[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 9 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb er onlangs een overgenomen (met USB) van een andere tweaker via Vraag&Aanbod. Ik had daarbij eigenlijk dezelfde vraag, en die tweaker had nog een goede tip. Hij had een goedkope extra raspberry Pi in gebruik voor de OTGW, en daar ook domoticz op draaien. Domoticz heeft de mogelijkheid andere devices op een andere domoticz instance te benaderen, dus zo kan ook een USB OTGW via het netwerk met de primaire domoticz gebruikt worden :)

Zie: https://www.domoticz.com/wiki/Setting_up_Device_sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
perfect! ik heb nog wel een raspberry liggen :)

Nu eens vraag&aanbod afstruinen...

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb zelf een marktplaatsopdracht ingesteld. Kostte een maand of 8, maar toen had ik er één hoor! Aanbod is niet groot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van mij zit inmiddels ook in elkaar. Ik heb het ontwerp van maxnl gekoppeld via een ESP8266.

De WiFi verbinding werkt na kleine opstartprobleempjes perfect.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat er geen communicatie is tussen boiler en OTGW. Als ik via de diagnostics het voltage uitlees kom ik tot 0V. De thermostaat geeft hier 2 waarde tussen de 0,9 en 1,8 V.

Ik denk dat er een probleem is met de hardware. Kwam er in eerste instantie achter dat de optocoupler verkeerd om zat. Die zit inmiddels goed en verkeerd om plaatsen zou andere zaken beschadigd kunnen hebben al verwacht ik dat niet.

Heeft iemand misschien dit ook meegemaakt of tips waar te zoeken? Alle diodes en weerstanden ben ik nog even nagelopen en daar lijkt het niet te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Het is een aantal keer voor gekomen dat de door Conrad geleverde weerstanden niet de waardes hadden die het zakje noemde.
Daarnaast heb ik een keer de transistor verkeerd geplaatst.
Ook de polariteit van de condensatoren is belangrijk.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Tnx Matis.
Bij mij zaten alle componenten los in een zakje en heb ik de waardes maar ff opgezocht dmv het bekende tabelletje voor weerstanden. (misschien dat ik daar een foutje mee heb gemaakt)
Mijn error's zijn in ieder geval wel weg!
Ik dat een USB kabeltje van 1 van mijn CubieTruck's gehaald en die geprobeerd.
Toen waren alle Error 03 en Error 04 meldingen weg!
Nu alleen het buitensporige gedrag dat ie op de ketel blijft stoken en op de Chrono in de woonkamer geen signaal meer geeft. (als ik 'm zonder de OTGW aansluit doet ie het wel goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Heb je de OTGW wel op de OpenTherm aansluiting aangesloten? Niet per ongeluk op de aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Yup... Ik heb mijn Intergas er nog speciaal voor geopend en zitten netjes op pin 11 en 12 aangesloten intern. (OT)
Zie hier op pagina 46.
(ik heb de 36/30 HR)
Het maffe is dat ie het eerst netjes 1,5 week goed gedaan heeft en daarna het hoekje om gegaan is.
Wat dan weer wel apart is, is dat hiermee tegelijk mijn USB-kabel ook het hoekje omgegaan is ondanks dat ie op dat moment niet eens aangesloten was. (was nog ff onderdelen voor mij Pi bij elkaar aan het rapen)

[ Voor 17% gewijzigd door ]Byte[ op 05-11-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
]Byte\[ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:10:
Ben nog steeds druk zoekende waarom mijn OTGW helemaal uit zijn plaat gaat en de ketel van de muur afstookt zodra ie aan gaat.
(1,5 week goed gedraaid...)
Ik ben ben al wel zo ver dat het 'm in de aansturing vanuit de PIC zit. Nu alleen nog de 'waarom'...
Ik ga morgen maar eens een nieuwe (voorgeprogrammeerde) PIC bestellen bij Kiwi.
dit probleem heb ik ook. Daarom (helaas) de OTGW er maar tussenuit gehaald. Al 2x gehad dat ik 's morgens beneden kwam en het hier 26gr was. Onverklaarbaar voor mij. WIj hebben een Nefit Proline XT ketel. Welke heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
Volgens mij is een fallback van OpenTherm dat hij, als er een protocol timeout is, overgaat op aan/uit. Dus als je de bus hoog trekt als gevolg van een kapotte transistor, dan zal je ketel dus op basis van aan/uit gaan opstoken.

Er zitten in het schema namelijk een aantal transistors die dit wel kunnen veroorzaken. Wellicht is de overgang van hoog laag niet helemaal OK (bijvoorbeeld een verkeerde weerstand ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickyNick
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:34
cville schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Dat heb ik ook gelezen maar mijn interpretatie was dat hij hier de uiterste toegestane waarden opgeeft. In ieder geval heb ik zoals hierboven beschreven, de spanning met en zonder belasting laten zien. Daar zit bijna geen verschil tussen [maar 19mV]. De belasting was ongeveer 80% van de maximaal toegestane belasting dus ik heb een range van 0-80% afgedekt.
Volgens de schemabeschrijving van de gateway is de spanning niet kritisch:
The actual voltage on the points marked "+24V" is not very critical. It should be somewhere between 20V (maximum Opentherm line voltage + a small margin for the line driver) and 35V (the maximum allowed input voltage for the LM7805). Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Intergas 36/30 HR.
Maar omdat jij het al twee keer heb gehad, hoe heb jij dat de eerste keer opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
]Byte\[ schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:17:
[...]
Maar omdat jij het al twee keer heb gehad, hoe heb jij dat de eerste keer opgelost?
uitzetten van de OTGW en daarna weer aangezet. Helaas geen structurele oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
Ik lees overal dat de OTGW ook de buitentemperatuur kan lezen dmv een sensor. Nu heb ik hier een sensor liggen maar ik zou absoluut niet weten waar ik die nu mee moet verbinden.

Kan iemand me hiermee helpen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
tweak_IggY schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:18:
Ik lees overal dat de OTGW ook de buitentemperatuur kan lezen dmv een sensor. Nu heb ik hier een sensor liggen maar ik zou absoluut niet weten waar ik die nu mee moet verbinden.

Kan iemand me hiermee helpen? :)
Het component luistert naar de naam DS18B20 of DS18S20.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Ik haalde de data van een weerstation in de buurt, over internet (Weather Underground). Was een weerstation van een paar honderd Euro :*) (Davis Vantage nogwat). Geen idee met welke software je de OTGW gaat gebruiken, maar met de default 'otmonitor' software is het erg makkelijk om de buitentemperatuur waarde gevuld te krijgen.

Ik gebruikte onderstaand PHP-scriptje wat ik elk kwartier via een cronjob liet draaien:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php 

//Call the .php script like this: http://192.168.1.25/wu.php?station=pws:PUTSTATIONHERE&key=PUTKEYHERE
$station_id = $_GET["station"]; //Station ID should look like 'INORTHHO23' (might need 'pws:' in front of it)
$api_key = $_GET["key"]; //This is the API key given to you by Weather Underground

//weather by station ID
$json_string = file_get_contents("http://api.wunderground.com/api/".$api_key."/conditions/q/".$station_id.".json"); 
$parsed_json = json_decode($json_string); 
$temp_c = $parsed_json->{'current_observation'}->{'temp_c'};

echo "Current temperature is: ${temp_c}\n";

// Define a timeout for the HTTP-requests (5sec)
$arContext['http']['timeout'] = 5;
$context = stream_context_create($arContext);

//Put in thermostat through otmonitor/OTGW
file_get_contents("http://192.168.4.11:8080/command?OT=${temp_c}", 0, $context);
?>

Script haalt de data van Weather Underground binnen (even registreren voor een gratis API-key, zie ook hier) en pompt het dan in de otmonitor software (regel 19). Ik kon hiermee op mijn iSense thermostaat de buitentemperatuur zichtbaar krijgen.

