Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Raziel
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-03 11:07
s441558 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:00:
[...]

Edit: Zie nu dat je probeert de zender/ontvanger van je Homey wil gebruiken. Had dat niet zo begrepen eerst. Helaas heb ik daar geen ervaring mee. Ik gebruik een RFTRX voor het zenden/ontvangen van kaku.
Ja, maar wat er stond klonk logisch (voor je edit). Ik heb nu alleen die bridge, die description.xml kan ik aanroepen dus dat werkt. Daarom heb ik een webhook nodig, die Hue Bridge moet ik koppelen aan een webhook, die dan weer de Homey aanroept. HA draait bij mij overigens in Docker op mijn NAS, dus dat bash commando gaat lastig worden. Ik moet dus nog iets met lights doen?
wmn79 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:05:
[...]

Als je een schakelaar kan switchen door een url op te roepen dan ben je denk ik op zoek naar dit component: https://www.home-assistant.io/components/switch.rest/

Daarmee maak je dan de schakelaars aan. Vervolgens koppel je in de Harmony app de emulated_Hue bridge. Die geeft default volgens mij alle domeinen door tenzij je anders hebt aangegeven in de config, dan alleen de aangegeven domeinen.
Kan je met RESTful switch ook urls op het internet aanroepen? Of moet dat een lokale url zijn?

HA is mooi omdat je volledig vrij bent om alles aan elkaar te scripten, maar als noob is het lastig om je weg te vinden (zeker in een houtje touwtje omgeving).

• ricardogn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-03 16:22
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:34:
[...]

Hmmmmm. Nog maar even goed over nadenken dan. Ik ben aan het kijken naar een slimme thermostaat die ik aan HA kan hangen, maar ook al langer naar een schermpje aan de muur waarmee we verlichting kunnen schakelen. Het zou ideaal zijn als we dat kunnen combineren.

Draaide jij veel andere componenten (zoals buienradar etc) op je Toon?
Ik heb een rooted toon nog liggen op de plank. Het volgende project is om deze te ontsluiten aan HA. Zodra deze draait (wat ik wel verwacht zonder al te veel issues) om https://github.com/Luc-S/Toon-HASS te installern. Buiten de toon app winkel om.

Dat zou toch redelijk OK moeten gaan toch?

• Baseje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:27
Cyw00d schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:05:
Iemand dit wel eens geprobeerd?
https://www.instructables...d-WiFi-IKEA-Roller-Blind/

Zit er aan te denken dit in elkaar te knutselen, heb een 3D printer dus kan lekker goedkoop ook. Via MQTT in Home Assistant te hangen..
Leuk dat hij door meerdere tweakers word opgepakt!

Ik heb dit als voorbeeld gebruikt maar dan voor mijn plisse gordijnen,
Ben nu aan het stoeien met hoeveel gewicht (lijkt alsof de motortjes het niet trekken).

In mijn kleine test opstelling werkt het wel!

Iemand ervaring met stappenmotoren/wemos d1?

• wmn79
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:50
Raziel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Ja, maar wat er stond klonk logisch (voor je edit). Ik heb nu alleen die bridge, die description.xml kan ik aanroepen dus dat werkt. Daarom heb ik een webhook nodig, die Hue Bridge moet ik koppelen aan een webhook, die dan weer de Homey aanroept. HA draait bij mij overigens in Docker op mijn NAS, dus dat bash commando gaat lastig worden. Ik moet dus nog iets met lights doen?

[...]

Kan je met RESTful switch ook urls op het internet aanroepen? Of moet dat een lokale url zijn?

HA is mooi omdat je volledig vrij bent om alles aan elkaar te scripten, maar als noob is het lastig om je weg te vinden (zeker in een houtje touwtje omgeving).
Heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat een externe url ook prima zou moeten lukken.

Misschien kan je wat duidelijker aangeven hoe zo'n webhook eruit ziet en wat het doet. Is het gewoon een url of is het IFTTT, daar is namelijk een apart component voor.
ricardogn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:13:
[...]
Ik heb een rooted toon nog liggen op de plank. Het volgende project is om deze te ontsluiten aan HA. Zodra deze draait (wat ik wel verwacht zonder al te veel issues) om https://github.com/Luc-S/Toon-HASS te installern. Buiten de toon app winkel om.

Nou ja, dat is exact wat ik ook wilde doen. Maar ik maak me een beetje zorgen over de responsiveness (ik heb nog geen Toon) dus vandaar mijn vraag om ervaringen. Dat project van Toon ontsluiten in HA en het project van Luc-S installeren heb je zeker niet morgen af? :+ ;)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
ricardogn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:13:
[...]

Waarom buiten de Toon Store om?

Ik heb het al wel geïnstalleerd via de Toon Store, maar nog niet mee bezig geweest om het aan de praat te krijgen. Daarvoor wijzigt mijn Home Assistant installatie nog te veel.

Zat meer te denken om wat zaken via een Emulated Hue Bridge beschikbaar te maken aan Toon. Eens kijken of dat zou werken.

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:12
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:32:
[...]

Nou ja, dat is exact wat ik ook wilde doen. Maar ik maak me een beetje zorgen over de responsiveness (ik heb nog geen Toon) dus vandaar mijn vraag om ervaringen. Dat project van Toon ontsluiten in HA en het project van Luc-S installeren heb je zeker niet morgen af? :+ ;)
Ik heb het draaien (sinds kort) maar lopen tegen twee issue aan:

- Responsiveness op de toon is matig, iig te slecht voor de WAF
- HA settings op de Toon zijn weg na een reboot

Idee was om deze ook eens te testen, al vond ik met name het alarmpanel in de Luc-S variant erg leuk.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Taigu schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:49:
[...]

Ik heb het draaien (sinds kort) maar lopen tegen twee issue aan:

- Responsiveness op de toon is matig, iig te slecht voor de WAF
- HA settings op de Toon zijn weg na een reboot

Idee was om deze ook eens te testen, al vond ik met name het alarmpanel in de Luc-S variant erg leuk.
Interessant, let me know! Een lage responsiveness is killing in dit huis (inderdaad door de WAF), dus ik ben benieuwd naar je ervaringen. Het zou mooi zijn als we uit kunnen zoeken waarom de responsiveness te laag is. Is het het scherm, of de manier waarop de calls naar HA worden uitgevoerd, of.....

Als je handig bent en goed de code kan vergelijken, dan kan je vast dat alarm panel wel in je eigen fork sleutelen ;)

Hmmbob wijzigde deze reactie 07-01-2019 14:53 (18%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:51:
[...]

Interessant, let me know! Een lage responsiveness is killing in dit huis (inderdaad door de WAF), dus ik ben benieuwd naar je ervaringen. Het zou mooi zijn als we uit kunnen zoeken waarom de responsiveness te laag is. Is het het scherm, of de manier waarop de calls naar HA worden uitgevoerd, of.....

Als je handig bent en goed de code kan vergelijken, dan kan je vast dat alarm panel wel in je eigen fork sleutelen ;)
De Toon is leuk natuurlijk, maar is het niet veel beter om gewoon een androidtablet aan de muur te hangen?

• Raziel
wmn79 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat een externe url ook prima zou moeten lukken.

Misschien kan je wat duidelijker aangeven hoe zo'n webhook eruit ziet en wat het doet. Is het gewoon een url of is het IFTTT, daar is namelijk een apart component voor.
IFTTT heb ik ook bekeken, maar dat is niet nodig denk/hoop ik. Ik kan direct mijn Homey aanspreken via je een url bij Athom (producent). Maar ook dit gaat mijn pet een beetje te boven. Ik lees mooie verhalen van iemand die een webhook heeft gemaakt om zijn deur op afstand van het slot te halen bijvoorbeeld. Dan moet het ook mogelijk te zijn om via HA een lampje aan te zetten ;)

https://apps.developer.athom.com/tutorial-Webhooks.html

• ricardogn
Greetoz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:02:
[...]

De Toon is leuk natuurlijk, maar is het niet veel beter om gewoon een androidtablet aan de muur te hangen?
Maar hoe ga je dan je daadwerkelijke aansturing naar de CV ketel sturen? Daarvoor heb je toch een soort van thermostaat nodig om de vertaling te maken.
Greetoz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:02:
[...]
ricardogn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:24:
Maar hoe ga je dan je daadwerkelijke aansturing naar de CV ketel sturen? Daarvoor heb je toch een soort van thermostaat nodig om de vertaling te maken.
Dat dus - ik heb ook de daadwerkelijke slimme thermostaat functionaliteit nodig (nou ja, nodig.....). En ik heb geen stroombron in de buurt van de meest ideale locatie van de bediening om zo die tablet vast te schroeven. Heb er wel vaker over nagedacht, maar ik krijg het praktisch gezien nog niet rond. We hebben uiteindelijk ook nog stembediening via de Google Home, maar goed.

• wmn79
Raziel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:19:
[...]

IFTTT heb ik ook bekeken, maar dat is niet nodig denk/hoop ik. Ik kan direct mijn Homey aanspreken via je een url bij Athom (producent). Maar ook dit gaat mijn pet een beetje te boven. Ik lees mooie verhalen van iemand die een webhook heeft gemaakt om zijn deur op afstand van het slot te halen bijvoorbeeld. Dan moet het ook mogelijk te zijn om via HA een lampje aan te zetten ;)

https://apps.developer.athom.com/tutorial-Webhooks.html
Als je de url's voor de switches al hebt dan hoef je het alleen maar per switch in de config voor het RESTful Switch component te zetten zoals hieronder.

