Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maghribier
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 20:52
ChojinZ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:56:
[...]

Ik weet niet of dat jou probleem wel gaat oplossen. 10 meter is veeels te kort en doet vermoeden dat er iets mis is met de quad. Zelfs de Blade Nano zo toch wel 100 meter moeten halen.
Dat dacht ik dus ook, maar ik lees verschillende verhalen. De standaard transmitter (MLP4DSM transmitter) blijkt niet altijd een goede bereik te hebben. Heb de transmitter eventueel opengemaakt maar kon niks vreemds vinden met de antenne plaatsing of iets dergelijks. Het zou anders eventueel aan de nano kunnen liggen. Ik merk wel dat de nano nooit stabiel in de lucht blijft zonder bijsturing. Dat blijkt ook niet helemaal goed te zijn.

Ik heb al vaker de instructies gevolgd omtrent het stilliggen voor lancering en bij-tunen. Ook het resetten van dat ding heeft geen invloed

[ Voor 8% gewijzigd door maghribier op 05-04-2017 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maghribier schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:56:
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar ik lees verschillende verhalen. De standaard transmitter (MLP4DSM transmitter) blijkt niet altijd een goede bereik te hebben. Heb de transmitter eventueel opengemaakt maar kon niks vreemds vinden met de antenne plaatsing of iets dergelijks. Het zou anders eventueel aan de nano kunnen liggen. Ik merk wel dat de nano nooit stabiel in de lucht blijft zonder bijsturing. Dat blijkt ook niet helemaal goed te zijn.

Ik heb al vaker de instructies gevolgd omtrent het stilliggen voor lancering en bij-tunen. Ook het resetten van dat ding heeft geen invloed
Ik heb zelf ook een QX gehad, maar vloog daar alleen binnen mee eigenlijk. Ook daar hing die van mij nooit op 1 plek hoor, hij drift altijd wel iets. Dat is wel weer te trimmen, maar naarmate de accu verder leeg gaat kun je steeds "verder" gaan trimmen en bij de eerstvolgende volle accu is ie weer niet lekker getrimmed. Staar je daarom niet blind op; hij blijft niet mooi stilhangen, daar is ie ook niet voor gemaakt ;) Gassen met dat ding en leren vliegen :P

Het mooie van die QX is dat je daarna een serieuze zender kan kopen met module om langzaam in de hobby te komen. Heb dat zelf gedaan door een 2dehands Turnigy 9x te nemen met OrangeRX module, dan merk je dat dat toch wel even anders is. Wel heel leuk!

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maghribier
Sensei_D schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:49:
[...]
Ik heb zelf ook een QX gehad, maar vloog daar alleen binnen mee eigenlijk. Ook daar hing die van mij nooit op 1 plek hoor, hij drift altijd wel iets. Dat is wel weer te trimmen, maar naarmate de accu verder leeg gaat kun je steeds "verder" gaan trimmen en bij de eerstvolgende volle accu is ie weer niet lekker getrimmed. Staar je daarom niet blind op; hij blijft niet mooi stilhangen, daar is ie ook niet voor gemaakt ;) Gassen met dat ding en leren vliegen :P

Het mooie van die QX is dat je daarna een serieuze zender kan kopen met module om langzaam in de hobby te komen. Heb dat zelf gedaan door een 2dehands Turnigy 9x te nemen met OrangeRX module, dan merk je dat dat toch wel even anders is. Wel heel leuk!
Binnen is die nog wel te doen en merk je niet zoveel van dat bereik. Zodra je naar buiten gaat dan merk je wel dat hij niet zo bestendig is tegen de wind, maar gezien het een lichtgewicht is, is dat ook niet zo gek. Ook het bereik is dan slecht.

Dat is ook het idee dat ik achter had. De qx is een goed model om mee te beginnen. De turnigy 9x is volgens mij de goedkoopste transmitter die ik kan vinden. Weet niet of er nog andere budget transmitters zijn. Of anders eventueel via Marktplaats eentje proberen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:02

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Voorlopig geen strengere wetgeving in NL volgensNu.nl .

Met name deze uitspraak vind ik prettig om terug te zien: ''Dit betekent dat er binnen de huidige strafmaat ruimte is om, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, een hogere straf te eisen".

Inmiddels zijn vrijwel alle onderdelen voor mijn 4S binnen, de ESC's zullen morgen of overmorgen binnenkomen. De Betaflight F3 weet ik nog steeds niet..ik ben me inmiddels aan het oriënteren op een andere FC met geïntergreerde PDB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

maghribier schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:08:
[...]

Binnen is die nog wel te doen en merk je niet zoveel van dat bereik. Zodra je naar buiten gaat dan merk je wel dat hij niet zo bestendig is tegen de wind, maar gezien het een lichtgewicht is, is dat ook niet zo gek. Ook het bereik is dan slecht.

Dat is ook het idee dat ik achter had. De qx is een goed model om mee te beginnen. De turnigy 9x is volgens mij de goedkoopste transmitter die ik kan vinden. Weet niet of er nog andere budget transmitters zijn. Of anders eventueel via Marktplaats eentje proberen te vinden.
De nano qx heeft een spektrum ontvanger ingebouwd zitten, je kan ook kijken naar de spektrum zenders, bijvoorbeeld een dx6i (ouder model), of een dx6e (al weet ik niet zeker of die ook met de qx kan binden, is op google vast wel wat over te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maghribier
RonnieB82 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:50:
[...]

De nano qx heeft een spektrum ontvanger ingebouwd zitten, je kan ook kijken naar de spektrum zenders, bijvoorbeeld een dx6i (ouder model), of een dx6e (al weet ik niet zeker of die ook met de qx kan binden, is op google vast wel wat over te vinden)
Die zijn inderdaad wel te binden , maar wat duurder dan de turnigy 9x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sumerechny schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:06:
...
Inmiddels zijn vrijwel alle onderdelen voor mijn 4S binnen, de ESC's zullen morgen of overmorgen binnenkomen. De Betaflight F3 weet ik nog steeds niet..ik ben me inmiddels aan het oriënteren op een andere FC met geïntergreerde PDB.
Leuke AIO F3. Meteen weer een leuke shop erbij, denk ik ;)

Edit
Oh damn, sorry, geen pdb... Toch een leuke shop erbij, dus laat hem wel staan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sensei_D op 06-04-2017 12:49 ]

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 22:50
Sensei_D schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:47:
[...]

Edit
Oh damn, sorry, geen pdb... Toch een leuke shop erbij, dus laat hem wel staan ;)
Ben zelf ook van de all-in-one, alleen de PDB heb ik liever apart, met sommige power motors kan je al tot 140A trekken, dat gaat je niet lukken zonder randverschijnselen met een FC met PDB.

Daarom gebruik ik zelf op mijn builds de Matek 140A met Ampere meeting en BEC voor FPV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Sensei_D schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:47:
[...]

Edit
Haha, geen nieuwe shop deze keer ;) . Ik begin langzaam wel te twijfelen of ik toch maar terug stap naar een FC met een losse PDB (deze is overigens met frame meegeleverd). Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke F3 FC ik dan neem. Zoveel vlieg ik niet dus de kleine onderlinge verschillen zal ik niet of nauwelijks merken (zolang het Cleanflight/Betaflight is :+ )...correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 22:50
I don't correct you, dan is die F3 omnibus van hqdrones.nl een leuke en betaalbare F3 die direct werkt met betaflight, en met de Taranis OpenTX 2.2 (beta) update en wat lua scripts downloaden kan je ook pids en video zender (tramp HV) instellen zonder gedoe.

[ Voor 12% gewijzigd door Petertje750 op 06-04-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 13:31

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik heb nog
1 Cyclone F3
1 Revo F4
1 Onibus F4 pro
En nog oudere F1 zooi

Die laaste met OSD en Ampere sensor.
Van eind vorig jaar dacht ik. Toen kwam Dshot.

Omnibus als betaflight FC alternatief

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 14:52

lasharor

7 december 2004

Zo, eindelijk de nieuwe FC binnen. Nu gelukkig weer 2 vliegende quads :)

Gelijk ook maar even de tijd genomen om Smartaudio werkend te krijgen. Ik heb nog een wat ouder Unify Pro waarop alleen Smartaudio v1 werkt. Dit is in combinatie met de SPRacingF3 nogal een drama. Blijkbaar kan je die normale softserial poorten hier niet voor gebruiken en moet je hem remappen naar een motor uitgang.

Documentatie daarover was blijkbaar ook nog niet helemaal af. Dus heb na veel googlen uiteindelijk wel gevonden wat ik zocht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rh6k7nEl.jpg

Hoef ik niet meer moeilijk te doen met het knopje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Double post, maar die andere was ook weer van 2 dagen geleden, dus dan mag het hopelijk.

Vandaag prima kunnen vliegen in Venray, leuke locatie. Jammer dat er niet zoveel opkomst was van het lokale groepje.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OxH4MVxmvaA&feature=youtu.be]

Vind dat smartaudio helemaal niet zo fijn eigenlijk. Om een of andere reden gaat mijn vtx in een soort pit modus waarbij ik eerst van kanaal moet wisselen wilt die het doen. Bij races is het niet zo erg (lijkt me beter) maar als je alleen vliegt dan is het een beetje vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Ethirty

Who...me?

