[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 11 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik heb in plaats van de normale trafo en de 7805 die je krijgt van kiwi heb ik de spullen besteld die aangeraden waren hier op de forum dus deze spullen :
EI 30/15,5 printtransformator VB 2 VA Primair: 230 V Secundair: 15 V 133 mA 2 VA VB 2,0/1/15 Block (710564-89)
DC/DC-converter, print Recom International R-78E5.0-0.5 24 V/DC 5 V/DC 500 mA Aantal uitgangen: 1 x (157954-89)

Ja dat is de test wat u onder bedoelt. De pic16f88 zat er niet in tijdens het test alleen de PC827.
Q1 klopt er zit een bc558 in.

Foto's van mij opentherm gateway:
https://drive.google.com/...YOWJCMU0/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...ISVhPUXM/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opto coupler verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Ik heb opto coupler goed geplaatst. Ik heb het gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Bedankt, ik heb het weer gecheckt, blijkbaar heb ik het tijdens het testen verkeerd opgezet. Ik had het helemaal niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Ik heb nu de opentherm gateway aangesloten, ik krijg nu wel data binnen van mij CV-ketel, maar ik krijg geen communnicatie met de thermostaat(Honeywell Round Modulation). Ik heb de reference voltage veranderd, OTmonitor print alleen thermostaat connected en disconnected. Ligt het aan de hardware of aan mijn thermostaat? Hoe kan ik het oplossen.
Alvast bedankt.
Zie afbeelding :
https://drive.google.com/...mRkxkWjg/view?usp=sharing

[ Voor 4% gewijzigd door malek op 13-01-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Ik heb de test van otgw opnieuw gedaan.Één van die testen was de test om de voltage van pin 18 van IC1 te bekijken en ik vond uit dat als de pin 3 aan de ground pin 5 is gekoppeld dat de voltage van pin 18 2.80V is, het moet volgens de website 0V zijn. Waar kan het aan liggen, kan het daardoor komen dat de thermostaat niet connect met de opentherm gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 09:16
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:11:
  • 9) Verbind X1 met X2 d.m.v. twee draden door en meet op X1 (of X2) de spanning: 17,27vdc
Ik krijg hier een spanning van 33,27v. Veel te hoog dus. Kan dit komen door de zwaardere trafo? Of heb ik X1 en X2 verkeerd door verbonden? Hierdoor kloppen de tests daarna ook niet meer, maar ik neem aan dat dit hiermee te maken heeft. Wat zou er verkeerd kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2yyo6qs.jpg

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandow
malek schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:30:
Ik heb de test van otgw opnieuw gedaan.Één van die testen was de test om de voltage van pin 18 van IC1 te bekijken en ik vond uit dat als de pin 3 aan de ground pin 5 is gekoppeld dat de voltage van pin 18 2.80V is, het moet volgens de website 0V zijn. Waar kan het aan liggen, kan het daardoor komen dat de thermostaat niet connect met de opentherm gateway?
Er staat op de website: "Measure the voltage on pin 18 of the IC1 socket with pin 3 left open and again when it is connected to ground. In the former case the voltage should be below 1.25V (it is actually expected to be 0V). In the latter case the voltage must be above 1.25V (and will probably be close to 5V)."

Dus als je pin 3 NIET hebt verbonden aan 5 moet het minder dan 1,25V zijn. Als hij wel verbonden is moet het boven de 1,25V zijn. Volgens mij is je test dus geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mijn OTGW werkt op zich goed, maar zit met een probleempje dat volgens mij te maken heeft met mijn UTP verbinding die ik erop heb zitten. Via de kabel aan mijn laptop werkt hij goed. Ook als ik een code als AA=28 erin zet. Kijk ik netjes de retour te zien. Zie ook als het commando GW meegeef:

OTGW via kabel

Een nette respons en ik krijg ook in dit geval netjes de retourtemperatuur te zien.

Maar ja.. Dan weer terug op de UTP (USR-TCP232-t24).

Dan doet hij het ook.. maar het lijkt wat minder betrouwbaar en meer rommelig. Ik krijg geen retourtemp te zien en dit zie je als je het GW commando geeft:
OTGW via USR

Ik heb de draadjes tussen de OTGW en de USR al verbeterd, maar dit blijft hij zo doen. Ook bij andere commando's die ik geef zoals AA=28. En ik krijg ook geen retourtemperatuur te zien. Flashen via de USR duurt ook een eeuwigheid met heel veel foutmeldingen.

Wat gaat er fout of heb ik gewoon een gare USR???

Iemand suggesties?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Cyberpope schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:23:
Mijn OTGW werkt op zich goed, maar zit met een probleempje dat volgens mij te maken heeft met mijn UTP verbinding die ik erop heb zitten. Via de kabel aan mijn laptop werkt hij goed. Ook als ik een code als AA=28 erin zet. Kijk ik netjes de retour te zien. Zie ook als het commando GW meegeef:

[afbeelding]

Een nette respons en ik krijg ook in dit geval netjes de retourtemperatuur te zien.

Maar ja.. Dan weer terug op de UTP (USR-TCP232-t24).

Dan doet hij het ook.. maar het lijkt wat minder betrouwbaar en meer rommelig. Ik krijg geen retourtemp te zien en dit zie je als je het GW commando geeft:
[afbeelding]

Ik heb de draadjes tussen de OTGW en de USR al verbeterd, maar dit blijft hij zo doen. Ook bij andere commando's die ik geef zoals AA=28. En ik krijg ook geen retourtemperatuur te zien. Flashen via de USR duurt ook een eeuwigheid met heel veel foutmeldingen.

Wat gaat er fout of heb ik gewoon een gare USR???

Iemand suggesties?
Heb je naar baudrate gekeken. Baudrate moet 9600 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malek
Rolandow schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:02:
[...]

Ik krijg hier een spanning van 33,27v. Veel te hoog dus. Kan dit komen door de zwaardere trafo? Of heb ik X1 en X2 verkeerd door verbonden? Hierdoor kloppen de tests daarna ook niet meer, maar ik neem aan dat dit hiermee te maken heeft. Wat zou er verkeerd kunnen zijn?

[afbeelding]
X1 en X2 kan je niet verkeerd verbinden, hoe het op de afbeelding is verbonden is goed. Ik gebruik dezelfde trafo en ik krijg 17V, dus het kan niet aan de trafo liggen. Kijk of de recom goed geplaats is, kijk naar D9,D10 en D11 de juiste waardes hebben. Kijk ook of er in Q4 BC548 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

malek schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:20:
[...]

Heb je naar baudrate gekeken. Baudrate moet 9600 zijn.
Goede vraag, maar ja, die staat goed. 9600, even, 8, 1.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
cville schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:05:
[...]

En verkeerde spanningen: mijn 15VAC Conrad trafo gaf 24VAC, belast en onbelast.
Volgens mij heb ik nu exact hetzelfde :-(. Helaas had ik in goed vertrouwen de trafo al gesoldeerd aan de print. Als ik de uitgang pinnen meet, terwijl hij op de print zit en ik de stekker in het stopcontact heb, dan krijg ik ook 24V.

Hoe los ik dit nu op? Het is toch vreemd dat er nu al meerdere mensen hetzelfde probleem hebben met deze blok trafo?

Is het echt een fout van Conrad dus gewoon terug sturen? Of doe ik gewoon iets fout. De eindconclusie is me hier op het forum niet helemaal duidelijk geworden.

Edit: na heel veel moeite heb ik de trafo er weer af gekregen. Maar de print is wel beschadigd want die rondjes om de gaatjes zijn er af gekomen. Gelukkig aan de 220 kant dus misschien kan ik dit met een draad nog wel verbinden als de print niet meer werkt.

Wel enorm balen. Ik snap werkelijk niet hoe dit kennelijk regelmatig mis kan gaan. Nu maar eens contact opnemen met Conrad.

[ Voor 21% gewijzigd door Rolandow op 14-01-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:58

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Cyberpope schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:27:
Goede vraag, maar ja, die staat goed. 9600, even, 8, 1.
Klinkt meer als kritische timing of slechte voltages.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

van de USR-TCP232-t24? Want zonder die werkt hij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Jups, die lijkt soms ook eerder genoemde reden af en toe een bitje te missen waardoor de rest van de regel in de soep loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

En hoe op te lossen? De trafo die ik heb is zwaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Rolandow schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:19:
[...]

Volgens mij heb ik nu exact hetzelfde :-(. Helaas had ik in goed vertrouwen de trafo al gesoldeerd aan de print. Als ik de uitgang pinnen meet, terwijl hij op de print zit en ik de stekker in het stopcontact heb, dan krijg ik ook 24V.

Hoe los ik dit nu op? Het is toch vreemd dat er nu al meerdere mensen hetzelfde probleem hebben met deze blok trafo?

Is het echt een fout van Conrad dus gewoon terug sturen? Of doe ik gewoon iets fout. De eindconclusie is me hier op het forum niet helemaal duidelijk geworden.

Edit: na heel veel moeite heb ik de trafo er weer af gekregen. Maar de print is wel beschadigd want die rondjes om de gaatjes zijn er af gekomen. Gelukkig aan de 220 kant dus misschien kan ik dit met een draad nog wel verbinden als de print niet meer werkt.

Wel enorm balen. Ik snap werkelijk niet hoe dit kennelijk regelmatig mis kan gaan. Nu maar eens contact opnemen met Conrad.
cville schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:05:
[...]
En verkeerde spanningen: mijn 15VAC Conrad trafo gaf 24VAC, belast en onbelast.
Wat is precies het probleem? Jullie hebben een zwaardere/andere trafo gebruikt?
Na gelijkrichten en afvlakken (ingang 7805) moet de spanning rond de 24V liggen.
The actual voltage on the points marked "+24V" is not very critical. It should be somewhere between 20V (maximum Opentherm line voltage + a small margin for the line driver) and 35V (the maximum allowed input voltage for the LM7805).
Voor die 2VA van conrad geldt dat de onbelaste spanning 1.64x15V = 24.6VAC moet zijn. Belast ligt deze altijd een stuk lager, zeker bij een 2VA trafo, als je geen verschil meet heb je danwel te weinig last of een magische trafo. Zie ook datasheet van die trafo (voor de 1.64 factor). Die trafo voldoet waarschijnlijk prima.
Let wel op: 24.6VAC wordt wel 24.6 * 1.41 (sqrt2) = 34.8VDC onbelast, die RECOM kan niet meer aan als 28V en kan dus overlijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
base_ schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:12:
[...]

