Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sk1nny666
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-03 15:45
Dw1-nl schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:40:
Blijf het maar lastig vinden. Wil ook graag wat Xiaomi producten in huis gaan halen (heb nu enkel Hue), maar zal ik ziqbee2mqtt met de CC2531 USB gaan gebruiken of de raspbee usb met deconz?
Zigbee2mqtt werkt goed met xiaomi moet je even op hun pagina kijken wat er ondersteund word.
en als je het eenmaal hebt draaien draait het prima stabiel, en genoeg mensen hier die je er mee kunnen helpen.

deconz heb ik geen ervaring mee. maar volgens mij werkt dat ook goed. denk alleen dat zigbee2mqtt sneller word ondwikkeld.

Iracing profile

• Dw1-nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:01

Dw1-nl

Webontwikkelaar

@PuckStar @sk1nny666 Ja ik kom veel zoek resultaten tegen uit 2016-2017 toen was zigbee2mqtt nog niet zo groot en populair. Ik ga denk toch voor de keuze met zigbee2mqtt en de CC2531. Een extra stick is gewoon in een usb adapater ergens aan stroom hangen in het huis?

Dan nog het andere wat mij onduidelijk is, moet ik Xiaomi Aqara (https://nl.aliexpress.com...-Android/32950409772.html) deursensor kopen of de Xiaomi mi (http://nl.aliexpress.com/...-Gateway/32829391822.html)

• Thoppie
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:44
Ik wil HASS gebruiken om de beperkingen van Google Assistant te omzeilen. Zo zijn een aantal functies nog niet beschikbaar (koppeling met BOSE Soundtouch bijvoorbeeld) of niet in het Nederlands (LG OLED). Ik wil dus wel graag stembediening doen (Bijvoorbeeld als ik "Hey google, goedemorgen" zeg: lichten aan, laatste nieuws, dan Radio 2 op Soundtouch), maar kan nergens vinden of ik voor Google Home devices dan alleen maar de stemcommando's kan gebruiken die Google ondersteunt of dat ik daar met HASS flexibeler in ben.

Hebben jullie daar een idee van?
Dw1-nl schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:50:
@PuckStar @sk1nny666 Ja ik kom veel zoek resultaten tegen uit 2016-2017 toen was zigbee2mqtt nog niet zo groot en populair. Ik ga denk toch voor de keuze met zigbee2mqtt en de CC2531. Een extra stick is gewoon in een usb adapater ergens aan stroom hangen in het huis?

Dan nog het andere wat mij onduidelijk is, moet ik Xiaomi Aqara (https://nl.aliexpress.com...-Android/32950409772.html) deursensor kopen of de Xiaomi mi (http://nl.aliexpress.com/...-Gateway/32829391822.html)
Ja. Daar moet wel andere firmware op. Dat vond ik niet direct via de mainsite, maar dit is was je er op kan zetten.
Steek hem 1 keer in een stopcontact vlakbij je main stick om te pairen.
Daarna kan hij overal en kun je in Hass (of de logs) zien of hij bereikt kan worden.

Ik zou voor Aqara gaan, dat is de nieuwe naam van hun producten.

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• sk1nny666
Dw1-nl schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:50:

ik heb zelf die ronde deur sensoren en die werken prima. weet niet of die andere ook zouden werken.
en als je zoon stick koopt moet er firmware op gezet worden, dat kan je zelf doen met een dd debugger.
maar er zijn ook een paar teakers die het voor je willen doen (we staan onderaan in de start post)
daarna steek je de usb stik in je Homeassistant doos.

Iracing profile

sk1nny666 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:53:
[...]

ik heb zelf die ronde deur sensoren en die werken prima. weet niet of die andere ook zouden werken.
en als je zoon stick koopt moet er firmware op gezet worden, dat kan je zelf doen met een dd debugger.
maar er zijn ook een paar teakers die het voor je willen doen (we staan onderaan in de start post)
daarna steek je de usb stik in je Homeassistant doos.
Vierkante staan er ook: https://koenkk.github.io/...on/supported_devices.html

• sk1nny666
ik had het ook net opgezocht, maar ik zou inderdaad voor het nieuwe model gaan.
volgens mij maken ze mekaar niet zoveel qua prijs.

waar je wel op moet letten is het volgende.
Most MiJia devices: press and hold the reset button on the device for +- 5 seconds (until the blue light starts blinking). IMPORTANT: Release and start pressing the reset button every second. This keeps the device awake, otherwise pairing will fail!.
dit moest ik doen met mijn deursensoren en bewegings melders, anders wouden ze niet koppelen.

als je dit doorleest moet je een heel end komen.
https://koenkk.github.io/zigbee2mqtt/

sk1nny666 wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:00 (6%)

Iracing profile

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

@PuckStar @sk1nny666 bedankt!. De nieuwe vierkant is wel minder mooi als de ronde versie, maar ik ga voor de nieuwe versie de Aqara dus.

Ben nieuw met HASS, heb het nu draaien in een docker container. Zal nog even verdiepen in het process zag dat ik ziqbee2mqtt ook in een container kan laten draaien. Ga eens een alie bestelling plaatsen.

Ik zelf zit in zuid-limburg, maar een vriend van mij is ook met hass en zigbee bezig dus ik ga denk toch de dd debugger erbij kopen, misschien kan ik nog andere tweakers in limburg ermee helpen.
Dw1-nl schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:00:
@PuckStar @sk1nny666 bedankt!. De nieuwe vierkant is wel minder mooi als de ronde versie, maar ik ga voor de nieuwe versie de Aqara dus.
Haha dat dacht ik ook toen ik het destijds uitzocht! :)
Ik heb de vierkante nog niet in huis dus hopelijk valt het mee wat ik er van vind.

Succes!

• sk1nny666
PuckStar schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Haha dat dacht ik ook toen ik het destijds uitzocht! :)
Ik heb de vierkante nog niet in huis dus hopelijk valt het mee wat ik er van vind.

Succes!
ow lol ik dacht dat die ronde de nieuwe was :X
zit er nog verschil tussen die 2 versies?

Iracing profile

sk1nny666 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:03:
[...]

ow lol ik dacht dat die ronde de nieuwe was :X
zit er nog verschil tussen die 2 versies?
Geen idee of dit nog steeds zo is maar ik lees hier: https://community.smartth...door-window-sensors/90738

Dit:
FYI: These do not report battery status right away. I will update here with what mine do. The Aqara sensor is currently reporting 0%, the original is still showing –

Update1: The original sensor is displaying battery, and the Aqara sensor dropped offline. I popped the front off of the sensor to take it to the hub and pair it again, after going into pairing mode on hub and sensor, it came back online.
Update 2: The Aqara sensor hasn’t dropped offline again, but still reporting 0% battery. The original xiaomi seems to be working fine and reporting 92% battery.

Ik lees nu ook dat sommigen wel batterij readings krijgen dus ik ga het meemaken als ze binnen komen.

PuckStar wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:10 (5%)

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Mmm, toch misschien maar de Mi Jia versie pakken haha

• sk1nny666
PuckStar schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:07:
[...]

