Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
barrymossel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:45:
Hmm, gisteren even de stroom hier in huis eraf gehaald en uiteraard problemen met HASS (kwam weer eens niet meer in de GUI). Wel Samba, dus backup gemaakt en SD kaartje van de RPi geformatteerd en opnieuw de image van HASSOS geschreven. Beetje werk en alles draait weer.

Echter... de Google Assistant koppeling was weer eens weg. Dus de test in het Google Action centre weer opnieuw aangezet. Ik zie de test-app dan ook weer terugkomen bij Google Assistant. Koppelen lukt echter niet. Na inloggen gebeurt er niks. Is de Google Assistant ondersteuning weer veranderd?

---edit---
In de simulator van Google krijg ik:

[...]

Ik ga er maar even vanuit dat er iets in Home Assistant kapot is.
Ik zou zulke “kritische” dingen gewoon niet meer op een Pi draaien. Draait hier al maanden fantastisch als een VM en gaat nooit kapot!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 07:46
DennusB schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Ik zou zulke “kritische” dingen gewoon niet meer op een Pi draaien. Draait hier al maanden fantastisch als een VM en gaat nooit kapot!
Hier gaat het normaal ook niet zomaar kapot hoor. Meestal m'n eigen schuld. Ik had de installatie gewoon even netjes moeten afsluiten voordat ik de stroom eraf haalde ;)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:40
Tip (nogmaals) voor de mensen waarbij HA na een rebooten of powerd down heul slecht/niet opstart.

Je komt er wel in met Samba? Dan moet je uit folder .storage een file verwijderen die eindigt op .entries (heet iets van devices.entries). Dan start je zonder problemen op.
Je moet wel daarna nog even in HA je devices even checken en desnoods toevoegen (bij je Google spul)

• barrymossel
maartend schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:57:
I've had this for awhile now too, someone mentioned it to me before but if you delete the config/.storage/core.config_entries file and then reboot, HA comes back up. You'll have to rediscover the chromecasts again and it will lock up every reboot but if you have Samba/SSH working it's easier than flashing a new Hassio image.
"and it will lock up every reboot"

Klinkt niet echt als een goede oplossing...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
barrymossel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:02:
[...]

Hier gaat het normaal ook niet zomaar kapot hoor. Meestal m'n eigen schuld. Ik had de installatie gewoon even netjes moeten afsluiten voordat ik de stroom eraf haalde ;)
Eens, maar Raspberry's staan echt bekend om het slopen van zowat elke install die er op staat. Mijn VM Klapt ook wel eens "per ongeluk" uit, nooit problemen mee.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik krijg mijn Ikea lamp dus niet aan de Phoscon app gekoppeld na de installatie van de Conbee stick. Heb ook al een andere lamp geprobeerd, zelfde resultaat. De factory reset gedaan (ondanks dat de lampen nieuw zijn), die niet wil lukken. Diverse methoden van internet geprobeerd zoals tijd voor het zoeken langer maken. Maar niets lijkt resultaat te hebben.

De Conbee stick kan nog geüpdate worden via Docker, maar daar heb ik 0 ervaring mee :/

My middle finger salutes you.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36
@barktus

Resetten van de lampen is wel een must.
Hoe je dat doet staat hier:
YouTube: How to reset a TRÅDFRI light bulb

DeCONZ updaten in docker is hier beschreven:
https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:09
barktus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:08:
Ik krijg mijn Ikea lamp dus niet aan de Phoscon app gekoppeld na de installatie van de Conbee stick. Heb ook al een andere lamp geprobeerd, zelfde resultaat. De factory reset gedaan (ondanks dat de lampen nieuw zijn), die niet wil lukken. Diverse methoden van internet geprobeerd zoals tijd voor het zoeken langer maken. Maar niets lijkt resultaat te hebben.

De Conbee stick kan nog geüpdate worden via Docker, maar daar heb ik 0 ervaring mee :/
Gebruik je een Rpi? Ik had hetzelfde en kwam erachter dat ik nog iets in de config moest zetten op de root van de SD kaart. Daarna werkte alles.

@iketot Ik wil je niet tegen het been aan stoten maar misschien is iets zoals Homey een beter apparaat, dat is veel meer plug and play en kan bijna hetzelfde als HA..

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:17
Greetoz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:15:
[...]

@iketot Ik wil je niet tegen het been aan stoten maar misschien is iets zoals Homey een beter apparaat, dat is veel meer plug and play en kan bijna hetzelfde als HA..
Oh, dat doe je zeker niet hoor. Heb er lang over gedacht om de Homey aan te schaffen. Alleen zijn er toch een aantal dingen welke me deden twijfelen.

Zag toch regelmatig op fora dat het lang duurt bij hun voor een nieuwe app /connectie kwam voor bepaalde producten. En zo nog een aantal dingen. Tevens de aanschaf prijs van 300 t.o.v. 75 voor de Pi.

Als dit niet werkt/lukt/bevalt verkoop ik die Pi zo door of gebruik ik t voor wat anders en haal ik alsnog de Homey. Dus dacht laat ik een gokje wagen, ben al een tijd opzoek naar een (nieuwe) hobby dus waarom niet 🙂

Hopelijk lukt het met behulp van alle tuts online en evt dit topic. Heb niet zo een uitgebreid Smart home maar zou graag wat willen uitbreiden.. langzaamaan..

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
daxy schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:35:
Ik gebruik de Unifi tracker om te zien of er iemand thuis is. Sinds ik mijn SDN controller naar 5.10.5 geupgrade hebt werkt deze niet meer. Iemand anders die dit ook heeft?

home-assistant.log geeft alleen dit aan:
code:
1
2019-01-11 17:28:28 ERROR (Thread-18) [homeassistant.components.device_tracker.unifi] Failed to connect to Unifi: Login failed - status code: 400

Unifi controller logs geeft alleen dit aan:
code:
1
[2019-01-11 17:28:28,535] <webapi-7> INFO  api    - [api] api.err.Invalid: /api/login

User/Pass klopt echt :) Heb zelfs een extra user/pass zonder speciale characters aangemaakt, ook niets.
Iemand tips wat ik verder kan doen?
Dit is nu opgelost in de laatste versie van pyunifi.
Je kan afwachten tot 0.85.2 (denk ik), of 1 regel aanpassen en homeassistant restarten:
  • File (bij mij): /srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/device_tracker/unifi.py
  • Vervang deze regel:
  • REQUIREMENTS = ['pyunifi==2.13']
  • met deze regel:
  • REQUIREMENTS = ['pyunifi==2.16']
  • Restart Home-assistant and you're done.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• maartend
barrymossel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:31:
[...]

"and it will lock up every reboot"

Klinkt niet echt als een goede oplossing...
Daar heb ik dus totaal geen last van. Ik heb juist wel dat als ik dat bestand niet verwijder hij niet doorstart.

• barrymossel
barrymossel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:45:
Hmm, gisteren even de stroom hier in huis eraf gehaald en uiteraard problemen met HASS (kwam weer eens niet meer in de GUI). Wel Samba, dus backup gemaakt en SD kaartje van de RPi geformatteerd en opnieuw de image van HASSOS geschreven. Beetje werk en alles draait weer.

Echter... de Google Assistant koppeling was weer eens weg. Dus de test in het Google Action centre weer opnieuw aangezet. Ik zie de test-app dan ook weer terugkomen bij Google Assistant. Koppelen lukt echter niet. Na inloggen gebeurt er niks. Is de Google Assistant ondersteuning weer veranderd?

---edit---
In de simulator van Google krijg ik:

[...]

Ik ga er maar even vanuit dat er iets in Home Assistant kapot is.
Lijkt niet aan hassio te liggen. Ik krijg helemaal niks meer gekoppeld in Google Assistant.
maartend schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:32:
[...]

Daar heb ik dus totaal geen last van. Ik heb juist wel dat als ik dat bestand niet verwijder hij niet doorstart.
Dat is toch hetzelfde? :9

• barktus

barktus

Moehhhh!

Greetoz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:15:
[...]

Gebruik je een Rpi? Ik had hetzelfde en kwam erachter dat ik nog iets in de config moest zetten op de root van de SD kaart. Daarna werkte alles.