[...]

Na gelijkrichten en afvlakken (ingang 7805) moet de spanning rond de 24V liggen.

[...]

Voor die 2VA van conrad geldt dat de onbelaste spanning 1.64x15V = 24.6VAC moet zijn. Belast ligt deze altijd een stuk lager, zeker bij een 2VA trafo, als je geen verschil meet heb je danwel te weinig last of een magische trafo. Zie ook datasheet van die trafo (voor de 1.64 factor). Die trafo voldoet waarschijnlijk prima.
Let wel op: 24.6VAC wordt wel 24.6 * 1.41 (sqrt2) = 34.8VDC onbelast, die RECOM kan niet meer aan als 28V en kan dus overlijden!
Ok, dus als ik de trafo gewoon los aansluit op netspanning dan klopt de waarde van 24V wel begrijp ik nu. Wat mijn probleem is, is de test die ik moest uitvoeren. Als X1 en X2 met elkaar verbonden zijn, dan komt er bij mij 33,27V uit in plaats van 17,27. Mijn electronica kennis is nihiel dus ik weet niet of dit nu komt door die andere trafo. Weet jij dit?

Welke meting kan ik uitvoeren om te kijken of de recom het gaat overleven? En dan bedoel ik; waar kan ik mijn multi meter op zetten om iets door te meten? Ik heb hem wel al aangesloten gehad dus misschien is de recom al stuk dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Ik ga er niet van uit dat de recom stuk is: meet de spanning eens op de ingang (linkerpin) van de recom en op de uitgang (rechterpin) t.o.v. massa/middenpin. Probeer dit met zo min mogelijk ic's dan heb je een idee van de onbelaste ingangsspanning. Uitgang moet altijd 5V +- 2% zijn. Verder verwacht ik niet dat die recom snel stuk zal gaan omdat e.e.a. niet onbelast is maar een extra zenerdiode ter beveiliging kan misschien geen kwaad.
Ik meen dat de thermostaatkant X1 als een soort stroombron functioneert, X2 belast deze, als hier de spanning te hoog is dan zou ik eerst de boilerkant X2 even goed controleren: zijn er geen zenerdiodes op de verkeerde plaats of in de verkeerde richting gezet en zitten alle weerstanden op de goede plek bijvoorbeeld.
Ik geloof dat Q1 met omliggende componenten (let op D9+D10 en de weerstanden) de spanning op de bus beperkt, spanning van de trafo heeft hier niet veel invloed op en die verklaart dus niet die 33V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
base_ schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:12:
[...]

[...]

[...]

Mijn trafo liet bijna geen verschil zien tussen de belaste en onbelaste situatie; belast met 309 ohm kwam er 24.6VAC uit [zie mijn eerdere foto's]. Dat is teveel voor de Recom. Ik kon de Conrad trafo met geen mogelijkheid minder dan 24VAC laten leveren. Ik kon uiteindelijk niet anders concluderen dan dat de trafo niet overeenkwam met de opdruk. Helaas is het me niet gelukt Conrad de trafo door de laten meten - ze worden meteen na retourzending vernietigd. Uiteindelijk heb ik een oude 17VAC externe trafo gebruikt die belast 23.3VDC levert. Dit is ook een stuk handiger aangezien er nu geen 230VAC meer op de print voor komt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@cville: ik kan zo snel geen relevante afbeelding vinden maar er liep wel zo'n 2W door die weerstand? Kan best dat ze zich ergens vergist hebben of misschien zijn het wel namaak trafo's dan (ik meen me te herinneren dat block trafo's best goed waren ooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
base_ schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:07:
@cville: ik kan zo snel geen relevante afbeelding vinden maar er liep wel zo'n 2W door die weerstand? Kan best dat ze zich ergens vergist hebben of misschien zijn het wel namaak trafo's dan (ik meen me te herinneren dat block trafo's best goed waren ooit).
In mijn testopstelling met 2 stuks 600 ohm weerstanden parallel, was de belasting uitgerekend 1.8 Watt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Ik krijg geen connecties met de thermostaat als ik het aansluit op de opentherm gateway. ik krijg wel data binnen van de Cv-ketel, maar niet van de thermostaat. R5 en R6 waardes kloppen dus het ligt niet daar aan, ik heb ook de reference voltage veranderd, er gebeurt niks. De thermostat is een Honeywell Round Modulation thermostat en het ondersteund opentherm. Waar kan ik nog naar kijken om het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:32:
En hoe op te lossen? De trafo die ik heb is zwaar genoeg.
Iemand nog suggesties hoe ik mijn setup betrouwbaarder krijg met de USR-UTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 10:54
Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Ik weet wel dat dit soort apparaten gevoelig zijn voor te weinig stroom. Mocht het zo zijn dat je thermostaat een is die veel stroom trekt, kan de USR soms te weinig stroom hebben. De OTGW kan weergeven hoeveel stroom de thermostaat trekt, wat in Low/Medium/High wordt aangegeven. Als jou thermostaat High power heeft kan het zijn dat er niet voldoende stroom voor de USR over is, ook al is er een dikkere transformator geplaatst. Of wellicht in elk geval meten wat het 5v-voltage exact is. Mocht dit rond e 4.8v of lager liggen kan het hier aan liggen.

En anders wellicht verstandig om wat extra filter-caps op de 5v-lijn te zetten in de buurt van je USR, zodat de 5v-lijn wat stabieler is? Of een nieuwe USR halen en deze aan je slimme meter knopen op de P1-poort met een 6p6c-connector, zodat je 5v van de slimme meter haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

rippiedoos schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:48:
[...]

Ik weet wel dat dit soort apparaten gevoelig zijn voor te weinig stroom. Mocht het zo zijn dat je thermostaat een is die veel stroom trekt, kan de USR soms te weinig stroom hebben. De OTGW kan weergeven hoeveel stroom de thermostaat trekt, wat in Low/Medium/High wordt aangegeven. Als jou thermostaat High power heeft kan het zijn dat er niet voldoende stroom voor de USR over is, ook al is er een dikkere transformator geplaatst. Of wellicht in elk geval meten wat het 5v-voltage exact is. Mocht dit rond e 4.8v of lager liggen kan het hier aan liggen.

En anders wellicht verstandig om wat extra filter-caps op de 5v-lijn te zetten in de buurt van je USR, zodat de 5v-lijn wat stabieler is? Of een nieuwe USR halen en deze aan je slimme meter knopen op de P1-poort met een 6p6c-connector, zodat je 5v van de slimme meter haalt.
Ik heb geen slimme meter, dus dat gaat hem niet worden. MIjn thermostaat is een isense. Hoe kan ik zien hoeveel stroom deze trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Cyberpope schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Ik heb geen slimme meter, dus dat gaat hem niet worden. MIjn thermostaat is een isense. Hoe kan ik zien hoeveel stroom deze trekt?
PR=P naar de OTGW sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Vreemd, ik heb nooit dat soort problemen gehad met de USR232-TCP op de OTGW. Ik heb toen wel een zwaardere trafo gemonteerd + Recom DC-DC converter ipv default 7805.

Nu is het wel zo dat ik die logs nooit bekeken heb, maar in de grafieken zag het er altijd prima uit, geen gekke waardes ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

ThinkPadd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:53:
Vreemd, ik heb nooit dat soort problemen gehad met de USR232-TCP op de OTGW. Ik heb toen wel een zwaardere trafo gemonteerd + Recom DC-DC converter ipv default 7805.

Nu is het wel zo dat ik die logs nooit bekeken heb, maar in de grafieken zag het er altijd prima uit, geen gekke waardes ofzo.
Same here, precies zelfde setup en draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:43
Ik volg hier zo af en toe dit topic en ben nog steeds van plan zelf deze gateway te gaan bouwen. Nu lees ik her en der dat er verschillende ontwerpen in omloop zijn. Op zich lijkt me die van Kiwi wel makkelijk aangezien ik daar gelijk een voorgeprogrammeerde PIC, behuizing en alle onderdelen kan bestellen. Aan de andere kant wil ik de gateway wel via een ESP8266 laten communiceren, dus ik zal sowieso enkele componenten moeten vervangen.
Is er ergens een printplaat te bestellen die al klaar is voor de gewijzigde voeding en de ESP8266?

Het uiteindelijke doel is, buiten het feit dat ik het geheel aan mijn Homey kan hangen, om de icm wifi thermostaatkranen de temperatuur per ruimte te kunnen schakelen. Is dat via de OTGW ook mogelijk of is het echt alleen een interface tussen mijn iSense en de ketel, waarbij dus alleen in de woonkamer gemeten wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ThinkPadd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:53:

Ja, ik heb jouw guide gevolgd. Incusief de Recom en zwaarder trafo....

Dus raar indeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Cyberpope schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Dus raar indeed.
Rotte USR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat zou je kunnen testen door RX en TX van de USR door te verbinden (loopback test). Als je iets typt in een console zou je hetzelfde terug moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Ik heb een opentherm gateway verkregen, en vroeg mij af, hoe ik de draadjes van de ketel en de thermostaat aan moet sluiten.
Maakt dit nog uit, mijn draadjes zijn blauw en rood tussen de thermostaat en ketel, moet je rood-blauw of blauw-rood of maakt dit niet uit? (als beide x1 en x2 maar op dezelfde manier zijn aangesloten?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:48
dawauz schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:01:
Ik heb een opentherm gateway verkregen, en vroeg mij af, hoe ik de draadjes van de ketel en de thermostaat aan moet sluiten.
Maakt dit nog uit, mijn draadjes zijn blauw en rood tussen de thermostaat en ketel, moet je rood-blauw of blauw-rood of maakt dit niet uit? (als beide x1 en x2 maar op dezelfde manier zijn aangesloten?)
Ik meen dat het niet uit maakt. Weet niet meer hoe ze bij mij zitten. Heb iig wat foto's van de OTG opgezocht emt Google en gekopieerd wat ik het vaakst tegen kwam. :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
Zolang je thermostaat aan de thermostaat-aansluiting hangt, en ketel aan de ketel-aansluiting, maakt het niet uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

Maverick schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:11:
[...]