Geen idee of dit nog steeds zo is maar ik lees hier: https://community.smartth...door-window-sensors/90738

Dit:
FYI: These do not report battery status right away. I will update here with what mine do. The Aqara sensor is currently reporting 0%, the original is still showing –

Update1: The original sensor is displaying battery, and the Aqara sensor dropped offline. I popped the front off of the sensor to take it to the hub and pair it again, after going into pairing mode on hub and sensor, it came back online.
Update 2: The Aqara sensor hasn’t dropped offline again, but still reporting 0% battery. The original xiaomi seems to be working fine and reporting 92% battery.

Ik lees nu ook dat sommigen wel batterij readings krijgen dus ik ga het meemaken als ze binnen komen.
a zolang die "oude" nog te krijgen is die gewoon kopen dus. helder ;)

Iracing profile

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-03 13:53

barktus

Moehhhh!

PuckStar schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:41:
[...]

Hij bedoelt denk ik firmware erop zetten. Voor mensen die geen debugger hebben gekocht.
Zie ook dit stukje: Home Assistant - Open source Python3 home automation
Dus als ik het goed begrijp kan ik de Conbee stick gewoon out of box gebruiken. Maar een eventuele extra stick zelf maken met de hier gegeven tips/links?

My middle finger salutes you.

barktus schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:59:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik de Conbee stick gewoon out of box gebruiken. Maar een eventuele extra stick zelf maken met de hier gegeven tips/links?
Ik heb geen ervaring met Conbee dus weet niet hoe makkelijk/moeilijk/plugenplay het is en ik weet ook niet of je andere sticks dan hieraan kunt koppelen.

barktus schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:59:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik de Conbee stick gewoon out of box gebruiken.
Klopt. Conbee stick in je Raspberry Pi/NUC, DeCONZ installeren (als Hass.io add-on of losse docker, afhankelijk van je HASS omgeving) en je kunt aan de slag. Een extra stick kun je niet zomaar koppelen, maar powered zigbee nodes (bijvoorbeeld slimme stekker of lamp) fungeren ook als router voor het verbeteren van je mesh netwerk.

JBS wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:10 (18%)

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-03 13:25

defcon84

Multipass?

Gelockte schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:00:
Probeer eens met SSH te connecten. https://www.putty.org/
user : pi
pass: raspberry
fyi, SSH zit tegenwoordig standaard in het Windows 10 command prompt

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• ricardogn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-03 16:22
Ben inmiddels door de berichten van de laatste dagen overtuigd van het nut van de Zigbee2Mqtt oplossing. Het enige waar ik me bedenkingen bij heb is het bereik.

Wat levert de USB stick standaard aan bereik? Net zoveel als een Hue Bridge ? Is het een probleem dat de Hue Bridge en USB stick redelijk dicht op elkaar zitten? (ongeveer 30 cm uit elkaar?)
ricardogn schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:29:
Ben inmiddels door de berichten van de laatste dagen overtuigd van het nut van de Zigbee2Mqtt oplossing. Het enige waar ik me bedenkingen bij heb is het bereik.

Wat levert de USB stick standaard aan bereik? Net zoveel als een Hue Bridge ? Is het een probleem dat de Hue Bridge en USB stick redelijk dicht op elkaar zitten? (ongeveer 30 cm uit elkaar?)
Dat eerste kan ik iets over zeggen. ongeveer 7 meter met 3 dikke muren gaat nog ok bij mij. Dus op dat punt een repeater geplaatst.
Of het zonder de Hue hub meer bereik zou hebben weet ik niet maar ik heb daar nu 30cm tussen zitten.
Problemen heb ik daar nu niet mee.
Thoppie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:52:
Ik wil HASS gebruiken om de beperkingen van Google Assistant te omzeilen. Zo zijn een aantal functies nog niet beschikbaar (koppeling met BOSE Soundtouch bijvoorbeeld) of niet in het Nederlands (LG OLED). Ik wil dus wel graag stembediening doen (Bijvoorbeeld als ik "Hey google, goedemorgen" zeg: lichten aan, laatste nieuws, dan Radio 2 op Soundtouch), maar kan nergens vinden of ik voor Google Home devices dan alleen maar de stemcommando's kan gebruiken die Google ondersteunt of dat ik daar met HASS flexibeler in ben.

Hebben jullie daar een idee van?
Je kunt je eigen teksten bedenken.
Ik zeg bijvoorbeeld: start computer om de computer te starten
of: start radio 2 (hoewel dat inmiddels direct op de GH kan zonder Hass).

Volgens mij (niet getest) kun je ook het "start" weglaten door iets van een google action ofzo te maken die met jou gekozen tekst dan iets specifieks uitvoert, zoals dus starten van de computer.
Dan zeg je bijvoorbeeld "hey google ik wil nu werken" en de action is dan dat hij "start computer" uitvoert.
Ik heb daar dus geen ervaring mee hoe/of dat werkt! Maar scripts etc. starten kun je starten/activeren met start/activate en dus de zelfgekozen naam van het script.

• Gelockte
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 05-03 18:17
@lolgast Is het nog gelukt met je Lovelace? Ik heb hetzelfde probleem dat er een gat valt in de layout ( ik gebruik geen conditional card):

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:28
Iedereen is nogal lovend over zigbee2mqtt en de ander weer over deconz.
De ene is opensource en de andere niet.
Als ik het zo zie zou het beide toch niet veel uit moeten maken?
zoeperman schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:25:
Iedereen is nogal lovend over zigbee2mqtt en de ander weer over deconz.
De ene is opensource en de andere niet.
Als ik het zo zie zou het beide toch niet veel uit moeten maken?
Ik denk dat het inderdaad niet veel uitmaakt. Voor de zigbee2mqtt moet je nog een debugger kopen (of een Tweaker laten doen). Maar een overzicht van kosten en voor/nadelen heb ik niet zo gauw.

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:29
Ik gebruik de Unifi tracker om te zien of er iemand thuis is. Sinds ik mijn SDN controller naar 5.10.5 geupgrade hebt werkt deze niet meer. Iemand anders die dit ook heeft?

home-assistant.log geeft alleen dit aan:

code:
1
2019-01-11 17:28:28 ERROR (Thread-18) [homeassistant.components.device_tracker.unifi] Failed to connect to Unifi: Login failed - status code: 400

Unifi controller logs geeft alleen dit aan:

code:
1
[2019-01-11 17:28:28,535] <webapi-7> INFO  api    - [api] api.err.Invalid: /api/login

User/Pass klopt echt :) Heb zelfs een extra user/pass zonder speciale characters aangemaakt, ook niets.
Iemand tips wat ik verder kan doen?

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:36
daxy schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:35:
Ik gebruik de Unifi tracker om te zien of er iemand thuis is. Sinds ik mijn SDN controller naar 5.10.5 geupgrade hebt werkt deze niet meer. Iemand anders die dit ook heeft?

code:
1
2019-01-11 17:28:28 ERROR (Thread-18) [homeassistant.components.device_tracker.unifi] Failed to connect to Unifi: Login failed - status code: 400

code:
1
[2019-01-11 17:28:28,535] <webapi-7> INFO  api    - [api] api.err.Invalid: /api/login

User/Pass klopt echt :) Heb zelfs een extra user/pass zonder speciale characters aangemaakt, ook niets.
Klopt! De integration is nog niet goed in HA. Zelf ook last hiervan, net als geen MQTT...

