[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 8 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 08:29
Crap, wilde zoeken op 'externe toegang' maar plaats een post.

Zal m'n oude iSense eens aansluiten, wellicht dat die het nu wel doet inderdaad.

Zijn er ook nog instellingen aan de ketel die eventueel nodig zijn?

[ Voor 87% gewijzigd door originalmycroft op 04-07-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
Op een Honeywell moet je doorgaans de tele-ingang aanzetten. Maar of dat op een round modulation ook kan is de vraag. Wat er namelijk gebeurt is dat de OTGW tegen de thermostaat zegt dat de temperatuur verhoogd moet worden. Als de thermostaat dus een remote setpoint override accepteert zal de thermostaat de temperatuur aanpassen en dit doorgeven aan de ketel. De OTGW stuurt dus niet rechtstreeks de ketel aan maar alleen de thermostaat. Dit hele verhaal hangt dus op het feit dat de thermostaat die override accepteert of niet. En zoals thinkpad ook al beschreef kunnen niet alle thermostaten dat, bijvoorbeeld de isense pas vanaf een bepaalde revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originalmycroft
Met iSense aangesloten doet hij het ook niet. Heb ook FT=I geprobeerd, maakt niet uit.
Ik kan met PS=1 de waarden uitlezen, en die komen prachtig overeen met de ingestelde waarde op de thermostaat.
Wanneer komt het nieuwe design board uit? Dan begin ik met een schone lij.

@Rippiedoos, bedankt voor je input. Ik geloof alleen dat jij het hebt over het honeywell protocol, waarmee je de thermostaat op afstand kunt benaderen, vóórdat er communicatie met de CV is geweest.

Volgens mij werkt de OT gateway zodanig, dat hij het bericht van thermostaat naar ketel onderschept, setpoint aanpast, en die weer doorstuurt. Zoals ik het begrijp, zal de thermostaat hier helemaal niks van merken. Wellicht kunnen de OTGW makers dit verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
@mycroft: ik hebt het niet over het Honeywell protocol maar echt over opentherm en de OTGW. Hier komt geen Honeywell specifiek ding aan te pas. Ik heb het echt over de opentherm-berichten die door de opentherm gateway worden verstuurd. Op een werkende installatie zal de de OTGW dus ook niet als thermostaat moeten werken maar bedoeld als aansturing van de thermostaat. Wat welke thermostaat wel en niet kan staat hier genoemd.

De OTGW zal dus niet proberen het beter te doen dan de thermostaat maar berichten van tijdelijke aard sturen. Welke dat zijn kun je hier lezen. Daar zie je dus ook dat TT temperatuur, tijdelijk is. En de enige die je round modulation accepteert is constant setpoint, dus de continue temperatuur op je thermostaat.

De OTGW kan ook de functie van thermostaat overnemen maar dat is niet een te bevelen volgens de maker van de
OTGW. En of dat slim is zal de vraag zijn, ik denk zelf van niet.

Dus kun je eens TC=33 proberen met je Honeywell eraan? Als het goed is zie je dat ook terug op de thermostaat.

[ Voor 12% gewijzigd door rippiedoos op 04-07-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originalmycroft
Okay duidelijk verhaal!

Nee helaas, zowel TC als TT doen het niet. Vermoedelijk dan toch iets niet goed met mijn setup/soldeerskills. Ik zie wèl berichten met als prefix "R" en "A", dus ergens past hij wel de payload aan, maar reageren zowel thermostaat als ketel er niet goed op. Vreemd......

Wanneer wordt de nieuwe layout beschikbaar? Dan koop ik gewoon een nieuw bord bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Kan iemand mij vertellen wat de parameter "Control Setpoint" betekend bij de OTGW.
Want dit is niet je setpoint van de termosstaat.

En welke Parameter is de CV aanvoer temperatuur? is dat de "Boiler water temperatuur"?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rippiedoos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:36:
Op een Honeywell moet je doorgaans de tele-ingang aanzetten. Maar of dat op een round modulation ook kan is de vraag. Wat er namelijk gebeurt is dat de OTGW tegen de thermostaat zegt dat de temperatuur verhoogd moet worden. Als de thermostaat dus een remote setpoint override accepteert zal de thermostaat de temperatuur aanpassen en dit doorgeven aan de ketel. De OTGW stuurt dus niet rechtstreeks de ketel aan maar alleen de thermostaat. Dit hele verhaal hangt dus op het feit dat de thermostaat die override accepteert of niet. En zoals thinkpad ook al beschreef kunnen niet alle thermostaten dat, bijvoorbeeld de isense pas vanaf een bepaalde revisie.
Ik kan bevestigen dat een round modulation dit ook doet.
Het vakje waar bij de andere round varianten een logo'tje van externe communcatie aangeeft, licht op wanneer een extern commando word ontvangen en uitgevoerd. (zonder wifi rf of ander icoon in het vierkantje).
Het vierkantje verdwijnt weer wanneer je de setpoint aanpast via de round, en dus het otgw commando weer overruled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
luigi87 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:24:
Kan iemand mij vertellen wat de parameter "Control Setpoint" betekend bij de OTGW.
Want dit is niet je setpoint van de termosstaat.

En welke Parameter is de CV aanvoer temperatuur? is dat de "Boiler water temperatuur"?
Control setpoint is de door de thermostaat gevraagde CV aanvoer temperatuur.
Boiler water temperature is de gemeten CV aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

maxnl schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:04:
[...]

Control setpoint is de door de thermostaat gevraagde CV aanvoer temperatuur.
Boiler water temperature is de gemeten CV aanvoer temperatuur.
Oke. dank je. Dan is het denk ik toch het beste daar van af te blijven en gewoon een TT command naar de thermostaat te sturen. Dan behoud je de modulerende functies ook nog.

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 18-07-2016 08:50 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Tele schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:14:
Ik heb het complete Altium project er ook bijgezet :)

https://github.com/T3le/otgw/tree/master/rev1

De bronbestanden kunnen met de gratis Altium Designer viewer ook bekeken worden.

Zoals eerder gezegd zal ik er voorlopig niet aan toe komen om er 1tje in elkaar te bakken, dus er kunnen nog foutjes naar boven komen wanneer je er eentje bouwt....
Is er toevallig al iemand die de sprong in het diepe gewaagd heeft?
Of wellicht heeft Tele zelf ondertussen tijd gehad om er een in elkaar te zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45
Wel grappig, ik gebruik de OTGW eigenlijk nauwelijks. In het begin toen we hier net woonden (2,5 jaar geleden) de CV-ketel intensief gemonitord om de boel te optimaliseren. Ik log nog steeds de gegevens naar InfluxDB en maak daar met Grafana grafieken mee (via deze methode: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway Maar de boel aansturen doe ik eigenlijk niet. We hebben nu een vrij regelmatig leven dus de twee klokprogramma's in de thermostaat zijn voldoende.

Ik had daarom besloten om i.i.g. in de zomerperiode de OTGW uit te zetten en er tussenuit te halen. Scheelt toch weer 4-5W continu en de CV-ketel doet toch niks met dit warme weer.
Ik was alleen even vergeten dat ik de buitentemperatuur (van een Weather Underground weerstation) in de thermostaat (iSense) duw met een script.

Ik had dus de OTGW uitgezet, maar m'n vriendin miste de buitentemperatuur weergave op de thermostaat gelijk. Heb het hele spulletje nu maar weer aangeslingerd :D

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
timoline schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 21:09:
[...]

https://github.com/timoline/OTGW
Ik moet wel zeggen dat ik het nog niet heb kunnen testen (ik wacht nog op m'n otgw)
Nog niet alles werkt, maar ben er druk mee bezig

Copy the files in a direcotry called html located in the same directory as the otmonitor binary.
Ik had dit al een hele tijd in gebruik. Wilde vandaag even met MQTT aan de gang (om de binnentemperatuur naar Home Assistant te duwen), maar in de webinterface kreeg ik een not found: /mqtt.html. Na de map 'html' te hebben weggegooid werkte het weer. Misschien moet je skin even bijgewerkt worden. Gaat om otmonitor v4.3 overigens.

Weet iemand hoe je MQTT aan de gang krijgt? In de webinterface van otmonitor (het draait headless in een Ubuntu VM) zet ik bij http://192.168.4.11:8080/configure.html (en dan tabje 'MQTT') het vinkje aan en vul het IP-adres van m'n MQTT broker in, maar het vinkje blijft niet onthouden.

De OTGW website blinkt ook uit in het ontbreken van informatie hierover :/ Iemand die dit kan uitleggen hoe je MQTT aan de gang krijgt?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:10:
[...]

Ik had dit al een hele tijd in gebruik. Wilde vandaag even met MQTT aan de gang (om de binnentemperatuur naar Home Assistant te duwen), maar in de webinterface kreeg ik een not found: /mqtt.html. Na de map 'html' te hebben weggegooid werkte het weer. Misschien moet je skin even bijgewerkt worden. Gaat om otmonitor v4.3 overigens.

Weet iemand hoe je MQTT aan de gang krijgt? In de webinterface van otmonitor (het draait headless in een Ubuntu VM) zet ik bij http://192.168.4.11:8080/configure.html (en dan tabje 'MQTT') het vinkje aan en vul het IP-adres van m'n MQTT broker in, maar het vinkje blijft niet onthouden.

