Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-08 15:09
Ik kwam deze set tegen, wat vinden jullie van de onderdelen en de prijs:
https://link.marktplaats.nl/m1252331090
quote:
ImmortalSoul schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:46:
Ik kwam deze set tegen, wat vinden jullie van de onderdelen en de prijs:
https://link.marktplaats.nl/m1252331090
De informatie ontbreekt gedeeltelijk. Er zitten bv. 5 lipo's bij. Maar van welk merk? Je hebt lipo's van 30 euro per stuk, maar ook van 10 euro per stuk. Die lipo's hebben dus ergens tussen de 50 en 150 euro gekost.

Daarnaast zitten er een aantal goede componenten tussen, maar ook wat minder goede componenten. Vooral de motoren zijn behoorlijk budget en zijn niet de beste motoren. ESC's zullen waarschijnlijk ook al een stuk ouder zijn.

Mijn gevoel zegt nu: Iets teveel geld voor matige hardware. 210 a 220 euro zou ik een mooiere prijs vinden.

Word dit je eerste drone of heb je al ervaringen met vliegen?

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• ImmortalSoul
Na een Eachine 010s zal dit mijn eerste drone zijn.

• BoAC
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18-08 19:46

BoAC

Memento mori

quote:
ChojinZ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:47:
[...]

De informatie ontbreekt gedeeltelijk. Er zitten bv. 5 lipo's bij. Maar van welk merk? Je hebt lipo's van 30 euro per stuk, maar ook van 10 euro per stuk. Die lipo's hebben dus ergens tussen de 50 en 150 euro gekost.

Daarnaast zitten er een aantal goede componenten tussen, maar ook wat minder goede componenten. Vooral de motoren zijn behoorlijk budget en zijn niet de beste motoren. ESC's zullen waarschijnlijk ook al een stuk ouder zijn.

Mijn gevoel zegt nu: Iets teveel geld voor matige hardware. 210 a 220 euro zou ik een mooiere prijs vinden.

Word dit je eerste drone of heb je al ervaringen met vliegen?
Ik zie dat het ZOP power accu's zijn die met name via Ali of Banggood worden verkocht. Persoonlijk ben ik daar niet zo van :) Zie ook de magere C-waardes van deze accu's. Bij aankoop zou ik iig kijken of ze al licht aan het 'bollen' zijn. Mijn ervaring is dat ze dat snel doen. Ik heb nu 2s 500mAh Zop power accu's van 40 C. Maar na gebruik zijn ze goed warm en ook licht bol iedere keer. Dat voelt niet echt goed. Terwijl ik zeker weet dat ik geen 20 A trek.
Verder raad ik aan om reviews van de Eachine FPV Goggles te volgen. Deze zijn niet erg positief over deze bril. Overall zou het niet mijn aankoop zijn.

BoAC wijzigde deze reactie 06-02-2018 14:09 (13%)

quote:
ImmortalSoul schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:53:
Na een Eachine 010s zal dit mijn eerste drone zijn.
Persoonlijk denk ik dat je beter wat verder kan kijken. De markt gaat erg hard en de RTF drones worden steeds beter EN goedkoper.

Voorbeeldje:
Eachine Wizard X220 FPV Racing
Taranis Q X7
Quanum DIY

Zit je aan de 200 euro en hou je nog 60 euro over voor lipo's en een lader. :)

Waarschijnlijk kan je dan geen 5 Lipo's kopen. Maar je kan wel de kwaliteit van de LiPO's bepalen, je vliegt dan een quad die redelijk goed is gereviewed EN je hebt een transmitter die een stuk beter is, langer mee gaat EN makkelijker te verkopen is.
quote:
BoAC schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:07:
[...]

Ik zie dat het ZOP power accu's zijn die met name via Ali of Banggood worden verkocht. Persoonlijk ben ik daar niet zo van :) Zie ook de magere C-waardes van deze accu's. Bij aankoop zou ik iig kijken of ze al licht aan het 'bollen' zijn. Mijn ervaring is dat ze dat snel doen. Ik heb nu 2s 500mAh Zop power accu's van 40 C. Maar na gebruik zijn ze goed warm en ook licht bol iedere keer. Dat voelt niet echt goed. Terwijl ik zeker weet dat ik geen 20 A trek.
Verder raad ik aan om reviews van de Eachine FPV Goggles te volgen. Deze zijn niet erg positief over deze bril. Overall zou het niet mijn aankoop zijn.
Niet gezien, maar ZOP is ook naar mijn mening bagger. :+ Heb er 2 liggen maar de C kloppen totaal niet en die van mij stonden ook al na minder dan 10 vluchten ietwat bol. Ik gebruik ze nu voornamelijk voor bench werk. Zo hoef ik mijn goede lipo's niet telkens te gebruiken.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
quote:
Kars schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:27:
[...]

Goeie vraag, want dat is sterk afhankelijk van je (reis)verzekering.

De meeste reisverzekeringen dekken geen 'luchtvaart' (zoals parachutes, drones en vliegtuigjes) bij verlies. Schade wel, dat is ook onderdeel van je aansprakelijkheidsverzekering.

Wil je het zeker weten, neem dan even contact op met jouw verzekeraar :)
Let hierbij op, mijn WA verzekering blijkt geen schade door drones te dekken...
Ik heb even gezocht en wat (2 stuks) afgebeld, maar nog geen verzekeraar gevonden die dat wel doet.

Iemand ervaring met maatschappijen die dit gewoon dekken?

Youtube: DashcamNL

quote:
dfrenner schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Let hierbij op, mijn WA verzekering blijkt geen schade door drones te dekken...
Ik heb even gezocht en wat (2 stuks) afgebeld, maar nog geen verzekeraar gevonden die dat wel doet.

Iemand ervaring met maatschappijen die dit gewoon dekken?
https://www.droneverzekering.nl/particulier-drone-gebruik/
Ik zit bij Centraal Beheer Achmea en die hebben ook aangegeven; schade met drones tot 25 kg is verzekerd.

sensei_d.fpv channel

quote:
Sensei_D schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:18:
[...]
https://www.droneverzekering.nl/particulier-drone-gebruik/
Ik zit bij Centraal Beheer Achmea en die hebben ook aangegeven; schade met drones tot 25 kg is verzekerd.
Wel een kleine kanttekening: het gebruik van FPV brillen is officieel verboden. Ik vermoed dat, wanneer je schade maakt met een FPV bril op, de verzekering niets vergoed omdat je illegaal bezig bent (er vanuit gaande dat je altijd je Fatshark op je neus hebt hangen :+ )

Ik vraag me dan ook af of een verzekering voor FPV piloten wel zin heeft..

Klopt, ik draag mijn fat shark dan ook altijd alleen op mijn voorhoofd om een fashion statement te maken :+ Hoe weten ze nou dat ie voor mijn ogen zat? Uitbetalen zullen ze! :P

Sensei_D wijzigde deze reactie 07-02-2018 16:25 (24%)

sensei_d.fpv channel

Zit ik al weken te geilen op de aankomende Kalman filter in BF 3.3, gaattie gewoon de officiele release niet halen...
https://www.fpvknowitall....dfir-new-hype-or-same-old
Maargoed, dan gaan we gewoon uitkijken naar biquad + FIR 8)

quote:
ChojinZ schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:20:
Zit ik al weken te geilen op de aankomende Kalman filter in BF 3.3, gaattie gewoon de officiele release niet halen...
Ja, echt he. Ik ben niet zo van de hypes en nieuwe features (heb nog geen eens dynamic filtering), maar die Kalman sprak mij wel aan. Freestylers die dit hebben getest hebben smoothere bewegingen inneens en zijn zeer tevreden. Ik ben dus wel bereid om mijn hardware te gaan upgraden naar 32 bit, maar wacht nog even tot een officiele release om te zien welke hardware ik dan moet nemen. Gelukkig is het buitenseizoen ook nog niet echt begonnen. Het is wel positief dat je een F4 niet meer hoeft over te klokken d:)b .

sensei_d.fpv channel

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 22:41

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

quote:
ChojinZ schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:20:
Biquad + FIR2 zitten al bijna een maand in de nightly builds van Betaflight 3.3.0, dus downloaden en flashen maar. :) Overigens gedragen deze filters zich identiek aan het Kalman filter in de specifieke situatie van een quadcopter, met als enig verschil een lagere processor belasting.
quote:
DCFreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Biquad + FIR2 zitten al bijna een maand in de nightly builds van Betaflight 3.3.0, dus downloaden en flashen maar. :) Overigens gedragen deze filters zich identiek aan het Kalman filter in de specifieke situatie van een quadcopter, met als enig verschil een lagere processor belasting.
Kalman was ook al beschikbaar maar daar moest je nog wat fratsen voor uit halen. Ik wacht dan toch liever tot de officiele release. Gelukkig is het weer klote en kom ik niet heel veel aan vliegen toe (tijdgebrek), dus echt haast heeft het niet... :)

Ow, mijn laatste aankoop:
http://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0412869004.html

Must have voor de winter vlieger! :+

• DCFreak

DCFreak

quote:
ChojinZ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:35:
[...]

Kalman was ook al beschikbaar maar daar moest je nog wat fratsen voor uit halen. Ik wacht dan toch liever tot de officiele release. Gelukkig is het weer klote en kom ik niet heel veel aan vliegen toe (tijdgebrek), dus echt haast heeft het niet... :)

Ow, mijn laatste aankoop:
http://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0412869004.html

Must have voor de winter vlieger! :+
Haha, ik denk een next gen 2018 frame te gaan zien met die link. :P Persoonlijk kan ik niet wachten op warm en droog weer om weer wat uurtjes te vliegen.

• hubhib
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 02:22
Ik ben maar eens begonnen aan de simulators. Ik kan op het moment gewoon te weinig vliegen met mijn quads en heb meestal pas tijd als het al weer donker is buiten. Gewoonlijk ben ik niet zo van de simulators, maar de combinatie Liftoff en mijn FS-i6 bevalt erg goed. Heerlijk om eens te vliegen zonder dat je bang moet zijn dat je met veel moeite in elkaar gestoken quad in duizend stukjes uiteen spat tegen een boom. En je hoeft ook niet telkens je Lipo's aan de lader te hangen. :P

Ryzen 7 2700X | Asus Prime X370 Pro | Inno3D GTX 1080 Ti Ultra | 16GB G.Skill Trident Z 3200 C14 | Noctua NH-D15 | 3x Crucial m4 CT256M4SSD1 | 2x Seagate Barracuda 3TB | Corsair Graphite 600T | Corsair CX750M

Het weer is belabberd de afgelopen weken en het komt er maar niet van om te vliegen helaas.
Ik heb wel de Beecore inmiddels in elkaar voor wat vermaak voor in huis maar ga toch het liefste weer naar buiten.

Ik had al een tijdje een nieuwe Matek F405AIO liggen nadat Banggood mij deze had verzonden omdat ik bij de vorige de USB port eraf trok...De nieuwe FC heb ik vorige week maar op mijn quad gezet en de oude zit in het bakje reserve onderdelen.
Ik heb ook direct de VTX verplaatst naar een plek waar ik er makkelijker bij kon en de bedrading wat opgeschoond.

Nu zag ik ook een filmpje van Joshua Bardwell waarbij hij (dure) siliconen pads gebruikt om zijn batterij op de leggen. Deze plakt dan aardig vast aan het frame zodat ie niet onder de strap uitschuift maar bied tevens bescherming tegen de schroefjes. Ik heb al een aantal batterijen verkloot bij een crash waarbij zo'n schroefje een deuk in de batterij maakt met een lekke cell tot gevolg. Ik gebruikte hier al van die viltjes voor onder een stoel voor van de Action maar die laten snel los en bieden niet heel veel bescherming.
Nu had ik nog een paar van die pads voor op het dashboard van je auto liggen waarmee je je telefoon aan het dashboard kan plakken. Ooit eens in een deal gekocht voor een paar euro maar nooit gebruikt dus heb die op maat geknipt om daar m'n eigen pad van te maken. Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Het kleeft niet zo goed als in het filmpje van Joshua maar bied sowieso meer bescherming dat die viltjes en denk dat het beter vast houdt dan klittenband van de Action.

Verder ben ik aan de haal gegaan met de QX7. De multi protocol module en OpenTX zijn gepdatet naar de laatste versies zodat er gewoon een fatsoenlijke failsafe optie is voor de FlySky modules. Daarbij heb ik waarschuwingen voor voltage ingesteld via telemtry, niet heel bijzonder maar was er nog niet aan toegekomen.

Ook heb ik nog wat gevlogen in Velocidrone om wat te oefenen met pinchen maar ik kan er niet aan wennen. Ik blijf dus gewoon mijn duimen gebruiken. Nu heeft mijn stiefzoon van die kontrol freak extensies op de PS4 controler waardoor ie meer controle heeft met zijn duimen en zoiets blijkt er dus ook gewoon voor de Taranis gimbals te zijn.
Nu heb ik een 3d printer staan en kwam op Thingiverse deze gimbal grips tegen. Het voelt erg prettig aan moet ik zeggen maar heb er nog niet mee gevlogen.

Edit: heb de grips net even in de sim geprobeerd en dat werkt best goed. Het is wel even wennen maar het voelt goed aan, beter dan de standaard grips. :) Ik kwam ook nog andere designs tegen dus die ga ik morgen nog even printen.

