Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 12:09
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om entities middels een template uit een group te lezen op een entities type card? Ik kom wel topics tegen van mensen die dit willen, maar niet dat dit ook daadwerkelijk gelukt is.

Onderstaande in de ui-lovelace.yaml werkt:
YAML: ui-lovelace.yaml
1
2
3
        cards:
          - type: entities
            entities: [device_tracker.dev1,device_tracker.dev2,device_tracker.dev3,device_tracker.dev4,device_tracker.dev5]

Onderstaande code werkt in de Jinja2 template editor:
code:
1
[{% for entity_id in states.group.dev_mob.attributes.entity_id -%}{{ entity_id }}{%- if not loop.last %},{% endif %}{% endfor %}]

en geeft als uitvoer:
code:
1
[device_tracker.dev1,device_tracker.dev2,device_tracker.dev3,device_tracker.dev4,device_tracker.dev5]

maar als ik die in de ui-lovelace.yaml verwerkt:
1
2
3
4
        cards:
            entities: >
              [{% for entity_id in states.group.dev_mob.attributes.entity_id -%}{{ entity_id }}{%- if not loop.last %},{% endif %}{% endfor %}]

krijg ik de foutmelding:

"Entities need to be an array"
{
"type": "entities",
"entities": "[{% ....
}

Idem voor bijvoorbeeld
1
2
3
4
5
6
        cards:
            entities: >
              {% for entity_id in states.group.dev_mob.attributes.entity_id -%}
              - {{ entry_id }}
              {% endfor %}

Zelfde type foutmelding...

Als ik dan naar die foutmelding kijk, lijkt de ui-lovelace.yaml hier helemaal geen template te kunnen verwerken?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47
Tassadar32 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:44:
@remyy @Daniel. Hier 38 z-wave devices. Vanaf een stuk of 20 werd Homey traag en onbetrouwbaar dus toen dat na vele updates niet beter werd ben ik naar HASS gaan kijken. De combo HASS+NodeRed+InfluxDB+Grafana op een x86 server met een aeotec stick is hier vanaf dag 1 superstabiel en flows in NodeRed reageren direct. Z-wave netwerk loopt vanaf zolder tot in het tuinhuisje en ik heb een aantal sensors die iedere minuut rapporteren en dit werkt zonder problemen.
Ik heb zelf 8 of 6 z-wave devices. Meerendeel is zigbee. Ik vind die z-wave devices zo duur t.o.v. zigbee en daarnaast vind ik de sensoren van Xiaomi mooier en kleiner dan die van coolcam. Zou best meer z-wave willen hebben maar naast dat ze lelijk(coolcam deursensor) zijn zijn ze gewoonweg veel duurder. Maar ik heb al dingen aan de praat met die cc2531. Z-wave devices die ik heb zijn Neo coolcam deursensor, power plug en sirene komt nog en 2 fibaro inbouw(1 dimmer en 1 2.5kw). Wat zijn nog meer aan te raden z-wave merken die betaalbaar zijn t.o.v. de zigbee variant. IKEA Philips
Osram en Xiaomi is allemaal zigbee.

Eventueel kan er ook wat sonoff komen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb mijn 'slimme' radiator knoppen in Homeassistant staan. Die kan ik per groep bedienen in de normale UI. Nu wil ik overstappen op lovelace maar ik krijg het niet voor elkaar om een aantal entities tegelijk te bedienen. Een thermostat card kan ik maar aan één knop hangen.

Hoe maak ik dat ik meerdere thermostaten in één keer kan bedienen?

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
emnich schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:43:
Ik heb mijn 'slimme' radiator knoppen in Homeassistant staan. Die kan ik per groep bedienen in de normale UI. Nu wil ik overstappen op lovelace maar ik krijg het niet voor elkaar om een aantal entities tegelijk te bedienen. Een thermostat card kan ik maar aan één knop hangen.

Hoe maak ik dat ik meerdere thermostaten in één keer kan bedienen?
Je zou een input number kunnen maken met een bereik van 12 tot 25 bijvoorbeeld en hieraan een automation hangen die de Tado knoppen aanpast naar de temperatuur die ingevoerd is. Je hebt dan wel een slider en geen thermostat card.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Net een nieuwe Tradfri lamp gepaired met zigbee2mqtt (factory reset, kort bij de CC2531 router gehouden, en permit_join: true).

Gaat prima, tot ik de lamp zelf verhuis naar de aanpalende kamer. Hier is geen tot erg slechte dekking van de CC2531 router maar wel dekking van een andere Tradfri lamp (die het signaal van de CC2531 coordinator of andere CC2531 die dienst doet als router) wel kan ontvangen en dienst zou moeten doen als router).

Mijn verwachting zou dus zijn dat de verhuisde lamp gewoon verbinding kan maken, maar ik kreeg de hele tijd dit soort errors:
code:
1
2
 zigbee2mqtt:info 2019-1-4 21:55:55 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531Router', payload '{"state":true,"linkquality":39}'
  zigbee2mqtt:error 2019-1-4 21:56:00 Zigbee publish to '0xd0cf5efffe260e7f', genOnOff - on - {} - {"manufSpec":0,"disDefaultRsp":0} - null failed with error Error: AF data request fails, status code: 205. No network route. Please confirm that the device has (re)joined the network.
Je kan de Tradfri lampen niet pairen via een andere Tradfri lamp, toch?
Er zijn vast ook geen manieren om de Zigbee routering aan te passen zodat ik bereik heb in de aanpalende kamer via een Ikea lamp als router, dat wordt dus een nieuwe CC2530/1 wellicht?

Edit: voor de zekerheid proberen pairen kort bij de Tradfri lamp, maar werkt zoals verwacht niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
  zigbee2mqtt:warn 2019-1-4 22:27:50 Message without device!
  zigbee2mqtt:warn 2019-1-4 22:27:50 Message without device!
  zigbee2mqtt:info 2019-1-4 22:27:50 Device incoming...
  zigbee2mqtt:info 2019-1-4 22:27:50 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"pairing","message":"device incoming"}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-4 22:27:55 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531Router', payload '{"state":true,"linkquality":39}'
  zigbee2mqtt:error 2019-1-4 22:28:25 Cannot get the Node Descriptor of the Device: 0xd0cf5efffe260e7f (Error: Timed out after 10000 ms)
  zigbee2mqtt:error 2019-1-4 22:28:45 Cannot get the Node Descriptor of the Device: 0xd0cf5efffe260e7f (Error: Timed out after 10000 ms)

[ Voor 26% gewijzigd door sloth op 04-01-2019 23:30 ]

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
martinvdm schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:07:
Ik heb HA gelinkt aan mijn Google Assistant, wat op zich goed werkt. Ik heb de manual instructies gevolgd en hiermee bedien ik mijn devices van HA via de Google Mini, ook dit werkt goed. Echter is mijn vrouw ook gelinkt aan mijn 'household' en hiermee is het mogelijk dat middels voicematch zij ook eea bediend. ook dit werkt goed. de instructies hiervoor staan hier: https://www.home-assistan...sistant/#first-time-setup

If you want to allow other household users to control the devices:

Go to the settings for the project you created in the Actions on Google console.
Click Test -> Simulator, then click Share icon in the right top corner. Follow the on-screen instruction:
Add team members: Got to Settings -> Permission, click Add, type the new user’s e-mail address and choose Project -> Viewer role.
Copy and share the link with the new user.
When the new user opens the link with their own Google account, it will enable your draft test app under their account.
Have the new user go to their Google Assistant app to add [test] your app name to their account.

