rustig vliegen. Morgen komt de 1e GPS drone die ik ga besturen. Ben er bang voor dat ik dan snel over ben om iets serieuzer te nemen, zeker met oog op vakantie.
Hij gaat hard ja; 120km/h haalt ie wel. Ik vind het heerlijk om in het open veld, buiten de bebouwde kom langs allerlei obstakels te vliegen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Deem schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:04:
[...]

Hij gaat hard ja; 120km/h haalt ie wel. Ik vind het heerlijk om in het open veld, buiten de bebouwde kom langs allerlei obstakels te vliegen.
Das echt hard. Enige waar ik altijd bang voor ben (ervaring op basis van mijn RC auto's) is hangende servo's of buiten bereik/storing. Dat zuigt echt hard als je zo'n snelle apparaten hebt. Nou zal dat in een open veld wel mee vallen maar dan nog, het gebeurd. Ook met "normale" drones, als ik Youtube zo zie. Kan me niet voorstellen dat mensen zelf (wellicht een paar) een DJI rechtdoor tegen een gebouw aan vliegen.

Mijn boefje is liev!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Het bereik van mijn FPV headset is beperkter dan die van mijn transmitter. Ik denk dat de Videofeed zo ongeveer 1500m bereik heeft en mijn besturing ongeveer 3km.
Op het moment dat ik buiten bereik dreig te raken wordt de de kwaliteit van het beeld minder, maar kan dan nog met gemak terugsturen naar een gebied met beter ontvangst.

• amas

amas

Ik zit met een probleempje. Ik probeer mijn oude drone weer leven in te blazen met een nieuwe FC. Tijdens de setup ging alles goed, tot ik probeerde de motors te activeren. Wat ik ook probeer, ze gaan niet aan. Ik gebruik een naze32 met (zoals men het hier noemt) 'antieke' Afro 12A ESC's. Ik vermoed dat de ESC's het hebben begeven, maar zijn ze dan allevier stuk? Want geen van de vier motors gaan aan. Ik heb geprobeerd deze guide zo zorgvuldig mogelijk te volgen. Tijdens de kalibratie op 10:15 vertelt hij dat de ESC moeten biepen wanneer de batterij wordt aangesloten, maar die van mij geven geen kik.

Het probleem voorheen was dat er het e.e.a. was doorgebrand door (denk ik) een verkeerd gesoldeerde OSD of defecte ESC's. Dus voor de zekerheid heb ik de naze32 nu van stroom voorzien via de PDB ipv via de ESC. Dit heb ik gedaan door de rode kabel van de 3-pins stekker van de ESC's eruit te halen en alleen de ground + signal aan te sluiten op de FC. Voor zover ik kan zien is er niks mis met de aansluiting van de kabels, dus ik kan alleen concluderen dan de ESC's het hebben begeven. Jullie andere ideeën?

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Poeh, dat is wel heel oud spul. Onder de Motors tab, wat gebeurt daar als je daar individueel een motor probeert te draaien?

• amas

amas

Het is inderdaad oud spul, maar ik vind het zonde om het weg te gooien.

Ik kan in de motors tab de sliders bewegen wat ik wil, er gebeurt niks.

• BoAC
amas schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:56:
Het is inderdaad oud spul, maar ik vind het zonde om het weg te gooien.

Ik kan in de motors tab de sliders bewegen wat ik wil, er gebeurt niks.
Wat is het protocol wat je ingesteld hebt voor de esc's op de configuration tab? Het handigste is om eerst met PWM te testen. Wat je ook kunt doen is een esc direct op je ontvanger pluggen (als die individuele poorten heeft voor servo's) en daarmee eerst testen. Je voedt de esc dan met een 5V voeding (bijv pdb) en de esc apart vanaf de accu. Je sluit dan voor de esc alleen de ground en signal aan op de ontvanger.

• amas

amas

BoAC schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:03:
[...]