YAML:
1
2
3
4
switch:
  - platform: rest
    resource: https://webhooks.athom.com/webhook/56512fd03944692c0a3715da/?id=abcdef
    name: Elro switch 1

Maar krijg het idee dat je dat nog niet voor elkaar hebt. Heb geen ervaring met de Homey maar je zou de webhook manager eens kunnen bekijken die lijkt het één en ander rondom webhooks in Homey wat makkelijker te maken.

Maar de Homey kant van de setup is hier nogal off topic wat mij betreft dus ik denk dat je vragen rondom de Homey setup beter in het Homey topic of op het Homey forum kunt stellen.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Omdat ik van @sloth nog een Shelly 1 heb liggen, dacht ik laat ik deze eens nuttig inzetten als op afstand bestuurbare wisselschakelaar 8)

Ik heb al wat Sonoff Pow's in gebruik, maar er zit nogal een verschil tussen de Shelly en de Sonoff Pow R2.
http://i64.tinypic.com/sxjcy1.jpg

Flashen van Tasmota gaat met een RPItje:
http://i65.tinypic.com/2m364iw.jpg

Bij mij gaat het iha op elke verdieping om 3 schakelaars die 1 lamp aansturen:

Het flashen van de Shelly met Tasmota 6.4.1 was niet veel werk, en met de auto discovery is deze ook al meteen in Home Assistant beschikbaar.

De Shelly komt tussen de rechter schakelaar en de lamp te zitten en heeft ook nog een fase en nul aansluiting nodig. Gelukkig zitten er in de dozen ook een rode en groene draad, dus dat komt goed!

Het uitzoeken in welke schakelaar deze er nu tussen moet en welke van de 3 zwarte draden de lamp is, blijkt iets meer werk te zijn.. :X

Als het me gelukt is, dan laat ik het natuurlijk weten :z

Als dit lukt dan ben ik dus €30 kwijt voor 3 verdiepingen, waarbij alle 9 fysieke schakelaars het nog doen, EN ik de lampen via Home Assistant kan bedienen. Win Win!

Mars Warrior wijzigde deze reactie 07-01-2019 17:09 (10%)
Reden: Plaatjes erbij

http://www.team-mediaportal.com/

• Greetoz
  • Laatst online: 21:52
@ricardogn @Hmmbob Ah ja dan snap ik het wel. Ik kreeg de indruk dat de toon als scherm voor HA gebruikt werd niet echt als thermostaat. Ik gebruik Tado dat werkt ook als een trein en kan eventueel ook draadloos werken.

• Jeltel
  • Niet online
@Mars Warrior en dan had je niet eens tasmota hoeven te flashen om MQTT te gebruiken. Dat zit inmiddels in de firmware van Shelly zelf.

Jeltel wijzigde deze reactie 07-01-2019 16:26 (70%)

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Jeltel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:24:
@Mars Warrior en dan had je niet eens tasmota hoeven te flashen om MQTT te gebruiken. Dat zit inmiddels in de firmware van Shelly zelf.
Yup. Dat weet ik, maar ik wil de auto discovery van Home Assistant gebruiken, en ik weet niet of die in de Shelly versie zit, dus vandaar voor de zekerheid maar Tasmota er opgezet...

• Jeltel
  • Niet online
@Mars Warrior Ik hoop het wel, scheelt toch weer een actie (waarvoor ik de nodige spullen niet eens heb).

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:33
Niemand die kan bevestigen of een schakelaar zoals genoemd in puntje 5 in deze post werkt met Home Assistent? :?

• ricardogn
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:42:
[...]

[...]

Dat dus - ik heb ook de daadwerkelijke slimme thermostaat functionaliteit nodig (nou ja, nodig.....). En ik heb geen stroombron in de buurt van de meest ideale locatie van de bediening om zo die tablet vast te schroeven. Heb er wel vaker over nagedacht, maar ik krijg het praktisch gezien nog niet rond. We hebben uiteindelijk ook nog stembediening via de Google Home, maar goed.
Het doel is om maar 1 scherm aan de muur van de woonkamer te hebben. Dat deze goede ondersteuning biedt voor Hass, maar ook je CV moet bediend worden.

Waar ik aan zit te denken is om de kabel die vanaf de CV naar de woonkamer loopt (vaak een blauw en rood zwakstroom draadje) te vervangen voor een lange oplaadkabel voor de tablet. Dan de goedkope, maar wel eentje die Hass ondersteunde thermostaat te kopen, die onder de CV te leggen puur voor de aansturing tussen Hass en CV. Deze heeft enkel stroom en netwerk nodig.

Voor de informatie van stroomverbruik, opwekking van stroom door de zonnepanelen en verbruik gas via USB naar P1 kabel te regelen.

Een hele klus al met al, eentje die ik niet in de winter ga doen want mocht het misgaan dan heb je geen CV besturing en heb ik een probleem :P

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Stiggy schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:53:
Niemand die kan bevestigen of een schakelaar zoals genoemd in puntje 5 in deze post werkt met Home Assistent? :?
Ik lees alleen het volgende:

https://community.home-as...right-buttons-howto/25720

Dus grote kans dat er maar 1 knop werkt.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Fraggar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Hoe kom je hierbij?
Je kunt in het setup proces in de app kiezen voor een Hue hub V1 of V2. Wanneer je voor V2 kiest wil hij koppelen met je Hue-account. Maar wanneer je voor V1 kiest zoekt hij lokaal naar een Hue-hub en wordt je emulated Hue gevonden.
Verschillende bronnen op het internet waaronder ook deze reactie:
https://community.home-as...mazon-echo-dot-v3/87078/2

Jij hebt een Echo V3 succesvol met emulated Hue werkend?

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:33
KRGT schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Ik lees alleen het volgende:

https://community.home-as...right-buttons-howto/25720

Dus grote kans dat er maar 1 knop werkt.
Maar die in mijn post heeft er maar 1 ;) Dus als die werkt is het goed haha.
Als er een beter alternatief is voor knop met z-wave module in 1 hou ik me aanbevolen!

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:26
Weet iemand of, en zo ja hoe je je mqtt berichten bij het instellingen -> integratie -> mqtt scherm krijgt.

Ik heb wel een paar temp metingen via de yaml zichtbaar op mijn dashboard, maar bij het integration scherm zie ik ze niet.

Is er een manier om hier al je berichten uit je broker te krijgen? En er dan iets mee te doen?
Nee, het integratie scherm geeft die nooit weer. Maar je kan wel even kijken naar Mqtt.fx, dan kun je je berichten inzien.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Vraagje

Ik reboot mijn Hassbian omdat hij nadat mijn 1 fase meterkast naar 3 fase is omgezet een lamp niet meteen zag.
Ik heb dus niks veranderd in mijn yaml.

Maar toch krijg ik mijn frontend niet. Ik kan wel mbv Putty op mijn Pi.

Dit is mijn logfile van nunet.

code:
1
2
3
2019-01-07 20:49:13 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.http] legacy_api_password support has been enabled. If you don't require it, remove the 'api_password' from your http config.
2019-01-07 20:49:15 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Ended unfinished session (id=26 from 2019-01-07 19:44:40.882309)
2019-01-07 20:49:18 ERROR (Thread-18) [pychromecast.socket_client] Failed to connect, retrying in 5.0s

Iemand idee?

Oja, ik ga naar adres ; 192.168.2.16:8123

En dat is het adres dat hij heeft en dat ik ook gewoon mbv Putty kan bereiken.

edit ; lijkt wel alsof Hassbian het helemaal niet doet, de apparaten die hij moet aansturen doen het dus niet.

edit 2 ; laatst had ik een commando om hem de eerste keer te laten starten. Lastige is, ik weet dat commanod niet meer. was iets met -d of -h of zoiets.

edit 3 ; en gevonden wat ik moet doen, start weer op. Vreemde is, mijn yeelight wordt plost niet meer gezien.
Afijn, oplossing;
I've had this for awhile now too, someone mentioned it to me before but if you delete the config/.storage/core.config_entries file and then reboot, HA comes back up. You'll have to rediscover the chromecasts again and it will lock up every reboot but if you have Samba/SSH working it's easier than flashing a new Hassio image.

maartend wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:07 (36%)

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Nu online
dicespark schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Oh die lampen-check staat ook nog op mijn lijstje. Kun je je automation / script delen?
Onderstaand mijn action. Wanneer een groep een waarde "on" heeft laat hij alleen de entiteiten zien (met de friendly name) die op dat moment de status "on" hebben. De "-" bij "%" zijn er voor de spacing van het bericht. Dus dat mag je naar eigen voorkeur toepassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    action:
      - service: notify.telegram_chatbot
        data_template:
            {% if states.group.woonkamer.state == "on" -%}
              Woonkamer:
              {%- for item in states.group.woonkamer.attributes.entity_id -%}
                 {%- if states(item) == "on" %}
                    {{ state_attr((item), 'friendly_name')|replace("_",": ") }}
                 {%- endif -%}
              {%- endfor -%}
            {%- else -%}

Woonkamer: Clear
            {% endif -%}
            {% if states.group.keuken_berging.state == "on" %}

Keuken & Berging:
              {%- for item in states.group.keuken_berging.attributes.entity_id -%}
                 {%- if states(item) == "on" %}
                    {{ state_attr((item), 'friendly_name')|replace("_",": ") }}
                 {%- endif -%}
              {%- endfor -%}
            {%- else %}

Keuken & Berging: Clear
            {%- endif %}

What's the speed of dark?

