[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 13 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 19:22
19roland70 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Als ik het commando PS=0 stuur is alles weer normaal en idd is het na 30 sec weer fout.
Waarom heeft Domoticz een PS=1 nodig.?
Op de domoticz site is een topic waarin een proxy script staat zodat otmonitor en domoticz tegelijkertijd hun info kunnen opvragen: OTmonitor and Domoticz parallel access to OTGW.
Dit werkt prima. Wel de nieuwere versie van het script iets later in het topic pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 15:53

iMars

Full time prutser

19roland70 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Als ik het commando PS=0 stuur is alles weer normaal en idd is het na 30 sec weer fout.
Waarom heeft Domoticz een PS=1 nodig.?
Ik heb een fix voor je, maar je moet wel zelf je code compilen.... (Domoticz)
Zal de link voor je opzoeken

Edit: linkje iMars in "[OTGW] OpenTherm gateway"

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 02-08-2017 01:50 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 15:41
dalton99 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:48:
Hi,

Ook ik heb een Opentherm Gateway besteld. Voorgesoldeerde borden worden niet meer verkocht oftewel zelf geprobeerd te solderen. Naar mijn 1e gevoel ging het goed, maar het bordje aan de stroom. Ik zie via OT monitor wel een groen connectie figuur. En probeer commando's te sturen alleen ik krijg niets binnen via de USB connectie.

Is er iemand die mijn bordje eens kan checken / aanpassen want ik zie niet waar ik een fout heb gemaakt.
Ik ben geen expert in solderen, maar het lijkt goed. Ook een multimeter gebruikt. En waar ik de troubleshoot begreep kreeg ik de juiste waarden.
Oftewel een echte NOOB. Hoop dat iemand mij kan helpen.
Maak er is een paar goede foto's van misschien kunnen we dan zien wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalton99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-08-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor de geïnteresseerde die graag de berichten van de OTGW naar een MQTT topic wilt publishen heb ik mijn tooltje beschikbaar gesteld: https://bluewalk.net/products/openthermgateway-2-mqtt

Gebruik het zelf nu al bijna twee jaar i.c.m. mijn domotica en moet eerlijk zeggen, ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 956799

Hallo,

Ik krijg mijn OTGW in combinatie met de Remeha Calenta en Isense V28.0 ook niet aan de praat. Ik heb zelf het bouwpakket in elkaar gesoldeerd en de troubleshooter doorlopen, echter komt er weinig uit de gateway. Ik heb het volgende geprobeerd:

Op Windows pc aangesloten via USB met OT-monitor, krijg wel verbinding (Groen schakeltje) en OT-monitor word heel traag, maar krijg geen informatie en de Isense geeft geen verbinding.

Op Raspbery aangesloten met Domoticx, hier ziet de software hem ook wel, maar ook geen informatie. Als beetje aan spelen ga met het aansluiten van de thermostaat krijg ik af en toe iets uit de OTGW, een aantal codes en de versie 4.2.5 en Error 3 en Error 4, De Isense geeft geen communicatie aan.

Iemand een idee waar het mis gaat?

Mijn dank zou groot zijn.

Groeten Benny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nog iemand met een probleem >:)

Vandaag heb ik het soldeerwerk aan mijn OTGW afgerond en de PIC geflashed, vervolgens gekoppeld aan een Wemos ESP mini. Deze aangesloten aan een Remeha Calenta i.c.m. een iSense v28. Lijkt het goed te doen (iSense kan ketel uitlezen en aansturen), maar krijg wat weinig data binnen, alleen maar dit soort dingen.

B401925E6
T00090000
R00740000
B40744210
AC0090000
T00630000

Als ik de ketel loskoppel dan krijg ik helemaal geen data, dus het lijkt erop dat deze informatie van de ketel afkomstig is. Zaken als PS=1 in de console van esp-link invoeren geeft geen resultaat.

Iemand een pointer wat ik verkeerd doe of waar ik nog eens naar moet kijken? Het is net alsof tx-commando's niet goed aankomen bij de gateway.

edit: heb even een usb-ttl kabeltje aangesloten ipv de wifi gateway, zelfde resultaat.

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 18-08-2017 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 12:19
spone schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:56:
Nog iemand met een probleem >:)
Lijkt het goed te doen (iSense kan ketel uitlezen en aansturen), maar krijg wat weinig data binnen, alleen maar dit soort dingen.

B401925E6
T00090000
R00740000
B40744210
AC0090000
T00630000
Nee hoor, het werkt precies zoals het hoort :) :
http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#log
Als ik de ketel loskoppel dan krijg ik helemaal geen data, dus het lijkt erop dat deze informatie van de ketel afkomstig is. Zaken als PS=1 in de console van esp-link invoeren geeft geen resultaat.

Iemand een pointer wat ik verkeerd doe of waar ik nog eens naar moet kijken? Het is net alsof tx-commando's niet goed aankomen bij de gateway.

edit: heb even een usb-ttl kabeltje aangesloten ipv de wifi gateway, zelfde resultaat.
De OTGW is ontworpen om communicatie tussen de ketel en thermostaat af te vangen, trek je de ketel bedrading los dan ja.........valt de communicatie weg. Je kan overigens wel de OTGW laten functioneren als thermostaat.

Kortom, de OTGW hardware en firmware werkt zoals bedoeld, start de OpenTherm Monitor maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een tijdje geleden van @ThinkPad een OTGW kunnen overnemen, heeft hier een tijdje (werkloos) op de kast gelegen maar met dit regenweer toch eens besloten om dit te testen.

Huis met overal vloerverwarming. Badkamer is VV en voorzien voor later radiatoren te hangen. Slaapkamers exclusief radiatoren maar nog geen gehangen.

Ik heb een Remeha Calenta 40C met een controlemodule er tussen die voor zover ik altijd begreep ervoor zorgt dat er later een draadloze thermostaat in de badkamer kan gehangen worden (ligt nu ook op de zolder, niet aangesloten). Zie hieronder voor een foto van het geheel.

Sani

EDIT: dit heet blijkbaar een C-MIX systeem. --> http://remeha.be/nl/producten/regelingen/remeha-c-mix/

In de beginne had ik een iSense thermostaat beneden maar door een gratis review van Engie mocht ik de Boxx testen (lees: de Eneco Toon van bij jullie).

Ik heb de OTGW tussen de grote controlemodule en de ketelmodule gehangen van Boxx en ik kreeg al wat data binnen. Maar al snel zag ik dat de LED's op de ketelmodule regelmatig van rood naar groen gingen. Effectief: de thermostaat beneden geeft fouten dat hij niet met de ketel kan praten (wel met de ketelmodule).

Omdat ik vreesde voor incompatibiliteit van de Boxx en de OTGW toch maar even de iSense er aan gehangen en die kwam ook al snel af en toe klagen met foutcode F203.

Iemand enig idee? Moet ik de kabel die uiteindelijk naar de ketel gaat op de OTGW hangen en de de kabel die van de C-MIX aan de thermostaat input van de OTGW?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 19-08-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:49
Het is wat anders dan de meeste installaties in NL.

99% van de users heeft hem als volgt aangesloten:
CV-ketel >>> OTGW >>>> iSense (of andere thermostaat).

Het is mij uit je verhaal niet helemaal duidelijk of je het op die manier hebt zitten nu, anders zou ik dat eens proberen.

Die bruine en blauwe draden naar de OTGW zijn wel eng trouwens, niet per ongeluk 230V op zetten he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 00:17
Tja ik heb een langere ketting natuurlijk

Ketel - cmix - ketelmodule toon - display toon
Zelfde ketel - zelfde cmix - ibase rf

Ik heb altijd de otgw tussen de ketelmodule en cmix gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou hem tussen ketel en C-MIX hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 903263

Anoniem: 956799 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:45:

Ik krijg mijn OTGW in combinatie met de Remeha Calenta en Isense V28.0 ook niet aan de praat. Ik heb zelf het bouwpakket in elkaar gesoldeerd en de troubleshooter doorlopen, echter komt er weinig uit de gateway. Ik heb het volgende geprobeerd:

Op Windows pc aangesloten via USB met OT-monitor, krijg wel verbinding (Groen schakeltje) en OT-monitor word heel traag, maar krijg geen informatie en de Isense geeft geen verbinding.
Wat voor USB kabel gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalton99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-08-2021
De standaard USB kabel die is meegeleverd. En aangesloten zoals aangegeven via de instructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 956799

Anoniem: 956799 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:45:
Hallo,

Op Raspbery aangesloten met Domoticx, hier ziet de software hem ook wel, maar ook geen informatie. Als beetje aan spelen ga met het aansluiten van de thermostaat krijg ik af en toe iets uit de OTGW, een aantal codes en de versie 4.2.5 en Error 3 en Error 4, De Isense geeft geen communicatie aan.

Iemand een idee waar het mis gaat?

Mijn dank zou groot zijn.

Groeten Benny
Iemand een idee waar het bij mijn OTGW in combinatie met Remeha Calenta 40L en Isense V28.0 mis gaat?
Heb OTGW met USB gekoppeld aan windows laptop en Raspbery met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 15:43
Dat groene stekkertje in otmonitor wil niet zeggen dat je verbinding hebt met de OTGW maar dat otmonitor de seriële poort heeft geopend. Das de OTGW gooit er blijkbaar niks overheen. Heb je de rx en tx kabels al eens omgedraaid? Want als het goed is stroomt het otmonitor helemaal vol met regels.

[ Voor 17% gewijzigd door rippiedoos op 02-09-2017 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Voor de geïnteresseerden...
Nadat mijn vorige OTGW een eigen leven ging leiden en van mijn huis een sauna wilde maken, heb ik heb sinds afgelopen week deze er tussen zitten en moet zeggen...
Loop als een zonnetje! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://www.nodo-shop.nl/326-thickbox_default/opentherm-gateway.jpg

Nu alleen nog even een met de 3D-printer een mooie behuizing er omheen en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi compact dingetje :Y
Alleen die kleine weerstandjes is wel drama om te solderen lijkt mij :P 1x goed niezen en je bent ze kwijt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 17:47
Voor diegene die interesse heeft, de Boxx (Eneco kloon eigenlijk) is prima te hacken (Net zoals de Toon) Mocht je rechtstreeks willen babbelen met je CV ketel (of juist de werking van je OTGW willen verifiëren) kijk dan even op het forum van domoticz.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 17:47
]Byte\[ schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:05:
Nadat mijn vorige OTGW een eigen leven ging leiden en van mijn huis een sauna wilde maken, heb ik heb sinds afgelopen week deze er tussen zitten en moet zeggen...
[afbeelding]

Nu alleen nog even een met de 3D-printer een mooie behuizing er omheen en klaar!
OTGW is een behoorlijk geëvolueerd door de jaren heen!
Petje af voor alle ontwikkelaars. Een van de reden dat ik ooit een OTGW wilde ophangen (en met succes gebouwd heb) back-in-the-days was omdat Toon niet te hacken was...nouja, dat was slechts een kwestie van een schroevendraaier achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ]Byte[
ThinkPadd schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:43:
Mooi compact dingetje :Y
Alleen die kleine weerstandjes is wel drama om te solderen lijkt mij :P 1x goed niezen en je bent ze kwijt :P
Die smd's zitten gelukkig al gesoldeerd als je 'm besteld.
Je hoeft alleen nog de grote componenten zelf te solderen.
Maar ook daar had ik even geen zin in, dus heeft nodo-shop dat voor mij gedaan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35

luigi87

Domotica Fanaticus

]Byte\[ schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:05:
[afbeelding]

Wauw, dat is zeker een mooie evolutie van de OTGW.
En via de Wifi is ook een mooie toevoeging.

