Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:34:
Ik heb zelf al een groot deel van de onderdelen voor mijn 5" in bestelling staan. Alleen het frame ben ik nog niet uit. Ik probeer een goed frame te vinden voor de Runcam Split waarbij ik genoeg ruimte heb voor het pcb en dat er zo min mogelijk in beeld zir qua frame/props. Iemand tips of ervaringen?
Volgens mij is de Armattan Chameleon (5"of 6") het frame van dit moment waar iedereen het over heeft.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Verwijderd

BazerK schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Volgens mij is de Armattan Chameleon (5"of 6") het frame van dit moment waar iedereen het over heeft.
Die had ik ook al gezien, maar de prijs is mij wat te gortig. Misschien de Chinese kloon van 35...
Kars schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:47:
[...]

Je zou kunnen kijken naar een 'hoger' (tower) model waardoor je camera over de props heen kijkt.
Zie als voorbeeld de Realacc D215 of GEP ZX5.
Die had ik ook al gezien, dat zijn zeker opties.

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:19:
Die had ik ook al gezien, maar de prijs is mij wat te gortig. Misschien de Chinese kloon van 35...
imho.

Al keur ik een kloon niet af. Maar toch zit er wel degelijk verschil in kwaliteit.

En daarbij heb je ook geen garantie. Die heb je bij Armattan namelijk wel. Dus kan het voorkomen dat je dus duurder uit kunt zijn.

Waarom je wel voor een kloon zou kunnen gaan:
1 het is goedkoop
2 je bent een beginner en je wil niet gelijk een duur frame slopen*.

(* Tenzij je garantie hebt)

Verwijderd

DutchWalnut schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:08:
[...]

imho.

Al keur ik een kloon niet af. Maar toch zit er wel degelijk verschil in kwaliteit.

En daarbij heb je ook geen garantie. Die heb je bij Armattan namelijk wel. Dus kan het voorkomen dat je dus duurder uit kunt zijn.

Waarom je wel voor een kloon zou kunnen gaan:
1 het is goedkoop
2 je bent een beginner en je wil niet gelijk een duur frame slopen*.

(* Tenzij je garantie hebt)
Ongetwijfeld dat er verschil in kwaliteit zit, maar voor het geld van 1 originele kan ik er 3 uit China kopen. Er zijn meer gekloonde modellen te koop, maar die zijn maar de helft goedkoper. Dus of de Chinese kloon van de Armattan is vreselijk goedkoop, of de Armattan is gewoon heel erg duur.

Over de garantie in NL kan ik niets vinden, maar zodra ik zooi moet opsturen naar de States wordt het wel erg duur allemaal.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:35:
[...]

Ongetwijfeld dat er verschil in kwaliteit zit, maar voor het geld van 1 originele kan ik er 3 uit China kopen. Er zijn meer gekloonde modellen te koop, maar die zijn maar de helft goedkoper. Dus of de Chinese kloon van de Armattan is vreselijk goedkoop, of de Armattan is gewoon heel erg duur.

Over de garantie in NL kan ik niets vinden, maar zodra ik zooi moet opsturen naar de States wordt het wel erg duur allemaal.
Maat van mij heeft hem, kost je 4 euro om nieuwe onderdelen te laten verschepen door Armattan, meer niet. Je hoeft niets terug te sturen en ze doen totaal niet moeilijk; fotootje opsturen en klaar. Als je veel frames breekt, zeker the way to go.

Maar goed, het ging je om wat anders; props en frame uit beeld met een RunCam Split. Hier zie je dat het gaat met een Chameleon als je een geprinte mount neemt. Soft mount hem wel, want de jello is om te huilen. Dit is niet een probleem van de Chameleom, maar van de Split :P

sensei_d.fpv channel

Sensei_D schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:42:
[...]
want de jello is om te huilen. Dit is niet een probleem van de Chameleom, maar van de Split :P
In dat filmpje is dat wel erg ja. Is dat een structureel probleem bij de Split?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

ChojinZ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Mwa het is meer een nieuw probleem door de revolutionaire RunCam Split :+ Ik soft mount mijn HD cam altijd juist om jello te voorkomen. Met de Split is dat niet anders, alleen is het nu ook je FPV cam die je normaliter niet soft mount. Nu moet dat wel. Iets om rekening mee te houden bij een build

sensei_d.fpv channel

• BazerK
ChojinZ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Misschien hebben ze dat getackled bij de nieuwe Split2. ff afwachten op meer reviews.

Sensei_D schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:53:
[...]
Mwa het is meer een nieuw probleem door de revolutionaire RunCam Split :+ Ik soft mount mijn HD cam altijd juist om jello te voorkomen. Met de Split is dat niet anders, alleen is het nu ook je FPV cam die je normaliter niet soft mount. Nu moet dat wel. Iets om rekening mee te houden bij een build
Das balen! Was al met een schuin oog aan het kijken naar de Split maar ik heb geen mogelijkheid om mijn FPV cam te softmounten. De cam zit flink ingesloten in het frame. :(
BazerK schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:45:
[...]

Misschien hebben ze dat getackled bij de nieuwe Split2. ff afwachten op meer reviews.
Lets hope so...

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 18-10-2017 11:02 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:33
Sinds een week of 2 de Phantom 4 Pro in bezit. Je merkt wel dat die 1" sensor er op zit! :)

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

ChojinZ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:02:
[...]
Das balen! Was al met een schuin oog aan het kijken naar de Split maar ik heb geen mogelijkheid om mijn FPV cam te softmounten. De cam zit flink ingesloten in het frame. :(
De cam is relatief klein he, met een doorgaanse spacing heb je vaak wel ruimte om te soft mounten als je zou willen denk ik
BazerK schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:45:
[...]
Mwa, jello is iets wat alle CMOS camera's ondervinden bij trillingen en de Split is nu eenmaal een CMOS cam. Om het nog erger te maken; de FPV cam heeft deze jello daarmee dus ook ;) Maar goed, je krijg het er echt wel uit hoor.

Mijn mening; vlieg je met 3 inch: RunCam Split. Vlieg je met groter; HD cammetje erop.

sensei_d.fpv channel

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-11 20:46
BazerK schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:27:
Heb een alternatief gevonden, voor die conformal silcone coating, hier in Nederland. Normale verzendkosten. Ik denk dat ik deze ga bestellen.
Ik heb gewoon een busje PLASTIK70 gekocht bij Conrad. Vond de prijs ook nog wel te doen. Alleen het aanbrengen is nogal lomp met zo'n spuitbus. Heb het e.e.a. afgeplakt (armen/motoren) en gewoon een lekkere laag op PDF en FC gespoten. Werkt tot nu toe prima.

Maar zo'n kwastje lijkt me wel handiger haha ;)

Aparte nickname heb je, trouwens :+

[ Voor 9% gewijzigd door BezurK op 18-10-2017 14:59 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Ik ga mij hier ook maar weer eens melden. :)

Na bijna een jaar afwezig te zijn geweest, erg weinig tijd te hebben gehad om te vliegen heb ik van de week toch echt weer de draad opgepakt. :)

Door het veranderen van functie op het werk had ik al weinig tijd meer, vlak daarna werd mijn favoriete vlieg spot bouwterrein, vlak nadat het weer wat rustiger werd op het werk veranderde ik weer van functie (positief allemaal :P) dus weer heel druk en daarna ben ik verhuisd. Dat is inmiddels allemaal achter de rug en op de plek waar ik nu woon heb ik dus twee hele mooie velden ontdekt waar het niet druk is en voldoende ruimte heb.

Om te 'vieren' dat ik weer tijd en een plek heb om te vliegen heb ik mijzelf gisteren getrakteerd op een Eachine Lizard 95 en een Taranis Q7. :) De Lizard heb ik gekocht omdat ik toch wel graag brushless wilde en de Eachine QX90 niet echt wat vond. Heb ook nog een Tiny Whoop clone maar zag het niet zitten die uit te breiden met FPV gear.

De ZMR250 die ik heb gemaakt is in veel gevallen gewoon te groot om even snel mee te kunnen vliegen in Den Haag hoewel mijn nieuwe spot ook maar een kwartiertje lopen is.

Toen ik aan het rondkijken was, wat er allemaal veranderd is in de drone wereld kwam ik de Taranis Q7 tegen, als die er was geweest toen ik mijn equipement gekocht heb, had ik nooit voor de FlySky gegaan maar goed, die was er toen nog niet. Na de nodige reviews gelezen te hebben toch maar de knoop doorgehakt een ook deze mee besteld met de Lizard. Ik heb voor de Lizard wel direct de FrSky receiver besteld maar kan de receiver voor de ZMR250 build niet vervangen omdat de pins toen der tijd afgebroken waren en het nu vast gesoldeerd zit met een klodder hot glue er op. Ik heb wel een 4 in 1 DIY module mee besteld zodat ik wel kan vliegen met de Taranis. In de toekomst koop ik wel een keer een nieuwe FC en denk ook direct een ander frame omdat het ZMR frame wel aardig gehavend is.
Zo moest ik gisteren weer eens een schroefje uitboren om de buzzer weer vast te solderen na een crash maar schoot uit met de boormachine en ging door het frame heen. 8)7

Het liefst had ik direct al een nieuwe FC en frame besteld maar dat kon ik echt niet meer verkopen aan m'n vriendin na de Lizard en de Taranis. :P

In de afgelopen tijd heb ik wel nog met enige regelmatig Velocidrone gespeeld en was het RL vliegen nog niet echt verleerd. Heb van de week wel eerst het hele zooitje geupdate naar Betaflight 3.2.1 (draaide nog 3.1) en de ESC geupdate naar BLHeli 16.67 dshot commands. Nu draai ik ook dshot 300 en dat werkt allemaal prima alleen krijg ik dus die zogenaamde dshot commands niet aan de praat. Zo gaan de ESC niet piepen als ik de buzzer activeer. Niet heel erg maar kon er nou geen wijs uit waarom het niet werkt.

Maar goed, ik heb er weer echt zin in om te vliegen al is het natuurlijk niet de ideale tijd van het jaar om de draad weer op te pakken. :P De Lizard zal hier allicht mee helpen omdat deze wel te vliegen zou moeten zijn op de binnentuin van mijn nieuwe woning.

Youtube

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn emax 30A bullet ESC's (blheli) kan updaten/parameters aan kan passen zonder dat ik passthrough heb? Ik heb namelijk een kiss FC. Ik zie iets van 6 verschillende USB adapters voorbij komen (link), maar geen idee of die (nog) werken.

Ik kan natuurlijk een oude betaflight controller gebruiken of zelfs een arduino, maar een USB stick is net wat handiger. :)

Heeft iemand ervaring?
Bedankt!

Verwijderd

Ik heb net m'n FS-i6S binnen. Hierbij zit een houder voor je telefoon/scherm, maar mijn scherm is te dik en kan ik er niet goed tussen klemmen.heeft er iemand tips voor een mod of een houder waarop wel een groter 7" scherm kan? Een standaard statief schroefdraad voor het scherm zou helemaal fijn zijn.

Edit:

Ik zat niet goed te zoeken, dit zou moeten werken volgens de Russische vriend in de reviews.
https://www.banggood.com/...1130259.html?rmmds=search

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2017 20:31 ]

Radiance schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:13:
Ik ga mij hier ook maar weer eens melden. :)
Welkom terug!