Een DS18B20 schijnt inderdaad ook te kunnen, maar waarom moeilijk doen met draden trekken e.d., als je dit soort informatie gewoon van het internet erin kunt schieten?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2016 19:48 ]

• Duci
  • Niet online
Cool. :) Ik heb eindelijk mijn vervangende printtrafo binnen (wat vertraging bij Conrad omdat een ander artikel in mijn bestelling maar bleef vertragen), dus van het weekend kan ik wellicht eindelijk mijn ESP vanaf het bordje poweren en de boel met Domoticz koppelen. Dan even bekijken of ik hetzelfde via Domoticz kan regelen (vast wel), want het lijkt mij wel handig om op de Isense zowel de binnen als buitentemp te kunnen zien. :)

• tweak_IggY
Ik gebruik domoticz op en raspberry. Kan ik vanuit daar ook de OTGW updaten? Lijkt me wel toch? :)

• ThinkPad
Geen idee, ik heb de OTGW nooit gebruikt met Domoticz.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
tweak_IggY schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:45:
[...]

Ik gebruik domoticz op en raspberry. Kan ik vanuit daar ook de OTGW updaten? Lijkt me wel toch? :)
Nee. Domoticz ziet gewoon incoming sensors. Meer niet.
Wat wel kan (maar niet getest) is dat je otmonitor draait, dan zou het via een http interface moeten kunnen. Maar zoals met alles; do not try to fix it if it works. ;)

/edit
Wat anders. Weet iemand of het mogelijk is met OTGW een binnentemperatuur waarde van een iSense te overschrijven? Dat zou vet zijn. iSense naar de meterkast, en met domotica de gemeten temperatuur overschrijven op de iSense. Hele ding is dan uit het zicht, maar doet wel zijn modulerende logica. En dan kan ik op de plek van de thermostaat een mooi tablet hangen :)

(nee, ik zie het vooralsnog nog niet zitten om met OTGW alles zelf te gaan doen waar Remeha al jaren mee bezig is en dat waarschijnlijk veel beter doet. Daarnaast, backup if domotica fails, thermostaat volgt dan gewoon klokprogramma)

[ Voor 40% gewijzigd door UltraSub op 17-11-2016 12:19 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

tweak_IggY schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:45:
[...]

In Domoticz zelf zit geen update knop zoals bij de RFXCom als je dat bedoelt.

Sinds ik hem heb (eind vorig jaar) staat de laatste versie van 20 oktober 2015 erop.
Daarna is er naar mijn weten geen andere meer uitgekomen.

http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Draai OTWG via usb op een raspberry. Op die raspberry draait otmonitor. Domoticz connecteert naar de relayserver, en ontvangt alle sensors. Bij het configureren van mqtt viel me op dat er geen messages op de bus werden gezet, en na verder onderzoek dat er eigenlijk in de webinterface helemaal nergens data te zien is. Het lijkt wel alsof alleen de relay server werkt. Maar otmonitor zelf niet. (Zie hem wel connecten op mqtt dus, maar er komt nooit iets langs). Grafieken zijn leeg. Status is leeg. Message log laat wel constant data zien.

Ik zie iets simpels over het hoofd waarschijnlijk. Maar wat.

Bingo:
ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Thanks ThinkPad ;)

[ Voor 7% gewijzigd door UltraSub op 20-11-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Gister de trafo vervangen voor het grotere model, zoals in dit topic aangegeven. Ik heb nu dus de grotere trafo en de RECOM DC/DC converter.

Helaas krijg ik met geen mogelijkheid die ESP-12 met ESP-link stabiel. Heb versie 2.1.7 en 2.2.3 geprobeerd, beiden hebben vage problemen zodra ik ze bij de ketel hang. Aan de keukentafel lijkt het gewoon prima te werken en is alles stabiel, maar als ik het op zolder naast de ketel hang dan wil de ESP12 geen verbinding meer maken met het AP, of hij geeft veel timeouts.

2 opties; de ketel doet iets waardoor de OTGW de ESP stoort, of het AP zit gewoon te ver weg. 8)7 Heb een antennetje besteld voor de ESP-07. Hoop dat dat wat helpt.. Is wel een lang traject zo met telkens weer een andere beer op de weg zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Duci op 20-11-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Duci schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:21:
Gister de trafo vervangen voor het grotere model, zoals in dit topic aangegeven. Ik heb nu dus de grotere trafo en de RECOM DC/DC converter.

Helaas krijg ik met geen mogelijkheid die ESP-12 met ESP-link stabiel. Heb versie 2.1.7 en 2.2.3 geprobeerd, beiden hebben vage problemen zodra ik ze bij de ketel hang. Aan de keukentafel lijkt het gewoon prima te werken en is alles stabiel, maar als ik het op zolder naast de ketel hang dan wil de ESP12 geen verbinding meer maken met het AP, of hij geeft veel timeouts.

2 opties; de ketel doet iets waardoor de OTGW de ESP stoort, of het AP zit gewoon te ver weg. 8)7 Heb een antennetje besteld voor de ESP-07. Hoop dat dat wat helpt.. Is wel een lang traject zo met telkens weer een andere beer op de weg zo.
Wellicht dat het volgende je kan helpen: ik heb een ESP buiten hangen achter een stalen balk. Afstand tot de router is ongeveer 15m met daartussen 3 muren. Ik krijg 2 streepjes signaal; niet echt veel maar het werkt wel. De signaalsterkte verbaasde mij aangezien de ESP achter een dikke stalen balk hangt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Ik wil een OTGW in elkaar gaan zetten om te koppelen met Domoticz (of in de toekomst HASS).
Geen netwerkkabel beschikbaar, dus ik wil 'm aan mijn netwerk koppelen via een ESP-12

Volgens mij is het oorspronkelijke design nog steeds de veilige keuze?
Het ontwerp van Tele is erg mooi, maar ik zie nergens resultaten van de nieuwste versie en bovendien voel ik er niet veel voor om SMD te solderen.

Echter heeft Conrad geen voorraad van de 548 transistor.
Kan ik die vervangen door deze?

Kan ik IC2 en C3 t/m C6 van de bestellijst halen? (max232 en de 4x 1 µF condensatoren)
Ook heb ik de krachtigere variant van de voeding genomen en de 7805 vervangen door de RECOM.

Maar dan heb ik nog een PIC-programmer nodig? Die vind ik ook op ebay?

Of ik bestel hier een voorgeprogrammeerde PIC en dan kan ik voortaan simpelweg flashen via een USB->serieel-kabel?

Dan nog ergens een PCB, de ESP-12 bestellen en ik kan aan de slag niet?
Dan ben ik straks goedkoper dan de startset van kiwi en heb ik ook geen overbodige componenten en meteen de juiste vervangingen toegepast.

Overzie ik het goed of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
cville schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:26:
[...]

Wellicht dat het volgende je kan helpen: ik heb een ESP buiten hangen achter een stalen balk. Afstand tot de router is ongeveer 15m met daartussen 3 muren. Ik krijg 2 streepjes signaal; niet echt veel maar het werkt wel. De signaalsterkte verbaasde mij aangezien de ESP achter een dikke stalen balk hangt.
Dat zou betekenen dat de ESP een behoorlijk goede ontvangst heeft.. Ik heb met mijn telefoon op zolder ook ongeveer 2 streepjes. Het rare is dat de ESP af en toe het netwerk wel ziet en af en toe niet. Hij hangt echt direct boven de ketel, wellicht dat die in de weg zit of het signaal verstoort.

