Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21-10 20:15
@Rolandow

Thermostaat stopt ermee?
Wel e.e.a. waterzijdig goed ingeregeld in je huis?
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Op marktplaats is vast wel voor een leuke prijs een Toon (1 of 2) te vinden.

Ik zou voor je OTGW even een V&A-advertentie maken; is vast wel animo voor.

• Rolandow
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-10 08:23
Ja, de thermostaat geeft of een, al dan niet knipperende, F aan of stopt ermee.

Mijn doel was eigenlijk om een thermostaat te hebben die ik extern kon aansturen, dus eigenlijk alleen het setpoint wijzigen via Home Assistant. Beetje jammer dat al die slimme thermostaten gelijk 150 euro of meer moeten kosten. Heb ook gekeken naar een iSense thermostaat, maar aangezien de digi ingang maar 1 configureerbare functie heeft denk ik dat dit uiteindelijk ook net niet voldoet.

"Waterzijdig goed ingeregeld in huis" zegt mij niets, want ik heb me verder niet verdiept in het tweaken van de ketel zelf. Die tijd wil ik er eigenlijk ook niet insteken.

Heb inmiddels van PM's gehad, maar anders zet ik hem op V&A. Bedankt voor de tip.

Koffie met thee is minder lekker.

• Rolandow
RudolfR schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:33:
@Rolandow
Op marktplaats is vast wel voor een leuke prijs een Toon (1 of 2) te vinden.
Er staan inderdaad een flink aantal Toon's! Dat is ook interessant. Maar er staan ook advertenties voor het rooten van een toon. Begrijp ik het goed dat dit nodig is om hem remote te kunnen bedienen?

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21-10 20:15
Klopt; door te rooten krijg je meer mogelijkheden dan met een losse Toon (al dan niet met abonnement bij Eneco).

Externe toegang is een van die mogelijkheden.

• eew
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Hangt er hier hier nog iemand rond die pics kan programmeren? Mijn OTGW doet het al een tijdje niet meer, en ik wil nu de functionaliteit terug die ik had. Dus ik ben maar eens begonnen met de stappen hier hier staat te doorlopen:
http://otgw.tclcode.com/debugging.html#power

Maar nu heb ik dus een poot van de pic afgebroken tijdens het verwijderen uit de socket. Volgens mij kan je nergens een losse geprogrammeerde PIC kopen.

• Rolandow
Bij mijn eerste poging tot het maken van een OTGW had ik alle onderdelen los besteld bij Conrad. Ik liep toen, nadat ik alles had gesoldeerd, vast bij de tests die ik moest uitvoeren volgens de website. Voltages klopten niet.

Maar ik heb dus wel een PIC over en ik heb ook een PIC programmer. Weet niet hoe ik jou daar mee kan helpen? Ik wil je best het printje, tegen verzendkosten, met de PIC opsturen, wellicht heb jij er iets aan.

• eew
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Rolandow schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:05:
Bij mijn eerste poging tot het maken van een OTGW had ik alle onderdelen los besteld bij Conrad. Ik liep toen, nadat ik alles had gesoldeerd, vast bij de tests die ik moest uitvoeren volgens de website. Voltages klopten niet.

Maar ik heb dus wel een PIC over en ik heb ook een PIC programmer. Weet niet hoe ik jou daar mee kan helpen? Ik wil je best het printje, tegen verzendkosten, met de PIC opsturen, wellicht heb jij er iets aan.
Deze OTGW heeft het altijd gedaan, totdat ik vorig jaar hem ontkoppeld had omdat de woningbouw langs kwam voor de CV (wilde geen rare vragen), en toen ik hem daarna aan weer aan wilde sluiten deett hij het niet meer (hij maakt geen contact met een computer, en de thermostaat geeft geen beeld, terwijl het voltage op X1 wel klopt). Maar nu heb ik dus net mijn PIC kapot gemaakt, alle pootjes zitten er nog aan, maar het scheelt niet heel veel..

Ik denk niet dat ik veel heb aan een hele OTGW, maar een geprogrammeerde PIC kan ik wel wat mee.

Edit: De pinnen van mijn PIC die ik heb afgebroken zijn 9 en 10, en dat zijn pinnen voor de LEDS, die ik toch niet aangesloten heb, dus die schade is te overzien. Ik heb alles gecontroleerd en in mijn tijdelijke testopstelling werkt hij, dus met de OTGW is niets mis. Nu de kabels doormeten en dan alles maar weer aansluiten op mijn Pi.

eew wijzigde deze reactie 26-11-2018 17:19 (13%)

• Rolandow
Je kan misschien ook kijken of je zelf iets kan knutselen. Zit er nog een stukje ijzer aan de PIC waar het pootje is afgebroken? Je kunt er misschien een een dupont kabeltje strippen en die solderen op de PIC, zodat je die twee pootjes toch nog contact kunt laten maken in de socket. Niet de allermooiste oplossing maar zou wel moeten kunnen werken denk ik.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08:57
MClaeys schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:22:
Zou deze module voor mij een oplossing kunnen bieden? Ik heb een EvoHome met opentherm module. Mijn ketel (Atag Q25C) ondersteund OT, maar kan blijkbaar niet overweg met de draadloze ontvanger van Honeywell (niet met die van de Evohome, blijkbaar wel met die van de Lyric T6, maar die heeft dan weer geen zones...). Kan ik hiermee de Opentherm communicatie van de draadloze ontvanger opvangen en dan omzetten naar wat de ketel wel verstaat? (ik snap sowieso al niet waarom draadloos opentherm niet werkt en bedraad wel...).
Ben je er nog uit gekomen? Ik zit nog te twijfelen OF ik zoiets er aan hang en welke.

Ik dacht eigenlijk dat de Atag Q25C geen OT ondersteunde, of is dat bij de nieuwere series en niet die van 2008?

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JanPedaal schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:28:
[...]
Leuk, ik heb precies dezelfde CV en thermostaat, en de OTGW al klaar liggen om ertussen te zetten. Heb je op de CV nog een bridge gezet tussen de aansluitklemmen waar de thermostaat eerst op zat? Ik kwam tegenstrijdige info tegen op het internet.
Hmm, ik heb blijkbaar toch niet dezelfde CV en thermostaat. Mijn CV is een Vaillant HR Solide VHR 24-28 C, en mijn thermostaat een Honeywell Chronotherm Vision (TH8100U1004).

De thermostaat zat op klemmen 3&4, die heb ik nu op A&B aangesloten (daar staat "OpenTherm" bij vermeld). Volgens de CV handleiding is er geen bridge nodig.
De OTGW heb ik er vandaag tussen gezet.
De thermostaat en de CV praten nog met elkaar, en via de gateway kan ik de boilertemp en de retourtemp zien, en ik krijg een mooi grafiekje in OTMonitor. So far so good.

Maar:
Kamertemperatuur geeft 0 aan en als setpoint wordt er 90 doorgegeven. En het vervelendst is: als de gateway aan staat, doet mijn warm water het niet :( Uiteraard is dit een "einde-project"-level probleem als ik dit niet op kan lossen.
Iemand een idee :?

Edit:
Als de OTGW uit staat geeft hij geen signaal door. Dus heb m er nu weer helemaal tussenuit.
De thermostaat en CV praten weer foutloos met elkaar (wel nog steeds OpenTherm) en heb weer warm water.

JanPedaal wijzigde deze reactie 01-12-2018 12:14 (8%)
Reden: Info toegevoegd

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• MClaeys
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15-10 12:04
route99 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:44:
[...]
Ben je er nog uit gekomen? Ik zit nog te twijfelen OF ik zoiets er aan hang en welke.

Ik dacht eigenlijk dat de Atag Q25C geen OT ondersteunde, of is dat bij de nieuwere series en niet die van 2008?
Ik heb de OT gateway liggen, maar nu ik tijd zou hebben om het te gaan testen en me in te lezen in de settings is het buiten alweer koud en mag ik er niet aan prutsen vanwege de WAF :( .
Ik ga ook eerst eens testen of ik er wel mee kan communiceren met Home Assistant, ik heb er de wireless module op zitten op de gateway.

• route99
De WAF: heb je een hond die er niet tegen kan? Verklaar je nader ;)

On topic @MClaeys

: ik heb een Atag Q25C uit 2009 en die kan dus niet met de Atag One werken (vanaf 2010 pas).
Maar met wat vroetwerk kwam ik er achter dan de oude slime thermosmaat via RS485 werkt op poort 20-21.
Daar vond ik via Google hier weer leuke info over
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77974/last

Dus eens kijken of ik die RS485 naar OT kan krijgen. Dan kan ik bijna alle smart thermostaten er aan hangen en dus niet meer merk afhankelijke, bij de Nest.
Eerst maar eens meer uitzoeken

route99 wijzigde deze reactie 30-11-2018 15:04 (79%)

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

route99 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:57:
Ander type huisdier... Wife Acceptance Factor ;)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• MClaeys
route99 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:57:
Zoals hierboven staat ;) Wife Acceptancy Factor .

