ThinkPadd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:38:
Die 7805 is een antiek ding, zie ook 'Disadvantages' op
Wikipedia: 78xx
Die Recom is een schakelende regelaar, werkt een stuk efficienter (== minder warmte). Wordt de 7805 bij jou ook warm? Zo lang je hem nog kunt vasthouden is het wel OK. In dat geval zou je de 7805 kunnen laten zitten. Maar dat de trafo nu dermate warm wordt geeft eigenlijk wel aan dat hij teveel voor z'n kiezen krijgt.
In mijn geval heb ik het spul destijds besteld en ik las iets over vervangen van de 7805 door wat anders. Omdat ik weet dat de 7805 niet het meest ideale is omdat het al een wat oudere techniek is heb ik toen een DC-DC converter (die 'Recom') erin gezet.
Ik kan van het weekend wel even kijken of ik een NodeMCU kan flashen met dat esp-link gebeuren en dan eens meten hoe warm de trafo wordt. Heb net zo'n IR-thermometer gun als op je foto liggen

Zal ook eens kijken of ik dan het stroomverbruik kan meten van die USR-TCP232 module (die zelf ook wel wat warm wordt kan ik mij herinneren) en een ESP8266 (NodeMCU) door m'n multimeter er even tussen te knuppen en de mA's te meten.
Ik ben erg benieuwd! Heb de 7805 eigenlijk niet gemeten, lees eigenlijk net pas dat dat ding ook warmte genereert. Zoals je wellicht doorhebt een electronicanoob hier.
Heb wel aan de ESP2866 gevoeld, die wordt net als jouw bedrade module ook wel ietsjes warm. Weet niet hoeveel, want dat was het meten niet eens waard.
En de IR thermometer.. aardig handig als je met gasbesparing aan de gang gaat.

Alleen jammer dat ie niet exact het puntje van het lastertje meet maar net iets ernaast.
Om je (en anderen) alvast wat zoekwerk te besparen over het flashen van je ESP2866, de stappen zijn:
1) bedraad je ESP2866 zodat hij in programming mode raakt (even googelen, ik heb een versie met een resetknopje, programmeer-knopje en 3,3v omvormer dus ik had het makkelijk)
2) als je windows user bent kan ik ESP2866Flasher aanraden, linux users schijnen ESPtool.py te kunnen gebruiken
3) laatste stable release is
deze, de latere schijnt meer features te hebben maar nog wat bugs en issues
4) voor flashen volgende settings gebruiken:
flash boot_v1.5.bin from the official esp_iot_sdk_v1.5.1 and included in the release tgz to 0x00000
flash blank.bin from the official SDK and also included in the tgz to 0x3FE000
flash user1.bin to 0x01000
Wat ik zelf deed was de baud rate in de applicatie even op 115200 zetten, schijnt mis te kunnen gaan als ie hoger staat en het duurt sowieso maar 1,5 minuut.
5)Daarna zet je de ESP2866 weer in de normale modus (bij mij UART) en verbind je met het AP'tje op je telefoon. Dan ga je naar 192.168.4.1 en dan zie je de UI. Daarin even switchen naar STation mode door hem te verbinden met je vaste wifi en dan kun je hem van je netwerk benaderen.
[
Voor 26% gewijzigd door
Duci op 14-10-2016 14:54
]