D5000, D3000, F65, 18-70IF, 70-300IF VR, 35, 50, 18-55VR, 55-200VR, SB600 Website --- Twitter

Gelockte schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:00:
@lolgast Is het nog gelukt met je Lovelace? Ik heb hetzelfde probleem dat er een gat valt in de layout ( ik gebruik geen conditional card):

[Afbeelding]
Ik heb hier niet meer naar gekeken. Alleen het probleem hier neer geplempt :9 Ik herinner me wel een custom-card van Thomas Lovén(?) waar je de volgorde enigszins mee kunt bepalen, maar niet al te goed naar gekeken toen
daxy schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:35:

code:
1

code:
1

Ik vroeg mij af, is er een groot voordeel op het gebruiken van de unify tracker voor presence detectie t.o.v. gewoon de ping methode?
Wat ik kan bedenken is de load, die bij ping dan natuurlijk op je hass device zelf zit (merk ik overigens zelf niets van).

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:40
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:21:
Er is mij teveel kapot in 0.85.0, dus ik downgrade maar weer naar 0.84.6.

Behalve veel mqtt foutmeldingen die nergens in de changelog staan, doet lovelace het niet meer goed (moet in 0.85.1 gefixed zijn) en stopt de export naar influxdb telkens. Alleen herstarten helpt dan...

Ben niet de enige met hoopjes problemen: https://community.home-as...ghtpad-opensensemap/90496
Mooi dat je het even voor ons geprobeerd hebt. :) Laatste kwartaal te vaak te snel ingestapt, en ik vond de december maand al lekker rustig en stabiel. Ik wacht wel even op 0.85.1 of 0.85.2.

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:26
Weet iemand misschien waarom ik bij mij Z-Wave configuratie geen node instellingen heb van mij Z-wave stick. Ik heb deze: Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 EU (Node:1 Complete)

Bij andere Z-wave producten kan ik gewoon via Node config options instellingen veranderen. Bij de Z-stick komt er geen drop-down.

AIk weet niet of het er mee te maken heeft maar in dit bestand: core.device_registry staan wel mijn andere producten maar niet de Z-Wave stick

Mich wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:57 (19%)

@Mich Wat zou je in willen stellen dan? :9 Ik heb het even gecheckd en ik heb voor de stick ook geen dropdown menu. Maar ik zou ook niet weten waarom ik iets zou willen veranderen aan de stick..

• zoeperman
PuckStar schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:35:
[...]

Ik denk dat het inderdaad niet veel uitmaakt. Voor de zigbee2mqtt moet je nog een debugger kopen (of een Tweaker laten doen). Maar een overzicht van kosten en voor/nadelen heb ik niet zo gauw.
misschien wel eens een goede om te doen :) in alle topics zie ik iederen zigbee2mqtt noemen namelijk (alsof dat de oplossing is zeg maar ;))

• mr.smith
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19:53
@Gelockte
Mag ik vragen hoe jij die tijd onder bv. je "deur studio" sensor krijgt?
Ben erg benieuwd.
@mr.smith Dat doe je met de 'secondary_info' optie: https://www.home-assistan.../entities/#secondary_info
Voorbeeldje met en zonder
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    cards:
      - id: 29dec3dcfdad4328908e29009cb0ad67  # Automatically created id
        type: entities
        title: Verlichting Beneden
        show_header_toggle: false
        entities:
          - entity: light.keukenspots
            secondary_info: last-changed 
          - light.keukenspots

lolgast wijzigde deze reactie 11-01-2019 22:00 (3%)

zoeperman schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:43:
[...]

misschien wel eens een goede om te doen :) in alle topics zie ik iederen zigbee2mqtt noemen namelijk (alsof dat de oplossing is zeg maar ;))
Tja kom maar op. Ik heb geen deconz dus kan daar niets over zeggen.

• mr.smith
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19:53
@lolgast
Thanks, weer wat geleerd!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:48
Oeh, handy dandy ... die kende ik inderdaad ook nog niet.

Repareren doe je zo.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

zoeperman schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:43:
[...]

Tja, ieder zal zijn redenen hebben om voor het één of ander te kiezen. Ik wilde graag headless (docker container), open source en alles via MQTT omdat ik dan ook andere apps kan koppelen.

Verder kwam ik nog dit tegen: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/481
I tested the ConBee and RaspBee last week and sent them back. The hardware is quite good but their software is a mess in my opinion. You need to have deConz running which is a full blown GUI application. There is a beta version out there which can be run headless but you still need the X.org libs though. Phoscon is a webapp but i got the impression that it is mainly target for bulbs, you can add sensors though. I hoped to get a stable set up with conbee and my > 40 sensors or so but now i'am back to my CC2530 setup with zigbee2mqtt. However their support (dresden-elektronik) is great though. Unfortunately they don't open their serial protocol for other software solutions :-(
Geen idee (ik heb geen Deconz) wat de waarde hiervan is, maar ik ben tevreden met zigbee2mqtt zelf, maar ook met de snelle support om nieuwe devices toe te voegen, en mijn netwerk doet het goed.

Verder maakt de aankomende support voor zigbee groepen en zigbee bindings voor mij het lijstje compleet.

Anderen zullen datzelfde over Deconz kunnen roepen denk ik...

Mars Warrior wijzigde deze reactie 11-01-2019 22:49 (3%)

http://www.team-mediaportal.com/

• Mich
lolgast schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:10:
@Mich Wat zou je in willen stellen dan? :9 Ik heb het even gecheckd en ik heb voor de stick ook geen dropdown menu. Maar ik zou ook niet weten waarom ik iets zou willen veranderen aan de stick..
https://products.z-wavealliance.org/products/1355/configs

In domoticz zie ik ze wel en ook in de XML file van openzwave die wordt geladen in HA staan deze instellingen. Ik denk dat het een bug is ofzo.

En ach het gaat soms niet om wat je er mee kan maar gewoon omdat het er wel hoort te zijn :9

Mich wijzigde deze reactie 11-01-2019 22:57 (8%)

• iketot
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12-03 16:14
Een gok op t zo te doen, maar is er iemand die kan/wil helpen ?

V&A gevraagd: Opstellen Home Assistance

Wil heel graag bereiken wat ik hier zie, maar ik kom niet voorbij de bootscreen.. Geen idee wat ik verkeerd doe/heb gedaan..

• dof
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:45:
[...]

Tja, ieder zal zijn redenen hebben om voor het één of ander te kiezen. Ik wilde graag headless (docker container), open source en alles via MQTT omdat ik dan ook andere apps kan koppelen.
Inderdaad, iedereen heeft zo z'n voorkeuren.

Voor mij geldt dat het een open systeem is (en je kunt ook zelf devices toevoegen), dat het standaard en goedkope componenten gebruikt (de Ti boardjes), dat het goede richtingen kiest (o.a. MQTT), dat ontwikkelaar(s) aanspreekbaar is (zijn), dat het niet-commercieel is (hoeft geen geld te genereren), dat er snel een community ontstond, etc.