Toen ik aan het rondkijken was, wat er allemaal veranderd is in de drone wereld kwam ik de Taranis Q7 tegen, als die er was geweest toen ik mijn equipement gekocht heb, had ik nooit voor de FlySky gegaan maar goed, die was er toen nog niet.
Ik heb zelf de flysky FS-6i en overweeg de overstap naar de Taranis Q7. Hoe is jou dat bevallen? Is het verschil met de gimbals groot? En hoe ligt de Q7 in de hand? Mijn handen zijn niet heel groot dus ik ben een beetje bang dat de Q7 te groot is.
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:50:
Ik heb net m'n FS-i6S binnen. Hierbij zit een houder voor je telefoon/scherm, maar mijn scherm is te dik en kan ik er niet goed tussen klemmen.heeft er iemand tips voor een mod of een houder waarop wel een groter 7" scherm kan? Een standaard statief schroefdraad voor het scherm zou helemaal fijn zijn.
Andere TX maar ik heb met wat mount stukken van een actioncam wat in elkaar geknutseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1W7MRXxiGrwgCx15rI8rSKlI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aIaoWWdUe4hvqBLxTX6dgDfE/full.jpg

Screenmount zit met een flinke bout door de TX. Heb dus wel een gat moeten boren en de garantie ben ik dus kwijt. Maar het werkt echt perfect!

ChojinZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:44:
[...]

Welkom terug!

[...]

Ik heb zelf de flysky FS-6i en overweeg de overstap naar de Taranis Q7. Hoe is jou dat bevallen? Is het verschil met de gimbals groot? En hoe ligt de Q7 in de hand? Mijn handen zijn niet heel groot dus ik ben een beetje bang dat de Q7 te groot is.

[...]

Andere TX maar ik heb met wat mount stukken van een actioncam wat in elkaar geknutseld:
[afbeelding]

[afbeelding]

Screenmount zit met een flinke bout door de TX. Heb dus wel een gat moeten boren en de garantie ben ik dus kwijt. Maar het werkt echt perfect!
Thanks! Ik heb de Taranis nog niet ontvangen, die is inmiddels onderweg via Banggood. Heb voor snelle verzending gekozen met invoerrechten verzekering dus hoop hem volgende week ergens te ontvangen.

Ziet er wel vet uit, zo dat scherm op je FlySky!

Youtube

Radiance schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:33:
[...]

Thanks! Ik heb de Taranis nog niet ontvangen, die is inmiddels onderweg via Banggood. Heb voor snelle verzending gekozen met invoerrechten verzekering dus hoop hem volgende week ergens te ontvangen.
Ben benieuwd naar je bevindingen. Uiteraard verwachten we een verslagje. 8)
Radiance schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:33:
[...]

Ziet er wel vet uit, zo dat scherm op je FlySky!
Tx, maar ik gebruik die combi al een tijdje niet meer. :P
Ik vlieg nu met een Fatshark Attitude v4. Alhoewel die mount wel handig blijft. Hij zit wat hoger dan mijn gimbals waardoor deze wat extra bescherming hebben tijdens het vervoeren. :)

ChojinZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:41:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen. Uiteraard verwachten we een verslagje. 8)

[...]

Tx, maar ik gebruik die combi al een tijdje niet meer. :P
Ik vlieg nu met een Fatshark Attitude v4. Alhoewel die mount wel handig blijft. Hij zit wat hoger dan mijn gimbals waardoor deze wat extra bescherming hebben tijdens het vervoeren. :)
Die zal ik hier zeker gaan posten al zal ik wel enige leercurve hebben met OpenTX.

Ik wil zelf uiteindelijk ook wel een 'normale' FPV bril. Vlieg nu met een gemodde Quanum Cyclops en dat is verder prima maar wel wat onhandig. Soms is het handig om de bril snel af te kunnen zetten maar dat gaat gewoon niet met 1 hand met de Cyclops.

Ik zat zelf te kijken naar de Aomway Commander maar die sticks voor de bediening staan me een beetje tegen. Heb zelf het gevoel dat zoiets snel kapot gaat.

Youtube

• BazerK
ChojinZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:44:

Ik ben aan het overstappen van een FS-6ix naar een Taranis 9D+ SE (carbon waterdip :9~ ) en het is een dag en nacht verschil. Meer 3way switch keuzes en voelt allemaal degelijker aan.
Speel nu sims via de Taranis, de (M9) gimbals zijn veel prettiger en vooral nauwkeuriger.
Heeft even een leerkurve met de OPENTX erop maar sowhat, het is je hobby....
Formaat van de FS-6i vindt ik te klein. Daarvoor had ik altijd een Spektrum Dx6i en die komt qua formaat in de buurt van de Taranis 9D. Op de Q7 zitten geloof ik de M7 gimbals, dat ga je wel merken... _/-\o_
Het is niet alleen het formaat maar ook het gewicht om de nek met een strap. Ik vindt het stabieler bedienen met een zwaarder model.
Het wachten is op de FrSky RX bordjes... die zijn onderweg.

foekie01 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:19:
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn emax 30A bullet ESC's (blheli) kan updaten/parameters aan kan passen zonder dat ik passthrough heb? Ik heb namelijk een kiss FC. Ik zie iets van 6 verschillende USB adapters voorbij komen (link), maar geen idee of die (nog) werken.

Ik kan natuurlijk een oude betaflight controller gebruiken of zelfs een arduino, maar een USB stick is net wat handiger. :)

Heeft iemand ervaring?
Bedankt!
BetaFlight op je KISS fc flashen ;)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• foekie01
Kars schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:20:
[...]

BetaFlight op je KISS fc flashen ;)
Nee. Sterker nog: ik ben van betaflight naar kiss gegaan omdat er vibraties op de quad waren, maar die maar niet in blackbox te zien kreeg. Result: een sloppy, twitchende quad. Sinds kiss er op zit vliegt de setup perfect. Nog nooit zo'n strakke quad gehad. Nadeel: geen blheli passthrough :+

• Oz.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04-2022

Oz.

foekie01 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

Nee. Sterker nog: ik ben van betaflight naar kiss gegaan omdat er vibraties op de quad waren, maar die maar niet in blackbox te zien kreeg. Result: een sloppy, twitchende quad. Sinds kiss er op zit vliegt de setup perfect. Nog nooit zo'n strakke quad gehad. Nadeel: geen blheli passthrough :+
Vind persoonlijk KISS ook een stuk aangenamer vliegen (is nu wel al weer even geleden dat ik BF gebruikt heb, en hoor dat die ook veel verbeterd is). KISS is naar mijn gevoel soepeler en ik vind het voor mijn vliegstijl (vooral freestyle) aangenamer.

Met je ESC probleem zal ik je jammer genoeg niet kunnen helpen, vlieg zelf al sinds dag één met KISS 24a Esc's, en ben er zeer tevreden van. Nog nooit problemen mee gehad. Het updaten gaat vlot via de KISS GUI.

Ben eigenlijk stiekem wel benieuwd hoe BF tegenwoordig vliegt, zag ook dat ze naast de BF FC nu ook ESC's verkopen, en het kriebelt wel op weer een volledig nieuwe quad ineen te zetten. Suggesties voor een frame? De nieuwe Astro ziet er zo nice uit...

• foekie01
Oz. schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:38:
[...]

Vind persoonlijk KISS ook een stuk aangenamer vliegen (is nu wel al weer even geleden dat ik BF gebruikt heb, en hoor dat die ook veel verbeterd is). KISS is naar mijn gevoel soepeler en ik vind het voor mijn vliegstijl (vooral freestyle) aangenamer.

Met je ESC probleem zal ik je jammer genoeg niet kunnen helpen, vlieg zelf al sinds dag één met KISS 24a Esc's, en ben er zeer tevreden van. Nog nooit problemen mee gehad. Het updaten gaat vlot via de KISS GUI.
Mee eens! Kiss voelt voor mijn gevoel veel strakker aan dan betaflight 8)
Ja die ESC's zijn nice. Maar ik had nog de emax bullet van mijn betaflight build dus die heb ik niet gekocht ;(
foekie01 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dat zal dan denk ik toch aan de tuning hebben gelegen. Zo groot is het verschil tussen KISS en BF helemaal niet en BF is nu zover door ontwikkeld dat, met de juiste tuning, de quad gewoon goed zou moeten vliegen.

Ik verbaas me juist altijd hoe goed BF met stock settings vliegt. Eigenlijk vliegen mijn quads met stock BF al goed maar is het juist de kunst om net ff wat meer uit de software te halen door tuning.

Maargoed, de ene quad is de andere niet... :)

Verwijderd

Ik ben voor mijn build voor 30A blheli32 esc's gegaan. Op Gearbest waren ze net iets meer dan 5 euro in de flash sale. Leek mij wel de gok waard.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:46
Heeft iemand ervaring met eventuele storingen als je met meerdere DJI Phantoms tegelijk vliegt? Ik vlieg vaak samen met twee vrienden, maar we merken wel dat dit veel verstoringen geeft.

Iemand tips hoe hier mee om te gaan?

• foekie01
ChojinZ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:38:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dat zal dan denk ik toch aan de tuning hebben gelegen. Zo groot is het verschil tussen KISS en BF helemaal niet en BF is nu zover door ontwikkeld dat, met de juiste tuning, de quad gewoon goed zou moeten vliegen.

Ik verbaas me juist altijd hoe goed BF met stock settings vliegt. Eigenlijk vliegen mijn quads met stock BF al goed maar is het juist de kunst om net ff wat meer uit de software te halen door tuning.

Maargoed, de ene quad is de andere niet... :)
Ik kan het ook niet verklaren, het is gewoon wat ik heb ervaren.
Mijn settings waren getuned, dan nog zaten er kleine twitches en ellende in. Sterker nog: een paar vlieg buddies vroegen al waarom de quad af en toe van die glitches had. Niemand had een idee waardoor dit kwam |:( Dat ding was maar niet goed te krijgen. Ga je blackbox anlyseren, zegt blackbox dat er geen ellende in zit. Hoe dan?! :/

3.2 blijkt wel beter te zijn met de nieuwe filters, maar ik ben nu blij met mijn kiss.
Kiss hangt echt snaar strak in de lucht 8)

Anyway. Geen ervaring dus :o

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

[...]

In de afgelopen tijd heb ik wel nog met enige regelmatig Velocidrone gespeeld en was het RL vliegen nog niet echt verleerd. Heb van de week wel eerst het hele zooitje geupdate naar Betaflight 3.2.1 (draaide nog 3.1) en de ESC geupdate naar BLHeli 16.67 dshot commands. Nu draai ik ook dshot 300 en dat werkt allemaal prima alleen krijg ik dus die zogenaamde dshot commands niet aan de praat. Zo gaan de ESC niet piepen als ik de buzzer activeer. Niet heel erg maar kon er nou geen wijs uit waarom het niet werkt.

[...]
Als het goed is moet je de motor beeper in de cli kunnen activeren met:

set beeper_dshot_beacon_tone = 3

De motoren beepen dan mee met de normale beeper (als die nog aanwezig is).

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:47
Sinds augustus ben ik begonnen met quadcopter vliegen. Eerst met mini drones als Syma X20, Cheerson CX-10 en mijn favoriet Eachine E010 (zie eerdere posts van mij) en daarna met een MJX Bugs3. Deze laatste vliegt erg fijn voor mij als beginner en ik leer er een hoop van.
Maar ik wilde verder dus een Eachine Lizard95 besteld. Leuk en aardig, mooie aanbieding i.v.m. 11-jarig bestaan van BangGood. Het apparaat kwam binnen en vol verwachting begon ik hiermee. Aangesloten op de batterij en plof......... Kortsluiting..... Het binden is gelukt maar hij vliegt niet dus.

