Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Misschien kun je tempex platen bij de bouwmarkt scoren en daar zelf wat uit snijden voor in een koffer? En dan erboven en onder noppenschuim. Of alleen noppenschuim en dat snijden/knippen/branden/whatever.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 17:12
MsG schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:10:
Zijn er eigenlijk mensen die nog leuke DIY-oplossingen hebben voor hun koffers? Ik zit ook even rond te kijken, want kant-en-klare-koffers zijn nog best prijzig. Denk dat ik maar even bij de kringloop ga kijken en dan ergens wat foam ga scoren.
Voor mijn afstandsbediening heb ik een koffer bij de praxis gescoord (17,50). De foam bij de verpakking van de afstandsbediening heb ik daarbij gebruikt. Mijn drone neem ik altijd los mee, net zoals mijn bril. 5 minuutjes fietsen altijd, dus is te overkomen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-10 13:17

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Gisteren even een paar lipo's leeg gevlogen met nieuwe rates, alles staat nu een stuk lager en dat bevalt me stukken beter.
Ik ben voor roll/pitch van 880deg/s naar 650deg/s en yaw van 660deg/s naar 350deg/s, daarbij heb ik expo op roll/pitch en yaw is lineair.

Opname gemaakt met FPViewer (android), maar de kwaliteit laat te wensen over.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4F6wa7LVxeM]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noobgrinder schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:51:
Gisteren even een paar lipo's leeg gevlogen met nieuwe rates, alles staat nu een stuk lager en dat bevalt me stukken beter.
Ik ben voor roll/pitch van 880deg/s naar 650deg/s en yaw van 660deg/s naar 350deg/s, daarbij heb ik expo op roll/pitch en yaw is lineair.

Opname gemaakt met FPViewer (android), maar de kwaliteit laat te wensen over.
[video]
Ik heb juist een aantal profielen ingesteld met iets hogere super rates om eens te proberen.
Default is 70, rateprofiel 2 80 en rateprofiel 3 85. Heb er nog niet mee kunnen vliegen maar ben wel nieuwsgierig. De kwaliteit die ik op neem met FPViewer is wel een stuk beter trouwens... Verkloot YouTube niet de kwaliteit?

Youtube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

MsG schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:10:
Zijn er eigenlijk mensen die nog leuke DIY-oplossingen hebben voor hun koffers? Ik zit ook even rond te kijken, want kant-en-klare-koffers zijn nog best prijzig. Denk dat ik maar even bij de kringloop ga kijken en dan ergens wat foam ga scoren.
Wil je specifiek een koffer? Ik vind ze nogal lomp en ze nemen al snel een hoop ruimte in.

Voor het meeslepen van mijn 2 quads heb ik een snowboard rugtas genomen; die heeft 2 mooie straps aan de buitenkant waar de quads mooi achter kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/63556758/tas.jpg

Daarin kan ik alles meenemen wat ik nodig heb om een (mid)dagje te kunnen vliegen:
- spektrum DX7 zender (in een softcase)
- Fatshark bril (in de fatshark case)
- 10x 1300mah 4S lipo's
- reserve props
- wat klein gereedschap en materiaal (denk aan schroefjes, antenne's, tangetje)
- 2 quads

In de auto heb ik dan nog een uitklapbaar krukje en een bos touw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Radiance schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:54:
[...]

Ik heb juist een aantal profielen ingesteld met iets hogere super rates om eens te proberen.
Default is 70, rateprofiel 2 80 en rateprofiel 3 85. Heb er nog niet mee kunnen vliegen maar ben wel nieuwsgierig. De kwaliteit die ik op neem met FPViewer is wel een stuk beter trouwens... Verkloot YouTube niet de kwaliteit?
Ja, YouTube maakt het nog erger.
Misschien heb ik iets niet goed ingesteld in FPViewer, zal dat nog eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:47

Creesch

bla bla!

Yay, alle pakketjes komen gewoon aan behalve mijn quadcopter die al een week stond op "has been processed in the country of destination" stond, net even via twitter aan postnl gevraagd hoe dat zit en blijkbaar krijg ik een brief van de douane...

Naja, eens moet de eerste keer zijn :)

edit:

Alleen raar dat ik de brief van de douane nog niet heb gekregen.

[ Voor 11% gewijzigd door Creesch op 08-11-2016 14:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:45
Zie net op FB voorbij komen dat Eurosport 1 om 23.00 vanavond Drone racing uitzend. DR1 Invitational in Los Angeles, het zegt mij niets maar ik ben wel even nieuwsgierig en ga dus even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.
  • Laatst online: 21-04-2022

Oz.

B-Real schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:37:
Zie net op FB voorbij komen dat Eurosport 1 om 23.00 vanavond Drone racing uitzend. DR1 Invitational in Los Angeles, het zegt mij niets maar ik ben wel even nieuwsgierig en ga dus even kijken :)
Da's die wedstrijd waar er een tijdje geleden filmpjes van op Rotor Riot/Mr. Steele zijn kanaal geweest zijn. Was een heel vette track imo, vanavond maar eens zoeken of ik het ergens kan herbekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 14:52
Oz. schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:50:
[...]

Da's die wedstrijd waar er een tijdje geleden filmpjes van op Rotor Riot/Mr. Steele zijn kanaal geweest zijn. Was een heel vette track imo, vanavond maar eens zoeken of ik het ergens kan herbekijken.
laat even weten als je hebt gevonden, hebt het helaas gemist :X

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Leuk die uitzending op Eurosport. Moet wel zeggen dat het komisch is vanwege hun nicknamen. Het leek de gamers wel. :D Komen er nog meer van deze uitzending op tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Cyrus The Virus schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:19:
[...]

laat even weten als je hebt gevonden, hebt het helaas gemist :X
Vanavond om 22:00 is de herhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 14:52
noobgrinder schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:11:
[...]

Vanavond om 22:00 is de herhaling.
Nice de recorder staat klaar.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ah, heel goed want ik had het druk gisterenavond en heb het dus gemist :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik moet het ook nog kijken maar had het gisteren al opgenomen. :)

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostley
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-08-2024
Aflevering was leuk om terug te kijken. Maar was wel merkbaar van een amerikaanse sportzender. :D
Op de Youtube pagina van Mr. Steele staan alle vlogs van deze dag en geven een leuke kijk achter de schermen.
(en damn wat gaat die BanniUK HARD!)

PSN ID: Ancta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Omdat er toch getraind moet worden, even een compilatie van wat simulator werk.
*harde muziek
[YouTube: https://youtu.be/Y7LGLfuYjMo]

[ Voor 10% gewijzigd door noobgrinder op 09-11-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:02

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

noobgrinder schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:30:
Omdat er toch getraind moet worden, even een compilatie van wat simulator werk.
*harde muziek
[video]
Nice, dat ziet er goed uit man!

Liftoff heeft mij ook veel bijgebracht de laatste weken. Helaas heeft mijn USB adapter voor mijn Turnigy 9X de geest gelaten. Ik ben aan het overwegen om een Turnigy Evolution te bestellen ipv een nieuwe adapter... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik speel de laatste tijd Velocidrone.
Vind ik een stuk beter aanvoelen dan Liftoff en ik vind het ook wel leuk dat ze Betaflight 3 PID settings hebben in het spel.
Een van de developers van Betaflight heeft ook geholpen met het ontwikkelen daarvan.

http://www.velocidrone.com

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:01:
Vind ik een stuk beter aanvoelen dan Liftoff en ik vind het ook wel leuk dat ze Betaflight 3 PID settings hebben in het spel.
Een van de developers van Betaflight heeft ook geholpen met het ontwikkelen daarvan.

