Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oz. schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:46:
[...]

Als je serieus met de hobby wil starten, ga dan meteen voor een taranis.
Maar daar ligt vaak meteen het probleem: Wanneer weet je 100% zeker dat je serieus met de hobby wil doorgaan?

In het begin zit je toch in een soort van orientatie fase. Je hebt nog niet veel kennis, je word dood gegooit met allerlei producten en instructie en vervolgens moet je keuzes maken. Uiteraard wil je het beste van het beste, maar je wil ook weer niet teveel geld uitgeven aan zaken die achteraf niet nodig zijn. Omdat je net begint weet je immers niet of je de hobby ook gaat volhouden en leuk blijft vinden.

Nu is die Taranis hardstikke mooi, maar wel net zo duur als mijn gehele drone. En je wil toch dat de zaken prijstechnisch in balans zijn. Wellicht krijg ik, zoals je al aangeeft, later spijt van mijn FS-i6 maar voor nu past het prima in mijn budget en wil niet meer geld uitgeven.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04-2022

Oz.

ChojinZ schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:48:
[...]
Nu is die Taranis hardstikke mooi, maar wel net zo duur als mijn gehele drone. En je wil toch dat de zaken prijstechnisch in balans zijn. Wellicht krijg ik, zoals je al aangeeft, later spijt van mijn FS-i6 maar voor nu past het prima in mijn budget en wil niet meer geld uitgeven.
Je hebt inderdaad een goed punt, een taranis is een stuk duurder, maar is ook weer makkelijker door te verkopen als de hobby toch niet helemaal je ding blijkt te zijn. Toen ik begon met goedkoop hobbyking materiaal heb ik ook vaak zitten vloeken en een paar keer gezweerd dat ik alles te koop ging zetten, maar sinds ik "betere" onderdelen gebruik zijn mijn problemen allemaal verdwenen. Zal ook wel aan mijn soldeer skills liggen die onbestaande waren toen ik begon.

Ik denk dat het kopen van "minder goed" materiaal voor sommige mensen een verkeerd beeld van de hobby kan scheppen. Had ik bij de start van mijn FPV-avontuur geweten wat ik nu weet, dan had ik toch makkelijk meer dan €500 kunnen uitsparen door meteen voor topmateriaal te gaan.

Ik zou mensen die interesse hebben om in de hobby te stappen toch aanraden om op zoek te gaan naar een 2de hands Taranis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 18:36
Persoonlijk zou ik dan voor de FS-i6S gaan ipv de FS-i6 de 1e ziet er een stuk beter uit, niet duur, heeft touchscreen en met een turnigy iA6C ontvanger kun je je lipospanning aflezen en alarm instellen op de zender. (kan trouwens ook op de FS-i6) Gooi er iBUS op en je hebt ruim voldoende kanalen.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 17:12
antimos schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:20:
Persoonlijk zou ik dan voor de FS-i6S gaan ipv de FS-i6 de 1e ziet er een stuk beter uit, niet duur, heeft touchscreen en met een turnigy iA6C ontvanger kun je je lipospanning aflezen en alarm instellen op de zender. (kan trouwens ook op de FS-i6) Gooi er iBUS op en je hebt ruim voldoende kanalen.
Volgens mij is die qua functies het meeste toegespitst op quadcopters en niet voor andere voertuigen. Ik zou dan eerder voor de FS-i6x gaan. Die is bij Banggood ook nog eens leverbaar icm een zeer compacte ontvanger die is te stapelen met de meest gangbare Flight Controllers :) Verder ga ik mee met ChojinZ. Begin klein, de ervaringen die je leest over de FS-i6 zijn prima over het algemeen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:28

MsG

Forumzwerver

ChojinZ schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:48:
[...]

Maar daar ligt vaak meteen het probleem: Wanneer weet je 100% zeker dat je serieus met de hobby wil doorgaan?

In het begin zit je toch in een soort van orientatie fase. Je hebt nog niet veel kennis, je word dood gegooit met allerlei producten en instructie en vervolgens moet je keuzes maken. Uiteraard wil je het beste van het beste, maar je wil ook weer niet teveel geld uitgeven aan zaken die achteraf niet nodig zijn. Omdat je net begint weet je immers niet of je de hobby ook gaat volhouden en leuk blijft vinden.

Precies dit inderdaad. Het is wel een beetje typerend voor Tweakers.net dat iedereen altijd meteen het allerduurste aanraad. Bij soldeerbouten, multimeters, videokaarten, overal zie ik dat hier terug. Ik dacht, wellicht is die Taranis een keer 80 euro en zocht hem net even op. Maar nee hoor, 200+ euro. Dat is duurder dan een beginnersquad. Zodra het echt een bottleneck wordt kan je zo'n instap-unit altijd wel weer kwijt. Zonder al die budget-segment producten had ik deze hobby niet eens kunnen hebben. Dan was het voorbehouden aan de IT-consultants hier ;-).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 19:19

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

MsG schreef op woensdag 23 november 2016 @ 01:05:
[...]

Precies dit inderdaad. Het is wel een beetje typerend voor Tweakers.net dat iedereen altijd meteen het allerduurste aanraad. Bij soldeerbouten, multimeters, videokaarten, overal zie ik dat hier terug. Ik dacht, wellicht is die Taranis een keer 80 euro en zocht hem net even op. Maar nee hoor, 200+ euro. Dat is duurder dan een beginnersquad. Zodra het echt een bottleneck wordt kan je zo'n instap-unit altijd wel weer kwijt. Zonder al die budget-segment producten had ik deze hobby niet eens kunnen hebben. Dan was het voorbehouden aan de IT-consultants hier ;-).
Hier wil ik ook even op inhaken. Tweakers is geweldig voor aankoopadvies, maar dit is echt de grote valkuil waar je van op de hoogte moet zijn.
Ik ben zelf vorig jaar begonnen met de hobby en een jaar intensief gevlogen met een i6 en heb hier nooit spijt van gehad. Heb dan wel maar een keer een Taranis in m'n handen kunnen houden, maar ik zie nog steeds niet in waarom je initieel zoveel geld ervoor zou uitgeven. Het argument dat je de Taranis altijd kan verkopen geldt natuurlijk ook de andere kant op, een i6 kan je prima verkopen aan een andere starter als je besluit je radio te upgraden.
Hetzelfde geldt overigens voor Fatsharks, wat voor sommigen ook een eis voor de hobby lijkt te zijn. Ik heb maanden gevlogen met een goedkope Quanum V1 set. Toen ik vervolgens bij een FPV race iemands Fatsharks probeerde viel me de schermgrootte enorm tegen. Wat me echter wel beviel is de alles-in-1 oplossing tegenover de losse draden die ik aan m'n set had hangen. Ik ben nu dan ook geswitcht naar een een KDS Kylin Vision die beide combineert.

Ik sta trouwens op het punt de hobby weer op te pikken, en dit keer ben ik al het bouw-en-sleutel-geneuzel zat en ga ik voor een Shuriken 180. Prachtig dingetje, met nog genoeg opties om te tweaken. Hoop nu een set te kunnen samenstellen die ik er even snel bij kan pakken als ik wil vliegen. Met m'n oude setup had een middagje vliegen voorbereiden toch wel wat voeten in de aarde. Deze quad komt zelfs inclusief een case :D

Afbeeldingslocatie: http://holybro-test-images.b0.upaiyun.com/201609/180/IMG_3515.jpg

Kortom, ik ben blij met de ontwikkelingen in de markt voor deze hobby in vergelijking met 1,5 jaar geleden; mooie en goed geprijsde alles-in-1 oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Ik geef enkel mijn ervaringen mee :p. Misschien ben ik een snob op dit vlak. Zoals Tim hierboven al aangaf, er zijn veel mensen die perfect met zo'n Quanum FPV-bril vliegen, maar ik vond dit toch nooit echt handig. Het was een lomp gedoe, de bril zat nooit echt comfortabel. Ik merkte dat ik daardoor minder snel zin had om bv. na het werk vlug een paar lipo's leeg te knallen. Ook vond ik het beeld minder handig dan de 4:3 van mijn HD2, en ingebouwde dvr is heel handig om je quad terug te vinden na een crash :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Oz. schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:24:
Ik geef enkel mijn ervaringen mee :p. Misschien ben ik een snob op dit vlak. Zoals Tim hierboven al aangaf, er zijn veel mensen die perfect met zo'n Quanum FPV-bril vliegen, maar ik vond dit toch nooit echt handig. Het was een lomp gedoe, de bril zat nooit echt comfortabel. Ik merkte dat ik daardoor minder snel zin had om bv. na het werk vlug een paar lipo's leeg te knallen. Ook vond ik het beeld minder handig dan de 4:3 van mijn HD2, en ingebouwde dvr is heel handig om je quad terug te vinden na een crash :D.
Ah nu maak je me toch weer lekker voor een duurder apparaat, had een DVR nog nooit voor die functie bedacht :P
Maar inderdaad even 'vlug een paar lipo's leegknallen' dat is waar het me nu ook meer om gaat draaien. Eerst vond ik al het gekloot nog wel iets hebben, nu moet het gewoon werken.

