Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

martinvdm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:45:
[...]

Thanks voor het zetje. Ik heb de single file aangemaakt en in een folder gezet die ik als volume map in docker. vervolgens de docker file iets aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
FROM python:3.6

RUN apt-get update \
  && apt-get install -y wget python3-tk \
  && rm -rf /var/lib/apt/lists/*

CMD ["/app/otmonitor", "--daemon", "-f", "/app/otmonitor.conf"]

dat werkt.
Ik zie echter 0 verschil met de versie die ik van Basschipper draaide, hij pakt letterlijk in zijn dockerfile de otmonitor van de tclcode.com website en niet vanaf github.

ik dacht dat er zaken aangepast waren in de github versie.
kan ook niet echt vinden welke versie ik dan draai, kom nergens een 'version' ofzo tegen.
Het klopt dat de versie van Basschipper de versie van de tclcode.com site pakt. In mijn dockerfile zie je dat ik dus mijn eigen gecompilede versie van OTmonitor gebruikt heb. Ik zag het verschil in de MQTT topics/messages die OTmonitor verstuurde. Het precieze verschil weet ik niet meer, maar er staat me iets van bij dat je in de tclcode.com versie de topics niet kon aanpassen. in de github-versie kan dat sowieso wel.

Yukkie wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:54 (6%)

We've got that ring of confidence | Tent te koop!

• martinvdm
  • Laatst online: 20:40

martinvdm

www.martinvdm.nl

Yukkie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:51:
[...]

Het klopt dat de versie van Basschipper de versie van de tclcode.com site pakt. In mijn dockerfile zie je dat ik dus mijn eigen gecompilede versie van OTmonitor gebruikt heb. Ik zag het verschil in de MQTT topics/messages die OTmonitor verstuurde. Het precieze verschil weet ik niet meer, maar er staat me iets van bij dat je in de tclcode.com versie de topics niet kon aanpassen. in de github-versie kan dat sowieso wel.
ja snap je, ik zie echt geen verschil, dus wellicht is de versie op de site toch wel bijgewerkt met een latere github versie.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Woei, ik heb de OTGW eindelijk goed aan de praat!

In september heb ik de OTGW aangeschaft en na wat opstartproblemen heb ik deze tussen mijn Vaillant HRsolide 24-28C ketel en Honeywell Chronotherm Vision gezet. Met de ketel kon de OTGW het goed vinden, maar tussen de OTGW en de Vision bleef het ijzig stil. En hoewel ik dus wel in de monitor-mode kon monitoren wat de ketel allemaal te zeggen had, ben ik toch niet doorgegaan met deze setup. Ik kreeg te maken met communicatieproblemen tussen de thermostaat en de ketel, waardoor bijvoorbeeld bij vraag tapwater de ketel niet omschakelde van verwarmen naar tapwater. Letterlijk een koude douche, wat de WAF tot onder het nulpunt deed dalen. Alles dus weer teruggebracht naar de oorspronkelijke situatie.
JanPedaal in "[OTGW] OpenTherm gateway" ;w

Vorige week via marktplaats het iets slimmere broertje van de thermostaat op de kop getikt, de Vision Modulation. Die zou volgens de thermostaatmatrix op de OTGW site wel OpenTherm moeten spreken. Zondag even geïnstalleerd en de OTGW ertussen gehangen. Ze kunnen het goed met elkaar vinden! *; Iedereen praat met elkaar en er zijn nog geen koude-douche incidenten gerapporteerd.

Omdat ik inmiddels ook een raspberry met Domoticz in mijn netwerk heb hangen, kan ik nu de actuele temperatuur in de huiskamer volgen, alsmede het setpoint. Andersom pusht Domoticz de buitentemperatuur (OWM) naar de OTGW, die het vervolgens doorgeeft aan de thermostaat. Dus de buitentemperatuur kan ik nu op de display in de huiskamer aflezen, en die wordt bovendien door de thermostaat gebruikt om "Optimal Comfort" te bieden (aanlooptijden op basis van buitentemp om precies op het juiste moment op temperatuur te zijn).
Zie hieronder een grafiekje in Excel wat ik met de data uit Domoticz heb gemaakt.
http://i64.tinypic.com/104gr5u.png
Nu kan ik dus mijn CV gaan tunen en bovendien remote mijn CV in de gaten houden.

Met andere woorden, zeer tevreden OTGW gebruiker hier. Op mijn wishlist staan nog wel een paar zaken:
- Setpoint instellen via Domoticz. De optie is er, maar de thermostaat neemt hem niet over. Ik heb wel de "TELE" functie aangezet in het installateursmenu van de thermostaat maar dit heeft nog niet tot het gewenste effect geleid.
- De backlight van de display van de thermostaat licht op als je het scherm aanraakt. Hij brandt alleen niet constant maar blijft knipperen, terwijl dit niet gebeurde met de ketel en de thermostaat rechtstreeks met elkaar verbonden. Ik heb dus het idee dat de OTGW niet voldoende stroom levert over de aansluitdraden (deze thermostaat heeft geen batterijen en wordt via de ketel gevoed). Iemand een idee of ik de OTGW meer vermogen kan laten leveren? Wellicht een iets hoger voltage, de aansluitdraden zijn vrij lang. Lopen van zolder 2 verdiepingen naar beneden.
- Als ik naar mijn grafiek kijk, heb ik het idee dat ik niet alle stookmomenten laat zien. Aangezien de polling 5 minuten is kan het zijn dat ik als de ketel maar een paar minuten brandt, wat mis. Dus even instellingen nalopen en de frequentie wat opvoeren. Of niet, is ook niet zo belangrijk.

Tips zijn welkom, ik ga weer verder prutsen :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05:56

flexje

got-father

Kan er iemand mij aub aub aub vertellen waarom ik extreme pieken en dalen heb ik de data vanuit otgw? (Soms 210c en soms 2,1c bijvoorbeeld)

Ik heb hem hangen aan een rpi3 en tussen een Remeha tzerra met een isense.

Gegevens worden gepushed naar Domoticz.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:51
martinvdm schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:51:
Ik heb nu ook via outside de buiten temperatuur naar OTmonitor gezet en zie dit keurig terug in de iSense. Volgens mij moet ik nu de iSense ook nog omzetten naar weersafhankelijke regeling, dit opent ook diverse andere instellingen, indien in die modus. Zijn er mensen met tips ivm weerafhankelijke regeling / aanpassingen? Of wellicht juist redenen om dit niet te doen?
Dit is afhankelijk van hoe jeje woning verwarmd.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

H143 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Dit is afhankelijk van hoe jeje woning verwarmd.
Niet bijzonder. Hr Ketel op gas, vloerverwarming bg als hoofd verwarming en op de 1e radiatoren.

• Rob Musquetier
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-02 15:23
Ik heb vanavond ook Domoticz op de RPi geïnstalleerd en een kabeltje naar de P1 poort van de slimme meter aangesloten en de elektriciteit uitlezen gaat prima. Echter lukt het me niet om de temperatuur uit te lezen. Als ik hardware OpenTherm via USB selecteer en de juiste USB poort selecteer kan ik de hardware registreren maar de setup blijft vervolgens hangen in het volgende dialoog. Ik weet niet welk commando ik hier moet invullen om de aangesloten temperatuur sensor uit te lezen? Weet iemand hoe ik de setup succesvol kan afronden?