Maar wat jij met de oude OTGW hebt meegemaakt heb ik ook keer gehad. Op een zomerdag nog wel. ff alle radiatoren vullen met 60 graden warm water :'(
Maar deze print is toch op het zelfde principe? of is de print geupdate dat jij weet?

mogelijk dat ik ook intresse heb ik een huisje voor die print (ligt er even aan of er een update is geweest), Maak je ze ook op aanvraag? en wat zijn de kosten?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
luigi87 schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:00:
[...]
Maar wat jij met de oude OTGW hebt meegemaakt heb ik ook keer gehad. Op een zomerdag nog wel. ff alle radiatoren vullen met 60 graden warm water :'(
Maar deze print is toch op het zelfde principe? of is de print geupdate dat jij weet?
Yup... exact dat probleem.
Was bij mij van het voorjaar tegen de zomer aan toen het idd redelijk warmer begon te worden.

Voor zover ik heb begrepen is het ontwerp is afgeleid van otgw.tclcode.com, maar of het technisch ook veel veranderd is... Ik durf het zo niet te zeggen.
Maar het is in ieder geval in een nieuw jasje met uitbreiding van de NodeMCU gegoten.

Ik heb ook het vermoeden dat bij mij of 1 van de zenderdiode's overleden is of dat de optocoupler er mee gestopt is.
De thermostaat in de woonkamer deed het ook niet meer (had nog maar iets van 0.9 volt), maar ketel beef lekker doorstoken. Ik had er verder geen zin meer in om uit te zoeken.

Hoe de behuizing er uit gaat zien weet ik nog niet.
Moet eerst even met een "cursus Fusion360 voor dummies" aan de slag moeten (en met hulp van een collega van mij) om een eerste ontwerp in elkaar prutsen.
Als ie klaar, en presenteerbaar, is zal ik 'm wel posten hier. (ik heb een hekel aan broddelwerk)

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

]Byte\[ schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:42:
[...]

Yup... exact dat probleem.
Was bij mij van het voorjaar tegen de zomer aan toen het idd redelijk warmer begon te worden.

Voor zover ik heb begrepen is het ontwerp is afgeleid van otgw.telcode.com, maar of het technisch ook veel veranderd is... Ik durf het zo niet te zeggen.
Maar het is in ieder geval in een nieuw jasje met uitbreiding van de NodeMCU gegoten.

Ik heb ook het vermoeden dat bij mij of 1 van de zenderdiode's overleden is of dat de optocoupler er mee gestopt is.
De thermostaat in de woonkamer deed het ook niet meer (had nog maar iets van 0.9 volt), maar ketel beef lekker doorstoken. Ik had er verder geen zin meer in om uit te zoeken.

Hoe de behuizing er uit gaat zien weet ik nog niet.
Moet eerst even met een "cursus Fusion360 voor dummies" aan de slag moeten (en met hulp van een collega van mij) om een eerste ontwerp in elkaar prutsen.
Als ie klaar, en presenteerbaar, is zal ik 'm wel posten hier. (ik heb een hekel aan broddelwerk)

Wordt vervolgd!
Lijkt mij dat die dtechnisch eigenlijk gewoon hetzelfde is, maar laat je 3d print resultaat maar zien ben benieuwt :) . Besluit tegen die tijd wel of ik hem dan ook aanschaf want mijn OTGW doet het nu prima. Op wat Error berichten na.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-02 07:24
Ik heb sinds vandaag de OTGW maar kom er niet uit. De thermostat geeft geen input

set-up:

Remeha ketel
ISense RF V28
ibase met 5v voeding
OTGW gesoldeerd door nodo shop. Met usb verbonden

Ik zie alleen de melding van de versie voorbij komen voor de rest niks. Draai ik de boiler en therm om dan zie ik thermo connected en data voorbij komen.

Maar vanuit de thermo niks als ik deze aansluit op de ibase

Kan iemand mij helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door rdvl op 05-09-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
De OTGW moet tussen de Remeha ketel en de ISense!
De volgorde moet dus zijn:
Remeha <=> OTWG <=> iSense zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
]Byte\[ schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:19:
De OTGW moet tussen de Remeha ketel en de ISense!
De volgorde moet dus zijn:
Remeha <=> OTWG <=> iSense zijn.
De opstelling is Remeha => OTWG => iBase => iSense. Dit ivm het draadloze gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
rdvl schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:24:
[...]

De opstelling is Remeha => OTWG => iBase => iSense. Dit ivm het draadloze gedeelte
Hartelijk dank. Ik zag het ook net. Je was mij net voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Misschien open deur intrappen...
Maar heb je niet misschien per ongeluk de aansluiting van Ketel / Therm omgedraaid?
Dus je iBase moet op de thermo-kant aangesloten zitten.

Anders even een mail sturen naar Nodo en de vraag bij John deponeren.
(die had mij ook geholpen met een puntje wat ik vergeten was... (techneuten en goed lezen... 8)7))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
]Byte\[ schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:46:
Misschien open deur intrappen...
Maar heb je niet misschien per ongeluk de aansluiting van Ketel / Therm omgedraaid?
Dus je iBase moet op de thermo-kant aangesloten zitten.

Anders even een mail sturen naar Nodo en de vraag bij John deponeren.
(die had mij ook geholpen met een puntje wat ik vergeten was... (techneuten en goed lezen... 8)7))
Helaas heb ze in beide mogelijkheden gehad. Als ik hem in de boiler kan stop krijg ik R80000100 meldingen voorbij. Geen normaal gedrag, thermostaat zegt ook dat hij niet verbonden is.

Mail verstuurd, maar mocht iemand nog een idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

rdvl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:53:
[...]

Helaas heb ze in beide mogelijkheden gehad. Als ik hem in de boiler kan stop krijg ik R80000100 meldingen voorbij. Geen normaal gedrag, thermostaat zegt ook dat hij niet verbonden is.

zegt mij zo even helemaal niks.
Hier heeft iemand het echter wel over mogelijk een probleem met de voeding. Mogelijk heb je power te kort?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
rdvl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:53:
[...]

Als de meldingen er zo uitzien:
B401925E6
T00090000
R00740000
B40744210
AC0090000
T00630000

Dat zijn precies de meldingen die je wilt zien!
download op otgw.tclcode.com de otmonitor.exe, zet die op je juiste COM-poort worden die waardes vertaald naar wat er exact gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
luigi87 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:09:
[...]

zegt mij zo even helemaal niks.
Hier heeft iemand het echter wel over mogelijk een probleem met de voeding. Mogelijk heb je power te kort?
Ik kan het niet beoordelen, anders had ik hem zelf wel gesoldeerd :+ . mailtje naar nodoshop staat uit.
]Byte\[ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:39:
[...]

Als de meldingen er zo uitzien:
B401925E6
T00090000
R00740000
B40744210
AC0090000
T00630000

Dat zijn precies de meldingen die je wilt zien!
download op otgw.tclcode.com de otmonitor.exe, zet die op je juiste COM-poort worden die waardes vertaald naar wat er exact gebeurd.
Helaas alleen R80000100 meer niet.

[ Voor 32% gewijzigd door rdvl op 06-09-2017 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

of mss een defecte:
Geachte klant,

Er zijn wat problemen gerezen omtrent de levering van de Opentherm Gateway.

Het betreft een nieuw product dat uitgebreid is getest en al maanden, bij sommige collega’s, zonder problemen functioneert.

Echter na het uitleveren van enkele OTGW’s is gebleken dat er toch wat problemen zich voordoen, die wij, tot op heden, nog niet kunnen verklaren.

Omdat wij een goed werkend product willen afleveren hebben we besloten momenteel geen OTGW’s uit te leveren.

Wij willen eerst de problemen oplossen, de verwachting is dat we dat binnen 2-3 weken kunnen realiseren.

We hebben er begrip voor dat u nu misschien uw order wilt annuleren, daarom zal onze financiële administratie de complete order annuleren en het betaalde bedrag terug storten.

Zodra de OTGW weer beschikbaar is ontvangt u een mail.

Indien U dan alsnog een OTGW besteld, willen we, als compensatie, u een gratis behuizing aanbieden,

Voor deze gratis behuizing ontvangt u een voucher die u bij de nieuwe bestelling kunt gebruiken.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten

John

Nodo-Shop
Mijn eerste reactie is ook: eerlijk dat ze dit laten weten en begrijp ook dat ze daarom even stoppen met de uitlevering.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
stuffer schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:20:
of mss een defecte:

[...]

Mijn eerste reactie is ook: eerlijk dat ze dit laten weten en begrijp ook dat ze daarom even stoppen met de uitlevering.
Oke misschien ook met mijn problemen te maken, ben benieuwd.
Alleen maar lof voor Nodo Shop. Erg fijne toko, denken goed met je mee.

Ik zal zo wel antwoord krijgen van John verwacht ik.

--

Inmiddels John gesproken, is een andere serie. Niet mijn probleem dus.
Iemand nog ideeen? Ben einde raad momenteel.

[ Voor 11% gewijzigd door rdvl op 06-09-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Ik zou zeggen, als je hier in de buurt woont... kom even langs.
Hangen we 'm aan mijn ketel!

Ik had al begrepen dat de OTGW pas net op de webshop stond toen ik 'm bestelde.
(ik was klant 1 die deze versie had besteld :+ )
Maar hoe dan ook, werkt hier perfect!

Welke Remeha ketel heb je precies?
Heb je hier als eens gekeken of die van jou er tussen staat? (je iSense RF staat er wel tussen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Indien aanwezig, probeer eens met een bedraadde thermostaat i.p.v. de draadloze.

