[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Anoniem: 524003 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:23:
[...]

Gek, want op de website staat:

[...]
Met no code wordt bedoeld dat er geen additionele externe programmeercode nodig is in monitoring mode. Wanneer je de OTGW berichten wil laten aanpassen of zelfstandig berichten wil laten sturen, dan is extra programmeercode nodig. Die additionele programmeercode betreft niet de firmware maar de logica die de firmware via de seriale I/O ontvangt.

Met een lege ongeprogrammeerde PIC is het onmogelijk om gateway te spelen en te loggen. De I/O poorten doen dan namelijk helemaal niks.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
MrBarBarian schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:54:
[...]

Overigens heb ik wel eens gelezen dat het overriden van de setpoint met OTGW ervoor zorgt dat je ketel niet meer moduleert... Geen idee of dat klopt overigens.
Klopt niet, moduleert gewoon netjes door :)
Je vertelt de thermostaat immers wat het setpoint moet zijn, en die moduleert daar rustig omheen.
naftebakje schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:55:
[...]
Voordeel is wel dat je het voor jou huis kan doen, het moet niet in Spanje of Syberië ook werken.
Dat is wel een sterk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524003

stekkel schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:51:
[...]

Met no code wordt bedoeld dat er geen additionele externe programmeercode nodig is in monitoring mode. Wanneer je de OTGW berichten wil laten aanpassen of zelfstandig berichten wil laten sturen, dan is extra programmeercode nodig. Die additionele programmeercode betreft niet de firmware maar de logica die de firmware via de seriale I/O ontvangt.

Met een lege ongeprogrammeerde PIC is het onmogelijk om gateway te spelen en te loggen. De I/O poorten doen dan namelijk helemaal niks.
Duidelijk, dan is het nu wachten op de programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:04
Nu de TTL kabel binnen is heb ik eindelijk de functie van de OTGW kunnen testen, hij werkt :

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/97232308/otgw_%28Small%29.JPG

Nu aansluiten op de RBP, doel is het op afstand veranderen van het setpoint.

@ThijsBokkers Goed om te zien dat de PCB binnen is :)

EDIT: Het lukt inmiddels om het setpoint te veranderen via Domoticz. Echter ervaar ik wel een vreemd probleem. Mijn RBP wil niet opstarten wanneer de OTGW verbonden is via USB. Om op te starten koppel ik de USB stekker los, zet ik stroom op de RBP en verbind ik de USB stekker weer. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door weekend warrior op 26-02-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
Voeding niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06-2023
Ik heb na weken van demotivatie dit toch project toch maar weer eens opgepakt, is immers toch zonde van de investering. Mijn probleem is dus dat op X1 en X2 teveel spanning staat met de OK1 erin. Na wat tips van jullie heb ik de diodes getest. Mijn multi meter heeft een diode stand. Nu komt er bij D9 altijd 0,288 uit, ongeacht hoe ik de pinnen er op houd. Dan lijkt me niet correct, hij moet slechts 1 kant op stroom doorgeven toch?

De overige diodes doen dat ook; als ik zwart aan de kant van het streepje houd en rood aan de andere kant, dan krijg ik een waarde te zien. Die waarden had ik allemaal gecontroleerd voor ik ging soldering, maar ik denk dat ik niet van allemaal de richting had gecontroleerd.

Zou dit de hoge voltage verklaren op X1 en X2?

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Rolandow schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:52:
Ik heb na weken van demotivatie dit toch project toch maar weer eens opgepakt, is immers toch zonde van de investering. Mijn probleem is dus dat op X1 en X2 teveel spanning staat met de OK1 erin. Na wat tips van jullie heb ik de diodes getest. Mijn multi meter heeft een diode stand. Nu komt er bij D9 altijd 0,288 uit, ongeacht hoe ik de pinnen er op houd. Dan lijkt me niet correct, hij moet slechts 1 kant op stroom doorgeven toch?

De overige diodes doen dat ook; als ik zwart aan de kant van het streepje houd en rood aan de andere kant, dan krijg ik een waarde te zien. Die waarden had ik allemaal gecontroleerd voor ik ging soldering, maar ik denk dat ik niet van allemaal de richting had gecontroleerd.

Zou dit de hoge voltage verklaren op X1 en X2?
Schema: http://otgw.tclcode.com/otgw-big-sch.png

Als je de spanning meet zoals eerder is aangegeven, de 33V, dan loopt er geen stroom door Q1 of D10. De dioden D5-D8 zijn dan verkeerd aangesloten of Q1 én D10 is kapot. Heeft nog niks met D9 te maken. Heeft ook niks met jouw voeding te maken. De voeding is voor de thermosstaatkant, niet de ketelkant. De ketel is in idle mode namelijk een stroombron van 7ma en als die stroom niet door de OTGW kan lopen dan gaat de spanning naar de open loop spanning van de ketel. Die geeft die 33V af. De OTGW zou bij geleiding van die 7ma er voor zorgen dat de spanning op X1-X2 naar 7V gaat.

Zonder de optocoupler zou die naar 18V moeten gaan. (7 ma loopt dan via R1 = 2,31V, de 15V zener en een diode overgang, totaal rond de 18V). Aangezien jij 33V ziet heb je iets in D5-D8 verkeerd aangesloten. Probeer beide polen eens om te draaien als snelle test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
stekkel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:45:
[...]

Schema: http://otgw.tclcode.com/otgw-big-sch.png

Als je de spanning meet zoals eerder is aangegeven, de 33V, dan loopt er geen stroom door Q1 of D10. De dioden D5-D8 zijn dan verkeerd aangesloten of Q1 én D10 is kapot. Heeft nog niks met D9 te maken. Heeft ook niks met jouw voeding te maken. De voeding is voor de thermosstaatkant, niet de ketelkant. De ketel is in idle mode namelijk een stroombron van 7ma en als die stroom niet door de OTGW kan lopen dan gaat de spanning naar de open loop spanning van de ketel. Die geeft die 33V af. De OTGW zou bij geleiding van die 7ma er voor zorgen dat de spanning op X1-X2 naar 7V gaat.

Zonder de optocoupler zou die naar 18V moeten gaan. (7 ma loopt dan via R1 = 2,31V, de 15V zener en een diode overgang, totaal rond de 18V). Aangezien jij 33V ziet heb je iets in D5-D8 verkeerd aangesloten. Probeer beide polen eens om te draaien als snelle test.
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik wil D5-D8 best omdraaien, maar volgens mij heb ik ze echt goed aangesloten. Ik heb er een foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/iwpyrc.jpg

Nu had ik D9 dus al geprobeerd te vervangen, maar de nieuwe diode geeft ook beide richtingen een waarde aan. Dit klopt volgens mij toch niet? Hij zou toch 1 kant op 0L moeten geven?

Ik zal evengoed proberen ze om te draaien, want nu is het in elk geval ook niet goed. Maar ook als ik D5 t/m D8 na meet, geven die keurig slechts 1 kant op een waarde.

Als ik D10 nameet in de diode stand, dan gaat hier ook op 1 manier stroom door. Hoe kan ik Q1 nameten, nu hij gesoldeerd is op de print?

[ Voor 4% gewijzigd door Rolandow op 02-03-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Rolandow schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:25:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik wil D5-D8 best omdraaien, maar volgens mij heb ik ze echt goed aangesloten. Ik heb er een foto van gemaakt:

[afbeelding]

Nu had ik D9 dus al geprobeerd te vervangen, maar de nieuwe diode geeft ook beide richtingen een waarde aan. Dit klopt volgens mij toch niet? Hij zou toch 1 kant op 0L moeten geven?

Ik zal evengoed proberen ze om te draaien, want nu is het in elk geval ook niet goed. Maar ook als ik D5 t/m D8 na meet, geven die keurig slechts 1 kant op een waarde.

Als ik D10 nameet in de diode stand, dan gaat hier ook op 1 manier stroom door. Hoe kan ik Q1 nameten, nu hij gesoldeerd is op de print?
Ik heb het schema uitgelegd. Ik heb zelf niet eens een OTGW maar heb laatst een alternatieve versie ontworpen op basis van de opentherm specs die ik nog moet gaan bouwen. Dus verwacht niet te veel van mij.

Anyway, je moet niet zo maar diodes gaan omdraaien als ze goed zitten. Feit is dat je de open loop spanning van de boiler ziet omdat er geen stroom kan lopen. Dus dan moet je gaan bedenken waarom er geen stroom loopt. Stap 1 is te beginnen bij d5-d8. Daar zitten 4 diodes zodat het niet uitmaakt op welke wijze je X1X2 aansluit. Er worden ongeacht de manier van aansluiten maar 2 diodes gebruikt. Daarom stelde ik voor om de draden eens om te draaien zodat de andere 2 diodes gebruikt worden. Krijg je dan een andere spanning over X1X2 dan weet je dat er iets mis is met 1 van de dioden.
Nog beter is gewoon de spanning te meten over voornoemde dioden. Als die 0,6V is dan staat de diode in doorlaat en zit daar het probleem niet.

En zo vervolg je de weg. al zouden alle optocouplers, d9 en q1 kapot zijn, dan nog zou via r1 en d10 er een stroom lopen waardoor je 18V zou zien i.p.v. 33V. Misschien moet je maar eens alle spanning er af halen en met een ohm meter checken of er toevallig geen breuk zit of een rotte soldeerconnectie.