Je brengt me zo wel op het idee om de OTGW eens ergens anders op zolder te leggen en te kijken of ie het dan wel haalt. Mocht ie dan wel stabiel zijn dan kan ik de kabel op een ander plekje dat niet direct boven de ketel zit te onderbreken. :)

Vanacht heb ik hem overigens aan laten staan (zonder ketel, maartoch). Hij was vanochtend niet warmer dan 39/40 graden. Da's maar een paar graden warmer dan met de oude trafo. Daar ben ik dus wel tevreden mee.

-Edit- Het kan zo simpel zijn. Ik heb m nu ergens anders op zolder liggen naast de thermostaatkabel en hij lijkt zo stabiel als wat. Even "wifi analyzer" uit de play store gedownload en telefoon boven de ketel gehouden waar de OTGW eerst hing, signaal was ~ -80dBm en zat verstopt onder veel wifi netwerken op hetzelfde kanaal die sterker waren. Op het plekje waar ie nu ligt ~ -65dBm met verder weinig in de buurt. Heb een ping -t openstaan en krijg geen timeouts, waar ik eerder een hele rits timeouts en host unrechables kreeg. Kijk het nog even een uurtje aan, en dan maar even de kabel splitsen en de OTGW ertussen. *D

[ Voor 20% gewijzigd door Duci op 21-11-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
RudolfR schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:32:
Ik wil een OTGW in elkaar gaan zetten om te koppelen met Domoticz (of in de toekomst HASS).
Geen netwerkkabel beschikbaar, dus ik wil 'm aan mijn netwerk koppelen via een ESP-12

Volgens mij is het oorspronkelijke design nog steeds de veilige keuze?
Het ontwerp van Tele is erg mooi, maar ik zie nergens resultaten van de nieuwste versie en bovendien voel ik er niet veel voor om SMD te solderen.

Echter heeft Conrad geen voorraad van de 548 transistor.
Kan ik die vervangen door deze?

Kan ik IC2 en C3 t/m C6 van de bestellijst halen? (max232 en de 4x 1 µF condensatoren)
Ook heb ik de krachtigere variant van de voeding genomen en de 7805 vervangen door de RECOM.

Maar dan heb ik nog een PIC-programmer nodig? Die vind ik ook op ebay?

Of ik bestel hier een voorgeprogrammeerde PIC en dan kan ik voortaan simpelweg flashen via een USB->serieel-kabel?

Dan nog ergens een PCB, de ESP-12 bestellen en ik kan aan de slag niet?
Dan ben ik straks goedkoper dan de startset van kiwi en heb ik ook geen overbodige componenten en meteen de juiste vervangingen toegepast.

Overzie ik het goed of mis ik nog iets?
Als ik het goed begrijp wil jij het gaan maken zoals ik het heb, kun je wellicht op de foto in deze post bevestigen wat je dacht? Overigens kun je volgens mij gewoon de USB versie opzoeken op Kiwi en daar de componentenlijst afvinken.. :+

Ik heb idd geen IC2 en C3-6, (je moet wel een draadbruggetje aanleggen, zie het onderste plaatje in dit document op kiwi electronics) heb ook die trafo vervangen voor een grotere, en de 7805 voor de RECOM.

En ik heb ook datzelfde ESP-12 bordje (bespaar jezelf uitzoekwerk en zie hier hoe deze te flashen met ESPlink).

De PIC moet inderdaad geprogrammeerd worden als je niet een voorgeprogrammeerde hebt. Daarna updaten schijnt inderdaad wel te kunnen, maar heb dat zelf nooit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Duci schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:25:
[...]

Dat zou betekenen dat de ESP een behoorlijk goede ontvangst heeft.. Ik heb met mijn telefoon op zolder ook ongeveer 2 streepjes. Het rare is dat de ESP af en toe het netwerk wel ziet en af en toe niet. Hij hangt echt direct boven de ketel, wellicht dat die in de weg zit of het signaal verstoort.

Je brengt me zo wel op het idee om de OTGW eens ergens anders op zolder te leggen en te kijken of ie het dan wel haalt. Mocht ie dan wel stabiel zijn dan kan ik de kabel op een ander plekje dat niet direct boven de ketel zit te onderbreken. :)
Nog vergeten te vertellen: bij het plaatsen van een ESP maakt het uit in welke stand je de ESP t.o.v. je router plaatst. De verschillende standen [haaks op de router, 90 graden gedraaid, etc.] maakten in mijn geval het verschil tussen een betrouwbare en een onbetrouwbare verbinding. Helaas heb ik niet opgeschreven wat de beste stand was en ik kan er niet gemakkelijk meer bij. Het scheelt ongeveer 1-2 streepjes tussen de beste en de slechtste stand.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
@cville Mag opmaken dat je probleem met de OTGW is opgelost? Zo niet kan het zijn dat je op de plek van Q4 een bc558a ipv een BC548a hebt zitten?

[ Voor 41% gewijzigd door Candymirror op 24-11-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Candymirror schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:40:
@cville Mag opmaken dat je probleem met de OTGW is opgelost? Zo niet kan het zijn dat je op de plek van Q4 een bc558a ipv een BC548a hebt zitten?
Inderdaad, maar ik heb het pas gevonden toen ik een tweede OTGW had gebouwd [die is net klaar]. Toen ik de torren er op plaatste merkte ik opnieuw dat de volgorde niet 1, 2, 3, 4 was maar 2, 3, 4, 5. Toen heb ik opnieuw naar de eerste OTGW gekeken en merkte dat Q4 en Q5 waren verwisseld :( OTGW nummer 2 doet het nu en ik ben bezig om hem af te maken [reset, leds, etc].

Helaas zorgde het insteken van de Prolific USB kabel ervoor dat mijn SD kaart corrupt raakte. Het is een RPI2 waar nogal wat USB hardware op aangesloten was en ik denk dat er te weinig vermogen resteerde. Ik maak nu van de nood een deugd en ben mijn applicaties aan het migreren naar een RPI3. Dan ben ik in ieder geval mijn WiFi stick kwijt.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Ik heb de OTGW ertussen hangen en hij werkt. Via otmonitor zie ik netjes gegevens binnenkomen.

Nu in Domoticz de OTGW aangemaakt, met het juiste IP adres en poort 23. Ik heb "accept new hardware devices"aanstaan en zie ook (behoorlijk veel, overigens) logregels binnenkomen.

Ik zie echter nergens een device verschijnen in domoticz? :? Bij devices niet, en in geen van de tabjes. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

iMars schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:59:
[...]

Dit heb ik nog niet werkend gekregen op Domoticz, vandaar dat ik het op deze manier probeer ;)
code:
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
void OTGWBase::GetGatewayDetails()
{
        char szCmd[30];
        strcpy(szCmd, "PR=G\r\n");
        WriteInt((const unsigned char*)&szCmd, (const unsigned char)strlen(szCmd));
        strcpy(szCmd, "PR=I\r\n");
        strcpy(szCmd, "PR=O\r\n");
        strcpy(szCmd, "PS=1\r\n");
        sleep(1);
        strcpy(szCmd, "PS=0\r\n");
}

Regel 252, 253 en 254 toegevoegd en nu werkt het perfect!
Even mezelf quoten :)
Ik zat laatst te denken, waarom eerst naar PS=1 switchen, en daarna weer terug naar PS=0 switchen? De PS=1 is niet wenselijk, dus waarom dat niet uitschakelen? scheelt weer in switchen...
Werkt dus niet ... Domoticz reageert niet op de temperatuurwijziging.
Dus nu heb ik:
code:
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
{
        char szCmd[30];
        sleep(5);
}

De regels even uitgezet met "//" en tot nu toe werkt dit perfect! _/-\o_ :D niet dus O-)
Duci schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:41:
Ik heb de OTGW ertussen hangen en hij werkt. Via otmonitor zie ik netjes gegevens binnenkomen.

