[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 19 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
etmmvdp schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:24:
Ik plaats dit in het OpenTherm draadje maar misschien is een eigen topic beter.

Mijn Cv systeem staat na opwarmen continue te pendelen.

Het systeem bestaat uit:
Itho Base Cube verwarming
iSense thermostaat
Opentherm Gateway ertussen
Een mix van radiatoren, convectorput, vloerverwarming as warmteafgevers
Thermostaatkranen behalve in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

De Base Cube schiet na verloop van tijd continue in anti-pendel modus.
Omdat ik zag dat de iSense tov een andere thermometer een hogere temperatuur meet heb ik de iSense ruimte sensor Kalibratie van -0.5C toegepast. Zie OTGW plaatje: [Afbeelding]

Dit leek even een verbetering te geven maar later ging er weer gependeld worden: [Afbeelding]

Na de -0.5C kalibratie gaat de iSense moduleren (zie bovenste zwarte lijn).
Dat duurt even. Tot die tijd staat het modulatie niveau op 0.
Nu lijkt het erop dat als er een soort evenwicht is ontstaan de anti-pendel modus eerder optreedt dan de iSense gaat moduleren. Is dit op een of andere manier te beinvloeden?

En hoe kan het pendelen voorkomen?
Net na de kalibratie vond dit niet plaats, dus de radiatoren hebben genoeg capaciteit om de warmtetoevoer te absorberen. Waarom schiet die Base Cube later toch in anti-pendel mode?
Zoals ik je in een pb liet weten zal ik hier wat ervaringen delen t.a.v. het onderdrukken of voorkomen van pendelgedrag bij de BaseCube. Eerst het uitgangspunt/ Ik heb de volgende installatie: BaseCube Duo met OTGW en iSense. Logging m.b.v. laden van OpenTherm berichten in InfluxDB met weergave via Grafana.

Een van de problemen die ik in het verleden had (maar nog niet helemaal weg) is excessief pendelen, soms tot 96 keer per dag. De belangrijkste verbetering was het vervangen van de thermostaat voor een iSense. Dit gaf een verbetering van 79% maar dan wordt er naar mijn zin nog teveel gependeld. Om het systeem aan te sturen, maak ik gebruik van de mogelijkheid om de iSense via OpenTherm aan te sturen en wel specifiek:
- thermostaat programma via eigen Python software en niet via de iSense
- d.m.v. een setpoint override zoals ondersteund door de OTGW (via MQTT)

Dit geeft weer een forse verbetering maar voorkomt nog niet alle pendelen. Eerst moet ik uitleggen dat de regelunit van de BaseCube overdreven gevoelig is :( Wat bedoel ik hiermee: de brander moet uitgaan als de watertemperatuur hoger is dan het control setpoint. In werkelijkheid zit daar een (te) kleine marge in en bij een relatief laag control setpoint (b.v. 35 graden) gaat de ketel in de anti-pendelstand bij een overschrijding van ongeveer 1.5 graden.

Ik ben er achter gekomen dat de toegestane overschrijding in de opwarm fase groter is dan in de afkoel fase. De eerste situatie heb je 's morgens als de ketel voor het eerst aan gaat en de tweede heb je als in de loop van de dag het setpoint bereikt is en de ketel uitgaat via de anti-pendel stand. De BaseCube heeft geen low-load modus.

Bij het aanwarmen is de toegestane overschrijding minimaal 2.5 graden, bij het afkoelen is de toegestane overschrijding maximaal 1.5 graden/

Bij het opwarmen en afkoelen kijkt mijn programma naar het verschil tussen de water temperatuur en het control setpoint en zet de ketel uit - d.m.v. het verlagen van het setpoint - als het verschil te groot wordt. De ketel gaat dan 20min uit en dat is meestal voldoende om hem niet te laten pendelen.

Het verschil tussen de opwarm fase en de afkoel fase heb ik pas vandaag ontdekt en ik moet mijn software hier dus nog op aanpassen.

Bij dit alles geldt dat het systeem waterzijdig is ingeregeld en gemakkelijk zijn warmte kwijt kan. Het pendelen wordt veroorzaakt door een slecht ontworpen regel algoritme in de regelunit van de ketel. Het is niet mogelijk om hier volledig om heen te programmeren. Zo gaat het overriden van het setpoint op een merkwaardige manier. Als het setpoint b.v. van 21 naar 21.5 graden gaat zie je via de OTGW dat de thermostaat eerst naar 19 graden gaat (thermostaat instelling) en dan pas naar 21.5. De ketel denkt natuurlijk bij de eerste verlaging dat het setpoint bereikt is en zet de brander uit. Het is me nog niet gelukt om dit te voorkomen. Hieronder een stukje logfile met uitleg over dit probleem

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2019-12-01 15:49:28  MONITOR - SET setpoint to 21.0°C
2019-12-01 15:49:28  MONITOR - RECEIVED setpoint: 21.0°C
2019-12-01 15:49:28  MONITOR - room temperature: 20.60°C, ΔTrt-rs: -0.40°C
2019-12-01 15:49:28  MONITOR - heating is ON
2019-12-01 15:49:28  MONITOR - hot-water is OFF
2019-12-01 15:49:28  MONITOR - ΔTcs_bw:  2.0°C, Tcs: 45.0°C, MOD: 19%, P:  9.8kW
2019-12-01 15:49:32  MONITOR - ΔTcs_bw:  2.0°C, Tcs: 45.0°C, MOD: 18%, P:  9.6kW
2019-12-01 15:49:33  MONITOR - ΔTcs_bw:  1.5°C, Tcs: 45.0°C, MOD: 18%, P:  9.6kW
2019-12-01 15:49:38  MONITOR - RECEIVED setpoint: 19.5°C
2019-12-01 15:49:38  MONITOR - STABILIZING - control yielded to boiler until 15:51:38
2019-12-01 15:49:42  MONITOR - ΔTcs_bw: -37.5°C, Tcs: 6.0°C, MOD: 18%, P:  9.6kW
2019-12-01 15:49:43  MONITOR - ΔTcs_bw: -37.5°C, Tcs: 6.0°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:49:49  MONITOR - RECEIVED setpoint: 21.0°C
2019-12-01 15:49:52  MONITOR - heating is OFF
2019-12-01 15:51:38  MONITOR - CONTROL yielded back
2019-12-01 15:52:00  MONITOR - heating is ON
2019-12-01 15:52:04  MONITOR - ΔTcs_bw:  2.6°C, Tcs: 34.6°C, MOD: 61%, P: 17.1kW
2019-12-01 15:52:05  MONITOR - ΔTcs_bw:  2.1°C, Tcs: 34.6°C, MOD: 61%, P: 17.1kW
2019-12-01 15:52:10  MONITOR - STABILIZING - control yielded to boiler until 15:54:10
2019-12-01 15:52:11  MONITOR - ΔTcs_bw:  2.1°C, Tcs: 34.6°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:12  MONITOR - ΔTcs_bw: -0.4°C, Tcs: 34.6°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:19  MONITOR - ΔTcs_bw: -3.9°C, Tcs: 34.6°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:26  MONITOR - ΔTcs_bw: -5.9°C, Tcs: 34.6°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:40  MONITOR - ΔTcs_bw: -5.4°C, Tcs: 34.6°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:45  MONITOR - ΔTcs_bw: -5.3°C, Tcs: 34.7°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:47  MONITOR - ΔTcs_bw: -4.8°C, Tcs: 34.7°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:52:54  MONITOR - ΔTcs_bw: -4.3°C, Tcs: 34.7°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:53:01  MONITOR - ΔTcs_bw: -3.8°C, Tcs: 34.7°C, MOD:  0%, P:  6.5kW
2019-12-01 15:53:05  MONITOR - heating is OFF
2019-12-01 15:54:10  MONITOR - CONTROL yielded back

15:49:28 - programma zet setpoint op 21.0°C
15:49:38 - thermostaat (of OTGW; ik weet het niet) zet setpoint op 19.5°C
15:49:49 - ketel accepteert het nieuwe setpoint: 21.0°C
15:49:52 - maar te laat om te voorkomen dat de ketel reageert op het setpoint van 19.5°C

Hieronder ook nog eens grafisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aH941zdO8FgL2tqnSdHzeSYO/full.png

Het is even puzzelen maar je ziet precies wat er gebeurd.

Tot zover deze aflevering :) Hopelijk heb je er wat aan.

AANVULLING: een voorlopige conclusie: het pendelen van een BaseCube wordt m.i. veroorzaakt door het regelalgoritme en is niet te voorkomen d.m.v. instellingen. Er kan softwarematig voor een groot gedeelte omheen geprogrammeerd worden met als resultaat een sterk verminderd aantal branderstarts a.g.v. pendelen met daarbij een verhoogd comfort, minder gasverbruik en minder slijtage.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-10-2023
JanPedaal schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:46:

Volgens mij heb je e.e.a. niet goed aangesloten. Ik begrijp uit je berichten dat je op je ketel zowel de aan/uit-contacten gebruikt als de OpenTherm-contacten. Dit is m.i. bij geen enkele ketel toegestaan. Het is of aan/uit, of OT.
De OTGW moet TUSSEN je ketel en de thermostaat in.
Beschrijf eens hoe je installatie er uit ziet en hoe de OTGW daarin is ingepast?
Als ik de master controller op de OTGW aansluit en de OTGW op de opentherm contacten dan gaat het fout.
Dan wordt het Control setpoint bij het opstarten en/of een reboot naar 85C gestuurd.
Dus na een reboot moet ik het Control setpoint weer terugzetten op de door mij gewenste waarde van 35C.

Als de master controller (zoals deze opgeleverd is) op de aan/uit contacten zitten dan gebeurd dit niet.
Dan wordt de op de ketel ingestelde waarde niet overschreden.

Dit haal ik uit de beschrijving:

On/off thermostat
As indicated, the gateway by default will instruct the boiler not to do any heating when the thermostat terminals are left open. However, when the terminals are tied together, the gateway sends its internal maximum central heating setpoint value to the boiler and sets the CHenable bit in MsgID 0. This allows the use of a simple on/off thermostat in combination with the gateway and an opentherm boiler.
The internal maximum central heating setpoint value starts out at 90 degrees. If the boiler has specified different boundaries via MsgID 49, the provided upper boundary will be used. The MM serial command can be used to prevent the boiler from always burning at maximum capacity when the thermostat indicates a heat demand.