YouTube: Issue with Lizard95

Ben nog aan het vechten met BangGood over de oplossing maar dat komt wel goed denk ik.
Ondertussen vraag ik me wel af of de Lizard95 de juiste quad voor mij is. Supersnel volgens mijn ervaring, en je moet ervoor naar buiten en bent dus afhankelijk van een goede locatie en het weer. Nou ja, dat heb je met de MJX Bugs3 ook dus daar valt wel overheen te komen.

Ondertussen ging mijn aandacht ook uit naar Tiny Whoops. Onder andere door dit YouTube kanaal:

YouTube: Tiny Whoop

Ik vind dat echt leuke filmpjes en zo'n drone kun je overal vliegen. Binnen (in de winter en bij slecht weer) of ook buiten als de omstandigheden meezitten. En het is laagdrempelig, je hoeft niet alles bij elkaar te zoeken en vervolgens naar een geschikt locatie gaan. Nee, je doet het vanaf je bank bij wijze van spreken. Dus ik heb het e.e.a. aangeschaft. Het rare is dat ik altijd het goedkoopste wil dus "budget" denk. Gekocht een Eachine E010S, Eachine EV800D goggles en een FlySky transmitter. V.w.b. de transmittter: daarover ben ik het minst tevreden omdat er weinig quads zijn die dit protocol gebruiken. Dus zou ik adviseren om te investeren in een FrSky/Taranis. Maar dat terzijde.
Alles is nu binnen en ik heb 2 dagen FPV ervaring opgedaan. Met dit als resultaat:

YouTube: Eachine E010S, FPV

Ik vind dit echt heel leuk om te doen. Denk dat daar meer mijn interesse ligt dan bij drones als DJI of racer drones. Daarom maar meteen een Kingkong Tiny6 erbij besteld. Gewoon omdat het kan en omdat ik er hele goede reviews over gelezen heb.....

Wat er gaat gebeuren met mijn verbrande Lizard95 weet ik nog niet. Hangt af van wat BangGood mij gaat bieden. Het kan zijn dat ik morgen een dispute open bij PayPal. Ik hou jullie op de hoogte.....

[ Voor 3% gewijzigd door Bugs3 op 22-10-2017 17:14 . Reden: Toevoeging ]

foekie01 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

Ik kan het ook niet verklaren, het is gewoon wat ik heb ervaren.
Mijn settings waren getuned, dan nog zaten er kleine twitches en ellende in. Sterker nog: een paar vlieg buddies vroegen al waarom de quad af en toe van die glitches had. Niemand had een idee waardoor dit kwam |:( Dat ding was maar niet goed te krijgen. Ga je blackbox anlyseren, zegt blackbox dat er geen ellende in zit. Hoe dan?! :/

3.2 blijkt wel beter te zijn met de nieuwe filters, maar ik ben nu blij met mijn kiss.
Kiss hangt echt snaar strak in de lucht 8)

Anyway. Geen ervaring dus :o
Twijfel ik geen moment aan. Ik geloof je direct als je zegt dat je verschil merkte. Waarschijnlijk waren de KISS presets beter geschikt voor de je quad dan de BF presets. Maar mijn punt is meer dat KISS en BF eigenlijk niet aan elkaar onder doen en BF nu zo goed en stabiel is, dat een sloppy quad eigenlijk nooit aan BF zelf ligt. Vaak zijn is dat toch verkeerde tuning/filtering of een hardware probleem.

Maargoed, jij merkt het verschil en als je er op vooruit bent gegaan, dan is daar niets mis mee! :)

Zelf heb ik de afgelopen 2 maanden niet kunnen vliegen. Vandaag eindelijk de gelegenheid maar het weer hier in Den Haag was ruk: Veel regen en windkracht 5. Maargoed, de drang om te vliegen was te groot en er vandaag dus toch maar op uit getrokken.

Vanwege het weer maar geen gevaarlijke 5" incher mee genomen maar op save gespeeld met mijn kleine monster:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G833CA70xAARyfoyGiAOCPMt/full.jpg

King Kong GT 90mm brushless met wat kleine aanpassingen. Quad is spatwaterdicht gemaakt met
PLasti- Dip wat met dit weer wel nodig was.

Grote uitdaging was toch wel al die regen op de lens. :+

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 22-10-2017 23:19 ]

ChojinZ schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:06:
[...]

Twijfel ik geen moment aan. Ik geloof je direct als je zegt dat je verschil merkte. Waarschijnlijk waren de KISS presets beter geschikt voor de je quad dan de BF presets. Maar mijn punt is meer dat KISS en BF eigenlijk niet aan elkaar onder doen en BF nu zo goed en stabiel is, dat een sloppy quad eigenlijk nooit aan BF zelf ligt. Vaak zijn is dat toch verkeerde tuning/filtering of een hardware probleem.

Maargoed, jij merkt het verschil en als je er op vooruit bent gegaan, dan is daar niets mis mee! :)

Zelf heb ik de afgelopen 2 maanden niet kunnen vliegen. Vandaag eindelijk de gelegenheid maar het weer hier in Den Haag was ruk: Veel regen en windkracht 5. Maargoed, de drang om te vliegen was te groot en er vandaag dus toch maar op uit getrokken.

Vanwege het weer maar geen gevaarlijke 5" incher mee genomen maar op save gespeeld met mijn kleine monster:
[afbeelding]

King Kong GT 90mm brushless met wat kleine aanpassingen. Quad is spatwaterdicht gemaakt met
PLasti- Dip wat met dit weer wel nodig was.
[video]
Grote uitdaging was toch wel al die regen op de lens. :+
Waar in Den Haag is dit? Ziet er uit als een leuke plek om eens te vliegen. :)

Youtube

Bugs3 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:02:
Sinds augustus ben ik begonnen met quadcopter vliegen. Eerst met mini drones als Syma X20, Cheerson CX-10 en mijn favoriet Eachine E010 (zie eerdere posts van mij) en daarna met een MJX Bugs3. Deze laatste vliegt erg fijn voor mij als beginner en ik leer er een hoop van.
Maar ik wilde verder dus een Eachine Lizard95 besteld. Leuk en aardig, mooie aanbieding i.v.m. 11-jarig bestaan van BangGood. Het apparaat kwam binnen en vol verwachting begon ik hiermee. Aangesloten op de batterij en plof......... Kortsluiting..... Het binden is gelukt maar hij vliegt niet dus.

YouTube: Issue with Lizard95

Ben nog aan het vechten met BangGood over de oplossing maar dat komt wel goed denk ik.
Ondertussen vraag ik me wel af of de Lizard95 de juiste quad voor mij is. Supersnel volgens mijn ervaring, en je moet ervoor naar buiten en bent dus afhankelijk van een goede locatie en het weer. Nou ja, dat heb je met de MJX Bugs3 ook dus daar valt wel overheen te komen.

Ondertussen ging mijn aandacht ook uit naar Tiny Whoops. Onder andere door dit YouTube kanaal:

YouTube: Tiny Whoop

Ik vind dat echt leuke filmpjes en zo'n drone kun je overal vliegen. Binnen (in de winter en bij slecht weer) of ook buiten als de omstandigheden meezitten. En het is laagdrempelig, je hoeft niet alles bij elkaar te zoeken en vervolgens naar een geschikt locatie gaan. Nee, je doet het vanaf je bank bij wijze van spreken. Dus ik heb het e.e.a. aangeschaft. Het rare is dat ik altijd het goedkoopste wil dus "budget" denk. Gekocht een Eachine E010S, Eachine EV800D goggles en een FlySky transmitter. V.w.b. de transmittter: daarover ben ik het minst tevreden omdat er weinig quads zijn die dit protocol gebruiken. Dus zou ik adviseren om te investeren in een FrSky/Taranis. Maar dat terzijde.
Alles is nu binnen en ik heb 2 dagen FPV ervaring opgedaan. Met dit als resultaat:

YouTube: Eachine E010S, FPV

Ik vind dit echt heel leuk om te doen. Denk dat daar meer mijn interesse ligt dan bij drones als DJI of racer drones. Daarom maar meteen een Kingkong Tiny6 erbij besteld. Gewoon omdat het kan en omdat ik er hele goede reviews over gelezen heb.....

Wat er gaat gebeuren met mijn verbrande Lizard95 weet ik nog niet. Hangt af van wat BangGood mij gaat bieden. Het kan zijn dat ik morgen een dispute open bij PayPal. Ik hou jullie op de hoogte.....
Wel balen van je Lizard, ik gok op een kapotte 4-in-1 ESC... Meestal is Banggood wel vlot en correct met de afhandeling.
Doet het beeld via de FPV-camera het wel?

Even op je transmitter inhaken; bij zelfbouw kun je kiezen welke receiver je erin wil, dus maakt het protocol niet veel uit.
Bij ARF / BNF modellen kun je vaak ook kiezen welke receiver je wil (FASST/FlySky/DSMX/FrSky).

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:19
Hallo Menschen,

Ik heb sinds enkele dagen mijn Taranis X9D plus se binnen. De gimbals van mijn DX8 zijn versleten met allerlei afwijkingen van dien. Ook het gebrek van goede telemetrie heeft mij doen besluiten voor de X9D plus se te gaan.

Het was even wat werk om 'm te updaten, de juiste SD kaart bestanden en sound pack erop te zetten maar ik ben zeer tevreden met deze zender! De gimbals voelen super en de telemetrie is een zeer aangename toevoeging!

Lang verhaal, maar ik heb wegens logistieke problemen twee X9D plus se's ontvangen en ik zou graag willen weten of ik iemand blij kan maken met degene die ik nu over heb. :) De Taranis is gekocht bij Banggood, het is een mode 2 met de rock monster hydrodip.

---

Zender is nog steeds te koop

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39
Neyluzz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:32:
Hallo Menschen,

Ik heb sinds enkele dagen mijn Taranis X9D plus se binnen. De gimbals van mijn DX8 zijn versleten met allerlei afwijkingen van dien. Ook het gebrek van goede telemetrie heeft mij doen besluiten voor de X9D plus se te gaan.

Het was even wat werk om 'm te updaten, de juiste SD kaart bestanden en sound pack erop te zetten maar ik ben zeer tevreden met deze zender! De gimbals voelen super en de telemetrie is een zeer aangename toevoeging!

Lang verhaal, maar ik heb wegens logistieke problemen twee X9D plus se's ontvangen en ik zou graag willen weten of ik iemand blij kan maken met degene die ik nu over heb. :) De Taranis is gekocht bij Banggood, het is een mode 2 met de rock monster hydrodip.
Ik heb wel interesse, dus je mag mij DM-en als je hem aan mij kwijt wil.
Ondertussen ben ik bezig met het bouwen van mijn nieuwe drone. Daar zitten DYS Fire motoren op. Ik moet zeggen dat de balance van die motoren mij tegenvalt.

• Neyluzz
  • Laatst online: 15:19
BoAC schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 05:42:
[...]

Ik heb wel interesse, dus je mag mij DM-en als je hem aan mij kwijt wil.
Ondertussen ben ik bezig met het bouwen van mijn nieuwe drone. Daar zitten DYS Fire motoren op. Ik moet zeggen dat de balance van die motoren mij tegenvalt.
U heeft bericht! :) Ik heb geen ervaring met DYS maar ik lees zeer wisselende ervaringen met DYS FC's. Ik vraag me af of de QC van hun producten wel in orde is.