Hier had ik wat eerder van moeten weten, er zit een veel grotere hoeveelheid modellen in! Zelf heb ik wel voldoende aan één sim voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ze beide. Ik had dus ook al eerst Liftoff gekocht en kwam later Velocidrone tegen. Toen een maandje of 2 de trial gespeeld welke 1 quad en 1 level bevat en dat beviel me toch veel beter dan Liftoff dus ook die maar gekocht.

De devs zijn ook erg actief op RC Groups en nemen input heel serieus. Alles wat je aandraagt overwegen ze direct om zo snel mogelijk te implementeren voor zover mogelijk.

Ik zit nu die aflevering van Eurosport te kijken trouwens en wat is dat commentaar om te huilen zeg haha. Die gast heeft echt geen idee wat ie moet vertellen volgens mij. :+
Ik heb dan liever geen commentaar of gewoon in het Engels... Of gewoon iemand die er enigzins verstand van heeft ipv iemand die een A4tje voorleest.

Desalniettemin wel vet dat dit ook hier in Nederland op tv te zien is!

[ Voor 33% gewijzigd door Radiance op 09-11-2016 20:46 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC

Ik heb em ook sinds een week. Echt geweldig! Het net zo wennen als irl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoAC schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:56:
[...]

Ik heb em ook sinds een week. Echt geweldig! Het net zo wennen als irl :)
Ik vind die river track echt geweldig. Subways ook maar daar kan ik nog niet vliegen.

Ik kom bij de default river track nu af en toe door het 1e houten huisje. :D

Enigste nadeel is dat je telkens moet deinstalleren bij een update. Incremental installatie is iets waar ze aan werken las ik maar dat is ook zo'n beetje het enigste wat ik er op aan kan merken. De versie voor de Mac heeft nu meer prioriteit.

Mocht het mensen interesseren met een Apple, je kan gratis bèta testen voor de Mac versie en als dank krijg je een licentie dacht ik.
Dan moet je even kijken in dit topic, ergens op de laatste paar pagina's zag ik dat voorbij komen.
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2689199

Youtube

• B-Real
Geinig om te zien die Eurosport aflevering. Echt van een Amerikaanse sportzender, maar daarom niet minder leuk. Het Nederlandse commentaar was om te janken, maar ach daar doe je het niet voor.

Gaaf om de bizarre snelheid en wendbaarheid van die drones te zien op zo'n parcour :)

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ik speel Liftoff om te freestylen en FPV Event om te racen.
Velocidrone heb ik een tijdje geleden geprobeerd maar vond het toen niet zo lekker vliegen.
noobgrinder schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:41:
[...]

Ik speel Liftoff om te freestylen en FPV Event om te racen.
Velocidrone heb ik een tijdje geleden geprobeerd maar vond het toen niet zo lekker vliegen.
Er is wel een hoop veranderd de afgelopen 2 maanden qua engine dus misschien ooit nog eens de moeite waard om de demo te installeren.

FPV Event ken ik niet maar ik heb niet zo'n zin om maandelijkse kosten te betalen dus denk ook niet dat ik die ga proberen.

Youtube

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15

MsG

Forumzwerver

Ik vind het nadeel bij die sims dat mijn Ia6B zender nog steeds loopt te zenden, ook al is het voor virtueel gebruik op dat moment. Heb dat nog aangekaart bij de alternatieve-firmwaremaker die ik gebruik, weet ook niet of dat technisch uit te schakelen is, maar een emulatiemode zou welkom zijn.

Ik heb ook een andere zender die ik al jaren gebruik om een beetje te vliegen in PhoenixRC (vooral heli's en vliegtuigjes), en dat is nog een oude waarvan je het zendkristal er gewoon uittrekt en dan zend ie niet meer. Dat scheelt echt aanzienlijk veel stroom. Nadeel is alleen dat deze zender anders aanvoelt, en dat als ik daar op train het weer heel anders is dan m'n Ia6B.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm...ik was een Syma X8HG aan het overwegen met extra fpv op 5,8ghz ofzo en wellicht een goedkope gimball. En als dat zou bevallen een Phantom 3 Advanced. Maar nu heb ik filmpjes gezien van een Hubsan H301s, vrolijk 20-30 minuten rondvliegen, afstanden van meer dan 1,5km van de zender zijn inclusief video geen probleem. Voor 300 euro :D Iemand hier ervaring mee vs een quadcopter?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Radiance schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:14:
[...]

Er is wel een hoop veranderd de afgelopen 2 maanden qua engine dus misschien ooit nog eens de moeite waard om de demo te installeren.

FPV Event ken ik niet maar ik heb niet zo'n zin om maandelijkse kosten te betalen dus denk ook niet dat ik die ga proberen.
Ik heb de nieuwe demo eens geprobeerd en het is nou inderdaad stukken beter.
De maandelijks kosten zag ik eerst ook tegen op en wilde eerst een maand proberen, maar de sim bevalt me zo goed dat ik het ben blijven gebruiken.
Ik vind het ook wel mooi dat het echte tracks zijn, zoals bijv. in Ibiza met de ESRA cup.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yLP_QJJngMI&feature=youtu.be]

[ Voor 12% gewijzigd door noobgrinder op 10-11-2016 13:39 ]

• Creesch

Creesch

bla bla!

JT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:32:
Hmmm...ik was een Syma X8HG aan het overwegen met extra fpv op 5,8ghz ofzo en wellicht een goedkope gimball. En als dat zou bevallen een Phantom 3 Advanced. Maar nu heb ik filmpjes gezien van een Hubsan H301s, vrolijk 20-30 minuten rondvliegen, afstanden van meer dan 1,5km van de zender zijn inclusief video geen probleem. Voor 300 euro :D Iemand hier ervaring mee vs een quadcopter?
Die afstanden zal je hier in nederland niet zo snel vliegen vanwege de regels. Ook is het een vliegtuig en geen quadcopter? totaal andere ervaring volgens mij.
Bedoel je niet de Hubsan X4 Pro H109S?

De goedkoopste variant daarvan zit ook rond de 300 euro.

• JT

JT

VETAK y0

Ik bedoel de H301s, mijn vraag was dan ook of iemand hier ervaring mee heeft en hoe dit vergelijkt met een quadcopter. Ik snap dat het anders is, ik hoor graag van een ervaringsdeskundige wat diegene er van vond :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:00:
Ik bedoel de H301s, mijn vraag was dan ook of iemand hier ervaring mee heeft en hoe dit vergelijkt met een quadcopter. Ik snap dat het anders is, ik hoor graag van een ervaringsdeskundige wat diegene er van vond :)
Zo'n vliegtuig is veel meer gericht op meters maken en dat is in Nederland door de randvoorwaarden minder interessant.
JT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:32:
Een vliegtuig is totaal anders dan een quadcopter.
Zoals hierboven al wordt aangegeven, je hebt meters nodig om te vliegen.

Ik heb in het verleden ook RC vliegtuigen gehad, met vergelijkbare spanwijdte.
Ondanks dat je prima in een weiland o.i.d. kan vliegen, raad ik je absoluut aan om bij een vliegclub aan te sluiten als je hiermee wil vliegen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Hmm het ziet er naar uit dat de EU heeft besloten over de registratie. Heeft iemand een idee in welke vorm ze deze registratie willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Sumerechny schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:26:
Hmm het ziet er naar uit dat de EU heeft besloten over de registratie. Heeft iemand een idee in welke vorm ze deze registratie willen zien?
Geen idee, hopelijk beginnen ze eerst eens met een lichte vorm van registratie.