Maar ik erken, zonder kennis van weerstanden, dioden, transistoren is het wel lastig op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
stekkel schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:02:
[...]
Daarom stelde ik voor om de draden eens om te draaien zodat de andere 2 diodes gebruikt worden. Krijg je dan een andere spanning over X1X2 dan weet je dat er iets mis is met 1 van de dioden.
Ok, dit klinkt inderdaad als een goede test. Echter; ik heb de gateway dus niet aangesloten op de boiler en de thermostaat. Zitten we op 1 lijn wat dat betreft? Ik verbind dus X1 en X2 met elkaar door, zoals uitgelegd staat in het onderdeel "Troubleshooting" op de OTGW site.
Nog beter is gewoon de spanning te meten over voornoemde dioden. Als die 0,6V is dan staat de diode in doorlaat en zit daar het probleem niet.
Dat heb ik dus gedaan. Ik kan mijn multi meter in een diode-stand zetten. Van wat ik gelezen heb meet hij dan de voltage drop? En wat ik daar dus vreemd aan vind is dat op D9 er een waarde uitkomt ongeacht hoe ik de pinnen erop zet (beide kanten zie ik 0,288 op mijn multi meter). Dus er loopt beide kanten stroom door? Haal ik de diode uit de print, dan zie ik 1 kant een waarde op die hoger ligt, ik dacht boven de 0,5.

Inmiddels heb ik deze diode vervangen, maar het probleem blijft. De nieuwe diode vertoont hetzelfde gedrag. Ik vraag me dus af of dit by design is, maar dit kan ik zelf niet goed opmaken uit het schema. Die D9 gaat ook gewoon naar ground, maar het valt me wel op dat er een ander symbool is gebruikt dan bij D5-D8. Kan hier ergens kortsluiting zijn ontstaan misschien?

Bedankt voor de tips in elk geval, ik heb toch het idee telkens een stukje verder te komen. Ik hoop er eens samen met iemand naar te kunnen kijken die meer verstand van elektronica heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
Rolandow schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Ok, dit klinkt inderdaad als een goede test. Echter; ik heb de gateway dus niet aangesloten op de boiler en de thermostaat. Zitten we op 1 lijn wat dat betreft? Ik verbind dus X1 en X2 met elkaar door, zoals uitgelegd staat in het onderdeel "Troubleshooting" op de OTGW site.

[...]
Nee, ik bedoelde met de boiler aangesloten en dan de draden van de boiler omwisselen. X2-1 => X2-2 en X2-2 => X2-1. Vandaar de opmerking dat de polariteit niet belangrijk is. Zie nu pas dat de thermostaatkant X2 heet. Mijn fout en sorry vor de onduidelijkheid. Wat van belang is om te meten, met de boiler aangesloten, wat dan de dc-spanning over X2-1 en X2-2 is. Zonder optocoupler zou dat 18V moeten zijn. Met pic en optocoupler moet de spanning naar 7V gaan.
Dat heb ik dus gedaan. Ik kan mijn multi meter in een diode-stand zetten. Van wat ik gelezen heb meet hij dan de voltage drop? En wat ik daar dus vreemd aan vind is dat op D9 er een waarde uitkomt ongeacht hoe ik de pinnen erop zet (beide kanten zie ik 0,288 op mijn multi meter). Dus er loopt beide kanten stroom door? Haal ik de diode uit de print, dan zie ik 1 kant een waarde op die hoger ligt, ik dacht boven de 0,5.
Ik had het over DC spanning meten over de diode. Niet de diode stand. In doorlaat staat er dan ongeveer 0,6 V overheen. In sper staat er de volledige spanning.
Inmiddels heb ik deze diode vervangen, maar het probleem blijft. De nieuwe diode vertoont hetzelfde gedrag. Ik vraag me dus af of dit by design is, maar dit kan ik zelf niet goed opmaken uit het schema. Die D9 gaat ook gewoon naar ground, maar het valt me wel op dat er een ander symbool is gebruikt dan bij D5-D8. Kan hier ergens kortsluiting zijn ontstaan misschien?
Zomaar wat vervangen heeft geen zin en die D9 is op dit moment niet jouw probleem. Zoals uitgelegd moet je eerst die open loop spanning van 33V oplossen. Maar ik zie nu pas dat die 33V iedere keer zonder aangesloten boiler was. Het verzoek is om met aangesloten boiler nog eens te meten. Is de spanning > 18V dan is er een fout en moet je de aansluiting met de boiler weer verwijderen en met een weerstandmeter de verbindingen moet doormeten. Op punten die in het schema verbonden zijn zou je dan 0 ohm moeten meten.

Meet je wel netjes 18V, dan is de volgende stap, optocoupler erin, pic aansluiten en nogmaals de boiler aansluiten. Dan zou er 7V tussen X2-1 en X2-2 moeten staan. Zo niet, dan is er geen stuursignaal op optocoupler OK1A of D11 is kapot.

Gaat het tot nu toe allemaal goed en moet je de goede spanningen maar de PIC geeft fouten of ontvangt geen signaal van de boiler, dan pas komt D9 om de hoek kijken. D9 is voor het handhaven van de 7V spanning als de boiler een logische 1 op te lijn zet door een grotere stroom (18ma) uit te sturen. bij de logische 1 staat er voldoende spanning over de led van OK1B en detecteerd de PIC een logische 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01
Sinds een paar dagen lukt het me niet meer de setpoint van mijn ketel te overrulen. Heeft altijd gewerkt, en ik krijg verder netjes alle data binnen. Het lijkt wel alsof de communicatie richting de OTGW niet lekker gaat...

Ik heb een ESP8266 gekoppeld, en sinds ik de trafo en 7805 heb vervangen, lijkt het niet meer te werken. Uiteraard heb ik de verbinding tussen het bord en de ESP8266 nagelopen, en die is prima.. Kan ik iets gesloopt hebben bij het vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Terwijl alles draait even de OTGW een reset geven?
De twee pinnen RST even kort doorverbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Had al meerdere malen de stekker eruit getrokken maar dat wilde niet. Resetten via 't bord zelf wel, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Heb hier hetzelfde, ik kan de OTGW wel uitlezen, maar geen commando's sturen totdat ie gereset wordt.
Heb intussen een paar kleine schakelaars besteld om in de behuizing te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Hier nog even op terugkomend: de reset is bij mij een tijdelijke oplossing. De volgende ochtend werkte het al niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben mij in het verdiepen in een slimme thermostaat die ik op afstand (internet) kan bedienen en kwam al snel bij OpenTherm uit. Nu wil ik wel graag dat de warmte modulerend geregeld wordt en niet via het aan/uit principe. Die nest thermostaten leken mij altijd wel leuk maar natuurlijk komt het vooral doordat ze daar de marketing goed hebben gedaan :P er is nog zo veel meer, zag ik al in dit topic.

Mijn ketel is een "Vaillant ecoTEC plus VUW 376-5" en begreep dat ik voor OpenTherm eerst een Vaillant VR 33 OPENTHERM module 0020017895 moet installeren. Is dit makkelijk en kan ik dat zelf doen (ben wel technisch ingesteld).

Gaat elke OpenTherm thermostaat er 100% modulerend op werken. Ik las ergens bijvoorbeeld dat een Nest ding op deze Vaillant serie terugschakeld naar het aan/uit principe en daar heb ik dus niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Executor16 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:55:
Ik ben mij in het verdiepen in een slimme thermostaat die ik op afstand (internet) kan bedienen en kwam al snel bij OpenTherm uit. Nu wil ik wel graag dat de warmte modulerend geregeld wordt en niet via het aan/uit principe. Die nest thermostaten leken mij altijd wel leuk maar natuurlijk komt het vooral doordat ze daar de marketing goed hebben gedaan :P er is nog zo veel meer, zag ik al in dit topic.

Mijn ketel is een "Vaillant ecoTEC plus VUW 376-5" en begreep dat ik voor OpenTherm eerst een Vaillant VR 33 OPENTHERM module 0020017895 moet installeren. Is dit makkelijk en kan ik dat zelf doen (ben wel technisch ingesteld).

Gaat elke OpenTherm thermostaat er 100% modulerend op werken. Ik las ergens bijvoorbeeld dat een Nest ding op deze Vaillant serie terugschakeld naar het aan/uit principe en daar heb ik dus niet zoveel aan.
Je kan beter verder googlen op vailant ebus. Ebus is het protocol waarmee vailant ketels communiceren. Domoticaoplossingen als openhab ondersteunen ebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Is een hier nog iemand met een Pic programmer die hem kan flashen? Krijg van de week alle onderdelen binnen, maar heb alleen geen programmer. Programmer bestseller uit China is een goede optie, maar duurt zo lang ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb er 1, maar ik heb hem nog nooit getest haha. Door het lange wachten heb ik hem destijds ook door iemand anders laten flashen.

Mocht je niemand met ervaring vinden wil ik wel voor je proberen. Ik heb nog een PIC liggen waarmee ik kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:18
Ik heb wel een pickit2 + adapter, kom gerust langs als je in de buurt van eindhoven bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
endness schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:35:
Hier nog even op terugkomend: de reset is bij mij een tijdelijke oplossing. De volgende ochtend werkte het al niet meer...
Heb je er een ESP aan hangen voor de communicatie? Ik heb dit probleem in het begin ook gehad met mijn OTGW. Ik heb daarna alle connecties van de ESP nog eens goed nagelopen e.d. Geloof ook laatste versie software op de ESP geflashed en sindsdien geen storingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
@RSpaargaren Er hangt inderdaad een ESP aan. Draai je ook esp-link? Daarvan heb ik al de laatste stable draaien. Kan niet echt kwaad om die er even opnieuw op te zetten, wellicht lost dat iets op.

