Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste
Acties:

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MrBarBarian kun je de otgw client laten connecten naar dat IP op die poort?
Gebruik je in je lokale netwerk wel de 192.168.0.x range? (Ziggo gebruikt standaard bijvoorbeeld 192.168.178.x, en dan kom je er dus niet bij).

Het is al weer even geleden dat ik het ingeregeld heb met diezelfde LAN module. Had @ThinkPad niet wat beschreven ergens (meen op het Domoticz forum)? Ik meen dat er een bepaalde setting gezet moest worden op de module om het goed te laten werken.

Edit: hier: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505
Edit2: sorry, ik zie dat je daar zelf al actief was :P

Edit3: mn eigen post gevonden, heb destijds ook erg zitten stoeien blijkbaar: CyBeRSPiN in "[OTGW] OpenTherm gateway"

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-11-2017 11:57 (58%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:46

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
@MrBarBarian @CyBeRSPiN Je moet de module op TCP Server zetten, veel meer heb ik volgens mij niet hoeven doen. Die chip omzeilen was alleen bij mijn model (USR-TCP232-T) nodig. Bij die -2 hoeft dat niet, omdat hij al TTL praat.

Heb mijn OTGW al een hele poos niet meer in gebruik (ik heb nu 3x DS18B20 op aanvoer/retour/tapwater aan een ESP8266 hangen om de boel te loggen, voldoet ook prima) dus kan het ook niet meer voor je nakijken.

Je kunt trouwens een zgn. 'loopback' test doen, door op de USR-TCP232 module RX en TX aan elkaar te knopen. Als je dan via telnet (of putty in modus 'raw') verbind en iets typt dan zou je het dubbel moeten zien: hallo wordt dan 'hhaalloo'.

P.S. leg in de binnenkant van je behuizing nog even een knoop in je 230V kabel. Je hebt nu geen trekontlasting. Als je te hard aan de kabel trekt dan kun je hem in theorie lostrekken en kortsluiting krijgen als de draden elkaar raken.

ThinkPad wijzigde deze reactie 27-11-2017 12:10 (35%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
Thanks voor de link @CyBeRSPiN. Probleem is alleen dat ik nu geen enkele config-optie zie. Ik heb alleen nog niet geprobeerd op een directe LAN-verbinding op te zetten (dus direct de module en laptop aan elkaar dmv een utp-kabel). Aangezien ik op een eenvoudig netwerk zit zonder vlans e.d. leek me dat geen probleem. Weet jij nog welke tool jij exact hebt gebruikt?

Voor mij is overigens ook nog onduidelijk op welke port OTGW straks bereikbaar is voor Domoticz. Port 23?

@ThinkPad Tijdens de foto's zat de doos nog niet aangsloten. Ik heb op alle uitgaande kabels tiewraps gedaan voor trekontlastig. Tnx voor het meedenken!

iRacing Profiel

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MrBarBarian Nee sorry, weet ik niet meer, heb de files niet meer bij de hand.
Heb destijds wel rechtstreeks aangesloten omdat mn netwerk submask niet aansloot en ik er dus sowieso niet bij had gekund.

OTGW kun je op elk gewenste poort draaien, draai zelf op poort 8000.

Edit: nee, het zat anders: CyBeRSPiN in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Heb een USB-TTL kabeltje gebruikt om em initieel te configureren.
(Dat is misschien ook wel de enige manier..)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-11-2017 14:10 (27%)

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:41
quote:
stuffer schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:57:
[...]

Dikke kans dat ik daar overheen lees maar kan dat niet vinden op de otgw site.

Ik weet uit ervaring dat een halve graad bij mij (honeywell) niet gaat en vond dat in het verleden niet z'on probleem.

Nu mijn huis wat beter geïsoleerd is zou het wel fijn zijn als dat wel kon. Desnoods met een andere thermostaat.
Iemand die mij kan wijzen waar dit staat? Want ik lees er blijkbaar nog steeds overheen.

Ik zou het het nl wel fijn vinden om een halve graad te kunnen verhogen/verlagen. In verband met een beter geïsoleerd huis. :)

Dus ik weet niet of dit in de matrix naar voren komt maar dat geeft me wel een beter bereik om te zoeken naar een goed modulerende thermostaat die ook in combinatie met de OTGW een halve graad kan schakelen.

En zijn er al meerdere thermostaten bekend die goed met de OTGW overweg kunnen buiten de matrix van de otgw website om

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** HiFiBerry Digi+ voor de RPi met case.**

• Meauses
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-01 10:28
Sinds kort ook een OTGW via Nodo-shop met een ESP erop. Dit werkend gekregen mbv ESP-link en kan de console benaderen van de OTGW. Nu heb ik alleen een vraag mbt het plaatsen.

Ik heb een Nest thermostaat en kan nergens ervaringen of informatie vinden hoe ik de OTGW er het beste tussen zet.
Zet ik deze tussen de Nest Heatlink en de ketel, of tussen de thermostaat en de Heatlink? Volgens mij is de eerste het meest logisch.

• cyberde
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
Meauses schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:23:
Sinds kort ook een OTGW via Nodo-shop met een ESP erop. Dit werkend gekregen mbv ESP-link en kan de console benaderen van de OTGW. Nu heb ik alleen een vraag mbt het plaatsen.

Ik heb een Nest thermostaat en kan nergens ervaringen of informatie vinden hoe ik de OTGW er het beste tussen zet.
Zet ik deze tussen de Nest Heatlink en de ketel, of tussen de thermostaat en de Heatlink? Volgens mij is de eerste het meest logisch.
Je moet OpenTherm kunnen spreken, dat doen Nefit ketels niet zonder de OpenTherm Converter. Dat betekent ook dat je je thermostaat zal moeten vervangen door eentje die OpenTherm spreekt.

bluewalk.net

• Edrelais
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 14:05
Uit het verhaal haal ik niet dat het een Nefit ketel is, maar wel een Nest thermostaat.
Even opgezocht wat de heatlink is, het lijkt me dat de Nest met eigen protocol communiceert met de heatlink, deze zet het om in OpenTherm.

Dus de otgw tussen de heatlink en de ketel.

• Meauses
quote:
Edrelais schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:26:
Uit het verhaal haal ik niet dat het een Nefit ketel is, maar wel een Nest thermostaat.
Even opgezocht wat de heatlink is, het lijkt me dat de Nest met eigen protocol communiceert met de heatlink, deze zet het om in OpenTherm.

Dus de otgw tussen de heatlink en de ketel.
Is het inderdaad ook niet ;) het is een Remeha avanta.
Thanks voor het meedenken, leek mij ook de beste plek.

• PSmulders
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09-03-2018
Ook ik heb een OTGW van Nodo-shop, gekoppeld tussen Atag E325EC en iSense v30. Helaas geen retourtemperatuur in Domoticz en OTmonitor. :? OTmonitor draait bij mij onder Windows 7

Wat ik me afvraag of er ergens een verklaring/legenda van de grafische weergave in OTmonitor is aan te zetten of te vinden. Mijn huidige grafiek bevat veel lijnen maar niet gedocumenteerd. Ook is op x-as de tijdbalk niet zichtbaar.

In de webbased versie is (rechtsonder in venster) wel een vinkje te plaatsen bij Show legend..

Iemand een idee?

• Meauses
Zojuist mijn OTGW aangesloten, en de Nest Heatlink kan in ieder geval de ketel wel bereiken dus dat gaat goed.
Ik krijg alleen via otmonitor noch de console van esp link niets te zien behalve; Opentherm Gateway 4.2.5, wat blokjes en een aantal SE (Syntax Error) en OE (Overrun error) foutmeldingen gelijk na het starten al. Terwijl ik er nog niets mee doe.

Esp link console staat op 9600 baud en 8N1.

Edit: Nu zie ik af en toe een T met cijfers erachter langskomen en een Error 03. Maar als ik met otmonitor connect op de telnet poort komt er niks langs in de log of statistics.

Meauses wijzigde deze reactie 01-12-2017 16:20 (18%)
Reden: edit

• MrBarBarian
quote:
PSmulders schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:49:
Ook ik heb een OTGW van Nodo-shop, gekoppeld tussen Atag E325EC en iSense v30. Helaas geen retourtemperatuur in Domoticz en OTmonitor. :? OTmonitor draait bij mij onder Windows 7

Wat ik me afvraag of er ergens een verklaring/legenda van de grafische weergave in OTmonitor is aan te zetten of te vinden. Mijn huidige grafiek bevat veel lijnen maar niet gedocumenteerd. Ook is op x-as de tijdbalk niet zichtbaar.