Met de links die ik kreeg is het uiteindelijk gelukt. Maar ik heb nu dus nog geen idee hoe ik een lamp toevoeg aan home-assistent zelf. Het leerproces is lastiger dan ik verwacht had :+. En nu krijg ik weer te zien dat er geen firmware is en werkt het geheel niet meer.

Als ik de sd card in de mac steek dan krijg ik direct te zien dat de kaart niet leesbaar is. Heb ik daar nog een speciaal programma voor nodig?

[ Voor 15% gewijzigd door barktus op 13-01-2019 13:12 ]

• maartend
Nee, want ik had het al voor ik dat bestand ooit had verwijderd.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Momenteel draai ik HA in n container op m'n Synology NAS en vanuit buiten kan ik er simpel bij via OpenVPN die ik draai op port 443. Nu zit ik n beetje te kijken naar Google Home maar die vereist dat ze je kunnen bereiken over https (wat op zich logisch is). Vind het geen fijn idee dat m'n HA direct bereikbaar is vanaf internet alleen voor de hele wereld. Ik zit er aan te denken om OpenVPN te verplaatsen naar n andere poort en dan Let'sEncrypt in te stellen maar dat port 443 alleen open staat voor Google IP-adressen. Port 80 moet eigenlijk ook gewhitelist worden voor LetsEncrypt maar zij publiceren geen IP ranges... hopelijk heeft iemand hier n veilige setup die hier in de buurt komt :)

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
Cartman! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:28:
Momenteel draai ik HA in n container op m'n Synology NAS en vanuit buiten kan ik er simpel bij via OpenVPN die ik draai op port 443. Nu zit ik n beetje te kijken naar Google Home maar die vereist dat ze je kunnen bereiken over https (wat op zich logisch is). Vind het geen fijn idee dat m'n HA direct bereikbaar is vanaf internet alleen voor de hele wereld. Ik zit er aan te denken om OpenVPN te verplaatsen naar n andere poort en dan Let'sEncrypt in te stellen maar dat port 443 alleen open staat voor Google IP-adressen. Port 80 moet eigenlijk ook gewhitelist worden voor LetsEncrypt maar zij publiceren geen IP ranges... hopelijk heeft iemand hier n veilige setup die hier in de buurt komt :)
Waardoor ik me weer wat beter beveiligd voel is dat je 2FA kunt aanzetten voor Hass. Ik heb er dus niet zo'n problemen mee dat Hass via internet bereikbaar is en gebruik GH dus ook naar volle tevredenheid.

Poort 80 hoeft trouwens alleen open als je het certificaat wilt installeren/vernieuwen. Standaard staat die bij mij gewoon dicht.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PuckStar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:33:
[...]

Waardoor ik me weer wat beter beveiligd voel is dat je 2FA kunt aanzetten voor Hass. Ik heb er dus niet zo'n problemen mee dat Hass via internet bereikbaar is en gebruik GH dus ook naar volle tevredenheid.
Dat is een prima idee :)
Poort 80 hoeft trouwens alleen open als je het certificaat wilt installeren/vernieuwen. Standaard staat die bij mij gewoon dicht.
Hoe zet je die dan automatisch open bij t vernieuwen?

• PuckStar
Cartman! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Dat is een prima idee :)

[...]

Hoe zet je die dan automatisch open bij t vernieuwen?
Niet automatisch. Ik doe dat handmatig :). Elke 3 maanden even wat poortjes open/dicht zetten en commando runnen om certificaat te vernieuwen vind ik niet zo'n probleem.
Ja automatisch zou handiger zijn en volgens sommigen is poort 80 geen gevaar maargoed ik doe het nu eenmaal zo :)
Cartman! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:28:
In mijn geval zit er een IP restrictie (evt. te "omzeilen" met HTTP basic auth) op Home Assistant. Vervolgens staan alleen die 2 of 3 URLs die Google aanroept open zonder restricties. Als je Google Assistant instelt wordt je vervolgens naar de login pagina van je HA gestuurd, daar log je in en dat maakt een token aan die Google Assistant bij de volgende aanroepen gebruikt. De URLs die GA vervolgens kan aanroepen zijn door HA al beveiligd doordat die token mee gestuurd moet worden. In zoverre vind ik dat het veilig (genoeg) is. De enige manier om nu in HA te komen van over de hele wereld is als HA lek blijkt te zijn (OAuth2 en/of de API die GA gebruikt), of als mijn username & password worden achterhaald.
Daarnaast zit er nog een stukje security through obscurity in en die zin dat HA op een domein draait en je daarom ook nog eens de domeinnaam moet weten. Dus mijn HA is alleen bereikbaar op "home-assistant.foo.bar" en als je naar "foo.bar" gaat krijg je dus ook HA niet te zien.

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-11 19:50

Dw1-nl

Webontwikkelaar

lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Je kunt ook een HA script maken om HA te herstarten. Dan herstart je niet de hele container via Docker, maar gewoon de software in de container. Is wat netter voor dit soort wijzigingen en kan eenvoudig vanuit de HA interface
Maar dan laad die ook de config file die gekoppeld is aan de folder van de container of? En hoe kan ik dit het beste doen.

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Ik lees al een poosje mee en gisteren een Raspberry Pi 2 omgetoverd tot Home Assist en alles draait nu :)

En gelijk even wat gespeeld met groepen icm de lovelace interface, ik begrijp dat dit de nieuwe layout standaard gaat worden?
Is nog niet helemaal naar wens maar hier moet ik me nog verder in verdiepen. Al wel een weersoverzichtje gemaakt (met buienradar als source) en overzicht met tijd en datum enzo, allemaal vrij basic aangezien deze wereld nieuw voor me is.

Ook in het bezit van een wemos d1 mini met tasmoto firmware erop geflashed. Wil uiteindelijk de nodige milight lampen aan gaan sturen, das ook de reden dat ik voor HA heb gekozen eigenlijk, maar hier moet ik me duidelijk nog even in gaan verdiepen. Domoticz was ook een optie, en had hier een install van draaien, maar HA lijkt me makkelijker en met meer mogelijkheden.

Zijn hier nog tips en tricks voor? Want een basic overzichtje is leuk, maar wil ook dingen gaan schakelen natuurlijk :+

Zit vol met ideeën als ik sommige afbeeldingen van mede-tweakers zie met hun overzicht! _/-\o_

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Dw1-nl schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Maar dan laad die ook de config file die gekoppeld is aan de folder van de container of? En hoe kan ik dit het beste doen.
Ja natuurlijk :) Ervan uitgaande dat je met een volume mapping in je docker-compose werkt, redirect je de data van die folder in je container. De container denkt dus dat die data in zijn bubble zit en gebruikt die data gewoon bij het herstarten van HA.

Zie hier voor het script: https://github.com/home-a...47#issuecomment-222351368

@the_cyberspace Als je toch al een wemos met tasmota hebt liggen is er maar een echte tip: gewoon beginnen. De berg lijkt gigantisch hoog als je aan het lezen bent, maar mqtt is echt zo verdomd simpel :+

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 13-01-2019 14:40 ]

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

lolgast schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:33:
[...]
@the_cyberspace Als je toch al een wemos met tasmota hebt liggen is er maar een echte tip: gewoon beginnen. De berg lijkt gigantisch hoog als je aan het lezen bent, maar mqtt is echt zo verdomd simpel :+
Hehe dat lees ik wel meer, maar weet even nog niet waar ik precies moet beginnen. Straks maar eens verder neuzen, ben al de hele ochtend bezig met dingetjes proberen ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• barktus

barktus

Moehhhh!

the_cyberspace schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:26:
Ik lees al een poosje mee en gisteren een Raspberry Pi 2 omgetoverd tot Home Assist en alles draait nu :)

En gelijk even wat gespeeld met groepen icm de lovelace interface, ik begrijp dat dit de nieuwe layout standaard gaat worden?
Is nog niet helemaal naar wens maar hier moet ik me nog verder in verdiepen. Al wel een weersoverzichtje gemaakt (met buienradar als source) en overzicht met tijd en datum enzo, allemaal vrij basic aangezien deze wereld nieuw voor me is.

