[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 18 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azertyui
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05-2022
Heeft er iemand intussen de OTGW draaien met een C-mix module van Remeha?

Momenteel heb ik de gateway hangen tussen iSense thermostaat en C-mix, en dat lijkt te werken (draait nu al een dag of twee). Maar het bijzondere aan deze combinatie is dat de iSense twee zones kan sturen over één OT-lijn in combinatie met die C-mix.

Heeft iemand al uitgevist hoe dat zit?

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 20:27
Kan iemand mij helpen? Ik krijg voor geen mogelijkheid Domoticz aan de praat met OTGW.

OTGW van nodo-shop + NodeMCU voor Wifi. OpenTherm Monitor kan prima de boel uitlezen. 'OpenTherm Gateway with LAN interface' toegevoegd in Domoticz. In de log komen de status meldingen (Status: OTGW) voorbij, hij ontvangt dus data maar er komen geen nieuwe devices bij. Bij meerdere mensen speelt dit euvel maar ik kom niet tot een oplossing. Wat al geprobeerd:
  • Reset van de OTGW via RST 'jumper'
  • Reset van de OTGW, gewoon stekker eruit/erin
  • PS=1, PS=0, GW=R, GW=1 commando's versturen vanuit Domoticz
  • Herstarten van de ketel (Remeha Calenta) en Thermostaat (iSense)
  • OTWG staat in gateway mode
  • Domoticz geupdate uiteraard naar laatste versie
  • Domoticz herstart
  • Domoticz accepteert nieuwe hardware

[ Voor 3% gewijzigd door Joost1981_2 op 08-08-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:32
@Joost1981_2 Heb je in Domoticz settings aanstaan dat je nieuwe hardware devices accepteert?

ps. voor de liefhebber heb ik in V&A nog een setje te koop staan :)

[ Voor 29% gewijzigd door Knielen op 09-08-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Knielen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:43:
@Joost1981_2 Heb je in Domoticz settings aanstaan dat je nieuwe hardware devices accepteert?
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Enige wat ik nog kan bedenken is dat de OpenTherm monitor niet tegelijk aan mag staan, dat gaat ook niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Knielen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:53:
Enige wat ik nog kan bedenken is dat de OpenTherm monitor niet tegelijk aan mag staan, dat gaat ook niet goed
Die staat uit. Is niet gestart. Maar ik zal eens kijken of er niet iets is wat ‘meeleest’. Vaag probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 18:54
Joost1981_2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Die staat uit. Is niet gestart. Maar ik zal eens kijken of er niet iets is wat ‘meeleest’. Vaag probleem.
ik heb ook een otgw met domoticz, remeha en isense en werkt goed, dus het moet kunnen, enige verschil is dat ik een bedrade ethernet versie heb :) Some thoughts:
- Staat de serial port op 9600/8/n/1
- Staat de work mode op tcp server?
- Zie je wel de tx/rx counters oplopen als je iets vanuit domoticz doet?
- Bij mij is er op de otgw een jumper die aangeeft of je usb of lan hebt, aangezien de opentherm monitor wel werkt zal het goed staan maar wie weet?
- Kan je m wel pingen vanaf je domoticz node?
- Obvious, goede port nr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
rasper schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:22:
[...]
- Staat de serial port op 9600/8/n/1
yes
- Staat de work mode op tcp server?
optie ontbreekt bij de nodemcu maar instellingen staan zoals de handleiding
- Zie je wel de tx/rx counters oplopen als je iets vanuit domoticz doet?
yes
- Bij mij is er op de otgw een jumper die aangeeft of je usb of lan hebt, aangezien de opentherm monitor wel werkt zal het goed staan maar wie weet?
yes, staat correct.
- Kan je m wel pingen vanaf je domoticz node?
yup. netwerk connectivitie is in orde
- Obvious, goede port nr?
yes

Ik denk dat het aan domoticz ligt en niet aan OTGW. Er zijn meer mensen met het probleem lees ik op diverse fora.

[ Voor 38% gewijzigd door Joost1981_2 op 08-08-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 18:54
Joost1981_2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:36:
[
Ik denk dat het aan domoticz ligt en niet aan OTGW. Er zijn meer mensen met het probleem lees ik op diverse fora.
hm, dan zou het wat de otgw betreft moeten werken. enable en disable met allow new hardware aan helpt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:43
Net gecheckt en de warmtepomp in ons nieuwe huis krijgt ook een Open-Therm thermostaat, dus ga dit topic eens in de gaten houden.

Zijn er hier al mensen die de OTGW gebruiken om een warmtepomp zo te regelen dat het eigenverbruik van de zonnepanelen wordt gemaximaliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
rasper schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:51:
[...]

hm, dan zou het wat de otgw betreft moeten werken. enable en disable met allow new hardware aan helpt ook niet?
Nog een keer gereset en waarempel hij gaat het ineens doen.
Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Paul C schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:06:
Net gecheckt en de warmtepomp in ons nieuwe huis krijgt ook een Open-Therm thermostaat, dus ga dit topic eens in de gaten houden.

Zijn er hier al mensen die de OTGW gebruiken om een warmtepomp zo te regelen dat het eigenverbruik van de zonnepanelen wordt gemaximaliseerd?
Om welk merk en model warmtepomp gaat het? Ik ben namelijk nog niet veel full-electric warmtepompen tegen gekomen met OpenTherm.

Overigens is het nog maar de vraag of WAR niet een beter resultaat oplevert bij een warmtepomp. Door het veel lagere vermogen ten opzichte van een ketel maakt hij langere runs. In het geval van vloerverwarming zit er ook nog een enorme traagheid in de massa van de vloer. Velen schijnen dan betere resultaten te behalen met WAR of een mix van WAR en binnen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Copitano schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:38:
@Kroesss Ik heb de Nodo OTGW tussen mijn Chromotherm thermostaat en een Elga hybride warmtepomp hangen......................
Heb je al geprobeerd om de de max Tr settings aan te passen op de ELGA?
Parms 80,81,82 op de HCMT.
Hier zou je mi een silentmode kunnen simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

amarkest schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:37:
[...]

Heb je al geprobeerd om de de max Tr settings aan te passen op de ELGA?
Parms 80,81,82 op de HCMT.
Hier zou je mi een silentmode kunnen simuleren.
Nee, die staan bij mij gewoon op de standaard instellingen resp. 43,45,47. Geen idee of je daarmee een silentmode kunt simuleren. Silentmode is voor mij ook niet nodig. Bij mij is niets te horen van buitenunit of binnenunit. Zelfs niet als de unit vol vermogen draait. De instelling regelt volgens mij allen het uitschakelen van de ELGA zodra de Tr de ingestelde temperatuur bereikt bijvoorbeeld als de Cv-ketel is bijgeschakeld. Daarom heb ik mijn Cv-watertemperatuur teruggezet naar max. 50 graden. De Tr blijft daarmee altijd onder de 42 graden en de ELGA kan dan zoveel mogelijk het werk doen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:43
JP12 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:57:
[...]

Om welk merk en model warmtepomp gaat het? Ik ben namelijk nog niet veel full-electric warmtepompen tegen gekomen met OpenTherm.

Overigens is het nog maar de vraag of WAR niet een beter resultaat oplevert bij een warmtepomp. Door het veel lagere vermogen ten opzichte van een ketel maakt hij langere runs. In het geval van vloerverwarming zit er ook nog een enorme traagheid in de massa van de vloer. Velen schijnen dan betere resultaten te behalen met WAR of een mix van WAR en binnen thermostaat.
Imho Daalderop WPU45 met individuele grondbron. Volgens de installatiehandleiding heeft hij een OpenTherm thermostaat.

Ik snap dat lang runs op laag vermogen het meest efficient zijn, maar ik wil graag bepalen wanneer deze loopt en hoe hard hij loopt om zo het directe eigenverbruik van de zonnestroom van eigen dak te maximaliseren. Andere reden om dit automatisch te schakelen zou kunnen zijn om het geluid van de WP te beperken op de tijden dat het hinderlijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Weet iemand toevallig hoe ik in grafana het volgende voor elkaar krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nYAS59Y3XTZuAg8NNUc1Pb26/full.png

de vlam, cv en tapwater zijn een soort van balk. Dit zou ik ook zo willen maar ik weet niet hoe ik dat moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 06:23
Bij mij was de afwijking in tijd tussen de Remeha isense en de werkelijke tijd heel snel te groot, waardoor de tijd op de thermostaat niet bruikbaar was. Gisteren ochtend heb ik de otgw er tussenuit gehaald en er is in anderhalve dag tijd nog geen afwijking te constateren.

Maakt de thermostaat gebruik van een pulse van de otgw voor zijn tijd? Een zo ja, welk onderdeel is hiervoor verantwoordelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Gaat de klok achterlopen? Dan lijkt me het meer een probleem met de voeding die af en toe wegvalt. OTGW stuurt volgens mij niet de tijd van je thermostaat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Laatst online: 17-09 06:23
Knielen schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:04:
Gaat de klok achterlopen? Dan lijkt me het meer een probleem met de voeding die af en toe wegvalt. OTGW stuurt volgens mij niet de tijd van je thermostaat aan
Hij gaat inderdaad achterlopen. Ik heb de thermostaat echter niet op uitvallen kunnen betrappen en in heb batterijen in de thermostaat.

De spanning aan de thermostaat kant is 26 volt, en er loopt 6 mA. als ik over de poort meet. Dat komt overeen met wat ik lees op: http://otgw.tclcode.com/debugging.html#power

[ Voor 17% gewijzigd door weekend warrior op 15-09-2019 09:10 ]

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 22:15
Vraagje, is er iemand hier die de OTGW werkend heeft met een Remeha eTwist thermostaat? Heb even gezocht in de forum posts, maar er komt weinig naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Nadat ik de otgw niet aan de praat kreeg, vandaag maar weer eens googlen wat er nu op de markt is aan 'slimme' thermostaten. Toen stuitte ik op de site van Ihor Melnyk. Die heeft kennelijk een OpenTherm library voor Arduino en ESP8622 geschreven. Ziet er veel belovend uit, dus ik wilde het jullie niet onthouden :-).