Enige wat nu resteert te versimpelen is het lipo management. Ik moet nu vooral denken aan het irritante sequentieel opladen, of het syncen van voltages om ze parallel te laden. Ook het (danwel niet) opladen naar storage voltage of per ongeluk een lipo te ver ontladen zijn ergernissen voor mij. Soms ben ik dan ook wel jaloers op bijv. Phantom eigenaars op dit punt. Zo ingewikkeld moet het toch niet zijn om een lichtgewicht protection circuitje te hebben per lipo? Ik weet in ieder geval dat veel 18650 battery packs met dergelijke pcbtjes komen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gearhack.com/docs/Protecting%2018650%20Lithium%20Ion%20Battery.html.files.hidden/Insulation%20between%20Battery%20Bottom%20and%20Protection%20Circuit%20(Small).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
-Tim- schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:47:
[...]

Ah nu maak je me toch weer lekker voor een duurder apparaat, had een DVR nog nooit voor die functie bedacht :P
Maar inderdaad even 'vlug een paar lipo's leegknallen' dat is waar het me nu ook meer om gaat draaien. Eerst vond ik al het gekloot nog wel iets hebben, nu moet het gewoon werken.

Enige wat nu resteert te versimpelen is het lipo management. Ik moet nu vooral denken aan het irritante sequentieel opladen, of het syncen van voltages om ze parallel te laden. Ook het (danwel niet) opladen naar storage voltage of per ongeluk een lipo te ver ontladen zijn ergernissen voor mij. Soms ben ik dan ook wel jaloers op bijv. Phantom eigenaars op dit punt. Zo ingewikkeld moet het toch niet zijn om een lichtgewicht protection circuitje te hebben per lipo? Ik weet in ieder geval dat veel 18650 battery packs met dergelijke pcbtjes komen:
[afbeelding]
Volgens mij is het probleem met die circuitjes:
  1. De hoge vermogens die gevraagd worden
  2. Het automatisch afschakelen als het minimale voltage is bereikt
Beide wil je niet omdat je drone dan plotseling uit de lucht kan komen vallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

-Tim- schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:47:
[...]
...Eerst vond ik al het gekloot nog wel iets hebben, nu moet het gewoon werken...

.. syncen van voltages om ze parallel te laden...
Komaan zeg :D Het "gekloot" hoort bij de hobby. Bouwen vind ik bijna even leuk als vliegen, maar dan wel liever een nieuwe build dan kapotte stukken vervangen natuurlijk :P

Dat verhaal van die voltages ken ik. Geen last meer van sinds de Taranis (daar is ie weer :p). Staat ingesteld dat hij waarschuwingen begint te roepen vanaf 3.7v. Ik controleer wel nog steeds de voltages voor het parallel laden, maar in 90% van de gevallen zit ik mooi rond de 3.7 per cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Oz. schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:31:
[...]

Komaan zeg :D Het "gekloot" hoort bij de hobby. Bouwen vind ik bijna even leuk als vliegen, maar dan wel liever een nieuwe build dan kapotte stukken vervangen natuurlijk :P
Tja waarschijnlijk is het ook voor een groot deel mezelf. Toen ik nog studeerde had ik genoeg tijd over om volop in het tweaken te duiken, waarschijnlijk uitte zich dat vaker in een instabiele quad dan een lekker getunede. Heb regelmatig terug naar huis moeten keren na de eerste lipo omdat er iets niet goed bleek te zitten na het bouwen de avond ervoor.
Werk nu in Shanghai, dus wil dit zelfde risico niet weer lopen nu ik tijd en vliegplekken te kort heb. M'n toekomstige ARF quad is dan ook meer een bescherming voor mezelf :P
Oz. schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:31:
[...]
Dat verhaal van die voltages ken ik. Geen last meer van sinds de Taranis (daar is ie weer :p). Staat ingesteld dat hij waarschuwingen begint te roepen vanaf 3.7v. Ik controleer wel nog steeds de voltages voor het parallel laden, maar in 90% van de gevallen zit ik mooi rond de 3.7 per cel.
Haha daar gaan we weer ;) Ter verdediging van de i6: met de iA6b ontvanger is met een simpele mod (cutten van een trace in de ontvanger) ook het celvoltage af te lezen op je radio :) Maar klinkt als een logisch verhaal, waarschijnlijk moet ik daar gewoon wat meer op letten. Nu ik er over nadenk heb ik trouwens zelden lekker achter elkaar lipo's leeggevlogen (mede door het hierboven beschreven 'gekloot'), waardoor ik door de voltage sag nooit echt goede readings had. Een stabiele quad zal me dus waarschijnlijk ook minder gekloot met lipo's geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Laatst online: 08:49

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Oz. schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:24:
Ik vlieg nu al een jaar met een Quanum V1, voor mij is er niks mis met dat ding, hij staat op 4:3 ingesteld.
Fat Sharks heb ik geprobeerd, maar dat was zo erg wennen dat ik snel terug ging naar m'n Quanum.
Alles wat ik nodig heb om te vliegen past ook in m'n rugzak, dus voor ruimte gebrek hoef ik niet te switchen.
Met een Taranis heb ik nog nooit gevlogen, de kwaliteit zal zeker beter zijn dan mijn fs-i6, maar ik zie ook hier geen reden om te switchen, mocht die ooit kapot gaan zal ik waarschijnlijk weer zo'n zender kopen (of de Turnigy Evolution).
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik ineens een betere piloot zou worden met een Taranis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

@zender discussie; Let op dat de taranis geen heilige graal is... Ja, veel mensen vliegen daarmee, het ding is prijstechnisch prima in orde, er zijn kleine ontvangers beschikbaar, en het protocol zorgt voor een lage latency.
Wel is de Taranis een budget 'plastic fantastic' zender, de gimbals zijn zeker geen hoge kwaliteit, de buttons/switches gaan niet bijzonder lang mee en ik vind andere zenders fijner in de hand liggen.
Ook is de (open source) software een punt met voor en nadelen; ja, je kan er heel veel op instellen, maar voordat je er je weg in kan vinden, ben je wel even bezig.
Het updaten van het apparaat (inclusief de ontvangers), kan nogal wat problemen met zich meebrengen. (dat hoor ik iig van veel mensen die met taranis vliegen)

Zelf ben ik met een 2e hands Spektrum Dx6i gestart, deze doet het prima voor beginners. (op marktplaats wel te vinden rond de €70)
Toen ik eenmaal aan iets beters toe was, heb ik even de taranis vastgehouden, maar dat voelde niet als een grote stap vooruit. Nu heb ik een Spektrum DX7 gekocht, en deze heeft wél fijne gimbals, makkelijke software, en doet wat ik wil.
(En zo ken ik meer mensen die ook graag met bijvoorbeeld futaba vliegen) Ook deze zenders zijn niet goedkoop, maar kijk je niet stuk op de taranis; wat in mijn ogen nog steeds een budget zender is. (een degelijke zender met die hoeveelheid kanalen/switches en mogelijkheden kost al snel €400+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Grappig, ik zie hier niemand met de Turnigy i10. Zijn die er wel zoals ik? Hij ligt lekker in de hand en doet het (tot nu toe) prima. Ik heb er nog geen range test mee gedaan, maar dat ga ik wel een keer doen. Het instellen van dat ding gaat in ieder geval prima en eenvoudig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

RonnieB82 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:31:
Wel is de Taranis een budget 'plastic fantastic' zender, de gimbals zijn zeker geen hoge kwaliteit, de buttons/switches gaan niet bijzonder lang mee en ik vind andere zenders fijner in de hand liggen.
Ook is de (open source) software een punt met voor en nadelen; ja, je kan er heel veel op instellen, maar voordat je er je weg in kan vinden, ben je wel even bezig.
Het updaten van het apparaat (inclusief de ontvangers), kan nogal wat problemen met zich meebrengen. (dat hoor ik iig van veel mensen die met taranis vliegen)
Ik geef je gelijk op al de minpunten van de Taranis. Het is inderdaad niet de hoogste kwaliteit van onderdelen. Kapotte switches heb ik nog niet gehad. De reden waarom het merendeel van de FPV racers met een taranis vliegen is toch echt wel de stabiliteit van het signaal. Spektrum is ondertussen een beetje een running joke geworden in de FPV-wereld.

Afbeeldingslocatie: http://i.qkme.me/3ud28f.jpg

Ik vind spektrum zenders zelf wel mooier en beter in de hand liggen, maar alle failsafe verhalen die je leest hebben mij toch op andere gedachten gebracht.

Edit: Afbeelding wordt blijkbaar niet goed weergegeven

[ Voor 3% gewijzigd door Oz. op 23-11-2016 13:59 . Reden: Imgur troubles ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiz64
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 18:53
Snel vraagje tussendoor: Ik ben van plan een P3 Advanced te kopen binnenkort, maar ik woon in de middle of no-where net in een uit-hoek van de no-fly zone van vliegveld Eelde. Hoe zit dit met het opstijgen? Stijgt een Phantom gewoon op? En zit hier dan een hoogtelimiet op of?

Ik kon niet echt wijzer worden van googlen tot nu toe, en ik dacht: hier zitten genoeg mensen met kennis :)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

jordiz64 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:42:
Snel vraagje tussendoor: Ik ben van plan een P3 Advanced te kopen binnenkort, maar ik woon in de middle of no-where net in een uit-hoek van de no-fly zone van vliegveld Eelde. Hoe zit dit met het opstijgen? Stijgt een Phantom gewoon op? En zit hier dan een hoogtelimiet op of?

