Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-02 22:36
quote:
raymonvdm schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:23:
Moet ik bij een Vaillant-VHR-24-28-C eigenlijk de Return Water Temperature kunnen meten? Ik zie deze niet meer terug in OT Monitor, maar dacht dat hij het vroeger wel deed en is er mogelijk een sensor in ketel stuk.

De ketel ondersteund het helemaal niet :'(

Overzicht met Thermostaten en Boilers en hun DATAID`s

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids
Ik had laatst mijn thermostaat vervangen en had toen ook geen Return Water Temperature meer.
Toen ik de oude weer terug had gezet was het wel weer zichtbaar.

Misschien heb jij ook je thermostaat vervangen?

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik heb mijn thermostaat niet vervangen in de afgelopen 4 jaar. Als ik ook kijken naar de lijst met codes die mijn ketel ondersteund dan staat het er niet tussen. Misschien denk ik wel per abuis dat ik het ooit gezien heb in het verleden

raymonvdm wijzigde deze reactie 05-03-2018 21:41 (12%)

• pasibun
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-07-2018
Hej daar,
Ik heb de Opentherm gateway al een tijdje klaar liggen, maar was er nog niet aan toegekomen om hem werkend te krijgen.
Mijn setup is,
CV: Nefit ProLine NxT HCR 24/CW4
Thermostaat: Nefit moduline 1000

Aansluiting:
Raspberry pi met TTL verbinding met de Opentherm gateway (Goed verbonden).
Het volgende kan ik een fout hebben gemaakt, de Opentherm gateway zit aangesloten op de CV. Hier zitten 2 poortje op waar de thermostaat op aangesloten is. Op deze twee poortjes heb ik nu 4 kabels, 2 van de thermostaat en 2 van de Opentherm gateway.
Heb ik dit correct of niet?

Ik las in deze topic dat je het command "AA=28" kon gebruiken om temp data op te vragen.
Zodra ik dit doe, krijg ik een error:
invalid command name "::wibble::ws::sockf3a690"
while executing
"$coro timeout"
(procedure "cancel" line 7)
invoked from within
"cancel"
("after" script)

Op de Raspberry run ik de Otmonitor door middel van de volgende command:
sudo ./otmonitor-ahf --daemon -f "/opt/otmonitor/otmonitor.conf"
Waarbij ik vervolgens geen output krijg, alleen dus soms die error.

Heeft iemand nog tips? Of kan iemand mij de juiste richting opsturen waar ik nog naar kan kijken?
Alvast bedankt!

• Templar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-02 21:50
quote:
pasibun schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:40:
Aansluiting:
Raspberry pi met TTL verbinding met de Opentherm gateway (Goed verbonden).
Het volgende kan ik een fout hebben gemaakt, de Opentherm gateway zit aangesloten op de CV. Hier zitten 2 poortje op waar de thermostaat op aangesloten is. Op deze twee poortjes heb ik nu 4 kabels, 2 van de thermostaat en 2 van de Opentherm gateway.
Heb ik dit correct of niet?
Neen, RTFM! :F

En Nefit heeft een eigen digitaal protocol. Sommige oudere modellen konden met een insteekkaart OT ondersteunen, de nieuwere hebben standaard OT ondersteuning. Indien jouw ketel het ondersteunt, kijk eerst op welke klemmen...

En het OT protocol is een point-2-point protocol, dus niets aftakken en parallel aansluiten.

• pasibun
quote:
Templar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:15:
[...]

Neen, RTFM! :F

En Nefit heeft een eigen digitaal protocol. Sommige oudere modellen konden met een insteekkaart OT ondersteunen, de nieuwere hebben standaard OT ondersteuning. Indien jouw ketel het ondersteunt, kijk eerst op welke klemmen...

En het OT protocol is een point-2-point protocol, dus niets aftakken en parallel aansluiten.
Bedankt voor het reageren.
1. Mijn Nefit ondersteunt het OT protocol.(stond in de Handleiding)
2. Ik heb de juiste poorten gebruikt. (Welk, stonden in de Handleiding)

Maar moet ik de Thermostaat op de 2 poortjes van de OT gateway aansluiten en dan de Boiler op de CV?(uiteraard op de correcte poorten) ;)

• Templar
quote:
pasibun schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor het reageren.
1. Mijn Nefit ondersteunt het OT protocol.(stond in de Handleiding)
2. Ik heb de juiste poorten gebruikt. (Welk, stonden in de Handleiding)

Maar moet ik de Thermostaat op de 2 poortjes van de OT gateway aansluiten en dan de Boiler op de CV?(uiteraard op de correcte poorten) ;)
Yep. :)
Zie anders de Opentherm Protocol beschrijving. Zwerft ergens op het internet.
[edit] Hier dus: Opentherm Protocol v2.2

Templar wijzigde deze reactie 08-03-2018 22:47 (11%)

• pasibun
quote:
Templar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:26:
[...]

Yep. :)
Zie anders de Opentherm Protocol beschrijving. Zwerft ergens op het internet.
[edit] Hier dus: Opentherm Protocol v2.2
Ahh top, ik ga het vandaag even proberen! Bedankt, als er nog problemen zijn dan horen jullie het.

• Maxwp
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-07-2018
Ik heb deze nu een tijd je in gebruik.

en alles werkte goed totdat ineens de temp steeds terug ging naar 18graden.

ik stel hem in via de kamer thermostaat naar 21 en hij gaat direct terug naar 18
al sik het doe via de opentherm dan gaat hij ook direct weer terug naar 18 graden.

maak gebruik van domoticz en heb geen timers ingesteld ( had die wel maar er even uit gegooid zonder effect )

herstart van domoticz, aan uit cv en opentherm gateway maar toch blijft het probleem.

iemand dit al eens ervaren?

• pasibun
Ondertussen alles goed aangesloten maar er blijkt een fout te zijn met de firmware.
Ik heb op verschillende apparaten getest om nieuwe firmware te flashen maar dit lukt niet.
De foutmelding die ik telkens kreeg was: Could not switch gateway to self-programming mode.

Ik heb de diagnostic en gateway firmware geprobeerd, maar niks werkte.
Iemand een idee wat ik fout doe?

Een afbeelding van mijn OT gateway:
https://imgur.com/a/y8G8G/

pasibun wijzigde deze reactie 09-03-2018 12:41 (4%)

• Templar
quote:
pasibun schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:40:
Ondertussen alles goed aangesloten maar er blijkt een fout te zijn met de firmware.
Ik heb op verschillende apparaten getest om nieuwe firmware te flashen maar dit lukt niet.
De foutmelding die ik telkens kreeg was: Could not switch gateway to self-programming mode.

Ik heb de diagnostic en gateway firmware geprobeerd, maar niks werkte.
Iemand een idee wat ik fout doe?

Een afbeelding van mijn OT gateway:
https://imgur.com/a/y8G8G/
Ja.

Je hebt de MAX232 chip geïnstalleerd die 5v TTL data converteert naar RS232 (seriële COM poort) voltage levels. En daar hang jij je USB to serial converter achter. Mogelijk doet ie het niet meer.
Het is of TTL => RS232 of TTL => USB maar niet beide. Je kan je MAX232 chip eruit trekken en je USB to serial converter direct aansluiten op je printplaat.

• Maxwp
quote:
Maxwp schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:03:
Ik heb deze nu een tijd je in gebruik.

en alles werkte goed totdat ineens de temp steeds terug ging naar 18graden.

ik stel hem in via de kamer thermostaat naar 21 en hij gaat direct terug naar 18
al sik het doe via de opentherm dan gaat hij ook direct weer terug naar 18 graden.

maak gebruik van domoticz en heb geen timers ingesteld ( had die wel maar er even uit gegooid zonder effect )

herstart van domoticz, aan uit cv en opentherm gateway maar toch blijft het probleem.

iemand dit al eens ervaren?
inmiddels ook wat meer info
als ik via de openthermgateway een temp insteling doe van bijvoorbeeld 21 graden dan op dat zelfde moment word er gelijk 18 van gemaakt
je ziet in de logs van domoticz staan
18:00:22 otg : 21 ( wat ik zelf doe )
18:00:22 otg : 18 ( deze gelijk erop zelfde tijd )
zou het een domoticz fout zijn of opentherm

het draaide allemaal goed totdat afgelopen nacht de cv druk te laag werd 0,5 bar
vervolgens deze ochtend deze weer bijgevuld maar daarna ontstond dit gekke probleem ineens.

aan uit zetten van de cv en de opentherm gateway alsook de rasp p3 met domotics had geen effect.

erg gek

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-02 03:03
quote:
Maxwp schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:22:
[...]

inmiddels ook wat meer info
als ik via de openthermgateway een temp insteling doe van bijvoorbeeld 21 graden dan op dat zelfde moment word er gelijk 18 van gemaakt
je ziet in de logs van domoticz staan
18:00:22 otg : 21 ( wat ik zelf doe )
18:00:22 otg : 18 ( deze gelijk erop zelfde tijd )
zou het een domoticz fout zijn of opentherm

het draaide allemaal goed totdat afgelopen nacht de cv druk te laag werd 0,5 bar
vervolgens deze ochtend deze weer bijgevuld maar daarna ontstond dit gekke probleem ineens.

aan uit zetten van de cv en de opentherm gateway alsook de rasp p3 met domotics had geen effect.

erg gek
Er zou moeten staan TT: 21

Stuur anders via hardware-otgw-instellingen een TT=21 bericht

Shaggie_NB wijzigde deze reactie 10-03-2018 12:48 (4%)

• Maxwp
had helaas geen tijd om te trouble shooten want moest verwarming hebben en hij bleef terug gaan naar 18 graden
trouwens had me vergist hij geeft weer tt 19 etc etc daar klopt het wel in de logs
ik denk dat het probleem bij domoitcz heeft gelegen.
niks werkte totdat ik de opentherm heb verwijderd en opnieuw toegevoegd.
nu werkt het weer.
denk dat het instellen van de timer en dan het uitvalleen van de cv door lage waterdruk de boel wat ontregeld heeft.
dat domotics ergens in is blijven hangen qua temp doorgeven.