Nu is het zo dat als mijn vrouw een device wilt bedienen dat het zeer onregelmatig werkt. veelal krijgt zij de melding: "het apparaat is niet beschikbaar". Zeg ik zelf daarna, dan werkt het direct.
Het project is netjes gedeeld ook via Actions on Google, via de Simulator.

Iemand enig idee?
Ik heb mijn vrouw noet appart toegevoegd alleen mijn eigen kanaal en ondervind ook redelijk vaak problemen ook bij mij zelf een 2e keer pakt hij hem vaak wel niet alleen met de hass koppeling maar ook bijvoorbeeld spotify. Probeer het eens een paar dagen in het engels gaat het dan beter?

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:42
Noob question: ik draai sinds kort Hass.io op een Pi. Die zit bedraad aan een Asus RT-AC68U router. Ik kom niet op HA via http://hassio.local:8123, wel via http://[lokaal_ip]:8123. Ik kan er weinig over vinden (en snap het ook niet trouwens, wie zou die hostname moeten resolven?)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 17:40

Tim Schuhmacher

abasios

https://www.home-assistant.io/getting-started/ 2e note:
If your router doesn’t support mDNS, then you’ll have to use the IP address of your Pi instead of hassio.local

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51

dof

sloth schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:58:
Net een nieuwe Tradfri lamp gepaired met zigbee2mqtt (factory reset, kort bij de CC2531 router gehouden, en permit_join: true).
Ik neem aan dat je bedoeld dat je hem bij de "concentrator" hield, via "routers" kun je niet "pairen" in zigbee2mqtt.

Als je hem toch bij een router hield heeft hij zich er niks van aangetrokken en toch gewoon met de concentrator gepaired (of dat geprobeerd).
Gaat prima, tot ik de lamp zelf verhuis naar de aanpalende kamer. Hier is geen tot erg slechte dekking van de CC2531 router maar wel dekking van een andere Tradfri lamp (die het signaal van de CC2531 coordinator of andere CC2531 die dienst doet als router) wel kan ontvangen en dienst zou moeten doen als router).
Je bedoeld dat er geen dekking is van een extra CC2531 router?
Mijn verwachting zou dus zijn dat de verhuisde lamp gewoon verbinding kan maken, maar ik kreeg de hele tijd dit soort errors:
code:
1
2
 zigbee2mqtt:info 2019-1-4 21:55:55 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531Router', payload '{"state":true,"linkquality":39}'
  zigbee2mqtt:error 2019-1-4 21:56:00 Zigbee publish to '0xd0cf5efffe260e7f', genOnOff - on - {} - {"manufSpec":0,"disDefaultRsp":0} - null failed with error Error: AF data request fails, status code: 205. No network route. Please confirm that the device has (re)joined the network.
Je kan de Tradfri lampen niet pairen via een andere Tradfri lamp, toch?
Pairen in zigbee2mqtt kan alleen met de (single) concentrator die aan je HASS.io Pi of HAS server hangt.
Er zijn vast ook geen manieren om de Zigbee routering aan te passen zodat ik bereik heb in de aanpalende kamer via een Ikea lamp als router, dat wordt dus een nieuwe CC2530/1 wellicht?
Nee, niet aan te passen. Wel kun je natuurlijk routers plaatsen.

Algemeen: Als je je zigbee devices correct gepaired hebt met de concentrator, dan kun je ze daarna elders plaatsen en zoeken de zigbee devices zelf uit wat ze de beste verbinding vinden. Dat kun je niet beïnvloeden. Of ze wel of niet via een router gaan, en via welke, maken ze zelf uit. Dat is de ware aard van mesh netwerken.

Zie je de devices netjes in het rijtje devices staan als je zigbee2mqtt herstart? Uit je logs zie ik niet of die tradfi goed gepaired is. Wellicht opnieuw doen maar dan bij de concentrator.

My 0,02 € :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

alexswart schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:38:
[...]

Ik heb mijn vrouw noet appart toegevoegd alleen mijn eigen kanaal en ondervind ook redelijk vaak problemen ook bij mij zelf een 2e keer pakt hij hem vaak wel niet alleen met de hass koppeling maar ook bijvoorbeeld spotify. Probeer het eens een paar dagen in het engels gaat het dan beter?
Spotify nooit problemen. Gaat puur om de koppeling met HA. Vreemd is ook dat sinds kort ze af en toe zegt: ok , ik heb 2 dingen aangezet, of sorry, ik kan 2 dingen niet inschakelen. Beetje vaag, want heb echt maar 1x de test app en 1x de schakelaar. Engels nooit getest mede omdat als je bij activiteit kijkt zie je wel degelijk de juiste tekst gesproken.

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 05-01-2019 09:09 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Stiggy
Ja dat had ik wel gezien. Maar ik niet vinden of mijn router dat ondersteund of waar ik dat aan moet zetten.

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:38
Maakt hier iemand gebruik van het 1-wire protocol icm hassio?

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
Stiggy schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Ja dat had ik wel gezien. Maar ik niet vinden of mijn router dat ondersteund of waar ik dat aan moet zetten.
Heb hier een RT-AC58U en het volgende werkt:

LAN - IPTV - Special Applications - Enable multicast routing (IGMP Proxy) - Enable

What's the speed of dark?

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:26
Weet iemand toevallig wat ik verkeerd doe.
Ik krijg de Xiaomi robotstofzuiger niet aan de gang in Homeassistant.
Met het ingestelde IP-adres kan ik hem pingen.
De token heb ik via de Mitoolkit 1.6 kunnen vinden (heb hiervoor wel een andere android tel gebruikt vanwege encryptie met daarbij de oude Xiaomi app).
De firmware van de Xiaomi is 3.3.9_003460

Als ik kijk in de log van Homeassistant:

Got exception while fetching the state: No response from the device
10:41 components/vacuum/xiaomi_miio.py (WARNING)
Got error when receiving: timed out
10:41 components/vacuum/xiaomi_miio.py (ERROR)
Updating xiaomi_miio vacuum took longer than the scheduled update interval 0:00:20
10:41 helpers/entity_platform.py (WARNING)

vacuum:
- platform: xiaomi_miio
host: 192.168.1.17
token: gevonden token van Mitoolkit

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 05-01-2019 10:49 ]

• Stiggy
JayOne schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:07:
[...]