Sowieso vraag ik me af of dit geen wassen neus gaat zijn, zoveel mensen die op zoveel plekken met quads vliegen en die willen ze allemaal gaan controleren?

Of specifieker, de mensen die zich nu al netjes aan de regels houden zullen dit wel doen maar de eerstvolgende idioot die bij een vliegveld vliegt zal ook echt niet beseffen dat wellicht hij dat ding had moeten registeren.
En als zo'n idioot een ongeluk veroorzaakt blijft hij echt niet rondhangen en omdat de quad niet netjes is geregistreerd hebben ze alsnog niks aan de regelgeving.

Dus tenzij ze ook investeren in een uitgebreide campagne en handhaving van de regelgeving zie ik vooralsnog niet in hoe dit ergens mee gaat helpen.

Totaal iets anders, ik wil een standoff met een andere standoff verbinden. Ik zoek me echter suf maar kan hier niet het goede verbindstukje voor vinden in het materiaal dat ik wil hebben.

Dit idee ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/knreFsyVgF3mea9TCrjP9cbT/full.png

En dan maatje M3 en het liefst van aluminum.

In het nederlands heet het geloof ik een stiftschroef maar daar kom ik voornamelijk mee uit op bouwmarkten van materialen die denk ik iets te zwaar zijn.

Wellicht heb ik de verkeerde terminologie in het hoofd want een goede vertaling kan ik ook niet echt vinden.

Overigens was ik begonnen met het zoeken naar standoffs van 10 millimeter lang die aan beide kanten dit hebben zitten maar die kan ik al helemaal niet vinden.

Iemand suggesties voor de termen waar ik op moet zoeken of een goede website (nederlandse/europese) waar ze dit spul overzichtelijk in het assortiment hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Creesch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:38:
[...]

Overigens was ik begonnen met het zoeken naar standoffs van 10 millimeter lang die aan beide kanten dit hebben zitten maar die kan ik al helemaal niet vinden.

Iemand suggesties voor de termen waar ik op moet zoeken of een goede website (nederlandse/europese) waar ze dit spul overzichtelijk in het assortiment hebben?
Ik zou gewoon een draadeind/draadstang kopen (zijn meestal 1m lang) en deze zelf even op de goede lengte zagen.
Even googlen komt uit op: http://www.fixnvis.nl/dra...uw-alu-p40-din-975-0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

noobgrinder schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:42:
[...]

Ik zou gewoon een draadeind/draadstang kopen (zijn meestal 1m lang) en deze zelf even op de goede lengte zagen.
Even googlen komt uit op: http://www.fixnvis.nl/dra...uw-alu-p40-din-975-0.html
Dat had ik inderdaad bedacht als het niet kant en klaar kan. Maar bij gebrek aan gereedschap en de ruimte om dit te doen heeft een ready made oplossing wel mijn voorkeur.

Ik verbaas me sowieso over de beschikbaarheid van standoff sets. Op websites zoals banggood hebben ze best leuke standoff setjes te koop maar die zijn allemaal nylon. En als ik verder probeer te zoeken loop ik er tegen aan dat de zoekfunctie van die websites niet echt lekker werkt.

edit:

Wellicht dat ik het anders ga aanpakken met een combinatie van nylon and aluminum standoffs. Heeft als voordeel dat ik de nylon spacers kan inzetten als kreukelzone. Met deze methode lukt het ook om alles via hobbyking te bestellen waardoor het wat sneller binnen is.

Neemt niet weg dat ik graag nog suggesties hoor :)

[ Voor 15% gewijzigd door Creesch op 11-11-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Wat is de minimale lengte die je nodig hebt dan?
Ik heb deze een keer besteld bij Banggood: Banggood: 10pcs M3 Round Aluminum Alloy Long Nut Studs Standoffs Fastener 8/10/15/20/25/30/35mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Hmmm...één van de motoren deed het niet meer, ik heb het nagetrokken tot een los geraakt stukje soldeer. Nadat ik het weer vastgemaakt had sloot ik mijn LiPo weer aan...direct een dikke vonk uit ESC en rook uit de motor. Wellicht was er meer aan de hand :X

[ Voor 6% gewijzigd door Sumerechny op 12-11-2016 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is balen...

Mijn batterijen liggen nu aan de lader en ga zo maar weer eens de lucht in! :)
Die waren trouwens allemaal netjes op hetzelfde voltage gebleven de afgelopen 2 weken dus ze konden zo aan het parallel bord gehangen worden.

Wel grappig trouwens, ik ben benaderd door Gearbest om een review voor hun te schrijven van een product naar keuze van max 100 dollar.

Omdat ik de Eachine QX90 toch iets te snel vind voor in huis wil ik een JJRC H36 ombouwen met FPV gear, SP F3 Evo bord en Flysky FS A8S.
*knip* Geen referrals.

Als alles in stock is dan word dit gratis naar mij opgestuurd en ruil dus voor een review en build log op mijn blog. :)

Ze vroegen ook of ik items wilde schrijven om hun 11.11 sales te promoten op mijn site maar dat heb ik afgeslagen. Het moet wel drone gerelateerd blijven en inhoudelijk toegevoegde waarde hebben. :P
Een bannertje is prima uiteraard en verwijzing naar hun producten ook maar daar houd het wel op.

[ Voor 29% gewijzigd door naitsoezn op 12-11-2016 16:03 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

knip* Een topic-report aanmaken is voldoende.

Net bij de kringloop een koffer gescoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1FCydBArds5R2toQ2Hn5ZAw0/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lUHR1RsVxYSOX1Vt76FdEhWp/full.jpg

Nu de LiPo's ook weer vol aan het laden, gisteren gevlogen. Ze kunnen toch wel even een dagje ongeladen blijven liggen? Ik kan in mijn Turnigy lader zo snel niet zien hoeveel MaH er in zit, wel hoeveel Mah er bij is gekomen geloof ik. Maar even een keer in verdiepen.

Vliegen an sich gaat wel goed, vlieg nog wel op angle mode, zodat ik niet meteen omklap. Heb airmode eerst maar uitgezet, die meerwaarde daarvan komt later wel een keer, nu vind ik het vooral irritant dat hij al heel gauw weer omhoog wil als ik wil landen, terwijl ik zonder airmode veel lager kan en dan disarmen.

Heb in betaflight de superexpo maar op 0,50 gezet voor pitch en roll. Vind de yaw nog een beetje te soepel draaien in verhouding met de rest, dus die ook nog maar even wat tweaken.

Opzich geen gekkigheden en het vliegt mooi strak. Had alleen meteen piepjes van m'n LiPo's die fabrieks-af nog op storage mode stonden, terwijl ik er vorige keer nog wel even mee kon vliegen toen ik de gloednieuwe LiPo's gebruikte vanuit storagemode. Snap de piepjes daarin nog niet altijd.

Zal binnenkort even video's plaatsen.

Heb nu de bril al voor FPV, ook maar even de onderdelen bedenken voor de rest van de FPV setup, zodat ik de prijzen een beetje in de gaten kan houden.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 12-11-2016 16:09 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 16:33

Falastine

Think about my signature...

Misschien ook effe nieuwe fauteuil regelen bij de kringloper😋😋

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MsG schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:28:
Zijn dat nou referral links of lijkt dat zo?
*knip* Of jij problemen hebt met referral-links is niet relevant. Het is tegen de regels van dit forum. Niet meer doen dus, en als je anderen erop betrapt kun je een topic-report aanmaken.

Vliegen vandaag was snel afgelopen.
Ten eerste zijn m'n batterijen echt veel sneller leeg dan normaal maar dat komt denk ik door de kou? En ten tweede ging het iets lager vliegen best goed totdat ik een forse boomtak tegen kwam. :+

2 kapotte propellers maar het echte probleem was dat m'n standoffs van de pdb en fc gebroken zijn en had geen zin dat in het veld te fixen met deze temperaturen, dat doe ik thuis wel en dan misschien morgen in de herkansing.