• Kroesss
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 27-01 18:26
Ik heb een probleempje/vraagje. Ik heb onlangs zelf lopen solderen aan een OTGW. Voordat ik hem aan de huis-installatie hang wilde ik eerst testen of een en ander in ieder geval reageert. Ik heb hem dus (zonder aan te sluiten op thermostaat of CV) met de USB-kabel aan de laptop gehangen en otmonitor gestart. Alles leek mooi, na het kiezen van de juiste COM-poort gaf hij het groene "verbonden"-icoontje, en in de log kwam de OTGW-software-versie voorbij.

Toen heb ik een USR TCP232-T2 van Ali erachter gehangen, en aangesloten op mijn netwerk. Ik kan nu de instellingen-pagina van de TCP232 wel bereiken via het netwerk, maar ik kan geen verinding leggen met otmonitor. waarschijnlijk een instellingen-probleem aan de kant van de USR TCP232-T2, maar ik ben een beetje lost hierin.

Heeft iemand deze ook in gebruik voor communicatie met de OTGW, en zo ja: welke instellingen moet ik gebruiken?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:46
Enige tijd geleden de originele print wat aangepast met Eagle, hierbij de foto's ervan.
De componentnummering van de originele print is behouden gebleven, ook de nummering voor extra's welke te vinden zijn op:
http://otgw.tclcode.com/peripherals.html

- De trafo verwijdert
- De MAX232 verwijdert
- Alle aansluitingen naar een zijde
- Ruimte gemaakt voor de Recom DC-DC converter
- Vrije ruimte gemaakt om een ESP o.i.d. op de print te plaatsen
- Ontkoppelcondensatoren bij de DC-DC converter en PIC conform de datasheets
- 2x 24 volt aansluiting gemaakt (schroefklemmen of bus steker)
- Ompoolbeveiliging door diode
- 4x led aansluiting op de print
- 4x weerstand t.b.v. de leds op de print
- 1x weerstand R19 voor DS18B20 conform http://otgw.tclcode.com/peripherals.html / Temperature sensor
- Seriele aansluiting voor USB converter of voor ESP8266, in de juiste volgorde voor:
http://www.dx.com/p/esp-1...-3v-5v-for-arduino-403072
- Behuizing en print afmetingen zijn origineel gebleven

Edrelais wijzigde deze reactie 13-04-2018 06:35 (4%)
Reden: Plaatjes werkte niet meer

• Maxwp
quote:
Shaggie_NB schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:41:
[...]

Er zou moeten staan TT: 21

Stuur anders via hardware-otgw-instellingen een TT=21 bericht
heb uiteindelijk de opentherm verwijderd van domoticz en weer toegevoegd nu werkt het weer
zal iets zijn geweest in combinatie met domoticz in samenwerking met het uitvallen van de cv gedurende de nacht.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik begrijp dat er mensen zijn die OTMonitor tegelijk met Domoticz hebben draaien. Er staat alleen veel info met fouten etc online. Wie heeft de juiste manier om ze tegelijk aan de praat te krijgen?

Ik wil via OTmonitor alle zaken in influxdb gaan zetten. Dat is het belangrijkst. Verder is een integratie met domoticz handig om af en toe het setpoint te kunnen aanpassen. Als dit niet gaat via de standaard hardware, dan kan ik het ook anders oplossen, maar het liefst doe ik het op de manier zoals ik ooit gelezen heb..

edit: nevermind. Ik heb hem al volledig via otmonitor draaien. setpoint en buitentemperatuur via domoticz lua erin..

prein2 wijzigde deze reactie 26-03-2018 08:27 (10%)

PVoutput

• Edrelais
quote:
Edrelais schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:47:
Enige tijd geleden de originele print wat aangepast met Eagle, hierbij de foto's ervan.
De componentnummering van de originele print is behouden gebleven, ook de nummering voor extra's welke te vinden zijn op:
http://otgw.tclcode.com/peripherals.html

- De trafo verwijdert
- De MAX232 verwijdert
- Alle aansluitingen naar een zijde
- Ruimte gemaakt voor de Recom DC-DC converter
- Vrije ruimte gemaakt om een ESP o.i.d. op de print te plaatsen
- Ontkoppelcondensatoren bij de DC-DC converter en PIC conform de datasheets
- 2x 24 volt aansluiting gemaakt (schroefklemmen of bus steker)
- Ompoolbeveiliging door diode
- 4x led aansluiting op de print
- 4x weerstand t.b.v. de leds op de print
- 1x weerstand R19 voor DS18B20 conform http://otgw.tclcode.com/peripherals.html / Temperature sensor
- Seriele aansluiting voor USB converter of voor ESP8266, in de juiste volgorde voor:
http://www.dx.com/p/esp-1...-3v-5v-for-arduino-403072
- Behuizing en print afmetingen zijn origineel gebleven

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hierbij nog even een foto van de print zelf:

Indien gewenst kan ik de Eagle of Gerber files ergens online zetten.
Tevens heb ik nog een paar printen over, wil je er een, stuur me een PM. (ik hoop dat dat zo mag :))

• bprak
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-02 16:46
Hier mensen die ervaring hebben in het gebruik icm domoticz. In domoticz heb ik het al zo ver dat ie de temperatuur op 15 graden zet als ik niet thuis ben. Maar zodra de thermostaat (chronotherm touch modulation) volgens programma een andere temperatuur in moet stellen wordt dit niet in domoticz gezien en wordt het programma weer gevolgd. Ik wil graag dat als ik niet thuis ben de temperatuur op 15 graden ingesteld wordt en als ik wel thuis ben het programma weer gevolgd wordt.

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-02 22:43
quote:
bprak schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:18:
Hier mensen die ervaring hebben in het gebruik icm domoticz. In domoticz heb ik het al zo ver dat ie de temperatuur op 15 graden zet als ik niet thuis ben. Maar zodra de thermostaat (chronotherm touch modulation) volgens programma een andere temperatuur in moet stellen wordt dit niet in domoticz gezien en wordt het programma weer gevolgd. Ik wil graag dat als ik niet thuis ben de temperatuur op 15 graden ingesteld wordt en als ik wel thuis ben het programma weer gevolgd wordt.
Yep en er is een lijstje wat welke thermostaat icm de OTGW kan. (Kan hem mobiel even niet snel vinden.)

De chronotherm touch modulation doet geen halve graden icm de OTGW en valt daarna terug in zijn huidige settings als je dit wel probeert. Ik heb daarom al een iSense klaarliggen maar het ontbreekt me nog even aan de tijd om die op te hangen. (Gebruik hem btw ook met Domoticz)

----Edit

https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=75&t=10541

Deze dus.

stuffer wijzigde deze reactie 03-04-2018 18:00 (4%)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** HiFiBerry Digi+ voor de RPi met case.**

• Shaggie_NB
quote:
stuffer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:53:
[...]

Yep en er is een lijstje wat welke thermostaat icm de OTGW kan. (Kan hem mobiel even niet snel vinden.)

De chronotherm touch modulation doet geen halve graden icm de OTGW en valt daarna terug in zijn huidige settings als je dit wel probeert. Ik heb daarom al een iSense klaarliggen maar het ontbreekt me nog even aan de tijd om die op te hangen. (Gebruik hem btw ook met Domoticz)

----Edit

https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=75&t=10541

Deze dus.
@bprak Ik denk dat het meer te maken heeft met het geven van een TT of TC commando..

Het setpoint kun je tijdelijk (TT-commando) of permanent (TC-commando) overrulen. Bij de eerste overrule je hem totdat de thermostaat hem weer overneemt vanwege het bereiken van een nieuw schakelpunt in z'n klokprogramma, bij de tweede overrule je hem permanent totdat je met de OTGW de boel weer vrijgeeft om het aan de thermostaat zelf over te laten.
Met dank aan @ThinkPad !!
ThinkPad in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Shaggie_NB wijzigde deze reactie 03-04-2018 19:36 (3%)

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-02 22:36
Is het ook mogelijk om de warmwater(domostic hot water) helemaal uit te schakelen zodat je dus geen warm water kan gebruiken?

• 2xdehelft
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 05-02 11:54
Is de OTGW nog ergens te koop of iemand die er 1 over heeft? Ik kan geen enkele shop vinden met voorraad.. :-(

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:09

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik had laatst NoDo shop gemaild, zij zeiden toen dat ze bezig met het ontwikkelen van een nieuwe versie en dat ze nog enkele weken nodig hadden. Als dat zo is, zou dat nu zo'n beetje afgerond zijn. Ik zal ze binnenkort weer eens mailen.

We've got that ring of confidence | Tent te koop!

• 2xdehelft
Ik heb zelf ook even een mailtje gestuurd naar NoDo:

Hoi,

We hopen met maximaal een week.

Mvg,

Remco

Dus gelukkig lijkt dat snel goed te komen :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-02 16:03
Hey allemaal, ik heb een probleempje met mijn OTGW. Hij heeft een hele tijd prima gefunctioneerd totdat ik eergisteren een Toon wilde aansluiten.

Zonder er over na te denken had ik de Toon ketelmodule aangesloten bij de ketel vóór de OTGW. Dus CV—Toon Ketelmodule—OTGW—Toon thermostaat.

De Toon ging niet aan waarna ik de ketelmodule tussen de OTGW en de Toon thermostaat heb geplaatst. Nu werkte de Toon.

De volgende ochtend was het 24,5 graden in huis en had ik zo’n 10 kuub aan gas gestookt terwijl de thermostaat ingesteld stond op 19 graden. Oude thermostaat weer aangesloten en de ketel bleef nog steeds verwarmen!

Via de OTGW krijg ik nu ook geen data meer waardoor het lijkt alsof die ineens helemaal over de flos is geraakt. Een reset heeft helaas ook niet geholpen (doorverbinden van de RST pins). De OTGW heb ik nu losgekoppeld om de CV normaal te laten functioneren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten? Ik heb de OTGW zelf gesoldeerd en hij heeft lange tijd prima gewerkt (firmware 4.2.5).