[ Voor 5% gewijzigd door endness op 10-03-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
endness schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:33:
@RSpaargaren Er hangt inderdaad een ESP aan. Draai je ook esp-link? Daarvan heb ik al de laatste stable draaien. Kan niet echt kwaad om die er even opnieuw op te zetten, wellicht lost dat iets op.
Ik draai ook esp-link, ik heb daar recentelijk de nieuwste versie van geladen. Maar daarnaast ook wat kabeltjes nagelopen. Nu gelukkig geen last meer! Overigens je kunt via de esp ook een reset uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Ik ervaar na een stroom uitval van ketel en opentherm gateway problemen, in domoticz stopten de waarden.
Hardware eruit gegooit maar na opnieuw aanmaken geen nieuwe sensors in domoticz.

met opentherm monitor, krijg ik heel snel achter elkaar diverse waardes, geen idee of het goed is maar ik ontdekte ook dat deze steeds langs komt:

code:
1
Unk-DataId  Message ID 99: 0

In domoticz zie ik wel wat ik ook op de logging console langs zie komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2017-03-11 20:17:07.419 OTGW: T10010600
2017-03-11 20:17:07.419 OTGW: BD0010600
2017-03-11 20:17:08.420 OTGW: T00110000
2017-03-11 20:17:08.420 OTGW: BC0110000
2017-03-11 20:17:09.420 OTGW: T80190000
2017-03-11 20:17:09.420 OTGW: BC01929EB
2017-03-11 20:17:10.421 OTGW: T00090000
2017-03-11 20:17:10.421 OTGW: R801C0000
2017-03-11 20:17:10.421 OTGW: B401C298F
2017-03-11 20:17:10.421 OTGW: AC0090000
2017-03-11 20:17:11.421 OTGW: T00630000
2017-03-11 20:17:11.421 OTGW: R801C0000
2017-03-11 20:17:11.421 OTGW: B401C298C
2017-03-11 20:17:11.422 OTGW: AF0630000
2017-03-11 20:17:12.422 OTGW: T900E6400

en nog wat output uit opentrhem monitor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
0:11:04.341340  AF0630000   Unk-DataId  Message ID 99: 0
20:11:05.214584 T9018147D   Write-Data  Room temperature: 20.49
20:11:05.317252 B5018147D   Write-Ack   Room temperature: 20.49
20:11:06.216670 T80000200   Read-Data   Status: 00000010 00000000
           - CH enable: disabled (0)
           - DHW enable: enabled (1)
           - Cooling enable: disabled (0)
           - OTC active: not active (0)
           - CH2 enable: disabled (0)
           - Summer/winter mode: winter (0)
           - DHW blocking: unblocked (0)
20:11:06.346376 B40000200   Read-Ack    Status: 00000010 00000000
           - Fault indication: no fault (0)
           - CH mode: not active (0)
           - DHW mode: not active (0)
           - Flame status: flame off (0)
           - Cooling status: not active (0)
           - CH2 mode: not active (0)
           - Diagnostic indication: no diagnostics (0)
           - Electricity production: not active (0)
20:11:07.218278 T10010600   Write-Data  Control setpoint: 6.00
20:11:07.316676 BD0010600   Write-Ack   Control setpoint: 6.00
20:11:08.219816 T00110000   Read-Data   Relative modulation level: 0.00
20:11:08.315542 BC0110000   Read-Ack    Relative modulation level: 0.00
20:11:09.223508 T80190000   Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
20:11:09.315700 BC0192B80   Read-Ack    Boiler water temperature: 43.50
20:11:11.239305 T00630000   Read-Data   Message ID 99: 0
20:11:11.250618 R801C0000   Read-Data   Return water temperature: 0.00
20:11:11.333849 B401C298C   Read-Ack    Return water temperature: 41.55
20:11:11.345722 AF0630000   Unk-DataId  Message ID 99: 0
20:11:12.231534 T806E0000   Read-Data   Message ID 110: 0
20:11:12.324270 B706E0000   Unk-DataId  Message ID 110: 0
20:11:13.234776 T80000200   Read-Data   Status: 00000010 00000000
           - CH enable: disabled (0)
           - DHW enable: enabled (1)
           - Cooling enable: disabled (0)
           - OTC active: not active (0)
           - CH2 enable: disabled (0)
           - Summer/winter mode: winter (0)
           - DHW blocking: unblocked (0)
20:11:13.454531 B40000200   Read-Ack    Status: 00000010 00000000
20:11:14.237107 T10010600   Write-Data  Control setpoint: 6.00
20:11:14.329106 BD0010600   Write-Ack   Control setpoint: 6.00
20:11:15.239988 T00110000   Read-Data   Relative modulation level: 0.00
20:11:15.331553 BC0110000   Read-Ack    Relative modulation level: 0.00
20:11:16.246319 T80190000   Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
20:11:16.336178 B40192B7D   Read-Ack    Boiler water temperature: 43.49
20:11:17.257618 T00090000   Read-Data   Remote override room setpoint: 0.00
20:11:17.269511 R801C0000   Read-Data   Return water temperature: 0.00
20:11:17.433227 B401C298C   Read-Ack    Return water temperature: 41.55
20:11:17.444998 AC0090000   Read-Ack    Remote override room setpoint: 0.00
20:11:18.262613 T00630000   Read-Data   Message ID 99: 0
20:11:18.274251 R801C0000   Read-Data   Return water temperature: 0.00
20:11:18.431985 B401C298C   Read-Ack    Return water temperature: 41.55
20:11:18.444086 AF0630000   Unk-DataId  Message ID 99: 0

Wat gaat er nu precies mis?
In OT Monitor zie ik overigens wel dat bij miscelleneous dat er unknown staat, dat die niet weet of die monitor of gateway is.
Kan er door de stroomstoring iets beschadigd zijn geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 12:19
dawauz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:20:
....
met opentherm monitor, krijg ik heel snel achter elkaar diverse waardes, geen idee of het goed is maar ik ontdekte ook dat deze steeds langs komt:

code:
1

In domoticz zie ik wel wat ik ook op de logging console langs zie komen:

code:
1
2
3
.......
2017-03-11 20:17:07.419 OTGW: T10010600
......

en nog wat output uit opentrhem monitor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20:11:13.454531 B40000200   Read-Ack    Status: 00000010 00000000
20:11:14.237107 T10010600   Write-Data  Control setpoint: 6.00

Wat gaat er nu precies mis?

Kan er door de stroomstoring iets beschadigd zijn geraakt?
code:
1

Niets mis mee, Jouw ketel kent Data ID 99 niet (OT Monitor ook niet). Zie de Boiler Equipment details pagina van de OTGW website voor meer info.

De OTGW en OT Monitor werken naar behoren. Maar om in Domoticz de zaak goed werkend te krijgen moet je in de OTGW de waarde PS=1 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Ok dat heb ik een paar keer gedaan, maar er komen nog geen sensors bij, ook niet bij maken nieuwe hardware, ik zal er even naar kijken

Edit:

Een PS=1, PR=A geprobeerd maar er komt geen data terug.
Ik zag bij OTmonitor voor de eerste keer ook veel meer vinkjes aangezet zoals flame status enz nu is alleen maar DHW aangevinkt.

[ Voor 38% gewijzigd door dawauz op 12-03-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Lijkt op een slechte draad connectie binnen de otgw (esp) ik ga het eens solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een vraagje. Ik krijg mijn OTGateway maar niet aan de praat, ik heb de troubleshooting doorgelopen maar kom er niet echt uit:

Now measure the resistance between the two terminals of X3. This should be in the order of kΩs.
Hier krijg ik ongeveer 2,95 kΩ
Check for 5V +/- 1% between pins 5 and 14 of IC1
Hier krijg ik ongeveer 13,80 VDC

Nu moet ik erbij zeggen dat ik IC2 & OK1 heb vastgesoldeerd, ik kwam er pas later achter dat er speciale adapters voor bij zaten. Hierdoor kan ik dus niet meten zonder IC 2 & OK1. IC1 kan ik wel los halen.
Op pin 15 & 16 van IC2 (met IC aangesloten) krijg ik -1,8 VDC.

Next measure the voltage on X1. This should produce a value somewhere between 18V and 34.5V
15,3 VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Anoniem: 524003 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:06:
Nog even een vraagje. Ik krijg mijn OTGateway maar niet aan de praat, ik heb de troubleshooting doorgelopen maar kom er niet echt uit:

Now measure the resistance between the two terminals of X3. This should be in the order of kΩs.
Hier krijg ik ongeveer 2,95 kΩ
Check for 5V +/- 1% between pins 5 and 14 of IC1
Hier krijg ik ongeveer 13,80 VDC

Nu moet ik erbij zeggen dat ik IC2 & OK1 heb vastgesoldeerd, ik kwam er pas later achter dat er speciale adapters voor bij zaten. Hierdoor kan ik dus niet meten zonder IC 2 & OK1. IC1 kan ik wel los halen.
Op pin 15 & 16 van IC2 (met IC aangesloten) krijg ik -1,8 VDC.

Next measure the voltage on X1. This should produce a value somewhere between 18V and 34.5V
15,3 VDC.
Als je 13,8V op je PIC hebt staan dan is de kans aanwezig dat je die hebt opgeblazen. max spanning is 5,5V. Die 7805 zorgt voor de 5V maar als je 13,8V krijgt dan zit daar wat gruwelijks mis. Verder troubleshouting heeft dan geen zin. Eerst die 5V voor elkaar krijgen en een niet opgeblazen PIC zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:13
stekkel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:38:
[...]