• MrBarBarian
  • Laatst online: 21:08
Ik niet snap niet.. Op de onderstaande automation krijg ik een foutmelding

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: Bathroom_Humidity_Normal
  alias: Bathroom Humidity Normal
  initial_state: true
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.badkamer_relative_humidity
    value_template: '{{ states.sensor.badkamer_relative_humidity - states.sensor.kantoor_sensor_relative_humidity
      }}'
    below: '5'
  action:
    service: homeassistant.turn_off
    entity_id: switch.badkamer_ventilator

Foutmelding

code:
1
2
3
4
Log Details (ERROR)
Mon Jan 07 2019 21:16:54 GMT+0100 (Central European Standard Time)

Template error: UndefinedError: 'sensor' is undefined

Blijkbaar zit er dus een fout in het template, maar ik snap niet wat :? Ook zonder states.... geprobeerd, maar dat maakt niets uit.

Wat mis ik?

iRacing Profiel

• Raziel
wmn79 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:52:
[...]

Als je de url's voor de switches al hebt dan hoef je het alleen maar per switch in de config voor het RESTful Switch component te zetten zoals hieronder.

YAML:
1
2
3
4
switch:
    resource: https://webhooks.athom.com/webhook/56512fd03944692c0a3715da/?id=abcdef
    name: Elro switch 1

Maar krijg het idee dat je dat nog niet voor elkaar hebt. Heb geen ervaring met de Homey maar je zou de webhook manager eens kunnen bekijken die lijkt het één en ander rondom webhooks in Homey wat makkelijker te maken.

Maar de Homey kant van de setup is hier nogal off topic wat mij betreft dus ik denk dat je vragen rondom de Homey setup beter in het Homey topic of op het Homey forum kunt stellen.
De Homey kant werkt. Ik kan via http de lampen aan en uit zetten (toggle).

Nu de Home Assistant kant nog. Ik heb in mijn configuration.yaml het volgende staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
emulated_hue:
  host_ip: 192.168.1.252
  listen_port: 8300
  expose_by_default: true
  exposed_domains:
    - switch

switch:
    resource: http://192.168.1.127/api/app/com.internet/whitelist/illuminate
    name: Verlichting Woonkamer Toggle

Ik kan in de Harmony App nu Woonkamer Toggle als home automation kiezen, dus dat werkt ook, maar …

Home Assistant toggled nu continue mijn woonkamer verlichting. Of laat ik het beter zeggen, hij voert constant zelf de switch uit. Configureer ik Homey dat de url alleen de lampen uit moet zetten, dan zet hij om de zoveel tijd de lampen uit. 8)7

edit: nevermind. Was een foutje in de flow in Homey. Die ging uit van GET in plaats van POST.

• san.okk
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Een vraag. Ik ben onlangs thuis gestart met hass.io en heb e.e.a. weten te koppelen (o.a. Hue, Sonos, Blink security cam etc.) maar ben op het punt aangekomen om wat sensors en een hub aan te schaffen. Ik las hier veel berichten rondom Xiaomi en zie dat hun zigbee sensoren goed betaalbaar zijn.

Mijn collega heeft SmartThings in gebruik en dit ziet er op zich overzichtelijk uit alleen zijn die sensoren weer stevig aan de prijs.

Waar doe ik verstandig aan qua keuze tussen die twee. Ik weet dat je ook Xiaomi kan koppelen aan smartthings maar loop je dan niet tegen issues aan in de toekomst. Adviezen/ervaringen zijn welkom.

PSN: SAND3R-83

• maartend
  • Nu online
san.okk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:40:
Een vraag. Ik ben onlangs thuis gestart met hass.io en heb e.e.a. weten te koppelen (o.a. Hue, Sonos, Blink security cam etc.) maar ben op het punt aangekomen om wat sensors en een hub aan te schaffen. Ik las hier veel berichten rondom Xiaomi en zie dat hun zigbee sensoren goed betaalbaar zijn.

Mijn collega heeft SmartThings in gebruik en dit ziet er op zich overzichtelijk uit alleen zijn die sensoren weer stevig aan de prijs.

Waar doe ik verstandig aan qua keuze tussen die twee. Ik weet dat je ook Xiaomi kan koppelen aan smartthings maar loop je dan niet tegen issues aan in de toekomst. Adviezen/ervaringen zijn welkom.
zigbee2mqtt en dan lekker xiaomi/aqara kopen.

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-03 13:53

barktus

Moehhhh!

Mars Warrior schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:21:
Omdat ik van @sloth nog een Shelly 1 heb liggen, dacht ik laat ik deze eens nuttig inzetten als op afstand bestuurbare wisselschakelaar 8)

Als dit lukt dan ben ik dus €30 kwijt voor 3 verdiepingen, waarbij alle 9 fysieke schakelaars het nog doen, EN ik de lampen via Home Assistant kan bedienen. Win Win!
Dus jij hebt die van @sloth gekocht, en waar heeft die de Shelly gehaald? :+ Want dan wil ik er ook wel een :>

Hoewel de eerste materialen pas morgen geleverd worden kriebelt het toch behoorlijk. Ik vernam dat je met home assistant ook een eigen alarm kan maken. De sensoren zitten er straks toch, dus waarom niet. Nu vraag ik me af:
  • Is het mogelijk een ip camera te gebruiken die aangaat en opneemt zodra de deur opengaat (het lijkt me van wel) en pas als het alarm afgaat die beelden doorzet? (Ik denk dan aan bijvoorbeeld de Xiaomi Mijia SXJ02ZM).
  • Is het mogelijk dit alarm er vervolgens af te halen met een 7" schermpje waarop je een code intoetst welke je aan de Pi koppelt (De standaard display module). En zo ja, kan je ook met meerdere codes werken, zodat bijv. personen geïdentificeerd kunnen worden?
  • En hebben jullie een aanrader voor een goede sirene/speaker die hier aan gekoppeld kan worden?
Als ik google kom ik bijna direct op Konnected uit, en dat is juist wat ik niet wil. :)

My middle finger salutes you.

• san.okk
  • Niet online
maartend schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:42:
[...]
zigbee2mqtt en dan lekker xiaomi/aqara kopen.
Die heb ik nog niet overwogen. Deze gaat in de Pi neem ik aan. Hoe zit het dan met het bereik. Stel mijn Pi staat op zolder en ik wil de tuindeur voorzien van een sensor?

Ben pas een aantal avonden bezig en vind de leercurve van hass best stijl.. Wat dat betreft zou ik best in een wat duurdere hub willen investeren (als dit het makkelijker maakt). Een mobiele app zou het voor mij ook wat overzichtelijker maken. Ik kan nu bijvoorbeeld alleen vanuit het thuisnetwerk bij de Home Automation omgeving..

• maartend
  • Nu online
san.okk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:52:
[...]

Die heb ik nog niet overwogen. Deze gaat in de Pi neem ik aan. Hoe zit het dan met het bereik. Stel mijn Pi staat op zolder en ik wil de tuindeur voorzien van een sensor?

Ben pas een aantal avonden bezig en vind de leercurve van hass best stijl.. Wat dat betreft zou ik best in een wat duurdere hub willen investeren (als dit het makkelijker maakt). Een mobiele app zou het voor mij ook wat overzichtelijker maken. Ik kan nu bijvoorbeeld alleen vanuit het thuisnetwerk bij de Home Automation omgeving..
Nog niet genoeg ervaring hier. Zoek even in dit topic, veel over geschreven. Ik lees dat mensen hem aan een USB verlengsnoertje doen en dat soort spul.

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:08
sloth schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:04:
Verschillende bronnen op het internet waaronder ook deze reactie:
https://community.home-as...mazon-echo-dot-v3/87078/2

Jij hebt een Echo V3 succesvol met emulated Hue werkend?
Als je in de Alexa app voor Hue Hub V1 kiest gaat hij lokaal zoeken en vraagt hij niet om een login. Zolang die optie in de app zit blijft het werken.

Is die optie dan verwijderd uit de Alexa-app wanneer je alleen een Echo V3 hebt? Ik kan dit helaas niet testen omdat ik allerlei Echo's heb, maar ik vind dit niet aannemelijk.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:19
san.okk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:52:
[...]

Zigbee zet een mesh netwerk op. Elke powered node breidt daarbij het netwerk uit (/werkt als repeater). Als je bv Hue of Ikea Tradfri lampen hebt kun je die ook koppelen aan Zigbee2mqtt en zo neemt het bereik van je netwerk dus toe.

Overigens zijn er ook alternatieven en is Zigbee2mqtt niet de enige optie. Zo heb je bv ook de DeCONz software die werkt met de ConBee (USB stick) en RaspBee (RPi addon).

Voordeel van Zigbee2mqtt is daarbij ook meteen een wat groter nadeel. Enerzijds is Zigbee2mqtt een vrij goedkope oplossing. Software is gratis en open source. Alleen moet je zelf voor de hardware zorgen in de vorm van een CC2531 USB Zigbee sniffer. Echter is dat dus een sniffer, en geen "controller". Daarom moet je deze flashen met een alternatieve firmware zodat deze met Zigbee2mqtt werkt. Maar, ondanks de USB interface, kan flashen niet over USB en heb je daarvoor weer extra hardware nodig (prijs stijgt dan tot minimaal €15, waar het stickje zelf maar €5 kost).
Daarnaast is een nadeel van Zigbee2mqtt dat groeperen van lampen momenteel nog niet mogelijk is (een andere tweaker attendeerde mij een paar dagen terug (in dit topic?) er wel nog op dat dit binnenkort gaat veranderen). Gevolg daarvan is dat als je meerdere lampen in één ruimte hebt en je deze allemaal aan zet de lampen een voor een worden aangezet en dus mogelijk een zichtbare vertraging geeft.

DeCONz aan de andere kant is een ietsjes duurdere oplossing (om en nabij de €30). Maar je hebt dan wel een kant en klare oplossing qua hardware. Daarnaast ondersteund DeCONz ook (al) het groeperen van lampen.