In mijn geval is dit dus geen 90 maar 85C.
Dus hoe voorkom ik dat bij een reboot deze waarde naar 85C gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Tweaksince op 02-12-2019 12:47 . Reden: Waarde moest 35C en geen 85C ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Tweaksince schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:46:
[...]

Als ik de master controller op de OTGW aansluit en de OTGW op de opentherm contacten dan gaat het fout.
Dan wordt het Control setpoint bij het opstarten en/of een reboot naar 85C gestuurd.
Dus na een reboot moet ik het Control setpoint weer terugzetten op de door mij gewenste waarde van 35C.

Als de master controller (zoals deze opgeleverd is) op de aan/uit contacten zitten dan gebeurd dit niet.
Dan wordt de op de ketel ingestelde waarde niet overschreden.

Dit haal ik uit de beschrijving:

On/off thermostat
As indicated, the gateway by default will instruct the boiler not to do any heating when the thermostat terminals are left open. However, when the terminals are tied together, the gateway sends its internal maximum central heating setpoint value to the boiler and sets the CHenable bit in MsgID 0. This allows the use of a simple on/off thermostat in combination with the gateway and an opentherm boiler.
The internal maximum central heating setpoint value starts out at 90 degrees. If the boiler has specified different boundaries via MsgID 49, the provided upper boundary will be used. The MM serial command can be used to prevent the boiler from always burning at maximum capacity when the thermostat indicates a heat demand.

In mijn geval is dit dus geen 90 maar 85C.
Dus hoe voorkom ik dat bij een reboot deze waarde naar 85C gaat.
Wat je quote uit de beschrijving is (zoals ik het lees) een manier om een aan/uit thermostaat op een opentherm boiler te zetten.
Maar jouw ketel staat ingesteld als aan/uit.
Als die master controller ook OT ondersteunt kan je beter je ketel naar OT omzetten en dan de gateway tussen de controller en de ketel, lijkt me. En dan dus de OT contacten gebruiken op je ketel. Bij mijn Vaillant ketel moest ik dan een brug maken tussen 2 andere contacten.
Maar ik ben niet bekend met je ketel en die controller. Heb alleen het idee dat je het niet hebt aangesloten op een manier zoals het bedoeld is. Zoek dus vooral in de installatiehandleiding van je ketel en/of op Google hoe je je ketel naar OT kan zetten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
JanPedaal schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:56:
[...]

Wat je quote uit de beschrijving is (zoals ik het lees) een manier om een aan/uit thermostaat op een opentherm boiler te zetten.
De beschrijving komt uit de OTGW Stand-alone operation, en is niet afkomstig van de ketel.
Maar jouw ketel staat ingesteld als aan/uit.
Nee dit kan je niet op de ketel instellen .
Dit is afhankelijk van hoe de ketel is aangesloten (dus op welke contacten) .
De ketel heeft een apparte aansluit mogelijkheid voor een aan/uit thermostaat.
En de ketel heeft aparte aansluiting voor een opentherm thermostaat.

In de OTGW beschrijving staat echter dat het ook mogelijk is om een aan/uit regeling op de OTGW aan te sluiten. Zie OTGW Stand-alone operation.
De OTGW zit in die situatie uiteraard aangesloten op de opentherm aansluiting van de ketel.
Als die master controller ook OT ondersteunt kan je beter je ketel naar OT omzetten en dan de gateway tussen de controller en de ketel, lijkt me.
De master controller is slechts een aan/uit regeling.
En zit daarom normaal gesproken aangesloten op de aan/uit contacten van de ketel.
Maar kan ook volgens de OTGW beschrijving ook op de OTGW worden aangesloten.
Zie stand-alone operation.
Bij mijn Vaillant ketel moest ik dan een brug maken tussen 2 andere contacten.
Maar ik ben niet bekend met je ketel en die controller.
Heb alleen het idee dat je het niet hebt aangesloten op een manier zoals het bedoeld is.
Zoek dus vooral in de installatiehandleiding van je ketel en/of op Google hoe je je ketel naar OT kan zetten.
Dat hoef ik niet op te zoeken dat is zoals hierboven aangegeven hoop ik wel duidelijk.

Dit brengt mij terug bij de vraag:
Hoe ik kan voorkomen dat na een reboot (na bijv een update / opstart ) de temperatuur weer op 85C komt te staan. Na een reboot moet ik "CS=35" geven.
Is deze initiële waarde ergens aan te passen?

Iemand een idee :?

Zie afbeelding 1
Zie afbeelding 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tweaksince Alhoewel je OTGW wellicht 85 vraagt, wat geeft de ketel qua watertemperatuur? Al zou de OTGW firmware een probleem hebben verwacht ik dat de ketel toch wel iets robuuster is qua veiligheid en zich netjes aan de lokaal ingestelde limieten houdt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:49:
@Tweaksince Alhoewel je OTGW wellicht 85 vraagt, wat geeft de ketel qua watertemperatuur? Al zou de OTGW firmware een probleem hebben verwacht ik dat de ketel toch wel iets robuuster is qua veiligheid en zich netjes aan de lokaal ingestelde limieten houdt.
Hallo Rimco,

Nee helaas, de temperatuur is echt en loopt werkelijk ook op.
Ps, Ik ben het met je eens dat de op de ketel ingestelde waarden eigenlijk nooit overuled mogen worden.
Maar helaas is dit dus niet zo (meerdere malen getest).

[ Voor 15% gewijzigd door Tweaksince op 02-12-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tweaksince Dat is dan ook geen fijne implementatie aan de kant van de ketel. Wat je zou kunnen doen is de firmware bouwen met aangepaste constantes toegespitst op jouw situatie:

code:
1
2
3
4
5
;Some default values to use if the boiler hasn't specified its actual limits.
        constant MIN_DHWSETPOINT=20
        constant MAX_DHWSETPOINT=80
        constant MIN_CHSETPOINT=10
        constant MAX_CHSETPOINT=90

Moet te doen zijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:04:
@Tweaksince Dat is dan ook geen fijne implementatie aan de kant van de ketel. Wat je zou kunnen doen is de firmware bouwen met aangepaste constantes toegespitst op jouw situatie:

code:
1
2
3
4
5

Moet te doen zijn.
Kijk, naar zoiets was ik opzoek!
Ik moet we er wel in verdiepen hoe ik dit moet doen.
Maar voor nu; naar bed, morgen weer vroeg op.
Dankjewel voor het meedenken en de tip.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:53
Ik heb een intergas ketel en die geeft altijd 85 graden aan in een max setpoint message richting thermostaat, ongeacht waar de ketel op ingesteld staat in zijn instellingen. Kan dus goed zijn dat die 85 graden van je ketel komt. Overrulen in je gateway firmware is dan een optie, maar ff goed opletten want die waarden worden volgens mij alleen gebruikt als de ketel niets roept...

[ Voor 25% gewijzigd door __fred__ op 02-12-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@__fred__ Ik heb ook zo'n vermoeden, maar dit is de makkelijkste optie. Stel dat die 85 onze aanpassing gaat overschrijven moeten we even kijken hoe we dat kunnen voorkomen, maar dat is meer uitzoekwerk dan deze constantes even aanpassen ;) De firmware moeten we toch flashen in beide gevallen, dus dat kunnen we met deze aanpassing ook meteen even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Tweaksince schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:28:
[...]

De beschrijving komt uit de OTGW Stand-alone operation, en is niet afkomstig van de ketel.
Zo had ik dit ook geïnterpreteerd.
Nee dit kan je niet op de ketel instellen .
Dit is afhankelijk van hoe de ketel is aangesloten (dus op welke contacten) .
De ketel heeft een apparte aansluit mogelijkheid voor een aan/uit thermostaat.
En de ketel heeft aparte aansluiting voor een opentherm thermostaat.
Dat is bij mijn ketel ook zo, maar je mag ze niet tegelijk aangesloten hebben en in de ketel moet je instellen of hij op aan/uitmodus of OT modus draait. Maar goed, dat kan bij jouw ketel anders zijn.
In de OTGW beschrijving staat echter dat het ook mogelijk is om een aan/uit regeling op de OTGW aan te sluiten. Zie OTGW Stand-alone operation.
De OTGW zit in die situatie uiteraard aangesloten op de opentherm aansluiting van de ketel.
[...]
De master controller is slechts een aan/uit regeling.
En zit daarom normaal gesproken aangesloten op de aan/uit contacten van de ketel.
Maar kan ook volgens de OTGW beschrijving ook op de OTGW worden aangesloten.
Zie stand-alone operation.
Ah okee, dus de controller zit wel op de OTGW en die zit dus tussen de controller en de ketel. Ik had de indruk dat je de controller nog op de aan/uit contacten van de ketel had zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door JanPedaal op 03-12-2019 09:29 ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:20:
@__fred__ Ik heb ook zo'n vermoeden, maar dit is de makkelijkste optie. Stel dat die 85 onze aanpassing gaat overschrijven moeten we even kijken hoe we dat kunnen voorkomen, maar dat is meer uitzoekwerk dan deze constantes even aanpassen ;) De firmware moeten we toch flashen in beide gevallen, dus dat kunnen we met deze aanpassing ook meteen even proberen :)
Sorry mensen, was laat thuis vandaag.
Voordat ik over flashen wil gaan nadenken (ook omdat ik nog niet weet hoe dit moet) zou ik eerst willen weten waar nu de 85C vandaan komt...
Hoe kom ik daar achter ?

Zou het een optie zijn om alles nog eens aan te sluiten en in te stellen en dan:
Eerst alleen de ketel een keer uit en aan te zetten en kijken of de waarde op 35 C blijft staan.
En zo ja, dan de OTGW uit en aan te zetten (wat vrijwel zeker zorgt dat de waarde terug op 85C komt te staan).