Ook in het bezit van een wemos d1 mini met tasmoto firmware erop geflashed. Wil uiteindelijk de nodige milight lampen aan gaan sturen, das ook de reden dat ik voor HA heb gekozen eigenlijk, maar hier moet ik me duidelijk nog even in gaan verdiepen. Domoticz was ook een optie, en had hier een install van draaien, maar HA lijkt me makkelijker en met meer mogelijkheden.

Zijn hier nog tips en tricks voor? Want een basic overzichtje is leuk, maar wil ook dingen gaan schakelen natuurlijk :+

Zit vol met ideeën als ik sommige afbeeldingen van mede-tweakers zie met hun overzicht! _/-\o_
Ik wilde dat ik hetzelfde kon zeggen :+. Ik ga dadelijk de sd card wissen en maar eens helemaal overnieuw beginnen in de hoop dat het deze keer toch iets soepeler gaat :P

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:38
Vandaag het eerst mijn HA binnen docker proberen te updaten.
Nu lijkt HA niet meer benaderbaar.
De logs binnen docker:

code:
1
2019-01-13 14:47:44 WARNING (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of recorder is taking over 10 seconds.

Iemand een idee?
barktus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:08:

Plaats even een screenshot van de gateway pagina uit de Phoscon app, zowel general als advanced overzicht. Mogelijk is de addon niet juist geconfigureerd en wordt je Conbee niet juist herkend.

Zie ook de instructies van de DeCONZ addon. Let erop dat je een gewijzigde config eerst opslaat en daarna de addon opnieuw start.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 13-01-2019 15:21 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zie hier een Shelly 1, geflashed met Tasmota die een lamp aanstuurt in combinatie met 2x wisselschakelaar.
De Shelly 1 zit tussen de lamp en de wisselschakelaar die oorspronkelijk aan de lamp hing. Zie figuur hieronder. Daarom niet relevant wat er verder nog aan schakelaars aanhangt!

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic08408/hotel_schak.gif

Vanwege de ruimte wel alles verdeeld over twee inbouwdozen. Links de shelly 1 achter het stopcontact, en rechts de wisselschakelaar met nog wat doorverbindingen erachter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FdfLwrWEv0nEQ39GPVxghfHG/full.jpg

Schakelen gaat met een duidelijk hoorbare klik overigens van het relais in de Shelly 1!

Ik heb eea nog niet dichtgedaan, dus weet nog niet of de Shelly en alle doorverbindingen passen achter het stopcontact en de schakelaar :z . Kan zomaar zijn dat ik nog eea moet verbouwen :X

Noot:
De kleurenmix komt door jaren 50 huis, en het niet meer hebben van een blauwe 0-draad. Heb maar ff aarde kleurtjes genomen...

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 14-01-2019 13:16 . Reden: Plaatje er bij van schakeling ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Mars Warrior schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:21:

Noot:
De kleurenmix komt door jaren 50 huis, en het niet meer hebben van een blauwe 0-draad. Heb maar ff aarde kleurtjes genomen...
Oef...kleuren mixen == uit den boze

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Oef...kleuren mixen == uit den boze
Ach, dan zou ik hier maar niet een willekeurige centraaldoos openen :+
Door de vrolijke mix van NL en BE kleurenschema’s geldt hier altijd meten = weten

Dit zit nu in dit stopcontact, en de “L” kleuren kloppen (groen en bruin), en de schakeldraden zijn zwart 8)

De stroom is er niet afgeweest.
En voortaan zou ik vanwege het gepaste geweld om dit in te bouwen en dicht te krijgen toch voor soepele draden met draadeinden gaan. Het zweet stond op mijn voorhoofd :X

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:19:
[...]
Plaats even een screenshot van de gateway pagina uit de Phoscon app, zowel general als advanced overzicht. Mogelijk is de addon niet juist geconfigureerd en wordt je Conbee niet juist herkend.

Zie ook de instructies van de DeCONZ addon. Let erop dat je een gewijzigde config eerst opslaat en daarna de addon opnieuw start.
Ik kreeg hierna uit het niets missende firmware en met geen mogelijkheid een lamp meer aan de gang via Phoscon. Stick verwijderd, add-on verwijderd. Beiden opnieuw geïnstalleerd en via Phoscon een lamp toegevoegd.

Nu wil ik deze lamp echter kunnen zien in Home Assistant en ik kom er niet aan uit hoe ik dat doe. Iemand die de gouden tip heeft? En schrijf ik de scenes in Phoscon of kan dat gewoon in YAML straks in Home Assistant, waardoor ik alles op één plek kan houden?

barktus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:47:
[...]
Nu wil ik deze lamp echter kunnen zien in Home Assistant en ik kom er niet aan uit hoe ik dat doe. Iemand die de gouden tip heeft? En schrijf ik de scenes in Phoscon of kan dat gewoon in YAML straks in Home Assistant, waardoor ik alles op één plek kan houden?
HASS even herstarten en de lamp die je hebt toegevoegd in de Phoscon app is ook in HASS zichtbaar. Logica kan zowel in HASS als in de Phoscon app, maar zelf heb ik alle locatie in HASS zitten. In de Phoscon app heb ik wel groepen aangemaakt (bijvoorbeeld 8 spots in één kamer) zodat ze bij inschakelen van deze groep allemaal tegelijk aan/uit gaan). Deze groep komt ook in HASS door.

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:54:
[...]
HASS even herstarten en de lamp die je hebt toegevoegd in de Phoscon app is ook in HASS zichtbaar. Logica kan zowel in HASS als in de Phoscon app, maar zelf heb ik alle locatie in HASS zitten. In de Phoscon app heb ik wel groepen aangemaakt (bijvoorbeeld 8 spots in één kamer) zodat ze bij inschakelen van deze groep allemaal tegelijk aan/uit gaan). Deze groep komt ook in HASS door.
Ik heb HASS herstart (door bij Configuration.yaml via de driepunts menu functie op reboot HASS te klikken), maar ik zie de lamp nog nergens terug. Doe ik wellicht iets verkeerd?

barktus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:09:
[...]

Ik heb HASS herstart (door bij Configuration.yaml via de driepunts menu functie op reboot HASS te klikken), maar ik zie de lamp nog nergens terug. Doe ik wellicht iets verkeerd?
Herstart HASS even via Instellingen > Algemeen > Herstarten onder Serverbeheer.
Zie je dan nog steeds niet, check dan even via Instellingen > Configuraties of je daar wel DeCONZ entiteiten ziet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/avWtPGe.png

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:19:
[...]
Herstart HASS even via Instellingen > Algemeen > Herstarten onder Serverbeheer.
Zie je dan nog steeds niet, check dan even via Instellingen > Configuraties of je daar wel DeCONZ entiteiten ziet:

[Afbeelding]
Hmm, daar komt hij niet bij te staan?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zvytXwkX/Schermafbeelding-2019-01-13-om-17-22-46.png

Moet ik wellicht de config.txt op de sd nog aanpassen? En zo ja, hoe doe ik dat. M'n mac roept namelijk zodra ik de sd kaart in de lezer steek dat deze niet beschikbaar is.

barktus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:24:
[...]

Hmm, daar komt hij niet bij te staan?
[Afbeelding]

Moet ik wellicht de config.txt op de sd nog aanpassen? En zo ja, hoe doe ik dat. M'n mac roept namelijk zodra ik de sd kaart in de lezer steek dat deze niet beschikbaar is.
Ah, dan heb je de koppeling tussen DeCONZ en HASS nog niet gemaakt. In de Phoscon app: Gateway > Advanced > Authentica app. Klik dan in HASS integraties op 'configureer' achter deCONZ Zigbee gateway.