Aan de feestboek comments te zien zou het ook mogelijk moeten zijn om een proxy te bouwen, alleen heeft de auteur nog niet gereageerd op de vraag Hoe Dan?!.

Koffie met thee is minder lekker.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
Cavalera125 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:54:
Vraagje, is er iemand hier die de OTGW werkend heeft met een Remeha eTwist thermostaat? Heb even gezocht in de forum posts, maar er komt weinig naar boven.
ik heb het even voor je getest het werkt deels
je moet ook de e-twist gateway gebruiken,
de otgw moet dan tussen de gateway en de cv ketel, als je Remeha Ace ketel hebt heb je waarschijnlijk geen gateway en communiceerd de thermostaat rechtstreeks met de ketel via het Rbus protocol dit werkt niet met de otgw.

als je de gateway er tussenplaatst kan je wel de cv uitlezen maar niet de temeratuur overrullen

• Cavalera125
Thanks, het is inderdaad een Ace, Calenta. Weet je toevallig waar het aan ligt dat je de temperatuur niet kan overrulen? Thermostaat of ketel?

Heb de otgw al besteld, denk dat er dan een andere thermostaat op moet, tenzij het aan de ketel ligt.

• H143
Cavalera125 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:27:
Thanks, het is inderdaad een Ace, Calenta. Weet je toevallig waar het aan ligt dat je de temperatuur niet kan overrulen? Thermostaat of ketel?

Heb de otgw al besteld, denk dat er dan een andere thermostaat op moet, tenzij het aan de ketel ligt.
ligt aan de thermostaat, ik heb zelf een Avanta en met de Isense werkt het wel namelijk.
de e-twist wil je de Calenta ace koppelen dan zul je een gateway ertussen moeten plaatsen en de ketel via opentherm laten communiceren het kan zijn dat je dan ook een aantal functies mist op de thermostaat die je nu wel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
Dat is jammer, even getest net met IFTTT, daar werkt het zetten van de temperatuur ook niet. Krijg wel een mail via IFTTT als ik via de etwist de termperatuur aanpas.

Update: werkt wel met IFTTT

[ Voor 4% gewijzigd door Cavalera125 op 27-09-2019 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:11
Recent ook een OTGW aangeschaft en deze ligt inmiddels klaar om te installeren, met als doel de OTGW aan Domoticz te koppelen. Enerzijds om meer zichtbaarheid te krijgen in wat de ketel doet, maar het belangrijkste doel is nog wel dat de thermostaat vanaf afstand bedient kan worden.

Setup:
- Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (uit 2014)
- Honeywell Chronoterm Wireless Modulation (CMT957M1011)

Op basis van de matrix op OTGW blijkt dit prima met elkaar te werken (okè... de 36/30 is geen uitblinker in de opties.. maar goed, het ding hangt er nu eenmaal ;-) ), echter is mijn vraag m.b.t. de setpoint...

Welke optie is noodzakelijk voor de setpoint (b.v. vanuit Domoticz) aan te passen, is dit:
a) MsgID 9 (Remote override room setpoint);
b) MsgID 100 (Remote override function);
c) Zijn beide opties noodzakelijk.

Indien het ''C'' betreft, welk alternatief is voor een Intergas ketel? Uiteraard is de Isense (Remeha) veel besproken, echter heb ik me laten vertellen(?) dat dit niet altijd 100% lekker werkt i.c.m. een Intergas ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-10-2023
Beste OTGW-gebruikers,

Ik maak al enige tijd gebruik van een Rasberry om het energie en (koud en warm) water verbruik te monitoren.
Dit is me allemaal prima gelukt.
De watermeters zijn via een S0 Pulse Counter Module met USB aangesloten op de Rasberry
De energiemeter via de P1 met USB op de Rasberry
En op de Rasberry draait Domoticz.

Nu zou ik graag de CV ketel willen monitoren.

Hiervoor heb ik een OTGW aangeschaft (model V2.0 /2018)
Ik ben niet thuis /handig in de electronica dus heb gebruik gemaakt van de soldeer service.
Tevens heb ik de USB kabel besteld.
De behuizing is nu in elkaar gezet.

Maar nu kan ik nergens vinden hoe ik de USB kabel moet aansluiten.
Via Google gezocht, maar nog niet gevonden hoe ik dit moet doen (voor deze versie van OTGW)
Ik hoop dat jullie me hiermee op weg willen helpen..

Probleem opgelost..

Phtt... stond gewoon in de montage handleiding.
Maar omdat ik gebruik maakte van de soldeer service deze niet gelezen.. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaksince op 10-10-2019 20:03 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Via het CV tuning topic ben ik erachter gekomen dat een OTGW + grafische weergave (grafana) van de data een onmisbaar ding is. Ik heb een Remeha Quinta 35c met iSense thermostaat.

Ik weet niet precies wat ik nou nodig heb om de OTGW data in grafiekjes omgezet te krijgen. In dit topic las ik dat er Nicky's tweakblog met een howto was, maar die pagina is helaas weg.

Ik heb een Synology DS918+ (kan evt Dockers draaien), maar weet niet of daar OTmonitor of wellicht andere mooie software op kan draaien voor analyse/presentatie van de logdata. Wie kan mij hiermee verder helpen?

[ Voor 54% gewijzigd door JPS op 11-10-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@JPS Heb je hier https://gathering.tweaker...message/57887730#57887730 al gekeken. Ik stuur de gegevens van OTGW via Domoticz en InfluxDB door naar Grafana.al gekeken. Ik stuur de gegevens van OTGW via Domoticz en InfluxDB door naar Grafana.

[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 12-10-2019 18:42 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Copitano , mooie tip. Ik zie dat ik nog een boel te leren heb mbt Domoticz, InfluxDB en Grafana.
Misschien haal ik me teveel op de hals om dat ook nog op de Synology draaiend te krijgen, of zou dat vergelijkbaar met een RPi moeten zijn?

OTGW met de wifi module is inmiddels besteld en verwacht ik met een week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@JPS Met Synology heb ik nog geen ervaring. Ik heb het stap voor stap aangepakt. Eind 2017 had ik nog nooit van Raspberry Pi en Domoticz gehoord. Nu heb ik er met hulp van dit forum al van alles aan hangen. Kamstrup warmtemeter, Hybride WP via OTGW, op alle convectoren aanvoer en retourtemperatuur met DS18b20 sensors via NodeMCU Wifi bordjes, CO2 sensors, fijnstof sensors in bestelling bij Ali. Met behulp van de sensors op aanvoer en retour van de convectoren kan ik straks makkelijk en snel waterzijdig inregelen. Dus Tip: probeer niet alles tegelijk te doen, maar maak er hapklare projectjes van en die gewoon stap voor stap. Dan blijft het leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja eens, stap voor stap ga ik het verder uitvogelen, maar zou dus graag de Syno inzetten om geen onnodige extra hardware te hoeven gebruiken. Als iemand er ervaring mee heeft hoor ik het graag! Domoticz inmiddels draaiend, nu nog zien hoe InfluxDB en Grafana op de Synology werken.

Ik heb ook nog geen slimme (gas)meter btw. Zo te zien wel nodig om het gasverbruik nauwkeurig te volgen.

[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 13-10-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@JPS InfluxDB en Grafana is zeker geen noodzaak, ook in Domoticz kan je al grafieken inzien. Misschien eerst kijken of dit voldoende voor je is? Uiteraard ga je een moment krijgen dat je meer wilt en dan kan je alsnog uitbreiden.
Je zou kunnen kijken of je zelf iets kan maken om je gasmeter uit te lezen, is ook genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Eerst nu de OTGW maar eens ontvangen/aansluiten en kijken wat Domoticz er mee kan.
Ik zal een bekijken hoe ik de analoge meter kan gaan uitlezen, inderdaad zijn er veel mogelijkheden in deze domotics wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Beste OTG gebruikers,

Ik wil mijn ketel monitoren met de Opentherm module van de Nodo-shop.

Als ik de Opentherm module aansluit op de opentherm contacten van de CV wordt de maximaal ingestelde keteltemperatuur op de ketel zelf genegeerd (verder lijken alle meetgegevens binnen te komen op Domicz).

Ketel : ATAG E320S (2017) met externe boiler.
Onze woning is enkel voorzien van vloerverwarming.

Vloerverwarming wordt aangestuurd met Danfoss CF-master controllers.
Deze zitten aangesloten op de Aan/Uit thermostaat van de CV (contactpunten 3-4).
De boilersensor op de contactpunten 9-10.
Hoe kan ik voorkomen wanneer ik deze opentherm monitor aansluit de maximaal op de ketel ingestelde temperatuur word overruled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Tweaksince schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:
Hoe kan ik voorkomen wanneer ik deze opentherm monitor aansluit de maximaal op de ketel ingestelde temperatuur word overruled?
Als de boiler ID 57 ondersteunt, kan je Max CH water setpoint met SH commando instellen op OTGW.
SH=65

zie: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#operation

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Kristofferson schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Als de boiler ID 57 ondersteunt, kan je Max CH water setpoint met SH commando instellen op OTGW.
SH=65

zie: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#operation
Phtt... ik was al blij dat ik de module werkend heb gekregen ;).
Ik heb de pagina doorgenomen, maar snap nog niet hoe ik die commando's naar de OTGW kan sturen..
Hoe of waar kan ik dat vinden hoe ik deze commando's naar de OTGW stuurt?
En hoe ik kan controleren of de ketel ID57 ondersteund.