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-04 12:27
Rob Musquetier schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:52:
Ik heb vanavond ook Domoticz op de RPi geïnstalleerd en een kabeltje naar de P1 poort van de slimme meter aangesloten en de elektriciteit uitlezen gaat prima. Echter lukt het me niet om de temperatuur uit te lezen. Als ik hardware OpenTherm via USB selecteer en de juiste USB poort selecteer kan ik de hardware registreren maar de setup blijft vervolgens hangen in het volgende dialoog. Ik weet niet welk commando ik hier moet invullen om de aangesloten temperatuur sensor uit te lezen? Weet iemand hoe ik de setup succesvol kan afronden?

[Afbeelding]
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je slimme meter met P1 poort kan je informatie geven over je stroom en gas gebruik. OpenTherm en OTGW sluit je aan op je CV-Ketel en geeft informatie over je CV installatie.

• Rob Musquetier
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-02 15:23
Kodess schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je slimme meter met P1 poort kan je informatie geven over je stroom en gas gebruik. OpenTherm en OTGW sluit je aan op je CV-Ketel en geeft informatie over je CV installatie.
Nee, ik wil met de P1 meter alleen aantonen dat Domoticz zelf correct lijkt te werken. De OTGW is uiteraard met een tweede USB kabel aangesloten op de RPi (via ttyUSB0). Deze werkt wel met otmonitor software maar wil kennelijk niet met de Domoticz setup (op dezelfde Pi) communiceren... Zelfs niet als ik de otmonitor software gestopt heb...

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-04 23:31
Rob Musquetier schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Nee, ik wil met de P1 meter alleen aantonen dat Domoticz zelf correct lijkt te werken. De OTGW is uiteraard met een tweede USB kabel aangesloten op de RPi (via ttyUSB0). Deze werkt wel met otmonitor software maar wil kennelijk niet met de Domoticz setup (op dezelfde Pi) communiceren... Zelfs niet als ik de otmonitor software gestopt heb...
Kan het zijn dat je thermostaat en/of ketel niet ondersteund worden?

En kijk eens bij devices. Staan daar na het toevoegen van de otgw hardware niet meerdere otgw devices?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** HiFiBerry Digi+ voor de RPi met case.**

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 08:40
Via Nodo-Shop een OTGW ethernetversie aangeschaft, vanavond binnen en ziet er netjes uit.
Nu probeer ik de GW te vinden tussen de ip-adressen van mijn DHCP-server, daar verschijnt de GW niet tussen.

Mag er toch vanuit gaan dat de GW via DHCP een adres krijgt wat ik later naar 'fixed' kan aanpassen.
Wie heeft er een tip?!

Nu probeer ik de OTGW te benaderen via omonitor

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• sgsdebruijn
Inmiddels wat gevonden wat wel helpt, https://www.nodo-shop.nl/...tachment&id_attachment=49

Nu dacht ik de poort en het wachtwoord wel ff aan te passen, kom er dus niet meer in, moet ik nu dat ding opnieuw flashen of zijn er nog andere trucs?

• sgsdebruijn
Password kan maar max 5 tekens lang zijn dus let daar op

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:52:
Password kan maar max 5 tekens lang zijn dus let daar op
Klopt, zie ook mijn eerdere posts in dit topic. Bij Nodo-shop waren ze van plan om dat in de handleiding op te nemen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17-04 23:54

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn @JanPedaal Vandaag de OTGW van Nodo-shop binnen gekregen en tussen de Chromotherm en de Elga gehangen. Volgens instructie de USR-TCP232-T2 geconfigureerd. Ik krijg er alleen helemaal niets uit.

Voorlopig draai ik Otmonitor eerst even onder Windows 10. Daarvoor gebruik ik otmonitor.exe versie 4.3.0.2 van Apr 12, 2016 Bedoeling is later op de RPi te gaan draaien in Domoticz. Maar eerst moet dit maar eens werken.
Ik weet alleen niet wat ik moet invullen bij Gateway en DNS server
Wat ik al geprobeerd heb is Gateway 192.168.2.254 + DNS server 192.168.2.254 en elk afzonderlijk en de andere leeg laten zoals hieronder. Alle drie combinaties geven hetzelfde resultaat. Geen dus :(
@ThinkPad Zie dat jij er al vanaf 2015 mee bezig bent.
Waar kan ik deze gegevens vinden?
Wat doe ik fout?

EDIT: Probleem opgelost. Max Clients Connect op 16 gezet in plaats van op 5.
Gateway + DNS server zelfde IP adres
Connection op TCP connection op het opgegeven vaste IP adres Remote port op 23 en het begint ineens data weer te geven in otmonitor :) *O*

Copitano wijzigde deze reactie 27-01-2019 01:57 (41%)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Middels mqtt geef ik nu de buitentemperatuur door naar de OTGW waardoor de isense thermostaat dit weer netjes oppakt en weer kan geven. Werkt top! Maar vgens mij kan OTGW ook dat de tijd automatisch ingesteld kan worden in de isense? Als ik dus de tijd aan OTGW doorgeef dat de isense dit ook kan oppakken? Heeft iemand dit werkend?

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bizar! Gisteravond en vanmorgen draaide Otmonitor soepel onder Windows 10. Nu krijg ik ineens geen data meer te zien. Er is wel een verbinding, want ik kan wel het setpoint verhogen. Die zie ik dan even later wel terug op de thermostaat. En er verschijnt dan een soort dakje met een H er onder. Ook in Domoticz krijg ik alles wel te zien, al duurt het soms even voor de gegevens worden geüpdatet.
Dit was vanmorgen:
Dit is het nu:

Iemand enig idee?
Spelen met het voltage?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

ThinkPad schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:00:
Ik zou hem tussen ketel en C-MIX hangen.
Vandaag nog eens even tijd gehad, ja het is een tijdje geleden :+ OTGW hangt nu tussen C-MIX module en de ketel. Helaas (en da's wel jammer :( ) ondersteunt de C-MIX module niet dat je met de OTGW de set-temp overruled. Ik zie 'm wel voorbij komen maar kan 'm niet aanpassen.

Die C-mix module hangt voor de ketel omdat ik op het bovenverdiep een combinatie heb van radiatoren en vloerverwarming. Die C-MIX stuurt twee grote ventielen aan die het circuit van de VVW of van de RT open zet, zo had de sanitair man het bedacht. In de badkamer kon ik dan een RF iSense hangen die op basis van de temperatuur daar dan een radiator extra kon aanzetten bovenop de vloerverwarming die daar ook ligt.
Slaapkamers kon ik dan ook verwarmen op basis van de warmtevraag van de RF iSense, want die zaten op dezelfde collector en hetzelfde "hoofdventiel".

Ik ben er (denk ik, iemand iets beter?) al uit dat ik C-MIX er later moet uithalen omdat ik dan overschakel op kamergestuurde verwarming met mijn domotica systeem waarbij alle kamers "samentel" of er warmtevraag is en op basis daarvan een binaire warmtevraag ga sturen naar de ketel en vervolgens met een ventieltje per kring het kan open of dicht zetten op de collector telkens(?).

Wat is trouwens het verschil tussen monitor mode of gateway mode?

HyperBart wijzigde deze reactie 27-01-2019 20:37 (28%)

Vandaag even niets

• sgsdebruijn
Ik had de OTGW tussen de Lyric T6r en Loria gehangen, Lyricketekmodule geen contact meer met ketel, moet ik van de week induiken.
Nu even op het 2de circuit gezet icm een Chronoterm Touch, dat werkt, gaat me met name om boilertemp en Taanvoer en retour. Modulatie pomp schiet van 0 naar 100% hoop dat dat anders weer gegeven kan worden.