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:27:
[...]
Ah, dan heb je de koppeling tussen DeCONZ en HASS nog niet gemaakt. In de Phoscon app: Gateway > Advanced > Authentica app. Klik dan in HASS integraties op 'configureer' achter deCONZ Zigbee gateway.
Held _/-\o_

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 15:05
Iemand hier ervaring met een watermeter voor planten welke in HA te hangen is? Probeer iets te vinden nadat mijn vriendin aangaf zoiets graag te hebben voor de planten, maar kan zo snel niet echt iets vinden. Bestaan er zulke dingen die gebruik maken van z-wave bijvoorbeeld? Of zou ik voor zoiets beter zelf aan de gang kunnen gaan met een ESP8266 b.v.?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

RevellNL schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:36:
Iemand hier ervaring met een watermeter voor planten welke in HA te hangen is? Probeer iets te vinden nadat mijn vriendin aangaf zoiets graag te hebben voor de planten, maar kan zo snel niet echt iets vinden. Bestaan er zulke dingen die gebruik maken van z-wave bijvoorbeeld? Of zou ik voor zoiets beter zelf aan de gang kunnen gaan met een ESP8266 b.v.?
Makkelijkste is een Xiaomi Mi Flora, die communiceert via bluetooth en wordt native ondersteund door HASS: https://www.home-assistant.io/components/sensor.miflora/

Heb je geen bluetooth of ben je genoodzaakt deze uit te schakelen, bijvoorbeeld omdat je een RaspBee op een Raspberry Pi gebruikt, dan kun je het via de plantgateway docker via MQTT regelen zoals @lolgast ook aangeeft.

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 13-01-2019 17:42 ]

Ik heb hier 5 Mi Flora's in gebruik. Communiceren via BT en via een Docker container worden de gegevens naar MQTT gepubliceerd. Mijn planten hebben het nog nooit zo lang vol gehouden :P
RevellNL schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:36:
Zoals gezegd de mi flora. Werkt perfect.
MiFlora

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• RevellNL
@JBS @lolgast @martinvdm Kijk, da's een mooi ding inderdaad! Heb ik daar ook zo'n hub van Xiaomi bij nodig, of zijn ze los via BT te gebruiken? En waar hebben jullie ze vandaan?

@lolgast Hoe zit jouw setup in elkaar, kun je daar iets meer over kwijt? Hoe meer ik in Docker en MQTT kwijt kan, hoe beter!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

RevellNL schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:47:
@JBS @lolgast @martinvdm Kijk, da's een mooi ding inderdaad! Heb ik daar ook zo'n hub van Xiaomi bij nodig, of zijn ze los via BT te gebruiken? En waar hebben jullie ze vandaan?

@lolgast Hoe zit jouw setup in elkaar, kun je daar iets meer over kwijt? Hoe meer ik in Docker en MQTT kwijt kan, hoe beter!
Nee werkt via Bluetooth. Je kunt ze gewoon op Ali kopen

• PuckStar
lolgast schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:38:
Ik heb hier 5 Mi Flora's in gebruik. Communiceren via BT en via een Docker container worden de gegevens naar MQTT gepubliceerd. Mijn planten hebben het nog nooit zo lang vol gehouden :P
Wat draai je in die docker container? Ik bedoel, kan ik zoiets ook gewoon op mijn pi3 draaien?
Ik zie niet specifiek op de Hass pagina staan hoe ik die BT in Mqtt krijg.

Ik zie trouwens dat ze niet heel goedkoop zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door PuckStar op 13-01-2019 18:03 ]

• RevellNL
PuckStar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:02:
[...]

Wat draai je in die docker container? Ik bedoel, kan ik zoiets ook gewoon op mijn pi3 draaien?
Ik zie niet specifiek op de Hass pagina staan hoe ik die BT in Mqtt krijg.

Ik zie trouwens dat ze niet heel goedkoop zijn.
De goedkoopste die ik tot zover heb kunnen vinden is €22,02

https://nl.aliexpress.com...t-Tester/32852035742.html

• Mars Warrior

Mars Warrior

RevellNL schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:47:
Ik vermoed deze software, https://github.com/ThomDietrich/miflora-mqtt-daemon.
Die voldoet nl ook aan de magische mqtt discovery van home assistant _/-\o_

• RevellNL
Mars Warrior schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:08:
[...]

Ah, nice! Via link uit de README kom ik ze ook tegen voor een klap minder geld, €13,22 p.s.!

@PuckStar https://nl.aliexpress.com...r-Sensor/32967096774.html

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
MiFlora...dan heb ik ook vragen. :9
1. Kan je MiFlora's uitlezen én tegelijk BLE presence detection doen op RPi 3? Dat houdt dus in dat de BLE adapter niet definitief mag binden met BLE apparaten.
2. Wat is de maximale afstand tussen RPi 3 en MiFlora?

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wellicht wat basisvragen, maar niet geschoten is altijd mis.

1. Als ik de rfxcom installeer, dan gaat deze mijn kaku’s, thermometers etc. herkennen in home assistant? Of vraagt dit nog meer acties?
2. Ik heb nu 2 standaard zon onder/op en weer bolletjes staan. Waar kan ik die tweaken? De nederlandse vertaling is niet helemaal top en hij kijkt naar een noorse meteo site.
3. Ik wil gaan kijken naar owntracks om locatie bepaling te doen. Ik lees wel dat dit batterijen vreet. Zijn er betere alternatieven?
4. Kan ik via mijn p1 kabel ook de elektra/gas uitlezen in home assistant net als bij domoticz? Iemand een handleiding hiervoor?

Alvast bedankt!!!

• symen89
Ik loop weer vast met mijn installatie van zigbee2mqtt. Ondanks de uitgebreide guide op https://koenkk.github.io/...ation/home_assistant.html kom ik er niet uit.

MQTT discovery lijkt niet te werken bij mij.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
discovery: true
#broker: [YOUR MQTT BROKER]  # Remove if you want to use builtin-in MQTT broker
birth_message:
  topic: 'hass/status'
  payload: 'online'
will_message:
  payload: 'offline'

in de zigbee2mqtt log krijg ik het volgende
code:
1
Device with modelID 'undefined' is not supported.

ik wil een Xiaomi RTCGQ11LM toevoegen.

• Saturnus
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:29:
2. Ik heb nu 2 standaard zon onder/op en weer bolletjes staan. Waar kan ik die tweaken? De nederlandse vertaling is niet helemaal top en hij kijkt naar een noorse meteo site.
Het weerbericht? Gewoon in je config file. Voor je eigen locatie heb je een andere provider nodig. Bijv. https://www.home-assistant.io/components/weather.darksky/ En de zoncomponent https://www.home-assistant.io/components/sun/ gebruikt je ingevulde locatiegegevens.

4. Kan ik via mijn p1 kabel ook de elektra/gas uitlezen in home assistant net als bij domoticz? Iemand een handleiding hiervoor?
Inmiddels heb ik wat ervaring en kan ik net als degenen die mij er op wezen DSMR Reader van harte aanbevelen. Werkt erg lekker. Soepel, lichtgewicht. De koppeling naar Home Assistant via MQTT staat nog steeds op mijn todo lijst. @daxy heeft daar een uitleg voor gegeven hier.

[ Voor 9% gewijzigd door Saturnus op 13-01-2019 19:15 ]

[...]

Ik moet niks hebben van auto discovery :+
Saturnus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:29:
MiFlora...dan heb ik ook vragen. :9
1. Kan je MiFlora's uitlezen én tegelijk BLE presence detection doen op RPi 3? Dat houdt dus in dat de BLE adapter niet definitief mag binden met BLE apparaten.
2. Wat is de maximale afstand tussen RPi 3 en MiFlora?
Ik gebruik een USB dongle voor BT in mijn server en daarmee red ik MAX 8 meter. Ik heb van RPI verhalen van 5 meter voorbij zien komen, maar het is vrij eenvoudig testen.
Voor de plant op de babykamer heb ik een extra rpi zero w neergelegd die dezelfde software draait. Das het voordeel van via MQTT publiceren. Als er WiFi is, komt het wel goed met een extra rpi.

Dat kost wat stroom, maar ik weet niet wanneer jullie voor het laatst naar een tuincentrum zijn geweest maar de gemiddelde plant kost 3 keer zoveel als zo'n sensor. En voorheen hadden wij in dit huis elk jaar nieuwe planten nodig. Sinds we deze sensoren hebben (ruim 2,5 jaar) zijn de planten gezonder dan ooit 8)

Ik heb er ooit een blogje over geschreven overigens: https://www.lolgast.nl/mi-flora-home-assistant/

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 13-01-2019 19:23 ]

• Saturnus
  • Niet online
lolgast schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:18:
[...]