Nu in Domoticz de OTGW aangemaakt, met het juiste IP adres en poort 23. Ik heb "accept new hardware devices"aanstaan en zie ook (behoorlijk veel, overigens) logregels binnenkomen.

Ik zie echter nergens een device verschijnen in domoticz? :? Bij devices niet, en in geen van de tabjes. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Probeer de OTGW even te herstarten terwijl deze aan domoticz hangt (alleen OTGW, niet de ESP).
Afbeeldingslocatie: http://otgw.tclcode.com/otgw.png
Onderaan de foto zie je twee aansluitpennen/punten met "RST". Die moet je gebruiken. Bij mij werkte dat prima.

[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 28-11-2016 13:19 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
iMars schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:37:
[...]

Even mezelf quoten :)
Ik zat laatst te denken, waarom eerst naar PS=1 switchen, en daarna weer terug naar PS=0 switchen? De PS=1 is niet wenselijk, dus waarom dat niet uitschakelen? scheelt weer in switchen...
Werkt dus niet ... Domoticz reageert niet op de temperatuurwijziging.
Dus nu heb ik:
code:
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
{
        char szCmd[30];
        sleep(5);
}

De regels even uitgezet met "//" en tot nu toe werkt dit perfect! _/-\o_ :D niet dus O-)

[...]

Probeer de OTGW even te herstarten terwijl deze aan domoticz hangt (alleen OTGW, niet de ESP).
[afbeelding]
Onderaan de foto zie je twee aansluitpennen/punten met "RST". Die moet je gebruiken. Bij mij werkte dat prima.
Begrijp ik goed dat ik even met een dupont draadje verbinding moet maken tussen die 2 punten?

Edit - gelukt. Mijn dank is groot! _/-\o_ _/-\o_ Ik wist niet eens dat er een reset op zat.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Duci schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:41:
[...]

Begrijp ik goed dat ik even met een dupont draadje verbinding moet maken tussen die 2 punten?

Edit - gelukt. Mijn dank is groot! _/-\o_ _/-\o_ Ik wist niet eens dat er een reset op zat.. |:(
Ik zit er ook aan te denken om een opentherm gateway aan domoticz te hangen. Maar wat kan ik daarna precies allemaal doen?
Wat ik zelf zou willen is adhv buiten en binnentemperatuur die ik meet de cv regelen, op gezette tijden de cv aan of uitzetten (set point temperatuur) en een maximum bepalen (zodat de oppas de cv niet op 25 graden kanz etten ;) ) Zijn dat soort dingen allemaal mogelijk met OTGW icm domoticz?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Maverick schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:20:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om een opentherm gateway aan domoticz te hangen. Maar wat kan ik daarna precies allemaal doen?
Wat ik zelf zou willen is adhv buiten en binnentemperatuur die ik meet de cv regelen, op gezette tijden de cv aan of uitzetten (set point temperatuur) en een maximum bepalen (zodat de oppas de cv niet op 25 graden kanz etten ;) ) Zijn dat soort dingen allemaal mogelijk met OTGW icm domoticz?
Ik heb nog geen tijd gehad echt te spelen, maar er kwamen eigenlijk voor alle variabelen die je in otmonitor ziet schakelaars of loggers voorbij. Dus je krijgt een switch met DHW_ON, CH_ON, FLAME_ON, etc, en je krijgt bij temperatuur grafiekjes met Room_temperature, Boiler_temperature, Return_temperature, etc, en bij utility een schakelaar om je thermostaat in te stellen.

Dus ik kan genoeg mogelijkheden bedenken hier dingen mee te doen.. bijvoorbeeld een blocky die de temperatuur terugschakelt naar een bepaalde waarde als het na x uur s'avonds is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Maverick schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:20:
[...]

Dat moet kunnen. Je kan aan de hand van gemeten temperaturen de thermostaat aan zetten. Ik zelf heb hier geen ervaring mee. Ik heb liever zelf "controle" over de thermostaat. Ik kan overal waar ik internet heb bij mijn domoticz, dus van te voren mijn thermostaat omhoog zetten voordat ik thuis ben.

Je kan met blockly complete schema's maken. Als het warmer word dan X graden, zet dan de verwarming omlaag. (Stel thermostaat gaat op 25gr, en de temperatuur in de woonkamer bereikt 22gr, zet dan de verwarming op X gr).

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 29-11-2016 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Nou, heb hem maar gewoon besteld. Ga eens kijken wat er lukt :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Er is iets dat ik niet begrijp aan mijn OpenTherm data. Er is altijd een duidelijk temperatuurverschil te zien tussen de CV ketel temperatuur [blauw] en het control setpoint [groen]. Bij vol vermogen zelfs 5 graden. Ik zou denken dat deze twee temperaturen na enige tijd dicht bij elkaar horen te liggen maar dat is niet zo. Weet iemand hoe het zit?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/apcwsp.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 01-12-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
Is de control setpoint niet de temperatuur die de thermostaat vraagt aan de ketel? Dan kan dat perfect flink uit elkaar liggen, want de ketel mag niet blind de thermostaat volgen.
Neem nu de iSense thermostaat, die gaat AFAIK de temperatuur die hij vraagt aan de ketel laten meelopen met de retourtemperatuur die hij uitleest van de ketel, met een grotere dT als ie meer vermogen vraagt. Maar als de iSense een dT van 20°C vraagt, maar de ketel is geprogrammeerd om de dT op 15°C te mikken, dan gaat de ketel lekker zelf beslissen.
Ook gaat het vermogen van de ketel in stapjes, wellicht zal de ketel de vermogensstap kiezen die een temperatuur zo dicht mogelijk maar lager dan de gevraagde temperatuur van de thermostaat geeft, anders heb je kans op overshoots (denk aan pruttelen op minimumvermogen, vraagt thermostaat 35° maar ketel stookt op minimumvermogen al naar 45°, dan kan ketel beter stoppen met stoken).

In dit geval niet van toepassing, maar er zijn nog een aantal extra beveiligingen, als je thermostaat vb meer dan de ingestelde max temperatuur van de ketel vragen gaat ie ook niet mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:28
Heren,

Ik heb dit hele topic nog niet doorgelezen maar heb hier enkele vragen over.
Mijn Bulex F-35E ondersteund ook een Opentherm thermostaat.
Is dit eigenlijk hetzelfde als PWM?

En welk domotica systeem heeft een volledige Opentherm ondersteuning?
Ik dacht eventueel en siemens logo + knx module + theben OT box
https://www.theben.de/en/...stem-devices/KNX-OT-Box-S

wat denken jullie?
grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 16:55
naftebakje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:59:
Neem nu de iSense thermostaat, die gaat AFAIK de temperatuur die hij vraagt aan de ketel laten meelopen met de retourtemperatuur die hij uitleest van de ketel, met een grotere dT als ie meer vermogen vraagt. Maar als de iSense een dT van 20°C vraagt, maar de ketel is geprogrammeerd om de dT op 15°C te mikken, dan gaat de ketel lekker zelf beslissen.
Ik heb een OTGW in bestelling staan maar in de tussentijd kreeg ik mijn huis maar niet warm met de iSense. De iSense begon met een vraag van 21°C waarop de Intergas meteen aangaf dat de temperatuur bereikt was en 5 minuten niets ging doen. Dat cirkeltje herhaalde zich keer op keer. Met de oude Honeywell wordt meteen 30° gevraagd en blijft de ketel wel mooi branden.