[ Voor 28% gewijzigd door naitsoezn op 12-11-2016 16:12 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Modbreak:Referral-links zijn *niet* toegestaan. Dat sommige links in sommige gevallen er tussendoor glippen is geen vrijbrief om ze maar vrijelijk te posten. Als je referral-links van anderen ziet, graag een topic-report maken. In geen geval "dan maar ook" zelf zulke links posten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké excuses dat wist ik niet mede omdat ik ze dus wel vaker voorbij zag komen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:38:
[...]
Vliegen vandaag was snel afgelopen.
Ten eerste zijn m'n batterijen echt veel sneller leeg dan normaal maar dat komt denk ik door de kou? En ten tweede ging het iets lager vliegen best goed totdat ik een forse boomtak tegen kwam. :+
Volgens mij merk ik de korte vluchttijden ook. Ten opzichte van de zomer heb ik voor mijn gevoel de helft van de vliegtijd, ik vlieg echter ook agressiever.

Ik heb zojuist mijn ESC & motor vervangen, hopelijk is het morgen droog O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik merkte het ook aan de batterij van de GoPro en ik vloog niet agressiever dan 2 weken geleden dus ik vermoed dat het toch de kou moet zijn.

De batterij van m'n e sigaret is ook sneller leeg dan normaal trouwens.

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

Radiance schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:25:
Nou ik merkte het ook aan de batterij van de GoPro en ik vloog niet agressiever dan 2 weken geleden dus ik vermoed dat het toch de kou moet zijn.

De batterij van m'n e sigaret is ook sneller leeg dan normaal trouwens.
ervaring van deze snowboarder, inderdaad worden de LI batterijen sneller leeg als ze niet in de zakken van warme kleding liggen. De beste is gewoon lipos hele tijd opwarmen met je eigen lichaamstemperatuur voordat je ze gaat gebruiken. (natuurlijk geen huidcontact 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door Zandhaas op 12-11-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zandhaas schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:18:
[...]

ervaring van deze snowboarder, inderdaad worden de LI batterijen sneller leeg als ze niet in de zakken van warme kleding liggen. De beste is gewoon lipos hele tijd opwarmen met je eigen lichaamstemperatuur voordat je ze gaat gebruiken. (natuurlijk geen huidcontact 8)7 )
Ik snowboard ook maar dan heb ik gewoon de case op m'n helm met zo'n extra batterij erin dus dan red je de dag nog wel. :)

Ik heb de perfecte 'inbussleutel' gevonden voor de moertjes trouwens, een 2mm torx bitje werkt perfect! :P

Wat wel weer vervelend is dat de standoffs tussen de 2 onder platen zijn afgebroken in de moertjes dus die krijg ik er nu niet meer uit zonder de onderste plaat los te maken. Ik ga nog wel even nadenken of ik dat makkelijker kan doen want anders moet ie echt helemaal uit elkaar.

Tijdens de crash is de batterij los gerukt dus denk dat die ruk de standoffs hebben gebroken. Moet daar toch eens wat op verzinnen. Hoe doen jullie dat? Ik had de batterij draden al vrij strak aan het frame gebonden met tie wraps maar dat heeft dus niet geholpen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Zit je accu dan wel vast genoeg aan het frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat zouden jullie aanraden qua filmcamera als je de runcams en de mobius'en nog wat te duur vind met hun 80 a 90 euro? Een vriend van me heeft de SJ7000 besteld. Pakweg 40 euro, doet alleen geen 60fps op fullhd, wel op 720P. Opzich niet zo'n hele gekke optie, maar ik wilde het hier nog even vragen voordat ik eventueel ook diegene koop. Vind die GoPro-achtigen allemaal zo log, en zijn ook wel wat zwaarder dan een mobius of runcam, maar zijn wel weer wat breder inzetbaar en waterdicht is voor andere toepassingen dan ook weer leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoAC schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:12:
Zit je accu dan wel vast genoeg aan het frame?
Jawel maar m'n battery straps zijn niet al te beste kwaliteit dus die knappen vrij regelmatig.
Dan breekt ie bij de stiknaden waar het klittenband aan de strap genaaid zit of het plastic breekt.

Ik heb nieuwe besteld maar het gaat nog wel even duren voor die hier zijn. Ik heb nu nog 3 reserve straps maar breek er bijna altijd wel eentje als ik crash. :P

Ik denk trouwens dat er toch niets anders op zit dan de onderste plaat los maken want anders moet ik met een verhit mesje gaan kloten o.d. en dat kost uiteindelijk en meer tijd en de kans dat ik iets beschadig is groter. Dat kost me alleen wel weer 16 borg moertjes maar die zijn gelukkig erg goedkoop.
Die haal ik bij Toolstation voor 1,64 per 100. :)
http://www.toolstation.nl...n/sd920/Borgmoeren/p93093 (geen affiliate link! :P)

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 20:51

lasharor

7 december 2004

MsG schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:46:
Wat zouden jullie aanraden qua filmcamera als je de runcams en de mobius'en nog wat te duur vind met hun 80 a 90 euro? Een vriend van me heeft de SJ7000 besteld. Pakweg 40 euro, doet alleen geen 60fps op fullhd, wel op 720P. Opzich niet zo'n hele gekke optie, maar ik wilde het hier nog even vragen voordat ik eventueel ook diegene koop. Vind die GoPro-achtigen allemaal zo log, en zijn ook wel wat zwaarder dan een mobius of runcam, maar zijn wel weer wat breder inzetbaar en waterdicht is voor andere toepassingen dan ook weer leuk.
Ik heb mijn mobius echt in no time gesloopt. Volgens mij is dat ding niet zo bestendig tegen de vele klappen die je maakt.

De Yi daarintegen gaat vrij goed. Heb inmiddels mijn eerste ook al een tijdje kapot gemaakt (kortsluiting door defecte kabel tijdens het opladen) maar die is veel bestendiger. Daarnaast, lenzen zijn goedkoper en makkelijker te verkrijgen voor de YI dan voor de mobius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Is er buiten marktplaats en V&A nog een goede plek om een phantom 3 standard te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu een GoPro, maar de lens is kaduuk.
Nu ben ik aan het rondkijken en zag laatst een vergelijk tussen de GoPro 4 en de Eken H8.
Die kwam echt goed uit de bus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
Wat zouden jullie aanraden qua filmcamera als je de runcams en de mobius'en nog wat te duur vind met hun 80 a 90 euro? ........
Kijk eens naar de Hawkeye Firefly Q6, die is al te vinden voor ca. 60 Euro.
Model vergelijkbaar met Runcam en Mobius, maar wel met gyro stabilisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparcky
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 16:08
Na 10 dagen met mijn Mavic Pro gespeeld te hebben.... Dit ding is buitenaards ...... :9~

Filmpjes gemaakt in 4K zien eruit of ze 3D zijn .... Zo scherp.
Als als hij stil hangt is 4K een foto ..... van dichtbij op een 55 UHD Samsung de randen bekeken ... geen millimeter trilling .... _/-\o_

Het vliegen zelf is perfect ... 20 minuten vliegtijd per batterij en nog 25 % over ......
RTH: echt binnen de meter ..... En hij ontdekt echt hindernissen... (Wel vooruit vliegen.)

En hij past in tasje van 18x25x14 cm ... inclusief controller,oplader en 3 batterijen .... :O

Nadeel, wel opletten dat je de focus van de camera goed zet .... Anders heb je een wazig filmpje...
(Maar dit is spijkers op laag water zoeken ......)