Zelfde heb ik natuurlijk met HA, en wat verder terug met allerlei andere producten en ontwikkelingen tot aan Linux toe. Ik kies liever voor open systemen met wat meer moeite en gedoe voor mezelf, waar je ook van leert en wat je verrijkt, etc. Maar dat zal niet voor iedereen gelden.

En na de keuze voor zigbee2mqtt blijkt het zich goed te ontwikkelen (afgelopen half jaar) en blijkt het ook stabiel te werken. Het is niet zonder foutjes of omissies, maar daar m.i. wordt goed aan gewerkt.

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:47
iketot schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:02:

Wil heel graag bereiken wat ik hier zie, maar ik kom niet voorbij de bootscreen.. Geen idee wat ik verkeerd doe/heb gedaan..
Ja kan hier plenty hulp krijgen maar dan moet je wel het probleem goed omschrijven zodat ook geholpen kan worden.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:16
dof schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:50:
[...]

Inderdaad, iedereen heeft zo z'n voorkeuren.

Voor mij geldt dat het een open systeem is (en je kunt ook zelf devices toevoegen), dat het standaard en goedkope componenten gebruikt (de Ti boardjes), dat het goede richtingen kiest (o.a. MQTT), dat ontwikkelaar(s) aanspreekbaar is (zijn), dat het niet-commercieel is (hoeft geen geld te genereren), dat er snel een community ontstond, etc.

Zelfde heb ik natuurlijk met HA, en wat verder terug met allerlei andere producten en ontwikkelingen tot aan Linux toe. Ik kies liever voor open systemen met wat meer moeite en gedoe voor mezelf, waar je ook van leert en wat je verrijkt, etc. Maar dat zal niet voor iedereen gelden.

En na de keuze voor zigbee2mqtt blijkt het zich goed te ontwikkelen (afgelopen half jaar) en blijkt het ook stabiel te werken. Het is niet zonder foutjes of omissies, maar daar m.i. wordt goed aan gewerkt.
Ik gebruik Zigbee2MQTT sinds +- half jaar, aan het begin met de coordinator wat issues gehad voor de juiste firmware en wat connectie problemen. Sinds ik nu 4 routers in mijn netwerk heb heb ik geen enkel probleem meer met mijn 15 Xiaomi devices.

Routers is wel het keywoord voor een stabiel werkend Zigbee netwerk aangezien de CC2531 niet een mega goed bereik heeft en tevens met (afhankelijk van de firmware) met 15 - 20 nodes kan omgaan.

Imperial Guard wijzigde deze reactie 12-01-2019 08:54 (7%)

• zoeperman
Hoe vaak moet je de firmware van een zigbee2mqtt stick upgraden dan (voor de beeld vorming) want dat moet met die programmer toch.

in het zigbee netwerk zijn powered devices zoals ikea lampen toch ook routers dus dan heb je redelijk snel een stabiel netwerk lijkt mij.
Tenzij je natuurlijk enkel apparaten op batterij hebt dan ga je redelijk snel uit je bereik.

Op dit moment heb ik nog een ikea en xiaomi gateway hangen en dat werkt tot nu toe ook goed.
Enkel zou het voor het netwerk beter zijn als het één groot mesh netwerk was dan kunnen ze beter met elkaar praten. (misschien in de toekomst wel native ondersteuning omdat ze samen werken)

• martinvdm
lolgast schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:28:
Net ook geüpdatet en ik had 1 sensor waarvan de entity_id was gewijzigd (sensor.disk_use_percent_ -> sensor.disk_use_percent) van alle 439 entities die ik heb. Dus volgens mij valt de impact wel mee :)

Ik heb voor de update alle entities naar notepad++ gekopieerd, na de update nog een keer in een ander tabje en de verschillen opgezocht. Dan zoek ik mezelf niet scheel :+

Iemand hier een oplossing voor trouwens...? Ik maak gebruik van de Lovelace conditional card, met dit als resultaat -.-' Lijkt wel alsof de ruimte gereserveerd wordt
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik kan die cards wel onderaan zetten, maar juist als de printer aanstaat (en ik heb nog meer voorbeelden) wil ik de conditional cards in het zicht hebben, niet onderaan
Ziet er idd vreemd uit. Ook van @Gelockte
Wellicht dat dit er iets mee te maken heeft:
https://github.com/home-a...sistant-polymer/pull/1999

• hiddit
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:41
iketot schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:02:

er staan op youtube ook een aantal installatie filmpjes die kunnen soms ook wel helpen.
eerste boot duurt volgens mij wel een tijdje.
en zoals gezegd hier willen we ook wel graag helpen als je het maar duidelijk omschrijft
martinvdm schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Ziet er idd vreemd uit. Ook van @Gelockte
Wellicht dat dit er iets mee te maken heeft:
https://github.com/home-a...sistant-polymer/pull/1999
Dat is precies het probleem inderdaad. En ik zie dat Thomas Lovén de aanmelder is dus mijn eerder genoemde optie om zijn custom-card te gebruiken zal waarschijnlijk ook weinig uithalen :+
zoeperman schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:44:
Hoe vaak moet je de firmware van een zigbee2mqtt stick upgraden dan (voor de beeld vorming) want dat moet met die programmer toch.
Als ik naar deze history kijk niet vaak: https://github.com/Koenkk...er/coordinator/CC2531/bin
In Juni een aantal keren maar sinds augustus maar 1 keer.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:36:
Voor diegene met problemen bij 0.85. Er is inmiddels een update 0.85.1
Alleen z-wave lijkt te zijn opgelost, maar dat was ook een flink probleem!

Lovelace is testen, maar al mijn mqtt problemen zijn er nog door ongedocumenteerde wijzigingen. Hoop dat ze die laatste mqtt wijziging intrekken. Alle omliggende systemen die mqtt gebruiken voor discovery hebben er last van, en niemand weet er iets van...

Zie je wel, al die automatische discovery en integratie is nergens goed voor :+

Ik heb echt 0,0 problemen met 0.85. En ik gebruik gewoon MQTT en Z-wave.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:46:
Zie je wel, al die automatische discovery en integratie is nergens goed voor :+

Ik heb echt 0,0 problemen met 0.85. En ik gebruik gewoon MQTT en Z-wave.
Ja maar jij bent ook de beste Python programmeur hier op Tweakers. De rest is behept met een stuk minder kwaliteiten en zijn ontzettend blij met al die automagische integraties 😬

• martinvdm
Ik heb ook 0 issues met 0.85

• gazzzman61
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:05
Ik ben bezig om de darksky sensors uit te sluiten van de recorder en de history, maar ik krijg het niet voor elkaar. ik heb alle sensoren in een group gezet en de groep geexcludeerd. wat doe ik niet goed?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
history:
  exclude:
    domains:
      - camera
      - group.darksky
    entities:
      - camera.generic_camera
      - camera.cam_voorzijde
      - camera.cam_achterzijde
      - group.darksky

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Mars Warrior schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:49:
[...]
zijn ontzettend blij met al die automagische integraties 😬
En met @lolgast
gazzzman61 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:39:
Ik ben bezig om de darksky sensors uit te sluiten van de recorder en de history, maar ik krijg het niet voor elkaar. ik heb alle sensoren in een group gezet en de groep geexcludeerd. wat doe ik niet goed?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
history:
  exclude:
    domains:
      - camera
      - group.darksky
    entities:
      - camera.generic_camera
      - camera.cam_voorzijde
      - camera.cam_achterzijde
      - group.darksky

Volgens mij is group geen domain en moet je de individuele entities noemen.
Dus je moet alle sensors die voor darksky zijn individueel benoemen (of het domain sensors excluden).