Ik meen dat het niet uit maakt. Weet niet meer hoe ze bij mij zitten. Heb iig wat foto's van de OTG opgezocht emt Google en gekopieerd wat ik het vaakst tegen kwam. :P
Ik ook maar kwam veelal utp snoertjes etc tegen en kan niet zien hoe ze dan aan de boiler of thermostaat zijde zitten. Ik ga er van de week eens mee bezig icm domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Cyberpope schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Dus raar indeed.
Plaats eens een hi-res foto van boven en onderkant print, wellicht valt ons iets op wat je zelf over het hoofd ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 07:41
maikel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:40:
Ik volg hier zo af en toe dit topic en ben nog steeds van plan zelf deze gateway te gaan bouwen. Nu lees ik her en der dat er verschillende ontwerpen in omloop zijn. Op zich lijkt me die van Kiwi wel makkelijk aangezien ik daar gelijk een voorgeprogrammeerde PIC, behuizing en alle onderdelen kan bestellen. Aan de andere kant wil ik de gateway wel via een ESP8266 laten communiceren, dus ik zal sowieso enkele componenten moeten vervangen.
Is er ergens een printplaat te bestellen die al klaar is voor de gewijzigde voeding en de ESP8266?

Het uiteindelijke doel is, buiten het feit dat ik het geheel aan mijn Homey kan hangen, om de icm wifi thermostaatkranen de temperatuur per ruimte te kunnen schakelen. Is dat via de OTGW ook mogelijk of is het echt alleen een interface tussen mijn iSense en de ketel, waarbij dus alleen in de woonkamer gemeten wordt?
Voor zover ik het begrepen heb kan je met de gateway de ketel op basis van eigen inputs zelfs aansturen. In het ideale geval hang je alleen de interface aan een arduino en programmeer je daar de logica hoe om te gaan met je sensor inputs, welke kleppen je open of dicht zet en welke ketel commando's daar bij horen. Is allemaal wel te doen maar niet simpel.

Ik ga me er nog een keer goed in verdiepen. Ik heb het OT protocol doorgenomen, het EBUS protocol en iets heel anders, het DALI protocol. Het mooie van die 3 protocollen is dat wat interface betreft er overeenkomsten zijn. Aan de softwarekant, OT/DALI allebij manchester encoding, EBUS en OT hebben inhoudelijk weer overeenkomsten. Dali is een verhaal apart maar dat heb ik inmiddels voor 90% geimplementeerd in C++ (5KB flash en sneller en compacter dan het atmel dali referentie ontwerp en volledige ondersteuning van het dali-2 protocol). Ik ben nu bezig een interface te ontwerpen die alle drie de protocollen aan kan en op basis van een schuifschakelaar instelbaar zijn. Daarnaast zal er een geïntegreerde Dali/EBUS voeding op zitten. Nu druk aan het simuleren in ltspice en het lijkt er op dat alle hysteresis netjes werken, de slewrate goed is en het stroomverbruik zal een stuk minder zijn dan de orginele OT gateway. Verder op 4 optocoupler i.p.v. 2, een dual comparator en er zal een buck converter op komen om van efficient van de busvoeding gebruik te maken (Dali/Ebus). Voor OT (de slave/ketel levert de voeding en die rol neemt de gateway over) en als je zelf de busvoeding levert voor Dali/Ebus zal je wel 24-48V input moeten.
Volgende Stap, modbus interface maken en in de toekomst, knx. Het mooie van dit alles is dat de componentjes geen drol kosten in China en de functionaliteit allemaal software is die je zelf kan bouwen. En toch kost een gemiddelde protocol gateway al snel 500 euro.

Uiteindelijk printplaatje maken, atmel 328pb er op (allemaal smd) en in het formaat inbouwschakelaar maken. Met de touchsensor mogelijkheden van de nieuwe 328pb kan je in principe alles, van lichtschakelaar, rolluikbesturing, CO2 sensor of thermostaat.

Daarnaast bouw ik nog centrale printplaten met die als master de hele bus met sensoren kunnen aansturen. Hier prop ik dan ook zo'n w5500 ethernet kaartje op zodat ik via udp (COAP/DLTP) vanaf het netwerk de boel kan configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Klinkt goed! Maar mijn idee was wel om de bestaande thermostaat ook te blijven gebruiken zodat er makkelijk handmatig kan worden ingegrepen. Ik bedenk me nu wel dat het in mijn ogen altijd vrij eenvoudig was, maar dat ik uitging van aan/uit schakeling: als er ergens een ruimte warmte nodig heeft -> ketel aan. In de ruimtes die voldoende warm zijn, kunnen de radiatorkranen dicht biljven.

Met een modulerende ketel lijkt me dat toch een stuk lastiger en heb ik het vermoeden dat de bestaande thermostaat dwars gaat liggen. Dan zou ik die dus moeten vervangen door de OTGW met 'eigen' software inderdaad. :/

[ Voor 7% gewijzigd door maikel op 20-01-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos2000
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-06 13:28
Goedemorgen allen,

Sinds enkele dagen is mijn OTGW ook klaar na een paar uurtjes solderen. Ik gebruik 'm gewoon als gateway naast mijn bestaande thermostaat.
Nu heb ik 1 incidentje gehad waarbij de gateway niet meer reageerde op commando's en de temperatuur bleef oplopen.
Na een reset van de gateway (stroom eraf en er weer op) was het probleem verholpen.
Aangezien ik dat soort problemen niet graag heb wil ik aan mijn Pi een relais koppelen die (in domoticz bekend is) zodat ik de gateway (remote) even van de stroom kan halen.

Een andere oplossing is dat ik iets bouw waardoor de thermostaat bedrading normaliter via de gateway loopt, en in geval van problemen (bijv. timeout in domoticz) de draden rechtstreek verbindt van de thermostaat naar de ketel. Alleen weet ik nog niet zo goed hoe ik dat moet bouwen. Wie kan daar een voorzetje voor geven? Ik heb een piface liggen... misschien kunnen die relais iets betekenen daarin?

Nog even los van de vraag hoe bovenstaande incidentje kon gebeuren.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
maikel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:24:
Klinkt goed! Maar mijn idee was wel om de bestaande thermostaat ook te blijven gebruiken zodat er makkelijk handmatig kan worden ingegrepen. Ik bedenk me nu wel dat het in mijn ogen altijd vrij eenvoudig was, maar dat ik uitging van aan/uit schakeling: als er ergens een ruimte warmte nodig heeft -> ketel aan. In de ruimtes die voldoende warm zijn, kunnen de radiatorkranen dicht biljven.

Met een modulerende ketel lijkt me dat toch een stuk lastiger en heb ik het vermoeden dat de bestaande thermostaat dwars gaat liggen. Dan zou ik die dus moeten vervangen door de OTGW met 'eigen' software inderdaad. :/
Aan/uit is inderdaad simpel. Het moduleren is de kunst. Alhoewel, als je een boel temperatuursensoren aan een arduino knoopt, buitentemperatuur, binnen, toevoer en retour en de flow meet, dan kan je per zone uitrekenen hoeveel energie er in gaat, hoe snel de ruimtetemperatuur stijgt en dus wat je warmteverlies en warmtebehoefte per ruimte is. Daar zal een stukje zelflerend effect bij zitten. Na voldoende meetwaarden kan je uirrekenen tot wat voor niveau je kan moduleren en of je zones tijdelijk afsluit om andere zones warmer te krijgen. Met de buitentemperatuur informatie zou je ook de stooklijn kunnen aanpassen.

Weet alleen niet of flowmeters uit China op basis van hall effect, nauwkeurig genoeg zijn om zinnige berekeningen mee uit te voeren. Aan de andere kant, de flow kan je ook één keer per zone instellen en wellicht, als je op de ketel het debiet kan uitlezen, berekenen wat het drukverlies per zone is en op basis daarvan de flow herberekenen als er zones dicht staan.

Als ik klaar ben met de rest van de code zal ik de logica er wel bij programmeren en dan denk ik dat het beter moet werken dan de honeywell evohome oplossingen. Ik maak toch een rule-engine en met die rule-engine zou je alle thermostaat-logica/zone-regeling logica, kunnen inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Yos2000 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:06:
Goedemorgen allen,

Sinds enkele dagen is mijn OTGW ook klaar na een paar uurtjes solderen. Ik gebruik 'm gewoon als gateway naast mijn bestaande thermostaat.
Nu heb ik 1 incidentje gehad waarbij de gateway niet meer reageerde op commando's en de temperatuur bleef oplopen.
Na een reset van de gateway (stroom eraf en er weer op) was het probleem verholpen.
Aangezien ik dat soort problemen niet graag heb wil ik aan mijn Pi een relais koppelen die (in domoticz bekend is) zodat ik de gateway (remote) even van de stroom kan halen.

Een andere oplossing is dat ik iets bouw waardoor de thermostaat bedrading normaliter via de gateway loopt, en in geval van problemen (bijv. timeout in domoticz) de draden rechtstreek verbindt van de thermostaat naar de ketel. Alleen weet ik nog niet zo goed hoe ik dat moet bouwen. Wie kan daar een voorzetje voor geven? Ik heb een piface liggen... misschien kunnen die relais iets betekenen daarin?

Nog even los van de vraag hoe bovenstaande incidentje kon gebeuren.... :?
Dat is een thermostaat -> gateway-> ketel communicatieprobleem waarbij de PIC de signalen van de thermostaat niet meer doorgeeft. Dat kan gebeuren als de PIC is vastgelopen. Als ik het schema goed interpreteer dan gaat bij communicatie van de thermostaat de spanning omhoog en wordt op poort RA0 van de PIC een logische 1 gedetecteerd. Die logische 1 wordt doorgegeven aan de ketel door een 0 naar optocouple OK1A te sturen. Als dat langer dan 70ms duurt, dan is je PIC vastgelopen.

Zou mooi zijn als je dat hardwarematig kan signaleren en een automatisch reset kan doen.

Je zou een XOR poort tussen de optocoupler OK1A en poort RA0 kunnen hangen om te detecteren dat er communicatie plaatsvindt. Vervolgens moet je detecteren dat binnen 70ms (de roundtrip van de PIC) OK1A van state veranderd. Als dat niet gebeurd, dan een autoreset. Ben er nog niet zo snel uit hoe dit hardwarematig op te lossen. Misschien een leuke uitdaging voor anderen.