Ik kon niet echt wijzer worden van googlen tot nu toe, en ik dacht: hier zitten genoeg mensen met kennis :)
Alvast bedankt!
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar heb wel al meerdere keren gelezen dat mensen problemen hadden met hun phantom omdat ze in een no-fly-zone woonden. Wellicht kan iemand anders dit hier bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
jordiz64 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:42:

Alvast bedankt!
Deze map is de meest actuele, je moet wel een DJI account hebben om de pagina te kunnen bezoeken: http://www.dji.com/flysafe/geo-system/unlock. Je hebt bij DJI 3 verschillende soorten:
  • Rood - Doet de drone niks, stijgt als het goed is niet op.
  • Geel - Authorization zones, moet je toestemming van DJI krijgen om daar te mogen vliegen (is een formuliertje op hun site invullen)
  • Groen - Je krijgt een warning in de DJI Go App en je moet 2 checkboxes aanvinken dat je verantwoord vliegt.

[ Voor 6% gewijzigd door TheRicolaa10 op 23-11-2016 20:29 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiz64
TheRicolaa10 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:27:
[...]

Deze map is de meest actuele, je moet wel een DJI account hebben om de pagina te kunnen bezoeken: http://www.dji.com/flysafe/geo-system/unlock. Je hebt bij DJI 3 verschillende soorten:
  • Rood - Doet de drone niks, stijgt als het goed is niet op.
  • Geel - Authorization zones, moet je toestemming van DJI krijgen om daar te mogen vliegen (is een formuliertje op hun site invullen)
  • Groen - Je krijgt een warning in de DJI Go App en je moet 2 checkboxes aanvinken dat je verantwoord vliegt.
Ah tof, thanks! Ik had die site inderdaad ook al gevonden, maar kon er niet super wijs uit worden. Dat betekend in ieder geval dat ik lekker in een groene zone zit en er dus niks aan het handje is, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:42

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

jordiz64 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:33:
[...]

Ah tof, thanks! Ik had die site inderdaad ook al gevonden, maar kon er niet super wijs uit worden. Dat betekend in ieder geval dat ik lekker in een groene zone zit en er dus niks aan het handje is, thanks!
Wellicht overbodig om te zeggen...maar ;) in de donkergroene cirkel om Airport Groningen mag je niet vliegen (desondanks het kan). Een groot deel van de licht groene cirkel ook niet...afhankelijk van waar je zit wordt er vaak laag aangevlogen, en vergeet de trauma helicopter v/h UMCG niet. Wees alsjeblieft niet een van die mensen die de afgelopen jaren voor (semi) incidenten heeft gezorgd.

Edit: Overheid

[ Voor 20% gewijzigd door Sumerechny op 23-11-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiz64
Sumerechny schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:54:
[...]

Wellicht overbodig om te zeggen...maar ;) in de donkergroene cirkel om Airport Groningen mag je niet vliegen (desondanks het kan). Een groot deel van de licht groene cirkel ook niet...afhankelijk van waar je zit wordt er vaak laag aangevlogen, en vergeet de trauma helicopter v/h UMCG niet. Wees alsjeblieft niet een van die mensen die de afgelopen jaren voor (semi) incidenten heeft gezorgd.

Edit: Overheid
Komt goed haha. Ik woon zelf zo te zien op de DJI kaart sowieso ruim buiten de donkere groene cirkel om Eelde heen en ook een van de plekken waar ik wil gaan vliegen zit er hier redelijk ver buiten. Dat moet sowieso goedkomen.
De trauma's ga ik zeker in de gaten houden, al hoor ik die al van redelijke afstand aankomen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10-2020
Ik lees hier herhaaldelijk dat een zelf made Quad nogal onbetrouwbaar is. Aan mijn soldeer werk gaat het niet liggen, maar ik zit niet te wachten op een buggie flight als ik tijd heb om een lipo leeg te knappen.
Is vliegen met een Quanum DIY FPV Goggle V2 Pro met een goeie raceband zender zo onstabiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Bertha781 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:14:
Ik lees hier herhaaldelijk dat een zelf made Quad nogal onbetrouwbaar is. Aan mijn soldeer werk gaat het niet liggen, maar ik zit niet te wachten op een buggie flight als ik tijd heb om een lipo leeg te knappen.
Is vliegen met een Quanum DIY FPV Goggle V2 Pro met een goeie raceband zender zo onstabiel?
Ik zou eerder het omgekeerde zeggen... Als je een beetje kan solderen zou een zelfbouw betrouwbaarder moeten zijn. Je kan ook meer kiezen tussen onderdelen, afhankelijk van je budget. Als je zelf bouwt weet je ook beter waar je mee bezig bent, welk onderdeel wat doet enzo. Vroeg of laat gaat er iets kapot, da's dan handig als je het ook zelf kunt fixen.

• -Tim-

-Tim-

Die indruk wou ik in ieder geval niet geven. Zoals Oz al zegt, de quad zelf bouwen brengt je in staat te begrijpen hoe alles werkt en zo nodig te repareren. Het geeft je echter ook veel vrijheid om van alles te verbeteren, wat bij mij zich uitte tot elke avond 'verbeteren' tot aan het randje van stabiel, waardoor ik elke keer met een ongeteste quad vloog. Eigenlijk zijn het dan ook twee hobby's in een, het sleutelen en het vliegen. De echte enthousiastelingen op YouTube hoor ik dan ook wel eens zeggen dat ze één doorgeteste quad hebben waar ze vertrouwd mee kunnen vliegen en daarnaast nog een of meer om mee te sleutelen.
Zoals ik al aangaf zie ik me zelf qua tijd dit keer meer op het vlieggedeelte richten, en vind een meer kant-en-klaar oplossing dan wel een fijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C4D
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 13:09

C4D

• Nooit een V1 van iets kopen.
  • Nooit een nightly build van Betaflight gebruiken.
  • (voorlopig) geen Raceflight installeren.
  • Koop wat oudere hardware (ESCs) en fpv cams die tegen een stootje kunnen (HS1177, geen Runcam) en al ruim getest zijn door anderen. Neem Racestar V2 30a of DYS XS30a.
  • Altijd even wachten met het flashen van een nieuwe BLHELI_S versie voor ESCs.
  • F3 met SPI bus, of F4 FC (draait sneller in betaflight, minder problemen met PID tuning).
  • Geen Matek PDB of Lemoncore
  • Vtx kopen met overheat protection (Immersion Tramp)
  • mA van alle componenten optellen en kijken of een PDB met BEC dit trekt
  • low ESR cap (1000uF) aansluiten op vcc
  • Minstens 4mm of 5mm carbon frame, zonder rare gaten in armen of top plate.
  • Rx en Tx met failsafe, RSSI en eventueel voltage monitor (laatste kan ook via OSD)..
Vooral PDB zorgt voor problemen (storing in beeld, uitvallen van een BEC, niet genoeg mA kunnen leveren waardoor zaken uitvallen). Vtx slurpt stroom, daarom overgestapt van TBS Unify naar Immersion. Lost ook bepaalde problemen op.

Goedkope ESCs hebben vaak desync problemen of hebben mosfets die gaan verschuiven door hitte.

[ Voor 31% gewijzigd door C4D op 24-11-2016 05:15 ]

psn: lupusergo

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 13:31

SG

SG surft naar info hardewaren

Bij zelfbouw maar ook kant en klaar zijn de gekozen componenten belangrijk.
Kant en klaar BNF RTF of ARF kan je ool grote problemen hebben.
Zelf heb ik Furious 320 G HD
Het ziet er cool uit goede GPS functie.
Maar gesloten systeem gebaseerd op Arduino mega een nep Racer met een non race FC. Maar wel als racer verkocht.
Broer F210 Walkera. Ja een echte racer. En robust. Vliegende tank.
Maar failsave problemen. Incidenten zijn goed gegaan.
Maar racer die full throtle orbital ambities heeft. Of full throtle in handen te keer gaat is gevaarlijk.
Devo Reciever niks over failsave te vinden voor zelfbouw.

Kant en klaar is geen garantie dat je iets goed koopt.
Als je dat belangrijk vind. Moet je er een kopen die al langer op de markt is en massa mensen er ervaring mee hebben en veel positieve ervaringen van zijn.
Zo is er ook recal van de eerste gppro drone.

Dus voor zekerheid hoef je zelf bouw iig niet te mijden.
Daar geld ook vele ervaringen per bewezen component.

Het zelfbouw vereist uiteraard
Soldeerskill
Ook afhankelijk van juiste keuze van komponenten.

Blijk baar kan je VTX vaak wel direct aan lipo hangen. Maar is de een merk wat gevoeliger voor dampening light inductie pieken dat VTX kan opblazen.
En zijn er ook velen die daar geen last van hebben.
Dan heb je veel FC die niet de lownoise gyro toepassen waar je ook raar gedrag van krijg.
En frames waar je toch de FC beter gedempt mount.
Met krappe build ben je uiteraard meer beperkt. De vele X frame racers.
Maar de freestyle long body frames heb ruimer keuze kwa componenten en kan meer kwijt in frame.

Daarnaast zijn race ambities groot en wil je met evenement zelfs mee doen.
Er zijn strenge VTX voorwaarden. Kan ook dat hun die verdelen en je dus VTX on spot moet intergreren. Bijvoorbeeld Tramp VTX.
Kant en klaar kan je dan vergeten. Met zwaar geintergreerd PCB waar veel functies zijn samen gevoegd.

Taranis is goede keuze maar zoals altijd het blijft een compromie.
Voor beginner on een budged is het duur.
Voor hardcore RC is goedkoop.
Voor pro racers de defacto standaard.