Radiance wijzigde deze reactie 17-02-2018 00:01 (3%)

DutchElectrics.com | Youtube | Mixcloud | PSN: RadianceNL

quote:
Radiance schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:34:

Nu heb ik een 3d printer staan en kwam op Thingiverse deze gimbal grips tegen. Het voelt erg prettig aan moet ik zeggen maar heb er nog niet mee gevlogen.

Edit: heb de grips net even in de sim geprobeerd en dat werkt best goed. Het is wel even wennen maar het voelt goed aan, beter dan de standaard grips. :) Ik kwam ook nog andere designs tegen dus die ga ik morgen nog even printen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik was ze zelf ook al tegen gekomen maar twijfelde nog. Is kijken of ik ze van de week kan uitprinten.

Zelf ben ik sinds kort met NinjaFlex aan het printen en dat heeft voor quads ook wel leuke toepassingen. Zo maak ik al mijn motor damping pads zelf en daarnaast ben ik ook bezig met damping case ontwerp voor mijn Runcam2.

Het is een flinke investering, maar een 3D printer is echt een hele mooie aanvulling op je quad tools. Kheb ook al motor protectors gemaakt en 30.5 x30.5 bakjes voor mijn RX zodat deze makkelijk was te stacken. Daarnaast ook nog eens bezig met een frame voor een micro quad (1104 motoren). :)

quote:
ChojinZ schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:33:
[...]

Ik was ze zelf ook al tegen gekomen maar twijfelde nog. Is kijken of ik ze van de week kan uitprinten.

Zelf ben ik sinds kort met NinjaFlex aan het printen en dat heeft voor quads ook wel leuke toepassingen. Zo maak ik al mijn motor damping pads zelf en daarnaast ben ik ook bezig met damping case ontwerp voor mijn Runcam2.

Het is een flinke investering, maar een 3D printer is echt een hele mooie aanvulling op je quad tools. Kheb ook al motor protectors gemaakt en 30.5 x30.5 bakjes voor mijn RX zodat deze makkelijk was te stacken. Daarnaast ook nog eens bezig met een frame voor een micro quad (1104 motoren). :)
Ik heb inmiddels alles wat mij aan sprak geprint maar vind die van m'n vorige post het prettigste aanvoelen.
Ik zal ook eens kijken naar dat ninja flex. Ik ga ook die mount voor de Runcam Split nog printen zodat het frame en de props niet meer in het beeld zitten.

Had vanmiddag even tijd om te vliegen maar was in het Haagse bos waar het vrij druk was en maar een klein veld had. Had helaas geen tijd om op m'n normale spot te vliegen.
M'n quad heeft nu alleen last dat de throttle twitcht als ik de throttle laag heb. Het was een keer zo erg dat de quad weer begon te stijgen. Ik ga zo als ik thuis ben maar weer de caps op de ESC solderen om te kijken of dat helpt.
Morgen heb ik wel tijd en het weer wordt weer prachtig dus kan morgen wel alle packs leeg vliegen. :)

Edit:
Hmm ik lees net dat NinjaFlex enkel te printen is met een direct drive extruder en heb een bowden setup dus dat gaat hem dan niet worden.

Edit 2: Heb net caps op de esc gesoldeerd maar het probleem van het twitchen is nog niet verholpen. Als ik een punchout doe en de throttle laag hou dan geeft de quad continue kleine beetjes throttle snel achter elkaar. Het was nu donker dus heb niet goed kunnen testen maar het probleem was wel merkbaar al leek het minder dan vanmiddag. Baal er wel van want hoopte eindelijk goed te kunnen vliegen met deze quad maar gelukkig werkt de oude nog. :+

De video feed is trouwens helemaal clean, ook met rolls en flips dus ik vermoed toch eerder een fout ergens in de software maar weet niet waar.

Ik zal morgen eens een voorbeeld met een zooi logs uploaden van vandaag.

Edit 3: vandaag weer gevlogen met andere, kleinere propellers maar ook dit mocht niet baten. Denk zelf dat het dan aan de combinatie noisy ESC en motoren ligt. Zit er aan te denken om de ESC te vervangen voor Blheli S want de motoren zelf voelen wel erg lekker aan als ik gewoon normaal vlieg. Ik heb nu geen tijd maar zal vanavond de logs met een video van vanmiddag even uploaden. Heb nu wel goede data kunnen verzamelen omdat ik vandaag de ruimte had om te vliegen. (Zuiderpark)
Ik snap zelf nog weinig van Black Box Explorer maar wellicht dat iemand mij op weg kan helpen.

Ik zal ook de tutorials van Joshua Bardwell nog eens door nemen omtrent de Black Box maar het is best veel en saaie stof. :+

De eerste vlucht had ik trouwens ook ineens erg veel noise in de video feed dus ga ook die Split via de USB port aansluiten. En om uit te sluiten dat de cap op m'n batterij draad slecht zou zijn heb ik die weg geknipt maar dit maakte geen enkel verschil. Probleem van het twitchen bleef en de video feed werd niet slechter of beter.

Heb ook de Lizard weer opgeknapt. Die werkte niet meer na een crash en bleek dat de gyro gewoon even opnieuw gevalideerd moest worden. Zo simpel kan het dus zijn hehe. Nu had ik ook wel veel last van een slechte video feed die heel snel weg viel maar na wat rond zoeken heb ik nu een goed kanaal gevonden en is het bereik makkelijk zo'n 100 meter tussen de bomen door. Onze binnenplaats lijkt ook de perfecte spot voor de Lizard als ik de camera angle maar wat laat hou want hij is zo verschrikkelijk snel bij een angle van rond de 35. Als ik de angle tussen de 20 en 25 hou is ie heel goed en leuk te vliegen.

Als ik die ESC ga bestellen bestel ik direct nog wat extra lipos mee voor de Lizard want die kan ik uit werk nog wel even vliegen voordat het donker wordt.

Edit 4: Oke back home...
Ik zit nu dus even de log files en de video's te bekijken en tot mijn verbazing zie ik in de logs op de stick movements dat op het moment van het twitchen de sticks dus snel op en neer gaan.
YouTube: Low throttle twitching Emax 2306 Racerstar Tattoo 30A

Aan het einde van dit filmpje is dit goed te zien.
De bijbehorende log files en de overige filmpjes van vandaag kan je hier vinden: https://radiancenl.stackstorage.com/s/QeRQIg1hhXS3qbA

Het log bestand wat bij dit filmpje hoort is LOG00007.

Ik ga zo de quad maar eens uit elkaar halen om te kijken of er misschien een draadje van de RX niet goed zit.

Radiance wijzigde deze reactie 18-02-2018 20:30 (55%)

• DutchWalnut
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-07 09:45

DutchWalnut

[Freestyle FPV Pilot]

Gisteren en ook eergisteren was het heerlijk weer (en weekend) om te vliegen. Gisteren weer een bewijs gezien dat je echt goed je hoofd er bij moet houden. Want het kan je je vingers kosten!

Edit:
quote:
Radiance schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Dat scheelde inderdaad niet veel. Ik leg zelf ook vaak m'n radio weg terwijl ik de quad nog beet heb. Ga toch maar even kijken naar een dubbele arm switch. :)
Precies! Je moet er niet aan denken als je dit alleen overkomt :+ (mij dus wel overkomen)

DutchWalnut wijzigde deze reactie 19-02-2018 22:17 (46%)

Instagram: DutchWalnut_FPV YouTube: DutchWalnut_FPV

quote:
DutchWalnut schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:07:
Gisteren en ook eergisteren was het heerlijk weer (en weekend) om te vliegen. Gisteren weer een bewijs gezien dat je echt goed je hoofd er bij moet houden. Want het kan je je vingers kosten!

[video]
Dat scheelde inderdaad niet veel. Ik leg zelf ook vaak m'n radio weg terwijl ik de quad nog beet heb. Ga toch maar even kijken naar een dubbele arm switch. :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

quote:
DutchWalnut schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:07:

[video]

Edit:

[...]

Precies! Je moet er niet aan denken als je dit alleen overkomt :+ (mij dus wel overkomen)
Eerst power eraf, dan pas wandelen. Ook op coating zou ik niet vertrouwen. Maar je schrikt je idd een ongeluk.

• ImmortalSoul
55 euro voor een tweedehandse Taranis QX 7 lijkt mij een goede deal toch?

• BoAC

BoAC

Memento mori

quote:
ImmortalSoul schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:39:
55 euro voor een tweedehandse Taranis QX 7 lijkt mij een goede deal toch?
In vergelijking met de huidige prijzen idd geen probleem. Hangt natuurlijk wel af van de staat van de zender. Die kun je op een afstand niet beoordelen :)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:20

MsG

Forumzwerver

Het allereerste wat ik altijd doe is inderdaad de accu uitpluggen, precies om van die gekke issues van flight controllers en al die elektronica die soms opeens raar kan gaan doen door een druppeltje vocht van weken geleden, redelijk te kunnen uitsluiten. Maar fijn dat alles goed is gegaan in ieder geval :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:58
Veel te veel mooi (en duur) spul in dit topic, dus eigenlijk heb ik niks om te patsen. Toch ben ik we blij dat de Hubsan X4 welke ik voor kerst al gekregen had eindelijk binnen is, als een kind zo blij toen ik hem uitpakte (aldus mijn vriendin).

Prima beginners ding om het mee te leren en dat gaat na een paar dagen eigenlijk al heel behoorlijk. Tot nu toe alleen binnen gevlogen en nog niks gesloopt, ik moet er eigenlijk eens mee naar buiten maar juist in een relatief kleine ruimte leer je het manouvreren eigenlijk best aardig.

Nu is het te hopen dat het drone virus mij niet teveel pakt, dat zou een hoop geld schelen :)

• FloydRaalte
  • Laatst online: 06-08 15:13

FloydRaalte

Diablo 3: Floyd#1443

quote:
B-Real schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:13:
Veel te veel mooi (en duur) spul in dit topic....
Tsja daar zit ik ook altijd mee... helemaal als je meerdere RC speeltjes hebt liggen... zelf ooit begonnen met foamies (F22 raptor pusher prop) maar sinds kort ook Shortcourse 1:10 (Arrma Senton). Heb al wat heli's gehad maar nog geen quadcopter en ik ben me nu aan het orienteren op een FPV setje. Beetje racen maar ook wel leuke beelden maken. Tot nu toe probeer ik de kosten laag te houden. Maar er is zoveel! En ik heb al tig YouTube filmpjes gezien en heel wat build logs. Toch het gevoel dat ik nog niet alles goed genoeg doorgrond heb. Mocht iemand advies hebben, graag! Wat ik vooral lastig vindt is het bepalen van de kwaliteit. Zo zag ik de combi van Eachine: Stack-X F4 (ESC, FC, VTX, CAM+DVR in 1). Ik denk, super! Maar verder geen idee of de Cam een goeie kwaliteit heeft en of dit (bijna 90 euro) nu duur is of niet?

Hier mijn lijstje tot nu toe... suggesties erg welkom!

Frame: Martian II 14,78
ESC+FC: Racerstar F4S 52,25
Motor: BrotherHobby returner 2800kv 12,23
VTX: Eachine VTX 8,96
FPV Cam: 600 TVL 20,38 of RunCam split 65,25
Props: Emax Avan-R 5 3,09
Goggles: Echt nog geen idee!
  • SJ RG 01 71,78 (Muah...)
  • Eachine EV800D 81,57 (goedkoopste en zeker niet slecht voor die prijs)
  • AOMWAY Commander 262,00
  • Eachine EV100 81,57 (Geen DVR)
  • FlyKey Rafele 219,00 (Geen DVR)
  • SkyZone 02s 281,90 (lijken mij de beste)
Optioneel: ESC, FC, VTX, CAM combi: Eachine stack-X F4 86,46

Diablo III: Floyd#1443 Fire Wizard - If you can't take the heat, don't tickle the dragon!

• Bugs3
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 08:38
quote:
FloydRaalte schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:17:
[...]

Tsja daar zit ik ook altijd mee... helemaal als je meerdere RC speeltjes hebt liggen... zelf ooit begonnen met foamies (F22 raptor pusher prop) maar sinds kort ook Shortcourse 1:10 (Arrma Senton). Heb al wat heli's gehad maar nog geen quadcopter en ik ben me nu aan het orienteren op een FPV setje. Beetje racen maar ook wel leuke beelden maken. Tot nu toe probeer ik de kosten laag te houden. Maar er is zoveel! En ik heb al tig YouTube filmpjes gezien en heel wat build logs. Toch het gevoel dat ik nog niet alles goed genoeg doorgrond heb. Mocht iemand advies hebben, graag! Wat ik vooral lastig vindt is het bepalen van de kwaliteit. Zo zag ik de combi van Eachine: Stack-X F4 (ESC, FC, VTX, CAM+DVR in 1). Ik denk, super! Maar verder geen idee of de Cam een goeie kwaliteit heeft en of dit (bijna 90 euro) nu duur is of niet?

Ik heb de Eachine EV800D. Vind het een prima ding maar het blijft een grote en zware kijkdoos waarvan de batterij na een uur leeg is. De Eachine EV100 heb ik veel slechte reviews over gelezen. Misschien nog ff wachten dan schijnt de Eachine EV200 uit te komen....