• rdvl
Edrelais schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:06:
Indien aanwezig, probeer eens met een bedraadde thermostaat i.p.v. de draadloze.
Geprobeerd maar helaas. Nodo shop gaat hem testen aan hun kant. Wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ]Byte[
Ik bedenk mij zojuist nog een mogelijkheid...
Lijkt mij misschien ver gezocht, maar zou het kunnen zijn dat de ketel niet op de OpenTherm aansluiting gekoppeld is, maar op de aan/uit aansluiting aan de kant van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
]Byte\[ schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:11:
Ik bedenk mij zojuist nog een mogelijkheid...
Lijkt mij misschien ver gezocht, maar zou het kunnen zijn dat de ketel niet op de OpenTherm aansluiting gekoppeld is, maar op de aan/uit aansluiting aan de kant van de ketel?
Helaas die had ik ook al bedacht, hij zit op 3/4 en 1/2 is doorgeslust. Dus hij zit op de OpenTherm :(

Anoniem: 971845

Beste,
Ik ben bezig om remeha Qsense aan te passen voor direct sturing van een daalderop 32/80+ gekoppeld aan uitsluitend vloerverwarming. Hiervoor heb ik uit de Qsense de ntc (25/10 k) verwijderd en vervangen door een uitwendige ntc met dezelfde eigenschappen dewelke ik geplakt heb tegen de warmwater buis van de ketel.
Er is echter een probleem met de Qsense, de setpoint range (5°c-35°c) ligt niet goed. de delta temp. is wel ok maar om goed te werken zou de range moeten aangepast worden naar 10-40°
of 15-45°. Voorlopig heb ik het probleem opgelost door in serie met de ntc een weerstand de plaatsen van 7k, hierdoor wordt de gemeten temp. +/- gehalveerd.
Dit is goed voor een experiment maar is niet bedoeld als permanente oplossing. Wie kan voor mij een oplossing verzinnen om de setpoint range te verschuiven of aan te passen ?,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-02 21:35
Hallo,

Zelf ben ik ook aan het kijken om mijn CV slim te bedienen. Ik woon in een huurhuis en hier hangt een Benraad BR24C ketel met een Honeywell T87G aan / uit kamerthermostaat. Van dat laatste schrok ik een beetje, aangezien met aan/uit OpenTherm waarschijnlijk niet meer mogelijk is.

Als ik de ketel bekijk is er een installatiehandleiding beschikbaar waarin gesproken wordt over de Benraad TBR kamerthermostaat en een merkonafhankelijke aan / uit schakelaar die op 2 verschillende connectors worden ontsloten. Ik dacht dat mijn CV wel modulerend was, aangezien aan het begin van het stoken de CV op een laag vermogen draait, maar waarschijnlijk is dat intelligentie van de ketel zelf.

Mijn vraag is of ik met Domoticz op afstand de CV kan bedienen. Zover ik lees zal dat altijd met aan/uit relais kunnen, maar het programmeren van de intelligentie van de kamerthermostaat wordt door jullie sterk afgeraden. Wat ik in Domoticz wil doen is toch het aan/uit schakelen van de CV maar dat hij dit niet overruled van de kamerthermostaat. M.a.w. de functies van een slimme thermostaat die op afstand hoger of lager gezet kan worden en de thermostaat (als dat beter is) de intelligentie te laten doen. Ik heb al een temperatuursensor van Philips Hue, maar geen idee of ik daar wat mee kan.Een andere goedkope (slimme) aan/uit thermostaat is ook altijd een optie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GtJeCPW.jpg

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik maak inmiddels een paar jaar gebruik van een OTGW icm een awb thermomaster én een simpele honeywell round thermostaat.
Opentherm relay werkt uitstekend icm domoticz en tot dusver geen problemen.

Alleen de ketel is eigenlijk aan vervanging toe en een van vervangings eisen is toch dat deze CW4 wordt en fatsoenlijk opentherm spreekt vanwege de OTGW.

Nu heb ik al wat ketels bekeken en kom ik op ervaringen, specs en prijs richting nefit toestellen maar als hier posts lees tussen zaken door, begrijp ik dat ik de Nefits beter op zij kan laten staan.

Ik heb de hele sheet op tclode.com doorgenomen maar daar komt juist de Nefit als compatible uit ?

De keuze voor een valliant is door het eigen protocol ook al doorgeschrapt.

Iemand tips voor het uitsluiten van merken tbhv. de OTGW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:57
iemand ervaringen met openthermgateway en de combinatie van een simpele intergas 24 en een icy slimme thermostaat (vierkante van essent)
?

ik hoef hem niet te bedienen (dit wil ik via domoticz en de thermostaat zelf) blijven doen) alleen lijkt het me wel vet om warmwater gebruik retour enz dingen te kunnen meten en daar de mechanische ventilatie op te sturen. dit doe ik nu al via een esp en temperatuur sensoren op de leidingen geplakt. maar ik denk dat dit eleganter is. en kan ik mijn druk uitlezen :)

mits het compatible is natuurlijk :P

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
@LCD_viewer
In de tabel staat één type Nefit (proline nxt) welke volgens mij opentherm spreekt, de andere gaan via de EMS-OT converter, dit lijkt mij geen top combinatie, dan heb je ook een andere thermostaat nodig. Liever een Nefit met bijbehorende eigen thermostaat. De easy is bijvoorbeeld met Domoticz uit te lezen.
Maar zelf zou ik denk voor Remeha gaan.

@remcoXP geen ervaring ermee, maar in de tabel http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
staan beide toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@remcoXP Bedankt voor je feedback, ik kende de nefit easy nog niet. Deze is afhankelijk van Wifi, wat minder betrouwbaar is, zeker gezien het feit dat er een lan-kabel werkend naast de ketel hangt.

Verder staat de proline nxt op de short-list maar ook daar zijn wisselende ervaringen op internet.

Ik richt mijn blik wat verder richting de remeha's. Tnx, ik zal mijn ervaring uiteraard hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Weet niet of dit zo mag :), maar ik heb nog een paar standaard/originele printen (en PIC's) voor de gateway liggen.
PM maar bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
Ik heb wat hulp nodig....

Ik heb een OTGW die volgens mij in monitor mode blijft hangen. In OTmonitor staat de operation mode zelfs op "unknown".

Hij reageert dus ook helemaal op geen enkel commando.

Ik heb de OTGW achter een ESPEasy draaien met de volgende instellingen:
baud rate: 9600
databits: 8
parity: no parity
stop bits: 1

Zit daar wellicht iets fout?

Hoe krijg ik verder de firmware geupgrade. Hij gaat niet zelf in self programming mode wanneer ik probeer te upgraden en als ik hem dan reset (stroom eraf en er weer op) dan gebeurt er ook helaas niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Wat betreft het upgraden, wordt de espeasy door dezelfde voeding als de otgw gevoed?
Dan niet de spanning eraf maar de rst pennen even kortsluiten.

Dit zou ook de oplossing voor het eerste probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Edrelais schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:21:
Wat betreft het upgraden, wordt de espeasy door dezelfde voeding als de otgw gevoed?
Dan niet de spanning eraf maar de rst pennen even kortsluiten.

Dit zou ook de oplossing voor het eerste probleem kunnen zijn.
Je kan de reset pin op een GPIO van je ESP zetten, dan kan je via de webinterface van de espeasy je OTGW zo direct herstarten. Zo doe ik het iig met esp-link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
ja die zitten op dezelfde voeding inderdaad :)

Ik ga het zo meteen even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
cyberde schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:27:
[...]

Je kan de reset pin op een GPIO van je ESP zetten, dan kan je via de webinterface van de espeasy je OTGW zo direct herstarten. Zo doe ik het iig met esp-link :)
Nu heb ik de OTGW kant en klaar gekocht. Ik ben geen held met ESP, heb je misschien een handleiding of uitleg hoe ik dit moet doen. Ik heb vrije GPIO poorten op de ESP dus het zou moeten lukken.
Ik heb alleen geen idee hoe en wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
tweak_IggY schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:56:
[...]

Nu heb ik de OTGW kant en klaar gekocht. Ik ben geen held met ESP, heb je misschien een handleiding of uitleg hoe ik dit moet doen. Ik heb vrije GPIO poorten op de ESP dus het zou moeten lukken.
Ik heb alleen geen idee hoe en wat :)
Zo snel kan ik alleen mijn vorige post vinden. Ergens op het schema staat welke pin de reset pin is maar je kan hem ook duidelijk zien op de foto in die post. Die verbind je vervolgens met je ESP en zorg dat bij het resetten je GPIO "sinkt", dan reset de OTGW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 15:45
Is hier iemand die OTGW stand-alone draait? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. In principe zou je met een PID controller best ver kunnen komen denk ik namelijk. Je kan natuurlijk ook iets dat overdreven ingewikkeld is gebruiken (zoals https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1512/1512.07529.pdf; NN PID controller) just for the sake of it.

Is alleen met ontwikkelen een beetje lastig om in een hele koude of hele warme kamer te zitten misschien :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09
Is hier iemand die mij ook kan voorzien van een goed werkende PIC (tegen kleine vergoeding), ik heb zelf een PIC programmer (K150 zo snel uit mijn hoofd), maar omdat ik niet zo in dit vak zit, krijg ik hem niet goed geflashed :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 29-10-2017 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:19
Waarom kan ik met mijn telefoon ( via de pagina iphone.html ) de temperatuur niet wijzigen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 15:07
Wie kan me helpen. Ik heb mijn otgw verbonden met een wemos d1 mini pro middels een llevel shifter en mijn Rehema Avanta C28 ketel. Om de 30 seconden zie ik volgende in de log van domoticz.

2017-11-02 15:53:12.512 Error: OTGW: Error received!

Echter komt het ook wel eens voor dat er wel gegevens worden opgehaald en dan ziet het er als volgt uit:

2017-11-02 15:53:42.520 Error: OTGW: Error received!
2017-11-02 15:53:42.522 (OTGW) Temp (Control Setpoint)
2017-11-02 15:53:42.523 (OTGW) General/Percentage (Maximum Relative Modulation Level)
2017-11-02 15:53:42.527 (OTGW) Thermostat (Room Setpoint)
2017-11-02 15:53:42.528 (OTGW) General/Percentage (Relative modulation level)
2017-11-02 15:53:42.532 (OTGW) Temp (Kamer temperatuur)
2017-11-02 15:53:42.534 (OTGW) Temp (Boiler Water Temperature)
2017-11-02 15:53:42.535 (OTGW) Temp (DHW Temperature)
2017-11-02 15:53:42.536 (OTGW) Temp (Outside Temperature)
2017-11-02 15:53:42.538 (OTGW) Temp (Return Water Temperature)
2017-11-02 15:53:42.539 (OTGW) Thermostat (DHW Setpoint)
2017-11-02 15:53:42.540 (OTGW) Thermostat (Max_CH Water Setpoint)

Weet iemand hoe ik kan achterhalen wat de error veroorzaakt?