Als je 13,8V op je PIC hebt staan dan is de kans aanwezig dat je die hebt opgeblazen. max spanning is 5,5V. Die 7805 zorgt voor de 5V maar als je 13,8V krijgt dan zit daar wat gruwelijks mis. Verder troubleshouting heeft dan geen zin. Eerst die 5V voor elkaar krijgen en een niet opgeblazen PIC zien te vinden.
Dit komt me bekend voor: Q4 verkeerd (is niet de vierde in de rij)? Verder altijd de ICs in IC voetjes plaatsen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cville schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Dit komt me bekend voor: Q4 verkeerd (is niet de vierde in de rij)? Verder altijd de ICs in IC voetjes plaatsen.
Q4 zonet doorgemeten met de transistor-stand op de multimeter, ik kom op een waarde van 1304. Als ik beide min polen met elkaar verbind geeft hij 1 aan. Dus het lijkt mij dat de transistor goed is?
Wat me wel opvalt is dat in de schematic http://otgw.tclcode.com/schematic.html#partlist bij partlist staat: BC547B en in het Assembly Sheet staat BC548. Ik heb de BC547 op mijn board gesoldeerd zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 524003 op 17-03-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:13
Anoniem: 524003 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Q4 zonet doorgemeten met de transistor-stand op de multimeter, ik kom op een waarde van 1304. Als ik beide min polen met elkaar verbind geeft hij 1 aan. Dus het lijkt mij dat de transistor goed is?
Wat me wel opvalt is dat in de schematic http://otgw.tclcode.com/schematic.html#partlist bij partlist staat: BC547B en in het Assembly Sheet staat BC548. Ik heb de BC547 op mijn board gesoldeerd zitten.
Ik bedoelde niet dat je moet kijken of de tor OK is maar of het de juiste tor is: NPN of PNP. Bij mij had ik ten onrechte aangenomen dat Q4 de 4e in de rij was, wat niet zo is. Je verwisseld dan NPN met PNP (of omgekeerd; ik heb het schema niet bij de hand) en dan krijg je exact wat jij meet. BC547 of 548 maakt niet uit.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cville schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Ik bedoelde niet dat je moet kijken of de tor OK is maar of het de juiste tor is: NPN of PNP. Bij mij had ik ten onrechte aangenomen dat Q4 de 4e in de rij was, wat niet zo is. Je verwisseld dan NPN met PNP (of omgekeerd; ik heb het schema niet bij de hand) en dan krijg je exact wat jij meet. BC547 of 548 maakt niet uit.
Achso. Ik heb Q4 als 3e in de rij. Q1 zit naast de weerstanden links bovenaan, dan Q2 en Q3 in rij. Q4 is een aparte (als 3e in de rij) en daarna Q5 als 4e in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stekkel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:38:
[...]

Ik heb de R-78E5.0-0.5 in plaats van de 7805 (vanwege aansluiten ESP8266). Omdat het een ander model was wist ik niet zeker hoe hij geplaatst moest worden, ik had hem dus verkeerd om. Zonet andersom gesoldeerd en nu netjes 5V op de PIC.
Zijn er nog meer onderdelen naast de PIC16F88P welke opgeblazen zullen zijn hierdoor? Dan bestel ik het in een keer :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 524003 op 17-03-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Anoniem: 524003 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:17:
[...]

Ik heb de R-78E5.0-0.5 in plaats van de 7805 (vanwege aansluiten ESP8266). Omdat het een ander model was wist ik niet zeker hoe hij geplaatst moest worden, ik had hem dus verkeerd om. Zonet andersom gesoldeerd en nu netjes 5V op de PIC.
Zijn er nog meer onderdelen naast de PIC16F88P welke opgeblazen zullen zijn hierdoor? Dan bestel ik het in een keer :)
Misschien de max232. Die hangt ook aan de VCC. Overigens, weet niet hoe lang je de hoge spanning er aan hebt gehad. Hoe langer, hoe groter de kans dat ze stuk zijn. De rest van de componenten kan de spanning aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Anoniem: 524003 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Voor deze specifieke toepassing maakt BC547B vs BC548 mijn inziens niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stekkel schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:43:
[...]

Misschien de max232. Die hangt ook aan de VCC. Overigens, weet niet hoe lang je de hoge spanning er aan hebt gehad. Hoe langer, hoe groter de kans dat ze stuk zijn. De rest van de componenten kan de spanning aan.
Het lijkt erop dat het werkt. Ik krijg nu in otmonitor telkens R000000 meldingen, alleen als ik een commando stuur krijg ik geen reactie. Telkens error 03.
Op de RS232 pinnen vanuit de Gateway gezien meet ik op de TX -7V en RX -9.5V.

Volgens de Troubleshooting is dat te weinig:
IC2 should produce RS232 level voltages of, ideally, +12V and -12V. It doesn't quite achieve this, but you should measure a voltage between 8.5V and 12V on pin 2 of IC2 and between -8.5V and -12V on pin 6 of IC2. You should also find the negative RS232 level between pin 5 and pin 2 of the RS232 DB9 connector.
Dat de Gateway dus geen berichten ontvangt is gek, want de TX werkt (in zie berichten in otmonitor) en de RX heeft een hoger voltage. Iemand een idee?
Ik heb al geprobeerd te spelen met VR=. En ik heb R5 en R6 gemeten, die zitten rond de gevraagde waarde.

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 524003 op 17-03-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnyy88
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2024
Hey allemaal, ik ben redelijk nieuw in het gebied van domoticz, maar de afgelopen weken flink ingelezen in dit onderwerp. Ik heb al van alles besteld (arduino's, sensors etc.) en heb een pi zero W met al domoticz draaien.
Ik kwam gisteren op dit topic terecht en ik wil wil ook mijn CV monitoren (want, waarom niet xD). Om de OTGW te draaien, wil ik dit het liefst draadloos hebben (cv boven, pi beneden). Ik lees best wat terug over de esp8266, maar niks over nrf24l01+.
Kan deze tranceiver ook werken met de gateway, of is het alleen met esp8266?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Gateway is Seriëel, andere oplossingen (usb, ethernet via ESP8266 of andere,...) vallen allemaal terug op die seriële communicatie.
Als je via nrf24L01+ een bidirectionele seriële verbinding kan leggen, kan je die gebruiken voor je OTGW.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Is er ook iemand die de OTGW aan een Vaillant ketel (ecoTEC Plus in mijn geval) met VR33 OpenTherm-module heeft hangen :?

Ben onlangs verhuisd, in vorige woning hing een Agpo Econpact 225c ketel die OpenTherm sprak. De OTGW werkte prima met die ketel + Remeha iSense (v28 meen ik). Nu in het nieuwe huis die iSense weer aangesloten (via de VR33) en OTGW ertussen ivm CV-tuning.

Vlak na aansluiten werd het log volgespuwd met Error 03. OTGW van stroom af gehaald en ketel ook even en toen beiden weer aangesloten. Leek toen goed te gaan (had een paar minuten beeld in otmonitor), maar nu weer constant 'Error 03'. Heb al wat geprobeerd met reference voltage in otmonitor (zowel iets omlaag als iets naar boven bijgesteld), maar had geen effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dFTDaG3SIafZfKfnEve6JPWo/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GdY70ZQKhd2PdMH2MuEWY4Jm/full.png

De OTGW is werkend de verhuisdoos in gegaan! Ik heb in de tussentijd niks aan de OTGW zelf gewijzigd. Nu dus alleen een ander device aan de serial pinnen hangen

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2017 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 12:19
ThinkPadd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:25:
Nu dus alleen een ander device aan de serial pinnen hangen
Het kan zijn dat het andere device meer milliampere trekt en dat de voeding van de OTGW dat niet aan kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Even getest met ESP8266 losgekoppeld en een USB-Serial eraan. Zelfde probleem.
Maar de oplossing bleek (zo lijkt het voor nu iig) om de reference voltage één tikje hoger te zetten.

Toch vreemd, want dat heb ik als eerste geprobeerd. De messages over en weer vliegen nu voorbij in de logs. Ik laat het eerst zo draaien, zien we morgen wel of de grafiekjes geen gaten vertonen. Nu eerst :z

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnyy88
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2024
Toch nog even een (noob)vraagje :x.
Hoe voed ik de OTGW eigenlijk? Als ik deze foto bekijk (https://tweakers.net/ext/f/UoFhirlWgvNSZ2l54jrylweW/full.jpg), dan zie ik maar 2 kabels de OTGW in gaan. Begrijp ik dan goed dat alleen de OT-kabels de GW voeden?
Bedankt van een lerende noob :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@vinnyy88 Blauwe en bruine draad rechtsonder zit een stekker aan, je voed de OTGW met 230V vanuit het stopcontact.

De blauwe printkroonstenen zijn voor twee draadjes naar je ketel en twee draadjes naar je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:23
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:55:
@vinnyy88 Blauwe en bruine draad rechtsonder zit een stekker aan, je voed de OTGW met 230V vanuit het stopcontact.

De blauwe printkroonstenen zijn voor twee draadjes naar je ketel en twee draadjes naar je thermostaat.
:Y
Overigens, de voeding van die foto bleek toch niet voldoende capaciteit te hebben. Is doorgebrand, ws doordat de ESP iets te veel trok? Ik verhuis binnenkort naar een Nefit-enabled huis dus ik heb niets meer aan deze otgw. Tenzij mijn schoonpa hem wil hebben zet ik hem op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:09
Ik heb een otgw draaien via een rpi zero w met hierop domoticz.

De rpi krijgt nu zijn voeding uit het stopcontact maar ik zou 'm graag willen voeden vanuit de otgw.

De zwaardere trafo en de efficiëntere 7805 zitten al in de otgw.

Klopt het dat ik de usb kabel die nu naar de rpi gaat vanuit het stopcontact kan aansluiten op de vcc en gnd zoals op deze afbeelding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rQwOnDqYWKo7LNyoznOSW48s/full.jpg

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
bramv82 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:10:
Ik heb een otgw draaien via een rpi zero w met hierop domoticz.

De rpi krijgt nu zijn voeding uit het stopcontact maar ik zou 'm graag willen voeden vanuit de otgw.

De zwaardere trafo en de efficiëntere 7805 zitten al in de otgw.

Klopt het dat ik de usb kabel die nu naar de rpi gaat vanuit het stopcontact kan aansluiten op de vcc en gnd zoals op deze afbeelding?

[afbeelding]
Even snel gezocht en de Zero blijkt een vergelijkbaar verbruik te hebben als een ESP8266. Piek zo'n beetje 300 mA. Ik heb deze trafo laatst opgeblazen. Ik weet niet of dat komt door de ESP12 die er aan hangt of dit iets anders.

edit:
Ik heb overigens niet de zuinige 7805 vervanger er op zitten. Kan die het verschil maken? Meet ook voor je gaat knutselen even het voltage op VCC; moet ergens 5V +/- 0,4V zijn geloof ik.

[ Voor 15% gewijzigd door balk op 29-03-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 903263

Kan iemand een geprogrammeerde PIC leveren?

Ik had een K150 programmer, maar die werkt niet meer onder Windows.