Via domoticz kan ik wel de maximaal op de ketel ingestelde temperatuur uitlezen (35C);
Ook de ingestelde boilertemperatuur kan ik via domoticz uitlezen (65C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Ik wilde een log file uploaden op de OTGW site omdat onze ketel nog niet voorkomt in de matrix.
Maar dat wil niet lukken ( het is gewoon een TXT bestand).
Ik krijg de melding:

File upload failed
Your file upload was unsuccessful because the file doesn't appear to be an otmonitor log file.
Please go back, correct the problem, and try again.

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Tweaksince schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:59:
Hoe of waar kan ik dat vinden hoe ik deze commando's naar de OTGW stuurt?
Je verbindt met de seriële interface van de OTGW en dan kan je de commando's gewoon intypen. Als de OTGW via TCP is verbonden met telnet, serieel met minicom bvb. Heb je al OTMonitor al? Daar kan je ook commando's mee doorgeven. (via Configure > Miscellaneous > Free format command). http://otgw.tclcode.com/download.html#utilities
En hoe ik kan controleren of de ketel ID57 ondersteund.
In OpenTherm Monitor op de summary page/tab.

[ Voor 5% gewijzigd door Kristofferson op 16-10-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Tweaksince schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:30:
Ik wilde een log file uploaden op de OTGW site omdat onze ketel nog niet voorkomt in de matrix.
Maar dat wil niet lukken ( het is gewoon een TXT bestand).
Ik krijg de melding:

File upload failed
Your file upload was unsuccessful because the file doesn't appear to be an otmonitor log file.
Please go back, correct the problem, and try again.
Zelf geen ervaring mee, maar exporteer je de log via OpenTherm Monitor?
If your boiler or thermostat is not yet listed in the equipment matrix, or it only contains information on a limited number of message ID's, you can help improve the available data by uploading a log file from otmonitor (created via File → Save to logfile ...).
Anders hvxl porren op domoticaforum (zie start post)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-09 16:07
Ik heb onlangs de sleutel gekregen van mijn nieuwe woning (bestaande bouw). De woning heeft een Intergas HRE 36/30 ketel uit 2011. Zover ik heb kunnen nagaan ondersteund de ketel het Opentherm protocol. De thermostaat (Plieger Vancouver) ondersteund het protocol niet. Nu wil ik de thermostaat gaan vervangen door Tado thermostaat, maar wil ook monitoring gaan doen middels een OTGW. Weet iemand of een OTGW wordt ondersteund i.c.m. een Tado thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 03:51
cverbree schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:35:
Ik heb onlangs de sleutel gekregen van mijn nieuwe woning (bestaande bouw). De woning heeft een Intergas HRE 36/30 ketel uit 2011. Zover ik heb kunnen nagaan ondersteund de ketel het Opentherm protocol. De thermostaat (Plieger Vancouver) ondersteund het protocol niet. Nu wil ik de thermostaat gaan vervangen door Tado thermostaat, maar wil ook monitoring gaan doen middels een OTGW. Weet iemand of een OTGW wordt ondersteund i.c.m. een Tado thermostaat?
Als de Tado thermostaat ook Opentherm (gecertificeerd) is, dat zal de OTGW het moeten doen. De OTGW werkt in principe met alle OT apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Kristofferson schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Je verbindt met de seriële interface van de OTGW en dan kan je de commando's gewoon intypen. Als de OTGW via TCP is verbonden met telnet, serieel met minicom bvb. Heb je al OTMonitor al? Daar kan je ook commando's mee doorgeven. (via Configure > Miscellaneous > Free format command). http://otgw.tclcode.com/download.html#utilities

[...]
In OpenTherm Monitor op de summary page/tab.
Als eerste: Hartelijk dank voor alle hulp!

De otmonitor geinstalleerd, maar werkt (nog) niet naar behoren:

OTGW zit met USB aan de Rasberry
OTMonitor geïnstalleerd (op Rasberry).
Via Options - Connection - Serial device verbonden met OTGW (/dev/ttyUSB1)
Free format Command gevonden (dankjewel).
LOG file produceert logbestand.
Er worden waarden van de ketel uitgelezen.

Maar ik kan bijv geen kruisjes aanvinken bij Flame Status etc. ?
Ook de counters werken niet...

Dus daar zou nog wel een fout zitten?

Waar moet de summary page/tab te vinden zijn?
Zo groot is het programmaatje toch niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Kristofferson schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:32:
[...]
Anders hvxl porren op domoticaforum (zie start post)?
Bestand hernoemd; maar krijg nu weer een time-out melding.
Berichtje naar hvxl gedaan :)
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Tweaksince schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:37:
Maar ik kan bijv geen kruisjes aanvinken bij Flame Status etc. ?
Ook de counters werken niet...
Waar moet de summary page/tab te vinden zijn?
Kruisjes kan je niet aanvinken, maar geven status weer.
De summary page is enkel via de ingebouwde OTMonitor web server misschien? Kijk eens op http://localhost:8080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Kristofferson schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:52:
[...]
Kruisjes kan je niet aanvinken, maar geven status weer.
De summary page is enkel via de ingebouwde OTMonitor web server misschien? Kijk eens op http://localhost:8080
Aha, dat is duidelijk; website geopend.

TAB Status : geen waarden te zien.
TAB Graph : Geen grafiek (spreekt voor zich als er geen data is).
TAB Messages zie ik wel activiteiten (zie hieronder een stukje van de log).
TAB Summary geen waarden te zien.

In Domoicz zie ik wel waarden zoals ketel temp uitlaat, retour, brander status etc.

22:12:35.425203 00000001/001SC: 22:12/3
22:12:35.436834 PR: G=00
22:12:35.449054 PR: I=00
22:12:35.462504 PR: O=N
22:12:35.466282 PS: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 03:51
Tweaksince schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Aha, dat is duidelijk; website geopend.

TAB Status : geen waarden te zien.
TAB Graph : Geen grafiek (spreekt voor zich als er geen data is).
TAB Messages zie ik wel activiteiten (zie hieronder een stukje van de log).
TAB Summary geen waarden te zien.

In Domoicz zie ik wel waarden zoals ketel temp uitlaat, retour, brander status etc.

22:12:35.425203 00000001/001SC: 22:12/3
22:12:35.436834 PR: G=00
22:12:35.449054 PR: I=00
22:12:35.462504 PR: O=N
22:12:35.466282 PS: 1
Command PS=0 !!
Dan worden de OT berichten doorgegeven, met PS=1 krijg je alleen een eenmalig status rapport!

FF de handleiding lezen: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration

[ Voor 8% gewijzigd door Templar op 16-10-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Templar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

Command PS=0 !!
Dan worden de OT berichten doorgegeven, met PS=1 krijg je alleen een eenmalig status rapport!

FF de handleiding lezen: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration
Bedankt voor de tip.
Inmiddels gevonden en begrepen waardoor ik steeds PS=0 moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Goedenavond,

Inmiddels ben ik weer een heel stuk verder met OTGW.
Toch zit ik nog met de volgende vragen:
In 1 van mijn eerste berichten gaf ik onze huidige CV configuratie aan:
- De woning is enkel voorzien van vloerverwarming.
- Ketel : ATAG E320S (2017) met externe boiler.
- Vloerverwarming wordt aangestuurd met Danfoss CF-master controllers (aan/uit).
- Deze zitten aangesloten op de Aan/Uit thermostaat van de CV (contactpunten 3-4).
- De boilersensor zit op de contactpunten voor een externe boiler aangesloten (contactpunten 9-10).
- De contacten voor een opentherm termostaat zijn ongebruikt.

Als ik de OTGW aansluit op de opentherm contacten van de ketel dan worden alle waarden wel ingelezen.
De externe boiler wordt gewoon opgewarmd zoals zonder aangesloten OTGW.
De CV wordt echter niet meer aangestuurd als er warmte vraag is door een Danfoss controller.

Als ik de de Danfoss controller van de aan/uit contacten van de CV over zet op de OTGW, dan wordt de CV wel weer aangestuurd door de Danfoss controller maar dan via de OTGW.

Maar in dit laatste geval lijkt de maximaal ingestelde aanvoer temperatuur op de ketel niet meer te werken
(38 graden).

Uit de OTGW beschrijving Stand-alone operation meen ik te begrijpen dat dit wel ingesteld kan worden via MsgID 49. Maar hier schijnt wel een risico aan te zitten:

"Als het besturingsprogramma crasht, of het systeem dat het programma uitvoert besluit om opnieuw op te starten en patches te installeren nadat het besturingsinstelpunt op 80 graden is ingesteld, kan het huis behoorlijk warm worden".

Nu zou mijn tegelvloer het niet leuk vinden als de leidingen die naar mijn verdelers gaan 85 graden worden.
Dat vindt ik nogal een (schade) risico.

De verdelers zelf hebben natuurlijk wel een thermostatische kraan zitten op het blok.

Het enige wat ik nu kan bedenken ter beveiliging is een thermostatisch regelventiel in de aanvoer te zetten met een kortsluit circuit. Volledigheidshalve : in de retour naar de ketel zit de drieweg klep.

Iemand daar een gedachte over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Tweaksince
Bij mij zijn soortgelijke maximaal beveilig schalelaars toegepast:
https://www.conrad.nl/p/i...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Die schakelen bij te hoge temperatuur de pomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Domosapiens schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:18:
@Tweaksince
Bij mij zijn soortgelijke maximaal beveilig schalelaars toegepast:
https://www.conrad.nl/p/i...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Die schakelen bij te hoge temperatuur de pomp uit.
Zoiets zou te overwegen zijn is eenvoudig en doeltreffend;
Op de ATAG zit een extern beveiligingscontact.
Zou daar nog iets mee te doen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Houd het simpel, robuust en lokaal.
Sens bij de vloerverwarmingpomp en schakel de pomp zonodig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Beste OTGW gebruikers,

Ik heb alleen vloerverwarming (met meerdere master controllers).
De kamerthermostaten sturen hun signaal naar de Danfoss controller.
De Danfoss controllers sturen hun aan/uit signaal via de OTGW naar de cv ketel.
ZIe Stand-alone operation - On/off thermostat
Bij het opnieuw opstarten van de OTGW moet ik de maximaal ingestelde modulatie of temperatuur steeds opnieuw instellen via de otmonitor zoals vermeld bij de Stand alone operation:

Finally there's the matter of reliability. If the controlling program crashes, or the system running the program decides to reboot and install patches after the control setpoint has been set to 80 degrees, the house may get quite warm.

