Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Volgens mij maakte dat sowieso nooit iets uit. Het enige verschil tussen CW en CCW motoren is de richting van het schroefdraad van de prop adapter zover ik weet.MsG schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:32:
Ik lees trouwens dat het met die F3 flight controller niet meer boeit welke motoren je koopt qua linksom/rechtsom, omdat je dat dus heel makkelijk kan aanpassen in de ESC firmware.
Wat is dan alsnog het handigst om te kopen? Allemaal rechtsom? Of alsnog 2 linksom en 2 rechtsom?
Ik heb zojuist Betaflight er weer op geflasht, en het was inderdaad MOTOR STOP in combinatie met Air mode. Wanneer Airmode niet is geconfigureerd dan staat deze dus blijkbaar standaard aan. Omdat ik nu 10 kanalen heb, heb ik deze op AUX2 gezet. Ik heb gelezen dat als je wat verder in Acro komt, dit een vereiste is bij bepaalde stunts (o.a. vrije val).Radiance schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:52:
[...]
Dan stond motor stop uit of je zat in Airmode. Er is een optie die airmode altijd aanzet.
[...]
Ik ga morgen op vakantie, en neem uiteraard m'n quad mee. Eens even kijken of daar in de buurt een veldje zit om het uit te testen.
Dat klopt, de richting wordt bepaald aan de hand hoe je de draden verbind maar dit kan achteraf in Blheli suite aangepast worden.MsG schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:32:
Ik lees trouwens dat het met die F3 flight controller niet meer boeit welke motoren je koopt qua linksom/rechtsom, omdat je dat dus heel makkelijk kan aanpassen in de ESC firmware.
Wat is dan alsnog het handigst om te kopen? Allemaal rechtsom? Of alsnog 2 linksom en 2 rechtsom?
Bij mijn DYS SE22050 is dit inderdaad het geval maar iemand hier opperde dat dit niet altijd zo is. CW motoren met rechtse tap dus schijnen dan ook recht op de ESC aangesloten te worden ipv de buitenste draden kruisen zoals ik nu doe met mijn DYS motoren.DCFreak schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:43:
[...]
Volgens mij maakte dat sowieso nooit iets uit. Het enige verschil tussen CW en CCW motoren is de richting van het schroefdraad van de prop adapter zover ik weet.
Mijn DYS motoren zijn allemaal identiek op het schroefdraad na. Bij de CW motoren kruis ik de buitenste draden voor de juiste draai richting maar als je dit perongeluk verkeerd om doet kan je dit nog aanpassen in Blheli suite alleen kan je dan niet meer 3d vliegen had ik begrepen. 3d vliegen houdt in dat je throttle 0 is in het midden en gas omhoog is nornaal en gas omlaag draaien de motoren allemaal de andere kant op zodat je ondersteboven kan blijven vliegen. Je hebt dan wel props nodig die daarmee goed overweg kunnen en het is voor mij voorlopig in ieder geval geen optie haha.
Het maakt in iedergeval niet uit hoe je motoren standaard ingesteld staan of welke kant de tap op gaat, brushless motoren kunnen altijd beide kanten op draaien en de draai richting kan altijd veranderd worden door de draden om te wisselen. Dus ook als je ESC dit niet software matig ondersteunen.
Ik zelf wilde alle tap draden rechtsom, zoals we gewend zijn alleen had ik dus de verkeerde draairichting besteld. Dit heeft tot gevolg dat de motoren die rechtsom draaien altijd geborgd moeten zijn en moeren met linkse tap en borg zijn heel erg duur vergeleken met borg moeren rechts om. Voor de prijs van 10 linkse borg moeren koop je 100 rechtse. Ik heb er dus 2 CW motoren bij besteld.
CCW is linkse tap draad en CW is rechtse tap draad.
Als de propellers linksom draaien met linkse tap draad en moeren draaien de propellers de moeren vast en ditzelfde principe geldt voor rechtsom draaiende motoren.
Op het moment dat je dus alle motoren dezelfde kant op koopt, voor het gemak dus CW (rechtsom) moeten de motoren die linksom (CCW) gaan draaien geborgd worden omdat ze er anders afgedraaid worden ivm de draairichting.
Lang verhaal kort: als je je motoren allemaal dezelfde richting op besteld, bestel dan CW motoren, rechtse tap. Dan kan je gewone borg moeren gebruiken om je props vast te zetten. Als je het geen probleem vindt om 2 props linksom en 2 props rechtsom vast/los te draaien kan je 2x CW en 2x CCW bestellen maar koop in ieder geval niet 4x CCW motoren met linkse tap omdat borg moeren met linkse tap dus duur zijn.
Ik zelf heb nu dus 2x CW en 2x CCW en wilde oorspronkelijk 4x CW bestellen maar kocht 4x CCW.
Ik had hetzelfde en schrok me ook een ongeluk hèhè alleen had ik m'n props er gelukkig niet op.Jodel schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:16:
[...]
Ik heb zojuist Betaflight er weer op geflasht, en het was inderdaad MOTOR STOP in combinatie met Air mode. Wanneer Airmode niet is geconfigureerd dan staat deze dus blijkbaar standaard aan. Omdat ik nu 10 kanalen heb, heb ik deze op AUX2 gezet. Ik heb gelezen dat als je wat verder in Acro komt, dit een vereiste is bij bepaalde stunts (o.a. vrije val).
Ik ga morgen op vakantie, en neem uiteraard m'n quad mee. Eens even kijken of daar in de buurt een veldje zit om het uit te testen.
Men zegt dat bij freestyle vliegen dit inderdaad een vereiste is zodat de motoren ten alle tijden blijven draaien en de Quad dus in balans blijft ipv ongecontroleerd naar beneden valt bij vrije val stunts of slow loops. "vroeger" deden de pro's dit door minimum throttle te gegen tijdens zo'n move maar dat was lastig vandaar deze oplossing in de software met als nadeel dat de motoren dus altijd draaien zodra je armed. Ik weet niet precies wat airmode toevoegt tov motor stop uit, misschien dat iemand dit kan toelichten?
Ik weet wel dat het voor mij voorlopig nog teveel van het goede is want het schijnt heel lastig te zijn om op te stijgen met airmode en nog lastiger om te landen en dat vind ik in horizon mode met fpv goggle al lastig zat.
Bij mij stond airmode trouwens niet standaard aan en als alle geconfigureerde vlieg standen uit staan (angle op AUX5 boven, horizon op AUX5 midden en AUX5 beneden) staat ie ingesteld op acro mode. Als ik de 3 way switch (AUX5) naar beneden heb wordt er dus geen flight mode ingesteld en is de flight mode dus acro, niet airmode. Ik kan dit verifiëren doordat de motoren dan niet standaard gaan draaien en de quad zichzelf niet probeert te leveren als ie in de lucht is.
Ik wil er wel nog even bij vermelden dat ik ook nog maar een beginner ben dus misschien dat de bovenstaande informatie niet helemaal klopt al is dit wel hoe ik de informatie geïnterpreteerd tijdens mijn research.
Het is confusing, maar het beste is om goed op te letten bij de omschrijving van de motoren welk ding ze aangeven als draai richting.
CCW motoren == CW moer == onze ouderwetse normaal rechts vastdraaiende boutjes.
CW motoren == CCW moer == ellendige onzin
en voor de duidelijkheid: CCW = counter clock wise, CW = clock wise.
Bij EMAX motoren gaat het om de draairichting van de motor, bij DYS noemen ze de draairichting van de bouten.
En voor de rest heb ik het niet meer onderzocht, uiteindelijk gewoon een (fake? oem?) setje RS2205 met 2x CW en 2x CCW en bijbehorende borgmoeren uit het setje ontvangen.
Volgens mij is de 3D/Airmode niet zo dat de motoren de andere kant op gaan draaien als je ondersteboven hangt. Tenzij ze de draairichting meesturen over het signaal draad, kom je 1 signaal draad tekort. Er worden alleen maar pulsen/opdrachten gestuurd naar de ESC, de ESC stuurt de motoren aan met in de config vastgestelde draairichting (of hardware matig door de draden te kruisen). Maar goed, ik vlieg zelf nog niet. Ben een "beste stuurlui staan aan de wal" figuur op het moment. En mijn theoretische kennis over 3D/Airmode is dat als je throttle op 0 zet, je motoren niet disarmen, maar nog een beetje door blijven draaien zodat je in de lucht kan corrigeren zonder dat die als een baksteen uit de lucht valt.
Als ik het mis heb hoor ik dat graag, want het kan best zijn dat ik 3D en Airmode door elkaar haal
Maar goed, het maakt nog steeds niets uit, al zou het zo zijn dat een CCW motor rechts tap draad heeft kan je alsnog de draden omwisselen of omkeren in BLHeli suite zodat de moeren de propellers juist vast draaien ipv los. Neemt niet weg dat het inderdaad wel handig is om van te voren te weten omdat 4x links gewoon bagger is
Airmode en 3D zijn 2 totaal verschillende dingen. Airmode zorgt er voor dat je motoren blijven draaien ook al is je throttle 0. Dit om te voorkomen dat je quad als een baksteen uit de lucht valt. Als de motoren blijven draaien kan je dus ook nog corrigeren in een loop/vrije val, als je motoren niet meer draaien niet.
Wat nou precies het verschil is tussen motor stop uit en airmode weet ik nog niet echt maar ik dacht dat er in airmode wat meer algoritmes mee denken hoe de quad in de lucht moet blijven hangen en bij motor stop draaien de motoren simpelweg op de minim throttle die je ingesteld hebt in de config app.
3D vliegen is echt totaal iets anders en staat los van airmode of motor stop uit. Zoals ik al zei is 0 throttle in het midden ipv onderaan en de motoren wisselen wel degelijk hun rotatie als je het gas naar beneden doet. Nu zeg ik dit wel heel erg bijdehand maar heb het niet uit eigen ervaring maar uit dit artikel.
Ik denk ook niet dat ik me hier aan zou willen wagen binnen nu en een hele lange periode
Ik heb gister avond/nacht ook m'n Quanum Cyclops gemod met de firmware van Dvogonen.
Alles liep voorspoedig en kwam geen problemen tegen, OLED schermpje werkte prima en het settings menu ook dus hop alles weer in elkaar zetten en klaar....nou niet dus...