Kan ik iemand interesseren in mijn Taranis X9D? Vorig jaar gekocht in een opwelling en nadat ik gelijk de eerste keer mijn drone crashte nooit meer gebruikt. Ligt hier nu stof te happen en ik heb niet het idee dat ik er snel weer mee ga vliegen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedhaste
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 19:15
Drones vs Lightning: YouTube: Drones vs Lightning ⚡
Getest in een lab en blijkt geen goede combo, alleen de accu overleeft het.
Dus ook al zou je mooie plaatjes kunnen maken met een drone van bliksem, geen goed idee.
Tenzij iemand een manier zou weten om de drone te beschermen men een special constructive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Heb net mijn Yuneec Q500 uit de kast getrokken na zijn winterslaap. Helaas heeft de transmitter dit niet overleefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eKJROL9PrZrZ5w36h5XlpwxG/medium.jpg

Jep, het beruchte 'bricked' logo :(

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Het lijkt mij dat een paar maanden de zender niet hoort te bricken. De batterij was trouwens niet aangesloten.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 13:31

SG

SG surft naar info hardewaren

speedhaste schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:42:
Drones vs Lightning: YouTube: Drones vs Lightning ⚡
Getest in een lab en blijkt geen goede combo, alleen de accu overleeft het.
Dus ook al zou je mooie plaatjes kunnen maken met een drone van bliksem, geen goed idee.
Tenzij iemand een manier zou weten om de drone te beschermen men een special constructive.
Bliksem af geleider , of kooi grof gaas van koper.
Wordt lastig met props. Plus gewicht
Bliksem slaat in motor of stack en gaat via andere motor er weer uit. Alles waar het langs gaat is kapot.

Minste wat je kan doen een 10AWG blank koper kabel trekken in de X boven en onder op de uit einde lus rond de motor guards de stack moet dan ook koper box krijgen . Mini dak afleiding.
De drone wordt dan flink wel extra zwaar. Gaat ten koste van vlieg tijd en handling.
De VTX en RX antennes mogen amper uitsteken en moeten ook een afleider hebben die verder uitsteekt.

Van 5" quad heb +\- 1kg per motor max throttle dus met racer van kilo moet kunnen. De gewicht handicap is dan wel groot.

Walkera Furious is 320 H frame met 6,5" props met take off gewicht van ruim 1kg 2700/2800mah 25/30C 4S
8min max vliegtijd

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29

MsG

Forumzwerver

Mensen hier ervaring met de I6X ten opzichte van de i6? Iemand wil mijn i6 overnemen voor een leuk prijsje, maar weet niet zo goed of de I6X wel een verbetering is. De processor schijnt redelijk gesloten te zijn waardoor custom firmware niet echt een ding schijnt te worden, terwijl dat bij de i6 wel redelijk levendig is. Voordeel is wel weer dat de 2-weg switches bij de i6X allemaal zijn te vervangen voor 3-wegswitches, wat meer flexibiliteit geeft.

Ik vind vooral de ontvanger van de i6, de ia6B een enorm reuzenblok die ik slecht kwijt kan in mijn 250 mm quad. Maar wil niet iets weg doen als het tegen gaat vallen met de i6X. Heb m'n Quanum Cyclops 1 ook verkocht namelijk, met het idee dat de Cyclops V2 snel beschikbaar wordt, maar dat valt nu vies tegen :'( en zit nu al een tijdje zonder bril.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MsG schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:36:
Mensen hier ervaring met de I6X ten opzichte van de i6? Iemand wil mijn i6 overnemen voor een leuk prijsje, maar weet niet zo goed of de I6X wel een verbetering is. De processor schijnt redelijk gesloten te zijn waardoor custom firmware niet echt een ding schijnt te worden, terwijl dat bij de i6 wel redelijk levendig is. Voordeel is wel weer dat de 2-weg switches bij de i6X allemaal zijn te vervangen voor 3-wegswitches, wat meer flexibiliteit geeft.
Wat mis je en ga je er veel op vooruit als je de I6X koopt? Daarnaast: Heb je al die kanalen en switchen wel nodig?

Ik heb zelf een i6 en draai daar een gemodde firmware op (voor 10 kanalen) maar die extra kanalen gebruik ik nauwelijks.

Ik vind vooral de ontvanger van de i6, de ia6B een enorm reuzenblok die ik slecht kwijt kan in mijn 250 mm quad. Maar wil niet iets weg doen als het tegen gaat vallen met de i6X. Heb m'n Quanum Cyclops 1 ook verkocht namelijk, met het idee dat de Cyclops V2 snel beschikbaar wordt, maar dat valt nu vies tegen :'( en zit nu al een tijdje zonder bril.
Vervangen door een X6B. Heb ik ook gedaan en werkt goed!
http://www.banggood.com/F...Pa9hd6DnNMCFW4A0wodg1kCXw

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja het was meer van ik krijg er nu nog een goede prijs voor, en de i6X heeft in potentie dus meer mogelijkheden met switches/ waardoor je meer functionaliteit kan opdelen over dezelfde hoeveelheid kanalen. Gezien ik mezelf nog wel veel verschillende vliegerij zie doen op termijn, wellicht nog met GPS en waypoints, een wing ipv alleen quad dacht ik dat dat nooit weg was.

Maar ik heb geen seconde op de stock firmware gedraaid van de i6, dus wellicht neem ik features voor granted die standaard in de i6X firmware, waar ook nog geen custom firmware voor is (of ie er komt is ook de vraag) misschien brak werken.

Die ontvanger zit bij het i6X setje waar ik m'n oog op had. Ik hoor alleen wel nadelen over dat de failsafe niet fijn is van die ontvanger, dat hij blijkbaar standaard het signaal door blijft geven. Maar dat was volgens mij bij de ia6b ontvanger niet anders. Ik had de failsafe ook via betaflight, dus vermoed dat dat dan überhaupt de failsafe overruled.

Dus kortweg, ik mis niets, maar als ik nagenoeg kan omruilen naar een i6X + X6B ten opzichte van I6 + ia6B leek me dat financieel voordeliger dan enkel een X6B halen. Ik moet nog maar even er over lezen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 11-04-2017 11:08 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdevries189
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb laatst boven de keukenhof gedroned. Werd nogal moeilijk over gedaan dat het priveterrein is(omdat je een kaartje moet kopen), mensenmassa (ondanks dat het rustig was), en dat ze niet gefilmd wilden worden (dat kan ook als je daar loopt met een gewone camera). Kan iemand hier iets over zeggen? Priveterrein lijkt me ook onzin aangezien ze niet het luchtruim gekocht hebben.

Omstandigheden:
-Overdag
-Drone in het zicht
-Geen no-fly zone.
-In het park was het redelijk rustig en expres niet boven mensen gevlogen.

[ Voor 9% gewijzigd door jdevries189 op 11-04-2017 16:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
jdevries189 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:33:
Werd nogal moeilijk over gedaan dat het priveterrein is
Dat is alles wat nodig is. Als de eigenaar geen toestemming geeft, mag jij niet boven zijn terrein vliegen.

Wees in de omgeving van de Keukenhof sowieso voorzichtig, want je zit op het randje van de no-fly zone rondom Schiphol daar.

Jouw vraag past overigens beter in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2. Ik weet alleen niet of je daar terecht wilt met deze vraag :+

[ Voor 20% gewijzigd door ralph075 op 11-04-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ralph075 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:04:
[...]

Dat is alles wat nodig is. Als de eigenaar geen toestemming geeft, mag jij niet boven zijn terrein vliegen.

Jouw vraag past overigens beter in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2. Ik weet alleen niet of je daar terecht wilt met deze vraag :+
Kan je dat, in het desbetreffende topic, ook onderbouwen? Volgens mij klopt dat namelijk niet en ligt het een stuk genuanceerder. Wel een interessante discussie dus die zal ik in starten in het Grote Drone Topic.
:)

[ Voor 9% gewijzigd door ChojinZ op 11-04-2017 17:34 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:07:

Die ontvanger zit bij het i6X setje waar ik m'n oog op had. Ik hoor alleen wel nadelen over dat de failsafe niet fijn is van die ontvanger, dat hij blijkbaar standaard het signaal door blijft geven. Maar dat was volgens mij bij de ia6b ontvanger niet anders. Ik had de failsafe ook via betaflight, dus vermoed dat dat dan überhaupt de failsafe overruled.
De eerste versie had dat probleem idd. Maar volgens mij is dat bij versie 2 opgelost. Failsafe werkt in iedergeval wel op dat ding kan ik uit ervaring vertellen. :P
MsG schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:07:

Dus kortweg, ik mis niets, maar als ik nagenoeg kan omruilen naar een i6X + X6B ten opzichte van I6 + ia6B leek me dat financieel voordeliger dan enkel een X6B halen. Ik moet nog maar even er over lezen denk ik.
Als je 10 a 15 euro moet bijleggen is het nog wel interessant. Als het meer dan 20 euro is zou ik lekker een losse reciever kopen.

Algemene vraag aan iedereen:

Wat zijn de regels mbt het vliegen over andermans terrein? Bepaald de eigenaar de regels of heeft de overheid hier al regels voor opgesteld? Is er ook een bepaalde hoogte die gehanteerd word?

Ik kan me voorstellen dat niemand het fijn vind om een drone 3 meter boven je tuin te hebben hangen. Maar als diezelfde drone op 100 meter hangt word dat een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FVH -> AZ

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ChojinZ schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:33:
[...]

De eerste versie had dat probleem idd. Maar volgens mij is dat bij versie 2 opgelost. Failsafe werkt in iedergeval wel op dat ding kan ik uit ervaring vertellen. :P

[...]

Als je 10 a 15 euro moet bijleggen is het nog wel interessant. Als het meer dan 20 euro is zou ik lekker een losse reciever kopen.

Algemene vraag aan iedereen:

Wat zijn de regels mbt het vliegen over andermans terrein? Bepaald de eigenaar de regels of heeft de overheid hier al regels voor opgesteld? Is er ook een bepaalde hoogte die gehanteerd word?

Ik kan me voorstellen dat niemand het fijn vind om een drone 3 meter boven je tuin te hebben hangen. Maar als diezelfde drone op 100 meter hangt word dat een ander verhaal.
Heb het toch maar niet gedaan inderdaad. Moet voor het setje dan 20 extra bijleggen terwijl ik dan vooral de ontvanger om heb geruild, het ging me niet zozeer om de zender. Dan kan ik beter de ontvanger los kopen, dan heb ik de ia6b nog voor een grotere quad of bijv. een Reptile S800 die me ook leuk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 17:32
MsG schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:09:
[...]