[afbeelding]

In de webbased versie is (rechtsonder in venster) wel een vinkje te plaatsen bij Show legend..

Iemand een idee?
Ik heb dezelfde ketel... Word bij jou FlameOn goed weergegeven?

iRacing Profiel

• Edrelais
quote:
PSmulders schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:49:

[afbeelding]

Iemand een idee?
Niet alle ketels geven dit door, maar je kunt proberen het commando 'AA=28' in te geven, dan vraagt de OTGW deze actief af aan de ketel op momenten dat er anders een 'unknown command' voor de ketel zou worden verzonden.

• PSmulders
quote:
MrBarBarian schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:50:
[...]

Ik heb dezelfde ketel... Word bij jou FlameOn goed weergegeven?
In Domoticz en de iSense? Jazeker. Waar wil je nog meer?

• PSmulders
quote:
Edrelais schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:04:
[...]

Niet alle ketels geven dit door, maar je kunt proberen het commando 'AA=28' in te geven, dan vraagt de OTGW deze actief af aan de ketel op momenten dat er anders een 'unknown command' voor de ketel zou worden verzonden.
Reeds eerder geprobeerd...
Nee, helaas volgt er geen reactie: niet in webbased versie van OTmonitor en ook niet in Domoticz. :-(

Tot mijn verbazing kwam gisteravond de retourtemperatuur opeens door:

Betreft iSense met V30.

PSmulders wijzigde deze reactie 03-12-2017 11:32 (15%)

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:56

flexje

got-father

Heeft er iemand een alternatieve adres voor een gesoldeerde opentherm gateway? Bij geen enkele shop op voorraad de aankomende 2 weken...

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• MrBarBarian
quote:
PSmulders schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:26:
[...]

In Domoticz en de iSense? Jazeker. Waar wil je nog meer?
Ik zie hem niet (altijd) tussen de ATAG en Tado. Ik vermoed alleen dat de Tado er wat mee te maken heeft...

iRacing Profiel

• cyberde
  • Niet online
quote:
Meauses schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:28:
[...]

Is het inderdaad ook niet ;) het is een Remeha avanta.
Thanks voor het meedenken, leek mij ook de beste plek.
Doh, las idd Nefit ipv Nest... naja, tips voor diegene die een Nefit hebben dan :P

bluewalk.net

• sjnelle
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een nefit proline ketel. Momenteel gestuurd via aan/uit omdat deze via domotica aangestuurd wordt op basis van zone regeling.

Vandaag heb ik opentherm gateway via ems converter eraan gehangen voor logging.

Iemand een tip voor een thermostaat die via otgw en de Nefit ketel werkt?
Wil eignelijk via domotica de temp gaan sturen.

• cyberde
  • Niet online
Ik heb om diezelfde reden die je aandraagt, sjnelle een Honywell Round thermostaat gekocht, die moduleert. Alles wordt via mijn domotica en de OTGW geregeld, ik raak dat ding eigenlijk nooit aan. Maar goed, je hebt hem nodig.

bluewalk.net

• sjnelle
quote:
cyberde schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:51:
Ik heb om diezelfde reden die je aandraagt, sjnelle een Honywell Round thermostaat gekocht, die moduleert. Alles wordt via mijn domotica en de OTGW geregeld, ik raak dat ding eigenlijk nooit aan. Maar goed, je hebt hem nodig.
heb jij ook een nefit ketel met die honywell?

• cyberde
  • Niet online
quote:
sjnelle schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:22:
[...]

heb jij ook een nefit ketel met die honywell?
Yeps, Nefit ding, de OpenTherm converter er tussen, dan de OTGW en aan het uiteinde de Honywell Round.

bluewalk.net

• sjnelle
Was bezig met het bijmij script om mijn otgw uit te lezen.
Maar zie geen data in influx komen.
otmonitor database wordt gemaakt.
Maar in de logging zie ik

DEBUG - http://192.168.1.12:8086 "POST /write?rp=raw&db=bijmij HTTP/1.1" 204 0

er komt dus geen data in de database.
Enig idee wat dat kan zijn?

• MrBarBarian
quote:
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:47:
@MrBarBarian Nee sorry, weet ik niet meer, heb de files niet meer bij de hand.
Heb destijds wel rechtstreeks aangesloten omdat mn netwerk submask niet aansloot en ik er dus sowieso niet bij had gekund.

OTGW kun je op elk gewenste poort draaien, draai zelf op poort 8000.

Edit: nee, het zat anders: CyBeRSPiN in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Heb een USB-TTL kabeltje gebruikt om em initieel te configureren.
(Dat is misschien ook wel de enige manier..)
Pff, het werkt... tenminste, via OTmonitor. En dat was een flink gevecht! Uiteindelijk is het gelukt om de ethernet-interface te configureren via IP. Default zit de unit op 192.168.0.7. De tooltjes op de homepage (http://www.usriot.com/p/serial-uart-ethernet-module/) werken bij mij allemaal niet. Ik heb gebruik gemaakt van deze tool. Daarmee kan je de ethernet-module vinden (gebruik wel een directe kabel!) en aanpassen. Inderdaad moet hij op TCP-server staan en de port mag je zelf uitkiezen.

Vervolgens kreeg ik in OTmonitor veel Err03 meldingen. Deze heb ik weggehaald door VR aan te passen naar 1.042 (options -> settings -> Reference voltage slider -> set).

Hopelijk gaat de info nu ook in Domoticz verschijnen, maar dat mag je wel verwachten ;)

iRacing Profiel

• silentkiller
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13-01 13:28
quote:
sjnelle schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:31:
Was bezig met het bijmij script om mijn otgw uit te lezen.
Maar zie geen data in influx komen.
otmonitor database wordt gemaakt.
Maar in de logging zie ik

DEBUG - http://192.168.1.12:8086 "POST /write?rp=raw&db=bijmij HTTP/1.1" 204 0

er komt dus geen data in de database.
Enig idee wat dat kan zijn?
Dat is thans wel de goede return code (204). Op basis van wat concludeer je dat er niet in je database zit?
Je kan eens kijken in de database door "influx" uit te voeren en volgend select statement te geven:
code:
1
SELECT mean("controlsp") FROM "bijmij"."raw"."otmonitor" WHERE time > now() - 1h GROUP BY time(60s)

Dat geeft het control setpoint weer van het laatste uur (gegroepeerd per minuut) in je database

• sjnelle
thx, heb schijnbaar toch verkeerde commando gebruik om data op te vragen.
Gegevens zitten nu wel in de database

• rdvl
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15-01 14:38
Kan iemand mij helpen met een probleem van de OTGW.

Ik spuug vanuit HomeAssistant doormiddel van MQTT het commando TT=18 naar de OTGW toe. Dit kan ik ook terug zien als ik kijk in de webinterface. Het enige is dat de kachel niet reageert hierop, en dat hij niet gaat verwarmen. Af en toe werkt het wel, maar ik kan er geen regelmaat in vinden.

Kunnen jullie mij helpen?

• Pos2007
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Sinds kort een NODO OTGW draaien icm me een Itho spider thermostaat en base cube/HP Cube ketel/warmtepomp. Via usb aangesloten op een RPI met domoticz.

De aanvoer wordt wel goed weergegeven, de retour temp heb ik een paar dagen niet gezien. Daarna in 1x wel maar die blijft nu de hele tijd op dezelfde temp. staan. De buitentemperatuur ook een hele tijd niet en daarna wel. Dit was echter niet de temperatuur die in de ketel staat (met een buitenvoeler). De sensor een keer verwijderd en kwam opnieuw tevoorschijn. Nu echter met als resultaat weer 0.

Ik zie ook de sensoren cooling active en cooling enabled staan. De HP Cube is een HP Cool Cube met uigeschakelde koelingsmogelijkheid. Zou ik deze koelingsmogelijkheid met Cooling enabled alsnog kunnen activeren? Kan de juiste code hiervoor niet vinden. Itho zal he vast wel beveiligdheid hebben maar je weet het niet...

Wat wel werkt als weergave: Flame on als hij aan gaat, aanvoertemperatuur, binnentemp. van thermostaat, modulation levels.

Vooralsnog kan ik er nog niet zoveel mee.