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi allemaal,

Nog altijd heb ik mijn OpenTherm Gateway niet helemaal werkend. Er is communicatie van de PIC naar mijn PC, maar niet andersom. Hieronder een opsomming wat ik al heb gedaan:
- Verbonden via RS232 met de MAX232 geïnstalleerd
- Verbonden via ESP8266 module zonder MAX232
- 3 verschillende PICs
Ondanks al deze verschillende zaken krijg ik nog altijd geen communicatie van mijn PC naar het boardje. Als ik bijvoorbeeld PR=B verstuur, krijg ik GEEN reactie.

Ook heb ik de diagnostics firmware geladen, dan krijg ik netjes het keuzemenu te zien maar als ik een cijfer terug stuur doet de Gateway niets. Er is dus echt 0,0 communicatie vanuit de computer naar de Gateway.
Ik heb de com-port van de PC getest met een loopback test en deze werkt. Het moet dus echt aan het board liggen.

Wat misschien nog een idee kan zijn. Als ik alle kabels aan de ESP8266 laat hangen (5V, GND, TX, RX) dan start de ESP8266 niet goed op. De WiFi module gaat NIET aan. Als ik de TX van de 8266 af haal (dus de RX van de Gateway) dan start de ESP8266 wel goed op. Daarna kan ik de TX wel verbinden zonder dat deze uitvalt.
Er staat 0.44V op de TX van de ESP8266 (als de ESP uit staat en de Gateway aan))
Er staat 4.43 op de RX van de ESP8266 (als de ESP uit staat en de Gateway aan)

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 524003 op 04-04-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27
Wat is nu een (makkelijke) manier om een OTGW kit te bemachtigen? Bij Kiwi is de levertijd langer dan 2 weken. Zijn de versies met smd componenten eigenlijk in productie genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een OTGW aan mijn ketel hangen. Nu is het zo dat ik mijn huis 24u per dag op dezelfde temperatuur houdt, dit regel ik met Domoticz die nu het setpoint van de toon thermostaat telkens instelt. Is het ook mogelijk om hier de thermostaat weg te halen en dit enkel met de OTGW te regelen?

In domoticz zie ik staan dat ik het setpoint kan instellen op de OTGW, ik lees hier dat je eigenlijk een thermostaat met een PID regeling moet gebruiken, is dit echter relevant als ik het huis 24 uur per dag op dezelfde termperatuur houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Blueone schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:01:
...In domoticz zie ik staan dat ik het setpoint kan instellen op de OTGW, ik lees hier dat je eigenlijk een thermostaat met een PID regeling moet gebruiken, is dit echter relevant als ik het huis 24 uur per dag op dezelfde termperatuur houd?
Als je zorgt dat de andere factoren ook constant zijn, kan dat probleemloos. Dus geen verschil in wind, zonnestraling, buitentemperatuur, bewoning,.... >:)
Je kan het proberen, maar de jaren ervaring en metingen die in een thermostaat zitten ga je zelf niet in een vingerknip nadoen. Laat gewoon die thermostaat hangen, en schakel over naar je programma tot je 100% zeker bent dat die het altijd doet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:01:
[...]
Als je zorgt dat de andere factoren ook constant zijn, kan dat probleemloos. Dus geen verschil in wind, zonnestraling, buitentemperatuur, bewoning,.... >:)
Je kan het proberen, maar de jaren ervaring en metingen die in een thermostaat zitten ga je zelf niet in een vingerknip nadoen. Laat gewoon die thermostaat hangen, en schakel over naar je programma tot je 100% zeker bent dat die het altijd doet.
Toch maar eens proberen hoe ver ik kom. Modulatie werkt bij mij niet omdat de watertemperatuur sowieso maar 35 graden is en lager moduleert mijn ketel niet (intergas RE30/36). Daarnaast wordt 75% van de verwarming geregeld door een ecolution warmtepomp. Heel complex hoeft het in dit geval dus niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524003 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:29:

Er staat 0.44V op de TX van de ESP8266 (als de ESP uit staat en de Gateway aan))

De ESP8266 mag maximaal 3,3 Volt hebben. Je moet er een levelconverter tussen zetten 5volt naar 3 volt en 3 volt naar 5 volt.

Hij gaat kapot als er 5 volt op staat.

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 23:20
Heeft iemand toevallig nog een ongebruikte gateway liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58
Anoniem: 903263 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:54:
[...]

De ESP8266 mag maximaal 3,3 Volt hebben. Je moet er een levelconverter tussen zetten 5volt naar 3 volt en 3 volt naar 5 volt.

Hij gaat kapot als er 5 volt op staat.

Kees
De ESP8266 is naar verluid 5V tolerant, hij zal er niet zo snel van kapot gaan. Maar het is wel beter om er een levelshifter tussen te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De OTGW heb ik intussen ook aan de praat.
Voor de trafo heb ik een 9 volt examplaar omdat ik die had liggen en omdat de 7805 dan minder hoeft te dissiperen.

Ik moest wel R4 verhogen omdat de spanning daarover niet boven de 3 volt kwam.

Ook heb ik geprobeerd een Bluetooth HC06 module te gebruiken die ik nog had liggen (rechstreeks op de PIC). Hij connecte wel op de PC maar communiceerde niet. Als ik reset gaf, gaf hij wel de firmware versie aan.

Via een USB serial kabel op een oude laptop in de CV ruimte draait OTMonitor en uitlezen doe ik op de webserver in mijn kantoor op een PC.

Ik heb een RasBerryPI zero W besteld om die er aan te hangen.

Ook heb ik een ESP8266 gekocht maar het is me nog niet duidelijk of ik die moet flashen met ESPLink of dat ik hem kan initialiseren met een Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik probeer de pc waarop OTGW draait via Domticz uit te lezen.

Via een andere pc kan ik op adres:192.168.2:48:8080 de monitor bekijken.

Via Domoticz op dezelfde pc krijg ik internal server error:

OTGW: connected to: 192.168.2.48:8080
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: HTTP/1.1 500 Internal Server Error
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: Content-Type: text/plain;charset=utf-8
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: Content-Length: 429
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: Connection: close
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: *** INTERNAL SERVER ERROR (BEGIN #113) ***
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: port: 8080
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: socket: sock038EA480
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: peerhost: 192.168.2.56
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: peerport: 50245
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: rawtime: 1493045780
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: time: Mon Apr 24 16:56:20 CEST 2017
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: errorinfo: can't read "uri": no such variable
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: while executing
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: "regexp {^([^?]*)(\?.*)?$} $uri _ path query"
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: (procedure "getrequest" line 7)
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: invoked from within
2017-04-24 16:56:45.036 OTGW: "getrequest $port $socket $peerhost $peerport"

Wat doe ik fout?

Bij hardware toegevoegd maar bij apparaten wordt hij ook niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Anoniem: 903263 schreef op maandag 24 april 2017 @ 08:42:
De OTGW heb ik intussen ook aan de praat.
Voor de trafo heb ik een 9 volt examplaar omdat ik die had liggen en omdat de 7805 dan minder hoeft te dissiperen.

Ik moest wel R4 verhogen omdat de spanning daarover niet boven de 3 volt kwam.

Ook heb ik geprobeerd een Bluetooth HC06 module te gebruiken die ik nog had liggen (rechstreeks op de PIC). Hij connecte wel op de PC maar communiceerde niet. Als ik reset gaf, gaf hij wel de firmware versie aan.

Via een USB serial kabel op een oude laptop in de CV ruimte draait OTMonitor en uitlezen doe ik op de webserver in mijn kantoor op een PC.

Ik heb een RasBerryPI zero W besteld om die er aan te hangen.

Ook heb ik een ESP8266 gekocht maar het is me nog niet duidelijk of ik die moet flashen met ESPLink of dat ik hem kan initialiseren met een Arduino.
Het probleem kan wel eens de trafo zijn. De thermostaat wordt gevoed door de otgw en heeft daar meer dan 18V voor nodig. Heb je de troubleshooting doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij doet het uitstekend met een usb serial kabel en max232, geen errors.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 903263 op 27-04-2017 09:43 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben enorm geinteresseerd in het gebruik van een OpenTherm gateway. Echter zijn mijn soldeerskills dusdanig matig dat ik geneigd ben een 'assembled' exemplaar te koppen.

Nu kijk ik bij Kiwi Electronics en zie ik dat de assembled exemplaren niet meer geleverd worden. Heeft iemand nog tips hoe ik aan een geassembleerd exemplaar kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-01 21:08
Weet iemand welke actions je moet gebruiken om de cv aan te slingeren dmv mqtt?
Ik gebruik nu nog een relay contact vanuit mń domotic systeem, maar zou graag de CS willen veranderen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 17:22

iMars

Full time prutser

Anoniem: 903263 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:14:
Kan iemand een geprogrammeerde PIC leveren?

Ik had een K150 programmer, maar die werkt niet meer onder Windows.

Kees
Zit je in de buurt van Den Haag? Ik heb een K150 programmer (gekocht, 1x gebruikt :+ ) en deze werkt gewoon.
Anoniem: 524003 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:29:
Hoi allemaal,

Nog altijd heb ik mijn OpenTherm Gateway niet helemaal werkend. Er is communicatie van de PIC naar mijn PC, maar niet andersom. Hieronder een opsomming wat ik al heb gedaan:
- Verbonden via RS232 met de MAX232 geïnstalleerd
- Verbonden via ESP8266 module zonder MAX232
- 3 verschillende PICs
Ondanks al deze verschillende zaken krijg ik nog altijd geen communicatie van mijn PC naar het boardje. Als ik bijvoorbeeld PR=B verstuur, krijg ik GEEN reactie.

Ook heb ik de diagnostics firmware geladen, dan krijg ik netjes het keuzemenu te zien maar als ik een cijfer terug stuur doet de Gateway niets. Er is dus echt 0,0 communicatie vanuit de computer naar de Gateway.
Ik heb de com-port van de PC getest met een loopback test en deze werkt. Het moet dus echt aan het board liggen.