Heb hier een RT-AC58U en het volgende werkt:

LAN - IPTV - Special Applications - Enable multicast routing (IGMP Proxy) - Enable
Werkt! Held! Many thanks. _/-\o_

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 07:20
code:
1
2
1546695592: New connection from 192.168.1.115 on port 1883.
1546695592: Socket error on client <unknown>, disconnecting.

Ik heb Hass.io geinstallerd op mijn pi en mqtt add-on er gezet. Heb hem aan de praat en 2 devices praten netjes en ik kan via MQTT.fx alle berichten zien.

1 device wil echter niet connecten en geeft bovenstaan error. Weet iemand wat ik hier mee moet?

[ Voor 77% gewijzigd door Mich op 05-01-2019 15:26 ]

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:12
Ik ben bezig met een stukje automation

Dit stukje werkt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: 'Doorbell'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.ring_front_door_ding
      from: 'off'
      to: 'on'
  action:
#Play 'Ding' sound on Google Home speaker in living room
    - service: media_player.play_media
      data:
        entity_id: media_player.woonkamer
        media_content_id: http://192.168.10.57/mp3/doorbel.wav
        media_content_type: audio/mp3
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.voordeur

Dus als de deurbel gaat speel doorbel wav af op de google mini in de woonkamer en zet het voordeur licht aan.
Maar nu wil ik de ook dat de google mini in het kantoor ook de doorbel wav afspeelt, kan ik meerder entity_id toevoegen of moet ik voor iedere google mini een eigen automation maken?

• Mich
Mich schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:50:
code:
1
2
1546695592: New connection from 192.168.1.115 on port 1883.
1546695592: Socket error on client <unknown>, disconnecting.

Ik heb Hass.io geinstallerd op mijn pi en mqtt add-on er gezet. Heb hem aan de praat en 2 devices praten netjes en ik kan via MQTT.fx alle berichten zien.

1 device wil echter niet connecten en geeft bovenstaan error. Weet iemand wat ik hier mee moet?
Ik heb nu in mijn device .115 een user en pass mee gegeven van een home assistant user.

Nu krijg ik deze meldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MZ8X4AcpfJqNIYvnu4fd9jLb/thumb.jpg

Hiervoor draaide ik domoticz met en losse mosquitto en daar draaide het prima op

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 23:35
Hmmbob schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:09:
Iemand ervaring met deze Xiaomi BTLE Thermostaat Hygrometer? Vraag komt voort uit deze tweet, ziet er interessant uit:

[Twitter]
Deze nu binnen en werkt echt top :)

Mooie vervanging voor mijn homebrew ESP8266 + MQTT. Dit ding is zo veel makkelijker.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Vraagje.

Ik probeer mijn stubru te streamen via een automation naar mijn Chromecast Audio.

Dit is mijn foutmelding ;
voluptuous.error.MultipleInvalid: extra keys not allowed @ data['media_content_type']

Dit is mijn code ;
code:
1
2
3
4
5
    - service: media_player.toggle
      entity_id: media_player.harry
      data:
        media_content_id: http://icecast.vrtcdn.be/mnm-high.mp3 
        media_content_type: 'audio/mp4'

Ik heb gewoon copy/paste gedaan van een bestaande automation die ik online vond, behalve de stream zelf. Die heb ik opgezocht.
Toch gaat het fout. Wat precies?

edit gevonden

Het is niet media_player_toggle maar media_player.play_media

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 05-01-2019 18:15 ]

Vanx schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:46:
[...]

Deze nu binnen en werkt echt top :)

Mooie vervanging voor mijn homebrew ESP8266 + MQTT. Dit ding is zo veel makkelijker.
Hoe heb je hem geïntegreerd?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
Daniel. schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:23:
[...]

Ik heb zelf 8 of 6 z-wave devices. Meerendeel is zigbee. Ik vind die z-wave devices zo duur t.o.v. zigbee en daarnaast vind ik de sensoren van Xiaomi mooier en kleiner dan die van coolcam. Zou best meer z-wave willen hebben maar naast dat ze lelijk(coolcam deursensor) zijn zijn ze gewoonweg veel duurder. Maar ik heb al dingen aan de praat met die cc2531. Z-wave devices die ik heb zijn Neo coolcam deursensor, power plug en sirene komt nog en 2 fibaro inbouw(1 dimmer en 1 2.5kw). Wat zijn nog meer aan te raden z-wave merken die betaalbaar zijn t.o.v. de zigbee variant. IKEA Philips
Osram en Xiaomi is allemaal zigbee.

Eventueel kan er ook wat sonoff komen.
Ja, zwave is best prijzig maar ik zat er voor de verhuizing al volop in en had geen zin in zwave en zigbee naast elkaar. De meeste echt supergoedkope sensors zijn tegenwoordig ESP gebaseerd wifi spul.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

thespeed schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:44:
Weet iemand toevallig wat ik verkeerd doe.
Ik krijg de Xiaomi robotstofzuiger niet aan de gang in Homeassistant.
Met het ingestelde IP-adres kan ik hem pingen.
De token heb ik via de Mitoolkit 1.6 kunnen vinden (heb hiervoor wel een andere android tel gebruikt vanwege encryptie met daarbij de oude Xiaomi app).
De firmware van de Xiaomi is 3.3.9_003460

Als ik kijk in de log van Homeassistant:

Got exception while fetching the state: No response from the device
10:41 components/vacuum/xiaomi_miio.py (WARNING)
Got error when receiving: timed out
10:41 components/vacuum/xiaomi_miio.py (ERROR)
Updating xiaomi_miio vacuum took longer than the scheduled update interval 0:00:20
10:41 helpers/entity_platform.py (WARNING)

vacuum:
- platform: xiaomi_miio
host: 192.168.1.17
token: gevonden token van Mitoolkit
Zelf heb ik succes met (en van een aantal andere ook vernomen) het achterhalen van de token via deze instructie: https://www.home-assistan...trieving-the-access-token
Kan niet helemaal uit je bericht halen of je dat eerder/ook succesvol geprobeerd had.
De foutmeldingen lijken aan te geven dat er geen verbinding gemaakt kan worden, wat mogelijk aan de token zou kunnen liggen. Probeer de token eens te achterhalen via bovengenoemde methode?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 05-01-2019 17:48 ]

• Vanx
Hmmbob schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:20:
[...]

Hoe heb je hem geïntegreerd?
Bijna precies zoals in de tweet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: mitemp_bt
    name: 'Round Sensor'
    mac: '4C:65:...'
    timeout: 20
    monitored_conditions:
      - temperature
      - humidity

Under monitored_conditions "battery" eruit gehaald, niet relevant. Timeout naar 20 om wat warnings te voorkomen (lijken nog steeds in de log te staan trouwens, misschien nog eens naar kijken).

Ik gebruik hassbian en hoefde niks te installeren, alles werkte na deze regels in de configuration.yaml te gooien.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Mag je zo iets als het volgende ongeveer maken?