Met het in elkaar zetten gebruikte ik iets te veel kracht waardoor de pin headers van het OLED schermpje af braken. Opzich niet zo'n ramp, toch? Alleen ik had de soldeer pads van 2 pinnen er ook af getrokken en kreeg de headers er dus met geen mogelijkheid meer lekker op gesoldeerd.
Na een hoop proberen en kloten met de headers zag ik elders op de chip dezelfde aansluitingen zitten. (SCL en SDA) Ik wilde in eerste instantie niet zomaar gaan solderen op plekken waarvan ik de exacte functie niet wist en probeerde er achter te komen of het allemaal klopte met een multimeter maar zonder succes. Toch nog maar een keer die verdomde pin headers proberen dit keer met een dun draadje tussen de pin en de kapotte pad. De kapotte pads ook voorzichtig met een mesje op gevijld totdat het koper van de pad zichtbaar werd maar ook dit mocht niet baten helaas. Toen toch maar die andere aansluitingen even proberen maar wederom geen succes. Echt uren later (zo'n 7 uur) schoot me ineens iets te binnen over de achterkant. Ik had hier al vaker gekeken of ik hier wat nuttigs zag maar dat was niet het geval...totdat ik de documentatie nog eens goed door las en er achter kwam dat de SCL en SDA aansluitingen ook op de achterkant zitten alleen is SCL, SDA en SDA is SCL.
Ik wilde alles dus netjes met de pin headers doen maar dat werkt niet aan de achterkant dus de draden er maar gewoon op gesoldeerd, ground ergens van het bord geplukt waar ground bij stond en 5v vcc gepakt zoals die in de documentatie stond omschreven en ja hoor, alles werkt!
Ik zal binnenkort een verslag schrijven hoe en wat ik uiteindelijk gedaan heb om de boel aan de praat te krijgen.
Airmode zorgt ervoor dat je PID-loop ook bij 0-throttle blijft werken.
Dus stel dat je vol gas geeft om hoogte te maken, daarna gas dicht, dan kun je nog steeds blijven sturen en hele cleane rolls en flips maken.
Zie laatste filmpje van Rotor Riot, daar leggen ze t ook uit.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
In betaflight kan je nu ook airmode als functie aanzetten (dan staat die altijd aan). Ik vlieg eigenlijk altijd op airmode, alle overige flightmodes doen het namelijk niet op lagere looptimes.
Als recht voor de motor bel en as CCW draad zal de CCWprop dus CW zich vast willen draaien. Dat is de reactie kracht van vastzetten van Tegen de CCW kracht.
CCW heeft dus de normale rechtse draad moeren.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
(ik bestel ze los ivm douane)
maar ik zag ook dezelfde maar dan met 2600KV (http://www.banggood.com/E...lticopters-p-1041930.html). Helaas te laat pas gezien. Wat me op valt is dat de max. current van die 2600KV's juist láger ligt (max 25A), dat zou ivm mijn littlebee 20A esc juist gunstiger zijn. Maar het komt ergens gek over dat een motor met nog meer thrust juist minder max. ampere trekt.
Zal dit berusten op een foutje oid?
[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 16-07-2016 11:57 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Max Amp motor spec is max amp wat de motor mag hebben als opgenomen vermogen wat in de motor tot warmte gegenereerd wordt.MsG schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:45:
Ik heb nu reeds 1 van deze besteld: http://www.banggood.com/E...ulticopter-p-1028793.html
(ik bestel ze los ivm douane)
maar ik zag ook dezelfde maar dan met 2600KV (http://www.banggood.com/E...lticopters-p-1041930.html). Helaas te laat pas gezien. Wat me op valt is dat de max. current van die 2600KV's juist láger ligt (max 25A), dat zou ivm mijn littlebee 20A esc juist gunstiger zijn. Maar het komt ergens gek over dat een motor met nog meer thrust juist minder max. ampere trekt.
Zal dit berusten op een foutje oid?
De werkelijke AMPs wordt bepaald door niet vergeten , de props daarvan zijn datasheets beschikbaar van aantal typen props . Helaas is dit statische belasting . En niet de dynamische in flight .
Het kan dus zijn dat als je motors 6" aankunnen bepaalde 5x30 props je motoren licht belast worden en ver beneden 15A blijft.
En je bij zware multi blade 6" dikke 6x45 je motoren door fikken of ESC bij opspinnen .
Props motoren ESC lipo en bedrading moeten in balans zijn .
Het is de bedoeling dat de motoren door juiste match hun vermogen 80 100% behaald kan worden.
50 tot 80 belasting is save maar licht.
90 tot 110 dan alleen short full trhotlle burst .
De ene heeft meer marge de andere niet .
In een Race met zeer bochtige circuit of parkeer garage waar je meer met hoogte bezig bent komt men niet vaak boven 70% uit vliegt men liever met iets kleinere props voor beter throtle bereik en .
Voor indie 500 od oval circuit waar dragracers uitblinken wil je beter binnen de marge blijven en speeld airodynanica grotere rol door hoge snelheden .
Dan speel power grotere rol en frame dat minste weerstand bied.
Heb je de motoren en ESC kies je props dat binnen de 25A blijven en daarbij meeste netto thrust leveren tov andere props die ook de 25A halen maar minder presteren.
Bij een F60 2450KB moet je zover getest een of andere Kingkong 6" prop hebben . Waar je 1700g kan halen en 40A ESC dacht ik .
Ben ook pas beginnend en blijf liever binnen de marge en top spul heb ik nog niet nodig moet eerst de skillz opschroeven voor wat recreatief racen of freestyle . PID gewoon standaard . Heb Cobra Race editions
Meer omdat MRP mits op stock snel leverd .
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ik weet niet wat er fout is gegaan. Tijdens het flashen van de FW kreeg ik alleen de warning "Low memory available". Ergste wat kon gebeuren was onstabiliteit, daar zou het niet aan kunnen liggen. Contacten zijn ook prima, want voor het flashen ging het goed en gaf ie gewoon beeld.
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Veel mensen die zich hier zorgen om maken. Maar is er nou ook eigenlijk iemand die zijn 20a esc's heeft overbelast?
Ik kwam het tegen in de BLHeli draairichting opties ja, 1 links, 2 rechts, 3 bidirectioneel. Dank voor de link, zal het eens op gemakje doorlezen. Interessant iets waar ik helemaal niet bij stil heb gestaanRadiance schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:25:
Airmode en 3D zijn 2 totaal verschillende dingen.
I stand corrected
"ik" zei de gek, maar goed, dat was door verkeerde firmware (SN20A ipv Afro 12, want heh, je hebt toch echte fake DYS BL20a's in huis) en weet ik het wat.lasharor schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:52:
Welke motor, ESC, prop combo gebruik jij dan @MsG?
Veel mensen die zich hier zorgen om maken. Maar is er nou ook eigenlijk iemand die zijn 20a esc's heeft overbelast?
Heb afgelopen weekend de RS2205's (dubieuse kwaliteit, het lijkt me niet dat er wat speling moet zitten met op en neer gaan van het motorhuis?
Mijn vermoeden: het setje wat ik heb aangeschaft is een afkeur setje. Vandaar zo goedkoop. De motoren doen het wel, maar wellicht voldoen ze niet aan de strikte toleranties, en wordt het overchot dan maar verkocht op de zwartemarkt. Krijg je wel genuine EMAX RS2205's, maar dan zonder QA/QC. Ach, het vliegt voorlopig
Zal zo eens een foto erin linken.