De OTGW website blinkt ook uit in het ontbreken van informatie hierover :/ Iemand die dit kan uitleggen hoe je MQTT aan de gang krijgt?
Klopt, die moet ik inderdaad eens updaten.
En dat het vinkje niet werkt, klopt ook, heb ik al eens gemeld bij de ontwikkelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben er inmiddels, na wat hulp van nickyb2, achter hoe je MQTT aan de gang krijgt.
Voorheen draaide ik otmonitor gewoon door wat parameters mee te geven. Maar nu heb ik de settings in een .conf bestand staan.

Daar staat dit in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
web {
  enable true
  port 8080
  nopass true
  sslport 0
  graphlegend false
  theme default
  sslprotocols tls1,tls1.1,tls1.2
  certonly false
}
connection {
  type tcp
  enable true
  port 23
  host 192.168.4.30
  device {}
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
mqtt {
  enable true
  broker 192.168.4.14
  port 1883
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format simple
  retransmit 10
  qos 1
  keepalive 120
  messages false
  client otgw-vm
  username {}
  password {}
}
datalog {
  append false
  file /home/otgw/otmonitor/otdata.txt
  enable false
  itemlist {
    flame
    dhwmode
    chmode
    dhwenable
    diag
    fault
    outside
    temperature
    setpoint
    modulation
    boilertemp
    returntemp
    controlsp
    dhwsetpoint
    chwsetpoint
    timestamp
  }
  interval 30000
}
clock {
  year false
  date false
  auto false
}
sms {
  enable false
  ventilationfault false
  phonenumber {}
  route {}
  sender {}
  password c2VjcmV0
  provider VoipPlanet
  account {}
  pressure false
  solarfault false
  roomcold true
  watchdogtimer false
  boilerfault true
  commproblem false
}
email {
  password c2VjcmV0
  server {}
  pressure true
  roomcold true
  boilerfault true
  watchdogtimer true
  solarfault true
  commproblem true
  port 25
  enable false
  secure TLS
  recipient {}
  user {}
  sender {}
  ventilationfault true
}
logfile {
  pattern otlog-%Y%m%d.txt
  directory /home/otgw/otmonitor
  enable false
}
tspeak {
  key {}
  enable false
  interval 120
  field1 temperature
  field2 setpoint
  field3 boilertemp
  field4 returntemp
  field5 controlsp
  field6 modulation
  field7 {}
  field8 {}
}
alert {
  pressurelow 1.5
  roomcold 14
  pressurehigh 2.0
}
view {
  tab graph
  order increasing
  sort name
  bitflags false
}

In mijn geval hangt de OTGW via een USR-TCP232 bedraad (Ethernet RJ45) in m'n netwerk. Als hij via USB verbonden is dan moet je het connection {} stuk even wijzigen naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
connection {
  device /dev/ttyUSB0
  type serial
  enable true
  port 25238
  host localhost
}

Vervolgens roep ik otmonitor (via supervisor om het draaiende te houden) op deze manier aan:
/home/otgw/otmonitor/otmonitor-x64 --daemon -f /home/otgw/otmonitor/otmonitor.conf

De MQTT data kun je dan voorbij zien komen als je met dit commando meeluistert op de bus:
mosquitto_sub -h 192.168.4.14 -p 1883 -v -t 'events/central_heating/#'

Ik gebruik het om bijv. de kamertemperatuur in m'n domoticasysteem (Home Assistant - Open source Python3 home automation) weer te geven, de sensor voor Home Assistant ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: mqtt
  state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
  name: "otgw_roomtemperature"
  qos: 0
  unit_of_measurement: '°C'
  value_template: '{{ value }}'

Mocht je willen weten wat bepaalde parameters in de .conf doen dan kun je het beste (heb nog geen beter alternatief gevonden) de source van otmonitor downloaden en in 'otmonitor.tcl' kijken, al vind ik het wel lastig om te begrijpen.

Met dank aan nickyb2 voor het op weg helpen :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Welke sticker geeft er aan de binnenkant de software versie van een iSense aan?
Zie een hoop stikkers. Kan alleen de software versie daar niet uithalen ....

[ Voor 5% gewijzigd door brigges op 30-08-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39

jjust

Het leven is een strijd

Volgens mij kan je dat ook in het menu zien. Menu => Informatie => Meer informatie en dan staat de versie bij mij op tabblad 15/15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Hmmmm versie 9.

Ook de modulatie stond op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heb een OTGW op de kop getikt via MP, maar kan nergens vinden op welke pinnen van de RS232 ik de 4 USB stekkertjes moet zetten. Iemand?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/30rvext.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Duci op 20-09-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
ik heb ook een OTGW usb versie plus wat ledjes, knoppen, 2 blauwe blokjes en netwerk component te koop.

ik krijg hem niet werkend na avonden pielen krijg ik het helaas niet werkend. dus of deze het werkelijk doet kan ik niet bewijzen,.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Duci schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:30:
Heb een OTGW op de kop getikt via MP, maar kan nergens vinden op welke pinnen van de RS232 ik de 4 USB stekkertjes moet zetten. Iemand?

[afbeelding]
http://www.opentherm-gate...iwyg/USB_instructions.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Duci schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:30:

[afbeelding]
http://otgw.tclcode.com/schematic.html#schematic succes :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Thanks! Had die inderdaad gezien, maar ben niet bepaald een baas in het lezen en begrijpen van chips. Even voor mijn beeldvorming; stel, ik interpreteer het verkeerd en ik verbind het ding met USB, loop ik dan kans eea op te blazen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Nee, zolang je geen pootjes onderling gaat kortsluiten zal het wel loslopen. Er loopt nauwelijks stroom, er staat alleen potentiaalverschil.

• Duci
  • Niet online
OK, kom er nog niet helemaal uit. Ik zie hier dat pinnetje 9 grond is, dus daar moet de zwarte op.

-pin 5 gaat naar "T2 OUT, R1 IN en R2 IN"
-pin 3 gaat naar "T1 OUT"

Één van deze moet dus de Tx en zijn en andere Rx.. Alleen hoe te beredeneren welke?

En dan mis ik nog stekkertje nummer 4.. die volgens mij als ik bij de specs van andere TTL kabels lees normaal gesproken de power moet leveren. In dit geval wordt de chip gevoed vanaf het net en niet via USB, beredeneer ik dan goed dat ik de gele draad niet nodig heb?

Je hebt het al door, ik heb hier nog geen kaas van gegeten. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Duci op 21-09-2016 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Edd

Duci schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:33:
Alleen hoe te beredeneren welke?
De TX van je USB gaat op de RX van de OTGW
en
De RX van je USB gaat op de TX van de OTGW

Maar meestal komt het uit op aansluiten, proberen, werkt het niet? Omdraaien ;)
Verder hoef je alleen ground aan te sluiten.

Waar je nog wel rekening mee moet houden is dat op het bord een 2-tal connecties gemaakt moeten worden, waar normaal gesproken de seriële chip op zit. Zie de post van timoline in de PDF waar hij naartoe linkt staat een plaatje hoe ze aangesloten moeten zijn.
Op jouw foto kan ik het niet zien, dus weet ik niet of dat al is gebeurd.

-

• Duci
  • Niet online
Edd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:53:
[...]

De TX van je USB gaat op de RX van de OTGW
en
De RX van je USB gaat op de TX van de OTGW

Maar meestal komt het uit op aansluiten, proberen, werkt het niet? Omdraaien ;)
Verder hoef je alleen ground aan te sluiten.

Waar je nog wel rekening mee moet houden is dat op het bord een 2-tal connecties gemaakt moeten worden, waar normaal gesproken de seriële chip op zit. Zie de post van timoline in de PDF waar hij naartoe linkt staat een plaatje hoe ze aangesloten moeten zijn.
Op jouw foto kan ik het niet zien, dus weet ik niet of dat al is gebeurd.
Ineens wordt dat document me ook duidelijk. Ik zat eerder naar die foto te kijken, en vroeg me af wat ik eraan moest zien. Nu met wat meer achtergrondinfo snap ik hem beter. 8)7 Die 2 verbindingen zitten er overigens al netjes.

Dank! Ook aan timoline! _/-\o_ Vanavond maar eens kijken of ik wat uit kan lezen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
OK, hij werkt. Zo net voor het stookseizoen nog even kijken of ik hem draadloos kan verbinden met wifi (geen bekabeling boven en thermostraatdraad komt niet langs de meterkast waar de Pi met Domoticz hangt).

Heb na het lezen van het blog van Balk ( _/-\o_ ) een ESP-07 ESP8266 besteld, om te zien of het me lukt er wifi op te krijgen.

Enige vraagpuntje gaat zijn of de standaard 1,5/1/15 printtransformator dat aankan. Ik lees in het blogje van Balk dat hij er een 2/1/15 op heeft gezet. Aangezien de andere er bij mij nu eenmaal op zit hoop ik dus dat de originele ruim genoeg was..