Overigens bedenk ik me tijdens het schrijven van dit bericht dat je de CC2531 Zigbee sniffer ook met een router (/"repeater") firmware kunt flashen en je die neem ik aan dus ook kunt gebruiken in combinatie met bv de ConBee om je bereik uit te breiden. Dat is dus mogelijk ook nog een alternatief tegenover hier en daar een Hue of Tradfri lamp plaatsen.

• zoeperman
  • Laatst online: 21:28
MrBarBarian schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:27:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    value_template: '{{ states.sensor.badkamer_relative_humidity - states.sensor.kantoor_sensor_relative_humidity
      }}'
  action:

Foutmelding

code:
1
2
3
4
Log Details (ERROR)

Blijkbaar zit er dus een fout in het template, maar ik snap niet wat :? Ook zonder states.... geprobeerd, maar dat maakt niets uit.

Wat mis ik?
bestaan die 2 sensoren wel echt?
lijkt erop dat je nu een nieuwe sensor hebt die 2 sensoren met elkaar vergelijkt namelijk...

• MrBarBarian
zoeperman schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:31:
[...]

bestaan die 2 sensoren wel echt?
lijkt erop dat je nu een nieuwe sensor hebt die 2 sensoren met elkaar vergelijkt namelijk...
Yes, ze bestaan. Het idee is dat de ventilator van de badkamer aan/uit gaat a.d.h.v twee automations.

Het humidity verschil tussen de badkamer en de rest van het huis wordt dus berekend.

Vrij naar https://community.home-as...-bathroom-humidit/29465/2

iRacing Profiel

• san.okk
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Zigbee zet een mesh netwerk op. Elke powered node breidt daarbij het netwerk uit (/werkt als repeater). Als je bv Hue of Ikea Tradfri lampen hebt kun je die ook koppelen aan Zigbee2mqtt en zo neemt het bereik van je netwerk dus toe.

Overigens zijn er ook alternatieven en is Zigbee2mqtt niet de enige optie. Zo heb je bv ook de DeCONz software die werkt met de ConBee (USB stick) en RaspBee (RPi addon).

Voordeel van Zigbee2mqtt is daarbij ook meteen een wat groter nadeel. Enerzijds is Zigbee2mqtt een vrij goedkope oplossing. Software is gratis en open source. Alleen moet je zelf voor de hardware zorgen in de vorm van een CC2531 USB Zigbee sniffer. Echter is dat dus een sniffer, en geen "controller". Daarom moet je deze flashen met een alternatieve firmware zodat deze met Zigbee2mqtt werkt. Maar, ondanks de USB interface, kan flashen niet over USB en heb je daarvoor weer extra hardware nodig (prijs stijgt dan tot minimaal €15, waar het stickje zelf maar €5 kost).
Daarnaast is een nadeel van Zigbee2mqtt dat groeperen van lampen momenteel nog niet mogelijk is (een andere tweaker attendeerde mij een paar dagen terug (in dit topic?) er wel nog op dat dit binnenkort gaat veranderen). Gevolg daarvan is dat als je meerdere lampen in één ruimte hebt en je deze allemaal aan zet de lampen een voor een worden aangezet en dus mogelijk een zichtbare vertraging geeft.

DeCONz aan de andere kant is een ietsjes duurdere oplossing (om en nabij de €30). Maar je hebt dan wel een kant en klare oplossing qua hardware. Daarnaast ondersteund DeCONz ook (al) het groeperen van lampen.

Overigens bedenk ik me tijdens het schrijven van dit bericht dat je de CC2531 Zigbee sniffer ook met een router (/"repeater") firmware kunt flashen en je die neem ik aan dus ook kunt gebruiken in combinatie met bv de ConBee om je bereik uit te breiden. Dat is dus mogelijk ook nog een alternatief tegenover hier en daar een Hue of Tradfri lamp plaatsen.
Bedankt voor je uitleg. Dus het bereik word bepaald door de hoeveelheid Zigbee nodes. Op zich hangen in het huis voldoende Hue lampen om dit dekkend te krijgen. Voor mij is de gebruiksvriendelijkheid op dit moment prioriteit en ook de mobiele app (xiaomi of smartthings?) zou mij kunnen helpen om dingen op afstand te kunnen uitlezen en daadwerkelijk push notificaties te ontvangen.

Wil ook graag toewerken naar een alarmfunctie, dus dan is die app weer belangrijk. Ik neem aan dat de opensource initiatieven geen app ontwikkelen? Eenmalige kosten vind ik niet zo'n issue maar die sensoren van bijvoorbeeld Smartthings kunnen wel oplopen.

MrBarBarian schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:27:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
      }}'
  action:

Foutmelding

code:
1
2
3
4
Log Details (ERROR)

Wat mis ik?
Die template al eens geprobeerd in de template editor?

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:47
@Hmmbob je zou wellicht met Opentherm gateway aan de slag kunnen. Daar ben ik ook mee bezig as we speak. Dan zou je aan de wand in de huiskamer een tablet kunnen hangen en daar een ‘thermostaat’ van maken die ook de Opentherm gateway kan bedienen. HA heeft hier sinds enige maanden native ondersteuning voor.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Zwerver

CISSP certified

san.okk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:50:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Dus het bereik word bepaald door de hoeveelheid Zigbee nodes. Op zich hangen in het huis voldoende Hue lampen om dit dekkend te krijgen. Voor mij is de gebruiksvriendelijkheid op dit moment prioriteit en ook de mobiele app (xiaomi of smartthings?) zou mij kunnen helpen om dingen op afstand te kunnen uitlezen en daadwerkelijk push notificaties te ontvangen.

Wil ook graag toewerken naar een alarmfunctie, dus dan is die app weer belangrijk. Ik neem aan dat de opensource initiatieven geen app ontwikkelen? Eenmalige kosten vind ik niet zo'n issue maar die sensoren van bijvoorbeeld Smartthings kunnen wel oplopen.
Ik weet niet wat je exact probeert, maar als je heel even zoekt zie je dat HomeAssistant een iOS app heeft?
Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:40:
Hoe kan ik mijn domme deurbel nou gemakkelijk slimmer / slim maken?

1. Je koopt een Xiaomi vibration sensor
2. Je plakt hem op de tring tring ding
3. Je maakt een automation.
4. Je gaat testen en verrek, het werkt ook nog eens.

De automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Simme deurbel
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.movement
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.vibration_158d0002a4fb5f
      movement_type: vibrate
  action:
    - service: notify.xxxxx
      data_template:

[Afbeelding]
Heb deze ook toegepast maar wel een tweede automation toegevoegd op basis van het 'vallen event' waarbij ik via Telegram ontvang: "Je slimme bel is zojuist weer dom geworden.". ;)

• ricardogn
Is er ook ergens een wiki/site waar op allemaal verschillende projecten opstaan? Denk hieraan oplossingen die zelf gebouwd zijn, wat iemand allemaal heeft geautomatiseerd?

Ik merk dat ik best veel wil en kan, maar dat ik soms inspiratie nodig heb. En ik kan hier wel alle pagina's keer op keer af lopen, maar een soort website/wiki/github omgeving waar je projecten kan opzetten/afhalen en ideeën kan op doen lijkt mij ook wel leuk. Behalve het cookbook van de home assistant pagina zelf heb ik nog niet heel veel gevonden.

• JayOne
  • Nu online
ricardogn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:55:
Is er ook ergens een wiki/site waar op allemaal verschillende projecten opstaan? Denk hieraan oplossingen die zelf gebouwd zijn, wat iemand allemaal heeft geautomatiseerd?

Ik merk dat ik best veel wil en kan, maar dat ik soms inspiratie nodig heb. En ik kan hier wel alle pagina's keer op keer af lopen, maar een soort website/wiki/github omgeving waar je projecten kan opzetten/afhalen en ideeën kan op doen lijkt mij ook wel leuk. Behalve het cookbook van de home assistant pagina zelf heb ik nog niet heel veel gevonden.
Kijk hier eens rond.

• wmn79
barktus schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Dus jij hebt die van @sloth gekocht, en waar heeft die de Shelly gehaald? :+ Want dan wil ik er ook wel een :>
....
Ik heb er hier gewoon eentje besteld.

• san.okk
  • Niet online
Zwerver schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 00:50:
[...]

Ik weet niet wat je exact probeert, maar als je heel even zoekt zie je dat HomeAssistant een iOS app heeft?
Ik heb op dit moment een android toestel..

• NoFate
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
iemand die al een zigbee/zwave component heeft, dat te gebruiken is met bv een NFC tag of rfid sleutelhanger, om bv acties te doen?

ben eigenlijk op zoek naar een NFC reader of RFID reader battery sourced (zigbee)

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-03 13:53

barktus

Moehhhh!

wmn79 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Ik heb er hier gewoon eentje besteld.
Dankjewel! Ga vanavond nog even nazoeken of ik ze kan gebruiken in een hotelschakeling, Zou toch een aardig bedrag schelen op een slim Fibaro element. :P

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-03 18:49

Martijn02

/* No Comment */

Ik ben hier ook nog wat show-and-tell verschuldigd. Het is alweer 2 maanden geleden, maar ik heb in navolging van de post van @lolgast ook een aantal sloten in mijn huis wat slimmer gemaakt.

Ik heb wat microswitches besteld bij AliExpress, en ook een aantal Neo Coolcam door-window sensoren.

De switch zit met 2 draadjes gesoldeerd op de plaats waar het reed-contact op het printje van de neo-coolcam zit/zat. Bij de deuren van mijn schuur heb ikeen gat aan de binnenkant van het kozijn gefreesd welke ik met een klepje afdek. Bij de voordeur vond ik dat niet netjes genoeg, en daar heb ik met een forstnerboor wat meer ruimte gemaakt achter de sluitkom waardoor het hele printje van de doorsensor in het houten kozijn achter de sluitkom zit. Het geheel zit daardoor onzichtbaar weggewerkt, en als de batterij leeg raakt dan hoef ik alleen 3 schroeven los te draaien om erbij te kunnen.