M'n AUW nu is dus 435gram, met SJ4000 is die 495. Genoeg ruimte voor FPV gear zou ik zeggen
[ Voor 6% gewijzigd door cavey op 18-07-2016 14:33 ]
Bij mij zit er ook speling op idd. Heb dus een dispuut lopen, want ik wil echte hebbencavey schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:04:
[...]
Heb afgelopen weekend de RS2205's (dubieuse kwaliteit, het lijkt me niet dat er wat speling moet zitten met op en neer gaan van het motorhuis?ook maar met 2 uit 4 motoren) en de littlebee's (daar geen op/aanmerkingen. Alle mosfets zijn correct, firmware, chips etc... dus die zijn weer wel legit) aan de quad gemonteerd.
Mijn vermoeden: het setje wat ik heb aangeschaft is een afkeur setje. Vandaar zo goedkoop. De motoren doen het wel, maar wellicht voldoen ze niet aan de strikte toleranties, en wordt het overchot dan maar verkocht op de zwartemarkt. Krijg je wel genuine EMAX RS2205's, maar dan zonder QA/QC. Ach, het vliegt voorlopigKunnen we weer sparen voor een legit setje. Of een compleet nieuwe quad.
Prop combo moet ik me nog compleet in verdiepen. Maar het idee dat ik daar niet alle opties meer mee heb door de 20A ESC's vind ik dus wat minder fijn.lasharor schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:52:
Welke motor, ESC, prop combo gebruik jij dan @MsG?
Ik heb deze combo:
OPTO Littlebee 20A
RS2205 2300KV (toch maar de 2300KV's gedaan)
Waar heb je ze gekocht? Ali of Banggood? Ik lees over die van Banggood wel goede verhalen dus heb die besteld. Met kortingscode 'affiliate6' (niet van mij) kwam ik zo op 15 euro per motor uit.cavey schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:04:
[...]
Ik kwam het tegen in de BLHeli draairichting opties ja, 1 links, 2 rechts, 3 bidirectioneel. Dank voor de link, zal het eens op gemakje doorlezen. Interessant iets waar ik helemaal niet bij stil heb gestaan
I stand corrected![]()
[...]
"ik" zei de gek, maar goed, dat was door verkeerde firmware (SN20A ipv Afro 12, want heh, je hebt toch echte fake DYS BL20a's in huis) en weet ik het wat.maar in de praktijk: geen idee.
Heb afgelopen weekend de RS2205's (dubieuse kwaliteit, het lijkt me niet dat er wat speling moet zitten met op en neer gaan van het motorhuis?ook maar met 2 uit 4 motoren) en de littlebee's (daar geen op/aanmerkingen. Alle mosfets zijn correct, firmware, chips etc... dus die zijn weer wel legit) aan de quad gemonteerd.
Mijn vermoeden: het setje wat ik heb aangeschaft is een afkeur setje. Vandaar zo goedkoop. De motoren doen het wel, maar wellicht voldoen ze niet aan de strikte toleranties, en wordt het overchot dan maar verkocht op de zwartemarkt. Krijg je wel genuine EMAX RS2205's, maar dan zonder QA/QC. Ach, het vliegt voorlopigKunnen we weer sparen voor een legit setje. Of een compleet nieuwe quad.
[ Voor 59% gewijzigd door MsG op 18-07-2016 11:12 ]
Via Hobbyking nu actie, allemaal frames voor minder dan 1 EURO (ex.verzending).
Link: http://www.hobbyking.com/...ven_deadly_wins_promo.asp
Ik moet nog wel een andere manier vinden om m'n cam te mounten, met m'n huidige mount zit ik op m'n maximale hoek en zodra ik sneller vlieg zie ik alleen maar gras
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tsY5PeMli6s]
Bij Ali:Waar heb je ze gekocht? Ali of Banggood? Ik lees over die van Banggood wel goede verhalen dus heb die besteld. Met kortingscode 'affiliate6' (niet van mij) kwam ik zo op 15 euro per motor uit.
http://s.aliexpress.com/AvQfEv2e
De escs zijn echt in mijn geval, de motoren ietwat twijfelachtig.
Heb nu mijn 3-stand schakelaar toegewezen op Angle-Acro-Air.
Gisteren weer gevlogen maar een beetje te enthousiast, wat resulteerde in een harde crash in het gras. Bijna geen schade, alleen een geknikte LiPo... die kan weg

Heb mijn quad even gewogen: 487 gram met alles erop en eraan.

[ Voor 23% gewijzigd door Kars op 19-07-2016 19:38 ]
Mijn zoon heeft een 'T2M T5140 space frog' Een simpele quad zonder camera of coole features.
Nu wou hij gisteren even vliegen en begon de drone in de lucht rond te draaien. Een van zijn motortjes draait niet.
Ik heb even snel het motortje losgeschroefd en helaas staat er niets op
Mijn vraag is dan ook, heeft iemand van jullie enig idee watvoor motortjes ik moet nemen of hoe ik erachter kom welke het moeten zijn? Ik heb geen idee waar ik op moet letten met zoiets.
Ik heb gezocht met Google maar alle sites die ik vindt met deze specifieke quad vertellen me enkel dar er 4 'coreless brushed' motortjes op zitten.
edit: hmm... ik heb een onderdelen lijst gevonden: http://www.1001modelbouw.nl/model-search?search_query=T5138.
Nu maar eens kijken of ik daar iets mee kan.
[ Voor 16% gewijzigd door Gadgeteer op 19-07-2016 09:25 ]
https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2
Dat is een mooi gewicht volgens mij. Welk vermogen heeft je LiPo? Heb je een 180 frame?Hashtag schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:47:
Eergisteren voor het eerst gevlogen met Airmode. Helemaal super!![]()
Heb nu mijn 3-stand schakelaar toegewezen op Angle-Acro-Air.
Gisteren weer gevlogen maar een beetje te enthousiast, wat resulteerde in een harde crash in het gras. Bijna geen schade, alleen een geknikte LiPo... die kan weg![]()
Heb mijn quad even gewogen: 487 gram met alles erop en eraan.
[afbeelding]
Ik ga de komende dagen mijn ZMR250 herbouwen naar FPV. Ik ben benieuwd op welk gewicht ik uitkom
Het is een 1400 mA LiPo. Frame is een 210.Sumerechny schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:14:
[...]
Dat is een mooi gewicht volgens mij. Welk vermogen heeft je LiPo? Heb je een 180 frame?
Ik ga de komende dagen mijn ZMR250 herbouwen naar FPV. Ik ben benieuwd op welk gewicht ik uitkom
Ben er ook zeker content met t gewicht
En gezien in Acro en airmode de angle tegen de 90 graden kan hangen voor punch out. Dus met lowrider een CW waarde van een plank dat hard moet gaan in de vlakke richting.
Maar ja ik ben nog niet competatief bezig . Recreatief en dan is het snel genoeg . Heb al top racer gezien met Krieger200 en dat gaat. Ook maat met Krieger 225 hier .
Zelf voor Mixsuko 196 gegaan nog net wat kaler.
Race maten zijn gegaan voor alternatieven
Grep & Armatan , Dquad heeft er ook een nog experimentele status .
Tegenwoordig is 250 groot.
Voor de lol ook schrieker frame erbij gehaald.
Denk dat mijn Cobra 2100KV te zwaar en low kV zijn.
Vond toen de 250 erg klein en had meer 300 maat in gedachte.
Vond het al gek dat er niet veel boven 250 te krijgen is .
[ Voor 5% gewijzigd door SG op 20-07-2016 07:41 . Reden: Opmaak etc ]
Heb nu een stapel Gens ace - Tattu 1550mAh 3S en 4S 75C en ben er wel tevreden over.
4S kosten op het moment ook maar 26 euri per stuk.
3S Weegt: 133g inclusief XT-60 en balance plug
4S Weegt: 172g inclusief XT-60 en balance plug
Gisteren weer een pakketje binnen gehad.