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 01:37

NBK

Weercam-Avatar

Het kan natuurlijk zijn dat je thermostaat niet zoveel doet met je retourtemperatuur en hem daarom dus ook (bijna) nooit opvraagt.

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met een Brinkman Renovent op OpenTherm?
Wat gebeurd er als je de opentherm gateway aansluit zonder 'thermostaat' ?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Edrelais
Een aantal keren het commando AA=28 toevoegen. Dan zet hij op de plekken van een 'unknown dataID' zelf de vraag voor de retourtemperatuur neer.
Zie ook: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#additional

• Pos2007
  • Niet online
Dit had ik ook gedaan, de temp. bleef echter daarna de hele tijd op 22 graden staan. In het menu van de ketel kan ik de temp. wel zien, er zitten dus wel sensoren. Qua opentherm zal de ketel/thermostaat er niks mee doen denk ik.
@Edrelais weet jij de code voor activate cooling ook? Of is er alleen maar communicatie richting ketel met het setpoint mogelijk via de OTGW?

• Edrelais
Zie je wel de 'unknown dataID's voorbij komen in de OTmonitor?
Misschien dat deze combinatie (ketel/thermostaat/warmtepomp) geen loze meldingen meer heeft, welke de OTGW kan vervangen door de vraag van retour temperatuur.

Opentherm code 7 is cooling-control in %. Weet alleen niet hoe je dit dient in te geven zodat er iets mee gebeurd.

• Pos2007
  • Niet online
Op de input AA=27 of 28 krijg ik in de monitor: NS - No Space
The alternative Data-ID could not be added because the table is full.

• rdvl
quote:
rdvl schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:47:
Kan iemand mij helpen met een probleem van de OTGW.

Ik spuug vanuit HomeAssistant doormiddel van MQTT het commando TT=18 naar de OTGW toe. Dit kan ik ook terug zien als ik kijk in de webinterface. Het enige is dat de kachel niet reageert hierop, en dat hij niet gaat verwarmen. Af en toe werkt het wel, maar ik kan er geen regelmaat in vinden.

[afbeelding]

Kunnen jullie mij helpen?
Iemand een idee?

• Edrelais
quote:
Pos2007 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:17:
Op de input AA=27 of 28 krijg ik in de monitor: NS - No Space
Ik weet t niet helemaal exact, maar AA (add alternative) leest alleen de gegevens uit.
In geval van 28 leest hij dan de retourtemperatuur.
Blijkbaar heb je deze allemaal ingevuld of de ketel heeft dus weinig tot geen 'unknown dataID's' verstuurd.

Ofwel, als je systeem een 'unknown dataID' verstuurd, dan pas kan de OTGW dit vervangen door en eigen commando welke je d.m.v. AA=** in te geven doorvoert.

7 (ik weet niet wat 27 is) is een write commando, deze zal anders moeten worden verstuurd, met een percentage erachter. Daarbij is het nog onzeker of dat überhaupt gaat werken.

Dus... zie je in de OTmonitor wel 'unknown dataID' voorbijkomen?

• flexje

flexje

got-father

Kan er iemand vertellen waar ik een opentherm gateway (kant en klaar) kan krijgen. Nergens op voorraad te vinden...

• Pos2007
  • Niet online
Bij nodo-shop stond bij mij toen ook niet beschikbaar. Ik heb toen mijn e-mail ingevuld als melding bij houdt mij op de hoogte bij beschikbaarheid en had dezelfde dag nog een mail terug. Drie dagen later had ik de OTGW thuis.

@Edrelais Volgens mij geen unknown data.

• jodur
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:57
quote:
Heb je de OTGW via een NodeMCU gekoppeld met ESPEasy?

Ik had ook problemen dat mijn nieuwe OTGW niet altijd het setpoint via accepteerde.
Toen ik hem aansloot via serieel had ik het probleem niet!

Je kan dit eenvoudig checken door in de Otmonitor herhaaldelijk het commando TT=0, te sturen.
De OTGW moet dan elke keer reageren met TT: 0.

Als hij dat niet doet komt niet altijd jouw commando aan!

Gebruik voorlopig de ESP Easylink software van Jeelabs, totdat dit gefixed is in een nieuwe release.

Welke OTGW heb je?

• rdvl
quote:
jodur schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:19:
[...]

Heb je de OTGW via een NodeMCU gekoppeld met ESPEasy?

Ik had ook problemen dat mijn nieuwe OTGW niet altijd het setpoint via accepteerde.
Toen ik hem aansloot via serieel had ik het probleem niet!

Je kan dit eenvoudig checken door in de Otmonitor herhaaldelijk het commando TT=0, te sturen.
De OTGW moet dan elke keer reageren met TT: 0.

Als hij dat niet doet komt niet altijd jouw commando aan!

Gebruik voorlopig de ESP Easylink software van Jeelabs, totdat dit gefixed is in een nieuwe release.

Welke OTGW heb je?
Dank voor je antwoord, ik heb de OTGW van nodo-shop. Hij is verbonden met een seriele kabel naar m'n PI.

Hoe kan ik handmatig een commando versturen?

• jodur
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:57
quote:
rdvl schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:14:
[...]

Dank voor je antwoord, ik heb de OTGW van nodo-shop. Hij is verbonden met een seriele kabel naar m'n PI.

Hoe kan ik handmatig een commando versturen?
Otmonitor->Options->Miscellaneous

• winand
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 28-12-2018
Ik verwacht elk moment mijn OTGW van nodo-shop in de bus.
Ik wil deze via wifi koppelen aan Domoticz (rasberry pi)
Omdat ik thuis nog een Liolin ESP8266 / NodeMCU module had liggen heb ik deze niet bij nodo-shoo besteld.
Hij ziet er bijna exact hetzelfde uit als de NodeMCU module van nodo-shop.
(geloof dat de mijne een versie 0.9 is)

Echter, hoe krijg ik hier de juiste ESP-link firmware op geflashed?
Ik heb de volgende instructies gevolgd (vanaf kopje "flashen", want module heeft ingebouwde sub2serial):

http://domoticx.com/esp8266-wifi-esp-link-firmware-flashen/

Daarbij heb ik de bestanden gebruikt van esp-link versie 3.0.14 omdat deze i.t.t. de laatste versie beter zou werken.
Het flashen lukt en geeft geen foutmeldingen.
Ik zie na resetten van de module een Wifi metwerk "ESP_80209F" in de lucht.
Verbinden lukt echter niet?
Na ong. 70 seconden gaat het wifi netwerk weer uit de lucht..(beveiliging aangezien ie open is)
De bedoeling is toch dat ik 'm kan configureren door met het AP te verbinden en met de browser naar 192168.4.1 te gaan?
Wat gaat er mis?
Wat doe ik fout?

UPDATE --------

Windows 10 lijkt niet te kunnen connecten, maar als ik dan toch gewoon naar 192.168.4.1 ga, dan ben ik blijkbaar wel verbonden :)
Weet inmiddels dat mijn NodeMCU v0.9 breder is dan de v3 van nodo-shop, dus zal toch een andere moeten bestellen, want deze past niet op de OTGW

winand wijzigde deze reactie 18-12-2017 21:31 (19%)

• Edrelais
quote:
silentkiller schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:21:
Na lang twijfelen ook besloten om aan een OTGW project te beginnen. Na wat arduidno geprul en daar wat gesoldeerd te hebben (wat me altijd heeft tegen gehouden om hieraan te beginnen) ben ik er klaar voor!

Nu wil ik alle onderdelen bestellen maar de optocoupler is niet meer voorradig (8 weken)

Kan ik ook een ACPL-827-000BE gebruker ipv een ACPL-827-000E?
Ik heb gevonden dat tussen beide enkel de "Stroom-overgangssnelheid (min.)" en de "Stroomovergangverhouding (max.)" verschillen.

Na wat googlen over een optocoupler (ik snap nu half wat het ding doet) en "CTR" (waar het verschil volgens mij zit), ben ik er niet veel wijzer uit geworden.

Graag had ik dus geweten of ik de BE kan gebruiken (en natuurljik ook graag waarom wel of niet :))
Ik weet niet of je het al werkend hebt, maar in mijn OTGW heb ik de volgende zitten:
https://www.conrad.nl/nl/...transistor-dc-187003.html
Is wel iets duurder, maar werkt prima en is op voorraad.