Log geeft zo nu en dan een Error 03 maar geeft voornamelijk lege values:
quote:
18:26:49.969814 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
18:26:50.963704 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
18:26:51.964970 R80000100 Read-Data Status: 00000001 00000000
18:26:52.076090 Error 03
18:26:52.972391 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
18:26:53.966138 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
18:26:54.959756 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
Edit:
De zoekfunctie nog eens een paar keer gebruikt en volgens mij heb ik hetzelfde probleem als @]Byte[ en @tweakfdr ooit hadden (link). Vanavond maar eens e.e.a. doormeten want klinkt alsof er toch iets stuk is gegaan :-(

Luc S wijzigde deze reactie 03-05-2018 10:00 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2xdehelft
Hee hallo, ik heb sinds een paar dagen een otgw tussen mijn Remeha Tzerra en etwist thermostaat zitten. Alles werkt goed alleen werken de TT en TC commando's niet. Ik kan echter wel buitentemperatuur e.d. doorzetten naar de ketel, en via het CS commando de ketel laten stoken...

Wanneer ik een TT of TC commando geef lijkt deze wel bevestigd te worden alleen veranderd er niets op de thermostaat of in de ketel.

Hieronder een stukje log:
quote:
09:37:54.343626 T00050000 Read-Data Application-specific flags: 00000000 0
09:37:54.489525 BC00500FF Read-Ack Application-specific flags: 00000000 255
09:37:55.350807 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:37:55.490707 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:37:56.351633 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:37:56.491605 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:37:57.361711 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:37:57.497186 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:37:58.362377 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:37:58.493432 BC0192C99 Read-Ack Boiler water temperature: 44.60
09:37:59.369804 T001B0000 Read-Data Outside temperature: 0.00
09:37:59.495649 B601B0000 Data-Inv Outside temperature: 0.00
09:37:59.505987 AC01B144D Read-Ack Outside temperature: 20.30
09:38:00.001625 Command: SC=09:38/2
09:38:00.119124 SC: 09:38/2
09:38:00.369149 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:00.502830 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:00.562293 Command (via MQTT): OT=20.6
09:38:00.684389 OT: 20.60
09:38:01.373926 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:01.496757 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:02.418347 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:02.499966 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:03.385598 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:03.494856 BC0192C99 Read-Ack Boiler water temperature: 44.60
09:38:04.881428 T100E0000 Write-Data Maximum relative modulation level: 0.00
09:38:04.916823 BD00E0000 Write-Ack Maximum relative modulation level: 0.00
09:38:05.394833 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:05.937666 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:06.399085 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:06.498016 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:07.782959 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:07.817281 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:08.404941 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:08.502718 B40192C8A Read-Ack Boiler water temperature: 44.54
09:38:09.527214 T10100F00 Write-Data Room setpoint: 15.00
09:38:09.537549 BD0100F00 Write-Ack Room setpoint: 15.00
09:38:10.413821 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:10.765741 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:11.454300 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:11.608554 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:12.454614 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:12.516150 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:13.428967 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:13.519491 BC0192C7D Read-Ack Boiler water temperature: 44.49
09:38:14.434395 T9018171E Write-Data Room temperature: 23.12
09:38:14.524725 B5018171E Write-Ack Room temperature: 23.12
09:38:15.438414 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:15.603959 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:16.450915 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:16.605403 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:17.452106 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:17.606194 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:17.906366 Command: TT=20.00
09:38:17.981447 TT: 20.00
09:38:18.448948 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:18.607315 BC0192C7D Read-Ack Boiler water temperature: 44.49
09:38:19.453524 T801A0000 Read-Data DHW temperature: 0.00
09:38:19.606386 BE01A0000 Data-Inv DHW temperature: 0.00
09:38:20.459936 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:20.608347 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:21.463304 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:21.609595 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:22.472106 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:22.649394 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:23.369241 Command: TC=20.00
09:38:23.477988 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:23.613856 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:24.481353 T80730000 Read-Data OEM diagnostic code: 0
09:38:24.610556 B40730000 Read-Ack OEM diagnostic code: 0
09:38:25.482981 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:25.617038 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:26.486848 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:26.611012 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:27.470021 Command: TC=20.00
09:38:27.510948 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:27.615550 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:28.493040 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:28.613384 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:29.419826 Command: TC=20.00
09:38:29.487726 TC: 20.00
09:38:29.498348 T001D0000 Read-Data Solar storage temperature: 0.00
09:38:29.613872 B601D0000 Data-Inv Solar storage temperature: 0.00
09:38:30.502312 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:30.614333 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:31.512914 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:31.615928 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:32.524201 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:32.621523 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:33.515577 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:33.617829 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:34.519897 T00050000 Read-Data Application-specific flags: 00000000 0
09:38:34.616736 BC00500FF Read-Ack Application-specific flags: 00000000 255
09:38:35.525165 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:35.617877 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:36.528994 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:36.622922 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:37.550546 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:37.634351 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:38.537795 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:38.634593 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:39.549049 T001B0000 Read-Data Outside temperature: 0.00
09:38:39.637303 B601B0000 Data-Inv Outside temperature: 0.00
09:38:39.662430 AC01B149A Read-Ack Outside temperature: 20.60
09:38:40.551788 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:40.642512 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:41.551771 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:41.646463 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:42.562277 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:42.805261 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:43.560866 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:43.723458 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:44.565113 T100E0000 Write-Data Maximum relative modulation level: 0.00
09:38:44.725950 BD00E0000 Write-Ack Maximum relative modulation level: 0.00
09:38:45.568582 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:45.733382 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:46.573641 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:46.727433 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:47.580834 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:47.725271 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:47.778321 Command: TT=20.00
09:38:47.897403 TT: 20.00
09:38:48.600266 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:48.726715 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:49.589540 T10100F00 Write-Data Room setpoint: 15.00
09:38:49.727518 BD0100F00 Write-Ack Room setpoint: 15.00
09:38:50.593375 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:50.730391 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:51.597312 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:51.728092 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:52.601037 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:52.729447 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:53.607034 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:53.729489 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:54.609790 T1018171C Write-Data Room temperature: 23.11
09:38:54.731441 BD018171C Write-Ack Room temperature: 23.11
09:38:55.613912 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:38:55.730804 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:38:56.621317 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:38:56.734483 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:38:57.627256 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:38:57.734649 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:38:58.637795 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:38:58.738760 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:38:59.632216 T801A0000 Read-Data DHW temperature: 0.00
09:38:59.736888 BE01A0000 Data-Inv DHW temperature: 0.00
09:39:00.005020 Command: SC=09:39/2
09:39:00.109322 SC: 09:39/2
09:39:00.637897 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:00.736713 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:01.642756 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:01.737933 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:02.646052 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:02.737811 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:03.654943 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:03.742095 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:04.655630 T80730000 Read-Data OEM diagnostic code: 0
09:39:04.746873 B40730000 Read-Ack OEM diagnostic code: 0
09:39:05.658656 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:05.750803 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:06.663876 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:06.755488 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:07.668433 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:07.760934 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:08.675040 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:08.780244 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:09.679132 T000F0000 Read-Data Boiler capacity and modulation limits: 0 0
09:39:09.848786 BC00F2214 Read-Ack Boiler capacity and modulation limits: 34 20
09:39:10.680777 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:10.843570 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:11.685244 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:11.846112 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:12.689751 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:12.843242 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:13.697110 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:13.846375 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:14.698499 T00050000 Read-Data Application-specific flags: 00000000 0
09:39:14.850862 BC00500FF Read-Ack Application-specific flags: 00000000 255
09:39:15.703573 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:15.851169 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:16.707769 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:16.848317 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:17.711965 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:17.847487 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:18.716367 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:18.849301 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:19.720616 T001B0000 Read-Data Outside temperature: 0.00
09:39:19.848365 B601B0000 Data-Inv Outside temperature: 0.00
09:39:19.877354 AC01B149A Read-Ack Outside temperature: 20.60
09:39:20.727634 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:20.853495 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:21.729639 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:21.850136 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:22.736064 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:22.853551 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:23.743575 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:23.851513 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:24.748598 T100E0000 Write-Data Maximum relative modulation level: 0.00
09:39:24.857322 BD00E0000 Write-Ack Maximum relative modulation level: 0.00
09:39:25.748171 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:25.852377 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:26.752005 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:26.852543 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:27.757474 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:27.854804 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:28.761031 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:28.854979 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:29.773261 T10100F00 Write-Data Room setpoint: 15.00
09:39:29.863036 BD0100F00 Write-Ack Room setpoint: 15.00
09:39:30.772025 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:30.867218 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:31.773719 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:31.871773 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:32.778294 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:32.870954 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:33.783443 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:33.875523 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:34.790624 T9018171E Write-Data Room temperature: 23.12
09:39:34.886989 B5018171E Write-Ack Room temperature: 23.12
09:39:35.792189 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:35.959212 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:36.797298 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:36.963638 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:37.800808 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:37.962533 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:38.806863 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:38.964858 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:39.810286 T801A0000 Read-Data DHW temperature: 0.00
09:39:39.961980 BE01A0000 Data-Inv DHW temperature: 0.00
09:39:40.824342 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:40.964355 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:41.819145 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:41.970484 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:42.824165 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:42.964100 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:43.830394 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:43.964578 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:44.834025 T80730000 Read-Data OEM diagnostic code: 0
09:39:44.966615 B40730000 Read-Ack OEM diagnostic code: 0
09:39:45.850289 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:45.965376 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:46.841648 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:46.970399 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:47.851557 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:47.969227 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:48.851323 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:48.968585 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:49.855554 T00030000 Read-Data Slave configuration: 00000000 0
09:39:49.971297 B4003410B Read-Ack Slave configuration: 01000001 11
09:39:50.862222 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:50.975408 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:51.869432 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:51.971994 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:52.868680 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:52.976110 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:53.872443 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:53.977187 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:54.877638 T00050000 Read-Data Application-specific flags: 00000000 0
09:39:54.972538 BC00500FF Read-Ack Application-specific flags: 00000000 255
09:39:55.887237 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:39:55.982282 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:39:56.891233 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:39:56.982181 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:39:57.892327 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:39:57.986584 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:39:58.895519 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:39:58.988644 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:39:59.901111 T001B0000 Read-Data Outside temperature: 0.00
09:39:59.994539 B601B0000 Data-Inv Outside temperature: 0.00
09:40:00.016296 AC01B149A Read-Ack Outside temperature: 20.60
09:40:00.039494 Command: SC=09:40/2
09:40:00.166280 SC: 09:40/2
09:40:00.484252 Command (via MQTT): OT=20.6
09:40:00.545411 OT: 20.60
09:40:00.905203 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:40:00.999451 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:40:01.917284 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:40:02.078958 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:40:02.915238 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:40:03.081164 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:40:03.922897 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:40:04.084131 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:40:04.922722 T100E0000 Write-Data Maximum relative modulation level: 0.00
09:40:05.079377 BD00E0000 Write-Ack Maximum relative modulation level: 0.00
09:40:05.929872 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:40:06.080854 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:40:06.939019 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:40:07.083617 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:40:07.946354 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:40:08.081933 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:40:08.941301 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:40:09.089579 B40192C7A Read-Ack Boiler water temperature: 44.48
09:40:09.950272 T10100F00 Write-Data Room setpoint: 15.00
09:40:10.084616 BD0100F00 Write-Ack Room setpoint: 15.00
09:40:10.964812 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
09:40:11.094817 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
09:40:11.958728 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
09:40:12.088148 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
09:40:12.961807 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
09:40:13.089979 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
09:40:13.963909 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
09:40:14.089081 BC0192C5C Read-Ack Boiler water temperature: 44.36
09:40:14.968893 T9018171E Write-Data Room temperature: 23.12
09:40:15.086315 B5018171E Write-Ack Room temperature: 23.12
Doe ik iets verkeerd of komt dit doordat de Etwist thermostaat niet wil meewerken? Iemand die het wel werkend heeft gekregen met een ETwist?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spanjard
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 07-02 15:51
heeft iemand een idee hoe ik mijn otgw van dit soort data:

2018-05-20 23:15:26.529 OTGW: T10010A00
2018-05-20 23:15:26.529 OTGW: BD0010A00
2018-05-20 23:15:26.529 OTGW: T801A0000
2018-05-20 23:15:26.529 OTGW: B401A2799
2018-05-20 23:15:27.530 OTGW: T80190000
2018-05-20 23:15:27.530 OTGW: BE0190000
2018-05-20 23:15:27.530 OTGW: T80000200
2018-05-20 23:15:27.530 OTGW: B40000200
2018-05-20 23:15:28.530 OTGW: T80000200
2018-05-20 23:15:28.530 OTGW: B40000200
2018-05-20 23:15:28.530 OTGW: T80000200
2018-05-20 23:15:28.530 OTGW: B40000200
2018-05-20 23:15:29.531 OTGW: T80000200
2018-05-20 23:15:29.531 OTGW: B40000200
2018-05-20 23:15:29.531 OTGW: T80000200
2018-05-20 23:15:30.531 OTGW: B40000200
2018-05-20 23:15:30.531 OTGW: T80000200
2018-05-20 23:15:30.531 OTGW: B40000200
2018-05-20 23:15:31.531 OTGW: T10010A000
2018-05-20 23:15:31.531 OTGW: T00090000
2018-05-20 23:15:31.532 OTGW: BC0090000
weer terug naar PS=1 data krijg?
zodra ik hem op usb aansluit kon ik hem een ps=1 geven en leek alles prima. toen weer mijn 8622 met ESP-link aangesloten en dan zie je dus dat hij weer terug is in de oude mode. hij doet echter niets met de ingevoerde commando's vanuit otmonitor, esp console of domoticz. geen reactie dus.

Heel vreemd want het heeft aardig lang gewerkt maar afgelopen vrijdag kreeg ik voor het laatst info in domoticz.

zijn er dingen die ik nog kan uitproberen. daarnaast vroeg ik mij af of het mogelijk is om de otgw standaard in ps=1 te starten.

Canon EOS Digital 40D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap

• Edrelais
@Spanjard Even de OTGW een reset geven. Dus niet spanningsloos maken, maar even de RST pinnen kort doorverbinden.

• Spanjard
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 07-02 15:51
@Edrelais super!!!! Hij werkt weer! Ik heb een gat in de behuizing gemaakt en een reset knop op de otgw Rst pinnen verbonden. Hierna met lijm aan behuizing gemaakt. Super blij nu Dankje

Canon EOS Digital 40D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:28

flexje

got-father

Een vraagje, ik draai otmonitor op mijn rpi3. OTGW zit tussen mijn Remeha Tzerra en iSense.

Via domoticz is heel wat uit te lezen, maar toch denk ik dat er iets niet goed zit.

- Zo heb ik bijvoorbeeld heel veel pieken en dalen in de temperaturen welke uitgelezen worden in Domoticz. (bijv. 260graden kamer temperatuur (altijd een 0 teveel).
- Ook kan ik in otmonitor de settings niet aanpassen. De aangepaste waarden wil hij gewoonweg niet opslaan...?

Waar zou dit aan kunnen liggen?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shaggie_NB
quote:
flexje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:31:
Een vraagje, ik draai otmonitor op mijn rpi3. OTGW zit tussen mijn Remeha Tzerra en iSense.

Via domoticz is heel wat uit te lezen, maar toch denk ik dat er iets niet goed zit.

- Zo heb ik bijvoorbeeld heel veel pieken en dalen in de temperaturen welke uitgelezen worden in Domoticz. (bijv. 260graden kamer temperatuur (altijd een 0 teveel).
- Ook kan ik in otmonitor de settings niet aanpassen. De aangepaste waarden wil hij gewoonweg niet opslaan...?

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Je kunt zomaar niet domoticz en ot-monitor tegelijkertijd draaien ze communiceren namelijk alletwee anders met de otgw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

quote:
Shaggie_NB schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:59:
[...]

Je kunt zomaar niet domoticz en ot-monitor tegelijkertijd draaien ze communiceren namelijk alletwee anders met de otgw.
Dat begrijp ik, otmonitor krijgt ook geen gegevens binnen. Heb de relay aan staan. Maar heb ik otmonitor niet nodig om de settings aan te passen dan?

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Even checken of ik nu op het juiste spoor zit, want volgens mij heb ik verkeerde aannames gedaan toen ik de OTGW bestelde:

- in principe is er geen "turn key" oplossing om met een NodeMCU direct de OTGW aan te sturen, op basis van MQTT berichten, tenzij ik natuurlijk zelf iets ga programmeren?
- ESPLink zou wel zoiets kunnen, maar vergt cofiguratie?

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:23
De OTGW heeft via otmonitor zelf MQTT mogelijkheden, ook setpoint veranderen begreep ik. Details zijn wel te vinden maar geen uitgebreide documentatie helaas voor zover ik weet.

In dit topic is het nodige al te vinden.

Ik doe het zelf met een NodeMCU met ESP easy firmware en dan een serial link config op 9600 baud. Maar het moet OpenHAB nog even in op een of andere manier.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Inmiddels heb ik OTMonitor in een docker draaien. Dat werkt wel goed, zij het dat de MQTT implementatie zijn beperkingen heeft.

Ik zag dat Schelte de source van OTMonitor inmiddels op Github heeft staan en nog met enige regelmaat bijwerkt. Als ik de code goed begrijp, zijn er ook wat MQTT wijzigingen/verbetingen in aangebracht. Helaas is de gecompilede versie voor Linux op de OTGW site al best oud, alleen de Raspberry Pi versie is recentelijk opnieuw gecompiled en gereleased. Eens kijken of ik adhv de source op Github zelf een nieuwe versie voor Linux kan compilen.

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:23
Waar kan ik die Github van hem vinden? Het zoeken bleef een beetje leeg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

• timoline
  • Laatst online: 20-06-2018
quote:
Yukkie schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:35:
Inmiddels heb ik OTMonitor in een docker draaien. Dat werkt wel goed, zij het dat de MQTT implementatie zijn beperkingen heeft.

Ik zag dat Schelte de source van OTMonitor inmiddels op Github heeft staan en nog met enige regelmaat bijwerkt. Als ik de code goed begrijp, zijn er ook wat MQTT wijzigingen/verbetingen in aangebracht. Helaas is de gecompilede versie voor Linux op de OTGW site al best oud, alleen de Raspberry Pi versie is recentelijk opnieuw gecompiled en gereleased. Eens kijken of ik adhv de source op Github zelf een nieuwe versie voor Linux kan compilen.
Het compilen blijkt niet zo heel ingewikkeld te zijn
http://otgw.tclcode.com/otmonsrc.html

Heb inmiddels ook een pull request gedaan om meer mqtt events toe te voegen.
Ben nog bezig om deltaT ook toe te voegen, maar ben nog niet echt thuis in Tcl

Dus als iemand een idee heeft... :-)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik hoop vanavond weer even tijd te hebben om eens wat met Linux te gaan hobby'en. Dit is ook weer een mooi excuus om mezelf in die materie te verdiepen :) En misschien duik ik dan ook wel ff in Tcl.

• Teaclo
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:25
Kan je met de Opentherm Gateway ook sturen naar de brander zonder thermostaat tussen?
Ik zou graag enkel de temperatuur bedienen vanuit Domoticz. (Geen nood aan een kamerthermostaat)

Momenteel heb ik een aan/uit sturing met zelf geschreven software voor de regeling.
Deze gebruikt 4 temperatuur sensoren en een RPI + Relais. Die laatste wil ik graag vervangen om een zuiniger resultaat te bekomen. (Gasbesparing)

Bedankt alvast voor enig antwoord.

-> ik heb mijn antwoord gevonden: http://otgw.tclcode.com/standalone.html

Teaclo wijzigde deze reactie 15-08-2018 21:22 (7%)

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:44
quote:
Teaclo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:03:
Kan je met de Opentherm Gateway ook sturen naar de brander zonder thermostaat tussen?
Ik zou graag enkel de temperatuur bedienen vanuit Domoticz. (Geen nood aan een kamerthermostaat)

Momenteel heb ik een aan/uit sturing met zelf geschreven software voor de regeling.
Deze gebruikt 4 temperatuur sensoren en een RPI + Relais. Die laatste wil ik graag vervangen om een zuiniger resultaat te bekomen. (Gasbesparing)

Bedankt alvast voor enig antwoord.