Dit is een lijstje domains:
- alarm_control_panel
- automation
- input_boolean -
- remote
- script
- binary_sensor
- climate
- cover
- device_tracker
- fan
- light
- lock
- media_player
- sensor
- switch

PuckStar wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:07 (22%)

• gazzzman61
PuckStar schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:57:
[...]

Volgens mij is group geen domain en moet je de individuele entities noemen.
Dus je moet alle sensors die voor darksky zijn individueel benoemen (of het domain sensors excluden).

Dit is een lijstje domains:
- alarm_control_panel
- automation
- input_boolean -
- remote
- script
- binary_sensor
- climate
- cover
- device_tracker
- fan
- light
- lock
- media_player
- sensor
- switch
Is het voldoende om dan alleen sensor.darksky* toe te voegen of moet ik alle losse entities erin zetten? dit zijn er meer dan 140......

• zoeperman
gazzzman61 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Is het voldoende om dan alleen sensor.darksky* toe te voegen of moet ik alle losse entities erin zetten? dit zijn er meer dan 140......
volgens mij moet dat wel werken, ik zou zeggen test het eens O-)
gazzzman61 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:09:
[...]

140? yikes. Wat je dan kunt doen is het volgende:
Bij include domains zet je niet de sensors.
Dan eronder bij entities de entities die je WEL wilt loggen.
Dus alles behalve die 140.
Nee volgens mij werkt * niet.

Dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
recorder:
  db_url: sqlite:///data/home-assistant_v2.db
  include:
    domains:
      - automation
      - binary_sensor
      - climate
      - device_tracker
      - input_boolean
      - input_number
      - media_player
      - switch
      - light
      - script
    entities:
      - sensor.batt_achterdeur
      - sensor.batt_smokebeneden
      - sensor.batt_smokeboven
      - ....

Ik heb een stuk of 80 sensors daar staan.

• dof
Imperial Guard schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:53:
[...]

Ik gebruik Zigbee2MQTT sinds +- half jaar, aan het begin met de coordinator wat issues gehad voor de juiste firmware en wat connectie problemen. Sinds ik nu 4 routers in mijn netwerk heb heb ik geen enkel probleem meer met mijn 15 Xiaomi devices.

Routers is wel het keywoord voor een stabiel werkend Zigbee netwerk aangezien de CC2531 niet een mega goed bereik heeft en tevens met (afhankelijk van de firmware) met 15 - 20 nodes kan omgaan.
Helemaal mee eens. In het begin had ik range problemen en twijfels over de cc2531 als coordinator, maar nu met twee cc2531 geflasht als router en twee xiaomi power plugs (functioneren als router) werkt het zigbee netwerk stabiel to verre uithoeken. Daarnaast kun je tot zo'n ~50 devices doorgaan als je routers gebruikt (zit nu op ~25).
Ik werk uberhaupt alleen met include naar Influxdb in mijn geval. Veel meer vat op wat je wilt hebben. En volgens mij log ik ook maar 35 sensoren oid. Los van dsmr, die heeft zijn eigen logging.

• dof
zoeperman schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:44:
Tot nu toe nog maar 1 x gedaan, maar nu ik er ~25 devices aan heb zitten zal ik alleen upgraden als ik zeker weet dat ik niet opnieuw hoef te pair-en. Als de condities goed zijn hoef je niet opnieuw te pair-en bij upgrades (voorzover ik de ervaringen lees).

• gazzzman61
PuckStar schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:17:
[...]

140? yikes. Wat je dan kunt doen is het volgende:
Bij include domains zet je niet de sensors.
Dan eronder bij entities de entities die je WEL wilt loggen.
Dus alles behalve die 140.
Nee volgens mij werkt * niet.

Dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
recorder:
  db_url: sqlite:///data/home-assistant_v2.db
  include:
    domains:
      - automation
      - binary_sensor
      - climate
      - device_tracker
      - input_boolean
      - input_number
      - media_player
      - switch
      - light
      - script
    entities:
      - sensor.batt_achterdeur
      - sensor.batt_smokebeneden
      - sensor.batt_smokeboven
      - ....

Ik heb een stuk of 80 sensors daar staan.
Dank. Ik heb het zo ingericht en het werkt. Jammer dat je niet een wildcard kan gebruiken, maar goed, zo werkt het ook :)

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Even een vraag. Ik heb nu een pi draaien met docker. In de docker compose heb ik: homeassistant, portainer, hass-configurator

Ik kan nu dus via de hass configurator de config van hass aanpassen, maar deze is gelinkt aan /home/pi/homeassistant Als ik nu een wijziging aan de config file aanbreng is de enige manier om deze te zien om de hele homeassistant container te herstarten in portainer of vanuit cli. Kan dit ook anders?
Dw1-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:52:
Even een vraag. Ik heb nu een pi draaien met docker. In de docker compose heb ik: homeassistant, portainer, hass-configurator

Ik kan nu dus via de hass configurator de config van hass aanpassen, maar deze is gelinkt aan /home/pi/homeassistant Als ik nu een wijziging aan de config file aanbreng is de enige manier om deze te zien om de hele homeassistant container te herstarten in portainer of vanuit cli. Kan dit ook anders?
Nee, om een aanpassing in de configuration.yaml actief te maken is een herstart van HASS nodig. Via Instellingen > Algemeen kun je ook delen herstarten, maar dat werkt alleen in sommige gevallen.

Pas je je lovelace yaml aan, dan is herstarten niet nodig.

JBS wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:02 (6%)

• barktus

barktus

Moehhhh!

Ik ben aan het zoeken naar een tablet om straks aan de muur te hangen voor de bediening. Hoeft geen hoogvlieger te zijn, maar mag wel een nette reactietijd hebben. Heb in het topic gezocht maar vond zo snel geen aanbevelingen. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben?