De mijne is een model van 2017, zowel in de settings als de handleiding spreken ze dat OpenTherm supported is (Atag One ook, eerst zat er een BrainQ in, maar nu de AAN/UIT van Evohome). Op een pagina had ik dan eens gelezen dat OpenTherm supported is, maar niet de draadloze variant (met uitzondering van Atag One en de nieuwe van Honeywell -.-, dat was hier, maar ze is niet meer up).

• route99
-

route99 wijzigde deze reactie 30-11-2018 18:08 (200%)

• route99
MClaeys schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:02:
[...]De mijne is een model van 2017,.....
Er zit bij mij een Honeywell controller unit is... verbaast me niet dus...

Off-topic (hoop ik... ):
Ach so... das niet zo "moeilijk"...de cv is stuk.. ik jij weet hoe die gemaakt kan worden... toch?
Een beetje creatief graag... 8)

route99 wijzigde deze reactie 30-11-2018 18:07 (25%)

• MClaeys
Bij mij zijn ook alle componenten intern van Honeywell, daarom dat het ook zo dom is dat de draadloze Opentherm module van de Honeywell Evohome niet werkt. Moest ik de T6 kopen dan werkt het wel, maar die supporteert dan weer geen zones (al maak ik daar momenteel nog geen gebruik van).

• route99
Die compatibiliteit blijft vervelend en is over het algemeen slecht (bewust) voor de gebruiker gedocumenteerd.

Ben toch op onderzoek uit geweest voor Q25C@2008 gebouwd.
Contact met Atag gehad: afgezien van de extra's (vnl de Atag one optie ) kan de ketel qua rednement nog prima mee. Ze vonden het onzin dat ik een nieuwe ketel zou kopen, probeer dus om de ongemakken heen te werken, zeker als u nog met ander besparingen bezig bent helemaal los van de ketel (isolatie)... Er zijn fabrikanten genoeg die je in zulke gevallen een nieuwe ketel proberen aan te praten.
Ik had niet de juist persoon aan de lijn voor een gesprek over het volgende punt, plus ... dat ik het handiger vond om zelf eerst meer te weten en dan alsnog een keer te bellen of te mailen.

De kennis komt dus uit het:Oude Q25C oude installeer boek toch nog gevonden.

Uit die combi van alle info zie je samengevat dus dat
  • Atag One werkt dus niet voor dit type Q25C
  • Geen opentherm optie
  • Wel RS485 poort aanwezig op poort 20/21(zie installatie BrainQ : staat er letterlijk in, niet inde Q25C gegevens zelf zover ik vond))
Dus ben, net als anderen blijkt later... 8)7 op zoekl geweest hoe je RS485 naar een ander poort type kunt omzetten naar bijv RS232.
En dan kom je terecht bij:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=47&t=4733
Leuk, Python, zelf ken ik het nog niet, ik kom uit de FORTRAN tijd en daarna vooral VBA, maar eens met hem gaan praten, ik zie hem zo nog, helpen bij zijn Nest....(hardwarematig icm ketel).

Hier liep ook een topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77974/last
Daar wordt een RS485 naar TCP/IP genoemd.

Eea vast via aliexpress et al goedkoop te krijgen... laat ik nu even rusten.

Als ik zie hoe mijn fysisch profi collega's heel veel tijd moeten steken in slecht gedocumenteerde protocollen van de RS poorten, om daar echt mee an de slag te kunnen...dan ligt er voor mij nog een flinke uitdaging. Ik heb nog wel een oud scoopje, moet ik maar eens weer onder het stof vandaan halen...
Het lezen heeft me al veel gebracht.
Zone verwarming is de stap om iig nog veel verder te komen in bezuinigingen.

Als het koud genoeg is komt het Energie Loket bij ons in de buurt over ruim een week IR-foto's maken. Ze bieden gratis dat aan als je 6 buur adressen hebt, met als sponsor de gemeente, die heeft daar een budgetje voor. De resultaten worden besproken en als gastheer van de groep mag ik de foto's aan de buren verspreiden. Ben erg benieuwd en de meeste buren zijn erg enthousiast over het aangeboden initiatief.
Als je vervolgens meer wilt weten kun je het energie Loket voor minder dan 100 euro ook nog voor je zelf inhuren voor een advies in meer details. Eerst maar kijken of it genoeg oplevert aan info, met weinig fantasie kun jezelf ook wel een deel van de "open deuren" zien, maar zijn er ook nog andere zwakke punten?

Dan kan ik een plan maken & gericht aan het isoleren en in tussen verdiepen in wat die Q25C met nog kan bieden en welke oplossingen ik daar voor moet gaan uitwerken.

• markv93
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-10 08:48
Hoi allemaal. Ik heb op VA een advertentie staan voor het kopen van een gateway. Mocht iemand iets over hebben... 🤗🤗

• MClaeys
route99 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:43:
Die compatibiliteit blijft vervelend en is over het algemeen slecht (bewust) voor de gebruiker gedocumenteerd.

Ben toch op onderzoek uit geweest voor Q25C@2008 gebouwd.
Contact met Atag gehad: afgezien van de extra's (vnl de Atag one optie ) kan de ketel qua rednement nog prima mee. Ze vonden het onzin dat ik een nieuwe ketel zou kopen, probeer dus om de ongemakken heen te werken, zeker als u nog met ander besparingen bezig bent helemaal los van de ketel (isolatie)... Er zijn fabrikanten genoeg die je in zulke gevallen een nieuwe ketel proberen aan te praten.
Ik had niet de juist persoon aan de lijn voor een gesprek over het volgende punt, plus ... dat ik het handiger vond om zelf eerst meer te weten en dan alsnog een keer te bellen of te mailen.
Bij ons hebben ze (voor zover ik weet) geen organisatie die met een hittecamera langs komt :(, tenzij degen betaling (nog geen prijs voor gevraagd, gehoord redelijk duur). Onder het dak zit inmiddels 14cm PUR platen, onder de vloer 20cm pur. Volgend jaar zijn de spouwen aan de beurt, deze winter nog wat kieren aan het dak opvullen die voor verlies zorgen (moet ik dus eens een hittecamera voor kunnen lenen ergens).

Het model dat ik heb heeft alvast OpenTherm, hebben ze mij ook bevestigd bij plaatsing (maar men wou hem er niet mee opstarten, enkel met een BrainQ die ik bij moest kopen...). Men had ook nog een andere module geleverd maar de installateur wist niet waar ze voor diende en online was er ook niet veel van te vinden.

Dit was de module die ze meegeleverd hadden omdat ik vermeld had dat ik een EvoHome wou gebruiken om de ketel te kunnen aansturen met domotica. De installateur had het nog nooit gezien dus is gerefund geweest.

Dit zijn de parameters die ik kan instellen, momenteel staat hij in aan/uit modus.

Dit staat in de handleiding voor OpenTherm, aansluiting 22 en 23:

• route99
MClaeys schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:21:
[...]Het model dat ik heb heeft alvast OpenTherm, hebben ze mij ook bevestigd bij plaatsing (maar men wou hem er niet mee opstarten, enkel met een BrainQ die ik bij moest kopen...).
Huh?
Je koopt toch wat jij wilt?
Die BrainQ kost ook rond de 200 euro...
Immers een mooie start voor een ander met opentherm.
Wil je er iets over kwijt zodat anderen er ook wat aan hebben?
Echt vervelend.

PS: vandaag de openterm van mijn zoon werkend gekregen, een Vaillant ketel met de Nest.
Hij wil het met Homey combineren.
Maar heb hem voorgesteld om eerst isolatie DE aandacht te geven, daar valt veel meer te winnen.
Remote sensing/control is zijn ding, dus dat zal best wel lukken, is ook erg leuk, maar leuker is als de gasrekening ook nog fors omlaag gaat door de isolatie.

• MClaeys
De installateur was er niet mee bekend, hij wou enkel de (weliswaar meegeleverde) BrainQ (en bijhorende MadQ) plaatsen en opstarten. Kon ik op zich wel mee leven, de bedoeling was dan de OpenTherm module van EvoHome te plaatsen en de BrainQ en MadQ te verkopen. Zo ver is het weliswaar nog niet gekomen omdat de draadloze OpenTherm module dus niet supported is helaas. Daarom ook de OpenTherm gateway gekocht, stiekem hoop ik dat het werkt met die er tussen.