Belangrijkste tip: Vlieg en beweeg traag als je filmt ... dan heb je als Kijker tijd om alle details te zien.

Kortom: 1 maand moeten wachten ... Elke seconde waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

Sparcky schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:42:

Als als hij stil hangt is 4K een foto ..... van dichtbij op een 55 UHD Samsung de randen bekeken ... geen millimeter trilling .... _/-\o_
Mogen we mee genieten?
Hoe zat het met je focus, moest je dan elke keer handmatig focusseren of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/ejuizGf
Wat verwachten jullie van de, misschien, inspire 2?

http://imgur.com/ejuizGf
Ain't working :(

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyoi
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-08 21:19

Tyoi

Beddytear

Ik ben een beetje aan het rondkijken om ook in de drone hobby te gaan (FPV race). Ik kom uit de RC heli's 'scene' e.d. dus dit zal niet per sé heel erg nieuw voor mij zijn.

Nu merk ik op dat bijvoorbeeld Lumenier en ImpulseRC producten niet verkocht worden in nederlandse webshops/winkels (die op de FP staan iig). Heeft iemand aditionele adressen waar de producten wel verkocht worden of moet ik denken aan importeren vanuit andere (niet EU) landen?

1) You are on the internet.
2) You are on Tweakers.net.
3) You are reading my signature.
5) You didn't notice that there is no 4.
6) You just checked it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Na 10 dagen met mijn Mavic Pro gespeeld te hebben.... Dit ding is buitenaards ...... :9~

Het vliegen zelf is perfect ... 20 minuten vliegtijd per batterij en nog 25 % over ......
RTH: echt binnen de meter ..... En hij ontdekt echt hindernissen... (Wel vooruit vliegen.)

En hij past in tasje van 18x25x14 cm ... inclusief controller,oplader en 3 batterijen .... :O

Nadeel, wel opletten dat je de focus van de camera goed zet .... Anders heb je een wazig filmpje...

Belangrijkste tip: Vlieg en beweeg traag als je filmt ... dan heb je als Kijker tijd om alle details te zien.

Heb je hier al een filterset voor? Past er uberhaupt een nd of pol filter op de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met deze donkere dagen vooral even tripod mode 's avonds proberen met long exposure. Toen ik las dat die dit kon was ik echt impressed. Zag ook iemand op youtube op een supersloom stand geweldig mooi door een smal steegje heen vliegen, ja buitenaards indeed O+ Deze racer is stiekum verliefd op de mavic :p

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er wel erg vet uit die Mavic Pro. Eens kijken wat ze over een jaartje 2e hands doen als ik dan nog met quads bezig ben :) Denk dat ik onderhand toch eens ga pielen met een X8HG, misschien FPV erop bouwen. Stiekem denk ik ook nog vaak over de Hubsan H301s, al is het een andere tak van sport :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Tyoi schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:56:
Nu merk ik op dat bijvoorbeeld Lumenier en ImpulseRC producten niet verkocht worden in nederlandse webshops/winkels (die op de FP staan iig). Heeft iemand aditionele adressen waar de producten wel verkocht worden of moet ik denken aan importeren vanuit andere (niet EU) landen?
Lumenier en Impulse RC producten ga je inderdaad niet snel vinden in de EU. Enkel de VTX'en zijn hier goed verkrijgbaar.

Ik heb enkele weken een Rotor Riot Alien 5" met Lumenier motortjes in elkaar gezet. Alles besteld op de Rotor Riot store, moest dus van Amerika komen. Je mag toch wel rekenen op een 2-tal weken levertijd. Ik heb ook nog een kleine €100 aan douanekosten moeten betalen, maar dat was te verwachten.

Ben wel heel erg tevreden van de onderdelen en de service van de Rotor Riot store. Ik had per ongeluk de verkeerde motors besteld (2000kv ipv 2350kv), heb hiervoor een mailtje gestuurd, en binnen een paar uur had Jen Bixler (de vrouw van Josh van FliteTest) mijn bestelling al aangepast.

Het bouwpakket van de Alien was ook zeer compleet, zaten onder andere vijltjes bij om het carbon te finishen, battery straps, spanbandjes enz.

Je kan natuurlijk ook een perfecte quad in elkaar knutselen enkel met onderdelen uit de EU. Een Epiquad met EpiPDB, EpiFC en Epirex met Emax motortjes is topkwaliteit en allemaal bestelbaar op QuadcoptersEnzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyoi
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-08 21:19

Tyoi

Beddytear

Oz. schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:51:
[...]

Lumenier en Impulse RC producten ga je inderdaad niet snel vinden in de EU. Enkel de VTX'en zijn hier goed verkrijgbaar.

Ik heb enkele weken een Rotor Riot Alien 5" met Lumenier motortjes in elkaar gezet. Alles besteld op de Rotor Riot store, moest dus van Amerika komen. Je mag toch wel rekenen op een 2-tal weken levertijd. Ik heb ook nog een kleine €100 aan douanekosten moeten betalen, maar dat was te verwachten.

Ben wel heel erg tevreden van de onderdelen en de service van de Rotor Riot store. Ik had per ongeluk de verkeerde motors besteld (2000kv ipv 2350kv), heb hiervoor een mailtje gestuurd, en binnen een paar uur had Jen Bixler (de vrouw van Josh van FliteTest) mijn bestelling al aangepast.

Het bouwpakket van de Alien was ook zeer compleet, zaten onder andere vijltjes bij om het carbon te finishen, battery straps, spanbandjes enz.

Je kan natuurlijk ook een perfecte quad in elkaar knutselen enkel met onderdelen uit de EU. Een Epiquad met EpiPDB, EpiFC en Epirex met Emax motortjes is topkwaliteit en allemaal bestelbaar op QuadcoptersEnzo.
Ik zat ook al naar de website van Rotor Roit te kijken, en de Alien RR5, je wordt toch enigzins beinvloed door Mr Steele en de rest van RR. Ik ga nog wel even een weekje of 2 goed vergelijken met verschillende onderdelen van nederlandse webshops en die van 'overseas'.

1) You are on the internet.
2) You are on Tweakers.net.
3) You are reading my signature.
5) You didn't notice that there is no 4.
6) You just checked it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Tyoi schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:38:
[...]

Ik zat ook al naar de website van Rotor Roit te kijken, en de Alien RR5, je wordt toch enigzins beinvloed door Mr Steele en de rest van RR. Ik ga nog wel even een weekje of 2 goed vergelijken met verschillende onderdelen van nederlandse webshops en die van 'overseas'.
Kijk ook even naar de Martian II. Die lijkt echt sprekend op de Alien maar kost toch een stuk minder. Ik heb deze ook, en bevalt echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Jodel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:48:
[...]

Kijk ook even naar de Martian II. Die lijkt echt sprekend op de Alien maar kost toch een stuk minder. Ik heb deze ook, en bevalt echt prima.
Je hebt wel gelijk, als Rotor Riot niet zou bestaan dan had ik waarschijnlijk niet zoveel geld uitgegeven aan het originele frame. Persoonlijk vind ik het niet erg om iets meer te betalen en zo de originele maker van het frame, en de mensen van RR natuurlijk, te steunen.

Ik veronderstel ook dat je bij de Martian iets minder extra's krijgt dan bij de Alien (ook normaal aangezien het prijsverschil). Dingen zoals vijltjes, straps, geanodiseerde nuts & bolts. (Ik heb geen Martian dus dit kan ik ook fout hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostley
Oz. schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:29:
[...]