Kunnen deze waarden er initieel ingezet worden in de OTGW zonder bijvoorbeeld dit via de otmonitor te moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Even een update over mijn net begonnen OTGW ervaring :) Dit topic is al zeer waardevol bij de inrichting/troubleshooting, maar ik heb ook nog wat vragen.

De OTGW van Nodoshop is afgelopen weekend aangekomen en na het instellen van de ESP8266 + aansluiten (op Quinta 35c + iSense) werd ie mooi gevonden in Domoticz op mijn Synology. Prachtig om zo al het gedrag van de ketel te kunnen volgen! Hij blijkt vrij netjes naar het laagste punt te moduleren en moet dan wel afslaan omdat de capaciteit van de ketel te hoog is voor deze buitentemperaturen (>15C)

Vervolgens ben ik met OTmonitor vanaf de laptop aan de slag gegaan, maar na wel/niet zien van de datastroom heb ik in dit topic gezocht&gelezen dat deze niet lekker naast Domoticz wil werken.

Ik wil de data (ook) nog in InfluxDB opslaan (om met Grafana weer te geven) en ik wil de Synology (DS918+) graag als verwerkingsplatform gebruiken. Deze ondersteunt Docker om eea evt makkelijker te maken.

1) Heeft er iemand tips/oplossingsrichting om toch Domoticz/InfluxDB en OTmonitor naast elkaar te gebruiken?

In het Domoticz log zie ik wel vrij veel herstarts van de OTGW:
OTGW hardware (4) nothing received for more than 5 Minutes!....
2019-10-22 13:46:51.281 Error: Restarting: OTGW

2) is dat normaal of kan er meer aan de hand zijn?

Vanuit China is er nog wat elektronica (sensoren, NodeMCU's/esp8266's) onderweg om mijn water/energiemeters uit te gaan lezen. Ook nog wat DS18b20 temperatuur sensoren die ik op de aan/afvoerbuizen van de ketel wil plaatsen voor het goed kunnen monitoren van de dT.
Nu zit er op de OTGW een NodeMCU met volgens mij voldoende GPIO's over om die sensoren aan te sluiten.

3) Zie ik goed dat de OTGW/NodeMCU combinatie nog genoeg GPIO's over heeft en kan ik de twee DS18b20 sensoren er zo bijplaatsen? Welke GPIO's zijn er dan nog vrij en kan ik de voeding ook ongestraft van deze NodeMCU van de OTGW aftappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

OK, ik heb inmiddels gezien dat de problemen die ik zie (vragen 1&2) vaker voorkomen:
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=26&t=12492
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=26&t=25937
Met name ligt de oorzaak in de PS=1 die Domoticz instelt.

De oplossing in het 2e topic met het flashen van de ESP lijkt mij het best passend, maar ik weet er te weinig van om te beoordelen hoe goed/makkelijk dat werkt. Zijn er hier ervaringen mee? Of wellicht andere/betere oplossingen?

Kan iemand ook vraag 3 voor me beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Niemand meer actief in dit topic :? Of zijn mijn vragen te N00berig?

[ Voor 32% gewijzigd door JPS op 31-10-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JPS schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:20:
Niemand meer actief in dit topic :? Of zijn mijn vragen te N00berig?
Ik heb juist het idee dat je meteen de grens aan het opzoeken bent van wat er mogelijk is met de OTGW. Ben overigens wel geïnteresseerd in het antwoord, ik zou ook wel wat extra sensoren aan mijn OTGW willen knopen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 22:48
@JPS Geen eigen ervaring met jouw vragen, maar ben wel eea tegengekomen wat je op weg kan helpen:
1.Daarvoor wordt vaak hier naar verwezen: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=12492, die had je zelf ook al gevonden. Wellicht heeft iemand anders een tip welke van de scripts daar je het best kunt gebruiken?
2. Geen idee, ik gebruikte de relay via otmonitor, niet direct otgw/domoticz.
3. Ik zie geen problemen. Alleen GPIO 14 van de NodeMCU is in gebruik. Er zijn vele tutorials te vinden voor DS18B20 op een ESP8266. Op het OTGW-bordje zelf kan ook een DS18B20 worden aangesloten (buitentemperatuur): http://otgw.tclcode.com/peripherals.html

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

JanPedaal schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Ik heb juist het idee dat je meteen de grens aan het opzoeken bent van wat er mogelijk is met de OTGW. Ben overigens wel geïnteresseerd in het antwoord, ik zou ook wel wat extra sensoren aan mijn OTGW willen knopen.
Ja daar heb je een puntje, mijn ambitie ligt wel hoog om in korte tijd veel te bereiken. InfluxDB/Grafana laat ik nog even liggen en ik ga me even richten op het werkend krijgen van OTmonitor en Domoticz naast elkaar.

Het Topic dat ik eerder noemde biedt een oplossing door de esp/Nodemcu te herprogrammeren. Lijkt me beter om dat eerst goed te snappen en te weten hoe de protocollen werken.
Ook wil ik extra sensoren aan de esp van de OTGW hangen; dat zou volgens mij prima moeten kunnen (thanks voor de bevestiging @Chris_82).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 20:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

@JPS

heb eea al wel aan de praat, maar zal ff moeten zoeken. Heb de boel draaien op een VM onder ProxMox.

Gebruik:
https://www.domoticz.com/...&t=12492&start=20#p117774

Supervisor:
https://www.domoticz.com/...&t=12492&start=20#p113485

Heb net nu 2 jaar lopend, stort soms af, vermoed eigenlijk brakke WiFi. Ketel en OTGW staan net te ver weg.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

ElMacaroni schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:20:
@JPS

heb eea al wel aan de praat, maar zal ff moeten zoeken. Heb de boel draaien op een VM onder ProxMox.
Ik wil het op mijn Syno DS918+ aan de gang krijgen, dus zal net anders gaan. Domoticz draait prima maar m.n. OTmonitor moet ik ff uitzoeken hoe ik dat ga doen vanaf het NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
heeft iemand recent nog otgw monitor geinstalleerd in docker?

ik heb de afgelopen jaar zonder problemen gedraaid, maar nu heb ik mijn server verhuist en al mijn docker bestanden overgezet op de nieuwe server. alles draait behalve de ot monitor

in eerst instantie heb ik de docker compose file en de otmonitor.conf gekopieerd naar de nieuwe server toen dit niet werkte van voor af aan opnieuw geinstalleerd maar nog steeds geen effect
ik heb van alles geprobeerd alles verwijderen en van begin opnieuw installeren.
de otmonitor.conf 777 rechten toegewezen
in het log is ook niks terug te vinden
ik gebruik de image van basschipper

mijn docker composefile is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
version: '3'

services:
otgw:
image: basschipper/docker-otmonitor:latest
container_name: otgw
restart: always
ports:
- 8081:8081/tcp
networks:
- bridge
volumes:
- ./otmonitor.conf:/app/otmonitor.conf

networks:
bridge:

en mijn config file is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
web {
  enable true
  port 8081
  nopass true
  sslport 0
  graphlegend false
  theme default
  sslprotocols tls1,tls1.1,tls1.2
  certonly false
}
connection {
  device /dev/ttyUSB0
  type tcp
  enable true
  port 23
  host ip otgw
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
datalog {
  append false
  file /root/otdata.txt
  enable false
  itemlist {
    flame
    dhwmode
    chmode
    dhwenable
    diag
    fault
    outside
    temperature
    setpoint
    modulation
    boilertemp
    returntemp
    controlsp
    dhwsetpoint
    chwsetpoint
    timestamp
  }
  interval 30000
}
clock {
  year false
  date false
  auto false
}
mqtt {
  enable true
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  retransmit 10
  format raw
  port 1883
  qos 1
  keepalive 120
  username user
  password password
  messages true
  client otgw
  broker broker ip
}
sms {
  enable false
  ventilationfault false
  phonenumber {}
  route {}
  sender {}
  password c2VjcmV0
  provider VoipPlanet
  account {}
  pressure false
  solarfault false
  roomcold true
  watchdogtimer false
  boilerfault true
  commproblem false
}
email {
  password c2VjcmV0
  server {}
  pressure true
  roomcold true
  boilerfault true
  watchdogtimer true
  solarfault true
  commproblem true
  port 25
  enable false
  secure TLS
  recipient {}
  user {}
  sender {}
  ventilationfault true
}
logfile {
  pattern otlog-%Y%m%d.txt
  directory /root
  enable false
}
tspeak {
  key {}
  enable false
  interval 120
  field1 temperature
  field2 setpoint
  field3 boilertemp
  field4 returntemp
  field5 controlsp
  field6 modulation
  field7 {}
  field8 {}
}
alert {
  pressurelow 1.5
  roomcold 14
  pressurehigh 2.0
}
view {
  tab graph
  order increasing
  sort name
  bitflags false
}