• flexje

flexje

got-father

Hoi , zojuist een opentherm gateway tussen mijn cv(remeha tzerra) en thermostaat (isense) en rpi 3 (usb) geinstalleerd. Ik kan wel verbinding maken via otmonitor (denk ik) want lampje brand groen. Alleen zie ik helemaal geen data. Ook geeft de thermostaat een F203 error, een communicatieprobleem.
Alle kabels lijken mij goed te zitten, heb ze ook omgedraaid etc maar geen nut.
Komt dit jullie bekend voor?

(oh ja, installateursmode staat aan)

Edit
Voedingsprobleem. Heb adapter op 20V gezet nu knippert er maar 1 lampje continu. Maar helaas nog geen data in otmonitor....

Edit2:
In domoticz ontvang ik wel data (wel veel minder devices via usb dan connecten naar de relayserver).
In otmonitor op de pi nog steeds geen data!

flexje wijzigde deze reactie 21-12-2017 23:55 (50%)

• Edrelais
Welke OTGW heb je, de zelfbouw uitvoering van Schelte Bron of de kant en klare van Nodoshop?
Waar zit dat groene ledje dan?

Installateursmode maakt niet uit.

Met een losse adapter kun je hem gewoon op 24v zetten.

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:12
Ik heb sinds gister de Open therm gateway tussen mijn intergas HRE A en honeywell round hangen.

Alles werkt netjes.

edit: Probleem opgelost en hier weg gehaald.

Mich wijzigde deze reactie 24-12-2017 17:53 (77%)

• Jager-f
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 29-12-2018
Mijn versie van de gateway, montage op de DIN-rail.
Foto- en PCB-bestand in DipTrace-formaat http://modkam.ru/?p=468

• Stevie-P
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
quote:
Mich schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:02:
Ik heb sinds gister de Open therm gateway tussen mijn intergas HRE A en honeywell round hangen.

Alles werkt netjes.

edit: Probleem opgelost en hier weg gehaald.
Nice, ik heb ook sinds een paar werken deze setup draaien, met een honeywell round modulation, werkt als een zonnetje!

Ik heb alleen het probleem dat otmonitor de webserver niet wilt starten op de secure port. Er staat bij status altijd: 'Running (http)' al heb ik de secure port ingesteld en de certificaten aangemaakt met de wizzard. Deze zijn ook netjes verschenen in de ~/auth map

Heeft iemand enig idee wat er verkeerd gaat? Of weet iemand een manier om otmonitor in verbose mode te draaien om uit te zoeken waar het mis gaat?

Minolta MC/MD: 28mm f/2.8 | 45mm f/2 | 50mm f/1.7 | 58mm f/1.2 | 35-70mm f/3.5 | 70-210mm f/4 | 135mm f/2.8 | 500mm f/8 | 300-S 2x tele converter
Voigtländer: super wide-heliar 15mm f/4.5
Sony: Nex 5n | 18-55 f/3.5-5.6

• flexje

flexje

got-father

quote:
Edrelais schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:42:
Welke OTGW heb je, de zelfbouw uitvoering van Schelte Bron of de kant en klare van Nodoshop?
Waar zit dat groene ledje dan?

Installateursmode maakt niet uit.

Met een losse adapter kun je hem gewoon op 24v zetten.
Heb er een van nodo shop kant en klare. Inmiddels werkt hij wel. Alleen heb ik een aantal opmerkingen:
- via de usb heb ik minder devices in domoticz dan via de relay server
- af en toe erg hoge pieken en dalen vanaf de sensoren
- kan de config niet meer aanpassen in de webpagina? De hard config overschrijft hij niet.

• Maks
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:54
quote:
Jager-f schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:46:
Mijn versie van de gateway, montage op de DIN-rail.
Foto- en PCB-bestand in DipTrace-formaat http://modkam.ru/?p=468
Nice!! Heel tof ook die custom pcb! (moest wel Google translate gebruiken haha)

• Mich
Heren,

Ik heb nu de Evohome wifi aangesloten (had hiervoor de round). Ik krijg nu wel meer informatie binnen dan hiervoor.

Ik zie echter ook dat de room temperature en room setpoint alle 2 op 20 graden staat terwijl dit niet het geval is. Ik heb op de Evohome wel meerdere zones en dus meerdere temperatuur instellingen, dus misschien ook wel logisch dat het niet goed doorkomt. Ik had echter de stille hoop dat hij bijvoorbeeld de woonkamer met de interne temperatuursensor wel als basis setpoint zou doorsturen.

Hebben anderen hier ervaring mee?

• Duci
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
quote:
Duci schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:11:
Zoals eerder gepost heb ik vorig jaar een OTGW aangepast zodat deze met een ESP bordje met ESP-link erop via wifi verbonden is met Domoticz.

Ik kon deze na wat gerommel netjes toevoegen in Domoticz en hij werkt zoals verwacht: ik zie enkele "schakelaars" voor flame status, pomp status, etc en ik zie de temperatuur in Domoticz.

Wat echter met geen mogelijkheid lukt is de setpoint overriden. :(

-Ik heb een Isense van versie 27.
-In het menu staat externe toegang aan.
-In het log van domoticz zie ik dat het berichtje verstuurd wordt

Maar het setpoint past dus niet aan..

Heb daarnaast ook geprobeerd op die webpagina te komen [ipadresOTGW]:8080, maar deze wil niet laden. Als ik een commando stuur naar [ipadresOTGW]:8080command?TT=[gewenstetemperatuuringraden] dan werkt dat ook niet.

Iemand enig idee? :?
Ben nog steeds (of beter gezegd: weer) met bovenstaand issue bezig. Met dank aan iMars in "[OTGW] OpenTherm gateway" is me nu duidelijk hoe het zou moeten werken, maar het gaat nog steeds niet goed.

Ik heb nu Domoticz tegen OTmonitor praten (tijdelijk op mijn laptop om te testen), en OTmonitor maakt verbinding met de ESP-LINK die dus aan de OTGW hangt.

Als ik in Domoticz de setpoint van de CV aanpas zie ik in OTmonitor voorbij komen: 19:59:04.782344 Command (via relay server, from 192.168.178.15:43776): TT=24.0. Het bericht komt dus in elk geval van Domoticz in OTmonitor aan. Vervolgens gebeurt er echter niets..

Ik lees op de website van OTGW dat er een respons moet zijn van de gateway:
quote:
Responses
When a serial command is accepted by the gateway, it responds with the two letters of the command code, a colon, and the interpreted data value.
Example:
Command: "TT=19.125"
Response: "TT: 19.13"
If the gateway fails to parse the command, it produces one of the following responses:
NG - No Good
The command code is unknown.
SE - Syntax Error
The command contained an unexpected character or was incomplete.
BV - Bad Value
The command contained a data value that is not allowed.
OR - Out of Range
A number was specified outside of the allowed range.
NS - No Space
NF - Not Found
The specified alternative Data-ID could not be removed because it does not exist in the table.
OE - Overrun Error.
The processor was busy and failed to process all received characters.
Ook dit zie ik echter niet. Alles gaat door zoals daarvoor lijkt het wel. Overigens zie ik ook geen respons in OTmonitor als ik direct in ESP-LINK een commando geef. Iemand nog enig idee? |:(

• Edrelais
@Duci Du Geef de OTGW even een reset, zonder je ESP te resetten of spanningsloos te maken. Werkt het dan wel?

Edrelais wijzigde deze reactie 29-12-2017 10:31 (5%)

• Wolfram55
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 14-01 13:08
Hoe pas ik de frequentie aan die de json/mqtt verstuurd ...... ?

Nu is dat bij bv controlsetpoint alleen als hij verandert. Ik wil het zeg maar om de 5s/1s of zo hebben.
Wil eea in grafana via node-red doen en dat geeft rara sprongen waar ik niks aan heb nu.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
web {
  enable true
  port 8080
  nopass true
  sslport 0
  graphlegend false
  theme default
  sslprotocols tls1,tls1.1,tls1.2
  certonly false
}
connection {
  type tcp
  enable true
  port 23
  host 192.168.1.130
  device {}
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
mqtt {
  enable true
  broker 192.168.1.15
  port 1883
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format simple
  retransmit 10
  qos 1
  keepalive 120
  messages true
  client otgw-vm
  username {}
  password {}
}

Dit is mijn otmonitor.conf die ik aanroep.
Berichten komen aan maar alleen als de waardes zich wijzigen .... is dat normaal ?