Gelukkig hebben we de foto's nog:

Home Assistant Lock Status
https://tweakers.net/ext/f/moRFd87j5Fqc1mPa8qutlPGb/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/RELCGO38mLY4yOePT3oUabTb/thumb.jpgDraadje er aan gesoldeerd, en "afgewerkt" met wat hittelijm
Binnenkant van het kozijn schuurHet resultaat bij de schuurdeurVoordeur met grotere ruimte achter de sluitkom
Overzicht in Home Assistant

Verder heb ik nog een truukje uitgehaald om de status van de voordeur een binary_sensor te houden, maar om ook de status van de deur (open/closed) weer te kunnen geven. Ik doe dat met een python_script wat getriggert wordt bij het openen en sluiten van de deur. Dit scriptje veranderd tijdelijk de device_class van het voordeurslot van lock naar door en weer terug.

YAML: automations.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Update voordeur icon state
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.hal_voordeur
    to: 'on'
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.hal_voordeur
    to: 'off'
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ trigger.from_state != None and trigger.to_state != None }}'
  action:
    service: python_script.update_device_class
    data_template:
      entity_id: binary_sensor.hal_voordeur_lock
      device_class: "{% if trigger.to_state.state == 'on' %}door{% else %}lock{% endif %}"

Python: python_scripts/update_device_class.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entity_id  = data.get('entity_id')
device_class = data.get('device_class')

entity = hass.states.get(entity_id)

attrs ={}
for a in entity.attributes:
    attrs[a] = entity.attributes[a]
attrs['device_class'] = device_class

hass.states.set(entity_id, entity.state, attrs)

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Zwerver

CISSP certified

san.okk schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:10:
[...]

Ik heb op dit moment een android toestel..
Hmm, mjah, de mobile interface is ook netjes en als je gebruik maakt van openvpn of duckdns met lets encrypt kom je een heel eind? Of - en ik heb er zelf geen ervaring mee - de HomeAssist Cloud?
@Martijn02 Is jouw sluitkom nou van plastic/composiet? Die van mij is van gehard staal en zou niet zomaar door te boren moeten zijn dus dat heb ik niet eens geprobeerd :9

Maar erg nette oplossing hoor!

• Jeltel
  • Niet online
Ik heb gisteren mosquitto via docker geïnstalleerd en tot mijn verbazing is er standaard niets geregeld rondom veiligheid. Nu heb ik wel een user met wachtwoord voor elkaar gekregen, maar dan wordt er nog niets versleuteld verstuurd. Dus heb je een certificaat nodig.
En daar gaat het wat mij betreft te ver. Ik zie de tutorial op http://www.steves-internet-guide.com/mosquitto-tls/ maar dat is me al veel te ingewikkeld en je moet ook iets op de client zetten. En moet je eens in de zoveel tijd het geheel vernieuwen.
Kan dat niet eenvoudiger? Ala letsencrypt? Dat draait nu prima op de Synology NAS.

Is de ingebouwde MQTT broker al met een certificaat beveiligd als dat voor Home Assistant zelf geldt?

En wat is het verschil tussen normaal MQTT (over standaard poort 1883) en websockets (over poort 8080?)

Ja, ik snap dat MQTT nog niet helemaal, maar het lijkt wel handig te zijn.

Jeltel wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:04 (11%)

• NoFate
  • Nu online

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:26
Jeltel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:01:
Ik heb gisteren mosquitto via docker geïnstalleerd en tot mijn verbazing is er standaard niets geregeld rondom veiligheid. Nu heb ik wel een user met wachtwoord voor elkaar gekregen, maar dan wordt er nog niets versleuteld verstuurd. Dus heb je een certificaat nodig.
En daar gaat het wat mij betreft te ver. Ik zie de tutorial op http://www.steves-internet-guide.com/mosquitto-tls/ maar dat is me al veel te ingewikkeld en je moet ook iets op de client zetten. En moet je eens in de zoveel tijd het geheel vernieuwen.
Kan dat niet eenvoudiger? Ala letsencrypt? Dat draait nu prima op de Synology NAS.

Is de ingebouwde MQTT broker al met een certificaat beveiligd als dat voor Home Assistant zelf geldt?

En wat is het verschil tussen normaal MQTT (over standaard poort 1883) en websockets (over poort 8080?)

Ja, ik snap dat MQTT nog niet helemaal, maar het lijkt wel handig te zijn.
Waarom zou je het willen beveiligingen? Het wordt veelal toegepast om sensordata te versturen binnen het eigen network. Dus geen geheime data en niet naar de buitenwereld.

• Jeltel
  • Niet online
@Mich Intern is inderdaad niet zo'n issue. Extern dacht ik te gebruiken voor owntracks. Maar de vraag is of dat echt nodig is, want over http werkt ook prima.

• zoeperman
MrBarBarian schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:39:
[...]

Yes, ze bestaan. Het idee is dat de ventilator van de badkamer aan/uit gaat a.d.h.v twee automations.

Het humidity verschil tussen de badkamer en de rest van het huis wordt dus berekend.

Vrij naar https://community.home-as...-bathroom-humidit/29465/2
als je hem zo doet dan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
    below: 5
  - platform: template
      }}'
  action:

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-03 22:04
Jeltel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:47:
@Mich Intern is inderdaad niet zo'n issue. Extern dacht ik te gebruiken voor owntracks. Maar de vraag is of dat echt nodig is, want over http werkt ook prima.
Volgens mij gebruikt de mosquitto-core addon standaard de certificaten van je HA-installatie. (onder hass.io)

JSON:
1
2
3
4
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

• Jeltel
  • Niet online
@RudolfR Dank, maar ik gebruik letsencrypt certificaten via de Synology NAS. En Home Assistant draait in een docker.

Maar ik denk dat het zo ook wel gaat. Owntracks via https en interne zaken via MQTT.

• Jeltel
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Ik gebruik emulated_hue voor aansturing vanaf Toon, maar er is ook een HA-app voor Toon:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=12078
Ik heb in Home assistant een emulated hue aangezet. En daar staan dan netjes ook de lampen van de echte hue en wat extra zaken in. Maar hoe krijg ik deze in Toon.

Ik kan de Emulated hue vinden in harmony, dus het kan wel. Maar in Toon vind hij alleen een hue met het mac adres van de echte hue bridge. Maar die heb ik uitgezet. Zelfs na herstarten blijft het bij die ene. Kun je aangeven welke stappen ik moet volgen?

edit: sorry voor de double post :o

Jeltel wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:49 (26%)

• MrBarBarian
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Die template al eens geprobeerd in de template editor?
Ja, daar komt ie doorheen als ik states. toevoeg.
zoeperman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:58:
[...]

als je hem zo doet dan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
    below: 5
  - platform: template
      }}'
  action:

Hmm, nee.. geloof niet dat dat helpt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Log Details (ERROR)
Tue Jan 08 2019 22:00:07 GMT+0100 (Central European Standard Time)

Error doing job: Exception in callback <function async_track_state_change.<locals>.state_change_listener at 0xffff856f9378>
Traceback (most recent call last):
  File "uvloop/cbhandles.pyx", line 64, in uvloop.loop.Handle._run
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/event.py", line 82, in state_change_listener
    event.data.get('new_state'))
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py", line 327, in async_run_job
    target(*args)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/event.py", line 103, in template_condition_listener
    template_result = condition.async_template(hass, template, variables)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/condition.py", line 298, in async_template
    value = value_template.async_render(variables)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 138, in async_render
    return self._compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'TemplateState' and 'TemplateState'

Nogmaals gecheckt, de sensoren bestaan echt, en ik kan in de states (dev-tools) ook de waardes vinden die ze geven.. :? :? :?

iRacing Profiel

@MrBarBarian Je moet beide sensoren eindigen met .state

code:
1
value_template: '{{ states.sensor.badkamer_relative_humidity.state - states.sensor.kantoor_sensor_relative_humidity.state }}'

lolgast wijzigde deze reactie 08-01-2019 22:14 (4%)

• zoeperman
inderdaad wat @lolgast zegt, er moet nog state aan, ben net thuis en checkte het in een automation hoe het daar staat.

• NoFate
  • Nu online
ik heb een NodeJS project gevonden op github wat ik wel wil gebruiken, maar hoe kan je dit gebruiken in home assistant?
NPM install .... werkt niet op hassio / hassos ? iemand een idee?

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

lolgast schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:27:
@Martijn02 Is jouw sluitkom nou van plastic/composiet? Die van mij is van gehard staal en zou niet zomaar door te boren moeten zijn dus dat heb ik niet eens geprobeerd :9

Maar erg nette oplossing hoor!
Yes, bij de schuur waren ze van kunststof, die van de voordeur was wel staal (niet gehard, met een beetje geduld op de kolomboormachine kwam ik er prima doorheen).

Het is wel allemaal gewoon SKG*** hang- en sluitwerk, dus ik neem aan dat het wel goed zit. (Sowieso hebben alle deuren driepuntssluitingen, dus als je door de hardhouten deurpost bij de sluitkom weet te komen dan moet je dat op 3 plekken doen en dan sloop je zo ongeveer de hele deurpost. Ruitje intikken lijkt me dan makkelijker/sneller.