Ik veronderstel ook dat je bij de Martian iets minder extra's krijgt dan bij de Alien (ook normaal aangezien het prijsverschil). Dingen zoals vijltjes, straps, geanodiseerde nuts & bolts. (Ik heb geen Martian dus dit kan ik ook fout hebben)
Klopt, vijltjes, straps etc. zitten er niet bij. Verder wel gewoon de schroefjes, locknuts en rubber voetjes.
Ook een cloon van de PDB die RR levert zit erbij.

Het grootste verschil zit hem in de mount voor de camera, die is behoorlijk anders, maar met wat pielen prima functioneel. De QC is vanzelfsprekend ook iets minder, dus kijk niet raar op als een schroefgat niet perfect uitgelijnd is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
Voor de mensen uit het zuiden, komende zaterdag is de DARE league in Den Bosch: http://dareleague.com/

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandawan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 09:56
Die niewe phantom 4 Pro en Inspire 2 van DJI :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:07
Launch videos van DJI

DJI Phantom 4 Pro

DJI Inspire 2:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=XBHuftMcmis]

Even serieus, 5.2K resolutie en topsnelheid van 108km/u. Holy shit. Obstakeldetectie boven, beneden en van voren. En kan een bepaald target vasthouden, bijv een auto. Ik ga sparen :9~

Beide drones hebben trouwens 4K 60fps video _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door TheRicolaa10 op 15-11-2016 21:58 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wachtende op prijs drops van de inspire 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ik ben momenteel droneloos ( DJI phantom is terug gegaan voor reperatie)
nu hebben ze gezed dat ik een nieuwe drone krijg waneer ik de assesories inlever.
ik heb 2 accu's een later bijgekocht. nu wil ik achterhalen welke orgineel bij die drone hoorde.
orginele accu in de flight log internal serial number 18545/596
de nieuwste accu 18628/209

maar aan de buitenkant van de accus staan andere serial numbers

6171161146226
en
6171161242012

ik weet dat een accu geproduceert is op 04-jun-2016
de andere 17-mar-2016

hoe haal ik deze informatie terug aan de hand van de serial numbers aan de buitenkant van de accu ?

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31

SG

SG surft naar info hardewaren

Jodel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:48:
[...]

Een Piloot bij ons is meer freestyler acro vlieger. En de alien is daarin topper.
Hij heeft 2 martians en recent toch ook maar de echte alien gekocht.

Het gaat hem om de airtime de flow. Net als een schans schoon springer zweeft het frame inverted erg lang door .
Heeft ook mako maar vind die te snel.

Ja en in paket zag ik ook een vijl.

Ik zal niet zo snel zoon ding halen wat van ver moet importeren zo ook als frame delen kapot vliegt . Ben denk toch meer een casual racer.

Wat wel opvalt is gezien Metaldanny op ibiza zijn de race circuit ook mix van freestyle. Zoals power loop . Deze circuit zijn moeilijker voor pure racer. Terwijl freestyler daar minder moeite heeft met racen.

Die shendrone X frames zweven niet zijn Race bakstenen.
Denk dat zo een martian en Alien het frame voor lang zweven zorgt maar bij bijna 90 angle full throttle het werkt als Air break .

Ze doen mij denken aan ouwe ZMR250 iig niet zo een krappe build.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 14:11

Mars Warrior

Earth, the final frontier

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:57:
Launch videos van DJI

DJI Phantom 4 Pro
[video]

DJI Inspire 2:
[video]

Even serieus, 5.2K resolutie en topsnelheid van 108km/u. Holy shit. Obstakeldetectie boven, beneden en van voren. En kan een bepaald target vasthouden, bijv een auto. Ik ga sparen :9~

Beide drones hebben trouwens 4K 60fps video _/-\o_
Dit was te verwachten moet ik zeggen: De Mavic Pro heeft zoveel meer features dan de vorige Phantom 4 dat die behoorlijk 'verouderd' was. Nu loopt de P4 weer voorop :D

Aan de andere kant blijft de P4 groot en log om mee te nemen, dus ik neig nog steeds naar de Mavic.
Het mooiste had natuurlijk geweest als de Mavic ook de 1" sensor had gekregen, al vraag ik me af of ze die zo klein kunnen maken als de camera van de Mavic nu is. Maar ze moeten natuurlijk nog wel wat hebben te verbeteren voor de Mavic 2 volgend jaar :P

Portrait mode lijkt niet op de P4 te zitten. Dat heeft de Mavic dan weer wel 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe poweren jullie eigenlijk je FPV goggles? Ik heb een Quanum Cyclops, maar vindt het een beetje zonde om 1 van mijn 3S-lipo's in te zetten voor de goggle. Ik zag een soort 9 volt batterij met een micro-USB-ingang die je makkelijk kon laden, maar die is helaas al tijden uitverkocht lijkt het: http://www.banggood.com/D...ble-Battery-p-986563.html

Heb nu eerst maar dit printje gekocht: Een step-up-converter die 5 volt van micro-usb om kan zetten naar een hoger voltage: https://www.aliexpress.co...O-USB-2V/32741127985.html geen idee of dat lekker gaat werken, maar voor die prijs wil ik het wel proberen. Dan kan ik m'n powerbank gebruiken als bron voor m'n bril. Geen idee of zo'n printje warm wordt.

Ben me daarnaast een beetje aan het inlezen over de FPV-camera's. Zo op het oog is het beeld bij elke camera relatief lelijk, dus een beetje lastig vergelijken vind ik het. Ook zijn er weinig vergelijkingsfilmpjes van dat soort camera's, althans ik zie ze niet echt.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 16-11-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

MsG schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:55:
Hoe poweren jullie eigenlijk je FPV goggles?
Ik heb de Quanum V1 en gebruik een 1300mah 2s lipo, daarmee kan ik de goggles iets langer dan een uur gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door noobgrinder op 16-11-2016 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostley
Hoe poweren jullie eigenlijk je FPV goggles? Ik heb een Quanum Cyclops, maar vindt het een beetje zonde om 1 van mijn 3S-lipo's in te zetten voor de goggle. Ik zag een soort 9 volt batterij met een micro-USB-ingang die je makkelijk kon laden, maar die is helaas al tijden uitverkocht lijkt het: http://www.banggood.com/D...ble-Battery-p-986563.html
Ik gebruik deze, is een 1500mah 2S. Ik weet alleen niet of die ook geschikt is voor de grotere displays.
https://hobbyking.com/nl_...tery-7-4v-1500mah-3c.html
Ben me daarnaast een beetje aan het inlezen over de FPV-camera's. Zo op het oog is het beeld bij elke camera relatief lelijk, dus een beetje lastig vergelijken vind ik het. Ook zijn er weinig vergelijkingsfilmpjes van dat soort camera's, althans ik zie ze niet echt.
Heb er een aantal geprobeerd en de HS1177 is voor mij prima beeld. (Heb de settings van FinalGlide gekopieerd.)
http://www.banggood.com/F...th-Bracket-p-1047125.html
Je leest tegenwoordig ook veel over de Runcam Eagle... maar zelf niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Ik heb 3 quads met een HS1177, vind ik persoonlijk perfect, en de meeste frames zijn ervoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

KK2.1 FC is zo gesloopt dat ik backup FC voor eerste keer gaan gebruiken. Ik heb 0 ervaring met SP racing f3 (kloon). Ik kreeg m niet voor elkaar om aan de pc te hangen. USB er in en Cleanflight ziet m niet. Het geeft blauw led continu aan en knipperen rode led.