Verwijderd

Iemand tips voor een Lipo lader? Ik wil onder de 80 euro blijven. Nu heb ik deze op het oog:

https://www.banggood.com/...PB-Battery-p-1068233.html

Alleen de voeding kom ik niet uit. Ik zat te kijken naar een voeding die bijv. ook voor LED lampen wordt gebruikt. Die lijken mij mooi betaalbaar en zijn mooi dicht (als je voor een waterdichte variant gaat). Is dat een gekke oplossing?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Ik heb zelf een Turnigy Accucell 80 Watt die me goed bevalt. Gecombineerd met een Chinees parallel boardje.

Als lader gebruik ik een Xbox 360 stroomadapter, deze zijn vaak erg goedkoop maar toch kwalitatief. Hierdoor heb je ongeveer 10 ampère op 12 volt, + nog een 5 volt 1 ampere uitgang, waarmee ik de camera of andere USB-apparatuur mee kan opladen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• noobgrinder
  • Laatst online: 16:07

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:53:
Iemand tips voor een Lipo lader? Ik wil onder de 80 euro blijven. Nu heb ik deze op het oog:

Alleen de voeding kom ik niet uit. Ik zat te kijken naar een voeding die bijv. ook voor LED lampen wordt gebruikt. Die lijken mij mooi betaalbaar en zijn mooi dicht (als je voor een waterdichte variant gaat). Is dat een gekke oplossing?
Deze lader: https://www.banggood.com/...1060646.html?rmmds=search
Zeer goede lader, ik heb deze zelf ook.
En dan een xbox of pc voeding erbij.

• Promaxhunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-01-2024

Zelf sinds een paar weken eigenaar van een ISDT 608.
Prima oplader :)

https://www.banggood.com/...ce-Charger-p-1057271.html
Of op nederlandse site:
https://www.hqdrones.nl/b...-sc-608-150w-lipo-charger

Verwijderd

De ISDT's zijn inderdaad de andere optie. Qua voeding zat ik te kijken naar zoiets:

https://www.banggood.com/...1038169.html?rmmds=search

(zijn ook met meer vermogen voor minder geld te krijgen, dit even een random voorbeeld.). Ik snap alleen niet waarom er 2 aders uit de plus komen en 2 uit de min. Is dat zodat je bijv. 2 led strips zou kunnen aansluiten?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2017 13:41 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:39:
De ISDT's zijn inderdaad de andere optie. Qua voeding zat ik te kijken naar zoiets:

https://www.banggood.com/...1038169.html?rmmds=search

(zijn ook met meer vermogen voor minder geld te krijgen, dit even een random voorbeeld.). Ik snap alleen niet waarom er 2 aders uit de plus komen en 2 uit de min. Is dat zodat je bijv. 2 led strips zou kunnen aansluiten?
Je zou ook een oude PC voeding kunnen gebruiken. Doe ik nu ook. Zijn redelijk wat tutorials over te vinden:
http://www.instructables....upply-to-a-Bench-Top-Lab/
http://www.instructables....-Power-Supply-Conversion/
https://makezine.com/proj...nch-power-supply-adapter/

Of een oude adapter voeding van een laptop zou je ook nog kunnen doen. Laptops worden op tweakers gratis weggegeven:
V&A aangeboden: Toshiba A100-644 Core duo *defect* voor onderdelen
:+

Verwijderd

ChojinZ schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:45:
[...]

Je zou ook een oude PC voeding kunnen gebruiken. Doe ik nu ook. Zijn redelijk wat tutorials over te vinden:
http://www.instructables....upply-to-a-Bench-Top-Lab/
http://www.instructables....-Power-Supply-Conversion/
https://makezine.com/proj...nch-power-supply-adapter/

Of een oude adapter voeding van een laptop zou je ook nog kunnen doen. Laptops worden op tweakers gratis weggegeven:
V&A aangeboden: Toshiba A100-644 Core duo *defect* voor onderdelen
:+
Ik wil zo min mogelijk zelf kloten, en dat moet bij een PC voeding nog gebeuren. Ook heb ik er geen liggen, dan koop ik liever een losse power supply waarop ik direct een XT60 kan monteren.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:57:
[...]

Ik wil zo min mogelijk zelf kloten, en dat moet bij een PC voeding nog gebeuren. Ook heb ik er geen liggen, dan koop ik liever een losse power supply waarop ik direct een XT60 kan monteren.
Kan ik me voorstellen.

Maar die laptop voeding is vrij makkelijk te modden. Je knipt de stekker af en houd vervolgens een + pool en een - pool over die je gewoon kan aansluiten op de lader (mits het voltage correct is).
Bespaart je toch weer wat tientjes waarvan je props of een nieuwe FC kan kopen. :)

• BazerK

Zelf voor thuis (dus met AC 220v voeding/aansluiting) gebruik ik de SKYRC iMAX B6AC V2 met een parallel bordje. Werkt ok. Review hier.
Voor in het veld met lijkt me die ISDT SC-608 wel wat(t)...

• foekie01
Als je niet zelf wilt klooien, kun je nog twee opties van ISDT mee nemen in de overweging;

Lader + voeding ingebouwd (dubbele lader)
https://www.banggood.com/...1143529.html?rmmds=search

Losse voeding:
https://www.banggood.com/...1087835.html?rmmds=search

De voeding is in verhouding natuurlijk wel duurder dan een random chinees dingetje. Maar dit is wel plug en play en kwalitatief prima spul.

Ikzelf gebruik twee keer de SC-620 (beide voor lipos) en nog een turnigy 5A lader voor de fatshark meuk. Alles wordt gevoed door een server voeding (60A) :+ Die voedingen kun je voor rond de 50 piek kopen. Moet je wel dan nog even kabeltjes aan maken en een weerstand zodat de fan niet constant op 100% draait, want dat is echt niet cool :+

• Lucky0wn
  • Laatst online: 14:54
Ik heb weer eens wat tijd, dus tijd voor een nieuw drone project!

Ditmaal wil ik graag een selfie drone gaan bouwen met enkele onderdelen die ik nog heb liggen.

Een 4mm carbon fibre 160mm X-frame
Dragonfly 12A ESC's
1500mah 3s batterij

Hier moet ik dus nog motoren en een flightcontroller bijkopen.

Voor motoren zat ik te denken aan 2205 motoren zoals deze https://nl.aliexpress.com...7e-4cfb-b3d9-767b8f7d264d

Alleen de FC kom ik absoluut niet uit. Ik twijfel enorm tussen een Pixhawk PX4 of een DJI Naza-lite (ga deze wel flashen).

Vereisten zijn dat ik 'm automatisch kan laten vliegen en hij moet ook auto-follow enz hebben. Welke is de beste keuze?
Lucky0wn schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:16:
Ik heb weer eens wat tijd, dus tijd voor een nieuw drone project!

Ditmaal wil ik graag een selfie drone gaan bouwen met enkele onderdelen die ik nog heb liggen.

Een 4mm carbon fibre 160mm X-frame
Dragonfly 12A ESC's
1500mah 3s batterij

Hier moet ik dus nog motoren en een flightcontroller bijkopen.

Voor motoren zat ik te denken aan 2205 motoren zoals deze https://nl.aliexpress.com...7e-4cfb-b3d9-767b8f7d264d

Alleen de FC kom ik absoluut niet uit. Ik twijfel enorm tussen een Pixhawk PX4 of een DJI Naza-lite (ga deze wel flashen).

Vereisten zijn dat ik 'm automatisch kan laten vliegen en hij moet ook auto-follow enz hebben. Welke is de beste keuze?
Dat word een flinke uitdaging!

Zover ik weet ondersteund de DJI Naza geen follow me. Pixhawk doet dit wel maar schijnt niet heel lekker te werken.
Daarnaast is je frame aan de kleine kant. Ik neem aan dat je er ook een action cam + gimbal aan wil vast hangen. Gaat dat allemaal wel passen? Je motoren zijn ook aan de grote kant. Die zijn bedoelt voor 5'props maar dat gaat niet passen op de frame. Je zal dus kleinere props moeten nemen.
Ik zou in ieder geval kijken voor een wat groter frame.

Maar doe ook ff een kosten berekening. Volgens mij kan je beter doorsparen voor een DJI Spark.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 08:14
Even een vraagje is er hier iemand met een quad en een oscilloscoop ?
Ik was benieuwd of er iemand de accu spanning op de ESC kan meten tijdens dat de 4 motoren full throttle gaan ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• BoAC
Cyrus The Virus schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:43:
Even een vraagje is er hier iemand met een quad en een oscilloscoop ?
Ik was benieuwd of er iemand de accu spanning op de ESC kan meten tijdens dat de 4 motoren full throttle gaan ?
Daar zijn op youtube genoeg filmpjes van te vinden. Waarom wil je dat weten? Hoe dat eruit ziet is van zoveel factoren afhankelijk :)

YouTube: Recursion Labs - Little Bee ESC Extreme Motor Noise Generation and F...

[ Voor 21% gewijzigd door BoAC op 25-10-2017 17:23 ]

• Cyrus The Virus
BoAC schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:07:
[...]

Daar zijn op youtube genoeg filmpjes van te vinden. Waarom wil je dat weten? Hoe dat eruit ziet is van zoveel factoren afhankelijk :)

YouTube: Recursion Labs - Little Bee ESC Extreme Motor Noise Generation and F...
Bedankt, maar dit is helaas niet wat ik bedoel, ben echt opzoek naar de DC-bus op de ESC met 4 motoren te gelijk

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• BoAC
Cyrus The Virus schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:39:
[...]

Bedankt, maar dit is helaas niet wat ik bedoel, ben echt opzoek naar de DC-bus op de ESC met 4 motoren te gelijk
Vraag ik mij nog steeds af waarom :)
Ik heb een scope, maar dan moet ik em onder het stof vandaan halen. En wat wil je gemeten hebben met welke instellingen?

• Cyrus The Virus
BoAC schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:04:
[...]

Vraag ik mij nog steeds af waarom :)
Ik heb een scope, maar dan moet ik em onder het stof vandaan halen. En wat wil je gemeten hebben met welke instellingen?
ah zo nja ben al een tijd bezig met motorcontrollers en het viel mij op dat ik bij 4x full throttle op de DC bus heb en die zie je dan ook terug op d BEMF van de motor, en was benieuwd hoe dat bij andere ESC's is.

Dit zou je als instellingen kunnen gebruiken. eventueel een motor fase erbij mits mogelijk
Afbeeldingslocatie: https://9pjzmq-db3pap001.files.1drv.com/y4pflWD3C1ZtuuiT_2Ov88yXqhSs9JruzqFk_MghdQV6Bs4jHEhMKYqMLECZS9aDyyqbeS2yVQFtJm-w0zCGuOyQBxs7rfUf0FFf5fVN5MNlWza5-6-oog_YgpF0oSAHyvhhEnE5JgaNP1Q8T1PJ_L5xK7cWv-K66YpKRcOXDgoT3Jc6NUD_7-uvE9deQ8PWgtI0eKucAWiVtvQUS-pPFviiQ/Jeroen%202017-10-22%2001_16_38%204%20motor.png?psid=1

[ Voor 21% gewijzigd door Cyrus The Virus op 25-10-2017 18:47 ]

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
bericht verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door kevin303 op 25-10-2017 21:13 . Reden: verwijderd ]

• BoAC
Cyrus The Virus schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:47:
[...]

ah zo nja ben al een tijd bezig met motorcontrollers en het viel mij op dat ik bij 4x full throttle op de DC bus heb en die zie je dan ook terug op d BEMF van de motor, en was benieuwd hoe dat bij andere ESC's is.