[ Voor 88% gewijzigd door H143 op 02-11-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Momenteel gebruik ik een tado thermostaat en ik heb interesse in een OTGW. Maar wat ik nog niet helemaal scherp krijg is wat de meerwaarde is van een OTWG icm een slimme thermostaat? Versterken ze elkaar of zijn het juiste twee verschillende werelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
H143 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:36:

ik heb de afgelopen jaar zonder problemen gedraaid, maar nu heb ik mijn server verhuist en al mijn docker bestanden overgezet op de nieuwe server. alles draait behalve de ot monitor

in eerst instantie heb ik de docker compose file en de otmonitor.conf gekopieerd naar de nieuwe server toen dit niet werkte van voor af aan opnieuw geinstalleerd maar nog steeds geen effect

mijn docker composefile is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
version: '3'

services:
otgw:
image: basschipper/docker-otmonitor:latest
container_name: otgw
restart: always
ports:
- 8081:8081/tcp
networks:
- bridge
volumes:
- ./otmonitor.conf:/app/otmonitor.conf

networks:
bridge:

en mijn config file is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
web {
  enable true
  port 8081
  nopass true
  sslport 0
  graphlegend false
  theme default
  sslprotocols tls1,tls1.1,tls1.2
  certonly false
}
connection {
  device /dev/ttyUSB0
  type tcp
  enable true
  port 23
  host 192.168.1.10
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
datalog {
  append false
  file /root/otdata.txt
  enable false
  itemlist {
    flame
    dhwmode
    chmode
    dhwenable
    diag
    fault
    outside
    temperature
    setpoint
    modulation
    boilertemp
    returntemp
    controlsp
    dhwsetpoint
    chwsetpoint
    timestamp
  }
  interval 30000
}
clock {
  year false
  date false
  auto false
}
mqtt {
  enable true
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  retransmit 10
  format raw
  port 1883
  qos 1
  keepalive 120
  username alex
  password cnVza2VudmVlbg==
  messages true
  client otgw
  broker 192.168.1.102
}
sms {
  enable false
  ventilationfault false
  phonenumber {}
  route {}
  sender {}
  password c2VjcmV0
  provider VoipPlanet
  account {}
  pressure false
  solarfault false
  roomcold true
  watchdogtimer false
  boilerfault true
  commproblem false
}
email {
  password c2VjcmV0
  server {}
  pressure true
  roomcold true
  boilerfault true
  watchdogtimer true
  solarfault true
  commproblem true
  port 25
  enable false
  secure TLS
  recipient {}
  user {}
  sender {}
  ventilationfault true
}
logfile {
  pattern otlog-%Y%m%d.txt
  directory /root
  enable false
}
tspeak {
  key {}
  enable false
  interval 120
  field1 temperature
  field2 setpoint
  field3 boilertemp
  field4 returntemp
  field5 controlsp
  field6 modulation
  field7 {}
  field8 {}
}
alert {
  pressurelow 1.5
  roomcold 14
  pressurehigh 2.0
}
view {
  tab graph
  order increasing
  sort name
  bitflags false
}
inmiddels werkt het weer, het blijkt dat de image is aangepast en dat ik otmonitor.conf nu moet linken aan /data/otmonitor.conf ipv /app/otmonitor.conf 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:43
Rgerr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:53:
Momenteel gebruik ik een tado thermostaat en ik heb interesse in een OTGW. Maar wat ik nog niet helemaal scherp krijg is wat de meerwaarde is van een OTWG icm een slimme thermostaat? V3) ersterken ze elkaar of zijn het juiste twee verschillende werelden?
Je hebt meer controle over de communicatie tussen je thermostaat en je ketel. Dat geeft je meer inzicht en je kunt desnoods bijsturen. Ik heb een domme thermostaat slim gemaakt met de OTGW, maar daarnaast ook nog wat zaken opgelost:

1) Ik gebruik de OTGW om Domestic Hot Water (warmhoudfunctie van CV ketel) te sturen. Mijn ketel is zelflerend, maar te dom om ons patroon te doorgronden (max 3 dagen terug), en aangezien ik zelf beter weet of wij thuis zijn of niet door middel van een geofence + ons warmwaterpatroon beter inzichtelijk heb, schakel ik die via OTGW.
2) Mijn thermostaat geeft standaard 90 graden max setpoint aan (ongeacht dat ie wel het gewone setpoint moduleert), wat nogal een nadele invloed heeft op de stooklijn in de CV ketel. De ketel zelf heb ik teruggeschroefd naar een max setpoint van 55 graden, dat is hier warm genoeg, maar werd overruled door thermostaat. Zonder OTGW had ik dat nooit ontdekt en/of aan kunnen passen.
3) Mijn thermostaat kan de buitentemperatuur ontvangen via opentherm en daarop de modulatie aanpassen. Alleen kan ik geen sensor naar buiten brengen omdat er geen fatsoenlijke route naar buiten is vanaf de thermostaat of ketel. Maar de buitentemperatuur van internet doorgeven kan prima via OTGW en zo heb ik toch een aangepast modulatieprogramma op basis van de buitentemperatuur.
4) OEM foutcodes worden ook uitgelezen, dus al de CV eventueel storing aangeeft, dan kan ik daar wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
H143 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:36:

[...]
In je 2e config file staan een aantal passwords. Geen idee of dat cruciale of docker related passwords zijn, maar misschien handig om die te verwijderen/aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
__fred__ schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:36:
[...]

Je hebt meer controle over de communicatie tussen je thermostaat en je ketel. Dat geeft je meer inzicht en je kunt desnoods bijsturen. Ik heb een domme thermostaat slim gemaakt met de OTGW, maar daarnaast ook nog wat zaken opgelost:

1) Ik gebruik de OTGW om Domestic Hot Water (warmhoudfunctie van CV ketel) te sturen. Mijn ketel is zelflerend, maar te dom om ons patroon te doorgronden (max 3 dagen terug), en aangezien ik zelf beter weet of wij thuis zijn of niet door middel van een geofence + ons warmwaterpatroon beter inzichtelijk heb, schakel ik die via OTGW.
2) Mijn thermostaat geeft standaard 90 graden max setpoint aan (ongeacht dat ie wel het gewone setpoint moduleert), wat nogal een nadele invloed heeft op de stooklijn in de CV ketel. De ketel zelf heb ik teruggeschroefd naar een max setpoint van 55 graden, dat is hier warm genoeg, maar werd overruled door thermostaat. Zonder OTGW had ik dat nooit ontdekt en/of aan kunnen passen.
3) Mijn thermostaat kan de buitentemperatuur ontvangen via opentherm en daarop de modulatie aanpassen. Alleen kan ik geen sensor naar buiten brengen omdat er geen fatsoenlijke route naar buiten is vanaf de thermostaat of ketel. Maar de buitentemperatuur van internet doorgeven kan prima via OTGW en zo heb ik toch een aangepast modulatieprogramma op basis van de buitentemperatuur.
4) OEM foutcodes worden ook uitgelezen, dus al de CV eventueel storing aangeeft, dan kan ik daar wat mee.
In dat geval heb ik een mooi project voor in de kerstvakantie. ;) Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zag de otwg op nodo-shop, inclusief soldeerservice is ‘ie dan pak en beet 37 euro. Dien ik daar nog andere accessoires aan bij te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:43
Rgerr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:14:
[...]

In dat geval heb ik een mooi project voor in de kerstvakantie. ;) Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zag de otwg op nodo-shop, inclusief soldeerservice is ‘ie dan pak en beet 37 euro. Dien ik daar nog andere accessoires aan bij te bestellen?
https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html

Ik heb nog een "ouwe" met een 230V gedeelte. Destijds was de bijgeleverde FTDI kabel een fake die niet goed werkte onder linux. Nu is dat allemaal wel gefixt geloof ik, maar wil je in ieder geval:

behuizing.
24V voeding.

En afhankelijk van je connectie een FTDI usb kabel, wifi module of ethernetmodule.

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 02-11-2019 16:50 . Reden: 220V naar 230V. Zo oud ben ik al. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

H143 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:06:
[...]

inmiddels werkt het weer, het blijkt dat de image is aangepast en dat ik otmonitor.conf nu moet linken aan /data/otmonitor.conf ipv /app/otmonitor.conf 8)7
Thx voor de terugkoppeling, ik ga binnenkort ook met dit image aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik ben nu een paar weken aan het stoeien met OTGW en ketelsettings (Remeha Quinta 35C).

De afgelopen weken bleef de ketel steeds pendelen in low load, naar mijn indruk omdat de ketelcapaciteit zelf op laagste modulatiestand nog te hoog is voor een buitentemp van ongeveer 13C of hoger. Valt denk ik weinig aan te doen maar ik hoor graag als dat anders kan. Gevraagde aanvoertemp lag meestal rond de 55C en dT was ongeveer 17C.

Gisteren was het (na een koude nacht) overdag ook koud & winderig en leek de max aanvoertemp onvoldoende om het huis zelfs naar 19,5C te krijgen. Daarom heb ik de max aanvoertemp nu weer van 65 op 70C gezet.

Ook heb ik vandaag het max toerental van de ventilator op 2/3 gezet, warmee het ketelvermogen van 30kW op ongeveer 20kW wordt begrenst. en de pompsnelheid van 60% naar 50% gezet.

Zie hieronder de OTmonitor grafiek van vanavond. Wat mij nu opvalt in het pendelpatroon is dat het Control Setpoint bij aangaan van de brander direct naar de max aanvoer van 70C gaat (1e rode pijl). Daarna valt ie terug naar ca 50-55C, maar doordat de aanvoertemp dan nog doorstijgt tot boven het CS slaat de ketel af (2e pijl). Het CS vertoont dus een terugkerend blokpatroon ipv een evenwichtige temperatuurvraag.
Mijn vraag is waarom het CS dat blokpatroon laat zien en kan het pendelen volgens jullie voorkomen worden door een gelijkmatiger CS? Zoja, hoe kan ik dat realiseren?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QUqsq4I.png

Oja, voor de beeldvorming: het gaat om een jaren 80 eensgezinshoekwoning. Niet heel goed geisoleerd en veelal radiatoren, 1 convectorput en in de badkamer vloerverwarming op hetzelfde circuit.