Heb het toch maar niet gedaan inderdaad. Moet voor het setje dan 20 extra bijleggen terwijl ik dan vooral de ontvanger om heb geruild, het ging me niet zozeer om de zender. Dan kan ik beter de ontvanger los kopen, dan heb ik de ia6b nog voor een grotere quad of bijv. een Reptile S800 die me ook leuk lijkt.
De failsafe werkt prima met die ontvanger, gewoon goed in je FC configureren :)
Is ook al eerder langsgekomen hier: BoAC in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Afgelopen weekend heb ik bij een vriend door de tuin gevlogen met m'n ZMR250. Hij heeft een 15 x 30 tuin dus veel ruimte was er niet maar dat maakte het wel grappig. De schuur en daarna even door krap langs het huis door de bocht.

De muren en planten hebben het zwaar te voorduren gehad, de Kingkong props hebben het echter gehouden! Na dit leuke middagje ben ik alleen maar meer vastbesloten een micro quad te kopen deze zomer 8)

Om de wetgeving discussie voor te zijn, hij woont vrijstaand buiten de bebouwde kom dus aaneengesloten bebouwing was er niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swooky
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10 12:53
lasharor schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:10:
Vandaag prima kunnen vliegen in Venray, leuke locatie. Jammer dat er niet zoveel opkomst was van het lokale groepje.
[video]
Nou ja zeg, ik was zondag ook in Venray met mijn quad (wel een micro maarja :P), had ik dat geweten was ik ook even langsgekomen. Waar hadden jullie gevlogen? De locatie komt mij niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:13
Sumerechny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:55:
[...]
Om de wetgeving discussie voor te zijn, hij woont vrijstaand buiten de bebouwde kom dus aaneengesloten bebouwing was er niet ;)
Ik lees in de wetgeving niets over het vliegen TUSSEN de bebouwing. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Swooky schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:42:
[...]

Nou ja zeg, ik was zondag ook in Venray met mijn quad (wel een micro maarja :P), had ik dat geweten was ik ook even langsgekomen. Waar hadden jullie gevlogen? De locatie komt mij niet bekend voor.
Hierzo

Als je behoefte hebt om vaker te vliegen dan moet je me maar even een berichtje sturen, we hebben nu een groepje van 15 man in Limburg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
lasharor schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:34:
[...]

Hierzo

Als je behoefte hebt om vaker te vliegen dan moet je me maar even een berichtje sturen, we hebben nu een groepje van 15 man in Limburg :)
Dat veldje bevindt zich in een No-Fly Zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Ik heb vandaag mijn FC binnengekregen en ik had besloten om deze keer direct op de FC te solderen. Hoewel ik nog relatief weinig soldeer ervaring heb zou ik het toch eens moeten ondervinden dacht ik zo. Ik merk nu dat het aangebrachte soldeer heel makkelijk los raakt, kan iemand mij uitleggen waarom? Komt dat door het gebrek aan flux of doordat het contact punt te koud is geweest? Ik ben vrij bang dat ik de contactpunten oververhit namelijk :/

[ Voor 7% gewijzigd door Sumerechny op 12-04-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 16:59

Dr.Roelski

Walk on ....

Sumerechny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:23:
Ik heb vandaag mijn FC binnengekregen en ik had besloten om deze keer direct op de FC te solderen. Hoewel ik nog relatief weinig soldeer ervaring heb zou ik het toch eens moeten ondervinden dacht ik zo. Ik merk nu dat het aangebrachte soldeer heel makkelijk los raakt, kan iemand mij uitleggen waarom? Komt dat door het gebrek aan flux of doordat het contact punt te koud is geweest? Ik ben vrij bang dat ik de contactpunten oververhit namelijk :/
Kun je een (macro) foto van je soldeerkunsten laten zien? Meestal kun je vrij snel zien of goed gesoldeerd is. Grootste risico wat je loopt is dat de koperbanen losraken, maar dan moet je wel heel erg oververhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swooky
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10 12:53
Inderdaad ja, nou spullen pakken en wegwezen daar dan. ;w
Ik zal toch voortaan beter op de no-fly-zone kaart moeten kijken voordat ik opstijg. In Venray heb ik tot nu toe alleen nog maar in de achtertuin van familie gevlogen onder de 5 meter. Dus ik het valt nog mee. :X

Gelden no-fly-zones ook in je eigen achtertuin? :+ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Overal helaas en zelfs al op 1CM boven de grond. Dus springen is op die hoogte legaal, maar vliegen helaas niet :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Dr.Roelski schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:42:
[...]

Kun je een (macro) foto van je soldeerkunsten laten zien? Meestal kun je vrij snel zien of goed gesoldeerd is. Grootste risico wat je loopt is dat de koperbanen losraken, maar dan moet je wel heel erg oververhitten.
Ik ben een beetje bang voor je reactie ;( :
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/6e2on6y3x/20170412_210036.jpgAfbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/dvz1ej5n9/20170412_210131.jpg

Inmiddels ben ik maar gestopt omdat ik volgens mij een beetje ongeduldig begon te worden en de GND contacten er wel pijnlijk uit gingen zien nadat ik het nog driemaal had geprobeerd. De ESC draden heb ik gecoat, morgen kan ik het wel weer oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sumerechny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:23:
Als alles goed schoon is heb je vaak maar weinig flux nodig. Sowieso moet je oppassen met teveel flux omdat het de pcb kan aantasten.
Slechte contacten komen vaak door niet schoon werken, slechte verwarming van de contactpunten of beweging tijdens het stolling proces.
Maar zoals Dr. Roelski al zegt: maak ff een foto, is wat makkelijker inschatten. :)

Ow, en wellicht dat je hier wat aan hebt:
MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:04:
Overal helaas en zelfs al op 1CM boven de grond. Dus springen is op die hoogte legaal, maar vliegen helaas niet :'(.
En in huis? })

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 12-04-2017 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Sumerechny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:09:
[...]

[afbeelding][afbeelding]

Inmiddels ben ik maar gestopt omdat ik volgens mij een beetje ongeduldig begon te worden en de GND contacten er wel pijnlijk uit gingen zien nadat ik het nog driemaal had geprobeerd. De ESC draden heb ik gecoat, morgen kan ik het wel weer oppakken.
Je kan het beste die pads volledig vertinnen en niet maar een klein beetje vertinnen. Daarna de draden vertinnen, dan het draad op de pad houden en de boel samen weer verhitten, dan valt het draad in de soldeerblob. Als je het dan laat stollen (gaat heel snel) zou het zeker niet los moeten laten.

Echt niet lullig bedoeld hoor, maar met dit soort soldeerresultaat is het beter denk ik om eerst even op wat testdingen te solderen. Als je namelijk de hele tijd weer opnieuw gaat solderen kan het soms als beginner weleens mis gaan, je zal niet de eerste zijn die een koperpad er af haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nergens voor nodig. We zijn allemaal ooit beginner geweest. Ik had 6 maanden geleden nog nooit een soldeerbout beet gehad. ;)
[...]

[afbeelding][afbeelding]

Foto 1 - heeft te weinig tin.
Foto 2 - Pakt niet goed, waarschijnlijk niet goed genoeg verwarmd.

Ik vermoed dat je de boel wat warmer moet stoken. Welke soldeerbout gebruik je en hoe groot is de punt?
Daarnaast mag het wel wat minder met de flux.

En ik zou toch eerst ook even oefenen op schroot. Niet lullig bedoelt maar door je onervarenheid kan je nu dingen slopen wat gewoon zonde is (hoe lang heb je ook alweer op de FC gewacht? ;) ). Solderen is echt niet moeilijk maar in het begin moet je wel ff oefenen en je vooral ook goed inlezen over soldeertechniek. Kost je hooguit 2 avondjes maar dan kan je wel meteen wat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

ChojinZ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:24:
[...]

Foto 1 - heeft te weinig tin.
Foto 2 - Pakt niet goed, waarschijnlijk niet goed genoeg verwarmd.

Niet lullig bedoelt maar door je onervarenheid kan je nu dingen slopen wat gewoon zonde is (hoe lang heb je ook alweer op de FC gewacht? ;) ). :)
MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:18:
[...]
Echt niet lullig bedoeld hoor, maar met dit soort soldeerresultaat is het beter denk ik om eerst even op wat testdingen te solderen. Als je namelijk de hele tijd weer opnieuw gaat solderen kan het soms als beginner weleens mis gaan, je zal niet de eerste zijn die een koperpad er af haalt.
Niks lulligs aan, ik ben blij dat jullie meedenken! Ik moet me enigszins schamen volgens mij want mijn ZMR heb ik als een holbewoner in elkaar gesoldeerd (daar volgen geen foto's van :+ ). Ik heb inmiddels een 50 W bout staan dus het is er in elk geval op vooruit gegaan qua hardware.

Het nare is dat er heel slecht soldeer op de contactpunten achterblijft, het lukt me dus niet om goed te bedekken. Ik heb geen flux gebruikt maar wellicht is er flux achtergebleven uit het gebruikte soldeer (?).

Uit het filmpje van RR komt volgens mij wel naar voren dat ik te koud bezig ben op 300 C. Ik zal morgenavond me even botvieren op mijn afval draad om even goed bij te trainen! Edit: En ik zal morgen bij Okaphone in Groningen ook even wat rommel halen om te oefenen, wellicht hebben ze nog wat leuks liggen.
ChojinZ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:24:
[...]
(hoe lang heb je ook alweer op de FC gewacht? ;) ). :)
Geen commentaar O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Sumerechny op 12-04-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Sumerechny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:31:
[...]

[...]

Het nare is dat er heel slecht soldeer op de contactpunten achterblijft, het lukt me dus niet om goed te bedekken. Ik heb geen flux gebruikt maar wellicht is er flux achtergebleven uit het gebruikte soldeer (?).
Hoe bedoel je achterblijft?