Ik moet niks hebben van auto discovery :+

[...]

Ik gebruik een USB dongle voor BT in mijn server en daarmee red ik MAX 8 meter. Ik heb van RPI verhalen van 5 meter voorbij zien komen, maar het is vrij eenvoudig testen.
Voor de plant op de babykamer heb ik een extra rpi zero w neergelegd die dezelfde software draait. Das het voordeel van via MQTT publiceren. Als er WiFi is, komt het wel goed met een extra rpi.
Misschien is mijn belangrijkste plant binnen 5 meter, maar wel met een betonvloer er tussen. Dan laat ik dit voor nu even varen, ondanks dat een RPi Zero W rete goedkoop is.
lolgast schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:18:
Dat kost wat stroom, maar ik weet niet wanneer jullie voor het laatst naar een tuincentrum zijn geweest maar de gemiddelde plant kost 3 keer zoveel als zo'n sensor. En voorheen hadden wij in dit huis elk jaar nieuwe planten nodig. Sinds we deze sensoren hebben (ruim 2,5 jaar) zijn de planten gezonder dan ooit 8)

Ik heb er ooit een blogje over geschreven overigens: https://www.lolgast.nl/mi-flora-home-assistant/
2x per week een reminder op de telefoon doet ook wonderen. :P Of zijn jouw planten zo speciaal dat je heel specifiek actie moet ondernemen? Ik weet wel hoe dat is trouwens... Bijna 2 jaar terug een venusvliegenvanger gehad (3 planten in een pot en niet die van Ikea). Dat komt toch precies...

• PuckStar
symen89 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:42:
Ik loop weer vast met mijn installatie van zigbee2mqtt. Ondanks de uitgebreide guide op https://koenkk.github.io/...ation/home_assistant.html kom ik er niet uit.

MQTT discovery lijkt niet te werken bij mij.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
#broker: [YOUR MQTT BROKER]  # Remove if you want to use builtin-in MQTT broker
birth_message:
will_message:

in de zigbee2mqtt log krijg ik het volgende
code:
1
Device with modelID 'undefined' is not supported.

ik wil een Xiaomi RTCGQ11LM toevoegen.
Zorg eerst dat het pairen gelukt is in zigbee2mqtt voordat je gaat kijken naar of het in Hass komt.
Dus is het pairen gelukt? Zie je in de log/configuration.yaml van zigbee2mqtt dat dat gelukt is?
Eventueel de tips (link in de topic start) gebruiken om te pairen.

3. Ik wil gaan kijken naar owntracks om locatie bepaling te doen. Ik lees wel dat dit batterijen vreet. Zijn er betere alternatieven?
Bluetooth monitoring en wifi monitoring is voor mij nu voldoende en kost geen extra batterij van de gsm.

• PuckStar
RevellNL schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:14:
[...]

Ah, nice! Via link uit de README kom ik ze ook tegen voor een klap minder geld, €13,22 p.s.!

@PuckStar https://nl.aliexpress.com...r-Sensor/32967096774.html
Thx maar n iet heel duidelijk of het de International versie is en tevens heeft de store een erg lage score.
Anyway vrouwlief gevraagd en die heeft er helemaal geen interesse in haha. Dus voorlopig begin ik er toch niet aan.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16

Gebruik hiervoor zelf op Android de Zanzito app, die heeft Owntracks emulatie, zodat je in HA met de owntracks configuratie je presence detectie kan doen. Werkt zeer prettig, al wordt de app niet echt meer doorontwikkeld. Hoe de verhouding batterijgebruik tussen Zanzito en Owntracks is durf ik niet te zeggen, maar wanneer je de locatiebepaling niet op het hoogste niveau zet in Zanzito is deze qua verbruik een lichtgewicht.

What's the speed of dark?

• symen89
PuckStar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:35:
[...]

Zorg eerst dat het pairen gelukt is in zigbee2mqtt voordat je gaat kijken naar of het in Hass komt.
Dus is het pairen gelukt? Zie je in de log/configuration.yaml van zigbee2mqtt dat dat gelukt is?
Eventueel de tips (link in de topic start) gebruiken om te pairen.
zojuist is het mij gelukt om device in zigbee2mqtt te krijgen
zigbee2mqtt:info 2019-1-13 18:38:26 New device with address 0xxxxxxxxxxxxxxxxx connected!

helaas niets te zien in HA

• PuckStar
symen89 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:46:
[...]

zojuist is het mij gelukt om device in zigbee2mqtt te krijgen
zigbee2mqtt:info 2019-1-13 18:38:26 New device with address 0xxxxxxxxxxxxxxxxx connected!

helaas niets te zien in HA
herstart zigbee2mqtt even.
en je hebt home_assistant wel op true gezet in de zigbee2mqtt config?
en je weet zeker dat je daar ook de juiste mqtt credentials hebt opgegeven?
als je op de mqtt bus luistert komt er dan wel wat voorbij van je toegevoegde device? trigger een message vanaf het device en kijk of die op de bus langskomt.
en waar kijk je precies in hass?

[ Voor 16% gewijzigd door PuckStar op 13-01-2019 19:49 ]

• symen89
@PuckStar
gedaan
ja
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://192.168.1.99'
serial:
  port: /dev/ttyACM1
devices:
  '0xXXXXXXXXXXXXXXX':
    friendly_name: '0xXXXXXXXXXXXXXXXX'
    retain: false

als je op de mqtt bus luistert komt er dan wel wat voorbij van je toegevoegde device? trigger een message vanaf het device en kijk of die op de bus langskomt.
geen idee wat je hiermee bedoeld 8)7
gewoon in de GUI?

• maartend
symen89 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:39:
@PuckStar

Proggie zoeken dat MQTT.fx heet.
Gegevens invoeren en gaan.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
PuckStar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:38:
[...]

Thx maar n iet heel duidelijk of het de International versie is en tevens heeft de store een erg lage score.
Anyway vrouwlief gevraagd en die heeft er helemaal geen interesse in haha. Dus voorlopig begin ik er toch niet aan.
Ik heb ze voor 13 euro bij gearbest gehaald.

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

barktus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:00:
Ik wilde dat ik hetzelfde kon zeggen :+. Ik ga dadelijk de sd card wissen en maar eens helemaal overnieuw beginnen in de hoop dat het deze keer toch iets soepeler gaat :P
Bij mij ging het ook niet helemaal vlekkeloos hoor, maar dat lag meer aan mij. Na aantal keer opnieuw beginnen kreeg ik het door. Al snap ik nog lang niet alles maar het begin is er.

En via de add-on store de mosquitto mqtt broker geinstalleerd en geconfigureerd maar dan? Ik kan me heugen dat ik een linkje kreeg naar de web guide maar die zie ik niet meer.

In de logs zie ik het volgende:
code:
1
Unable to connect to the MQTT broker: Connection Refused: not authorised.

Heb de gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord gebruikt waarmee ik inlog in HA, maar begin te twijfelen of dit de juiste is, maar ik zou geen andere weten? En tijdens de install van de mqtt broker ook niks op hoeven geven.. :S

• PuckStar
symen89 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:39:
@PuckStar
gedaan
ja
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://192.168.1.99'
serial:
  port: /dev/ttyACM1
devices:
  '0xXXXXXXXXXXXXXXX':
    friendly_name: '0xXXXXXXXXXXXXXXXX'
    retain: false

gewoon in de GUI?
Heb je in home assistant geen login en wachtwoord voor je mqtt broker opgegeven? Want die moet je natuurlijk dan ook in je zigbee2mqtt opgeven.
Je hebt toch wel een mqtt broker config in je Home Assistant waar de berichten heen kunnen?
Zo niet dan moet je dat eerst gaan doen.

Als je views hebt in je GUI zul je niet automatisch nieuwe dingen zien. Je kunt dan bij je entities kijken om je entities te zien en diegene toevoegen aan views welke jij wilt zien.

naar je broker bus luisteren kan met dit ssh commando: mosquitto_sub -t "#" -u USERNAME -P WACHTWOORD –v

• maartend
the_cyberspace schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Bij mij ging het ook niet helemaal vlekkeloos hoor, maar dat lag meer aan mij. Na aantal keer opnieuw beginnen kreeg ik het door. Al snap ik nog lang niet alles maar het begin is er.