Als wat jij schrijft waar is en de iSense de retourtemperatuur uitleest dan zit daar mogelijk het probleem. Mijn intergas (36/30 maar ook andere modellen) geeft de retourtemperatuur niet (correct) terug via Opentherm. Logisch dat de iSense dan een temperatuur vraagt die niet klopt. Wellicht kan ik dit met een DS18 en de OTGW wel oplossen en de los retourtemperatuur zelf invoegen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Mijn Agpo geeft de retour temp ook niet terug. En die honoreert netjes wat de iSense hem vraagt.
Wil ik ook nog wel eens een keer naar kijken naar zelf regelen met een sensor dat de retourtemperatuur bekend wordt, maar staat heel laag op mijn prioriteiten lijstje omdat het gewoon goed werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je AA=28 al eens naar de OTGW gestuurd? Dan forceer je dat hij de retourtemperatuur opvraagt bij de ketel. Niet alle thermostaten vragen de retourtemperatuur op namelijk, dus dan komt hij ook niet voorbij op de OTGW.

Bij mijn Agpo werd daardoor de retourtemperatuur wel zichtbaar. Op mijn ketel (Econpact 225c) is de retourtemperatuur ook zichtbaar op het display, dus hij heeft er een sensor voor.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nee, nog niet geprobeerd. En dan, als dat werkt, moet je dat zelf op regelmatig interval gaan doen of wat? Of blijft de thermostaat dan vragen omdat hij hem 1x heeft gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je voert dat één keer uit en dan blijft die parameter opgeslagen in het geheugen van de OTGW. Vervolgens zal de OTGW die parameter blijven opvragen bij je ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
events/central_heating/otgw/returnwatertemperature 45.00

Hah.. Dat werkt inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
mukky schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:59:
[...]Ik heb een OTGW in bestelling staan maar in de tussentijd kreeg ik mijn huis maar niet warm met de iSense. De iSense begon met een vraag van 21°C waarop de Intergas meteen aangaf dat de temperatuur bereikt was en 5 minuten niets ging doen. Dat cirkeltje herhaalde zich keer op keer. Met de oude Honeywell wordt meteen 30° gevraagd en blijft de ketel wel mooi branden.

Als wat jij schrijft waar is en de iSense de retourtemperatuur uitleest dan zit daar mogelijk het probleem. Mijn intergas (36/30 maar ook andere modellen) geeft de retourtemperatuur niet (correct) terug via Opentherm. Logisch dat de iSense dan een temperatuur vraagt die niet klopt. Wellicht kan ik dit met een DS18 en de OTGW wel oplossen en de los retourtemperatuur zelf invoegen. Wat denken jullie?
Zoek het niet te moeilijk: je kan in de iSense de minimale vraagtemperatuur instellen, zet die eens op 30°; wellicht lost dat alles op. Dacht dat ik in Gas besparen door middel van CV tuning deel II ook anderen heb gezien met issues tussen intergas en iSense, kon je ook met ketelsettings beter krijgen dacht ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Is de control setpoint niet de temperatuur die de thermostaat vraagt aan de ketel?
Dat klopt
Dan kan dat perfect flink uit elkaar liggen, want de ketel mag niet blind de thermostaat volgen.
Volgens mij vraagt de thermostaat - in mijn geval een Spider - uitsluitend een watertemperatuur [het control setpoint] aan de ketel. Ik heb in mijn OpenTherm messages gekeken en zie nergens iets wat met een dT te maken heeft. De thermostaat geeft het setpoint door en de ketel gebruikt dit om het modulatieniveau [=vermogen] te kiezen.
Ook gaat het vermogen van de ketel in stapjes, wellicht zal de ketel de vermogensstap kiezen die een temperatuur zo dicht mogelijk maar lager dan de gevraagde temperatuur van de thermostaat geeft, anders heb je kans op overshoots (denk aan pruttelen op minimumvermogen, vraagt thermostaat 35° maar ketel stookt op minimumvermogen al naar 45°, dan kan ketel beter stoppen met stoken).
Klopt ook. Het is volgens mij wel zo dat de thermostaat en niet de ketel moet voorkomen dat er overshoot optreedt. Het lijkt me dat de ketel de thermostaat volgt en dat de ketel verder er voor moet zorgen dat de watertemperatuur niet boven het op de ketel ingestelde maximum komt. Dat is bij mij 50 graden. Als hij daar wel overeen gaat, gaat hij pendelen. Dat is ook precies wat ik zie maar niet kan verklaren aangezien de watertemperatuur nooit het control setpoint haalt. Vandaar mijn vraag.
In dit geval niet van toepassing, maar er zijn nog een aantal extra beveiligingen, als je thermostaat vb meer dan de ingestelde max temperatuur van de ketel vragen gaat ie ook niet mee.
Klopt ook; zie boven.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 13-09 16:55
naftebakje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:23:
[...]
Zoek het niet te moeilijk: je kan in de iSense de minimale vraagtemperatuur instellen, zet die eens op 30°; wellicht lost dat alles op. Dacht dat ik in Gas besparen door middel van CV tuning deel II ook anderen heb gezien met issues tussen intergas en iSense, kon je ook met ketelsettings beter krijgen dacht ik.
Daar zit t m juist in, de minimale temp op de isense stond op 30 en toch vroeg hij 21 aan de ketel. Ben benieuwd wat otgw me gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
Volgens mij is er iets mis met mijn OTGW. Het lijkt erop alsof ie in monitor mode vast zit.

Binnen otmonitor zie ik in operation mode: unknown
Als ik daar op gateway klik dan zie ik mooi GW=1 voorbij komen maar niet de reactie GW: 1 dat ie daadwerkelijk in die mode is gezet.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen om dit voor elkaar te krijgen? Heb de power er al een paar keer op en af gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Laatst online: 20-12-2024
Neem nu de iSense thermostaat, die gaat AFAIK de temperatuur die hij vraagt aan de ketel laten meelopen met de retourtemperatuur die hij uitleest van de ketel, met een grotere dT als ie meer vermogen vraagt.
Wellicht dat dit per firmware versie kan verschillen, maar mijn iSense doet niets met de retourtemperatuur.
Vraagt hem niet op, dat moet je de OTGW laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Warriorvideo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-11-2023
Een kleine tip voor diegene die de OTGW met een ESP12 module ( wifi) willen gebruiken, en tegelijk het stroom verbruik zo laag mogelijk willen maken :

Omdat de originle trafo van de OTGW niet genoeg stroom kan leveren voor de OTGW + ESP12 Module, heb ik in plaats zoals als velen NIET een grotere trafo gemonteerd maar het geheel anders aan gepakt.

Als voor bereiding heb ik de trafo en ook de gelijk richt diodes en 230 volt aansluiting gedemonteerd.
Ik heb een grotere (1.5 a) 5 Volt DC voedingsstekker genomen en die aan gesloten op de 5 volt aansluiting van de OTGW.
Nu heeft de OTGW ook 24 volt dc nodig , welnu hier heb ik een boost converter module XL6009 van 3 euro voor genomen. XL6009

Deze module kan van 5 volt DC op de ingang , 24 volt DCmaken (max 3 A)

De ingang van deze module heb ik aangesloten op de 5 volt van de voeding en de uitgang daarna afgeregeld op 24 volt , en deze 24 volt op de print plaat aangesloten waar normaal de 24 volt van het originele ontwerp vande OTGW op komt.
Voordeel van deze constructie is alles wordt gevoedt door de ( geschakelde ) 5 volt voeding, en de stepup module(XL6009) is ook aardig efficient.