[ Voor 6% gewijzigd door JPS op 02-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:35:
Mijn vraag is waarom het CS dat blokpatroon laat zien en kan het pendelen volgens jullie voorkomen worden door een gelijkmatiger CS? Zoja, hoe kan ik dat realiseren?
6 brander starts op 2 uur is niet pendelen maar gewoon de regelstrategie van de thermostaat om de temperatuur op peil te houden. Control setpoint wordt ook bepaald door de thermostaat dus ik denk dat je het eerder daar moet gaan zoeken. Als de thermostaat moduleert en er zijn geen under/over shoots van de gewenste temp. dan zou het wel goed moeten zijn.

In dit forum staan wel plaatjes van wat pendelen is (elke paar minuten aan/uit) bvb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l448DyDDz81qTjxWlkdztp8Z/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

thx @Kristofferson , verhelderend dat het nog niet als pendelen hoeft te worden gezien. Maar ik vind het zelf nog wel erg opvallend dat de thermostaat blijkbaar gelijk de max aanvoer vraagt (70C) en hij daar ook even op blijft, Daarna dan ineens terug naar 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Laatst online: 09:57
Ik plaats dit in het OpenTherm draadje maar misschien is een eigen topic beter.

Mijn Cv systeem staat na opwarmen continue te pendelen.

Het systeem bestaat uit:
Itho Base Cube verwarming
iSense thermostaat
Opentherm Gateway ertussen
Een mix van radiatoren, convectorput, vloerverwarming as warmteafgevers
Thermostaatkranen behalve in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

De Base Cube schiet na verloop van tijd continue in anti-pendel modus.
Omdat ik zag dat de iSense tov een andere thermometer een hogere temperatuur meet heb ik de iSense ruimte sensor Kalibratie van -0.5C toegepast. Zie OTGW plaatje: Afbeeldingslocatie: https://app.box.com/s/kzgzrigrr1yaeq07akwuxo5gg9y1bhdg

Dit leek even een verbetering te geven maar later ging er weer gependeld worden: Afbeeldingslocatie: https://app.box.com/s/s021m1bw3655x33yze9802kve3561sdi

Na de -0.5C kalibratie gaat de iSense moduleren (zie bovenste zwarte lijn).
Dat duurt even. Tot die tijd staat het modulatie niveau op 0.
Nu lijkt het erop dat als er een soort evenwicht is ontstaan de anti-pendel modus eerder optreedt dan de iSense gaat moduleren. Is dit op een of andere manier te beinvloeden?

En hoe kan het pendelen voorkomen?
Net na de kalibratie vond dit niet plaats, dus de radiatoren hebben genoeg capaciteit om de warmtetoevoer te absorberen. Waarom schiet die Base Cube later toch in anti-pendel mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2023

masterpe

Dus...

Sinds vrijdag heb ik een nieuwe otgw, daar ik de vorige met wat water druppels kapot heb gemaakt.

Deze nieuwe heeft het een dag gedaan. Als ik die nu aansluit op de serial en deze bekijk met de otgw monitor zie ik de volgende output:

19:35:11.821415 OpenThå¬.ѕ݅å4.2.5
19:35:11.847511 Tmostat disconnecü
19:35:13.877098 R0000þ.jR000ðnjãC0000000
19:35:15.834097 •ɵGatewaù tÿª«ɵ½Íхсdé,WÖHèª5Á0000
19:35:16.967190 .‚‚‚‚‚‚jBC0000000ˋ
•ɵGateway 4Õ ѕ‘5Á0000000
19:35:19.093417 ˜‚‚‚‚‚‚jBC00000ðÿ‹
•ɵGatewaùàŸMC!«ɵ½Íхсännected
19:35:25.316742 ©‚‚‚‚‚‚‚j©ѕ‘5©‚‚‚‚‚‚‚j©‚‚‚‚‚‚‚jBC00ÿ•ÿÿ:
ѕ݅å4.2>ýþY®ëkхсdiscÿþVHøéüÿ~‚‚j©ün‚‚jBC0000000
19:35:26.305264 R801{00ðø¿«ɵѕ‘5˜‚‚‚‚‚‚j‚‚‚‚‚‚‚jBC0000pðÿþ‹
•ɵGatewaùðÿ587 Thermostat 俫 ѕ‘5©‚‚‚‚‚‚‚j«‚‚‚‚‚‚‚jBC0000ðþþ|Y‹
•ɵGateÿaù.5556 Thermosôat äù¹ѕ‘5û00000000 ѕ‘5û00000000
19:35:34.572352 û00000000BC00000RøenTherm Gatewaù™©jThermostat üÞË˫
19:35:35.694730 BC0000ð¤ûxð\‚‚j
B40192B99Read-Ack Status: 00000000 00000000
19:35:36.707078 R10010A0ðÿ«ɵGateway 4.ò¤Thermostat disãectedWrite-DataControl ѕ‘5R0000000062
19:35:41.692237 R00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000jThermostaô߽¹¹•
19:35:42.725349 BC000ð\CáûüïÁ000
19:35:42.814315 B40192B99 Read-Ack Boiler water temperature: 43.60
19:35:43.847867 R10010Aðüô5
ÿ‚Š‚
Á0Write-DataControl setpoint: 0.04
ŠBC00þj.914218 R00060000
ÿn‚‚‚j
BC0110000Read-Data Remote parameter flags: 00000000 00000000
19:35:46.928671 R001B0ð´Y®
:
ѕ݅å4.òRThermostat disçkѕ‘5
OERead-Data Outside temperature: 0.00

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb ondertussen de nodeMCU en ook de spanningsadapter vervangen.

[ Voor 45% gewijzigd door masterpe op 12-11-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 09:11
In mijn vorige huis had ik een oude kachel welke enkel aan en uit had. Hiervoor maakt ik gebruik van een utp relais bordje waarmee ik de thermostaat kon overrullen (permanent aan / permanent uit). De logica had ik in LUA scriptsjes gebouwd.

Eind 2016 heb ik een OTGW gekocht aangezien we naar een nieuwbouw huis gingen verhuizen, in elkaar gesoldeerd, aangesloten en kreeg wat waarden te zien. Toen vrij lange tijd laten liggen aangezien het enkel een paar maanden in de winter nut heeft en ik de ESP niet goed aan de praat krijg.

Afgelopen weekend toch maar weer eens afgestoft en aangesloten, eerst op laptop, toen een pi gepakt en daar een domoticz slave van gemaakt.

Nu heb ik er alleen 1 issue mee en ik weet niet of dit het juiste topic is of dat ik het in de domoticz topic moet vragen.
Ik wil dat de kachel standaard om 10 uur terug gaat naar een lage temperatuur. Ik ben het nu aan het testen want het werkt nog niet goed.
Als ik een timer instel op de slave domoticz dan gaat de setpoint inderdaad naar beneden:
SLAVE ONLY:
2019-11-13 09:19:01.454 Status: Schedule item started! Name: Room Setpoint, Type: On Time, ThermostatID: 20, Time: 2019-11-13 09:19:01
2019-11-13 09:19:01.455 Status: OTGW: Setting Room SetPoint to: 19.0
2019-11-13 09:19:01.460 (kachel) Thermostat (Room Setpoint)
2019-11-13 09:19:01.531 Status: OTGW: TT: 19.00
2019-11-13 09:19:01.730 (kachel) Temp (Control Setpoint)
Als ik het vanuit de master uitvoer dan gebeurd er niets:
MASTER
2019-11-13 09:28:01.205 Status: Schedule item started! Name: Verwarming, Type: On Time, ThermostatID: 574, Time: 2019-11-13 09:28:01
SLAVE
2019-11-13 09:28:01.204 (DomoticzFromMaster) Thermostat (Unknown)
2019-11-13 09:28:30.900 (kachel) Temp (Control Setpoint)
Doe ik hier iets fout? Of moet ik het commando via rest api uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Poh.. Zie door de bomen het bos niet meer.
Wil mijn huidige ketel (Agpo Econpact 225c) vervangen met een Calenta 28c. Heb op dit moment een iSense v28 hangen en OTGW met rasp er tussen. Nu zie ik dat je eigenlijk de nieuwere ketels wil hebben (Ace) maar die komen met "e-smart inside" wat geen OT is. Dat platform is niet goed (lokaal) te besturen middels setpoint override enz. Ik wil dat lokaal, dus ben "gedoemd" om met de iSense te blijven werken en de ketel via OT aan te sluiten.
Weet iemand hoe het dialect is van een Calenta Ace? Werkt dat goed met OT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
UltraSub schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:01:
Wil mijn huidige ketel (Agpo Econpact 225c) vervangen met een Calenta 28c. Heb op dit moment een iSense v28 hangen en OTGW met rasp er tussen. Nu zie ik dat je eigenlijk de nieuwere ketels wil hebben (Ace) maar die komen met "e-smart inside" wat geen OT is. Dat platform is niet goed (lokaal) te besturen middels setpoint override enz. Ik wil dat lokaal, dus ben "gedoemd" om met de iSense te blijven werken en de ketel via OT aan te sluiten.
je kan eventueel de Etwist wel gebruiken maar dan moet je deze niet rechtstreeks aansluiten op de Calenta Ace maar de etwist gateway ertussenplaatsen
waar je normaal de ketel aansluit zonder otgw:
Etwist -> Calenta Ace

en met de OTGW:

Etist -> Etwist gateway -> OTGW -> Calenta Ace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53
Dag allen,

Na wat lezen en een goed dealtje via marktplaats heb ik de OTGW ook aan de praat gekregen.
Echter als ik de OTGW op zolder vlak na de CV ketel aansluit gaat de thermostaat beneden niet aan. Als ik de otgw er dan weer tussenuit haal gaat de thermostaat wel aan. Sluit ik de otgw beneden vlak voor de thermostaat aan dan werkt alles ook gewoon.
Komt dit door het verlies in de kabel? Stuurt de OTGW niet het zelfde vermogen als de CV door? Kabel lengte van zolder naar beneden is iets van 5+ meter denk ik.

Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2023

masterpe

Dus...

@woutervt Heb de twee draadjes ook al een keer omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

masterpe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:16:
@woutervt Heb de twee draadjes ook al een keer omgedraaid?
? Dat maakt voor OT niet uit...

• woutervt
Nee inderdaad, polariteit zou niet uit moeten maken met de otgw @masterpe

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 19:11
UltraSub schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:01:
Een Quote uit de handleiding van mijn Tzerra Ace CW5:

OT Remeha

Mijn Tado lijkt hem OT te besturen, maar ik weet het niet zeker, dus ik ga toch de configuratie van Tado maar opnieuw starten vanavond om zeker te weten dat hij de juiste configuratie voor deze ketel naar binnen hengelt en dat deze modulerend draait. Als ik naar het gasverbruik binnen Domoticz kijk, lijkt hij toch nog erg op aan/uit te hangen. :)

De Gateway is alleen nodig bij de oudere modellen (van voor de (Tzerra/Calenta) Plus geloof ik). Dit heb ik althans gelezen.

Ik heb overigens geen OTGW aangezien m'n nieuwe ketel pas sinds gisteren hangt en een Tado pas sinds een kleine 2 weken heb. Hiervoor had ik een Junkers Eurostar 28 uit 2001 (wel modulerend type), aangesloten op een een Honeywell ChronoTherm III (aan/uit). Werd dus hoog tijd om de boel te vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Electrifying op 14-11-2019 14:38 . Reden: Aanvulling. ]

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
H143 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:12:
[...]

je kan eventueel de Etwist wel gebruiken maar dan moet je deze niet rechtstreeks aansluiten op de Calenta Ace maar de etwist gateway ertussenplaatsen
waar je normaal de ketel aansluit zonder otgw:
Etwist -> Calenta Ace

en met de OTGW:

Etist -> Etwist gateway -> OTGW -> Calenta Ace
Ja die gateway had ik gezien. Hou je natuurlijk nog steeds het "dialect" over, en hoe goed is dat nog. :)
Electrifying schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:32:
[...]

Een Quote uit de handleiding van mijn Tzerra Ace CW5:

[Afbeelding: OT Remeha]

Mijn Tado lijkt hem OT te besturen, maar ik weet het niet zeker, dus ik ga toch de configuratie van Tado maar opnieuw starten vanavond om zeker te weten dat hij de juiste configuratie voor deze ketel naar binnen hengelt en dat deze modulerend draait. Als ik naar het gasverbruik binnen Domoticz kijk, lijkt hij toch nog erg op aan/uit te hangen. :)

De Gateway is alleen nodig bij de oudere modellen (van voor de (Tzerra/Calenta) Plus geloof ik). Dit heb ik althans gelezen.

Ik heb overigens geen OTGW aangezien m'n nieuwe ketel pas sinds gisteren hangt en een Tado pas sinds een kleine 2 weken heb. Hiervoor had ik een Junkers Eurostar 28 uit 2001 (wel modulerend type), aangesloten op een een Honeywell ChronoTherm III (aan/uit). Werd dus hoog tijd om de boel te vervangen.
Als ik dat zo lees kun je bij een nieuw model dus inderdaad gewoon of een OT thermostaat (en dus OTGW) aansluiten of een eTwist. Maar:
"ketel > OTGW > eTwist" werkt dan natuurlijk niet omdat de eTwist verwacht dat hij met die rbus kan praten. En dat snapt de OTGW natuurlijk niet. Dus of een gateway er tussen, of gewoon de iSense houden en "ketel > OTGW > iSense" doen.

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 19:11
UltraSub schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:29:
[...]

Ja die gateway had ik gezien. Hou je natuurlijk nog steeds het "dialect" over, en hoe goed is dat nog. :)

[...]

Als ik dat zo lees kun je bij een nieuw model dus inderdaad gewoon of een OT thermostaat (en dus OTGW) aansluiten of een eTwist. Maar:
"ketel > OTGW > eTwist" werkt dan natuurlijk niet omdat de eTwist verwacht dat hij met die rbus kan praten. En dat snapt de OTGW natuurlijk niet. Dus of een gateway er tussen, of gewoon de iSense houden en "ketel > OTGW > iSense" doen.
Mmmh, dat vraag ik me dus af. Ik heb kortstondig wat online onderzoek naar deze R-Bus gedaan (o.a. of het weer zo'n leuk propriety protocol is. Zoiets als wat Nefit heeft met EMS), Maar ik heb er eigenlijk in dit opzicht niets over gevonden. Het lijkt er naar mijn conclusie dus op dat R-Bus gewoon een fancy naam van Remeha is voor de OT connector.

Overigens gaat Aan/Uit ook over dezelfde connector, waarbij ook (net zoals bij OT) de polariteit niets uitmaakt. Om deze reden zou ik daarom dus ook graag een soort van bewijs willen zien dat het spul netjes via OT draait.

De Installer Manual van Tado zegt bij Remeha ook "Zie OpenTherm instructies". Dus ik neem verder aan dat Remeha zich gewoon netjes (en volledig) aan de OT standaard houdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Electrifying schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:41:
[...]

Mmmh, dat vraag ik me dus af. Ik heb kortstondig wat online onderzoek naar deze R-Bus gedaan (o.a. of het weer zo'n leuk propriety protocol is. Zoiets als wat Nefit heeft met EMS), Maar ik heb er eigenlijk in dit opzicht niets over gevonden. Het lijkt er naar mijn conclusie dus op dat R-Bus gewoon een fancy naam van Remeha is voor de OT connector.

Overigens gaat Aan/Uit ook over dezelfde connector, waarbij ook (net zoals bij OT) de polariteit niets uitmaakt. Om deze reden zou ik daarom dus ook graag een soort van bewijs willen zien dat het spul netjes via OT draait.

De Installer Manual van Tado zegt bij Remeha ook "Zie OpenTherm instructies". Dus ik neem verder aan dat Remeha zich gewoon netjes (en volledig) aan de OT standaard houdt. :)
De etwist communiceerd volgensmij met een ander protocol anders kon je deze ook wel zonder gateway op een wilekeurige andere opentherm ketel aansluiten de gateway vertaalt het etwist naar opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
Zou iemand advies kunnen geven over het onderstaande? Wat zou een oplossing kunnen zijn behalve het ophangen van de otgw vlak voor de thermostaat?
woutervt schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:01:
Echter als ik de OTGW op zolder vlak na de CV ketel aansluit gaat de thermostaat beneden niet aan. Als ik de otgw er dan weer tussenuit haal gaat de thermostaat wel aan. Sluit ik de otgw beneden vlak voor de thermostaat aan dan werkt alles ook gewoon.
Komt dit door het verlies in de kabel? Stuurt de OTGW niet het zelfde vermogen als de CV door? Kabel lengte van zolder naar beneden is iets van 5+ meter denk ik.

Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Wat is "niet aan"? Komt er geen spanning op? Lengte van de kabel mag geen probleem zijn. Weet je zeker dat je Ketel&thermostaat aansluiting op de OTGW boven niet verwisseld?

• woutervt
JPS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:52:
Wat is "niet aan"? Komt er geen spanning op? Lengte van de kabel mag geen probleem zijn. Weet je zeker dat je Ketel&thermostaat aansluiting op de OTGW boven niet verwisseld?
Het betreft de honeywell round modulation thermostaat. Die gaat, wanneer de OTGW er tussen zit, niet aan. Dus er komt geen temperatuur in beeld op de thermostaat. De OTGW monitor tool geeft ook aan dat de thermostaat disconnected is. Misschien nog maar eens opnieuw alles loskoppelen en opnieuw aansluiten met een andere kabel, wie weet zat er een kink in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Heeft er al iemand de Remeha Isense RF(de draadloze variant) gebruikt in combinatie met de opentherm gateway?

Ik heb hem sinds kort in gebruik met onze Remeha cv maar het werkt soms wel en dan weer niet. Het is dus wisselend of dat de overrulde setpoint bij de thermostaat uitkomt. Hiervoor had ik een bedrade isense en die werkte prima met deze ketel en de opentherm gateway.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
woutervt schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:01:
<..> OTGW ook aan de praat gekregen.
Komt dit door het verlies in de kabel?<..>
Dat zou kunnen. Meet eens de spanning over de thermostaat vlak na de cv ketel en vergelijk die met die als de thermostaat beneden hangt, voor de zekerheid ook even met omgekeerde polariteit. (zou niet uit moeten maken, maar er kan een diode verkeerd zitten in de otgw natuurlijk.)
Dan kunnen we iets meer vertellen.
Stuurt de OTGW niet het zelfde vermogen als de CV door?
Kan, er is een commando om daar iets in aan te passen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Goedenavond allemaal,

Ik heb OTGW uit voorzorg uitgeschakeld.

De reden is :
Wij hebben vloerverwarming als hoofd en als enige verwarming.
Hierdoor kan ik OTGW alleen gebruiken als AAN/UIT regeling zoals in de beschrijving is te lezen.

Het nadeel zoals in de beschrijving staat omschreven:

Finally there's the matter of reliability.
If the controlling program crashes, or the system running the program decides to reboot and install patches after the control setpoint has been set to 80 degrees, the house may get quite warm.

Dit heb ik nu al een paar keer meegemaakt en ik wil geen warmwater van 80 graden naar mijn vloerverwarming verdelers hebben.
De vloerverwarming verdelers zijn overigens wel beschermd met een thermostaat zodat de lussen van de vloerverwarming niet te warm kunnen worden.
Maar desondanks wil ik niet dat er water van 80 graden naar de vloerverwarming verdelers gaat.