Ik had vroeger RC heli geprobeerd dus had al DX6I oud type.
Walkera Furious komt Devo 10 TX mee ook goede.
RX zijn bagger voor zelfbouw.
Dus Taranis en wel om deze reden.
Hun RX is veel op YT te vinden en hoe je ze bind maar nog belangrijke Failsave insteld is mooi op YT en in klein manual te vinden.
En XSR ideaal als minimalistische RX voor in krappe builds.
De X4RSB is ook compact en ook naked te krijgen.

Dus nu hang ik sterk aan zelfbouw aan.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

-Tim- schreef op donderdag 24 november 2016 @ 03:40:
[...]
... wat bij mij zich uitte tot elke avond 'verbeteren' tot aan het randje van stabiel, waardoor ik elke keer met een ongeteste quad vloog. Eigenlijk zijn het dan ook twee hobby's in een, het sleutelen en het vliegen...
Dat herken ik zo hard :P. Er is altijd wel iets dat je kan verbeteren, gisterenavond nog bezig geweest met ledstrips op 2 quads te plaatsen. Als je niet van knutselen houdt, hou je het in deze hobby niet lang vol :p

Edit: Fototje van mijn quadjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0vbrJNe.jpg

Edit2: 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Oz. op 24-11-2016 09:14 . Reden: Ik kan niet met imgur werken. Steeldunes wel! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 18:55
Oz. schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:15:
[...]

Edit2: Imgur doet weer lastig...
Volgens mij moet je de goede link gebruiken :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0vbrJNe.jpg

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:45

lasharor

7 december 2004

C4D schreef op donderdag 24 november 2016 @ 05:03:
[...]
  • Koop wat oudere hardware (ESCs) en fpv cams die tegen een stootje kunnen (HS1177, geen Runcam) en al ruim getest zijn door anderen. Neem Racestar V2 30a of DYS XS30a.
  • F3 met SPI bus, of F4 FC (draait sneller in betaflight, minder problemen met PID tuning).
  • Rx en Tx met failsafe, RSSI en eventueel voltage monitor (laatste kan ook via OSD)..
Vooral PDB zorgt voor problemen (storing in beeld, uitvallen van een BEC, niet genoeg mA kunnen leveren waardoor zaken uitvallen). Vtx slurpt stroom, daarom overgestapt van TBS Unify naar Immersion. Lost ook bepaalde problemen op.

Goedkope ESCs hebben vaak desync problemen of hebben mosfets die gaan verschuiven door hitte.
Nja, ben het met een aantal dingen echt oneens. Waarom kan je nu geen Raceflight gebruiken? Genoeg mensen gebruiken het nu al, je kan er mee vliegen. Niet alles werkt maar dat weet je dan ook van tevoren. Matek PDB's zijn daarnaast gewoon prima. Zeker voor de prijs. Dat is hetzelfde argument als "koop een taranis want een x model radio is kut".

Die TBS en Tramp slurpen stroom op basis van de power output. Hangt er dus nogal vanaf op welke manier je deze instelt.

• Steeldunes
Oh nice! Ik spot net dit bij QuadcopterRacing.nl
Komt goed uit oOo
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/quadcopterracing/slideshow/nl_NL_350162_full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:42

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Leuk om te zien dat ze mee doen. De 10% word ik echter niet warm van O-) . Ik hoop nog ergens een leuke radio tegen te komen vandaag/maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D

C4D

lasharor schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:32:
[...]

Nja, ben het met een aantal dingen echt oneens. Waarom kan je nu geen Raceflight gebruiken? Genoeg mensen gebruiken het nu al, je kan er mee vliegen. Niet alles werkt maar dat weet je dan ook van tevoren. Matek PDB's zijn daarnaast gewoon prima. Zeker voor de prijs. Dat is hetzelfde argument als "koop een taranis want een x model radio is kut".

Die TBS en Tramp slurpen stroom op basis van de power output. Hangt er dus nogal vanaf op welke manier je deze instelt.
Dat mag.

Raceflight is gewoon buggy. Vergeleken met Betaflight veel mensen die problemen hebben met setup plus quads die gewoon uit de lucht vallen (zo ook ik, laatste versie). Failsafe wat niet helemaal lekker werkt met Frsky. Frame kadoek omdat FC reset/motoren uitvallen etc. Dan mag je eerst uitzoeken welke versie precies stabiel loopt op jouw hardware. Lees ook de reviews op raceflight.net.

Wat mA betreft, natuurlijk is dat afhankelijk van de instellingen/power output. TBS = +- 150ma meer met een output van 200mw. Verder klopt de output na enkele dagen niet meer (hoger dan het ingestelde), waardoor er met anderen op het veld problemen ontstaan. Het is geen betrouwbare zender (misschien is dit inmiddels met v1.2 opgelost, wie weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
C4D schreef op donderdag 24 november 2016 @ 05:03:
[...]

Ben het ook niet helemaal eens met je lijst hoor. Goed gedegen onderzoek doen, dat is het belangerijkste bij zelfbouw.

Ik zelf heb een Matek PDB, zonder enige vorm van pijn erin. (Matek Mini PDB). Waar ik opgelet heb is dat m'n beide BEC's van het switching type zijn. Ik ziet niet te wachten op een oververhitte 12V lineaire regulator die maar 0.5A kan afgeven. Liever een switching 12V regulator die 2A kan leveren (en relatief koel blijft). Sure, is voor de VTX misschien wat minder florissant, maar daar heb je LC-filters voor :P

De Matek 5-in-1 bordjes (met OSD en weet ik het wat voor reut erop), ja, die zijn wat sketchy volgens de internet overlevering. Maar dan heb je het over modellen van ruim een jaar geleden. Geen idee wat de kwaliteit nu is.

Nooit een V1 kopen? Dan kan je dus net zo goed niks kopen heh. Emax RS2205-2300kV's waren ook ooit eens V1, tot iedereen erachterkwam dat het toch verdomde goeie motoren waren. Niet kopen zeg je dan? :P (ja, ben een autist, dus ik neem je woorden nu even heel erg letterlijk).

Verder wel redelijke aanbevelingen hoor, maar goed, als je zelfbouw gaat doen moet je gewoon gedegen vooronderzoek doen. Logisch nadenken is ook handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C4D

C4D

cavey schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:34:
[...]

Ben het ook niet helemaal eens met je lijst hoor. Goed gedegen onderzoek doen, dat is het belangerijkste bij zelfbouw.

Ik zelf heb een Matek PDB, zonder enige vorm van pijn erin. (Matek Mini PDB). Waar ik opgelet heb is dat m'n beide BEC's van het switching type zijn. Ik ziet niet te wachten op een oververhitte 12V lineaire regulator die maar 0.5A kan afgeven. Liever een switching 12V regulator die 2A kan leveren (en relatief koel blijft). Sure, is voor de VTX misschien wat minder florissant, maar daar heb je LC-filters voor :P

De Matek 5-in-1 bordjes (met OSD en weet ik het wat voor reut erop), ja, die zijn wat sketchy volgens de internet overlevering. Maar dan heb je het over modellen van ruim een jaar geleden. Geen idee wat de kwaliteit nu is.

Nooit een V1 kopen? Dan kan je dus net zo goed niks kopen heh. Emax RS2205-2300kV's waren ook ooit eens V1, tot iedereen erachterkwam dat het toch verdomde goeie motoren waren. Niet kopen zeg je dan? :P (ja, ben een autist, dus ik neem je woorden nu even heel erg letterlijk).

Verder wel redelijke aanbevelingen hoor, maar goed, als je zelfbouw gaat doen moet je gewoon gedegen vooronderzoek doen. Logisch nadenken is ook handig.
Gaat er denk ik niet om wat op dat moment voor jou werkt, maar hoeveel negatieve ervaringen er zijn op bijv. rcgroups. Matek staat er om bekend dat het een tijd kan werken, waarna een bec het gewoon begeeft (mini pdb). Matek HUBOSD stikt van de OSD gerelateerde problemen doordat ze een OSD chip gebruiken die problemen geeft met votlage spikes.

V1 RS2205 was een tijdje lang een pre-production versie die ze gewoon verkocht hebben. Problemen met aluminium, waardoor de as kan afbreken. Verder een klein verschil in KV met versies die 2 maanden later op de markt zijn verschenen, waardoor je dus met verschillende motoren zit als er een keer 1 kapot gaat.

Anyway, ik kan wel doorgaan met de voorbeelden. Heb alles al wel voorbij zien komen ;)
V1 niet kopen kun je ook anders omschrijven. Wacht iig even met de aanschaf en kijk of iedereen het nog altijd zo geweldig vindt na +- 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

C4D schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:48:
[...]
Anyway, ik kan wel doorgaan met de voorbeelden. Heb alles al wel voorbij zien komen ;)
V1 niet kopen kun je ook anders omschrijven. Wacht iig even met de aanschaf en kijk of iedereen het nog altijd zo geweldig vindt na +- 2 maanden.
Je hebt hier wel gewoon gelijk, het geld vooral bij pdb's.
Ik heb al zo veel pdb's versleten met een bagger bec.
De enige pdb die het bij mij nog steeds goed doet is de Matek V3.1 (ongeveer 5 maanden in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Hmmm, issues met de matek mini had ik nog niet gespot, zal RCgroups er eens op naslaan (ten tijde van aanschaf waren er weinig problemen. +/- 6 maanden terug).