• FloydRaalte

FloydRaalte

quote:
Bugs3 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:43:
[...]

Ik heb de Eachine EV800D. Vind het een prima ding maar het blijft een grote en zware kijkdoos waarvan de batterij na een uur leeg is. De Eachine EV100 heb ik veel slechte reviews over gelezen. Misschien nog ff wachten dan schijnt de Eachine EV200 uit te komen....
Ik zie wel dat de EV200 D uit is... behoorlijk aan de prijs maar dan heb je ook HD, DVDR, true diversity... de hele mikmak. Ik zal vanavond eens een review bekijken.

Ik vraag me ook af of die RunCam Split zoveel beter is als die 600 VTL.

Diablo III: Floyd#1443 Fire Wizard - If you can't take the heat, don't tickle the dragon!

quote:
[...]

Martian frame is volgens mijn een clone en daar moet je mee oppassen. Sommige clones zijn zeer slecht gemaakt. Ik heb al klachten gelezen over delaminatie van het carbon en mounting holes die niet goed zaten.

De FPV cams zijn niet met elkaar te vergelijken. De 1 is een standaard cam, de ander een cam MET ingebouwde HD functie. Overigens mag je er vanuit gaan dat de Runcam in de praktijk beter presteert dan de naamloze HAD2.

Goggles: Als je het goed wil doen koop je meteen een Fatshark (Dominator of Attitude liggen in je budget). Ik zie zelf nog flink wat kinderziektes bij de overige merken. Ook is de support soms om te huilen. Fatsharks zijn duur (en ik persoonlijk vind ze iets overpriced) maar je hebt wel hele degelijk kwaliteit in je handen die je nooit in de steek laat. Daarnaast is de support ook zeer goed.

Eachine stack zou ik nog niet nemen. Teveel kinderziektes en de QC is ook vrij slecht. Echine is budget maar hiervan vind ik de prijs te hoog.

• Bugs3
quote:
FloydRaalte schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:53:
[...]

Ik zie wel dat de EV200 D uit is... behoorlijk aan de prijs maar dan heb je ook HD, DVDR, true diversity... de hele mikmak. Ik zal vanavond eens een review bekijken.

Ik vraag me ook af of die RunCam Split zoveel beter is als die 600 VTL.
Status is "alert me on arrival" dus ze hebben hem nog niet. Als je reviews kunt vinden dan ben ik daar heel benieuwd naar.

• CoraDias
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-02 19:01
Hi...as per my knowledge for a beginner this may be a little too extensive. A cheap CC3D or Naze32 (clone) without extras is I think fine for the novice pilot. There is a lot to find about online and an active community that develops the software further.
quote:
[...]

Ik heb lang over dat frame zitten twijfelen maar ben uiteindelijk voor een Realacc X5R gegaan.
Wat de goggles betreft wacht ik op de EV200D. Ik wil eerst weten wat de reviews doen, als die positief zijn koop ik die, als ze negatief zijn ga ik of door sparen voor de Fatshark HD3 of de Flysight FG01.

De Runcam Split 2 ben ik zeer over te spreken. Zie het filmpje van mijn vorige post (paar posts hierboven) dat filmpje is opgenomen met de Split 2 met een vieze lens, dat wel. Ook het beeld van de FPV feed is erg goed en er valt prima mee te vliegen in de schemer of volle zon.

Voor de props zou ik voor zoiets gaan Kingkong 5040x3. Ze zijn goedkoop, vliegen aardig en gaan niet heel snel stuk. Zeker als beginner ga je ze vaak breken. Nu zal jou verleden zeker helpen om het snel onder de knie te krijgen maar wellicht het overwegen waard. Ik hou het in ieder geval nog bij deze props omdat ik anders zeker zo'n 4 euro per keer aan props kapot vlieg. :P

De FC met ingebouwde ESC zou ik niet zo snel kiezen. De ESC passen makkelijk op de armen en als er iets stuk gaat hoef je niet direct alles te vervangen.

De motoren die gekozen hebt hebben een vrij hoge kv rating. Nu heb ik begrepen dat dit meer voor racen bedoelt is maar je zou even op Google kunnen zoeken wat de voor en nadelen zijn van hoge kv motoren. Ik zelf vlieg maar wat, freestyle dus, en dan heb je meer baat bij een lagere kv rating.

Ik zou ook even goed kijken hoeveel noise de motoren genereren en hoeveel noise de ESC generen. Ik heb zelf nu dus een combi waarvan ik vermoed dat deze niet goed samenwerkt. Motoren met veel noise en ESC die hier niet goed mee om kunnen gaan. Ik ben er nog niet uit wat het probleem is maar dit vermoed ik. Zie wederom mijn vorige post. Ik vermoed dat deze motoren aardig wat noise genereren en dat die ESC dat ook doen, dan krijg je misschien een niet vliegbare quad zoals ik die nu heb. Ik zit zelf nu te overwegen om de Holybro Tekko32 ESC te bestellen. Van de tests die ik gezien heb zijn dat zo'n beetje de betere die er nu zijn.

De motoren waarmee ik vlieg zijn trouwens Emax RS2306 maar als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik denk ik voor de Hypetrain motoren van Rotor Riot gaan. Niet dat ik ontevreden over deze motoren ben maar er komt nou eenmaal continue nieuwe shit uit in deze hobby. :P

Wat de VTX betreft zou ik voor een paar euro meer voor de Eachine TX526 of TX528 gaan met een goede antenne. Ik heb die VTX03 op mijn Lizard95 zitten en je merkt wel dat het bereik van deze een stuk slechter is. Zeker met een groter formaat quadcopter ben je al snel buiten het bereik van je zender. Voordeel van de TX528 is trouwens dat je de kanalen via Betaflight OSD of de Taranis LUA scripts kan selecteren, dat heeft de 526 niet.

Wat de flight controler betreft is er zo verschrikkelijk veel keuze...alle flight controllers hebben voor en nadelen. Ik ben zelf voor de Matek F405 AIO gegaan maar had met de eerste versie veel problemen. Ik heb nu de v2 versie welke deze problemen zou moeten oplossen maar heb de quad nog niet goed werkend dus kan hier nog niet over oordelen. De layout en functies zijn in ieder geval prima. Andere opties zijn de Omnibus Pro Corner, Holybro Kakute, Matek F405 HUB met los PDB, Joshua Bardwell F4 maar daarvoor zou ik toch echt even gaan rond zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op fpvknowitall.com

quote:
CoraDias schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:01:
Hi...as per my knowledge for a beginner this may be a little too extensive. A cheap CC3D or Naze32 (clone) without extras is I think fine for the novice pilot. There is a lot to find about online and an active community that develops the software further.
The price difference between a F1 and F3 board isn't that big. But the F3 boards are allot more future proof. For the extra 10 euro's u have to pay, i would instantly pick a F3 board.

The first few months u would be fine with a Naze32 but i personally think u would outgrown the board within a couple of months.
quote:
Radiance schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:23:
[...]

Wat de VTX betreft zou ik voor een paar euro meer voor de Eachine TX526 of TX528 gaan met een goede antenne. Ik heb die VTX03 op mijn Lizard95 zitten en je merkt wel dat het bereik van deze een stuk slechter is. Zeker met een groter formaat quadcopter ben je al snel buiten het bereik van je zender. Voordeel van de TX528 is trouwens dat je de kanalen via Betaflight OSD of de Taranis LUA scripts kan selecteren, dat heeft de 526 niet.
Ik was ook niet erg enthousiast over het bereik van de VTX3. Heb toen de antenne vervangen voor een wat beter exemplaar en dat scheelde echt een hoop. Na de swap was mijn bereik letterlijk 2 keer zo ver!
Ik weet niet meer welke antenne het was, maar ik zal ff kijken voor je. :)

• FloydRaalte

FloydRaalte

quote:
ChojinZ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:04:
[...]

Martian frame is volgens mijn een clone...

De FPV cams zijn niet met elkaar te vergelijken. De 1 is een standaard cam, de ander een cam MET ingebouwde HD functie. Overigens mag je er vanuit gaan dat de Runcam in de praktijk beter presteert dan de naamloze HAD2.

Goggles: Als je het goed wil doen koop je meteen een Fatshark (Dominator of Attitude liggen in je budget). Ik zie zelf nog flink wat kinderziektes bij de overige merken. Ook is de support soms om te huilen. Fatsharks zijn duur (en ik persoonlijk vind ze iets overpriced) maar je hebt wel hele degelijk kwaliteit in je handen die je nooit in de steek laat. Daarnaast is de support ook zeer goed.

Eachine stack zou ik nog niet nemen. Teveel kinderziektes en de QC is ook vrij slecht. Echine is budget maar hiervan vind ik de prijs te hoog.
Bedankt voor je reactie, ik neem je adviezen direct te harte. Blij op tijd te horen dat mijn frame keuze om een mogelijke fake gaat. Ik heb hetzelfde frame gevonden op Banggood voor een paar euro meer.... kan ik erachter komen of deze wel the real thing is?

Ik moet me verder echt nog inlezen/youtuben wat betreft die cams. Ik begin wel te begrijpen dat je met een runcam in ieder geval niet teleurgesteld wordt. Ook lijkt me de combi handig: FPV kijken en HD openem op een SD kaartje. Nu zal dit geen GoPro kwaliteit zijn maar goed genoeg naar wat ik begrijp. Kost natuurlijk war meer, maar een GoPro naast een FPV cam is ook duur.

Wat betreft die goggles denk ik dat je gelijk hebt. Wanneer je toch rond de 300 euro uitgeeft aan een brilletje dan kun je net zo goed een Fatshark nemen. Toch ben ik ook weer getriggerd door de EV200D... maar wanneer die uitkomt is nog niet duidelijk....

Die Eachine Stack-X had ik al mijn twijfels over maar dat is met jouw reactie een zekere 'no' geworden. Ik had er een review over gevonden waarbij ze zeker niet alleen negatief waren maar waarbij de kleine minpuntjes gewoon teveel werden.

• FloydRaalte

FloydRaalte

quote:
Radiance schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:23:
[...]

Ik heb lang over dat frame zitten twijfelen maar ben uiteindelijk voor een Realacc X5R gegaan.
Wat de goggles betreft wacht ik op de EV200D. Ik wil eerst weten wat de reviews doen, als die positief zijn koop ik die, als ze negatief zijn ga ik of door sparen voor de Fatshark HD3 of de Flysight FG01.

De Runcam Split 2 ben ik zeer over te spreken. Zie het filmpje van mijn vorige post (paar posts hierboven) dat filmpje is opgenomen met de Split 2 met een vieze lens, dat wel. Ook het beeld van de FPV feed is erg goed en er valt prima mee te vliegen in de schemer of volle zon.

Voor de props zou ik voor zoiets gaan Kingkong 5040x3. Ze zijn goedkoop, vliegen aardig en gaan niet heel snel stuk. Zeker als beginner ga je ze vaak breken. Nu zal jou verleden zeker helpen om het snel onder de knie te krijgen maar wellicht het overwegen waard. Ik hou het in ieder geval nog bij deze props omdat ik anders zeker zo'n 4 euro per keer aan props kapot vlieg. :P

De FC met ingebouwde ESC zou ik niet zo snel kiezen. De ESC passen makkelijk op de armen en als er iets stuk gaat hoef je niet direct alles te vervangen.

De motoren die gekozen hebt hebben een vrij hoge kv rating. Nu heb ik begrepen dat dit meer voor racen bedoelt is maar je zou even op Google kunnen zoeken wat de voor en nadelen zijn van hoge kv motoren. Ik zelf vlieg maar wat, freestyle dus, en dan heb je meer baat bij een lagere kv rating.

Ik zou ook even goed kijken hoeveel noise de motoren genereren en hoeveel noise de ESC generen. Ik heb zelf nu dus een combi waarvan ik vermoed dat deze niet goed samenwerkt. Motoren met veel noise en ESC die hier niet goed mee om kunnen gaan. Ik ben er nog niet uit wat het probleem is maar dit vermoed ik. Zie wederom mijn vorige post. Ik vermoed dat deze motoren aardig wat noise genereren en dat die ESC dat ook doen, dan krijg je misschien een niet vliegbare quad zoals ik die nu heb. Ik zit zelf nu te overwegen om de Holybro Tekko32 ESC te bestellen. Van de tests die ik gezien heb zijn dat zo'n beetje de betere die er nu zijn.

De motoren waarmee ik vlieg zijn trouwens Emax RS2306 maar als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik denk ik voor de Hypetrain motoren van Rotor Riot gaan. Niet dat ik ontevreden over deze motoren ben maar er komt nou eenmaal continue nieuwe shit uit in deze hobby. :P

Wat de flight controler betreft is er zo verschrikkelijk veel keuze...alle flight controllers hebben voor en nadelen. Ik ben zelf voor de Matek F405 AIO gegaan maar had met de eerste versie veel problemen. Ik heb nu de v2 versie welke deze problemen zou moeten oplossen maar heb de quad nog niet goed werkend dus kan hier nog niet over oordelen. De layout en functies zijn in ieder geval prima. Andere opties zijn de Omnibus Pro Corner, Holybro Kakute, Matek F405 HUB met los PDB, Joshua Bardwell F4 maar daarvoor zou ik toch echt even gaan rond zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op fpvknowitall.com
Bedankt voor je uitgebreide post! Ah kijk, dat frame lijkt er inderdaad erg veel op! Ik aangezien deze iets goedkoper is dan de Martian van Banggood.... mmm tempting. De Realacc komt in ieder geval op de lijst!
edit: voor welke size ben je gegaan? 180, 220, of 250?