En via de add-on store de mosquitto mqtt broker geinstalleerd en geconfigureerd maar dan? Ik kan me heugen dat ik een linkje kreeg naar de web guide maar die zie ik niet meer.

In de logs zie ik het volgende:
code:
1
Unable to connect to the MQTT broker: Connection Refused: not authorised.

Heb de gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord gebruikt waarmee ik inlog in HA, maar begin te twijfelen of dit de juiste is, maar ik zou geen andere weten? En tijdens de install van de mqtt broker ook niks op hoeven geven.. :S
Klopt. Je moet in je mosquitto configgedoetje een loginnaam en wachtwoord aan geven Staat los van HA.

• barktus

barktus

Moehhhh!

the_cyberspace schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Inmiddels ben ik tutorials aan het volgen en begin ik het stukje bij beetje meer door te krijgen. Komende week weer verder 8)

• symen89
PuckStar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Heb je in home assistant geen login en wachtwoord voor je mqtt broker opgegeven? Want die moet je natuurlijk dan ook in je zigbee2mqtt opgeven.
Je hebt toch wel een mqtt broker config in je Home Assistant waar de berichten heen kunnen?
Zo niet dan moet je dat eerst gaan doen.

Als je views hebt in je GUI zul je niet automatisch nieuwe dingen zien. Je kunt dan bij je entities kijken om je entities te zien en diegene toevoegen aan views welke jij wilt zien.

naar je broker bus luisteren kan met dit ssh commando: mosquitto_sub -t "#" -u USERNAME -P WACHTWOORD –v
Allereerst bedankt voor de snelle feedback.
Ik gebruik de build in MQTT broker aangezien ik dacht dat dat het makkelijkste was.
dit is wat ik in HA heb staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
#  broker: [YOUR MQTT BROKER]  # Remove if you want to use builtin-in MQTT broker
  birth_message:
  will_message:

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

maartend schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:06:
Klopt. Je moet in je mosquitto configgedoetje een loginnaam en wachtwoord aan geven Staat los van HA.
Je bedoelt de config in de configuratie.yaml neem ik aan? Het gebruikersnaam en wachtwoord wat ik daar opgegeven heb gebruik ik ook in het config deel van de mqtt broker die ik vanuit de add-on store geïnstalleerd heb.

Bij de Ontwikkelaarstools heb ik nu ook "MQTT" staan en hier kan je berichten versturen (??) maar hij geeft dit aan: "Kan service mqtt/publish niet aanroepen".

edit: inmiddels heb ik de mqtt broker aan de gang. Ben opnieuw begonnen met de configuraties en nu werkt het dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door the_cyberspace op 13-01-2019 22:01 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:13
PnD schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:02:
Ik ben een nieuwe poging gestart om zelf e.e.a. goed voor elkaar te krijgen qua installatie.
Weinig linux kennis, maar wat informatie bij elkaar gesprokkeld van het internet.

Ik heb nu de volgende stappen vastgesteld en volgens mij heb ik dan een goede HA installatie in docker op mijn Rpi.
Het lastige aan iets doen waar je eigenlijk weinig verstand van hebt: Geen idee of ik compleet ben?
De stappen lijken te kloppen, want mijn installatie draait. Wil iemand eens meekijken?

1. sudo raspi-config
2. Wachtwoord, timezone, GPU geheugen
3. sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
4. sudo rpi-update
5. curl -fsSL https://download.docker.com/linux/raspbian/gpg | sudo apt-key add -
6. echo "deb [arch=armhf] https://download.docker.com/linux/raspbian stretch stable" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/docker.list
7. sudo apt-get update
8. sudo apt-get install docker-ce
9. sudo usermod -aG docker pi && logout
10. sudo apt-get -y install python-setuptools
11. sudo easy_install pip && sudo pip install docker-compose
12. mkdir /home/pi/homeassistant
13. cd /home/pi/homeassistant
14. nano docker-compose.yml
15. version: '3'
services:
homeassistant:
container_name: home-assistant
image: homeassistant/home-assistant
volumes:
- /home/pi/homeassistant:/config
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro
devices:
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
restart: always
network_mode: host
16. docker-compose up -d
Ziet er compleet uit. Je kunt nog portainer.io installeren om het beheer van de container te vergemakkelijken. Het gaan er namelijk meer worden dan alleen HASS.

Vergeet niet af en toe een "apt-get update && apt-get upgrade" te doen om je systeem bij de tijd te houden.

Investeer ook wat tijd in het leren werken met rsync of rclone om je configuratie te bewaren, eventueel i.c.m. rsnapshot. Met die eerste twee kun je een backup veiligstellen naar een andere opslag, over ssh of naar iets als dropbox. Verstandig om te doen met het oog op SD corruptie. Met rsnapshot kun je elke x tijd een snapshot maken van je configuratie in een soort Time Machine (voor de Mac gebruikers). Ik kan 24 uur lang elk uur, 7 dagen lang elke dag en daarna 8 weken lang terug in de tijd. En dat kan je dan naar een externe backup sturen. :+
sloth schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:24:
[...]

Ik ben dit ook aan het overwegen.

Moet je hiervoor een eigen domein gebruiken, voor zover ik kan vinden gaat een dynamic DNS provider als Duck DNS niet werken?

Kan je dit ook combineren met Google Assistant? Hiervoor moet Google Hass kunnen bereiken. Mogelijk dat je een uitzondering op de default MFA access kan maken voor requests naar api/google_assistant?
Ik draai MFA (TOTP), heb dit enabled via de GUI (QR-code), werkt op zich prima, maar weet iemand of de MFA van invloed is op de APIs Access, zoals Google Assistant? kan het in de docu niet echt terug vinden

• PuckStar
symen89 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Allereerst bedankt voor de snelle feedback.
Ik gebruik de build in MQTT broker aangezien ik dacht dat dat het makkelijkste was.
dit is wat ik in HA heb staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
#  broker: [YOUR MQTT BROKER]  # Remove if you want to use builtin-in MQTT broker
  birth_message:
  will_message:
Ok ja dat kan en ik zie dat de info pagina van zigbee2mqtt niet de juiste informatie geeft voor als je de buildin broker wilt gebruiken.

Want voor de embedded broker is dit je login: homeassistant
en het ww moet je zelf nog bedenken en er wel bij zetten.
Dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mqtt:
  password: ZELFVERZONNENWACHTWOORD
  birth_message:
  will_message:

Daarna moet je dus die login en ww wel in je configuration.yaml van zigbee2mqtt zetten.
Hass wel herstarten natuurlijk en dan nog een checken.

• Mars Warrior

Mars Warrior

balk schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:52:
[...]
Investeer ook wat tijd in het leren werken met rsync of rclone om je configuratie te bewaren, eventueel i.c.m. rsnapshot. Met die eerste twee kun je een backup veiligstellen naar een andere opslag, over ssh of naar iets als dropbox. Verstandig om te doen met het oog op SD corruptie. Met rsnapshot kun je elke x tijd een snapshot maken van je configuratie in een soort Time Machine (voor de Mac gebruikers). Ik kan 24 uur lang elk uur, 7 dagen lang elke dag en daarna 8 weken lang terug in de tijd. En dat kan je dan naar een externe backup sturen. :+
SyncThing vind ik een stuk eenvoudiger. Met de docker container de juiste volumes meegeven en je kunt webbased je backups configureren. Natuurlijk moet daar wel ook SyncThing draaien...