In principe kan je de bedjes verwarmen met de bout (de bout wel even vertinnen, voor optimale hitte-overdracht) en als de bedjes wam zijn kan je gewoon het tin draad uitrollen en er op duwen en doorduwen zodat het smelt en zich op gaat hopen, dan krijg je vanzelf zo'n mooi bol bedje.

een beetje zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1587/25387595700_794b170cba_b.jpg

Alleen idealiter glimmen die pads dan ook.

EDIT: Groningen zeg je? Waar woon je? Ook in de stad? Wil je best eens een avond helpen hoor.

[ Voor 32% gewijzigd door MsG op 12-04-2017 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:34:
[...]

Hoe bedoel je achterblijft?

In principe kan je de bedjes verwarmen met de bout (de bout wel even vertinnen, voor optimale hitte-overdracht) en als de bedjes wam zijn kan je gewoon het tin draad uitrollen en er op duwen en doorduwen zodat het smelt en zich op gaat hopen, dan krijg je vanzelf zo'n mooi bol bedje.

een beetje zoals hier:
[afbeelding]

Alleen idealiter glimmen die pads dan ook.

EDIT: Groningen zeg je? Waar woon je? Ook in de stad? Wil je best eens een avond helpen hoor.
Volgens mij ben ik te voorzichtig geweest en heb ik te koud zitten werken, bedekken zoals jij laat zien lukte me voor geen meter desondanks dat dat het plan was.

Ik woon niet in Groningen maar in Peize, morgen ben ik in het centrum omdat ik moet werken. Mocht het na het oefenen nog niks worden kom ik je wellicht een keer opzoeken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-10 19:01
Hallo,

Ook ik ben na het lezen van dit topic besmet geraakt, dus ook maar een zoek tocht begonnen om het een en ander in elkaar te gaan zetten. Op ali heb ik dit frame gevonden. De ZMR250 met 5 mm armen

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MvkKLpXXXXaZXVXXq6xXFXXXG/SM-ZMR250-V2-5mm-Arm-Carbon-Fiber-FPV-Racer-Frame-with-Self-locking-Nuts.jpg

Nu staat daar bij om 1806 of 2204 motoren te gaan gebruiken. Mijn vraag is of deze motoren genoeg vermogen hebben om alle vlieg bewegingen aan te kunnen. Dus vlot opstijgen met een snelle acceleratie wat uiteraard meer vermogen vraagt wat dus ook voorhanden moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

DevaZ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:37:
Hallo,

Ook ik ben na het lezen van dit topic besmet geraakt, dus ook maar een zoek tocht begonnen om het een en ander in elkaar te gaan zetten. Op ali heb ik dit frame gevonden. De ZMR250 met 5 mm armen

[afbeelding]

Nu staat daar bij om 1806 of 2204 motoren te gaan gebruiken. Mijn vraag is of deze motoren genoeg vermogen hebben om alle vlieg bewegingen aan te kunnen. Dus vlot opstijgen met een snelle acceleratie wat uiteraard meer vermogen vraagt wat dus ook voorhanden moet zijn.
Die motoren zijn een prima formaat. Bij de specificaties van de motoren staat de stuwkracht over het algemeen ook beschreven.

De armen lijkrn me wel vrij dik, 4mm is volgens mij al vrijwel onbreekbaar. Het is weer iets minder gewicht en de meegeleverde schroeven redden 5mm wellicht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
3mm armen zal je regelmatig breken (nog steeds prima te doen), 4mm zelden, 5mm nooit (midden van frame breekt dan nog eerder). Wat mij betreft is 5mm overkill (en te zwaar) tenzij je met hele slechte kwaliteit carbon werkt. ZMR met genoemde motors (met ~2300kv) zijn een prima startpunt. De ZMR is erg veel voor te vinden en heeft veel ruimte om zaken in te bouwen, dus wat dat betreft een prima startframe. Als je gaat racen zal je merken dat de X-frames wat populairder zijn momenteel omdat ze lichter en sneller zijn, nadeel is dat ze zeer beperkte ruimte voor componenten hebben wat voor een eerste build te uitdagend kan zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29

Zelf heb ik de behuizing van de ia6b afgehaald. Nodeloos gewicht en bulk :P Ben nog niet aan het depinnen begonnen, maar dat is ook nog een mogelijkheid op de ia6b. Dan heb je een mooi plat dingske.

Over je soldeerkunsten: 350 graden op z'n minst voor de grote pads. De grote pads zijn verbonden met o.a. een ground plane, en die zuigen heel, heel, heeeeeeeeeeeeeel veel warmte weg. Dus als je daar dan de boel probeert te verhitten met 300 graden celcius, kan dat best lang duren (met alle gevolgen van dien).

Heb zelf eigenlijk alles op 375 gesoldeerd, op de PDB tenminste, juist vanwege het koelend effect van al het koper (wat je niet direct kan zien). M'n 15W soldeerbout kon eerst geen deuk in een pakje boter branden zeg maar op de PDB. Met m'n yihua 936 (Hakko 936 clone) van Hobbyking ging het als de brandweer.

Alle kleine fijne pads kan je wel ergens rond de 300/350 graden solderen. Die hoeven niet zo hard opgewarmd te worden.

Hou het contact zo kort mogelijk: dat rechtvaartigd een fiks hogere temperatuur ook. Beter even heel heet maken voor hele korte tijd en meteen soldeer erop, dan dat je heel lang op lage temperatuur de boel warm probeert te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door cavey op 13-04-2017 11:57 . Reden: typo fixes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostley
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-08-2024
[...]

[afbeelding][afbeelding]

Kleine pads of draadjes hou ik het meestal bij 350 graden, grotere pads (zeker bij een PDB met veel koper) 400 graden.
Het is ook aan te raden minimaal een 50W soldeer apparaat te gebruiken omdat er anders te weinig 'power' is om de temperatuur hoog te houden. (80W is nog beter)
Lage temperatuur resulteert in doffe tin die niet goed hecht.
Na het vertinnen het beste nog even met alcohol en een zachte doek het overgebleven flux weghalen.
(Zoiets werkt prima.)

Oh, en misschien nog ten overvloede... gebruik geen loodvrije tin, dat is echt troep. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ghostley op 13-04-2017 12:36 ]

PSN ID: Ancta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-10 16:07

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ik soldeer alles met een 30W soldeerbout zonder enige temperatuur regeling (zelfs een synth hiermee in elkaar gesoldeerd).
Het kan allemaal best wel wat hebben, ik heb nog nooit iets kapot gekregen met m'n soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
DevaZ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:37:
Hallo,

Skip de 1806 motoren. Die zullen niet zo lekker op 4S gaan (kan wel, maar meh), en zullen niet zo lekker met bijv. tri-blades aan de gang kunnen.. Het frame heb ik zelf ook, is een goed start punt.

Goede start motoren zijn bijv. Emax MT2204-2300, Emax RS2205-2300, Racerstar BR2205-2300, DYS SE2205-2300 (zie je het patroon? :D). Ze varieren in prijs van zo'n 20 euro voor een setje van 4 (2x ClockWise, 2x Counter Clockwise, gaat om draairichting motor in het algemeen. In het bijzonder kan de aanduiding ook gaan om de draairichting van de moer (DYS). Wat handig kan zijn als je maar 1 kant op wil draaien om alles vast te zetten. Hele discussie op zich :D)

Bekijk deze film voor een hele nette build tutorial van een ZMR250 build
YouTube: Updated: How to build a Mini Quadcopter for FPV Racing By Mini Quad ...

Succes met het zoeken en vinden van al je onderdelen :D Je zal er een hoop van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Ghostley schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:20:
[...]

Kleine pads of draadjes hou ik het meestal bij 350 graden, grotere pads (zeker bij een PDB met veel koper) 400 graden.
Het is ook aan te raden minimaal een 50W soldeer apparaat te gebruiken omdat er anders te weinig 'power' is om de temperatuur hoog te houden. (80W is nog beter)
Lage temperatuur resulteert in doffe tin die niet goed hecht.
Na het vertinnen het beste nog even met alcohol en een zachte doek het overgebleven flux weghalen.
(Zoiets werkt prima.)

Oh, en misschien nog ten overvloede... gebruik geen loodvrije tin, dat is echt troep. :)
Dank :)

Ik heb gisteren alles rond de 300 C gesoldeerd, het soldeer hechtte niet goed en was dof. Mijn vermoeden dat ik te koud bezig was wordt steeds meer onderbouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Sumerechny schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:14:
[...]

Dank :)

Ik heb gisteren alles rond de 300 C gesoldeerd, het soldeer hechtte niet goed en was dof. Mijn vermoeden dat ik te koud bezig was wordt steeds meer onderbouwd.
Of dat je niet de gemakkelijk vloeiende tin hebt. Tin met Lood mengsel heeft een iets lagere smelt punt wat makkelijker te verwerken is.
Ik heb wel snelheidsregelaars binnen gekregen waarvan de draden bijna niet te desolderen waren omdat daar waarschijnlijk loodvrije tin was gebruikt. Dat was eerst flink stoken. Na mijn eigen tin gebruikt te hebben, ging het een stuk makkelijker :)

Informatief: http://www.brinkhoftcp.nl/Assyloodvrij.htm en http://www.modelbouwforum...-is-dat-eigenlijk.168814/

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 13-04-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Jup, je wil 60/40 tin en niet 80/20. Als er al loodvrij tin ergens op zit kan je het beste eerst tin toevoegen om het loodgehalte in het mengsel te verhogen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Deze avond het solderen weer opgepakt, het solderen van een bordje met kleine gaatjes gaat prima. Daarna de geleverde PDB eilandjes voorzien van soldeer, dat ging ook wel aardig. Dus ik vol goede moet de FC erbij gepakt en dat ging toch weer anders...het lukt maar niet om de eilandjes goed te voorzien van soldeer. Uiteindelijk alle ESC kabels er toch aan vast gekregen maar bij de eerste beweging schoten alle GND kabels los :F . Wellicht ben ik toch nog te koud bezig, het soldeer blijft er dof uitzien en komt dus makkelijk los.