Het verbruik van mijn OTGW is nu iets van 1 watt.

hieronder zie het originele schema van de OTGW met linksboven de aanpassing

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2mqvyfk.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Warriorvideo op 04-12-2016 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je een schemaatje hoe dat in elkaar zit? Ik wordt niet echt wijs uit je verhaal :D :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Interessant, misschien voor volgens stookseizoen.. :o

Of als ik dapper genoeg geworden ben om zelf een volledig nieuwe OTGW te solderen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou.. met alle hulp hier ben ik heel ver gekomen. Ik had met OTGW werkend met een USB-kabeltje aan mijn laptop. Maar omdat dat geen optie is, is nogal koud op zolder en om daar elke keer naar toe te lopen als ik iets op mijn laptop wil doen, lijkt me niet handig.

Dus... bezig met gegaan met een USR-TCP232 eraan te knopen. Die zit in elk geval in mijn netwerk, want ik zie hem in mijn clientlist van mijn router. Voordat ik alles op mijn PI ga doen, dacht ik met mijn laptop verbinden.. En dat wil niet lukken. De settings van mijn USR-TCP232 zijn dit:

IPSettingOTGW

Maar dit krijg ik als ik instel:
connection refused.

Ben al met al ver gekomen (vooral installeren op een PI viel ook nog tegen, zeker als je het wachtwoord van je PI niet meer weet.. :( ). Maar zit nu toch wel even van :? IP-adres klopt. TCP-client lijkt me ook de juiste (dit is dus nergens te vinden op I-net). Kan het alleen in de poorten zitten. Maar dan lijkt me 502 het logische?

Iemand enige hulp?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zet hem eens op TCP Server ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Cyberpope schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:54:
Nou.. met alle hulp hier ben ik heel ver gekomen. Ik had met OTGW werkend met een USB-kabeltje aan mijn laptop. Maar omdat dat geen optie is, is nogal koud op zolder en om daar elke keer naar toe te lopen als ik iets op mijn laptop wil doen, lijkt me niet handig.

Dus... bezig met gegaan met een USR-TCP232 eraan te knopen. Die zit in elk geval in mijn netwerk, want ik zie hem in mijn clientlist van mijn router. Voordat ik alles op mijn PI ga doen, dacht ik met mijn laptop verbinden.. En dat wil niet lukken. De settings van mijn USR-TCP232 zijn dit:

[afbeelding]

Maar dit krijg ik als ik instel:
[afbeelding]

Ben al met al ver gekomen (vooral installeren op een PI viel ook nog tegen, zeker als je het wachtwoord van je PI niet meer weet.. :( ). Maar zit nu toch wel even van :? IP-adres klopt. TCP-client lijkt me ook de juiste (dit is dus nergens te vinden op I-net). Kan het alleen in de poorten zitten. Maar dan lijkt me 502 het logische?

Iemand enige hulp?
Heb geen ervaring met USR-TCP232; Ikzelf heb een ESP01 eraan gehangen en deze geflashd met ESP-LINK:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QERpXmozKpsQc5RXWObPJcgj/thumb.png
Via WiFi verbonden en via telnet verbinding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DeFokOLXYeNFvhUhLGqWPYOp/thumb.png
Kans is groot dat het dan beter werkt ;)

Heeft de USR-TCP232 ook een web-interface net als de ESP-LINK?
Ik heb met de ESP-LINK ook een console via de web-interface:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lFOVg55ZNxlvcPr9CuEfGWCa/thumb.png
Je ziet net mijn "aanpassing" voorbij komen (PS=0 na een PS=1) in de Domoticz software :P

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 04-12-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee, dat heeft die USR-TCP232 niet. Maar je kunt ook gewoon 'putty' o.i.d. openen om een console te zien.

P.S. Waarom blur je je IP-adres? Of heeft hij geen 192.168.x.x adres :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik snap graag waarom iets is. Dus ga de handleiding nog even een keer lezen.

Maar dat heeft wel succes dus :P

Het werk. Nu alles weer loshalen in inbouwen 8)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:31:
Nee, dat heeft die USR-TCP232 niet. Maar je kunt ook gewoon 'putty' o.i.d. openen om een console te zien.

P.S. Waarom blur je je IP-adres? Of heeft hij geen 192.168.x.x adres :P
Omdat ik de link van buitenaf open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Schiet mij maar lek... Nu in het kastje verwerkt en het werkt niet meer. Lijkt erop dat de USR-TCP232 de data niet meer goed ontvangt. Hij doet het nog wel goed via het USB kabeltje aan de laptop.

Ik kan ook met de USR-TCP232 communiceren en bv. daar een nieuwe setting in schrijven. Dat werkt ook.

Maar via de USR-TCP232 data ontvangen?? No-way. Kabeltjes kloppen. Die zijn goed.

Enige wat ik kan verzinnen is dat tijdens het dekseltje op het kastje drukken (toen stond hij aan). Het kabeltje knel is komen te zitten en hij dat niet leuk heeft gevonden. Dat of de hot-glue (hoewel die niet aan de printplaat gekomen is en hij toen niet aangesloten was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Niet heel toevallig RX en TX omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, dat is een vast gesoldeerd stekkertje, met maar 1 volgorde. Dus dat kan niet.

Het is ondertussen ook weer spontaan gaan werken, maar lijkt erop dat als ik de kabel wat opdraai om in het kastje te proppen dat dit fout gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Cyberpope schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:32:
Nee, dat is een vast gesoldeerd stekkertje, met maar 1 volgorde. Dus dat kan niet.

Het is ondertussen ook weer spontaan gaan werken, maar lijkt erop dat als ik de kabel wat opdraai om in het kastje te proppen dat dit fout gaat...
Kabelbreukje? Los contact (niet goed gesoldeerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

kabelbreukje kan ik niet uitsluiten. En een gesoldeerd stekkertje is niet helemaal correct. het was z'n standaard stekker die vroeger op b.v. een cd-rom speler heeft gezeten om deze aan te sluiten op een moederbord. Past perfect. Dus gok dat die goed is. Wellicht is hij te lang, waardoor hij bokt als ik hem opdraai..

Ik weet niet het, maar ben er nu wel klaar mee. Kijken wanneer ik weer tijd heb. Wel even andere kabeltjes besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
tweak_IggY schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:28:
Volgens mij is er iets mis met mijn OTGW. Het lijkt erop alsof ie in monitor mode vast zit.

Binnen otmonitor zie ik in operation mode: unknown
Als ik daar op gateway klik dan zie ik mooi GW=1 voorbij komen maar niet de reactie GW: 1 dat ie daadwerkelijk in die mode is gezet.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen om dit voor elkaar te krijgen? Heb de power er al een paar keer op en af gehad...
Heb jij hier al een oplossing voor gevonden. Als ik de firmware er opnieuw op laad dan doet ie het weer ff... Ik heb er een ESP aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Jammer dat de voorgesoldeerde OTGW niet beschikbaar is bij kiwi electronics, iemand een idee waar ze wel leverbaar zijn? Mijn google onderzoek bracht weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
RSpaargaren schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:55:
[...]

Heb jij hier al een oplossing voor gevonden. Als ik de firmware er opnieuw op laad dan doet ie het weer ff... Ik heb er een ESP aan hangen.
Nee nog niet. Ik heb hem ook aan ESP hangen.
Ik heb hem zo gekocht. Mag ik vragen hoe je de firmware er opnieuw op hebt gezet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
tweak_IggY schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:35:
[...]

Nee nog niet. Ik heb hem ook aan ESP hangen.
Ik heb hem zo gekocht. Mag ik vragen hoe je de firmware er opnieuw op hebt gezet? :)
via otmonitor op bijvoorbeeld je windows systeem kun je de firmware opnieuw flashen. Ik heb helaas bij meer mensen gehoord dat de ESP deze problemen geeft. Heb er nog geen passende oplossing voor gelezen.