Oh, wacht, ik refereer naar de verkeerde Matek pdb. Ik weet inderdaad van de 12V BEC issues op de Mini.

Ik dooelde op de Matek Micro. Die draait bij mij zonder issues (en is behoorlijk barebones). http://www.mateksys.com/?portfolio=mpdb5v12v en voorzover ik weet ook zonder issues op rcgroups e.d.

My bad! 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door cavey op 25-11-2016 13:39 . Reden: erachter komen dat ik het over verkeerde product had ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb deze Matek 5 in 1 : http://www.banggood.com/M...rm-Tracker-p-1019353.html omdat Radiance die toen ook had :-P.

Maar als ik veilig wil zijn moet ik dus nog even wat condensatoren hier en daar er tussen jagen? Goed om nu al te weten in ieder geval, vóór ik een eventuele camera of transmitter opblaas.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Slechts een beetje overdreven om net te stellen alsof Versie 2 bij dit soort producten wel opeens alle issues oplost.

@MsG volgens mij (en correct me if I'm wrong) is het toevoegen van die condensador vooral relevant bij ESC's zoals bijv. de Littlebees die niet zo'n condensator hebben. Die geven enorme piekspanningen af bij het afremmen van de motoren.

Heb zelf ook een HS1177 op die manier gesloopt. Dacht dat ik hem aan de 5v aansluiting had aangesloten. Was blijkbaar toch de verkeerde pad :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Onder het motto je kijkt eens wat rond en zoekt eens wat op!
Een starter quadje waar ik naar zat te kijken.

Flysky FS-i6X
Realacc X210 V+ 214mm
Is een LiPo aan de onderzijde een goed idee? Gewicht technisch zeker maar crashen?

NAZE32 F3 Flight Controller Acro 6
Racerstar RS30A V2
Racerstar Racing Edition 2205S
10 Pairs Kingkong 5040 5x4x3

Samen goed voor 180 euro zonder FPV maar eerst maar een LoS leren vliegen.
De PDB blijkt dus matig, misschien dat iemand daar een alternatief voor kan geven. Het zal allemaal wel budget zijn, maar zo'n motor zal eerder stuk zijn door het vele crashen dan doordat hij versleten zal zijn.
Zelf vraag ik mij af of de Naze32 v6 die echte is en of het een verbetring is te opzichte van de v5. (niet dat ik het zal merken)

Als laatste natuurlijk de LiPo. Een 3 cel lijkt me van zelf sprekend, Maar welke en waar deze voordelig kopen (zonder al te veel verzendkosten!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 08:05
Ik zag dat bij Hobbyking nu met de BlackFriday Sales lipo's in de aanbieding zijn, echter geen idee of die goed of slecht zijn. Zelf ook nog in die oriënterende fase.

https://hobbyking.com/en_...y-weekend-madness/id/6689

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Bertha781 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:00:

Is een LiPo aan de onderzijde een goed idee? Gewicht technisch zeker maar crashen?
Ik vlieg al een klein jaartje met lipo's aan de onderzijde, heb er nooit problemen mee gehad. Ik vlieg ook met een Realacc x210. Je hebt op dat frame ook een carbon lipo protector. Als je dus een lipo neemt die net zo groot is als de lipo protector voorzie ik geen problemen.

Ik zie dat je 30Amps ESC gaat gebruiken? Bij een 3S lipo is 20A meer dan voldoende icm je props.

Zie, link.

Ik zou kiezen voor een 4S build. M'n eerste was een 3S ZMR250 en ging al snel over naar 4S. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
Na wat soldeerwerk op mijn Matek pcb XT-60 wilde ik het bordje testen op kortsluitingen met een multimeter.

Nu heb ik hier niet veel verstand van maar maakt het uit waar ik de rode en zwarte pen van de multimeter op plaats ? Ik bedoel dan op plus of min. Als ik zwart op de min contacten houd en rood op de plus dan krijg ik geen piep uit de multimeter. Als ik dit omdraai dan wel met een bepaalde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
DutchWalnut schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:41:
[...]

Ik vlieg al een klein jaartje met lipo's aan de onderzijde, heb er nooit problemen mee gehad. Ik vlieg ook met een Realacc x210. Je hebt op dat frame ook een carbon lipo protector. Als je dus een lipo neemt die net zo groot is als de lipo protector voorzie ik geen problemen.

Ik zie dat je 30Amps ESC gaat gebruiken? Bij een 3S lipo is 20A meer dan voldoende icm je props.

Zie, link.

Ik zou kiezen voor een 4S build. M'n eerste was een 3S ZMR250 en ging al snel over naar 4S. 8)
De 4s zijn nogal duurder en het vermogen zal ik als beginnend vlieger niet gebruiken. Ik kan toch zonder of met weinig tweaken 4S gaan gebruiken?
Die LiPo's hebben geen harde case toch? Dus een wat harde landing lijkt mee niet bevorderlijk, of vergis ik me hier in? Ik vind de Realacc X210 wel een fraai frame. Ook het zwaarte punt laag houden lijkt me de beste opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Bertha781 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:48:
[...]
De 4s zijn nogal duurder en het vermogen zal ik als beginnend vlieger niet gebruiken. Ik kan toch zonder of met weinig tweaken 4S gaan gebruiken?
Die LiPo's hebben geen harde case toch? Dus een wat harde landing lijkt mee niet bevorderlijk, of vergis ik me hier in? Ik vind de Realacc X210 wel een fraai frame. Ook het zwaarte punt laag houden lijkt me de beste opstelling.
Klopt, kleine moeite. De PDB die meegeleverd word is goed hoor! Gebruik dan wel een 1000uF 25v (of meer) capacitor op je + en - van je PDB. Dat helpt tegen voltage pieken (en ook tegen ruis op je FPV video).

Nee, de lipo's hebben geen harde case. Maar het frame komt met een 'Lipo protector'. Ofwel een carbon plaat.

Zie mijn buildlog, 2e plaatje aan de linkerkant (klitteband). Daar komt de lipo tussen het carbon plaatje en de onderkant van het frame.

Iedereen heeft een eigen voorkeur en ik vind het prettig om met een lipo onder te vliegen ivm een lage zwaartepunt. Voor mijn gevoel vliegt het beter en stabieler.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWalnut op 26-11-2016 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertha781
LoS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

kevin303 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:43:
Na wat soldeerwerk op mijn Matek pcb XT-60 wilde ik het bordje testen op kortsluitingen met een multimeter.

Nu heb ik hier niet veel verstand van maar maakt het uit waar ik de rode en zwarte pen van de multimeter op plaats ? Ik bedoel dan op plus of min. Als ik zwart op de min contacten houd en rood op de plus dan krijg ik geen piep uit de multimeter. Als ik dit omdraai dan wel met een bepaalde waarde.
Als er een diode op zit kan het wel uitmaken ja. Sowieso is het met actieve componenten altijd wat lastig meten. Ik zou gewoon een smokestopper maken en die er even tussen doen en kijken of alles functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Ja ook hier Little bee Condensator loos. Met beruchte emax VTX killers. Dus bij ons zijn er die die emax toen beetje bulk hadden ingekocht.
Ik zat aan de cobra paar piloten bij ons last van los latende magneten.
Zelf gebruik ik uitsluiten Matek PDB Maar ja Matek heeft brede lijn.
VTX aan 12V Bec .
Er zijn er ook die blijven bij wat werkt. Dus bepaald type Matek bord. En cobra. Door de magneet heisa is hij overgestapt op Brotherhobby.

Moet wel zeggen dat Cobra van hun de laaste race editions waren en Pro racer test of proto typen. Laaste RE champion spul.
En ik met standaard 2100 en 2400 KV cobra.

Zelfbouw vergt nogal wat onderzoek naar componenten.

Momenteel bezig met kant en klare inductrix FPV voor inhuis vliegen is geinig maar vliegt als volgeladen transport jumbo jet.
Die 6 en 7 brushed motortjes zijn van de rammel dingen missen power en endurance.
Dus toch voor zelfbouw maar dan de kleinste brushless 1104 motoren

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin303
MsG schreef op maandag 28 november 2016 @ 01:37:
[...]

Als er een diode op zit kan het wel uitmaken ja. Sowieso is het met actieve componenten altijd wat lastig meten. Ik zou gewoon een smokestopper maken en die er even tussen doen en kijken of alles functioneert.
Thx. Was vlug in elkaar gestoken :)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/25s51qv.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevin303
Na mijn eerste drone (DJI F450) toch wat meer zin in snelheid :) . Een Realacc X210 4mm met een Matek pdb + kiss fc . Ben nog aant wachten op Emax rs2205s - 2300kv motoren en kiss 24A esc's. Ben nog op zoek naar props maar denk dat het tri-blade 5040 dalprops gaan worden.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cmtds7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2cr6jb6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SG schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:51:
...
Dus toch voor zelfbouw maar dan de kleinste brushless 1104 motoren
1103 is kleiner hoor. Alle inimini goodies van brushed, maar dan brushless. 6A nano escs erbij! Wil zelf ook een zeer kleine brushless bouwen, banggood heeft alles op frame na :P

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

kevin303 schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:51:
Een Realacc X210 4mm met een Matek pdb + kiss fc . Ben nog aant wachten op Emax rs2205s - 2300kv motoren en kiss 24A esc's. Ben nog op zoek naar props maar denk dat het tri-blade 5040 dalprops gaan worden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Goede keuze. Echt mijn lievelingsframe. :D Heb dezelfde opstelling alleen met een RROSD ipv Matek PDB.
kevin303 schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:41:
[...]