Otmonitor werkt bij mij na eerste gebruik ook niet meer, misschien zit het in de Firewall settings van Windows, check dat eens. @Copitano

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn Gecheckt. Nee de Firewall is geen probleem. De opentherm monitor staat netjes in het rijtje toegelaten programma's. Heb ook geprobeerd het programma weg te gooien en opnieuw te downloaden, maar komt dan terug met eerdere instellingen. Er blijft dus kennelijk ergens iets achter. Als ik diagnostics laat lopen krijg ik dit:Daar zie ik wel data staan, dus er gebeurt wel iets. Alleen het is niet te zien in de log:
Ik hoop dat de oude rotten in het vak ons hier kunnen helpen. @ThinkPad Een idee waar dit aan kan liggen?
De gegevens komen wel netjes door in Domoticz.

Een andere hindernis is de tweede OpenTherm gateway die ik tussen de Elga en de Valliant Eco TEC Plus had gehangen. Dat leek aanvankelijk goed te gaan. Kreeg hem zelfs zichtbaar in Domoticz. Maar gaf al rap daarna een Ketelstoring "Communicatieprobleem met de OpenTherm CV-ketel". De Elga stopt er dan mee. Die heb ik er dus maar weer tussenuit gehaald.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

HyperBart schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:33:
Wat is trouwens het verschil tussen monitor mode of gateway mode?
In monitor mode kijkt de OTGW alleen mee welke OT data er langs komt en geeft deze zonder aanpassingen door. In gateway mode kan de OTGW data aanpassen of blokkeren, of zelf nieuwe commando's versturen.
martinvdm schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:11:
Middels mqtt geef ik nu de buitentemperatuur door naar de OTGW waardoor de isense thermostaat dit weer netjes oppakt en weer kan geven. Werkt top! Maar vgens mij kan OTGW ook dat de tijd automatisch ingesteld kan worden in de isense? Als ik dus de tijd aan OTGW doorgeef dat de isense dit ook kan oppakken? Heeft iemand dit werkend?
Bij mij wordt zowel de buitentemp als de tijd+datum door Domoticz verstuurd naar de OTGW. Vanuit OTmonitor kan je ook tijd en datum versturen, maar weet niet of je dat ook dagelijks automatisch kan laten doen.
Copitano schreef op maandag 28 januari 2019 @ 01:34:
De gegevens komen wel netjes door in Domoticz.
Was het niet zo dat je problemen kan krijgen als je Domoticz en OTmonitor tegelijk draait?

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Duidelijk.

Ik wil otmonitor draaien op een RPI die langs de ketel hangt, maar ik vind nergens welke switches of parameters je beschikbaar hebt/kan mee geven aan het otmonitor programmaatje (http://otgw.tclcode.com/download.html#utilities).

Ik wil namelijk in één trek/commando een MQTT-server/JSON-server opstarten die ik zo direct mogelijk aan InfluxDB kan feeden.

Vandaag even niets

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@JanPedaal @ThinkPad Oeps, misschien staat hier
ThinkPad schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:19:
Nee, Domoticz stuurt namelijk een 'PS=1' commando waarmee de OTGW in een modus gaat waarmee hij alleen nog bij elk PS=1 verzoek informatie uitstuurt. Dat heeft als gevolgd dat OTmonitor geen data om te verwerken meer binnenkrijgt.

Tot nu toe deed ik het steeds om en om, ik heb Domoticz 24/7 verbonden met de OTGW om alles te loggen, maar als ik wilde testen met OTmonitor dan disable'de ik de OTGW in Domoticz, voerde dan een reboot van de OTGW uit (GW=R) en verbond dan OTmonitor met de OTGW.
wel het antwoord op mijn vraag. Daar wordt ik niet blij van. Mogelijk ook de oorzaak van de Ketelstoring na het plaatsen van de tweede OTGW tussen de Elga en de Valliant?

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

JanPedaal schreef op maandag 28 januari 2019 @ 07:39:
[...]

In monitor mode kijkt de OTGW alleen mee welke OT data er langs komt en geeft deze zonder aanpassingen door. In gateway mode kan de OTGW data aanpassen of blokkeren, of zelf nieuwe commando's versturen.

[...]

Bij mij wordt zowel de buitentemp als de tijd+datum door Domoticz verstuurd naar de OTGW. Vanuit OTmonitor kan je ook tijd en datum versturen, maar weet niet of je dat ook dagelijks automatisch kan laten doen.

[...]

Was het niet zo dat je problemen kan krijgen als je Domoticz en OTmonitor tegelijk draait?
De docs zegt:
The thermostat section also provides a way to send the current date and time to the gateway. These values will be returned to the thermostat when it sends date or time messages. Because the gateway is unable to accurately keep track of the time, it won't update the time on its own. It just discards the time value after just over one minute. To maintain a correct time in the gateway, it has to be informed of a new value every minute. The "Automatically update the gateway clock" option will make otmonitor take care of that. It will also update the date value every day at midnight. ”

Wat ik wil bereiken is eigenlijk dat otmonitor mijn thermostaat van de juiste datum tijd kan voorzien.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

martinvdm schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:43:
[...]

De docs zegt:
The thermostat section also provides a way to send the current date and time to the gateway. These values will be returned to the thermostat when it sends date or time messages. Because the gateway is unable to accurately keep track of the time, it won't update the time on its own. It just discards the time value after just over one minute. To maintain a correct time in the gateway, it has to be informed of a new value every minute. The "Automatically update the gateway clock" option will make otmonitor take care of that. It will also update the date value every day at midnight. ”

Wat ik wil bereiken is eigenlijk dat otmonitor mijn thermostaat van de juiste datum tijd kan voorzien.
Dat lijkt me een functie die je thermostaat moet ondersteunen. Dat kan de OTGW niet forceren. Als ik je tekst goed begrijp stuurt de OTGW de tijd al door, dus dan is het aan de thermostaat om die over te nemen.

• sgsdebruijn
Is het volgende herkenbaar met de OTGW (al dan niet van Nodoshop), soms verliest Domoticz de connectie met de OTGW, ik moet dan onder hardware in Domoticz de OTGW disablen en daarna weer enablen dan werkt het weer.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn Nee, draait hier nu een week. Nog niet voorgekomen. Hoe is het bij jou aangesloten, Wifi, usb of LAN? Bij mij LAN.https://gathering.tweaker...message/57887730#57887730

Copitano wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:54 (23%)

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:51
Zijn er mensen die het gasverbruik van de cv berekenen dmv de otgw?
Volgensmij zou dit moeten kunnen aan de hand van het modulatielevel van de cv

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

H143 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:08:
Lijkt me moeilijk, maar bij benadering zou het wel iets moeten geven. Ik ga wel de OTGW gebruiken om proberen te bepalen of iemand een douche/bad aan het nemen is en op die manier dan mijn ventilatiesysteem te schakelen. Kan eenvoudiger door een tel-ventieltje op de de betreffende warmwaterleiding te hangen maar dan moet ik fysiek wat meer aanpassen + een input voorzien en dat is wat kostelijker in mijn geval.

Wat mag ik eigenlijk begrijpen onder Control setpoint?
Dat is bij mij vaak 20°C maar springt soms ook naar totaal andere waardes.

Klopt het dat de boiler water temperature de temperatuur is van het water wat uit de ketel vertrekt naar de circuits? Ik heb op dit moment alleen vloerverwarming, maar ook mengkrangen/driewegkranen(?) op ieder verdiep. Ik kan namelijk per verdiep aan een thermostatische kraan draaien en stuur daar water van ongeveer 32°C in de leidingen.

Is een temperatuur die begint bij circa 60°C niet redelijk hoog dan? De circuits en leidingen zijn wel voorzien om ooit radiatoren te kunnen verwarmen maar die hangen (nog) niet.