Als die 85C van de OTGW komt; dan moet die waarde toch ergens terug te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Die 85 staat nergens in OTGW als constante. Ik zie 2 opties:
  1. OTGW stuurt gewoon een (standaard) vraag van 90 graden naar de ketel, maar die limiteert op 85 om een of andere reden.
  2. OTGW krijgt van de ketel door dat het maximum 85 is (wat niet echt klopt) en gebruikt dat in de volgende requests.
Het eerste zou je dus kunnen ondervangen door die 90 te vervangen door een andere constante. Als dat niet werkt moeten we even verder in de code gaan duiken waar die 85 wordt ontvangen en opgeslagen, want ik heb het zo snel niet kunnen vinden in de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Weet iemand hier zo snel hoeveel mA die 24V voeding voor de OpenTherm Gateway zou moeten zijn?
(Ik kom het in de docu en de officiële pagina niet tegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Wikipedia over OpenTherm:
Voeding voor de regelaar komt uit de slave. Het minimaal beschikbare vermogen is 40mW (low power).
Gegeven de HW lijkt me 100mA al gauw genoeg. Als je er een ESP mee wilt voeden moet je dat er wel bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:54:
Die 85 staat nergens in OTGW als constante. Ik zie 2 opties:
  1. OTGW stuurt gewoon een (standaard) vraag van 90 graden naar de ketel, maar die limiteert op 85 om een of andere reden.
  2. OTGW krijgt van de ketel door dat het maximum 85 is (wat niet echt klopt) en gebruikt dat in de volgende requests.
Het eerste zou je dus kunnen ondervangen door die 90 te vervangen door een andere constante. Als dat niet werkt moeten we even verder in de code gaan duiken waar die 85 wordt ontvangen en opgeslagen, want ik heb het zo snel niet kunnen vinden in de code.
Ik heb de volgende vraag uitgezet bij ATAG one site.
Benieuwd naar hun reactie.
Regelt de ATAG one de maximale temperatuur of blijft de op de ketel ingestelde temperatuur bepalend.
De ketel heeft fabrieks af een ingestelde stooklijn van max 85C (zie handleiding).
Maar die was al lager ingesteld op een stooklijn van ca. 40C.

Ketel is overigens een ATAG E320S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tweaksince Nu vraag ik mij dus af of jij de stooklijn hebt aangepast of daadwerkelijk de maximale CV watertemperatuur (zoals op pagina 8, sectie 4.3 van die handleiding). Een stooklijn zou best alleen van toepassing kunnen zijn in combinatie met hun eigen thermostaat en/of WAR.

Ik kon trouwens geen 85 noch stooklijn vinden in de handleiding die jij linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rimco schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:48:
Wikipedia over OpenTherm:

[...]

Gegeven de HW lijkt me 100mA al gauw genoeg. Als je er een ESP mee wilt voeden moet je dat er wel bij optellen.
Dank. Inmiddels een volledig setje besteld, inclusief (behoorlijk zware) voeding. Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen als er iets niet goed is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:46:
@Tweaksince Nu vraag ik mij dus af of jij de stooklijn hebt aangepast of daadwerkelijk de maximale CV watertemperatuur (zoals op pagina 8, sectie 4.3 van die handleiding). Een stooklijn zou best alleen van toepassing kunnen zijn in combinatie met hun eigen thermostaat en/of WAR.

Ik kon trouwens geen 85 noch stooklijn vinden in de handleiding die jij linkte.
Zie de installatie handleiding (dus niet de gebruikershandleiding)
Beide instellingen zijn aangepast:

Hoofdstuk 9.1 Bediening en verklaring van de functies:
Centrale verwarming: Deze staat op 35C ingesteld.

Voor de ingestelde stooklijn:
Zie pagina 32 parameters: 515 / 532 / 652
Deze staat via de snelkeuze ingesteld op stooklijn 4.

ATAG one helpdesk gaf aan dat de op de ketel ingestelde waarden gerespecteerd blijven.
Dus niet overuled worden daar de ATAG one thermostaat (zoals het ook hoort vindt ik).
Door een aan/uit thermostaat aan te sluiten op de OTGW gebeurd er kennelijk iets anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaksince op 06-12-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tweaksince Bij parameter 652 kwam ik tegen:
Deze parameter kopieert de gekozen waarde over CV Tmax., P518 en P532.Het is een snelselectie, waarbij de waarden afzonderlijk instelbaar blijven. Na verstelling zal deze parameter altijd 0 weergeven.
Met snelkeuze 4 zou CV Tmax dus worden overschreven met 50 graden, de stooklijn 11 actief zijn en parameter 515 (gradient) op 3 staan. Heb je naderhand die 50 graden weer veranderd in 35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:00:

[...]

Met snelkeuze 4 zou CV Tmax dus worden overschreven met 50 graden, de stooklijn 11 actief zijn en parameter 515 (gradient) op 3 staan. Heb je naderhand die 50 graden weer veranderd in 35?
Ik heb zojuist nog even parameter 532 gecontroleerd en die staat op 4.
Dus ergens tussen de 30 en 40C zou ik zo denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:00:

[...]

Anderzijds: Heeft het wel zin om deze waarde in te stellen zonder buiten temperatuur voeler en parameter 555 - b2 op off staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tweaksince Ik heb echt geen idee waar de stooklijn voor bedoeld is als je geen WAR gebruikt. Ik zou vooral nogmaals de CV Tmax checken om te kijken of die door de snelselectie is aangepast. Als die goed staat zit ik even zonder verdere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:17:
@Tweaksince Ik heb echt geen idee waar de stooklijn voor bedoeld is als je geen WAR gebruikt. Ik zou vooral nogmaals de CV Tmax checken om te kijken of die door de snelselectie is aangepast. Als die goed staat zit ik even zonder verdere ideeën.
Ik zoek de oorzaak voor dit moment in dit stukje:

On/off thermostat

Mogelijk dat die 90C niet wordt geaccepteerd maar wel de door de ketel gelimiteerde temp van maximaal 85C.

Dus die waarde van 90C zou ik dan moeten/willen veranderen.
Maar daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Maar tot zover heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:04:

code:
1
2
3
4
5

Moet te doen zijn.
Waar ga ik dit vinden hoe ik dit kan uitvoeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tweaksince Download http://otgw.tclcode.com/download/otgw-4.2.5.zip en probeer de build.cmd aan de praat te krijgen. Je zult waarschijnlijk wel microchip PIC compilers moeten downloaden, die zorgen dat je mpasmwin en mplink krijgt.

Dit zou moeten zorgen dat je een hex file krijgt. Het beste kan je die even vergelijken met het origineel (http://otgw.tclcode.com/download/gateway.hex) om te controleren of alles goed is gegaan. Daarna kan je de http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#upgrade procedure gebruiken om de firmware er op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksince
Rimco schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:36:
@Tweaksince Download http://otgw.tclcode.com/download/otgw-4.2.5.zip en probeer de build.cmd aan de praat te krijgen. Je zult waarschijnlijk wel microchip PIC compilers moeten downloaden, die zorgen dat je mpasmwin en mplink krijgt.

Dit zou moeten zorgen dat je een hex file krijgt. Het beste kan je die even vergelijken met het origineel (http://otgw.tclcode.com/download/gateway.hex) om te controleren of alles goed is gegaan. Daarna kan je de http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#upgrade procedure gebruiken om de firmware er op te zetten.
Ik ga me de komende periode eens in verdiepen; dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:40
cville schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:36:
[...]

...

AANVULLING: een voorlopige conclusie: het pendelen van een BaseCube wordt m.i. veroorzaakt door het regelalgoritme en is niet te voorkomen d.m.v. instellingen. Er kan softwarematig voor een groot gedeelte omheen geprogrammeerd worden met als resultaat een sterk verminderd aantal branderstarts a.g.v. pendelen met daarbij een verhoogd comfort, minder gasverbruik en minder slijtage.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord cville!

Ik ben erg benieuwd naar je software oplossing. Ik denk dat ik die kan gebruiken en toepassen. Ik heb behoorlijk veel ervaring met linux en programmeren. Misschien kan je me in pb een kopie of link geven, ook al is je software niet productieklaar?

Heb je misschien ervaring met de Smart Virtual Thermostat SVT plugin van domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
etmmvdp schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:08:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord cville!

Ik ben erg benieuwd naar je software oplossing. Ik denk dat ik die kan gebruiken en toepassen. Ik heb behoorlijk veel ervaring met linux en programmeren. Misschien kan je me in pb een kopie of link geven, ook al is je software niet productieklaar?

Heb je misschien ervaring met de Smart Virtual Thermostat SVT plugin van domoticz?
Ik heb je een PM gestuurd. Ik gebruik geen Domoticz en ken de Smart Virtual Thermostat SVT plugin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een tussentijdse update: afgelopen dagen flink aan het knoeien geweest om de zaak aan de gang te krijgen.
Wat blijkt: de NodeMCU reboot elke paar seconden wat voor het vreemde gedrag zorgt.
Na meervoudig nalopen van de config samen met Nodo is vandaag besloten om een nieuwe nodeMCU naar me op te sturen.

Nu ik toch moet wachten: welke firmware gebruiken de nodeMCU gebruikers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb er de door NodoShop aanbevolen versie van ESPeasy opgezet. Ik was net nieuw met deze materie en omdat ie stabiel draait zie ik nu geen reden voor een andere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag nieuwe NodeMCU ontvangen, inderdaad gewoon weer ESP easy 147 er op gezet en alles werkt nu wel.
Was dus toch een defecte NodeMCU.
Perfect opgelost door Nodo dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Iemand nog een linkje naar het Grafana dashboard dat @Anoniem: 477788 had gedeeld?
Zijn mooie blog is helaas verwijderd: Nicky's TweakBlog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:44
CyBeRSPiN schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:38:
Iemand nog een linkje naar het Grafana dashboard dat @Anoniem: 477788 had gedeeld?
Zijn mooie blog is helaas verwijderd: Nicky's TweakBlog
Ik had het bestand nog in mijn downloads staan: http://ge.tt/6Q5n7H03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een beetje off-topic, maar omdat hier de meeste OTGW fans zitten toch maar proberen:
Alles werkt, ik gebruik de OTGW via de standaard integratie in Home Assistant.
Probleem is alleen: alles werkt maar een paar uur. Reset ik HA dan werkt het weer een paar uur.
De NodeMCU blijft netjes draaien.

Poging tot resetten van de service geeft:
Failed to call service opentherm_gw/reset_gateway. expected dict for dictionary value @ data['service_data']

Iemand hier een idee?