Thx. Was vlug in elkaar gestoken :)

[afbeelding]
Dat is slim! Ik heb hem al voorbij zien komen op Instagram. Welke lamp gebruik je? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin303
Dat is slim! Ik heb hem al voorbij zien komen op Instagram. Welke lamp gebruik je? :9
Het auto lampendoosje van de Action voor 1.79 euro :) . Daar zit dan 1 geschikt lampje in voor een smokestopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin303
DutchWalnut schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:36:
[...]

Goede keuze. Echt mijn lievelingsframe. :D Heb dezelfde opstelling alleen met een RROSD ipv Matek DB.
Nice :) Kunnen we in de toekomst wat instellingen vergelijken. Alleen zit ik nog vast aan mijn Spektrum DX6i.
Mijn receiver (orangerx 618) heeft geen telemetry opties. Das spijtig want de ESC's geven voltage en rpm info door aan de kiss flight controller. Had graag een FrSky x4r geplaatst maar deze is niet compatible met mijn DX6i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeldunes
Ik gebruik deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
bericht verwijderd

[ Voor 85% gewijzigd door kevin303 op 29-11-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Dank je wel. Ga ik zo even nakijken. Erg handig!
kevin303 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:53:
[...]
Het auto lampendoosje van de Action voor 1.79 euro :) . Daar zit dan 1 geschikt lampje in voor een smokestopper.
Kijk het kan nog goedkoper :P
kevin303 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:07:
[...]

Nice :) Kunnen we in de toekomst wat instellingen vergelijken. Alleen zit ik nog vast aan mijn Spektrum DX6i.
Mijn receiver (orangerx 618) heeft geen telemetry opties. Das spijtig want de ESC's geven voltage en rpm info door aan de kiss flight controller. Had graag een FrSky x4r geplaatst maar deze is niet compatible met mijn DX6i.
Ja geen probleem. Heb een mooie Rates/Expo voor je wat voor de X210 wel erg prettig werkt. Verder heb ik niet veel aan de pids veranderd. Moet nog wel een keer goed afstellen, maar zie verder niet veel aanpassing die nog gebeuren moeten aan mijn videopnames. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 22:58

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Wat is een Smokestopper?
Gevonden.. is blijkbaar heel normaal en een echt ding ook nog.

[ Voor 74% gewijzigd door Tijgert op 29-11-2016 19:02 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin303
DutchWalnut schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:36:
[...]

Goede keuze. Echt mijn lievelingsframe. :D Heb dezelfde opstelling alleen met een RROSD ipv Matek PDB.
Heb mijn motoren en esc's in bezit. Ben nu nog aant twijfelen welke esc's gejumpt moeten worden. heb even gegoogeld.

Dus standaard draait een motor CCW dus zal het 1 + 3 worden die CW moet jejumpt worden op de KISS esc's. Heb ik dit correct ? :) Motoren zijn alle 4 dezelfde dus geen verwijzing naar cw of ccw.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2a7g701.png

[ Voor 5% gewijzigd door kevin303 op 29-11-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

kevin303 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:47:
[...]

Heb mijn motoren en esc's in bezit. Ben nu nog aant twijfelen welke esc's gejumpt moeten worden. heb even gegoogeld.

Dus standaard draait een motor CCW dus zal het 1 + 3 worden die CW moet jejumpt worden op de KISS esc's. Heb ik dit correct ? :) Motoren zijn alle 4 dezelfde dus geen verwijzing naar cw of ccw.

[afbeelding]
De oude RS2205 hebben nog de CW/CWW versie inderdaad. De nieuwe draait maar op 1 richting. Maar in beide gevallen(CW/CWW) moet je de rotatie aanpassen door de jumper te solderen. Voordeel met de nieuwe RS2205 is dat je geen linksdraaiende tap meer hebt. :+

Maar ik zou eerst kijken of je rotatie klopt, voor dat je de jumper gaat solderen. Want als je van plan bent om je ESC om te draaien dan gaat de rotatie opeens andersom ;) Beter controleren, testen en dan solderen. (Dat is mijn ervaring). :9

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWalnut op 29-11-2016 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Een brushless motor heeft geen standaard rotatie. Bepaalde fabrikanten zetten dat er alleen maar op omdat ze van die "verkeerde" schroefdraad hebben. Maar, bij de rs2205 krijg je sowieso van die speciale moertjes die je niet zomaar los kan krijgen dus echt heel veel maakt het niet uit. Gewoon 4x de normale bestellen dus.

Iets minder relevant; rotatie van de motoren kan je bij de meeste blheli esc's ook gewoon in software veranderen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:17

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Die Cruse schepen zijn best leuke onderwerpen om te filmen vanuit de lucht :)
Leuk stukje van Carnival Vista in de haven :)

[ Voor 27% gewijzigd door Spike_wolf op 29-11-2016 23:21 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Weer een stapje dichter :) Verkeerde heatshrink geleverd vandaag 40mm ipv 25mm dus weer effe wachten voor ik verder kan.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2r3ckdl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 19:55

Creesch

bla bla!

kevin303 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:57:
Weer een stapje dichter :) Verkeerde heatshrink geleverd vandaag 40mm ipv 25mm dus weer effe wachten voor ik verder kan.

[afbeelding]
Geen electronica toko in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Spike_wolf schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 23:21:
Die Cruse schepen zijn best leuke onderwerpen om te filmen vanuit de lucht :)
Leuk stukje van Carnival Vista in de haven :)

[video]
Krijg je er geen gezeur mee om over enorme cruiseschepen te vliegen?

Overigens wél retevet. Waarmee edit je je video's?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Kecin schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:34:
[...]

Krijg je er geen gezeur mee om over enorme cruiseschepen te vliegen?

Overigens wél retevet. Waarmee edit je je video's?
Ik heb van verschillende personen vernomen dat ze er aan boord op hun instrumenten niets van merken. Zolang ik niet op een schip land of er tegenaan vlieg vinden ze het allemaal wel prima. En de passagiers vinden het alleen maar leuk :)
De cruselijnen zelf ook, ze hebben m'n video's al verscheidene keren geretweet, dus dat zal wel goed zitten dan :)

De meeste edit ik in iMovie, lekker snel en makkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Spike_wolf op 01-12-2016 00:18 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Radiance schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 07:46:
[...]

Ik was ook een beetje aan het kijken welke FC is in mijn toekomstige build wil gaan gebruiken.
Mijn ook was in eerste instantie gevallen op de Evo maar las hier inderdaad niet veel goeds over.
Ik nijg nu erg naar deze FC:
http://www.fpvmodel.com/x...ght-controller_g1106.html

Ik zit me ook te verdiepen in de F4 bordjes maar daar zitten wat mij betreft nog teveel haken en ogen aan op dit moment.
Is FPVmodel.com betrouwbaar? En hoe groot is de kans op invoerrechten. Ik zou daar graag een ZMR210R bestellen. Maar als daar nog kosten over heen komen word het een duur frame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bertha781 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 01:27:
[...]

Is FPVmodel.com betrouwbaar? En hoe groot is de kans op invoerrechten. Ik zou daar graag een ZMR210R bestellen. Maar als daar nog kosten over heen komen word het een duur frame!
Ik heb zelf nog nooit bij ze besteld maar ze zijn wel actief op RC Groups en aan de hand van de reacties daar zouden ze betrouwbaar moeten zijn. Ze zitten in China dus ik denk dat ze niet zo moeilijk doen als je vraagt een ander bedrag op het pakketje te zetten.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

[...]

Ik heb hier 2 keer een ZMR180 gekocht.
Geen problemen gehad met invoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar als daar nog kosten over heen komen word het een duur frame!
Regelgeving is daar vrij duidelijk over:
http://www.belastingdiens...tingen_bij_invoer_betalen

Soms heb je geluk en word je pakketje er niet uit gepikt en heb je geen extra kosten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Dit is een stukje uit mijn langste vlucht tot nu toe:

We zijn een stuk langs de zuidkust gereden, ik bestuurde de Phantom 3 Pro vanaf de passagiersstoel.
Beetje om de auto heen gevlogen enzo. In totaal 11,2 kilometer gevlogen en met 10% accu ben ik gaan landen.
Het was voor mij de eerste keer dat ik bij die 10% kwam, en de Phantom gaat bij 10% uit zichzelf landen, dus dat wilde ik ook eens testen. En hij zet uit zichzelf inderdaad de landing in. Gelukkig heb je nog wel controle en kun je nog alle kanten opvliegen, ook terug omhoog. Maar hij blijft wel zelf omlaag duwen, dus je moet de stick een stuk omhoog duwen wil je op dezelfde hoogte blijven.
Goed om een keer te testen, nu weet ik in ieder geval zeker dat ik niet per ongeluk in het water zal landen :P

Kaartje

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spike_wolf schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:45:
Dit is een stukje uit mijn langste vlucht tot nu toe:

[video]
We zijn een stuk langs de zuidkust gereden, ik bestuurde de Phantom 3 Pro vanaf de passagiersstoel.
Beetje om de auto heen gevlogen enzo. In totaal 11,2 kilometer gevlogen en met 10% accu ben ik gaan landen.
Het was voor mij de eerste keer dat ik bij die 10% kwam, en de Phantom gaat bij 10% uit zichzelf landen, dus dat wilde ik ook eens testen. En hij zet uit zichzelf inderdaad de landing in. Gelukkig heb je nog wel controle en kun je nog alle kanten opvliegen, ook terug omhoog. Maar hij blijft wel zelf omlaag duwen, dus je moet de stick een stuk omhoog duwen wil je op dezelfde hoogte blijven.
Goed om een keer te testen, nu weet ik in ieder geval zeker dat ik niet per ongeluk in het water zal landen :P

[afbeelding]
Leuk filmpje! Ook een leuk experiment! Heb alleen wel het idee dat er iets mis is met de framerate. Om de zoveel seconden lijkt hij wat te skippen.