Vaillant is ook zo een leuke in België, die zijn vender locked en ondersteunen in België geen OpenTherm (werken het zelfs actief tegen). De nodige module (VR33) die in andere landen in de ketels kan geplaatst worden of standaard aanwezig is mag door geen enkele installateur geplaatst worden in België (er staat zelfs een warning op de verkoopsites).

Klopt, de gasrekening omlaag is hier ook de eerste prioriteit. Tof om de temperatuur overal uit te lezen maar eerst maar zorgen dat de warmte binnen blijft. Daarna plaats ik waarschijnlijk motortjes op de verschillende zones zodat ik eenvoudig deze kan open zetten of sluiten.

• route99
Vervelend zo'n vendor locked situatie.
De rest is nu mosterd na de maaltijd.

Ik heb nog een controller fabrikant in CZ gevonden die RS485 naar OT doet maar met arion protocol. Q25c is exact...welk protocol obv RS485 ? Maar zo een controller kost vaak ca 200 euro en dan komt alle OT spul thermoataten en zo er nog bij en de ketel is 10 jaar en werkt verder nog prima en ons verbruik is ca 1000 m3 gas waarbij de isolatie nog onder handen genomen moet worden.
En dat was ik toch al van plan, volgende week maandag de IR-beelden laten maken en dan zie ik wel weer verder. Als er geen simpele workaround is voor mijn OT probleem laat ik het even rusten. De tijd en deels de kennis ontbreekt om het zelf van scratch op zet zetten.
Ik blijf het wel volgen.

Eerst verder met isoleren dus.

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:17
Heeft er iemand toevallig ook ervaring met het gebruik van de OTGW zonder CV ketel?

Op dit moment kan ik de OTGW wel tussen de thermostaat en de CV hangen, maar voor een ander project zou ik de OTGW als " virtuele CV" willen gebruiken.

• Goudduif
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Vorige week de openthermGateway ontvangen.
Nu zie ik in de opentherm monitor netjes de gegevens binnen komen.

Echter helaas werkt het SET Command niet.
Als ik een TC=26 in de OpenTherm Monitor, ik krijg de volgende waarde terug.
15:09:43.423272 Command: TC=26
15:09:43.466254 TC: 26.00
15:09:44.128453 T10383C00 Write-Data DHW setpoint: 60.00
15:09:44.220690 BD0383C00 Write-Ack DHW setpoint: 60.00
15:09:45.138451 T90394B00 Write-Data Max CH water setpoint: 75.00
15:09:45.226652 B50394B00 Write-Ack Max CH water setpoint: 75.00
15:09:46.127790 T9018147D Write-Data Room temperature: 20.49
15:09:46.212574 B5018147D Write-Ack Room temperature: 20.49
15:09:47.125881 T80000200 Read-Data Status: 00000010 00000000
15:09:47.142455 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
15:09:47.218671 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
15:09:47.236032 A40000200 Read-Ack Status: 00000010 00000000
15:09:48.144820 T10010A00 Write-Data Control setpoint: 10.00
15:09:48.288015 BD0010A00 Write-Ack Control setpoint: 10.00
15:09:49.149114 T801A0000 Read-Data DHW temperature: 0.00
15:09:49.173585 R00770000 Read-Data DHW burner starts: 0
15:09:49.301686 BC077FFFF Read-Ack DHW burner starts: 65535
15:09:49.322472 A701A0000 Unk-DataId DHW temperature: 0.00
15:09:50.124566 T801C0000 Read-Data Return water temperature: 0.00
15:09:50.284911 B401C2799 Read-Ack Return water temperature: 39.60
15:09:51.112775 T00110000 Read-Data Relative modulation level: 0.00
15:09:51.206379 BC0110000 Read-Ack Relative modulation level: 0.00
15:09:52.159391 T80000200 Read-Data Status: 00000010 00000000
15:09:52.201599 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
15:09:52.295932 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
15:09:52.317539 A40000200 Read-Ack Status: 00000010 00000000
15:09:53.140824 T10010A00 Write-Data Control setpoint: 10.00
15:09:53.283267 BD0010A00 Write-Ack Control setpoint: 10.00
15:09:54.140648 T001B0000 Read-Data Outside temperature: 0.00
15:09:54.159303 R00780000 Read-Data Burner operation hours: 0
15:09:54.273761 B407836FE Read-Ack Burner operation hours: 14078
15:09:54.295710 AF01B0000 Unk-DataId Outside temperature: 0.00

Ik Heb een remea Avanta 35C met een Honeywell Chronotherm Modulation - T8851
Is er een speciale setting die ingesteld moet worden, om het SET commando te laten werken?
Bij voorbaat dank,

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 10:35
@Goudduif
Zou moeten werken: Compatibiliteit thermostaten
Staat de TELE-functie geactiveerd?
Installateursmenu -> code 5 = 1.
Anders het commando TT=26 gebruiken?

Chris_82 wijzigde deze reactie 06-12-2018 22:02 (40%)

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• Goudduif
  • Niet online
Chris_82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:58:

Als ik TT=26 gebruikt, geeft hij het wel weer, maar doet er verder niets mee.
Ik had deze site ook gevonden, maar ik ben bang dat mijn thermostaat toch net iets ouder is.
Als ik hem openmaakt staat er een sticker op de printplaat met T8851A1006,
https://www.gebruikershan...handleiding-5-659628.html
op pagina 35 zie je dat er een viervoudige dipswitch zit, weet iemand of die hier mee van doen hebben?

• Chris_82
@Goudduif
Ben bang dat deze dan niet gaat werken... (dipswitch settings)
Op markplaats is vast voor weinig een iets nieuwere te vinden die wel compatibel is met de OTGW?

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-10 13:40

ThaHandy

Discovery Channel

Iemand die een alternatief geeft voor deze 2 opentherm modbus modules

Gateway MODBUS €150
Opentherm to Modbus gateway €130.

Deze bedragen gaan me iets te ver voor dat beetje hardware. Het gaan namelijk niet om 1

• Goudduif
  • Niet online
Chris_82 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:10:

Ben bang dat deze dan niet gaat werken...
En de Thermostaat er via een schakelaar tussenuit halen, is zover ik leest geen goed idea, daar je dan de modulatie functie kwijt raakt. Of zit die in de Ketel zelf?

• groen-geel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-05 22:56
Hoi,

Ik ben nieuw in dit forum en wil graag mijn nieuwe cv ketel willen uitlezen en eventueel programmeren.
Net een een Remeha Tzerra Ace en een qsense afstand bediening (software versie 1.3) geïnstalleerd.

Volgens de service manual en andere websites ( https://www.remeha.nl/pro...aansluiten-zonder-gateway , https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html ) gebruikt deze ketel een opentherm protocol via een R-Bus.

Betekend deze Rbus aanduiding dat er een gateway is ingebouwd of is het een apart, proprietary additioneel protocol ?

In de qsense zitten opties om bv de temperatuur van het tapwater aan te passen, maar dat werkt niet (instelling wordt ook niet overgenomen in DP070 (comfort temperatuur warmwater gebruikers instelling) of in de - + instelling op het hoofd menu). Instellen op de ketel werkt wel als de qsense niet is aangesloten (nog niet uitgeprobeerd met een aangesloten qsense). Zit er een bug in dit cv systeem of combinatie met een qsense?

Welk opentherm systeem zou gaan werken?

• TheRien
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 28-09 10:51
Ik dacht gisteren nog dat ik dit weekend 'eventjes' onze thermostaat zou vervangen met iets slimmerd via arduino/raspi. Vandaag leerde ik over Opentherm (en daarna de gateway). Voor mij als software developer (met een beetje soldeer- en arduino-ervaring) komt het redelijk overweldigend over. Ik heb de website van de otgw goed gelezen en zowel hier als op andere genoemde fora een boel gelezen maar ik twijfel nog. De 'koop alles bij conrad'-link lijkt niet (meer) te werken en mijn verstand van componentjes is te klein om te weten wat ik moet hebben.