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Martijn02 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:50:
(Sowieso hebben alle deuren driepuntssluitingen, dus als je door de hardhouten deurpost bij de sluitkom weet te komen dan moet je dat op 3 plekken doen en dan sloop je zo ongeveer de hele deurpost. Ruitje intikken lijkt me dan makkelijker/sneller.
Daar heb ik helaas ervaring mee, als ontvangende partij. Door de 3punts-sluitende alu deur kwamen ze niet doorheen, dus heeft een naastliggend kiepraam er aan moeten geloven. Maar niet intikken hoor, ze breken de hele ruit er gewoon uit door de koevoet op het scharnierpunt te zetten en te wrikken. De scharnieren breken, en hoppa, duizenden euro's aan schade, 2 consoles en een oude iPod weg (was het enige dat ze konden vinden), en geen enkele deursensor die het opgepikt zou hebben...
Moest het niet zijn dat het een leuke 'hobby' is, zou een mens nog gaan twijfelen aan het nut van dit alles :+

• R2D2
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 18:55
Iemand die toevallig zowel de Conbee / Deconz combinatie als de CC2531 / Zigbee2MQTT combinatie gebruikt heeft?

Ik heb momenteel de Conbee stick in een Lenovo Thinkcentre (i3, 4GB ram, 256GB SSD) zitten maar ben niet echt tevreden over de stabiliteit van het geheel.

De setup is zo simpel mogelijk gehouden, op de Thinkcentre draait Ubuntu 18.04 met de HassIO docker container en de Deconz addon maar ik heb met regelmaat last van onbereikbare devices of apparaten welke na een power cycle opnieuw gepaired moeten worden.

Het aantal zigbee devices is beperkt tot +/_ 12 lampen (10 x tradfiri, 2x hue) en een motion sensor en een paar "wireless switches" van Xiaomi (de rest van de sensoren is momenteel nog Z-Wave maar uiteindelijk wil ik alles om naar Zigbee aangezien Z-Wave vaak wat duurder is en de Xiaomi sensoren over het algemeen een stuk compacter zijn).

Gisteravond wilde ik 2 nieuwe wireless switches (WXLG03LM, dubbele Xiaomi switch) toevoegen en dat ging in eerste instantie prima, echter na het renamen van de switches in Phoscon gaat er van alles mis.

Als eerste zijn de switches ineens "unknown" in de logs van Deconz

code:
1
21:23:57:401 APS-DATA.indication srcAddr: 0x00158d0002c5abf8, srcEp: 0x01 dstAddrMode: 2, profile: 0x0104, cluster: 0x0012, lqi: 191, rssi: -67 21:23:57:401 APS-DATA.indication from unknown node 0x00158D0002C5ABF8

Na een herstart van de docker container / herstart van het gehele systeem leek 1 van de 2 switches weer te werken, de andere moest echter weer opnieuw gepaired worden met een paar keer een "segfault" als resultaat en een crashende docker container / phoscon webapp.

Na een paar keer opnieuw pairen ook deze switch weer werkend gekregen maar het zit mij persoonlijk niet echt lekker en ik heb dus ook maar even wat CC2531's en een CC debugger besteld in China... zodra dat binnen is dus ook maar eens een poging wagen om te zien of dat stabieler is.

Vraag is dus, meer mensen met deze ervaringen die toevallig ook nog suggesties hebben qua oplossing? Ik ga vanavond in ieder geval de machine waar alles op draait eens uit de meterkast halen en verplaatsen naar de andere kant van het huis om te zien of dat nog uit maakt.

Zou niet moeten gezien het feit dat vooral de 2 lampen op de tweede verdieping problemen geven... die zouden toch op de mesh van de begane grond / eerste verdieping moeten kunnen aanhaken lijkt me.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Slonzo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:21:
[...]

Daar heb ik helaas ervaring mee, als ontvangende partij. Door de 3punts-sluitende alu deur kwamen ze niet doorheen, dus heeft een naastliggend kiepraam er aan moeten geloven. Maar niet intikken hoor, ze breken de hele ruit er gewoon uit door de koevoet op het scharnierpunt te zetten en te wrikken. De scharnieren breken, en hoppa, duizenden euro's aan schade, 2 consoles en een oude iPod weg (was het enige dat ze konden vinden), en geen enkele deursensor die het opgepikt zou hebben...
Moest het niet zijn dat het een leuke 'hobby' is, zou een mens nog gaan twijfelen aan het nut van dit alles :+
Daar ben je mooi klaar mee dan... Deze slotsensoren zijn niet echt bedoeld ter verbeteringen beveiliging, maar meer voor onze gemoedsrust. Nu heb ik o.a. een automation die 's avonds bij het naar bed gaan een push notification stuurt als een van de deuren nog niet op slot is. Als de schuurdeur aan de straatkant meer dan een half uurtje open is, dan gaat het systeem de telefoon van degene die thuis is lastig vallen. Idem als je het huis verlaat en een slot vergeet.
Ik gebruik hem ook om de verlichting uit te schakelen. Als het < 21:00 uur is en de achterdeur gaat op slot gaan we de deur uit en mag de verlichting meteen uit. Als het later is gaan we waarschijnlijk naar bed en ik wil niet in de het donker naar de trap dus dan blijft de verlichting nog 5 minuten aan :9 Kan ik mooi de vaatwasser nog even inruimen en als ik eerder klaar ben zet ik de verlichting alsnog met de Hue Tap uit.

Als het donker is binnen (Hue sensor) en de achterdeur gaat van het slot -> verlichting in de woonkamer aan

wij gebruiken de voordeur niet :+

lolgast wijzigde deze reactie 09-01-2019 08:19 (4%)

• maartend
  • Nu online
Vraagje ivm volgende code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- alias: If there is motion and its dark turn on the gateway light
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d000xxxxxc2
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.illumination_34ce00xxxx11
    below: 300
  action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.gateway_light_34ce00xxxx11
      data:
        brightness: 5
    - service: automation.turn_on
      data:
        entity_id: automation.MOTION_OFF
- alias: If there no motion for 5 minutes turn off the gateway light
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d000xxxxxc2
    from: 'on'
    to: 'off'
    for:
      minutes: 5
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.gateway_light_34ce00xxxx11
    - service: automation.turn_off
      data:
        entity_id: automation.Motion_off

Ik snap hem helemaal, kan hem ook toepassen en aanpassen en weet ik veel wat.
Maar 1 stukje begrijp ik niet en dat is het volgende;

code:
1
2
3
    - service: automation.turn_off
      data:
        entity_id: automation.Motion_off

Hij wordt zowel voro aan als uit gebruikt, maar voor wat?
Ik schakel via een andere switch mijn gatewaylicht in de nacht gewoon als volgt;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Nachtlamp schakelen via SK Switch L+R
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_both_158mine
      click_type: both
  action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.gateway_light_mine
      data:
        rgb_color: [200,0,0]
        brightness: 20
    - delay: 00:05:00
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.gateway_light_mine

Ik heb dus naar mijn laatste uit geen extra service lopen. En dat werkt gewoon perfect.

Buiten het feit om dat ik natuurlijk deze entity heelemaal niet heb ; entity_id: automation.Motion_off

De service zelf heb ik natuurlijk wel tot mijn beschikking ; automation.turn_on/off
Als ik die aanroep kan ik de automation van idd die zelfde nachtlamp (die ik dus ook met een switch op kan roepen) gebruiken. Maar wat is het doel van het aan/uitzetten van een automation?

maartend wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:22 (8%)

• Raziel
Ik heb het in HA voor elkaar dat ik 4 switches heb gemaakt die zichtbaar zijn in mijn emulated Hue bridge voor mijn Harmony Hub. In de basis werkt het, maar ik snap bepaalde dingen nog niet.

In HA staat dit:

code:
1
2
3
4
switch:
    name: 'Button 1'
    resource: http://192.168.1.127/api/app/com.internet/whitelist/button-1

Homey reageert op een incoming POST met het label button-1 en toggled dan de lampen.

De basis is goed, maar in HA zie ik de switches, alleen die blijven niet 'plakken'. Als ik een switch aanzet, gaat deze gelijk weer uit. Ik gok dat Homey geen status terug rapporteert aan HA, waardoor HA de status van de switch niet weet. Maar dat is een aanname.

kan ik ook twee resources aan één switch hangen? De Harmony remote heeft nu een switch gekoppeld, maar short press en long press voeren altijd hetzelfde commando uit. Als ik aan 'off' en 'on' aparte resources kan hangen, geeft het me meer vrijheid om acties te koppelen.

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 17:33
@Raziel en blijven de switches dan uit? Ik heb beetje hetzelfde probleem maar dan met zwave schakelaars. Als ik in HA een schakelaar bedien, gaat de switch onmiddellijk weer op uit. Dan na een seconde of 30 springt ie terug naar aan.

Bij mij werkt de Harmony eigenlijk anders. Short press = aan, Long press = uit. Niet moeten instellen daarvoor
@maartend Dat uitschakelen van de automation is denk ik gedaan om te zorgen dat het systeem minder belast wordt door de automation op momenten dat het helemaal niet nodig is om de lampen uit te schakelen. Beetje doelloos.

Nog los van het feit dat jij de aliassen zo te zien hebt aangepast en dus helemaal geen automation hebt die automation.motion_off heet.

• maartend
  • Nu online
lolgast schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:39:
@maartend Dat uitschakelen van de automation is denk ik gedaan om te zorgen dat het systeem minder belast wordt door de automation op moment dat het helemaal niet nodig is om de lampen uit te schakelen. Beetje doelloos.

Nog los van het feit dat jij de aliassen zo te zien hebt aangepast en dus helemaal geen automation hebt die automation.motion_off heet.
Thnx, zag het nu ook al niet, behalve idd totale uitschakeling.

En neen, ik heb die automation namen niet, maar die had ik wel door. Ik kan hem wel aanroepen, mits ik vermoed dat het de automation is van de gateway.
Bij mij zou hij zo heten ; automation.nachtlamp_schakelen_via_sk_switch_lr
Maar zie idd niet echt het nut.