Nu alleen nog het frame en ik kan eindelijk beginnen met m'n eerste build
Post hier nog wel wat foto's als het bouwen is begonnen.
Saying "um" is the human equivalent of buffering...
Stond op het punt een Hubsan H501S te bestellen maar heb op verschillende forums wel wat verontrustende berichten gelezen. Die quad lijkt nogal eens problemen te hebben met toilet boils en Hubsan heeft moeite de firmware goed te krijgen.
Nu moet ik dus verder kijken en twijfel of ik nu moet kijken naar een camera drone (bijvoorbeeld een betaalbare Cheerson CX20) of juist een racer (zoals een Eachine Falcon 250 FPV Racer).
Het maken van mooie luchtfoto's en filmpjes lijkt me wel leuk, aan de andere kant ben ik ook wel liefhebber van een beetje actie. Uiteraard sluit de ene de andere niet uit maar gelijktijdig kopen is geen optie.
Voor beide opties geldt dat er nog kosten bijkomen voor camera met monitor (CX20) of camera met goggles (racer)
Mocht je voor die Cheerson gaan, dan is het misschien nog wel handig dat ik je de tip geef dat aanstaande vrijdag die Quanum Nova Pro (Zelfde beestje, andere naam + wat verbeteringen?) voor 24 uur in de aanbieding is voor $200Gadgeteer schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:03:
Nu moet ik dus verder kijken en twijfel of ik nu moet kijken naar een camera drone (bijvoorbeeld een betaalbare Cheerson CX20) of juist een racer (zoals een Eachine Falcon 250 FPV Racer).

Ja maar de CX20 kost maar 186 bij GearbestSteeldunes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:12:
[...]
Mocht je voor die Cheerson gaan, dan is het misschien nog wel handig dat ik je de tip geef dat aanstaande vrijdag die Quanum Nova Pro (Zelfde beestje, andere naam + wat verbeteringen?) voor 24 uur in de aanbieding is voor $200
[afbeelding]
Aangezien ik over anderhalve week eerst op vakantie ga, denk ik dat ik het bestellen uitstel tot ik terug ben, alles voor die tijd in huis krijgen gaat me toch niet lukken.
Ik moet nog maar even goed nadenken wat ik precies wil.
PS! ik heb nergens kunnen lezen dat die Quanum zou beschikken over verbeteringen tov de Cheerson
[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 20-07-2016 11:17 ]
Dat had ik inderdaad al verwacht, prijs verschil is uiteindelijk door de PRO versie.Gadgeteer schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:16:
[...]
Ja maar de CX20 kost maar 186 bij Gearbest
CX20 heeft bv een 2700mAh batterij vs 5200mAh bij de PRO.
Weet de details er ook niet van omdat mijn interesse niet meer ligt in dit soort quads, maar zag jouw berichtje en dacht die moet ik even op de hoogte brengen.
EDIT: hier misschien wat meer info: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2648927
[ Voor 9% gewijzigd door Steeldunes op 20-07-2016 11:29 . Reden: Linkje toegevoegd ]
Hmm ik moet denk ik beter op de verschillen letten. Dat scheelt nogal met die accu.Steeldunes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:27:
[...]
Dat had ik inderdaad al verwacht, prijs verschil is uiteindelijk door de PRO versie.
CX20 heeft bv een 2700mAh batterij vs 5200mAh bij de PRO.
Weet de details er ook niet van omdat mijn interesse niet meer ligt in dit soort quads, maar zag jouw berichtje en dacht die moet ik even op de hoogte brengen.
EDIT: hier misschien wat meer info: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2648927
Zelfbouw geen optie? Voor mij is dat een aanzienlijk deel van de (voor)pret.Gadgeteer schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:03:
Ik ben er nog steeds niet uit watvoor multicoper ik wil kopen.
Stond op het punt een Hubsan H501S te bestellen maar heb op verschillende forums wel wat verontrustende berichten gelezen. Die quad lijkt nogal eens problemen te hebben met toilet boils en Hubsan heeft moeite de firmware goed te krijgen.
Het maken van mooie luchtfoto's en filmpjes lijkt me wel leuk, aan de andere kant ben ik ook wel liefhebber van een beetje actie. Uiteraard sluit de ene de andere niet uit maar gelijktijdig kopen is geen optie.
Voor beide opties geldt dat er nog kosten bijkomen voor camera met monitor (CX20) of camera met goggles (racer)
Zelf inelkaar zetten zou ik kunnen ja. Het probleem is dat ik overal lees dat je vanalles moet uitrekenen zodat je onderdelen allemaal bij elkaar passen en blijven werken (motortjes en esc's en dan weer bijpassende accu enzo), dat is iets wat bij bij vast en zeker fout gaat.MsG schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:50:
[...]
Zelfbouw geen optie? Voor mij is dat een aanzienlijk deel van de (voor)pret.
Daarnaast zit ik dan nog steeds met het probleem of ik een race drone wil of iets wat rustig blijft hangen om te filmen/fotograferen.
Ik ben best benieuwd of het uiteindelijk ook veel goedkoper is om zelf te bouwen?
Als ik de Eachine racer uit mijn post als voorbeeld neem, dan kost die RTF zo'n 200 euro, moet er alleen nog een bril bij maar kan evt. eerst zonder. Daarmee heb je een racertje met een best hoge snelheid voor (denk ik) weinig geld?
Zelfbouw cameradrones, met GPS, barometer en al die andere opties.. wordt dat niet erg duur als je dat los moet kopen?
Ik ben zoals je merkt een absolute leek op dit gebied. Het vliegen vind ik leuk maar van de materialen heb ik erg weinig kennis nog.
De keuze voor FPV-racen of stills maken in de lucht staat los van eventuele zelfbouw, dus die knoop zou ik eerst doorhakken.
Misschien is dit de moeite waard om even door te lezen/nemen qua "kosten besparing" met een Cheerson CX-20.Gadgeteer schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:16:
[...]
Ja maar de CX20 kost maar 186 bij Gearbest
Aangezien ik over anderhalve week eerst op vakantie ga, denk ik dat ik het bestellen uitstel tot ik terug ben, alles voor die tijd in huis krijgen gaat me toch niet lukken.
Ik moet nog maar even goed nadenken wat ik precies wil.
PS! ik heb nergens kunnen lezen dat die Quanum zou beschikken over verbeteringen tov de Cheerson
http://www.rclab.info/201...-3-vs-cheerson-cx-20.html
mocht je tegen de Anti AdBlocker overlay aanlopen: F12, en dan het element <i id="g207"> deleten
[ Voor 7% gewijzigd door cavey op 20-07-2016 14:23 ]
Goed, gister testvlucht.
Opstijgen in autolevel/angle, oscilleren als een malle.
Ik kreeg hem haast niet omlaag, op minumum throttle steeg hij wiebelend door. Beetje bij beetje laten vallen om hem heel terug te krijgen.
Wat kan dit zijn? De PID waardes?
Betaflight is me ook wat onduidelijk, ik moet nu ESC/MOTOR protocol kiezen (ik heb Afro 30A simonk). Enkel met PWM geselcteerd gaan de motoren draaien
Zie enkel PID waardes voor roll pitch yaw (ik las dat ik autolevel PID waardes moest instellen, zie ik niet).
Bij het kiezen van de PID controller zie ik enkel een leeg veld, integer en float. Op internet zag ik meer opties.
Bij Derivative Method, kan ik kiezen uit Error en Measurement.
Ik kan niet goed in acro vliegen, het zou fijn zijn als autolevel goed werkt (mocht het mis gaan kan ik snel wisselen van flightmode), en durf hem nu niet zomaar te testen (wie weet vliegt hij een eind weg
Iemand ideeen? Puur PID waardes (zijn in Betaflight standaard een stukje hoger dan Baseflight), andere settings of defecte hardware, verkeerde firmware. Hij vloog ervoor goed en zie niet echt waar iets mis zou zijn gegaan.
EDIT:
Oh Noes!
Zou het kunnen dat:

er iets mee te maken heeft?