HyperBart wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:37 (43%)

Vandaag even niets

• sgsdebruijn
Copitano schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:48:
@sgsdebruijn Nee, draait hier nu een week. Nog niet voorgekomen. Hoe is het bij jou aangesloten, Wifi, usb of LAN? Bij mij LAN.https://gathering.tweaker...message/57887730#57887730
Idd via lan

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn Hmmmm, dan is het dus niet je Wifi die af en toe hapert. Zal het hier ook eens goed volgen.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@HyperBart
Wat mag ik eigenlijk begrijpen onder Control setpoint?
Dat is bij mij vaak 20°C maar springt soms ook naar totaal andere waardes.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Bij mij komt dit gegeven terug van de OTGW die tussen de Elag WP en de Chromotherm thermostaat hangt. Bij mij geeft dat vaak 90 aan, maar ook wel lagere waardes.
Klopt het dat de boiler water temperature de temperatuur is van het water wat uit de ketel vertrekt naar de circuits? Ik heb op dit moment alleen vloerverwarming, maar ook mengkrangen/driewegkranen(?) op ieder verdiep. Ik kan namelijk per verdiep aan een thermostatische kraan draaien en stuur daar water van ongeveer 32°C in de leidingen.
Mijn CV-ketel wordt gestuurd door de Elga, maar als Warmwater gevraagd wordt zie ik dat ook via OTGW in Domoticz bij DHW_active dat komt terecht bij schakelaars in Domoticz . Dat krijg ik alleen nog niet in Grafana :-(
Is een temperatuur die begint bij circa 60°C niet redelijk hoog dan?
Zou best eens de temperatuur van je tapwater kunnen zijn. Gebruik eens een tijdje geen warm tapwater en kijk of te temperatuur daalt of andersom, laat een tijdje warm water lopen en kijk of de temperatuur oploopt. Dan weet je bijna zeker dat het de temperatuur van je warmwater is. Wordt ingesteld op de ketel op minimaal 60 graden in verband met salmonella.
EDIT: Ik zet de temperatuur van warmwater nu door uit Domoticz via Influx naar Grafana. Ga dat de komende uren een volgen als het water gevraagd wordt om 100% zeer te weten dat het warmwater is in plaats van CV-water ;)

Copitano wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:29 (7%)

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

H143 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:08:
Lijkt me lastig; ik doe dit met een luchtvochtigheid sensor in de badkamer en dat gaat altijd prima.

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

martinvdm schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:20:
[...]

Lijkt me lastig; ik doe dit met een luchtvochtigheid sensor in de badkamer en dat gaat altijd prima.
Verkeerd ge-quote'ed denk ik, dat moest voor mij zijn, niet?

Vandaag even niets

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@HyperBart Yup, zeker weten nu:
Dit is de temperatuur van het Domestic Hot Water (DHW). Zegt alleen nog niet veel over de aan/uit tijd. Dat is vaak maar een kwestie van seconden of maximaal enkele minuten.

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Aha, maar jij baseert je op de temperatuur. Ik dacht eerder in de richting van duurtijd gebruiken.

Ik moet de OTGW nog in Grafan krijgen zodat ik een langere historiek krijg, maar op basis van mediaan en gemiddeldes van vlam-status/vlam-voor-warm-water-status en de modulatie van de vlam moet daar wel wat uitkomen.

Vandaag even niets

• sgsdebruijn
Copitano schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:14:
@HyperBart Yup, zeker weten nu:[Afbeelding]
Dit is de temperatuur van het Domestic Hot Water (DHW). Zegt alleen nog niet veel over de aan/uit tijd. Dat is vaak maar een kwestie van seconden of maximaal enkele minuten.
Hoe zit het met jouw modulatieniveau, bij mij geeft de OTGW alleen 0 of 100% aan, ik lees een Loria 6008DUO uit.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@HyperBart Ja, nu even om te kijken of ik dat wel door krijg uit Domoticz naar Grafana. Nou, dat lukt dus. Aan/uit wat we eigenlijk willen zien in Grafana lukt mij nog niet. Het moet wel mogelijk zijn. Ik heb daar schermprintjes van gezien. Weet niet meer precies waar, maar ergens op het Forum in ieder geval. Ik ga nog weer eens zoeken morgenavond. De aanhouder wint.

Copitano wijzigde deze reactie 05-02-2019 10:54 (10%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn
Ziet er bij mij zo uit. Als de Elga wat harder moet werken loopt het wel eens op naar 90%. Heel veel hoger heb ik het nog niet gezien.

• sgsdebruijn
Copitano schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:55:
@HyperBart Ja, nu even om te kijken of ik dat wel door krijg uit Domoticz naar Grafana. Nou, dat lukt dus. Aan/uit wat we eigenlijk willen zien in Grafana lukt mij nog niet. Het moet wel mogelijk zijn. Ik heb daar schermprintjes van gezien. Weet niet meer precies waar, maar ergens op het Forum in ieder geval. Ik ga nog weer eens zoeken morgenavond. De aanhouder wint.
Ik krijg SWW of CH aan netjes door in grafana, mooie grafiek van gemaakt met verspringende kleurtjes bij 0 of 1. Koelen nog niet, die moet eerst een ker gebruikt worden

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn Kun je eens een schermprintje maken van de query die je daar voor hebt ingesteld achter de grafiek? Dat is toch ook gewoon aan/uit? In Domoticz onder de schakelaars?
Misschien kan @Chris_82 hier mee helpen? Heeft mij eerder prima op weg geholpen met de query's voor de ander grafieken.

Copitano wijzigde deze reactie 04-02-2019 00:33 (32%)

• sgsdebruijn
Copitano schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:15:
@sgsdebruijn Kun je eens een schermprintje maken van de query die je daar voor hebt ingesteld achter de grafiek? Dat is toch ook gewoon aan/uit? In Domoticz onder de schakelaars?
[Afbeelding] Misschien kan @Chris_82 hier mee helpen? Heeft mij eerder prima op weg geholpen met de query's voor de ander grafieken.
Ik heb dat als volgt gedaan, via HTTPLink de koppeling gemaakt tussen bv CVactief/SWWactief/Koelenactief (via OTGW), vervolgens zie onder,

https://tweakers.net/ext/f/ftDxF2BMyI8I6ffsYKXkowbu/thumb.jpg

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lijkt alsof je de gegevens rechtstreeks naar Grafana stuurt. Dus niet vanuit Domoticz via InfluxDB. Klopt dat? Ga het vanavond ook eens proberen.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

HyperBart schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Verkeerd ge-quote'ed denk ik, dat moest voor mij zijn, niet?
Uh ja :P

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@sgsdebruijn@HyperBart Is dit niet ongeveer wat we willen zien. Data bleek al te worden doorgestuurd. Kreeg het alleen nog niet zichtbaar. Nu kon ik ineens wel DHW_active kiezen in de query. De puntjes in het onderste plaatje op 1.0 komen mooi overeen met het aanwarmen voor warmwater in het bovenste plaatje en stopt zodra de warmwaterkraan dicht gaat om dan vervolgens af te koelen tot de kraan weer open gaat. Snap alleen nog niet waarom ook puntjes op 0,5 worden weergegeven. Je zou toch denken AAN=1 en UIT=0

Heb de query voor het onderste plaatje nu zo ingesteld staan.

Hier vond ik ook nog het een en ander. Zelf zou ik nog wel de schaal en de nulpuntjes kwijt willen zoals bij @nickyb2. Maar dat lukt nog niet.