-> ik heb mijn antwoord gevonden: http://otgw.tclcode.com/standalone.html
Ik gebruik hem ook puur om te monitoren. Mijn ketel regel ik met een aan/uit relais wat voor mijn vloerverwarming beter werkt.

• Jager-f
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 26-01 08:54
Mijn nieuwe versie van de gateway in de behuizing D1
Foto- en PCB-bestanden kunnen hier bekeken worden http://modkam.ru/?p=806
http://modkam.ru/wp-content/uploads/2018/09/P_20180912_220642-768x576.jpg

http://modkam.ru/wp-content/uploads/2018/09/P_20180912_220430-1-768x576.jpg

Jager-f wijzigde deze reactie 26-09-2018 20:17 (11%)

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-02 09:42
ThinkPad schreef op dinsdag 9 februari 2016 @ 10:31:
[...]

Boilertemperature = aanvoer inderdaad.
Tapwater is 'Domestic hot water' (DHW)

Wat voor ketel heb je? Het verschilt namelijk per ketel hoe ze intern werken qua warmwater bereiden. In de handleiding van mijn ketel zie ik (blz 34/43) dat hij het water door de brander-warmtewisselaar laat lopen. Voor CV gaat het dan direct de radiatoren in, voor tapwater gaat het door nog weer een kleinere warmtewisselaar (linksonderin, onderdeel 194).

Er is dus 2x een overdracht van warmte, ik kan mij best voorstellen dat het water in dat kleine circuitje best wel warm wordt en je daarom dergelijke temperaturen ziet (afhankelijk van waar de aanvoersensor geplaatst is in het circuit).

Wat geeft de 'Domestic hot water temperature' aan in otmonitor als de ketel warmwater moet maken?
De aanvoersensor (#34) zit bij mij ook vlak na de brander-warmtewisselaar (water stroomt tegen de klok in), bij mij is de aanvoer zo'n 71 graden bij douchen. Tapwatertemperatuur staat hier op 60 begrensd.
Ik heb eindelijk de OTGW aan de praat gekregen in Domoticz. Nu staan alle devices in de devices tab. Wat mij opvalt, is dat mijn Zonneboiler, die voorheen door de Vera keurig geregistreerd werd vanuit de OTGW, niet in Domoticz verschijnt.

Ik heb een Remeha Calenta met zo een insteekkaart/-module en extra temperatuur sensor net na de ZB. De temperatuur wordt correct weergegeven in de thermostaat, maar ik zie de waarde niet terug als device in Domoticz. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het de DHW Temperature is, maar ik vermoed dat dit de interne boiler is van de ketel, waarvan de temperatuur wordt weergegeven.

Iemand nog een idee hoe de waarde van de Zonneboilertemperatuur uit de OTGW te halen en Domoticz in te pompen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:33

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Jager-f schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:44:
Mijn nieuwe versie van de gateway in de behuizing D1
Foto- en PCB-bestanden kunnen hier bekeken worden http://modkam.ru/?p=806
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!

Je bent Russisch, gezien de tekst op de module?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Jager-f
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 26-01 08:54
ThinkPad in "[OTGW] OpenTherm gateway"ThinkPad schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:13
[...]
Je bent Russisch, gezien de tekst op de module?
Ja, ik kom uit Rusland

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een iSense en OTGW aan mijn Loria warmtepomp gehangen. En waarempel het werkt! >:)

Krijg verschillende waardes binnen, onder andere: temperaturen binnen, buiten, aanvoer, retour, boiler, setpoint.

Als ik de originele thermostaat er tussen hang, dan zie ik in de Message log nog een paar andere meldingen voorbij komen: TSP Setting 239, 240, 253 en 255.
Klopt het dat deze met de OTGW niet aangepast kunnen worden?

Vervolgens, via iSense Menu > Instellingen > Installateur > Ketel instellen (0012) kan ik nog meer waardes inzien die ook als TSP Setting verschijnen in de Message log. De meeste verschijnen als een 0 of 255 waarde, enkele een andere waarde. Komt dit iemand deze waardes bekend voor, of wat kunnen ze betekenen?

TSP - waarde
2 - 35 (T_boiler)
3 - 22 (T_aanvoer)
4 - 23 (T_retour)
32 - 26 (firmware versie)
33 - 70 (verplaatsing stooklijn (=7 graden *10))
35 - 4 (helling stooklijn (0.4*10))
36 - 7
43 - 69
44 - 67
47 - 3
48 - 60 (graadminuten)
49 - 4
56 - 1
239 - 0 (SWW boost = waarde 1)
251 - 40 (invloed ruimtemodule)
(TSP is soms +1 verschoven, afhankelijk of TSP 1 = 1 of TSP 0 = 1 (bijv. met HCTM ketel instellingen))

Chris_82 wijzigde deze reactie 30-10-2018 14:47 (12%)
Reden: waarschijnlijke betekenis waardes toegevoegd

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• stuffer
Chris_82 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:47:
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een iSense en OTGW aan mijn Loria warmtepomp gehangen. En waarempel het werkt! >:)

Krijg verschillende waardes binnen, onder andere: temperaturen binnen, buiten, aanvoer, retour, boiler, setpoint.

Als ik de originele thermostaat er tussen hang, dan zie ik in de Message log nog een paar andere meldingen voorbij komen: TSP Setting 239, 240, 253 en 255.

Vervolgens, via iSense Menu > Instellingen > Installateur > Ketel instellen (0012) kan ik nog meer waardes inzien die ook als TSP Setting verschijnen in de Message log. De meeste verschijnen als een 0 of 255 waarde, enkele een andere waarde. Komt dit iemand deze waardes bekend voor, of wat kunnen ze betekenen?

TSP - waarde
2 - 35
3 - 22
4 - 23
32 - 26
33 - 80
35 - 4
36 - 7
43 - 69
44 - 67
47 - 3
48 - 60
49 - 4
56 - 1
Dat is veelbelovend. Ben nl aan het zoeken naar een wp en de loria kwam ook ter sprake.

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hallo allemaal, ik heb de OT gateway met de TCP232-T2 UTP netwerkmodule aangeschaft via nodo-shop. Het is gelukt om de configuratiepagina te bereiken, maar na aanpassen van het wachtwoord (op aanraden van de quick start guide) kom ik er niet meer in. Zowel oude als nieuwe wachtwoord pakt hij niet.
Ik heb al geprobeerd om de module te resetten op basis van de manual van USRIOT, maar die is nogal cryptisch geschreven en dat is me ook nog niet gelukt. Iemand tips?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• fabstar81
Heeft iemand al de zonneboiler temperatuur uit de OTGW gekregen via Domoticz? :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• SjOuKeS
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:34

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Mocht er iemand zijn die dit topic volgt waar een OT Gateway ligt te verstoffen dan zou ik hem graag willen overnemen, DM voor contact. De exacte uitvoering maakt mij niet uit.

Bedankt voor de DM's. Ik ben inmiddels voorzien *O*

SjOuKeS wijzigde deze reactie 25-09-2018 11:07 (15%)

• stuffer
Chris_82 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:47:

TSP - waarde
2 - 35 (T_boiler?)
3 - 22 (T_aanvoer?)
4 - 23 (T_retour?)
32 - 26 (firmware versie?)
33 - 70 (verplaatsing stooklijn? (=7*10))
35 - 4 (helling stooklijn? (0.4*10))
36 - 7
43 - 69
44 - 67
47 - 3
48 - 60
49 - 4
56 - 1
Wellicht nog een leuke vraag: Kan je ook je setpoint aanpassen in Domoticz icm de OTGW?

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JanPedaal schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:35:
Hallo allemaal, ik heb de OT gateway met de TCP232-T2 UTP netwerkmodule aangeschaft via nodo-shop. Het is gelukt om de configuratiepagina te bereiken, maar na aanpassen van het wachtwoord (op aanraden van de quick start guide) kom ik er niet meer in. Zowel oude als nieuwe wachtwoord pakt hij niet.
Ik heb al geprobeerd om de module te resetten op basis van de manual van USRIOT, maar die is nogal cryptisch geschreven en dat is me ook nog niet gelukt. Iemand tips?
Niemand een idee hoe ik de factory reset kan uitvoeren op de UTP module? :?
In de handleiding staat:
4.4.3. Factory Reset
1) 1) Hardware: At first, check “Reload” in webpage or software, then Reload can only used to restore factory settings. After setting then module will reset, pull “ Reload “ down to 0 V level for 5 seconds then pull CFG( Reload) up to 3.3 V or don’t connect it, factory reset is finished.
2) Software: finish it by set-up software.
3) AT Command: After entering into AT Command, then send AT+ clear.
Uit het vetgedrukte deel maak ik op dat ik pin "Reload" (7?) 5 seconden moet verbinden met GND (pin 3) en vervolgens pin "CFG(Reload)", ook 7?, kortstondig met 3.3V (pin 2).
De zin ervoor snap ik niet, het lijkt of ik eerst iets moet instellen ("check Reload in webpage or software") maar ja, dat gaat nogal lastig als je er niet in kan komen.. niet echt het principe van een factory reset lijkt me.

http://i66.tinypic.com/1z4y2ao.png

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• flexje

flexje

got-father

stuffer schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:00:
[...]

Wellicht nog een leuke vraag: Kan je ook je setpoint aanpassen in Domoticz icm de OTGW?
Jazeker

• Chris_82
Ik heb zowel de Remeha iSense als de Honeywell Chronotherm Touch Modulation (HCTM) aan de WP gehangen en getest. Beide accepteren een setpoint van de OTGW (bijv. TT=21) en dit wordt ook op de WP weergegeven.
Met de originele thermostaat heb ik dit nog niet getest.
Sowieso nog geen echt realistische test aangezien verwarmen nog niet nodig is geweest hier. Wellicht over een paar dagen...

• stuffer
Welke combinatie van merk/WP en thermostaat gebruik je?

@Chris_82
Werkende conclusie voor nu:
Remeha iSense en de Honeywell Chronotherm Touch Modulation --> OTGW --> Techneco Loria

@Matis en @ThinkPad
Wellicht dat het waardevol is om dit de topicstart op te nemen?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
@stuffer Done. @Chris_82 heb je ook het exacte typenummer van je WP?

• flexje

flexje

got-father

stuffer schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:30:
[...]