Ik heb mn bordje 90 graden gedraaid gemonteerd zodat je makkelijker bij de USB aansluiting kan.
Ik neem aan dat de acc meter ook aangepast moet worden? (Baseflight had 1 instelling)
[ Voor 11% gewijzigd door Mutatie op 20-07-2016 15:09 ]
Het is helaas zo dat ik geen budget heb voor een DJI (anders was de keuze niet zo moeilijk).cavey schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:20:
[...]
Misschien is dit de moeite waard om even door te lezen/nemen qua "kosten besparing" met een Cheerson CX-20.
http://www.rclab.info/201...-3-vs-cheerson-cx-20.html
mocht je tegen de Anti AdBlocker overlay aanlopen: F12, en dan het element <i id="g207"> deleten
Ik zal het zelfbouw verhaal ook eens proberen uit te pluizen. Misschien kan ik zelf een degelijke camera drone bouwen als ik voldoende informatie kan vinden. Wellicht iets wat ik gedurende de winter moet gaan doen, rustig alles uitzoeken en in etappes bestellen, kost het ook niet in een keer zoveel.
GPS en altitude hold, redelijke vliegtijd en afstand, dat zijn zomaar wat eisen die je denk ik wel aan een camera drone mag stellen. Daarnaast zou het prettig zijn om via 5.8Ghz fpv op een monitor te kunnen kijken...
Dit probleem had ik ook.Mutatie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:01:
Afegelopen dagen m'n HJ MWC X-Mode Alien frame aangepast, wat delen afgeslepen. Ook wou ik over van Baseflight naar Betaflight. Ik had me nog steeds niet verdiept in PID tuning en mn naze32acro vloog erg netjes met Baseflight op default settings met wat hogere rates. Sindsdien niet echt meer naar omgekeken, tunen uitstellen.
Goed, gister testvlucht.
Opstijgen in autolevel/angle, oscilleren als een malle.
Ik kreeg hem haast niet omlaag, op minumum throttle steeg hij wiebelend door. Beetje bij beetje laten vallen om hem heel terug te krijgen.
Wat kan dit zijn? De PID waardes?
Betaflight is me ook wat onduidelijk, ik moet nu ESC/MOTOR protocol kiezen (ik heb Afro 30A simonk). Enkel met PWM geselcteerd gaan de motoren draaien
Zie enkel PID waardes voor roll pitch yaw (ik las dat ik autolevel PID waardes moest instellen, zie ik niet).
Bij het kiezen van de PID controller zie ik enkel een leeg veld, integer en float. Op internet zag ik meer opties.
Bij Derivative Method, kan ik kiezen uit Error en Measurement.
Ik kan niet goed in acro vliegen, het zou fijn zijn als autolevel goed werkt (mocht het mis gaan kan ik snel wisselen van flightmode), en durf hem nu niet zomaar te testen (wie weet vliegt hij een eind weg)
Iemand ideeen? Puur PID waardes (zijn in Betaflight standaard een stukje hoger dan Baseflight), andere settings of defecte hardware, verkeerde firmware. Hij vloog ervoor goed en zie niet echt waar iets mis zou zijn gegaan.
EDIT:
Oh Noes!![]()
Zou het kunnen dat:
[afbeelding]
er iets mee te maken heeft?![]()
Ik heb mn bordje 90 graden gedraaid gemonteerd zodat je makkelijker bij de USB aansluiting kan.
Ik neem aan dat de acc meter ook aangepast moet worden? (Baseflight had 1 instelling)
Gooi deze versie van BetaFlight van je PC af en installeer de voorlaatste versie.
Schijnt nog een bug te zijn waardoor je geen flight mode (integer of float) kan kiezen.
Gebruik je wel de betaflight configurator? (ipv de cleanflight configurator)Hashtag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:13:
[...]
Dit probleem had ik ook.
Gooi deze versie van BetaFlight van je PC af en installeer de voorlaatste versie.
Schijnt nog een bug te zijn waardoor je geen flight mode (integer of float) kan kiezen.
Als in acro die niet zo raar doet dan zal je waarschijnlijk de accel ook moeten aanpassen.Mutatie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:01:
Oh Noes!![]()
Zou het kunnen dat:
[afbeelding]
er iets mee te maken heeft?![]()
[ Voor 12% gewijzigd door noobgrinder op 20-07-2016 15:19 ]
Het probleem met zwaar oscilleren,moeilijk omlaag kunnen krijgen ogf het kiezen van de PID controller? (gezien mn acc allignment instelling)Hashtag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:13:
[...]
Dit probleem had ik ook.
Dank voor de tip!
Ik heb nu 2.9.0, dus 2.8.1 zou oke moeten zijn?
En dan ook de naze weer flashen?
https://github.com/betaflight/betaflight/releases
Het kan niet missen dat dat in elk geval niet goed ingesteld is, dat ik dat over het hoofd zag.noobgrinder schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:17:
[...]
Als in acro die niet zo raar doet dan zal je waarschijnlijk de accel ook moeten aanpassen.

Ik schrok er nogal van dat ik hem moeilijk terug kreeg dus ik ben meteen gestopt
[ Voor 7% gewijzigd door Mutatie op 20-07-2016 15:55 ]
Voor een quad racer (250mm klasse, of kleiner, je kan zelfs naar de micros gaan van rond de 130mm, kom je in de sub-250gram klasse uit waar de Amerikanen nu erg op gebrand zijn gezien de noodzaak om boven de 250gram te registreren bij de FAA) maakt het niet zoveel uit dat het allemaal wat minder stabiel is met altitude hold en GPS, maar voor je camera wil je echt zo stabiel mogelijk zijn.
</huistuinkeukenwijsheid>
Als je het voor de wintermaanden gaat inplannen, dan kan je net zo goed vast wat geld opzij leggen om een DJI 3 ofzo te halen
Ik ben zelf ondertussen zo'n 400 euro armer (ik heb het maar opgegeven op gegeven moment om m'n google sheet document bij te houden, moet het maar weer eens bijwerken) met een zelfbouw quadracer. En dan heb ik nog niet eens een FPV camera, VTX, VRX, goggles/scherm erbij zitten. Dus ja, vergis je niet in de kosten die er allemaal bij komen. ^_^
Ik snap nu wel de benaming video platform, het is er geweldig voor! Leren vliegen doe je er echter niet mee..
Ik vloog mooi in het rond, en hij kon niets met mijne behalve voorzichtig wat hoveren (landen moest ik weer doen), en ik ben echt nog geen goede piloot
Geweldig apparaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Mutatie op 20-07-2016 16:00 ]
In de laatste BetaFlight configurator kon ik geen flight mode kiezen, dat bleef een leeg vlakje. In 2.8.1 kan ik dat wel.Mutatie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:27:
[...]
Het probleem met zwaar oscilleren,moeilijk omlaag kunnen krijgen ogf het kiezen van de PID controller? (gezien mn acc allignment instelling)
Dank voor de tip!
Ik heb nu 2.9.0, dus 2.8.1 zou oke moeten zijn?
En dan ook de naze weer flashen?
https://github.com/betaflight/betaflight/releases
[...]
Het kan niet missen dat dat in elk geval niet goed ingesteld is, dat ik dat over het hoofd zag.Sensoren zouden dan kruislings gelinkt zijn lijkt me. In acro is de acc meter uitgeschakeld nietwaar? Dus dat zou normaal moeten werken idd.
Ik schrok er nogal van dat ik hem moeilijk terug kreeg dus ik ben meteen gestopt
Dus inderdaad daarna opnieuw flashen
Thnx! Gaan we doenHashtag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:12:
[...]
In de laatste BetaFlight configurator kon ik geen flight mode kiezen, dat bleef een leeg vlakje. In 2.8.1 kan ik dat wel.
Helaas weer regen in het vooruitzicht

Zelfbouw is hartstikke leuk, maar de stabiliteit en vliegduur van een Phantom 3 ga je niet redden. En aangezien dit voor een videoplatform toch wel gewenst is... (ervaring deskundige hier)Gadgeteer schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:02:
[...]
Het is helaas zo dat ik geen budget heb voor een DJI (anders was de keuze niet zo moeilijk).
Ik zal het zelfbouw verhaal ook eens proberen uit te pluizen. Misschien kan ik zelf een degelijke camera drone bouwen als ik voldoende informatie kan vinden. Wellicht iets wat ik gedurende de winter moet gaan doen, rustig alles uitzoeken en in etappes bestellen, kost het ook niet in een keer zoveel.
GPS en altitude hold, redelijke vliegtijd en afstand, dat zijn zomaar wat eisen die je denk ik wel aan een camera drone mag stellen. Daarnaast zou het prettig zijn om via 5.8Ghz fpv op een monitor te kunnen kijken...
Bespaar jezelf de teleurstelling en spaar voor een Phantom. Uiteindelijk kost zelfbouw evenveel of meer voor minder kwaliteit.
Racers is imho een ander verhaal. Daar kan je met zelfbouw mooie resultaten halen. Dat is dan ook gelijk de charme.
Default blanke hetero

Wellicht moet ik eens gaan kijken naar een meer degelijke soldeerbout

Edit: En inmiddels probeer ik hem al 30 minuten aan de praat te krijgen. Baseflight registreert de Naze32 niet meer, ik heb al 3 USB kabels, 3 poorten en een tweede geprobeerd. Morgen zal ik testen of hij wel reageert via de Rx, voor nu ben ik even klaar. ...Ik had de drivers niet geinstalleerd

[ Voor 33% gewijzigd door Sumerechny op 20-07-2016 23:06 ]
Ik begrijp het niet helemaal..Hashtag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:12:
[...]
In de laatste BetaFlight configurator kon ik geen flight mode kiezen, dat bleef een leeg vlakje. In 2.8.1 kan ik dat wel.
Ik heb de configurator verwijderd, op de site de oudere versie aangeklikt. Dan kom ik op dezelfde uit.
Dus ik dacht oke, gewoon 2.8.1 flashen. Ik connect, maakt verbinding. Ik ga bv naar configuration of pid tuning en dat blijft hangen, onder blijft hij errors tellen. Ik flash nog een oudere firmware, dan laad hij wel alles maar kan ik nog geen pid controller kiezen, enkel blanco, float en integer.