Qua goggles zit ik er nu precies zoals jij in: het liefst de Fatshark maar toch razend benieuwd wat die EV200D gaat doen.

Ik begin steeds meer overtuigt te raken van de RunCam, ook al is deze stukken duurder. Wederom toont jouw filmpje aan dat de kwaliteit gewoon erg goed is. Ook in FPV. Dat stukje over VTX bereik is nieuw voor mij. Blij te horen dat dit beter kan met een Eachine TX526 of TX528. Ik zet ze erbij!

Die all in 1 ESC had ik al een beetje mijn twijfels over. Eigenlijk puur omdat ik zelf graag de boel in elkaar wil solderen en dat is in feite voor je gedaan. Maar ik denk dat je een goed punt aandraagt: als dat ding kapot gaat kost je dat meteen een nieuwe all-in-1 i.p.v. 1 aparte ESC. Ik zal er eens 4 aparte ESC en een aparte FC bij zoeken en kijken wat het prijsverschil is. Qua FC moet ik echt nog wat dieper in de materie duiken.

De motoren die ik heb gekozen komen dacht ik in 2400, 2600 en 2800kv Ik had de hoogste opgeschreven en die zijn inderdaad bedoeld voor racing. Ik kan gewoon niet kiezen :X Wellicht dat ik deze nog vervang door freestyle motoren... dan kan ik ze laten nog upgraden als ik toch liever wil racen.

Kingkong Prop toegevoegd op het lijstje, uiteindelijk meer bang for your buck!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:20

MsG

Forumzwerver

Heeft de Runcam Split niet last van diezelfde digitale delay als die professionele FPV-opname systemen bij wedstrijden heeft?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

quote:
FloydRaalte schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide post! Ah kijk, dat frame lijkt er inderdaad erg veel op! Ik aangezien deze iets goedkoper is dan de Martian van Banggood.... mmm tempting. De Realacc komt in ieder geval op de lijst!
edit: voor welke size ben je gegaan? 180, 220, of 250?

Qua goggles zit ik er nu precies zoals jij in: het liefst de Fatshark maar toch razend benieuwd wat die EV200D gaat doen.

Ik begin steeds meer overtuigt te raken van de RunCam, ook al is deze stukken duurder. Wederom toont jouw filmpje aan dat de kwaliteit gewoon erg goed is. Ook in FPV. Dat stukje over VTX bereik is nieuw voor mij. Blij te horen dat dit beter kan met een Eachine TX526 of TX528. Ik zet ze erbij!

Die all in 1 ESC had ik al een beetje mijn twijfels over. Eigenlijk puur omdat ik zelf graag de boel in elkaar wil solderen en dat is in feite voor je gedaan. Maar ik denk dat je een goed punt aandraagt: als dat ding kapot gaat kost je dat meteen een nieuwe all-in-1 i.p.v. 1 aparte ESC. Ik zal er eens 4 aparte ESC en een aparte FC bij zoeken en kijken wat het prijsverschil is. Qua FC moet ik echt nog wat dieper in de materie duiken.

De motoren die ik heb gekozen komen dacht ik in 2400, 2600 en 2800kv Ik had de hoogste opgeschreven en die zijn inderdaad bedoeld voor racing. Ik kan gewoon niet kiezen :X Wellicht dat ik deze nog vervang door freestyle motoren... dan kan ik ze laten nog upgraden als ik toch liever wil racen.

Kingkong Prop toegevoegd op het lijstje, uiteindelijk meer bang for your buck!
Ik ben voor het 220 frame gegaan.
quote:
MsG schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:46:
Heeft de Runcam Split niet last van diezelfde digitale delay als die professionele FPV-opname systemen bij wedstrijden heeft?
Wat bedoel je met delay? Als je latency bedoelt in de FPV feed, deze is hoger dan een Runcam Swift maar ongeveer gelijk aan die van een Runcam Eagle, rond de 35ms. Het komt erop neer dat je het beste NTSC 1080p 60fps kan opnemen.
Bron: YouTube: Runcam Split 2 - followup (DEMO footage, proper latency, sd card slo...

Voor mij en mijn vliegstijl meer dan prima. :)

quote:
Nieuw youtube kanaal voor mij, maar hij heeft best leuke blogjes! tx! d:)b

• BoAC

BoAC

Memento mori

quote:
ChojinZ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Voor mij ook :) Ik ben toch wel verkocht aan die Runcam split V2. Is mijn volgende aankoop. Hoef ik niet meer te gaan voor een andere HD camera die toch ook gauw richting de 80 euries gaat..
quote:
ChojinZ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Ik kwam hem tegen via een andere review van de Split die naar zijn latency test verwees. Leuk kanaal inderdaad. :)

Wat betreft de problemen die ik heb met m'n X5R quad, een van de devs van Betaflight heeft mijn logs en video bekeken en die zegt dat er niets mis is met de quad en er aardig goed uit ziet aan de hand van de logs. Hij merkte onmenselijke snelle bewegingen op, op de throttle welke ik zelf ook ineens zag zondag. Zijn conclusie is dat het aan de TX of de RX moet liggen. Aangezien al m'n andere quads prima werken en ik die rare throttle inputs niet zie in de logs van mijn oude ZMR moet het een RX probleem zijn.
Althans, dat hoop ik echt anders weet ik het echt niet meer.

Ik heb wel vanavond nog alle solder pads na gelopen voor de 3e keer en wat draadjes iets netter gesoldeerd maar het mocht niet baten.

Ik nu een nieuwe RX besteld via een Nederlandse shop want wil dit weekend wel weer vliegen aangezien ik tijd heb en het weer goed blijft. Ik heb ook een nieuwe Runcam Swift Micro besteld voor m'n Lizard aangezien ik gisteren de case kapot gevlogen heb. Klapte vol op een tuinhuisje. :P

Heb ook een nieuwe case besteld uit China omdat ik die lokaal niet kon vinden maar dat duurt me te lang dus heb straks een reserve camera of een camera voor een nieuwe micro build.
quote:
BoAC schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:48:
[...]

Voor mij ook :) Ik ben toch wel verkocht aan die Runcam split V2. Is mijn volgende aankoop. Hoef ik niet meer te gaan voor een andere HD camera die toch ook gauw richting de 80 euries gaat..
Buiten dat scheelt het ook aanzienlijk in gewicht. In mijn geval zo'n 90 gram vergeleken met mijn GoPro Hero 3 plus mount. (Welke altijd los schiet zodat ik de GoPro kan gaan zoeken na een flinke crash.)
quote:
FloydRaalte schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:09:
[...]Ik begin steeds meer overtuigt te raken van de RunCam, ook al is deze stukken duurder. Wederom toont jouw filmpje aan dat de kwaliteit gewoon erg goed is. Ook in FPV. Dat stukje over VTX bereik is nieuw voor mij. Blij te horen dat dit beter kan met een Eachine TX526 of TX528. Ik zet ze erbij!

Wat ik nog vergat te typen, ik zit zelf momenteel naar de Holybro Tekko32 ESC te kijken. Deze komen zeer goed uit de benchtest van Drone Mesh: YouTube: Best Blheli_32 FPV Drone ESC of 2018? // Holybro Tekko32 ESC Review ...

Deze worden ook in een package verkocht met de Holybro Kakute F4 flight controller. Ik heb zelf geen ervaring met deze FC maar heeft wel op mijn lijstje gestaan. De ribbon kabel heeft mij toen weerhouden van dit design omdat ik hier wisselende verhalen over las maar ik lees ook zat positieve verhalen over deze FC. Ik ben toen voor de Matek F405 gegaan wat achteraf een slechte keuze bleek met de V1 versie maar over de v2 versie die ik nu heb hoor ik nog niemand klagen. Ik kan zoals ik al aangaf hierover nog geen goed oordeel geven aangezien de quad waarop die zit nog niet goed vliegt.

Ik lees in ieder geval wel nog dat er veel kinderziektes zijn met de ICM20689 gyro welke op de Kakute zit. De een vliegt perfect en de ander krijgt hem amper de lucht in. De voordelen van die gyro zijn zeker voor onervaren of non pro piloten verwaarloosbaar. Je kan snellere loop times draaien maar zelf de meer ervaren piloten merken daar bar weinig van als ik hun verhalen moet geloven op YouTube.

Radiance wijzigde deze reactie 21-02-2018 22:23 (48%)

• DCFreak

DCFreak

Het afgelopen weekend een GoPro HERO Session gekocht, omdat mijn Runcam 3 op willekeurige momenten zichzelf uitschakeld. Vandaag mooi weer en vrij, dus het was noodzakelijk om even de lucht in te gaan. :)

• FloydRaalte

FloydRaalte

quote:
Radiance schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:56:
[...]
Wat ik nog vergat te typen, ik zit zelf momenteel naar de Holybro Tekko32 ESC te kijken. Deze komen zeer goed uit de benchtest van Drone Mesh: YouTube: Best Blheli_32 FPV Drone ESC of 2018? // Holybro Tekko32 ESC Review ...
Mooie uitgebreide review, maar net is te duur voor mijn 'beginners' drone geloof ik.... Sowieso ben ik de afgelopen dagen wat minder enthousiast geworden wanneer ik naar mijn spreadsheetje kijk... de drone zelf is betaalbaar hoewel ik nog niet echt een keuze kan maken qua ESC/FC combi of toch alles apart. Maar vooral het totaalplaatje is best prijzig. Dillema is dat je een goede drone wilt bouwen met goeie onderdelen. (b.v. geen VTL maar een Runcam) Maar als je kiest voor dure onderdelen ben je eigenlijk aan jezelf verplicht om goeie FPV goggles te kopen (commander of fatshark) en dan schiet de prijs omhoog. En dat terwijl ik al een radio+receiver heb liggen.

quote:
FloydRaalte schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:01:
[...]

Mooie uitgebreide review, maar net is te duur voor mijn 'beginners' drone geloof ik.... Sowieso ben ik de afgelopen dagen wat minder enthousiast geworden wanneer ik naar mijn spreadsheetje kijk... de drone zelf is betaalbaar hoewel ik nog niet echt een keuze kan maken qua ESC/FC combi of toch alles apart. Maar vooral het totaalplaatje is best prijzig. Dillema is dat je een goede drone wilt bouwen met goeie onderdelen. (b.v. geen VTL maar een Runcam) Maar als je kiest voor dure onderdelen ben je eigenlijk aan jezelf verplicht om goeie FPV goggles te kopen (commander of fatshark) en dan schiet de prijs omhoog. En dat terwijl ik al een radio+receiver heb liggen.
Ik vlieg al 2 jaar naar volle tevredenheid met een box goggle van 30 euro. Zo slecht zijn die dingen niet, zeker niet om mee te beginnen. Als je de hobby door wilt zetten kan je altijd nog naar een Fatshark o.d. kijken. Dat is wat ik nu wil. Voornaamste nadeel van zo'n box goggle is dat ie groot is, zowel op je hoofd als om mee te nemen. Nu heb ik zelf een vrij grote Eastpak rugzak waar de goggle, TX, doosje met reserve onderdelen en tools, 2 doosjes reserve props, 7 4s lipos, 5 3s lipos en bakje met reserve schroeven en kabeltjes in past. En er is nog wel wat ruimte over. M'n quads hang ik aan straps aan de zijkant (1x 220, 1x 250 en 1x 95mm quad) en past er nog 1 op de voorkant.

Ik zie eruit als een overijverige brugklasser op de fiets maar het past wel. :P

Ik persoonlijk denk in ieder geval dat ie beter in een goed quad kan investeren dan direct de duurste goggles.

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Freestyle FPV Pilot]

quote:
Radiance schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Ik vlieg al 2 jaar naar volle tevredenheid met een box goggle van 30 euro. Zo slecht zijn die dingen niet, zeker niet om mee te beginnen

Ik zie eruit als een overijverige brugklasser op de fiets maar het past wel. :P

Ik persoonlijk denk in ieder geval dat ie beter in een goed quad kan investeren dan direct de duurste goggles.
Ze zijn inderdaad niet slecht om mee te beginnen inderdaad. Zo ben ik ook begonnen en heb later pas mijn Fatshark aangeschaft.

Ik ben wel van mening, dat je op de lange termijn beter een duurzamer product kan kopen. Ben dus van mening om wel degelijke bril en radio aan te schaffen. Dit is meestal een eenmalige aanschaf.

Als beginner investeer dan niet in dure drones. De eerste maanden ga je vaak crashen en dan geef je liever niet al te veel geldtuit aan spullen die je sloopt. Dus zijn clones een uitkomst. Ik heb ook het eerste jaar gevlogen met clones en koop nu de real deal.

quote:
Radiance schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:56:
[...]

Ik lees in ieder geval wel nog dat er veel kinderziektes zijn met de ICM20689 gyro welke op de Kakute zit. De een vliegt perfect en de ander krijgt hem amper de lucht in. De voordelen van die gyro zijn zeker voor onervaren of non pro piloten verwaarloosbaar. Je kan snellere loop times draaien maar zelf de meer ervaren piloten merken daar bar weinig van als ik hun verhalen moet geloven op YouTube.
Dat lees ik ook overal. Echter, ik heb nu 4 FC's met de ICM20689 (3x Kakute AIO, 1 keer FuryF4OSD) maar ben nog nooit tegen problemen aangelopen. Alles loopt hier super smooth. Ik vind het erg lastig inschatten hoe groot die problemen nu echt zijn.
quote:
DutchWalnut schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:58:
[...]