If condition ; state device ; chromecast keuken state ; on dan gebeurt er een heel riedeltje.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Zo, laat ik me hier ook eens melden. Waar ik eerder dacht voor domoticz te gaan lijkt Home-assistant toch beter aan te sluiten bij dat waar ik naar op zoek ben. Wel heb ik nog een aantal (basis) vragen waarvan ik zo snel het antwoord niet duidelijk kan vinden/dan wel graag wil valideren. :)

Ik ben van plan Home-assistant te gaan draaien op een Raspberry Pi 3B, welke met utp kabel direct in de buurt van de router zal liggen. Zo ligt het uit het zicht en is de verbinding wel zo stabiel. Nu heb ik de volgende vragen:
  • Als ik zowel een z-wave als zigbee usb stick koop, zijn deze dan tegelijkertijd te gebruiken?
  • Heb ik voor zigbee nog losse gateway nodig of kan ik dat afvangen met bijvoorbeeld: zigbee2mqtt? Ik zou namelijk graag Yeelights of Trafadi lampen gebruiken.
  • Wat is het beste smart device om te kopen wat betreft stembediening?
De situatie is de volgende: Ik heb een Toon hangen en de twee Fibaro rookmelders die ik daarbij kreeg. Dit is z-wave en daarmee prima te gebruiken. Echter wil ik ook voor een paar euro zo af en toe wat leuke dingen kunnen doen in huis. Denk aan het licht automatisch aan in de gang als lux onder een bepaald niveau komt. Hiervoor is Zigbee dan weer mooi, de sensors van Xiaomi zijn niet zo duur. :+

Ik heb ook nog een KaKu setje liggen, maar die gaat er waarschijnlijk uit. Als ik er een smart socket of schakelaar achter kan zetten zijn ze immers overbodig :9. Zaken zoals de verwarming automatisch lager als ik x meter van woning vandaan ben lijken me ook leuk, maar moeten wel te "over-rulen" zijn (denk aan terugkomen van vakantie, dan wil je toch dat het warm is :D)

Verder nog een specifieke vraag. Boven in de hal hebben we een hotelschakeling. Nu wil ik graag dat de lamp in de hal daar automatisch aangaat doormiddel van een sensor die in die hal komt te hangen. Ik begreep echter dat als je de normale schakelaars behoud je de boel zonder spanning kan zetten, wat niet de bedoeling is. Het lijkt me dat ik hier dan gewoon een "domme" lamp moet gebruiken en die sensor moet koppelen aan twee smart schakelaars? Die vervolgens hun commando's via Home-assistant ontvangen.

Om een lang verhaal kort te maken; maak ik zo de juiste keuzes en kan het ingesteld worden zoals ik wil. Dan kan ik daarna eens componenten aan gaan schaffen :P

My middle finger salutes you.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
barktus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:35:
Als ik zowel een z-wave als zigbee usb stick koop, zijn deze dan tegelijkertijd te gebruiken?
V.w.b. storing zou het geen probleem moeten zijn. Zigbee werkt altijd op 2,4GHz (let op: te kort bij de router kan dit problemen opleveren). Z-Wave werkt in ieder geval op een andere frequentie, en ik meen dat dat ergens in de 800MHz was. Let wel op dat Z-Wave verschillende frequenties gebruikt in Europa vs Amerika
Heb ik voor zigbee nog losse gateway nodig of kan ik dat afvangen met bijvoorbeeld: zigbee2mqtt? Ik zou namelijk graag Yeelights of Trafadi lampen gebruiken.
Als je een oplossing zoals Zigbee2mqtt gebruikt heb je inderdaad geen merkgebonden gateway meer nodig. Uiteraard wel even opletten dat de apparaten (lampen/sensoren) ook werken met de gekozen oplossing. Overigens geldt v.z.i.w. bij Zigbee2mqtt nog steeds dat lampen niet gegroepeerd kunnen worden. Gevolg is dat ook dat als je bv meerdere lampen in de woonkamer hebt je die wel in HA kunt groeperen, maar dat HA elke lamp apart zal aanzetten. Gevolg is dan ook dat je kleine, mogelijk zichtbare, vertragingen krijgr bij het inschakelen van een groep lampen. Een alternatief ten opzichte van Zigbee2mqtt is DeCONz, met de ConBee USB stick of RaspBee RPi addon. Deze ondersteund v.z.i.w. wel het groeperen van lampen en dus krijg je dan normaliter geen vertraging bij het inschakelen van een groep.
Verder nog een specifieke vraag. Boven in de hal hebben we een hotelschakeling. Nu wil ik graag dat de lamp in de hal daar automatisch aangaat doormiddel van een sensor die in die hal komt te hangen. Ik begreep echter dat als je de normale schakelaars behoud je de boel zonder spanning kan zetten, wat niet de bedoeling is. Het lijkt me dat ik hier dan gewoon een "domme" lamp moet gebruiken en die sensor moet koppelen aan twee smart schakelaars? Die vervolgens hun commando's via Home-assistant ontvangen.
Lijkt mij dat je hier redelijk wat vrijheden in hebt.
Domme lamp vs slimme lamp. En daarnaast een oplossing die de status van schakelaar registreert en als je voor een domme lamp gaat ook de stroomtoevoer naar de lamp schakelt. In combinatie met een slimme lamp zal je altijd via HA moeten gaan die de klik/switch van de schakelaar ziet en dan dus de lamp aanstuurt. De sensor zul je daarnaast meestal via HA laten lopen. (Tenzij je voor een domme lamp gaat en allemaal Z-wave spul. Deze ondersteunen association groups waarbij je apparaten direct aan elkaar kunt koppelen en een bewegingsmelder een relay aan en uit kan zetten bij beweging aan/uit).

• barktus

barktus

Moehhhh!

RobertMe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:53:
[...]

V.w.b. storing zou het geen probleem moeten zijn. Zigbee werkt altijd op 2,4GHz (let op: te kort bij de router kan dit problemen opleveren). Z-Wave werkt in ieder geval op een andere frequentie, en ik meen dat dat ergens in de 800MHz was. Let wel op dat Z-Wave verschillende frequenties gebruikt in Europa vs Amerika

[...]

Als je een oplossing zoals Zigbee2mqtt gebruikt heb je inderdaad geen merkgebonden gateway meer nodig. Uiteraard wel even opletten dat de apparaten (lampen/sensoren) ook werken met de gekozen oplossing. Overigens geldt v.z.i.w. bij Zigbee2mqtt nog steeds dat lampen niet gegroepeerd kunnen worden. Gevolg is dat ook dat als je bv meerdere lampen in de woonkamer hebt je die wel in HA kunt groeperen, maar dat HA elke lamp apart zal aanzetten. Gevolg is dan ook dat je kleine, mogelijk zichtbare, vertragingen krijgr bij het inschakelen van een groep lampen. Een alternatief ten opzichte van Zigbee2mqtt is DeCONz, met de ConBee USB stick of RaspBee RPi addon. Deze ondersteund v.z.i.w. wel het groeperen van lampen en dus krijg je dan normaliter geen vertraging bij het inschakelen van een groep.