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Vanaf 0.85 heb ik in ieder geval geen problemen meer met Homekit, met de voorgangers stopte na een uur altijd de automatiseringen die gebouwd waren in de Home.app van Apple.
Dw1-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:52:

Je kunt ook een HA script maken om HA te herstarten. Dan herstart je niet de hele container via Docker, maar gewoon de software in de container. Is wat netter voor dit soort wijzigingen en kan eenvoudig vanuit de HA interface

• pasz
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22-03 12:47

pasz

is kikke

sprk_nl schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:23:
Voor wie een Goodwe omvormer heeft en de SEMS protal gebruikt, en eventueel Home Assistant:

Ik heb een basic python script gebakken die
- de SEMS portal data inlaad
- MQTT berichten stuurt
- Home Assistant mqtt discovery gebruikt voor het inleren van sensoren
- HASS sensors voorziet van data

Mocht je de code kunnen gebruiken, dan zoek ik graag iemand die 'm wil opschonen :D
Todo's:
functies in aparte files voor omvormer
functies in aparte files voor HASS
functies in aparte files voor Domoticz
Liefst bak ik 1 python script waar alle andere omvormers op kunnen meeliften... Wie heeft er tijd???

https://github.com/Sprk-nl/goodwe_sems_portal_scraper
Ik lees gewoon de JSON uit van de portal. Voeg het volgende stukje toe aan de sensor.yaml :

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
  resource: https://eu.goodwe-power.com/Mobile/GetMyPowerStationById?stationID=GUID
  name: Solar power
  value_template: "{{ value_json.curpower|replace('kW', '') }}"
  unit_of_measurement: "kW"
  icon: mdi:solar-power

Je GUID is je Station ID. Die kan je ergens uit je portal vissen.

woei!

• sprk_nl
  • Laatst online: 22-03 15:31
pasz schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Ik lees gewoon de JSON uit van de portal. Voeg het volgende stukje toe aan de sensor.yaml :

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
  resource: https://eu.goodwe-power.com/Mobile/GetMyPowerStationById?stationID=GUID
  name: Solar power
  value_template: "{{ value_json.curpower|replace('kW', '') }}"
  unit_of_measurement: "kW"
  icon: mdi:solar-power

Je GUID is je Station ID. Die kan je ergens uit je portal vissen.
Dit resultaat is prima als je het opgewekte vermogen wil weten.
Hiermee krijg je echter niet de details boven water zoals het voltage/amperage per string, temperatuur etc.

• Mich
Bij mij is er iets mis gegaan in de upgrade van 0.84.6 naar 0.85.1

Ik kan via de browser home-assistant niet meer benaderen.

Dit is de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded websocket_api from homeassistant.components.websocket_api
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Home Assistant core initialized
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded mqtt from homeassistant.components.mqtt
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up mqtt
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain mqtt took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded history from homeassistant.components.history
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded recorder from homeassistant.components.recorder
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded http from homeassistant.components.http
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded frontend from homeassistant.components.frontend
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded api from homeassistant.components.api
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded system_log from homeassistant.components.system_log
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded auth from homeassistant.components.auth
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded onboarding from homeassistant.components.onboarding
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded lovelace from homeassistant.components.lovelace
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded mqtt.discovery from homeassistant.components.mqtt.discovery
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up http
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain http took 0.1 seconds.
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up recorder
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up lovelace
2019-01-12 15:36:57 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain lovelace took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up api
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up websocket_api
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain websocket_api took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up system_log
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain system_log took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up auth
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain auth took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up onboarding
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain api took 0.1 seconds.
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain onboarding took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:36:58 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up frontend
2019-01-12 15:37:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain frontend took 6.2 seconds.
2019-01-12 15:37:04 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Ended unfinished session (id=39 from 2019-01-12 14:30:34.934404)
2019-01-12 15:37:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain recorder took 6.8 seconds.
2019-01-12 15:37:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up history
2019-01-12 15:37:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain history took 0.1 seconds.
2019-01-12 15:37:04 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sensor from homeassistant.components.sensor
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sensor.yr from homeassistant.components.sensor.yr
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sensor.mqtt from homeassistant.components.sensor.mqtt
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up sensor
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded panel_iframe from homeassistant.components.panel_iframe
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded group from homeassistant.components.group
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up group
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain group took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded logbook from homeassistant.components.logbook
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded discovery from homeassistant.components.discovery
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up discovery
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain discovery took 0.2 seconds.
2019-01-12 15:37:05 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded updater from homeassistant.components.updater
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up updater
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded automation from homeassistant.components.automation
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded weather from homeassistant.components.weather
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded weather.buienradar from homeassistant.components.weather.buienradar
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up weather
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sun from homeassistant.components.sun
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up sun
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain sun took 0.2 seconds.
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded zwave from homeassistant.components.zwave
2019-01-12 15:37:06 INFO (Thread-5) [homeassistant.util.package] Attempting install of homeassistant-pyozw==0.1.2
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded script from homeassistant.components.script
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config from homeassistant.components.config
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain updater took 0.5 seconds.
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up panel_iframe
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain panel_iframe took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up logbook
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain logbook took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up automation
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain automation took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up script
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain script took 0.0 seconds.
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up config
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Setting up sensor.mqtt
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.config_entries from homeassistant.components.config.config_entries
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.customize from homeassistant.components.config.customize
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.auth from homeassistant.components.config.auth
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.hassbian from homeassistant.components.config.hassbian
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.auth_provider_homeassistant from homeassistant.components.config.auth_provider_homeassistant
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.group from homeassistant.components.config.group
2019-01-12 15:37:06 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.entity_registry from homeassistant.components.config.entity_registry
2019-01-12 15:37:07 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.core from homeassistant.components.config.core
2019-01-12 15:37:07 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.script from homeassistant.components.config.script
2019-01-12 15:37:07 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.automation from homeassistant.components.config.automation
2019-01-12 15:37:07 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.device_registry from homeassistant.components.config.device_registry
2019-01-12 15:37:07 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain config took 0.4 seconds.

is de Thread-5 of warning erg in dit geval?

• ThaRealKnuf
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-03 14:07
Ik loop vast met het koppelen van Tradfri lampen via Hass.io met Google Assistant. Ik heb zo'n home assistant cloud account genomen. Google Assistent aangezet. En wat nu?

• pasz
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22-03 12:47

pasz

is kikke

sprk_nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:37:
[...]
Dit resultaat is prima als je het opgewekte vermogen wil weten.
Hiermee krijg je echter niet de details boven water zoals het voltage/amperage per string, temperatuur etc.
Klopt. Is alleen geschikt voor data die richting de portal gaat. Onze installatie zat al bij het nieuwbouw huis ingebouwd en is niet heel interessant. Slechte richting t.o.v. de zon. Brengt niet veel op, en is niet te optimaliseren. Voor ons dan ook genoeg.

woei!

@Mich Erg is overdreven, maar het helpt niet. Het betekend dat hij onverwerkte data had en de database nog moet bijwerken. Er zijn twee oplossingen. Heel lang wachten en nog een keer herstarten of HA stoppen, je home-assistant.db weggooien en weer starten. Maar dan ben je wel alle geschiedenis van je sensoren kwijt. Mocht je dat belangrijk vinden

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22-03 12:55
Sander schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Je hebt ook een Zigbee dimmer van iCasa met vergelijkbare mogelijkheden, zolang je 3 draden (dus een N) hebt bij je lamp of in de centraaldoos kun je deze aansluiten met behoud van de fysieke knop. Ik heb deze nu liggen en begreep dat het prima werkt met Hue. Ook met Tradfri remote aan te sturen maar uiteraard niet in de IKEA app. Zigbee2mqtt herkent hem nog niet en krijg ik ook nog niet lekker aan de praat om dat wel te laten gebeuren, volgend project.