Welke combinatie van merk/WP en thermostaat gebruik je?

@Chris_82
Werkende conclusie voor nu:
Remeha iSense en de Honeywell Chronotherm Touch Modulation --> OTGW --> Techneco Loria

@Matis en @ThinkPad
Wellicht dat het waardevol is om dit de topicstart op te nemen?
Ik heb de isense <-> otgw (<-> usb rpi domoticz) <-> remeha tzerra

Het enige wat nog erg irritant is en wat ik niet goed krijg is dat ik heel veel extreme pieken en dalen heb in de data (bijv. Temp kamer 240 graden).

flexje wijzigde deze reactie 22-09-2018 17:03 (9%)

• mymind*
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18-02 20:12

mymind*

A Beautiful Mind

SjOuKeS schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:18:
Mocht er iemand zijn die dit topic volgt waar een OT Gateway ligt te verstoffen dan zou ik hem graag willen overnemen, DM voor contact. De exacte uitvoering maakt mij niet uit.
DM verzonden. Ik heb er nog wel eentje liggen die voor mij geen nut meer heeft.

• stuffer
flexje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:01:
[...]

Ik heb de isense <-> otgw (<-> usb rpi domoticz) <-> remeha tzerra

Het enige wat nog erg irritant is en wat ik niet goed krijg is dat ik heel veel extreme pieken en dalen heb in de data (bijv. Temp kamer 240 graden).
Een gasketel >:) Die heb ik nu ook :Y (een Vaillant dan)

Maar ging over een warmtepomp die ook opentherm ondersteund icm de OTGW.

• flexje

flexje

got-father

stuffer schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:27:
[...]

Een gasketel >:) Die heb ik nu ook :Y (een Vaillant dan)

Maar ging over een warmtepomp die ook opentherm ondersteund icm de OTGW.
Ohw dat had ik even gemist. Hahah sorry.
Weet jij toevallig wel waarom ik zulke pieken kan hebben?

• stuffer
flexje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:29:
[...]

Ohw dat had ik even gemist. Hahah sorry.
Weet jij toevallig wel waarom ik zulke pieken kan hebben?
Helaas niet. Dat gedrag heb ik niet in de combinatie:

Vaillant hr solide vhr 24-28c --> OTGW (Kiwi elec) --> Honeywell Chronotherm Touch Modulation.

Wellicht dat ik de Vaillant over heb volgend jaar voor de geïnteresseerde..... :9

• Chris_82
ThinkPad schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:05:
@stuffer Done. @Chris_82 heb je ook het exacte typenummer van je WP?
Dat is een Techneco Loria Duo 6010 v26. (Ook bekend als Atlantic Loria Duo).

Voor de v27 verwacht ik dat het ook zal werken. Vanwege info in de nieuwe handleiding van v27 dat de WP met verschillende Opentherm thermostaten compatibel is, heb ik het uitgeprobeerd op de mijne.

De andere WP van Techneco, de Elga, werkt ook met Opentherm. In dit topic ook al meermaals voorbijgekomen.

Ook andere WP merken hebben vermoedelijk een Opentherm protocol om met een ruimtemodule/thermostaat te communiceren. Ik heb bijvoorbeeld eens een ouder type Chronotherm aan een Energy Save warmtepomp gezien.

• fabstar81
[...]

ja dat kan, merk wel dat de communicatie trager is in Domoticz in vergelijking met de Vera die ik had.

ik gebruikte het aanpassen van de setpoint i.c.m. de zonneboiler temperatuur. zodra die boven bepaalde waarde was lage setpoint naar de ketel zodat hij ging pompen, maar niet gassen. werkte prima.

behalve dan dat die zonneboiler temperatuur nu niet in Domoticz te toveren is. iemand daar nog een tip voor?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JanPedaal schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:13:
[...]

Niemand een idee hoe ik de factory reset kan uitvoeren op de UTP module? :?
In de handleiding staat:

[...]

Uit het vetgedrukte deel maak ik op dat ik pin "Reload" (7?) 5 seconden moet verbinden met GND (pin 3) en vervolgens pin "CFG(Reload)", ook 7?, kortstondig met 3.3V (pin 2).
De zin ervoor snap ik niet, het lijkt of ik eerst iets moet instellen ("check Reload in webpage or software") maar ja, dat gaat nogal lastig als je er niet in kan komen.. niet echt het principe van een factory reset lijkt me.

(plaatje)
Ik heb gelukkig weer toegang. Mocht iemand hetzelfde probleem hebben, dit was het probleem en de oplossing:
Na wat proberen blijkt dat het wachtwoord niet langer dan 5 karakters mag zijn ( 8)7 ) Ik heb dus de eerste 5 tekens van mijn nieuwe wachtwoord gebruikt om er in te komen.
De factory reset is overigens na veel proberen nog steeds niet gelukt.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03:57
Is er iemand die ervaring heeft met het uitlezen / aansturen van een Brink heteluchtverwarming? Ik ga verhuizen naar een woning met een Brink SWB-HR10D en wil deze graag aansturen vanuit Domoticz. Ik zie dat een Brink Allure werkt, maar mijn ketel is iets ouder, maar moet wel met Opentherm werken.

Subvraag, is er nog iemand die een OTGW in een la heeft liggen, of een losse print?

• markv93
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21:13
Als er iemand nog een otgw aanbiedt hou ik me aanbevolen. Het liefst met een wifi module :)

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:47
Hallo, ik ben ook op zoek naar een OTGW (gemonteerd en wel), liefst één met een LAN aansluiting :-)

PVoutput

• Mephix
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-10-2018
Voor wie het interessant vindt, ik heb sinds kort een test versie beschikbaar van een OTGW binding voor openHAB 2.

Meer info op https://community.openhab.org/t/39160

Edit: ik zie diverse vragen voor een OTGW voorbij komen, die zijn toch nog (weer?) gewoon te bestellen?

Mephix wijzigde deze reactie 07-10-2018 21:30 (24%)

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik kom net binnenvallen.

Ik wil een Remeha Calenta ACE aanschaffen, en zoneverwarming toepasen. Op mijn vraag wat voor thermostaat (draadloos via WiFi) ik nodig heb kreeg ik te horen Eeen Honeywell evohome wifi 2-zone.

Oke, maar wat me triggerde was de kreet opentherm in de beschrijving. Klonk als opensource. Geen idee wat ik er verdre mee kan, maar dat ga ik hier wel vinden

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:04
maartend schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:26:
Ik kom net binnenvallen.

Ik wil een Remeha Calenta ACE aanschaffen, en zoneverwarming toepasen. Op mijn vraag wat voor thermostaat (draadloos via WiFi) ik nodig heb kreeg ik te horen Eeen Honeywell evohome wifi 2-zone.

Oke, maar wat me triggerde was de kreet opentherm in de beschrijving. Klonk als opensource. Geen idee wat ik er verdre mee kan, maar dat ga ik hier wel vinden
Volgensmij werkt de remeha ace met 2 protocollen de opentherm en een eigen variant met nog meer mogelijkheden alleen kan met deze laatste alleen de remeha e twist thermostaat mee communiceren

• -Junkiexp-
  • Laatst online: 18-02 21:01
Ik wil ook mijn ketel gaan uitlezen, ik heb een Nefit Proline NXT met een i-sense thermostaat.
Ik ben redelijk handig, maar niet met priegelwerk, wat is de beste optie?
Bij de ketel heb ik stroom, UTP en WIFI.

Ik wil de gateway uitlezen via Windows op mijn desktop.

Nu zat er ik aan te denken om deze:

https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html

Samen met de Ethernet of Wifi interface te bestellen.
Ze hebben een soldeerservice dus dat scheelt weer.

Als ik dit installeer, is het dan redelijk eenvoudig om dit werken te krijgen (softwarematig)?
Ik wil dit bijvoorbeeld uitlezen met openthermonitor.

Ik ben redelijk handig en heb wel gevoel met computers maar kan zeker niet programmeren.

Alvast bedankt!

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:33

Spinez0r

They call me Mike.

Mensen, ik zit met het volgende.

Ik heb sinds vandaag een zelfgemaakt OTGW bij mijn CV hangen en deze werkt goed, als ik via de terminal TT=19 stuur dan wordt de temperatuur direct aangepast, ook als ik met 't handje aan m'n thermostaat (honeywell round modulating) draai dan zie ik dit terug in m'n terminal.

Ik heb de terminal over WIFI beschikbaar gemaakt met ESPeasy die gebruik maakt van ser2net.

Hierna heb ik in homeassistant de volgende plugin/module gebruikt om te communiceren met m'n OTGW:
https://www.home-assistant.io/components/opentherm_gw/

Dit werkt goed, het enige vreemde waar ik tegenaan loop is dat als ik de temperatuur aanpas in homeassistant, het wel 1 tot 1.5 minuut duurt tot de verandering van de temperatuur wordt gereflecteerd in de "room setpoint" sensor, ook dan begint m'n CV pas te stoken als hij moet verwarmen.

Is er een reden waarom hier zo'n enorme vertraging in zit?

• rdvl
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19-02 08:34
ThinkPad schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:25:
Is er ook iemand die de OTGW aan een Vaillant ketel (ecoTEC Plus in mijn geval) met VR33 OpenTherm-module heeft hangen :?

Ben onlangs verhuisd, in vorige woning hing een Agpo Econpact 225c ketel die OpenTherm sprak. De OTGW werkte prima met die ketel + Remeha iSense (v28 meen ik). Nu in het nieuwe huis die iSense weer aangesloten (via de VR33) en OTGW ertussen ivm CV-tuning.

Vlak na aansluiten werd het log volgespuwd met Error 03. OTGW van stroom af gehaald en ketel ook even en toen beiden weer aangesloten. Leek toen goed te gaan (had een paar minuten beeld in otmonitor), maar nu weer constant 'Error 03'. Heb al wat geprobeerd met reference voltage in otmonitor (zowel iets omlaag als iets naar boven bijgesteld), maar had geen effect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De OTGW is werkend de verhuisdoos in gegaan! Ik heb in de tussentijd niks aan de OTGW zelf gewijzigd. Nu dus alleen een ander device aan de serial pinnen hangen
Heb je de EcoTec Plus nog werkend gekregen? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
@rdvl Ik weet het eerlijk gezegd niet meer :$ Heb de OTGW maar nauwelijks gebruikt wat ik mij kan herinneren. Of dat was omdat hij niet (goed?) werkte of omdat ik het niet nodig vond weet ik niet meer.