Simpelste is een arduino er tussen hangen als watchdog en daar dezelfde input aanbieden als de PIC (RA0/AN0) en de output van de PIC (RA3/AN3) en simpel timen met interrups of de 70ms overschreden wordt. Zo ja, de resetpoort van de PIC omlaag trekken.

Edit, je kan je PI hiervoor natuurlijk ook gebruiken. 3 poorten zijn er nodig, 2 inputs en een output voor een reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
stekkel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:06:
[...]

Aan/uit is inderdaad simpel. Het moduleren is de kunst. Alhoewel, als je een boel temperatuursensoren aan een arduino knoopt, buitentemperatuur, binnen, toevoer en retour en de flow meet, dan kan je per zone uitrekenen hoeveel energie er in gaat, hoe snel de ruimtetemperatuur stijgt en dus wat je warmteverlies en warmtebehoefte per ruimte is. Daar zal een stukje zelflerend effect bij zitten. Na voldoende meetwaarden kan je uirrekenen tot wat voor niveau je kan moduleren en of je zones tijdelijk afsluit om andere zones warmer te krijgen. Met de buitentemperatuur informatie zou je ook de stooklijn kunnen aanpassen.

Weet alleen niet of flowmeters uit China op basis van hall effect, nauwkeurig genoeg zijn om zinnige berekeningen mee uit te voeren. Aan de andere kant, de flow kan je ook één keer per zone instellen en wellicht, als je op de ketel het debiet kan uitlezen, berekenen wat het drukverlies per zone is en op basis daarvan de flow herberekenen als er zones dicht staan.

Als ik klaar ben met de rest van de code zal ik de logica er wel bij programmeren en dan denk ik dat het beter moet werken dan de honeywell evohome oplossingen. Ik maak toch een rule-engine en met die rule-engine zou je alle thermostaat-logica/zone-regeling logica, kunnen inbouwen.
Ik was er al bang voor dat het vrij ingewikkeld zou gaan worden. :P
Ik hoopte inderdaad een goedkoper alternatief voor de EvoHome te kunnen implementeren, maar ik denk dat ik toch nog maar even wacht. Ik zal sowieso dit topic in de gaten houden en ben erg benieuwd naar je vorderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo heren,

Ik ben ook in de race voor een OTGW om mijn Intergas en Honeywell communicatie uit te lezen. Wat ik uiteindelijk wil is van die mooie grafiekjes met de temperatuur etc. etc. als functie van de tijd. Doel is om inzicht te krijgen in wat de thermostaat en ketel doen, op afstand besturen vind ik niet zo interessant.

Nu is mijn achtergrond mechanisch (HTS WTB), en heb niet zoveel verstand van de hardware en software die je nodig hebt om dit te loggen. Het lijkt me niet handig dat ik met de laptop op zolder (bij de ketel) moet gaan zitten om de OTGW via USB uit te lezen (oppikken van de kabel naar de thermostaat beneden is niet makkelijk). Heb in huis LAN netwerk liggen, dus vanaf de ketel een UTP verbinding naar beneden is een optie :). Wie kan mij de laatste stand der zaken geven als je een OTGW met UTP poort wilt uitrusten? En sluit je hem dan ook op je PC via UTP aan?

Daarnaast vraag ik mij af wat de moeilijkheidsgraad van het solderen van de printplaat is... Ik heb deze soldeerbout https://www.conrad.nl/nl/...200-tot-450-c-588269.html. Denken jullie dat deze geschikt is?
Heb niet echt een vaste hand, maar ik zie dat het een kwestie is van pootjes door de PCB steken en solderen. Soldeerbout heb ik natuurlijk wel eens vast gehad...

Is de gebruikte software allemaal freeware? Programma waar je die mooie grafiekjes mee maakt?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
maikel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Ik was er al bang voor dat het vrij ingewikkeld zou gaan worden. :P
Ik hoopte inderdaad een goedkoper alternatief voor de EvoHome te kunnen implementeren, maar ik denk dat ik toch nog maar even wacht. Ik zal sowieso dit topic in de gaten houden en ben erg benieuwd naar je vorderingen!
Ach, moduleren is zuiniger maar als je het afzet tegen de kosten van een evohome dan vraag ik me wel eens af of je moduleren vs aan/uit ooit terug kan verdienen door minder stookkosten.

Geen idee verder welke commando's allemaal nodig zijn voor moduleren. Ik heb geen OTGW en heb nog nooit het OT verkeer bestudeerd. Weer alleen hoe de hardware interface er uit moet ziet. Maar de simpele oplossing zou zijn om afhankelijk van de buitentemperatuur de mate van moduleren in te stellen. Of het aantal starts en stops tellen. Als dat te veel is, dan terug modeleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
HKees schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:21:
...
Daarnaast vraag ik mij af wat de moeilijkheidsgraad van het solderen van de printplaat is... Ik heb deze soldeerbout https://www.conrad.nl/nl/...200-tot-450-c-588269.html. Denken jullie dat deze geschikt is?
Heb niet echt een vaste hand, maar ik zie dat het een kwestie is van pootjes door de PCB steken en solderen. Soldeerbout heb ik natuurlijk wel eens vast gehad...
Die bout kan dat prima, is niet supermoeilijk: zet hem precies zo warm dat het tin net lekker begint te vloeien (begin bij 300 en langzaam opvoeren tot tin direct smelt bij aanraken van de soldeerpunt (rond 350)). Het is wel belangrijk om goede tin met flux/vloeimiddel (in het tin) te gebruiken. Daarna natte soldeerpunt tegen pin en soldeereiland zetten en wat tin toevoegen, dan even laten vloeien (in het gat en over de pad laten kruipen) en punt weer weghalen.
Is de gebruikte software allemaal freeware? Programma waar je die mooie grafiekjes mee maakt?
Thanks!
alle software op de otgw site is opensource en gratis voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo heren
ik heb ook een otgw van kiwi met een aangepaste trafo 2.0/1/15 en een esp8266 erop alles werkt behalve de communicatie tussen de otgw en de boiler.
ik heb alles al doorgemeten wat aan de boiler en de thermostaat kant zit.
maar kan niks vinden wat kapot zou moeten zijn.
hebben jullie toevallig een idee waar het aan zou kunnen liggen

met vriendelijke groet
melvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:43:
hallo heren
ik heb ook een otgw van kiwi met een aangepaste trafo 2.0/1/15 en een esp8266 erop alles werkt behalve de communicatie tussen de otgw en de boiler.
ik heb alles al doorgemeten wat aan de boiler en de thermostaat kant zit.
maar kan niks vinden wat kapot zou moeten zijn.
hebben jullie toevallig een idee waar het aan zou kunnen liggen

met vriendelijke groet
melvin
Heb je de diagnose test uitgevoerd?

[ Voor 13% gewijzigd door malek op 21-01-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

malek schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Heb je de diagnose test uitgevoerd?
ja
test 2 krijg ik een respons
test 3 krijg ik niks
en met test 4 zie ik ook niks
en met test 5 zie ik alle wat staan bij thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malek
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:43:
[...]

ja
test 2 krijg ik een respons
test 3 krijg ik niks
en met test 4 zie ik ook niks
en met test 5 zie ik alle wat staan bij thermostaat
Heb je ook de testen uitgevoerd van otgw http://otgw.tclcode.com/debugging.html#power. Als je het niet heb gedaan, dan moet je die ook doen vooral de test van opentherm interface moet je uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energieweg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik vind de spanning die dit ontwerp levert aan de thermostaat aan de hoge kant, dus heb ik de trafo van de print gesoldeerd en wordt het geheel straks gevoed uit een goede 24V gelijkstroom adapter. Meteen de 230V uit het kastje kwijt (dat knooit wat relaxter) en ook de uitdaging hoe de "dubbelgeisoleerd" eisen te realiseren. De ongeisoleerde 230V printpennen van de trafo zitten wel èrg dicht achter de sleufjes van de kast.
Om de warmte te beperken is de 7805 vervangen door een DC/DC converter(tje). De voeding heeft genoeg "over" om vanuit een tweede dc-dc converter nog wat ESP achtigs te voeden ofzo. De gelijkrichter en afvlakking heb ik gewoon laten zitten; zit niet in de weg.

Al bouwende kwam ik op het idee dat het mooi zou zijn om ook een warmtepomp te kunnen sturen (aan/uit voldoet in principe, 0-10V is sjieker). Dat scheelt een tweede kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Energieweg schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:03:
Ik vind de spanning die dit ontwerp levert aan de thermostaat aan de hoge kant, dus heb ik de trafo van de print gesoldeerd en wordt het geheel straks gevoed uit een goede 24V gelijkstroom adapter. Meteen de 230V uit het kastje kwijt (dat knooit wat relaxter) en ook de uitdaging hoe de "dubbelgeisoleerd" eisen te realiseren. De ongeisoleerde 230V printpennen van de trafo zitten wel èrg dicht achter de sleufjes van de kast.
Om de warmte te beperken is de 7805 vervangen door een DC/DC converter(tje). De voeding heeft genoeg "over" om vanuit een tweede dc-dc converter nog wat ESP achtigs te voeden ofzo. De gelijkrichter en afvlakking heb ik gewoon laten zitten; zit niet in de weg.

Al bouwende kwam ik op het idee dat het mooi zou zijn om ook een warmtepomp te kunnen sturen (aan/uit voldoet in principe, 0-10V is sjieker). Dat scheelt een tweede kamerthermostaat.
Ik denk dat je dat je of niet goed gemeten hebt of een fout in je ontwerp hebt. Wat jij schrijft kan namelijk niet.

In het OT protocol is de thermostaat de master en de ketel de slave. De slave zorgt voor de voeding van de lijn in de vorm van een stroombron die in idle toestand 5-9ma is. De master moet zorgen dat in idle toestand de spanning 7V is. (Zonder dat de master is aangesloten mag volgens het OT protocol de spanning op OT+ max 40V zijn).

Het OTGW ontwerp zorgt er voor dat die spanning op de lijn tussen ketel en gateway 7V is door zener D11.

Andersom is de thermostaat (master), verantwoordelijk voor de spanning op de lijn tussen de OTGW en de thermostaat. De OTGW is dan de stroombron van 7ma.

Wanneer de thermostaat wil communiceren, dan is een logische 1 een spanning van 18V. Die wordt door de thermostaat bepaald want de OTGW is niet meer dan die stroombron van 7ma. De thermostaat is dus verantwoordelijk voor de spanning en niet de OTGW. De OTGW doet hetzelfde richting ketel en limiteert de spanning op de lijn met zenerdiode D10.