[...]

Lijkt mij dat je hier redelijk wat vrijheden in hebt.
Domme lamp vs slimme lamp. En daarnaast een oplossing die de status van schakelaar registreert en als je voor een domme lamp gaat ook de stroomtoevoer naar de lamp schakelt. In combinatie met een slimme lamp zal je altijd via HA moeten gaan die de klik/switch van de schakelaar ziet en dan dus de lamp aanstuurt. De sensor zul je daarnaast meestal via HA laten lopen. (Tenzij je voor een domme lamp gaat en allemaal Z-wave spul. Deze ondersteunen association groups waarbij je apparaten direct aan elkaar kunt koppelen en een bewegingsmelder een relay aan en uit kan zetten bij beweging aan/uit).
Kijk hier kan ik wat mee, dat wordt morgen eens wat zaken bestellen. :D Ik zag die ConBee stick als zijnde een stick die zorgt voor het ontvangst van het Zigbee signaal op de Pi. Als ik je goed begrijp sla ik hiermee dus twee vliegen in een klap? (de ontvanger/zender, en het mogelijk maken van groeperen met DeCONZ).

De schakelaars ga ik vooralsnog het liefste met Zigbee doen i.v.m. de prijs, wellicht dat ik later nog eens wat meer z-wave spullen ga aanschaffen. Maar Zigbee heeft vooralsnog een leukere prijs nu :). Het is dat de Toon momenteel enkel nog Z-wave doet en die rookmelders er ook al zijn. Zodat ik boven de stroom kan stoppen (slim socket) als hij daar rook detecteert bijvoorbeeld.

Zijn er nog aanraders van sticks waarvan bekend is dat ze het goed doen? (Zigbee en Z-wave). En is de ring deurbel (de 99 euro editie), goed bruikbaar? Ik zie zo snel geen Chinese versies die via zigbee/z-wave werken. En werd van specificaties van de Ring ook niet veel wijzer. :|

barktus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:04:
[...]

Kijk hier kan ik wat mee, dat wordt morgen eens wat zaken bestellen. :D Ik zag die ConBee stick als zijnde een stick die zorgt voor het ontvangst van het Zigbee signaal op de Pi. Als ik je goed begrijp sla ik hiermee dus twee vliegen in een klap? (de ontvanger/zender, en het mogelijk maken van groeperen met DeCONZ).

De schakelaars ga ik vooralsnog het liefste met Zigbee doen i.v.m. de prijs, wellicht dat ik later nog eens wat meer z-wave spullen ga aanschaffen. Maar Zigbee heeft vooralsnog een leukere prijs nu :). Het is dat de Toon momenteel enkel nog Z-wave doet en die rookmelders er ook al zijn. Zodat ik boven de stroom kan stoppen (slim socket) als hij daar rook detecteert bijvoorbeeld.

Zijn er nog aanraders van sticks waarvan bekend is dat ze het goed doen? (Zigbee en Z-wave). En is de ring deurbel (de 99 euro editie), goed bruikbaar? Ik zie zo snel geen Chinese versies die via zigbee/z-wave werken. En werd van specificaties van de Ring ook niet veel wijzer. :|
M.b.t. groepen en DeCONZ zie JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
De Conbee voor het koppelen van verschillende zigbee nodes (Tradfri, Osram, Xiaomi Aqara, etc) bestel je op Amazon.de https://www.amazon.de/Con...beleuchtung/dp/B01FDWOIHK

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RobertMe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:53:
[...]
Zigbee2mqtt ondersteund groepen als je bereid bent de dev branch te gebruiken.
Geen idee wanneer dit officieel wordt vrijgegeven...

Voor de liefhebbers: https://github.com/Koenkk...ocs/information/groups.md

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 05-01-2019 23:00 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
barktus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:35:
Er zijn modules (voor zwave alleen nog) te koop die achter een wandschakelaar passen. Met één zo'n module ( https://www.robbshop.nl/d...en/slimme-hotelschakeling) kan je hotel schakeling slim maken met een domme lamp. De sensor zou dan een zigbee bewegingsmelder kunnen zijn, en schakelen doe je dan via Home Assistant.

Als je de bestaande schakelaars niet meer wilt gebruiken, kan je de schakeldraden doorverbinden en slimme lamp en sensor gebruiken. Misschien is een Ikea Tradfri setje dan al genoeg.
Vanx schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Bijna precies zoals in de tweet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: mitemp_bt
    name: 'Round Sensor'
    mac: '4C:65:...'
    timeout: 20
    monitored_conditions:
      - temperature
      - humidity

Under monitored_conditions "battery" eruit gehaald, niet relevant. Timeout naar 20 om wat warnings te voorkomen (lijken nog steeds in de log te staan trouwens, misschien nog eens naar kijken).

Ik gebruik hassbian en hoefde niks te installeren, alles werkte na deze regels in de configuration.yaml te gooien.
Cool. Hoever hangt de sensor van je Pi af?

• Vanx
Hmmbob schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:58:
[...]

Cool. Hoever hangt de sensor van je Pi af?
Paar meter en met andere BT devices ertussen, maar als er wat readings missen dan maakt het me niet uit. HA probeert 3x een reading te doen en 99% vd keren gaat 1 vd 3 goed.
JBS schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:11:
Wellicht leuk om te delen hier. :)

De kleine wijst regelmatig naar de Google Home in de speelkamer omdat hij 'n muziekje leuk vindt. Praten kan hij nog niet, maar drukken op vanalles en nog wat doet hij maar al te graag. Daarom heb ik nu een knop (Tradfri dimmer voor nu) in de speelkamer opgehangen. Wanneer hij op de grote knop daarvan drukt, begint er een specifieke Spotify playlist af te spelen op de Google Home.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Spotify op Google Home
  trigger:
  - event_data:
      event: 1002
      id: tradfri_remote_control
    event_type: deconz_event
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: media_player.spotify
      media_content_id: spotify:user:1176397427:playlist:6PY9qomqSaPVLUzjNyGyRd
      media_content_type: playlist
    service: media_player.play_media
  initial_state: true

Spotify component: https://www.home-assistan...nts/media_player.spotify/
Instructie hoe je de URL van een Spotify Playlist opzoekt: https://support.spotify.com/us/article/sharing-music/

Natuurlijk nog uit te breiden dat dit enkel werkt tussen bepaalde tijden bijvoorbeeld, mocht je dat willen.
Op de een of andere manier werkt deze automation niet meer nadat ik deze na de migratie naar een NUC opnieuw heb aangemaakt. Inmiddels heb ik meer Google Home Mini's waardoor ik de automation heb aangepast naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Spotify op Google Home in speelkamer
  trigger:
  - event_data:
  action:
  - data:
      entity_id: media_player.woonkamer_home_mini
      media_content_id: spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF

Bij het triggeren van deze automation zie ik de state van de Google Home Mini van 'off' naar 'idle' gaan, maar er wordt niets afgespeeld. Naast de Google Home Mini's zie ik overigens ook nog een 'media_player.spotify' entiteit, maar dat is volgens mij de algemene Spotify integratie entiteit. Bijvoorbeeld 'source' daarvan past zich aan afhankelijk van naar welke device ik Spotify speel. Moet ik daar nog iets mee in m'n automation?
Op 't moment dat ik de automation trigger dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (MainThread) [pydeconz.deconzdevice] TRÅDFRI remote control: update buttonevent with 1002
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (MainThread) [pydeconz.deconzdevice] TRÅDFRI remote control: update lastupdated with 2019-01-06T13:11:49
2019-01-06 14:11:49 INFO (SyncWorker_12) [pychromecast.controllers] Not launching app CC1AD845 - already running
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (SyncWorker_12) [pychromecast.socket_client] Sending: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from sender-0 to 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb: {'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}, 'type': 'LOAD', 'currentTime': 0, 'autoplay': True, 'customData': {}, 'requestId': 635, 'sessionId': '718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb'}
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.socket_client] Received: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb to *: {'type': 'MEDIA_STATUS', 'status': [{'mediaSessionId': 3, 'playbackRate': 1, 'playerState': 'IDLE', 'currentTime': 0, 'supportedMediaCommands': 274447, 'volume': {'level': 1, 'muted': False}, 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}, 'currentItemId': 3, 'extendedStatus': {'playerState': 'LOADING', 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}}, 'repeatMode': 'REPEAT_OFF'}], 'requestId': 0}
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.controllers] Media:Received status {'type': 'MEDIA_STATUS', 'status': [{'mediaSessionId': 3, 'playbackRate': 1, 'playerState': 'IDLE', 'currentTime': 0, 'supportedMediaCommands': 274447, 'volume': {'level': 1, 'muted': False}, 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}, 'currentItemId': 3, 'extendedStatus': {'playerState': 'LOADING', 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}}, 'repeatMode': 'REPEAT_OFF'}], 'requestId': 0}
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.socket_client] Received: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb to sender-0: {'requestId': 635, 'type': 'LOAD_FAILED'}
2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.socket_client] Message unhandled: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb to sender-0: {'requestId': 635, 'type': 'LOAD_FAILED'}

Wanneer ik de device aanpas naar 'media_player.spotify' zie ik dat er wel muziek wordt afgespeeld, vermoedelijk moet ik de source nog juist zetten. Wordt vervolgd, maar mocht iemand dit al werkend hebben, dan hoor ik 't uiteraard ook graag :)

Dacht even dat eerst onderstaande action uitvoeren werkte, maar helaas.
code:
1
2
3
  - data:
      source: Speelkamer
    service: media_player.select_source

[ Voor 70% gewijzigd door JBS op 06-01-2019 14:43 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Heeft iemand ook een card aangepast in grote? Ik heb nu alles even erin gezet, maar nu zie je bijvoorbeeld de namen niet volledig:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2mbo1i46il1f.png

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• barktus

barktus

Moehhhh!

jvanderneut schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:00:
[...]

Er zijn modules (voor zwave alleen nog) te koop die achter een wandschakelaar passen. Met één zo'n module ( https://www.robbshop.nl/d...en/slimme-hotelschakeling) kan je hotel schakeling slim maken met een domme lamp. De sensor zou dan een zigbee bewegingsmelder kunnen zijn, en schakelen doe je dan via Home Assistant.

Als je de bestaande schakelaars niet meer wilt gebruiken, kan je de schakeldraden doorverbinden en slimme lamp en sensor gebruiken. Misschien is een Ikea Tradfri setje dan al genoeg.
Dit is zeer interessant! Aangezien ik voor twee 3 weg schakelaars (aquara) om en nabij hetzelfde bedrag kwijt ben als die fibaro oplossing. Lijkt me de Fibaro zeker een kanshebber. Ik wil namelijk wel met een schakelaar het geheel kunnen blijven bedienen. Denk aan bezoek of als iemand al ligt te slapen en je het licht graag direct weer uit wilt schakelen :P

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jvanderneut schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:00:
[...]

Je hebt ook een Zigbee dimmer van iCasa met vergelijkbare mogelijkheden, zolang je 3 draden (dus een N) hebt bij je lamp of in de centraaldoos kun je deze aansluiten met behoud van de fysieke knop. Ik heb deze nu liggen en begreep dat het prima werkt met Hue. Ook met Tradfri remote aan te sturen maar uiteraard niet in de IKEA app. Zigbee2mqtt herkent hem nog niet en krijg ik ook nog niet lekker aan de praat om dat wel te laten gebeuren, volgend project.

Deze dus: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:32
Ik had een tijd lang een Sonoff T1 2ch als dubbele schakelaar met Tasmota (6.2.1?), maar die webpagina was niet bereikbaar na een paar dagen. Gisteren na power cycle via de ip.ad.re.ss/up de Sonoff naar 6.4.1 geupgrade, en nu blijft de pagina (voor alsnog) bereikbaar. Ik heb de Sonoff in Hassio toegevoegd als MQTT light, en daar lijkt het niet te werken: als ik de lamp in de UI aan schakel, reageerd de lamp niet, en gaan de schakelaar in Hassio vrij snel weer uit.
Als ik via MQTT discovery aan zet, worden de lampen wel ontdekt en schakelen ze ook. Lampen worden ondekt als switch, en wil liever geen discovery gebruiken.Wel lijkt het me dat het Sonoff gedeelte dan goed werkt.

Heeft iemand hier een goede tip voor?
Home Assistant light.yaml is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: mqtt
  name: "Bank"
  state_topic: "stat/sonoff_wnk/STATE"
  value_template: "{{ value_json.POWER1 }}"
  command_topic: "cmnd/sonoff_wnk/POWER1"
  availability_topic: "tele/sonoff_wnk/LWT"
  qos: 1
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"
  payload_available: "Online"
  payload_not_available: "Offline"
  retain: false

En device information is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MQTT Host   192.168.0.98
MQTT Port   1883
MQTT User   XXXXXX
MQTT Client sonoff_wnk
MQTT Topic  sonoff_wnk
MQTT Group Topic    sonoffs
MQTT Full Topic sonoff_wnk/cmnd/
MQTT Fallback Topic cmnd/sonoff_wnk_fb/
JBS schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:39:
[...]
Op de een of andere manier werkt deze automation niet meer nadat ik deze na de migratie naar een NUC opnieuw heb aangemaakt. Inmiddels heb ik meer Google Home Mini's waardoor ik de automation heb aangepast naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Spotify op Google Home in speelkamer
  trigger:
  - event_data:
  action:
  - data:
      media_content_id: spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF

Bij het triggeren van deze automation zie ik de state van de Google Home Mini van 'off' naar 'idle' gaan, maar er wordt niets afgespeeld. Naast de Google Home Mini's zie ik overigens ook nog een 'media_player.spotify' entiteit, maar dat is volgens mij de algemene Spotify integratie entiteit. Bijvoorbeeld 'source' daarvan past zich aan afhankelijk van naar welke device ik Spotify speel. Moet ik daar nog iets mee in m'n automation?
wellicht eens zo proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                data: 
                  media_content_type: PLAYLIST
                data_template:
                   media_content_id: >
                    {{ ["spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF"] }}

geen idee of het werkt, maar valt te proberen

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Sander schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Je hebt ook een Zigbee dimmer van iCasa met vergelijkbare mogelijkheden, zolang je 3 draden (dus een N) hebt bij je lamp of in de centraaldoos kun je deze aansluiten met behoud van de fysieke knop. Ik heb deze nu liggen en begreep dat het prima werkt met Hue. Ook met Tradfri remote aan te sturen maar uiteraard niet in de IKEA app. Zigbee2mqtt herkent hem nog niet en krijg ik ook nog niet lekker aan de praat om dat wel te laten gebeuren, volgend project.