2.8.1 geeft mij een waiting for data error, andere versies het PID controller probleem
[ Voor 20% gewijzigd door Mutatie op 21-07-2016 07:50 ]
Ooh, ik las her en der dat je kan kiezen tussen verschillende, float, rewrite, PID1, 2, 3 MW2.3 etc dus ik dacht er mist wat. Ik vind het nog een beetje vaag, lastig duidelijke info te vinden.Radiance schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 07:40:
Float is LuxFloat en Integer is MultiWii rewrite, dat zijn dus de PID controllers. Correct me if I'm wrong
Het is volgens mij pas sinds 2.8.1 of 2.9 veranderd en ik was dus eerst ook aan het zoeken waar MultiWii en LuxFloat waren gebleven.
Hmm, ik ben ook zeker geen soldeerheld, maar de kabels van de esc af gaat altijd super easy en zeer snel. Pre-tin je de punt? Als deze niet lekker geleid wordt ie niet warm en smelt de tin op de esc niet. Dat is het enige wat ik kan verzinnen. En wat voor punt gebruik je?Sumerechny schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:55:
Deze avond een kleine twee uur bezig geweest om de vorige build te strippen en weer op te bouwen met FPV. Ik moet zeggen dat het solderen me nog steeds niet goed afgaat.... In eerste instantie was ik van plan om de motoren direct op de ESC te solderen maar het duurde voor mijn gevoel te lang voordat de draad los liet van de ESC.
Wellicht moet ik eens gaan kijken naar een meer degelijke soldeerbout
Iemand nog een over, mag zonder afstandsbediening ed, die heb ik er niet uit woede achteraan gegooid.
(http://www.hobbyking.com/...ackage_EU_Warehouse_.html)
Helaas zijn de runcams niet in de aanbieding, maar voor het geld wat deze nu kost kan het alleen maar meevallen
Wow dat is gewoon 1 op 1 een cloon van de JScam seriesnoobgrinder schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:41:
Met de kortingen bij hobbyking heb ik een actioncam bestelt voor maar €36,40.
Helaas zijn de runcams niet in de aanbieding, maar voor het geld wat deze nu kost kan het alleen maar meevallen
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Klopt, ik las ook dat je gewoon de laatste firmware van de JScam er op kan flashenShunt schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:42:
[...]
Wow dat is gewoon 1 op 1 een cloon van de JScam series
Vanochtend samen met een maat er ook 1 meegepakt.noobgrinder schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:41:
Met de kortingen bij hobbyking heb ik een actioncam bestelt voor maar €36,40.
Ik heb inderdaad tin op de punt zitten. De punt zelf is klein en vlak, ik heb begrepen dat die meer hitte overdraagt dan de pen-punt. De bout zelf is alleen zeer goedkoop, hij schommelt ook erg in temperatuur. Het ene moment is het handvat nauwelijks vast te houden en doet hij het als een malle, het volgende moment duurt het een paar seconden voordat het tin smelt. Wellicht had ik meer dan acht euro moeten besteden aan een budget soldeerboutSensei_D schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:28:
[...]
Hmm, ik ben ook zeker geen soldeerheld, maar de kabels van de esc af gaat altijd super easy en zeer snel. Pre-tin je de punt? Als deze niet lekker geleid wordt ie niet warm en smelt de tin op de esc niet. Dat is het enige wat ik kan verzinnen. En wat voor punt gebruik je?
Inmiddels de FPV aan de praat, mijn zoontje vindt het ook geweldig met z'n twee jaar

Edit: Bij gebrek aan geschikte mount dit geimproviseerd

Voor wie het zich afvraagt, ik let nog niet op gewicht
[ Voor 15% gewijzigd door Sumerechny op 21-07-2016 15:21 ]
Kan dat ijzerdraad geen contactpunten raken tijdens het vliegen door vibraties?Sumerechny schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:13:
[...]
Bij gebrek aan geschikte mount dit geimproviseerd
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou er voor de zekerheid wat krimpkous omheen doen.
Ik had het inderdaad in mijn achterhoofd, ik ga er isolatietape omheen plakken en goed in de gaten houden. Ondertussen ga ik een mooie 3D mount opzoeken om te printen.noobgrinder schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:30:
[...]
Kan dat ijzerdraad geen contactpunten raken tijdens het vliegen door vibraties?
Ik zou er voor de zekerheid wat krimpkous omheen doen.
Edit: Inmiddels heb ik tussen de klusrommel nog smalle tyraps gevonden, dat lijkt me toch iets verstandiger

[ Voor 11% gewijzigd door Sumerechny op 21-07-2016 16:26 ]
Ik zit zelf met een type die toch wel een erg grote kijkhoek heeft en dat werkt soms wat verwarrend voor mijn gevoel. (deels omdat ik een Skyzone bril gebruik en deze is 16:9 en rekt het beeld wat uit.)
PSN ID: Ancta
Zoals je al aan geeft gaat het om de combi van bril en lens. Een wilde angle lens zal op een Fatshark minder fijn zijn dan op goggles met een 5" scherm en hoge resolutie.Ghostley schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:28:
Wat is bij de mensen hier eigenlijk het meest gebruikte soort lens voor de fpv cam?
Ik zit zelf met een type die toch wel een erg grote kijkhoek heeft en dat werkt soms wat verwarrend voor mijn gevoel. (deels omdat ik een Skyzone bril gebruik en deze is 16:9 en rekt het beeld wat uit.)
Ik gebruik een 4,5" scherm in mijn goggles icm een standaard lens, dat voelt toch wel een beetje alsof je door een koker zit te kijken. Als voordeel laat het wel veel details op wat grotere afstand, zodat je takken en zo eerder ziet.
Edit setup:
Sony Super HAD 600 TVL chip met standaard 2,8mm lens.
Goggles 4,5" 800x480px lcd, en een 3x fresnel lens (meen ik).
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 21-07-2016 23:08 ]
Precies dat. Ik had eerst een los display en daarbij werkte m'n grote kijkhoek prima.
Ik zie veel 2.5mm voorbij komen, maar ook 2.8mm zoals jouw setup waar ik naar neig, maar weet niet of er te veel van de zijkanten afvalt. Maar eens beide types bestellen.
PSN ID: Ancta

[ Voor 20% gewijzigd door Qualixo op 22-07-2016 11:19 ]
Gisteravond Betaflight 2.9 op mn naze32 acro gezet. Blheli op mn afro30A ESC's.
Vanmorgen testvlucht, vliegt stabiel.
Alleen een probleem met yaw. Flink uitslaan met de stick met de klok mee gaat aardig, tegen de klok in vallen 2 props stil en wil hij tuimelen/vallen.
1 motor werd ook best heet, korte vlucht daarna weer niet.
Iemand een idee?
Het is een grotere quad, 500mm, 1000kv motoren, gemfan slowfly 9x4,7 props. Zou Blheli er iets mee te maken hebben, of rates?
Nu dus ook active braking als het goed is, merk dat de motoren sneller stoppen, sneller wisselen van snelheid, zou het daar mee te maken kunnen hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 22-07-2016 11:38 ]
Ik ben mijn eerste compleet build aan het voorbereiden en zou graag FPV met redelijk wat OSD info willen.
Hiervoor wil ik onderstaande componenten combineren:
Racing F3 Flight Controller 10DOF Deluxe met gps en osd
http://www.banggood.com/S...Multirotor-p-1032603.html
Runcam Swift 600TVL
http://www.banggood.com/R...ml?p=9M311810271272014125
Eachine ET600 5.8G 32CH 600mW
http://www.banggood.com/E...ml?p=OY2106728901201408U4
hoe de connectie volgens mij moet is
van de FC naar de OSD (alle sensor info + eigen 5volt aansluiting van de OSD module)

van de OSD module naar de Cam (video in 1 signaal draad niet de ground aansluiten denk ik)
Van de OSD module naar de VTX (video out 1 signaal draad ook weer niet de ground denk ik)

De VTX in dit geval krijgt al stroom direct via de battery balance plug connector.
Dan krijgt alleen de Cam nog geen stroom dus hier van de PWD 12v naar de resterende Ground plug en 5-17v plug? dus de rechtse 2 pins van de 3?