Edit: aha, ik moet meegeven:
gateway_id: 0
Service herstarten is dus opgelost. Kijken of dit een workaround is.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 22-12-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:42
Anoniem: 120539 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:28:
...maar omdat hier de meeste OTGW fans zitten toch maar proberen:....
FYI: kijk ook eens hier: Domoticaforum Europe: Opentherm Gateway Forum. Degene die de OTGW heeft ontworpen, is moderator in dat forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35
Anoniem: 120539 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:28:
Een beetje off-topic, maar omdat hier de meeste OTGW fans zitten toch maar proberen:
Alles werkt, ik gebruik de OTGW via de standaard integratie in Home Assistant.
Probleem is alleen: alles werkt maar een paar uur. Reset ik HA dan werkt het weer een paar uur.
De NodeMCU blijft netjes draaien.

Poging tot resetten van de service geeft:
Failed to call service opentherm_gw/reset_gateway. expected dict for dictionary value @ data['service_data']

Iemand hier een idee?

Edit: aha, ik moet meegeven:
gateway_id: 0
Service herstarten is dus opgelost. Kijken of dit een workaround is.
Ik ben gestopt met de nodemcu en heb de OTGW via serieel naar USB aangesloten op een rpi. Hierop draait de OTGW software. Ik kan via het ip adres van de rpi met juiste port nummer de OTGW benaderen en zo nodig instellen. De OTGW software op de rpi stuurt alle berichten door via MQTT. Hierdoor heb ik nooit problemen met verbroken verbindingen. En het voordeel is dat ik ook mijn berichten in NodeRed kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat bedoel je met 'Hierop draait de OTGW software'?
Ik heb alleen de Opentherm integration, maar verder geen extra software draaien.

Of gebruik jij otmonitor om de data primair uit te lezen en connect je daar dan weer naar toe vanuit HA?

Inmiddels heb ik e.e.a. werkend onder Home Assistant.
De configuratie is nu OTGW -> OTMonitor -> OTMonitor MQTT -> MQTT Broker -> HA.

So far, so good.
Wat ik mis, maar wel heel interessant vind (omdat ik al eens een lek heb gehad) is de waterdruk, "CH water pressure". Het lijkt er op dat deze niet met de MQTT info mee komt. (Terwijl deze info wel in de logs en de interface staat en succesvol wordt gemeten.)
Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 27-12-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Anoniem: 120539 schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:56:
Wat bedoel je met 'Hierop draait de OTGW software'?
Ik heb alleen de Opentherm integration, maar verder geen extra software draaien.

Of gebruik jij otmonitor om de data primair uit te lezen en connect je daar dan weer naar toe vanuit HA?

Inmiddels heb ik e.e.a. werkend onder Home Assistant.
De configuratie is nu OTGW -> OTMonitor -> OTMonitor MQTT -> MQTT Broker -> HA.

So far, so good.
Wat ik mis, maar wel heel interessant vind (omdat ik al eens een lek heb gehad) is de waterdruk, "CH water pressure". Het lijkt er op dat deze niet met de MQTT info mee komt. (Terwijl deze info wel in de logs en de interface staat en succesvol wordt gemeten.)
Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Zou wel moeten, althans in de laatste versie wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik heb inmiddels de OTGW een jaartje naar alle tevredenheid draaien icm Domoticz. Destijds wel gekeken naar ' bijmij' om de gegevens naar Grafana te krijgen, maar het even op de lange baan geschoven. Nu dacht ik er tijd voor te hebben, maar het blog is verdwenen. Heeft er iemand toevallig een kopie van de pagina, script en Grafana-dashboard? De inhoud van de pagina heb ik wel terug kunnen halen via https://web.archive.org/ , maar de bestanden helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:17
reclamedoos schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:46:
Ik heb inmiddels de OTGW een jaartje naar alle tevredenheid draaien icm Domoticz. Destijds wel gekeken naar ' bijmij' om de gegevens naar Grafana te krijgen, maar het even op de lange baan geschoven. Nu dacht ik er tijd voor te hebben, maar het blog is verdwenen. Heeft er iemand toevallig een kopie van de pagina, script en Grafana-dashboard? De inhoud van de pagina heb ik wel terug kunnen halen via https://web.archive.org/ , maar de bestanden helaas niet.
Als je otgw in domoticz heb staan, kun je ze toch gewoon pushen naar influxDB -> grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
Rgerr schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:49:
Als je otgw in domoticz heb staan, kun je ze toch gewoon pushen naar influxDB -> grafana?
Klopt, alleen het volgende project is om van Domoticz over te gaan schakelen naar HA. En daarbij zie/zag ik 'bijmij' als een mooie manier om te leren hoe ik met Python zelf dingen naar InfluxDB->Grafana kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:17
reclamedoos schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Klopt, alleen het volgende project is om van Domoticz over te gaan schakelen naar HA. En daarbij zie/zag ik 'bijmij' als een mooie manier om te leren hoe ik met Python zelf dingen naar InfluxDB->Grafana kan krijgen.
Helder, maar ik kan je er helaas niet bij helpen. :+ Hopelijk weet iemand anders die tut nog te vinden voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
reclamedoos schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Hoewel ik zelf veel Python gebruik, heb je dat voor OTGW in principe niet nodig. OTGW --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana kan volgens mij helemaal zonder Python. Je moet natuurlijk wel de diverse componenten configureren via configuratie files en een of meerdere Grafana dashboards aanmaken. Hieronder een gedeelte van mijn verwarmings dashboard; voor zover als ik me kan herinneren, zonder Python.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X6GiUcxK0SCCbPD0lbvTw6eW/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
cville schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Hoewel ik zelf veel Python gebruik, heb je dat voor OTGW in principe niet nodig. OTGW --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana kan volgens mij helemaal zonder Python. Je moet natuurlijk wel de diverse componenten configureren via configuratie files en een of meerdere Grafana dashboards aanmaken. Hieronder een gedeelte van mijn verwarmings dashboard; voor zover als ik me kan herinneren, zonder Python.
[Afbeelding]
Het stukje van InfluxDB naar Grafana daar kom ik wel uit (denk ik), maar hoe krijg je de gegevens uit de OTGW (ik heb er 1 met een LAN aansluiting) naar Telegraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
reclamedoos schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:56:
[...]

Het stukje van InfluxDB naar Grafana daar kom ik wel uit (denk ik), maar hoe krijg je de gegevens uit de OTGW (ik heb er 1 met een LAN aansluiting) naar Telegraf?
Dat is gelukkig niet zo moeilijk. Configureer de OTGW zodanig dat MQTT enabled wordt. Installeer de mosquitto MQTT broker op je server/RPI. Als je telegraf dan op de juiste manier configureert, zorgt telegraf er voor dat de MQTT messages netjes in InfluxDB terecht komen. Hierbij het relevante stukje van mijn telegraf config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
# Read metrics from MQTT topic(s)
[[inputs.mqtt_consumer]]
   servers = ["eon:1883"]
   qos = 2
   topics = [
     "events/BaseCube/OpenTherm/boilerwatertemperature",
     "events/BaseCube/OpenTherm/returnwatertemperature",
     "events/BaseCube/OpenTherm/controlsetpoint",
     "events/BaseCube/OpenTherm/roomtemperature",
     "events/BaseCube/OpenTherm/modulation",
     "events/BaseCube/OpenTherm/chsetpoint",
     "events/BaseCube/OpenTherm/setpoint",
   ]
name_override = "OTV"
data_format = "value"
data_type = "float"

[[inputs.mqtt_consumer]]
   qos = 2
   topics = [
     "events/BaseCube/OpenTherm/flame",
     "events/BaseCube/OpenTherm/hotwater",
     "events/BaseCube/OpenTherm/centralheating",
     "events/BaseCube/OpenTherm/thermostat",
     "events/BaseCube/OpenTherm/chenable",
     "events/BaseCube/OpenTherm/dhwenable",
     "events/BaseCube/OpenTherm/fault",
   ]
name_override = "OTB"
data_format = "value"
data_type = "boolean"

[[inputs.mqtt_consumer]]
   qos = 2
   topics = [
     "events/BaseCube/OpenTherm/flame",
     "events/BaseCube/OpenTherm/hotwater",
     "events/BaseCube/OpenTherm/centralheating",
     "events/BaseCube/OpenTherm/thermostat",
     "events/BaseCube/OpenTherm/chenable",
     "events/BaseCube/OpenTherm/dhwenable",
     "events/BaseCube/OpenTherm/fault",
   ]
name_override = "OTI"
data_format = "value"
data_type = "integer"

TOEVOEGING: ik heb sommige parameters als boolean (OTB) en als integer (OTI). Ik kon eerst geen keuze maken maar nu zou ik er een paar weglaten.

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 05-01-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
Copitano schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:39:
[...]

Nee, die staan bij mij gewoon op de standaard instellingen resp. 43,45,47. Geen idee of je daarmee een silentmode kunt simuleren. Silentmode is voor mij ook niet nodig. Bij mij is niets te horen van buitenunit of binnenunit. Zelfs niet als de unit vol vermogen draait. De instelling regelt volgens mij allen het uitschakelen van de ELGA zodra de Tr de ingestelde temperatuur bereikt bijvoorbeeld als de Cv-ketel is bijgeschakeld. Daarom heb ik mijn Cv-watertemperatuur teruggezet naar max. 50 graden. De Tr blijft daarmee altijd onder de 42 graden en de ELGA kan dan zoveel mogelijk het werk doen.
Hoi,

Weet je toevallig of je deze parameters wel kunt aanpassen <> manipuleren middels een OTGW?
Hiermee zou ik de ELGA wat kunnen temperen en zo langere runs kunnen stimuleren.

Alvast bedankt :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-05 23:31

Copitano

Hoorn NH

@Daannn1987 Geen idee. Nooit naar gekeken. OTGW zit er bij mij alleen tussen om data van de Elga en de CV naar Domoticz te krijgen. In Domoticz gebruik ik het alleen om het setpoint te wijzigen met TT=… Maar heb je hier al gekeken. Daar staan alle commando's die je kunt gebruiken.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 23:40
Vanmiddag kreeg ik mijn OTGW binnen (met wifi gatway) en heb deze aangesloten tussen mijn Remeha Calenta en Q Sense thermostaat. Ik kan alle data uitlezen via Domoticz.

