Sinds een paar weken merkte ik, na 2 maanden zonder problemen, dat mijn wifi minder snel/stabiel werd. Bepaalde apps zoals die van mijn bank werkten niet meer op wifi. Schakelde ik de wifi uit en werkte ik met 4G, dan werkte alles meteen. Een speedtest op wifi leverde vaak dramatische cijfers op, als hij er al aan begon.
Ik heb dit laten weten aan OnePlus support, en de eerste reactie was: een harde reset uitvoeren (data en cache clearen - terug naar fabrieksinstellingen dus). Ik wilde dat eerst niet doen omdat dat weer wat werk zou betekenen om alles weer terug te krijgen zoals ik het wou, maar gisteren ging ik toch overstag omdat het niet meer uit te houden was. Het resultaat was... nog slechter! De wifi is nu dus compleet onbruikbaar. Ik kan zelfs mijn apps niet terugzetten via de app store, tenzij ik 4G gebruik! (maar dat is geen optie gezien mijn dataplan).
Kort wat gegevens:
- Telefoon is 2 à 3 maanden oud. Nooit in contact met water gekomen, nooit gevallen, ik behandel deze zachter dan mijn vriendin.

- Niet geroot, gebruik nog steeds de stock OxygenOS (waar ik op zich wel tevreden van ben)
- Probleem is opeens opgekomen, ik had al dagenlang geen nieuwe apps geïnstalleerd, dus het ligt niet aan één of andere app. Bovendien, nu er nauwelijks nog apps opstaan heeft hij het ook nog, dus daar ligt het niet aan.
- ligt niet aan mijn router. Ik heb tig andere wifi zaken in huis die allemaal probleemloos met mijn router werken. Bovendien heb ik het probleem niet alleen thuis, maar op alle wifi netwerken.
- het toestel connecteert wel zonder problemen op een wifi netwerk, maar de data gaat niet of nauwelijks stromen.
Een smartphone zonder wifi is eigenlijk geen smartphone. Het is echt super-irritant. Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Gezien het toestel reeds een hard-reset heeft gekregen, zou het probleem dan in hardware zijn?
Ik vind het doodzonde, want ik heb 4 jaar een iphone gehad, en daar nooit problemen mee gehad. Toch ben ik op zich meer tevreden van Android dan ik was van iOS, het ecosysteem bevalt me gewoon beter.
Iemand een gouden tip?