Is zo een combo dan goed aangesloten? het verwarrende voor mij zijn de ground draaden bij de video signaal draaden die uit de osd komen en naar de cam en vtx.
Je voedt het vanaf 1 plek (of je gebruikt de uitgangsvoeding van je VTX, in het geval van de eachine is dat helaas slechts 4.2V, of ze moeten dat wat aangepast hebben). Je kan ook gebruik maken van een 12V aftap punt van je PDB. Zet er wel een LC filter tussen als deze nog niet op je PDB aanwezig is.
Check deze guide, daar staat een aansluit schema met een Naze32 als voorbeeld.
https://oscarliang.com/fpv-guide/
extra link:
https://oscarliang.com/be...-on-screen-display-video/
[ Voor 8% gewijzigd door cavey op 22-07-2016 15:25 ]
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met betaflight 2.9. Acro mode doet het prima, maar in horizon mode wiebelt hij als een malle. Ook je probleem met configuration tab wat op loading blijft met versie 2.8.1 heb ik ook.Mutatie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:01:
Ik ben teruggegaan naar betaflight-configurator versie 1.3. Hier lijkt alles wel goed te werken, maar ik heb nog geen testvlucht kunnen doen door het slechte weer.
Eergisteren heb ik hier in de buurt (Drenthe) een veldje opgezocht om Acro te leren, en dit ging me bijzonder goed af. Het "gevoel" wat je hebt met bijv. FPV-Freerider komt redelijk overeen met het echte werk. Aan het einde van de vlucht helaas gecrasht in het hoge gras (gelukkig zonder schade). En ja hoor, dan kom je er achter dat je vergeten bent de buzzer aan te sluiten. Daar liep ik dus met 32 graden in een groot veld, vol in de zon te zoeken naar mijn quadje. Na ongeveer 30 minuten heb ik hem gelukkig gevonden, maar ik denk dat voorbijgangers dachten: is die grote idioot (bijna 2 meter) nou naar pokemons aan het zoeken in deze hitte
Al met al weer een leerzaam dagje. Acro vliegen voelt als een bevrijding als je alleen angle/horizon gewend bent. Nu nog even uitzoeken hoe ik de buzzer van dit bordje aan sluit op de Naze32.
Ook het opkrikken van de VTX van 25mw naar 600mw heeft enorm geholpen. Ik heb nagenoeg geen storing meer gehad op mijn scherm.
Ik zie net dat het tabje Pid Tuning niet werkt met betaflight configurator 1.3. Het lijkt mij het meest verstandiger om de oscillatie aan te pakken (of zover mogelijk te reduceren), dan om een oude firmware&configurator te gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Jodel op 22-07-2016 16:46 ]

[ Voor 22% gewijzigd door Qualixo op 22-07-2016 16:09 ]
Is voor zoiets meer animo?
Yes zeker!lasharor schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:30:
Wellicht is het nog een keer leuk om een soort meeting te organiseren. Zeker met het mooie weer nu lijkt het me leuk om met de andere leden hier een paar rondjes te vliegen.
Heb vanavond dezelfde settings op m'n quad gezet als in rotor riot joshua's quad tuning filmpje. Goeiedag wat scheelt dat een hoop.
Van een slak is het naar een direct gestuurd monster gegaan.
Heb ook meteen geleerd om de disarm schakelaar altijd te gebruiken. Quad in heuveltje gecrashed, wilde m weer op het vlakke zetten. Bij het oppakken schoof m'n throttle naar vol gas. Aardige snee in m'n duim en schaafwonden op m'n knokkels.
met alles wat na te lezen, is onderstaande een correcte aansluiting?cavey schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:25:
Over het algemeen moeten VTX/OSD/Camera een commonground hebben voor het video signaal.
Je voedt het vanaf 1 plek (of je gebruikt de uitgangsvoeding van je VTX, in het geval van de eachine is dat helaas slechts 4.2V, of ze moeten dat wat aangepast hebben). Je kan ook gebruik maken van een 12V aftap punt van je PDB. Zet er wel een LC filter tussen als deze nog niet op je PDB aanwezig is.
Check deze guide, daar staat een aansluit schema met een Naze32 als voorbeeld.
https://oscarliang.com/fpv-guide/
extra link:
https://oscarliang.com/be...-on-screen-display-video/

Absoluut!lasharor schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:30:
Wellicht is het nog een keer leuk om een soort meeting te organiseren. Zeker met het mooie weer nu lijkt het me leuk om met de andere leden hier een paar rondjes te vliegen.
De power en ground van de camera gaat naar de 5V out van je VTX en de ground van de camera splits je dan en daarvan gaat de aftakking rechtstreeks naar de ground op de PDB samen met de ground van je VTX.Vortexmerc schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 07:23:
[...]
met alles wat na te lezen, is onderstaande een correcte aansluiting?
[afbeelding]
Voor de rest klopt ie wel geloof ik.
hmmm dus dat zou dit worden dan, is het niet goed om de cam apart te voeden? dan word de vtx ook minder warm mss.Radiance schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 11:03:
[...]
De power en ground van de camera gaat naar de 5V out van je VTX en de ground van de camera splits je dan en daarvan gaat de aftakking rechtstreeks naar de ground op de PDB samen met de ground van je VTX.
Voor de rest klopt ie wel geloof ik.
wel raar dat die 5v ground naar de 12 ground gaat.

https://radiance-fpv.nl/w...th-FPV-gear-schematic.png
Ik meende dat er gewoon een gezamelijke ground is, maar ga dat een keer doormetenRadiance schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:25:
Bij mij zit het zo aangesloten alleen moet ik in deze afbeelding de splitsing nog maken in van de camera ground naar de pdb.
https://radiance-fpv.nl/w...th-FPV-gear-schematic.png
Gefeliciteerd met je verjaardag
Heb ook een aantal reviews gelezen en beide quads scoren aardig
\O/ weeeee =[specs]=
Ze moeten allemaal op een common ground aangesloten worden had ik begrepen en de uart2 van de F3 is een common ground, dat heb ik doorgemeten. De ground van van de power out van de VTX is dat niet dus dan moet die ground van de camera ook nog naar een andere common ground, in mijn geval die van de PDB dus. Dat is met de Foxeer 25/200/600 switchable vtx.BoAC schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:30:
[...]
Ik meende dat er gewoon een gezamelijke ground is, maar ga dat een keer doormeten
Gefeliciteerd met je verjaardag
Ik heb het getest om de camera op de vtx aan te sluiten zonder splitsing zoals het schema in de afbeelding die ik linkte nu dus is maar dan viel de osd weg als je gas geeft. Dat wordt omschreven in de guide van oscar Liang die Cavey gelinkt had.
Bedankt voor de felicitatie!
Btw, ik ben ook voor een meeting! Lijkt me onwijs leuk en kan vast een hoop leren van jullie.
ok schema weer aangepast en geupdate, nu heb ik de 12v lijn van de pwd stroom laten geven aan de vtx en cam en daarvan de ground gebruikt bij de 2 als ook bij de video in en out signalen:Radiance schreef op zondag 24 juli 2016 @ 00:27:
[...]
Ze moeten allemaal op een common ground aangesloten worden had ik begrepen en de uart2 van de F3 is een common ground, dat heb ik doorgemeten. De ground van van de power out van de VTX is dat niet dus dan moet die ground van de camera ook nog naar een andere common ground, in mijn geval die van de PDB dus. Dat is met de Foxeer 25/200/600 switchable vtx.
Ik heb het getest om de camera op de vtx aan te sluiten zonder splitsing zoals het schema in de afbeelding die ik linkte nu dus is maar dan viel de osd weg als je gas geeft. Dat wordt omschreven in de guide van oscar Liang die Cavey gelinkt had.
Bedankt voor de felicitatie!![]()
Btw, ik ben ook voor een meeting! Lijkt me onwijs leuk en kan vast een hoop leren van jullie.