Wanneer de slave (ketel) communiceert, dan gebeurd dit door meer stroom op de lijn te sturen. 17-23ma voor een logische 1. De spanning tussen ketel en OTGW, waar de master voor zorgt, en dus de OTGW blijft 7V. De OTGW geeft dit signaal door aan de master (thermostaat) door hetzelfde te doen, 17-23ma als stroombron aanbieden op de lijn tussen de OTGW en de thermostaat. De thermostaat bepaalt de spanning op de lijn.

Dus:
Ketel slave [0=7ma, 1=20ma]OTGW master[0=7V, 1=18V]
OTGW slave [0=7ma, 1=20ma]Thermostaat master [0=7V, 1=18V]
(met 1 wordt een High bedoeld. OT gebruikt manchester encoding waarbij iedere bit uit twee half bits is opgebouwd, een high en een low)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Ter info.. Lijkt erop dat de USR-UTP rot was. Nu ander en probleem is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos2000
Nog even een vraagje van mijn kant. Ik krijg ongeveer elk uur in domoticz een "error 03" van de OTGW. Wat betekend dat? Op de otgw site staat iets over reference voltage, maar dat begrijp ik niet helemaal. Ben niet heel goed geschoold in de electronica....
Moet ik deze error serieus nemen, en zo ja, wat kan ik doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
Yos2000 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:20:
Nog even een vraagje van mijn kant. Ik krijg ongeveer elk uur in domoticz een "error 03" van de OTGW. Wat betekend dat? Op de otgw site staat iets over reference voltage, maar dat begrijp ik niet helemaal. Ben niet heel goed geschoold in de electronica....
Moet ik deze error serieus nemen, en zo ja, wat kan ik doen?
Volgens de site: If you see nothing, or things like "Error 01" or "Error 03", the reference voltage may be wrong. You can modify it via Options → Settings (F5) or with the VR=X command. where X is a number between 0 and 9. The normal value is 1.250V (X=3), but due to variations in the used components you may have to change it. If you find you need a value less than 1.042V (X<2) or more than 1.667V (X>5), check that R5 and R6 have the right values. Don't forget to click the Set button after every adjustment to actually make the change in the gateway.

Weerstand r5/r6 is een spanningsdeler die er voor zorgt dat [busspanning * 4,7/(4.7+33)] V aan de analoge ingang van de pic wordt aangeboden. Hiermee wordt vermoedelijk de spanning gemeten die de thermostaat op de OT bus zet. Er wordt gemeld dat het standaard reference voltage 1.25V is. Dat komt overeen met een busspanning van 10V. Dit is vermoedelijk het triggersignaal voor een logische 1 die door de thermostaat wordt afgegeven.

Het kan zijn dat de thermostaat een te hoge spanning in idle toestand afgeeft. Bijvoorbeeld 9V. Als dan ook nog tolerantie zit in de weerstanden en die 9V wordt gesignaleerd als logische 1, dan kan ik mij voorstellen dat er een fout gegenereerd wordt. Wannneer je het reference voltage omhoog gooit, dan zou de oorzaak, een te hoge idle spanning opgelost zijn. Het beste kan je dus de spanning meten die de thermostaat afgeeft en even checken of de weerstandwaarden r5/r6 juist zijn.

Het kan ook zijn dat er storing op de bus zit en door inductie af en toe de idle spanning omhoog schiet en de OTGW denkt dat er een logische 1 wordt aangeboden. Omdat het maar 1 puls is en niet een rij van pulsen waaruit een frame gedestilleerd kan worden, kan het zijn dat de OTGW dit als error rapporteert (ik ken de code niet van de OTGW maar kan me er iets bij voorstellen). Ook hier zou het moeten helpen om het reference voltage omhoog te gooien naar een X=4.

Edit, ik heb nog even de pic assembler code bekeken (heb nog nooit in assembler geprogrammeerd!) en wat ik er uit kan destilleren is dat error 03 een bittiming error is. Dat is op zich wel logisch want bij manchester encoding is er een halfbit tijd die binnen een bepaalde range moet vallen. Een hoog en een laag binnen 1ms (1000 bps is de OT snelheid) komt overeen met een halfbit tijd van 500us. Wanneer er binnen 750us geen level change heeft plaatsgevonden (dus 1,5 x de halfbittijd) is er sprake van een biterror. Je kan dan niet meer een logische 1 en een logische 0 onderscheiden (500us hoog, 500us laag is een manchester encoded 1. 500us laag, 500us hoog is een logiscge 0). Een puls op de lijn boven de threshold veroorzaakt dus een biterror.

[ Voor 13% gewijzigd door stekkel op 24-01-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
Is er al iemand die het voor elkaar heeft om een nieuwe versie OTGW te maken met bijv SMD componenten?

(Of iemand die er 1 over / te koop heeft)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 10:29
Hallo,

Vorige week de OTGW USB kit gekocht bij Kiwi Helaas was de gesoldeerde kit nog altijd niet leverbaar (ze zijn nog altijd op zoek naar een nieuwe partij om assemblage te doen) dus moest ik het zelf doen, hoewel ik nog nooit eerder iets gesoldeerd heb... Een soldeerstation bij de Lidl gekocht en een multimeter besteld. en aan de slag.
Vrijdag was hij klaar, gisteren de spanning erop gezet en... het werkt! Dus dat kan ik ook!

Ik zie alleen volgens mij wel wat vreemde resultaten met mijn Remeha Avanta 28C met iSense thermostaat:
- DHW temperature en CHW pressure worden niet gerapporteerd. Klopt dat voor de Avanta?
Ik snap in onderstaande grafiek niet wat er precies gebeurt:
- rond 13:17 is de flame status aktief, maar is er geen WW of CH vraag. Vervolgens springt de retour temp omhoog en loopt gelijk met de boiler temperatuur. Zodra er een keer warmwater vraag is (13:30), springt de retour temperatuur omlaag
- ook om 14:00 maakt de etour temperatuur een sprong als er warm water wordt gevraagd. Zodra de CV aanslaat springt hij weer terug.
- Het lijk erop dat die retour sensor van de wap is - of gecombineerd met de DHW temperatuur. Heeft er iemand vergelijkbare plaatjes van de Avanta?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10339746/OTGW_tmb.JPG

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energieweg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-12-2023
stekkel schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat je dat je of niet goed gemeten hebt of een fout in je ontwerp hebt. Wat jij schrijft kan namelijk niet.

In het OT protocol is de thermostaat de master en de ketel de slave. De slave zorgt voor de voeding van de lijn in de vorm van een stroombron die in idle toestand 5-9ma is. De master moet zorgen dat in idle toestand de spanning 7V is. (Zonder dat de master is aangesloten mag volgens het OT protocol de spanning op OT+ max 40V zijn).

Het OTGW ontwerp zorgt er voor dat die spanning op de lijn tussen ketel en gateway 7V is door zener D11.

Andersom is de thermostaat (master), verantwoordelijk voor de spanning op de lijn tussen de OTGW en de thermostaat. De OTGW is dan de stroombron van 7ma.

Wanneer de thermostaat wil communiceren, dan is een logische 1 een spanning van 18V. Die wordt door de thermostaat bepaald want de OTGW is niet meer dan die stroombron van 7ma. De thermostaat is dus verantwoordelijk voor de spanning en niet de OTGW. De OTGW doet hetzelfde richting ketel en limiteert de spanning op de lijn met zenerdiode D10.

Wanneer de slave (ketel) communiceert, dan gebeurd dit door meer stroom op de lijn te sturen. 17-23ma voor een logische 1. De spanning tussen ketel en OTGW, waar de master voor zorgt, en dus de OTGW blijft 7V. De OTGW geeft dit signaal door aan de master (thermostaat) door hetzelfde te doen, 17-23ma als stroombron aanbieden op de lijn tussen de OTGW en de thermostaat. De thermostaat bepaalt de spanning op de lijn.

Dus:
Ketel slave \[0=7ma, 1=20ma]OTGW master\[0=7V, 1=18V]
OTGW slave \[0=7ma, 1=20ma]Thermostaat master \[0=7V, 1=18V]
(met 1 wordt een High bedoeld. OT gebruikt manchester encoding waarbij iedere bit uit twee half bits is opgebouwd, een high en een low)
Er zit geen fout in mijn bouwsel, de genoemde current-loop waardes had ik ook al gezien op de scoop(plus serie R). De vrij hoge gemeten ruwe gelijkspanning na de trafo en gelijkrichter/elco is in mijn geval niet nodig.
Ik heb mij inderdaad niet goed uitgedrukt, ik bedoelde eigenlijk de ruwe gelijkspanning die ingezet word voor de current-loop naar de termostaat, niet de gemeten (klem)spanning na het koppelen van de thermostaat.
Met 24Vdc lijkt het eigenlijk gewoon goed te gaan op de testbank. Doel was in eerste instantie vooral om de dissipatie van de regelaars te verminderen en de 230v uit de kast te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 16:28

MaxxMark

HT is Tof!

Na een tijdje hier gelurkt te hebben en gewacht te hebben tot kiwi weer eens pre-assembled OTGW's had (ik kon lang wachten...) uiteindelijk besloten om zelf te bouwen (of eigenlijk te laten bouwen ;)).

Ging eigenlijk best goed, maar hij gaf geen sjoege. Ik heb hem middels USB aan een raspberry-pi hangen. Het device (ttyUSB1) werd wel gezien, maar OTMonitor zei niets/zag niets :(

Omdat overal werd genoemd dat je eerst de troubleshooter moet doorlopen, vandaag met een multi-meter de boel doorgemeten. Eigenlijk kwamen overal (na creatief lezen) normale/correcte waardes uit.

Uiteindelijk heb ik de boel gewoon aangesloten en tussen mn ketel (Remeha Avanta) en mn thermostaat (Chronotherm Wireless) gehangen. Tot mijn grote vreugd bleek de ketel na opstarten gewoon te werken. Ofwel het OpenTherm circuit lijkt (zoals met het doormeten bleek) gewoon te werken *O*

Ik vol goede moed toch weer mn pi aangegooid en gekeken wat OTMonitor zei.. H'maal niks.... -O-

De vraag is alleen, wat is er dan aan de hand? Ik las over het wijzigen van de reference voltage (0.6 < x < 2.5), maar vind het wat raar om hier arbitrair wat te proberen, of om bij 0.6 te beginnen en door te gaan naar 2.5.