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06:38
Ik zit te kijken naar dit apparaatje, lijkt me erg grappig om wat meer inzicht te krijgen.

Het gebruik zal in combinatie met Domoticz worden, ik kan alleen vrij weinig informatie vinden over de sensoren die je er dan bij gaat krijgen.

Zo zou ik graag de temperaturen willen zien van het water (zowel uitgaand als inkomend). Alsmede het gas verbruik op de kachel en warm water apart als dat kan?

Heeft er iemand een overzicht van alle sensoren die je in Domoticz kan krijgen?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• sgsdebruijn
Ziehier de sensoren die ik beschikbaar heb, ik maak wel gebruik van een monovalente warmtepomp.
Modulatie is bij mij 0 of 100% das wel jammer, moet ik nog eens verder induiken.

Zit op de niet gebruikte zone2 van mijn Loria.

https://tweakers.net/ext/f/Fpyaal5GICyV8TgP1QMvtHBZ/thumb.png

sgsdebruijn wijzigde deze reactie 09-02-2019 15:16 (7%)

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Toppe schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:49:
Ik zit te kijken naar dit apparaatje, lijkt me erg grappig om wat meer inzicht te krijgen.

Het gebruik zal in combinatie met Domoticz worden, ik kan alleen vrij weinig informatie vinden over de sensoren die je er dan bij gaat krijgen.

Zo zou ik graag de temperaturen willen zien van het water (zowel uitgaand als inkomend). Alsmede het gas verbruik op de kachel en warm water apart als dat kan?

Heeft er iemand een overzicht van alle sensoren die je in Domoticz kan krijgen?
Dit is o.a. afhankelijk van je ketel. Als die een bepaalde waarde niet doorgeeft aan de OTGW, zal je die ook niet terugzien in Domoticz.
Je kan even je ketel opzoeken in de compatibiliteitsmatrix op de OTGW-site.

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:34

luigi87

Domotica Fanaticus

Is het hier iemand gelukt om via de OTGW de warmhoud functie aan of uit te zetten?
(warmhoud functie is dat tapwater warm wordt gehouden).

Alsmede zou ik ook de zomer/ vakantie functie willen aanspreken, maar dat gaat geloof ik helemaal niet..

Heb wel de DHW enable gezien, maar dit is alleen een weergave of die aanstaat of niet voor wat ik gebruik. ik kan er niet mee schakelen heb ik het idee.

Heb hier een ISense met een Remeha Avanta 35c cw5 en nu schakel die via de thermostaat als die op de nachttemp komt.

Maar eigenlijk wil ik dit beïnvloeden door de OTGW heen.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-04 15:15
@Chris_82
Ik heb de laatste pagina's even doorgespit, maar als ik het goed begrijp kan ik mijn Loria 6008solo op een OTGW aansluiten (bv. nodoshop). Het zal dan WP => OTGW => SUA 55 zijn.
Vervolgens kan ik de Ta/Tr en boilertemperatuur uitlezen. Dit doe ik nu via losse DSB18B20 voelers.

Voordeel zou kunnen zijn dat het 'echte' waardes zijn zoals de WP ze ziet en niet mijn ongeijkte sensoren.

Maar misschien heb ik dit allemaal verkeerd begrepen :?

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20-04 20:37
wervisser schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:04:
@Chris_82
Ik heb de laatste pagina's even doorgespit, maar als ik het goed begrijp kan ik mijn Loria 6008solo op een OTGW aansluiten (bv. nodoshop). Het zal dan WP => OTGW => SUA 55 zijn.
Vervolgens kan ik de Ta/Tr en boilertemperatuur uitlezen. Dit doe ik nu via losse DSB18B20 voelers.

Voordeel zou kunnen zijn dat het 'echte' waardes zijn zoals de WP ze ziet en niet mijn ongeijkte sensoren.

Maar misschien heb ik dit allemaal verkeerd begrepen :?
Dat zit in de goede richting. Welke parameters je kan opvangen met de OTGW hangt af van de thermostaat, welke deze opvraagt kun je zien.
Met de UA55: aan/uit, CV/SWW-modus, T_buiten, T_kamer, T_setpoint, T_aanvoer, T_boiler.
Met de HCTM: aan/uit, CV/SWW-modus, T_buiten, T_kamer, T_setpoint, T_aanvoer, T_boiler, T_retour.
(plus enkele andere configuratie parameters)

Dit zijn precies de waardes wie je WP ziet, echter zijn ze niet gekalibreerd of gematched zoals bij een warmtemeter. Als je geluk hebt valt het verschil erg mee. Om te controleren: als alleen de CV pomp naloopt dan zouden T_aanvoer en T_retour vrijwel gelijk moeten zijn.

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• wervisser
@Chris_82
De waardes die je vermeldt bij de UA55 thermostaat is eigenlijk het display met uitzondering van de vakantiemodus...
Dus als ik het goed begrijp is het afhankelijk van de thermostaat welke opties worden getoond. Mijn huidige UA55 geeft geen Tr waarde aan, dus die ontbreekt.

Als ik dus een andere thermostaat zou aansluiten op mijn Loria (misschien niet mogelijk gezien firmware V26), dan kan ik aan de hand van de instellingen op de thermostaat meer kunnen uitlezen ?

Ik dacht dat zo'n OTGW alle verkeer van de aangesloten WP kon zien, maar dus enkel de informatie die wordt gedeeld met de thermostaat ? Des te uitgebreider de thermostaat, des te uitgebreider de monitoring vanuit OTGW.

• Chris_82
@wervisser
Het is van 2 kanten begrensd:
- ondersteunde info vanaf de WP (parameters die de thermostaat wel opvraagt maar niet terug krijgt (bijv. waterdruk, aantal starts))
- ondersteunde info vanaf de thermostaat (parameters die de WP wel ondersteund maar die de thermostaat niet opvraagt blijft leeg)

Met v26 kun je prima een andere Opentherm thermostaat gebruiken. Ik heb ook v26.
Als je de UA55 wilt blijven gebruiken voor SWW_boost, kun je probleemloos een andere thermostaat op zone 2 aansluiten met de OTGW ertussen om Ta, Tr, Tboiler, Tbuiten te zien. Tkamer/Tsetpoint komen vanaf de OTGW-aangesloten thermostaat.
SWW boost kun je ook activeren vanaf de HCTM > ketelinstellingen > 240 > instellen op 1.

• wervisser
@Chris_82
Bijvoorbeeld zo eentje ?

https://www.warmteservice...et-touchscreen/p/37252990

Wel een duur apparaatje voor wat monitoring 8)7

• Chris_82
@wervisser
Als je persé een nieuwe wilt... er is vrij groot tweedehandsaanbod, die van mij heeft nog geen 50 gekost.
Maar er zijn genoeg andere redenen te verzinnen voor een andere, betere thermostaat dan die AU55. Wordt trouwens niet meer standaard geleverd bij de Loria, dat is nu minimaal de HCTM, of T6(R).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• wervisser
@Chris_82
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Zal ze eens bellen, was er een bepaalde reden voor ?

Op MP kwam ik overigens een nieuwe tegen voor 40% van de nieuwprijs :-D

• Chris_82
@wervisser
Geen verdere info gekregen. Uniformiteit tussen Elga en Loria, klachten over gebruiksvriendelijkheid?
Alhoewel de HCTM ook niet iedereen tevreden zal stellen. (bijv. leesbaarheid aanraakscherm waar een enkeling zich aan stoort).