Ik ben wel van mening, dat je op de lange termijn beter een duurzamer product kan kopen. Ben dus van mening om wel degelijke bril en radio aan te schaffen. Dit is meestal een eenmalige aanschaf.
Eens. Daarnaast kan je een Fatshark relatief makkelijk verkopen.

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Freestyle FPV Pilot]

quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:03:
[...]
Eens. Daarnaast kan je een Fatshark relatief makkelijk verkopen.
Inderdaad.

Ik raad altijd aan om een Radio aan te schaffen om vervolgens in een simulator aan de slag te gaan. Mocht je het vliegen toch niets vinden, dan kan je altijd je radio verkopen (zelfs nog terugsturen).

Daarna zijn de vervolgstappen, zoals het aanschaf van een bril en een leuke goedkope 5" Quadcopter.

• Naiki
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-08 16:51
Voor de bril is het ook mogelijk om voor een skyzone te gaan. Bij DX heb je een upgraded Sky01 voor 155 euro. link

Zover ik heb gelezen is dit een redelijk goede bril voor de prijs. Ja het is geen fatshark, en er zit geen DVR in.
Standaard komt de bril wel met 2 losse oogkleppen. (geen idee hoe je die dingen noemt)

Ik heb zelf onlangs op banggood de Sky02S V+ besteld voor 268 :)... ik heb getwijfeld tussen de commander en de skyzone en ben toch voor de skyzone gegaan. Nu wachten tot die binnen is. :)

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Freestyle FPV Pilot]

quote:
Naiki schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:25:
Voor de bril is het ook mogelijk om voor een skyzone te gaan. Bij DX heb je een upgraded Sky01 voor 155 euro. link

Zover ik heb gelezen is dit een redelijk goede bril voor de prijs. Ja het is geen fatshark, en er zit geen DVR in.
Standaard komt de bril wel met 2 losse oogkleppen. (geen idee hoe je die dingen noemt)

Ik heb zelf onlangs op banggood de Sky02S V+ besteld voor 268 :)... ik heb getwijfeld tussen de commander en de skyzone en ben toch voor de skyzone gegaan. Nu wachten tot die binnen is. :)
Skyzone 02 en Aomway Commander zijn absoluut topmerkjes naast de Fatshark. Ze liggen dan ook relatief dicht bij elkaar.

• Naiki
Enige voordeel wat de Aomway commander wel heeft tegenover de Skyzone is de Fan. Nu weet ik niet hoe handig dat is voor ons kikkerlandje.

Andere kant er zijn genoeg faceplate mods om de skyzone met een fan te voorzien. :)
quote:
Naiki schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:32:
Enige voordeel wat de Aomway commander wel heeft tegenover de Skyzone is de Fan. Nu weet ik niet hoe handig dat is voor ons kikkerlandje.

Andere kant er zijn genoeg faceplate mods om de skyzone met een fan te voorzien. :)
Ik heb die van mij (Fatshark fan) zowat elke zomer wel aanstaan omdat de glazen beslaan. Nooit verwacht dat dat in NL nodig zou zijn. Maar ben nu wel blij dat de optie erop zit! :)

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Freestyle FPV Pilot]

quote:
quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:37:
[...]
Ik heb die van mij (Fatshark fan) zowat elke zomer wel aanstaan omdat de glazen beslaan. Nooit verwacht dat dat in NL nodig zou zijn. Maar ben nu wel blij dat de optie erop zit! :)
Dat had ik ook in het weekend. Dan is zo'n fan echt een uitkomst tijdens het vliegen.

DutchWalnut wijzigde deze reactie 22-02-2018 12:14 (17%)

• noobgrinder
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

quote:

Ik heb ook de Skyzone maar heb geen problemen dat het beeld beslaat, eventueel kan je er ook een fatshark faceplate met fan opzetten.

• BoAC

BoAC

Memento mori

quote:
noobgrinder schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Ik heb ook de Skyzone maar heb geen problemen dat het beeld beslaat, eventueel kan je er ook een fatshark faceplate met fan opzetten.
Ik heb ook de Sky01 V2 :) Ik heb er wel de faceplate van de Sky02 op gezet sinds kort :p
Dat is wel een verbetering, hoewel ik wel moet wennen aan de druk op de neus :)

• Naiki
Ik gaat het mee maken binnenkort. De bril is onderweg.. wel apart want een aantal onderdelen die ik met gratis verzending (alleen trackable aangezet) heb besteld waren met een week binnen en de bril besteld met PDM en daar zit ik nog op te wachten. 8)7

Maar goed, ik zal later even een compleet overzicht maken van de onderdelen die ik heb besteld. :) Ben nu eerst even bedradings schema aan het maken. Ik wil een keer goed voorbereid zijn, ben normaal erg chaotisch :+

• FloydRaalte

FloydRaalte

quote:
Naiki schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:11:
Ik gaat het mee maken binnenkort. De bril is onderweg.. wel apart want een aantal onderdelen die ik met gratis verzending (alleen trackable aangezet) heb besteld waren met een week binnen en de bril besteld met PDM en daar zit ik nog op te wachten. 8)7

Maar goed, ik zal later even een compleet overzicht maken van de onderdelen die ik heb besteld. :) Ben nu eerst even bedradings schema aan het maken. Ik wil een keer goed voorbereid zijn, ben normaal erg chaotisch :+
Graag :D Lijkt me interessant om te zien hoe een ander zijn quad samengesteld heeft!

• Naiki
Bestelde onderdelen:

Frame: Martian II 220 incl PDB
FC: Holybro Kakute F3 V1.0
ECS: HGLRC BS28A BLHeli - S
Motor: DYS Samguk WU 2206 2700KV
RTX: Frsky XSR
VTX: Eachine TX5852
Cam: Runcam Sparrow

Radio: Taranis Q X7
Bril: Skyzone Sky02s V+

Ik heb voor deze flight controller gekozen vanwege de prijs. De FC is ongeveer 12,50 euro, maar eigenlijk te snel gekocht. Er zit namelijk geen geintrigeerde OSD. Tevens is de micro USB gekoppeld aan de UART1 verbinding. Indien je een OSD module koppelt aan UART1 kan je niet de usb verbinding meer gebruiken.

ECS: waren in de aanbieding voor 4 euro de stuk. Er is zeer weinig info te vinden over deze ECS. Maar goed op internet is vaker geen nieuws goed nieuws. De ESC kan tot 40A burst.

Motor: Volgens UAVFutures goed voor de prijs dus we gaan het zien :)

RTX: XSR staat volgens mij bekent als een goede RTX tevens nu in prijs verlaagd vanwege R-XSR.

VTX: Oorspronkelijk vanwege de smartaudio uitgezocht, om via de radio de kanalen te kunnen wisselen, alleen vanwege UART1 denk ik dat de Smartaudio niet wordt aangesloten. Voorlopig zal ik alleen vliegen en dus ook niet echt nodig hebben.

Cam: Runcam Sparrow kwam voor mij goed genoeg uit de testen.

Voor de props de KingKong 5X4X3 en de 5X4.5X3 besteld.

Ik heb de spullen nu uit eindelijk besteld, want moet toch ergens mee beginnen. Vanuit hier ga ik wel kijken wat mij niet bevalt en zal moeten aanpassen. :) Maar dat houd het ook interessant.

(Hoop dat het duidelijk is, want ben taal technisch niet altijd even sterk :+ )

Edit: Zojuist de bedrading schema gemaakt.

Wiring

Naiki wijzigde deze reactie 22-02-2018 16:46 (8%)

quote:
Naiki schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:42:
Bestelde onderdelen:

Frame: Martian II 220 incl PDB
FC: Holybro Kakute F3 V1.0
ECS: HGLRC BS28A BLHeli - S
Motor: DYS Samguk WU 2206 2700KV
RTX: Frsky XSR
VTX: Eachine TX5852
Cam: Runcam Sparrow

Radio: Taranis Q X7
Bril: Skyzone Sky02s V+

Ik heb voor deze flight controller gekozen vanwege de prijs. De FC is ongeveer 12,50 euro, maar eigenlijk te snel gekocht. Er zit namelijk geen geintrigeerde OSD. Tevens is de micro USB gekoppeld aan de UART1 verbinding. Indien je een OSD module koppelt aan UART1 kan je niet de usb verbinding meer gebruiken.

ECS: waren in de aanbieding voor 4 euro de stuk. Er is zeer weinig info te vinden over deze ECS. Maar goed op internet is vaker geen nieuws goed nieuws. De ESC kan tot 40A burst.

Motor: Volgens UAVFutures goed voor de prijs dus we gaan het zien :)

RTX: XSR staat volgens mij bekent als een goede RTX tevens nu in prijs verlaagd vanwege R-XSR.

VTX: Oorspronkelijk vanwege de smartaudio uitgezocht, om via de radio de kanalen te kunnen wisselen, alleen vanwege UART1 denk ik dat de Smartaudio niet wordt aangesloten. Voorlopig zal ik alleen vliegen en dus ook niet echt nodig hebben.

Cam: Runcam Sparrow kwam voor mij goed genoeg uit de testen.

Voor de props de KingKong 5X4X3 en de 5X4.5X3 besteld.

Ik heb de spullen nu uit eindelijk besteld, want moet toch ergens mee beginnen. Vanuit hier ga ik wel kijken wat mij niet bevalt en zal moeten aanpassen. :) Maar dat houd het ook interessant.

(Hoop dat het duidelijk is, want ben taal technisch niet altijd even sterk :+ )

Edit: Zojuist de bedrading schema gemaakt.

[afbeelding]
Als je het niet kent ga je het waarschijnlijk ook niet missen maar OSD is wel rete handig hoor. Vooral RSSI signaal en Voltage info is erg handig om te hebben. Zonder die info is het, gevoelsmatig, niet altijd lekker vliegen. Je maakt je (althans, ik ;) ) al snel zorgen om signaal sterkte en voltage.

Nu kan je wel met beepers werken, maar dat is vrij omslachtig en vaak weet je nog niet waar je aan toe bent.

Wat betreft Smart Audio: Deze hoef je niet perse op UART 1 aan te sluiten. In princiepe kan dat op elke port.

Voor de rest: Degelijk lijstje! :)

• Naiki
quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:02:
[...]

Als je het niet kent ga je het waarschijnlijk ook niet missen maar OSD is wel rete handig hoor. Vooral RSSI signaal en Voltage info is erg handig om te hebben. Zonder die info is het, gevoelsmatig, niet altijd lekker vliegen. Je maakt je (althans, ik ;) ) al snel zorgen om signaal sterkte en voltage.

Nu kan je wel met beepers werken, maar dat is vrij omslachtig en vaak weet je nog niet waar je aan toe bent.

Wat betreft Smart Audio: Deze hoef je niet perse op UART 1 aan te sluiten. In princiepe kan dat op elke port.

Ach we gaan het zien zonder OSD. :9
Voor de smart audio, UART3 is voor de SBUS en UART2 voor de smartport op de RTX. :)

Voltage info heb ik wel trouwens. De runcam heeft een connectie naar VBAT en daarmee OSD voltage.
quote:
DutchWalnut schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:58:
[...]

Ze zijn inderdaad niet slecht om mee te beginnen inderdaad. Zo ben ik ook begonnen en heb later pas mijn Fatshark aangeschaft.

Als beginner investeer dan niet in dure drones. De eerste maanden ga je vaak crashen en dan geef je liever niet al te veel geldtuit aan spullen die je sloopt. Dus zijn clones een uitkomst. Ik heb ook het eerste jaar gevlogen met clones en koop nu de real deal.
Maar als je het budget niet hebt om direct een dure goggle en een quad te kopen is het een goede keuze. Ik heb er geen spijt van in ieder geval. Op de lange termijn is jouw optie uiteraard goedkoper maar het is wel een smak geld hoor.

Ik zag net op Banggood trouwens de Fatshark HD3 core voor 325 euro. Hij is nog niet in stock maar dat is wel een mooie prijs als je zoiets uit China zou willen bestellen.

Mijn ervaring met spullen slopen zijn trouwens het frame, de camera, batterijen en hier en daar een motor. ESC heb ik nog nooit gesloopt en ik heb 1 FC verkloot door de pin headers verkeerd erop te solderen, niet door een crash. Verder schieten draadjes wel eens los maar that's it. Of heb ik nu gewoon mazzel? >:)

Voor degene die nu denken, dan koop ik heen Split want die is duur, de camera is los te bestellen.

De beste investering is wellicht het kopen van een goede en leuke sim naast de rest van de gear en dan raad ik zelf Velocidrone aan. De configuratie van de quads is op Betaflight gebaseerd en het vliegt leuk en heeft leuke levels. Ik heb ook liftoff gekocht maar die vind ik toch minder hoewel ik die al lang niet meer gespeeld of gepdate heb.
quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:02:
[...]