Nu is mijn vraag:
Is deze initiële waarde aan te passen?
Nu moet ik iedere keer een mm Command geven als eerder genoemde situatie zich voor heeft gedaan.
ZIe het gedeelte over On/off thermostat en Considerations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ehm, wat is de max aanvoertemp van je ketel?

Ik heb de indruk dat je eea verkeert interpreteert. Bovendien, je kunt de OTGW toch gewoon als 'monitor' tussen ketel&thermostaat zetten zodat er geen interventies plaatsvinden en je wel uit kunt lezen? Of is je doel dat de OTGW de thermostaat vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
JPS schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:48:
Ehm, wat is de max aanvoertemp van je ketel?

Ik heb de indruk dat je eea verkeert interpreteert. Bovendien, je kunt de OTGW toch gewoon als 'monitor' tussen ketel&thermostaat zetten zodat er geen interventies plaatsvinden en je wel uit kunt lezen? Of is je doel dat de OTGW de thermostaat vervangt?
De OTGW moet zeker niet de thermostaat vervangen en is ook niet mogelijk in onze situatie.
De kamerthermostaten sturen hun signaal naar de CF-MC Mastercontrollers (6 stuks).
De CF-master controllers zitten aangesloten op het aan/uit contact van de ketel.

Ik zou niet weten hoe ik de OTGW als alleen monitor kan aansluiten en/of in kan stellen...

Als ik de bedrading van de CF-MC Master controller over zet op de OTGW dan doet het genoemde probleem zich na bijv een reboot zich voor.

Zonder de OTGW dus alleen met de master-controller staat de CV temperatuur op de ketel zelf begrenst op 35 graden.
Maar als ik de OTGW aansluit dan wordt deze waarde overruled.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaksince op 29-11-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

1) Als je de max aanvoer op de ketel instelt dan is dat in principe leidend. De OTGW zal idd de thermostaat kunnen overrulen als je daar de max aanvoer wil laten regelen.
2) als je OTmonitor gebruikt zit ergens in het menu de monitor/gateway optie. Kan ook via de commandline. Zie de OTGW site o.a voor instructie.

[ Voor 7% gewijzigd door JPS op 29-11-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
JPS schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:16:
1) Als je de max aanvoer op de ketel instelt dan is dat in principe leidend. De OTGW zal idd de thermostaat kunnen overrulen als je daar de max aanvoer wil laten regelen.
En daar zit juist het probleem:
Bijvoorbeeld bij een reboot is de initiële temperatuur (80 C) groter dan de op de ketel maximale ingestelde temperatuur (35 C). Dus na een reboot zal de ketel naar 80 C gaan op regelen.
Voor mij is een initiële temperatuur van 80 C geen fail safe waarde.
2) als je OTmonitor gebruikt zit ergens in het menu de monitor/gateway optie. Kan ook via de commandline. Zie de OTGW site o.a voor instructie.
Maar wat is hiervan de initiële waarde?
Monitor of gateway ?
Ook hier zou ik een initiële waarde voor in willen kunnen stellen.

Ik kan drie oplossingen bedenken:
Zelf de initiële instellen (kan dit en zo ja hoe).
Een fail last zou ook een oplossing kunnen zijn (kan dit en zo ja hoe).
Of OTGW bij opstart eerst de ingestelde waarden laten inlezen (kan dit en zo ja hoe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Tweaksince,
1) ik snap je probleem met de 80C niet. Komt er vanuit de OTGW of je themostaat een CS van 80? Lijkt me onwaarschijnlijk dat de OTGW dat doet zonder enige aanpassing.

2) ik haal even wat quotes van de OTGW site:

Fail-safe design
Even though the gateway was designed in such a way that OpenTherm messages can be forwarded by the device using only hardware functions of the PIC after very minimal initialization, this is not the normal operating mode of the gateway. Simply passing on the OpenTherm messages unmodified would limit the possibilities of the device to monitoring only. However, the almost non-existing requirements for the code to be able to forward messages makes it ideal as a safety net for when things go completely awry. If the device ever resets as a result of a watchdog timeout, it falls back to this mode.

Serial Commands: GW=state
GateWay - The opentherm gateway starts up in back-to-back mode. While this is the most useful mode of operation, it also means that the firmware must be able to decode the requests received from the thermostat before it can send them on to the boiler. The same is true for responses from the boiler back to the thermostat. By changing this setting to "0" (monitor mode), the received signal level is passed through to the output driver without any processing. This can be a useful diagnostic tool when there are communication problems immediately after the gateway has been built. See the troubleshooting section for more information. This command can also be used to reset the gateway by specifying "R" as the state value.
Examples: GW=1, GW=R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Misscien eerst even een stapje terug zonder de OTGW:

De CF-MC mastercontroller van de vloerverwarming stuurt slechts een aan/uit signaal naar het aan /uit contact van de CV. De maximale temperatuur van de ketel staat ingesteld op 35 C.

Als ik enkel de OTGW aansluit op het aanwezige opentherm contact van de CV dan kan ik inderdaad de gegevens uitlezen van de CV.

Alleen... de CV lijkt nu nu niet meer aangestuurd te worden als er warmte vraag is.

Ter info:
De mastercontroller zit dan nog aangesloten op het aan/uit contact van de CV.
Die heb ik dus niet overgezet op de OTGW.

Maar als de OTGW alleen een lees functie heeft dan zou dat toch niet uit moeten maken..

Zojuist de draden van de mastercontroller van de cv nog eens overgezet op de OTGW.
Wat ik dan zie gebeuren is dat het Control setpoint van 10 naar 85 C gaat.

Terwijl de Max. central heating water setpoint op 35 C staat en stond.

Waarom gaat het CS van 10 naar 85 C.
En waarom wordt het Max. central heating water setpoint genegeerd ?

[ Voor 39% gewijzigd door Tweaksince op 30-11-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:35
etmmvdp schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:24:
Ik plaats dit in het OpenTherm draadje maar misschien is een eigen topic beter.

Mijn Cv systeem staat na opwarmen continue te pendelen.

Het systeem bestaat uit:
Itho Base Cube verwarming
iSense thermostaat
Opentherm Gateway ertussen
Een mix van radiatoren, convectorput, vloerverwarming as warmteafgevers
Thermostaatkranen behalve in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

De Base Cube schiet na verloop van tijd continue in anti-pendel modus.
Omdat ik zag dat de iSense tov een andere thermometer een hogere temperatuur meet heb ik de iSense ruimte sensor Kalibratie van -0.5C toegepast. Zie OTGW plaatje: [Afbeelding]

Dit leek even een verbetering te geven maar later ging er weer gependeld worden: [Afbeelding]

Na de -0.5C kalibratie gaat de iSense moduleren (zie bovenste zwarte lijn).
Dat duurt even. Tot die tijd staat het modulatie niveau op 0.
Nu lijkt het erop dat als er een soort evenwicht is ontstaan de anti-pendel modus eerder optreedt dan de iSense gaat moduleren. Is dit op een of andere manier te beinvloeden?

En hoe kan het pendelen voorkomen?
Net na de kalibratie vond dit niet plaats, dus de radiatoren hebben genoeg capaciteit om de warmtetoevoer te absorberen. Waarom schiet die Base Cube later toch in anti-pendel mode?
Ik zag je bericht nu pas. Is het nog actueel? Ik heb helaas veel ervaring t.a.v. pendelen met exact de combinatie die jij beschrijft.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Laatst online: 09:57
@cville ik heb je een pb gestuurd. Het is idd nog actueel, mijn pendelende cv installatie.

[ Voor 43% gewijzigd door etmmvdp op 30-11-2019 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Tweaksince schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:27:
Misscien eerst even een stapje terug zonder de OTGW:

De CF-MC mastercontroller van de vloerverwarming stuurt slechts een aan/uit signaal naar het aan /uit contact van de CV. De maximale temperatuur van de ketel staat ingesteld op 35 C.

Als ik enkel de OTGW aansluit op het aanwezige opentherm contact van de CV dan kan ik inderdaad de gegevens uitlezen van de CV.

Alleen... de CV lijkt nu nu niet meer aangestuurd te worden als er warmte vraag is.

Ter info:
De mastercontroller zit dan nog aangesloten op het aan/uit contact van de CV.
Die heb ik dus niet overgezet op de OTGW.

Maar als de OTGW alleen een lees functie heeft dan zou dat toch niet uit moeten maken..

Zojuist de draden van de mastercontroller van de cv nog eens overgezet op de OTGW.
Wat ik dan zie gebeuren is dat het Control setpoint van 10 naar 85 C gaat.

Terwijl de Max. central heating water setpoint op 35 C staat en stond.

Waarom gaat het CS van 10 naar 85 C.
En waarom wordt het Max. central heating water setpoint genegeerd ?
Tweaksince schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:
Als ik de Opentherm module aansluit op de opentherm contacten van de CV wordt de maximaal ingestelde keteltemperatuur op de ketel zelf genegeerd (verder lijken alle meetgegevens binnen te komen op Domicz).
...
Vloerverwarming wordt aangestuurd met Danfoss CF-master controllers.
Deze zitten aangesloten op de Aan/Uit thermostaat van de CV (contactpunten 3-4).
De boilersensor op de contactpunten 9-10.
Volgens mij heb je e.e.a. niet goed aangesloten. Ik begrijp uit je berichten dat je op je ketel zowel de aan/uit-contacten gebruikt als de OpenTherm-contacten. Dit is m.i. bij geen enkele ketel toegestaan. Het is of aan/uit, of OT.
De OTGW moet TUSSEN je ketel en de thermostaat in.
Beschrijf eens hoe je installatie er uit ziet en hoe de OTGW daarin is ingepast?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Pagina: 1 ... 18 ... 37 Laatste