Werk zelf met een tado als ruimtemodule op zone 1 (minder geschikt voor WP monitoring met OTGW), HCTM op zone 2 voor info en ketelinstellingen :P

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Hebben jullie ook dat je bij een reset van de otgw altijd weer opnieuw de buitentemp sensor moeten koppelen? Ik gebruik domoticz voor de otgw. Hoe hebben jullie dat opgelost? Ik zou graag willen dat bij ee reset dit automatisch weer gekoppelt wordt.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:19
@luigi87 Met mijn ketel (Intergas) heb ik de warmhoud functie als volgt kunnen automatiseren:
1. De handleiding spreekt over de mogelijkheid van OpenTherm beheer indien "eco" stand aan staat. Dit werkte niet voor mijn model, maar uiteindelijk werkt het indien de functie gewoon "aan" staat.
2. In domoticz stuur ik "HW=0/1" als commando (http call vanuit script).

Het was vooral even puzzelen welke instelling ik op de ketel moest hebben, kijk even of jouw handleiding er iets over zegt.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Rimco schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:49:
@luigi87 Met mijn ketel (Intergas) heb ik de warmhoud functie als volgt kunnen automatiseren:
1. De handleiding spreekt over de mogelijkheid van OpenTherm beheer indien "eco" stand aan staat. Dit werkte niet voor mijn model, maar uiteindelijk werkt het indien de functie gewoon "aan" staat.
2. In domoticz stuur ik "HW=0/1" als commando (http call vanuit script).

Het was vooral even puzzelen welke instelling ik op de ketel moest hebben, kijk even of jouw handleiding er iets over zegt.
Ik zal eens kijken naar die eco stand inderdaad.

Hoe zit die http call er bij jou uit?

Het lastige is dat je zo een slechte feedback terug krijgt van die HW, zie wel in de log antwoord, maar dit betekend niet dat het geaccepteerd is door de ketel/ termostaat. Daarnaast zie ik op de thermostaat niet het logotje van de warmwater functie uit.
zie jij dit wel?

Voor alsnog lijkt mijn ketel de commandos gewoon te negeren.

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:19
@luigi87 Http commando is als volgt:

code:
1
http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=sendopenthermcommand&idx=9&cmnd=HW=%s

Ik gebruik Python waar ik %s laat vervangen door 0 of 1.

Evohome als thermostaat laat hier überhaupt niets zien van de tapwater functie, maar ik kon het wel zien aan de watertemperatuur. Omdat de CV hier redelijk koud draait met 30 graden gaat hij direct na CV bedrijf opwarmen naar 65 graden voor tapwater. Ik kon dat dus met verschillende instellingen proberen door naast de ketel te staan en de thermostaat uit te zetten. (Intergas heeft geen driewegklep maar 2 leidingen door de brander, hij moet de brander dus warm houden.)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Rimco schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:54:

code:
1
http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=sendopenthermcommand&idx=9&cmnd=HW=%s

Evohome als thermostaat laat hier überhaupt niets zien van de tapwater functie, maar ik kon het wel zien aan de watertemperatuur. Omdat de CV hier redelijk koud draait met 30 graden gaat hij direct na CV bedrijf opwarmen naar 65 graden voor tapwater. Ik kon dat dus met verschillende instellingen proberen door naast de ketel te staan en de thermostaat uit te zetten. (Intergas heeft geen driewegklep maar 2 leidingen door de brander, hij moet de brander dus warm houden.)
thanks, hier kan ik wel even verder mee.
Ik had het idee dat die hw=0 niet werkte omdat ik hem niet terug zal op me display van de thermostaat. maar zo werkt het dus niet :P

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:57
In de lunchpauze mijn OTGW aangesloten op een Brink SWB B-10 HRD en die leest netjes de gegevens uit.

Helaas wordt niet alle informatie op de juiste manier getoond in Domoticz. Zo wordt de Control Setpoint door de Brink ketel volgens mij gebruikt voor het percentage van de ventilator. Dat wordt dus nog even uitvogelen hoe we dat kunnen oplossen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Rimco schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:54:

code:
1

Heb hem net even het commando HW=0 toegestuurd, vanavond maar eens kijken of er nog warm gedouched kan worden :P
Kan namelijk nergens een temperatuur aflezen van het tapwater. mogelijk wel een setting op het display van de ketel.

Edit:
@Rimco test gisteren gelukt, ik heb ook een button in Domoticz met DHW_state als die aanstaan is me warmwhoud functie aan, uit is die uit.
vorige keer is me dit niet opgevallen omdat de ketel niet direct gaat verhitten als je toggled.

Maar dit onderdeel is nu gefixt. nu ben ik alleen benieuwd naar of ik nog op een manier de thermostaat in zomermodus kan knallen.

luigi87 wijzigde deze reactie 19-02-2019 09:20 (15%)

• Kroesss
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21-02 22:33
In april vorig jaar heb ik een OTGW in elkaar gesoldeerd (de originele pcb met componenten-lijst van Conrad, dus niet de Nodo-shop variant). Deze had ik met een USR-TCP232-2 via ethernet verbonden met mijn Domoticz-installatie.

Na veel proberen is het me nooit gelukt om deze goed aan de praat te krijgen (het eerste uur was geen probleem, dan werkte het zoals het hoorde, maar daarna kreeg ik alleen nog maar B- en T-berichten door. Als ik het met OTmonitor probeerde ging het wel goed, maar als ik van daaruit naar Domoticz ging relayen had ik weer hetzelfde probleem. Vragen op het Domoticz-forum en domoticaforum.eu leverden helaas geen resultaat op.

Ik heb het toen laten liggen, ik moet bekennen dat dat enigszins uit frustratie was.Echter begint het nu toch weer te kriebelen. Het moet immers toch mogelijk zijn om de thermostaat te verzetten via Domoticz. Dus ik zat me te bedenken welke weg ik het beste kon bewandelen vanaf hier. Is het handig om met mijn huidige OTGW door te gaan proberen, of juist helemaal opnieuw beginnen, en indien het opnieuw beginnen was: hetzelfde model of die van Nodo-shop.

Ik heb er even over nagedacht, maar verdergaan met mijn huidige model leek mij niet de beste optie. Schijnbaar is er toch ergens iets niet goed met deze, en ik had destijds ook eigenlijk alle mogelijkheden wel uitgeput dus ik denk dat ik dan vrij snel weer vast zal lopen. Blijft over opnieuw beginnen. Om uit te sluiten dat ik bij het solderen een grote fout maak, denk ik dat ik maar ga voor de NODO-oplossing, daar hoeven immers nog maar een paar grotere stukken op gesoldeerd te worden, dus een vrij kleine kans op fouten daarin. Ik zat me alleen 2 dingen af te vragen, en ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.

Het eerste is de afmeting. Ik heb dus een behuizing van de originele OTGW. De Nodo-OTGW is kleiner, maar zitten de schroefgaatjes bijvoorbeeld op dezelfde afstand? Met andere woorden: kan ik mijn huidige behuizing gebruiken voor deze nieuwe OTGW?
De tweede betreft de USR-TCP232-2. Nodo biedt deze ook zelf aan, maar ik heb er dus al eentje die prima werkt. Ik weet alleen niet hoe deze aangesloten moet worden, en de handleidingen op nodo-shop geven dit ook niet aan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, en kan die mij dit vertellen? Kan ik hem er net als de wifi-module van Nodo ergens gewoon op een header klikken, of werkt het met kabeltjes (en zo ja: op welke headers)?