Ik ben er inmiddels achter dat mijn QSense thermostaat geen Temp override ondersteund.
De Remeha Calenta ook niet(?).

Is het nu wel mogelijk om mijn thermostaat te vervangen voor bijvoorbeeld een Honeywell Round Modulation zodat Temp override wel word ondersteund?
Is het zo dat 1 van de 2 apparaten(Ketel/thermostaat) deze functie moet ondersteunen of moet de CV ketel dit ook ondersteunen?

Of zal ik een Toon kopen en hem rooten?

[ Voor 3% gewijzigd door Animal op 16-01-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:27

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb probleem met mijn OTGW van nodo-shop met een NodeMCU v3. Deze is ingesteld om MQTT berichten naar Mosquitto te versturen. Echter stopt het versturen van MQTT berichten binnen 1 of enkele dagen op random momenten. Als ik in de OT Monitor bij configure => connection klik op “connect” gaat hij weer verder. Ik kan geen errors vinden. Iemand een idee wat het kan zijn?

Wat ik al heb geprobeerd:
  • De OTGW op een andere plek gelegd met een beter wifi bereik. Volgens mijn telefoon is het wifisignaal daar prima maar de NodeMCU geeft een signaalsterkte van -64db aan;
  • Alles opnieuw ingesteld;
  • Andere NodeMCU v3 geprobeerd.
De NodeMCU draait ESP147 van letscontrolit.com conform de beschrijving van Nodo
OTGW draait in docker met onderstaande configuratie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
web {
  enable true
  port 8080
  nopass true
  sslport 0
  graphlegend false
  theme default
  sslprotocols tls1,tls1.1,tls1.2
  certonly false
}
connection {
  type tcp
  enable true
  port 6638
  host 192.168.1.237
  device {}
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
mqtt {
  enable true
  broker 192.168.1.234
  port 1883
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format simple
  retransmit 10
  qos 1
  keepalive 120
  messages false
  client dock
  username XXX
  password XXX
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb om te testen een access point dichtbij de OTGW geplaatst. Hierbij is het bereik verbeterd maar de connectieproblemen blijven. In de events van de Unifi blijft de nodemcu gewoon verbonden maar toch stop de mqtt stroom.

Iemand enig idee?

Anders wellicht monitoren of er mqtt berichten bij HASS binnen komen en als dat niet het geval is een connect commando versturen. Kijken of dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Check eens de laatste versie vanop Github. Er was een bug dat als een waarde niet verandert gedurende 2 uur, otmonitor ermee stopte, zie: https://github.com/hvxl/otmonitor/issues/6

Als je de master cloned en tclkit download via http://otgw.tclcode.com/otmonsrc.html
dan kan je otmonitor zo starten:
./tclkit otmonitor.vfs/main.tcl

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Top bedankt! Dat lijkt inderdaad wel hetzelfde probleem. Ik heb nu een nieuwe versie gecompileerd en vooralsnog werkt die prima. Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik die in docker krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:53
Hi! Ik ben aan het kijken naar een OTGW, volgens mij zijn zowel mijn CV ketel als de thermostaat geschikt. Dat is mooi! Ik wil de OTGW bestellen via Nodo-Shop. Omdat bij de CV ketel geen netwerkaansluitingen zijn wil ik hem aansluiten op het draadloos netwerk. Toevallig heb ik een tijdje terug twee ESP's (ESP32) besteld.

Ik ben echter nog niet thuis in deze wereld en vroeg me af of ik in plaats van de NodeMcu V2 ook de ESP32 kan aansluiten, of vereist dit een aantal aanpassingen? Ik heb al gezocht op OTGW in combinatie met een ESP32 maar daar krijg ik eigenlijk geen resultaten op. Een duwtje in de goede richting zou mooi zijn.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 64mike53
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 22:40
Ik gebruik al een aantal jaar nu de opentherm Gateway en het werkt erg prettig. Ik heb nu nog een simpele thermostaat in de woonkamer waar ik eventueel mijn thermostaat mee kan regelen. Nu wil ik de thermostaat eigenlijk weg halen en op deze plek een ipad ophangen om daar de temperatuur en lampen mee te regelen.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat mijn thermostaat de temperatuur in de woonkamer meet en deze daarom moet laten hangen. Is dit op te lossen door bijvoorbeeld met een losse temperatuur sensor de temp in de woonkamer te meten? Of zit ik altijd aan de thermostaat in de woonkamer vast?

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
64mike53 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:37:
Het probleem waar ik tegen aan loop is dat mijn thermostaat de temperatuur in de woonkamer meet en deze daarom moet laten hangen. Is dit op te lossen door bijvoorbeeld met een losse temperatuur sensor de temp in de woonkamer te meten? Of zit ik altijd aan de thermostaat in de woonkamer vast?
Je kunt een Xiaomi temperatuur/luchtvochtigheid sensor in je woonkamer hangen, deze koppelen aan een esp32. Deze kan dan temperatuur doorgeven aan HA. Mijn thermostaat handleiding legt uit hoe je dit doet. Volg dan alleen het eerste stuk met de ESP_beneden en esphome.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• 64mike53
PerlinNoise schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Je kunt een Xiaomi temperatuur/luchtvochtigheid sensor in je woonkamer hangen, deze koppelen aan een esp32. Deze kan dan temperatuur doorgeven aan HA. Mijn thermostaat handleiding legt uit hoe je dit doet. Volg dan alleen het eerste stuk met de ESP_beneden en esphome.
Ik heb op dit moment al temperatuur sensors in mijn woonkamer staan die de temperatuur doorgeven aan Domoticz. Het probleem is echter dat mijn thermostaat ook de temperatuur meet en dit doorgeeft aan de ketel en Domoticz. Als ik de thermostaat nu weg haal en deze gewoon bij de ketel plaats dan krijgt de thermostaat en ketel een verkeerde temperatuur door en blijft deze verwarmen.

Ik wil er dus eigenlijk voor zorgen dat als ik de thermostaat naast de ketel op zolder plaats ik de temperatuur van een sensor in Domiticz door kan geven aan de thermostaat, ketel of opentherm gateway.

• reclamedoos
64mike53 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:37:
Ik gebruik al een aantal jaar nu de opentherm Gateway en het werkt erg prettig. Ik heb nu nog een simpele thermostaat in de woonkamer waar ik eventueel mijn thermostaat mee kan regelen. Nu wil ik de thermostaat eigenlijk weg halen en op deze plek een ipad ophangen om daar de temperatuur en lampen mee te regelen.

Wellicht geeft dit je wat meer info? http://otgw.tclcode.com/standalone.html
Wat ik zo snel lees, is dat je zonder thermostaat kan, maar dat ze het afraden.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:10

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb dit draaien. Dus als je specifiek aangeeft wat je zoekt kan ik je er misschien aan helpen..

PVoutput

• 64mike53
reclamedoos schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:47:
[...]
Wellicht geeft dit je wat meer info? http://otgw.tclcode.com/standalone.html
Wat ik zo snel lees, is dat je zonder thermostaat kan, maar dat ze het afraden.
Dat heb ik ook gezien alleen ik wil dat liever niet. Zoals je ziet zijn er een aantal minpunten en wil daarom de thermostaat op een andere plek hangen alleen wil ik de temperatuur die de thermostaat meet manipuleren als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:10

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@64mike53 Dat gaat niet, de OTGW moet je zien als een soort 'man in the middle' tussen je thermostaat en je CV. wat je thermostaat registreert en vervolgens bedenkt om te gaan doen kun je dus niet veranderen.
Je kunt dus wel het setpoint aanpassen (omdat je thermostaat een 'remote override ondersteunt'), maar niet het regelgedrag van je thermostaat (bij deze temperatuur van het huis en deze afkoelsnelheid van het huis laat ik de CV ketel op zoveel procent branden)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw1light
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:49

tw1light

I'm alive

Ik gebruik sinds kort otmonitor op mijn raspberry pi als MQTT bron voor homeassistant. Dat werkt goed, maar na verloop van tijd houden de 'messages' op met binnenkomen in otmonitor. Zie hieronder voor een voorbeeld van de laatste messages. Ik krijg geen errors, de webinterface van otmonitor blijft goed bereikbaar. OTGW is middels wifi en nodeMCU aangesloten, ook de pagina van de nodeMCU blijft gewoon bereikbaar. Heb dus niet het idee dat het in de connectiviteit tussen beide ligt. Heb al geprobeerd de laatste versie van github te plukken qua github, ook daarmee blijft het probleem ontstaan.

Kan iemand me op weg helpen hoe dit probleem verder te debuggen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
20:45:36.098643  T80190000  Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
20:45:36.242918  B4019387A  Read-Ack    Boiler water temperature: 56.48
20:45:37.096125  T90013766  Write-Data  Control setpoint: 55.40
20:45:37.247608  B50013766  Write-Ack   Control setpoint: 55.40
20:45:38.083039  T00000300  Read-Data   Status: 00000011 00000000
                               - CH enable: enabled (1)
                               - DHW enable: enabled (1)
                               - Cooling enable: disabled (0)
                               - OTC active: not active (0)
                               - CH2 enable: disabled (0)
                               - Summer/winter mode: winter (0)
                               - DHW blocking: unblocked (0)
20:45:38.251772  BC000030A  Read-Ack    Status: 00000011 00001010
                               - Fault indication: no fault (0)
                               - CH mode: active (1)
                               - DHW mode: not active (0)
                               - Flame status: flame on (1)
                               - Cooling status: not active (0)
                               - CH2 mode: not active (0)
                               - Diagnostic indication: no diagnostics (0)
                               - Electricity production: not active (0)
20:45:39.075927  T00110000  Read-Data   Relative modulation level: 0.00
20:45:39.175063  BC0110000  Read-Ack    Relative modulation level: 0.00
20:45:40.091526  T00090000  Read-Data   Remote override room setpoint: 0.00
20:45:40.173961  BC0090000  Read-Ack    Remote override room setpoint: 0.00
20:45:40.207078  A40091500  Read-Ack    Remote override room setpoint: 21.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:43
Sinds een week heb ik de OTGW (van Nodo-shop) geconfigureerd voor Domoticz. De verbinding loopt via nodemcu draadloos naar een Raspberry pi4. De cv-ketel is een Remeha terra plus 28c (uit 2017 geloof ik) en thermostaat een Nest v3.