Wat is het protocol wat je ingesteld hebt voor de esc's op de configuration tab? Het handigste is om eerst met PWM te testen. Wat je ook kunt doen is een esc direct op je ontvanger pluggen (als die individuele poorten heeft voor servo's) en daarmee eerst testen. Je voedt de esc dan met een 5V voeding (bijv pdb) en de esc apart vanaf de accu. Je sluit dan voor de esc alleen de ground en signal aan op de ontvanger.
Je bent een held :o . De ESC's op PWM zetten heeft geholpen. Ik kan nu via Cleanflight de motors handmatig besturen.

Alleen zodra ik de FC opstart zonder de USB kabel eraan, gaan de motors niet meer aan... Hij reageert niet op de controller. In zie in Cleanflight dat de FC reageert op input, dat de goede channels worden aangesproken. En de LED op de naze32 geeft ook aan dat hij armed is. Alleen gaan de motors dus niet aan zonder op de PC aangesloten te zitten... Frustrerend af en toe :'(

edit: Als de FC aan de USB kabel zit kan ik alleen handmatig in Cleanflight de motors besturen, reageren op de controller werkt dan nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door amas op 14-03-2018 22:04 ]

• BoAC
amas schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:38:
[...]

Je bent een held :o . De ESC's op PWM zetten heeft geholpen. Ik kan nu via Cleanflight de motors handmatig besturen.

Alleen zodra ik de FC opstart zonder de USB kabel eraan, gaan de motors niet meer aan... Hij reageert niet op de controller. In zie in Cleanflight dat de FC reageert op input, dat de goede channels worden aangesproken. En de LED op de naze32 geeft ook aan dat hij armed is. Alleen gaan de motors dus niet aan zonder op de PC aangesloten te zitten... Frustrerend af en toe :'(

edit: Als de FC aan de USB kabel zit kan ik alleen handmatig in Cleanflight de motors besturen, reageren op de controller werkt dan nog steeds niet.
Als je airmode instelt, gaan ze dan wel draaien? Welke mode heeft de quad als je armed? Zie je dat hij ook echt gearmed is in de configurator als je hem via usb hebt aangesloten?

• amas

amas

BoAC schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Als je airmode instelt, gaan ze dan wel draaien? Welke mode heeft de quad als je armed? Zie je dat hij ook echt gearmed is in de configurator als je hem via usb hebt aangesloten?
In 'Modes' heb ik voor ARM een switch ingesteld. Als ik die overhaal dan verplaatst het groene streepje zich naar de range die ik heb ingesteld. Nu je het zegt zie ik inderdaad dat de configurator niet aangeeft armed te zijn. Ik neem aan dat deze driehoek geel moet worden? Dat wordt ie dus niet, zowel met ARM als AIR MODE actief.

Ik ging er vanuit dat armen wel werkte omdat de Naze32 reageerde op de arm switch.

edit: Ik merkte dat wanneer ik AIR MODE instelde en binnen de range zette dat het vakje AIR MODE groen kleurt. Bij ARM gebeurt dit niet. Dus ergens is een setting verkeerd waardoor het bord niet wil armen?

[ Voor 12% gewijzigd door amas op 15-03-2018 10:32 ]

amas schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:19:
[...]

In 'Modes' heb ik voor ARM een switch ingesteld. Als ik die overhaal dan verplaatst het groene streepje zich naar de range die ik heb ingesteld. Nu je het zegt zie ik inderdaad dat de configurator niet aangeeft armed te zijn. Ik neem aan dat deze driehoek geel moet worden? Dat wordt ie dus niet, zowel met ARM als AIR MODE actief.

Ik ging er vanuit dat armen wel werkte omdat de Naze32 reageerde op de arm switch.

edit: Ik merkte dat wanneer ik AIR MODE instelde en binnen de range zette dat het vakje AIR MODE groen kleurt. Bij ARM gebeurt dit niet. Dus ergens is een setting verkeert waardoor het bord niet wil armen?
Jij gaat vandaag wat nieuws leren :P :

Wat jij beschrijft is zo'n beetje het meest voorkomende probleem bij quads. Ik denk dat de meeste (ik in iedergeval wel :+ ) hier wel een keer mee te maken heeft gehad. Maar met bovenstaande guide ga je er ongetwijfeld wel uitkomen! :)

• amas

amas

ChojinZ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:53:
[...]