Deze dus: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html
Interessant. Ik ben https://www.gewiss.com/es...ss-devices-zigbee/GWA1522 wel tegengekomen, maar niet ergens op een site waar je hem daadwerkelijk kan kopen.

• Sander
  • Niet online
jvanderneut schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Interessant. Ik ben https://www.gewiss.com/es...ss-devices-zigbee/GWA1522 wel tegengekomen, maar niet ergens op een site waar je hem daadwerkelijk kan kopen.
Ik heb hem hier dus liggen en werkend icm touch knop, zal van de week anders wel even filmpje maken van de setup (gewoon met stekkers etc er nog aan ipv ingebouwd ivm nog niet werken met zigbee2mqtt). Gekoppeld aan Tradfri remote ook prima. Zodra zigbee2mqtt werkt bestel ik een lading ;-)

• Mars Warrior

Mars Warrior

barktus schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Dit is zeer interessant! Aangezien ik voor twee 3 weg schakelaars (aquara) om en nabij hetzelfde bedrag kwijt ben als die fibaro oplossing. Lijkt me de Fibaro zeker een kanshebber. Ik wil namelijk wel met een schakelaar het geheel kunnen blijven bedienen. Denk aan bezoek of als iemand al ligt te slapen en je het licht graag direct weer uit wilt schakelen :P
Is dan een Shelly 1 ook niet bruikbaar? Of mist die aansluitingen?

• barktus

barktus

Moehhhh!

Mars Warrior schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:23:
[...]

Is dan een Shelly 1 ook niet bruikbaar? Of mist die aansluitingen?
Als ik zo snel even kijk lijkt het van wel al moet je wel de firmware flashen, moet er nog wel even verder induiken om zeker te zijn. :+ Maar dat zou dan ook een goede oplossing zijn. :D Ga sowieso zo'n dergelijke oplossing gebruiken (of dat nu Fibaro of Shelly is), maar er ook nog een een slimme Ikea lamp inzetten. Zo kan ik de lichtopbrengst in de avond naar beneden bijsturen, en ruzie met "the misses" voorkomen :+.

Na wat zoekwerk op zolder kwam ik het volgende tegen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PfPVc819/IMG-8563.jpg

Ooit nageleverd gehad bij een Pi omdat het de verkeerde kleur was. Komt mooi uit, scheelt toch weer een aantal euro 8).

Inmiddels dan ook wat spullen besteld; Raspberry Pi 3B+, 16GB kaartje, ConBee en Aeon Labs USB Z-Wave Plus stick. Vanavond nog wat Aquara sensoren bestellen en komende week na het werk een rondje Ikea voor wat Trafardi materiaal :+. Ik kijk er nu al naar uit om eraan te beginnen :*)

Hebben jullie nog tips voor een smart speaker/voice control? Ik twijfel tussen de Amazon Alexa/echo dot en een Google Home. Taal is in principe geen beperking. Wil in eerste instantie voor de goedkope versies gaan. Als het bevalt kan er altijd nog de uitgebreide komen en dan kan deze naar de eerste verdieping :P.

En de laatste vraag, welke slimme deurbel is nu echt een aanrader? We willen er graag eentje met camera die naar de telefoon kan communiceren. En ik wil hem uiteraard in het systeem kunnen hangen. We denken nu aan de Ring 1, maar twijfelen nog. :)

• sloth
  • Niet online
@barktus
Ik heb er geen eigen ervaringen mee, maar lees erg veel berichten over corruptie van de SD kaart. Standaard schrijft Home Assistant ook behoorlijk wat logfiles naar de SD kaart dus daar zou ik wel even bij stilstaan. @Femme adviseert (in dit kader) ook om voor een bord met eMMC geheugen zoals de Odroid C2. Al is dat nu wellicht wat te laat voor je.

Voor wat Amazon Echo vs Google Home betreft, als je zonder de betalende HA cloud een Echo wil koppelen dan gaat dat niet meer via de Hue Emulate functie met de nieuwe Echo, enkel de oudere versies. Er is dan nog een manier om via haaska te werken in combinatie met AWS Lambda, maar dat krijg ik vooralsnog niet werkend. Ik probeer er volgende week nog eens naar te kijken en kan je op de hoogte houden.

Google Assistant op Android is geen probleem (en kan je ook zonder HA cloud werkend krijgen) dus ik ga er van uit dat je een Google Home ook makkelijk aan de praat krijgt.

• barktus

barktus

Moehhhh!

sloth schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:36:
@barktus
Ik heb er geen eigen ervaringen mee, maar lees erg veel berichten over corruptie van de SD kaart. Standaard schrijft Home Assistant ook behoorlijk wat logfiles naar de SD kaart dus daar zou ik wel even bij stilstaan. @Femme adviseert (in dit kader) ook om voor een bord met eMMC geheugen zoals de Odroid C2. Al is dat nu wellicht wat te laat voor je.

Voor wat Amazon Echo vs Google Home betreft, als je zonder de betalende HA cloud een Echo wil koppelen dan gaat dat niet meer via de Hue Emulate functie met de nieuwe Echo, enkel de oudere versies. Er is dan nog een manier om via haaska te werken in combinatie met AWS Lambda, maar dat krijg ik vooralsnog niet werkend. Ik probeer er volgende week nog eens naar te kijken en kan je op de hoogte houden.

Google Assistant op Android is geen probleem (en kan je ook zonder HA cloud werkend krijgen) dus ik ga er van uit dat je een Google Home ook makkelijk aan de praat krijgt.
Hmm oke, ik ga het vanzelf merken. Er ligt ook nog een ambi-light project op het schap dat ik een keer wil maken, dus in het ergste geval gaat de Pi daarheen :9.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over die Shelly, ik zie een boel tutorials, maar net niet eentje die mij als domoor er helemaal doorheen leidt.
Wat heb ik nodig om er Tasmota op te flashen.