Ik draai een Duplicati container die mijn data backupt naar Transip Stack via webdav. Heb Syncthing ook een tijdje gebruikt, maar met Duplicati ben ik iets zekerder van de backups voor mijn gevoel :)

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik ben weer/nogsteeds bezig met mijn badkamer ventilator :)

De ventilator gaat op op basis van de luchtvochtigheid netjes aan als de badkamer gebruikt wordt. Maar vervolgens staat hij rustig enkele uren aan om de luchtvochtigheid weer naar beneden te krijgen. Dat hoeft nu ook weer niet, dus wil ik dat ie naar 1.5 uur sowieso uit gaat. Daarvoor heb ik de automation aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: Bathroom_Humidity_Normal_hum
  alias: Bathroom Humidity Normal Humidity
  trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ (as_timestamp(now())-as_timestamp(states.switch.badkamer_ventilator.last_changed)) < 5400 }}"
  - platform: numeric_state
    below: '10'
    entity_id: sensor.badkamer_humidity
    value_template: '{{ states.sensor.badkamer_humidity.state | int - states.sensor.kantoor_humidity.state
      | int }}'
  action:
  - entity_id: switch.badkamer_ventilator
    service: homeassistant.turn_off
  initial_state: true

In de webinterface krijg ik nu de melding:
code:
1
Message malformed: extra keys not allowed @ data['trigger'][1]['undefined']

Dus iets is niet goed. Alleen wat niet?
Zover ik begrepen heb moet het kunnen wat ik wil. Als een van de voorwaarden in de trigger op true komt, wordt de actie uitgevoerd..

Daarnaast ben ik bang dat dit niet de oplossing gaat zijn. Immers, als HA vervolgens constateerd dat de luchtvochtigheid in de badkamer hoger is dan in de andere ruimte, gaat ie de ventilator weer aanzetten.

In Domoticz was hier een tof script voor wat prima werkte : https://www.domoticz.com/wiki/Humidity_control
Eigelijk zoek ik vergelijkbare functionaliteit. Weet iemand of dat bestaat voor HA?

edit: Hmmm: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/13046

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 13-01-2019 23:06 ]

iRacing Profiel

@RevellNL @PuckStar ik heb ze een jaartje geleden voor 11 euro gekocht op Ali, ik zie dat ze nu stukken duurder zijn, wellicht is het een kwestie van wachten op een aanbieding.

Ik heb de native HA setup gebruikt en gebruik Bluetooth op de Intel Nuc waar HA in docker draait.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.miflora/

Geen tussenkomst van andere containers.

[ Voor 36% gewijzigd door martinvdm op 13-01-2019 23:09 ]

• Greetoz
Heeft iemand hier een idee hoe ik Bluetooth en een raspbee allebei aan t werk krijg op een rpi3? Om de raspbee te gebruiken moet je bt naar miniuart zetten maar dan vind Hass.io geen bt meer. Wil ook mn mi flora’s aansluiten :-)

Greetoz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:26:
Heeft iemand hier een idee hoe ik Bluetooth en een raspbee allebei aan t werk krijg op een rpi3? Om de raspbee te gebruiken moet je bt naar miniuart zetten maar dan vind Hass.io geen bt meer. Wil ook mn mi flora’s aansluiten :-)
Dat is helaas niet mogelijk. Je zou een tweede Pi kunnen inzetten en de waardes via MQTT doorsturen naar de Pi met HASS. Of je switcht van een RaspBee naar een Conbee.

• Greetoz
JBS schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:24:
[...]
Dat is helaas niet mogelijk. Je zou een tweede Pi kunnen inzetten en de waardes via MQTT doorsturen naar de Pi met HASS. Of je switcht van een RaspBee naar een Conbee.
Hmm dat gaat mij een beetje ver. Jammer dat hassio geen ondersteuning bied voor miniuart want met de Pi3b hoef je bt niet volledig meer te disablen.

Dit werkt helaas bij mij niet:

https://community.home-as...th-module-in-hassio/58599

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
[...]

Volgens heeft @lolgast https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway gebruikt.
Want ik heb het trucje namelijk ook een beetje van hem afgekeken en gebruik deze ook O-)

Overigens gebruik ik daar een Pi Zero W voor; elk half uur haalt ie data op.
Wat mij trouwens verbaasde was het bereik!
De Mi Flora's zitten op 1 & 5,5 meter (zelfde kamer), 3,5 meter (verdieping hoger), 7 meter (buiten, achtertuin).
@Saturnus ^^

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Ik heb hem ook op een half uur gehad, maar vond de batterijen van de Mi Flora's te snel leeg gaan dus heb de interval sinds een maand of 8 op 60 minuten staan. Dat werkt net zo goed :)

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Mars Warrior schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:21:
Zie hier een Shelly 1, geflashed met Tasmota die een lamp aanstuurt in combinatie met 2x wisselschakelaar.
.....
Ik vind flashen van Shelly niet nodig. Upgraden naar de laatste versie en je hebt oa MQTT support. Het schakelaar beheer met alle opties vind ik erg handig. Dan kan de schakelaar functioneren zoals je het wilt als home assistant offline is.

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 12:38
Nieuw component waar ik mee aan de gang wil:
Zonnewerking in de dakramen

Deze wil ik 1: Met voice (Google Home) bedienen
2: Automatiseren, als de zon onder is mogen ze lekker naar beneden zodat ze niet in mijn ogen schijnen voor dat de wekker gaat de volgende ochtend
3. Koppellen aan mijn wekker (Android telefoon)

Hierbij is nummer 2 het simpelste, maar voor allen geld: Hij zal eerst gekoppeld moeten worden.
Op dit moment worden deze bestuurd door middel van een IR remote (ze zitten hoog in een dak). Ik kan geen documentatie vinden over de apparaten, maar slim en verbonden zullen ze echt niet zijn gezien hun leeftijd.

Mijn idee: een home-assistant connected IR blaster maken.

Iemand ervaring met iets dergerlijks of ergens een mooie buildlog gezien?

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:34
mistercmaster schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:35:
Nieuw component waar ik mee aan de gang wil:
Zonnewerking in de dakramen

Deze wil ik 1: Met voice (Google Home) bedienen
2: Automatiseren, als de zon onder is mogen ze lekker naar beneden zodat ze niet in mijn ogen schijnen voor dat de wekker gaat de volgende ochtend
3. Koppellen aan mijn wekker (Android telefoon)

Hierbij is nummer 2 het simpelste, maar voor allen geld: Hij zal eerst gekoppeld moeten worden.
Op dit moment worden deze bestuurd door middel van een IR remote (ze zitten hoog in een dak). Ik kan geen documentatie vinden over de apparaten, maar slim en verbonden zullen ze echt niet zijn gezien hun leeftijd.

Mijn idee: een home-assistant connected IR blaster maken.

Iemand ervaring met iets dergerlijks of ergens een mooie buildlog gezien?
ik ben zelf nu aan het spelen met een Broadlink RM Mini 3.
hier zou je ook naar kunnen kijken als je gewoon een kant en klaar oplosing wil hebben.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:25

MsG

Forumzwerver

sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:55:
[...]

ik ben zelf nu aan het spelen met een Broadlink RM Mini 3.
hier zou je ook naar kunnen kijken als je gewoon een kant en klaar oplosing wil hebben.
Werkt dat erg goed inmiddels? Op video's vond ik het vrij hacky en houtje touwtje hoe je dat aan Hass of iets anders moest knopen. Ik ben ook nog op zoek naar een goedkope niet al te dure IR-blaster oplossing. Ik zie dat Tasmota wel iets ondersteunt qua IR (https://github.com/arends...ta/wiki/Commands#irremote) maar dat heb ik nog niet lekker werkend gekregen, en bovendien was mijn IR-decoder recent stuk gegaan, en bestaan er niet echt sites met databases voor het formaat wat IRsend nodig heeft.

Je hebt het RFLink project voor 433Mhz met een grote database er achter, het zou mooi zijn als er ESP8266-achtige IR-blaster/ontvanger projectjes zouden ontstaan, die eventueel makkelijk kunnen leren vanaf een afstandsbediening óf een goede grote eigen database hebben met codes.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sk1nny666
MsG schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Werkt dat erg goed inmiddels? Op video's vond ik het vrij hacky en houtje touwtje hoe je dat aan Hass of iets anders moest knopen. Ik ben ook nog op zoek naar een goedkope niet al te dure IR-blaster oplossing. Ik zie dat Tasmota wel iets ondersteunt qua IR (https://github.com/arends...ta/wiki/Commands#irremote) maar dat heb ik nog niet lekker werkend gekregen, en bovendien was mijn IR-decoder recent stuk gegaan, en bestaan er niet echt sites met databases voor het formaat wat IRsend nodig heeft.