hopelijk is het zo goed.
Trouwens, dit is wellicht iets makkelijk en beter te doen met tiewraps. Een goed trucje is om een hele tiewrap te nemen die door de gaatjes te duwen en vervolgens het kopje`van een andere gebruiken om het allemaal bij elkaar te houden.Sumerechny schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:13:
[...]
Ik heb inderdaad tin op de punt zitten. De punt zelf is klein en vlak, ik heb begrepen dat die meer hitte overdraagt dan de pen-punt. De bout zelf is alleen zeer goedkoop, hij schommelt ook erg in temperatuur. Het ene moment is het handvat nauwelijks vast te houden en doet hij het als een malle, het volgende moment duurt het een paar seconden voordat het tin smelt. Wellicht had ik meer dan acht euro moeten besteden aan een budget soldeerbout![]()
Inmiddels de FPV aan de praat, mijn zoontje vindt het ook geweldig met z'n twee jaar. Vanavond hebben we bezoek, hopelijk daarna tijd om even op en neer te gaan in de tuin!
Edit: Bij gebrek aan geschikte mount dit geimproviseerd
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je wel relatief veel tiewraps nodig maar het ziet er imo wel beter uit en is nog stevig ook
Ik zou het LC filter eruit halen, en de cam V+ aansluiten op de 5v aansluiting die uit je VTX komt. Dan heb je in de meeste gevallen al prima filtering.Vortexmerc schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:46:
[...]
ok schema weer aangepast en geupdate, nu heb ik de 12v lijn van de pwd stroom laten geven aan de vtx en cam en daarvan de ground gebruikt bij de 2 als ook bij de video in en out signalen:
[afbeelding]
hopelijk is het zo goed.
[ Voor 18% gewijzigd door lasharor op 24-07-2016 11:51 ]

tegelijk met lasharor gepost
[ Voor 18% gewijzigd door Vortexmerc op 24-07-2016 12:06 ]
Ik weet niet welke OSD je gaat gebruiken maar ik denk dat de gemiddelde VTX dat niet zo leuk vind. De meeste OSD's gebruiken nogal veel energie.Vortexmerc schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:52:
ofwel is het zo met door de 5 volt lijn te gebruiken van de VTX out naar de osd en cam en daarvan de ground te gebruiken overal:
[afbeelding]
tegelijk met lasharor gepostdenk dat dit laatste wel de beste aansluiting is. met of zonder lc filter moet ik maar eens testen.
Die kan je denk ik beter op je PDB laten zitten.
Na een kleine crash bleek een ESC kapot te zijn en kon ik weer naar huis...volgens mij is er direct ook een motor overleden
Vandaag 10 minuten in de auto gezeten om daarna weer binnen 15 minuten naar huis te gaan met dit:Sumerechny schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:43:
Na een paar kleine FPV sprongen in de achtertuin zojuist naar mijn vliegstek toegelopen. Daar mijn eerste FPV vlucht gemaakt, een volle 30 seconden...tot het signaal wegviel.
Na een kleine crash bleek een ESC kapot te zijn en kon ik weer naar huis...volgens mij is er direct ook een motor overleden

Dan moet ik niet mopperen over een wandeling van drie minutenlasharor schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:34:
[...]
Vandaag 10 minuten in de auto gezeten om daarna weer binnen 15 minuten naar huis te gaan met dit:
[afbeelding]
Ik krijg geen verbinding meer met mijn radio. Dus wellicht dat de ontvanger het begeven heeft. Voor de rest lijkt alles te werkenSumerechny schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:46:
[...]
Dan moet ik niet mopperen over een wandeling van drie minuten. Doet alles het nog wel? Mijn ZMR heb ik al meermaals voor meer dan de helft uit de modder getrokken zonder noemenswaardige schade namelijk.
Jep, die 501 is een mooi stabiel ding en een fraai RTF model.Energy99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 00:02:
Ik wil het liefst een RTF quadcopter kopen maar zit nu even te twijfelen tussen de Hubsan H501S en de Hubsan X4 H502S.
Heb ook een aantal reviews gelezen en beide quads scoren aardigNu heeft de H501S een 1080P camera en is brushless en de H502S een 720P camera (brushed). Nu heb ik niet denderend veel ervaring met vliegen en hoor vaak dat je dan van brushless quads af moet blijven.. Heeft iemand ervaring met deze 2 quads en is het de moeite om voor de brushless versie te gaan?
Brushless is het best, geen brushed kopen.
501s zou ik kiezen.Energy99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 00:02:
Ik wil het liefst een RTF quadcopter kopen maar zit nu even te twijfelen tussen de Hubsan H501S en de Hubsan X4 H502S.
Heb ook een aantal reviews gelezen en beide quads scoren aardigNu heeft de H501S een 1080P camera en is brushless en de H502S een 720P camera (brushed). Nu heb ik niet denderend veel ervaring met vliegen en hoor vaak dat je dan van brushless quads af moet blijven.. Heeft iemand ervaring met deze 2 quads en is het de moeite om voor de brushless versie te gaan?
Niet ergens iets van kortsluiting gehad? In je pcb ofzo?Sumerechny schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:52:
Weet iemand wellicht of met het doorbranden van de ESC de vTx ook gestoord kan worden? Ik verloor vanmiddag dus vrij spontaan signaal op zo'n 30 m én en was een ESC + motor doorgebrand.
Volgens mij niet, de ESC was daadwerkelijk ontploft (beetje een overstatement maar ik weet zo snel geen beter woord) het frame was daar ook beschadigt door kortsluiting. Inmiddels heb ik reserve onderdelen geïnstalleerd en doet alles het weer.Hashtag schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:52:
[...]
Niet ergens iets van kortsluiting gehad? In je pcb ofzo?
Ik dacht dat er wellicht een voltage drop zou kunnen zijn door de ESC beschadiging. Door deze drop even geen beeld meer.
Ik heb een Turnigy 9x. Ik sloot m aan met 3.5mm jack en zag dat de waardes op en neer weergeven.
Op alle Simulators schiet quadcopter weg of wobbelen ze echt net als in de echt met mijn zmr250 op horizon mode.
Hoe krijg ik dit waarden op normaal?
Ik kan nergens schema van deze 9x op normale stand voor quad X
Waar haal jij vandaan dat dit maar 30A is? Op internet zie ik dat 14 AWG tot 80A gaat.MsG schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:13:
Wat voor wire gebruiken jullie voor de batterijconnector? Ik zie veel AWG 14 maar dat is maar rond de 30A. Maar je moet toch van het totaal uit kunnen gaan? Dat zou bij mij met mijn 20A ESC's in burst bijv. 4 X 25A kunnen zijn, oftewel 100 Ampere. Dan kom ik eerder bij AWG 10 uit, maar die zie ik niet echt.
Beter koop je zoiets trouwens: http://www.banggood.com/M...ultirotors-p-1049051.html
Denk dat 10AWG problematisch wordt. Heb ook een Matek bord gezien met lange + & - strip daar zou het makkelijker op passen en een centrale ground
PUNT .
Koper kabel is gewoon een aaneen schakeling van in serie weerstand per meter afhankelijk van dikte en legering en zuiverheid. Het is zeer lage weerstrand , maar met grote stromen krijg je toch een spanings val.
Is je massa punt niet centraal zal stukje massa waar de zwaarstroom doorheen gaat spannings val net zo grillig als de stroom er doorheen.
En ja als een ECS de geest geeft kan inductie impuls op de voeding leveren als spannings piek tot ver boven de 28V wat VTX aankunnen .
Zo ook dampening light , waar bij bepaalde motoren wat heviger kan zijn.
Meeste ESC hebben elco condensator over de voeding aansluiting. Maar little bee bijvoorbeeld niet .
Mijn ZMR PDB heeft elco punten voor elke ESC.
Daar mee de dikte van de draden naar ESC en naar de motoren zijn ook belangrijk als te dun dan worden ze warm maar ook spannings val.
Mijn Flip260 is niet een nette bild dus gisteren ondervonden door optionele losse draad dat even bij agressieve move door prop werd gegrepen en voor niet ze nette de_ pin uit de stekker van RX gerukt werd en paar FC pinnen krom trok. En power van OSD trok die ook de FC voed.
Crash dus . Ging op dat moment niet snel en niet hoog . Was vlak na 180 back flip voor extreeem bocht werk.
Dus misschien de build toch maar fatsoenlijk afwerken ipv alleen maar vliegklaar en vliegen.
Ook met teveel racers tegelijk bezig .
Anakin gaar
Anakin club racer
Mixuko
Schrieker
Ouwe ZMR250
Heb SPRacer EVO maar mijn broer heeft problemen
Mogelijk noisy MPU6500 gyro
We gaan nu voor de Cyclone F3 met MPU6050 met SPI chip interpconnect.
Low noise gyro en snellere interchip verbinding voor nog strakkere looptimes met behoud van gyro.
De Club racer tweede hands heb ik cam en OSD voor nodig .
Eerste candidaat om FPV klaar te maken.
Mixuko of ZMR heb maar 4 cobra , die 2100KV passen beter bij de grotere ZMR250. Twijfels , wat onderdelen besteld om twee racers af te maken.
Mixuko & Shrieker zijn krappe tot zeer krappe builds , vooral de shrieker daar moet ik dus mini componenten voor regelen en dat is voor latere zorg.
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.