[ Voor 14% gewijzigd door RSpaargaren op 06-12-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:28
JVDE schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:57:
Heren,

Ik heb dit hele topic nog niet doorgelezen maar heb hier enkele vragen over.
Mijn Bulex F-35E ondersteund ook een Opentherm thermostaat.
Is dit eigenlijk hetzelfde als PWM?

En welk domotica systeem heeft een volledige Opentherm ondersteuning?
Ik dacht eventueel en siemens logo + knx module + theben OT box
https://www.theben.de/en/...stem-devices/KNX-OT-Box-S

wat denken jullie?
grts
Sorry dat ik mezelf even quoteer, maar ik vind er niet zoveel info over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Heeft iemand een idee waarom mijn ketel de control setpoint compleet negeerd? CS zou toch aanvoer temperatuur moeten zijn?
OTGW word aangestuurd door een relais contact dat word bediend door Loxone. PC hangt er tijdelijk aan die word nog vervangen door openhab/domoticz om een koppeling te maken met Loxone.

Edit:
Na de stooklijn aangepast te hebben naar 60c (was 85c) reageert de ketel via opentherm veel rustiger, pomp draait ook aanzienlijk lager.
Het rare was dat voorheen de ketel gewoon z'n cv temperatuur instelling pakte als hij aangesloten was op het aan/uit contact.

(Atag e325ec, heimier eclipse radiator afsluiters, loxone stelventielen, avdo 0.5bar)

Afbeeldingslocatie: https://ckemperman.nl/opendir/got/otm.PNG

[ Voor 46% gewijzigd door DeKemp op 08-12-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^omdat je met een stooklijn werkt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je weet dat je nu niet echt zuinig aan het stoken bent? Je ketel geeft een retourtemperatuur van 67 °C aan. Vanaf zo'n 50°C retourtemperatuur condenseert een ketel al niet meer en is het eigenlijk geen 'HR' ketel meer.

Een deltaT (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) van maar 7 graden bij deze aanvoertemperatuur is ook vrij beroerd. Ben je al eens in Gas besparen door middel van CV tuning deel II geweest? Je systeem lijkt niet echt waterzijdig ingeregeld te zijn, dan zou je deltaT immers wel groter zijn. Retourtemperatuur gaat dan ook omlaag == ketel kan condenseren == beter rendement == minder gasverbruik.

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2016 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
naftebakje schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:59:
^omdat je met een stooklijn werkt waarschijnlijk.
Ja omdat blijkbaar de ketel deze volgt als je de gateway op monitor mode zet en aanstuurt met een aan/uit contact. ipv de cv temperatuur die je op de ketel zelf kan instellen met de drukknoppen.
ThinkPadd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 08:08:
[...]
Je weet dat je nu niet echt zuinig aan het stoken bent? Je ketel geeft een retourtemperatuur van 67 °C aan. Vanaf zo'n 50°C retourtemperatuur condenseert een ketel al niet meer en is het eigenlijk geen 'HR' ketel meer.

Een deltaT (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) van maar 7 graden bij deze aanvoertemperatuur is ook vrij beroerd. Ben je al eens in Gas besparen door middel van CV tuning deel II geweest? Je systeem lijkt niet echt waterzijdig ingeregeld te zijn, dan zou je deltaT immers wel groter zijn. Retourtemperatuur gaat dan ook omlaag == ketel kan condenseren == beter rendement == minder gasverbruik.
Helemaal bewust van dat die temperaturen in de grafiek compleet niet efficiënt zijn.

Radiatoren zijn allemaal ingesteld volgens 70/50 ruimte temperatuur met de HyTools app van heimeier. Echter zit de bypass bijna altijd over te storten. Heb zone regeling waarbij vaak maar 1 of 2 radiatoren open staan. Die bypass staat al op 0.5bar ingesteld.

Zal vanavond een nieuwe grafiek plaatsen, hij leek nu namelijk al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Ga van de kerstvakantie ook echt eens tweaken aan mijn CV. Met mijn OTGW zie ik nu dat het echt belachelijk beroerd is als ik bovenstaande lees:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/30vd6k7.jpg
(negeer de dropjes naar 0.. geen idee waar dat vandaan komt).

Ik zit op een delta T van 10 graden ongeveer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
In Domoticz kun je een virtuele temperatuursensor maken voor de deltaT, heb in de periode dat ik Domoticz gebruikte een Lua-scriptje gemaakt om die virtuele sensor te vullen: script_device_deltaT.lua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:12:
In Domoticz kun je een virtuele temperatuursensor maken voor de deltaT, heb in de periode dat ik Domoticz gebruikte een Lua-scriptje gemaakt om die virtuele sensor te vullen: script_device_deltaT.lua
Read my mind.. dat wilde ik nog uitzoeken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Nice! Ook gelijk maar in Domoticz gezet! :)

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
ThinkPadd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:06:
Geen idee, ik heb de OTGW nooit gebruikt met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Omdat je de aanvoer/retour alleen met een OTGW kan uitlezen? Gelukkig is de wereld niet zo beperkt en kan je dit ook met een DS18B20 bv.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Laatst online: 22:00
Is dit een geschikte transformator voor de OTGW, of zie ik iets over het hoofd?

https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-0355w/3480-t1w5-15v.html

[ Voor 28% gewijzigd door weekend warrior op 11-12-2016 19:58 . Reden: Nu met link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
weekend warrior schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:58:
Is dit een geschikte transformator voor de OTGW, of zie ik iets over het hoofd?

https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-0355w/3480-t1w5-15v.html
De mijne is 80 mA. Lijkt er wel op dat deze van jou ook wel voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Is dit nu het beruchte pendelen??

pendelen?

Moet nog op zoek naar betere grafieken, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:01
Cyberpope schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:56:
Is dit nu het beruchte pendelen??
Het lijkt er op, zo te zien wordt er niet gemoduleerd. Het is of 100% of 0% modulatie.
Ik zie de retourtemperatuur niet. Je kunt dat weergeven door in OTmonitor op F7 te drukken en in het Free Format command 'AA=28' te typen (aannemende dat je ketel dit ondersteund). Daarmee forceer je dat de retourtemperatuur wordt opgevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Templar op 11-12-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gedaan.. maar krijg van mijn ketel (remeha calenta) blijkbaar deze niet terug. Maar daar hangt wel een thermometer aan. Die zit meestal rond tussen de 25 tot 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:01
Cyberpope schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:58:
Gedaan.. maar krijg van mijn ketel (remeha calenta) blijkbaar deze niet terug.
Raar, volgens deze tabel moet de ketel deze data-id kunnen retourneren. Geef de gateway anders even tijd om 'm op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:54
inmiddels mooi de OTGW gesoldeed.
Nu loop ik alleen vast op de polatiriteit van de aansluitingen van de boiler en naar de thermostaat.
Welke kleur moet ik waar op aansluiten?

ketel is een Remeha avanta 28C en theromst. iSense fw. 27.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Volgens mij is als het OT is, geen polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik zit deze even te kijken
Afbeeldingslocatie: http://otgw.tclcode.com/otgw-big-sch.png

daar lijkt bij de boiler de 2 als gnd te staan.
en bij thermostaat de 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Cyberpope schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:36:
Volgens mij is als het OT is, geen polariteit.
Volgens mij maakt het idd niet uit. Heb ze zeker weten al vaker gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:58:
Gedaan.. maar krijg van mijn ketel (remeha calenta) blijkbaar deze niet terug. Maar daar hangt wel een thermometer aan. Die zit meestal rond tussen de 25 tot 40 graden.
Probeer eens om nog een aantal keren die AA=28 in te vullen, dan worden ook andere ongebruikte ID's hiermee ingevuld en zal hij deze vaker afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OpenTherm is niet polariteitgevoelig, maakt dus niet uit hoe je de draadjes aansluit.