...morgen maar weer proberen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Sumerechny schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:32:
Deze avond het solderen weer opgepakt, het solderen van een bordje met kleine gaatjes gaat prima. Daarna de geleverde PDB eilandjes voorzien van soldeer, dat ging ook wel aardig. Dus ik vol goede moet de FC erbij gepakt en dat ging toch weer anders...het lukt maar niet om de eilandjes goed te voorzien van soldeer. Uiteindelijk alle ESC kabels er toch aan vast gekregen maar bij de eerste beweging schoten alle GND kabels los :F . Wellicht ben ik toch nog te koud bezig, het soldeer blijft er dof uitzien en komt dus makkelijk los.

...morgen maar weer proberen ;w
Volg gewoon deze stappen:
  • Laat je soldeerbout warm worden (gewoon geduld hebben).
  • Een beetje soldeertin op je bout laten smelten
  • Bout tegen het pad aanhouden
  • wachten 3±4 seconden
  • Tin tegen het pad aan en door steeds meer op duwen. Smelt het niet, of verdeelt het niet goed, dan is je soldeerbout gewoon te koud. Ik heb bijna nooit problemen dat het te warm is, alleen dat je dan al je flux uit je tin ziet verdampen.
Ook die slechte pads die je nu gemaakt heb kan je gewoon fixen door nieuw tin erop te doen, je moet er alleen voor zorgen dat er genoeg warmte in komt. Op de afbeeldingen die je voorheen hebt gepost lijkt het net alsof je zo'n gamma bout hebt die niet warm genoeg wordt en/of teveel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

lasharor schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:39:
[...]

Volg gewoon deze stappen:
  • Laat je soldeerbout warm worden (gewoon geduld hebben).
  • Een beetje soldeertin op je bout laten smelten
  • Bout tegen het pad aanhouden
  • wachten 3±4 seconden
  • Tin tegen het pad aan en door steeds meer op duwen. Smelt het niet, of verdeelt het niet goed, dan is je soldeerbout gewoon te koud. Ik heb bijna nooit problemen dat het te warm is, alleen dat je dan al je flux uit je tin ziet verdampen.
Ook die slechte pads die je nu gemaakt heb kan je gewoon fixen door nieuw tin erop te doen, je moet er alleen voor zorgen dat er genoeg warmte in komt. Op de afbeeldingen die je voorheen hebt gepost lijkt het net alsof je zo'n gamma bout hebt die niet warm genoeg wordt en/of teveel afkoelt.
Alles wijst erop dat ik te koud zit dus, het gaat behoorlijk tegen mijn gevoel in maar het gaat steeds beter! Ik heb gelukkig geen Gammabout maar ik ga er vanuit dat de temperatuur te laag is ingesteld waardoor er te weinig reserve is voor de 50W. Morgen ga ik het weer proberen, met een beetje geluk vlieg ik over een maand weer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Sumerechny schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:41:
[...]

Alles wijst erop dat ik te koud zit dus, het gaat behoorlijk tegen mijn gevoel in maar het gaat steeds beter! Ik heb gelukkig geen Gammabout maar ik ga er vanuit dat de temperatuur te laag is ingesteld waardoor er te weinig reserve is voor de 50W. Morgen ga ik het weer proberen, met een beetje geluk vlieg ik over een maand weer O-)
Ach en anders; als de draadjes blijven hangen is het ook al goed, moet heel eerlijk bekennen dat ik dat soms ook wel doe. Vooral als er later nog zaken bij komen (leds etc). Ga dan niet heel moeilijk doen om alles perfect te solderen.

Had laatst perongelijk mijn vtx aansluiting gesloopt. Niet zoveel behoefte om dan een nieuwe te kopen (wantja, tbs unify :') ). Dus heb maar moeilijk lopen solderen op van die kleine pads. Ziet er niet uit, maar werkt wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 16:59

Dr.Roelski

Walk on ....

Sumerechny schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:41:
[...]

Die hoge wattages zijn enkel omdat het oppervlak wat je wilt solderen de bout afkoelt. Heb je een hoog wattage bout met temperatuurregeling, dan zou je alles op 300 graden moeten kunnen solderen. Heb je een laag wattage bout, dan maak je een soort van temperatuurvat door bout hoger te zetten, waardoor je een soort van temperatuurreserve opgebouwd hebt.
Wat hierboven ook al werd gezegd, maar superbelangrijk is: bout verhit pad, soldeer op pad (en NIET op de bout, hooguit in begin om betere temperatuur overdracht naar pad te krijgen). Vloeit de tin, dan is de pad dus op temperatuur. Vloeit hij maar net, dan moet je nog heel even bijstoken. Met de pdb's heb je inderdaad vaak een groot koelend oppervlak door de groundplane en zul je niet binnen een halve seconde te hard stoken. Het is dus niet direct een probleem als je je bout te hoog stookt. Als soldeer maar vloeit op de pad dan weet je dat je goed zit met de temperatuur.
Als ik de soldeerkunsten zo zie, dan is de soldeer op de bout gegooit en is daarna de bout op de koude pad gezet, waardoor soldeer direct stolde op de koude pad en als een klodder er op bleef liggen.
Succes met oefenen, en voor je het weet ben je een professionele soldeerderder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Het blijft steeds beter gaan maar de GND draden blijven zeer kwetsbaar/komen snel los. Op mijn ZMR had ik de contacten op de PDB ook voorzien van lijm om het extra te fixeren, kan ik dat ook doen bij een FC?

Edit: Ik dacht dat Skitzo mooie vluchten kon maken maar JohnnyFPV kan er ook wat van, hij lijkt soms wel bijna 3D te vliegen echt super om te zien :|

Edit 2: *frustratie* van de 4 GND draden die ik vast had zitten zijn er alweer twee los gesprongen van het contact af. Hoewel mijn techniek niet optimaal is had ik toch gehoopt dat het zou blijven zitten.

Dit is wat ik geoefend heb en vrij snel weet aan te brengen, op de FC gaat het bedekken van de contactpunten voor geen meter :?
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/6caes3so5/20170414_131907.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Sumerechny op 14-04-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Sumerechny schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:58:
Het blijft steeds beter gaan maar de GND draden blijven zeer kwetsbaar/komen snel los. Op mijn ZMR had ik de contacten op de PDB ook voorzien van lijm om het extra te fixeren, kan ik dat ook doen bij een FC?

Edit: Ik dacht dat Skitzo mooie vluchten kon maken maar JohnnyFPV kan er ook wat van, hij lijkt soms wel bijna 3D te vliegen echt super om te zien :|

Edit 2: *frustratie* van de 4 GND draden die ik vast had zitten zijn er alweer twee los gesprongen van het contact af. Hoewel mijn techniek niet optimaal is had ik toch gehoopt dat het zou blijven zitten.

Dit is wat ik geoefend heb en vrij snel weet aan te brengen, op de FC gaat het bedekken van de contactpunten voor geen meter :?
[afbeelding]
Bij zulke grote pads moet je zorgen dat het contact van de punt van je bout met de pad met behulp van de tin zo groot mogelijk is om de warmteoverdracht zo optimaal mogelijk te hebben. Als ik alleen het uiterste puntje van mijn bout gebruik lukt het ook niet. Het kan ook nog steeds zo zijn dat je tin hebt met een laag lood gehalte. Maar zo te zien krijg je de pads met het tin gewoon niet heet genoeg gestookt. Dan gaat het solderen idd heel moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

BoAC schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:52:
[...]

Bij zulke grote pads moet je zorgen dat het contact van de punt van je bout met de pad met behulp van de tin zo groot mogelijk is om de warmteoverdracht zo optimaal mogelijk te hebben. Als ik alleen het uiterste puntje van mijn bout gebruik lukt het ook niet. Het kan ook nog steeds zo zijn dat je tin hebt met een laag lood gehalte. Maar zo te zien krijg je de pads met het tin gewoon niet heet genoeg gestookt. Dan gaat het solderen idd heel moeizaam.
Daar ben ik ook bang voor, de contacten zitten nu in elk geval vast op de FC (Betaflight F3 met geintergreerde PDB, ik lees overigens meer dat de GND contacten moeilijk zijn voor veel mensen) dus ik denk dat ik er even (subtiel) met het lijmpistool overheen ga. Het hoeft er van mij nog niet goed uit te zien zolang het maar functioneert.

Buiten de frustratie om wel leuk om het solderen telkens iets beter onder de knie te krijgen! Mijn zoontje van 4 begint steeds meer interesse te tonen in techniek dus wellicht start ik binnenkort een kindvriendelijk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sumerechny schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:00:
[...]

Daar ben ik ook bang voor, de contacten zitten nu in elk geval vast op de FC (Betaflight F3 met geintergreerde PDB, ik lees overigens meer dat de GND contacten moeilijk zijn voor veel mensen) dus ik denk dat ik er even (subtiel) met het lijmpistool overheen ga. Het hoeft er van mij nog niet goed uit te zien zolang het maar functioneert.
Ik zou niet opgeven en doorzetten. ;) Lijmen geeft ook rotzooi en als je in de toekomst zaken moet repareren kan 'lijmen' tegen je gaan werken. Ik heb zelf ook een paar keer wat dingen gelijmd maar daar kreeg ik later toch spijt van.

Wat ook erg belangrijk is bij goede warmteoverdracht naar de pads:
-Tin je punt eerst voordat je gaat beginnen. Een 'natte' punt zorg voor een betere warmteoverdracht
-Neem de juiste soldeer punt. Als de warmteoverdracht niet goed is pak een grotere\ platte punt. Ga niet klote met zo'n dun puntje. In onderstaand plaatje de bevel:

Afbeeldingslocatie: http://store.curiousinventor.com/media/images/guides/smt/tips.jpg?1248413534

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

ChojinZ schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:17:
[...]