Dit zou je als instellingen kunnen gebruiken. eventueel een motor fase erbij mits mogelijk
[afbeelding]
Zo'n moderne scope heb ik niet, misschien iemand anders :)
Trouwens, onder load (met de props erop, is dit een enge actie :P

Andere vraag: ik ben een nieuwe build aan het maken. Nu zit op de AIO FC/PDB/OSD alleen signaal pads voor de esc's, geen specifieke ground pads. Ik heb de signal ground draad van de esc af gehaald en de signal draad om de power ground getwist (3x) en netjes gesoldeerd. Is dat voldoende, of is het toch beter om de twisted signal-wires toch te houden?
BoAC schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:14:
[...]

Andere vraag: ik ben een nieuwe build aan het maken. Nu zit op de AIO FC/PDB/OSD alleen signaal pads voor de esc's, geen specifieke ground pads. Ik heb de signal ground draad van de esc af gehaald en de signal draad om de power ground getwist (3x) en netjes gesoldeerd. Is dat voldoende, of is het toch beter om de twisted signal-wires toch te houden?
Ligt een beetje aan de ESC. Meestal zie je dat de signal-ground op de ground van de PDB (bij de ESC-ground) wordt gesoldeerd.

Niet heel duidelijk plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.redditmedia.com/SuQIFtd0tO8B1F93KHJ_CwLovExoambh_13QFO16eWE.jpg?w=320&s=eef8ae771d72cb3888e32144f9f98352

Maar jouw oplossing werkt waarschijnlijk ook gewoon :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kars op 26-10-2017 11:20 ]

• BoAC
Kars schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:18:
[...]

Ligt een beetje aan de ESC. Meestal zie je dat de signal-ground op de ground van de PDB (bij de ESC-ground) wordt gesoldeerd.

Niet heel duidelijk plaatje:
[afbeelding]

Maar jouw oplossing werkt waarschijnlijk ook gewoon :)
Zo dicht zitten mijn esc's ook op de FC. Het gaat met name om de twist van signaal wire om de ground om zo min mogelijk last van ruis te hebben. Als ik je plaatje bekijk, is er helemaal niets getwist..
BoAC schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:20:
[...]

Zo dicht zitten mijn esc's ook op de FC. Het gaat met name om de twist van signaal wire om de ground om zo min mogelijk last van ruis te hebben. Als ik je plaatje bekijk, is er helemaal niets getwist..
Het ging me ook meer om de signal-ground die aan de ESC-ground gesoldeerd is.
Twisten is altijd goed.

BoAC schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:14:
[...]

Grappig... ik heb dit weekend een HolyBro Kakute ingebouwd en liep tegen hetzelfde probleem aan. De handleiding van de Kakute is geschreven door Joshua Bardwell. Die zegt daar het volgende over:

Some ESCs have a signal ground wire and some ESCs don’t. If your ESC has a thin black wire that is twisted with the signal wire, that is the signal ground. You can solder the signal ground to the same pad as the ESC’s power ground (from the previous step). Or you can de-solder the signal ground wire from the ESC and remove it. It’s generally best practice to havea signal ground wire, but on mini quads with very short
wires, it’s often not absolutely necessary

• Lucky0wn
ChojinZ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:03:
[...]

Dat word een flinke uitdaging!

Zover ik weet ondersteund de DJI Naza geen follow me. Pixhawk doet dit wel maar schijnt niet heel lekker te werken.
Daarnaast is je frame aan de kleine kant. Ik neem aan dat je er ook een action cam + gimbal aan wil vast hangen. Gaat dat allemaal wel passen? Je motoren zijn ook aan de grote kant. Die zijn bedoelt voor 5'props maar dat gaat niet passen op de frame. Je zal dus kleinere props moeten nemen.
Ik zou in ieder geval kijken voor een wat groter frame.

Maar doe ook ff een kosten berekening. Volgens mij kan je beter doorsparen voor een DJI Spark.
4045 props passen sowieso op 2205 motoren en deze wilde ik dan ook gaan gebruiken. 1806 motoren zou ook kunnen maar dan ben ik bang dat ik te weinig power ga krijgen.
Gimbal etc wil ik nog niet toevoegen, Drone gaat build worden om eens te kijken wat er mogelijk is en om beetje te hobbyen.

Heeft er iemand toevallig een lijst met goede FC's die follow me ondersteunen?

• kevin303
Man , wat scheelt er toch met YouTube . Beelden zijn van een runcam 3 , heel tevreden over de beeldkwaliteit. Alleen youtube maakt er maar een zooitje van. Het lijkt ofdat de resolutie niet op 1080p blijft afspelen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/68evyw.png

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wa4j6UHasus]

[ Voor 10% gewijzigd door kevin303 op 26-10-2017 19:31 ]

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:32

Creesch

bla bla!

kevin303 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:29:
Man , wat scheelt er toch met YouTube . Beelden zijn van een runcam 3 , heel tevreden over de beeldkwaliteit. Alleen youtube maakt er maar een zooitje van. Het lijkt ofdat de resolutie niet op 1080p blijft afspelen.

[afbeelding]

[video]
Dat is omdat youtube een relatief lage bitrate heeft om bandbreedte te besparen.
Probeer voor de grap je beelden eens op te schalen naar 4k en dan te uploaden, als je het dan op 1080p afspeelt in youtube ziet het er schijnbaar vaak beter uit omdat youtube dan een betere bitrate gebruikt ook voor 1080p

[afbeelding]

[video]
Zonde van de kwaliteit wat het is best een aardige filmpje!
Lucky0wn schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:05:
[...]

4045 props passen sowieso op 2205 motoren en deze wilde ik dan ook gaan gebruiken. 1806 motoren zou ook kunnen maar dan ben ik bang dat ik te weinig power ga krijgen.
Gimbal etc wil ik nog niet toevoegen, Drone gaat build worden om eens te kijken wat er mogelijk is en om beetje te hobbyen.

Heeft er iemand toevallig een lijst met goede FC's die follow me ondersteunen?
Maar wil je enkel dat de drone je volgt of moet hij ook nog wat doen (foto's maken, filmen). Als de drone ook nog wat moet doen, dan is je build wel aan de kleine kant.

[ Voor 39% gewijzigd door ChojinZ op 27-10-2017 11:09 ]

• Lucky0wn
ChojinZ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:07:
[...]

Zonde van de kwaliteit wat het is best een aardige filmpje!

[...]

Maar wil je enkel dat de drone je volgt of moet hij ook nog wat doen (foto's maken, filmen). Als de drone ook nog wat moet doen, dan is je build wel aan de kleine kant.
Eerst volgen en misschien later een minicamera toevoegen of evt een go pro eronder (past fysiek en snelheid/wendbaarheid is niet nodig)

4050 props moeten mi dat wel kunnen tillen. Vluchttijden maakt me niet zoveel uit.

[afbeelding]

[video]
Hmm, ik zie zeker de artifacts die je waarschijnlijk bedoeld. Ook zie ik een 50Mbps bitrate die ruim volgende zou moeten zijn. Ik gebruik zelf altijd een VBR 2 pass optie met ongeveer 25 - 35 Mbps met als target iets van 31 ofzo en ik heb deze artifacts niet of in ieder geval veel minder. Misschien het proberen waard? :)

sensei_d.fpv channel

• kevin303
Sensei_D schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:32:
[...]
Hmm, ik zie zeker de artifacts die je waarschijnlijk bedoeld. Ook zie ik een 50Mbps bitrate die ruim volgende zou moeten zijn. Ik gebruik zelf altijd een VBR 2 pass optie met ongeveer 25 - 35 Mbps met als target iets van 31 ofzo en ik heb deze artifacts niet of in ieder geval veel minder. Misschien het proberen waard? :)
Ja het is de artifacts die ik bedoel. Heb al van alles geprobeerd op youtube , zelfs tot 70 Mbps gegaan maar niets helpt. Alleen als ik het bronbestand upscale naar hoger resolutie dan 1080P. is het resultaat op youtube iets beter op 1080P. Zal straks eens proberen met die VBR 2 pass optie in Premiere Pro
DCFreak schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:43:
[...]

Als het goed is moet je de motor beeper in de cli kunnen activeren met:

set beeper_dshot_beacon_tone = 3

De motoren beepen dan mee met de normale beeper (als die nog aanwezig is).
Dit was hem inderdaad! Thanks.

Van de week is mijn Taranis X7 binnen gekomen, fel oranje, en hij voelt erg lekker aan in de hand.
Die rubberen pads zijn erg prettig om vast te houden!

Omdat mijn multi protocol module en de Lizard er nog niet waren heb ik er alleen even Velocidrone mee gespeeld wat overigens super makkelijk werkt, gewoon kwestie van USB erin en gaan. Geen gedoe meer met half gare sim kabels van de F6. Ik merkte wel direct dat de Taranis een stuk nauwkeuriger te bedienen is, dus dat is fijn. :)

De volgende dag zou de Lizard komen, en die is er ook, alleen ligt hij nu al 2 dagen bij de buurvrouw beneden die dus nog niet thuis geweest is. 8)7 Waarom neem je dan een pakketje aan? Maar goed...het is niet anders.

Vandaag was ook de iRangex IRX4 er al dus die heb ik bij thuiskomst direct in de Taranis gestopt en binden met mijn ZMR250 met I6AB receiver was geen enkel probleem. Het enigste wat ik even moest doen was de channels veranderen naar AETR en na was gerommel in OpenTX en wat Youtube was dat ook opgelost. Vervolgens channels toegewezen voor de overige functies en alles werkt uitstekend!

Echter zit ik weer met een probleem welke ik met de FlySky I6 wist te omzeilen en dat is failsafe.
Op de FlySky kon je failsafe zo instellen dat channel 1 t/m 6 naar 0 veranderen als het signaal wegvalt. Ik had failsafe toen op een van de pod meters gezet en dit werkte uitstekend. Echter als ik de Taranis uitzet blijven alle channels netjes op de positie waarop ze stonden. Het kan zijn dat ik er overheen kijk maar ik ben nog nergens tegen gekomen hoe ik een channel naar 0 kan laten schieten bij verlies van signaal. Dat zou best balen zijn als failsafe met de module niet werkt. Dan wordt het toch tijd om een andere FC met RX te gaan uitzoeken. De RX zal een XSR worden maar tips voor een nieuwe FC zijn meer dan welkom.

Mocht ik failsafe niet aan de praat krijgen dan is de module niet geheel voor niets geweest want hij werkt wel uitstekend met mijn JJRC H36. Als de batterij zo weer opgeladen is kan ik daar in ieder geval even mee door de woonkamer vliegen om zo de Taranis een beetje uit te testen. :9

Youtube

• kevin303
Dat youtube een lagere bitrate heeft kan ik mee leven, maar dat de kwaliteit zo wisselt in 1 video is niet zo leuk.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/9ie7ab.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2yosps0.png

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-11 02:46
kevin303 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:28:
Dat youtube een lagere bitrate heeft kan ik mee leven, maar dat de kwaliteit zo wisselt in 1 video is niet zo leuk.

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb je wel een youtube compatible codec gebruikt ?
Of heb je youtube je video laten conventeren, dat zou namelijk kwaliteits verlies kunnen verklaren.
Welke camera heb je gebruikt ?,

En heb je ook link naar de video, youtube kwaliteit wil nog wel eens aanpassen op basis van hoeveel je internet snelheid word belast, zelf ook we eens last van ondanks 100mbit lijntje

Ben niet slim, maar wel dom

Radiance schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:20:
[...]