Deze dus: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html
Inmiddels overgestapt van MacOS naar Ubuntu 18 op de Mac mini, dat maakt het leven met Docker een stuk makkelijker, met name op gebied van USB devices zoals zigbee2mqtt. Heb zojuist ook PR gesubmit voor ondersteunen van bovenstaande dimmer. Werkt prima, enige nadeel lijkt te zijn dat het gebruiken van de knop niet de status updated binnen Zigbee (niet 2-way dus).

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@Mich Gewoon even geduldig wachten, upgrade doet ook de DB updaten en zo te zien is hij ook nog wat aan het installeren.

code:
1
2019-01-12 15:37:06 INFO (Thread-5) [homeassistant.util.package] Attempting install of homeassistant-pyozw==0.1.2

• symen89
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20:38
Ik wil zigbee2mqtt draaien in docker op een Synology NAS. De handleiding die ik volg zegt dat de configuration.yaml van zigbee2mqtt in /data:/app/data staat. Ik probeer op internet te zoeken waar ik deze directory kan vinden omdat ik /dev/ttyACM0 naar /dev/ttyACM1 wil veranderen.
@symen89 De directory voor de ‘:’ is de directory die je op je Synology gebruikt, dus die kun je zelf bepalen. Zal waarschijnlijk met /volume0 of /volume1 beginnen op je NAS afhankelijk van of je meerdere schijven hebt aangemaakt

• symen89
lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:28:
@symen89 De directory voor de ‘:’ is de directory die je op je Synology gebruikt, dus die kun je zelf bepalen. Zal waarschijnlijk met /volume0 of /volume1 beginnen op je NAS afhankelijk van of je meerdere schijven hebt aangemaakt
dank voor het snelle antwoord. ik heb alles op volume2 staan. ik heb dus -v $(pwd)/volume2:/app/data geprobeerd maar zonder succes
symen89 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:40:
[...]

dank voor het snelle antwoord. ik heb alles op volume2 staan. ik heb dus -v $(pwd)/volume2:/app/data geprobeerd maar zonder succes
ik vermoed dat die : er dan tussenuit moet

Nee die moet er zeker niet tussenuit, want dan map je nergens in de container meer naar. Ik denk dat er beter een apart topic aangemaakt kan worden met de vraag. Hoewel er vanuit zigbee2mqtt zeker wel raakvlak is met HA, heb ik het idee dat @symen89 dusdanig uitgebreid geholpen moet worden dat het dit topic te erg zou vervuilen :)

• symen89
lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:47:
Nee die moet er zeker niet tussenuit, want dan map je nergens in de container meer naar. Ik denk dat er beter een apart topic aangemaakt kan worden met de vraag. Hoewel er vanuit zigbee2mqtt zeker wel raakvlak is met HA, heb ik het idee dat @symen89 dusdanig uitgebreid geholpen moet worden dat het dit topic te erg zou vervuilen :)
Daar twijfelde ik over maar ik denk dat mijn vraag zo specifiek is dat het ook een apart topic niet waard is.
Ik probeer dus deze guide te volgen https://koenkk.github.io/zigbee2mqtt/information/docker.html
Ik was toevallig net nog een linkje aan het ophalen. Hier staat uitgelegd wat je verkeerd doet/begrijpt:
https://docs.docker.com/storage/volumes/

Ga ik in de tussentijd jouw linkje lezen om te kijken of ik er kaas van kan maken voor je.

@symen89 Edit: Waar het in ieder geval op neerkomt: Ergens op de /volume2 op je Synology moet je een directory aanmaken waar de redirected /app/data van zigbee2mqtt komt te staan. Bijvoorbeeld /volume2/docker/zigbee2mqtt/data. Vanzelfsprekend moet je dan dus -v /volume2/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data gebruiken in je commando.

Los van bovenstaande. Om van /dev/ttyACM0 naar /dev/ttyACM1 te wisselen hoef je alleen je container maar weg te gooien en een nieuwe te starten met --device=/dev/ttyACM1

lolgast wijzigde deze reactie 12-01-2019 18:54 (51%)

• barktus

barktus

Moehhhh!

Ik probeer momenteel deconz te installeren zodat de conbee stick kan gaan werken. Ik heb de .deb over ssh kunnen downloaden. Maar zodra ik het volgende commando wil gebruiken:

code:
1
sudo dpkg -i deconz-latest.deb

Krijg ik de volgende melding

code:
1
 -bash: dpkg: command not found

Ik heb al gecheckt of de file er echt is, en dat is het geval. Wat moet ik nu doen? Van het internet wordt ik niet heel veel wijzer. Iemand? (eerst keer ssh :+)

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-03 22:04
@barktus

Welk OS gebruik je?

• barktus

barktus

Moehhhh!

Ik stuur aan vanaf een macbook. Voor de Pi heb ik een installatiegids gevolgd die home Assistant er direct opzet aan de hand van een image.

• ThaRealKnuf
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-03 14:07
ThaRealKnuf schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:39:
Ik loop vast met het koppelen van Tradfri lampen via Hass.io met Google Assistant. Ik heb zo'n home assistant cloud account genomen. Google Assistent aangezet. En wat nu?
Ok, gevonden: Tradfri app koppelen aan Google Assistent. Via Google Home app lampen aan ruimtes koppelen. Klaar. Nog niet met Hass.io getest, maar dat zal gaan werken.

• freakshock88
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-03 21:57
symen89 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Ik draai ook Zigbee2mqtt in docker op mijn Synology.
Voorbeeld van mijn docker mapping:
/volume1/docker/zigbee2mqtt:/app/data
barktus schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:02:
[...]

Ik stuur aan vanaf een macbook. Voor de Pi heb ik een installatiegids gevolgd die home Assistant er direct opzet aan de hand van een image.
Dan gebruik je vermoedelijk Hass.io.
Installer dan gewoon de add-on van DeCONZ, stukken eenvoudiger. Zie
https://github.com/martho...ons/blob/master/README.md

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:16:
[...]
Dan gebruik je vermoedelijk Hass.io.
Installer dan gewoon de add-on van DeCONZ, stukken eenvoudiger. Zie
https://github.com/martho...ons/blob/master/README.md
Dat was het, super! :D. Nu vind hij alleen de Ikea lampen niet, maar dat ga ik morgen eens uitzoeken. :P

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22-03 14:17

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben een nieuwe poging gestart om zelf e.e.a. goed voor elkaar te krijgen qua installatie.
Weinig linux kennis, maar wat informatie bij elkaar gesprokkeld van het internet.

Ik heb nu de volgende stappen vastgesteld en volgens mij heb ik dan een goede HA installatie in docker op mijn Rpi.
Het lastige aan iets doen waar je eigenlijk weinig verstand van hebt: Geen idee of ik compleet ben?
De stappen lijken te kloppen, want mijn installatie draait. Wil iemand eens meekijken?