Ik zou niet opgeven en doorzetten. ;) Lijmen geeft ook rotzooi en als je in de toekomst zaken moet repareren kan 'lijmen' tegen je gaan werken. Ik heb zelf ook een paar keer wat dingen gelijmd maar daar kreeg ik later toch spijt van.

Wat ook erg belangrijk is bij goede warmteoverdracht naar de pads:
-Tin je punt eerst voordat je gaat beginnen. Een 'natte' punt zorg voor een betere warmteoverdracht
-Neem de juiste soldeer punt. Als de warmteoverdracht niet goed is pak een grotere\ platte punt. Ga niet klote met zo'n dun puntje. In onderstaand plaatje de bevel:

[afbeelding]
Hmm daar heb je inderdaad gelijk aan, ik ben alleen bang dat mijn huidige soldeer setup het gewoon niet trekt. Ik heb het verzoek uitstaan of iemand anders een hoger W set thuis heeft en ik zal ook op zoek gaan naar een andere punt!

Wel een beetje een bummer, ik hoopte dat ik het toch wel in elkaar zou kunnen zetten in een of twee avonden. Nouja, één geruststelling is in elk geval dat mijn soldeertechniek in elk geval niet zo dramatisch is...meer de en hardware :/ (en een beetje kennis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sumerechny schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:00:
[...]

Volgens mij is dit het. Ik krijg mijn BFF3 vandaag binnen, maar had hier al over gelezen ja. Ik denk dat het echt niet alleen aan jou ligt ;)

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Sensei_D schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:51:
[...]
Volgens mij is dit het. Ik krijg mijn BFF3 vandaag binnen, maar had hier al over gelezen ja. Ik denk dat het echt niet alleen aan jou ligt ;)
Toch goed voor mij ego dit topic :+ . Laat je weten hoe het je afgaat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Tassadar32 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:59:
[...]

3mm armen zal je regelmatig breken (nog steeds prima te doen), 4mm zelden, 5mm nooit (midden van frame breekt dan nog eerder). Wat mij betreft is 5mm overkill (en te zwaar) tenzij je met hele slechte kwaliteit carbon werkt. ZMR met genoemde motors (met ~2300kv) zijn een prima startpunt. De ZMR is erg veel voor te vinden en heeft veel ruimte om zaken in te bouwen, dus wat dat betreft een prima startframe. Als je gaat racen zal je merken dat de X-frames wat populairder zijn momenteel omdat ze lichter en sneller zijn, nadeel is dat ze zeer beperkte ruimte voor componenten hebben wat voor een eerste build te uitdagend kan zijn.
Beter dus om gewoon 3 mm armen te gebruiken als een soort kreukelzone zoals bij een auto.

Wat mij wel opvalt is dat het accupack zo hoog gemonteerd zit. Dus boven de horizontale til lijn van de props. Is hier een rede voor ? Mijn gevoel zegt dat het accupack eigenlijk in het hart of iets onder de horizontale til lijn zou moeten liggen wat volgens mij veel stabieler en fijner vliegt.

Bijvoorbeeld dit frame:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1baHWKVXXXXcVXXXXq6xXFXXXc/ZMR250-V3-Carbon-Fiber-FPV-Frame-Kit-With-LED-PDB-V2-5-12v-bec-Board-Set.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
cavey schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:02:
[...]

Skip de 1806 motoren. Die zullen niet zo lekker op 4S gaan (kan wel, maar meh), en zullen niet zo lekker met bijv. tri-blades aan de gang kunnen.. Het frame heb ik zelf ook, is een goed start punt.

Goede start motoren zijn bijv. Emax MT2204-2300, Emax RS2205-2300, Racerstar BR2205-2300, DYS SE2205-2300 (zie je het patroon? :D). Ze varieren in prijs van zo'n 20 euro voor een setje van 4 (2x ClockWise, 2x Counter Clockwise, gaat om draairichting motor in het algemeen. In het bijzonder kan de aanduiding ook gaan om de draairichting van de moer (DYS). Wat handig kan zijn als je maar 1 kant op wil draaien om alles vast te zetten. Hele discussie op zich :D)

Bekijk deze film voor een hele nette build tutorial van een ZMR250 build
YouTube: Updated: How to build a Mini Quadcopter for FPV Racing By Mini Quad ...

Succes met het zoeken en vinden van al je onderdelen :D Je zal er een hoop van leren.
Dus gewoon 2300KV motoren er in gooien. Die 20 euro voor een setje lijkt mij imitatie op ali, echter als de kwaliteit redelijk goed is dan zou dit evt kunnen. Ik heb hier nog geen ervaring mee.

Over de Emax RS2205-2300 motoren kom ik veel goede dingen tegen op internet. Op ali staat het vol met deze motoren maar twijfel aan de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Ik sta op het punt om het op te geven. Inmiddels vanuit de familie nog een betere bout maar ik kom niet in de buurt van het fixeren van de GND contacten. De punten beginnen er ook niet beter uit te zien, wellicht moet ik maar stoppen zolang het bord nog reageert ;( .

Als ik de contacten ook bekijk lopen ze van de bovenzijde van de FC naar de onderzijde, volgens mij zijn het daarmee aardige heatsinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@DevaZ 3mm is weer best fragiel, ik zou het op 4mm houden. Ik heb m'n ZMR naar een lowrider omgebouwd maar het nadeel van een lipo in lijn met de props is props in je lipo als ze afbreken. Bij de meeste X frames zie je dat de lipo onder het frame zit en de rest van de hardware erboven. Vooral met een 1300mah lipo is dat best aardig in balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Sumerechny schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 07:04:
Ik sta op het punt om het op te geven. Inmiddels vanuit de familie nog een betere bout maar ik kom niet in de buurt van het fixeren van de GND contacten. De punten beginnen er ook niet beter uit te zien, wellicht moet ik maar stoppen zolang het bord nog reageert ;( .

Als ik de contacten ook bekijk lopen ze van de bovenzijde van de FC naar de onderzijde, volgens mij zijn het daarmee aardige heatsinks.
Zelf soldeer ik met een 45W Weller bout en dat gaat altijd goed, zolang ik maar de juiste soldeerpunt gebruik.

Linker voor het zwaardere werk zoals 2,5 mm2 lipo kabels op PDB en het snel vertinnen van de overige pads op de PDB.
Midden voor het leeuwendeel van het overige soldeerwerk (FC, ESC, etc).
Rechter voor het precisie werk en wanneer er in het algemeen weinig ruimte is.

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/6f1bme70j/20170415_110315_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
DCFreak schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:22:
[...]

Zelf soldeer ik met een 45W Weller bout en dat gaat altijd goed, zolang ik maar de juiste soldeerpunt gebruik.

Linker voor het zwaardere werk zoals 2,5 mm2 lipo kabels op PDB en het snel vertinnen van de overige pads op de PDB.
Midden voor het leeuwendeel van het overige soldeerwerk (FC, ESC, etc).
Rechter voor het precisie werk en wanneer er in het algemeen weinig ruimte is.

[afbeelding]
Ik gebruik eigenlijk altijd de rechter hoewel de mijne misschien iets minder scherp is. De rede is simpelweg dat ik geen andere heb. Toch soldeer ik er toch de zware stekker voor de accu ermee. Mijn soldeerstation is de regelbare versie bij Conrad vandaan voor 30 euries: Soldeerstation set Analoog 48 W Basetech ZD-99 +150 tot +450 °C. De kunst is gewoon het goed stoken en de goede soldeertin :) Zorg voor een goede brug van vloeibaar tin en ongeveer 300 graden :)
Overigens is het tin bij die set echt een drama. Ik gebruik de legering: Sn60Pb40 van Billiton :)

[ Voor 13% gewijzigd door BoAC op 15-04-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoAC schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:04:
[...]

Ik gebruik eigenlijk altijd de rechter hoewel de mijne misschien iets minder scherp is. De rede is simpelweg dat ik geen andere heb. Toch soldeer ik er toch de zware stekker voor de accu ermee. Mijn soldeerstation is de regelbare versie bij Conrad vandaan voor 30 euries: Soldeerstation set Analoog 48 W Basetech ZD-99 +150 tot +450 °C. De kunst is gewoon het goed stoken en de goede soldeertin :) Zorg voor een goede brug van vloeibaar tin en ongeveer 300 graden :)
Overigens is het tin bij die set echt een drama. Ik gebruik de legering: Sn60Pb40 van Billiton :)
Uiteraard lukt het met een smalle punt ook wel maar een wat groter vlak (bevel) werkt gewoon fijner en sneller. Voor een paar euro kan je op Aliexpress al een setje kopen dus voor het geld hoef je het niet te laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kop op man, gewoon ff wegzetten, iets anders gaan doen. Ik heb zelf helaas nog geen poging gewaagd, was al erg moe gisteravond en dan weet ik dat ik het zelf ook verklooi als ik een poging zou wagen ;) Tis toch geen vliegweer joh.
Hoe gaat het eigenlijk precies mis? Hecht het niet aan het koper? Mijn plan is; beetje soldeer op de punt, groot deel van de punt op een pad. Dan soldeer tegen de punt en pad aangooien tot het smelt. Als dat te lang duurt stoppen. maar goed, heb wel eens een pad op een naze eraf gesmolten :D

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

U koopt:

http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html
http://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40-loodhoudend.html

En probeert het dan nog een keer. Ik heb dit setje toen ik net begon gekocht (2 jaar geleden) en gebruik het nog steeds regelmatig. Werkt prima en je hebt in ieder geval geen problemen meer omdat je slecht gereedschap hebt.