Iemand enige tips? Thanks! :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:44
MaxxMark schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:36:
Na een tijdje hier gelurkt te hebben en gewacht te hebben tot kiwi weer eens pre-assembled OTGW's had (ik kon lang wachten...) uiteindelijk besloten om zelf te bouwen (of eigenlijk te laten bouwen ;)).

Ging eigenlijk best goed, maar hij gaf geen sjoege. Ik heb hem middels USB aan een raspberry-pi hangen. Het device (ttyUSB1) werd wel gezien, maar OTMonitor zei niets/zag niets :(

Omdat overal werd genoemd dat je eerst de troubleshooter moet doorlopen, vandaag met een multi-meter de boel doorgemeten. Eigenlijk kwamen overal (na creatief lezen) normale/correcte waardes uit.

Uiteindelijk heb ik de boel gewoon aangesloten en tussen mn ketel (Remeha Avanta) en mn thermostaat (Chronotherm Wireless) gehangen. Tot mijn grote vreugd bleek de ketel na opstarten gewoon te werken. Ofwel het OpenTherm circuit lijkt (zoals met het doormeten bleek) gewoon te werken *O*

Ik vol goede moed toch weer mn pi aangegooid en gekeken wat OTMonitor zei.. H'maal niks.... -O-

De vraag is alleen, wat is er dan aan de hand? Ik las over het wijzigen van de reference voltage (0.6 < x < 2.5), maar vind het wat raar om hier arbitrair wat te proberen, of om bij 0.6 te beginnen en door te gaan naar 2.5.

Iemand enige tips? Thanks! :)
Ik heb een tijdje lopen pielen hiermee tot ik er erachter kwam dat er standaard zogenaamde test/validatie firmware op de Kiwi OTGW chip stond zodat je kan controleren of je soldeerwerk solide is. Na het flashen van de firmware werkte het direct. Misschien heb je er wat aan :)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Die zag ik ook, maar ik kan hem niet flashen :(

Het lijkt er op dat er 'iets' niet goed gaat met de communicatie (USB). Als ik door strace rondstruin zie ik bijvoorbeeld dat ie een lib directory probeert te benaderen in zijn startdirectory en dat ie opzoek is naar TCL8 (ofwel Tcl/TK). Grote kans dat dat gewoon prima is (want tcl/tk wordt gebruikt in gui omgevingen).

Wat ik zorgwekkender vind is als ik opzoek ga naar waar hij de USB device probeert te openen. Zodra dat gebeurt klaagt hij dat de verbinding timeout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
lstat64("/dev", {st_mode=S_IFDIR|0755, st_size=3480, ...}) = 0
open("/dev/ttyUSB1", O_RDWR|O_NOCTTY|O_NONBLOCK|O_LARGEFILE) = 11
fcntl64(11, F_SETFD, FD_CLOEXEC)        = 0
ioctl(11, SNDCTL_TMR_TIMEBASE or SNDRV_TIMER_IOCTL_NEXT_DEVICE or TCGETS, {B9600 -opost -isig -icanon -echo ...}) = 0

<<<snip>>>

fcntl64(11, F_SETFL, O_RDWR|O_NONBLOCK|O_LARGEFILE) = 0
write(4, "\0", 1)                       = 1
gettimeofday({1485937204, 732931}, NULL) = 0
futex(0x1815ef8, FUTEX_WAKE_PRIVATE, 1) = 1
futex(0x1a958fc, FUTEX_WAIT_BITSET_PRIVATE|FUTEX_CLOCK_REALTIME, 3, {1485937204, 832931000}, ffffffff) = -1 ETIMEDOUT (Connection timed out)
write(4, "\0", 1)

Het device is daadwerkelijk /dev/ttyUSB1 de user heeft toegang daartoe, en ik heb (voor de zekerheid) Domoticz uitgezet om te voorkomen dat die roet in het eten gooit.

Daarnaast heb ik ook nog gespeeld met de reference voltages, met weinig resultaat als gevolg :/

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos2000
stekkel schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Weerstand r5/r6 is een spanningsdeler die er voor zorgt dat [busspanning * 4,7/(4.7+33)] V aan de analoge ingang van de pic wordt aangeboden. Hiermee wordt vermoedelijk de spanning gemeten die de thermostaat op de OT bus zet. Er wordt gemeld dat het standaard reference voltage 1.25V is. Dat komt overeen met een busspanning van 10V. Dit is vermoedelijk het triggersignaal voor een logische 1 die door de thermostaat wordt afgegeven.

Het kan zijn dat de thermostaat een te hoge spanning in idle toestand afgeeft. Bijvoorbeeld 9V. Als dan ook nog tolerantie zit in de weerstanden en die 9V wordt gesignaleerd als logische 1, dan kan ik mij voorstellen dat er een fout gegenereerd wordt. Wannneer je het reference voltage omhoog gooit, dan zou de oorzaak, een te hoge idle spanning opgelost zijn. Het beste kan je dus de spanning meten die de thermostaat afgeeft en even checken of de weerstandwaarden r5/r6 juist zijn.

Het kan ook zijn dat er storing op de bus zit en door inductie af en toe de idle spanning omhoog schiet en de OTGW denkt dat er een logische 1 wordt aangeboden. Omdat het maar 1 puls is en niet een rij van pulsen waaruit een frame gedestilleerd kan worden, kan het zijn dat de OTGW dit als error rapporteert (ik ken de code niet van de OTGW maar kan me er iets bij voorstellen). Ook hier zou het moeten helpen om het reference voltage omhoog te gooien naar een X=4.
@Stekkel:
Ik heb de weerstanden gemeten en die geven de juiste waarden.
Ik heb de diagnose firmware geladen en de voltage tests gedaan. Daar komt wel wat data uit, maar hoe weet ik wat 'normaal' waarden zijn? Welke resultaten zou ik moeten krijgen...? Helaas maakt de diagnose firmware geen logfile van de tests, dus de resulaten heb ik even niet bij de hand (dan moet ik de tests ff opnieuw doen)
Ik heb elke weerstand op het bord gemeten en gecontroleerd en ze zijn allemaal goed.
Verder geef je aan dat ik de spanning moet meten die de thermostaat afgeeft. Hoe meet ik dat, want mijn thermostaat krijgt volgens mij gewoon zijn spanning van de ketel. (chronotherm modulation) Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
MaxxMark schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:28:
Die zag ik ook, maar ik kan hem niet flashen :(

Het lijkt er op dat er 'iets' niet goed gaat met de communicatie (USB). Als ik door strace rondstruin zie ik bijvoorbeeld dat ie een lib directory probeert te benaderen in zijn startdirectory en dat ie opzoek is naar TCL8 (ofwel Tcl/TK). Grote kans dat dat gewoon prima is (want tcl/tk wordt gebruikt in gui omgevingen).

Wat ik zorgwekkender vind is als ik opzoek ga naar waar hij de USB device probeert te openen. Zodra dat gebeurt klaagt hij dat de verbinding timeout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
lstat64("/dev", {st_mode=S_IFDIR|0755, st_size=3480, ...}) = 0
open("/dev/ttyUSB1", O_RDWR|O_NOCTTY|O_NONBLOCK|O_LARGEFILE) = 11
fcntl64(11, F_SETFD, FD_CLOEXEC)        = 0
ioctl(11, SNDCTL_TMR_TIMEBASE or SNDRV_TIMER_IOCTL_NEXT_DEVICE or TCGETS, {B9600 -opost -isig -icanon -echo ...}) = 0

<<<snip>>>

fcntl64(11, F_SETFL, O_RDWR|O_NONBLOCK|O_LARGEFILE) = 0
write(4, "\0", 1)                       = 1
gettimeofday({1485937204, 732931}, NULL) = 0
futex(0x1815ef8, FUTEX_WAKE_PRIVATE, 1) = 1
futex(0x1a958fc, FUTEX_WAIT_BITSET_PRIVATE|FUTEX_CLOCK_REALTIME, 3, {1485937204, 832931000}, ffffffff) = -1 ETIMEDOUT (Connection timed out)
write(4, "\0", 1)

Het device is daadwerkelijk /dev/ttyUSB1 de user heeft toegang daartoe, en ik heb (voor de zekerheid) Domoticz uitgezet om te voorkomen dat die roet in het eten gooit.

Daarnaast heb ik ook nog gespeeld met de reference voltages, met weinig resultaat als gevolg :/
Ik mis in je verhaal een beetje het opzetten van de otmonitor service zoals staat beschreven in post op:
https://www.domoticz.com/...26&t=211&start=240#p34738

Misschien is dat de reden waarom de otmonitor applicatie niets kan tonen en geen verbinding heeft met ttyUSB1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Yos2000 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:33:
[...]

@Stekkel:
Ik heb de weerstanden gemeten en die geven de juiste waarden.
Ik heb de diagnose firmware geladen en de voltage tests gedaan. Daar komt wel wat data uit, maar hoe weet ik wat 'normaal' waarden zijn? Welke resultaten zou ik moeten krijgen...? Helaas maakt de diagnose firmware geen logfile van de tests, dus de resulaten heb ik even niet bij de hand (dan moet ik de tests ff opnieuw doen)
Ik heb elke weerstand op het bord gemeten en gecontroleerd en ze zijn allemaal goed.
Verder geef je aan dat ik de spanning moet meten die de thermostaat afgeeft. Hoe meet ik dat, want mijn thermostaat krijgt volgens mij gewoon zijn spanning van de ketel. (chronotherm modulation) Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou me niet zo druk maken om die zogenaamde error 3 bittiming fouten en gewoon die vergelijkingswaarde wat hoger zetten. Die staat naar mijn mening sowieso al te laag want het OT protocol schrijft een hogere spanning voor waarbinnen een hoog gedetecteerd mag worden. In jouw geval gebeurd het af en toe. Vermoedelijk wanneer periodiek een apparaat inschakeld en storing op de OT lijn zet. Omdat de vergelijkingswaarde van die spanning te laag staat wordt de storing gesignaleerd als een logische 1. Omdat er bittiming regels zijn binnen het OT protocol wordt de fout gegeven. Kan geen kwaad want er was geen data. Het wordt pas vervelend als een storing tegelijkertijd met een datasignaal optreedt.