Echter zit ik weer met een probleem welke ik met de FlySky I6 wist te omzeilen en dat is failsafe.
Op de FlySky kon je failsafe zo instellen dat channel 1 t/m 6 naar 0 veranderen als het signaal wegvalt. Ik had failsafe toen op een van de pod meters gezet en dit werkte uitstekend. Echter als ik de Taranis uitzet blijven alle channels netjes op de positie waarop ze stonden. Het kan zijn dat ik er overheen kijk maar ik ben nog nergens tegen gekomen hoe ik een channel naar 0 kan laten schieten bij verlies van signaal. Dat zou best balen zijn als failsafe met de module niet werkt. Dan wordt het toch tijd om een andere FC met RX te gaan uitzoeken. De RX zal een XSR worden maar tips voor een nieuwe FC zijn meer dan welkom.
Bedoel je dat je de failsafe setting niet in de controller kan vinden of bedoel je dat in Betaflight de receiver bars niet reageren?
[...]
De RX zal een XSR worden maar tips voor een nieuwe FC zijn meer dan welkom.
Ik ben zelf ook een tijd lang opzoek geweest naar een nieuwe FC. Uiteindelijk voor een Holybro Kakute gegaan:
https://oscarliang.com/review-holybro-kakute-f4-aio-fc/

Vorige week ingebouwd, nog niet mee gevlogen maar de reviews zijn erg positief. IMU is softmounted op de FC waardoor je geen rubber meer hoeft te gebruiken. Solderpads zijn klein en daardoor wat lastiger te solderen maar de layout is erg netjes en de kwaliteit kwam zeer degelijk over!

[ Voor 24% gewijzigd door ChojinZ op 27-10-2017 23:37 ]

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

[...]

Dit was hem inderdaad! Thanks.

Van de week is mijn Taranis X7 binnen gekomen, fel oranje, en hij voelt erg lekker aan in de hand.
Die rubberen pads zijn erg prettig om vast te houden!

Omdat mijn multi protocol module en de Lizard er nog niet waren heb ik er alleen even Velocidrone mee gespeeld wat overigens super makkelijk werkt, gewoon kwestie van USB erin en gaan. Geen gedoe meer met half gare sim kabels van de F6. Ik merkte wel direct dat de Taranis een stuk nauwkeuriger te bedienen is, dus dat is fijn. :)

De volgende dag zou de Lizard komen, en die is er ook, alleen ligt hij nu al 2 dagen bij de buurvrouw beneden die dus nog niet thuis geweest is. 8)7 Waarom neem je dan een pakketje aan? Maar goed...het is niet anders.

Vandaag was ook de iRangex IRX4 er al dus die heb ik bij thuiskomst direct in de Taranis gestopt en binden met mijn ZMR250 met I6AB receiver was geen enkel probleem. Het enigste wat ik even moest doen was de channels veranderen naar AETR en na was gerommel in OpenTX en wat Youtube was dat ook opgelost. Vervolgens channels toegewezen voor de overige functies en alles werkt uitstekend!

Mocht ik failsafe niet aan de praat krijgen dan is de module niet geheel voor niets geweest want hij werkt wel uitstekend met mijn JJRC H36. Als de batterij zo weer opgeladen is kan ik daar in ieder geval even mee door de woonkamer vliegen om zo de Taranis een beetje uit te testen. :9
Mooi dat het instellen van de toon het enige dat nodig was om het werkend te krijgen. Om de een of andere reden hebben ze besloten bij de final release van betaflight 3.2.0/1 de default setting op nul (uit) te zetten.

Voor wat betreft het gebruik met sims had je ook nog kunnen kiezen voor een draadloze usb dongle zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://hobbyking.com/media/catalog/product/cache/1/image/565x414/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/0/90084.jpg

Op die manier hoef je helemaal geen kabeltjes meer in je tx te pluggen. :)

Het probleem met de failsafe bij signaal verlies (uitzetten van de tx in dit geval) moet in de rx en/of fc zitten. Meest aannemelijk is dat je rx een eigen failsafe mode heeft en als zodanig geldige pwm waarden naar de fc blijft doorsturen. Kijk anders even of je de rx een fabrieksreset kan geven, waardoor zijn failsafe mode weer ongedefinieerd is, en de afhandeling door de fc (betaflight) plaats vind.

Adviezen mbt flight controllers is altijd een beetje lastig, maar persoonlijk zou ik wel een kopen met een F4 processor aangezien ik verwacht dat naast de dynamische notch filter die er nu bijgekomen is, er in de nabije toekomst nog wel meer processor intensieve functies (filters) gaan bijkomen.
ChojinZ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:28:
[...]

Bedoel je dat je de failsafe setting niet in de controller kan vinden of bedoel je dat in Betaflight de receiver bars niet reageren?

[...]

Ik ben zelf ook een tijd lang opzoek geweest naar een nieuwe FC. Uiteindelijk voor een Holybro Kakute gegaan:
https://oscarliang.com/review-holybro-kakute-f4-aio-fc/

Vorige week ingebouwd, nog niet mee gevlogen maar de reviews zijn erg positief. IMU is softmounted op de FC waardoor je geen rubber meer hoeft te gebruiken. Solderpads zijn klein en daardoor wat lastiger te solderen maar de layout is erg netjes en de kwaliteit kwam zeer degelijk over!
Met de multi module is de optie failsafe niet beschikbaar. Na wat googlen kwam ik op een topic uit waar iemand de code had aangepast om het werkend te krijgen maar probeer nu al heel de avond m'n module te flashen met de aangepaste firmware. (zie deze post) Het compilen etc. lukt wel echter wil de FTDI niet flashen, hij herkent het bord niet. Ik heb ook een ander bord dan de Youtube video's die ik gevonden heb maar na wat na meten en kijken zou alles goed aangesloten moeten zitten. Volgens de documentatie van de firmware klopt ook alles maar goed, het werkt niet. Ga morgen nog wel een keer kijken met een frisse blik.

Ik heb de review van dat bord even vluchtig gelezen maar is het niet zo dat je met een F4 bord de RX moet inverten voor telemetrie? OSD en al dat soort zaken boeien mij vrij weinig want ben meer dan tevreden met de HubOSD die ik momenteel heb. Dat hele zooitje zit goed aangesloten en geeft voor mij voldoende resultaat. Het gaat mij puur om de flight controller al is het wel zo dat mijn SP F3 clone niet verder gaat dan 4Khz/4KHz. Nu ondersteunen mijn ESC ook geen DSHOT600 en wilde eigenlijk niet meer dan de FC en RX vervangen omdat de rest nog prima vliegt. Oke, ik wil wel meer vervangen maar maar dan kan ik net zo goed iets nieuws bouwen. :P
DCFreak schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:30:
[...]

Mooi dat het instellen van de toon het enige dat nodig was om het werkend te krijgen. Om de een of andere reden hebben ze besloten bij de final release van betaflight 3.2.0/1 de default setting op nul (uit) te zetten.

Voor wat betreft het gebruik met sims had je ook nog kunnen kiezen voor een draadloze usb dongle zoals deze:

[afbeelding]

Op die manier hoef je helemaal geen kabeltjes meer in je tx te pluggen. :)

Het probleem met de failsafe bij signaal verlies (uitzetten van de tx in dit geval) moet in de rx en/of fc zitten. Meest aannemelijk is dat je rx een eigen failsafe mode heeft en als zodanig geldige pwm waarden naar de fc blijft doorsturen. Kijk anders even of je de rx een fabrieksreset kan geven, waardoor zijn failsafe mode weer ongedefinieerd is, en de afhandeling door de fc (betaflight) plaats vind.

Adviezen mbt flight controllers is altijd een beetje lastig, maar persoonlijk zou ik wel een kopen met een F4 processor aangezien ik verwacht dat naast de dynamische notch filter die er nu bijgekomen is, er in de nabije toekomst nog wel meer processor intensieve functies (filters) gaan bijkomen.
Oh dat kabeltje stoor mij niet hoor. Die ligt aardig netjes weggewerkt hier en heb er totaal geen last van. Wel mooi dat het ook draadloos kan, daar niet van. :)

Het probleem van fail safe met FlySky spul is dat het vanaf de TX komt. Ik moest toen der tijd al een work around bedenken om het werkend te krijgen met de F6 en I6AB. Zoals ik al eerder zei, als die Taranis X7 er toen der tijd geweest was had ik nooit voor het FlySky spul gegaan. Echter was een Taranis toen meer dan 200 euro en de FlySky 40. :P Het hele spul werkt wel met die module maar fail safe dus niet.
Neemt overigens niet weg dat ik voor het geld zeer tevreden was met de FlySky i6!

Zoals ik hierboven aangeef is er custom code om het werkend te krijgen zoals het ook werkte met de originele F6 maar krijg met geen mogelijkheid die module geflashed. 8)7

Maar dit alles heeft ook een positieve kant, ik kan nu namelijk wel makkelijk aan vriendin lief verkopen dat ik een nieuwe FC en TX nodig heb omdat anders m'n toch al te dure drone wel eens in de sloot zou kunnen belanden omdat ik er geen controle meer over heb door (onnodige) bezuinigingen. :+

Ik zat zelf ook al te kijken naar een F4 bord maar dan moet ik wel direct de RX aanpassen om het signaal te inverten omdat anders telemetrie niet werkt of zijn daar al oplossingen voor? Heb me nog niet heel goed ingelezen want het bos der flight controllers is erg dicht bebost.

Ik zit er nu eigenlijk gewoon aan te denken om een nieuwe SP F3 te bestellen want deze heeft altijd goed gewerkt, is goedkoop en werkt nu ook prima voor wat ik kan. Mijn ESC zijn zonder modificaties tenslotte ook niet geschikt voor DSHOT600 of meer.

Misschien dat ik dan wel een keer een betere quad bouw met moderne FC maar dat neemt niet weg dat het altijd leuk is om te kijken naar beter en meer. :P

Als ik m'n post zo terug lees spreek ik mezelf wel wat tegen omdat ik toch wel wil upgraden, maar of ik het echt nodig heb? Nee....maar het is wel leuk natuurlijk O-) Een FC met OSD en alles erop en eraan is natuurlijk gewoon vet (beter) maar heb ik het op mijn huidige build nodig, nee.

Kortom, een nieuwe SP F3 met XSR RX zou voldoende moeten zijn. :F

Edit: Kleine update, de Lizard is binnen. :) Erg vet ding met veel power maar moet wel nog iets beters verzinnen om de batterij vast te maken want de standaard strap is helemaal ruk. Moet ook nog even uitvogelen hoe ik de buzzer uitschakel als ie aan de PC hangt. :P

Ook het flashen van de multi module is inmiddels gelukt, wat bleek, ik had de grond pin op het bordje van de module niet goed vast gesoldeerd. 8)7 Het stukje custom code voor fail safe heb ik echter nog niet aan de praat. Ik ga later vandaag weer verder want moet nu helaas andere dingen doen.

Edit 2: Met het stukje custom code uit deze post is het dan toch gelukt om faillissement safe aan de praat te krijgen met de i6ab receiver.

Ik had vanmorgen een foutje gemaakt met het plakken van de code. Alles werkt dus! Nu nog even de batterijen opladen om naar buiten te gaan. Het is nu nog droog al waait het wel flink.

De Lizard laat ik nog even thuis.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiance op 28-10-2017 15:28 ]

Youtube

• BoAC
Deze is nu in de aanbieding: https://m.banggood.com/IS...ce-Charger-p-1060646.html
Ik heb em ook besteld, want ik zat er al een tijdje op te letten :)
Radiance schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:40:
[...]