Ik wil het apparaat naast de cv-ketel (in de keuken) hangen en er commando's heen kunnen sturen (vooral om de thermostaat te vertellen wat mijn gewenste temperatuur is). Wat is voor mij de eenvoudigste manier? Ik heb dingen gelezen over wifi-modules op de otgw, maar ook gewoon een raspi en usb-kabel naar de otgw. Als ik de boel aan de praat krijg wil ik daarna een moderne interface schrijven en er een app bij maken. Elk advies wordt zeer gewaardeerd om mij op weg te helpen in het woud van verspreide kennis ;-)

• route99
groen-geel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:18:Volgens de service manual en andere websites ( https://www.remeha.nl/pro...aansluiten-zonder-gateway , https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html ) gebruikt deze ketel een opentherm protocol via een R-Bus.
Waarom niet de website van de qsense zelf?
Daar zou je alles moeten vinden wat je kunt doen? Niet op die algemene pagina's, toch?
https://www.remeha.nl/pro...mostaten/qsense#downloads

• groen-geel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-05 22:56
route99 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:54:
[...]
Waarom niet de website van de qsense zelf?
Daar zou je alles moeten vinden wat je kunt doen? Niet op die algemene pagina's, toch?
https://www.remeha.nl/pro...mostaten/qsense#downloads
Ze zijn niet erg scheutig met correcte en uitvoerige informatie
De service handleiding bevat fouten, termen en werking van parameters zijn niet uitgelegd.
Ik heb ze (Remeha - fabrikant) opgebeld met een paar vragen - Nee, moet u bij een installateur zijn... En die weten nog veel minder dan de fabrikant.
Remeha Geeft slechte service en hun handleidingen zijn onvolledig danwel onduidelijk.

• route99
Ja, maar met wat zoeken kom je er vast wel: een begin om te helepn.
Jouw CV:
https://www.remeha.nl/-/m...andleiding-tzerra-ace.pdf
p29

Modulerende thermostaat aansluiten
De ketel is standaard voorzien van een R-bus aansluiting. Een
modulerende (OpenTherm) thermostaat (bijvoorbeeld de eTwist) kan
zonder verdere aanpassingen worden aangesloten. Tevens is de ketel
geschikt voor OpenTherm Smart Power.
Tm Modulerende thermostaat
1. In het geval van een ruimtethermostaat: monteer de thermostaat in
een referentieruimte.
2. Sluit de twee-aderige kabel van de modulerende thermostaat (Tm)
aan op de klemmen R-Bus van de aansluitconnector. Het maakt niet
uit welke draad in welke kabelklem wordt aangesloten.
en vervolgens kijk je bij d eTwist.....
https://www.remeha.nl/-/m...es-etwist-thermostaat.pdf
p72
Belangrijk
Als uw apparaat het communicatieprotocol R-bus ondersteunt,
hebt u geen gateway nodig.
Ok ... dus.

Nu naar de qSense:
https://www.remeha.nl/-/m...gebruikershandleiding.pdf
p2

De Remeha qSense is een modulerende OpenTherm thermostaat. Door middel van een draai/drukknop kan snel en
eenvoudig de kamertemperatuur gewijzigd worden. Tevens kunnen er (afhankelijk van de ketel) parameters gewijzigd
worden.

Soms: foutmedling No sp
p8 Uw ketel ondersteunt geen OpenTherm Smart Power voor de back light...

p9: OpenTherm regulator OpenTherm-> dus OT....
Wat denk je nu zelf?

edit:
Nog een zoek resultaat:
https://www.remeha.nl/pro...maart-2017/gateway-etwist
Bij de Combi Comfort Systemen voor de Calenta en de Tzerra Plus sluit u de meegeleverde eTwist aan op de reeds ingebouwde gateway. U monteert dan de bedrading van de eTwist op de RUB aansluiting van de gateway. De overige aansluitingen zijn reeds door Remeha aangesloten. Op deze ingebouwde gateway is dezelfde status led zichtbaar.

https://www.remeha.nl/-/m...DD89F3F6AA394D5DB23DFF0AC
Gebruikt u de eTwist in combinatie met de nieuwe Remeha
producten die voorzien zijn van het eSmart platform, dan heeft u
de gateway niet meer nodig. De eTwist vanaf hardware-versie 6
kunt u ook zonder gateway op de Calenta Ace en de Tzerra Ace
aansluiten. Daarnaast kunnen ook de warmtepompen Mercuria,
Neptuna en Eria Tower zónder gateway gebruik
maken van de eTwist.
Veel instellingen en het klokprogramma worden permanent
opgeslagen in de eSmart besturingsprint van de cv-ketel
of warmtepomp. Zo blijven ze behouden, óók als de
voedingsspanning van de cv-ketel wegvalt. Het belangrijke
voordeel hiervan is dat, bij vervanging van de eTwist, het
klokprogramma automatisch vanuit de eSmart-besturing
wordt overgenomen.

Voor u als installateur is het belangrijk om te weten dat, zodra u
de eSmart besturingsprint vervangt óf als u de CN1/CN2 opnieuw
invoert, u het klokprogramma wél opnieuw moet instellen.

Bij de Tzerra Ace en
Calenta Ace hoeft u geen
gateway te gebruiken.
Hoe oud is jouw Tzerra Ace?

Er KAN een versie uitgebracht zijn die de gateway niet heeft.

Anders: als dat niet zo is, zou jouw CV OT moeten ondersteunen.
Lees met dit duwtje zelf nog eens verder en je kunt beter gericht vragen.

Lees vooral het papieren boekje na bij de CV DIE hoort bij jouw CV immers, wat staat daar in! Dat geldt lijkt me.

Succes

route99 wijzigde deze reactie 09-12-2018 17:19 (39%)

• BCM
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-10 21:26
Ik wilde vorige week mn OTGW (van de nodoshop op USB aan Domoticz) tussen de ELGA (v16 net een nieuwe printplaat) en de standaard thermostaat hangen. Alles ging goed behalve de buiten temp tbvv de weersafhankelijke regeling. Die gaf ineens 26 graden aan en zakte heel langzaam (2 graden per uur). Toen ik de OTGW ertussen uithaalde gaf hij de thermostaat weer de verwachte buitentemp aan (10 gr).

Ik gebruik een 24 volt voeding die ook echt 24 volt levert.

Kent iemand dit probleem?

Cedo Nulli

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-10 21:23
zijn er meer mensen met een Remeha Avanta en een isense thermostaat waarbij volgens de otgw de retourwater temperatuur veel te hoog wordt geregistreerd?
volgens de otgw heb ik een aanvoer van 75 en een retour van 68 nu heb ik recent al mijn kranen vervangen voor Heimeier eclipse kranen en ingesteld op een Delta T van 20 dus vond dit vrij gek en ben alle radiatoren langs gegaan om te kijken welke verkeerd is in geregeld. alle radiatoren hebben een delta T van 20 graden vervolgens ben ik onder de ketel gaan meten en heb daar een aanvoer vaan 75 en een retour rond de 50 graden is er een sensor defect of is dit normaal met een Avanta?

• LCD_viewer
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Hier ook een Avanta hangen inmiddels een jaar met een OTGW icm een honeywell round.

Ik kan je bevestigen dat de retourwater temperatuur vreemde waardes geeft, wat opvalt is dat wanneer er warm water getapt wordt, de temperatuur naar 60 graden gaat. Erg vreemd alsof het otgw kanaal / adres gebruikt wordt voor een andere sensor.

Hier is het opgelost door een ds18b20 op de retourleiding te zetten die loopt aardig mee met die sensor ware het niet dat de Avanta aangegeven temperatuur 2 tot 12 graden afwijkt. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de afwijking.

• sjnelle
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06:57
Ik Heb vandaag de aan uit thermostaat aan de otgw gekoppeld maar het max hearing setpoint gaat automatisch naar 90 graden IPV de ingestelde 65 graden op de ketel kunnen we dit ergens beperken?

• svd-010
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21-12-2018
Lcd viewer,

Effe een vraag als je warm water tapt word dan je cv aanvoer warm en ook na 50 cm vanaf de ketel...

Dan je is je 3weg klep defect ( motor en actuator)

Zo te horen is dat het geval.

• joostnl
  • Laatst online: 21-10 08:07
Beste Medetweakers,

Ik heb al een aantal jaar een Essent ICY E thermostaat aan mijn Intergas Kombi Compact HR comfort oude ketel hangen via opentherm. Dit werkt fantastisch icm met domoticz,

Helaas vandaag dit nieuwsbericht: nieuws: Essent stopt in februari met gratis ondersteuning voor E-thermostaat

Servers van derde niet te vertrouwen.... (ik ben geen essent klant dus ik kom niet in aanmerking voor een gratis vervangende honeywell)
Nu valt de domoticz koppeling, en app weg om het setpoint in te stellen.

Nu is mijn plan mijn set point van mijn e thermostaat in te stellen met een otgw remote via domoticz met mijn telefoon.
Ik heb openvpn draaien dus ik kan gemakkelijk mijn huis bereiken buitenaf.

De matrix van otgw leert mij dat wat ik wil zou moeten kunnen met mijn combinatie
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers

Kan ik met een otgw mijn setpoint overrulen? Als mijn vriendin handmatig het setpoint wijzigt op de thermostaat overruled hij dan weer de gateway?
Vraagje twee, veranderd in het display van de thermostaat ook het setpoint als ik hem overrule?