Wat misschien nog een idee kan zijn. Als ik alle kabels aan de ESP8266 laat hangen (5V, GND, TX, RX) dan start de ESP8266 niet goed op. De WiFi module gaat NIET aan. Als ik de TX van de 8266 af haal (dus de RX van de Gateway) dan start de ESP8266 wel goed op. Daarna kan ik de TX wel verbinden zonder dat deze uitvalt.

Ik heb de ESP01 direct aan mijn OTGW aangesloten (zonder de MAX, IC2) maar volgens mij moet de rx en tx op dit plaatje omgedraaid zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rQwOnDqYWKo7LNyoznOSW48s/full.jpg

Op onderstaand schema zie je dat 11 de input is op de MAX (RX) en de 12 de output (TX) is.
Afbeeldingslocatie: http://otgw.tclcode.com/otgw-sch.png
11 is doorgelust naar 14, 14 gaat naar 3 van RS232: Hier moet dus de RX van de ESP komen (de pin is dus de TX)
12 is doorgelust naar 13, 13 gaat naar 5 van RS232: Hier moet dus de TX van de ESP komen (de pin is dus de RX)

[ Voor 74% gewijzigd door iMars op 06-05-2017 10:05 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:34:
[...]

Zojuist gemeten en de OTGW gebruikt 3W. Hoger dan 3W heb ik hem i.i.g. niet gezien.

Let wel, dit is met een andere trafo en een DC/DC-converter i.p.v. de 7805 omdat ik een USR-TCP232 Serial to Ethernet module voed vanuit de OTGW.

Een standaard OTGW zal dus minder verbruiken, die wordt ook niet/amper warm volgens mij. De trafo is bij mij 58 °C op het warmste punt en de Serial to Ethernet op het warmste punt op de onderkant 44 °C. Klinkt vrij warm, maar voor elektronica geen spannende temperaturen.
Een tijdje geleden heb ik ook een OTGW aangeschaft en deze zou ik nu ook graag voorzien van ethernet mogelijkheid. Nu ik bovenstaande lees vraag ik me af of je nog suggesties hebt waardoor het e.e.a. minder heet wordt. En kan ik beide componenten eenvoudig een op een veranderen of moet ik nog meer weerstanden of bruggen solderen?

Edit: Ik heb een USR-TCP232-T2 besteld, deze kan overweg met 5v. Uit jouw verhaal kan ik niet goed opmaken welke versie je gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door siepeltjuh op 14-05-2017 16:05 ]

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@siepeltjuh Je hebt wel een zwaardere trafo en DC/DC-converter geplaatst? Met de standaard hardware van de OTGW overbelast je de boel als je er nog een Serial-to-Ethernet zoals de USR-TCP232 bijknoopt.

Ik had de OTGW met een USR-TCP232-2 in gebruik, maar die is minder handig omdat er zo'n DB9-connector op zit die je toch niet gebruikt. Volgens mij werken ze allemaal wel enigszins hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
@ThinkPad Mijn post was niet helemaal duidelijk. Ik heb de originele onderdelen van de OTGW. Wat ik bedoelde te vragen was of de trafo en dc/dc-converter die je aanhaalt voldoende zijn of dat er (nadat je het nu een tijd gebruikt) nog betere suggesties zijn i.v.m. je opmerking over warmteontwikkeling.

Mijn tweede vraag is of de onderdelen zo uitwisselbaar zijn of dat er nog andere aanpassingen aan het circuit moeten worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Onderdelen zijn uitwisselbaar, je hoeft verder (op trafo en DC/DC-converter dus) niks aan te passen. De OTGW werd nog steeds wel wat warm, maar zoals ik al zei geen geen temperaturen die schadelijk zijn voor elektronica.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
Ik heb laatst een (niet-werkende) OTGW op de kop getikt.
Ik was in de veronderstelling dat ik het zelf wel kon oplossen, maar ik loop toch een beetje vast.

Inmiddels doet het apparaat vrijwel alles. Ik kan verbinding maken met de monitor-applicatie en zie dat de meest recente versie van de software actief is, en dat er ook gecommuniceerd wordt met de boiler.

Wat er niet werkt is de communicatie met de thermostaat. (Remeha iSense, software versie 28)

Ik heb naar de troubleshooting-sectie van de website gekeken en geconstateerd dat de spanningen niet correct zijn.

Helaas staat er niet duidelijk bij wat er mis is als de spanningen niet kloppen.
Iemand tips om dit probleem te tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
RudolfR schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:25:
Ik heb laatst een (niet-werkende) OTGW op de kop getikt.
Ik was in de veronderstelling dat ik het zelf wel kon oplossen, maar ik loop toch een beetje vast.

Inmiddels doet het apparaat vrijwel alles. Ik kan verbinding maken met de monitor-applicatie en zie dat de meest recente versie van de software actief is, en dat er ook gecommuniceerd wordt met de boiler.

Wat er niet werkt is de communicatie met de thermostaat. (Remeha iSense, software versie 28)

Ik heb naar de troubleshooting-sectie van de website gekeken en geconstateerd dat de spanningen niet correct zijn.

Helaas staat er niet duidelijk bij wat er mis is als de spanningen niet kloppen.
Iemand tips om dit probleem te tackelen?
Het zou al helpen om met behulp van het schema te vertellen welke spanningen je gemeten hebt, op welke punten en of dat met of zonder de optocouplers was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik heb iets vreemds hier. Ik had mijn OTGW er tussenuit gehaald omdat er mensen van de woningbouw voor CV onderhoud kwamen en ik zin had in vreemde vragen. Nu weken later wil ik het allemaal weer aansluiten, maar krijg ik het niet meer aan de praat.

Te OTGW communiceert gewoon met Domoticz maar lijkt geen informatie van de CV binnen te krijgen, en ook de thermostaat doet helemaal niets. Terwijl het voltage wel klopt, en de OTGW in de Domoticz log schrijft dat ik een thermostaat aangesloten heb. Ik ben zeer benieuwd wat er hier mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Je krijgt geen informatie vanuit de ketel, maar je kan de ketel wel een opdracht geven (setpoint flink hoog) die ook aankomt (de ketel gaat aan) ? Wat voor thermostaat gebruik je? Geeft die wel iets aan op het display? Als je de thermostaat flink hoog zet, gaat de ketel dan wel aan?

Als dat laatste niet werkt, lijkt me dat de bekabeling ketel <-> otgw <-> thermostaat niet goed aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

eew schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:32:
Ik heb iets vreemds hier. Ik had mijn OTGW er tussenuit gehaald omdat er mensen van de woningbouw voor CV onderhoud kwamen en ik zin had in vreemde vragen. Nu weken later wil ik het allemaal weer aansluiten, maar krijg ik het niet meer aan de praat.

Te OTGW communiceert gewoon met Domoticz maar lijkt geen informatie van de CV binnen te krijgen, en ook de thermostaat doet helemaal niets. Terwijl het voltage wel klopt, en de OTGW in de Domoticz log schrijft dat ik een thermostaat aangesloten heb. Ik ben zeer benieuwd wat er hier mis gaat.
Zijn je USB devices persistant? Anders andere USB kiezen?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

siepeltjuh schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:12:
Je krijgt geen informatie vanuit de ketel, maar je kan de ketel wel een opdracht geven (setpoint flink hoog) die ook aankomt (de ketel gaat aan) ? Wat voor thermostaat gebruik je? Geeft die wel iets aan op het display? Als je de thermostaat flink hoog zet, gaat de ketel dan wel aan?

Als dat laatste niet werkt, lijkt me dat de bekabeling ketel <-> otgw <-> thermostaat niet goed aangesloten is.
Alle draden en aansluitingen zijn reeds met een multimeter gecontroleerd.

Ik heb momenteel de ketel niet aangesloten (ik werd gek van hele tijd draadje wisselen, en er is momenteel toch geen thermostaat nodig). Maar toen deze nog wel aangesloten was waren alle waarden 0, behalve de buitentemperatuur die hij binnen kreeg van Domoticz.

Het voltage over de thermostaat terminals is 24 volt (met thermostaat aangesloten 6, dus thermostaat maakt contract), maar als ik de thermostaat aansluit blijft het schermpje leeg, ik heb in het verleden de ketel losgekoppeld en uitgezet en de thermostaat laten zitten, dit gaf een error op de thermostaat, geen leeg scherm.

OT monitor kan verbinden met de OGTW maar verder geen informatie uitlezen of iets doen. Nou kan dit ook aan de trage X server van mijn RPi liggen, ik ben morgen van plan om hem op mijn laptop aan te sluiten en dan maar vanaf het begin te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:46:
Ik ben er inmiddels, na wat hulp van nickyb2, achter hoe je MQTT aan de gang krijgt.
Voorheen draaide ik otmonitor gewoon door wat parameters mee te geven. Maar nu heb ik de settings in een .conf bestand staan.