[ Voor 15% gewijzigd door Duci op 30-09-2016 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Even op de temperatuur van de trafo letten. Ik heb er ook een zwaarde trafo ingezet omdat ik een Serial-to-Ethernet module aan de OTGW heb hangen: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Bij mij is die 2,0/1/15 ook al vrij warm: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway" dus ik denk dat de standaard trafo wel onderbemeten gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Die van jou is 58 graden.. ik zal het in de gaten houden. Zijn er richtlijnen voor wat optimaal/normaal/gevaarlijk is? Aangezien het ding 24/7/365 aan moet staan wil ik natuurlijk niet iets brandgevaarlijks op mijn zolder gaan introduceren..

En voor mijn beeldvorming; is het mogelijk (voor een leek) om de trafo van een bestaand bordje te vervangen? Kun je die zonder het bordje te slopen loshalen, en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Duci schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:01:
En voor mijn beeldvorming; is het mogelijk (voor een leek) om de trafo van een bestaand bordje te vervangen? Kun je die zonder het bordje te slopen loshalen, en hoe?
Heel makkelijk, heb het zelf ook gedaan ;)
Met zo'n tinzuiger zoveel mogelijk tin weghalen (dus verhitten, ding er tegenaan en 'klik' om tin weg te zuigen)
Vervolgens bordje met trafo naar beneden laten hangen, zodat de zwaartekracht zn werk doet terwijl je de pinnen om en om verhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:08:
[...]

Heel makkelijk, heb het zelf ook gedaan ;)
Met zo'n tinzuiger zoveel mogelijk tin weghalen (dus verhitten, ding er tegenaan en 'klik' om tin weg te zuigen)
Vervolgens bordje met trafo naar beneden laten hangen, zodat de zwaartekracht zn werk doet terwijl je de pinnen om en om verhit.
Goed om te weten! Mocht ie warm worden is dat mijn plan B. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Duci schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:01:
Die van jou is 58 graden.. ik zal het in de gaten houden. Zijn er richtlijnen voor wat optimaal/normaal/gevaarlijk is? Aangezien het ding 24/7/365 aan moet staan wil ik natuurlijk niet iets brandgevaarlijks op mijn zolder gaan introduceren.. [...]
In de datasheet van de trafo staat "70 °C max. omgevingstemperatuur". Dat is wat anders dan de werkingstemperatuur, maar het geeft wel ongeveer een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

brigges schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:02:
Hmmmm versie 9.

Ook de modulatie stond op 0.
Modulatie staat ook standaard op 0. Als de Isense gaat uitsturen zie je me modulatie stand veranderen.

Met versie 9 kan je hem helaas alleen uitlezen, ja kan geen setpoint naar de ISense sturen hier doet die versie niks mee.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:47:
[...]

In de datasheet van de trafo staat "70 °C max. omgevingstemperatuur". Dat is wat anders dan de werkingstemperatuur, maar het geeft wel ongeveer een indicatie.
Yes, had hem gezien inderdaad. Ik hou dat gewoon even als absolute grens aan; als ie heter wordt dan gaat ie uit en vervang ik hem. Heb geen zin in een 24/7 brandgevaar op zolder.

Ik vind trouwens de efficientie van die dingen (net boven de 50%) wel aardig belabberd. Zal wel normaal zijn, maar toch benieuwd of er alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Vandaag met een collega de gok gewaagd en bij DirtyPCBs de OTGW van Tele besteld. Over een paar weken komen er dus 10 binnen. Mocht er hier interesse bestaan om er enkele af te nemen dan laat maar horen!
Meteen ook even de componenten besteld bij Mux en Reichelt (PIC was niet voorradig bij Farnell).

Vraagje; die PIC moet zover ik weet nog geprogrammeerd worden, ik heb daar geen ervaring mee, hoe gaat dat het makkelijkst? Heb de SOIC variant genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Gaat die SOIC überhaupt fatsoenlijk op de print passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Osiris schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:20:
Gaat die SOIC überhaupt fatsoenlijk op de print passen?
Als het goed is wel; het is de print van Tele, versie SOIC met NodeMCU, niet de 'standaard' OTGW :)
Dit is ook het IC wat in de bijbehorende BOM staat en op de print zitten ook pads ervoor. Heb er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Thedr op 04-10-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aaah ok :P Vandaar vandaar.. 't Zou namelijk niet op mijn OTGW-printje gepast hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:43
Thedr schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:18:
Vandaag met een collega de gok gewaagd en bij DirtyPCBs de OTGW van Tele besteld. Over een paar weken komen er dus 10 binnen. Mocht er hier interesse bestaan om er enkele af te nemen dan laat maar horen!
Meteen ook even de componenten besteld bij Mux en Reichelt (PIC was niet voorradig bij Farnell).

Vraagje; die PIC moet zover ik weet nog geprogrammeerd worden, ik heb daar geen ervaring mee, hoe gaat dat het makkelijkst? Heb de SOIC variant genomen.
Ik heb mogelijk wel interesse in zo'n printje! Ik houd de OTGW al een tijdje in de gaten, maar miste steeds de wifi-optie. Dat zou met deze dan mooi opgelost zijn, zodat ik 'm direct vanuit m'n Homey kan aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Had via een DM ook al een andere geïnteresseerde, ik laat het hier wel even horen als ze binnen zijn :)

De componenten heb ik inmiddels binnen voor 3 stuks, best kans dat er dus ook 1 al inclusief componenten of zelfs compleet gesoldeerd verkocht kan worden, maar vooral dat laatste is nog even onder voorbehoud.
Tele schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:18:
[...]

Klopt, ik heb het zelf niet zo op DIP ;)

Ik ben een eind klaar met het ontwerpje. Alle bestanden zijn hier te vinden. De Altium bronbestanden volgen nadat ik deze heb opgeschoond.

Er zijn heel wat varianten te verzinnen, ik heb als voorbeeld 5 soorten in de documentatie toegevoegd. Er is te kiezen uit 3 soorten Led's, ethernet of wifi, DIP of SOIC uC, twee behuizingen, 3 soorten voedingsspanning,..

Verder is het ontwerp dit keer niet beperkt tot Conrad, maar juist afgestemd op Farnell. Alle bestelnummers van Farnell staan ook in de bom's. Als iemand alle beschikbare conrad bestelnummers wilt opzoeken zal ik deze erbij vermelden.

Kijk eens rond in het mapje, ik ben benieuwd wat jullie ermee kunnen!

[afbeelding]
@Tele: klopt het dat er een ICSP header op de print zit om de PIC te programmeren? Heb iig vast een programmer besteld waar ook een ICSP kabeltje bij zit.

[ Voor 52% gewijzigd door Thedr op 06-10-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Ik zou heel graag een kant en klare kopen. puur omdat ik al 2 maanden bezig ben geweest er 2 wekend te krijgen wat me niet gelukt is (de originele kiwi soldeer set)
en ik gewoon domoticz verslaafd ben er wat meer info erin wil hebben :)

dus ik zou het graag horen indien het zover is en het nog geldig is :)
Thedr schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:20:
Had via een DM ook al een andere geïnteresseerde, ik laat het hier wel even horen als ze binnen zijn :)

De componenten heb ik inmiddels binnen voor 3 stuks, best kans dat er dus ook 1 al inclusief componenten of zelfs compleet gesoldeerd verkocht kan worden, maar vooral dat laatste is nog even onder voorbehoud.

[...]

@Tele: klopt het dat er een ICSP header op de print zit om de PIC te programmeren? Heb iig vast een programmer besteld waar ook een ICSP kabeltje bij zit.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thedr schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:20:

Top dat je er een paar gaat bouwen, ik ben benieuwd :) De programmeerheader X7 is inderdaad een standaard ICSP pinout, b.v. de pickit 2/3 past hier rechtstreeks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Ik heb ook wel interesse maar alleen met een geprogrammeerde PIC.
Daar heb ik geen kaas van gegeten en wil ik graag zo houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Gisteren een "oude" through hole OTGW voorzien van USB ipv RS323.
Nu bezig met de docker-compose om grafana en influxdb op te zetten. Tevens RPi afgestoft om met de nieuwe OTGW te communiceren.

Volgend weekend verwacht ik de CV weer aan te zetten voor het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vind het niet zo boeiend meer, heb m'n CV helemaal tiptop getuned (Gas besparen door middel van CV tuning deel II) dus de grafiekjes kijk ik eigenlijk nooit meer naar.
Aansturen via OTGW doe ik ook niet, klokprogramma van iSense is prima.

Hij hangt er hier alleen nog tussen zodat ik buitentemperatuur (via Weather Underground) op de iSense kan tonen. Had de iSense in de zomerperiode uitgeschakeld, maar vriendin miste die feature gelijk, dus heb hem na een dag al weer ertussen gehangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik heb het gevoel dat het nog beter kan. Vooral omdat ik vorig jaar niet genoeg tijd heb genomen om waterzijdig in te regelen.
Daarnaast heb ik in de zomer m'n pomp weer naar strand drie gezet omdat ik een pendelende CV kreeg bij reguliere douchen.

Als laatste had ik nooit een goed en realtime beeld van wat de ketel aan het doen was. Ik moest altijd met terugwerkende kracht m'n logs lezen, parsen en analyseren.