De spanning meet je over de draden die naar de aangesloten thermostaat gaan. De spanning wordt bepaald door de thermostaat omdat de OTGW een stroombron is voor de thermostaat. Deze zou rond de 7V moeten liggen. Wanneer de thermostaat data zend dan wordt die 7V omhoog getrokken naar rond de 18V. Je moet in idle toestand meten of een scope hebben.

Als een hogere vergelijkingswaarde van die spanning op R5/R6 niet helpt, zou je ook nog kunnen overwegen om afgeschermde kabel tussen de thermostaat en de OTGW te gebruiken en deze aan 1 kant aan de OTGW kant met de 0 verbinden (thermostaatkant niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MaxxMark schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:28:
[...]
Het device is daadwerkelijk /dev/ttyUSB1
[...]
Waarom flash je hem niet even via een Windows PC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Goeie (en voor de hand liggend). Hoofdzakelijk was de reden dat de pi en de OTGW in de schuur staan. Maar kan hem uiteraard weer loshalen en bij mn windows pc aansluiten. Doe ik dat vanavond ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Kan iemand mij vertellen of onderstaande foto normaal gedrag weergeeft voor een Agpo 127c met iSense thermostaat die 24/7 op 20.5 graden staat ingesteld? Heb enkel vloerverwarming beneden.

Zonder verdere CV kennis zou ik zeggen dat deze ketel binnen 2 maanden stuk is als hij zo doorgaat... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zusravquzRehRJaHMfMYonIx/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Luc S schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:33:
Kan iemand mij vertellen of onderstaande foto normaal gedrag weergeeft voor een Agpo 127c met iSense thermostaat die 24/7 op 20.5 graden staat ingesteld? Heb enkel vloerverwarming beneden.

Zonder verdere CV kennis zou ik zeggen dat deze ketel binnen 2 maanden stuk is als hij zo doorgaat... :?

[afbeelding]
Is in ieder geval geen goede regeling. Of het 'normaal' is moet je aan de thermostaatfabrikant vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Het lijkt een fout ergens in het wegschrijven naar de influxdb of bij het uitlezen door Grafana. Als er iemand onder de douche staat hier waarbij de thermostaat netjes aangeeft continue de vlam aan te hebben, geeft Grafana toch enkel 1 punt per minuut.

Misschien toch maar eens mijn aanpassingen op de scripts en dashboards terugdraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

MaxxMark schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:43:
Goeie (en voor de hand liggend). Hoofdzakelijk was de reden dat de pi en de OTGW in de schuur staan. Maar kan hem uiteraard weer loshalen en bij mn windows pc aansluiten. Doe ik dat vanavond ff.
Ondertussen weet ik dat standaard de diagnostics firmware actief was. Onder Windows werkt hij naar behoren. Heb de tests kunnen doorlopen en weet nu dat de reference voltage 1.21 is.

Echter zodra ik hem weer op mn raspberry pi aansluit geeft ie weer geen sjoege 8)7

Ik heb het gevoel dat ik een prerequisite mis, maar kan eigenlijk nergens op de OTGW site vinden of (en wat) ik zou kunnen missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Zoooo! Mag ik mijzelf de "Most Stupid Of the Year"-award geven? Ja? bij deze!

Ik had dus blijkbaar toen ie aan de Pi hing, nooit het knopje "connect" bij de connection settings gezien (wie verwacht nou dat als je de config hebt ingesteld dat je nog moet klikken? :D ).

Dikke kans dat dat het was! Want ondertussen doet ie het als een zonnetje. Onder windows had ik wel de meest recente normale firmware geïnstalleerd. Dus ik hoop (om de deuk in mn ego te beperken) dat dat er ook iets mee temaken had O-)

Enig opvolgende vraag die ik heb is dat ik de boel heb aangesloten en de graph er wat apart uit vind zien. Met name de eerste 20 minuten. De tijd die het duurde voordat de graph enigszins normaal begon te fungeren:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/Screen%20Shot%202017-02-01%20at%2019.36.39.png

Daarbij de aanvullende vraag. In paars word de room temperature getoond (20graden) terwijl mijn thermostaat aangeeft dat het 21 graden is. Is dat een calibratiefout (als in OTGH zit er naast?) of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:23
Ik heb sinds vandaag een OTGW met ESP-link tussen de ketel en de thermostaat hangen. Deze toegevoegd als hardware aan Domoticz met zijn IP adres en poort 23. De opentherm codes lopen netjes binnen zie ik in het Domoticz log. Alleen is er nu nergens een sensor of uitlezing te zien in Domoticz.

Wat klopt er niet?? Bij apparaten staan geen sensoren van de OTGW

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
bramv82 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:08:
Ik heb sinds vandaag een OTGW met ESP-link tussen de ketel en de thermostaat hangen. Deze toegevoegd als hardware aan Domoticz met zijn IP adres en poort 23. De opentherm codes lopen netjes binnen zie ik in het Domoticz log. Alleen is er nu nergens een sensor of uitlezing te zien in Domoticz.

Je hebt de sensoren onder devices wel ge-include? Onder hardware voeg je OTGW toe, daarna krijg je sensoren in devices en die moet je ook includen.. wellicht ten overvloede, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33
bramv82 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:08:

Ze zouden bij ongebruikte apparaten moeten staan of wellicht heb je binnen de instellingen accepteer nieuwe hardware uitstaan dan verschijnen ze niet tussen je apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
UltraSub schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Je hebt de sensoren onder devices wel ge-include? Onder hardware voeg je OTGW toe, daarna krijg je sensoren in devices en die moet je ook includen.. wellicht ten overvloede, maar toch.
Mediacj schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Ze zouden bij ongebruikte apparaten moeten staan of wellicht heb je binnen de instellingen accepteer nieuwe hardware uitstaan dan verschijnen ze niet tussen je apparaten.
Ik zet eerst onder instellingen "Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren" voor 5 minuten aan
Dan voeg ik onder hardware de OTGW toe
Vervolgens kijk ik bij apparaten (devices) en daar is niks nieuws te zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33
bramv82 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:45:
[...]

[...]

Ik zet eerst onder instellingen "Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren" voor 5 minuten aan
Dan voeg ik onder hardware de OTGW toe
Vervolgens kijk ik bij apparaten (devices) en daar is niks nieuws te zien.....
Ik zou het voor nu niet op 5 minuten zetten maar even altijd, verder helpt het soms wel eens om de hardware op niet actief te zetten vervolgens opslaan en weer aan te zetten en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Uiteindelijk is het gelukt door de OTGW een paar keer te herstarten. Uiteindelijk liepen alle sensoren ineens binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wil ook een OTGW, maar ik kan niet solderen. Ik ga het ook niet weer proberen want het gaat toch mis. :P

Hoe kom ik nu aan zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Laatst online: 08-09 10:28
Als je veel geduld hebt dan kun je wachten op Kiwi en soms komt er 1 via Vraag en Aanbod voorbij.

Ook niemand in je omgeving die kan solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 12:50

FutureCow

(C) FutureCow

Weet iemand of de nieuwe CV-Ketels van Atag(de I28EC) ook ondersteund worden? En communiceert de Atag one met deze nieuwe ketels ook via OpenTherm, of een eigen protocol van Atag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Iemand een idee of ik via de OTGW een soort van 'openhaard' functie kan activeren die de iSense thermostaat heeft?

Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en we gebruiken regelmatig de gashaard om wat bij te verwarmen. Nu moet ik echter steeds de meterkast in om de openhaard functie te activeren op de iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Ik heb vandaag eindelijk mijn OTGW af kunnen maken, hij doet het alleen niet. Op de chip zou de diagnostics firmware moeten staan, maar hij ziet helemaal niks.

Ik heb alle weerstanden nagemeten, en alle soldeerpunten nagelopen, maar kon eigenlijk niks vinden wat verkeerd was.

Het enige wat ik een beetje vreemd vond was dat als ik aan de ene kant van de transformator meet er gewoon 220AC opstaat en aan de andere kant 0V, is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Trafo moet sdecundair altijd een spanning in de buurt van de opgegeven uitgangsspanning geven, dus 230VAC in en zo'n 15VAC uit (voor de diodes, let op dat je AC meet), anders heb je ergens kortsluiting. Als de 7805 erg warm wordt zit de sluiting na deze regelaar. Zitten D1-4 in de juiste richting? Zelfs bij sluiting moet je nog zo'n 1,4VAC meten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
base_ schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:27:
Trafo moet sdecundair altijd een spanning in de buurt van de opgegeven uitgangsspanning geven, dus 230VAC in en zo'n 15VAC uit (voor de diodes, let op dat je AC meet), anders heb je ergens kortsluiting. Als de 7805 erg warm wordt zit de sluiting na deze regelaar. Zitten D1-4 in de juiste richting? Zelfs bij sluiting moet je nog zo'n 1,4VAC meten overigens.
Oops wat dom :X ik heb DC gemeten, laag voltage, dus heb er helemaal niet bij nagedacht dat dat AC ging zijn.

Alles blijft koud.

Als ik trouwens de tx en rx van de serial naar usb verbinding omwissel krijg ik een andere melding, als probeer te flashen vanuit otmonitor. Dit gaf mij het idee dat er wel iets gebeurd.

Correct aangesloten = Meteen failed
Verkeerd om aangesloten = Manualy reset the OTGW

//Edit

Zojuist nagemeten en als de multimeter op AC staat gaat het natuurlijk wel goed :X

Ook gelijk even gemeten of op de verschillende plekken waar dat te verwachten is 5V DC erop staat en dat klopt ook.

Ik denk dat het probleem in de USB naar Serial converter zit.

//Edit 2

Lag inderdaad aan de usb naar serial. Ik heb nu de fdti gepakt waarmee ik mijn drones programmeer en daarmee werkte het meteen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sneezydevil op 08-02-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Helaas heeft de stroomuitval van gisteren mijn RPi waar de OTGW aan hing gebricked :/

Aangezien ik toch al wel een beetje klaar was met het monitoren, besloten hem niet meer te reviven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Matis schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:47:
Helaas heeft de stroomuitval van gisteren mijn RPi waar de OTGW aan hing gebricked :/

Aangezien ik toch al wel een beetje klaar was met het monitoren, besloten hem niet meer te reviven.
OTGW nog wel heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ja hoor, ik denk althans van wel. Ketel en thermostaat communiceren nog steeds via OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb al een paar jaar een OTGW en wil hem voor wat meer gaan gebruiken dan alleen monitorren.

