Yos2000 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:20:
Nog even een vraagje van mijn kant. Ik krijg ongeveer elk uur in domoticz een "error 03" van de OTGW. Wat betekend dat? Op de otgw site staat iets over reference voltage, maar dat begrijp ik niet helemaal. Ben niet heel goed geschoold in de electronica....
Moet ik deze error serieus nemen, en zo ja, wat kan ik doen?
Volgens de site: If you see nothing, or things like "Error 01" or "Error 03", the reference voltage may be wrong. You can modify it via Options → Settings (F5) or with the VR=X command. where X is a number between 0 and 9. The normal value is 1.250V (X=3), but due to variations in the used components you may have to change it. If you find you need a value less than 1.042V (X<2) or more than 1.667V (X>5), check that R5 and R6 have the right values. Don't forget to click the Set button after every adjustment to actually make the change in the gateway.
Weerstand r5/r6 is een spanningsdeler die er voor zorgt dat [busspanning * 4,7/(4.7+33)] V aan de analoge ingang van de pic wordt aangeboden. Hiermee wordt vermoedelijk de spanning gemeten die de thermostaat op de OT bus zet. Er wordt gemeld dat het standaard reference voltage 1.25V is. Dat komt overeen met een busspanning van 10V. Dit is vermoedelijk het triggersignaal voor een logische 1 die door de thermostaat wordt afgegeven.
Het kan zijn dat de thermostaat een te hoge spanning in idle toestand afgeeft. Bijvoorbeeld 9V. Als dan ook nog tolerantie zit in de weerstanden en die 9V wordt gesignaleerd als logische 1, dan kan ik mij voorstellen dat er een fout gegenereerd wordt. Wannneer je het reference voltage omhoog gooit, dan zou de oorzaak, een te hoge idle spanning opgelost zijn. Het beste kan je dus de spanning meten die de thermostaat afgeeft en even checken of de weerstandwaarden r5/r6 juist zijn.
Het kan ook zijn dat er storing op de bus zit en door inductie af en toe de idle spanning omhoog schiet en de OTGW denkt dat er een logische 1 wordt aangeboden. Omdat het maar 1 puls is en niet een rij van pulsen waaruit een frame gedestilleerd kan worden, kan het zijn dat de OTGW dit als error rapporteert (ik ken de code niet van de OTGW maar kan me er iets bij voorstellen). Ook hier zou het moeten helpen om het reference voltage omhoog te gooien naar een X=4.
Edit, ik heb nog even de pic assembler code bekeken (heb nog nooit in assembler geprogrammeerd!) en wat ik er uit kan destilleren is dat error 03 een bittiming error is. Dat is op zich wel logisch want bij manchester encoding is er een halfbit tijd die binnen een bepaalde range moet vallen. Een hoog en een laag binnen 1ms (1000 bps is de OT snelheid) komt overeen met een halfbit tijd van 500us. Wanneer er binnen 750us geen level change heeft plaatsgevonden (dus 1,5 x de halfbittijd) is er sprake van een biterror. Je kan dan niet meer een logische 1 en een logische 0 onderscheiden (500us hoog, 500us laag is een manchester encoded 1. 500us laag, 500us hoog is een logiscge 0). Een puls op de lijn boven de threshold veroorzaakt dus een biterror.
[
Voor 13% gewijzigd door
stekkel op 24-01-2017 16:25
]