Ben zelf laatst dit filmpje tegen gekomen:

Jammer dat ik in Nederland woon en dit dus niet kan (en mag) doen. Lijkt me tof om zo'n shoot te maken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

ChojinZ schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:51:
[...]

Leuk filmpje! Ook een leuk experiment! Heb alleen wel het idee dat er iets mis is met de framerate. Om de zoveel seconden lijkt hij wat te skippen.
Zit niet helemaal lekker inderdaad, heb een andere video edit app geprobeerd om het beeld een paar graden te kunnen draaien omdat de gimbal wat scheef stond, maar ik moet blijkbaar nog wat oer de instellingen leren daar :P

[Edit]
Zo, video geüpdatet. Nu zou hij beter moeten zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Spike_wolf op 01-12-2016 17:59 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Vandaag het laatste soldeer werk gehad aan mijn mini quad met kiss fc en esc´s . Even alles opgestart zonder props. Nu als ik pas de lipo opsteek en laat de motoren draaien op het minimum dan draaien alle 4 de mototren stilletjes. Als ik dan eventjes naar 50 % throttle ga en dan terug naar minimum dan draait 1 motor niet meer. tot ik weer verhoog en begint hij terug mee te draaien. Dit niet meedraaien op laag rpm blijft zich voordoen tot ik de lipo er af haal. Lipo er terug op en dan weer 1 keer goed tot ik weer eventjes tot half throttle ga.

Zit ik hier met een slechte motor of esc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
kevin303 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:02:
Vandaag het laatste soldeer werk gehad aan mijn mini quad met kiss fc en esc´s . Even alles opgestart zonder props. Nu als ik pas de lipo opsteek en laat de motoren draaien op het minimum dan draaien alle 4 de mototren stilletjes. Als ik dan eventjes naar 50 % throttle ga en dan terug naar minimum dan draait 1 motor niet meer. tot ik weer verhoog en begint hij terug mee te draaien. Dit niet meedraaien op laag rpm blijft zich voordoen tot ik de lipo er af haal. Lipo er terug op en dan weer 1 keer goed tot ik weer eventjes tot half throttle ga.

Zit ik hier met een slechte motor of esc ?
En als je de quad beweegt als de motor stil staat, begint hij dan weer te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Bertha781 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:06:
[...]
En als je de quad beweegt als de motor stil staat, begint hij dan weer te draaien?
De quad geeft dan kleine correcties als ik de quad beweeg, maar dat lost het niet op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
de andere 3 zitten toch al op een redelijk rpm voordat dit motortje begint mee te draaien. Ongeveer op 20% throttle , dus er scheelt wel iets . het zal zoeken worden.

[ Voor 9% gewijzigd door kevin303 op 02-12-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
kevin303 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:15:
de andere 3 zitten toch al op een redelijk rpm voordat dit motortje begint mee te draaien. Ongeveer op 20% throttle , dus er scheelt wel iets . het zal zoeken worden.
Draait hij op full throttle wek even hard mee? En heb je al gecallibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
BoAC schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:11:
[...]

Draait hij op full throttle wek even hard mee? En heb je al gecallibreerd?
Dit is moelijk waar te nemen en heb ook geen info over het rpm per motor. Zal straks is de motor en esc van plaats wisselen dan kan ik dingen beginnen uit te sluiten. Calibreren is volgens de handleiding niet nodig maar heb gisteren deze guide gevolgd zonder success eigenlijk. Ik kom niet verder dan de stap dat je elke motor moet aanvinken voor de test. Kan deze vakjes niet aanvinken , blijven grijs. Vanavond nog is proberen

◾Remove props first!
◾Unplug the lipo
◾Click “TEST” next to motors in the “data output” tab
◾Click “I know what I am doing”
◾Click the check box next to motors
◾Turn on the remote control, check each PWM checkbox 1 to 4
◾Give 100% throttle, the throttle should move to 2000 in the receiver area
◾Plug in the lipo, wait until you hear the motor beeps
◾Uncheck “enable motor test”
◾Unplug the lipo, unplug the USB, Turn off the radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevin303 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:36:
[...]

Dit is moelijk waar te nemen en heb ook geen info over het rpm per motor. Zal straks is de motor en esc van plaats wisselen dan kan ik dingen beginnen uit te sluiten. Calibreren is volgens de handleiding niet nodig maar heb gisteren deze guide gevolgd zonder success eigenlijk. Ik kom niet verder dan de stap dat je elke motor moet aanvinken voor de test. Kan deze vakjes niet aanvinken , blijven grijs. Vanavond nog is proberen

◾Remove props first!
◾Unplug the lipo
◾Click “TEST” next to motors in the “data output” tab
◾Click “I know what I am doing”
◾Click the check box next to motors
◾Turn on the remote control, check each PWM checkbox 1 to 4
◾Give 100% throttle, the throttle should move to 2000 in the receiver area
◾Plug in the lipo, wait until you hear the motor beeps
◾Uncheck “enable motor test”
◾Unplug the lipo, unplug the USB, Turn off the radio
Ik had iets soortgelijks en heb ook bovenstaande instructie gebruikt (grotendeels, ben zelf cleanflight user).
Waar het bij mij verkeerd ging was deze stap:
-Plug in the lipo, wait until you hear the motor beeps

De motors beepen wel maar als ik direct 'Uncheck “enable motor test” doe krijg ik hetzelfde resultaat als jou. Als ik de motors echter wat langer laat beepen (ongeveer 10 seconden) lijkt de calibratie beter te zijn uitgevoerd en lopen de motors heel gelijkmatig op.

maw. Je moet de motors wat langer laten beepen voordat je de motor test weer uitvinkt. Bij mij was dat de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ik kalibreer altijd via de CLI, is nog nooit fout gegaan.

Zonder lipo:

CLI: set min_command=2000
CLI: save
disconnect FC usb
dan lipo connecten en daarna usb
CLI: set min_command=1000
CLI: save
en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kevin303: je hebt een full KISS setup? Wellicht kan deze instructie je helpen:
YouTube: Kiss FC Setup Tutorial

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Kan een kiss fc ook met andere programma's geconfigureerd worden ? zoals cleanflight of open pilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevin303 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:49:
Kan een kiss fc ook met andere programma's geconfigureerd worden ? zoals cleanflight of open pilot.
Nee, KISS is closed-source, dus maakt gebruik van zijn eigen software/configger.

Overigens, ik zie onderstaand in Oscar Liang's Blog:

[quote]
There is no motor tab in the KISS FC GUI, so we will have to use the old school way of ESC calibration.

Set min throttle to 2000
click save
unplug and plug back in FC
arm quad
plug in lipo
hear beeps
disarm
hear beeps
unplug lipo
[/quote]

Misschien heb je er iets aan :)

-edit-
Sorry, er staat ook "You don’t need to run calibration if you are using KISS 24A according to the manual."

[ Voor 49% gewijzigd door Kars op 02-12-2016 13:08 ]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Zucht .Daarnet een soldeer padje (pwm) losgekomen van mijn kiss flightcontroller :( . Dan volg ik een handleiding waarbij je dit kunt omzeilen via het stekkertje op de fc. Dus gewoon een ander contactpunt voor pwm 2 . Dit ging niet en waarschijnlijk hierdoor ook 1 esc naar de kl*te. de contacten gnd + pwm van esc 2 geven een kortsluiting en de esc word heel warm met een lipo erop. Gemeten met multimeter op verschillende esc's en vergeleken. Ik begin bijna de hoop op te geven.
Man man wat een gekloot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steeldunes
Zie hier de hele gave video van onze race afgelopen donderdag:

Credits gaan naar team pilot: Rene.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Steeldunes schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:43:
Zie hier de hele gave video van onze race afgelopen donderdag:
[video]
Credits gaan naar team pilot: Rene.io
Cool!

Heb die locatie nu al een paar keer op video's voorbij zien komen. Waar is dit? En waarom vliegt half Nederland opeens daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeldunes
lasharor schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:45:
[...]
Cool!

Heb die locatie nu al een paar keer op video's voorbij zien komen. Waar is dit? En waarom vliegt half Nederland opeens daar?
Haha dit is een kantoor pand in de stad van het licht. Is inderdaad een aardig nieuwe locatie, iemand in ons team heeft daar toegang tot en het is een flink team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Vanmiddag even lekker geracet.

[YouTube: https://youtu.be/LUc7TFWjuuY]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

ChojinZ schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:11:
[...]