1. sudo raspi-config
2. Wachtwoord, timezone, GPU geheugen
3. sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
4. sudo rpi-update
5. curl -fsSL https://download.docker.com/linux/raspbian/gpg | sudo apt-key add -
6. echo "deb [arch=armhf] https://download.docker.com/linux/raspbian stretch stable" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/docker.list
7. sudo apt-get update
8. sudo apt-get install docker-ce
9. sudo usermod -aG docker pi && logout
10. sudo apt-get -y install python-setuptools
11. sudo easy_install pip && sudo pip install docker-compose
12. mkdir /home/pi/homeassistant
13. cd /home/pi/homeassistant
14. nano docker-compose.yml
15. version: '3'
services:
homeassistant:
container_name: home-assistant
image: homeassistant/home-assistant
volumes:
- /home/pi/homeassistant:/config
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro
devices:
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
restart: always
network_mode: host
16. docker-compose up -d

Al mijn oude & nieuwe systemen

• iketot
martinvdm schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:52:
[...]

Ja kan hier plenty hulp krijgen maar dan moet je wel het probleem goed omschrijven zodat ook geholpen kan worden.
Thanks, ik zal hier onder de stappen beschrijven die ik heb gedaan.

Raspberry Pi 3 B+ aangeschaft, in elkaar gezet.
Ethernet kabel erin, HDMI erin.

SD kaart (128GB) geformateerd, en met Etcher heb ik deze software erop geflashed, de 32BIT want die is recommended.

Het flashen gaat prima, en ik krijg een HASSOS-BOOT kaartje terug.
Die stop ik in de Raspberry Pi, en stop hem in de stroom om te booten.

Dan gaat het apparaat booten, maar daarna gebeurd er eigenlijk vrij weinig.
Ik heb meerdere keren best een tijd gewacht, maar het eerste wat hij zegt bij het booten "No ethernet found" terwijl hij wel is aangesloten.

Daarna doet hij van alles en nog wat, en dan houdt het ineens op.
Na een minuut of 10-15 zie ik enkel dit scherm nog.

De linkt (http://hassio.local:8123/) werkt dan nog steeds niet, krijg dan te zien ;
Deze site is niet bereikbaar. Het IP-adres van de server van hassio.local kan niet worden gevonden.
Als ik op enter druk, dan vraagt hij om een wachtwoord (?), maar dat heb ik niet ?

En eigenlijk blijft het hier op steken, ik weet niet hoe lang ik gisteren heb gewacht, maar ik zal het nu aan laten en kijken of het wellicht na veel langer iets doet, maar ik vermoed van niet.

Enig idee wat ik verkeerd doe ? :-)
Alvast bedankt!
@iketot Je bent er echt bijna :+ Waarschijnlijk ondersteund je router geen mdns (of het staat niet aan) dus op naam kun je de rpi niet bereiken. Wat dan een optie is, is door bijvoorbeeld Netscan te downloaden en daarmee een netwerkscan uit te voeren om het ipadres van je rpi te achterhalen. Vervolgens browse je naar http://ip-adres:8123 en dan kun je een inlog aanmaken. Waarschijnlijk :)

• iketot
lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:22:
@iketot Je bent er echt bijna :+ Waarschijnlijk ondersteund je router geen mdns (of het staat niet aan) dus op naam kun je de rpi niet bereiken. Wat dan een optie is, is door bijvoorbeeld Netscan te downloaden en daarmee een netwerkscan uit te voeren om het ipadres van je rpi te achterhalen. Vervolgens browse je naar http://ip-adres:8123 en dan kun je een inlog aanmaken. Waarschijnlijk :)
Heel vervelend, kom ook niet (meer) in me router. Is zo een Ziggobox, met aan de onderkant een code om in je router te komen, maar die werkt niet (meer) zelf niet na een hard reset, en dat wachtwoord is niet veranderd.
Kan dus niet controleren op mDNS of het aanzetten. Maar wellicht weet iemand of die Ziggobox het uberhaupt support ? Heb hun nieuwste router.

Met Netscan kom ik niet heel ver, vind range van 192.168.178.1 tot 21.
Maar geen Hostnamen, dus weet niet wat wat is. Kan wel Mac adressen zien maar hoe weet ik t mac adres van de RB Pi ?

Maar als ik het goed begrijp, als ik dus de link kan openen, dan kan ik daar een wachtwoord aanmaken, welke ik moet invoeren bij deze DOS / BOOT pagina, en dan gaat hij verder ?
@iketot In principe heb je die commandline niet nodig bij hassio. Tenzij iemand hier die het gebruikt daar een specifieke usecase voor kan noemen. Maar is voor nu niet interessant.

Wat je wilt is van alle gevonden devices even kijken of ze reageren op een http://ip-adres:8123. Zo ja, dan heb je je rpi gevonden :) En dan zou je vervolgens vanuit de browser verder je ding kunnen doen en wordt een en ander gaandeweg vanzelf duidelijk
@iketot Je kunt ook even een scan doen met Advanced IP scanner, die toont een kolom fabrikant waarin je in geval van je Pi deze zult herkennen. https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

• iketot
lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:51:
@iketot In principe heb je die commandline niet nodig bij hassio. Tenzij iemand hier die het gebruikt daar een specifieke usecase voor kan noemen. Maar is voor nu niet interessant.

Wat je wilt is van alle gevonden devices even kijken of ze reageren op een http://ip-adres:8123. Zo ja, dan heb je je rpi gevonden :) En dan zou je vervolgens vanuit de browser verder je ding kunnen doen en wordt een en ander gaandeweg vanzelf duidelijk
Duidelijk! Was de lijst af gegaan, maar dat hielp me helaas niet. Maar de tip van JBS hier onder hielp wel. Heb hem gevonden, een account aangemaakt en ik zit erin!

Dit was al veel voor vandaag, dus ik ga er morgen hopelijk met frisse ogen en gedachtes weer naar kijken :*)
JBS schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:53:
@iketot Je kunt ook even een scan doen met Advanced IP scanner, die toont een kolom fabrikant waarin je in geval van je Pi deze zult herkennen. https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
_/-\o_ Dit was de tip en het programma wat ik nodig had, heb 'm gevonden en ik kom erin!
Volgende stap, me lampen en andere apparaten verbinden.. :+

• iketot
lolgast schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:24:
Top! Kan je ‘Gevraagd’-advertentie ook meteen in de kliko :9
Voor nu wel ja 😁

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:25
Hmm, gisteren even de stroom hier in huis eraf gehaald en uiteraard problemen met HASS (kwam weer eens niet meer in de GUI). Wel Samba, dus backup gemaakt en SD kaartje van de RPi geformatteerd en opnieuw de image van HASSOS geschreven. Beetje werk en alles draait weer.

Echter... de Google Assistant koppeling was weer eens weg. Dus de test in het Google Action centre weer opnieuw aangezet. Ik zie de test-app dan ook weer terugkomen bij Google Assistant. Koppelen lukt echter niet. Na inloggen gebeurt er niks. Is de Google Assistant ondersteuning weer veranderd?

---edit---
In de simulator van Google krijg ik:
We're sorry, but something went wrong. Please try again.
Ik ga er maar even vanuit dat er iets in Home Assistant kapot is.

barrymossel wijzigde deze reactie 13-01-2019 09:27 (14%)

Oneplus One Review & Specificaties

Pagina: 1 ... 97 ... 121 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True