Graag zou ik alle beschikbare informatie uit mijn ketel halen en vervolgens selecteren wat wel en niet bruikbaar of nodig is. Bij wijze van test had ik eerst OTmonitor aangesloten via usb-serial kabel. Daaruit kwam informatie zoals draaiuren pomp, brander aantal uren aan (o.i.d.) en meer. Maar in Domoticz zie ik dit soort gegevens niet. Er zijn 25 devices toegevoegd op basis van de OTGW.

Hoe kan ik toch deze informatie zichtbaar maken? Is er ergens een lijst met de diverse messageID's en wat ze betekenen? In de lange lijst op: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids kan ik zien welke ID's mijn cv-ketel en thermostaat ondersteunen, maar niet wat elk ID betekent.

Als je zo een bericht naar de ketel stuurt (bijv. AA=28, maar was niet nodig in mijn geval) wordt er dan automatisch een nieuw device in Domoticz aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

ceelcoumans schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:11:
...
Hoe kan ik toch deze informatie zichtbaar maken? Is er ergens een lijst met de diverse messageID's en wat ze betekenen? In de lange lijst op: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids kan ik zien welke ID's mijn cv-ketel en thermostaat ondersteunen, maar niet wat elk ID betekent.
...
Op internet is ergens een PDF te vinden, genaamd "opentherm protocol v2-2". Daar heb ik ooit de volgende ID's uitgehaald die voor mijn Vaillant/Honeywell combinatie van toepassing zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
0: Read-  data status
1: write- data control setpoint
3: Write- Data Slave configuration
5: Read- highbyte: app spec. fault flags. lowbyte:OEM fault code
6: Read- HB: remote param. Transfer-enable, LB: remote param. R/W flags
14: Write- Data Maximum relative modulation level
17: Read-  Relative Modulation Level
18: Read- CH water pressure 
25: Read-  Boiler water temp.
26: Read-  Domestic Hot Water temperature
27: Read- Outside temperature 
28: Read-  Return water temperature
48: Read- HB: DHWsetp upp-bound, LB: DHWsetp low-bound
49: Read- HB: max CHsetp upp-bnd, LB: max CHsetp low-bnd 
56: R/W- DHW setpoint

Voor de overige ID's moet je even die PDF zoeken, daar staan ze allemaal in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
JanPedaal schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Op internet is ergens een PDF te vinden, genaamd "opentherm protocol v2-2". Daar heb ik ooit de volgende ID's uitgehaald die voor mijn Vaillant/Honeywell combinatie van toepassing zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
0: Read-  data status
1: write- data control setpoint
3: Write- Data Slave configuration
5: Read- highbyte: app spec. fault flags. lowbyte:OEM fault code
6: Read- HB: remote param. Transfer-enable, LB: remote param. R/W flags
14: Write- Data Maximum relative modulation level
17: Read-  Relative Modulation Level
18: Read- CH water pressure 
25: Read-  Boiler water temp.
26: Read-  Domestic Hot Water temperature
27: Read- Outside temperature 
28: Read-  Return water temperature
48: Read- HB: DHWsetp upp-bound, LB: DHWsetp low-bound
49: Read- HB: max CHsetp upp-bnd, LB: max CHsetp low-bnd 
56: R/W- DHW setpoint

Voor de overige ID's moet je even die PDF zoeken, daar staan ze allemaal in.
Top, dankjewel! Ga het pdf-bestand zoeken en zal hier ter referentie een (momenteel) werkende link delen.

Edit: zie dit document, pagina 32 en verder.

[ Voor 5% gewijzigd door marcelcee op 17-03-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ceelcoumans schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:11:
Sinds een week heb ik de OTGW (van Nodo-shop) geconfigureerd voor Domoticz. De verbinding loopt via nodemcu draadloos naar een Raspberry pi4. De cv-ketel is een Remeha terra plus 28c (uit 2017 geloof ik) en thermostaat een Nest v3.

Graag zou ik alle beschikbare informatie uit mijn ketel halen en vervolgens selecteren wat wel en niet bruikbaar of nodig is. Bij wijze van test had ik eerst OTmonitor aangesloten via usb-serial kabel. Daaruit kwam informatie zoals draaiuren pomp, brander aantal uren aan (o.i.d.) en meer. Maar in Domoticz zie ik dit soort gegevens niet. Er zijn 25 devices toegevoegd op basis van de OTGW.

Als je zo een bericht naar de ketel stuurt (bijv. AA=28, maar was niet nodig in mijn geval) wordt er dan automatisch een nieuw device in Domoticz aangemaakt?
Als je naar http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers gaat, en dan links met de muis over het ID nummer zweeft, zie je ook wat het betekend. :)

Als je op de horizontale balk eerst je ketel selecteert, wordt ie geel, dat zoekt ook wat makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door henkNL op 17-03-2020 12:57 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
henkNL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Als je naar http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers gaat, en dan links met de muis over het ID nummer zweeft, zie je ook wat het betekend. :)

Als je op de horizontale balk eerst je ketel selecteert, wordt ie geel, dat zoekt ook wat makkelijker.
Thanks! Dat werkt nog handiger inderdaad.
Kun je alle boiler messageID's uitvragen en in (virtuele) devices tonen in Domoticz? Of werken sommige ID's enkel in OTmonitor? Ben nog zoekende zoals je merkt dus alle hulp is welkom. Ook de uitvoering van scripts in een virtueel device werkt/ begrijp ik nog niet. Heb dit geprobeerd met het deltaT script uit dit topic, nog geen succes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07-2022
Beste allemaal,

Sinds kort een otgw in gebruik. Werkt vooralsnog prima. Op 1 ding na. Volgens de otgw heb ik een waterdruk van 25,5 bar. Ik weet zeker dat dit niet klopt. Maar waarom geeft hij deze waarde terug? Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
Domotix schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:23:
Beste allemaal,

Sinds kort een otgw in gebruik. Werkt vooralsnog prima. Op 1 ding na. Volgens de otgw heb ik een waterdruk van 25,5 bar. Ik weet zeker dat dit niet klopt. Maar waarom geeft hij deze waarde terug? Iemand ervaringen hiermee?
Waarschijnlijk geeft de OTGW prima terug wat hij doorkrijgt van de ketel. Kan je op de ketel zelf de waterdruk controleren? Of in je thermostaat (bij mij kan beide).
De waarde op de thermostaat zou hetzelfde moeten zijn als in de OTGW, die lezen namelijk hetzelfde bericht uit (en de waarde zou dus ook exact hetzelfde moeten zijn). Je ketel stuurt deze (verkeerde) waarde. Is het geen 2,55 (nog steeds hoog)?

[ Voor 3% gewijzigd door reclamedoos op 18-03-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Domotix schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:23:
Beste allemaal,

Wat voor ketel is het? Geeft hij de waarde niet in een andere eenheid, psi ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07-2022
De situatie is nefit hr 30 - > nefit easy -> nefit ems ot converter -> otgw ( ik ben nog zoekende naar thermostaat en overweeg een evohome)

Ik kan alles uitlezen van de ketel. Modulatieniveau, temperatuur aanvoer en retour etc. Maar krijg een continu waarde van 25,5 bar waterdruk. Ik krijg langzaam het vermoeden dat het een dummy waarde is omdat hij nooit veranderd terwijl dit normaal wel zo zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
ceelcoumans schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:26:
[...]

Thanks! Dat werkt nog handiger inderdaad.
Kun je alle boiler messageID's uitvragen en in (virtuele) devices tonen in Domoticz? Of werken sommige ID's enkel in OTmonitor? Ben nog zoekende zoals je merkt dus alle hulp is welkom. Ook de uitvoering van scripts in een virtueel device werkt/ begrijp ik nog niet. Heb dit geprobeerd met het deltaT script uit dit topic, nog geen succes helaas.
Goede vraag eigenlijk.

Mijn vorige ketel (Ferroli brandgevaarlijk model) gaf pas antwoord op ID28 (=retour temp) nadat ik deze handmatig had toegevoegd via AA=28, standaard werd dit dus niet afgevraagd, maar ik heb in Domoticz wel een device waar deze retourtemp in komt te staan.

Mijn huidige Intergas geeft dit helaas niet terug, en sinds de vervanging van de ketel is er geen retourtemp meer in de device te zien, de device is wel gewoon aanwezig.

Aangezien het al jaren draait, weet ik niet of dit er al sinds het toevoegen van de OTGW al in stond, of dat hij devices aanmaakt als deze ook daadwerkelijk worden doorgestuurd.

Alle info die wordt doorgegeven is in ieder geval zichtbaar in de regel die te zien is na het commando PS=1:

Voorbeeld:
code:
1
22:17:24.152271 00000000/00000000,6.00,00000001/00000001,100.00,0/0,16.00,0.00,1.73,19.99,43.08,35.30,0.00,0.00,65/40,0/0,56.00,0.00,4280,0,0,0,125,0,0,59

De opbouw hiervan zal vast ergens op de originele site van de OTGW te vinden zijn.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
henkNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:23:
[...]

(...)
Alle info die wordt doorgegeven is in ieder geval zichtbaar in de regel die te zien is na het commando PS=1:

Voorbeeld:
code:
1
22:17:24.152271 00000000/00000000,6.00,00000001/00000001,100.00,0/0,16.00,0.00,1.73,19.99,43.08,35.30,0.00,0.00,65/40,0/0,56.00,0.00,4280,0,0,0,125,0,0,59

De opbouw hiervan zal vast ergens op de originele site van de OTGW te vinden zijn.
Bedankt, dan duik ik nog eens in het log-bestand om te bekijken hoe dit er bij mij uitziet.

Overigens is het inmiddels gelukt met het script voor deltaT. Blijkt dat er gewoon een voorbeeldscript voor stond in de scripts-folder van domoticz. Even commenttekens verwijderen en juiste device-naam/idx invullen was alles wat nodig was. Krijg de deltaT wel terug met een stuk of 12 14 decimalen achter de komma :? Als ik een manier vind om dat af te kappen op 1 decimaal dan ziet het er toch netter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

ceelcoumans schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:16:
[...]