Je hebt het RFLink project voor 433Mhz met een grote database er achter, het zou mooi zijn als er ESP8266-achtige IR-blaster/ontvanger projectjes zouden ontstaan, die eventueel makkelijk kunnen leren vanaf een afstandsbediening óf een goede grote eigen database hebben met codes.
ik gebruik een appje op me pc om nieuwe codes af te vangen.(zit nu op werk dus kan hem niet opzoeken)
en die codes gooi ik daarna gewoon in me config yaml als switch.
en dat werkt eigenlijk wel prima, het is even stoeien om hem aan je wifi gekoppeld te krijgen.
maar als die eenmaal draait draait die teminste bij mij prima.

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 12:38
https://www.home-assistant.io/components/switch.broadlink/

Dit ziet er veel belovend uit.....

Opzich kun je voor dat geld ook geen hele grote miskoop doen

• sk1nny666
mistercmaster schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
https://www.home-assistant.io/components/switch.broadlink/

Dit ziet er veel belovend uit.....

Opzich kun je voor dat geld ook geen hele grote miskoop doen
ja en onderaan die pagina staat een appje die je op je pc kan gebruiken om de code's uit te lezen.
is makelijker dan het via HA te doen.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Judaz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:46:
[...]
Ik vind flashen van Shelly niet nodig. Upgraden naar de laatste versie en je hebt oa MQTT support. Het schakelaar beheer met alle opties vind ik erg handig. Dan kan de schakelaar functioneren zoals je het wilt als home assistant offline is.
Aha. Eigenlijk nooit naar een standaard Shelly gekeken. TasmoAdmin gebruik ik ook, en dan is beheer van al je Tasmota spul wel fijn.

Maar wat bedoel je met "Dan kan de schakelaar functioneren zoals je het wilt als home assistant offline is"?
De Shelly zit aanesloten op een fysieke schakelaar, dus doet het altijd onafhankelijk van Home Assistant, dat is nu juist de clou toch met de Shelly :D

• sk1nny666
Mars Warrior schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Aha. Eigenlijk nooit naar een standaard Shelly gekeken. TasmoAdmin gebruik ik ook, en dan is beheer van al je Tasmota spul wel fijn.

Maar wat bedoel je met "Dan kan de schakelaar functioneren zoals je het wilt als home assistant offline is"?
De Shelly zit aanesloten op een fysieke schakelaar, dus doet het altijd onafhankelijk van Home Assistant, dat is nu juist de clou toch met de Shelly :D
voel me heel dom, maar wat bedoelen jullie alemaal met shelly?
sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:35:
[...]

Een ingebouwde wifi-schakelaar: https://shelly.cloud/shelly1-open-source/ :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 14-01-2019 12:39 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• PuckStar
sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:35:
[...]

Een ingebouwde wifi-schakelaar: https://shelly.cloud/shelly1-open-source/ ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PuckStar op 14-01-2019 12:44 ]

• sk1nny666
@Hmmbob @PuckStar thx.
dat zijn wel toffe apperaatjes.

ik heb nu een aantal lampen slim gemaakt met ikea tradfri, maar als iemand nu de schakelaar omzet gaat de lamp natuurlijk uit maar kan ik hem niet meer aan zeten via HA.
kan ik dat met die shelly ook afvangen? of is het vooral voor domme lampen met domme schakelaar?

• PuckStar
beetje offtopic:
Heb net mijn eerste Aqara deur/raam sensor binnen (binnen 7 dagen!) en WTF is die klein zeg!!!
Echt grappig hoe ik altijd in mijn hoofd had dat hij groter zou zijn omdat ik de KaKu en Zwave raam/deur sensors in mijn hoofd had.
Zo'n kleine sensor en dan communicatie met feedback (i.t.t. RF) is echt fantastisch.
sk1nny666 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:47:
@Hmmbob @PuckStar thx.
dat zijn wel toffe apperaatjes.

ik heb nu een aantal lampen slim gemaakt met ikea tradfri, maar als iemand nu de schakelaar omzet gaat de lamp natuurlijk uit maar kan ik hem niet meer aan zeten via HA.
kan ik dat met die shelly ook afvangen? of is het vooral voor domme lampen met domme schakelaar?
Omdat je deze modules achter je reguliere schakelaar plaatst, de schakelaar op de module aansluit en de lamp op de module kan je zowel met een slimme manier (app, Home Assistant) je lamp schakelen als met je ouderwetse schakelaar. Werkt wat dat betreft, qua idee, precies hetzelfde als modules van Qubino of Fibaro waar je veel over kan vinden, met het grote verschil dat de Shelly Wifi gebruikt en Fibaro en Qubino Z-Wave.

Het is een beetje een kruising tussen Sonoff wifi schakelaar en de Qubino/Fibaro modules.
PuckStar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:49:
beetje offtopic:
Heb net mijn eerste Aqara deur/raam sensor binnen (binnen 7 dagen!) en WTF is die klein zeg!!!
Echt grappig hoe ik altijd in mijn hoofd had dat hij groter zou zijn omdat ik de KaKu en Zwave raam/deur sensors in mijn hoofd had.
Zo'n kleine sensor en dan communicatie met feedback (i.t.t. RF) is echt fantastisch.
Pics or it didn't happen :+

[ Voor 89% gewijzigd door Hmmbob op 14-01-2019 12:51 ]

• sk1nny666
Hmmbob schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:49:
Omdat je deze modules achter je reguliere schakelaar plaatst, de schakelaar op de module aansluit en de lamp op de module kan je zowel met een slimme manier (app, Home Assistant) je lamp schakelen als met je ouderwtese schakelaar.
en je kan het ook zo gebruiken dat er altijd spanning op de lamp blijft?
en dat de oude schakelaar dus eigenlijk gewoon een HA switch word?
Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen, maar als je de lamp niet aan je module koppelt maar altijd van stroom voorziet, kan je die module natuurlijk wel als input gebruiken in home assistant. Het kan dus wel, maar typisch gezien gebruik je zo'n module juist met een lamp die zelf 'dom' is.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:59
Hmmbob schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:55:
Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen, maar als je de lamp niet aan je module koppelt maar altijd van stroom voorziet, kan je die module natuurlijk wel als input gebruiken in home assistant. Het kan dus wel, maar typisch gezien gebruik je zo'n module juist met een lamp die zelf 'dom' is.
Dat durf ik wel te zeggen :P
Ja het kan gewoon, zet je gewoon niks op het schakeldraad van de Shelly.

Maaaar....
De shelly heeft ook gewoon een relais ervoor ingebouwd, ik zou verder zoeken naar apparaten die echt alleen zijn om te switchen, vb binary sensor van Fibaro. Wel een slecht voorbeeld want die is volgens mij vrij prijzig, maar er zal wel een chinees/oost europees alternatief zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kodess schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:58:
[...]
Maaaar....
De shelly heeft ook gewoon een relais ervoor ingebouwd, ik zou verder zoeken naar apparaten die echt alleen zijn om te switchen, vb binary sensor van Fibaro. Wel een slecht voorbeeld want die is volgens mij vrij prijzig, maar er zal wel een chinees/oost europees alternatief zijn.
Alles waar z-wave op staat is gewoon duur. Lijkt wel of er extra goud in is verwerkt 8)7

Wat dat betreft is zigbee toch wel een veel betaalbaarder alternatief, naast natuurlijk die sonoff/shelly spullekes!

• sk1nny666
Kodess schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:58:
[...]

Dat durf ik wel te zeggen :P
Ja het kan gewoon, zet je gewoon niks op het schakeldraad van de Shelly.

Maaaar....
ja heb nu bijna alles op zigbee en dat werkt super.
alleen zit je nog met je oude schakelingen.
en ben naar een manier aan het kijken hoe ik dat betaalbaar kan oplossen.
en deze shelly is niet zo duur dus vandaar mijn vraag, ik snap dat die daar niet voor bedoeld is.
of heeft iemand daar nog andere oplossingen voor?
Pagina: 1 ... 98 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.