Juist, ik wil hem gaan gebruik om mijn ketel daadwerkelijk aan te sturen. Ik gebruik Domoticz en wil een Tablet op de muur hangen waarmee ik het huis kan besturen, incl de verwarming.

Nu staat op OTGW-site zelf een waarschuwing om dit niet te doen, maar de argumenten vind ik niet best.

Ook staat op de OTGW-site hoe je de ketel kan aansturen

Daarnaast hebik inmiddels was scripts gevonden om de ketel te laten moduleren

M.a.w niets lijkt in de weg te staan. Is er iemand die dit al doet?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 22:00
MrBarBarian schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:45:
Ik heb al een paar jaar een OTGW en wil hem voor wat meer gaan gebruiken dan alleen monitorren.

Juist, ik wil hem gaan gebruik om mijn ketel daadwerkelijk aan te sturen. Ik gebruik Domoticz en wil een Tablet op de muur hangen waarmee ik het huis kan besturen, incl de verwarming.

Nu staat op OTGW-site zelf een waarschuwing om dit niet te doen, maar de argumenten vind ik niet best.

Ook staat op de OTGW-site hoe je de ketel kan [url=vhttp://otgw.tclcode.com/standalone.html#external]aansturen[/url]

Daarnaast hebik inmiddels was scripts gevonden om de ketel te laten moduleren

M.a.w niets lijkt in de weg te staan. Is er iemand die dit al doet?
Allereerst moet je je afvragen wat je gaat winnen met zulks een setup. Geen thermostaat meer aan de muur?
Wat lever je in? Heb je voldoende kennis van PID controllers?

Een traditioneel Nederlands CV systeem is efficiënt maar complex, traag en indirect. Je wenst een kamer temperatuur, je regelt water temperatuur van een groot systeem, de ketel moduleert zelf, de warmte afgifte van cvwater naar de persoon op de sofa is traag. Ik zou vertrouwen op de expertise van de gerenommeerde thermostaat producenten. Een nieuwe club als Nest heeft moduleren nog steeds niet echt onder de knie.

Ik zou beginnen met het analyseren van CS en hoe de ketel reageert op kamertemperatuur, gewenste temperatuur, buiten temperatuur, modulatie niveau etc. Pas als je een model hebt gebouwd dat CS redelijk nauwkeurig kan berekenen (dus parallel aan de thermostaat) zou ik het in de werkelijkheid inzetten.

Succes en sterkte! En hou ons op de hoogte :)
Het is wel een interessant onderwerp namelijk! Maar ik wil het mijn gezin niet aandoen ;)
ps de link naar de otgw site klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
+5 voor wat Balk zegt!
Het enige wat je wint is dat de thermostaat van de muur is. Hoewel ik dat ook heel graag wil weegt dat voordeeltje niet op tegen de nadelen van alles zelf moeten regelen. Ik vertrouw ook liever op de ervaringen van de gerenommeerde leveranciers. En als extra voordeel, fallback naar een thermostaat als je domotica dood is. :)
Nope, gewoon setpoint overriden en laat de rest maar aan de thermostaat over. Veel veiliger.
Neemt niet weg dat het een erg interessant idee. Lijft natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 22:00
UltraSub schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:55:
+5 voor wat Balk zegt!
Het enige wat je wint is dat de thermostaat van de muur is. Hoewel ik dat ook heel graag wil weegt dat voordeeltje niet op tegen de nadelen van alles zelf moeten regelen. Ik vertrouw ook liever op de ervaringen van de gerenommeerde leveranciers. En als extra voordeel, fallback naar een thermostaat als je domotica dood is. :)
Nope, gewoon setpoint overriden en laat de rest maar aan de thermostaat over. Veel veiliger.
Neemt niet weg dat het een erg interessant idee. Lijft natuurlijk :)
Je kunt natuurlijk wel je thermostaat hacken en de temperatuurmeting extern maken (hardware of softwarematig). Zodat je de thermostaat in de kast kunt hangen en dat ding uit zicht is.

Ik was ooit eens begonnen aan een Ik heb een blog geschreven over een thermodynamisch model van een huis, of althans de theorie er van. Ik zal eens kijken of ik die af kan maken. Hier mee zou je, geheel theoretisch, het benodigde vermogen van je ketel kunnen berekenen bij een bepaalde binnen/buiten temperatuur en windsnelheid. Maar ik denk niet dat het ooit zal gaan werken. Empirisch is een stuk betrouwbaarder :)

[ Voor 4% gewijzigd door balk op 15-02-2017 20:53 . Reden: schaamteloze promo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
balk schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:53:
[...]

Allereerst moet je je afvragen wat je gaat winnen met zulks een setup. Geen thermostaat meer aan de muur?
Wat lever je in? Heb je voldoende kennis van PID controllers?

Een traditioneel Nederlands CV systeem is efficiënt maar complex, traag en indirect. Je wenst een kamer temperatuur, je regelt water temperatuur van een groot systeem, de ketel moduleert zelf, de warmte afgifte van cvwater naar de persoon op de sofa is traag. Ik zou vertrouwen op de expertise van de gerenommeerde thermostaat producenten. Een nieuwe club als Nest heeft moduleren nog steeds niet echt onder de knie.

Ik zou beginnen met het analyseren van CS en hoe de ketel reageert op kamertemperatuur, gewenste temperatuur, buiten temperatuur, modulatie niveau etc. Pas als je een model hebt gebouwd dat CS redelijk nauwkeurig kan berekenen (dus parallel aan de thermostaat) zou ik het in de werkelijkheid inzetten.

Succes en sterkte! En hou ons op de hoogte :)
Het is wel een interessant onderwerp namelijk! Maar ik wil het mijn gezin niet aandoen ;)
ps de link naar de otgw site klopt niet
Tnx! De onderste link waar ik naar verwijs is script wat PID-berekeningen doet. Vandaar dat ik verwacht/hoop de ketel te kunnen moduleren. Ook op het forum is er nog wat wat over te vinden, zie DIY Thermostaten.

De huidige scripts nemen alleen niet de buitentemperatuur mee, dat is wel jammer.

Als ik nu kijk naar het gebruik van mijn kamerthermostaat, dan hangt dat ding er vooral te hangen. Ik gebruik hem niet, en heb geen programma geprogrammeerd. Dat staat in Domoticz met Setpoint overrides. Vandaar dat ik dat ding van beperkte meerwaarde vind. Ik het gedrag van de Thermostaat wel vergelijken met het gedrag van de PID-controller binnen Domoticz voor dat ik voor het 'echie' ga.

Overigens heb ik wel eens gelezen dat het overriden van de setpoint met OTGW ervoor zorgt dat je ketel niet meer moduleert... Geen idee of dat klopt overigens.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
MrBarBarian schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:54:
[...]Tnx! De onderste link waar ik naar verwijs is script wat PID-berekeningen doet. Vandaar dat ik verwacht/hoop de ketel te kunnen moduleren. Ook op het forum is er nog wat wat over te vinden, zie DIY Thermostaten.

De huidige scripts nemen alleen niet de buitentemperatuur mee, dat is wel jammer....
En de wind? Hoe tochtig je huis is? Luchtvochtigheid? Zoninstraling? Leeg huis of 10 man op bezoek?

Je kan betrekkelijk goed regelen op basis van ruimtetemperatuur en wat histroiek qua reactiesnelheid. Het is wel een uitdaging om bij de zeer veranderende omstandigheden die je hebt een vlotte regeling te bekomen die geen onaangenamen neveneffecten heeft (overshoot, te lang doen over laatste halve graad,... wat "professionele" thermostaten ook soms hebben).
Voordeel is wel dat je het voor jou huis kan doen, het moet niet in Spanje of Syberië ook werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

base_ schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:27:
Ik heb ook het probleem dat mijn trafo uitgang 4,9 V is. Als ik op de 230V ingang de weerstand meet zit ik op 2,96 kOhm, veel te hoog natuurlijk ik verwacht hier ongeveer 1 kOhm.
Ik heb alle solderingen nagekeken, maar alles zit echt goed. Iemand enig idee hoe nu verder? Wat zal ik kunnen meten om te weten waar het mis gaat?

• base_
Meet even de (AC) spanning op de primaire 230V pinnen van de trafo zelf (voorzichtig....) en de secundaire 15V pinnen. Als secundair veel te laag is kan je eventueel de diodes D1-4 losmaken en meten of er zonder belasting wel 15V (meestal >17 onbelast) uit komt.
Overigens is 3kOhm zo'n 17W bij 230V (P = U^2/R), de AC impedantie is wat hoger dus dat kan wel kloppen

Verwijderd

base_ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:49:
Meet even de (AC) spanning op de primaire 230V pinnen van de trafo zelf (voorzichtig....) en de secundaire 15V pinnen. Als secundair veel te laag is kan je eventueel de diodes D1-4 losmaken en meten of er zonder belasting wel 15V (meestal >17 onbelast) uit komt.
Overigens is 3kOhm zo'n 17W bij 230V (P = U^2/R), de AC impedantie is wat hoger dus dat kan wel kloppen
Heel gek, ik heb het net opnieuw aangesloten en nu meet ik wel 15V uit de trafo en 15V op de Thermostaat uitgang. Wel krijg ik nog een foutmelding op mijn iSense 'communicatiefout'. Ik heb de PIC nog niet geprogrammeerd, want de programmer is nog niet binnen. Maar volgens de website http://otgw.tclcode.com/index.html moet je kunnen monitoren zonder firmware op de PIC, je hebt alleen een geprogrammeerde PIC nodig voor het aanpassen van de communicatie.

Nu maar even wachten op de programmer en dan de diagnose laden, of heeft iemand nog ideeën wat betreft de communicatiefout?

• base_
Monitoren zonder firmware lijkt me sterk, die PIC gaat zonder firmware echt niks doorgeven ;)

Verwijderd

base_ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:53:
Monitoren zonder firmware lijkt me sterk, die PIC gaat zonder firmware echt niks doorgeven ;)
Gek, want op de website staat:
The circuit is designed around a PIC16F88. The features of the PIC are used in such a way that no code is needed to forward messages from the thermostat to the boiler and vice versa in monitor mode. However, with the appropriate firmware, the device is also able to create and send any desired message.
Pagina: 1 ... 11 ... 37 Laatste