@
alcindo
De v27 betreft installaties vanaf ongeveer zomer 2018. Het is ook niet alleen een 'firmware' update, maar ook een aangepaste printplaat met extra/andere functionaliteiten (oa. bijhouden energieverbruik, dus waarschijnlijk een controllerchip met wat meer geheugen en functies). Helaas kunnen we dus niet softwarematig een v27 van onze v26 maken. Dan moet je ook de nieuwe printplaat kopen (>€500).
Ik heb op dezelfde manier als jou een hint gevonden dat het zou kunnen werken: In de nieuwe handleidingen die bij de v27 horen, stonden enkele andere compatibele OpenTherm thermostaten genoemd.
Toen maar eens de proef op de som genomen met mijn v26, met succes. (Er was bij mij geen verdere info beschikbaar)
De functionaliteit met een andere thermostaat is wel verschillend (heb ik ook al ervaren inmiddels):
- alleen de standaard UA55 Atlantic ruimtemodule heeft de SWW-boost functie (maar dat is ook altijd op de binnenunit te starten)
- met v27 kun je weersafhankelijk vanaf de thermostaat aansturen (HCTM, iSense, eTwist) = thermostaat regelt aanvoertemperatuur.
- met v26 werkt de thermostaat verder vergelijkbaar als de standaard ruimtemodule, thermostaat geeft setpoint en kamertemperatuur door aan de binnenunit, die de weersafhankelijke regeling uitvoert.
- niet alle OpenTherm thermostaten zijn compatibel, maar de meeste wel. De
compatibiliteitslijst (p4) van de Elga lijkt goed overeen te komen voor de Loria.
- de tado thermostaat die ik nu gebruik werkt weer ietsje anders dan een HCTM of iSense, hun 'PID-regeling' via het OT control setpoint werkt als een scherpe aan/uit schakelaar waardoor ik nu maar minimale overshoots heb. Aan = Loria weersafhankelijke regeling met ruimtetemperatuur compensatie, Uit = uit.
(- koelen, indien van toepassing, werkt niet altijd automatisch)