De VR33 OpenTherm module doet het wel prima, heb al bijna 2 jaar de iSense eraan hangen zonder issues.

Ik log de CV nog wel steeds i.v.m Gas besparen door middel van CV tuning deel II maar dat doe ik met twee stuks DS18B20 temperatuursensoren op de aanvoer- en retourleiding. Dat werkt ook prima om te zien wat de ketel aan het doen is. De informatie die de OTGW geeft heb ik niet allemaal nodig. En ander setpoint instellen ook niet nodig, klokprogramma voldoet voor ons prima.

ThinkPad wijzigde deze reactie 04-11-2018 12:19 (26%)

• H143
zijn er ook mensen die het voor elkaar hebben om dmv docker otgw in grafana zichtbaar te krijgen?
ik heb otgw,influxdb en grafana in een docker draaien
maar krijg de link tussen otgw en influxdb nog niet goed

• J.Bart
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 26-12-2018
Dag mensen,
Onlangs is bij mij thuis een Loria Duo 6008 warmtepomp geïnstalleerd. Werkt tot nu toe prima.
Graag zou ik de gegevens die het apparaat uitspuugt willen loggen. Maar eigenlijk heb ik twee randvoorwaarden die ik niet graag opgeef:
1. 's nachts staat bij mij de WIFI uit. 2. Ik heb de computer vaak uit en dat hou ik graag zo.

Ofwel: hoe kan ik plaatselijk (bv een geheugenkaartje) of via een ethernetkabel online loggen met een OTGW?
Terzijde 1: eigenlijk heb ik ook niet zo vreselijk veel zin in een RPi: kost geld en ik zou me erin moeten verdiepen.
Terzijde 2: instellingen wijzigen met de OTGW vind ik niet belangrijk. Dat kan wel via de Honeywell.

Alvast dank voor jullie reacties!
Jan

• Kelfox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-02 14:26
Ik heb de volgende opstelling:

- Vaillant hrSolide VHR NL 24-28 3 C
- Honeywell Chronotherm Touch
- OTGW ertussen met een ESP8266 serial2tcp gateway

De meeste zaken werken goed, ik kan veel gegevens uitlezen.

Situatie:

1. Instellen van de Room setpoint werkt niet.
2. Het instellen van de outside temperature werkt wel. Deze krijg ik ook op het display van de thermostaat te zien.

Vraag(en):

Welk interval kan ik het beste gebruiken om de outside temperature in te stellen? Op dit moment doe ik dit elke 10 min. Het kan zijn dat de temperatuur nu 10.4 graden is, en 10 min later 10.7 graden. Dit is geen groot verschil. Is dit verschil belangrijk of juist niet om door te geven aan de ketel? Is het beter om de temperatuur pas door te geven bij een grote afwijking ten opzichte van de vorige doorgegeven temperatuur?

• H143
Kelfox schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:01:

Situatie:

1. Instellen van de Room setpoint werkt niet.
2. Het instellen van de outside temperature werkt wel. Deze krijg ik ook op het display van de thermostaat te zien.

Vraag(en):

Welk interval kan ik het beste gebruiken om de outside temperature in te stellen? Op dit moment doe ik dit elke 10 min. Het kan zijn dat de temperatuur nu 10.4 graden is, en 10 min later 10.7 graden. Dit is geen groot verschil. Is dit verschil belangrijk of juist niet om door te geven aan de ketel? Is het beter om de temperatuur pas door te geven bij een grote afwijking ten opzichte van de vorige doorgegeven temperatuur?
het kan zijn dat je thermostaat dit niet ondersteudn.
hoe heb je de outside temperature ingesteld zodat otgw dit kan zien?

• Kelfox
alexswart schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:00:
[...]

het kan zijn dat je thermostaat dit niet ondersteudn.
hoe heb je de outside temperature ingesteld zodat otgw dit kan zien?
Kleine correctie, het instellen van de Setpoint werkt wel, het duurt alleen even (30sec+) voordat het wordt opgevangen. Geen idee waarom.

De outside temperature stel ik in via een MQTT topic (actions/otmonitor/outside). Dit resulteert tot een OT: 10.4 waarbij 10.4 de temperatuur is die ik meegeef. Dit wordt vervolgens ook op de thermostaat weergeven in het scherm.

Het enige wat ik me nog afvraag is wat verstandig is om qua interval de outside temp in te stellen. Ik doe dit via een online API waarbij ik de temperatuur ophaal en vervolgens doorstuur naar de OTGW. Op die manier heb ik geen fysieke sensor nodig die buiten dient te hangen.

Kelfox wijzigde deze reactie 10-11-2018 20:39 (4%)

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

Kelfox schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:39:
[...]

Kleine correctie, het instellen van de Setpoint werkt wel, het duurt alleen even (30sec+) voordat het wordt opgevangen. Geen idee waarom.
Ik heb dus exact hetzelfde, ook geen idee waarom.

Op internet kan ik ook niemand vinden die hier een verklaring voor heeft.

• SenH
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Op de summary page in otmonitor kan je het interval zien waarin berichten met bepaalde ID's worden opgevraagd. Room setpoint is bij mij (Honeywell Round Modulation) om de 48 sec., dus de thermostaat geeft dit maar om de 48 sec. door.

Er is een strikte timing in het OT protocol, dus de OTGW moet wachten tot er een bericht met het juiste ID wordt opgevraagd door thermostaat of geretourneerd door de boiler voor hij dit kan aanpassen.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Kelfox schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:01:

Leuk, ik heb precies dezelfde CV en thermostaat, en de OTGW al klaar liggen om ertussen te zetten. Heb je op de CV nog een bridge gezet tussen de aansluitklemmen waar de thermostaat eerst op zat? Ik kwam tegenstrijdige info tegen op het internet.

• Kelfox
JanPedaal schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:28:
[...]

Leuk, ik heb precies dezelfde CV en thermostaat, en de OTGW al klaar liggen om ertussen te zetten. Heb je op de CV nog een bridge gezet tussen de aansluitklemmen waar de thermostaat eerst op zat? Ik kwam tegenstrijdige info tegen op het internet.
Ja zeker. De bridge zit nu op de vr33 module (links) op de pinnen OT en massa. Dat is de aansluiting die je dus moet hebben als je een modulerende termostaat gaat gebruiken. Diezelfde bridge kun je eraf halen en op pin 3/4 zetten waar een aan/uit termostaat op aangesloten wordt. Werkt perfect.

Kelfox wijzigde deze reactie 13-11-2018 16:47 (15%)

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

SenH schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:54:
Op de summary page in otmonitor kan je het interval zien waarin berichten met bepaalde ID's worden opgevraagd. Room setpoint is bij mij (Honeywell Round Modulation) om de 48 sec., dus de thermostaat geeft dit maar om de 48 sec. door.

Er is een strikte timing in het OT protocol, dus de OTGW moet wachten tot er een bericht met het juiste ID wordt opgevraagd door thermostaat of geretourneerd door de boiler voor hij dit kan aanpassen.
Dankjewel voor je duidelijke uitleg, nu is het ook duidelijk voor mij waarom er een vertraging in zit :)

• J.Bart
Nog een poging, mijn post sneeuwde even onder:

Onlangs is bij mij thuis een Loria Duo 6008 warmtepomp geïnstalleerd. Werkt tot nu toe prima.
Graag zou ik de gegevens die het apparaat uitspuugt willen loggen. Maar eigenlijk heb ik twee randvoorwaarden die ik niet graag opgeef:
1. 's nachts staat bij mij de WIFI uit. 2. Ik heb de computer vaak uit en dat hou ik graag zo.

Ofwel: hoe kan ik plaatselijk (bv een geheugenkaartje) of via een ethernetkabel online loggen met een OTGW?
Terzijde 1: eigenlijk heb ik ook niet zo vreselijk veel zin in een RPi: kost geld en ik zou me erin moeten verdiepen. Maar als het niet anders kan...
Terzijde 2: instellingen wijzigen met de OTGW vind ik niet belangrijk. Dat kan wel via de Honeywell.

Jan

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

J.Bart schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:33:
Nog een poging, mijn post sneeuwde even onder:

Terzijde 1: eigenlijk heb ik ook niet zo vreselijk veel zin in een RPi: kost geld en ik zou me erin moeten verdiepen. Maar als het niet anders kan...

Jan
- Als het geen geld mag kosten is het handig als je wat meer info geeft over de opties die er wel zijn.
- Wat voor altijd-aan apparaten heb je momenteel tot je beschikking die de logging zouden kunnen gaan doen? De computer valt dus af omdat die niet altijd aan staat. Heb je een NAS of een fancy router die het zou kunnen?
- Als zowel de OTGW als het apparaat dat de logging gaat doen bedraad op je netwerk zitten kan de wifi gewoon uit.

• J.Bart
Ik heb een experiabox V10, ik vrees dat dat niet echt fancy is....

• MaxxMark
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-02 21:00

MaxxMark

HT is Tof!

Vraagje; voor ik hals over kop ga beginnen met zelf dingen bouwen... Zijn er dat jullie weten projecten die de functie van thermostaat totaal overnemen (dus volledig 'stand alone operation' zonder een thermostaat)?

De meesten gebruiken domoticz (ikzelf inclusief) om basic aansturing te doen (af en toe een CS override en vervolgens later weer controle teruggeven), maar ik loop er tegenaan dat ik meer wil. Ook wil ik wat ik nu heb gewoon iets netter maken omdat ik een jaar lang diverse kleine scriptjes aan elkaar heb gehangen :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: The beginning - Where it all went wrong...

• 53645714n
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 29-01 06:34
Bij ons is laatst de ketel vervangen door een Remeha Avanta en de thermostaat door een Honeywel round modulation. Iemand deze combinatie al goed werkend gekregen?

Ik heb zelf weinig ervaring met solderen en programmeren, dus wilde een kant- en klare versie bestellen ergens. Als er ergens één ligt te verstoffen houd ik me van harte aanbevolen.