Ik heb mijn eerste quad ook in elkaar geknutselt met iets minder mooi spul, toen was het resultaat ook niet zo mooi als nu. Denk dat beter gereedschap wel heel erg scheelt bij het solderen want echt moeilijk is het niet (solderen van die pads).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Ik had er al één staan, goed om te lezen dat alle adviezen eigenlijk dezelfde kant op gaan. Inmiddels heb ik het vermoeden dat mijn soldeer gewoon van slechte kwaliteit is (damn you Chinese Banggood).

De oom van mijn vrouw kreeg wind van mijn gekloot en constateerde al snel dat het een vloei probleem was, dus op advies van hem S-39 flux meegepikt uit de schuur daar. En zie hier...ik kan solderen.

De FC ziet er nu alleen voor geen meter mee uit... ;( . Eens kijken of we isopropanol in huis hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Sumerechny schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:19:
[...]

Ik had er al één staan, goed om te lezen dat alle adviezen eigenlijk dezelfde kant op gaan. Inmiddels heb ik het vermoeden dat mijn soldeer gewoon van slechte kwaliteit is (damn you Chinese Banggood).

De oom van mijn vrouw kreeg wind van mijn gekloot en constateerde al snel dat het een vloei probleem was, dus op advies van hem S-39 flux meegepikt uit de schuur daar. En zie hier...ik kan solderen.

De FC ziet er nu alleen voor geen meter mee uit... ;( . Eens kijken of we isopropanol in huis hebben!
Oo oo, gebruik noooooit S-39, zie eerdere link van mij: http://www.modelbouwforum...-is-dat-eigenlijk.168814/
Welke vloeimiddelen kan je in de elektronica gebruiken?
Er bestaan een hele massa vloeimiddelen die allemaal zo hun eigen toepassing hebben. Ik wil het hier alleen bij de elektronica houden omdat ik daar het meeste vanaf weet.
Als eerste een waarschuwing die al meerdere keren hier op het forum is geuit. Gebruik in de elektronica NOOIT maar dan ook NOOIT zuurhoudende vloeimiddelen zoals bijvoorbeeld S39!!!!!!
:X
Bestel maar gauw nieuwe elektronica onderdelen voor je drone, en doe dit nooit meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

BoAC schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:49:
[...]

Oo oo, gebruik noooooit S-39, zie eerdere link van mij: http://www.modelbouwforum...-is-dat-eigenlijk.168814/

[...]

:X
Bestel maar gauw nieuwe elektronica onderdelen voor je drone, en doe dit nooit meer :)
....hmmm....Gaat lekker hier dus..

Handig een medische achtergrond bij deze hobby :')

Edit: Ik heb de S-39 overigens voor 16 contacten slechts 3x gebruikt door het soldeer even tegen het kwastje drukken met nog geen mm van het uiteinde. Ik ben nu aan het schoonmaken...

Edit2: Dan vraag ik me toch af, waarom wou het eerst niet vloeien maar met S39 wel dan? (los van dat het dus dodelijk spul is voor elektronica... :X ). Zeker omdat ik zo ontzettend weinig gebruikt heb vind ik het gek dat alle punten ineens wel aardig bedekt zijn én niet meer dof zijn (volgens mij staat m'n bout niet warmer namelijk).

[ Voor 46% gewijzigd door Sumerechny op 15-04-2017 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Sumerechny schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:19:
[...]

Het helpt ook wel om een beetje onderzoek te doen hoor. Ik begrijp dat het allemaal wel gaat "vloeien" met S-39 maar, weet ook dat dit helemaal niet voor electronica is bedoelt (volgens mij gebruiken loodgieters ect dat spul) en vreet het je spullen dus ook aan. Hopelijk heb je niet je FC ermee bewerkt.

Geef die S-39 dus ook gewoon weer terug. Koop gewoon goed tin en zorg voor een soldeerbout. Als je flux wilt hebben moet je zoeken naar "Rosin Flux". Of je haalt soldeertin met flux.

Het meeste wat je bij de lokale bouwmarkt kan halen (en dus ook wat ooms, neven etc hebben) is niet geschikt voor electronica. De soldeerbouten heb je niks aan, tin vloeit niet en flux vreet je spul aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
Als je iets wilt laten vloeien: haal dan een kester 951 soldeervloeipen unit. HEb er zelf een voor 2 euro ofzo op ali gekocht, werkt als een malle voor SMD soldeer werk.

Heb mijn soldeerbout bij HK besteld (de yihua 936, zelfde als een aoyue 936. Allemaal clones van de Hakko 936), samen met een zwikje extra punten in verschillende maten. Gebruik eigenlijk altijd de standaard maat.

Voor je soldeer: 37/63 of 40/60 tin/lood met rosin core is erg handig. Dat vloeit ook wel aardig. Rookt ook aardig op 375 graden :D

Als je bijv. Stu van UAV Futures ziet solderen: die knalt alles gewoon op 400 graden. Gaat super vlot, rookt als een gek. De dampen zijn eh, wat minder handig :P

@DevaZ mja, mijn setje van 20 euro rs2205-2300kv clones die eh, het lijkt erop dat 1 motor wat brakke windingen heeft (had steeds ESC desyncs, waardoor de motor stopte met draaien). Heb er weer een wat ouder motortje op gezet en het lijkt wel weer te werken \o/

Hoe dan ook, EMAX RS2205's alleen via gearbest of banggood aanschaffen. Praktisch alles wat op AliExpress staat, behoudens eventueel een officiele EMAX shop, is fake.

Dus eigenlijk kan je het beste gewoon motoren via BangGood bestellen. Heb hier en in enkele whatsapp groepen aangaande fpv quads goede verhalen gehoord over de zogenaamde RacerStar BR2205-2300's. Dan zit je op zo'n EUR 25 voor setje motoren die het goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

lasharor schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:09:
[...]
Het helpt ook wel om een beetje onderzoek te doen hoor. Ik begrijp dat het allemaal wel gaat "vloeien" met S-39 maar, weet ook dat dit helemaal niet voor electronica is bedoelt (volgens mij gebruiken loodgieters ect dat spul) en vreet het je spullen dus ook aan. Hopelijk heb je niet je FC ermee bewerkt.
Mee eens, ik bleef alleen hangen bij de temperatuur van de bout. Ik heb nogal een hoge pet op van de oom van mijn vrouw dus daar ben ik op gaan varen :X (haar neefje met elektro achtergrond stond ook wel open voor het idee btw).

De bout had ik via een Tweakblog opgespoord, het soldeer dus vanuit China maar daar ga ik komende week in elk geval vervanger voor halen bij een goed elektronica winkel (met een beter soldeerpunt). Het is in elk geval wel 60/40 rosin core..maar ik twijfel nu aan de kwaliteit.

Ik zal zien wat er met de FC gebeuren gaat, hoewel ik dus zeer minimaal gebruikt heb (3 maal het uiterste tips van het soldeer kort tegen het kwastje) is het kwaad al geschied.

[ Voor 3% gewijzigd door Sumerechny op 15-04-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Sumerechny schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:28:
[...]

Mee eens, ik bleef alleen hangen bij de temperatuur van de bout. Ik heb nogal een hoge pet op van de oom van mijn vrouw dus daar ben ik op gaan varen :X (haar neefje met elektro achtergrond stond ook wel open voor het idee btw).

De bout had ik via een Tweakblog opgespoord, het soldeer dus vanuit China maar daar ga ik komende week in elk geval vervanger voor halen bij een goed elektronica winkel (met een beter soldeerpunt). Het is in elk geval wel 60/40 rosin core..maar ik twijfel nu aan de kwaliteit.

Ik zal zien wat er met de FC gebeuren gaat, hoewel ik dus zeer minimaal gebruikt heb (3 maal het uiterste tips van het soldeer kort tegen het kwastje) is het kwaad al geschied.
Zou ook zeggen dat je gewoon moet gaan vliegen, wanneer je crashed geef je gewoon de flux de schuld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Sumerechny schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:28:
[...]

Om je huidige FC/PCB beetje te redden van het verkeerde soldeer: haal een desoldeerpen, of wat van dat koper wick spul. Uiteinde beetje uitspreiden met de hand, en dan op het tin zetten wat je weg wilt halen, bout er tegenaan en zodra het vloeibaar wordt er in een vloeiende beweging af trekken.

Zoek anders op youtube naar desoldering / desoldering braid / desoldering wick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

lasharor schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:34:
[...]

Zou ook zeggen dat je gewoon moet gaan vliegen, wanneer je crashed geef je gewoon de flux de schuld :P
Haha, die zal ik in gedachten houden.

Ik heb gisteravond ook nog twee 14 AWG draden voorzichtig tegen het S39 gehouden en daarna gecoat met soldeer om te testen hoe snel die rommel toeslaat. Een update zal volgen.
cavey schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:40:
[...]
Zoek anders op youtube naar desoldering / desoldering braid / desoldering wick.
Dank, ik heb een desoldeerpen liggen ik zal er eens mee gaan oefenen :+ .