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Kroesss Ik heb de Nodo OTGW tussen mijn Chromotherm thermostaat en een Elga hybride warmtepomp hangen. Werkt prima met Domoticz. Houd er alleen rekening mee dat OTmonitor niet meer werkt naast Domoticz. Ik heb hem voor een paar euro extra compleet gemonteerd met USR-TCP232-2 besteld. Die zit er gewoon op gesoldeerd. Je hebt wel een 24 volt voeding nodig in plaats van de meer gangbare 12 volt voedingen

• Ep Woody
Als je wel reactie krijgt van de OTGW dan werkt die toch gewoon, ook al zijn het alleen B en T berichten?

Ik heb zelf de originele variant gemaakt met een nodeMCU v3 kloon om verbinding te maken met Domoticz. Werkt perfect.

http://i65.tinypic.com/20r8kd1.png

Heb alleen het idee dat mijn ketel een klein beetje pendelt...

• Kroesss
@Ep Woody Op zich zou hij moeten werken, maar zoals aangegeven niet met Domoticz. Aangezien er heel veel mensen zijn die een OTGW wel zonder problemen in Domoticz hebben zitten, moet het volgens mij wel in de OTGW zitten. En Domoticz kan overigens niets met de B- en T-berichten, die vereist een ander type bericht van de OTGW, en dus is het in deze situatie voor mij niet mogelijk om langer dan ongeveer een uur na inschakeling de OTGW te gebruiken via Domoticz.

Maar om even op mijn vragen terug te komen: weet iemand wat de afstanden zijn tussen de schroefgaatjes in de Nodo-OTGW? en hoe de USR-TCP232-2 aangesloten moet worden. Die heb ik immers al liggen, dus bij Nodo vast laten solderen wordt dan lastig.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Kroesss Lange zijde 85 mm hoh, korte zijde 40 mm hoh. USR-TCP232-2 zelf ff solderen.

Copitano wijzigde deze reactie 21-02-2019 19:13 (22%)

• Kroesss
@Copitano Super, dank je voor het nameten (ik ga er namelijk niet vanuit dat dit parate kennis is 8) )

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Kroesss Geen moeite. Hij ligt toevallig naast de laptop ;)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ik probeer 'Max_CH Water Setpoint" aan te passen van domoticz met de OTGW. maar mijn thermostaat (insense met remote bediening aan)/ ketel (Rehema Avanta) accepteert de setting niet.

hij stuurt hem wel netjes, maar het wordt niet aangepast

code:
1
2
2019-02-22 12:10:10.304 Status: OTGW: Setting Max CH water SetPoint to: 30.0
2019-02-22 12:10:10.379 Status: OTGW: SH: 30.00

iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Edit:
mijn ketel blijkt dit gewoon niet te accepteren.

luigi87 wijzigde deze reactie 25-02-2019 13:14 (6%)

• Templar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:04
Ep Woody schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:01:
Als je wel reactie krijgt van de OTGW dan werkt die toch gewoon, ook al zijn het alleen B en T berichten?

Ik heb zelf de originele variant gemaakt met een nodeMCU v3 kloon om verbinding te maken met Domoticz. Werkt perfect.

[Afbeelding]
Van welk programma is dat screenshot gemaakt? Mijn versie van Domoticz ziet er niet zo uit.

• Ep Woody
Templar schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:21:
[...]

Van welk programma is dat screenshot gemaakt? Mijn versie van Domoticz ziet er niet zo uit.
Domoticz haalt de gegevens op via OTGW en stuurt dat door naar InfluxDB, waar Grafana het weer uit kan halen en geavanceerdere dashboards kan laten zien.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

weet iemand hoe je de OTGW kan reseten naar Factory setting?
Heb het weekend met wat parameters zitten rommelen, en de OTGW reageert nu niet meer zoals het zou moeten. Kon hier niet meer over vinden dan ff de stekker uit het stopcontact halen en er weer doen, Maar denk niet dat die dan alle parameters weer op default zet.

• Wolfensteijn
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-04 14:57

Wolfensteijn

trying to find the balance

luigi87 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:16:
weet iemand hoe je de OTGW kan reseten naar Factory setting?
Heb het weekend met wat parameters zitten rommelen, en de OTGW reageert nu niet meer zoals het zou moeten. Kon hier niet meer over vinden dan ff de stekker uit het stopcontact halen en er weer doen, Maar denk niet dat die dan alle parameters weer op default zet.
Ik kan zo snel niet vinden welke OTGW je precies hebt. Maar het lijkt mij dat het GW=R commando zou moeten werken.

Zie voor meer info deze pagina: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration en dan dus GW=state voor mogelijkheden.

Fotoblog
Portfolio

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Wolfensteijn schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:01:
[...]

Ik kan zo snel niet vinden welke OTGW je precies hebt. Maar het lijkt mij dat het GW=R commando zou moeten werken.

Zie voor meer info deze pagina: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration en dan dus GW=state voor mogelijkheden.
Thanks die heb ik ook (eerste generatie), heb dit commando nooit gezien.

• Daylights
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 27-03 21:11

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Momenteel gebruik ik de OTGW versie van Nodo Shop (https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html) met de NodeMCU. Daarop staat momenteel ESPEasy met de serial server geconfigureerd, Home Assistant maakt een telnet/serial verbinding (socket://<ip>), leest alle OT codes die voorbij komen en vertaalt deze naar bruikbare informatie.

Persoonlijk vind ik het een beetje omslachtig, aangezien een continue openstaande seriele verbinding via het LAN niet heel betrouwbaar/stabiel is en het misschien mooier is als de vertaalslag al op de NodeMCU gedaan wordt. Mijn idee was dat de NodeMCU via de TX/RX de OT codes uitleest, deze vertaalt middels de OpenTherm library en dan publiceert via MQTT.

Nu heb ik al een tijd gezocht naar iemand die dit al eens eerder gemaakt heeft (ik heb zelf slechts basic Arduino/C kennis), maar de enige oplossing die ik gevonden heb is gebaseerd op Python en vereist dus een RPi i.p.v. een NodeMCU: https://www.phiax.nl/2018...teway-for-home-assistant/

Iemand die hier al eens mee bezig geweest is?

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-04 13:42
Daylights schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:13:
Momenteel gebruik ik de OTGW versie van Nodo Shop (https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html) met de NodeMCU. Daarop staat momenteel ESPEasy met de serial server geconfigureerd, Home Assistant maakt een telnet/serial verbinding (socket://<ip>), leest alle OT codes die voorbij komen en vertaalt deze naar bruikbare informatie.

Persoonlijk vind ik het een beetje omslachtig, aangezien een continue openstaande seriele verbinding via het LAN niet heel betrouwbaar/stabiel is en het misschien mooier is als de vertaalslag al op de NodeMCU gedaan wordt. Mijn idee was dat de NodeMCU via de TX/RX de OT codes uitleest, deze vertaalt middels de OpenTherm library en dan publiceert via MQTT.

Nu heb ik al een tijd gezocht naar iemand die dit al eens eerder gemaakt heeft (ik heb zelf slechts basic Arduino/C kennis), maar de enige oplossing die ik gevonden heb is gebaseerd op Python en vereist dus een RPi i.p.v. een NodeMCU: https://www.phiax.nl/2018...teway-for-home-assistant/

Iemand die hier al eens mee bezig geweest is?
Je kunt ook de ot-monitor draaien en daar de relay naar MQTT aanzetten
of
net als Domoticz de gehele JSON opvragen en daarna uitsplitsen voor HA (Dit kan niet gelijk met de OT-monitor want Domoticz stuurt namelijk een 'PS=1' commando waarmee de OTGW in een modus gaat waarmee hij alleen nog bij elk PS=1 verzoek informatie uitstuurt) de JSON kun je opvragen via http://localhost:8080/json

Shaggie_NB wijzigde deze reactie 14-03-2019 20:19 (10%)

• Daylights

Daylights

Shaggie_NB schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:07:
[...]