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

MaxxMark schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:58:
Vraagje; voor ik hals over kop ga beginnen met zelf dingen bouwen... Zijn er dat jullie weten projecten die de functie van thermostaat totaal overnemen (dus volledig 'stand alone operation' zonder een thermostaat)?

De meesten gebruiken domoticz (ikzelf inclusief) om basic aansturing te doen (af en toe een CS override en vervolgens later weer controle teruggeven), maar ik loop er tegenaan dat ik meer wil. Ook wil ik wat ik nu heb gewoon iets netter maken omdat ik een jaar lang diverse kleine scriptjes aan elkaar heb gehangen :)
De opentherm gateway kan stand-alone functioneren.

Zie: http://otgw.tclcode.com/standalone.html#operation

Succes!
53645714n schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:15:
Bij ons is laatst de ketel vervangen door een Remeha Avanta en de thermostaat door een Honeywel round modulation. Iemand deze combinatie al goed werkend gekregen?

Ik heb zelf weinig ervaring met solderen en programmeren, dus wilde een kant- en klare versie bestellen ergens. Als er ergens één ligt te verstoffen houd ik me van harte aanbevolen.
Ik heb zelf een Intergas HR ketel met een Honeywel Round modulating thermostaat, werkt eigenlijk als een zonnetje.

Het heeft niet heel veel functies omdat de thermostaat beperkt is, maar het werk!

Spinez0r wijzigde deze reactie 22-11-2018 12:17 (30%)

• MaxxMark
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-02 21:00

MaxxMark

HT is Tof!

Spinez0r schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:15:
[...]

De opentherm gateway kan stand-alone functioneren.
haha, ja dat weet ik :) Mijn vraag is echter of er mensen bekend zijn met projecten om een eigen (open source) softwarematige thermostaat te maken.

Als ik kijk hoe mijn Honeywell zich gedraagt, dan zie je dat ie best wel wat trucjes uit haalt om het standaard gedrag van mn ketel te 'overriden'. Ook de adaptive aanwarming zie je goed terug.

Ik vroeg me dus af of er al mensen/github-projecten zijn die hier al iets voor hebben gemaakt. Uit jouw reactie maak ik op dat die (als ze er zijn) nog niet zo publiekelijk bekend zijn. Dan weet ik genoeg.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: The beginning - Where it all went wrong...

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

MaxxMark schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:59:
[...]

haha, ja dat weet ik :) Mijn vraag is echter of er mensen bekend zijn met projecten om een eigen (open source) softwarematige thermostaat te maken.

Als ik kijk hoe mijn Honeywell zich gedraagt, dan zie je dat ie best wel wat trucjes uit haalt om het standaard gedrag van mn ketel te 'overriden'. Ook de adaptive aanwarming zie je goed terug.

Ik vroeg me dus af of er al mensen/github-projecten zijn die hier al iets voor hebben gemaakt. Uit jouw reactie maak ik op dat die (als ze er zijn) nog niet zo publiekelijk bekend zijn. Dan weet ik genoeg.
Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen inderdaad.

Voor zover ik weet zijn er niet heel veel mensen die hier werk van hebben gemaakt, omdat de PID-loop die gebruikt wordt in Thermostaten vaak vrij ingewikkeld zijn, en mensen zich hier niet aan willen branden.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-02 17:05
Met ^, door je setpoint van de thermostaat te overriden kan je alles wat je wil, zit je met een deftige getunede controlelus (afhankelijk van thermostaat uiteraard) en met de nodige beveiligingen.
Stel dat je software blijft hangen, via OTGW override is dat geen probleem, terwijl een zelf geknutselde thermostaat je huis op 70°C opstookt...
Meeste mensen hebben ook een minder technisch bedeelde partner, dus WAF(of MAF, indien het de minder voor de hand liggende combi is :+) speelt ook mee: ik zou het bij mijn lieve vrouw niet verkocht krijgen als ze niet kan draaien aan de thermostaat om temperatuur bij te stellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• alcindo
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18-02 21:09
Chris_82 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:22:
Dat is een Techneco Loria Duo 6010 v26. (Ook bekend als Atlantic Loria Duo).
Hi Chris,

Hoe heb jij achterhaald dat jouw Loria Duo v26 is?
Ik heb zelf sinds eind september 2017 een Techneco / Atlantic Loria Duo 6008.
Productie datum 2017 09 07 (vermeld op de "module hydraulique).
Ik ben de parameterlijst op mijn Loria Duo doorgelopen en zie daar bij parameter 9 de waarde 26.
Dat is de manier?

Sinds ik deze warmtepomp heb "scan: ik eens in de zoveel maanden "het internet" of ik iets kan vinden om mijn warmtepomp slim te kunnen maken. Tot nu toe vond ik alleen dat de Loria Dus geen OpenTherm ondersteunt. Waar heb jij de informatie gevonden dat het wel werkt met OpenTherm?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,

Alcindo

• Chris_82
@alcindo
De v27 betreft installaties vanaf ongeveer zomer 2018. Het is ook niet alleen een 'firmware' update, maar ook een aangepaste printplaat met extra/andere functionaliteiten (oa. bijhouden energieverbruik, dus waarschijnlijk een controllerchip met wat meer geheugen en functies). Helaas kunnen we dus niet softwarematig een v27 van onze v26 maken. Dan moet je ook de nieuwe printplaat kopen (>€500).

Ik heb op dezelfde manier als jou een hint gevonden dat het zou kunnen werken: In de nieuwe handleidingen die bij de v27 horen, stonden enkele andere compatibele OpenTherm thermostaten genoemd.
Toen maar eens de proef op de som genomen met mijn v26, met succes. (Er was bij mij geen verdere info beschikbaar)

De functionaliteit met een andere thermostaat is wel verschillend (heb ik ook al ervaren inmiddels):
- alleen de standaard UA55 Atlantic ruimtemodule heeft de SWW-boost functie (maar dat is ook altijd op de binnenunit te starten)
- met v27 kun je weersafhankelijk vanaf de thermostaat aansturen (HCTM, iSense, eTwist) = thermostaat regelt aanvoertemperatuur.
- met v26 werkt de thermostaat verder vergelijkbaar als de standaard ruimtemodule, thermostaat geeft setpoint en kamertemperatuur door aan de binnenunit, die de weersafhankelijke regeling uitvoert.
- niet alle OpenTherm thermostaten zijn compatibel, maar de meeste wel. De compatibiliteitslijst (p4) van de Elga lijkt goed overeen te komen voor de Loria.
- de tado thermostaat die ik nu gebruik werkt weer ietsje anders dan een HCTM of iSense, hun 'PID-regeling' via het OT control setpoint werkt als een scherpe aan/uit schakelaar waardoor ik nu maar minimale overshoots heb. Aan = Loria weersafhankelijke regeling met ruimtetemperatuur compensatie, Uit = uit.
(- koelen, indien van toepassing, werkt niet altijd automatisch)

• alcindo
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18-02 21:09
Hi @Chris_82

Bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord.

Waar heb jij de OpenTherm gateway aangeschaft? (Welke print? Want ik vind verschillende printen die niet gelijk zijn. De compatibiliteit is mij onduidelijk.)

Tado v3 thermostaat? Deze https://www.tado.com/nl/p...erskit-slimme-thermostaat ?
Jij hebt de Tado gekocht omdat die andere geen "app" koppeling had?

De thermostaat is met (maar) twee draden aangesloten op de Loria?
Was er bij jou ook origineel een een Honeywell CS7257A-LS thermostaat bijgeleverd? (Deze type aanduiding is alleen intern op de print te vinden.)
Ik denk dat het antwoord ja is. Want het lijkt er op want op de buitenkant staat alleen Atlantic. Maar in de handleiding staat wel de UA55 beschreven en het plaatje lijkt er op.)

Kun jij via de Tado of de OTGW ook monitoren? (Dus wanneer er wordt gepompt, ruimte of water wordt verwarmt via de warmte pomp en/of wanneer puur elektrisch?

Met vriendelijke groet,
Alcindo

alcindo wijzigde deze reactie 23-11-2018 20:13 (20%)
Reden: aanvulling Atlantic US55 = Honeywell CS7257A-LS (waarschijnlijk)

• flexje

flexje

got-father

Hi, ik heb de opentherm gateway van nodo shop.
Ik heb de in de webservice de gateway op monitor staan.

Ik wou altijd de mqtt instellen, heb dit ook meerdere malen geprobeerd en activeren aangevinkt. Het aanvinken heeft geen nut dacht ik want na een refresh van de pagina stond de mqtt service niet aan. Toch wel, want als ik op de broker een subscribe doe op de events/# topic zie ik wel berichten langskomen van de otgw.

Hoe kan het dat aanpassingen niet te zien is in de webservice...???

• Chris_82
@alcindo
De OTGW heb ik van een mede-tweaker over kunnen nemen. Volgens mij dezelfde als via nodo-shop, met wifi.

Daarmee kun je (afhankelijk van de thermostaat) verschillende temperaturen monitoren:
aanvoer, retour, tapwater, buiten, setpoint, kamer, control en natuurlijk alle andere berichten die via OpenTherm worden verstuurd.
Aan/uit wel, flow niet, elektrisch element niet (effect op aanvoer T wel)
Met deze informatie kun je de stooklijn voor het weersafhankelijk verwarmen een stuk beter instellen voor de warmtepomp.

Tado v3 heb ik vooral vanwege de draadloze mogelijkheid met de extensiekit.

• Rolandow
  • Laatst online: 18:57
Als er nog een liefhebber is; ik heb ook nog een gateway over van nodo shop. Alles zit al in elkaar, desgewenst met een NodeMCU erbij. (edit: verkocht!)

Ik krijg het met mijn Honeywell Modulation niet goed werkend; de thermostaat stopt er telkens mee. Met een koud huis maak ik geen vrienden hier, dus ik denk dat ik maar even door moet sparen voor een slimme thermostaat.

Mochten mensen daar nog een advies over hebben. Het liefst een thermostaat met een API zodat ik hem kan integreren in Home Assistant. Al die losse appjes voor al die slimme apparaten word ik ook gek van.

Koffie met thee is minder lekker.

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True