Alvast bedankt, dan kan ik met de kerst gaan knutselen.

joostnl wijzigde deze reactie 19-12-2018 20:05 (5%)

• netman
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15-10 01:14
Heeft Iemand ervaring met de opentherm koppeling op http://ihormelnyk.com/ ?

• LCD_viewer
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
svd-010 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 02:34:
Lcd viewer,

Effe een vraag als je warm water tapt word dan je cv aanvoer warm en ook na 50 cm vanaf de ketel...

Dan je is je 3weg klep defect ( motor en actuator)

Zo te horen is dat het geval.
Nee de aanvoer kan ik momenteel niet meten. Denk ook niet dat de 3-weg klep het kan zijn, ketel hangt nog geen jaar en deze bevindingen waren direct na installatie ook al aanwezig.

Bij een drieweg klep storing, verwacht ik ook een melding op de thermostaat zoals het hoort.

• svd-010
Als. Deze problemen zich voordoen komt er geen melding op de thermostaat, een jaar is zeker te kort,.dit komt meestal na een jaar of 3 a 5 voor soms langer.
Je merkt dat. De verwarming opeens warm wordt of slecht verwarmt raar doet met warmwater.

De ketel draaid na warmwater tappen even na op de cv om de ketel af te koelen gebruikelijk merk je in de ruimte er niet veel van. Duurd een minuut of 3 a 5 ligt er aan welk merk

• svd-010
alexswart

In het gebruikersniveau kunnen de volgende waarden worden uitgelezen:
Druk meerdere malen achter elkaar op de + toets om de diverse in­ stellingen voorbij te laten komen:
T1= Aanvoertemperatuur (°C)
T2= Retourtemperatuur (°C)
FL = Ionisatiestroom (μA)
¶f= Ventilator toerental (omw/min)
Druk 1 maal op de ® toets om dit menu te verlaten en terug te keren naar de bedrijfsweergave.

• joostnl
  • Laatst online: 21-10 08:07
Ik heb mijn ICY E thermostat aan de OTGW hangen, van mijn ketel krijg netjes allemaal informatie alleen van de thermostaat niet.
Ik zie niet de actuele temperatuur en op set points, TT=20 of TC=20 reageert hij niet... Bij tt=20 zie ik wel de groene led knipperen.

Als ik de thermostaat handmatig bedien werkt de ketel wel maar ik zie niets in de OTGW hiervan terug.
Ik heb alle draden al een keer gedraaid maar dit helpt niet.

Nog tips of instellingen die ik kan bekijken?
Hebben mensen toevallig ook een ICY E thermostaat?

(anders tips voor een modulerende opentherm thermostaat die goed gesupport word door de OTGW)

joostnl wijzigde deze reactie 23-12-2018 15:33 (26%)

• H143
svd-010 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:57:
alexswart

In het gebruikersniveau kunnen de volgende waarden worden uitgelezen:
Druk meerdere malen achter elkaar op de + toets om de diverse in­ stellingen voorbij te laten komen:
T1= Aanvoertemperatuur (°C)
T2= Retourtemperatuur (°C)
FL = Ionisatiestroom (μA)
¶f= Ventilator toerental (omw/min)
Druk 1 maal op de ® toets om dit menu te verlaten en terug te keren naar de bedrijfsweergave.
De gegevens die ik uitlees komen ook overeen als de temperaturen van de otgw ik vermoed dat mijn 3wegklep niet goed sluit. Als de ketel op de cv stand draait wordt ook de wisselaar voor het tapwater warm waardoor er te warmwater weer terugstroomt de wisselaar in

• route99
Geen permamente oplossing, maar soms ook wel (mijn pomp een keer...), een gecontroleerde tik met de hamer erop... Dus niet rammen!

https://radar.avrotros.nl...4-28c-t15964.html#p543035
Hier wordt het ook besproken.

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Misschien een stomme vraag, maar de nieuwe OTGW neemt 24V= als input. De ketel levert als het goed is ook 24V= i.v.m. OpenTherm voor power stealing door de thermostaat. Waarom gebruikt de OTGW die stroom niet?

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• Templar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:52
spone schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:04:
Misschien een stomme vraag, maar de nieuwe OTGW neemt 24V= als input. De ketel levert als het goed is ook 24V= i.v.m. OpenTherm voor power stealing door de thermostaat. Waarom gebruikt de OTGW die stroom niet?
Niet iedere ketel ondersteund Smart Power. En de OTGW was al ontwikkeld toen de Smart Power specs bekend werden. Het is volgens mij nog steeds niet bekend hoeveel mA extra een OT Slave mag afnemen met SP.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21-10 12:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Er zijn inderdaad twee versies, of je hebt die adapter ingebouwd, of je hebt hem los, dan wel in, dan wel buiten de ketel.

Maar doe geen moeite, de qsense thermostaat accepteert het niet. Je kunt dus wel meelezen, maar niets veranderen, dat blokkeert de qsense.

Hier in dit topic heeft iemand het geprobeerd, even zoeken dus voor meer info
groen-geel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:18:
Hoi,

Ik ben nieuw in dit forum en wil graag mijn nieuwe cv ketel willen uitlezen en eventueel programmeren.
Net een een Remeha Tzerra Ace en een qsense afstand bediening (software versie 1.3) geïnstalleerd.

Volgens de service manual en andere websites ( https://www.remeha.nl/pro...aansluiten-zonder-gateway , https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html ) gebruikt deze ketel een opentherm protocol via een R-Bus.

Betekend deze Rbus aanduiding dat er een gateway is ingebouwd of is het een apart, proprietary additioneel protocol ?

In de qsense zitten opties om bv de temperatuur van het tapwater aan te passen, maar dat werkt niet (instelling wordt ook niet overgenomen in DP070 (comfort temperatuur warmwater gebruikers instelling) of in de - + instelling op het hoofd menu). Instellen op de ketel werkt wel als de qsense niet is aangesloten (nog niet uitgeprobeerd met een aangesloten qsense). Zit er een bug in dit cv systeem of combinatie met een qsense?

Welk opentherm systeem zou gaan werken?

PVoutput

• alcindo
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19-10 20:37
Hi @Chris_82 en anderen,

Is het regelen van de gewenste kamer temperatuur (Room Setpoint) door de OTGW (v4.2.5) naar een Loria Duo (v26) iets wat bij iemand anders (wel) werkt?
Bij mij werkt dat niet. (Het uitlezen van temperaturen, flame on/off werkt allemaal wel.)

Is dit omdat de OTGW "weet" dat de thermostaat (9) override room setpoint en/of (100) remote override niet ondersteunt? Zoals opgemerkt door jou:
Chris_82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:58:
@Goudduif
Ik heb de OTGW van de Nodoshop aangeschaft, gesoldeerd en gekoppeld.
Wanneer ik via Domoticz (of rechtstreeks via Telnet met het TT of TC (bijvoorbeeld) TC=20.50 commando gaf gebeurde er niets.
Omdat Domoticz de OTGW in Print Summary (PS) mode zet kan ik niet op de OTGW zien wat er werd verstuurd door de OTGW naar mijn Loria.
Het uitlezen van de signalen op de lijn zelf bleek een uitdaging. Dus heb ik een tweede OTGW(2) van de Nodoshop aangeschaft en die tussen de Loria en de eerdere OTGW(1) als monitor geplaatst. (Volgorde van aanzetten lijkt belangrijk.)
En ik zie dat wanneer ik het commando geef via Telnet of Domoticz dat het niet(!) wordt doorgestuurd door de OTGW(1).
Wanneer de thermostaat het stuurt (T10101480) dan wordt dat door de OTGW(1) naar de Loria doorgezet.

Met vriendelijke groet,
Alcindo

alcindo wijzigde deze reactie 31-12-2018 15:29 (18%)
Reden: aanvulling quote over (9) override room setpoint

• Chris_82
@alcindo Welke thermostaat gebruik je met de Loria?

• alcindo
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19-10 20:37
Hi @Chris_82
Chris_82 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:43:
@alcindo Welke thermostaat gebruik je met de Loria?
Ik gebruik nog de thermostaat waarmee de Loria is geleverd.
Dat is dan mogelijk de Loria UA55. Het kastje ziet er hetzelfde uit. Maar op de mijne staat geen Atlantic

Op de printplaat staat geprint:
Honeywell
CS0257A-LS
En op een sticker op de printplaat:
CR120006
1734
Sw:91494-004

Er zit een ATMEL SOC op van een type waar de (exacte) specifcaties verder niet van te vinden zijn.

Het idee was dat als alle intelligentie in Domoticz zit de thermostaat alleen maar hoeft te meten.