Maar ik laat hem er eerst wel uit, kijken of dat goed werkt.

edit ; het werkt ook zonder.

Zie net wel ; mijn motion ontvanger geeft lux aan, mijn gateway geeft lumen aan. Zou dat toch wel gelijk willen hebben. Weer wat om op te zoeken.
Zo hee. Als die motion maar een beetje in schemer zit geeft hij al 0 lux aan. Dan dus maar de lichtmeting van de gateway gebruiken.

maartend wijzigde deze reactie 09-01-2019 10:22 (19%)

• Raziel
Kenhas schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:31:
@Raziel en blijven de switches dan uit? Ik heb beetje hetzelfde probleem maar dan met zwave schakelaars. Als ik in HA een schakelaar bedien, gaat de switch onmiddellijk weer op uit. Dan na een seconde of 30 springt ie terug naar aan.

Bij mij werkt de Harmony eigenlijk anders. Short press = aan, Long press = uit. Niet moeten instellen daarvoor
Bij mij blijven ze uit. Hij gaat aan, blijft een seconde of vijf actief en dan gaat hij weer uit. Nou zet ik geen lamp aan of uit, maar roep een URL aan. Ik denk dat ze uit blijven omdat er geen response komt? Snap niet goed wat ik daaraan zou moeten doen, ik kan bijvoorbeeld JSON waardes terugsturen naar m'n Hue bridge, zou dat helpen?

Short en long press doen bij mij eigenlijk hetzelfde.

• JayOne
  • Nu online
@maartend Wanneer je veel automations hebt die alleen geldig zijn voor als er (n)iemand thuis is, kan ik me voorstellen dat je automations aan of uitzet. In plaats van dit als conditie op te nemen in alle automations.

• maartend
  • Nu online
JayOne schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:42:
@maartend Wanneer je veel automations hebt die alleen geldig zijn voor als er (n)iemand thuis is, kan ik me voorstellen dat je automations aan of uitzet. In plaats van dit als conditie op te nemen in alle automations.
Aah. Nu snap ik het.

Dus eigenlijk atomations die ik na zonsondergang pas gebrik kan ik net zo goed de hele dag uitzetten? Dan is mijn Pi ook minder bezig eea constant uit te lezen. Begrijp ik het zo goed?

• JayOne
  • Nu online
maartend schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:57:
[...]

Aah. Nu snap ik het.

Dus eigenlijk atomations die ik na zonsondergang pas gebrik kan ik net zo goed de hele dag uitzetten? Dan is mijn Pi ook minder bezig eea constant uit te lezen. Begrijp ik het zo goed?
Weet niet precies hoeveel last je Pi heeft van een automation meer of minder, maar je begrijpt het goed. Alle automations die als conditie zonsondergang hebben kun je dan inschakelen op basis van één automation die getriggerd wordt door die zonsondergang en weer uitschakelen bij zonsopgang.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Aan het zigbee2mqtt front wordt lekker doorgewerkt aan mooie features (dev branch):
  • Support voor Zigbee Groepen zodat je alle lampen bijv. in één groep in één keer kunt bedienen.
  • Support voor Zigbee Bindings waarmee je bijv. een schakelaar (de Tradfri 5-knops) aan een lamp kunt koppelen met als groot voordeel lekker soepel dimmen en dat je zelfs met een uitgevallen Home Assistant die lamp nog kan bedienen!
  • Support voor de 50-60 minuten rapportages van de Aqara body sensor lichtmeting. Dat bleek een tekortkoming in de decoder te zijn, en daar wordt nu (yep, nu) aan gewerkt om dit op te lossen
Zowel de groepen als de bindings zijn natuurlijk ook via MQTT commando's vanuit Home Assistant te configureren. Dus een automation die bij opstarten draait zorgt er altijd voor dat alles correct is geconfigureerd.

Het wachten is natuurlijk op de release, maar anders lekker de latest-dev (docker) / edge (hassio) versie draaien _/-\o_

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:40
Mars Warrior schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:09:
Aan het zigbee2mqtt front wordt lekker doorgewerkt aan mooie features (dev branch):
  • Support voor Zigbee Groepen zodat je alle lampen bijv. in één groep in één keer kunt bedienen.
  • Support voor Zigbee Bindings waarmee je bijv. een schakelaar (de Tradfri 5-knops) aan een lamp kunt koppelen met als groot voordeel lekker soepel dimmen en dat je zelfs met een uitgevallen Home Assistant die lamp nog kan bedienen!
  • Support voor de 50-60 minuten rapportages van de Aqara body sensor lichtmeting. Dat bleek een tekortkoming in de decoder te zijn, en daar wordt nu (yep, nu) aan gewerkt om dit op te lossen
Zowel de groepen als de bindings zijn natuurlijk ook via MQTT commando's vanuit Home Assistant te configureren. Dus een automation die bij opstarten draait zorgt er altijd voor dat alles correct is geconfigureerd.

Het wachten is natuurlijk op de release, maar anders lekker de latest-dev (docker) / edge (hassio) versie draaien _/-\o_
En vergeet de interessante Hass.io add-on voor de network-map niet :)

Verder ben ik momenteel zeer tevreden over de stabiliteit van m'n zigbee2mqtt concentrator (cc2531) in combi met 4 zigbee routers (2 x cc2531 en 2 x xiaomi power plugs) en +20 zigbee devices (meest xiaomi-aqara). Het draait hier zonder problemen (wat met de Xiaomi hub wel anders was).

Nu helpt het wellicht ook dat er weinig geupdate wordt op het Home Assistant front. :) Misschien zou Balloob over moeten gaan naar 1 update per maand...
Slonzo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:21:
[...]

Daarom ga ik die Aqara vibration sensors op een aantal ramen plakken.
Dan vibration en fall sensors monitoren. Ruitje intikken of raam eruit wrikken zal dan opvallen dus alarm slaan.
Bij eruit wrikken zal trouwens een raam/deur sensor ook alarm slaan.

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-03 13:25

defcon84

Multipass?

Heeft er iemand een recente LG tv?
Ik wil graag het volume down en up event van de magic remote afvangen in HA, maar lukt met niet.. :(

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• HeroS
  • Laatst online: 21:13

HeroS

Domotica Nerd

PuckStar schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:51:
[...]

Daarom ga ik die Aqara vibration sensors op een aantal ramen plakken.
Dan vibration en fall sensors monitoren. Ruitje intikken of raam eruit wrikken zal dan opvallen dus alarm slaan.
Bij eruit wrikken zal trouwens een raam/deur sensor ook alarm slaan.
Ik ben toevallig deze sensor aan het testen en krijg hem niet werkend in HASS. Als jouw dit wel lukt kun je mij dan vertellen hoe je die gedaan hebt :)

Overigens is de het trillingsnivo niet real time het trillingsalarm wel maar deze gaat nog weleens willekeurig af.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:15
Mars Warrior schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:09:

ook hier heel tevreden, na opstarten Hass is Zigbee2MQTT ook veel sneller up dan zwave (op die kan ik best wel 2 minuten wachten voor lampen goed en stabiel reageren op input).

Met die zigbee2mqtt ben ik wel huiverig wegens de firmware updates nodig voor nieuwe features.

Heb nu 10 end devices en 2 hue lampen gekoppeld en wil wel een keer naar de firmware met Group support; maar dat wordt alles opnieuw pairen en naam geven? Iemand dit al vaker gedaan?

Komen binnen kort 21 GU10 Tradfri en 2 E27 Tradfri lampen bij. Van te voren moet ik denk ik maar eerst naar de firmware met group support.

Met dat binding ben ik nog benieuwd hoe dit te gaan toepassen. Mooiste zou zijn een backup remote voor 4 groepen die in geval van nood gebruikt kan worden om lampen te schakelen.

In mijn nieuwe eetkamer/keuken (aanbouw) wordt het nu zo:
- 4 groepen (13 spotjes, 4 spotjes, boven tafel, boven spoel eiland) met 4 fysieke schakelaars in kast weg gewerkt (altijd spanning er op en alleen voor noodgeval etc). En hang op 2 plaatsen 2x een dubbele Zigbee wandschakelaar en heb zo ook genoeg schakel mogelijkheden. (90% wil ik toch afvangen middels: tijd van de dag, motion sensor en lux waardes)

trekker22 wijzigde deze reactie 09-01-2019 15:40 (12%)

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• hhoekstra
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:26
Ik hoor veel over de zigbee2mqtt
maar zijn er ook mensen over gestapt van deconz -> zigbee2mqtt

en waarom ?

Voor nu bevalt deconz mij goed. Ondersteuning voor aqara en ikea. Maar ben altijd in voor verbetering :-)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:46
ricardogn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:55:

offtopic:
Sinds kort heeft Tweakers de mogelijkheid om posts te filteren, een leuke die ik zelf gebruik is het knopje om alleen posts met afbeelding te laten zien:
https://tweakers.net/ext/f/Ni7WqZPvy1xYuGfXr69nNn0F/full.png
Op die manier kun je lekker plaatjes kijken :z

Ook het meest rechterknopje 'Gepinde posts' is wel handig, dat zijn ook vaak posts die de moeite waard zijn.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• sk1nny666
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-03 15:45
trekker22 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:23:
[...]

ook hier heel tevreden, na opstarten Hass is Zigbee2MQTT ook veel sneller up dan zwave (op die kan ik best wel 2 minuten wachten voor lampen goed en stabiel reageren op input).

Met die zigbee2mqtt ben ik wel huiverig wegens de firmware updates nodig voor nieuwe features.

Heb nu 10 end devices en 2 hue lampen gekoppeld en wil wel een keer naar de firmware met Group support; maar dat wordt alles opnieuw pairen en naam geven? Iemand dit al vaker gedaan?