FC staat verbond met reciever (1-6 kanalen geprikt) ZMR PCB geprikt op de eerste twee outputs.
Kwad gevoed en FC geeft blauw en knipperend rood leds aan. Reageer ook niet op Transmitter wel zag ik reciever rood led knipperen. Geprobeerd tegelijk USB inprikken werkt ook niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gewend om die KK fc met lcd schermpje te bedienen en instellen, nu leek ik echt afgesloten ben van spr f3 fc en cleanflight.
Overduidelijk doe ik wel verkeerd, iemand ervaring met deze setup en mij graag wilt uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Zandhaas schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:34:
KK2.1 FC is zo gesloopt dat ik backup FC voor eerste keer gaan gebruiken. Ik heb 0 ervaring met SP racing f3 (kloon). Ik kreeg m niet voor elkaar om aan de pc te hangen. USB er in en Cleanflight ziet m niet. Het geeft blauw led continu aan en knipperen rode led.

FC staat verbond met reciever (1-6 kanalen geprikt) ZMR PCB geprikt op de eerste twee outputs.
Kwad gevoed en FC geeft blauw en knipperend rood leds aan. Reageer ook niet op Transmitter wel zag ik reciever rood led knipperen. Geprobeerd tegelijk USB inprikken werkt ook niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gewend om die KK fc met lcd schermpje te bedienen en instellen, nu leek ik echt afgesloten ben van spr f3 fc en cleanflight.
Overduidelijk doe ik wel verkeerd, iemand ervaring met deze setup en mij graag wilt uitleggen?
Al eens geprobeerd om baud rate op manual 256k te zetten? Heb al heel lang geen cleanflight meer gebruikt, maar voor zover ik mij herinner kan je dat aanpassen. Als ik jou was zou ik er meteen betaflight op flashen met de betaflight configurator. Volgens mij heb je daar ook meer mogelijkheden/instellingen voor de verbinding tussen pc en fc, maar dit kan ik ook mis hebben (sinds ik betaflight gebruik nooit meer teruggekeken naar cleanflight :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Ik gebruik de goedkoopste 2s accu's van Hobbyking.
Ik soldeer de stekker om (die ik los gekocht heb op ali/banggood).
Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

heb gelijk begonnen met betaflight,
tussen pc en fc was er geen verbinding, zo heb ik ook stapplan van zadig en stm driver uitgevoerd,
het werkte niets. wel ging de rode led uit nadat ik m boot jumper verbond. vanuit daar nog geprobeerd te linken, noppes nada nix snik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.

Oz.

Zandhaas schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:25:
tussen pc en fc was er geen verbinding, zo heb ik ook stapplan van zadig en stm driver uitgevoerd,
het werkte niets. wel ging de rode led uit nadat ik m boot jumper verbond. vanuit daar nog geprobeerd te linken, noppes nada nix snik.
Toevallig geen linux bak om het eens op te testen? Heb met windows ook af en toe problemen om te verbinden, op mijn laptop met debian werkt alles direct zoals het hoort (zorg dat je in de dialout groep zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Heb je een link naar dat bordje waar je hem gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SG schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:31:
[...]
Wat wel opvalt is gezien Metaldanny op ibiza zijn de race circuit ook mix van freestyle. Zoals power loop . Deze circuit zijn moeilijker voor pure racer. Terwijl freestyler daar minder moeite heeft met racen.
Ik verwacht zelf eigenlijk dat je dit steeds meer zult zien. Veel UK races zijn ook met split s en powerloops en in de US zie je het ook meer. Racen alleen is niet meer genoeg :P Ik vind het een leuke ontwikkeling, omdat deze hobby zich hier juist zo goed voor leent.

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

Oz. schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:27:
[...]

Toevallig geen linux bak om het eens op te testen? Heb met windows ook af en toe problemen om te verbinden, op mijn laptop met debian werkt alles direct zoals het hoort (zorg dat je in de dialout groep zit).
DOH, heb ik linux laptop afgelopen zondag verkocht....heb ik ze weer nodig 8)7
BoAC schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:29:
[...]

Heb je een link naar dat bordje waar je hem gekocht hebt?
Volgens mij is dit bord (maanden geleden gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Sensei_D schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
[...]
Ik verwacht zelf eigenlijk dat je dit steeds meer zult zien. Veel UK races zijn ook met split s en powerloops en in de US zie je het ook meer. Racen alleen is niet meer genoeg :P Ik vind het een leuke ontwikkeling, omdat deze hobby zich hier juist zo goed voor leent.
Dat viel me ook op met FPV Event, de laatste tracks hebben zo'n powerloop.
Omdat ik dat nooit echt had geoefend, ging dit ook heel veel mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Oz. schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:32:
[...]

Ik heb 3 quads met een HS1177, vind ik persoonlijk perfect, en de meeste frames zijn ervoor gemaakt.
Hmm wel weer een van de duurste opties zie ik weer :-P. Iedereen is wel lekker van de dure onderdelen hierzo ;-), geen studenten hier haha?

Ook nog maar even iets verzinnen voor als ik frontaal tegen de grond klap. Heb liever dat de camera losschiet, dan dat het ding meteen aan gort is met dit soort prijzen :-P. Of eerst maar een kutcamera van een tientje. Keuzes, keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

MsG schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:29:
[...]

Hmm wel weer een van de duurste opties zie ik weer :-P. Iedereen is wel lekker van de dure onderdelen hierzo ;-), geen studenten hier haha?

Ook nog maar even iets verzinnen voor als ik frontaal tegen de grond klap. Heb liever dat de camera losschiet, dan dat het ding meteen aan gort is met dit soort prijzen :-P. Of eerst maar een kutcamera van een tientje. Keuzes, keuzes.
Haha, geen student hier maar wel lege rekeningen na het kopen van een huis en twee kleintjes (2&4jr) en andere dure hobbies :P . Ik vlieg met deze camera. In mijn ogen een prima beeld en vrij stevig.

Let wel, ik heb geen ervaring met andere cameras. Het enige probleem zou het kristal kunnen zijn die los schiet na een lompe crash. Dit heb ik ook gehad maar het was vrij snel gesoldeerd en makkelijk te voorkomen met een klodder lijm.

Je moet zelf ieg afwegen of je een CCD of CMOS camera wil. TVL is ook een overweging waard maar die is volgens mij vaak 700 of 600 om delay te voorkomen/beperken (daarom is het beeld vaak matig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sumerechny schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:08:
[...]

Haha, geen student hier maar wel lege rekeningen na het kopen van een huis en twee kleintjes (2&4jr) en andere dure hobbies :P . Ik vlieg met deze camera. In mijn ogen een prima beeld en vrij stevig.

Let wel, ik heb geen ervaring met andere cameras. Het enige probleem zou het kristal kunnen zijn die los schiet na een lompe crash. Dit heb ik ook gehad maar het was vrij snel gesoldeerd en makkelijk te voorkomen met een klodder lijm.

Je moet zelf ieg afwegen of je een CCD of CMOS camera wil. TVL is ook een overweging waard maar die is volgens mij vaak 700 of 600 om delay te voorkomen/beperken (daarom is het beeld vaak matig).
Hee, die camera heb ik ook! Prima beeld, zelfs in het donker :)

De condensator inderdaad even voorzien van een druppel hot-glue d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 20:51

lasharor

7 december 2004

Verschil tussen de HS1177 en die goedkope chinese cameras is wel enorm.

Vloog altijd tegen takken aan voordat ik zo'n HS1177 op mijn quads gezet heb. Nu kan ik het tenminste zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

En sommige pro doen gopro lensen opFPV cam en dan 2.5.
Nog beter beeld en wide view.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Ik zal me even voorstellen trouwens: George uit Nijmegen.
Ben vorig jaar rond deze tijd begonnen met een ZMR250, had 'm vliegend (LOS) maar de FC rebootte steeds in de lucht.