Met vriendelijke groet,
Alcindo

• Chris_82
@alcindo
Dat verklaart waarom alleen de monitoring werkt. Niet elke thermostaat accepteert de setpoint override van de OTGW, zoals helaas ook de Atlantic UA55.
Voor het beter afstellen van de stooklijn van de warmtepomp geeft dit voldoende inzicht (warmer of kouder dan setpoint, lange of korte runs).

Voor zover ik het begrijp is het niet mogelijk om de Loria stand-alone te bedienen met de OTGW, de warmtepomp wil altijd de ruimtetemperatuur weten voor de interne stooklijn en geeft anders een error.

Alternatief is 1 van de compatibele thermostaten aan te schaffen die wel een extern setpoint ondersteunen (evt 2e hands), of gelijk een 'slimme' opentherm thermostaat aan te schaffen.
Gevolg van een andere thermostaat is wel dat je de functie 'Tapwater Boost' verliest...

• Rob Musquetier
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-02 15:23
Ik heb de onderdelen netjes op het OTGW printje gesoldeerd en het geheel werkend gekregen met onze Honeywell Chronotherm (oud model). Alles doet het maar ik wil graag een wat nieuwere thermostaat gebruiken dus heb ik een Remeha iSense v28 en Honeywell Vision Modulation via Marktplaats gekocht om te kijken welke het beste bevalt. Nadat ik deze beide aangesloten heb (1 per keer uiteraard) zijn de volgende bevindingen opgedaan:

1) iSense v28:
Mooie thermostaat (qua uiterlijk favoriet hier in het gezin) maar als ik deze aansluit doet het instellen van het setpoint via de iPhone app (of via commando TT=21.5) het niet???

2) Honeywell Vision Modulation:
Setpoint alleen per hele graad in te stellen middels de iPhone app (wat achter de komma (punt) staat wordt niet overgenomen???

3) met de oude Honeywell ChromoTherm doet alles het zoals verwacht maar deze ziet er dus erg gedateerd uit...

Weet iemand waarom de iSense het niet zou doen?

PS ik heb AA=27 en AA=28 ingesteld (voor de buitentemperatuur en return water temperatuur). Helaas geeft de Daalderop Comfort 24/50 echter permanent 2 graden retour temperatuur aan (ongeacht welke thermostaat ik gebruik). Zou de temp. sensor in de ketel hiervoor stuk zijn? In het OTGW overzicht van ondersteunde CV ketels is voor deze ketel aangegeven dat hij AA=28 zou moeten ondersteunen...

Rob Musquetier wijzigde deze reactie 05-01-2019 09:59 (4%)

• Chris_82
@Rob Musquetier Heb je deze instelling wel aangepast op de iSense? Anders werkt het namelijk niet.

code:
1
Instellingen --> Installateur --> Externe Ingang --> Toestaan

• Rob Musquetier
Chris_82 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:46:
@Rob Musquetier Heb je deze instelling wel aangepast op de iSense? Anders werkt het namelijk niet.

code:
1

nee, die kende ik nog niet, ga ik morgen proberen...

Rob Musquetier wijzigde deze reactie 06-01-2019 09:50 (34%)
Reden: toevoegen oplossing...

• Rob Musquetier
Chris_82 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:46:

code:
1

mmm, ik kan deze optie niet vinden in het Installateur menu:

EDIT: gevonden: ik moest eerst via Menu > Instellingen >
Gebruikersinst. > Gebruiksniveau
het gebruikersmenu op Uitgebreid zetten. Nu is de benodigde optie wel aanwezig en na deze aangezet te hebben doet hij het wel, dank voor de tip!

EDIT2: Wel valt het me op dat ik sinds ik dit Externe Ingang op Toestaan heb ingesteld ik niet meer zie wanneer de vlam aangaat en wanneer deze voor de verwarming of voor heet water aanmaken wordt gebruikt in de otmonitor applicatie (via de bovenste rode, blauwe en groene lijnen). Tevens zie ik de modulatie lijn niet meer variëren (staat continue op 0). Is dit normaal bij gebruik van de iSense (dit deed hij het bij gebruik van de Honeywell thermostaten namelijk wel)?

Rob Musquetier wijzigde deze reactie 06-01-2019 12:44 (59%)

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-10 21:25

martinvdm

www.martinvdm.nl

infernix schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Gisteren dit dus in elkaar geknutseld op basis van jouw schema, was even wat uitzoekwerk. Voor de meer visueel ingestelden onder ons, hier mijn meesterwerk:

[Afbeelding]

En een repost van je schema voor geval dat:
[Afbeelding]

Extra componenten:Heb er ook nog een externe antenne aan geknoopt, zie hier voor uitleg. Die weerstand is een 0 Ohm dus als je met je dikke soldeerbout dat ding los soldeert of stuk maakt, dan mag je ook gewoon de 2 punten op de pcb aan elkaar solderen. M.a.w die weerstand is overbodig.

Ik kwam er pas laat achter dat ik die level shifter nodig had, als je een esp vindt die meteen 5v aan kan op de GPIOs dan is dat een aanrader, maar vond ik zo snel niet met externe antenne optie.
Het is even geleden maar is dit nog steeds de juiste manier van WiFi op de OTGW aan sluiten? Ik heb een OTGW in bezit maar heb geen verdere Connectivity bij mijn ketel. Heb ook nog een Wemos d1 mini pro liggen dus 1+1=2.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• H143
martinvdm schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Het is even geleden maar is dit nog steeds de juiste manier van WiFi op de OTGW aan sluiten? Ik heb een OTGW in bezit maar heb geen verdere Connectivity bij mijn ketel. Heb ook nog een Wemos d1 mini pro liggen dus 1+1=2.
Zo draait hij bij mij al 2 jaar stabiel.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:10:
[...]

Top. Ik zal wat onderdelen bestellen maar op mijn OTGW zit wel al een DuPont strip waar je volgens mij een esp op kan prikken. Is dus niet zo een Wemos op te prikken?

• H143
alexswart schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:10:
[...]

Ik heb het nog even terug gezocht maar ik doe het op deze manier Balkblog: Opentherm Gateway via WiFi naar Domoticz maar kan dus net zo goed met een wemos

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

@alexswart ik ga er eens mee stoeien.

Wat flashen jullie op de esp? Moet werken middels mqtt naar Home assistant. Die heb ik docker. Nu zag ik dat ha Opentherm als component heeft maar alleen middels usb, en dat heb ik niet beschikbaar bij de ketel dus zal wel mqtt worden denk ik.

• H143
@martinvdm ik heb hierop esp-link op staan en in een docker otgw monitor draaien deze kan dan weer connecten met mqtt

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:28:
@martinvdm ik heb hierop esp-link op staan en in een docker otgw monitor draaien deze kan dan weer connecten met mqtt
Ok. Ik ben wat nieuw met OTGW maar otmonitor verbind dan middels mqtt naar HA. En esp link, hoe verloopt dit dan?

• H143
Ja esp link doet niks anders als de serieele gegevens doorsturen otgw monitor vertaald dit en kan de gegevens doorsturen naar mqtt in ha kan je rechtsreeks ook de otgw koppelen maar een maand geleden werkte dit nog niet goed vandaar dat ik het via mqtt doe

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:55:
Ja esp link doet niks anders als de serieele gegevens doorsturen otgw monitor vertaald dit en kan de gegevens doorsturen naar mqtt in ha kan je rechtsreeks ook de otgw koppelen maar een maand geleden werkte dit nog niet goed vandaar dat ik het via mqtt doe
Wat koppel je dan aan HA? Volgens mij werkt dit alleen met rechtstreeks OTGW middels usb gekoppeld. Als je dat niet kunt dan ben je denk ik wel aangewezen op mqtt toch?

• H143
Nee otgw kan ook communiceren over je netwerk zet dan in config
code:
1
2
 opentherm_gw:
  device: socket://otgw.example.org:2345

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:32:
Nee otgw kan ook communiceren over je netwerk zet dan in config
code:
1
2
 opentherm_gw:
  device: socket://otgw.example.org:2345

Nice! Thanks

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-09 23:27
martinvdm schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:22:

Wat flashen jullie op de esp? Moet werken middels mqtt naar Home assistant. Die heb ik docker. Nu zag ik dat ha Opentherm als component heeft maar alleen middels usb, en dat heb ik niet beschikbaar bij de ketel dus zal wel mqtt worden denk ik.
https://github.com/infernix/otgwserial voor tx/rx op andere pins.

Daar kan otmonitor dan weer mee praten.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

infernix schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:30:
[...]

https://github.com/infernix/otgwserial voor tx/rx op andere pins.