Je kan met telementry de Taranis het voltage laten omroepen. Komt het nog steeds voor een deel op gevoel aan maar is al fijner dan alleen een beeper. Ik gebruik het alle 3 maar heb de beeper meer om te weten welk pid en rare profiel ik geselecteerd heb. De voltage warming van de Taranis heb ik ingesteld om me er aan te herinneren naar het voltage en verbruik in de OSD te kijken omdat ik vaak nogal gefocust ben om niet te crashen en de OSD info dus over het hoofd zie. :P

quote:
Naiki schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:13:
[...]

Ach we gaan het zien zonder OSD. :9
Voor de smart audio, UART3 is voor de SBUS en UART2 voor de smartport op de RTX. :)

Voltage info heb ik wel trouwens. De runcam heeft een connectie naar VBAT en daarmee OSD voltage.
Ow, op die fiets... je komt porten te kort...
Je kan bij heel veel FC's motor 5 and 6 mappen naar softserial. Vervolgens kan je daar dan weer smartport of Smart audio op zetten:
https://oscarliang.com/be...-serial/#invert-smartport
quote:
Radiance schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Je kan met telementry de Taranis het voltage laten omroepen. Komt het nog steeds voor een deel op gevoel aan maar is al fijner dan alleen een beeper. Ik gebruik het alle 3 maar heb de beeper meer om te weten welk pid en rare profiel ik geselecteerd heb. De voltage warming van de Taranis heb ik ingesteld om me er aan te herinneren naar het voltage en verbruik in de OSD te kijken omdat ik vaak nogal gefocust ben om niet te crashen en de OSD info dus over het hoofd zie. :P
Klopt. Maar bij grote op punch-outs kakt mijn voltage soms zo in dat mijn Taranis begint te miepen terwijl er nog minstens een minuut vliegtijd in de lipo zit. :+

Maargoed, OSD is nice to have maar zeker geen must. :)

quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Klopt. Maar bij grote op punch-outs kakt mijn voltage soms zo in dat mijn Taranis begint te miepen terwijl er nog minstens een minuut vliegtijd in de lipo zit. :+

Maargoed, OSD is nice to have maar zeker geen must. :)
Dat klinkt bekend maar vind het een betere indicatie dan een beeper die je sowieso beter kan horen. Je kan eventueel nog spelen met een delay zodat ze niet direct begint te zeuren over je voltage. >:)

Voltage via de Sparrow is inderdaad ook prima. Eigenlijk heb je niet meer dan dat nodig maar we blijven ook Tweakers he. :P Ik vind zelf de barometer nu erg leuk al heb ik zo m'n vragen over hoe accuraat die is.

quote:
Radiance schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:32:
[...]

Dat klinkt bekend maar vind het een betere indicatie dan een beeper die je sowieso beter kan horen.
Dat is zeker waar. Beepers zijn zooooo 2016... :+
quote:
Radiance schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:32:
[...]

Ik vind zelf de barometer nu erg leuk al heb ik zo m'n vragen over hoe accuraat die is.
Zeer accuraat kan ik uit ervaring vertellen. Maar dan moet je geen betaflight draaien. Ik heb, in een ver verleden, iNav gedraaid. En dat gaf toch wel DJI-like resultaten. Was nog met de 10DOF versie van Naze32 (en dus best oud) maar dat hing toch vrij stil en stabiel in de lucht. :)

ChojinZ wijzigde deze reactie 22-02-2018 21:37 (47%)

quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:34:
[...]

Dat is zeker waar. Beepers zijn zooooo 2016... :+

[...]

Zeer accuraat kan ik uit ervaring vertellen. Maar dan moet je geen betaflight draaien. Ik heb, in een ver verleden, iNav gedraaid. En dat gaf toch wel DJI-like resultaten. Was nog met de 10DOF versie van Naze32 (en dus best oud) maar dat hing toch vrij stil en stabiel in de lucht. :)
Ik vind ze trouwens wel nog super handig om een quad te vinden in het gras, boom of welke plek dan ook wanneer je hem kwijt bent.

Nu kan dat tegenwoordig ook met je goggle door de signaal sterkte te meten of de ESC te laten piepen maar die laatste zijn lang zo luid niet als een good old beeper. :+

quote:
Radiance schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:42:
[...]
Ik vind ze trouwens wel nog super handig om een quad te vinden in het gras, boom of welke plek dan ook wanneer je hem kwijt bent.
Dat en foutmeldingen. Maar gelukkig niet meer voor voltage warnings.
Pfff...wat was dat soms een drama met dat gepiep... Voordeel was wel dat iedereen in een radius van kilometer meteen wist dat er een quad in de lucht hing... :X

Vlieg pas 2 jaar met quads maar begin me nu al oud te voelen. Wat gaat het toch hard in FPV land.

ChojinZ wijzigde deze reactie 22-02-2018 22:02 (10%)

quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:01:
[...]

Dat en foutmeldingen. Maar gelukkig niet meer voor voltage warnings.
Pfff...wat was dat soms een drama met dat gepiep... Voordeel was wel dat iedereen in een radius van kilometer meteen wist dat er een quad in de lucht hing... :X

Vlieg pas 2 jaar met quads maar begin me nu al oud te voelen. Wat gaat het toch hard in FPV land.
Haha echt h. Ik heb hier ergens nog een Micro MinimOSD liggen, wat een draak was dat en heb hem nooit goed werkend gekregen.

quote:
Radiance schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:04:
[...]
Haha echt h. Ik heb hier ergens nog een Micro MinimOSD liggen, wat een draak was dat en heb hem nooit goed werkend gekregen.
Met weer aparte configurator waarvoor je nog moest betalen ook:
https://www.virtualpilot....uct&path=62&product_id=53
8)7
Die van mij zit trouwens nu in mijn KK ET100. 8)

ChojinZ wijzigde deze reactie 22-02-2018 22:44 (21%)

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:40
Vraag
Ik heb nu een denver drone om wat mee te spelen.
Er staat op dat er een 2 mp camera in zit die video schiet op 1280x720.
Maar 1280x720 = 921000, das toch hooguit 1 megapixel?

Iets anders, ik zoek een drone waarmee ik foto's kan schieten die ik ook wat groter kan afdrukken.
Dus iets betere sensor.
Wat is daarvoor de goedkoopste oplossing?

www.harrofotografie.nl

• Naiki
quote:
ChojinZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Ow, op die fiets... je komt porten te kort...
Je kan bij heel veel FC's motor 5 and 6 mappen naar softserial. Vervolgens kan je daar dan weer smartport of Smart audio op zetten:
https://oscarliang.com/be...-serial/#invert-smartport

[...]
Top bedankt voor de informatie. Het is blijkbaar mogelijk voor mijn FC om de LED als softserial te gebruiken :)

Whoehoe... vandaag wordt mijn skyzone bril geleverd :*) Nu de rest nog :+

Naiki wijzigde deze reactie 23-02-2018 09:28 (7%)

quote:
Harribo schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:00:
Vraag
Ik heb nu een denver drone om wat mee te spelen.
Er staat op dat er een 2 mp camera in zit die video schiet op 1280x720.
Maar 1280x720 = 921000, das toch hooguit 1 megapixel?

Iets anders, ik zoek een drone waarmee ik foto's kan schieten die ik ook wat groter kan afdrukken.
Dus iets betere sensor.
Wat is daarvoor de goedkoopste oplossing?
Wat is je budget en wat is je doel?
IMO zou een instap-drone (met brushless motoren) en een action-camera eronder al mooiere beelden opleveren.

Bijvoorbeeld de MJX Bugs 3 met een EKEN H9R camera.

Life is too short to remove USB safely

• Harribo
quote:
Kars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Wat is je budget en wat is je doel?
IMO zou een instap-drone (met brushless motoren) en een action-camera eronder al mooiere beelden opleveren.

Bijvoorbeeld de MJX Bugs 3 met een EKEN H9R camera.
Dank! Dat zijn de antwoorden!
Dus die twee, de drone en de camera, kan je dus combineren? Aan elkaar bevestigen? Dat gaat niet moeilijk?

De camera is alleen nog steeds niet heel denderend denk ik om beelden groot af te drukken.
De sensor erin is 4mp en de sensor zelf uitermate klein: Image Area 5440 x 3072 m, dat is 5,4 x 3 mm.
Zie sensor sizes.
Nu zal de techniek vd sensor wel ok zijn.

Ik denk om kwalitatief grotere (bijv 120x75cm) platen af te drukken de sensor toch snel een inch moet zijn. (?)

Misschien een andere camera eronder zetten?
Aangezien ik weinig verstand van drones en bevestigingen van camera's, weet ik niet zo welke.

Harribo wijzigde deze reactie 23-02-2018 10:15 (10%)

www.harrofotografie.nl

• Naiki
Voor foto's ben ik wel altijd van mening dat je dan kwaliteit nodig heb, en voor kwaliteit betaal je.
Kijk maar naar de mavic 1000+ euro.. maar dan heb je ook echt wat.

Anders een GoPro er onder, alleen zijn wel een stuk duurder.

Naiki wijzigde deze reactie 23-02-2018 10:21 (15%)

quote:
Harribo schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Dank! Dat zijn de antwoorden!
Dus die twee, de drone en de camera, kan je dus combineren? Aan elkaar bevestigen? Dat gaat niet moeilijk?

De camera is alleen nog steeds niet heel denderend denk ik om beelden groot af te drukken.
De sensor erin is 4mp en de sensor zelf uitermate klein: Image Area 5440 x 3072 m, dat is 5,4 x 3 mm.
Zie sensor sizes.
Nu zal de techniek vd sensor wel ok zijn.

Ik denk om kwalitatief grotere (bijv 120x75cm) platen af te drukken de sensor toch snel een inch moet zijn. (?)

Misschien een andere camera eronder zetten?
Aangezien ik weinig verstand van drones en bevestigingen van camera's, weet ik niet zo welke.
Verwacht voor die prijs inderdaad geen wonderen ;)
Het is een budget oplossing welke an sich prima beelden kan schieten, maar het is zeker geen DJI Phantom / Mavic kwaliteit.

Vergroot je je budget, dan zou je ook naar een tweedehands DJI Phantom kunnen zoeken.

Wil je echt groot-formaat (A0) foto's gaan afdrukken, dan kom je in een compleet andere categorie (octocopters met DSLR eronder).

• Harribo
quote:
Naiki schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:20:
Voor foto's ben ik wel altijd van mening dat je dan kwaliteit nodig heb, en voor kwaliteit betaal je.
Kijk maar naar de mavic 1000+ euro.. maar dan heb je ook echt wat.

Anders een GoPro er onder, alleen zijn wel een stuk duurder.
Een GoPro zie ik snel ff voor 179 euro. Bedoel je die?
Dat benadert mijn gezochte kwaliteit denk je?

Dji is inderdaad mooi maar dat is ver voor wat ik er voor over heb.

Volgens mij kan het heel wat goedkoper met zo'n gopro en een drone van ali. Denk ik nu.

www.harrofotografie.nl

• Naiki
Tuurlijk, alles kan goedkoper :) Maar dan moet je wel minder hoge verwachtingen hebben.
Ik heb zelf trouwens geen ervaringen met GoPro apparatuur. Maar daarover is genoeg te vinden :)

Naiki wijzigde deze reactie 23-02-2018 12:42 (35%)

Ik heb eerder een GoPro Hero HD gehad, die maakte (voor zijn leeftijd) echt nette kwaliteit filmpjes. Nu heb ik een China kloon ding voor 25,- en die maakt beduidend minder mooie beelden, maar h, het kost ook niks :)

GoPro onder een Tarantula X6 (brushed) drone:
YouTube: Tarantula X6 - Autumn flight

Cheap china cam op freestyle quad:
YouTube: Back Corner Quads - Sunny October Day

• Harribo
quote:
Kars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:27:
Ik heb eerder een GoPro Hero HD gehad, die maakte (voor zijn leeftijd) echt nette kwaliteit filmpjes. Nu heb ik een China kloon ding voor 25,- en die maakt beduidend minder mooie beelden, maar h, het kost ook niks :)

GoPro onder een Tarantula X6 (brushed) drone:
YouTube: Tarantula X6 - Autumn flight

Cheap china cam op freestyle quad:
YouTube: Back Corner Quads - Sunny October Day
Thanks

Ik heb trouwens vanmiddag met een denver dch330 ff gevlogen van een kennis.
Ding werd gewoon weggeblazen _O-

www.harrofotografie.nl

quote:
Harribo schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:59:
[...]

Thanks

Ik heb trouwens vanmiddag met een denver dch330 ff gevlogen van een kennis.
Ding werd gewoon weggeblazen _O-
Dat snap ik best, want zo'n brushed dingetje is onstabiel bij een beetje wind.

Ik heb trouwens gekeken wat ze voor zo'n DCH-330 vragen; 68,- :o

• FloydRaalte

FloydRaalte

Zo weer wat verder met mijn lijstje. Ik verander er nog elke dag wat dus ik ben er nog niet helemaal. Hopelijk binnenkort een klap erop zodat ik de boel kan bestellen. Tot nu toe:

Frame: Realacc X5R 220mm
ESC: 4x Racestar RS30amp (anders DYS XA 30amp)
FC: Omnibus F4 pro
Motor: BrotherHobby Returner R2
VTX: Eachine TX 528
FPV cam: RunCam Swift
Props: KingKong 5040
Goggles: Eachine EV800D
Batterij: Infinity 1500mah 70c

Vraag me alleen af of ik de PDB van het frame nu kan 'overslaan' omdat de FC dit al heeft.
Klik HIER voor de volledige Excel met alle verschillende setups en links.