Daar staat dit in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
web {
  enable true
  port 8080
  nopass true
  sslport 0
  graphlegend false
  theme default
  sslprotocols tls1,tls1.1,tls1.2
  certonly false
}
connection {
  type tcp
  enable true
  port 23
  host 192.168.4.30
  device {}
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
mqtt {
  enable true
  broker 192.168.4.14
  port 1883
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format simple
  retransmit 10
  qos 1
  keepalive 120
  messages false
  client otgw-vm
  username {}
  password {}
}
datalog {
  append false
  file /home/otgw/otmonitor/otdata.txt
  enable false
  itemlist {
    flame
    dhwmode
    chmode
    dhwenable
    diag
    fault
    outside
    temperature
    setpoint
    modulation
    boilertemp
    returntemp
    controlsp
    dhwsetpoint
    chwsetpoint
    timestamp
  }
  interval 30000
}
clock {
  year false
  date false
  auto false
}
sms {
  enable false
  ventilationfault false
  phonenumber {}
  route {}
  sender {}
  password c2VjcmV0
  provider VoipPlanet
  account {}
  pressure false
  solarfault false
  roomcold true
  watchdogtimer false
  boilerfault true
  commproblem false
}
email {
  password c2VjcmV0
  server {}
  pressure true
  roomcold true
  boilerfault true
  watchdogtimer true
  solarfault true
  commproblem true
  port 25
  enable false
  secure TLS
  recipient {}
  user {}
  sender {}
  ventilationfault true
}
logfile {
  pattern otlog-%Y%m%d.txt
  directory /home/otgw/otmonitor
  enable false
}
tspeak {
  key {}
  enable false
  interval 120
  field1 temperature
  field2 setpoint
  field3 boilertemp
  field4 returntemp
  field5 controlsp
  field6 modulation
  field7 {}
  field8 {}
}
alert {
  pressurelow 1.5
  roomcold 14
  pressurehigh 2.0
}
view {
  tab graph
  order increasing
  sort name
  bitflags false
}

In mijn geval hangt de OTGW via een USR-TCP232 bedraad (Ethernet RJ45) in m'n netwerk. Als hij via USB verbonden is dan moet je het connection {} stuk even wijzigen naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
connection {
  device /dev/ttyUSB0
  type serial
  enable true
  port 25238
  host localhost
}

Vervolgens roep ik otmonitor (via supervisor om het draaiende te houden) op deze manier aan:
/home/otgw/otmonitor/otmonitor-x64 --daemon -f /home/otgw/otmonitor/otmonitor.conf

De MQTT data kun je dan voorbij zien komen als je met dit commando meeluistert op de bus:
mosquitto_sub -h 192.168.4.14 -p 1883 -v -t 'events/central_heating/#'

Ik gebruik het om bijv. de kamertemperatuur in m'n domoticasysteem (Home Assistant - Open source Python3 home automation) weer te geven, de sensor voor Home Assistant ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: mqtt
  state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
  name: "otgw_roomtemperature"
  qos: 0
  unit_of_measurement: '°C'
  value_template: '{{ value }}'

Mocht je willen weten wat bepaalde parameters in de .conf doen dan kun je het beste (heb nog geen beter alternatief gevonden) de source van otmonitor downloaden en in 'otmonitor.tcl' kijken, al vind ik het wel lastig om te begrijpen.

Met dank aan nickyb2 voor het op weg helpen :)
ThinkPad, ik doe je even quoten omdat ik denk ik bijna hetzelfde systeem ga draaien als jij hebt ;)
Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met openhab en home-assistant, waarbij mijn voorkeur nu uitgaat voor HA. Momenteel heb ik OTGW icm Domoticz (met mijn gecompileerde PS=0 erin). Dat werkt prima voor wat ik nu heb. Maar ik wil het nu gaan integreren in HA dmv mqtt. Maar zodra ik mqtt aan zet in otmonitor, dan stopt ie met het "uitspugen" van T en B berichten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
T10010A00
T900E6400
B500E6400
T80190000
B40194400
T80000200
B40000200
T80000200
B40000200
T80000200
B40000200
T80000200
B40000200
T80000200
B40000200

Ik maak nu gebruik van Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway Maar dat stopt met werken zodra mqtt aan gaat... -O-
Maak jij nog gebruik van grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@iMars Ik heb de OTGW eigenlijk alleen met de blog van @Anoniem: 477788 gebruikt. Ik zou ook niet weten waarom je hem nog in Domoticz ofzo zou willen als je hem al in MQTT hebt, dan kun je immers ook alles regelen :P (setpoint e.d. doorgeven).

Heb de OTGW nu overigens niet meer in gebruik. Misschien dat ik hem in het najaar weer aansluit als de stookperiode weer begint. Onlangs verhuisd en moet dus de CV-ketel nog wel weer gaan inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@ThinkPad Ik gebruik hem ook zoals @Anoniem: 477788 hem in zijn blog beschreef. Maar als ik mqtt aan zet, dan werkt het niet meer zoals nickyb2 het beschrijft. OTGW stopt met uitspugen van B- & T-meldingen, waardoor er geen data in influxdb komt, en daardoor dus de grafieken niet meer verder lopen vanaf het moment dat mqtt aan gaat (en daar ligt nu mijn probleem ;) )

Als grafana blijft werken ism mqtt, is alles opgelost. Dan stap ik over naar HA (ipv Domoticz) en stuur ik alles aan dmv mqtt :Y) (en behoud ik de mooie grafana grafiekjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

iMars schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:07:
@ThinkPad Ik gebruik hem ook zoals @Anoniem: 477788 hem in zijn blog beschreef. Maar als ik mqtt aan zet, dan werkt het niet meer zoals nickyb2 het beschrijft. OTGW stopt met uitspugen van B- & T-meldingen, waardoor er geen data in influxdb komt, en daardoor dus de grafieken niet meer verder lopen vanaf het moment dat mqtt aan gaat (en daar ligt nu mijn probleem ;) )

Als grafana blijft werken ism mqtt, is alles opgelost. Dan stap ik over naar HA (ipv Domoticz) en stuur ik alles aan dmv mqtt :Y) (en behoud ik de mooie grafana grafiekjes)
Als je deze bedoeld, dan heeft dat niets met melding van de OTGW te maken. Deze leest de json API uit van de otmonitor en doet niets met de berichtjes van de OTGW. Zou het kunnen zijn dat je per abuis de web frontend uitzet?

Wat levert http://<ipnummer>:<poort>/json je op? Wel het ipnummer en de poort vervangen door waar je otmonitor draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 09:47:
[...]

Als je deze bedoeld, dan heeft dat niets met melding van de OTGW te maken. Deze leest de json API uit van de otmonitor en doet niets met de berichtjes van de OTGW. Zou het kunnen zijn dat je per abuis de web frontend uitzet?

Wat levert http://<ipnummer>:<poort>/json je op? Wel het ipnummer en de poort vervangen door waar je otmonitor draait.
Dit is wat er nu aan json is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
{
  "otgw": {
    "time": "2017-05-20 11:02:18 +0200",
    "firmware": {
      "name": "Opentherm Gateway",
      "version": "4.2.5"
    },
    "software": {
      "name": "Opentherm Monitor",
      "version": "4.3"
    }
  },
  "flame": {
    "value": "0",
    "description": "Flame status"
  },
  "dhwmode": {
    "description": "Domestic hot water mode"
  },
  "chmode": {
    "description": "Central heating mode"
  },
  "dhwenable": {
    "value": "1",
    "description": "Domestic hot water enable"
  },
  "diag": {
    "description": "Diagnostic indication"
  },
  "fault": {
    "description": "Fault indication"
  },
  "outside": {
    "value": "14.50",
    "description": "Outside temperature"
  },
  "temperature": {
    "value": "24.16",
    "description": "Room temperature"
  },
  "setpoint": {
    "value": "15.00",
    "description": "Room setpoint"
  },
  "modulation": {
    "value": "0.00",
    "description": "Relative modulation level"
  },
  "boilertemp": {
    "value": "67.00",
    "description": "Boiler water temperature"
  },
  "returntemp": {
    "value": "52.00",
    "description": "Return water temperature"
  },
  "controlsp": {
    "value": "10.00",
    "description": "Control setpoint"
  },
  "dhwsetpoint": {
    "value": "58.00",
    "description": "DHW setpoint"
  },
  "chwsetpoint": {
    "value": "69.00",
    "description": "Max CH water setpoint"
  },
  "dhwtemp": {
    "value": "59.00",
    "description": "DHW temperature"
  },
  "maxmod": {
    "value": "100.00",
    "description": "Max relative modulation level"
  },
  "pressure": {
    "value": "0.00",
    "description": "CH water pressure"
  }
}

Zodra ik mqtt enable, is er ook geen json output meer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{
  "otgw": {
    "time": "2017-05-20 11:06:00 +0200",
    "firmware": {
      "name": "Opentherm Gateway",
      "version": "0"
    },
    "software": {
      "name": "Opentherm Monitor",
      "version": "4.3"
    }
  }
}

Edit:
Ik ben wat gaan spelen met mqtt instellingen van OTGW, en wat blijkt... nu werkt het wel...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt {
  broker 10.0.0.14
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format unformatted
  port 1883
  qos 1
  enable true
  messages true
  client raspberrypi-otmon
}

Ik had hier veel meer staan, maar ben wat gaan strippen.... hmmm B)

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 20-05-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

iMars schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:07:
[...]
Ik had hier veel meer staan, maar ben wat gaan strippen.... hmmm B)
Misschien per ongeluk een fout in de configuratie dan. Want die JSON ziet er verder prima uit. Ik gebruik mijn OTGW alleen niet meer, dus kan het helaas niet voor je controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:06:
[...]

Misschien per ongeluk een fout in de configuratie dan. Want die JSON ziet er verder prima uit. Ik gebruik mijn OTGW alleen niet meer, dus kan het helaas niet voor je controleren.
Het ziet er nu goed uit d:)b Jammer dat er weinig tot geen mqtt support/tips op de otgw pagina zelf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 19:51
Ook hier vragende partij voor een kant en klare OTGW. Ik zou dit graag bij in mijn Grafana setup visualiseren maar ik voel er niet veel voor om zelf te gaan solderen. Kan er nergens iemand in dit topic een batch maken en via V&A verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 08:10
CPMY schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:55:
Hi NBK, ik heb dezelfde wens als jij: Ik heb een Brink Renovent (medium) die ik graag via de opentherm zou uitlezen/aansturen. Is jou dit al gelukt?
@NBK @CPMY: Iemand hier inmiddels al meer info over? Ik heb zelfs thuis een Brink Renovent aansturing die de intensiteit, 2weg klep en intensiteit kan schakelen. Ook kun je op de aansturing vrij veel debug informatie weergeven. (temperatuur binnenlucht en buitenlucht, drukken enz.). Dus genoeg voorbeeld info om te reverse engineeren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 19:51
ThinkPadd schreef op woensdag 6 januari 2016 @ 13:52:
Oja en de OTGW zorgt ervoor dat de iSense genoeg stroom krijgt om zonder batterijen de achtergrondverlichting te laten branden. Dit werkt namelijk niet altijd met alle non-Remeha ketels. Bij mijn Agpo moest ik voorheen batterijen in de iSense plaatsen om de achtergrondverlichting te laten werken. Na het plaatsen van de OTGW was dat ineens niet meer nodig :*)
Ik heb een Remeha Calenta en zelfs die doet de achtergrondverlichting niet branden. Heel handig dat de OTGW dit ook nog eens gaat doen dan! _/-\o_

Welke MQTT broker gebruiken jullie het vaakst om de OTGW op te laten connecteren? Ik ben nu op HiveMQ uitgekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Als broker heb ik mosquitto en dat bevalt prima. Geen bewuste keuze, zou niet weten wat een andere broker voor voordeel zou hebben. Starten en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyWolters
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10-2021

RoyWolters

Bedrijfsaccount wifithermostaten
Ik ben op zoek naar een testomgeving voor een opentherm thermostaat te testen op correcte werking,
nu lijkt de OTGW me hier wel geschikt voor, alleen ik weet niet zeker of deze ook werkt zonder dat je er een ketel op aansluit?