Ik heb de review van dat bord even vluchtig gelezen maar is het niet zo dat je met een F4 bord de RX moet inverten voor telemetrie? OSD en al dat soort zaken boeien mij vrij weinig want ben meer dan tevreden met de HubOSD die ik momenteel heb. Dat hele zooitje zit goed aangesloten en geeft voor mij voldoende resultaat. Het gaat mij puur om de flight controller al is het wel zo dat mijn SP F3 clone niet verder gaat dan 4Khz/4KHz. Nu ondersteunen mijn ESC ook geen DSHOT600 en wilde eigenlijk niet meer dan de FC en RX vervangen omdat de rest nog prima vliegt. Oke, ik wil wel meer vervangen maar maar dan kan ik net zo goed iets nieuws bouwen. :P
Klopt, maar dit F4 bordje is daarop een uitzondering:
  • The board supports SmartPort telemetry out of the box, without any mod or inverter like other early F4
Je moet echter wel oppassen met clones:
https://www.rcgroups.com/...-Flight-Controller/page16

Het bordje doet wel 32KHz sampling rate maar de vraag is of je dat merkt. Bijkomend voordeel: Je kan je PDB en HubOSD ook meteen wegdoen! OSD via Betaflight werkt wonderbaarlijk goed. :)

Misschien kom ik wat te enthousiast over maar dat komt simpelweg omdat het bordje op papier gewoon bijna perfect is. :P

ChojinZ schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:43:
[...]

Klopt, maar dit F4 bordje is daarop een uitzondering:
  • The board supports SmartPort telemetry out of the box, without any mod or inverter like other early F4
Je moet echter wel oppassen met clones:
https://www.rcgroups.com/...-Flight-Controller/page16

Het bordje doet wel 32KHz sampling rate maar de vraag is of je dat merkt. Bijkomend voordeel: Je kan je PDB en HubOSD ook meteen wegdoen! OSD via Betaflight werkt wonderbaarlijk goed. :)

Misschien kom ik wat te enthousiast over maar dat komt simpelweg omdat het bordje op papier gewoon bijna perfect is. :P
Ik las wel in de comments van Oscar's review dat de pads snel loslaten.

De HubOSD is ook een PDB ;) Maar die kunnen weglaten is wel makkelijk ja. :)
Maar het volgende wat ik wil aanschaffen is een goggle. Die kijkdoos (Quanum Cyclops) werkt prima maar wil toch wel graag echt een bril. Neig zelf erg naar de Aomway Commander of toch door sparen voor een FS Dominator HD.

Ik zit nu wat te spelen met de OSD van de Lizard welke ook de Betaflight OSD is en het ziet er inderdaad erg netjes uit.

Alleen zit nu weer met een probleem...ik was bezig met de Betaflight Lua scripts voor de Lizard zodat ik PID instellingen kan wijzen maar A dit werkt niet en B ik krijg nu wel telementry input op de X7 maar de receiver ontvangt geen signaal meer. Het bind lampje op de RX brandt wel gewoon en snap er de ballen van. Heb alles weer gezet zoals het stond maar werken doet het niet meer. :(

Edit: de receiver optie in het configuratie tabblad was veranderd naar PWM waardoor het niet meer werkte. Terug gezet naar FrSky met SBUS en alles werkt weer. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Radiance op 29-10-2017 02:34 ]

Youtube

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-11 17:46
Zo ik ben begonnen met het bestellen van me 2de Quad.
Ik heb hier een Matek F405 F4 FCHUB inmiddels al met BF3.2.1 geflashed :P
De volgende items zijn inmiddels ook al onderweg:

Anniversary Special Edition Martian 215
Matek Systems FCHUB-VTX
4 x Racerstar RS30A Lite 30A Blheli_S
RunCam Split 2

Nu moet ik nog de motoren bestellen en een nieuwe FrSky XSR/R-XSR Receiver.
Ik zat zelf te denken aan de volgende motoren:
4x Emax RS2205S
Deze zouden moeten kunnen draaien op de 30amp esc's. :)

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:49
Afgelopen vrijdag nog ff gevlogen met mijn Hubsan h501s(s). Goede beginnersdrone als je niet van knutselen en stuntvliegen houdt. Had veel positieve recensies en Youtube video’s gezien en de drone is vrij goedkoop te bestellen vanuit China. Natuurlijk geen gimball en 4k enzo, maar goed, de prijs is dan ook velen malen lager dan de DJI’s. O.a. wel rth en follow me mode, werken prima.

Video’s zijn niet geweldig door het bewegen van de drone. De foto’s zijn aardig imho (nogmaals; als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding). Vindt het zelf wel leuk om achteraf steeds wat foto’s te bekijken en dan te beseffen hoe groot het gebied is dat zo’n drone kan ‘coveren’. Heb je helemaal niet door daar beneden :P

Plaatje hieronder(onbewerkt) met de op twee na hoogste woontoren van de NL op de achtergrond (Tilburg).

Hubsan h501s

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 29-10-2017 13:58 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
@Radiance huh? Problemen met failsafe op de FS-I6 en de FS-IA6B? Ik heb geen issues met failsafe instellen eigenlijk. Ding werkt prima, zowel vanuit TX (TX uit -> failsafe aan), als via een switch (Failsafe op de FC zeg maar): disarm, en ding valt uit de lucht.

Je moet sowieso op je FC instellen wat te doen als het signaal uitvalt. Het beste kan je dit testen door de boel aan betaflight configurator te hangen, props eraf, smokestopper ertussen, en dan de hele boel aan. Check je receiver tab. Als je dan de receiver uitzet (out of range simulatie) dan moet alles naar 0 gaan. Als dat niet gebeurt, dan heb je waarschijnlijk op je FC staan dat die met de laatst bekende waardes door moet vliegen.

Daarna zou het geen moer uit moeten maken hoe/wat er binnenkomt. Loss of signal (out of range / kill switch) -> baksteen. Ik heb in ieder geval niks hoeven te tweaken aan de IA6B. (Tenzij de settings door de TX verstuurd worden tijdens het binden, ja dan eh... toch nog even testen met FC instellingen :P)

Een andere receiver moet je er toch zo op kunnen solderen trouwens? Tenzij je uberkorte kabels hebt van je huidige IA6B naar je FC (maar waarschijnlijk moet het toch naar een andere plek, omdat SBUS protocol geinverteerd moet worden als i khet goed heb begrepen. Dus de aansluiting van je IA6B kan je waarschijnlijk toch al niet hergebruiken).

Vlieg je wel met IBUS op dit moment? Of PPM?
Het ging hier om problemen met het instellen van failsafe op de multi module voor een Taranis X7. Ik had het ook prima werkend op de FS-I6 maar voor die module moest er een stukje custom code in de firmware gezet worden om het te laten werken.

Een andere RX op mijn FC solderen gaat niet echt meer makkelijk omdat de pins toen der tijd waren afgebroken waardoor er nog maar een klein stukje van de pads over was waar dus vrij fragiel 3 draadjes op vast gesoldeerd zitten. Om de boel te verstevigen heb ik het toen met hot glue vast gelijmd na het solderen dus een nieuwe RX gaat er niet meer zo makkelijk op.

Youtube

• Bugs3
remzor schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:56:
Afgelopen vrijdag nog ff gevlogen met mijn Hubsan h501s(s). Goede beginnersdrone als je niet van knutselen en stuntvliegen houdt. Had veel positieve recensies en Youtube video’s gezien en de drone is vrij goedkoop te bestellen vanuit China. Natuurlijk geen gimball en 4k enzo, maar goed, de prijs is dan ook velen malen lager dan de DJI’s. O.a. wel rth en follow me mode, werken prima.

Video’s zijn niet geweldig door het bewegen van de drone. De foto’s zijn aardig imho (nogmaals; als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding). Vindt het zelf wel leuk om achteraf steeds wat foto’s te bekijken en dan te beseffen hoe groot het gebied is dat zo’n drone kan ‘coveren’. Heb je helemaal niet door daar beneden :P

Plaatje hieronder(onbewerkt) met de op twee na hoogste woontoren van de NL op de achtergrond (Tilburg).

[afbeelding]
Mooi plaatje!!!
Heb even gezocht naar de Hubsan maar dat ziet er wel goed uit met de brushles motors. Hoe is de camera er van?
Zelf heb ik een MJX Bugs 3. Hang daar mijn actioncam onder. Hoewel ik er wel achter ben dat dronen om te filmen niet echt mijn ding is.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:49
@Bugs3 Ah, vandaar je nickname ;)
De Hubsan is qua transmitter en features erg compleet imho. Je hebt hem immers al voor €230-240 thuis ofzo. Ook zijn er volop reserve onderdelen te koop. Zo heb ik veel reserve onderdelen en 2 extra accu’s, was totaal 270 kwijt. Accuduur is gewoon goed te noemen in deze prijsklasse. Met GPS aan zo’n 18 min.

De camera is leuk, maar niet geweldig. Sommige plaatjes zien er aardig uit, anderen weer absoluut niet. Filmen zonder gimbal is niet geweldig. Resolutie is 1080p.
Ben zelf niet van fotobewerking e.d. dus ik kijk de plaatjes terug op de computer en bewaar dan een paar mooie.
Lijkt me leuk om op die manier naar verschillende (natuur)gebieden en landen te gaan en wat kiekjes te nemen :)

Edit: toen straks ook nog ff gevlogen. Hoogte 120m haalt ie gemakkelijk, range is ook goed te noemen. Niet getest maar paar honderd meter ver ben ik wel gegaan.

[ Voor 25% gewijzigd door remzor op 30-10-2017 20:23 ]

Bugs3 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:01:
[...]

Mooi plaatje!!!
Heb even gezocht naar de Hubsan maar dat ziet er wel goed uit met de brushles motors. Hoe is de camera er van?
Zelf heb ik een MJX Bugs 3. Hang daar mijn actioncam onder. Hoewel ik er wel achter ben dat dronen om te filmen niet echt mijn ding is.
Je zou voor de Bugs ook een FPV-setje kunnen kopen, dan kun je op een voordelige manier kennismaken met FPV vliegen :)

PS: ik zag dat je ook op MF zit ;)

• Bugs3
Kars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:15:
[...]

Je zou voor de Bugs ook een FPV-setje kunnen kopen, dan kun je op een voordelige manier kennismaken met FPV vliegen :)

PS: ik zag dat je ook op MF zit ;)
Ik had inderdaad gezien dat er een cameraatje voor de Bugs beschikbaar is. Inmiddels is er ook een nieuwe Lizard95 naar mij onderweg nadat de eerste een kortsluiting heeft gehad (kan ik nog als reserve gebruiken voor de onderdelen).

M'n eerste FPV ervaringen doe ik ondertussen binnen op met een Eachine E010S. Gisteren heb ik ook een KingKong Tiny6 binnen gekregen. Krijg hem alleen niet aan de praat met m'n FlySky. Het lijkt dat ie wel bind (groene lampje op de receiver gaat van knipperen naar constant aan als ik de transmitter aanzet) maar de Tiny6 reageert vervolgens niet op Throttle en Pitch e.d.
Iemand een idee wat ik fout doe of over het hoofd zie?

Ik zit inderdaad ook op MF. Maar ben inmiddels motorloos. Maar blijf het een leuk forum vinden :)
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:39:
[...]

Ik had inderdaad gezien dat er een cameraatje voor de Bugs beschikbaar is. Inmiddels is er ook een nieuwe Lizard95 naar mij onderweg nadat de eerste een kortsluiting heeft gehad (kan ik nog als reserve gebruiken voor de onderdelen).

M'n eerste FPV ervaringen doe ik ondertussen binnen op met een Eachine E010S. Gisteren heb ik ook een KingKong Tiny6 binnen gekregen. Krijg hem alleen niet aan de praat met m'n FlySky. Het lijkt dat ie wel bind (groene lampje op de receiver gaat van knipperen naar constant aan als ik de transmitter aanzet) maar de Tiny6 reageert vervolgens niet op Throttle en Pitch e.d.

Ik zit inderdaad ook op MF. Maar ben inmiddels motorloos. Maar blijf het een leuk forum vinden :)
Kun je 'm wel armen? Throttle stick 2 seconden naar rechtsonder duwen.

• Bugs3
Kars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:47:
[...]

Kun je 'm wel armen? Throttle stick 2 seconden naar rechtsonder duwen.
Heb ik geprobeerd. Als ik dat doe verandert er niks met de lampjes en de motoren reageren ook niet.
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:56:
[...]

Heb ik geprobeerd. Als ik dat doe verandert er niks met de lampjes en de motoren reageren ook niet.
Wellicht stomme vraag, maar is de Tiny wel gebind met je FlySky?
Het kan ook zijn dat er een arm-switch is toegewezen, probeer je SWA of SWB eens om te schakelen.

• Bugs3
Kars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:59:
[...]

Wellicht stomme vraag, maar is de Tiny wel gebind met je FlySky?
Het kan ook zijn dat er een arm-switch is toegewezen, probeer je SWA of SWB eens om te schakelen.
Volgens mij is ie wel gebind. Het groene ledje op de receiver gaat van knipperen over op constant aan op het moment dat ik de FlySky aanzet. Maar ik weet niet of dat een garantie is dat ie goed gebind is (gebrek aan ervaring). De switches had ik ook al geprobeerd om te schakelen zonder resultaat.
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:02:
[...]

Volgens mij is ie wel gebind. Het groene ledje op de receiver gaat van knipperen over op constant aan op het moment dat ik de FlySky aanzet. Maar ik weet niet of dat een garantie is dat ie goed gebind is (gebrek aan ervaring). De switches had ik ook al geprobeerd om te schakelen zonder resultaat.
Heb je op je FlySky wel de bind-button gebruikt?

Check dit filmpje eens: YouTube: Binding and Setting Up the FlySky i6 Transmitter for a quadcopter/drone
Als het goed is, zit er in je Tiny een auto-bind receiver, dus daar hoef je niks aan te doen.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Ik ben me ook aan het oriënteren naar drones. Technische dingen interesseren me en daarom spreekt zelfbouw me wel aan. Aan de andere kant vraag ik me af hoe lang het interessant blijft. Ik zie mezelf met name foto's en filmpjes maken rondom huis. Ik woon daarvoor denk ik in een hele geschikte omgeving. Maar als je wat materiaal hebt is het dan nog leuk om te vliegen?

Ik zit daarom nu aan een wat betere beginnersdrone te denken. FPV lijkt me leuk en moet er zeker op zitten, net als GPS. Ik wil een drone die niet teveel lawaai maakt. En belangrijk is dat hij een groot bereik heeft. Een model wat me aanspreekt is de Hubsan H501S X4 FPV HD Camera. Ik vraag me alleen af of ik een gimbal niet zou missen, maar dan kom je in een andere categorie terecht. Suggesties hoor ik graag. Ik zit ook nog naar tweedehands te kijken, maar vind de prijzen vaak nog hoog.

Ik heb veel water in de omgeving, maar betaalbare waterdichte drones heb ik nog niet gevonden. Ik was wel onder de indruk van dit filmpje YouTube: SPLASH DRONE FISHING | Flite Test Ik vis ook op roofvis en dit lijkt me echt fantastisch. Maar nog niet verkrijgbaar en vermoedelijk buiten budget.

[ Voor 6% gewijzigd door Poecillia op 01-11-2017 12:22 ]

• Bugs3
Kars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:14:
[...]

Check dit filmpje eens: YouTube: Binding and Setting Up the FlySky i6 Transmitter for a quadcopter/drone
Als het goed is, zit er in je Tiny een auto-bind receiver, dus daar hoef je niks aan te doen.
Yep, gebruikt. Heb het geprobeerd met auto-bind, maar ook met het knopje op de receiver. Lukte niet.
Ik zal vanavond nog eens een poging wagen. Misschien lukt het alsnog. Zit nu op het werk.....

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ik heb net m'n Taranis Q X7S binnen en voor het eerst er mee in de sim (liftoff) gevlogen.
Maar wat een verschil met de Flysky FS-i6 zeg... De precisie is veel beter met vliegen, dit had ik echt niet verwacht, ik heb vooral de overstap gemaakt voor de kleinere receivers.
Het is wel een knoepert van een TX en heb m'n rates ook verhoogd omdat ik met moeite in de hoeken kom, Alle oude Flysky ronde tijden blijft niks van over, ik ben gewoon 2-5 seconden sneller per ronde nu :o

• Bugs3
Kars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:14:
[...]

Ik heb even een filmpje gemaakt. Mede op verzoek van BangGood om het probleem te analyseren.
Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?

YouTube: KingKong Tiny 6 Binding problem

• Bugs3
Poecillia schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:14:
Ik ben me ook aan het oriënteren naar drones. Technische dingen interesseren me en daarom spreekt zelfbouw me wel aan. Aan de andere kant vraag ik me af hoe lang het interessant blijft. Ik zie mezelf met name foto's en filmpjes maken rondom huis. Ik woon daarvoor denk ik in een hele geschikte omgeving. Maar als je wat materiaal hebt is het dan nog leuk om te vliegen?

Ik zit daarom nu aan een wat betere beginnersdrone te denken. FPV lijkt me leuk en moet er zeker op zitten, net als GPS. Ik wil een drone die niet teveel lawaai maakt. En belangrijk is dat hij een groot bereik heeft. Een model wat me aanspreekt is de Hubsan H501S X4 FPV HD Camera. Ik vraag me alleen af of ik een gimbal niet zou missen, maar dan kom je in een andere categorie terecht. Suggesties hoor ik graag. Ik zit ook nog naar tweedehands te kijken, maar vind de prijzen vaak nog hoog.

Ik heb veel water in de omgeving, maar betaalbare waterdichte drones heb ik nog niet gevonden. Ik was wel onder de indruk van dit filmpje YouTube: SPLASH DRONE FISHING | Flite Test Ik vis ook op roofvis en dit lijkt me echt fantastisch. Maar nog niet verkrijgbaar en vermoedelijk buiten budget.
Als filmen belangrijk voor je is en een groot bereik dan moet je zeker een Gimbal hebben. Heb je al gekeken naar de Mi Drone?

• Poecillia
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:44:
[...]

Als filmen belangrijk voor je is en een groot bereik dan moet je zeker een Gimbal hebben. Heb je al gekeken naar de Mi Drone?
Jazeker, de Xiaomi Mi drone spreekt me beslist aan. Je moet hem zelf uit China importeren zag ik voor ruim € 500 inclusief BTW, invoer etc. Dan is het toch wel weer een andere prijs dan de Hubsan.

• Bugs3
Poecillia schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:16:
[...]

Jazeker, de Xiaomi Mi drone spreekt me beslist aan. Je moet hem zelf uit China importeren zag ik voor ruim € 500 inclusief BTW, invoer etc. Dan is het toch wel weer een andere prijs dan de Hubsan.
Volgens mij kan je hem kopen voor ongeveer €350,00. De kans om BTW te moeten betalen is inderdaad groot met zo'n pakket. Dus wel iets om rekening mee te houden. Maar wel een mooi apparaat....

Deze is nog iets goedkoper:
YouTube: UPAir ONE Plus 4K - Full Review - \[ Unbox, Setup, Flight Test, Pros ...

[ Voor 20% gewijzigd door Bugs3 op 01-11-2017 19:37 . Reden: Toevoeging ]

• Poecillia
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:21:
[...]

Volgens mij kan je hem kopen voor ongeveer €350,00. De kans om BTW te moeten betalen is inderdaad groot met zo'n pakket. Dus wel iets om rekening mee te houden. Maar wel een mooi apparaat....

Deze is nog iets goedkoper:
YouTube: UPAir ONE Plus 4K - Full Review - \[ Unbox, Setup, Flight Test, Pros ...
Ziet er ook goed uit. Maar als je dit nou vergelijkt met een tweedehands DJI 2 vision voor € 200? Dan heb je geen 4K, maar mis je dat?

• Bugs3
Poecillia schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:22:
[...]

Ziet er ook goed uit. Maar als je dit nou vergelijkt met een tweedehands DJI 2 vision voor € 200? Dan heb je geen 4K, maar mis je dat?
Geen idee of je dat mist. Ligt aan je eigen wensen. Je moet ergens beginnen en ondervinden of je het leuk vind of niet. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken en alleen van mezelf uitgaan. Dan zou ik zeggen voor weinig beginnen en ervaring opdoen om te kijken of het je ligt of niet.
Zo heb ik voor mezelf uitgevonden dat dronen om films te maken niet mijn ding is...
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:42:
[...]

Ik heb even een filmpje gemaakt. Mede op verzoek van BangGood om het probleem te analyseren.
Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?

YouTube: KingKong Tiny 6 Binding problem
Kijk eens of je op de Tiny6 ontvanger een klein knopje zit, want de receiver moet snel knipperen.
-edit- dat betekend geen auto-bind |:( excuus!

Zie hier het filmpje van SeByDocky, waar hij dit uitlegt: YouTube: KingKong Tiny 6: unboxing, analysis, binding, configuration and demo...

[ Voor 3% gewijzigd door Kars op 02-11-2017 08:22 ]

noobgrinder schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:45:
Ik heb net m'n Taranis Q X7S binnen en voor het eerst er mee in de sim (liftoff) gevlogen.
Maar wat een verschil met de Flysky FS-i6 zeg... De precisie is veel beter met vliegen, dit had ik echt niet verwacht, ik heb vooral de overstap gemaakt voor de kleinere receivers.
Het is wel een knoepert van een TX en heb m'n rates ook verhoogd omdat ik met moeite in de hoeken kom, Alle oude Flysky ronde tijden blijft niks van over, ik ben gewoon 2-5 seconden sneller per ronde nu :o
Hoe verbond je de FS-i6 met de pc? Ikzelf gebruikte de Mic ingang icm SmartproPlus maar met die constructie heb je ontzettend last van jitter.

*zie steeds meer redenen om ook over te stappen naar een Q7*
Bugs3 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:39:
[...]

Juiste protocol wel gekozen tussen RX en FC? (PWM/SBUS/IBUS/etc.)?
Onder het tablad 'modes' een arm switch toegewezen?

[ Voor 36% gewijzigd door ChojinZ op 02-11-2017 11:47 ]

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

ChojinZ schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:35:
[...]

Hoe verbond je de FS-i6 met de pc? Ikzelf gebruikte de Mic ingang icm SmartproPlus maar met die constructie heb je ontzettend last van jitter.

*zie steeds meer redenen om ook over te stappen naar een Q7*
Ik gebruik een USB dongle, daarmee had ik helemaal geen jitter. Het is net of in de sim de quad als een boot vliegt met de Flysky maar met de Taranis vliegt die super strak
Pagina: 1 ... 59 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.