Ik zal het bord stoppen vol te spammen met mijn soldeer perikelen, nogmaals dank allen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben beginner drone gebruiker van mavic pro. erg enthousiast hierover. kan iemand mij vertellen hoe het komt dat als ik de beelden overzet naar i movie deze beelden schokkerig zijn. terwijl de opname in de app dij go prima zijn.
thanks cor freeke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worrel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 11:57
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:11:
ik ben beginner drone gebruiker van mavic pro. erg enthousiast hierover. kan iemand mij vertellen hoe het komt dat als ik de beelden overzet naar i movie deze beelden schokkerig zijn. terwijl de opname in de app dij go prima zijn.
thanks cor freeke
[DJI Mavic pro] Informatie en discussie

Ik zou het hier even proberen

Iedereen heeft recht op mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
@cavey Bedankt voor je hulp

Iemand nog opmerkingen met betrekking tot het volgende lijstje:
  • Radio: FlySky FS-i6 RC Transmitter A8S
  • Frame: Carbon Fiber 250mm with 4mm arm ZMR250 V2
  • Motor: Racerstar Racing Edition 2205 BR2205 2600KV 2-4S
  • ESC: Racerstar RS30A Lite 30A Blheli_S 16.5 BB1 2-4S
  • PDB: Power Distribution Board PDB 5V/12V BEC CC3D/NAZE32 Flight Control
  • Moederbord: Naze32 Naze 32 Rev6 6DOF 10DOF Full Version
  • Accu: 4S lipo battery 14.8v 2200mAh 60C
  • Propeller: 6045 Reinforced & Bull Nose Flat Strengthen Propellers CCW CW For OCDAY
    + 5045 3 blades Prop CW/CCW Bullnose Propeller CW /CCW
    + Gemfan 5x4.5 Bullnose Glass Fiber Propeller 5045 Orange Green Black Color 4pairs/bag
Er is ook een Racerstar RS30x4 ESC echter weet ik niet of deze samen kan met de NAZE32, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

DevaZ schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:25:

• Propeller: 6045 Reinforced & Bull Nose Flat Strengthen Propellers CCW CW For OCDAY
    + Gemfan 5x4.5 Bullnose Glass Fiber Propeller 5045 Orange Green Black Color 4pairs/bag
Er is ook een Racerstar RS30x4 ESC echter weet ik niet of deze samen kan met de NAZE32, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?
Het lijstje ziet er wel aardig uit. Je zou een kleinere lipo kunnen overwegen 2200 mah is nogal fors. Veel vliegen hier op 1300/1500 mah.

Passen de 6" props op dat frame? Je zou nog kunnen kijken naar Kingkong props, die hebben mooie 5" sets op Banggood staan.

Heb je een goede soldeerset? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 18:44
Heb zelf die ESC, helaas geen NAZE, kan je hierbij niet bij helpen jammer genoeg..
Ik weet dat deze vraag niet voor mij bedoeld was, maar ik zit hier nu echt te kloten met alles op die 4in1 ESC te krijgen. Nadat ik alles vast had kwam ik er achter dat 2 props de verkeerde kant op draaien, dus dat moet ik nu weer fixen. En ja, als je dan een soldeersetje van een 10tje hebt kom je er achter dat je beter iets meer had kunnen uitgeven 8)7

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Frame: Martian II
PDB
PDB: Matek
F3 FC: Link

Geen idee wat je met 2 bladed gemfan 6" en bullnose wilt gaan doen. Je kan beter een paar setjes van de dalprops halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevaZ
Sumerechny schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:22:
[...]

Het lijstje ziet er wel aardig uit. Je zou een kleinere lipo kunnen overwegen 2200 mah is nogal fors. Veel vliegen hier op 1300/1500 mah.

Passen de 6" props op dat frame? Je zou nog kunnen kijken naar Kingkong props, die hebben mooie 5" sets op Banggood staan.

Heb je een goede soldeerset? :+
Jazeker die heb ik, doe nog al veel met arduino enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
lasharor schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:45:
[...]

Frame: Martian II
PDB
PDB: Matek
F3 FC: Link

Geen idee wat je met 2 bladed gemfan 6" en bullnose wilt gaan doen. Je kan beter een paar setjes van de dalprops halen
Ik had die Gemfan 6" gezien in een test en daar presteren deze prima vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Naze32 is relatief oud en eigenlijk niet meer van deze tijd. Het vliegt en als beginner zal je niet heel veel merken tussen een Naze of F3 bordje maar de nieuwere bordjes zijn beter op de toekomst voor bereid. Daarnaast zal op een gegeven ogenblik de support voor Betaflight/cleanflight vervallen en ben je aangewezen op oudere firmwares.

Wat props betreft: begin niet meteen met dure gemfans maar ga voor goedkope, bv, king kongs. In het begin zal je veel props breken en dat kan je dan beter met goedkope props doen. Als beginner merk je toch geen verschil tussen gemfans en king kongs. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59

Over die A8S ontvanger lees ik slechte verhalen, je hebt ook nog bijv. de TGY-iA6C of een FlySky X6B.

Frame, tja, die dubbele onderplaat is niet handig, moet je de hele boel losschroeven als je PDB of een arm wilt vervangen, heb daar ervaring mee....andere optie is hier al genoemd.

Racerstar BR serie is prima, heb ik zelf ook op een paar quads zitten.
De RCX SE2205 (V2) motoren hoor ik ook goede verhalen over, vergelijkbaar met de EMAX red bottoms maar leuker geprijsd.

Als je perse die Racerstar 2600 KV motoren wil ipv de standaard 2300KV, dan moet je zeker niet die 6 inch props overwegen, die trekken je lipo in no time leeg. 5040 props of zelfs 4030 props zijn dan een betere keuze icm met 2600KV

De Racerstar esc's, zit een oudere BB1 MCU in, zag dat er ook 28A versie's uit zijn, met BB2 MCU voor vrijwel zelfde prijs.

NAZE zou ik skippen, F3 of F4 met eventueel BetaFlight OSD erin.

lipo 1300/1500 ipv 2200 ivm gewicht, 60C kan, maar mag eventueel wel wat hoger.

Ga gewoon in het begin voor de KingKong triblade props 5045 / of 5040 icm 2300KV motoren, vliegt prima.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IMO een prima lijst, hoewel ik zelf een ander frame zou pakken. Maar goed, deze kan prima en je hebt lekker veel ruimte om te bouwen :)

Wat betreft de FC; de Naze32 is inderdaad al verouderd, echter ik vlieg er ook nog steeds mee en heb niet het gevoel dat 'ie het moeilijk heeft.
Let wel op de gyroscoop. De Naze32 rev5 had namelijk een MPU6000/6050 gyro, de rev6 heeft een MPU6500 gyro.
Die laatste is echt ruk. Veel te gevoelig voor trillingen, waardoor je 'm niet lekker kan tunen.
Latere FC's, zoals deze F3, hebben de MPU60X0 gyro er weer in zitten.

Zoals de rest ook aangeeft, pak een kleinere LiPo (1500mAh) en 5'' props.

Heb je ook aan een LiPo lader gedacht?

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 11:35
antimos schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:23:

Over die A8S ontvanger lees ik slechte verhalen, je hebt ook nog bijv. de TGY-iA6C of een FlySky X6B.
Ik heb zelf laatst een A8S ontvanger op mijn quad gezet ipv de iA6B die ik eerst gebruikte. Vooral omdat ik dan ibus kon gebruiken en hij een stuk kleiner. (heb een 180mm frame)

Heb er in totaal nu nog maar anderhalve batterij mee kunnen vliegen omdat ik een mid-air collision had met een quad van een vriend. Maar tot nu toe nog maar een klein raar probleempje gehad.

Vlieg in een open veld van een meter of 200, en heb gewoon goed bereik. Enige probleem wat ik ben tegengekomen is dat ik een keer signaal ben verloren toen de quad van een vriend opsteeg precies tussen mij, en mijn quad. Maar dat heb ik dus nog niet goed kunnen testen.

De X6B is inderdaad misschien de betere en veiligere optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Vind zelf het een eng idee dat die A8S maar 1 antenne heeft en dus geen redundantie als door een bepaalde hoek van het frame je bijvoorbeeld net even geen bereik meer hebt.

De ia6b draait prima op ibis/sbus dus daar hoef je het niet om te doen. het logge blok is echter iets wat mij stoort en de dikke antennes die daardoor nooit lekker ergens in passen. Ga zelf denk ik over op de X6B.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Dit weekend mooi gebruikt om m'n setup om te zetten naar een nieuw frame:

dquad obsession

Geen ruimte voor mijn PDB met ingebouwd OSD, dus nu wil ik telemetry gaan gebruiken.
Helaas word spektrum telemetry nog niet ondersteund door kiss, dus nog even geduld voor de info over het mah verbruik... Kan gelukkig al wel accuspanning ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoAC
Vorige week donderdag avond voor het eerst echt FPV gevlogen! Wat een geweldige ervaring! Ik had geen enkele glitch in beeld maar wel op een flinke afstand gevlogen. Het gaat allemaal nog wel erg onbeholpen omdat ik absoluut nog geen gevoel voor diepte heb. Wel ging tijdens het vliegen het overzicht krijgen steeds beter, maar mijn camera staat in standje 30 graden zodat je al gauw snelheid gaat maken.
Binnenkort weer een keer proberen maar dan geef ik de camera wat misschien wat minder angle door het stukje frame eruit te halen :)

Iemand nog leuke tips om wat meer progressie te krijgen? Ik heb zelf geen vlaggen of andere referentie punten objecten. Wel een redelijk afgebakend weiland waar ik mag vliegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

BoAC schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:24:
Vorige week donderdag avond voor het eerst echt FPV gevlogen! Wat een geweldige ervaring! Ik had geen enkele glitch in beeld maar wel op een flinke afstand gevlogen. Het gaat allemaal nog wel erg onbeholpen omdat ik absoluut nog geen gevoel voor diepte heb. Wel ging tijdens het vliegen het overzicht krijgen steeds beter, maar mijn camera staat in standje 30 graden zodat je al gauw snelheid gaat maken.
Binnenkort weer een keer proberen maar dan geef ik de camera wat misschien wat minder angle door het stukje frame eruit te halen :)

Iemand nog leuke tips om wat meer progressie te krijgen? Ik heb zelf geen vlaggen of andere referentie punten objecten. Wel een redelijk afgebakend weiland waar ik mag vliegen :)
Bomen.

Gewoon zo dicht mogelijk erbij proberen te vliegen. Dan maak je de grootste sprongen. Ook gelijk Acro, niet te lang in horizon modus blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Tnx voor de tip, er staan knotwilgen in dat weiland, maar die zijn wel erg hard! :D
Verder doe ik idd alles in Acro, niets geen horizon modus :)
Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.