Daar kan otmonitor dan weer mee praten.
Zier er goed uit, maar omdat ik nog een Wemos d1 heb liggen en Home assistant native sinds kort OTGW ondersteund voel ik wel wat voor om de rx/tx van de Wemos te gebruiken en dan deze te flashen met esp-link en rechstreeks naar HA te koppelen.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Ik heb de OTGW er tussen hangen, helaas lijkt het niet te werken. Ik heb er een NodeMCU aan zitten en hierop ESPEasy geflashed. Ik heb echter wel de nieuwste Mega 2019 versie gepakt vanaf GIT en niet de R124 versie vanaf de site, geen idee of dit verschil maakt. Ik heb Serial Server geactiveerd en gegevens ingegeven, maar ik krijg er nog niets uit. OTMonitor geeft op Windows niets. Ik kan connect doen, maar zie niets in de logging voorbij komen. ik kan de ESP wel telnetten op genoemde poort.
iemand idee?

• H143
@martinvdm heb je ook de bruggetjes gemaakt op de otgw zelf zoals in deze link
https://www.kiwi-electron...otgw/USB_instructions.pdf

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Ik heb de otgw van nodo bemachtigd, die heeft een iets andere print waar de nodemcu zo op gezet kan worden. de bruggetjes zijn dan niet nodig.

• H143
martinvdm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:49:
[...]

Ik heb de otgw van nodo bemachtigd, die heeft een iets andere print waar de nodemcu zo op gezet kan worden. de bruggetjes zijn dan niet nodig.
aha vandaar die nieuwe versie kende ik nog niet,
er staat wel een handleiding op de site van nodo-shop
https://www.nodo-shop.nl/...tachment&id_attachment=47
een nodemcu en wemos d1 komen overeen kwa pennen alleen is geloof ik een Wemos breder,
even goed de sketch lezen welke poorten gebruikt worden en die doorverbinden

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:00:
[...]

aha vandaar die nieuwe versie kende ik nog niet,
er staat wel een handleiding op de site van nodo-shop
https://www.nodo-shop.nl/...tachment&id_attachment=47
een nodemcu en wemos d1 komen overeen kwa pennen alleen is geloof ik een Wemos breder,
even goed de sketch lezen welke poorten gebruikt worden en die doorverbinden
Ik heb een NodeMCU erop geprikt, had ik ook nog liggen :P
vreemde is alleen dat ik 0,0 output heb naar OTMonitor. beide ESP versies al geprobeerd, maar kom helaas niet verder. OTGW knippert af en toe de groene led, lijkt ok. dus ja...

• H143
met usb kan je hem wel uitlezen? jumpers goed gezet?
anders even proberen om de otgw te resetten

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:05:
met usb kan je hem wel uitlezen? jumpers goed gezet?
anders even proberen om de otgw te resetten
haha thanks man, er zat 1 jumper niet goed op, kijk je snel overheen >:)
krijg nu in otmonitor info binnen, nu ff verder mee spelen

• Rob Musquetier
Heeft hier nog iemand een antwoord op:

Ik AA=28 ingesteld (voor de buitentemperatuur en return water temperatuur). Helaas geeft de Daalderop Comfort 24/50 echter permanent 2.00 graden retour temperatuur aan (ongeacht welke thermostaat ik gebruik). Zou de temp. sensor in de ketel hiervoor stuk zijn? In het OTGW overzicht van ondersteunde CV ketels is voor deze ketel aangegeven dat hij AA=28 zou moeten ondersteunen...

Edit: ik heb inmiddels antwoord gekregen van Daalderop en de ketel ondersteunt helaas niet de retour temperatuur waarde uitlezen. Dit staat dus verkeerd in het overzicht in de tabel op de OTGW website (setting AA=28)...

Rob Musquetier wijzigde deze reactie 18-01-2019 21:57 (20%)

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Yukkie schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:35:
Inmiddels heb ik OTMonitor in een docker draaien. Dat werkt wel goed, zij het dat de MQTT implementatie zijn beperkingen heeft.

Ik zag dat Schelte de source van OTMonitor inmiddels op Github heeft staan en nog met enige regelmaat bijwerkt. Als ik de code goed begrijp, zijn er ook wat MQTT wijzigingen/verbetingen in aangebracht. Helaas is de gecompilede versie voor Linux op de OTGW site al best oud, alleen de Raspberry Pi versie is recentelijk opnieuw gecompiled en gereleased. Eens kijken of ik adhv de source op Github zelf een nieuwe versie voor Linux kan compilen.
vraag niet meer nodig - otmonitor draait inmiddels in docker >:)

martinvdm wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:52 (6%)

• H143
martinvdm schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:21:
[...]

vraag niet meer nodig - otmonitor draait inmiddels in docker >:)
Welke container gebruik jij?

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

alexswart schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Welke container gebruik jij?
van basschipper. ik ben toch maar op de mqtt tour gegaan,want native opentherm_gw via HA werkt gewoonweg nog niet goed.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Weet iemand of het mogelijk is in OTMonitor overige zaken via MQTT te versturen? ik wil bijvoorbeeld "Central heating water pressure" via MQTT doorgeven.

• Yukkie
  • Laatst online: 21-10 21:18

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@martinvdm ik weet niet wat je vraag aan mij was :P maar ik heb zelf OTMonitor gecompileerd volgens de instructies van de OTMonitor site (was wel ff klungelen) en op basis van de .docker file van het image dat jij ook gebruikt mijn eigen OTMonitor image gecreëerd. Het voordeel daarvan is dat de versie van OTMonitor die op Github staat meer MQTT mogelijkheden heeft. Maar het is slecht gedocumenteerd, dus je zal zelf ff in de code moeten grutten om t een en ander boven water te krijgen. In de topics op domoticaforum.eu is ook nog wel het een en ander te vinden. Het is inderdaad jammer dat de native ondersteuning van otgw in HA nog steeds zo brak is.

Edit: hier in dit topic wordt min of meer gehint waar je de code van OTMonitor moet aanpassen om meer data via MQTT te ontvangen: https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=75&t=11898
Misschien kun je er iets mee?

Yukkie wijzigde deze reactie 08-01-2019 22:52 (14%)

We've got that ring of confidence

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Yukkie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:42:
@martinvdm ik weet niet wat je vraag aan mij was :P maar ik heb zelf OTMonitor gecompileerd volgens de instructies van de OTMonitor site (was wel ff klungelen) en op basis van de .docker file van het image dat jij ook gebruikt mijn eigen OTMonitor image gecreëerd. Het voordeel daarvan is dat de versie van OTMonitor die op Github staat meer MQTT mogelijkheden heeft. Maar het is slecht gedocumenteerd, dus je zal zelf ff in de code moeten grutten om t een en ander boven water te krijgen. In de topics op domoticaforum.eu is ook nog wel het een en ander te vinden. Het is inderdaad jammer dat de native ondersteuning van otgw in HA nog steeds zo brak is.
" Het voordeel daarvan is dat de versie van OTMonitor die op Github staat meer MQTT mogelijkheden heeft"

wat bedoel je hier precies mee? het is toch dezelfde OTmonitor uit eindelijk met dezelfde configureerbare opties? ik mis hierin namelijk het configureren van mqtt topics.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ah, nee. De gecompileerde versie op de site van Schelte is verouderd. Op Github staat nieuwere broncode, die je zelf kunt compilen. Het hele MQTT stuk is onder andere wat beter uitgewerkt ten opzichte van de gecompileerde versie (verwacht alleen geen wonderen) aan de andere kant op zich lijkt tcl een beetje op c++ voor Arduino: ongecompiled is het prima leesbaar en aanpasbaar. Ik heb me er alleen nog niet in verdiept verder, behalve dan een beetje het compilen van het spul.

Edit: ik heb even snel op mijn telefoon door die source op Github zitten bladeren: volgens mij moet je in de file OTMonitor.tcl zijn om die pressure in een MQTT message te krijgen. Maar ik heb niet genoeg overzicht
en te weinig kennis van tcl om dat verder goed uit te kunnen zoeken voor je.

Yukkie wijzigde deze reactie 08-01-2019 23:27 (23%)

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Yukkie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:59:
Ah, nee. De gecompileerde versie op de site van Schelte is verouderd. Op Github staat nieuwere broncode, die je zelf kunt compilen. Het hele MQTT stuk is onder andere wat beter uitgewerkt ten opzichte van de gecompileerde versie (verwacht alleen geen wonderen) aan de andere kant op zich lijkt tcl een beetje op c++ voor Arduino: ongecompiled is het prima leesbaar en aanpasbaar. Ik heb me er alleen nog niet in verdiept verder, behalve dan een beetje het compilen van het spul.