Je kunt ook de ot-monitor draaien en daar de relay naar MQTT aanzetten
of
net als Domoticz de gehele JSON opvragen en daarna uitsplitsen voor HA (Dit kan niet gelijk met de OT-monitor want Domoticz stuurt namelijk een 'PS=1' commando waarmee de OTGW in een modus gaat waarmee hij alleen nog bij elk PS=1 verzoek informatie uitstuurt) de JSON kun je opvragen via http://localhost:8080/json
Thanks! Maar waar draai ik die OT-monitor dan op, op dezelfde machine als waar HA op draait? Doel is eigenlijk geen extra apparaten er tussen/naast te zetten :)

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-04 13:42
Daylights schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:32:
[...]

Thanks! Maar waar draai ik die OT-monitor dan op, op dezelfde machine als waar HA op draait? Doel is eigenlijk geen extra apparaten er tussen/naast te zetten :)
Ik weet niet waar jouw HA op draait... Maar hier de download site: http://otgw.tclcode.com/download.html#utilities

Maar waarom ga je niet voor de 2e optie want dan wordt er alleen iets verzonden wanneer je er om vraagt...
En dat is toch wat je wilt?

PS=state Print Summary - The opentherm gateway normally prints every opentherm message it receives, as well as the modified messages it transmits. In some applications it may be more useful to only get a report of the latest values received for the most interesting parameters on demand. Issuing a "PS=1" command will stop the reports for each message and print one line with the following values: •Status (MsgID=0) - Printed as two 8-bit bitfields
•Control setpoint (MsgID=1) - Printed as a floating point value
•Remote parameter flags (MsgID= 6) - Printed as two 8-bit bitfields
•Maximum relative modulation level (MsgID=14) - Printed as a floating point value
•Boiler capacity and modulation limits (MsgID=15) - Printed as two bytes
•Room Setpoint (MsgID=16) - Printed as a floating point value
•Relative modulation level (MsgID=17) - Printed as a floating point value
•CH water pressure (MsgID=18) - Printed as a floating point value
•Room temperature (MsgID=24) - Printed as a floating point value
•Boiler water temperature (MsgID=25) - Printed as a floating point value
•DHW temperature (MsgID=26) - Printed as a floating point value
•Outside temperature (MsgID=27) - Printed as a floating point value
•Return water temperature (MsgID=28) - Printed as a floating point value
•DHW setpoint boundaries (MsgID=48) - Printed as two bytes
•Max CH setpoint boundaries (MsgID=49) - Printed as two bytes
•DHW setpoint (MsgID=56) - Printed as a floating point value
•Max CH water setpoint (MsgID=57) - Printed as a floating point value
•Burner starts (MsgID=116) - Printed as a decimal value
•CH pump starts (MsgID=117) - Printed as a decimal value
•DHW pump/valve starts (MsgID=118) - Printed as a decimal value
•DHW burner starts (MsgID=119) - Printed as a decimal value
•Burner operation hours (MsgID=120) - Printed as a decimal value
•CH pump operation hours (MsgID=121) - Printed as a decimal value
•DHW pump/valve operation hours (MsgID=122) - Printed as a decimal value
•DHW burner operation hours (MsgID=123) - Printed as a decimal value

• Daylights

Daylights

Shaggie_NB schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:03:
[...]

Ik weet niet waar jouw HA op draait... Maar hier de download site: http://otgw.tclcode.com/download.html#utilities

Maar waarom ga je niet voor de 2e optie want dan wordt er alleen iets verzonden wanneer je er om vraagt...
En dat is toch wat je wilt?

PS=state Print Summary - The opentherm gateway normally prints every opentherm message it receives, as well as the modified messages it transmits. In some applications it may be more useful to only get a report of the latest values received for the most interesting parameters on demand. Issuing a "PS=1" command will stop the reports for each message and print one line with the following values: •Status (MsgID=0) - Printed as two 8-bit bitfields
•Control setpoint (MsgID=1) - Printed as a floating point value
•Remote parameter flags (MsgID= 6) - Printed as two 8-bit bitfields
•Maximum relative modulation level (MsgID=14) - Printed as a floating point value
•Boiler capacity and modulation limits (MsgID=15) - Printed as two bytes
•Room Setpoint (MsgID=16) - Printed as a floating point value
•Relative modulation level (MsgID=17) - Printed as a floating point value
•CH water pressure (MsgID=18) - Printed as a floating point value
•Room temperature (MsgID=24) - Printed as a floating point value
•Boiler water temperature (MsgID=25) - Printed as a floating point value
•DHW temperature (MsgID=26) - Printed as a floating point value
•Outside temperature (MsgID=27) - Printed as a floating point value
•Return water temperature (MsgID=28) - Printed as a floating point value
•DHW setpoint boundaries (MsgID=48) - Printed as two bytes
•Max CH setpoint boundaries (MsgID=49) - Printed as two bytes
•DHW setpoint (MsgID=56) - Printed as a floating point value
•Max CH water setpoint (MsgID=57) - Printed as a floating point value
•Burner starts (MsgID=116) - Printed as a decimal value
•CH pump starts (MsgID=117) - Printed as a decimal value
•DHW pump/valve starts (MsgID=118) - Printed as a decimal value
•DHW burner starts (MsgID=119) - Printed as a decimal value
•Burner operation hours (MsgID=120) - Printed as a decimal value
•CH pump operation hours (MsgID=121) - Printed as a decimal value
•DHW pump/valve operation hours (MsgID=122) - Printed as a decimal value
•DHW burner operation hours (MsgID=123) - Printed as a decimal value
Ik heb eens in een aparte terminal sessie PS=1 uitgevoerd, dat doet inderdaad wat je verwacht. Echter het opentherm_gw component in Home Assistant is niet ontworpen om daarmee om te kunnen gaan en na het verbinden voert het (zoals ik nu kan zien) eerst een PS=0 uit

https://github.com/home-a...t/components/opentherm_gw

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:29
Ik weet niet of dit bekend is maar ik post het voor de zekerheid maar even.

Af en toe wordt nog wat ge-update aan de source-code van otgw programma ( https://github.com/hvxl/otmonitor ). Van deze updates wordt niet direct (of gewoon niet) een gecompileerd programma op de otgw website neergezet. Ik heb er nu zelf 1 gecompileerd voor de rpi via de instructie op zijn website: http://otgw.tclcode.com/otmonsrc.html

Deze pagina zit diep weggestopt.

Her resultaat waarom ik het deed is dat er meer mqtt berichten in zitten. Deze krijg ik nu standaard binnen.

events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature
events/central_heating/otmonitor/centralheating
events/central_heating/otmonitor/centralheating2
events/central_heating/otmonitor/chburnerhours
events/central_heating/otmonitor/chburnerstarts
events/central_heating/otmonitor/chenable
events/central_heating/otmonitor/chwaterpresure
events/central_heating/otmonitor/controlsetpoint
events/central_heating/otmonitor/cooling
events/central_heating/otmonitor/dhwburnerhours
events/central_heating/otmonitor/dhwenable
events/central_heating/otmonitor/dhwsetpoint
events/central_heating/otmonitor/dhwtemperature
events/central_heating/otmonitor/diagnostic
events/central_heating/otmonitor/electricity
events/central_heating/otmonitor/fault
events/central_heating/otmonitor/flame
events/central_heating/otmonitor/hotwater
events/central_heating/otmonitor/modulation
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True