Hopelijk krijg ik met de bijmij een beter beeld en kan ik sneller inspelen op "ongewenst" gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Zo, de ESP12 is binnen, en heb hem gister kunnen verbinden met de wifi. Lijkt alleen geen interfaceje op de standaard firmware te zitten waarmee je mee kunt kijken. Ga hem vanavond eens aan de OTGW prikken en kijken of er wat over het netwerk komt. En natuurlijk kijken of de standaard voeding het trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

Duci schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 07:54:
Zo, de ESP12 is binnen, en heb hem gister kunnen verbinden met de wifi. Lijkt alleen geen interfaceje op de standaard firmware te zitten waarmee je mee kunt kijken. Ga hem vanavond eens aan de OTGW prikken en kijken of er wat over het netwerk komt. En natuurlijk kijken of de standaard voeding het trekt...
Ik heb een tijdje terug de ESP-Link firmware op mijn ESP12 module gezet maar de datastroom stopte steeds. Nu deze (http://www.byvac.com/downloads/ESP8266/ESP8266_F1_1.9.19.zip) firmware er op gezet en dat gaat goed.
Ik gebruik nog steeds de originele trafo in de OTGW maar heb wel de 7805 vervangen door een DC/DC converter (type is al eerder beschreven in dit topic). De trafo wordt bij mij (maar) 37 °C en de spanning gemeten op de ESP12 module is stabiel (variatie slechts +/- 10 mV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2dse9hh.jpg

Hij hangt er aan, en werkt! Ik heb wel ESP-link erop gezet. Moet zeggen dat ik het programma zelf wel lekker vind werken. Gewoon connecten met het AP'tje dat hij aanmaakt en daarna kun je middels een interface je dingen regelen.

Voor degenen die het ook willen doen en geen zin hebben om het ding te flashen met esp-tool.py (dat vooral gericht lijkt te zijn op Linux users): download ESP8266Flasher. Dat is een super simpel windows programmatje dat hetzelfde kan.

Helaas zie ik wel dat de trafo best warm wordt. Na een half uurtje heb ik 60 graden gemeten, daarna moest ik weg dus heb ik de stekker er uit getrokken dus wellicht dat ie anders nog warmer was geworden.

@DYM; thanks voor het wijzen op de optie va het vervangen van de 7805! Ik ga me er eens in verdiepen.

Voor de volgende die zoekt: Ik zie dat ThinkPad hier het typenummer al genoemd heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Duci op 14-10-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik twijfel ook om de netwerkconnectiviteit met een ESP te doen ipv de USR-TCP232 (Serial to Ethernet) die ik nu heb. Volgens mij is een ESP8266 zuiniger. Aangezien de OTGW 24/7 aan staat scheelt dat toch wel weer wat. Heb nog wel een NodeMCU liggen die ik hiervoor kan gebruiken.

Heb je er de standaard trafo in zitten? Ik heb er een zwaardere trafo in zitten. Mijne zit op 58 graden met die andere DC-DC converter en de USR-TCP232 Serial-to-Ethernet module. Loopt al jaar prima zo, maar als ik het stroomverbruik van de OTGW (4-5W meen ik) nog wat kan drukken zou dat fijn zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:21:
Ik twijfel ook om de netwerkconnectiviteit met een ESP te doen ipv de USR-TCP232 (Serial to Ethernet) die ik nu heb. Volgens mij is een ESP8266 zuiniger. Aangezien de OTGW 24/7 aan staat scheelt dat toch wel weer wat. Heb nog wel een NodeMCU liggen die ik hiervoor kan gebruiken.

Heb je er de standaard trafo in zitten? Ik heb er een zwaardere trafo in zitten. Mijne zit op 58 graden met die andere DC-DC converter en de USR-TCP232 Serial-to-Ethernet module. Loopt al jaar prima zo, maar als ik het stroomverbruik van de OTGW (4-5W meen ik) nog wat kan drukken zou dat fijn zijn.
Ik heb de standaard trafo er in zitten inderdaad. Die wordt dus heter dan ik comfortabel vind voor een 24/7 draaiend apparaat dat uit het zicht zijn werk doet.

Ik moet even onderzoeken wat nou de voor en nadelen van de 2 opties zijn:
-De trafo vervangen voor een zwaardere.
-De 7805 voltage regulator vervangen door een DC/DC converter.

Ik begrijp alleen ff niet waarom het vervangen van een apparaatje dat het voltage regelt -en achter de trafo zit- zorgt voor een lagere belasting van de trafo. Iemand? En zijn er nog andere voordelen van het vervangen van de 7805 voor de DC/DC converter? Is de één bijvoorbeeld energiezuiniger, of veiliger?

-BTW, lees nu in je edit dat je er zowel een zwaardere trafo als een andere DC/DC converter in hebt zitten. Wat was daar de beredenatie achter?

[ Voor 5% gewijzigd door Duci op 14-10-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die 7805 is een antiek ding, zie ook 'Disadvantages' op Wikipedia: 78xx
Die Recom is een schakelende regelaar, werkt een stuk efficienter (== minder warmte). Wordt de 7805 bij jou ook warm? Zo lang je hem nog kunt vasthouden is het wel OK. In dat geval zou je de 7805 kunnen laten zitten. Maar dat de trafo nu dermate warm wordt geeft eigenlijk wel aan dat hij teveel voor z'n kiezen krijgt.
In mijn geval heb ik het spul destijds besteld en ik las iets over vervangen van de 7805 door wat anders. Omdat ik weet dat de 7805 niet het meest ideale is omdat het al een wat oudere techniek is heb ik toen een DC-DC converter (die 'Recom') erin gezet.

Ik kan van het weekend wel even kijken of ik een NodeMCU kan flashen met dat esp-link gebeuren en dan eens meten hoe warm de trafo wordt. Heb net zo'n IR-thermometer gun als op je foto liggen ;)
Zal ook eens kijken of ik dan het stroomverbruik kan meten van die USR-TCP232 module (die zelf ook wel wat warm wordt kan ik mij herinneren) en een ESP8266 (NodeMCU) door m'n multimeter er even tussen te knuppen en de mA's te meten.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2016 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:38:
Die 7805 is een antiek ding, zie ook 'Disadvantages' op Wikipedia: 78xx
Die Recom is een schakelende regelaar, werkt een stuk efficienter (== minder warmte). Wordt de 7805 bij jou ook warm? Zo lang je hem nog kunt vasthouden is het wel OK. In dat geval zou je de 7805 kunnen laten zitten. Maar dat de trafo nu dermate warm wordt geeft eigenlijk wel aan dat hij teveel voor z'n kiezen krijgt.
In mijn geval heb ik het spul destijds besteld en ik las iets over vervangen van de 7805 door wat anders. Omdat ik weet dat de 7805 niet het meest ideale is omdat het al een wat oudere techniek is heb ik toen een DC-DC converter (die 'Recom') erin gezet.

Ik kan van het weekend wel even kijken of ik een NodeMCU kan flashen met dat esp-link gebeuren en dan eens meten hoe warm de trafo wordt. Heb net zo'n IR-thermometer gun als op je foto liggen ;)
Zal ook eens kijken of ik dan het stroomverbruik kan meten van die USR-TCP232 module (die zelf ook wel wat warm wordt kan ik mij herinneren) en een ESP8266 (NodeMCU) door m'n multimeter er even tussen te knuppen en de mA's te meten.
Ik ben erg benieuwd! Heb de 7805 eigenlijk niet gemeten, lees eigenlijk net pas dat dat ding ook warmte genereert. Zoals je wellicht doorhebt een electronicanoob hier. :+

Heb wel aan de ESP2866 gevoeld, die wordt net als jouw bedrade module ook wel ietsjes warm. Weet niet hoeveel, want dat was het meten niet eens waard.

En de IR thermometer.. aardig handig als je met gasbesparing aan de gang gaat. 8) Alleen jammer dat ie niet exact het puntje van het lastertje meet maar net iets ernaast.

Om je (en anderen) alvast wat zoekwerk te besparen over het flashen van je ESP2866, de stappen zijn:

1) bedraad je ESP2866 zodat hij in programming mode raakt (even googelen, ik heb een versie met een resetknopje, programmeer-knopje en 3,3v omvormer dus ik had het makkelijk)
2) als je windows user bent kan ik ESP2866Flasher aanraden, linux users schijnen ESPtool.py te kunnen gebruiken
3) laatste stable release is deze, de latere schijnt meer features te hebben maar nog wat bugs en issues
4) voor flashen volgende settings gebruiken:
flash boot_v1.5.bin from the official esp_iot_sdk_v1.5.1 and included in the release tgz to 0x00000
flash blank.bin from the official SDK and also included in the tgz to 0x3FE000
flash user1.bin to 0x01000
Wat ik zelf deed was de baud rate in de applicatie even op 115200 zetten, schijnt mis te kunnen gaan als ie hoger staat en het duurt sowieso maar 1,5 minuut.
5)Daarna zet je de ESP2866 weer in de normale modus (bij mij UART) en verbind je met het AP'tje op je telefoon. Dan ga je naar 192.168.4.1 en dan zie je de UI. Daarin even switchen naar STation mode door hem te verbinden met je vaste wifi en dan kun je hem van je netwerk benaderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Duci op 14-10-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Duci schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:47:
[...]