Vandaag waren de nieuwe Runcam Micro en de nieuwe R-XSR er. Runcam was zo gemonteerd maar de batterijen vinden of de kou niet leuk of de Runcam Micro 2 trekt een stuk meer stroom dan de 1e want 2 van de 5 batterijen die ik heb voor de Lizard kakten zo in dat de FC zichzelf herstart.

De nieuwe RX heeft ook niet mogen baten om die rare throttle twitches te verhelpen maar goed, de oude kan nu mooi op mijn ZMR250 dus geheel verloren gaat ie niet.

Maar wat kan het nu zijn...ESC, toch de FC of wat anders...erg irritant dit want wilde graag vliegen met m'n nieuwe quad....

• DCFreak

DCFreak

quote:
Radiance schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:06:
Vandaag waren de nieuwe Runcam Micro en de nieuwe R-XSR er. Runcam was zo gemonteerd maar de batterijen vinden of de kou niet leuk of de Runcam Micro 2 trekt een stuk meer stroom dan de 1e want 2 van de 5 batterijen die ik heb voor de Lizard kakten zo in dat de FC zichzelf herstart.

De nieuwe RX heeft ook niet mogen baten om die rare throttle twitches te verhelpen maar goed, de oude kan nu mooi op mijn ZMR250 dus geheel verloren gaat ie niet.

Maar wat kan het nu zijn...ESC, toch de FC of wat anders...erg irritant dit want wilde graag vliegen met m'n nieuwe quad....
Wanneer alle motoren twitchen kan het niet anders dan de FC zijn, dat is tenslotte het centrale punt waar vandaan de esc's aangestuurd worden.
quote:
DCFreak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:21:
[...]

Wanneer alle motoren twitchen kan het niet anders dan de FC zijn, dat is tenslotte het centrale punt waar vandaan de esc's aangestuurd worden.
Bij low throttle geeft ie telkens kleine dotjes gas snel achter elkaar. Je ziet dit ook op deze manier terug in de logs.

• DCFreak

DCFreak

quote:
Radiance schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:26:
[...]

Bij low throttle geeft ie telkens kleine dotjes gas snel achter elkaar. Je ziet dit ook op deze manier terug in de logs.
Ander motor protocol heb je al geprobeerd? Bijvoorbeeld oneshot42 of multishot (even aangenomen dat je nu dshot gebruikt). Heeft de combinatie van FC, ESC en motor ooit wel goed gewerkt?

ps.
Wat doen de motoren in de motor test tab van de configurator?

DCFreak wijzigde deze reactie 23-02-2018 20:41 (7%)

• Bugs3
quote:
FloydRaalte schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:22:
Zo weer wat verder met mijn lijstje. Ik verander er nog elke dag wat dus ik ben er nog niet helemaal. Hopelijk binnenkort een klap erop zodat ik de boel kan bestellen. Tot nu toe:

Vraag me alleen af of ik de PDB van het frame nu kan 'overslaan' omdat de FC dit al heeft.
Ik zou de Goggles toch heroverwegen als ik jou was. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ze en ben er best tevreden over. Echter heeft deze een interne accu. Die kun je dus niet verwisselen en is na een uur leeg. Hij is niet zo gebouwd dat je deze in het veld met een een Lipo o.i.d. kunt opladen.
Met een middagje vliegen ga het het niet redden met deze goggles v.w.b. power.

Edit: er zit een kabel bij zodat je met een 3S lipo wel kunt opladen in het veld.

Bugs3 wijzigde deze reactie 23-02-2018 22:27 (3%)

quote:
DCFreak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Ander motor protocol heb je al geprobeerd? Bijvoorbeeld oneshot42 of multishot (even aangenomen dat je nu dshot gebruikt). Heeft de combinatie van FC, ESC en motor ooit wel goed gewerkt?

ps.
Ander motor protocol heb ik nog niet geprobeerd. Ik draai nu dhot 600 met Racerstar Tattoo BLheli 32 ESC, Emax RS2306 motoren en een Matek F405 AIO v2 (of CTR zoals die op hun site staat).

Deze combinatie heeft nog nooit goed gewerkt. Hiervoor had ik de eerste versie van de Matek maar daar had ik veel last van yaw twitches, een bekend probleem met die FC. Ik heb toen de verbeterde versie gekregen van Banggood met de MPU6000 gyro die hier geen last van zou moeten hebben.

Nu lees ik wel dat zowel de motoren als de ESC beiden veel noise genereren daarom heb ik caps op alle ESC leads en een grote op de batterij. Ik heb zelf geen verstand van blackbox maar een van de devs van Betaflight zei dat mijn logs er oke uit zien en dat het iets met de RX of TX moest zijn. TX werkt prima met alle andere quads en RX heb ik vanavond dus vervangen zonder succes. Het kom ook echt alleen maar voor als ik een punch out doe en daarna de throttle volledig naar beneden doe.

In angle of horizon mode hoor je de motoren opspinnen om af te remmen en als ie bijna stil hangt twitcht ie een beetje. In airmode begint de quad direct al raar te twichen. Airmode staat trouwens wel altijd aan, ook in angle of horizon mode. Nu las ik ook iets over active breaking wat te veel noise zou kunnen generen maar dit waren oude posts met oude protocollen. Met dshot kan je het geloof ik niet eens uit zetten.

Nu zag ik ook in de gewone flight logs dat de quad af en toe heel snel disarmed en daarna weer armed, dit merk ik zelf in flight niet maar zie het dus wel in de logs terug. Soms 1x, soms een aantal keer heel snel achter elkaar. Arm on off gebeurt in een fractie van 1 honderdste van een seconde.
quote:

De Omnibus F4 Pro Corner, de gene die in je sheet staat, heeft inderdaad een ingebouwde PDB. Die je bij het frame krijgt heb je dus inderdaad niet nodig.
Ik zie trouwens ook in je sheet dat je 12,23 rekent voor de motoren. Dit is de prijs van 1 motor. Totaal is dus 48,92.
quote:
Bugs3 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:10:
[...]

Ik zou de Goggles toch heroverwegen als ik jou was. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ze en ben er best tevreden over. Echter heeft deze een interne accu. Die kun je dus niet verwisselen en is na een uur leeg. Hij is niet zo gebouwd dat je deze in het veld met een een Lipo o.i.d. kunt opladen.
Ik zie bij de package include lijst op Banggood staan dat er een 2S/3S oplaad kabel bij zit. Dan kan je er toch een 2S/3S batterij aan hangen of zie ik dit verkeerd?

Charger : 12V,2A, DC 2.5mm
2S (7.4 V) /3S(11.1V) battery as back-up power t to have long working time.

Package Included :
1 x EV800D 40CH 5.8G Diversity Goggles with DVR
1 x Clover Antenna
1 x Panel Antenna
1 x Battery Charger
1 x 3S to DC Power Cable
1 x User Manual
1 x Clean cloth
1 x Bag

Radiance wijzigde deze reactie 23-02-2018 22:17 (33%)

• Bugs3
quote:
Radiance schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:59:
[...]

Ik zie bij de package include lijst op Banggood staan dat er een 2S/3S oplaad kabel bij zit. Dan kan je er toch een 2S/3S batterij aan hangen of zie ik dit verkeerd?

Charger : 12V,2A, DC 2.5mm
2S (7.4 V) /3S(11.1V) battery as back-up power t to have long working time.

Package Included :
1 x EV800D 40CH 5.8G Diversity Goggles with DVR
1 x Clover Antenna
1 x Panel Antenna
1 x Battery Charger
1 x 3S to DC Power Cable
1 x User Manual
1 x Clean cloth
1 x Bag
Ik heb even gekeken wat ik allemaal in de doos heb zitten waarmee hij geleverd werd. Je hebt gelijk (gedeeltelijk). Er zit inderdaad een kabel bij om met een 3S batterij op te laden. Mijn 2S batterijen passen hier echter niet in. Ik zal mijn post aanpassen.
quote:

Leuk lijstje! Ik zou alleen wel kijken naar andere props. Ik heb vrij lang met king kong gevlogen omdat ze lekker goedkoop waren, en naar mijn idee goed presteerde totdat ik overstapte naarde duurdere quality props. Je betaald een paar euro meer, maar ze zijn het zeker waard. Ik vlieg nu voornamelijk met DAL, Gemfan en HQprops en de performance is een stuk beter. Ook heb ik minder vibraties omdat de props beter gebalanceerd en lichter zijn.

Probeer eens een setje. Je hoeft er niet meteen 20 props in slaan. Maar als je begint met 4 of 8 stuks is het qua geld nog goed te doen.

Dan Infinity: Zeer ondergewaardeerd. Ik heb flink wat LiPo's liggen, van verschillende merken, maar de Infinity presteren toch wel het best. Ze kunnen flinke klappen hebben, maximaal vermogen output ligt vrij hoog en kennen geen extreme voltage dips. Dat terwijl ze redelijk budget zijn. Zelf koop ik eigenlijk niets anders meer. 8)
quote:
Radiance schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:06:
Zal wel de kou zijn. Vandaag gevlogen met Diatone GT90 (jaja, hij vliegt!) maar ik kreeg vandaag, zonder ook maar 1 keer te zijn gecrashed, allerlei VTX problemen. Eerst kreeg ik hippie kleuren te zien, vervolgens werd alles zwart-wit en daarna diaganole strepen. Alles gechecked, maar kon geen losse connectie's of wat vinden. Later op de avond thuis nog een keer gekeken (quad op kamer temperatuur), was alles weer normaal. 8)7

En dat heb ik wel vaker mee gemaakt. Quad electronica houd niet van de Hollandse winterkou. Gaan ze gek doen. :+

ChojinZ wijzigde deze reactie 23-02-2018 22:45 (20%)

quote:
ChojinZ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:40:
[...]

Leuk lijstje! Ik zou alleen wel kijken naar andere props. Ik heb vrij lang met king kong gevlogen omdat ze lekker goedkoop waren, en naar mijn idee goed presteerde totdat ik overstapte naarde duurdere quality props. Je betaald een paar euro meer, maar ze zijn het zeker waard. Ik vlieg nu voornamelijk met DAL, Gemfan en HQprops en de performance is een stuk beter. Ook heb ik minder vibraties omdat de props beter gebalanceerd en lichter zijn.

Probeer eens een setje. Je hoeft er niet meteen 20 props in slaan. Maar als je begint met 4 of 8 stuks is het qua geld nog goed te doen.

Dan Infinity: Zeer ondergewaardeerd. Ik heb flink wat LiPo's liggen, van verschillende merken, maar de Infinity presteren toch wel het best. Ze kunnen flinke klappen hebben, maximaal vermogen output ligt vrij hoog en kennen geen extreme voltage dips. Dat terwijl ze redelijk budget zijn. Zelf koop ik eigenlijk niets anders meer. 8)
Ik snap je punt wat betreft de props maar ik breek zeker wel 2 tot 4 props per 6 lipo's.
Gemfan zijn 3,51 voor 4 stuks (2 paar). Die KingKong 5,62 voor 20 stuks (10 paar).

Zeker in het begin, als ik naar mijzelf kijk, ben je meer bezig om de quad in de lucht te houden door heftig heen en weer te bewegen met je hoofd, dan dat je vibraties etc. opmerkt.
Een tip btw, ga de eerste (keren) als je FPV gaat vliegen zitten. Ik had geen krukje of stoel mee genomen de eerste keer en m'n vriendin moest me ineens beetpakken om te voorkomen dat ik omviel. :P

Ik ben trouwens ook zeer tevreden over de Infinity batterijen! Ik heb ook Digoo en Tattu batterijen maar het verschil tussen de Infinity en de Tattu's is niet zo heel erg groot. Ik heb wel 'maar' de 75c Tattu's en de Infinity batterijen zijn een stuk ouder maar het voltage kakt minder in met de Tattu's. Die Tattu's kan je trouwens via Conrad bestellen voor 23,49 inc verzendkosten. Best een goede deal als je niet wilt wachten, de Infinity's ze out of stock zijn of Banggood ze weer eens niet mag verschepen...

Dat is ook zo vaag trouwens, wilde van de week wat 3S lipo's bestellen voor de Lizard en toen stond er dat ze deze niet naar Nederland mochten versturen maar nu is die melding ineens weer weg. Heb dit wel vaker gezien bij Banggood en Gearbest. Was ook een periode dat je er maar 1 per order mocht bestellen. 8)7
quote:
DCFreak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:34:
[...]
ps.
Heb de quad net aan een volle 4S zonder props getest in de motor tab van Betaflight en dit doet ie zonder problemen. Alle motoren lopen mooi gelijk en hoor geen rare geluiden op welk toerental dan ook.

Ze blijven ook allemaal netjes synchroon lopen zonder haperingen of twitchen als ik ze op een lage input een tijdje laat draaien.