Toen bijna een jaar stil gelegen door drukte.
Deze zomer weer opgepakt, mede dankzij Formula-FPV die op Campzone stonden.

Lang verhaal kort: de ZMR veel van geleerd maar ook veel gecrashed en ellende met hardware.
o.a. de Turnigy zender veel problemen met 1 Gimbal. Gezien de backorder op de gimble was ik er klaar mee en heb ik toch maar een Taranis gekocht.

Ik heb de ZMR meerdere malen moeten reanimeren :F
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen.
Ben nu bezig met een 2e quad, omdat ik beter spul wil dat wel goed werkt en tevens de ZMR als reserve hou.

GEP-VX5 frame
Matek PDB
Kiss FC
FrSky X4R
BLHeli 30a
Racerstar 2300kv
immersion VTX
Foxeer HS1190 Arrow V2

Gezien het slechte weer de komende tijd doe ik momenteel rustig aan met sleutelen.
Ondertussen een Tiny besteld: Eachine Tiny QX95 (vond ik toch interessanter dan de 90 inmiddels)
Er komen wel foto's als ik wat af heb.

Verder nog wat tips voor new guys:
Koop goed spul, ja het kost wat, maar HET WERKT.
En je vind er genoeg tutorials over zodat je het ook gaat snappen.
Ben erachter dat je op FC gewoon niet moet bezuinigen.
Ik had een Naze32 Rev6 en die kon ik niet meer verbinden nadat ik 'm de eerste keer had geconfigureerd.
Van alles geprobeerd, ook andere pc's (driver dingetje misschien), andere kabels etc etc.
No go. hij vloog maar geen verbinding meer.

Goede FC gekocht en voila heerlijk alles werkt.
(Bijvoorbeeld: Kiss, (liefst orginele) SP Racing F3) ,
Teveel slechte kloons uit Azië :(
Heb nu een SP Racing F3 kloon die bij een kit zat en die doet het niet slecht, het kan dus wel.

Op die link die je stuurde staat Naze32 SP Racing...ja euh wat is het nou? 1 of het ander.
Mogelijk heb je verkeerde firmware geflashed? Hij lijkt op een SP Racing dus zou die firmware proberen te flashen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 16-11-2016 23:13 ]

• SG

SG

Sommige FC hebben hardware USB andere virtuele en windows maakt daar een potje van. Heb je geen windows maar iets anders dan vaak stuk minder problemen. Mijn broer en guru klooien met Kiss aan windows laptop.

Had ook problemen met FC maar was S-39 flux probleem.
Is meer voor loodgieter solderen niet voor fijn electronica.
Een fluxpen is dan beter.

Heb DX6i van vroeger gebruik het voor nano CPs en inductrix.
Cpx blade 350 oude zooi. Buiten gebruik.
Devo 10 voor walkera maar die RX is zo gesloten spul niet geschik voor zelf bouw ivm geen failsave of handleiding ervoor.
Dus al snel voor Taranis gegaan.
En fatshark dominator HD.

Ja die XSR X4RSB zijn fijn en klein.
En X4RSB naked
En X8R voor grote stuf

En dus al snel op s-bus

Heb 2 ZMR 1 tje opgebouwedmet Evo SP F3 ook problemen mee.

Cyclone F3 lijkt mij beter heeft low noise gyro.
Zal FC ook gedempt monteren zoals het hoort.

Maar misschien dat ZMR nog afmaak maar seizoen is voorbij.
Voor binnen komt er inductrix FPV of eachine nano ding of inductrix ombouwen naar FPV.

• Oz.

Oz.

MsG schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:29:
[...]

Dat valt best mee hoor. Die camera's kunnen tegen veel en bij de meeste frames zit die zodanig in het frame dat de camera er niet uitsteekt, dus je moet al je best doen om hem zo kapot te vliegen. Eén HS1177 van mij heeft al een brandje overleefd (de behuizing is wat gesmolten, maar werkt nog perfect), en dit weekend ben ik nog in een vijver geland. Quad heeft toen toch wel 20 seconden op de bodem gelegen, toen ik hem eruit viste draaide er nog één motor. Na een nachtje drogen enkel een dode VTX. Die dingen kunnen meer hebben dan je zou denken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, even een update over onze Flying Elf :)

Alle spullen binnen gekregen:
- Diatone F450 frame
- Racerstar 2212 920KV motors
- Emax 12A ESC's
- Naze32 10DOF FC
- Gemfan 1045 props
- XT60 kabel en een Matek PDB voor 5V distributie

Wat we al hadden:
- FS-IA6 rx
- LiPo's
- LiPo strap
- Kabeltjes

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/t3vvfhft1/IMG_20161108_192920.jpg

Echt enorm die 10'' props :o
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/j5awt06dh/IMG_20161108_192932.jpg

Bij NUTS81 thuis al alles gechecked en gesoldeerd, nu nog even de dradenboel netjes maken:
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/ycmazm8ud/IMG_20161116_201928.jpg

Even testen:
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/ipv1m8v2d/IMG_20161116_210850.jpg

Van de week kregen we de Naze32 niet gearmed :/
Had alles nogmaals nagekeken, maar armen ho maar... Wat bleek, aangezien de FC op de kop hangt, waren we vergeten de ACC, MAG en GYRO aan te passen 8)7
Dus dit gedaan, en 't werkt :)

Ik zal nog even een foto maken van de ontwerpschets, daar moeten we nog mee aan de gang.

• BoAC
Zandhaas schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:45:
[...]

DOH, heb ik linux laptop afgelopen zondag verkocht....heb ik ze weer nodig 8)7

[...]

Volgens mij is dit bord (maanden geleden gekocht)
Wat Gman idd zegt: welke firmware heb je erop gezet?
Door middel van de boot-jumpers kun je iig de correcte erop krijgen :) daar zijn genoeg howto's over te vinden volgens mij.
Op de chip kun je zien of het werkelijk een F3 is: STM32F303 (F3) of STM32F103 (Naze32)

• Zandhaas

Zandhaas

BoAC schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:15:
[...]

Wat Gman idd zegt: welke firmware heb je erop gezet?
Door middel van de boot-jumpers kun je iig de correcte erop krijgen :) daar zijn genoeg howto's over te vinden volgens mij.
Op de chip kun je zien of het werkelijk een F3 is: STM32F303 (F3) of STM32F103 (Naze32)
Ja ik weet iig genoeg howto's te vinden maar de probleem is: ik heb niet een firmware opgezet.
De bord wilt domweg niet link maken. Ook al probeer ik te flashen. Steeds maar Failed to open serial port.
Dus zadig, stm drivers hielpen niet, vannacht geprobeerd met livecd met linux distro te linken. Nopes.

STM32F303 (F3) staat er op de chip.

Ik begin er niet aan met dat bord, dat wordt nieuwe kopen.

• BoAC
Zandhaas schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:46:
[...]

Ja ik weet iig genoeg howto's te vinden maar de probleem is: ik heb niet een firmware opgezet.
De bord wilt domweg niet link maken. Ook al probeer ik te flashen. Steeds maar Failed to open serial port.
Dus zadig, stm drivers hielpen niet, vannacht geprobeerd met livecd met linux distro te linken. Nopes.

STM32F303 (F3) staat er op de chip.

Ik begin er niet aan met dat bord, dat wordt nieuwe kopen.
Maar als je hem omzet naar een andere boot modus, lukt het dan ook niet?
Interessant: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2533736 ?

Overigens heb ik een zelfde type bord zonder problemen met Cleanflight :)

[ Voor 10% gewijzigd door BoAC op 17-11-2016 10:55 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.