Ik ben erg benieuwd! Heb de 7805 eigenlijk niet gemeten, lees eigenlijk net pas dat dat ding ook warmte genereert. Zoals je wellicht doorhebt een electronicanoob hier. :+

Heb wel aan de ESP2866 gevoeld, die wordt net als jouw bedrade module ook wel ietsjes warm. Weet niet hoeveel, want dat was het meten niet eens waard.

En de IR thermometer.. aardig handig als je met gasbesparing aan de gang gaat. 8) Alleen jammer dat ie niet exact het puntje van het lastertje meet maar net iets ernaast.
Voor CV-tuning heb ik een FLIR One warmtebeeldcamera: ThinkPadd in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" :9
Heb alleen geen Android-toestel meer in huis, anders kon ik wel wat warmtebeeldplaatjes van de OTGW schieten.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:49:
[...]

Voor CV-tuning heb ik een FLIR One warmtebeeldcamera: ThinkPadd in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" :9
Heb alleen geen Android-toestel meer in huis, anders kon ik wel wat warmtebeeldplaatjes van de OTGW schieten.
Die dingen vond ik helaas te prijzig. Is mooi spul, maar kon ik geen business case voor maken. :'(

Gelukkig heb ik er van de winter wel eentje te leen, maar daar wacht ik even mee tot het een keer een goed koude, windstille dag is. Kan ik gelijk het effect van mijn spouwmuurisolatie zien tov de ongeisoleerde buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Eigenlijk best vreemd dat mijn standaard transformator maar 37 C wordt. Gemeten met een IR thermometer maar ook als je met de hand voelt is hij niet echt warm.
Ik schrijf hierboven dat het goed gaat met de ESP8266 maar eigenlijk raak ik nog best vaak de verbinding kwijt. Ik heb gezien dat er een nieuwere versie van ESP-link is dan dat ik toen getest heb. Misschien moet ik die maar eens op mijn ESP flashen om te kijken of dat stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
DYM schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:10:
Eigenlijk best vreemd dat mijn standaard transformator maar 37 C wordt. Gemeten met een IR thermometer maar ook als je met de hand voelt is hij niet echt warm.
Ik schrijf hierboven dat het goed gaat met de ESP8266 maar eigenlijk raak ik nog best vaak de verbinding kwijt. Ik heb gezien dat er een nieuwere versie van ESP-link is dan dat ik toen getest heb. Misschien moet ik die maar eens op mijn ESP flashen om te kijken of dat stabieler is.
Voor mijn beeldvorming: wat is "best vaak"? En ik neem aan dat je dan een rebootje moet doen aangezien er niks "slims" aan boord is dat zelf opnieuw verbinding gaat zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Laatst online: 10-09 00:01
Duci schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:57:
[afbeelding]

Hij hangt er aan, en werkt! Ik heb wel ESP-link erop gezet. Moet zeggen dat ik het programma zelf wel lekker vind werken. Gewoon connecten met het AP'tje dat hij aanmaakt en daarna kun je middels een interface je dingen regelen.

Voor degenen die het ook willen doen en geen zin hebben om het ding te flashen met esp-tool.py (dat vooral gericht lijkt te zijn op Linux users): download ESP8266Flasher. Dat is een super simpel windows programmatje dat hetzelfde kan.

Helaas zie ik wel dat de trafo best warm wordt. Na een half uurtje heb ik 60 graden gemeten, daarna moest ik weg dus heb ik de stekker er uit getrokken dus wellicht dat ie anders nog warmer was geworden.

@DYM; thanks voor het wijzen op de optie va het vervangen van de 7805! Ik ga me er eens in verdiepen.

Voor de volgende die zoekt: Ik zie dat ThinkPad hier het typenummer al genoemd heeft.
Hallo Duci,

Ik wil ook m'n OTGW ombouwen met een WiFi ontvanger. Voor de duidelijkheid, jij hebt deze componenten ingebouwd in jouw OTGW of gaat dat doen?

EI 30/15,5 printtransformator VB 2 VA Primair: 230 V Secundair: 15 V 133 mA (Bestnr.: 710564 - 89 )
RECOM R-78E5.0-0.5 DC/DC-converter (Bestnr.: 157954 - 89)
ESP-07 ESP8266 Serial Wi-Fi Wireless Transceiver Module with Antenna Compatible 3.3V/5V for Arduino (geflashed met ESP-link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Duci schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 09:46:
[...]

Voor mijn beeldvorming: wat is "best vaak"? En ik neem aan dat je dan een rebootje moet doen aangezien er niks "slims" aan boord is dat zelf opnieuw verbinding gaat zoeken?
Best vaak :) is soms één keer in de twee dagen en soms twee keer per uur.
Als ik in otmonitor op "connect" druk dan gaat meestal de boel weer lopen.

Heb nu ESP-link er weer opgezet maar die hield er ook mee op. Zit nu te denken dat het misschien aan mijn netwerk ligt. Hij moet verbinding maken met een repeater omdat de boel op zolder staat. Misschien dat die er af en toe mee ophoudt.
Momenteel krijg ik zelfs de kale ESP-link niet aan de gang. Wel als AP maar zodra ik hem in Station mode zet laadt hij heeeel traag in mijn browser.
Ik heb overigens ook al verschillende ESP modules geprobeerd maar dat geeft geen verbetering.

Edit: het lijkt erop dat de zend- en ontvangstkwaliteit van mijn ESP8266 12E module toch niet helemaal in orde was. Toch nóg een andere ESP12 voorzien van ESP-link firmware en nu werkt het als een zonnetje :)

[ Voor 10% gewijzigd door DYM op 19-10-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Die ESP: correct.

Over die andere 2 componenten ben ik nog aan het nadenken / onderzoeken. Heb er nog geen verstand van dus duurt ff. :P maar ik denk er nu over om een "Buck converter" te installeren. Moet alleen even kijken of het überhaupt kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Ik heb die RECOM DC/DC converter besteld bij Conrad, samen met nog wat andere reut (had geen soldeertin, desoldeerpompje etc).

Zat te zoeken naar alternatieven en had wat gevonden over een "Buck converter" maar bij rondzoeken lijkt die DC/DC converter wellicht hetzelfde te zijn, als ik kijk naar de methode van omvormen en efficiëntie? 8)7

Anyways.. DC/DC converter dus besteld, en ik gok er maar op dat dit voldoende is zoals ook bij DYM. Ik vermoed van wel omdat de trafo ook minder te verduren krijgt aangezien de efficientie van een 7805 rond de 50% ligt en die van de RECOM rond de 90%..

@Templer; ik laat wel even weten of het werkt met alleen de RECOM. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Duci op 18-10-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
De DC converter zit er op! Vond het nog meer gepruts dan je zou denken. Maar het was dan ook ongeveer de eerste keer dat ik een soldeerbout vasthad.

Heb hem 1,5u aan laten staan en de trafo werd op het warmste punt 40 graden. Volgens mij prima..

Heb hem net tussen thermostaat en ketel gehangen en had wat problemen om de esp te verbinden met wifi, en later toen het wel lukte was de verbinding instabiel. Pingetje aangezet en regelmatig timeouts. Daarnaast ook nog eens geen verbinding kunnen krijgen met otmonitor. Toen hij op tafel lag heb ik in het log in die 1,5u één keer de tijd voorbij zien komen, en toen hij bij de ketel hing helemaal niets. :F Morgen maar verder prutsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
DYM schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:23:
[...]

Best vaak :) is soms één keer in de twee dagen en soms twee keer per uur.
Als ik in otmonitor op "connect" druk dan gaat meestal de boel weer lopen.

Heb nu ESP-link er weer opgezet maar die hield er ook mee op. Zit nu te denken dat het misschien aan mijn netwerk ligt. Hij moet verbinding maken met een repeater omdat de boel op zolder staat. Misschien dat die er af en toe mee ophoudt.
Momenteel krijg ik zelfs de kale ESP-link niet aan de gang. Wel als AP maar zodra ik hem in Station mode zet laadt hij heeeel traag in mijn browser.
Ik heb overigens ook al verschillende ESP modules geprobeerd maar dat geeft geen verbetering.

Edit: het lijkt erop dat de zend- en ontvangstkwaliteit van mijn ESP8266 12E module toch niet helemaal in orde was. Toch nóg een andere ESP12 voorzien van ESP-link firmware en nu werkt het als een zonnetje :)
Ik heb dezelfde setup als jij en ook een instabiele verbinding. Als ik een ping -t een tijd open laat staan gaat het soms een hele tijd goed (minuten) en daarna geeft ie ineens "request timed out", en soms zelfs "destination host unreachable". Ik denk niet dat het aan het netwerk ligt, want op zolder heb ik met laptop en telefoon prima verbinding, en net kon ik zelfs met mijn telefoon beneden inloggen op het AP dat de ESP aanmaakt als hij geen verbinding heeft. Zou jij dat ook eens willen proberen?

Op de website van ESP-link:
Troubleshooting

verify that you have sufficient power, borderline power can cause the esp module to seemingly function until it tries to transmit and the power rail collapses
Ik vermoed dus dat ik toch de voeding moet vervangen... wel raar dat ie het van de week op de keukentafel wel vrij stabiel leek, maar toen had ie natuurlijk niets te transmitten..