Komen binnen kort 21 GU10 Tradfri en 2 E27 Tradfri lampen bij. Van te voren moet ik denk ik maar eerst naar de firmware met group support.

Met dat binding ben ik nog benieuwd hoe dit te gaan toepassen. Mooiste zou zijn een backup remote voor 4 groepen die in geval van nood gebruikt kan worden om lampen te schakelen.

In mijn nieuwe eetkamer/keuken (aanbouw) wordt het nu zo:
- 4 groepen (13 spotjes, 4 spotjes, boven tafel, boven spoel eiland) met 4 fysieke schakelaars in kast weg gewerkt (altijd spanning er op en alleen voor noodgeval etc). En hang op 2 plaatsen 2x een dubbele Zigbee wandschakelaar en heb zo ook genoeg schakel mogelijkheden. (90% wil ik toch afvangen middels: tijd van de dag, motion sensor en lux waardes)
toevallig van het weekeind nog gedaan. als je het goed doet zou je alleen maar je lampen een keer echt uit en aan moeten zeten. en je sensoren even kort op de link knop drukken.

als je het niet goed doet (zoals ik deed :+ ) moet je ze opnieuw pairen, maar de namen blijven allemaal wel opgeslagen als je die hebt aangepast in de configuration.yaml van zigbee2mqtt.

als je het IEEE (denk ik zit niet thuis) adres hetzelfde houd bij het flashen zou je alleen optie 1 hoeven doen.

heb nu een aantal tradfri lampen wat xiaomi sensoren een verdwaalde sonoff en nog wat dingetjes er in zitten. en ben nu vooral aan het stoeien met node-red. zal eens kijken of ik vanavond wat screenshotjes kan posten.

sk1nny666 wijzigde deze reactie 09-01-2019 16:51 (5%)

Iracing profile

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:15
sk1nny666 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:50:
[...]

toevallig van het weekeind nog gedaan. als je het goed doet zou je alleen maar je lampen een keer echt uit en aan moeten zeten. en je sensoren even kort op de link knop drukken.

als je het niet goed doet (zoals ik deed :+ ) moet je ze opnieuw pairen, maar de namen blijven allemaal wel opgeslagen als je die hebt aangepast in de configuration.yaml van zigbee2mqtt.

als je het IEEE (denk ik zit niet thuis) adres hetzelfde houd bij het flashen zou je alleen optie 1 hoeven doen.

heb nu een aantal tradfri lampen wat xiaomi sensoren een verdwaalde sonoff en nog wat dingetjes er in zitten. en ben nu vooral aan het stoeien met node-red. zal eens kijken of ik vanavond wat screenshotjes kan posten.
Ben vooral benieuwd wat je dan niet goed deed?

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• sk1nny666
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-03 15:45
trekker22 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:55:
[...]

Ben vooral benieuwd wat je dan niet goed deed?
Ik had hem hiervoor via arduino geflashed. En opnieuw geflashed via dd debugger. En ik denk dat dat IEEE adres niet goed is gegaan. Denk dat vooral van arduino naar dd debugger het probleem was.

Iracing profile

Hee, interessante nieuwe Zwave producten op de frontpage: nieuws: Fibaro introduceert Walli-lijn van slimme stopcontacten en schakelaars

Omdat er wel wat mensen met zigbee2mqtt beginnen en vrijwel iedereen waarschijnlijk maar 1 keer de debugger nodig heeft van minimaal 11euro kunnen we misschien in de topicstart opnemen wie er al 1 heeft en bereid is om firmware op een CCxxxx te flashen (en welke regio hij woont)?

Ikzelf zit vaak in regio Utrecht, Veenendaal, Wageningen en wil best een CC flashen voor iemand als dat nodig is.

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik heb er ook één in regio gemeente Overbetuwe.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-03 22:04
Jeltel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:14:
[...]
Ik heb in Home assistant een emulated hue aangezet. En daar staan dan netjes ook de lampen van de echte hue en wat extra zaken in. Maar hoe krijg ik deze in Toon.

Ik kan de Emulated hue vinden in harmony, dus het kan wel. Maar in Toon vind hij alleen een hue met het mac adres van de echte hue bridge. Maar die heb ik uitgezet. Zelfs na herstarten blijft het bij die ene. Kun je aangeven welke stappen ik moet volgen?

edit: sorry voor de double post :o
Zie deze post:
https://www.domoticaforum...c.php?f=87&t=11235#p83254
Folder: /HCBv2/config or /mnt/data/qmf/config
File: config_hdrv_hue.xml

You can use this file to "force" Toon to find the HA-bridge/Hue-bridge.
backup your current file, make a new empty file with the same name, copy the content below and edit the IP-address(2x) and mac address(internalAddress and serialNumber).

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-03 20:28
Hi Allemaal,

Na een paar uur zelf zoeken doe ik toch maar een "wanhopige" post op het forum :-)
ik ben bezig met HA en heb een automation gemaakt die een sonos speaker als een wekker radio met sleeptimer kan maken. Echter zou ik het liefst willen dat ik deze automation vanaf mijn frontpage in HA direct kan starten door een knop aan te tikken.
Nu moet ik de automation "openen" en dan op "trigger" klikken en dan werkt het pas.

Dit is mijn automation:

alias: NPO Radio 2 sleeptimer 30 min
trigger:
- entity_id: media_player.boven
from: Paused
to: Playing
condition: []
action:
- service: media_player.media_play_pause
- service: media_player.sonos_set_sleep_timer
data_template:
entity_id: media_player.boven
sleep_time: 1800
- service: media_player.volume_set
data_template:
volume_level: 0.05
- service: media_player.select_source
data_template:
source: NPO Radio 2

Ik weet dat ik het het beste met boolean kan doen, maar ik kom daar niet verder mee... iemand enig idee?

GertJan2012 wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:51 (43%)

GertJan2012 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:46:
Hi Allemaal,

Na een paar uur zelf zoeken doe ik toch maar een "wanhopige" post op het forum :-)
ik ben bezig met HA en heb een automation gemaakt die een sonos speaker als een wekker radio met sleeptimer kan maken. Echter zou ik het liefst willen dat ik deze automation vanaf mijn frontpage in HA direct kan starten door een knop aan te tikken.
Nu moet ik de automation "openen" en dan op "trigger" klikken en dan werkt het pas.

Dit is mijn automation:

alias: NPO Radio 2 sleeptimer 30 min
trigger:
- entity_id: media_player.boven
from: Paused
to: Playing
condition: []
action:
- service: media_player.media_play_pause
- service: media_player.sonos_set_sleep_timer
data_template:
sleep_time: 1800
- service: media_player.volume_set
data_template:
volume_level: 0.05
- service: media_player.select_source
data_template:
source: NPO Radio 2

Ik weet dat ik het het beste met boolean kan doen, maar ik kom daar niet verder mee... iemand enig idee?
Maak een input_boolean
Laat de automation triggeren als je de input_boolean aan zet.
Eventueel zet je ook in je automation dat hij de input_boolean weer op off zet na een seconde.

• GertJan2012
PuckStar schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:54:
[...]

Maak een input_boolean
Laat de automation triggeren als je de input_boolean aan zet.
Eventueel zet je ook in je automation dat hij de input_boolean weer op off zet na een seconde.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik compleet nieuw ben met Python dus ik heb geen idee hoe ik dat aan de automation zou moeten toevoegen ( welke regels code ? )
GertJan2012 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik compleet nieuw ben met Python dus ik heb geen idee hoe ik dat aan de automation zou moeten toevoegen ( welke regels code ? )
Het is geen python maar yaml.
Maar wellicht dan goed idee om even wat documentatie op de Hass site te lezen.
En bijvoorbeeld dit ook te lezen: https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/

Ik zou een input_boolean maken die je bijvoorbeeld "Start sleeptimer" noemt.
Dan een automation waarbij je als trigger opgeeft dat als de input_boolean op On staat hij je "NPO Radio 2 sleeptimer 30 min" automation moet starten.

Wellicht is er ook een andere manier hoor maar dit is even wat me te binnen schiet.

Ik deed het ook op die manier. Heb 2 test input_booleans die ik gebruikte als trigger voor een automation die ik aan het testen was, zodat ik niet met tijden in de toekomst hoefde te klooien. Werkt perfect :)

Als je automation af is haal je de input_boolean uit de trigger, maar gooi je de input_boolean zelf niet weg. Op die manier is het testen van een andere automation dood eenvoudig door hem daar aan toe te voegen.

• GertJan2012
PuckStar schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:03:
[...]

Het is geen python maar yaml.
Maar wellicht dan goed idee om even wat documentatie op de Hass site te lezen.
En bijvoorbeeld dit ook te lezen: https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/

Ik zou een input_boolean maken die je bijvoorbeeld "Start sleeptimer" noemt.
Dan een automation waarbij je als trigger opgeeft dat als de input_boolean op On staat hij je "NPO Radio 2 sleeptimer 30 min" automation moet starten.

Wellicht is er ook een andere manier hoor maar dit is even wat me te binnen schiet.
Hier... daar heb je het al, ik heb nog een hoop te leren ;-)
Dat document had ik inderdaad ook al gevonden en aan de hand daarvan had ik het volgende in mijn configuration.yaml toegevoegd:

input_boolean:
radio_2:
name: NPO Radio 2 30 minuten
initial: 'off'

Vervolgens heb ik deze condition toegevoegd aan mijn bestaande de automation, maar er geberud nog niks.

condition:
condition: and
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.radio_2
state: 'Paused'

Het mooiste zou inderdaad zijn als hij het schuifje na een x aantal seconden weer terugzet zodat je hem de volgende keer weer makkelijk kan aanzetten.
Pagina: 1 ... 95 ... 121 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True