Ik heb otgw al gereset. Dit zijn de instellingen op de wemos module.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5msYI0f.png

[edit]
Als ik de code van domoticz bekijk komt de foutmelding doordat er de waarde SE wordt ontvangen. Volgens mij staat dat voor Syntax Error. Moet nu alleen gaan uitzoeken waardoor de Syntax error komt.

[edit2]
Oplossing gevonden!!! Blijkbaar stuurt ESPEasy elke 30 seconde een commando over de serial bus met de status en uptime. Dit kun je uitzetten in de advanced settings door de waarde van 2 in een 0 te veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kENgSN1.png

[ Voor 21% gewijzigd door Vulpecula op 03-11-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09
Chrisiesmit93 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:11:
Is hier iemand die mij ook kan voorzien van een goed werkende PIC (tegen kleine vergoeding), ik heb zelf een PIC programmer (K150 zo snel uit mijn hoofd), maar omdat ik niet zo in dit vak zit, krijg ik hem niet goed geflashed :'(
Iemand die mij kan helpen hiermee? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Zou graag de roomtemperature van mijn isense willen beïnvloeden (MsgID=24). Als dat zou kunnen dan zou de isense overal in huis kunnen liggen om daar zijn ding te doen. Heb al vanalles bekeken en bedacht, maar kan niet echt een goede oplossing vinden om een goed modulerende thermostaat met setpoint override mogelijkheden op een andere locatie te krijgen dan waar de ruimtetemperatuur gemeten moet worden.
Als de OTGW het mogelijk zou maken de thermostaat te tricken met zijn temperatuurmeting (net zoals de buitentemperatuur dus) dan zou dat hele probleem opgelost zijn.
Maar volgens mij is een write naar MsgID 24 niet mogelijk als ik de serial commands zo bekijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 15:07
Chrisiesmit93 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:47:
[...]

Iemand die mij kan helpen hiermee? :o
Ik heb mijn geprogrammeerde PIC bij edrelais besteld. Hij werkt perfect. Misschien hem ff een PM sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vulpecula op 05-11-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 06-05 15:06
UltraSub schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:15:
Zou graag de roomtemperature van mijn isense willen beïnvloeden (MsgID=24). Als dat zou kunnen dan zou de isense overal in huis kunnen liggen om daar zijn ding te doen. Heb al vanalles bekeken en bedacht, maar kan niet echt een goede oplossing vinden om een goed modulerende thermostaat met setpoint override mogelijkheden op een andere locatie te krijgen dan waar de ruimtetemperatuur gemeten moet worden.
Als de OTGW het mogelijk zou maken de thermostaat te tricken met zijn temperatuurmeting (net zoals de buitentemperatuur dus) dan zou dat hele probleem opgelost zijn.
Maar volgens mij is een write naar MsgID 24 niet mogelijk als ik de serial commands zo bekijk?
Ik zou niet weten waarom er in een thermostaat zou voorzien worden om de temperatuur extern te gaan inladen, dat zal dus in geen enkele thermostaat zitten. Ik zie er ook geen nut van in, als je zoneregeling wil kan je beter zoneregeling plaatsen.

Out-of-the box denkend zou je wel softwarematig kunnen prutsen: meet met een extra temperatuursensor in de andere ruimte, en ga dan op basis van het verschil tussen die gemeten waarde en wenswaarde de gewenste temperatuur in de thermostaat even ver van de gemeten temperatuur bij de thermostaat aanpassen. Door dit steeds mee te laten lopen, zal je vergelijkbaar gedrag krijgen als de themostaat zelf verplaatsen.

Maar ik blijf me afvragen wat het nut hiervan is, denk dat met een goeie probleemomschrijving je tot veel betere oplossingen komt dan de thermostaat van de vloer te rukken en met draad en al met je mee te slepen 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
naftebakje schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:14:
[...]
Ik zou niet weten waarom er in een thermostaat zou voorzien worden om de temperatuur extern te gaan inladen, dat zal dus in geen enkele thermostaat zitten. Ik zie er ook geen nut van in, als je zoneregeling wil kan je beter zoneregeling plaatsen.
Ik wil geen zone regeling. Ik wil af van de thermostaat tegen mijn muur in de woonkamer.
Out-of-the box denkend zou je wel softwarematig kunnen prutsen: meet met een extra temperatuursensor in de andere ruimte, en ga dan op basis van het verschil tussen die gemeten waarde en wenswaarde de gewenste temperatuur in de thermostaat even ver van de gemeten temperatuur bij de thermostaat aanpassen. Door dit steeds mee te laten lopen, zal je vergelijkbaar gedrag krijgen als de themostaat zelf verplaatsen.
Hmm.. dat is eigenlijk best te doen. Ga ik eens over denken.
Maar ik blijf me afvragen wat het nut hiervan is, denk dat met een goeie probleemomschrijving je tot veel betere oplossingen komt dan de thermostaat van de vloer te rukken en met draad en al met je mee te slepen 8)7
Zie boven. Thermostaat gewoon 30 cm draad naar de cv-ketel en klaar. Plek waar de thermostaat nu hangt is dan klaar om een mooie touch screen met home control panel te ontvangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Aah, dus met "overal in huis" wil je zeggen "op een handige plek uit het zicht". Dan zou dit moeten werken, maar je neemt wel een risico (gewone OTGW: software loopt vast is geen probleem, thermostaat blijft werken. In jou situatie; software loopt vast, als ie toen net warmtevraag had kom je in een sauna thuis).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik wil een ethernet aansluiting maken op mijn OTGW. Moet lukken met de info in dit topic Maar als ik toch aan het knutselen ben wil ik graag een oranje LED gebruiken voor flameOn en een groene voor TX/RX.

Ik ben alleen een totale noob op dit gebied en heb dus geen idee welke LEDjes ik het beste kan pakken en welke weerstandjes. Ook met de info op de OTGWs-site kom ik niet veel verder. Wat hebben jullie gebruikt?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Voorschakelweerstand voor LEDje berekenen is niet zo moeilijk (wet van Ohm):
- Ledstroom bepalen: standaard LED's zijn 20mA max, maar verschil met 10mA is niet zo groot: neem 15mA voor je berekening.
- Spanningsval over de LED: vind je in de datasheet, is doorgaans ~1.2V voor groen, oranje en rood, blauw en wit zit je op ~3.2V.

Dan berekenen: Weerstand in Ohms = (voedingsspanning - spanningsval LED) / stroom door led
Dus bij 5V voeding en oranje/groene LED kom je op (5V - 1.2V)/15mA = 253.333333 Ohm

Je weerstandswaarde mag je afronden naar een bestaande waarde, doordat ik op 15mA bereken mag de stroom gerust wat hoger of lager zijn, dus rond je gewoon af naar dichtsbijzijnde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:11
(misschien meer een Domoticz gerelateerde vraag, maar wellicht weet iemand in dit topic het antwoord)

Kan ik in Domoticz de waarde voor de kamertemperatuur regelen met een Blockly script? Dus bijvoorbeeld:
If: iemand thuis = off
Then: set "room setpoint actual = 21"

Ik krijg een error als ik dit probeer. Is er een bepaalde manier waarmee dit kan?

Edit: Antwoord zelf al gevonden :)

IPADRES:PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=XXX&nvalue=0&svalue=YY

Waar XXX het idx nummer van de temp setpoint schakelaar is en YY het setpoint

[ Voor 21% gewijzigd door Blackouts op 11-11-2017 10:56 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
naftebakje schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:05:
Aah, dus met "overal in huis" wil je zeggen "op een handige plek uit het zicht". Dan zou dit moeten werken, maar je neemt wel een risico (gewone OTGW: software loopt vast is geen probleem, thermostaat blijft werken. In jou situatie; software loopt vast, als ie toen net warmtevraag had kom je in een sauna thuis).
Correct. Ben ik me van bewust. In de huidige situatie waar ik alleen het setpoint (tijdelijk, tot volgende programma) override loop je dat risico niet. Als je de thermostaat op zolder legt waar het in de winter een stuk koeler is wel. Living on the edge. :)
Maar ik blijf zoeken naar een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Kan je de thermostaat ergens wegwerken, waarbij je de temperatuursensor maar een beperkte afstand moet verlengen om in de woonkamer uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 06-05 14:34
Ik heb toch nog wat rare issues. Zo komt het af en toe voor dat de instellingen die ik via MQTT push niet aankomen bij de thermostaat. Ik heb een ESP8266 aan de OTGW hangen, en daarop esp-link geinstalleerd. Als ik daarin hard de commando's (bijvoorbeeld TT=21 of TC=21) opgeef, komen ze ook niet aan. Reset ik daarna de OTGW, zonder dat de ESP uit gaat, dan werkt het opeens weer.

Powercyclen helpt niet, ik moet echt een reset uitvoeren. Misschien start de ESP te langzaam op, of juist de OTGW? Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Het resetten is op zich nog niet eens zo erg, maar meer dat ik dus afgelopen nacht het huis voor niks op 21 graden heb gehouden. Ik vond het al zo warm :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
endness schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 23:38:
Ik heb toch nog wat rare issues. Zo komt het af en toe voor dat de instellingen die ik via MQTT push niet aankomen bij de thermostaat. Ik heb een ESP8266 aan de OTGW hangen, en daarop esp-link geinstalleerd. Als ik daarin hard de commando's (bijvoorbeeld TT=21 of TC=21) opgeef, komen ze ook niet aan. Reset ik daarna de OTGW, zonder dat de ESP uit gaat, dan werkt het opeens weer.

Powercyclen helpt niet, ik moet echt een reset uitvoeren. Misschien start de ESP te langzaam op, of juist de OTGW? Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Het resetten is op zich nog niet eens zo erg, maar meer dat ik dus afgelopen nacht het huis voor niks op 21 graden heb gehouden. Ik vond het al zo warm :+.
Klopt. Kijk eens naar cyberde in "[OTGW] OpenTherm gateway" daar had ik het probleem ook. Je moet ff de reset pin van de otgw aan je esp hangen en in esp-link zeggen dat ie een reset uitvoert na het starten.
Doe je dat niet dan krijg je die issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Afgelopen weekend even met Eagle bezig geweest om een aangepaste print vorm te geven, met tot op heden dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://s25.postimg.org/seolbzulb/otgw.jpg

- Rekening gehouden met het originele formaat t.b.v. de behuizing.
- De trafo verwijdert en een 24vdc aansluiting gemaakt. Hierdoor dus geen netspanning meer op de print/in de behuizing.
- Alle aansluitingen naar één zijde.
- De max232 verwijdert en een 4 pin header voor seriele communicatie gemaakt. Dit ter hoogte van een vrij stukje print zodat evt een esp8622 op de print geplaatst kan worden, inclusief 5v en GND.
- 4x 5mm leds met weerstanden op de print gemaakt aan de voorzijde. Tevens deze LA t/m LD genoemd, zo heten ze in de software ook.
- De component nummering is origineel gebleven.
- De waarden van R13 t/m R16 hangen af van de gebruikte led's (ongeveer; oranje: 330ohm, groen: 470ohm, rood 680ohm, maar dat is proberen)

Iemand tips, op- en aanmerkingen, aanvullingen of verbeterpunten?

Ik twijfel om de GPIO weg te halen en eventueel de pennen van de resetknop naar de voor- of achterzijde te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Schakelende voeding voor de +5V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Bedoel je hiermee de Recom DC-DC converter, of andere schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

ORi

Magician

Hoe weet ik of mijn ketel (Atag Eco A285EC) en thermostaat (Atag BrainZ RSC OT v3.0) compatibel zijn met dit device voor ik de investering doe?

Ik heb reeds met een RS485 USB connector geprobeerd, maar zie geen data op de lijn daarmee.

ORi wiehowaaaaa :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Edrelais schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:38:
Bedoel je hiermee de Recom DC-DC converter, of andere schakeling?
Maakt niet uit, als je lineair uit 24V 5V maakt gooi je 80% van de energie weg als warmte (wordt dus loeiheet), met een willekeurige schakelende voeding reduceer je dit verlies gemakkelijk naar 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik begin mijn OTGW sinds mijn verhuizing (3wkn geleden) niet meer te vertrouwen. Laatst bleek de verwarming midden in de nacht in ene aangegaan te zijn (vreemd genoeg niet via opentherm, want dan moet mijn thermostaat een speciaal tekentje geven).

9 v/d 10 keer als ik een temperatuur instel (via mqtt, of via tc/tt en telnet) rond de OTGW het naar beneden af. Dus stel ik stuur TC=18.5 (of TC=18.50) dan zie je netjes in de log 18.50 binnen komen, maar mijn thermostaat gaat naar 18.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HshRjaTf2dxIg1aMN3mWXnmM/full.png
Vandaag ben ik al een paar uur aan het stoeien en het lijkt erop dat de thermostaat terug springt naar de ingestelde temperatuur op de thermostaat zelf. Deze was de hele nacht 15, maar als ik via mqtt of via nc (echo 'TC=18.50' | nc grafana 7686) naar mijn otgw stuur, springt deze na een korte periode weer terug naar de 15 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zv8PgMQ8OMwfY80Jn5b3fbas/full.png

Mijn thermostaat geeft met icoon (dakje met een H) aan dat het via OT is aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3dXyJm4XwOQUe6CL93PWsf8X/thumb.jpg
Maar na een tijdje staat deze gewoon weer op 15 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3cuFhyVWqS3bZu8pj4uJD7Wh/thumb.jpg
Ik heb net de thermostaat handmatig naar 18.5 gezet, en nu blijft deze zo te zien wel op deze temperatuur (en ook 18,5 ipv 18,0).

Ik heb wel veel error's in de log:
Error 01: 0
Error 02: 66
Error 03: 38852
Error 04: 10328

Hier de output van een paar minuten log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
12:55:00.030392  SC: 12:55/3
12:55:00.447043  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:01.359626  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:01.458771  BC0193400  Read-Ack    Boiler water temperature: 52.00
12:55:01.894641  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:01.995312  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:02.430321  T900E6400  Write-Data  Maximum relative modulation level: 100.00
12:55:02.529186  B700E0000  Unk-DataId  Maximum relative modulation level: 0.00
12:55:02.965458  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:03.064546  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:03.502970  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:03.600303  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:04.035423  T00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:55:04.946942  T00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:55:05.859261  T00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:55:05.958466  BC0050000  Read-Ack    Application-specific flags: 00000000 0
12:55:06.396655  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:06.496137  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:06.930314  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:07.029270  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:07.465180  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:07.564311  B40193300  Read-Ack    Boiler water temperature: 51.00
12:55:08.000187  T10383A00  Write-Data  DHW setpoint: 58.00
12:55:08.100080  BD0383A00  Write-Ack   DHW setpoint: 58.00
12:55:08.535601  T80395700  Read-Data   Max CH water setpoint: 87.00
12:55:09.465200  T80395700  Read-Data   Max CH water setpoint: 87.00
12:55:09.564289  B40395700  Read-Ack    Max CH water setpoint: 87.00
12:55:10.000052  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:10.101702  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:10.536968  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:10.635171  B40193300  Read-Ack    Boiler water temperature: 51.00
12:55:11.070931  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:11.180020  Error 03
12:55:11.982541  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:12.084172  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:12.517472  T00110000  Read-Data   Relative modulation level: 0.00
12:55:12.617445  BC0110000  Read-Ack    Relative modulation level: 0.00
12:55:13.053304  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:13.155117  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:13.588295  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:13.690024  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:14.121535  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:14.223296  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:14.659056  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:14.764587  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:15.195717  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:15.294936  B40193300  Read-Ack    Boiler water temperature: 51.00
12:55:15.733157  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:16.647180  T00120000  Read-Data   CH water pressure: 0.00
12:55:17.558307  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:17.660799  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:18.093861  T00120000  Read-Data   CH water pressure: 0.00
12:55:19.005541  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:19.107250  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:19.541297  T00120000  Read-Data   CH water pressure: 0.00
12:55:19.641439  BC0120219  Read-Ack    CH water pressure: 2.10
12:55:20.077461  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:20.987977  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:21.097937  Error 03
12:55:21.903142  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:21.999673  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:22.437006  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:22.540483  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:22.971292  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:23.082152  Error 03
12:55:23.882949  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:23.982121  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:24.436232  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:25.348733  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:26.259478  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:26.359551  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:26.795281  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:26.895290  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:27.331104  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:27.430173  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:27.868219  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:27.966602  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:28.401059  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:28.500288  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:28.939743  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:29.848470  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:30.760547  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:30.859194  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:31.295174  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:31.396018  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:31.830140  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:31.930101  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:32.366212  T801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:55:32.465083  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:55:32.900837  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:33.000909  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:33.435812  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:34.347442  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:35.259941  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:35.359159  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:35.794884  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:35.895704  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:36.329958  T001B0000  Read-Data   Outside temperature: 0.00
12:55:36.440694  BC01BE2FF  Read-Ack    Outside temperature: -29.00
12:55:36.441113  A401B0800  Read-Ack    Outside temperature: 8.00
12:55:36.867332  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:36.967589  BC00003E2  Read-Ack    Status: 00000011 11100010
12:55:37.400750  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:37.499980  BC00003E2  Read-Ack    Status: 00000011 11100010
12:55:37.936174  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:38.847301  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:39.779139  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:39.877863  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:40.313127  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:40.413119  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:40.848123  T801A0000  Read-Data   DHW temperature: 0.00
12:55:40.949585  BC01A2000  Read-Ack    DHW temperature: 32.00
12:55:41.383103  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:41.482975  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:41.918070  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:42.018795  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:42.453938  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:42.552961  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:42.988808  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:43.089625  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:43.523837  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:43.623706  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:44.058850  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:44.158793  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:44.605468  T00090000  Read-Data   Remote override room setpoint: 0.00
12:55:44.605894  R00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:55:44.705409  BC0050000  Read-Ack    Application-specific flags: 00000000 0
12:55:44.705863  A40091280  Read-Ack    Remote override room setpoint: 18.50
12:55:45.125582  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:46.041309  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:46.952995  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:47.865432  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:47.986125  Error 04
12:55:47.986601  E40000202
12:55:48.776886  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:48.876951  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:49.317757  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:49.413565  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:49.847725  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:49.948203  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:50.394476  T90101280  Write-Data  Room setpoint: 18.50
12:55:50.394911  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:55:50.494369  B401C3000  Read-Ack    Return water temperature: 48.00
12:55:50.494805  A50101280  Write-Ack   Room setpoint: 18.50
12:55:50.930102  T80640000  Read-Data   Remote override function: 00000000
12:55:50.930410  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:55:51.830218  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:51.930081  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:52.376856  T80640000  Read-Data   Remote override function: 00000000
12:55:52.377277  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:55:52.476842  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:55:52.477275  A40640303  Read-Ack    Remote override function: 00000011
12:55:52.900859  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:53.812500  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:55:53.913332  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:55:54.376829  T90181228  Write-Data  Room temperature: 18.16
12:55:54.377245  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:55:54.487516  Error 04
12:55:54.487952  EC01C6F00
12:55:55.277611  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:55.388278  Error 03
12:55:56.187570  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:55:56.288395  BC0193200  Read-Ack    Boiler water temperature: 50.00
12:55:56.736796  T90181228  Write-Data  Room temperature: 18.16
12:55:56.737243  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:55:56.839368  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:55:56.839813  AF0181228  Unk-DataId  Room temperature: 18.16
12:55:57.263374  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:57.359634  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:57.795696  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:57.895857  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:55:58.330843  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:55:59.242533  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:00.000437  Command: SC=12:56/3
12:56:00.029912  SC: 12:56/3
12:56:00.152572  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:00.252373  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:00.689916  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:00.789886  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:01.226413  T900E6400  Write-Data  Maximum relative modulation level: 100.00
12:56:01.327890  B700E0000  Unk-DataId  Maximum relative modulation level: 0.00
12:56:01.760130  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:01.859939  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:02.295744  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:02.394839  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:02.830599  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:03.743036  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:04.652228  T00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:56:04.751301  BC0050000  Read-Ack    Application-specific flags: 00000000 0
12:56:05.189687  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:05.290307  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:05.730916  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:05.828000  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:06.266354  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:06.365440  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:06.801944  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:06.904904  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:07.337967  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:08.249718  T10383A00  Write-Data  DHW setpoint: 58.00
12:56:09.157869  T10383A00  Write-Data  DHW setpoint: 58.00
12:56:09.257926  BD0383A00  Write-Ack   DHW setpoint: 58.00
12:56:09.712840  T80395700  Read-Data   Max CH water setpoint: 87.00
12:56:09.813678  B40395700  Read-Ack    Max CH water setpoint: 87.00
12:56:10.250257  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:10.349412  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:10.783632  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:10.884594  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:11.318663  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:11.420823  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:11.853556  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:12.765333  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:12.865159  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:13.301041  T00110000  Read-Data   Relative modulation level: 0.00
12:56:13.401030  BC0110000  Read-Ack    Relative modulation level: 0.00
12:56:13.838007  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:14.750516  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:14.861960  Error 03
12:56:15.664204  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:15.773405  Error 03
12:56:16.575955  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:16.687656  Error 03
12:56:17.488397  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:17.589206  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:18.023382  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:18.123348  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:18.559675  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:18.658447  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:19.094225  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:19.193263  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:19.626104  T00120000  Read-Data   CH water pressure: 0.00
12:56:20.549776  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:21.453379  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:21.552468  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:21.988198  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:22.089011  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:22.524597  T00120000  Read-Data   CH water pressure: 0.00
12:56:22.624050  BC0120219  Read-Ack    CH water pressure: 2.10
12:56:23.059084  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:23.158972  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:23.594064  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:23.694016  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:24.125756  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:25.058152  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:25.158158  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:25.593848  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:25.694798  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:26.126023  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:26.224682  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:26.665031  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:26.763044  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:27.199654  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:27.298916  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:27.750460  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:28.663706  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:28.764610  B4000FF02  Read-Ack    Status: 11111111 00000010
12:56:29.203836  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:29.303861  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:29.750722  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:30.663615  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:30.774646  Error 03
12:56:31.576235  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:31.685358  Error 03
12:56:32.487783  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:32.588623  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:33.023738  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:33.122796  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:33.558643  T801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:56:33.657833  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:56:34.095788  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:34.193552  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:34.627035  T001B0000  Read-Data   Outside temperature: 0.00
12:56:35.541032  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:36.452667  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:36.553353  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:36.988556  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:37.089306  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:37.523456  T001B0000  Read-Data   Outside temperature: 0.00
12:56:37.635762  BC01BE2FF  Read-Ack    Outside temperature: -29.00
12:56:37.636330  A401B0800  Read-Ack    Outside temperature: 8.00
12:56:38.059397  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:38.165039  BC00003E2  Read-Ack    Status: 00000011 11100010
12:56:38.593468  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:38.693324  BC00003E2  Read-Ack    Status: 00000011 11100010
12:56:39.125381  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:40.058334  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:40.157527  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:40.594096  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:40.694970  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:41.127504  T801A0000  Read-Data   DHW temperature: 0.00
12:56:41.226639  B401A2100  Read-Ack    DHW temperature: 33.00
12:56:41.664184  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:42.575811  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:42.675784  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:43.107574  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:43.206641  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:44.023340  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:44.122410  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:44.559017  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:44.661429  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:45.094033  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:45.194033  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:45.636441  T00090000  Read-Data   Remote override room setpoint: 0.00
12:56:45.636872  R00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:56:45.737445  BC0050000  Read-Ack    Application-specific flags: 00000000 0
12:56:45.737805  A40091280  Read-Ack    Remote override room setpoint: 18.50
12:56:46.175670  T80640000  Read-Data   Remote override function: 00000000
12:56:46.176096  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:56:46.275664  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:56:46.276108  A40640303  Read-Ack    Remote override function: 00000011
12:56:46.701480  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:46.803294  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:47.250088  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:48.158066  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:48.258152  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:48.695473  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:48.796919  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:49.234707  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:49.334599  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:49.771320  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:49.872981  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:50.323479  T90101280  Write-Data  Room setpoint: 18.50
12:56:50.323911  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:56:50.417959  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:56:50.418399  A50101280  Write-Ack   Room setpoint: 18.50
12:56:50.842070  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:51.754117  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:51.855237  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:52.289531  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:52.390347  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:52.824652  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:52.924753  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:53.359577  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:53.459555  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:53.894591  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:53.994510  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:56:54.458746  T90181228  Write-Data  Room temperature: 18.16
12:56:54.459213  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:56:55.359590  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:56:55.458650  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:56:55.907418  T90181228  Write-Data  Room temperature: 18.16
12:56:55.907780  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:56:56.006927  BC01C2F00  Read-Ack    Return water temperature: 47.00
12:56:56.007350  AF0181228  Unk-DataId  Room temperature: 18.16
12:56:56.430288  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:56.531434  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:56.965359  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:57.064439  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:57.501348  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:57.600238  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:56:58.035984  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:56:58.946832  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:59.859332  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:56:59.958917  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:00.000908  Command: SC=12:57/3
12:57:00.033437  SC: 12:57/3
12:57:00.394225  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:00.495045  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:57:00.930050  T900E6400  Write-Data  Maximum relative modulation level: 100.00
12:57:01.029613  B700E0000  Unk-DataId  Maximum relative modulation level: 0.00
12:57:01.467240  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:01.565038  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:02.000039  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:02.099212  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:02.535867  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:03.447468  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:04.359141  T00050000  Read-Data   Application-specific flags: 00000000 0
12:57:04.458374  BC0050000  Read-Ack    Application-specific flags: 00000000 0
12:57:04.894966  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:04.995167  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:05.430453  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:05.529667  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:57:05.964942  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:06.064889  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:06.501546  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:06.600795  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:07.034924  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:07.947454  T10383A00  Write-Data  DHW setpoint: 58.00
12:57:08.859047  T10383A00  Write-Data  DHW setpoint: 58.00
12:57:08.958960  BD0383A00  Write-Ack   DHW setpoint: 58.00
12:57:09.412218  T80395700  Read-Data   Max CH water setpoint: 87.00
12:57:09.511999  B40395700  Read-Ack    Max CH water setpoint: 87.00
12:57:09.947316  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:10.049585  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:10.482117  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:10.582884  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:11.018146  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:11.117337  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:57:11.553102  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:12.465012  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:12.575612  Error 03
12:57:13.376271  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:13.476195  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:13.912135  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:14.012993  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:14.447080  T00110000  Read-Data   Relative modulation level: 0.00
12:57:14.567875  Error 04
12:57:14.568421  EC0110800
12:57:15.358763  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:15.468731  Error 03
12:57:16.271248  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:16.380300  Error 03
12:57:17.181187  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:17.291163  Error 03
12:57:18.093612  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:18.194417  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:18.625334  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:18.724398  BC0193100  Read-Ack    Boiler water temperature: 49.00
12:57:19.162327  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:19.262004  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:19.699411  T00110000  Read-Data   Relative modulation level: 0.00
12:57:19.798423  BC0110000  Read-Ack    Relative modulation level: 0.00
12:57:20.249249  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:21.157642  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:21.258516  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:21.695130  T00120000  Read-Data   CH water pressure: 0.00
12:57:21.796747  BC0120219  Read-Ack    CH water pressure: 2.10
12:57:22.238047  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:22.333376  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:22.771695  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:22.871769  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:23.306953  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:23.408419  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:23.841766  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:24.770826  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:24.871228  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:25.308633  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:25.407719  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:25.842537  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:25.941654  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:26.377440  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:26.487513  Error 03
12:57:27.289124  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:27.388570  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:27.825361  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:27.924120  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:28.360192  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:28.459886  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:28.898240  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:28.995683  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:29.429787  T801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:57:29.529954  B401C2E00  Read-Ack    Return water temperature: 46.00
12:57:29.964930  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:30.064754  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:30.500628  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:30.601187  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:31.035599  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:31.947287  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:32.858855  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:32.958911  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:33.394627  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:33.495463  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:33.929616  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:34.030506  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:34.464625  T001B0000  Read-Data   Outside temperature: 0.00
12:57:34.575420  BC01BE2FF  Read-Ack    Outside temperature: -29.00
12:57:34.575844  A401B0800  Read-Ack    Outside temperature: 8.00
12:57:35.001729  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:35.099667  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:35.536297  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:36.447187  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:37.358726  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:37.458706  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:37.894608  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:37.995228  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:38.430489  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:38.529563  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:38.964619  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:39.064731  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:39.518035  T801A0000  Read-Data   DHW temperature: 0.00
12:57:39.617169  B401A2100  Read-Ack    DHW temperature: 33.00
12:57:40.054552  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:40.158551  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:40.588621  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:40.689421  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:41.121074  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:41.221126  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:41.658591  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:41.758210  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:42.196036  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:42.295124  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:42.732631  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:43.646921  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:44.558488  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:44.658540  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:45.093557  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:45.194183  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:45.636707  T00090000  Read-Data   Remote override room setpoint: 0.00
12:57:45.637103  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:57:45.736841  B401C2D00  Read-Ack    Return water temperature: 45.00
12:57:45.737260  A40091280  Read-Ack    Remote override room setpoint: 18.50
12:57:46.174348  T80640000  Read-Data   Remote override function: 00000000
12:57:46.174719  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:57:46.273451  B401C2D00  Read-Ack    Return water temperature: 45.00
12:57:46.273873  A40640303  Read-Ack    Remote override function: 00000011
12:57:46.699273  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:46.800288  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:47.250139  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:48.164046  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:48.264029  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:48.701499  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:48.803841  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:49.249060  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:49.349083  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:49.783332  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:49.882249  B40193000  Read-Ack    Boiler water temperature: 48.00
12:57:50.330041  T90101280  Write-Data  Room setpoint: 18.50
12:57:50.330464  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:57:50.431632  B401C2D00  Read-Ack    Return water temperature: 45.00
12:57:50.432044  A50101280  Write-Ack   Room setpoint: 18.50
12:57:50.854171  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:50.954251  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:51.389028  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:51.489762  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:51.923967  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:52.023586  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:52.459123  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:52.560536  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:52.994941  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:53.093912  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:53.529804  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:54.458998  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:54.558181  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:54.993992  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
12:57:55.094755  BC0192F00  Read-Ack    Boiler water temperature: 47.00
12:57:55.540628  T90181228  Write-Data  Room temperature: 18.16
12:57:55.541032  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
12:57:55.640679  B401C2D00  Read-Ack    Return water temperature: 45.00
12:57:55.641112  AF0181228  Unk-DataId  Room temperature: 18.16
12:57:56.064785  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:56.164709  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:56.599945  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:56.699729  B40000302  Read-Ack    Status: 00000011 00000010
12:57:57.131301  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:58.047089  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
12:57:58.958770  T90012F00  Write-Data  Control setpoint: 47.00
12:57:59.059723  B50012F00  Write-Ack   Control setpoint: 47.00
12:57:59.494616  T900E6400  Write-Data  Maximum relative modulation level: 100.00
12:57:59.594491  B700E0000  Unk-DataId  Maximum relative modulation level: 0.00
12:58:00.000334  Command: SC=12:58/3
12:58:00.041184  SC: 12:58/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:31

hneel

denkt er het zijne van

Bij mij loopt de verbinding van OTGW naar domoticz via een oude Raspberry PI met daarop ser2net. Dit is de laatste tijd niet zo stabiel meer. Elke keer loopt het na een paar weken vast. Of het nou de software is, de PI zelf of het kaartje? Kom er maar eens achter... Ik denk dat ik ook maar eens naar zo'n ESP moet kijken. De ontwikkelingen hebben de afgelopen paar jaar niet stil gestaan, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
naftebakje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:04:
[...]
Maakt niet uit, als je lineair uit 24V 5V maakt gooi je 80% van de energie weg als warmte (wordt dus loeiheet), met een willekeurige schakelende voeding reduceer je dit verlies gemakkelijk naar 15%.
Inderdaad een standaard 7805 gooit het overschot als warmte weg. De Recom DC-DC is al veel efficienter (82% bij full load volgens opgave fabrikant, dus 18% verlies).

Nu ben ik niet heel erg bekend met schakelende voedingen, maar hier heb je toch een wisselspanning voor nodig, welke in frequentie (en spanning?) omhoog getransformeerd wordt, waarna er een mooie dc spanning van gemaakt wordt. Het is nu net de bedoeling hoge spanningen uit het kastje te weren, zoals al meerdere gedaan hebben.
Tevens schijnen er nogal wat stoorsignalen/harmonischen te ontstaan welke ook weer weggefilterd moeten worden.

Misschien dat er een eenvoudig schema o.i.d. voor is, maar het lijkt me voor een relatieve simpele print als de OTGW wat overkill. Of iemand moet met een leuk schemaatje en voordelen komen :)

Intussen heb ik het schema aangepast met de Recom DC-DC erin, en op de print de plek iets verschoven zodat er voldoende ruimte rondom heen is.

Hopelijk gaat dit niet te veel off-topic; het gaat tenslotte over de voeding van de OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:31

hneel

denkt er het zijne van

Trafo's en 7805'jes zijn toch wel techniek uit de vorige eeuw. Waarom niet zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:17
@iMars ik heb het zelfde als jou. Een honeywell modulation touch kun je via de otgw alleen per hele graden istellen gebruik je een halve graad dan springt hij terug naar zn oorspronkelijke temperatuur. Dit staat als het goed is ook op de otgw website.

Een andere vraag. Ik log mijn otgw naar grafana en de beschrijving van bijmij hiervoor gevolgd nu heb ik mooi het stookgedrag van mijn ketel in beeld maar wil graag nog mijn delta t in en grafiekje hebben. Weet iemand hoe ik dit doe? Ik heb al gegoogled hoe ik 2 waardes van elkaar af kan trekken maar kom er toch niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

alexswart schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:45:
@iMars ik heb het zelfde als jou. Een honeywell modulation touch kun je via de otgw alleen per hele graden istellen gebruik je een halve graad dan springt hij terug naar zn oorspronkelijke temperatuur. Dit staat als het goed is ook op de otgw website.

Een andere vraag. Ik log mijn otgw naar grafana en de beschrijving van bijmij hiervoor gevolgd nu heb ik mooi het stookgedrag van mijn ketel in beeld maar wil graag nog mijn delta t in en grafiekje hebben. Weet iemand hoe ik dit doe? Ik heb al gegoogled hoe ik 2 waardes van elkaar af kan trekken maar kom er toch niet uit.
Dat is wel goed om te weten... Kennelijk is me dat in mijn vorige huis (zelfde thermostaat, andere ketel) nooit opgevallen. In mijn nieuwe woning loop ik me "kapot te irriteren" omdat het lijkt alsof alles niet meer goed functioneert... Ik heb nu mijn virtuele thermostaat in HomeAssistant aangepast van 15~22 graden in stappen van 1 (ipv 0,5). Kijken of het nu beter gaat werken. d:)b

• naftebakje
Edrelais schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:23:
[...]Inderdaad een standaard 7805 gooit het overschot als warmte weg. De Recom DC-DC is al veel efficienter (82% bij full load volgens opgave fabrikant, dus 18% verlies).

Nu ben ik niet heel erg bekend met schakelende voedingen, maar hier heb je toch een wisselspanning voor nodig, welke in frequentie (en spanning?) omhoog getransformeerd wordt, waarna er een mooie dc spanning van gemaakt wordt. Het is nu net de bedoeling hoge spanningen uit het kastje te weren, zoals al meerdere gedaan hebben.
Tevens schijnen er nogal wat stoorsignalen/harmonischen te ontstaan welke ook weer weggefilterd moeten worden.

Misschien dat er een eenvoudig schema o.i.d. voor is, maar het lijkt me voor een relatieve simpele print als de OTGW wat overkill. Of iemand moet met een leuk schemaatje en voordelen komen :)

Intussen heb ik het schema aangepast met de Recom DC-DC erin, en op de print de plek iets verschoven zodat er voldoende ruimte rondom heen is.

Hopelijk gaat dit niet te veel off-topic; het gaat tenslotte over de voeding van de OTGW.
Die recom is een kant-en-klare schakelende voeding, perfect dus.
Je hebt geen wisselspanning nodig voor een schakelende voeding, die zal intern wel aangemaakt worden. Als je van hogere naar lagere spanning gaat, kan je de 24V voeding met een transistor steeds heel even doorgeven, en door een spoel laten lopen die het afvlakt; door een controller-IC wordt dit geregeld zodat de uitgang netjes 5V is, en de spoel en wat condensatoren zorgen ervoor dat de "rommel" uitgefilterd wordt.

Tegenwoordig worden de kant-en-klare blokjes op heel hoge frequenties (waardoor de spoel en condensator miniem kunnen zijn) gemaakt, en kan je er nauwelijks tegenop knutselen.

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik zie net dat ook hele graden kennelijk niet goed werkt. Ik had via mqtt (HomeAssistant) de verwarming op 14 gezet (14 of 15, maakt mij niet uit, maar was om te testen) en zie dat de temperatuur in de nacht terug is gesprongen naar 15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sZT2KIgEb4iU5qIZ1ptYmzPa/thumb.png

Edit: even naar de logging gekeken (pdfje gemaakt ipv 360 regels log te tonen ;) )
https://www.dropbox.com/s/yoiqli1f7sr7cup/OTGW_Log.pdf?dl=0

Daar zie ik de volgende dingen:
Meerdere "Outside temperature", maar dat zie ik eigenlijk vaker (geen idee waar ie dat vandaan haalt)
code:
8
9
10
04:27:37.399989  T001B0000  Read-Data   Outside temperature: 0.00
04:27:37.510847  BC01BE2FF  Read-Ack    Outside temperature: -29.00
04:27:37.511279  A401B0800  Read-Ack    Outside temperature: 8.00

Setpoint staat hier nog goed:
code:
35
04:27:45.615186  A40090E00  Read-Ack    Remote override room setpoint: 14.00

Setpoint staat hier nog goed:
code:
51
52
53
54
04:27:50.561984  T90100E00  Write-Data  Room setpoint: 14.00
04:27:50.562414  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
04:27:50.661971  BC01C1C00  Read-Ack    Return water temperature: 28.00
04:27:50.662397  A50100E00  Write-Ack   Room setpoint: 14.00

En dan gaat er kennelijk iets mis voor een ruime 15 minuten:
code:
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
04:29:00.000776  Command: SC=04:29/4
04:30:00.000909  Command: SC=04:30/4
04:31:00.001087  Command: SC=04:31/4
04:32:00.000526  Command: SC=04:32/4
04:33:00.000691  Command: SC=04:33/4
04:34:00.001107  Command: SC=04:34/4
04:35:00.000882  Command: SC=04:35/4
04:36:00.000900  Command: SC=04:36/4
04:37:00.000861  Command: SC=04:37/4
04:38:00.000543  Command: SC=04:38/4
04:39:00.000552  Command: SC=04:39/4
04:40:00.001121  Command: SC=04:40/4
04:41:00.001270  Command: SC=04:41/4
04:42:00.000661  Command: SC=04:42/4
04:43:00.000709  Command: SC=04:43/4
04:44:00.000726  Command: SC=04:44/4

Na de "storing" is de eerst volgende setpoint terug naar 15.00:
code:
339
340
341
04:45:49.183805  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
04:45:49.282717  BC01C1C00  Read-Ack    Return water temperature: 28.00
04:45:49.283152  AD0100F00  Write-Ack   Room setpoint: 15.00

Dit is trouwens anders dan de issue van de halve graden setpoint. Want daar blijft OTGW wel data uitspugen.

Even in de gaten houden maar . -O-

[ Voor 183% gewijzigd door iMars op 17-11-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Zoals eerder gepost heb ik vorig jaar een OTGW aangepast zodat deze met een ESP bordje met ESP-link erop via wifi verbonden is met Domoticz.

Ik kon deze na wat gerommel netjes toevoegen in Domoticz en hij werkt zoals verwacht: ik zie enkele "schakelaars" voor flame status, pomp status, etc en ik zie de temperatuur in Domoticz.

Wat echter met geen mogelijkheid lukt is de setpoint overriden. :(

-Ik heb een Isense van de goede versie.
-In het menu staat externe toegang aan.
-In het log van domoticz zie ik dat het berichtje verstuurd wordt

Maar het setpoint past dus niet aan..

Heb daarnaast ook geprobeerd op die webpagina te komen [ipadresOTGW]:8080, maar deze wil niet laden. Als ik een commando stuur naar [ipadresOTGW]:8080command?TT=[gewenstetemperatuuringraden] dan werkt dat ook niet.

Iemand enig idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Duci schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:11:
Zoals eerder gepost heb ik vorig jaar een OTGW aangepast zodat deze met een ESP bordje met ESP-link erop via wifi verbonden is met Domoticz.

Ik kon deze na wat gerommel netjes toevoegen in Domoticz en hij werkt zoals verwacht: ik zie enkele "schakelaars" voor flame status, pomp status, etc en ik zie de temperatuur in Domoticz.

Wat echter met geen mogelijkheid lukt is de setpoint overriden. :(

-Ik heb een Isense van de goede versie.
-In het menu staat externe toegang aan.
-In het log van domoticz zie ik dat het berichtje verstuurd wordt

Maar het setpoint past dus niet aan..

Heb daarnaast ook geprobeerd op die webpagina te komen [ipadresOTGW]:8080, maar deze wil niet laden. Als ik een commando stuur naar [ipadresOTGW]:8080command?TT=[gewenstetemperatuuringraden] dan werkt dat ook niet.

Iemand enig idee? :?
Draait de otmonitor wel? Als je op poort 8080 dat al niet kan bereiken, is het logisch dat niks werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Dikke kans dat ik daar overheen lees maar kan dat niet vinden op de otgw site.

Ik weet uit ervaring dat een halve graad bij mij (honeywell) niet gaat en vond dat in het verleden niet z'on probleem.

Nu mijn huis wat beter geïsoleerd is zou het wel fijn zijn als dat wel kon. Desnoods met een andere thermostaat.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb het volgende gedaan. Origineel is:
SQL:
1
SELECT mean("boilertemp") AS "Aanvoer", mean("returntemp") AS "Retour" FROM "raw"."otmonitor" WHERE $timeFilter GROUP BY time(15s) fill(previous)

Aangepast:
SQL:
1
SELECT mean("boilertemp") AS "Aanvoer", mean("returntemp") AS "Retour", (mean("boilertemp") - mean("returntemp")) as "Delta" FROM "raw"."otmonitor" WHERE $timeFilter GROUP BY time(15s) fill(previous)

Alleen delta:
SQL:
1
SELECT (mean("boilertemp") - mean("returntemp")) as "Delta" FROM "raw"."otmonitor" WHERE $timeFilter GROUP BY time(15s) fill(previous)

Dus: (mean("boilertemp") - mean("returntemp")) as "Delta"

edit:
Mijn delta van de laatste uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OFiutFDi9lLpzT9vi3LtSots/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 17-11-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
iMars schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:27:
[...]

Draait de otmonitor wel? Als je op poort 8080 dat al niet kan bereiken, is het logisch dat niks werkt ;)
Domme vraag:

hoe check ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Duci schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:58:
[...]

Domme vraag:

hoe check ik dat?
Correctie, volgens mij hoeft dat niet, en domme vragen zijn er niet ;)

Ik had otmonitor geïnstalleerd op dezelfde device waar Domoticz op staat (eerst RPi, daarna VM). Otmonitor was geconfigureerd dat het via de ESP-link verbonden was met de OTGW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/khy83DkKCmwPvDlF7Uwc1KWb/full.png
In otmonitor had ik remote access aan staan. In Domoticz gaf ik dan aan dat de OTGW op localhost port 7686 draait (Onder connections stond dan het ip van Domoticz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sWgvsu7D519oX4y9L9TqbwqL/full.png
Nu maak ik geen gebruik meer van Domoticz, maar van Home Assistant en heb ik alles ingeregeld. Otmonitor draait nog steeds.

In Domoticz geeft je het ip van je esp-link op en poort 23 als je direct verbind (gebruik zonder otmonitor).

Maarrrrrrrr..... jij hebt het over OTGW commando's. En daarvoor heb je otmonitor nodig.
Bij jou is (gok ik, aanname) ipOTGW het adres van je ESP-LINK, en daar draait geen otmonitor op en werkt daarom niet. Als je dat wil gebruiken, installeer je otmonitor naast je Domoticz en configureer het zoals ik in eerste instantie melde met de afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03
Na lang twijfelen ook besloten om aan een OTGW project te beginnen. Na wat arduidno geprul en daar wat gesoldeerd te hebben (wat me altijd heeft tegen gehouden om hieraan te beginnen) ben ik er klaar voor!

Nu wil ik alle onderdelen bestellen maar de optocoupler is niet meer voorradig (8 weken)

Kan ik ook een ACPL-827-000BE gebruker ipv een ACPL-827-000E?
Ik heb gevonden dat tussen beide enkel de "Stroom-overgangssnelheid (min.)" en de "Stroomovergangverhouding (max.)" verschillen.

Na wat googlen over een optocoupler (ik snap nu half wat het ding doet) en "CTR" (waar het verschil volgens mij zit), ben ik er niet veel wijzer uit geworden.

Graag had ik dus geweten of ik de BE kan gebruiken (en natuurljik ook graag waarom wel of niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
Ik ben me langzaam aan 't inlezen om ook mn CV te tunen. Nu heb ik al een domoticz systeem draaien op een Raspi, dus ik zat te denken om eerst een OTGW te regelen zodat ik makkelijk de waardes van mn CV kan uitlezen.

Het gaat om de combi Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 en Chronotherm Vision Modulation (2007-2012)

Nu ben ik zelf niet bang voor een soldeerbout, en het aansluiten/solderen van een NodeMCU/WeMos (ivm wifi) is het probleem niet; maar zo'n complexe printplaat incl. materiaal regelen gaat me net even te ver. Ik lijk alleen nergens een pre-built OTGW te kunnen aanschaffen, overal zijn ze of (voor zeer lange tijd) uitverkocht of is men ermee gestopt om ze te verkopen.

Enig idee welke shop(s) ze nog verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

FailFr8er schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:53:
Ik ben me langzaam aan 't inlezen om ook mn CV te tunen. Nu heb ik al een domoticz systeem draaien op een Raspi, dus ik zat te denken om eerst een OTGW te regelen zodat ik makkelijk de waardes van mn CV kan uitlezen.

Het gaat om de combi Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 en Chronotherm Vision Modulation (2007-2012)

Nu ben ik zelf niet bang voor een soldeerbout, en het aansluiten/solderen van een NodeMCU/WeMos (ivm wifi) is het probleem niet; maar zo'n complexe printplaat incl. materiaal regelen gaat me net even te ver. Ik lijk alleen nergens een pre-built OTGW te kunnen aanschaffen, overal zijn ze of (voor zeer lange tijd) uitverkocht of is men ermee gestopt om ze te verkopen.

Enig idee welke shop(s) ze nog verkopen?
Niet dat je hem vandaag koopt en morgen in huis hebt maar heb er 1 van hun en soldeer kwaliteit is gewoon prima.

https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
iMars schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:20:
[...]

Correctie, volgens mij hoeft dat niet, en domme vragen zijn er niet ;)

Ik had otmonitor geïnstalleerd op dezelfde device waar Domoticz op staat (eerst RPi, daarna VM). Otmonitor was geconfigureerd dat het via de ESP-link verbonden was met de OTGW:
[afbeelding]
In otmonitor had ik remote access aan staan. In Domoticz gaf ik dan aan dat de OTGW op localhost port 7686 draait (Onder connections stond dan het ip van Domoticz):
[afbeelding]
Nu maak ik geen gebruik meer van Domoticz, maar van Home Assistant en heb ik alles ingeregeld. Otmonitor draait nog steeds.

In Domoticz geeft je het ip van je esp-link op en poort 23 als je direct verbind (gebruik zonder otmonitor).

Maarrrrrrrr..... jij hebt het over OTGW commando's. En daarvoor heb je otmonitor nodig.

[...]

Bij jou is (gok ik, aanname) ipOTGW het adres van je ESP-LINK, en daar draait geen otmonitor op en werkt daarom niet. Als je dat wil gebruiken, installeer je otmonitor naast je Domoticz en configureer het zoals ik in eerste instantie melde met de afbeeldingen.
Ik denk dat je gelijk hebt! Op die ESP draait nu inderdaad de webserver van de ESP-LINK software.

Ga er van de week mee aan de slag. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Wil de OTGW integreren in mij home-assistant configuratie. Heeft iemand dit al aan de gang op Home-assistant met de geintegreerde MQTT broker en otmonitor? Ben vanavond aan het testen geweest op mij windows PC, die ik voor de test gebruikt, voordat ik het doorzet naar m'n productie omgeving (raspberry pi)

Inhoud Config.yaml:

mqtt:

sensor:
- platform: mqtt
state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
name: "OTGW roomtemperature"
unit_of_measurement: '°C'

In home-assistant krijg ik nu de volgende fout melding

[32m2017-11-21 22:11:50 INFO (MainThread) [hbmqtt.broker] Listener 'default': 4 connections acquired[0m
[32m2017-11-21 22:11:50 INFO (MainThread) [hbmqtt.broker] Connection from 127.0.0.1:49307 on listener 'default'[0m
[33m2017-11-21 22:11:50 WARNING (MainThread) [hbmqtt.broker] [MQTT-3.1.0-1] (client @=127.0.0.1:49307): Can't read first packet an CONNECT: [MQTT-3.1.2-1] Incorrect protocol name: "MQIsdp"[0m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb vorige week bij Nodo een OTGW besteld en ontvangen. Ze hebben hem ook voor mij gesoldeerd. Ik had echter de aanname gedaan dat ik met een standaard 5v usbvoeding de OTGW wel kon aansluiten. De 24V voeding die nodig is kost bij Nodo dan nog eens €25 incl. verzenden.

Ik heb zelf alleen een netadapter die van 3-12V instelbaar is.

Op amazon staat deze: kfd trafo 24 V 5,5 2,1 mm oplader voor LED Strip strepen CCTV switch schakelvoeding transformator 24 Volt AC DC Adapter stekkeradapter EU Adapter 1 A – 24 watt
Mag dat ook?

Of bij bijvoorbeeld conrad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:08
Moet lukken als er juiste stekkers aan zitten.. OTGW slurpt hooguit enkele watts.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Ik heb vanochtend mijn OTGW aangepast naar een ingebouwde ethernet aansluiting en twee LEDS die verstellen wat ie doet.

Ik heb gebruik gemaakt van een USR-TCP232-T2. Daarnaast een groene LED die aangeeft als er OpenTherm communicatie is, en een oranje LED als de vlam van de ketel brand. Om hier tot te komen heb ik de aanpassingen gedaan zoals in de topicstart staat (voeding, en DC/DC ding). Ik ben best tevreden met het resultaat, zeker omdat dit de eerste keer was dat ik aan een printplaat zat te solderen ;)

Hieronder twee plaatjes van het resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eukkbszx7y9EOJE4n18wSfrR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GjwSNnsmMvSRoLPSg179uiDV/thumb.jpg

Hij is nu aangesloten, en alles lijkt te werken. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit met de USR-TCP232-T2. Deze moet volgens mij nog worden geconfigureerd. Hier staat een handleiding en veel tooltjes voor het module. Ik kan verbinding maken via een virtuele seriele port (over IP), maar ik kan niets aanpassen. En ook over IP kan ik verbinding maken. De module gaan standaard op 192.168.0.7 zitten achter port 8234. Maar echt verder komt ik nu niet..

Iemand die wat pointers kan geven?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 19:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Helaas gebruikt hij een ESP waar ik de ethernet module heb. Het specifieke stuk waar ik naar zoek onbreek dus :(

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 13 ... 36 Laatste