Jij gaat vandaag wat nieuws leren :P :
[video]
Wat jij beschrijft is zo'n beetje het meest voorkomende probleem bij quads. Ik denk dat de meeste (ik in iedergeval wel :+ ) hier wel een keer mee te maken heeft gehad. Maar met bovenstaande guide ga je er ongetwijfeld wel uitkomen! :)
Ik heb zeker wat nieuws geleerd. Specifiek de min_check command. Die bleek op 1050 te staan terwijl de minimum throttle 1064 is van de Afro ESC's. Simpele update van de min_check naar 1100 en alles werkt! Super bedankt _/-\o_

• TheRicolaa10
:9~ :9~

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 13:44

• JB

JB

Cédric roelt!

Hier ook beginnen met oefenen. Gisteren alvast een keertje de lucht in gelaten vanuit onze tuin; indrukwekkend dat zo'n klein ding (in de toch wel stevige wind die er stond) zo goed buiten kan vliegen. De RTH en GPS geven je wel een extra zeker gevoel. Zodra het weer beter is, lekker verder vliegen. Enige wat ik nog altijd lastig vind is het tegenovergestelde bedienen als de "neus" van de drone op je af komt. Eens kijken of ik headless mode fijner vind, maar dat ga ik doen op een groter grasveld met genoeg plek.

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2018/03/16/hubsan.jpg

Mijn boefje is liev!

JB schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:41:
Hier ook beginnen met oefenen. Gisteren alvast een keertje de lucht in gelaten vanuit onze tuin; indrukwekkend dat zo'n klein ding (in de toch wel stevige wind die er stond) zo goed buiten kan vliegen. De RTH en GPS geven je wel een extra zeker gevoel. Zodra het weer beter is, lekker verder vliegen. Enige wat ik nog altijd lastig vind is het tegenovergestelde bedienen als de "neus" van de drone op je af komt. Eens kijken of ik headless mode fijner vind, maar dat ga ik doen op een groter grasveld met genoeg plek.

[afbeelding]
Mag ik je een tip geven? Gebruik geen headless mode.
Ga vooral veel oefenen met het naar je toe vliegen, daar leer je het meeste van. Mocht je overstappen op een ander model (welke geen headless mode heeft) dan heb je 'm veel sneller onder controle.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Kars Dank! Alle tips zijn meer dan welkom. Ik ben het ook niet gewend vanuit mijn RC ervaring met nitro auto's. Het lijkt alleen lastiger, maar dat zal vanzelf komen. In het duurdere segment nog steeds drones zonder headless mode dus?

Mijn boefje is liev!

JB schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:05:
@Kars Dank! Alle tips zijn meer dan welkom. Ik ben het ook niet gewend vanuit mijn RC ervaring met nitro auto's. Het lijkt alleen lastiger, maar dat zal vanzelf komen. In het duurdere segment nog steeds drones zonder headless mode dus?
Het is echt model afhankelijk wat er wel en niet op zit.
Zelf heb ik bijvoorbeeld de fout gemaakt om te beginnen in level-mode, terwijl mijn eerste quad ook acro/rate-mode had. Je raakt ergens aan gewend wat niet vanzelfsprekend is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kars op 16-03-2018 13:12 ]

• World Citizen
JB schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:41:

[afbeelding]
Nice! Feli!

Vandaar mijn tip.. Zet ergens een stofzuiger rechtop en ga er rondjes omheen vliegen. Dan leer je dat "nose-in" vliegen (naar jezelf toe) op een natuurlijk manier. (tevens kun je gas geven als het mis gaat en zit je zo hoger dan de slang. Bij een boom kan dat niet.

Ik gebruikte ook enkel de YAW en pas later de ROLL om te sturen. YAW sturen is voor het oog wat makkelijk te volgen en dan raak je minder snel in de war.

In mijn geval visualiseer ik mijzelf als piloot die voorop de drone zit en vlieg vanuit dat perspectief. Dan valt het hele gevoel van omgekeerde sturing weg omdat je niet meer vanuit je eigen positie denkt.

En idd Headles proberen te vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 16-03-2018 14:41 ]

FreeReef.nl

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.