Edit; vermoeden bevestigd. Ik heb een telefoonoplader met een TTL-kabeltje aangesloten op de ESP chip (alleen de voedingspinnen), en nu geeft ie vrijwel geen timeouts meer. Ook kan ik nu gewoon de beheerpagina op het appraat laden. Krijg alleen nog met geen mogelijkheid contact met de gateway. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Duci op 21-10-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Het is inderdaad bekend dat als je meerden alleen de OTGW wilt voorzien van stroom, dat je dan de 7805 én de trafo moet vervangen. Zie de startpost voor welke componenten hiervoor al door anderen zijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
rippiedoos schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 07:54:
Het is inderdaad bekend dat als je meerden alleen de OTGW wilt voorzien van stroom, dat je dan de 7805 én de trafo moet vervangen. Zie de startpost voor welke componenten hiervoor al door anderen zijn gebruikt.
Ik heb daarover wel een vraag. Als ik op de website van otgw naar de parts list ga en naar de Voltage regulator ga, dan wordt ik op Conrad gelinkt naar een 7805 met 1A output. Zou ik dan niet die DC/DC converter van recom moeten hebben maar dan met 1A output ipv de 500mA output?

Mijn ESP die ik voed is namelijk ik instabiel, ben benieuwd of dat niet de oorzaak is.

[ Voor 6% gewijzigd door Duci op 22-10-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Ik ben een OTGW aan het bouwen met een 2W trafo [Block VB 2,0/1/15] en een R-78E5.0-0.5 i.p.v. de oorspronkelijke 7805. Ik heb de print klaar maar nog zonder PIC [ik wacht nog op de programmer] en wilde eerst de voeding testen.
Ik krijg echter niet de spanningen die ik zou verwachten:

Meetpunt, gemeten, verwacht

Trafo secundair, 24VAC, 15VAC
IC3 pin 1, 32VDC, 20VDC
IC3 pin 3, 22VDC, 5VDC

Begrijpt iemand waar de fout zit in mijn verwachting en/of de schakeling?

EDIT:

Ik heb inmiddels ook de troubleshooting guide van Schelte Bron gevonden. De eerste 2 checks zijn OK maar bij #3 krijg ik een totaal verkeerde waarde:

X3: 2.6kohm; OK
X1: 31.3VDC; OK (maar wel aan de hoge kant)
IC1 pins 5 & 14: 22VDC; NIET OK; moet 5VDC zijn

[ Voor 21% gewijzigd door cville op 22-10-2016 18:30 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35

klown

geek

Dan doet je 7805 zijn werk niet goed. Zit ie in de goede orientatie? wordt ie heel heet?
Let ook op, want als tussen pin 5 & 14 van IC1 22 VDC staat en je dezelfde condensator hebt voor C2 als in het originele schema...dan is dat een 16V type waar nu 22V op staat...

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klown schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:22:
Dan doet je 7805 zijn werk niet goed. Zit ie in de goede orientatie? wordt ie heel heet?
Let ook op, want als tussen pin 5 & 14 van IC1 22 VDC staat en je dezelfde condensator hebt voor C2 als in het originele schema...dan is dat een 16V type waar nu 22V op staat...
Er zit geen 7805 in maar een Recom die een hoger rendement heeft. Hij wordt niet warm en ik heb de orientatie zorgvuldig gecontroleerd.
[ pin 1 het aan de kant van de trafo]

Ik heb er in totaal niet meer dan 30 min spanning op gehad om te kunnen meten. Ik denk wel dat minimaal de optocoupler nu opgeblazen is [die heeft een ABS MAX van 6v). Wat ik vooral niet begrijp is hoe er 24VAC uit een 15VAC trafo kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown

klown

geek

Dat is inderdaad vreemd voor een 15VAC trafo.
In de datasheet van de Recom lees ik een input voltage range van 7 - 28VDC, dus ik vrees dat je je Recom spanningsregelaar ook kan begraven als daar 32VDC op gestaan heeft...

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klown schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:12:
Dat is inderdaad vreemd voor een 15VAC trafo.
In de datasheet van de Recom lees ik een input voltage range van 7 - 28VDC, dus ik vrees dat je je Recom spanningsregelaar ook kan begraven als daar 32VDC op gestaan heeft...
Dat is ook mijn voorlopige conclusie. De trafo heeft het juiste typenummer en de opdruk is ook volgens spec en laat een secondair voltage zien van 15V. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een component niet overeenkwam met de opdruk maar ik kan niets anders verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
Duci schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:51:
[...]

Ik heb daarover wel een vraag. Als ik op de website van otgw naar de parts list ga en naar de Voltage regulator ga, dan wordt ik op Conrad gelinkt naar een 7805 met 1A output. Zou ik dan niet die DC/DC converter van recom moeten hebben maar dan met 1A output ipv de 500mA output?

Mijn ESP die ik voed is namelijk ik instabiel, ben benieuwd of dat niet de oorzaak is.
De 7805 kan maximaal 1A leveren bij zijn maximale efficiëntie, en dat ligt zo ergens rond de 8v ingangsspanning. Die 7805 zet namelijk alle overtollige stroom om in warmte. Bij een ingangsspanning van 24v en 1A moet dat apparaat 19w aan warmte kwijt zien te raken (19v overtollig bij 1A), wat nooit gaat lukken zonder waterkoeling of iets dergelijks. Dus om 24v naar 5v om te zetten voor een kleine hoeveelheid stroom is een 7805 prima. Maar als je meer nodig hebt is een 7805 al snel een slechte keuze. De OTGW-ontwerper heeft nooit rekening ermee gehouden dat er meer dan de paar PIC's en wat ledjes door de OTGW gevoed moeten worden. Het 5v-circuit neemt maar iets van 50mA. De trafo is daar dus ook op berekend. Als je opeens 6x zoveel stroom wilt trekken (250mA extra voor een ESP) heb je wel een dikkere trafo nodig. Want de 7805 kan misschien wel 1A leveren (niet bij een 24v ingangsspanning) maar de trafo kan nooit zoveel stroom leveren dat de 7805 1A kan leveren.

Je hebt dus een DC-DC-converter nodig die 50mA + benodigde extra's kan leveren. En 500mA is zat om een ESP te voeden. Als er 500mA 7805-modellen zouden zijn, zouden die niet geschikt zijn omdat die waarschijnlijk geen 5v met een ingangsspanning van 24v kunnen omzetten. Die 24v is namelijk al op het randje van een 7805.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Ik ben vandaag verder gegaan met het debuggen van mijn OTGW [zie post van gisteren]

Ik heb de trafo losgesoldeerd en apart doorgemeten.
Het is absoluut een trafo met 15VAC markings die 24VAC levert:Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24p9anq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/55r0b6.jpg

Ik heb de printtrafo tijdelijk vervangen door een extern exemplaar met stekker dat 17VAC levert. Vcc is nu 13VDC i.p.v. 5VDC. Het zou kunnen dat door de overspanning van de trafo, de Recom kapot is gegaan.

Ik heb hem daarom losgesoldeerd en alleen pin 1 en 2 aangesloten op de ongereguleerde DC spanning van de OTGW [22.5VDC]. De Recom meet nu 5VDC op pin 3, zoals het hoort. Hij is dus niet kapot [lijkt mij].

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2vi4m4m.jpg

Ik heb toen de Recom [nog steeds extern] aangesloten op de OTGW [aan pin 14 van de het PIC IC voetje]. Vcc gaat nu onmiddellijk weer naar 13VDC. Ik heb hier geen verklaring voor.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2n66cmc.jpg

Kunnen er door de oorspronkelijke overspanning nog meer onderdelen overleden zijn die dit effect veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tsjonge, dat is wel een mailtje naar Conrad/fabrikant van de trafo waard lijkt mij. Lijkt mij dat er iets flink verkeerd is gegaan daar, trafo die verkeerde opdruk heeft gekregen?
Als ze een beetje coulant zijn dan sturen ze je nieuwe onderdelen :P

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ThinkPadd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:47:
Tsjonge, dat is wel een mailtje naar Conrad/fabrikant van de trafo waard lijkt mij. Lijkt mij dat er iets flink verkeerd is gegaan daar, trafo die verkeerde opdruk heeft gekregen?
Als ze een beetje coulant zijn dan sturen ze je nieuwe onderdelen :P
Precies mijn gedachte maar hoe voorkom ik dat ik helemaal opnieuw moet beginnen [inclusief nieuwe print]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Onderdelen lossolderen (weerstandjes hebben het wel overleefd, de transistors, diodes, elco's e.d. weet ik niet) en dan nieuwe onderdelen erop zetten. En dan kijken of de PIC het nog doet, maar ik zou er voor de zekerheid een nieuwe in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ThinkPadd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:58:
Onderdelen lossolderen (weerstandjes hebben het wel overleefd, de transistors, diodes, elco's e.d. weet ik niet) en dan nieuwe onderdelen erop zetten. En dan kijken of de PIC het nog doet, maar ik zou er voor de zekerheid een nieuwe in zetten.
De PIC heeft er nog niet ingezeten [ik wacht nog op de programmer], de torren en diodes kunnen volgens mij wel wat hebben en de elco's hebben allemaal een veel hogere max. spanning. De optocoupler is waarschijnlijk kapot maar die heb ik al uit z'n voetje gehaald en kan het dus niet zijn. Ik zelf kan me geen defect indenken dat tot een hogere Vcc leidt, wellicht dat iemand met meer electronicakennis dan ik, daar z'n licht over kan laten schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown

klown

geek

De PIC zat er nog niet in, dus die is dan ook niet kapot :)