Kalibreren hoeft dan wel niet meer met Dshot maar ook dit had ik al gedaan btw.
quote:
[...]
Zal wel de kou zijn. Vandaag gevlogen met Diatone GT90 (jaja, hij vliegt!) maar ik kreeg vandaag, zonder ook maar 1 keer te zijn gecrashed, allerlei VTX problemen. Eerst kreeg ik hippie kleuren te zien, vervolgens werd alles zwart-wit en daarna diaganole strepen. Alles gechecked, maar kon geen losse connectie's of wat vinden. Later op de avond thuis nog een keer gekeken (quad op kamer temperatuur), was alles weer normaal. 8)7

En dat heb ik wel vaker mee gemaakt. Quad electronica houd niet van de Hollandse winterkou. Gaan ze gek doen. :+
Dat blijkt ja. 8)7 De batterij van m'n Taranis was ook ineens leeg en eenmaal binnen en weer op kamer temperatuur was er niets meer aan de hand. De batterijen die faalden zijn trouwens gewoon nog vol maar vind de Lizard iets te krachtig om in huis uit te gaan proberen. :P

Radiance wijzigde deze reactie 23-02-2018 23:16 (45%)

• Naiki
Gisteravond de skyzone bril bekeken zover dat kon. Mis nog de batterij..
Blijkbaar heb ik een rare vormgeving qua hoofd want ik heb links waar wat licht naar binnenkomt en rechts niet. 8)7 :+

Het neus gedeelte had iets boller gemogen.Maar op gelost door wat foam er op te plakken waardoor de druk wat minder is. Misschien ook een kwestie van wennen. De tas die je er bij krijgt stelt niks voor, de rits sluit niet helemaal lekker. ( even aan moeders vragen of dit vervangen kan worden :) )

Tevens de Martian II frame binnen, en even als test in elkaar gezet. Het was even puzzelen maar met een uur stond die in elkaar. Enige wat stroef ging waren de armen.De vierde arm ging de schroef er met moeite doorheen. Maar niets wat een vijl niet kan verhelpen.

Nu wachten op de laatste onderdelen, de VTX, RTX en de camera... :( en uiteraard de batterijen.

• DCFreak

DCFreak

quote:
[...]

Ander motor protocol heb ik nog niet geprobeerd. Ik draai nu dhot 600 met Racerstar Tattoo BLheli 32 ESC, Emax RS2306 motoren en een Matek F405 AIO v2 (of CTR zoals die op hun site staat).

Deze combinatie heeft nog nooit goed gewerkt. Hiervoor had ik de eerste versie van de Matek maar daar had ik veel last van yaw twitches, een bekend probleem met die FC. Ik heb toen de verbeterde versie gekregen van Banggood met de MPU6000 gyro die hier geen last van zou moeten hebben.

Nu lees ik wel dat zowel de motoren als de ESC beiden veel noise genereren daarom heb ik caps op alle ESC leads en een grote op de batterij. Ik heb zelf geen verstand van blackbox maar een van de devs van Betaflight zei dat mijn logs er oke uit zien en dat het iets met de RX of TX moest zijn. TX werkt prima met alle andere quads en RX heb ik vanavond dus vervangen zonder succes. Het kom ook echt alleen maar voor als ik een punch out doe en daarna de throttle volledig naar beneden doe.

In angle of horizon mode hoor je de motoren opspinnen om af te remmen en als ie bijna stil hangt twitcht ie een beetje. In airmode begint de quad direct al raar te twichen. Airmode staat trouwens wel altijd aan, ook in angle of horizon mode. Nu las ik ook iets over active breaking wat te veel noise zou kunnen generen maar dit waren oude posts met oude protocollen. Met dshot kan je het geloof ik niet eens uit zetten.

Nu zag ik ook in de gewone flight logs dat de quad af en toe heel snel disarmed en daarna weer armed, dit merk ik zelf in flight niet maar zie het dus wel in de logs terug. Soms 1x, soms een aantal keer heel snel achter elkaar. Arm on off gebeurt in een fractie van 1 honderdste van een seconde.

[...]
Het gedrag komt mij een beetje vaag over, maar het feit dat het twitch gedrag veranderd bij airmode aan/uit blijft wat mij betreft toch wijzen richting de flightcontroller. Ik heb zelf blackbox nog nooit gebruikt, maar ik neem aan dat de flight log waar je het over hebt een onderdeel van de blackbox log is?

Dan vraag ik mij af of een arm on/off logging iets 'gebruikelijks' is, of een bug in betaflight of een fout in de logging zelf.

Kan je eens proberen om de DMA van de blackbox uit te schakelen om te zien of deze een conflict heeft met de dshot DMA?

Dit doe je door in CLI "set sdcard_dma = off" te typen. Het is denk ik verstandig om hierna de logging frequentie ook iets lager te zetten, of blackbox tijdelijk even helemaal uit te schakelen.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Ik heb de prearm switch maar ingesteld voor mijn drone. Daarvoor heb ik een switch gebruikt die vanzelf weer terug veert :) Werkt wel netjes!
Al mijn quads krijgen nu gewoon betaflight behalve de quad waarop ik GPS aan het bouwen ben :P Daar wil ik ook mijn camera kunnen kantelen :P Leuke uitdaging zo met een F3 evo DOF10 :)
Nu ben ik bezig om mijn kleine 'whoop' in te stellen zoals deze instructie. Ik hoop dat ik dan de rolls wel voor elkaar krijg :P Ik heb een turnigy i10 met de quadcopter model daarin. Echter kan ik dan geen mixers gebruiken. Met de heli model kan het wel. Kijken wat dat oplevert :)

• DutchWalnut

DutchWalnut

[Freestyle FPV Pilot]

quote:
BoAC schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:52:
Nu ben ik bezig om mijn kleine 'whoop' in te stellen.
Project Mockingbird werkt perfect voor mijn E010 ombouw. Zeker een aanrader!
Ik heb ook een inductrix en ze vliegen nu bijna gelijk. 8)

• FloydRaalte

FloydRaalte

quote:
Bugs3 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:10:

Edit: er zit een kabel bij zodat je met een 3S lipo wel kunt opladen in het veld.
Ik snap je punt maar man wat zijn goeie goggles duur zeg. Het verdubbeld de instapprijs.... Ik ga van ongeveer 250 euro voor de hele mikmak naar 500+ euro wanneer ik goeie goggles koop. Denk toch dat ik eerst die EV800D bestel en d.m.v. dat kabeltje bij ga laden.
quote:
De Omnibus F4 Pro Corner, de gene die in je sheet staat, heeft inderdaad een ingebouwde PDB. Die je bij het frame krijgt heb je dus inderdaad niet nodig.
Ik zie trouwens ook in je sheet dat je 12,23 rekent voor de motoren. Dit is de prijs van 1 motor. Totaal is dus 48,92.
Ah helder, kon zijn dat je toch de PBD van je frame nodig had. Weet ik dat ook weer. Foutje in de berekening inderdaad. Wel dom zeg. 8)7 Ik heb ook naar deze [url="Racerstar Racing Edition 2205 BR2205 2300KV 2-4S"]Racerstar Racing Edition 2205 BR2205 2300KV 2-4S[/url] zitten kijken.... toch weer iets goedkoper.... en zwart. Dat past wel :)
quote:

[...]
Die props had ik gekozen op aanraden van Radiance zoals hij hierboven wederom beschrijft. Eerst deze maar eens proberen en wanneer het vliegen goed gaat bestel ik props van een wat betere kwaliteit. Waarschijnlijk die DAL Cyclones. Die zien er ook nog eens stoer uit :P

Inifinity wordt echt door veel Youtubers aangeraden.... 1 van hen heeft een goeie site met adviezen waar ook de infinity op staat als betere LiPo.

quote:
DCFreak schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:19:
[...]

Het gedrag komt mij een beetje vaag over, maar het feit dat het twitch gedrag veranderd bij airmode aan/uit blijft wat mij betreft toch wijzen richting de flightcontroller. Ik heb zelf blackbox nog nooit gebruikt, maar ik neem aan dat de flight log waar je het over hebt een onderdeel van de blackbox log is?

Dan vraag ik mij af of een arm on/off logging iets 'gebruikelijks' is, of een bug in betaflight of een fout in de logging zelf.

Kan je eens proberen om de DMA van de blackbox uit te schakelen om te zien of deze een conflict heeft met de dshot DMA?

Dit doe je door in CLI "set sdcard_dma = off" te typen. Het is denk ik verstandig om hierna de logging frequentie ook iets lager te zetten, of blackbox tijdelijk even helemaal uit te schakelen.
Ook Multishot en die command heeft helaas niet geholpen.
quote:
FloydRaalte schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Ik snap je punt maar man wat zijn goeie goggles duur zeg. Het verdubbeld de instapprijs.... Ik ga van ongeveer 250 euro voor de hele mikmak naar 500+ euro wanneer ik goeie goggles koop. Denk toch dat ik eerst die EV800D bestel en d.m.v. dat kabeltje bij ga laden.

[...]

Ah helder, kon zijn dat je toch de PBD van je frame nodig had. Weet ik dat ook weer. Foutje in de berekening inderdaad. Wel dom zeg. 8)7 Ik heb ook naar deze [url="Racerstar Racing Edition 2205 BR2205 2300KV 2-4S"]Racerstar Racing Edition 2205 BR2205 2300KV 2-4S[/url] zitten kijken.... toch weer iets goedkoper.... en zwart. Dat past wel :)

[...]

Die props had ik gekozen op aanraden van Radiance zoals hij hierboven wederom beschrijft. Eerst deze maar eens proberen en wanneer het vliegen goed gaat bestel ik props van een wat betere kwaliteit. Waarschijnlijk die DAL Cyclones. Die zien er ook nog eens stoer uit :P

Inifinity wordt echt door veel Youtubers aangeraden.... 1 van hen heeft een goeie site met adviezen waar ook de infinity op staat als betere LiPo.
Die motoren heb ik op mijn ZMR250 ook in combinatie met die ESC. Prima motoren en ESC om mee te beginnen maar nu ik wat vaker met de Emax heb gevlogen voelen ze wel super traag aan. :+

Ik denk dat je zo een hele leuke set hebt om mee te beginnen. Mocht je na verloop van tijd wat meer power willen zou je in principe alleen nieuwe motoren hoeven aan te schaffen.

quote:
Radiance schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:49:
[...]

Ik snap je punt wat betreft de props maar ik breek zeker wel 2 tot 4 props per 6 lipo's.
Gemfan zijn 3,51 voor 4 stuks (2 paar). Die KingKong 5,62 voor 20 stuks (10 paar).

Zeker in het begin, als ik naar mijzelf kijk, ben je meer bezig om de quad in de lucht te houden door heftig heen en weer te bewegen met je hoofd, dan dat je vibraties etc. opmerkt.
Een tip btw, ga de eerste (keren) als je FPV gaat vliegen zitten. Ik had geen krukje of stoel mee genomen de eerste keer en m'n vriendin moest me ineens beetpakken om te voorkomen dat ik omviel. :P
Ik snap je punt. Maar je zou eens moeten kijken naar de polycarbonaat props van HQprop. Die zijn niet stuk te krijgen. Ik crash meerdere malen per vlieg sessie, maar de HQprops zitten er nu al maanden op. Ik durf zelfs te beweren dat ze langer mee gaan dan de KingKongs. :P

KK is ook bijna niet stuk te krijgen, maar soms willen ze wel flink buigen en komen ze niet goed meer terug in de oude vorm.

• Bugs3
Hier weer even een Noob-vraag 8)

Kan ik een fc waar cleanflight opstaat flashen met betaflight?

• Harribo
quote:
Kars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:05:
[...]

Dat snap ik best, want zo'n brushed dingetje is onstabiel bij een beetje wind.

Ik heb trouwens gekeken wat ze voor zo'n DCH-330 vragen; 68,- :o
Had hem geleend maar serieus daar heb je dan toch niets aan?
Je moet al in open veld staan met zo'n ding waar sowieso wel vaak wat wind staat.

www.harrofotografie.nl

quote:
Bugs3 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:14:

Ja, geen probleem. Welke fc is het?

@Radiance Misschien een overbodige vraag, maar heb je je FC gesoftmount? Ik heb zelf rare mid-center yaw twitches gehad en met softmounting was alles weg. Wellicht dat het iets helpt, anders een tip voor andere mensen :P

sensei_d.fpv channel

• BoAC

BoAC

Memento mori

quote:
Bugs3 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:14:

Ja dat kan. Connect met de configurator (BetaFlight/CleanFlight) en ga naar de CLI. Type daar: version
In de output wordt het type bord getoond wat je moet gaan flashen. Die kun je gebruiken bij: CleanFlight/BetaFlight/INavFlight :)

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 20:26

Japie.G

Colour Classic

quote:
DCFreak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:21:
[...]

of de zender. Heb je een x12s of oude X9d van FrSky? daar gaat nog wel eens wat mis met ofwel de pots in de x9d of in de gimbalkabel van de x12s. Lees dit toevallig nu dus de rest niet gelezen, maar aangezien je een x-sr ontvanger kocht lijkt het me dat je een FrSky zender gebruikt ;-)

Tweakers is over het algemeen niet de beste plaats voor modelvlieg gerelateerde info, hoewel het hele drone gebeuren weer verdomd weinig met modelvliegen te maken heeft haha. Maar de techniek is verder gelijk dus bij dezen, het hoeft niet PER-SE de FC te zijn, maar kan evengoed de zender zijn ;-) :P

Japie.G wijzigde deze reactie 26-02-2018 12:16 (35%)

De hartelijke groeten van mij!

Pagina: 1 ... 63 ... 69 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True