Die compatibiliteit blijft vervelend en is over het algemeen slecht (bewust) voor de gebruiker gedocumenteerd.
Ben toch op onderzoek uit geweest voor Q25C@2008 gebouwd.
Contact met Atag gehad: afgezien van de extra's (vnl de Atag one optie ) kan de ketel qua rednement nog prima mee.
Ze vonden het onzin dat ik een nieuwe ketel zou kopen, probeer dus om de ongemakken heen te werken, zeker als u nog met ander besparingen bezig bent helemaal los van de ketel (isolatie)... Er zijn fabrikanten genoeg die je in zulke gevallen een nieuwe ketel proberen aan te praten.
Ik had niet de juist persoon aan de lijn voor een gesprek over het volgende punt, plus ... dat ik het handiger vond om zelf eerst meer te weten en dan alsnog een keer te bellen of te mailen.
De kennis komt dus uit het:
Oude Q25C oude installeer boek toch nog gevonden.
Uit die combi van alle info zie je samengevat dus dat
- Atag One werkt dus niet voor dit type Q25C
- Geen opentherm optie
- Wel RS485 poort aanwezig op poort 20/21(zie installatie BrainQ : staat er letterlijk in, niet inde Q25C gegevens zelf zover ik vond))
Dus ben, net als anderen blijkt later...

op zoekl geweest hoe je RS485 naar een ander poort type kunt omzetten naar bijv
RS232.
En dan kom je terecht bij:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=47&t=4733
Leuk, Python, zelf ken ik het nog niet, ik kom uit de FORTRAN tijd en daarna vooral VBA, maar eens met hem gaan praten, ik zie hem zo nog, helpen bij zijn Nest....(hardwarematig icm ketel).
Hier liep ook een topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77974/last
Daar wordt een RS485 naar TCP/IP genoemd.
Eea vast via aliexpress et al goedkoop te krijgen... laat ik nu even rusten.
Als ik zie hoe mijn fysisch profi collega's heel veel tijd moeten steken in slecht gedocumenteerde protocollen van de RS poorten, om daar echt mee an de slag te kunnen...dan ligt er voor mij nog een flinke uitdaging. Ik heb nog wel een oud scoopje, moet ik maar eens weer onder het stof vandaan halen...
Het lezen heeft me al veel gebracht.
Zone verwarming is de stap om iig nog veel verder te komen in bezuinigingen.
Als het koud genoeg is komt het Energie Loket bij ons in de buurt over ruim een week IR-foto's maken. Ze bieden gratis dat aan als je 6 buur adressen hebt, met als sponsor de gemeente, die heeft daar een budgetje voor. De resultaten worden besproken en als gastheer van de groep mag ik de foto's aan de buren verspreiden. Ben erg benieuwd en de meeste buren zijn erg enthousiast over het aangeboden initiatief.
Als je vervolgens meer wilt weten kun je het energie Loket voor minder dan 100 euro ook nog voor je zelf inhuren voor een advies in meer details. Eerst maar kijken of it genoeg oplevert aan info, met weinig fantasie kun jezelf ook wel een deel van de "open deuren" zien, maar zijn er ook nog andere zwakke punten?
Dan kan ik een plan maken & gericht aan het isoleren en in tussen verdiepen in wat die Q25C met nog kan bieden en welke oplossingen ik daar voor moet gaan uitwerken.