En een Calenta geeft zeker weten de retourtemperatuur terug. Harder proberen dus met die AA=28 parameter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:51
Hi ..... nieuw hier .... via "Gas besparen 2" .....:)

Erg interessant maar weet niet zeker of ik met mijn huidige apparatuur er wat aan heb dus graag indien mogelijk advies.

Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 ( uit 2011 )
Thermostaat: Honeywell Chronotherm Wireless Modilation (model 927A, datumcode 2810, softwarecode 4309).

Ik kom zelf zover .....

Beide zijn met OpenTherm te gebruiken volgens de bijgeleverde boeken.

Op http://otgw.tclcode.com kom ik alleen de Intergas Kombi Kompakt HR tegen (niet de HRE) en weet niet of die vergelijkbaar is en die heeft zelfs maar weinig bruikbare opties ... (?).

Ook op http://otgw.tclcode.com heeft "Honeywell Chronotherm Wireless Modilation" meer opties maar omdat de mijne van 2011 is zou het kunnen dat hij te oud hiervoor is ?

Het is voor mij op dit moment even niet zo 123 te overzien of het nuttig is met deze hardware om hier "te blijven" ... :) en hierin te investeren.

Wat ik minimaal zou willen is de in- en uitgaande temperatuur monitoren van de ketel om eventueel pendelen te zien maar uiteraard het systeem verder te optimaliseren.
Van daaruit verder eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Wolfram55 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:36:
Hi ..... nieuw hier .... via "Gas besparen 2" .....:)

[...]
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 ( uit 2011 )
Thermostaat: Honeywell Chronotherm Wireless Modilation (model 927A, datumcode 2810, softwarecode 4309).
[...]
Wat ik minimaal zou willen is de in- en uitgaande temperatuur monitoren van de ketel om eventueel pendelen te zien maar uiteraard het systeem verder te optimaliseren.
Van daaruit verder eventueel.
De Intergas ketels blinken niet echt uit in wat ze allemaal laten zien (heb zelf ook een Intergas)
Als het niet lukt met de ketel op OT, kan je altijd nog overwegen om DS18B20 sensoren op je leiding vast te zetten en die met een ESP8266 aan je netwerk te hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door ]Byte[ op 13-12-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:51
]Byte\[ schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:46:
[...]

De Intergas ketels blinken niet echt uit in wat ze allemaal laten zien (heb zelf ook een Intergas)
Ja dat had ik al zo'n beetje begrepen hier ja .... :(
Daarom maar even voor de zekerheid de vraag. Vindt het wel geweldig om te doen maar als de hardware niet mee werkt zijn we snel klaar .....

Die software is niet te ugraden in de ketel ?
[b

Als het niet lukt met de ketel op OT, kan je altijd nog overwegen om DS18B20 sensoren op je leiding vast te zetten en die met een ESP8266 aan je netwerk te hangen.
Die ESP8266 is voor als je geen wifi mogelijkheden hebt begrijp ik.

Heb een Pi hier liggen en webservers draaien op NUC's dus dat moet wel lukken.

Dan is het alternatief als ik het goed heb: Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Wolfram55 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:46:
[...]
Die software is niet te ugraden in de ketel ?
[...]
Die kans acht ik niet groot.
Daar heb je dan zeker Intergas zelf weer voor nodig.
Zelf heb ik de HR (36/30) en liep daar ook al tegenaan.
Het is nu ff wachten tot ie vandaag of morgen een keer 'van de muur valt' (is alweer bijna 11 jaar oud - heb al een keer de warmte wisselaar moeten vervangen omdat die lekte), en dan zet ik er ook een Remeha Calenta in.
De ESP is juist een WiFi module waar je sensoren op kan prikken en die data naar je Domoticz kan laten sturen.
Maar ik zou zeggen, dat kan altijd later nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik heb het dingetje gesoldeerd. Nu heb ik hem aan mijn ketel gehangen, esp eraan. De esp is benaderbaar. De thermostaat, isense, gaat wel aan, maar zonder het blauwe achtergrondlicht. Daarna komt de welbekende f203 om de hoek.

Als ik de kabel van de thermo weer rechtstreeks op de ketel zet, werkt alles weer.

De gateway uitgemeten. Nu lijkt er 10v op de aanvoer van de esp te zitten, en 71v op de thermostaatpunten. Lichte brandlucht.

Wat o wat heb ik niet goed gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
maomanna schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:21:
Ik heb het dingetje gesoldeerd. Nu heb ik hem aan mijn ketel gehangen, esp eraan. De esp is benaderbaar. De thermostaat, isense, gaat wel aan, maar zonder het blauwe achtergrondlicht. Daarna komt de welbekende f203 om de hoek.

Als ik de kabel van de thermo weer rechtstreeks op de ketel zet, werkt alles weer.

De gateway uitgemeten. Nu lijkt er 10v op de aanvoer van de esp te zitten, en 71v op de thermostaatpunten. Lichte brandlucht.

Wat o wat heb ik niet goed gedaan?
En als je gaat meten op de thermostaatpunten zonder de OTGW er tussen... Heb je dan nog steeds 71V?
Dit zou nl. eigenlijk rond de 24V moeten zijn.
Als ie dan wel netjes rond de 24V zit, kan ik mij alleen voorstellen dat er misschien een (paar?) diodes van de brugcel verkeerd om op de print zitten waardoor je een cascade-schakeling krijg. (alleen ontbreken de elco's dan...)
Dan zullen er wel de nodige componenten om het hoekje zijn op je OTGW.

PS.
Of je trafo is zelf het hoekje om en geeft die een veel te hoge spanning af.
Die zou 15V (wisselstroom) moeten zijn.
Meet die ook eens ff door aub!

[ Voor 6% gewijzigd door ]Byte[ op 14-12-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
nou, het lijkt allemaal anders dan anders...

Mijn ketel geeft 10 ~ 12v op de thermostaat (wissel)
De voeding op het bordje (die hier uit het topic) geeft 24v uit.
10v tussen aanvoer en gnd op de esp.
de 78E5 heeft 24v (of 0 bij twee gelijke waarden) tussen de pootjes. (ongeacht welke)

Als mijn avanta 35c minder V geeft, lijkt het ook niet goed..

De dioden zitten hetzelfde als op de site van de ontwikkelaar

Edit:
Even opnieuw gemeten:
Mijn ketel geeft 10 ~ 12v op de thermostaat (wissel), 5v dc.
De voeding op het bordje (die hier uit het topic) geeft 24v uit.
5v tussen aanvoer en gnd op de esp.
de 78E5 heeft tussen gnd en + 24v en tussen gnd en de uitgang 5v.
De thermostaatuitgang geeft 28-30v

[ Voor 47% gewijzigd door maomanna op 14-12-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Je hebt het over 'het bordje"... heb je het dan over de OTGW toch?!?
Dan klopt het dat die 24V geeft.
Dat jouw ketel maar 10-12V geeft lijkt mij wat aan de lage kant.
de 7805 krijg op het linker pootje die 24V (bij benadering) binnen, en moet op het rechter pootje 5V afgeven.
Als jij daar 24V meet is ie naar de eeuwige jachtvelden of je hebt ergens een per ongeluk kortsluiting gemaakt bij het solderen.

Maar dat verklaart mij nog niet waar jouw 71V vandaan komt... :?
Meet jij die 71V op X1?
Je had je post inmiddels aangepast zie ik nu...

[ Voor 5% gewijzigd door ]Byte[ op 14-12-2016 14:51 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 37 Laatste