Bedankt, dan duik ik nog eens in het log-bestand om te bekijken hoe dit er bij mij uitziet.

Overigens is het inmiddels gelukt met het script voor deltaT. Blijkt dat er gewoon een voorbeeldscript voor stond in de scripts-folder van domoticz. Even commenttekens verwijderen en juiste device-naam/idx invullen was alles wat nodig was. Krijg de deltaT wel terug met een stuk of 12 14 decimalen achter de komma :? Als ik een manier vind om dat af te kappen op 1 decimaal dan ziet het er toch netter uit.
Kan je geen round functie in het script toevoegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Ik gebruik(te) het volgende script hiervoor:
https://bitbucket.org/fra.../script_device_deltaT.lua

Is volgens mij afkomstig van @ThinkPad.

edit:
Vandaag mijn zelf aangepaste otgw in gebruik genomen.

De groene led zit op GPIO A, zodoende is hij in te stellen als powerled, of alle andere opties zoals communicatie, flame, error enz..
Met recom DC-DC, zekering tegen overbelasting, resetknop aan de buitenzijde op de pcb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPxAV1hZmfGhhgkTmrmuWMBU0wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4H1aSciU21xZQnr5bFNMbiq.jpg?f=fotoalbum_large

Met ESP8266 serieel print rechtstreeks op de header:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avFdtKgGKNnz7ZCrCD72JCL0elY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKb2ZoYljpCDp4UQr0fIA124.jpg?f=fotoalbum_large

En zo is ie dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ9SJcbto45hyN-7f4H52rsR-O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlQJ5D6afY524QRosydi3XcU.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: Ik weet niet of dat zo mag, maar ik heb nog een paar pcb's over :)

[ Voor 78% gewijzigd door henkNL op 25-04-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:10
mooi topic dit! Ik heb hier thuis een Vaillant hrsolide ketel icm tado en merk veel 'gespook' van mijn ketel. Ik merk het nu vooral omdat wij tijdelijk voor verbouwing aan dr achterkant van het huis slapen en dus dichter bij de ketel.

Begrijp ik het goed dat ik mbv Pi/otgw een activitylog kan maken van m'n ketel? Ik ben erg benieuwd naar een lijstje met timestamps waarop te zien is wat er nou wanneer gebeurt en waarom ik 'm snachts kortstondig hoor oplaaien.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja met de OTGW kun je het gedrag van de ketel monitoren. Ketel moet dan wel het opentherm protocol ondersteunen.

Kortstondig snachts aanslaan lijkt me het op temperatuur houden van het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoi allemaal!

Vraagje aan de wisekids:

Ik heb sinds afgelopen maandag een Elga'tje opgehangen welke naar behoren werkt.
Van voorheen 2.65 per dag aan gas (gemiddeld afhankelijk van stooklijn) naar een kleine euro gegaan, yeah!

Ook heb ik een domoticz lopen met daarop de otgw.
Voorheen stuurde ik de ketel aan met een stooklijn uit de isense welke geactiveerd werd met het tele-contact, maar bij de elga zat de chronotherm touch, waar overigens niks mis mee is..
Chronotherm ingesteld op wa-regeling, alsmede de elga.
In de elga ook de blokkeer contacten omgezet in vrijgave-contacten en voor de rest... Het werkt, maar..

Gezien we in het hele huis vloerverwarming hebben en ik hierop een custom-made zone-(na) regeling heb gemaakt, welke bij warmtevraag open gestuurd worden, ga ik dit proces aanpassen met ook ondersteuning voor koelen.

Ik ben nu zover dat ik bij warmtevraag uit de thermostaat (TT=variable) de stooklijn aangestuurd word vanuit de chronotherm, en bij vrijgave van de warmtepomp (middels de extra optie kabel) gaat de warmtepomp ook netjes aan bij warmtevraag, en moduleerd daarin keurig op zijn retourtemperatuur.
Dan wilde ik mijn Elga laten koelen, maar merk ik dat zodra ik de koel-modus vrijgeef (en er geen warmtevraag uit de chronotherm komt) de gevraagde temperatuur 10°C! is.
Dit zal natuurlijk zorgen voor een dauwpunt waarop ik vermoedelijk condensvorming ga krijgen op leidingen en op de vloer..

Verwarming werkt dus naar mijn inziens goed.
Bij 12 graden buiten is de berekende stooklijn 30 graden, met ingestelde stooklijn curve (parameter 15:tC) op 8 wat mij reëel lijkt en gezien het binnen ook heerlijk aangenaam 19.5 graden is, maar ik wil nu nog graag het gedeelte koelen automatiseren.
Iemand wie dat ook heeft gedaan, en zoja, hoe is de gevraagde koel-temperatuur te wijzigen?

Dank je wel!

** EDIT **
Al gevonden:
P73, minimale aanvoertemperatuur bij 21gr buiten
P74, maximale aanvoertemperatuur bij 30gr buiten

Toch bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door WeAreTheFuture op 04-05-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
Beetje laat maar ik heb nog even een archief in elkaar gezet met de bestanden. Een pdf van de pagina, het python script en het grafana dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Lizard schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Beetje laat maar ik heb nog even een archief in elkaar gezet met de bestanden. Een pdf van de pagina, het python script en het grafana dashboard.
Super, maar ik kan 'm niet openen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
JPS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:33:
[...]

Super, maar ik kan 'm niet openen helaas.
Net hier getest, lijkt het wel te doen, heeft wel WinRAR 5.x nodig. Ik heb er nu ook een zip file naast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

rar met 7-zip ging idd niet. Zip nu wel, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagerpils
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 22:20
De afgelopen weken heb ik gewerkt aan een oplossing om de data vanuit otgw in een influxdb te krijgen.

De meeste bestaande oplossingen werken via Domoticz / Home Assistant of via MQTT. Deze zaken gebruik ik zelf op het moment niet dus ik zocht naar een standalone oplossing. Er staat in dit topic ergens een python tool die hetzelfde lijkt te doen maar, gedeeltelijk omdat dit niet werkte en gedeeltelijk "omdat het kan", heb ik zelf iets in elkaar geklust in Go.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCC9mx5OOocf2Ta_pIH0bxxq-kA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U7LcNd2f5q234LYSWDUNXAfr.png?f=user_large

Het programma draait nu een paar dagen op mijn server en lijkt verder prima te werken dus het leek me tijd om te kijken of er anderen geïnteresseerd zijn in dit progsel. Het programma hoeft niet geïnstalleerd te worden dus kwestie van uitpakken, config file aanpassen aan jouw situatie en gaan. Het is geschreven voor influxdb 1.8 of hoger en er zit een readme file bij met wat meer uitleg.

Op het moment heb ik pre-release versies beschikbaar voor windows, linux (64 bits) en raspberry pi 4. De rpi versie heb ik zelf niet kunnen testen maar als het werkt in windows en linux op amd64 dan zou het ook op arm moeten werken.

Linux
Raspberry Pi 4
Windows

Het voordeel is dat programma's in Go op heel veel verschillende platformen kunnen werken. Mocht je dus behoefte hebben aan een andere versie voor op je Mac of nas dan roep maar.

Ben benieuwd of iemand er iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:50
Is het mogelijk om op een Atag I28EC ketel de Atag One Zone thermostaat te gebruiken, aangesloten aan de BUS. En tevens de OTGW in monitoring mode in te zetten? Ik heb dit geprobeerd en de ketel herstarte elke paar minuten en kreeg ik de OTGW niet in monitoring mode. Natuurlijk de OTGW aangesloten op de Opentherm aansluiting.

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 15-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Hi,

Ben nieuw in de wereld van Domotica en heb nu een Pi met domiticz + RFlink.
Nu zou ik ook graag de ketel in Domoticz willen zetten.

Nu kwam ik op een OpenTherm gateway uit.

Ik heb als ketel een Atag I36EC en als thermostaat een Remeha iSense v19

Nu zie ik in de matrix die ik gevonden dat sommige functies niet werken.
Mijn vraag is als dit alleen met de gateway is of nu ook al zonder de gateway?
En maakt dit iets uit / zijn dit functies die belangrijk zijn voor de werking?

Heb hieronder een foto (in een linkje i.v.m lengte post) van de matix tabel van de ketel en de thermostaat.

Foto

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Demotje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:11:
Hi,

Ben nieuw in de wereld van Domotica en heb nu een Pi met domiticz + RFlink.
Nu zou ik ook graag de ketel in Domoticz willen zetten.

Nu kwam ik op een OpenTherm gateway uit.

Ik heb als ketel een Atag I36EC en als thermostaat een Remeha iSense v19

Nu zie ik in de matrix die ik gevonden dat sommige functies niet werken.
Mijn vraag is als dit alleen met de gateway is of nu ook al zonder de gateway?
En maakt dit iets uit / zijn dit functies die belangrijk zijn voor de werking?

Heb hieronder een foto (in een linkje i.v.m lengte post) van de matix tabel van de ketel en de thermostaat.

Foto

Mvg
Dat is nu ook al, de tabel geeft alleen aan welke functies je thermostaat en ketel ondersteunen.
In de basis wordt dit met de OTGW niet anders, maar...

Mijn thermostaat deed bijvoorbeeld niets met de retour temperatuur, terwijl mijn voormalige ketel dit wel ondersteunde. In de OTGW heb ik toen het commando AA=28 toegevoegd, zodat ook deze waarde werd afgevraagd, ofwel met OTGW kon ik dus meer dan alleen de combi thermostaat-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
henkNL schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:34:
[...]

Dat is nu ook al, de tabel geeft alleen aan welke functies je thermostaat en ketel ondersteunen.
In de basis wordt dit met de OTGW niet anders, maar...

Mijn thermostaat deed bijvoorbeeld niets met de retour temperatuur, terwijl mijn voormalige ketel dit wel ondersteunde. In de OTGW heb ik toen het commando AA=28 toegevoegd, zodat ook deze waarde werd afgevraagd, ofwel met OTGW kon ik dus meer dan alleen de combi thermostaat-ketel.
Bedankt! hier kan ik weer wat veder mee.