Heeft iemand hier ervaring mee, of eventueel een alternatief om als testomgeving te gebruiken?

Alvast bedankt!

wifithermostaten.nl - evohome.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 10:35
Hier heb ik geen thermostaat en stuur ik de ketel aan met home assistant. Daarvoor heb ik eigenlijk helemaal geen otmonitor nodig, dus als ik nu een ESP8266 toevoeg aan de OTGW dan kun je bijvoorbeeld deze projectjes draaien:

https://github.com/ihormelnyk/arduino_opentherm_controller
https://github.com/gavrilov-i/OpenTherm

Ik heb ook al eens eerder een vrij simpele mqtt naar opentherm implementatie gezien voor ESP8266 maar vind ik zo even nergens.

Draait er hier iemand zo'n alternatief voor otmonitor direct op een esp?

Edit: vond dit project https://github.com/githubcdr/opentherm2mqtt, dacht dat dat voor arduino was maar heb me vergist. zal wellicht tzt een poging wagen om otmonitor te implementeren op een ESP.

[ Voor 15% gewijzigd door infernix op 13-07-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Warriorvideo schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:19:
Ik heb een grotere (1.5 a) 5 Volt DC voedingsstekker genomen en die aan gesloten op de 5 volt aansluiting van de OTGW.
Nu heeft de OTGW ook 24 volt dc nodig , welnu hier heb ik een boost converter module XL6009 van 3 euro voor genomen. XL6009
...
Deze module kan van 5 volt DC op de ingang , 24 volt DCmaken (max 3 A)
...
Voordeel van deze constructie is alles wordt gevoedt door de ( geschakelde ) 5 volt voeding, en de stepup module(XL6009) is ook aardig efficient.
Gisteren dit dus in elkaar geknutseld op basis van jouw schema, was even wat uitzoekwerk. Voor de meer visueel ingestelden onder ons, hier mijn meesterwerk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Prnfl63h.jpg

En een repost van je schema voor geval dat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KulZhsst.jpg

Extra componenten:Heb er ook nog een externe antenne aan geknoopt, zie hier voor uitleg. Die weerstand is een 0 Ohm dus als je met je dikke soldeerbout dat ding los soldeert of stuk maakt, dan mag je ook gewoon de 2 punten op de pcb aan elkaar solderen. M.a.w die weerstand is overbodig.

Ik kwam er pas laat achter dat ik die level shifter nodig had, als je een esp vindt die meteen 5v aan kan op de GPIOs dan is dat een aanrader, maar vond ik zo snel niet met externe antenne optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FutureCow schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:18:
Weet iemand of de Etwist van remeha ook ondersteund wordt? Voor normale opentherm ketels is namelijk een extra gateway nodig dus ik weet niet of de etwist zelf opentherm gebruikt...
Een al wat oudere post in dit topic, maar ik wil dit ook graag weten...
Iemand?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmenkveld
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-12-2024
hallo mensen, ik heb ook een OTGW in elkaar gesoldeerd, wilde eigenlijk de voor-gesoldeerde versie want ik ben niet zo van het solderen. (maar die is niet meer leverbaar via kiwi) Helaas doet hij het niet. Het lijkt hardware. Domoticz ziet 'm niet, dus blijkbaar iets niet goed gegaan met solderen.

heeft iemand toevallig een werkende OTGW te koop? Of misschien iemand in Amersfoort of omgeving die het leuk vind om een keer langs te komen. Ik ben een beginner, maar wil hier wel graag mee verder, om zone regeling aan te leggen.

Ik gebruik een PI3, heb domoticz gebruikt om slimme meter uitlezen, voor de rest nog geen ervaring met domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 21:34
Ik heb mijn otgw aan een USB van mijn Raspberry hangen waar ik Domoticz op draai.
Is het mogelijk om de otgw nu ook via een ipadres te benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
infernix schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Gisteren dit dus in elkaar geknutseld op basis van jouw schema, was even wat uitzoekwerk.
Ik had na een paar dagen de grootste problemen om de boel weer werkend te krijgen. Wat blijkt, de OTGW is gevoelig voor noise op de serial TX pin en de ESP print bij boot altijd wat rommel uit. Kreeg dat met geen mogelijkheid gefixt en wilde ook niet steeds moeten resetten met de reset pin op de OTGW.

Moest na veel testen concluderen dat ik alleen op alternatieve GPIOs kon gaan zitten, in mijn geval D5 en D6 op de Wemos. Heb dus met softserial een dedicated webgui-loze tcp naar serial opgezet. Werkt nu altijd bij stekker eruit/erin (en dus ook bij stroomuitval etc). De swapped config met esp-link werkte niet want GPIO15 via de level converter schoot de ESP bij boot altijd in (volgens mij) sdcard/sdio boot.

Edit: code hier

[ Voor 4% gewijzigd door infernix op 29-07-2017 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 950215

Ik weet niet of het toegestaan is
nou, nee dus...

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 02-08-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

19roland70 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:11:
Ik heb mijn otgw aan een USB van mijn Raspberry hangen waar ik Domoticz op draai.
Is het mogelijk om de otgw nu ook via een ipadres te benaderen?
Als je de webserver in OTGW aanzet, ku je hem via dat IP adres ook aanroepen.

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 08:10
ice-T106 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:45:
[...]

@NBK @CPMY: Iemand hier inmiddels al meer info over? Ik heb zelfs thuis een Brink Renovent aansturing die de intensiteit, 2weg klep en intensiteit kan schakelen.
[...]
Misschien een beetje of topic, maar wel prettig voor de terugkoppeling. Ik heb nu naast mijn tijdsturing ook een telefoon stekker in de X2 poort gedaan en kan dan met een (of twee) relais de afzuiging in een hogere stand zetten met de domotica.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik heb sinds vandaag de otgw i.c.m Domoticz werkend gekregen met ethernet to TTL converter
Nu krijg ik af en toe error3 , wat kan dit zijn en hoe los ik dit op?
Ik heb de referentie voltage wel iets hoger gezet , dit scheelt wel iets .
Hoe weet ik hoe deze eigenlijk moet staan?
Als ik de monitor draai heb ik ook geen grafiek?
welke instellingen moet ik eigenlijk toepassen voor al deze afkortingen?(dwz wat / welke waarde bij welk setpoint, e.d)

[ Voor 41% gewijzigd door 19roland70 op 30-07-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
19roland70 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:17:
Ik heb sinds vandaag de otgw i.c.m Domoticz werkend gekregen met ethernet to TTL converter
Nu krijg ik af en toe error3 , wat kan dit zijn en hoe los ik dit op?
Ik heb de referentie voltage wel iets hoger gezet , dit scheelt wel iets .
Hoe weet ik hoe deze eigenlijk moet staan?
Als ik de monitor draai heb ik ook geen grafiek?
welke instellingen moet ik eigenlijk toepassen voor al deze afkortingen?(dwz wat / welke waarde bij welk setpoint, e.d)
Als hij gekoppeld is met domoticz, dan geeft domoticz een 'ps=1' commando, hierna zal je in de monitor idd geen grafiek meer zien.
Geef in de monitor het commando 'ps=0' en je grafiek wordt gemaakt.

Maar.... zolang de koppeling met domoticz bestaat zal deze na +/- 30s weer een 'ps=1' sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Edrelais schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:18:
[...]

Als hij gekoppeld is met domoticz, dan geeft domoticz een 'ps=1' commando, hierna zal je in de monitor idd geen grafiek meer zien.
Geef in de monitor het commando 'ps=0' en je grafiek wordt gemaakt.

Maar.... zolang de koppeling met domoticz bestaat zal deze na +/- 30s weer een 'ps=1' sturen.
Als ik het commando PS=0 stuur is alles weer normaal en idd is het na 30 sec weer fout.
Waarom heeft Domoticz een PS=1 nodig.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Domoticz kan blijkbaar alleen overweg met een string waarin in 1x alle info staat.

Ik heb momenteel even geen OTGW voorhanden, maar een regel als:
00000010/000000,10.00,000000011/000000000011 enz... daaruit haalt Domoticz zijn info, en doet dit dus elke 30s.

De monitor doet het met meldingen die realtime van de opentherm data komen, als:
T10101100,
BD01011100

enz...

Dit loopt continu rustig aan zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalton99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-08-2021
Hi,

Ook ik heb een Opentherm Gateway besteld. Voorgesoldeerde borden worden niet meer verkocht oftewel zelf geprobeerd te solderen. Naar mijn 1e gevoel ging het goed, maar het bordje aan de stroom. Ik zie via OT monitor wel een groen connectie figuur. En probeer commando's te sturen alleen ik krijg niets binnen via de USB connectie.

Is er iemand die mijn bordje eens kan checken / aanpassen want ik zie niet waar ik een fout heb gemaakt.
Ik ben geen expert in solderen, maar het lijkt goed. Ook een multimeter gebruikt. En waar ik de troubleshoot begreep kreeg ik de juiste waarden.
Oftewel een echte NOOB. Hoop dat iemand mij kan helpen.
Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste