Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:05:
[...]

ja heb nu bijna alles op zigbee en dat werkt super.
alleen zit je nog met je oude schakelingen.
en ben naar een manier aan het kijken hoe ik dat betaalbaar kan oplossen.
en deze shelly is niet zo duur dus vandaar mijn vraag, ik snap dat die daar niet voor bedoeld is.
of heeft iemand daar nog andere oplossingen voor?
Ik heb 4 Shelley's besteld om mijn oude schakelingen slim te maken en die schakelaars ook gewoon met de hand te kunnen bedienen. Met een Shelly kan je dat gewoon betaalbaar oplossen. Blader anders een paar pagina's terug in dit topic. Daar heeft @Mars Warrior een tekening staan van een schakeling die bijvoorbeeld mogelijk is. Maar het kan ook simpeler dan dat :)

My middle finger salutes you.

Je moet die Shelly alleen wel kwijt kunnen in je inbouwdozen :+ Ik kan al geen z-wave module kwijt, laat staan die Shelly

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:34
barktus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Ik heb 4 Shelley's besteld om mijn oude schakelingen slim te maken en die schakelaars ook gewoon met de hand te kunnen bedienen. Met een Shelly kan je dat gewoon betaalbaar oplossen. Blader anders een paar pagina's terug in dit topic. Daar heeft @Mars Warrior een tekening staan van een schakeling die bijvoorbeeld mogelijk is. Maar het kan ook simpeler dan dat :)
denk dat ik thuis nog maar eens goed moet kijken wat ik nou wil.
wil een manier hebben om mijn huidige schakelaars slim te maken.
terwijl ik er al wel slimme lampen achter heb hangen.
ga vanmiddag nog wat ikea tradfri lampen halen om mijn laatste lampen in de woonkamer slim te maken.

ander vraagje, ik heb nu een KaKu deurbel en een rflink aan mijn HA.
alleen is het berijk niet geweldig, en niet alle deurbellen komen door.
en nu heb je wel een ring enzo, maar eigenlijk hoef ik geen camera enzo.
zijn er andere betere oplosingen voor een deurbel? die niet zo duur zijn als een ring.

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vanmorgen was weer zo'n ochtend dat ik overvallen werd door de regen...

Is er iemand die interessant automation heeft i.s.m. regen-verwachting. Ik weet dat de darksky sensor perciperation doorgeeft, maar nog niet iets slims gevonden om die toe te passen.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33

Mars Warrior

Earth, the final frontier

lolgast schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:19:
Je moet die Shelly alleen wel kwijt kunnen in je inbouwdozen :+ Ik kan al geen z-wave module kwijt, laat staan die Shelly
Heb jij zulke kleine - ondiepe - inbouwdozen dan, of is je inbouwspul al zo diep dat dat niet past??
Normale doos - zelfs in mijn jaren 50 huis - is ca 50mm, en daar hou ik nog ca 10mm over met de het inbouwstopcontact met Shelly erachter.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Ik heb 40mm inbouwdozen ;(

Edit: In gewapend betonnen wanden, dus ik maak ze ook niet 1,2,3 dieper

[ Voor 59% gewijzigd door lolgast op 14-01-2019 13:24 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

lolgast schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:23:

Dat is pech dan ja, want voor het wegwerken van de stugge kabels heb je al ruimte nodig.
Maar dan ga jij ook mogelijk al problemen hebben met die ultramoderne zigbee inbouwdimmers en ander spul dat ook relatief diep is.

Ach, dan kan in ieder geval iemand anders Karmakeizer inbouwdozen worden _/-\o_

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:22:
[...]

denk dat ik thuis nog maar eens goed moet kijken wat ik nou wil.
wil een manier hebben om mijn huidige schakelaars slim te maken.
terwijl ik er al wel slimme lampen achter heb hangen.
ga vanmiddag nog wat ikea tradfri lampen halen om mijn laatste lampen in de woonkamer slim te maken.

ander vraagje, ik heb nu een KaKu deurbel en een rflink aan mijn HA.
alleen is het berijk niet geweldig, en niet alle deurbellen komen door.
en nu heb je wel een ring enzo, maar eigenlijk hoef ik geen camera enzo.
zijn er andere betere oplosingen voor een deurbel? die niet zo duur zijn als een ring.
Je kunt proberen het bereik te vergroten met een Superhetereodyne receiver of (wat ik toch maar heb gedaan) een RFXCOM usb stick bij amazon.de gekocht. Veel te duur natuurlijk (ik had hem voor 95,- euro ofzo) maar ik kon er niet meer tegen en had ook nog wat andere RF spul. Sindsdien werkt het eigenlijk altijd goed.
Misschien moet ik eens kijken voor een zigbee deurbel en dan de rfxcom verkopen.

• sk1nny666
PuckStar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Je kunt proberen het bereik te vergroten met een Superhetereodyne receiver of (wat ik toch maar heb gedaan) een RFXCOM usb stick bij amazon.de gekocht. Veel te duur natuurlijk (ik had hem voor 95,- euro ofzo) maar ik kon er niet meer tegen en had ook nog wat andere RF spul. Sindsdien werkt het eigenlijk altijd goed.
Misschien moet ik eens kijken voor een zigbee deurbel en dan de rfxcom verkopen.
mijn deurbel is het laatste KaKu spul wat ik nog heb.
en als ik die kwijt ben kan ik mijn RF-link weg doen.
zit zelf te kijken of ik niet iets met een esphome en een random push buton kan doen.
volgens mij heb ik nog bedrading lopen van de oude oorspronkelijke bel.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Mars Warrior schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:26:
[...]

....
Maar wat bedoel je met "Dan kan de schakelaar functioneren zoals je het wilt als home assistant offline is"?
De Shelly zit aanesloten op een fysieke schakelaar, dus doet het altijd onafhankelijk van Home Assistant, dat is nu juist de clou toch met de Shelly :D
Je kunt kiezen hoe die schakelaar moet reageren.

-status volgen van schakelaar
-switch state onafhankelijk van huidige staat
-als pulseschakelaar
-los gekoppeld.

Misschien kan het ook wel in Tasmota.
Mars Warrior schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Dat is pech dan ja, want voor het wegwerken van de stugge kabels heb je al ruimte nodig.
Maar dan ga jij ook mogelijk al problemen hebben met die ultramoderne zigbee inbouwdimmers en ander spul dat ook relatief diep is.

Ach, dan kan in ieder geval iemand anders Karmakeizer inbouwdozen worden _/-\o_
Daarom:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/27d859f3a4a66d61b2048cfcaea1fea5.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/a94438b2e379c56e6af133edffd9d58d.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/d1f4c1f0d5cb27e0d28691d78e6fdf2e.jpeg
Heb ik Hue Taps als schakelaar. Geen batterij, werkt als HA stuk is en de lampen zijn remote te bedienen. Kost alleen wel €100 per schakelaar :O

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-11 08:19
Terwijl ik wacht op de Raspberry Pi en de zigbee2mqtt sticks (met dank aan @PuckStar) ben ik aan het rondkijken voor wat leuke devices die ik straks aan kan sluiten. Heeft iemand nog tips voor goeie spullen?

Ik heb o.a. een paar tussenstekkers nodig; ik twijfel tussen een Ikea Tradfry en een Xiaomi Mi power plug. Maakt het nog uit welke ik neem? (De Ikea is zelfs een paar euro goedkoper)

Een paar Aqara door/window sensors heb ik ook al besteld.

• sk1nny666
stefanroelofs schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:44:
Terwijl ik wacht op de Raspberry Pi en de zigbee2mqtt sticks (met dank aan @PuckStar) ben ik aan het rondkijken voor wat leuke devices die ik straks aan kan sluiten. Heeft iemand nog tips voor goeie spullen?

Ik heb o.a. een paar tussenstekkers nodig; ik twijfel tussen een Ikea Tradfry en een Xiaomi Mi power plug. Maakt het nog uit welke ik neem? (De Ikea is zelfs een paar euro goedkoper)

voor stekkers, wil je alleen schakelen of ook power meten?
ik heb zelf een aantal sonoffs in huis, die zet je tussen de stroom kabel.
zijn er goedkoop en werkt prima. deze gaan dan over wifi.

heb zelf geen ervaring met de ikea plug of de xiaomi.
die ikea is wel lekker goedkoop is gelijk in huis.

• barktus

barktus

Moehhhh!

lolgast schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:23:

De wapening hoeft niet direct aan het oppervlak te zitten. Lijkt toch dat je met een bijtel of stukje elektrisch gereedschap een heel eind komt. Al moet je met een boortje steeds naast elkaar boren om een sleuf te maken, 1cm diep moet mogelijk zijn lijkt me :P

Waar een wil is, is gewapend beton een weg :+

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-11 08:19
De Xiaomi heeft idd wel power measurement, en de Ikea power plug niet. (volgens de lijst met supported devices)

Ten opzichte van een Sonoff hebben ze een klein voordeelje: ze hebben gelijk een router functie in mijn zigbee netwerk..

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:37
Heb je een TRÅDFRI verbindingshub nodig om het te koppelen aan Home Assistant of is dat niet nodig?

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-11 21:09
lolgast schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Daarom:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb ik Hue Taps als schakelaar. Geen batterij, werkt als HA stuk is en de lampen zijn remote te bedienen. Kost alleen wel €100 per schakelaar :O
Waarschijnlijk ken je ze al, maar Niko heeft sinds kort Hue schakelaars zonder hacken en voor 60 eurootjes
Bijvoorbeeld: https://www.lightgallery....voor-philips-hue-wit.html

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• sk1nny666
ndthien schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:29:
Heb je een TRÅDFRI verbindingshub nodig om het te koppelen aan Home Assistant of is dat niet nodig?
ja of een zigbee2mqtt stick of een deconz.

die werkt op zigbee, dus dat zal je moeten ontvangen.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
stefanroelofs schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:44:

Maak zelf gebruik van een Broadlink SP3S (HA), die heeft ook power-measurement (binnen HA te integreren met een custom component). Rond de 16 euro moet je deze wel ergens uit china weten te halen.

Edit: zie nu dat de powerconsumptie ook met de officiële component kan worden uitgelezen, dit binnenkort maar eens testen.

[ Voor 6% gewijzigd door JayOne op 14-01-2019 14:46 ]

What's the speed of dark?

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:52
Ik heb mijn Google Home nu aan HA gekoppeld om wat Z-Wave devices met GH te bedienen. Dit werkt prima, alleen ziet hij ze als schakelaars i.p.v. lampen, wat ook logisch is, maar kan ik GH duidelijk maken dat het lampen zijn i.p.v. schakelaars?

• JayOne
Danielson schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:47:
Ik heb mijn Google Home nu aan HA gekoppeld om wat Z-Wave devices met GH te bedienen. Dit werkt prima, alleen ziet hij ze als schakelaars i.p.v. lampen, wat ook logisch is, maar kan ik GH duidelijk maken dat het lampen zijn i.p.v. schakelaars?
Bij mij werkte dit (per ongeluk) voor Sonoff devices die ik als naam "Lamp_...." gaf. De schakelaars liet hij toen als lamp zien.

• sk1nny666
Danielson schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:47:
volgens mij kan je in HA de switch custimizen naar een lamp.
https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/

hierna zal Google ze ook zien als lampen

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:56

PnD

like in Pinda ^_^

Wat is nou de handigste manier om je config.YAML te editten? Map delen en dan op je client in Notepad++ of zijn er handigere manieren?

Heb een Rpi en Windows 10 client

• sk1nny666
PnD schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:31:
Wat is nou de handigste manier om je config.YAML te editten? Map delen en dan op je client in Notepad++ of zijn er handigere manieren?

ik gebruik een add-on van hassio genaamd IDE.
hiermee heb je een web editor, werkt prima.

en anders inderdaad map delen.

Persoonlijk vind ik aanpassen via de Samba share het makkelijkste. Ben ik elders en wil toch wat aanpassen, dan gebruik ik deze add-on: https://www.home-assistant.io/addons/configurator/

• barktus

barktus

Moehhhh!

Samba share :)

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:21
Mijn gehele configuratie staat op Gitlab en wordt automatisch gepulled door de Add On: Git Pull.

Echter is het wel lastig om snel iets te wijzigen.

Doe maar een onsje meer...

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
@sk1nny666 @Danielson

Ze hebben laatst het 'light switch' component toegevoegd, hiermee kan je dus een switch als lamp gebruiken in HA :)

• sk1nny666
XanderHuisman schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:41:
@sk1nny666 @Danielson

Ze hebben laatst het 'light switch' component toegevoegd, hiermee kan je dus een switch als lamp gebruiken in HA :)
a kijk nog makelijker.

• JayOne

Gebruikte eerste Notepad++, maar onlangs (net als @sk1nny666 ) overgestapt op de IDE addon. Mocht ik remote wat aan moeten passen dan maak ik via SSH connectie met HA middels Putty.

Wil eigenlijk ook remote de IDE addon gebruiken, maar dan wel achter mijn NGINX reverse proxy, maar dit heb ik nog niet voorelkaar gekregen.

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:51

Ik gebruik visual studio code hiervoor en via SFTP push ik mijn code dan naar de Syno/PI. Dit werkt dan ook als ik niet thuis ben. Zo kan ik altijd en overal mijn config aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yoki1985 op 14-01-2019 15:59 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

lolgast schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:33:
Ik draai een Duplicati container die mijn data backupt naar Transip Stack via webdav. Heb Syncthing ook een tijdje gebruikt, maar met Duplicati ben ik iets zekerder van de backups voor mijn gevoel :)
O ja. Die heb ik ook nog. Vanuit mijn docker omgeving doet SyncThing de kopie naar mijn server, die het weer met Duplicati naar Stack dondert.

Dat kan natuurlijk ook direct 8)7

Met de laatste dev versie van zigbee2mqtt werkt nu de illuminance waarde ook van de Aqara Human Body Sensor. Deze stuurt de lichtwaarde bij beweging, of als die er niet is om de 55 minuten. Die laatste werd dus niet verwerkt door zigbee2mqtt, maar nu dus wel :9~

Aqara Human Body Sensor Illuminance

Nog steeds redelijk grofmazig, maar ruim voldoende voor mij 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Mars Warrior op 14-01-2019 16:29 . Reden: Aqara erbij ]

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
lolgast schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:33:
Ik draai een Duplicati container die mijn data backupt naar Transip Stack via webdav. Heb Syncthing ook een tijdje gebruikt, maar met Duplicati ben ik iets zekerder van de backups voor mijn gevoel :)
hmm ik heb ook nog een stack account, is dat ingewikkeld om te maken?

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:56

PnD

like in Pinda ^_^

Mijn docker container blijft de status "restarting" geven :(

In de logs vind ik: standard_init_linux.go:207: exec user process caused "exec format error"

Wat gegoogle kom ik uit dat ik de verkeerde "architecture" zou hebben. Heb echter gewoon de instructie van HASS site gevolgd.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
In combinatie met Notepad++++++++++

• Danielson
XanderHuisman schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:41:
@sk1nny666 @Danielson

Top! Thx, alleen hoe hang ik deze nu in een groep? :?

• PuckStar
Danielson schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:10:
[...]

Top! Thx, alleen hoe hang ik deze nu in een groep? :?
Ehm https://www.home-assistant.io/components/group/ ?
zoeperman schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:30:
[...]

hmm ik heb ook nog een stack account, is dat ingewikkeld om te maken?
Niks is ingewikkeld als je weet wat je aan het doen bent. Als je Stack leeg is kun je in ieder geval niets stuk maken dus ik zou het gewoon proberen. Ik had ook geen ervaring met Duplicati en een half uur later draaide alles

Ik heb wel regelmatig met andere (corporate) backup software gewerkt dus ik snapte de denkwijze en termen :9

[ Voor 11% gewijzigd door lolgast op 14-01-2019 17:28 ]

• barktus

barktus

Moehhhh!

maartend schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:05:
[...]

In combinatie met Notepad++++++++++
Nee Atom :+

• PuckStar
Heb dat geprobeerd maar veels te traag dus maar terug naar Notepad++.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
PuckStar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:30:
[...]

Heb dat geprobeerd maar veels te traag dus maar terug naar Notepad++.
Las ik ook net. Performance laag.
Ik gebruik ook notepad++. Kan inmiddels lezen en schrijven met dat pakket dus zie mezelf ook niet meer overstappen eigenlijk.
+ het werkt echt altijd

• Danielson
Dat snap ik, maar de "oude" entities worden ook nog weergegeven en de "nieuwe" ook, nu wil ik de "nieuwe" in een groep zetten, maar welke entitie gebruik ik hiervoor?

• PuckStar
Danielson schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:49:
[...]

Dat snap ik, maar de "oude" entities worden ook nog weergegeven en de "nieuwe" ook, nu wil ik de "nieuwe" in een groep zetten, maar welke entitie gebruik ik hiervoor?
Heb je een default_view: in je groups?
Want daarmee wordt alleen getoond wat je wilt tonen.
En dan kun je dus groups maken waarin alleen de entities staan die je wilt laten zien.
Ik snap anders niet zo goed wat je bedoeld met oude en nieuwe.

Je maakt een group woonkamer en zet daaronder je nieuwe entities.
Vervolgens kun je die group in een view laten zien of aanroepen vanuit een automation ofzo.
dicespark schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:22:

Is er iemand die interessant automation heeft i.s.m. regen-verwachting. Ik weet dat de darksky sensor perciperation doorgeeft, maar nog niet iets slims gevonden om die toe te passen.
Ik kijk naar darksky en buienradar en laat elke ochtend als er beweging is in de huiskamer tussen bepaalde tijdstippen een TTS afschieten naar Google Home speaker met een aantal factoren erin. O.a. wordt de Tekst aangepast naar gelang er wel of geen regen is en wordt de reistijd verteld naar kantoor en het weer (windkracht en richting).

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Verwijderd

dicespark schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:22:

Ik heb een hier een klein lampje staan dat blauw wordt als er regen wordt verwacht , met de buienradar sensor br_precipitation_forecast_total :)
En notifications als het hard zal gaan regenen en er een raam open staat

• Danielson
PuckStar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:03:
[...]

Heb je een default_view: in je groups?
Want daarmee wordt alleen getoond wat je wilt tonen.
En dan kun je dus groups maken waarin alleen de entities staan die je wilt laten zien.
Ik snap anders niet zo goed wat je bedoeld met oude en nieuwe.

Je maakt een group woonkamer en zet daaronder je nieuwe entities.
Vervolgens kun je die group in een view laten zien of aanroepen vanuit een automation ofzo.
Het is al gelukt! Wat ik even niet snapte was dat het nieuwe light een nieuwe entitie kreeg, die kon ik even niet linken! 8)7

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Hier ook Notepad++ via een samba share maar kan ook via de Hass Configurator de boel aanpassen en die laatste vind ik tot nu toe het handigst.

Maar gelijk even een vraag hierop, wat is daarna de snelste manier om de config.yaml z`n werk te laten doen? Nu reboot ik m`n hele Pi maar wachten duurt zo lang als je graag wil weten als je iets hebt aangepast of het ook werkt... :+

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Dat ligt aan je wijziging. Groups, automations en customizations kun je herladen zonder reboot. Anders moet je een NUC kopen en Docker gebruiken :+

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

lolgast schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:12:
Anders moet je een NUC kopen en Docker gebruiken :+
Je gaat me dadelijk nog op ideeën brengen ook, aangezien ik nog een NUC heb liggen.. Maar dan heb ik NOG meer dingen om uit te proberen :X

Ik doe tot nu toe geen gekke dingen in de config, vaak zijn het kleine dingetjes die ik aanpas en dan duurt het wachten vaak langer dan de aanpassing. Al krijg ik steeds meer dingen door.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:53
martinvdm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Ik kijk naar darksky en buienradar en laat elke ochtend als er beweging is in de huiskamer tussen bepaalde tijdstippen een TTS afschieten naar Google Home speaker met een aantal factoren erin. O.a. wordt de Tekst aangepast naar gelang er wel of geen regen is en wordt de reistijd verteld naar kantoor en het weer (windkracht en richting).
Klinkt super tof; nooit aangedacht. Kan je het script hiervan delen? Ben erg benieuwd hoe je dit hebt opgelost namelijk!
ricardogn schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:30:
[...]

Klinkt super tof; nooit aangedacht. Kan je het script hiervan delen? Ben erg benieuwd hoe je dit hebt opgelost namelijk!
Is wel een behoorlijk script, waarin teven persoonlijke zaken zitten, zoals je die zelf wenst vorm te geven, maar hier is ie. Is gebaseerd op Amazon Polly als TTS, dat klinkt namelijk stukken beter als de Google TTS.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
script:
tts_good_morning:
  sequence:
    - service: media_player.volume_set
      data:
        entity_id: media_player.huiskamer
        volume_level: 0.7
    - service: tts.amazon_polly_say
      data_template:
           <speak>
           <prosody>
           Goedemorgen.<break time="0.5s" />
           Het is {{states.sensor.br_symbol.state}} en 
           {% if states.sensor.br_temperature.state|int <= 5 %}
           erg koud met slechts {{states.sensor.br_temperature.state|round}} graden Celcius en een gevoelstemperatuur van {{states.sensor.dark_sky_daytime_high_apparent_temperature_0.state|round}} graden.
           {% elif states.sensor.br_temperature.state|int <= 10 %}
           fris met slechts {{states.sensor.br_temperature.state|round}} graden Celcius en een gevoelstemperatuur van {{states.sensor.dark_sky_daytime_high_apparent_temperature_0.state|round}} graden.
           {% elif states.sensor.br_temperature.state|int >= 18 %}
           een erg aangename temperatuur met {{states.sensor.br_temperature.state|round}} graden Celcius en een gevoelstemperatuur van {{states.sensor.dark_sky_daytime_high_apparent_temperature_0.state|round}} graden.
           {% else %}
           {{states.sensor.br_temperature.state|round}} graden Celcius.
           {%- endif %}
           <break time="0.6s" />
           De temperatuur loopt vandaag op tot maximaal {{states.sensor.dark_sky_daytime_high_temperature_0.state|round}} graden en
           {% if states("sensor.br_precipitation_forecast_total") < "0.1" %} er wordt het aankomende uur geen regen verwacht.
           {% elif states("sensor.br_precipitation_forecast_total") >= "0.1" %}
           let-op! het kan binnen nu en een uur gaan regenen.
           {% elif states("sensor.br_precipitation_forecast_total") >= "0.3" %}
           let-op! het kan binnen nu en een uur flink gaan regenen. Neem een paraplu mee!
           {% endif %}
           <break time="0.8s" />
           {% if states.sensor.br_wind_force.state|int <= 6 %}
           Het is windkracht {{states.sensor.br_wind_force.state}} en komt uit het
           {% if is_state('sensor.br_wind_direction', 'N') %}
           noorden.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'NNO') %}
           noord noord oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'NO') %}
           noord oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'ONO') %}
           oost noord oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'O') %}
           oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'OZO') %}
           oost zuid oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'ZO') %}
           zuid oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'ZZO') %}
           zuid zuid oosten.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'Z') %}
           zuiden.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'ZZW') %}
           zuid zuid westen.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'ZW') %}
           zuid westen.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'WZW') %}
           west zuid westen.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'W') %}
           westen.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'WNW') %}
           west noord westen.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'NW') %}
           noord westen.
           {% elif is_state('sensor.br_wind_direction', 'NNW') %}
           noord noord westen.
           {% endif %}
           {% endif %}
           {% if states.sensor.br_wind_force.state|int >= 6 %}
           Let-op! Het waait flink! Het is windkracht {{states.sensor.br_wind_force.state}}.
           {% elif states.sensor.br_wind_force.state|int >= 8 %}
           Let-op! Het stormt behoorlijk! Het is windkracht {{states.sensor.br_wind_force.state}}!
           {% elif states.sensor.br_wind_force.state|int >= 10 %}
           Let-op! Het stormt erg hard! Het is windkracht {{states.sensor.br_wind_force.state}}!
           {% endif %}
           {% if states.sensor.br_visibility.state|int <= 350 %}
           Let-op! Het is mistig. Kijk uit in het verkeer!
           {% endif %}
           <break time="0.6s" />
           {% if now().weekday() in (0,1,2,3,4) and states.sensor.travel_time_home_to_work.state|int <= 24 %}
           Het is rustig, je reistijd naar kantoor is {{states.sensor.travel_time_home_to_work.state}} minuten.
           {% elif now().weekday() in (0,1,2,3,4) and states.sensor.travel_time_home_to_work.state|int >= 25 %}
           het is iets drukker dan normaal, je reistijd naar kantoor is {{states.sensor.travel_time_home_to_work.state}} minuten.
           {% elif now().weekday() in (0,1,2,3,4) and states.sensor.travel_time_home_to_work.state|int >= 30 %}
           Het is redelijk druk, je reistijd naar kantoor is {{states.sensor.travel_time_home_to_work.state}} minuten.
           {% elif now().weekday() in (0,1,2,3,4) and states.sensor.travel_time_home_to_work.state|int >= 40 %}
           Het is behoorlijk druk, vertrek op tijd! Je reistijd naar kantoor is {{states.sensor.travel_time_home_to_work.state}} minuten.
           {% endif %}
           Fijne dag vandaag!
           </prosody>
           </speak>
    - service: media_player.volume_set
      data:
        volume_level: 0.5

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:50:
[...]

volgens mij kan je in HA de switch custimizen naar een lamp.
https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/

hierna zal Google ze ook zien als lampen
heb je dit ook getest? welke customize gebruik je hiervoor dan?
ik heb getest met:

google_assistant_type: light

maar dit lijkt niet heel veel te doen.

martinvdm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:16:
[...]

ik heb getest met:

Kun je dit niet gebruiken? https://www.home-assistant.io/components/light.switch/
Zo maak ik van een aantal Osram Smart+ stekkers een lamp.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 14-01-2019 21:42 ]

JBS schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:42:
[quote]martinvdm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:16:
[...]

ik heb getest met:

Kun je dit niet gebruiken? https://www.home-assistant.io/components/light.switch/
Zo maak ik van een aantal Osram Smart+ stekkers een lamp.
ja dat zal ik eens testen; het maakt alleen een nieuwe sensor en een customize op de bestaande sensor zou makkelijker zijn.

• Kaspers
  • Laatst online: 14:00

Kortste klap (er even van uitgaande dat de ssh daemon draait op je rpi): sFTP, bijvoorbeeld met Filezilla. En met ssh-key based authentication wordt t nog fijner!

• NoFate
  • Laatst online: 17:05
Iemand die met html5 push notifications werkt? op mijn android device krijg ik deze perfect binnen, alleen op mijn chrome browser op mijn desktop (windows) krijg ik maar geen popups
ik snap het niet, heb nochtans op allow notificatons geklikt de eerste keer als je push notificaties aan zet

• Greetoz
  • Laatst online: 17:09
Ok, ik heb iets vreemds, ik gebruik een Raspbee met Deconz op Hass.io. Nu heb ik een Aqara motion sensor die telkens Unavailable is. Zodra ik er langs loop en hij beweging detecteerd is hij gelijk weer available. Ook in de Phoscon app zie ik hem als unreachable en zodra er beweging is gelijk weer reachable. Omdat het via Hass.io loopt kan ik niet inloggen op een Gui om te kijken via wat hij verbonden is. De sensor zit 2 meter van de RPi.. Soms komt hij ook weer online zonder beweging trouwens. Ik heb verder nog paar andere aqara sensors en 4 Ikea lampen en een osram plug. De andere aqara sensoren (motion en door) blijven wel gewoon reachable...

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• PuckStar
Greetoz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:20:
Ok, ik heb iets vreemds, ik gebruik een Raspbee met Deconz op Hass.io. Nu heb ik een Aqara motion sensor die telkens Unavailable is. Zodra ik er langs loop en hij beweging detecteerd is hij gelijk weer available. Ook in de Phoscon app zie ik hem als unreachable en zodra er beweging is gelijk weer reachable. Omdat het via Hass.io loopt kan ik niet inloggen op een Gui om te kijken via wat hij verbonden is. De sensor zit 2 meter van de RPi.. Soms komt hij ook weer online zonder beweging trouwens. Ik heb verder nog paar andere aqara sensors en 4 Ikea lampen en een osram plug. De andere aqara sensoren (motion en door) blijven wel gewoon reachable...
Even resetten? Evt door batterij eruit/erin.

• Greetoz
PuckStar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Even resetten? Evt door batterij eruit/erin.
Gedaan, ik zal het even in de gaten houden. Ik las iets dat de Ikea lampen na zoveel minuten het mesh vergeten oid? Dat kon ook een probleem zijn. Het zou opzich niet eens echt een probleem zijn ware het niet dat doordat hij soms weer available komt hij dan de lampen weer aan zet.

Verder heb ik nog een ronde Xiaomi push button, die komt in Hass als Batterij sensor. Maar je schijnt hem te kunnen gebruiken als knop. Ik zie alleen niet hoe via Node-Red. Iemand een idee?

edit:
Is er een mogelijkheid om de deconz Gui te installeren als je hass.io gebruikt? Het zou wel handig zijn om de routes te zien etc.

edit2: En de sensor is weer unavailable helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door Greetoz op 14-01-2019 22:41 ]

• monkey1601
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-05-2019
Ben nieuw op dit forum. Heb thuis een PeHa domoticasysteem met een 942 STM AN module voor de besturing. De lampen kan ik aan/uitzetten via pulsdrukker. Via HA is het ook mogelijk.
Dmv volgende programmacode in configuration.yaml kan ik lamp aan/uit zetten:

YAML: configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
 switch:
  - platform: command_line
    switches:
      light_wandled:
        friendly_name: "Wandlamp"
        command_on: curl "http://192.168.xxx.xx:80/postEvent.html?action=input&STM=0&MOD=2&CHA=1&EVT=2"
        command_off: curl "http://192.168.xxx.xx:80/postEvent.html?action=input&STM=0&MOD=2&CHA=5&EVT=2"

code: customize.yaml
1
2
3
switch.light_wandled:
  friendly_name: "Wandlamp hal"
  icon: mdi:lightbulb

helaas als de lamp wordt aangezet wordt verandert de kleur van de lightbulb niet van blauw naar geel.
Ook wordt een foutmelding gegenereerd:
Command failed: curl "http://192.168.xxx.xx:80/postEvent.html?action=input&STM=0&MOD=2&CHA=1&EVT=2"
.

Weet iemand wat hier fout gaat en hoe ik dit kan oplossen?

• NoFate
  • Laatst online: 17:05
Weet iemand wat hier fout gaat en hoe ik dit kan oplossen?
doe het eens zo :

command_on: 'curl "http://192.168.xxx.xx:80/postEvent.html?action=input&STM=0&MOD=2&CHA=1&EVT=2"'

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:43
Greetoz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:34:
[...]

edit:
Is er een mogelijkheid om de deconz Gui te installeren als je hass.io gebruikt? Het zou wel handig zijn om de routes te zien etc.
Hier wordt op dit moment naar gekeken, het schijnt mogelijk te zijn om met een VNC Viewer te kunnen inloggen op de host/docker instance, zie voor meer info hier:
https://github.com/marthoc/docker-deconz/pull/81

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:20:
Ik heb ook last van zulke vaagheden, Xiaomi switches welke gekoppeld zijn maar na een dag ineens als unknown device voorbij komen in de logs (en bij het opnieuw toevoegen crashed vervolgens de Deconz container), motion sensors die gedrag zoals dat van jou vertonen, Ikea lampen welke soms onbereikbaar zijn in Home Assistant terwijl ik ze wel in de logs van Deconz voorbij zie komen... ik ben wel een beetje klaar met de Conbee / Deconz combinatie en kan niet zeggen dat ik het allemaal heel erg stabiel vind werken.

Ik heb dus eens wat CC2531's besteld + CC Debugger om te zien of dat beter gaat werken. Aangezien 75% van mijn Zigbee devices powered zijn (zo'n 15 lampen verspreid over 3 verdiepingen) had ik minder problemen verwacht met het netwerk maar dat lijkt toch de grootste boosdoener in dit hele verhaal en juist dat netwerk is met wat CC2531's als router snel en makkelijk uit te breiden.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

IOS App update....daar is die eindelijk:
https://itunes.apple.com/...nt-companion/id1099568401

@Greetoz @R2D2 Update de firmware van de Raspbee/Conbee eens, met wat oudere versies komt het wel eens voor dat er dit soort dingen gebeuren. Zie voor instructies https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Bericht van 30 november waarin specifiek naar dit soort issues wordt verwezen https://github.com/dresde...44#issuecomment-443125910
I'd suggest you try the recent version deCONZ 2.05.49 with firmware 0x262f0500.
In summary most important changes are related to mesh problems and Ikea lights.

[ Voor 42% gewijzigd door JBS op 15-01-2019 08:53 ]

• R2D2
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:46:
@Greetoz @R2D2 Update de firmware van de Raspbee/Conbee eens, met wat oudere versies komt het wel eens voor dat er dit soort dingen gebeuren. Zie voor instructies https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Bericht van 30 november waarin specifiek naar dit soort issues wordt verwezen https://github.com/dresde...44#issuecomment-443125910

[...]
Ik heb de laatste firmware er op staan voor zover ik weet (Phoscon app geeft aan dat het de laatste versie is en kan zo 1-2-3 ook nergens de firmwares vinden).
code:
1
09:25:31:486 Device firmware version 0x260B0500

Tevens de laatst beschikbare HassIO Deconz addon (2.05.54), die heb ik toevallig nog geupdate voor ik de switches toe ging voegen maar merkbare verbetering heeft het niet gebracht.

Zodra de CC2531's binnen zijn die dus maar eens proberen icm Zigbee2MQTT om te zien of dat verbetering geeft. Heb wel het idee dat de ontwikkeling daar wat "sneller" verloopt en men ook bezig is met zaken als "bindings" wat mijns inziens wel een behoorlijke + is.

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 15-01-2019 09:43 ]

R2D2 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:40:
[...]

Ik heb de laatste firmware er op staan voor zover ik weet (Phoscon app geeft aan dat het de laatste versie is en kan zo 1-2-3 ook nergens de firmwares vinden).
code:
1
09:25:31:486 Device firmware version 0x260B0500

Tevens de laatst beschikbare HassIO Deconz addon (2.05.54), die heb ik toevallig nog geupdate voor ik de switches toe ging voegen maar merkbare verbetering heeft het niet gebracht.

Zodra de CC2531's binnen zijn die dus maar eens proberen icm Zigbee2MQTT om te zien of dat verbetering geeft. Heb wel het idee dat de ontwikkeling daar wat "sneller" verloopt en men ook bezig is met zaken als "bindings" wat mijns inziens wel een behoorlijke + is.
0x260B0500 is behoorlijk oud, ik zit op 262F0500.
De informatie die de Phoscon app geeft klopt niet, en updaten via de Phoscon app werkt ook niet.
Advies is om 0x262f0500 te installeren. Helaas zijn de release notes schaars en op dit moment niet up-to-date. In diverse github issies wordt echter wel melding gemaakt van relevante verbeteringen.

Zie ook https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 15-01-2019 09:53 ]

• R2D2
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:46:
[...]
0x260B0500 is behoorlijk oud, ik zit op 262F0500.
De informatie die de Phoscon app geeft klopt niet, en updaten via de Phoscon app werkt ook niet.
Advies is om 0x262f0500 te installeren. Helaas zijn de release notes schaars en op dit moment niet up-to-date. In diverse github issies wordt echter wel melding gemaakt van relevante verbeteringen.
Hmmmm dat zou het misschien verklaren, klopt het dat de bijgewerkte firmware in de coker container is te vinden?

Ik kom daar het volgende tegen,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
docker exec -it addon_69bb46cb_deconz bash

root@69bb46cb-deconz:/# ls -la /usr/share/deCONZ/firmware/
total 628
drwxr-xr-x 2 root root   4096 Jan  8 15:54 .
drwxr-xr-x 9 root root   4096 Jan  8 15:54 ..
-rw-rw-r-- 1 root root 126202 Mar 24  2018 deCONZ_Rpi_0x261f0500.bin.GCF
-rw-rw-r-- 1 root root 123816 Oct 22 11:30 deCONZ_Rpi_0x26290500.bin.GCF
-rw-rw-r-- 1 root root 125414 Oct 27 18:43 deCONZ_Rpi_0x262c0500.bin.GCF
-rw-rw-r-- 1 root root 125822 Nov  1 23:25 deCONZ_Rpi_0x262e0500.bin.GCF
-rw-rw-r-- 1 root root 125802 Nov  7 19:21 deCONZ_Rpi_0x262f0500.bin.GCF

Vanavond maar eens kijken hoe ik die firmware bij ga werken dan, moet zeggen dat daar ook niet echt een handige handleiding voor terug te vinden is want wat er bijvoorbeeld in de documentatie van de deCONZ addon staat lijkt dus ook al niet te kloppen met betrekking tot de firmware
GW update firmware found: /usr/share/deCONZ/firmware/deCONZ_Rpi_0x261e0500.bin.GCF
GW firmware version: 0x261c0500
GW firmware version shall be updated to: 0x261e0500
In mijn logs niets van dit terug te vinden namelijk, vandaar dat ik in de veronderstelling was dat ik gewoon de laatste versie had draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door R2D2 op 15-01-2019 09:59 ]

• sk1nny666
R2D2 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:40:
[...]

ja in de edge build werkt het al. hier ben ik erg blij mee want dat miste in vooral vanuit de hue bridge.
je kan nu lampen in een group zetten waardoor ze simultaan aan en uit gaan, en niet kort na mekaar.
en je kan er een flash heen sturen, waardoor de lampen dus kort kniperen. erg handig.
ben benieuwd wanneer deze update stable word.
R2D2 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:56:
[...]Vanavond maar eens kijken hoe ik die firmware bij ga werken dan, moet zeggen dat daar ook niet echt een handige handleiding voor terug te vinden is.
Al een paar keer genoemd :) Zie voor hoe te updaten https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 15-01-2019 10:02 ]

• R2D2
  • Niet online
Done,

code:
1
10:04:17:805 Device firmware version 0x262F0500

Al een paar keer genoemd misschien maar volgens de documentatie zou ook in de logs zichtbaar moeten zijn dat er nieuwe firmware is, het is dat JIJ (dank daarvoor) het zojuist melde anders was ik er gewoon vanuit gegaan dat de Phoscon app en de deCONZ addon logs de "waarheid" zouden spreken ;)

Dat soort "ongein" geeft mij nooit echt een lekker gevoel, het voelt allemaal een beetje houwtje touwtje en als het dan werkt kan ik daar nog enigszins vrede mee hebben maar dat deed het afgelopen weken dus ook niet echt ;)

We shall see of dit verbetering gaat brengen, ik ga hoe dan ook eens vergelijken met de CC2531's en Zigbee2MQTT om te zien welke van de 2 me het beste bevalt.

• Greetoz
JBS schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:46:

[...]
Ik had goede hoop toen ik jouw bericht zag, maar mijn firmware volgens de phoscon app zit mijn raspbee op 262F0500...

@R2D2 Klopt, als ik niet beter wist zou ik daar ook vanuit gaan. :) De getoonde versie in de Phoscon app klopt wel, de toevoeging of deze up-to-date is, niet.

Zoals je op https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases ziet gaat ook de ontwikkeling van ook DeCONZ vrij hard, maar soms zijn er wel wat dingen/eigenaardigheden om rekening mee te houden. Vibration sensor die wel events naar HASS stuurt, maar in de Phoscon app niet zichtbaar is, is daar een voorbeeld van. Maar inmiddels is deze ook in de Phoscon app zichtbaar.

Met 25+ Tradfri lampen (E27/GU10) verspreid over drie verdiepingen, 25+ Aqara sensoren (door/window, motion, vibration, multi en cube), diverse Aqara knoppen (enkele, dubbele, vierkante), meerdere Osram Smart+ stekkers, meerdere Hue Dimmers en Tradfri grijs/witte dimmer werkt bij mij DeCONZ stabiel (Conbee op een NUC, hiervoor RaspBee op een Pi).

Enige dat heel soms gebeurt, is een GU10 spot die de verbinding verliest, even eruit en erin draaien lost dit altijd direct op. Dit hoort natuurlijk niet, maar moet de DeCONZ docker ook nog even updaten, mogelijk is dat issue dan ook opgelost. Conbee firmware is wel up-to-date.
Greetoz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:34:
[...]
Verder heb ik nog een ronde Xiaomi push button, die komt in Hass als Batterij sensor. Maar je schijnt hem te kunnen gebruiken als knop. Ik zie alleen niet hoe via Node-Red. Iemand een idee?
Bedoel je deze? https://nl.aliexpress.com...mi-thuis/32845804530.html
Die stuurt events die je in de log voorbij ziet komen. Indrukken geeft bijvoorbeeld event '1002'. Die kun je als trigger voor je automation gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V3mJTsR.png
Long press wordt ook ondersteund, zie voor de verschillende events https://github.com/dresde...Devices#wireless-switches

Oh, je hebt het specifiek over rond, check even of die hier tussen staat: https://github.com/dresde...pported-wireless-switches
Denk dat het de WXKG01LM is, die wordt ondersteund.

[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 15-01-2019 10:41 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:30
Ik zie bij de ontwikkeling van Deconz deze melding:
Support for iCasa switches and dimmer #1124
Dat betekent dat de devices die eerder werden genoemd ondersteund (gaan) worden! Eindelijk een vergelijkbaar Zigbee-alternatief voor de Fibaro/Qubino units :)
Sander schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:35:
[...]
Je hebt ook een Zigbee dimmer van iCasa met vergelijkbare mogelijkheden, zolang je 3 draden (dus een N) hebt bij je lamp of in de centraaldoos kun je deze aansluiten met behoud van de fysieke knop. Ik heb deze nu liggen en begreep dat het prima werkt met Hue. Ook met Tradfri remote aan te sturen maar uiteraard niet in de IKEA app. Zigbee2mqtt herkent hem nog niet en krijg ik ook nog niet lekker aan de praat om dat wel te laten gebeuren, volgend project.

Deze dus: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

• Greetoz
JBS schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:28:
[...]
Bedoel je deze? https://nl.aliexpress.com...mi-thuis/32845804530.html
Die stuurt events die je in de log voorbij ziet komen. Indrukken geeft bijvoorbeeld event '1002'. Die kun je als trigger voor je automation gebruiken:

[Afbeelding]
Long press wordt ook ondersteund, zie voor de verschillende events https://github.com/dresde...Devices#wireless-switches

Oh, je hebt het specifiek over rond, check even of die hier tussen staat: https://github.com/dresde...pported-wireless-switches
Denk dat het de WXKG01LM is, die wordt ondersteund.
Ik heb die laatste inderdaad. Ik zie hem ook in Hass. alleen ik vroeg mij af hoe ik hem gebruik in de Node-Red. Dus niet via de automation yaml.

ps. is er ergens een raspbee firmware log? Is de 262F0500 firmware waar ik op zit de laatste?

Greetoz schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Ik heb die laatste inderdaad. Ik zie hem ook in Hass. alleen ik vroeg mij af hoe ik hem gebruik in de Node-Red. Dus niet via de automation yaml.

ps. is er ergens een raspbee firmware log? Is de 262F0500 firmware waar ik op zit de laatste?
Check even het speciale Node-RED topic Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Ja, 0x262f0500 is op dit moment de laatste stabiele versie.
Echte actuele release notes voor de firmware zijn er niet, laatst werd aangegeven dat daar wat tijd voor vrijgemaakt werkt, maar tot op heden zie ik dat nog niet terug.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:43
Wat ik nog wel even wil mee geven, zie best wat Deconz - Conbee/Raspbee gebruikers hier, om ook actief mee te doen in de ontwikkeling ervan.

Ik heb het nu een paar weken (en heb dus geen oude software ervaringen, maar alleen de laatste 2 versies) en bij mij is het vooralsnog stabiel. Wel kan dekking een issue zijn, immers er wordt een mesh network gemaakt, en die heeft wel nodes nodig die als router kunnen dienen. Dit zijn alleen netspanning gevoede devices.

Melding maken van mogelijke issues, ook devices die (nog) geen support hebben kan via Github:
https://github.com/dresde...deconz-rest-plugin/issues

Ik ben zelf best enthousiast over de Phoscon GUI, daar kun je dingen heel snel mee inrichten (ook zonder HA indien nodig), en is best overzichtelijk. Ik zie dan ook echt wel kansen voor de toekomst.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Aangezien hier de meeste mensen bezig zijn met een zigbee2mqtt, even een vraag je voor de firmware-flashers.

Tijdens het flashen van de firmware krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TgJr2X2/2019-01-15-11-47-45-Texas-Instruments-Smart-RF-Flash-Programmer.png

CC2531 - ID0280: Flash erase failed

De stick wordt goed gedetecteerd, maar ik kom telkens niet verder dan deze foutmelding. Heb 3 sticks (van dezelfde verkoper op AliExpress, geven allemaal dezelfde fout).

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ice T op 15-01-2019 12:23 ]

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:59:
[...]
Check even het speciale Node-RED topic Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Ja, 0x262f0500 is op dit moment de laatste stabiele versie.
Echte actuele release notes voor de firmware zijn er niet, laatst werd aangegeven dat daar wat tijd voor vrijgemaakt werkt, maar tot op heden zie ik dat nog niet terug.
Dankje _/-\o_

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ice T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:20:
Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?
Heb die melding nog nooit gehad, maar:
- probeer eens een andere USB poort
- zet de interface eens op “Slow” ipv “Fast”

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Voor de mindergas-gebruikers:

Dit is (volgens mij) de eenvoudigste manier om deze vanuit HA te uploaden:
(geen custom scripts of components nodig)

in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  mindergas_upload:
    url: "https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings"
    method: POST
    headers:
      content-type: application/json
      AUTH-TOKEN: !secret mindergas_api_token
    payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": "{{reading}}" }'

in automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Mindergas Upload
  trigger:
  - at: '00:30'
    platform: time
  condition: []
  action:
  - data_template:
      date: '{{ (as_timestamp(now()) - (24*3600)) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True)}}'
      reading: '{{ states.sensor.gas_consumption.state }}'
    service: rest_command.mindergas_upload

en in secrets.yaml een entry aanmaken voor 'mindergas_api_token'

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 15-01-2019 13:23 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Ice T
Mars Warrior schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:19:
[...]

Heb die melding nog nooit gehad, maar:
- probeer eens een andere USB poort
- zet de interface eens op “Slow” ipv “Fast”
Dat hielp helaas ook niet..

Heb het volgende al geprobeerd:
- win7 en win10 computers
- direct in usb-poort of in usb-hub op stroom
- alle volgordes van inpluggen en reset-knop
- View info page -> melding: debug interface locked
- Firmware update op de CC debugger, staat nu op 0044
- Andere hex-file, Prod.hex en Test.hex

Zoals ik het nu zie, kan het alleen nog maar zijn dat het aan de CC debugger ligt óf de sticks zijn al voorzien van firmware die niet te wissen is.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ice T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Zoals ik het nu zie, kan het alleen nog maar zijn dat het aan de CC debugger ligt óf de sticks zijn al voorzien van firmware die niet te wissen is.
En een andere micro USB kabel voor de CC debugger? Die kan ook rot zijn namelijk weet ik uit ervaring...

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

Ice T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Nee, heb ik ook nooit gezien en toch al zo'n vier geflasht en ook paar keer met wat andere versies.

Wat ik niet herken in je plaatje is de "IEEE 0x FF FF FF FF FF etc" . Weet even niet wat dat veld doet maar bij mij was die leeg en bij de instructies ook.

Je hebt de debugger EN de stick beide wel in usb poorten gedaan neem ik aan. Daar werd ik de eerste keer - door het plaatje in de instructies - op verkeerde been gezet.

Zie je tijdens het flashen de led op de stick wel (knipperend) oplichten?

Het kan natuurlijk iets zijn met de kabeltjes, wat al gemeld was.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Ice T
dof schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:39:
[...]

Nee, heb ik ook nooit gezien en toch al zo'n vier geflasht en ook paar keer met wat andere versies.

Wat ik niet herken in je plaatje is de "IEEE 0x FF FF FF FF FF etc" . Weet even niet wat dat veld doet maar bij mij was die leeg en bij de instructies ook.

Je hebt de debugger EN de stick beide wel in usb poorten gedaan neem ik aan. Daar werd ik de eerste keer - door het plaatje in de instructies - op verkeerde been gezet.

Zie je tijdens het flashen de led op de stick wel (knipperend) oplichten?

Het kan natuurlijk iets zijn met de kabeltjes, wat al gemeld was.
Met of zonder het IEEE adres maakt geen ook geen verschil. Allebei de usb's heb ik er in zitten. CC debugger wordt ook groen en zoals in de printscreen is te zien, herkent hij ook gewoon de CC2531.

Knipperen doet de led niet, die blijft op groen staan, omdat het bij de eerste stap (Erase) al fout gaat. Als ik de radio-button op alleen 'Erase' zet, krijg ik namelijk dezelfde fout.

• ricardogn
NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:22:
Voor de mindergas-gebruikers:

Dit is (volgens mij) de eenvoudigste manier om deze vanuit HA te uploaden:
(geen custom scripts of components nodig)

in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  mindergas_upload:
    headers:

in automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
  action:
  - data_template:
      date: '{{ (as_timestamp(now()) - (24*3600)) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True)}}'
      reading: '{{ states.sensor.gas_consumption.state }}'

en in secrets.yaml een entry aanmaken voor 'mindergas_api_token'
Ik heb alles overgenomen en getest, maar krijg een error:
code:
1
Error 422 on call https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings

De code die heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
  action:
  - data_template:
      reading: '{{ states.sensor.gas_current }}'

rest_command:
  mindergas_upload:
    headers:
Zeg, wordt het misschien tijd voor een apart topic over het flashen/gebruik/... van deze zigbee oplossingen? Het hoort eigenlijk niet thuis in het Home Assistant topic als je het mij vraagt - maar in een eigen topic kan ook alle kennis over deze spulletjes gebundeld worden (en het scheelt mij een RSI-duim van het scrollen :+)

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 15-01-2019 13:56 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

ricardogn schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Ik heb alles overgenomen en getest, maar krijg een error:
code:
1
Error 422 on call https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings

De code die heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
  action:
  - data_template:
      reading: '{{ states.sensor.gas_current }}'

rest_command:
  mindergas_upload:
    headers:
The 422 (Unprocessable Entity) status code means the server understands the content type of the request entity (hence a 415(Unsupported Media Type) status code is inappropriate), and the syntax of the request entity is correct (thus a 400 (Bad Request) status code is inappropriate) but was unable to process the contained instructions.

The definition goes on to say:

For example, this error condition may occur if an XML request body contains well-formed (i.e., syntactically correct), but semantically erroneous, XML instructions.
Wat is de content van je message? Die kun je in de template developer bekijken: Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/491cbe8585362fc15717adfc35cc6ddf.png

Edit: ik zie je fout al, je sensor moet nog .state hebben op regel 9 van jouw code (ervanuitgaande dat je Gasverbruik inderdaad zit op sensor.gas_current):

YAML:
1
      reading: '{{ states.sensor.gas_current.state }}'

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 15-01-2019 13:55 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

Ice T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Met of zonder het IEEE adres maakt geen ook geen verschil. Allebei de usb's heb ik er in zitten. CC debugger wordt ook groen en zoals in de printscreen is te zien, herkent hij ook gewoon de CC2531.

Knipperen doet de led niet, die blijft op groen staan, omdat het bij de eerste stap (Erase) al fout gaat. Als ik de radio-button op alleen 'Erase' zet, krijg ik namelijk dezelfde fout.
Hmm, vreemd. Op dit moment geen andere ideeën. Je zou eens kunnen kijken of op de zigbee2mqtt site nog soortgelijke ervaringen te vinden zijn.

Misschien zou je het eens moeten proberen te flashen bij iemand bij wie het wel lukte. Er staan nu een paar namen (met steden) in de Topic-start genoemd.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:44
@ricardogn

Of van de website van mindergas.nl
422 Unprocessable Entity
Er is een validatiefout opgetreden. Dit kan komen door:

Er is al een meterstand voor de opgegeven datum.
De meterstand is geen getal.
De meterstand is kleiner dan de vorige meterstand.
De meterstand is groter dan de volgende meterstand.
De datum ligt in de toekomst.
De datum ligt voor 31 december 2005.
Ik krijg uit Toon alleen het verbruik sinds de meteradapter is aangesloten.
Is het zinvol op aan mindergas een offset mee te geven zodat hetgeen geüpload wordt ook overeen komt met de meterstand?

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 15-01-2019 14:17 ]

• ricardogn
Thanks voor het snelle reacties @Hmmbob en @RudolfR .

Het probleem was een combinatie van beide.
In de template zat uiteindelijk de fout.

Heb er nu dit van gemaakt:
code:
1
2
      reading: "{{ states('sensor.gas_current')}}"

En komt die wel goed binnen bij die site. Had net vanmorgen een webhook richting google sheets gemaakt en daar kon ik dit zo van kopieren nadat ik zag dat in de template iets niet goed ging.

• barktus

barktus

Moehhhh!

Hmmbob schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:46:
Zeg, wordt het misschien tijd voor een apart topic over het flashen/gebruik/... van deze zigbee oplossingen? Het hoort eigenlijk niet thuis in het Home Assistant topic als je het mij vraagt - maar in een eigen topic kan ook alle kennis over deze spulletjes gebundeld worden (en het scheelt mij een RSI-duim van het scrollen :+)
Maak er een aan zou ik zeggen :P

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:40
Hmmbob schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:46:
Zou niet slecht zijn. Ik krijg binnenkort ook mijn eerste dingetjes binnen uit china en dan moet ik niet ganse topics doorscrollen om iets te vinden over dat flashen

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:44
Triggert de hierboven gedeelde code voor mindergas éénmalig op 00:30:00 of triggert-ie iedere seconde van die minuut?

https://www.home-assistan...ion/trigger/#time-trigger

Bij de documentatie staat een warning, maar ik weet niet zeker of die ook slaat op dit format.
barktus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:26:
[...]

Maak er een aan zou ik zeggen :P
Dat zou ik doen, áls ik er zelf ook iets mee zou doen :+
RudolfR schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:58:
Triggert de hierboven gedeelde code voor mindergas éénmalig op 00:30:00 of triggert-ie iedere seconde van die minuut?

Bij de documentatie staat een warning, maar ik weet niet zeker of die ook slaat op dit format.
Nee, slecht één keer. De waarschuwing is duidelijk:
Remember that if you are using matching to include both minutes and seconds. Without seconds, your automation will trigger 60 times during the matching minute.
En aangezien er 00:30:00 geselecteerd is, specificeer je dus ook de secondes :)

[ Voor 62% gewijzigd door Hmmbob op 15-01-2019 15:02 ]

• ricardogn
RudolfR schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:58:

Eenmaal om 00:30 uur. Dat is prima om je meterstand door te geven.

Ik heb nog een automation met tijd. Die ziet er ook zo uit en werkt super. Om 23:30 gaan alle lampen uit. Tenzij de tv nog aanstaat.

Ik wil daar nog een script tegen aan gooien dat als ik de tv na 23:30 uur uit doe er nog 5 minuten zijn met lampen en dat daarna alles uit gaat.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Gaat lekker die iOS update van Home Assistant: al mijn custom cards naar de klote.

Overal rode blokken dus op mijn scherm met custom element does not exist...

Maar eens kijken of dit is op te lossen...

Mars Warrior schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:10:
Gaat lekker die iOS update van Home Assistant: al mijn custom cards naar de klote.

Overal rode blokken dus op mijn scherm met custom element does not exist...

Maar eens kijken of dit is op te lossen...
Welke custom cards? Alle 4 die ik gebruik werken gewoon en ik had die iOS update ook al

Ik heb deze
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
  - url: /local/custom_ui/slider-entity-row.js?v=d6da75
    type: js
  - url: /local/custom_ui/tracker-card.js?v=0.1.5
  - url: /local/custom_ui/card-tools.js?v=0a97d3
  - url: /local/custom_ui/layout-card.js?v=bd7e5a

[ Voor 26% gewijzigd door lolgast op 15-01-2019 15:15 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

lolgast schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Welke custom cards? Alle 4 die ik gebruik werken gewoon en ik had die iOS update ook al

Ik heb deze
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
  - url: /local/custom_ui/slider-entity-row.js?v=d6da75
  - url: /local/custom_ui/tracker-card.js?v=0.1.5
  - url: /local/custom_ui/card-tools.js?v=0a97d3
  - url: /local/custom_ui/layout-card.js?v=bd7e5a
In ieder geval de mini-graph-card. De rest moet ik nakijken want die worden gewoon niet getoond...

Pagina: 1 ... 99 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.