Verder zie ik qos 1 staan maar als ik via MQTTfx kijk zie ik de qos op 0 staan ??
In esp-link kan ik de qos niet instellen ....

Wie-o-wie duwt me in de goeie richting :)

Edit: solved :) ..... trigger-node in Node-Red

Wolfram55 wijzigde deze reactie 31-12-2017 12:47 (81%)
Reden: Edit

• Mich
16:11:12.521487 T10010A00 Write-Data Control setpoint: 10.00
16:11:12.636587 BD0010A00 Write-Ack Control setpoint: 10.00
16:11:13.063864 T90181400 Write-Data Room temperature: 20.00
16:11:13.139979 B50181400 Write-Ack Room temperature: 20.00
16:11:13.610309 T10101400 Write-Data Room setpoint: 20.00
16:11:13.739029 BD0101400 Write-Ack Room setpoint: 20.00

Wat betekent het als ik dit in mijn log voorbij zie komen? Komt de write data uit mijn thermostaat of schrijft Opentherm monitor dit naar de cv ketel?

• Edrelais
quote:
Mich schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:13:
16:11:12.521487 T10010A00 Write-Data Control setpoint: 10.00
16:11:12.636587 BD0010A00 Write-Ack Control setpoint: 10.00
16:11:13.063864 T90181400 Write-Data Room temperature: 20.00
16:11:13.139979 B50181400 Write-Ack Room temperature: 20.00
16:11:13.610309 T10101400 Write-Data Room setpoint: 20.00
16:11:13.739029 BD0101400 Write-Ack Room setpoint: 20.00

Wat betekent het als ik dit in mijn log voorbij zie komen? Komt de write data uit mijn thermostaat of schrijft Opentherm monitor dit naar de cv ketel?
Is vrij simpel te achterhalen, de T (voor Write-Data) staat voor thermostaat, de B staat voor Boiler (bij Write-Ack). Ofwel, de thermostaat vraagt iets aan de ketel, deze antwoord netjes (ack).

R en A meldingen komen dacht ik uit de OTGW.

Zie onder reports

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo.. ik heb de boel met influx en grafana werkend. Eindelijk betere grafieken als met OTGW software. Nu eens over hoppen naar CV-tuning om te kijken wat er beter te regelen is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Kroesss
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-01 18:05
Ik heb de onderdelen voor de OTGW besteld maar nog niet binnen, maar ik bedacht me net iets. Het is waarschijnlijk erg obvious, maar ik zie het nergens...

Maakt het eigenlijk uit hoe om je het snoer van de thermostaat naar de ketel aansluit? ik bedoel hier dus mee dat de kabel uiteraard 2 kernen heeft, maar kun je willekeurig links en rechts in de schroefblokjes pluggen? Ik snap dat je het aan de kant van de ketel en de thermostaat hetzelfde draadje links moet doen, en hetzelfde draadje rechts, maar zit er nog verschil in de 2 draadjes?

• HFman
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:58
Met Opentherm maakt dit niet uit :) werkt altijd.
quote:
Kroesss schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:41:
Ik heb de onderdelen voor de OTGW besteld maar nog niet binnen, maar ik bedacht me net iets. Het is waarschijnlijk erg obvious, maar ik zie het nergens...

Maakt het eigenlijk uit hoe om je het snoer van de thermostaat naar de ketel aansluit? ik bedoel hier dus mee dat de kabel uiteraard 2 kernen heeft, maar kun je willekeurig links en rechts in de schroefblokjes pluggen? Ik snap dat je het aan de kant van de ketel en de thermostaat hetzelfde draadje links moet doen, en hetzelfde draadje rechts, maar zit er nog verschil in de 2 draadjes?

• Kroesss
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-01 18:05
quote:
HFman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:53:
Met Opentherm maakt dit niet uit :) werkt altijd.
Dat vermoeden had ik al omdat je er dus echt nooit iets over leest, maar ik begon er ineens over te denken... En aangezien mij altijd is geleerd dat domme vragen niet bestaan...

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:51
Ik heb ook even jullie hulp nodig.
Ik heb ook bij nodo shop een kant en klare print gekocht.
De print heb ik aangesloten tussen mijn AWB thermomaster 3hr en mijn Thermosmart
Tijdens de installatie van de esp heb ik gekozen voor standalone verder heb ik de handleiding gevolgd.

Volgens de opentherm monitor is die verbonden maar verder krijg ik helemaal geen gegevens binnen.
Heeft iemand een idee wat ik kan controleren?

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:50
Even een korte vraag voordat ik de kabel doorknip. Mijn nodo otgw heeft in otminotor alleen e of se en in domoticz error. Nu weet ik niet of het komt dat hij nog niet tussen cv en thermostaat hangt. Of dat hij nu andere zagen had moeten weergeven.
Dit eil ik even weten voordat ik hem er definitief tussenzet .

• flexje

flexje

got-father

Ik heb een kant en klare opentherm gateway tussen mijn Remeha Tzerra en Isense thermostaat verbonden met mijn raspberry pi via de USB.

Ik krijg een aantal keren per dag hoge pieken en dalen (normaal x 10) in de gegevens rapport in Domoticz.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

• Edrelais
quote:
remcoXP schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:12:
Even een korte vraag voordat ik de kabel doorknip. Mijn nodo otgw heeft in otminotor alleen e of se en in domoticz error. Nu weet ik niet of het komt dat hij nog niet tussen cv en thermostaat hangt. Of dat hij nu andere zagen had moeten weergeven.
Dit eil ik even weten voordat ik hem er definitief tussenzet .
Hier krijg ik R00000000 meldingen als ik de otgw start zonder ketel of thermostaat, maar geen E of SE meldingen.

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:50
ow ik nu ook. juist! vermoedelijk omdat ik dubbel connected was (otmonitor + domoticz) maar zeker weet ik het nog niet ;)

• tyfoon_2
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-12-2018
Onlangs mijn Isense vervangen door een Honeywell Lyric T6. De Lyric heeft een 'display' deel en een ontvanger deel (bij de ketel).

Mijn OTG hing altijd tussen de Isense en de ketel. Gateway in gateway mode. Instellingen aanpassen via Vera ging redelijk.

Wilde het toch net wat beter hebben (soms toch wat dingetjes als ik bv op vakantie was) en daardoor de Lyric maar aangeschaft. E.e.a. lijkt goed te werken ook met de OTG ertussen. Wel licht de OTG data enorm achter op de Lyric.

Twee vraagjes:
Iemand een idee waardoor de vertraging komt?
Kan de OTG de goede werking van de Lyric verstoren?

p.s. ik heb ook een best V3 gehad en daar werkte niets als de OTG ertussen hing.

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:46

jjust

Het leven is een strijd

Wellicht een simpele vraag maar ik kom er even niet uit.

Ik start otmonitor op een Ubuntu server met het volgende commando:
code:
1
sudo ./otmonitor-x64 --daemon -w 8080 ipadresnodeMCU:port

Nu werkt dit op zich prima alleen kom ik in de terminal niet terug op de commandline maar blijft mijn cursor knipperen. Ik vraag me af of otmonitor zo wel goed op de achtergrond werkt. Ik wil namelijk nog andere dingen doen op die server maar zo gaat dat niet. Iemand een idee hoe ik dit oplos?

<<<Disclaimer ik heb bijzonder weinig Linuxkennis dus ben bang dat ik wat over het hoofd zie>>>

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18-01 21:59
Een & achter je commando zetten, dan verdwijnt ie meteen naar de achtergrond.
(Dit is een een probleem als je niet al recent ge-sudo'd hebt, want dan krijg je ook geen gelegenheid om je wachtwoord in te vullen....)

Wat ook kan is starten als je nu doet en vervolgens Ctrl + Z invoeren. Dan wordt het programma gepauzeerd op de achtergrond. Met het commando 'bg' laat je 't vervolgens lopen op de achtergrond.

• paulz42
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10-05-2018
quote:
tyfoon_2 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:55:
Onlangs mijn Isense vervangen door een Honeywell Lyric T6. De Lyric heeft een 'display' deel en een ontvanger deel (bij de ketel).

Mijn OTG hing altijd tussen de Isense en de ketel. Gateway in gateway mode. Instellingen aanpassen via Vera ging redelijk.

Wilde het toch net wat beter hebben (soms toch wat dingetjes als ik bv op vakantie was) en daardoor de Lyric maar aangeschaft. E.e.a. lijkt goed te werken ook met de OTG ertussen. Wel licht de OTG data enorm achter op de Lyric.

Twee vraagjes:
Iemand een idee waardoor de vertraging komt?
Kan de OTG de goede werking van de Lyric verstoren?

p.s. ik heb ook een best V3 gehad en daar werkte niets als de OTG ertussen hing.
Heb tussen kerst en nieuwjaar de Nodo gateway binnen gekregen.
Heb die tussen mijn Honeywell T6R en Nefit Proline NXT 24/CW4 gehangen.
( allebei vorige maand aangeschaft dus weinig ervaring).

Leek goed te werken tot ik maandag in een ijskoud huis wakker werd.
De ketel gaf code OU in de display, dat is de opstart status, leek er op dat de opentherm comms niet meer op gang kwam.
Heb de gateway er tussen uitgehaald om tenminste warm te kunnen douchen.
Vandaag de gateway er weer tussen gehangen. Lijkt goed te werken met Domoticz.
Maar houd hem in de gaten.
Ik heb de ESPEasy firmware in de nodemcu zitten en die ondersteunt zo te zien maar 1 sessie,
kan dus niet tegelijk domoticz en otmonitor gebruiken.

Paul

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13-01 13:21
quote:
paulz42 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Heb tussen kerst en nieuwjaar de Nodo gateway binnen gekregen.
Heb die tussen mijn Honeywell T6R en Nefit Proline NXT 24/CW4 gehangen.
( allebei vorige maand aangeschaft dus weinig ervaring).

Leek goed te werken tot ik maandag in een ijskoud huis wakker werd.
De ketel gaf code OU in de display, dat is de opstart status, leek er op dat de opentherm comms niet meer op gang kwam.
Heb de gateway er tussen uitgehaald om tenminste warm te kunnen douchen.
Vandaag de gateway er weer tussen gehangen. Lijkt goed te werken met Domoticz.
Maar houd hem in de gaten.
Ik heb de ESPEasy firmware in de nodemcu zitten en die ondersteunt zo te zien maar 1 sessie,
kan dus niet tegelijk domoticz en otmonitor gebruiken.

Paul
Dat zou je met https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=12492 moeten kunnen oplossen.

• paulz42
quote:
Zat er eerlijk gezegd over te denken om ESP-link in de nodemcu te flashen ipv ESPeasy.
Dat gebruik ik ook voor mijn P1 poort en die ondersteunt voor zover ik weet meerdere connecties tegelijk voor dezelfde seriele poort.
Mijn P1 poort wordt zowel door domoticz als door wat eigen geschreven python code uitgelezen.

Groeten,
Paul

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13-01 13:21
domoticz en otmonitor tegelijk tegen de otgw laten aanpraten geeft standaard al problemen. Daarvoor is dat proxyscript ontwikkeld.

• paulz42
quote:
Lizard schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:54:
domoticz en otmonitor tegelijk tegen de otgw laten aanpraten geeft standaard al problemen. Daarvoor is dat proxyscript ontwikkeld.
Misschien toch eens naar kijken.
Zie net in de syslog logs dat domoticz ook OTGW commando's zit te sturen.
Dat zou inderdaad wel eens voor verwarring kunnen zorgen.
Dat is een verschil met de P1 poort. Daar kan natuurlijk alleen gelezen worden en hebben ze het doen van invoer helemaal onmogelijk gemaakt.

Paul

• meekong
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-09-2018
quote:
cyberde schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:51:
Cyberde, hoe stuur jij de ketel concreet aan? Ik heb ook domotica die mij de temperatuur kan vertellen, echter mijn thermosthaat zit in de ketel ingebouwd. Kan de opentherm gateway room temperatures doorsturen naar de ketel of de warmtevraag activeren?

• cyberde
  • Niet online
quote:
meekong schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:37:
[...]

Cyberde, hoe stuur jij de ketel concreet aan? Ik heb ook domotica die mij de temperatuur kan vertellen, echter mijn thermosthaat zit in de ketel ingebouwd. Kan de opentherm gateway room temperatures doorsturen naar de ketel of de warmtevraag activeren?
Hi, mijn thermostaat hangt in de woonkamer (deze meet de temperatuur en zorgt ervoor dat de ketel gaat verwarmen om tot het gekozen setpoint - jouw ingestelde temperatuur - te komen). Tussen de thermostaat en de ketel zit de OTGW.

Het enige wat mijn domotica doet is data loggen van de OTGW en het setpoint aanpassen op slimme tijden (zelflerend). Dit doet hij door TC=temperatuur te sturen naar de OTGW.

cyberde wijzigde deze reactie 13-01-2018 10:38 (4%)

bluewalk.net

• Emacee
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-01 18:22
Van de week mijn OTGW aangeslingerd nadat ik deze een tijd geleden al in elkaar had gezet. Nu pas verhuisd dus nu pas ook in de gelegenheid om 'm te testen. Ik ga gebruik maken van een ESP-module zodat de OTGW zonder andere kabels te trekken op zolder bij de ketel kan liggen.

Nu krijg ik bij aansluiten een F203-melding op mijn iSense thermostaat, een communicatieprobleem. Ook de ESP gaat niet aan. Ik vermoedde een voedingsprobleem en ben aan het meten geslagen met de troubleshooting manual van de website van OTGW.

Er komt netjes netspanning binnen op mijn transformator (een wat zwaardere uitvoering zodat de ESP straks intern gevoed kan worden). Ook komt er 23V uit de transformator.

Vervolgens moet je pinnen meten op de IC's, daar meet ik geen DC spanning.

De telling van de pinnen op de IC heb ik als volgt gedaan:

Ik vermoed dat mijn DC/DC-converter dus kaduuk is aangezien tot dat punt er wel spanning te meten is maar erna niet meer. Was deze DC-DC converter überhaupt compatibel? Ik heb een andere variant gebruikt dan op de onderdelenlijst staat omdat op het moment van bestellen dit een alternatief voor de 7805 (zodat er genoeg prik overblijft voor de ESP) was die direct leverbaar was.

Kan iemand zijn licht schijnen op waar ik het probleem zou moeten zoeken?

• silentkiller
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13-01 13:28
quote:
Emacee schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:01:
Van de week mijn OTGW aangeslingerd nadat ik deze een tijd geleden al in elkaar had gezet. Nu pas verhuisd dus nu pas ook in de gelegenheid om 'm te testen. Ik ga gebruik maken van een ESP-module zodat de OTGW zonder andere kabels te trekken op zolder bij de ketel kan liggen.

Nu krijg ik bij aansluiten een F203-melding op mijn iSense thermostaat, een communicatieprobleem. Ook de ESP gaat niet aan. Ik vermoedde een voedingsprobleem en ben aan het meten geslagen met de troubleshooting manual van de website van OTGW.

Er komt netjes netspanning binnen op mijn transformator (een wat zwaardere uitvoering zodat de ESP straks intern gevoed kan worden). Ook komt er 23V uit de transformator.

Vervolgens moet je pinnen meten op de IC's, daar meet ik geen DC spanning.

De telling van de pinnen op de IC heb ik als volgt gedaan:
[afbeelding]

Ik vermoed dat mijn DC/DC-converter dus kaduuk is aangezien tot dat punt er wel spanning te meten is maar erna niet meer. Was deze DC-DC converter überhaupt compatibel? Ik heb een andere variant gebruikt dan op de onderdelenlijst staat omdat op het moment van bestellen dit een alternatief voor de 7805 (zodat er genoeg prik overblijft voor de ESP) was die direct leverbaar was.

Kan iemand zijn licht schijnen op waar ik het probleem zou moeten zoeken?
Wat meet je tussen pin 2 en pin 1 van DC/DC converter? Komt daar je 24V (23V) binnen?
En tussen pin 2 en pin 3 van je DC/DC converter? Daar zou je dan 5V moeten meten

Als je al geen 24v meet tussen de eerste twee pinnen, moet je vroeger in het circuit zoeken waarom die 24v daar niet toe komt (vanuit je transformator).

Als je wel 24v meet tussen de eerste twee pinnen maar geen 5v tussen de laatste twee pinnen, kan je DC/DC inderdaad kaduuk zijn of een slecht contact hebben

• Emacee
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-01 18:22
Heb de contactjes van de diodes voor de DC/DC even nagelopen want die bleken niet helemaal lekker te zitten. Nu doet de OTGW het zonder foutmelding op de thermostaat!
Krijg na verbinden in otmonitor alleen nog geen info binnen dus zal nog even aan de slag moeten met de instellingen voor de Wemos Mini D1. To be continued.

Inmiddels verder gegaan met troubleshooten en mijn PIC blijkt niet volgens de specificaties te functioneren:
  • Pin 1: 1.22v
  • Pin 2: 4.85v, moet 0v zijn
  • Pin 3: 5.0v, moet 4.5v zijn
  • Pin 4: 4.95v
  • Pin 8: 3.32v, moet 5v zijn
  • Pin 9: 5v
  • Pin 10: 5v
  • Pin 11: 3.8v, moet 5v zijn
  • Pin 12: 5v
  • Pin 13: 5v
  • Pin 17: 3.5v, moet 3.0v zijn
Zou het aan de PIC liggen of is er iets anders mis? Heb nu alle contacten opnieuw gesoldeerd maar dat maakt geen verschil in de meting.

Emacee wijzigde deze reactie 14-01-2018 21:31 (47%)

• demanditho
  • Laatst online: 11-01 19:27
Ik heb een nieuwe itho warmtepomp. Deze lijkt heel andere command codes te gebruiken. Command "0" wordt niet meer gebruikt. In plaats daarvan lijkt het alsof ze 140 en 141 gebruiken. Verder worden er nog verschillende andere codes boven de 127 gebruikt. Heeft iemand enig idee hoe de codering in elkaar zit?

• RudolfR
quote:
RudolfR schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:25:
Ik heb laatst een (niet-werkende) OTGW op de kop getikt.
Ik was in de veronderstelling dat ik het zelf wel kon oplossen, maar ik loop toch een beetje vast.

Inmiddels doet het apparaat vrijwel alles. Ik kan verbinding maken met de monitor-applicatie en zie dat de meest recente versie van de software actief is, en dat er ook gecommuniceerd wordt met de boiler.

Wat er niet werkt is de communicatie met de thermostaat. (Remeha iSense, software versie 28)

Ik heb naar de troubleshooting-sectie van de website gekeken en geconstateerd dat de spanningen niet correct zijn.

Helaas staat er niet duidelijk bij wat er mis is als de spanningen niet kloppen.
Iemand tips om dit probleem te tackelen?
Eindelijk het OTGW-project weer opgepakt en uitvoerig met de multimeter aan de slag gegaan.

Ik kom tot deze stap:
quote:
If you connect pin 2 of the IC1 socket to VDD (e.g. pin 14), the voltage on X2 should drop to between 5V and 7V.
Die voltage drop zie ik niet. De spanning blijft +- 16V.

Ook de volgende stap faalt:
quote:
Measure the voltage on pin 18 of the IC1 socket with pin 3 left open and again when it is connected to ground. In the former case the voltage should be below 1.25V (it is actually expected to be 0V). In the latter case the voltage must be above 1.25V (in practice it's usually around 3V).
Die 0V zie ik wel, maar als ik IC1.3 verbind met IC1.5 dan zie ik geen 1.25 of 3V.
Tips?

• Edrelais
@RudolfR Kun je een fotootje posten? Zit je opto-coupler goed om? En is transistor Q4 wel een BC548?

Edrelais wijzigde deze reactie 16-01-2018 21:45 (20%)

• RudolfR
Thanks voor het meedenken. Bij nader inzien had ik terugplaatsen van de opto-coupler overgeslagen.
Gek genoeg kreeg ik toen geen 5-7V op X1/X2, maar slechts 3V.

Vervolgens met de solderbout nog wat twijfelachtige verbindingen nagelopen, maar bij het aansluiten ging hier het licht uit. Ik denk dat ik dit experiment als mislukt moet beschouwen, deze OTGW is niet (meer) door mij te redden.

Foto's:

OTGW 1

OTGW 2

De 5V voor IC1 lijkt nog intact, maar de octo-coupler doet nog minder dan-ie al deed.
Ik zie nog op één pootje 5V staan, maar de rest is 0.0 ;w

En nu? :F

RudolfR wijzigde deze reactie 17-01-2018 21:22 (37%)

• Wolfram55
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 14-01 13:08
Heren .....

Komt dit gedrag jullie bekent voor ?

Plaatje jullie zeker niet onbekend :)

Het gaat mij om de grijze lijn in het onderste gedeelte van het grafiekje .... de "control setpoint".
Je ziet dat hij 's morgens opstart gelijk naar 90C en daar tot voor even 8:40 blijft en dan terug moduleert. Tijdens deperiode op 90C loopt de boiler wter temperatuur langzaam op. Vanaf 8:47 ongeveer neemt hij de boiler water temperatuur mee omlaag (rode lijn).

Daarna lijkt het dehele dag op low-load modes verder te gaan. Op zich niet verkeerd maar ook daar weer eerst een piek van +- 30s op 90C.

Herkennen jullie dit gedrag?

Thermostaat: Honeywel Chronotherm wireless modulation met r8810A
Ketel: Intrgas HRE 28/24.
Waterzijdig ingeregeld met eclipsjes.

Afgelopen zondag werd de kamer opgewarmd door de zon en sloeg de ketel 2x uit waarna het opstarten in 1e instantie niet naar de 90C ging.

zie :

Je ziet hier op 15:00 en 16:45 dat hij weer opstart met +- 30C

Ben er niet helemaal zeker van of dit nu gewoon normaal gedrag is of een kleine hickup ..... :+

Systeem werkt ansich prima verder.

• Edrelais
quote:
RudolfR schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:12:
Thanks voor het meedenken. Bij nader inzien had ik terugplaatsen van de opto-coupler overgeslagen.
Gek genoeg kreeg ik toen geen 5-7V op X1/X2, maar slechts 3V.

Vervolgens met de solderbout nog wat twijfelachtige verbindingen nagelopen, maar bij het aansluiten ging hier het licht uit. Ik denk dat ik dit experiment als mislukt moet beschouwen, deze OTGW is niet (meer) door mij te redden.

Foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

De 5V voor IC1 lijkt nog intact, maar de octo-coupler doet nog minder dan-ie al deed.
Ik zie nog op één pootje 5V staan, maar de rest is 0.0 ;w

En nu? :F
Dat ziet er fijn uit :) Die aders van de netspanning lekker lang afgestript, dan gaan ze zomaar tegen elkaar :(
Altijd even een ader-eind-huls om soepele kabel heen, of even vertinnen.

Bij de opto-couper zal je op pin 6 w.s. +5v meten, dat is goed.
Als je nog zin hebt in deze print, controleer of de type transistoren op de juiste plek zitten, er worden twee verschillende typen gebruikt.
De solderingen bij de gelijkrichtdiodes (de 4 na de trafo) verdienen wel wat soldeerwerk.
Verder lastig zeggen zo.

• wvdakker
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-02-2018
Goed ik heb de OTGW draaien. Met een CP2102 werkt het prima. De R00000000 zie ik langs komen en op PR=B wordt ook gereageerd met de jusite datum.

Als ik de CP2102 vervang door een USR-TCP232-T dan zie ik niks meer.
Met een sniffer zie ik het volgende in de datavelden in de frames:

12:05:0c:01:13:10:02:06:10:02:06:10:02:06:0d:04:01

De waarde is in elk frame hetzelfde. De datalengte lengte is 17, Frames
komen wel netjes elke seconde binnen.
Nu dacht ik aan een defecte module. Echter een nieuwe module geeft exact hetzelfde resultaat.

De config van de USR-TCP-232T is als volgt:

55 AA 10 04 A8 C0 2A 20 14 04 A8 C0 8C 4E 01 04 A8 C0 03 80 25 00 00 35

Workmode : 3 (TCP Server)
Baudrate: 80 25 (9600)

Ik vermoed dat het een baudrate probleem is.... maar die is 9600 N, 8, 1

De module is aangesloten op 5V (VDD-pin) en de OTGW is voorzien van de zwaardere voeding
zoals eerder is aangegeven. Power op de USR-TCP module is stabiel op 5V.

Any ideas?

wvdakker wijzigde deze reactie 13-02-2018 07:59 (95%)

• wvdakker
De USR-TCP-232 serieel aangesloten en via een telnet sessie naar de UTP zijde gekeken wat er over de lijn gaat. Alles op 9600, N, 8, 1.

Als ik via een terminal "test" verstuur via de seriele interface naar de telnet console, dan zie ik in de data pakketjes "141f", "051f", "131f" en "141f". De eerste bytes missen dus (OR) 0x60 voor de juiste ASCII waardes (74 = t, 65 = e, 73 = s, 74=t).