Ik had iets soortgelijks en heb ook bovenstaande instructie gebruikt (grotendeels, ben zelf cleanflight user).
Waar het bij mij verkeerd ging was deze stap:
-Plug in the lipo, wait until you hear the motor beeps

De motors beepen wel maar als ik direct 'Uncheck “enable motor test” doe krijg ik hetzelfde resultaat als jou. Als ik de motors echter wat langer laat beepen (ongeveer 10 seconden) lijkt de calibratie beter te zijn uitgevoerd en lopen de motors heel gelijkmatig op.

maw. Je moet de motors wat langer laten beepen voordat je de motor test weer uitvinkt. Bij mij was dat de oplossing.
Dat ESC deuntje is nogal belangrijk. Normaal bij drone inschakelen met lipo eraan.
"Tut tu tu " is initialisate
Dan vlak er achter " ta ta " dat is opgestart en klaar voor gebruik.
Dus bij calibratie krijg je het halve deuntje dus initialisatie maar geen door start.
Calibratie is ander deuntje dat gevolgt wordt door flash deuntje als de minimum 1000 hebt ingedrukt op motor test in CF of BF.
Deuntjes klaar dan zijn ze gecalibreerd.

Soms kan het zijn dat ESC niet dezelfde firm ware hebben.
Ik flash dus of check eerst firmware.
Dan draai richting.
Dan werken sommige ESC helemaal niet. Mogelijk helemaal of calibratie.
Na calibreren doen ze het allemaal.
Nog iets bij ESC flash tool BLhelisuite.
Kan je de calibratie waarden zien.
Soms kunner er flinke afwijkingen zijn.
Daarmee een groot verschil in aangrijp punt wanneer ze beginnen te draaien.
Als je 4 ESC en 4 motoren heb ben je dus beperkt tot hun toleranties en status.
Dus maandag ochten lager. Of kristal in ESC dat tegen grens waarden van tolerentie zit. Afwijking in calibratie.
Maar niet verwarren met Je racer staat wat scheef op ondergrond , dus pre spin wordt al beinvloed door angle mode stabilisatie. Met acro zou je dat niet hebben.
De motor die hoog staat draaid dan niet.

In CF of BF een minimum throtle instellen waarbij alle motoren stabiel draaien.
Niet te hoog want dan zal je racer moeizaam dalen. Ondanks dampening light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Ik heb me een tijdje niet in de hobby verdiept dus misschien zijn ze al een tijdje op de markt, maar ik zie dat er tegenwoordig video receivers zijn met USB OTG out voor naar je smartphone/tablet. Enige vertraging valt hier natuurlijk bij te verwachten, maar lijkt me een leuke en goedkope oplossing voor een extra scherm voor toeschouwers en/of een DVR :) Iemand al ervaring met dergelijke apparaatjes?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XOorNVXXXXXwXpXXq6xXFXXXt/5-8G-Mini-FPV-Receiver-UVC-Video-Downlink-OTG-VR-Android-Phone-PC-Micro-USB-APM.jpg

Modellen die ik tegen kwam:
https://www.aliexpress.co...08-4209-a471-6a602e45865d
https://www.aliexpress.co...e/419009_32697225956.html
https://item.taobao.com/i...7d-470e-8e71-605d3ce07e0b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 19:55

Creesch

bla bla!

-Tim- schreef op maandag 5 december 2016 @ 06:49:
Ik heb me een tijdje niet in de hobby verdiept dus misschien zijn ze al een tijdje op de markt, maar ik zie dat er tegenwoordig video receivers zijn met USB OTG out voor naar je smartphone/tablet. Enige vertraging valt hier natuurlijk bij te verwachten, maar lijkt me een leuke en goedkope oplossing voor een extra scherm voor toeschouwers en/of een DVR :) Iemand al ervaring met dergelijke apparaatjes?

[afbeelding]

Modellen die ik tegen kwam:
https://www.aliexpress.co...08-4209-a471-6a602e45865d
https://www.aliexpress.co...e/419009_32697225956.html
https://item.taobao.com/i...7d-470e-8e71-605d3ce07e0b
Met die apparaatjes specifiek niet. Maar wel met een USB OTG video input apparaatjes die het signaal krijgt van een losse ontvangen. Werkt best aardig, afhankelijk van de apps die beschikbaar zijn en hoe goed die functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Afgelopen weekend heb ik weer eens een nieuwe quad gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3DZ8alN.jpg

Frame: Realacc X210 Pro
Motor: RCX RS2206 2400kv
ESC: Racerstar 30A v2
FC: F4 Clone van banggood
PDB: Realacc HUBOSD
VTX: ImmersionRC TrampHV
Receiver: iA6B
Cam: HS1177, 2.5mm lens

Het draait nu met Betaflight 3.1 en DSHOT300.
Ik probeerde er gisteren voor het eerst mee te vliegen, maar de pdb gooide roet in het eten.
De OSD/Beeld viel continu uit als ik ook maar een klein beetje throttle gaf...
Waarom is er zoveel rommel... ik wordt echt moe van zooi wat niet werkt.
Voor nu ga ik de OSD maar bypassen, tijdens wat punch-outs in m'n hand valt dan in ieder geval het beeld niet meer weg.
De Racekraft props bevallen me ook niet echt, je hebt meer top snelheid, maar je levert wel in met thrust op lage throttle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Zo, net met mn sinterklaascadeautje buiten geweest en een klassieke beginnersfout gemaakt... :X
Begon net een beetje de besturing onder de knie te krijgen, krijgt mn hond de drone te pakken! |:(
Zo te zien valt de schade mee: propellortje en pootje aan de onderkant stuk maar ik schrok me wel de tering 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

noobgrinder schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:54:
Afgelopen weekend heb ik weer eens een nieuwe quad gebouwd.

[afbeelding]

Frame: Realacc X210 Pro
Motor: RCX RS2206 2400kv
ESC: Racerstar 30A v2
FC: F4 Clone van banggood
PDB: Realacc HUBOSD
VTX: ImmersionRC TrampHV
Receiver: iA6B
Cam: HS1177, 2.5mm lens

Het draait nu met Betaflight 3.1 en DSHOT300.
Ik probeerde er gisteren voor het eerst mee te vliegen, maar de pdb gooide roet in het eten.
De OSD/Beeld viel continu uit als ik ook maar een klein beetje throttle gaf...
Waarom is er zoveel rommel... ik wordt echt moe van zooi wat niet werkt.
Voor nu ga ik de OSD maar bypassen, tijdens wat punch-outs in m'n hand valt dan in ieder geval het beeld niet meer weg.
De Racekraft props bevallen me ook niet echt, je hebt meer top snelheid, maar je levert wel in met thrust op lage throttle.
Heb je de meegeleverde capacitor op je HUBOSD gesoldeerd? Gaat een hoop problemen wegnemen van je VTX (en de algehele piekspanningen in je quadcopter).

cap

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWalnut op 05-12-2016 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

DutchWalnut schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:00:
[...]

Heb je de meegeleverde capacitor op je HUBOSD gesoldeerd? Gaat een hoop problemen wegnemen van je VTX (en de algehele piekspanningen in je quadcopter).
Ja, die heb ik er al op zitten.
Misschien moet ik nog één op de 5V zetten, maar ik zag al op RCgroups dat het één grote ellende is met de HUBOSD :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antimos
Ja, had er ook al over gelezen, heb er net 2 binnen gekregen. :-/
Twijfel nog om ze erop te zetten, anders eerst maar met 1 quad proberen.

Die kleine condensator die er bijgeleverd is (25V 330uf) is trouwens voor de 5V rail, een 35V 1000uf is aan te raden direct achter de lipo.

Met Dshot zijn de problemen trouwens erger dan bij One-/Multishot.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
@ Noobgrinder, Mooi setje trouwens, heb zelf de "oude" versie (X210)
Dat je die FS-iA6B daar nog in kreeg :-) gebruik sinds een poosje de Turnigy iA6C, is wat kleiner en kan daarmee ook de lipospanning van de zender aflezen. Niet echt nodig als je alleen FPV vliegt maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

antimos schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:45:
Ja, had er ook al over gelezen, heb er net 2 binnen gekregen. :-/
Twijfel nog om ze erop te zetten, anders eerst maar met 1 quad proberen.

Die kleine condensator die er bijgeleverd is (25V 330uf) is trouwens voor de 5V rail, een 35V 1000uf is aan te raden direct achter de lipo.

Met Dshot zijn de problemen trouwens erger dan bij One-/Multishot.
Yup heb zelf de 1000uF 25v. Ga toch nooit over op 5S dus heb ik die grote cap niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Cobra 2400KV die kunnen tot 6S maar dan 4" of low pitch 5"
Ben componenten aan verzamelen van binnen huis winter racer of cruiser.
Inductrix FPV is te sloom. Gevaar is dat je aan dat indirect na ijl gedrag went en weer met buiten racedrones moet verleren.

pico owl 90 ducted frame voor 110x brushless.
Pico X 90 frame ook voor 110x
FuriousFPV FC & ESC

Moet nog motors props Cam vtx RX lipo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

antimos schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:50:
@ Noobgrinder, Mooi setje trouwens, heb zelf de "oude" versie (X210)
Dat je die FS-iA6B daar nog in kreeg :-) gebruik sinds een poosje de Turnigy iA6C, is wat kleiner en kan daarmee ook de lipospanning van de zender aflezen. Niet echt nodig als je alleen FPV vliegt maar toch...
De iA6C was niet leverbaar, daarom maar voor deze gegaan.
Ik heb bijna alle pinnetjes er afgehaald en dan past het wel, er is zelfs nog wel wat ruimte over.
Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.