Heb je geen weerstandje over (100 ohm ofzo)? dat je die los op de Recom kan aansluiten en kijken of bij kleine belasting de Recom de spanning nog goed kan reguleren?

te laat :+

[ Voor 5% gewijzigd door klown op 23-10-2016 16:05 . Reden: te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klown schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:05:
De PIC zat er nog niet in, dus die is dan ook niet kapot :)

Heb je geen weerstandje over (100 ohm ofzo)? dat je die los op de Recom kan aansluiten en kijken of bij kleine belasting de Recom de spanning nog goed kan reguleren?

te laat :+
Dat kan ik wel proberen maar volledig onbelast - behalve dan de zeer kleine belasting van de multimeter - geeft hij exact 5VDC. Dat is het dus denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown

klown

geek

En je multimeter op weerstandsmeting en dan als de Recom niet op de print zit, kijken of er inderdaad niks zit tussen IC3, pin 1 en 3.

En nog een keer goed kijken of alles goed zit.
Bijvoorbeeld Q4 en Q5, ik heb niet uitgetekend wat er gebeurd als ze verkeerd zitten, maar kan me voorstellen dat dat een mooie kans is om 24V te verbinden met VCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klown schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:16:
En je multimeter op weerstandsmeting en dan als de Recom niet op de print zit, kijken of er inderdaad niks zit tussen IC3, pin 1 en 3.

Bijvoorbeeld Q4 en Q5, ik heb niet uitgetekend wat er gebeurd als ze verkeerd zitten, maar kan me voorstellen dat dat een mooie kans is om 24V te verbinden met VCC.
Ga ik morgen doen; bedankt voor je advies.

T.a.v. het monteren van de torren: ik heb aangenomen dat de platte kant overeenkomt met de platte kant op de print en heb ze allemaal zo gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klown schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:16:

Ik heb de voorgestelde meting gedaan en het resultaat is:
pin 1 rode pen; pin 3 zwarte pen: 2: 3.5MOhm oplopende tot boven de 60MOhm [ik denk dat de spanning van de multimeter hier een condensator aan het opladen is]
pin 1 zwarte pen; pin 3 rode pen: 2.5MOhm

Ik voeg ook nog een detail foto van de print toe in de hoop dat als er een probleem in de montage zit, iemand dat ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lk7cbm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warriorvideo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-11-2023
Goede middag,

Lees dit topic met aandacht, ben namenlijk ook bezig met het bouwen van een OpenTherm gateway.
Deze wil ik via wifi op domoticz ( PI) aansluiten.
Wil het behulp van deze vlog doen :

Balkblog: Opentherm Gateway via WiFi naar Domoticz

Heb dus ook die zwaardere trafo en de RECOM R-78E besteld en binnen gekregen.
Ik wacht nog op de print / onderdelen besteld bij Kiwi.

Nu lees ik jullie probleem met de ( te) hoge spanning van de trafo.
Heb die van mij ook getest ( los en onbelast) en er komt ook 24 V AC ipv 15 Volt AC.
Echter als je de specs van de fabrikant bekijkt :
http://www.block.eu/en_IN/products/393256.htm (je moet wat paginas naar rechts gaan voor de juiste versie)

kan je lezen dat de trafo, onbelast een hogere spanning leverd (x 1.6) en laat nu 15 x 1.6 = 24 zijn :-)
Denk dat je toch iets anders verkeerd heb geplaatst hebt of dat er iets anders is fout gegaan.
Mischien doordat je de spanning erop gezet zonder de PIC , wordt er te weinig stroom gevraagd van de trafo, en loopt de spanning dan te veel op ?

[ Voor 6% gewijzigd door Warriorvideo op 23-10-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Warriorvideo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:52:
Goede middag,

Lees dit topic met aandacht, ben namenlijk ook bezig met het bouwen van een OpenTherm gateway.
Deze wil ik via wifi op domoticz ( PI) aansluiten.
Wil het behulp van deze vlog doen :

Balkblog: Opentherm Gateway via WiFi naar Domoticz

Heb dus ook die zwaardere trafo en de RECOM R-78E besteld en binnen gekregen.
Ik wacht nog op de print / onderdelen besteld bij Kiwi.

Nu lees ik jullie probleem met de ( te) hoge spanning van de trafo.
Heb die van mij ook getest ( los en onbelast) en er komt ook 24 V AC ipv 15 Volt AC.
Echter als je de specs van de fabrikant bekijkt :
http://www.block.eu/en_IN/products/393256.htm (je moet wat paginas naar rechts gaan voor de juiste versie)

kan je lezen dat de trafo, onbelast een hogere spanning leverd (x 1.6) en laat nu 15 x 1.6 = 24 zijn :-)
Denk dat je toch iets anders verkeerd heb geplaatst hebt of dat er iets anders is fout gegaan.
Interessante insteek. Ik ben naar de link gegaan en heb doorgescrolled naar VB 2,0/1/15. Ik kan daar echter niets vinden m.b.t. de onbelaste spanning. Op welke regel staat dat? De link naar het datasheet werkt op dit moment niet.

EDIT: gevonden: No‑load voltage (app. x factor) 1.60. De opmerking hieronder blijft echter geldig.

ECHTER: ik heb een externe trafo aangesloten die 17VAC levert. Vcc gaat daardoor omlaag van 22VDC naar 13VDC. Ik kan dit met de huidige informatie niet rijmen met de door jou gedane observatie.

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 23-10-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warriorvideo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-11-2023
Je moet kijken in de kolom : No‑load voltage (app. x factor)

Kan zijn dat je externe trafo beter reageerd op lage belasting , hoeveel vermogen kan die externe trafo leveren ?

[ Voor 46% gewijzigd door Warriorvideo op 23-10-2016 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Warriorvideo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:05:
Zie hierboven; ik was net iets eerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Warriorvideo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:05:

Kan zijn dat je externe trafo beter reageerd op lage belasting , hoeveel vermogen kan die externe trafo leveren ?
De externe trafo is 15VAC bij 1100mA.

ECHTER: oorspronkelijk zat de opto-coupler er nog in. D.w.z. toen ik de eerste keer mat, was de trafo niet onbelast. Verder volg ik ook de troubleshooting guide van Schelte Bron, die mij laat meten zonder ICs in de voetjes. Er zou volgens deze guide dan 5VDC gemeten moeten worden.

Samenvattend: ik begrijp er nog steeds niets van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Warriorvideo gaf hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/48850675 aan dat de onbelaste trafo wel eens 24VAC zou kunnen leveren i.p.v. 15VAC. Dit staat ook zo in het datasheet aangegeven. Om dit te testen heb ik de trafo, los van de print, belast met 310Ohm. Dat levert een belasting op van 1.8W, dicht bij de Pmax van de trafo. Zoals onderstaande fotos laten zien, gaat de spanning dan niet omlaag en is nog steeds 24VAC.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ogl8vc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/11klief.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2193z2v.jpg

Ik kan niet anders concluderen dat de trafo de verkeerde spanning levert, belast en onbelast. Kan iemand tot een andere conclusie komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
Ik kan mij herinneren dat een onbelaste trafo een hogere spanning kan geven. Zie OTGW link voor info:

Next measure the voltage on X1. This should produce a value somewhere between 18V and 34.5V
http://otgw.tclcode.com/debugging.html#power

Kan dit niet het geval zijn? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Templer schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:42:
Ik kan mij herinneren dat een onbelaste trafo een hogere spanning kan geven. Zie OTGW link voor info:

Next measure the voltage on X1. This should produce a value somewhere between 18V and 34.5V
http://otgw.tclcode.com/debugging.html#power

Kan dit niet het geval zijn? :|
Dat heb ik ook gelezen maar mijn interpretatie was dat hij hier de uiterste toegestane waarden opgeeft. In ieder geval heb ik zoals hierboven beschreven, de spanning met en zonder belasting laten zien. Daar zit bijna geen verschil tussen [maar 19mV]. De belasting was ongeveer 80% van de maximaal toegestane belasting dus ik heb een range van 0-80% afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-09 08:51

MLS

Inmiddels heb ik de OTGW van Tele gebouwd (OTGW01_rev1 met ESP8266) en loop tegen een paar puntjes aan. Misschien helpen mijn bevindingen en/of is iemand anders hier al tegenaan gelopen?
https://www.dropbox.com/s/eics38oq079ynik/OTGW%20SMD.jpg

- Ik krijg geen signaal van de PIC op de RX-pin van de ESP8266 binnen. De ESP RX-pin blijft constant hoog, ongeacht de pull-up instelling van ESPLink (2.2.3). Als ik na de spanningsdeler meet zonder ESP zie ik een keurig signaal, maar met de ESP aangesloten wordt deze altijd omhoog getrokken naar 3.3V.
Hetzelfde geldt voor deze firmware: "https://github.com/beckdac/ESP8266-transparent-bridge". Iemand een idee, of lijkt dit aan mijn NodeMCU-module te liggen?