• MrBarBarian

iRacing Profiel

• wvdakker
quote:
Inmiddels al gevonden. Blijkt dat de beschreven optie om deze 'handmatig' via het console te configureren onvolledig is. Standaard stond mijn module op 5 databits.
Na het runnen van bovenstaande tool en configureren via de seriele interface werkt het goed.

Nu verder met eigen OTGW daemon.

wvdakker wijzigde deze reactie 14-02-2018 07:27 (5%)

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
Ik heb een otgw met esp met hierop esplink geflashed. Nu lopen de waarden in domoticz netjes binnen, maar op de een of andere manier herkent domoticz hier geen apparaten in. Nieuwe sensoren toelaten staat aan. Ik krijg alleen maar het volgende binnen :

2018-02-20 19:01:09.727 OTGW: BC0192900
2018-02-20 19:01:09.727 OTGW: T10012400
2018-02-20 19:01:10.728 OTGW: BD0012400
2018-02-20 19:01:10.728 OTGW: T00110000
2018-02-20 19:01:11.728 OTGW: BF0110000
2018-02-20 19:01:11.728 OTGW: T801A0000
2018-02-20 19:01:11.729 OTGW: R00780000
2018-02-20 19:01:12.729 OTGW: BC0781026
2018-02-20 19:01:12.729 OTGW: A701A0000
2018-02-20 19:01:12.729 OTGW: T80190000
2018-02-20 19:01:13.730 OTGW: BC0192900
2018-02-20 19:01:13.730 OTGW: T10012400
2018-02-20 19:01:14.731 OTGW: BD0012400
2018-02-20 19:01:14.731 OTGW: T001B0000
2018-02-20 19:01:15.731 OTGW: BC01B0300
2018-02-20 19:01:16.732 OTGW: T000F0000
2018-02-20 19:01:16.732 OTGW: R007B0000
2018-02-20 19:01:16.732 OTGW: BC07B02D6
2018-02-20 19:01:16.732 OTGW: AF00F0000
2018-02-20 19:01:17.733 OTGW: T00120000
2018-02-20 19:01:17.733 OTGW: BC0120600
2018-02-20 19:01:17.733 OTGW: T00000300
2018-02-20 19:01:18.734 OTGW: BC000030A
2018-02-20 19:01:18.734 OTGW: T80190000
2018-02-20 19:01:19.734 OTGW: BC0192900
2018-02-20 19:01:19.734 OTGW: T10012400
2018-02-20 19:01:20.735 OTGW: BD0012400
2018-02-20 19:01:20.735 OTGW: T00110000

• Edrelais
@bramv82 Dan staat ie in/voor domoticz toch niet helemaal goed. Als domoticz ermee kan communiceren, geeft ie het commando 'PS=0', waarna eens in de 10s een melding langs komt met eentjes en nullen.

Kun je zelf wel communiceren naar de otgw? Geef m anders eens een reset, waarbij hij wel onder spanning blijft.

• bramv82
quote:
Edrelais schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:18:
@bramv82 Dan staat ie in/voor domoticz toch niet helemaal goed. Als domoticz ermee kan communiceren, geeft ie het commando 'PS=0', waarna eens in de 10s een melding langs komt met eentjes en nullen.

Kun je zelf wel communiceren naar de otgw? Geef m anders eens een reset, waarbij hij wel onder spanning blijft.
Met otmonitor krijg ik wel netjes waarden door, dus het lijkt wel te werken. Resetten heb ik al meerdere malen gedaan....

Edit : door de stekker er uit te trekken of door de esp te resetten.
Het resetten met de power aan deed 't m. Dus de RST pins kortsluiten.

Waarden komen nu netjes binnen

bramv82 wijzigde deze reactie 21-02-2018 09:21 (13%)

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-01 13:30
quote:
bramv82 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:31:
[...]

Met otmonitor krijg ik wel netjes waarden door, dus het lijkt wel te werken. Resetten heb ik al meerdere malen gedaan....

Draait hij nu via ot-monitor met relay server of direct van domoticz naar de otgw?

• bramv82
quote:
Shaggie_NB schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Draait hij nu via ot-monitor met relay server of direct van domoticz naar de otgw?
Hij draait in Domoticz als een OTGW met LAN interface, dus zonder otmonitor er tussen.

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-01 13:30
quote:
bramv82 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:31:
[...]

Kun je aangeven hoe je dat doet die RST pins kortsluiten?

• bramv82
quote:
Shaggie_NB schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:52:
[...]

Kun je aangeven hoe je dat doet die RST pins kortsluiten?

Simpel de 2 RST contacten, bovenin op deze foto, met elkaar verbinden.

bramv82 wijzigde deze reactie 21-02-2018 10:55 (3%)

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20-12-2018
quote:
FutureCow schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:18:
Weet iemand of de nieuwe CV-Ketels van Atag(de I28EC) ook ondersteund worden? En communiceert de Atag one met deze nieuwe ketels ook via OpenTherm, of een eigen protocol van Atag?
De Atag i-serie ketels beschikken over Open Therm gateway. Dit loopt via de Atag One aansluiting op de ketel. Zie de handleiding. Heb wel zelf gelezen en ook zelf mogen merken ervaren (Open Therm) thermostaten anders dan Atag One niet zo heel fijn samenwerken met de Atag i-serie ketels.. Dit probleem lijkt vooral bij Atag te liggen. (Ik gebruik (vooralsnog) een Tado thermostaat inclusief Tado slimme radiatorknoppen)

i28C i28EC i36C i36EC

• nessinot
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14-01 07:21
Ik overweeg de Opentherm Gateway aan te schaffen, maar na het vele lezen is me het volgende nog niet duidelijk.

Ik heb de Honeywell Round Modulation thermostaat. Ik begrijp dat deze alleen de “constant setpoint override” ondersteunt.

Wanneer je vanuit de otgw zo’n setpoint override verstuurd, is deze nieuwe richt temperatuur dan zichtbaar op het display van de thermostaat?

• cyberde
  • Niet online
quote:
nessinot schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:02:
Ik overweeg de Opentherm Gateway aan te schaffen, maar na het vele lezen is me het volgende nog niet duidelijk.

Ik heb de Honeywell Round Modulation thermostaat. Ik begrijp dat deze alleen de “constant setpoint override” ondersteunt.

Wanneer je vanuit de otgw zo’n setpoint override verstuurd, is deze nieuwe richt temperatuur dan zichtbaar op het display van de thermostaat?
Ik heb ook zo'n thermostaat en ja, je override is zichtbaar. Net zoals je de normale setpoint controleert zo zie je ook jouw override. Plus, bij een override staat er een icoontje van een huisje linksonder in het display.

bluewalk.net

• nessinot
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14-01 07:21
quote:
cyberde schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:32:
[...]

Ik heb ook zo'n thermostaat en ja, je override is zichtbaar. Net zoals je de normale setpoint controleert zo zie je ook jouw override. Plus, bij een override staat er een icoontje van een huisje linksonder in het display.
Ok, bedankt. Daarmee kunnen anderen ook zien dat de gateway de temperatuur heeft aangepast. Dat helpt een hoop bij de acceptatiefactor :)

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-01 13:26
Moet ik bij een Vaillant-VHR-24-28-C eigenlijk de Return Water Temperature kunnen meten? Ik zie deze niet meer terug in OT Monitor, maar dacht dat hij het vroeger wel deed en is er mogelijk een sensor in ketel stuk.

De ketel ondersteund het helemaal niet :'(

Overzicht met Thermostaten en Boilers en hun DATAID`s

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids

raymonvdm wijzigde deze reactie 26-02-2018 15:45 (31%)

• MClaeys
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-01 14:52
Zou deze module voor mij een oplossing kunnen bieden? Ik heb een EvoHome met opentherm module. Mijn ketel (Atag Q25C) ondersteund OT, maar kan blijkbaar niet overweg met de draadloze ontvanger van Honeywell (niet met die van de Evohome, blijkbaar wel met die van de Lyric T6, maar die heeft dan weer geen zones...). Kan ik hiermee de Opentherm communicatie van de draadloze ontvanger opvangen en dan omzetten naar wat de ketel wel verstaat? (ik snap sowieso al niet waarom draadloos opentherm niet werkt en bedraad wel...).
Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True