Vraag me nog wel 1 ding af. Heeft de OTGW zelf ook nog een voeding nodig of levert de ketel dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Demotje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Bedankt! hier kan ik weer wat veder mee.

Vraag me nog wel 1 ding af. Heeft de OTGW zelf ook nog een voeding nodig of levert de ketel dit?
Bij mij draait ie op een voeding. Geen idee of het ook zonder kan. Dat zal ongetwijfeld wel op de website van OTGW of nodo-shop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Ja hij heeft zelf ook een voeding nodig.

De originele uitvoering van Schelte Bron heeft 230v nodig. Op de print wordt dit d.m.v. een trafo (230->15vac), gelijkrichter en elco omgezet naar 24v DC.
Er zijn diverse tweakers (en volgens mij ook nodo-shop) welke die 230v van de print hebben verwijdert en de OTGW direct met 24v DC voeden, dat is gevoelsmatig toch wat veiliger :)
Voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
Daannn1987 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Hoi,

Weet je toevallig of je deze parameters wel kunt aanpassen <> manipuleren middels een OTGW?
Hiermee zou ik de ELGA wat kunnen temperen en zo langere runs kunnen stimuleren.

Alvast bedankt :)
Hoi,

Ben je hier al verder mee gekomen?
Mn ANNA thermostaat vlakt de pieken al wat beter af, maar zou beter kunnen.
Ik heb iig nu een OTGW met WIFI-modemcu in bestelling en hoop wat meer inzicht te krijgen.
De ELGA-tool geeft al aardig wat info, maar OTGW geeft wat meer mogelijkheden, wellicht setpoint-verhogingen van 0,1c.
Celcia kamerthermostaat is met stappen van 0,2c te verhogen en dat vlakte de pieken ook al aardig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
amarkest schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Hoi,

Ben je hier al verder mee gekomen?
Mn ANNA thermostaat vlakt de pieken al wat beter af, maar zou beter kunnen.
Ik heb iig nu een OTGW met WIFI-modemcu in bestelling en hoop wat meer inzicht te krijgen.
De ELGA-tool geeft al aardig wat info, maar OTGW geeft wat meer mogelijkheden, wellicht setpoint-verhogingen van 0,1c.
Celcia kamerthermostaat is met stappen van 0,2c te verhogen en dat vlakte de pieken ook al aardig af.
Hoi, nee gezien ik geen OTGW heb en de documentatie er op duid dat het out of the box niet werkt heb ik het laten liggen. Ik denk dat je een custom image moet maken voor de oTGW maar dat is wel beetje rocketscience :) mocht je wel iets vinden dan hoor ik het graag

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Hoi, nee gezien ik geen OTGW heb en de documentatie er op duid dat het out of the box niet werkt heb ik het laten liggen. Ik denk dat je een custom image moet maken voor de oTGW maar dat is wel beetje rocketscience :) mocht je wel iets vinden dan hoor ik het graag
Voorgesoldeerde OTGW met (wifi) NODEMCU van NODO-shop en Otmonitor-exe op windows werkend gekregen.
En waarachtig er komt leesbaar opentherm verkeer op t scherm komt wel snel voorbij, maar is in de log netjes na te lezen.
Op de Homey-pro heb ik de OTGW app geinstalleerd. daar kan eea mee uitgelezen en aangepast worden, ook OT-commando's kunnen door de Homey-app naar de OTGW-gestuurd worden.
Helaas geld ook hier dat je niet Otmonitor en OTGW-app gelijktijdig in bedrijf kunt hebben.
Dus loggen is nog ff een dingetje.

Welke OT-commandos door ELGA geaccepteerd worden heb ik nog niet helemaal in beeld, maar wellicht heeft @hansdegit of iemand anders hier een lijstje van.

wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:04
Volgens mij alleen Truimte en Tgewenst.
En met Tgewenst commando’s kan je dus sturen
Zie de eerste delen van het lucht/water warmtepomp topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
@BarryH @Daannn1987 @ElgaFreak ANNA-OTGW-ELGA(WAR):

ANNA genereert zoveel OT-verkeer dat de OTGW weinig tijd over heeft om commands vanuit de OTmonitor op te pakken, pas na een salvo van 10x hetzelfde commando wordt dit door de OTGW opgepakt.

Dus OTGW draait nu ff zonder ANNA. Commands uit Otmonitor worden direct opgepakt.

CS=30 geeft gevraagde thermostaat Ta. En als zodanig in de ELGA tool aangeven.

TT= en TC= worden ook netjes doorgegeven

Helaas komen commando's vanuit de Homey-flows niet , terwijl de Homey-OTGW-app wel Ta,Tr, Kt, Bt, en zelfs modulatie-niveau laat zien en de Homeyapp in Gateway-mode staat.

ff aankloppen bij de ontwikkelaar vd HomeyOTGW-app denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 21:10
Ik heb een Itho WPU45i in combinatie met een MFT ruimte thermostaat (ik kan volgens de handleiding geen andere aansluiten). Hier tussen heb ik de OT gateway zitten alleen accepteert de MFT het remote setpoint niet. Nu heb ik een Spider besteld (deze zou volgens de website ook geschikt moeten zijn voor de WPU) als de spider.
Ik zat er over te denken om, als de spider ook het setpoint niet overneemt, de oude MFT bij de warmte pomp op te hangen en deze afhankelijk van het jaar in te stellen op een hoge of lage temperatuur
Als ik dan de woonkamer op temperatuur is en in de rest dan het huis wil koelen cq verwarmen om dan de opentherm over te schakelen van de Spider naar de MFT
Zou dat kunnen? en zo ja waar mee? solid state relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StAvOx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Sinds kort heb ik een OpenTherm Gateway icm esp van nodo shop. Als ketel heb ik een Nefit Proline NxT HRC 30 icm een Nefit Moduline 2050.
In otmonitor zie ik wel wat data binnenkomen:
15:33:30.360691 T10010000 Write-Data Control setpoint: 0.00
15:33:30.536407 BD0010000 Write-Ack Control setpoint: 0.00
15:33:30.713446 T100E0000 Write-Data Maximum relative modulation level: 0.00
15:33:30.806306 BD00E0000 Write-Ack Maximum relative modulation level: 0.00
15:33:31.663351 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
15:33:31.667371 B40191E00 Read-Ack Boiler water temperature: 30.00
15:33:31.672953 T801A0000 Read-Data DHW temperature: 0.00
15:33:31.679375 B401A0000 Read-Ack DHW temperature: 0.00
15:33:31.685072 T001B0000 Read-Data Outside temperature: 0.00
15:33:31.690253 R00740000 Read-Data Burner starts: 0
15:33:31.694468 BC07430A5 Read-Ack Burner starts: 12453
15:33:31.697385 AC01B114D Read-Ack Outside temperature: 17.30

Maar geen room setpoints...Wat ik ook doe: ik kan handmatig de tc of tt proberen te veranderen (en dat accepteert de gateway) maar er wordt niet over gerapporteerd. Moet ik voor de nefit mbv aa= wat vreemde velden aanzetten ofzo? Wat me ook opvalt is dat ik geen kamerthermostaat temperaturen zie verschijnen...

[ Voor 3% gewijzigd door StAvOx op 25-08-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

StAvOx schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:37:
Sinds kort heb ik een OpenTherm Gateway icm esp van nodo shop. Als ketel heb ik een Nefit Proline NxT HRC 30 icm een Nefit Moduline 2050.
In otmonitor zie ik wel wat data binnenkomen:
...
Maar geen room setpoints...Wat ik ook doe: ik kan handmatig de tc of tt proberen te veranderen (en dat accepteert de gateway) maar er wordt niet over gerapporteerd. Moet ik voor de nefit mbv aa= wat vreemde velden aanzetten ofzo? Wat me ook opvalt is dat ik geen kamerthermostaat temperaturen zie verschijnen...
Weet je zeker dat de Nefit ketel en Nefit thermostaat via OpenTherm met elkaar communiceren?
Volgens de Nefit-Bosch site:
De Nefit ModuLine 2050 thermostaat is geschikt voor alle Nefit cv-toestellen met Nefit EMS of OpenTherm protocol.
Omdat je OTGW tussen je ketel en je thermostaat zit zal die thermostaat automatisch naar OT overschakelen. Dus de vraag is of je ketel op OpenTherm staat ingesteld.
Los van de waardes die otmonitor rapporteert, reageren de ketel en thermostaat wel normaal op elkaar met de OTGW ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 22:35
JanPedaal schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Weet je zeker dat de Nefit ketel en Nefit thermostaat via OpenTherm met elkaar communiceren?
Volgens de Nefit-Bosch site:
In aanvulling hierop: voorzover ik weet heeft Nefit een eigen protocol. Je moet een Opentherm-conversiemodule ertussen hangen. Ik heb een Trendline hangen, en daar moest een converterprintplaatje tussen om 'm Opentherm te laten praten, deze namelijk: https://www.warmteservice...herm-converter/p/37253001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StAvOx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
De Nefit Proline NxT ketel en de 2050 thermostaat doen native opentherm en met de gateway ertussen werkt alles naar behoren en zie ik best een hoop data voorbijvliegen. Ik zie alleen geen room setpoint en room temperature. Wel heel veel andere data (temperatuur heet water, een stuk of wat verschillende setpoints enz enz. Maar ik ben er al achter wat het probleem is:
De 2050 ondersteunt helemaal geen opentherm id 16 (room setpoint) en geen id 24 (room temperature). Althans z'n broertje Nest niet zie ik in de tabellen op de otgw site en kennelijk de 2050 ook niet. Raar hoor, het lijkt mij zoiets basaals. Maar ik zie dat er meer thermostaten zijn die die id's niet ondersteunen. Denk dat ik voor de lol eens ga kijken of ik iets leuks met een opentherm diy thermostaat kan doen. Mits die id's er dan in ieder geval inzitten natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@StAvOx Het is voor de ketel niet belangrijk om setpoint en temperatuur te weten, die krijgt toch het commando voor een watertemperatuur van de thermostaat. Goeie kans dat het er daarom niet in zit. Bij onze Evohome zijn het setpoint en de temperatuur ook constant omdat er meerdere zijn.

Pagina: 1 ... 19 ... 36 Laatste