- Er is nog geen Opentherm-communicatie tussen de boiler en de thermostaat als ik de gateway er tussenin hang. De thermostaat (Remeha iSense) zegt slechts "OT Error". Debuggen lukt uiteraard pas als ik het voorgenoemde probleem op heb gelost.

- De programmeerheaders op het bord werken niet (dan herkent de programmer het type IC niet), maar in een aparte ZIF-socket lijkt alles keurig te flashen. Zal de traces binnenkort eens nalopen.

Nog een tip: Om de OT gateway/diag-firmware kunnen flashen moet de spanning van de Pickit3 worden ingesteld op 4,5v om een goede ERASE te kunnen uitvoeren. Het wissen op 3.3V gaat niet correct en levert rare situaties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
MLS schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:00:
- Er is nog geen Opentherm-communicatie tussen de boiler en de thermostaat als ik de gateway er tussenin hang. De thermostaat (Remeha iSense) zegt slechts "OT Error". Debuggen lukt uiteraard pas als ik het voorgenoemde probleem op heb gelost.
Als firmware voor een 5V PIC toegepast wordt in een 3,3V PIC. Werkt de standaard setting voor de voltage reference nog? Of moet er gespeeld worden met de parameter VR?
Zie:
http://otgw.tclcode.com/features.html#reference

VR=level
Voltage Reference - Change the reference voltage used as a threshold for the comparators. This configuration option is stored in non-volatile memory so it will persist even if the gateway has been powered off. The level must be specified as a single digit according to the following table:

0123456789
0.625V0.833V1.042V1.250V1.458V1.667V1.875V2.083V2.292V2.500V

The normal value is 3.
Examples: VR=3, VR=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Mijn OTGW lijkt na 1,5 week het hoekje om te zijn.
Heeft eerst 1,5 week goed gewerkt en van de week opeens gaf de Chronotherm in de woonkamer geen beeld meer en de CV bleef continu verwarmen.
Pas zodra ik de OTGW stroomloos maakte stopte ie daarmee en bleef het display van de Chrono uit.
Als ik kijk naar de otmonitor valt mij op dat ik de nodige Error 03 en 04's voor mijn kiezen krijg.

Ik heb de OTGW er nu maar weer ff tussenuit gehaald zodat de CV in vedergeval weer met de Chrono kan communiceren.
Ik heb al opnieuw een flash van de firmware gedaan, maar dat geeft ook geen oplossing.

Iemand een idee?

@cville
Mijn output op de trafo is 19,72 (nog vast gesoldeerd)
Maar als ik het schema bekijk zie ik daar toch ook duidelijk staan (net achter de brugcel / op de input van de 7805) staan: +24V
Als ik op mijn input van de 7805 meet, zie ik daar ook netjes de +24V op staan. (en de output 5.08V)
Als ik het schema nog goed interpreteer (ook al is dit voor mij inmiddels bijna 30 jaar geleden) zou dit goed moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door ]Byte[ op 29-10-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
]Byte\[ schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:43:
Mijn OTGW lijkt na 1,5 week het hoekje om te zijn.
Heeft eerst 1,5 week goed gewerkt en van de week opeens gaf de Chronotherm in de woonkamer geen beeld meer en de CV bleef continu verwarmen.
Pas zodra ik de OTGW stroomloos maakte stopte ie daarmee en bleef het display van de Chrono uit.
Als ik kijk naar de otmonitor valt mij op dat ik de nodige Error 03 en 04's voor mijn kiezen krijg.

Ik heb de OTGW er nu maar weer ff tussenuit gehaald zodat de CV in vedergeval weer met de Chrono kan communiceren.
Ik heb al opnieuw een flash van de firmware gedaan, maar dat geeft ook geen oplossing.

Iemand een idee?

@cville
Mijn output op de trafo is 19,72 (nog vast gesoldeerd)
Maar als ik het schema bekijk zie ik daar toch ook duidelijk staan (net achter de brugcel / op de input van de 7805) staan: +24V
Als ik op mijn input van de 7805 meet, zie ik daar ook netjes de +24V op staan. (en de output 5.08V)
Als ik het schema nog goed interpreteer (ook al is dit voor mij inmiddels bijna 30 jaar geleden) zou dit goed moeten zijn.
Je bent in iedere geval verder gekomen dan ik :'( Heb je goed gelet op de polariteit van de elco's?

De DC output van de brugcel is altijd hoger dan de AC output van de trafo (keer wortel 2 als ik het me goed herinner). Bij mij - met mijn externe 17VAC trafo - is de ongereguleerde DC output na de brugcel 24VDC, hetzelfde als bij jou.

Bij mij staat er echter op pin3 van de spanningsregelaar 13VDC, of er nou een spanningsregelaar inzit of niet. Als ik hem los gebruik met 24VDC op de ingang komt er keurig 5VDC uit. Het is me een raadsel waar de 13VDC vandaan komt; in iedere geval heeft die niets met de spanningsregelaar te maken want die heb ik er af gehaald.

Bij mij is het meer dan 40 jaar geleden dus mijn electronica kennis is wellicht wat roestig en iedere hulp is welkom. Ik heb op dit moment geen ander idee dan helemaal opnieuw te beginnen [nieuwe print + onderdelen] met de kans dat ik even ver kom.

Conrad heeft niet gereageerd op mijn verzoek mijn metingen met de trafo fabrikant te bespreken. Ik heb de trafo teruggestuurd en te horen gekregen dat er voorlopig geen nieuwe geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
cville schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:17:
[...]

Je bent in iedere geval verder gekomen dan ik :'( Heb je goed gelet op de polariteit van de elco's?
Volgens mij wel goed opgelet. Anders zou ie het niet eerst 1,5 week wel goed doen lijkt mij.
Maar ik zal het toch nog eens controleren.
Bij mij staat er echter op pin3 van de spanningsregelaar 13VDC, [...]
Dat is bijzonder. Dat doet ie bij mij niet. ik heb op de print netjes 5,08V op de output.
Het lijkt er op dat er ergens een short zit waardoor er een terugloop is dat er 13V op komt te staan.

Je kan de soldeerverbindingen nog eens goed controleren!
Ik had bij de nacontrole na het solderen ook een doorgelopen verbinding gevonden. (nog voor ik 'm aangezet had...)

30 of 40 jaar... roestig is de kennis hoe dan ook! :P
Net als met fietsen, het is altijd weer ff wennen in het begin. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
]Byte\[ schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:46:
[...]

Je kan de soldeerverbindingen nog eens goed controleren!
Ik had bij de nacontrole na het solderen ook een doorgelopen verbinding gevonden. (nog voor ik 'm aangezet had...)
Heb ik al gedaan maar ik ga het nog een keer doen. Heb je het hier over soldeer tussen 2 printsporen of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
cville schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:54:
[...]

Heb ik al gedaan maar ik ga het nog een keer doen. Heb je het hier over soldeer tussen 2 printsporen of iets anders?
Als eerste denk ik tussen twee print-sporen.

Veel opties zijn er niet.
Als ik het schema bekijk kan de boiler-aansluiting het haast niet zijn. (zeker omdat je de OK1 er niet in hebt zitten die het 'galvanisch gescheiden houdt' tenzij je de chip er verkeerd om in zet)

De andere optie zou nog kunnen zijn dat er iets mis is in het deel van de thermostaat aansluiting waar veel koppelingen zitten naar de 24V.
Mijn beste gok zou zijn om Q4 (BC548A) eens los te halen (en eventueel R5 IC1 zit er niet in.. dus niet nodig) en kijken of je dan nog steeds die 13V ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Waarom staat mijn Control setpoint op 90 en bij jou op 38?
Is mijn PIC roekoeee of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
]Byte\[ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:37:
[...]

Waarom staat mijn Control setpoint op 90 en bij jou op 38?
Is mijn PIC roekoeee of...?
Is een plaatje van de website, niet uit mijn OTGW. Geen idee dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Ben nog steeds druk zoekende waarom mijn OTGW helemaal uit zijn plaat gaat en de ketel van de muur afstookt zodra ie aan gaat.
(1,5 week goed gedraaid...)
Ik ben ben al wel zo ver dat het 'm in de aansturing vanuit de PIC zit. Nu alleen nog de 'waarom'...
Ik ga morgen maar eens een nieuwe (voorgeprogrammeerde) PIC bestellen bij Kiwi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
Ik wil graag een OTGW gaan gebruiken in m'n domoticz setup. Nu snap ik alleen een klein dingetje niet. Kan de OTGW nu via ethernet aangesloten worden (dus in het netwerk gehangen?) of moet het via USB?

Liefst via ethernet omdat mijn domoticz server in een hele andere ruimte staat.

Nog een vraag. Is er nog ergens een kant en klare OTGW te koop? Ben niet zo'n kei in solderen ;-)
Of zeggen jullie, dat solderen is een fluitje van een cent...
Pagina: 1 ... 8 ... 37 Laatste