Edit: ik heb even snel op mijn telefoon door die source op Github zitten bladeren: volgens mij moet je in de file OTMonitor.tcl zijn om die pressure in een MQTT message te krijgen. Maar ik heb niet genoeg overzicht
en te weinig kennis van tcl om dat verder goed uit te kunnen zoeken voor je.
Ik zou eigenlijk die github versie naar een docker moeten zetten; ik moet dit echter eens goed uitzoeken.

Edit: wellicht een kale Linux distri pakken en dan middels een dockerfile de github versie pakken

martinvdm wijzigde deze reactie 13-01-2019 19:34 (4%)

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21-10 23:21
martinvdm schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:06:
[...]

van basschipper. ik ben toch maar op de mqtt tour gegaan,want native opentherm_gw via HA werkt gewoonweg nog niet goed.
Sinds versie 0.85.1 van Home Assistant zijn de verbindingsproblemen van opentherm_gw opgelost, dus je zou dat weer eens kunnen proberen. Draait hier sinds de update stabiel.

Vraagje, hopelijk weet iemand of dit kan:

Is het met de OT Gateway mogelijk om een externe temperatuursensor te gebruiken i.p.v. die van de thermostaat? Ik wil de temperatuur van mijn werkkamer leidend laten zijn in de aansturing van de de cv-ketel aangezien dat vaak de enige ruimte in huis is die warm moet worden i.v.m. werken vanuit huis.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

PeeVv schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:21:
[...]

Sinds versie 0.85.1 van Home Assistant zijn de verbindingsproblemen van opentherm_gw opgelost, dus je zou dat weer eens kunnen proberen. Draait hier sinds de update stabiel.

Vraagje, hopelijk weet iemand of dit kan:

Is het met de OT Gateway mogelijk om een externe temperatuursensor te gebruiken i.p.v. die van de thermostaat? Ik wil de temperatuur van mijn werkkamer leidend laten zijn in de aansturing van de de cv-ketel aangezien dat vaak de enige ruimte in huis is die warm moet worden i.v.m. werken vanuit huis.
Volgens mij kan je middels MQTT: actions/otmonitor/outside de buitentemp pushen naar OTMonitor. weet niet of dit is wat je precies wilt. Volgens mij kun je niet de RoomTemp pushen, zie hier de actions.

Voor wat betreft native OTGW in HA wacht ik nog wel ff. ondanks dat het welicht nu stabiel is, mis ik nog wat functies die wel via MQTT HVAC mogelijk zijn.

martinvdm wijzigde deze reactie 13-01-2019 20:36 (7%)

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-10 22:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

martinvdm schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:36:
[...]
Voor wat betreft native OTGW in HA wacht ik nog wel ff. ondanks dat het welicht nu stabiel is, mis ik nog wat functies die wel via MQTT HVAC mogelijk zijn.
Ik gebruik nu beide:
- mqtt hvac om correct mijn CV te kunnen bedienen
- opentherm gw om aanvullende data die niet via mqtt wordt doorgegeven toch te hebben in home assistant.

En de betrouwbaarheid vwb de verbinding was erg slecht. Dat zou nu verbeterd mieten zijn begrijp ik?

http://www.team-mediaportal.com/

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Mars Warrior schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Ik gebruik nu beide:
- mqtt hvac om correct mijn CV te kunnen bedienen
- opentherm gw om aanvullende data die niet via mqtt wordt doorgegeven toch te hebben in home assistant.

En de betrouwbaarheid vwb de verbinding was erg slecht. Dat zou nu verbeterd mieten zijn begrijp ik?
Ja dat klopt, dit is in 0.85.1 (pyotgw0.4b1) verbeterd. zie hier
Welke info mis je in MQTT dan? Degene die ik mis haal ik middels een Scrape sensor op vanuit OTMonitor.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21-10 23:21
martinvdm schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:36:
[...]

Volgens mij kan je middels MQTT: actions/otmonitor/outside de buitentemp pushen naar OTMonitor. weet niet of dit is wat je precies wilt. Volgens mij kun je niet de RoomTemp pushen, zie hier de actions.

Ik probeer inderdaad de RoomTemp te pushen, maar kom helaas geen functie tegen die dat doet.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Ik heb nu ook via outside de buiten temperatuur naar OTmonitor gezet en zie dit keurig terug in de iSense. Volgens mij moet ik nu de iSense ook nog omzetten naar weersafhankelijke regeling, dit opent ook diverse andere instellingen, indien in die modus. Zijn er mensen met tips ivm weerafhankelijke regeling / aanpassingen? Of wellicht juist redenen om dit niet te doen?

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:43

flexje

got-father

Vraagje, kan ik ipv met de usb kabel, alles bedienen en uitlezen dmv mqtt? Het rare is dat alles wat ik instel niet terug te zien is na een save in de web ui. Zo stel ik mqtt in maar zie niet de opgeslagen waardes...

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

martinvdm schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Ik zou eigenlijk die github versie naar een docker moeten zetten; ik moet dit echter eens goed uitzoeken.

Edit: wellicht een kale Linux distri pakken en dan middels een dockerfile de github versie pakken
Dat is precies wat ik gedaan heb. Als je wil kan ik vanavond mijn Dockerfile er wel ff bij zoeken.

Maar als Openthem_GW in HA nu wel werkt met HA 0.85.1, dan ga ik dat nog wel ff proberen. Dat is wel mijn preferred method voor het aansturen van mijn ketel vanuit HA.
(Dat issue op de Github van HA is trouwens ook van mij ;) )

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Yukkie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:15:
[...]

Dat is precies wat ik gedaan heb. Als je wil kan ik vanavond mijn Dockerfile er wel ff bij zoeken.

Maar als Openthem_GW in HA nu wel werkt met HA 0.85.1, dan ga ik dat nog wel ff proberen. Dat is wel mijn preferred method voor het aansturen van mijn ketel vanuit HA.
Heel graag. Dat tcl taaltje van hun begrijp ik nog niet echt....

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-10 22:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Yukkie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:15:
[...]

Geeft opentherm_gw nu dan ook de juiste ingestelde temperatuur weer? Want dat werkte ook niet (naast de instabiliteit en regelmatige problemen met instellen temperatuur).

Probleem gaat hierover:
- Stel temperatuur in via home assistant op 20 graden. Weergave in MMI is 20 graden
- Stel daarna temperatuur in op thermostaat naar 19 graden. Weergave in MMI is nog steeds 20 graden.

http://www.team-mediaportal.com/

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

martinvdm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Heel graag. Dat tcl taaltje van hun begrijp ik nog niet echt....
Wat ik heb gedaan is de folder otmonitor.vfs gedownload van Github.
Daarna heb ik de instructies op deze pagina gevolgd om een single-file executable te maken: http://otgw.tclcode.com/otmonsrc.html

Vervolgens heb ik de single-file executable op mijn interne webservertje gezet en deze dockerfile gebruikt om een docker image te maken:

(let op regel 8 voor de locatie van de executable)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
FROM python:3.6

RUN apt-get update \
  && apt-get install -y wget python3-tk \
  && rm -rf /var/lib/apt/lists/*

RUN mkdir /app
RUN /usr/bin/wget http://192.168.0.2/otmonitor -O /app/otmonitor
RUN chmod +x /app/otmonitor

CMD ["/app/otmonitor", "--daemon", "-f", "/app/otmonitor.conf"]

(Wat overigens een letterlijke kopie is van deze dockerfile ;) )

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Yukkie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Wat ik heb gedaan is de folder otmonitor.vfs gedownload van Github.
Daarna heb ik de instructies op deze pagina gevolgd om een single-file executable te maken: http://otgw.tclcode.com/otmonsrc.html

Vervolgens heb ik de single-file executable op mijn interne webservertje gezet en deze dockerfile gebruikt om een docker image te maken:

(let op regel 8 voor de locatie van de executable)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

RUN apt-get update \

RUN mkdir /app
RUN /usr/bin/wget http://192.168.0.2/otmonitor -O /app/otmonitor
RUN chmod +x /app/otmonitor

(Wat overigens een letterlijke kopie is van deze dockerfile ;) )
Thanks voor het zetje. Ik heb de single file aangemaakt en in een folder gezet die ik als volume map in docker. vervolgens de docker file iets aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7

RUN apt-get update \

dat werkt.
Ik zie echter 0 verschil met de versie die ik van Basschipper draaide, hij pakt letterlijk in zijn dockerfile de otmonitor van de tclcode.com website en niet vanaf github.

ik dacht dat er zaken aangepast waren in de github versie.
kan ook niet echt vinden welke versie ik dan draai, kom nergens een 'version' ofzo tegen.

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True