En is dat eigenlijk nog wel nodig?
martinvdm schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:14:
[...]

wellicht eens zo proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                data: 
                  media_content_type: PLAYLIST
                data_template:
                   media_content_id: >
                    {{ ["spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF"] }}

geen idee of het werkt, maar valt te proberen
Zelfde resultaat helaas.

• sloth
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:58:
Over die Shelly, ik zie een boel tutorials, maar net niet eentje die mij als domoor er helemaal doorheen leidt.
Wat heb ik nodig om er Tasmota op te flashen.

En is dat eigenlijk nog wel nodig?
Hangt er van af, waarom wil je Tasmota er op? MQTT support is al een tijdje in de standaard software ingebouwd.

Kijk even in het ESP topic of een Youtube filmpje, genoeg tutorials te vinden die het stap voor stap uitleggen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:38
@barktus

Heb nog een OrangePI liggen met eMMC geheugen zit ook een mic onboard op.

• Sander
  • Niet online
Zucht, ik ben klaar met mijn Mac Mini icm docker en Zigbee2Mqtt. Vanwege brakke support van docker voor OSX eerst maar geswitched naar een eigen docker-host onder ubuntu, want anders werkt bridge networking niet, en daarnaast USB passthrough ook niet. Nu onder die ubuntu VM in Virtualbox werkt alles prima en krijg ik ook devices keurig door en kan ik zo bijv aqara sensor inleren binnen Zigbee2mqtt. Ook een nieuwe iCasa dimmer komt keurig binnen als unknown device, maar na restart van de docker container lijkt het erop alsof de docker-host ook gelijk de USB device heeft 'los' gelaten waardoor hij niets meer doorgeeft. Enige oplossing is dan reboot van de docker VM en opnieuw de zigbee2mqtt stick invoeren. Iemand een idee wat ik fout doe? Anders ga ik toch maar proberen zigbee2mqtt op een Pi3 te draaien :X

• Dirk.DC
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-02-2022
hallo,
Mag ik al beginner met Tweakers & Home assistant op een RPI 3+ via deze weg een vraagje stellen?
Zeg het maar indien ik iets verkeerd doe.
Bedankt op voorhand voor de hulp.

mvg Dirk

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 08:19
@Dirk.DC
Tuurlijk mag je wat vragen, daarom is dit een forum volgens mij :P

Check dit en help mee!

• Dirk.DC
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik ben op zoek hoe ik de VLC verbinding (IP:8080) van mijn pimoroni pirate radio kan koppelen met mijn Home assistant op een andere RPI.
https://www.kiwi-electron...ohJJRLJTCQdMaAg5dEALw_wcB

Dirk

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Edit...
Zucht kort na posten natuurlijk weer eens een oplossing vinden... zie onder aan.
dof schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:20:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# sensors.yaml

## old battery value via xiaomi gateway

- platform: template
    sensors:
      battery_body_sensor_158d000125a168:
        friendly_name: Batterij Bewegings Sensor 158d000125a168
        unit_of_measurement: 'V'
        icon_template: mdi:battery-outline   
        value_template: '{{ ((((states.binary_sensor.motion_sensor_158d000125a168.attributes.battery_level*3300)+280000)/(states.binary_sensor.motion_sensor_158d000125a168.attributes.battery_level+100))/1000) | round(2)}}'
Ik dacht opeens...waarom niet die waarschijnlijk foute vochtigheidssensor ook op deze manier aanpakken door +15% toe te passen. Dus hier en daar vervang ik code, maar nope...

Dan verder kijken in handleiding enz...
code:
1
'{{ states('sensor.humidity_158d0002c9ff44') | float + 15 }}'

Bovenstaande werkt in de Templates (/dev-template) tester.

code:
1
2
3
4
5
      humidity_158d0002c9ff44_fixed:
        friendly_name: humidity_158d0002c9ff44_fixed
        unit_of_measurement: '%'
        icon_template: mdi:water-percent
        value_template: '{{ states('sensor.humidity_158d0002c9ff44') | float + 15 }}'

Bovenstaande werkt echter niet in de configuration...

code:
1
Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping in "/config/configuration.yaml", line 240, column 9 expected <block end>, but found '<scalar>' in "/config/configuration.yaml", line 243, column 37

Heb je een idee @dof?

Edit
code:
1
2
3
4
5
      humidity_158d0002c9ff44_fixed:
        friendly_name: humidity_158d0002c9ff44_fixed
        unit_of_measurement: '%'
        icon_template: mdi:water-percent
        value_template: '{{ states.sensor.humidity_158d0002c9ff44.state | float + 14 }}'

Als iemand nog een link heeft naar een mooie tutorial waar deze manier van coden wordt uitgelegd...welkom. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/ is voor mij niet te volgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Saturnus op 06-01-2019 22:39 ]

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-10 20:04
Home Assistant gaat me redelijk boven mijn pet, dus voordat ik er heel veel tijd in ga steken wil ik verifiëren of iets mogelijk is:

Ik heb een Homey waarmee ik eigenlijk alles doe, maar … ik wil graag de lampen in de woonkamer ook handmatig kunnen bedienen met een Harmony remote. Nu komt de crux. Home control op een Harmony sucked. Het kan een paar (amerikaanse) devices aan en vaak heb je ook nog een Hub Extender nodig.

Nou schijn je Hue wel aan te kunnen sturen, dus ik heb in Home Assistant een emulated hue bridge aangemaakt. Had een site gevonden waar men zoiets doet met TP Link Wifi plugs. Ik wil eigenlijk geen nieuwe hardware kopen dus ik wil webhooks aanroepen als Hue lampen in Home Assistant, die dan een call naar mijn Homey doen om de lampen te bedienen. Kan deze houtje touwtje constructie en zo ja, kan iemand me op weg helpen?

edit ik ben bang dat het zonder ifttt niet kan, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik kan direct webhooks gebuiken op Homey.

[ Voor 6% gewijzigd door Raziel op 06-01-2019 22:41 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
Ik heb dit topic doorzocht maar kon het antwoord eigenlijk niet vinden. Ik heb een HASS.IO installatie. Via de addon de Mosquitto broker geinstalleerd. Daarna de intergration aangezet. Nu probeer ik mijn Tasmota Sonoffs eraan te verbinden maar dit lukt mij niet.

Heb in Hass een mqtt user gemaakt (gewoon via de users) en die gebruik ik ook in de sonoffs, die werkt want als ik een ander wachtwoord invul zie ik een auth error in de log van de broker. Mijn topic is homeassistant/%prefix%/%topic%/

Met de nieuwste firmware krijg ik een Socket error (1546810677: Socket error on client DVES_740929, disconnecting.) en met de oudere 5.1.11 firmware krijg ik alleen 1546810679: New client connected from 10.114.60.160 as DVES_740929 (c1, k10, u'mqtt').

iemand een idee?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• barktus

barktus

Moehhhh!

@barktus

Om een lang verhaal kort t maken: vond vanavond een aantrekkelijk geprijsde Google Home Mini (nieuw in seal :P). Gelijk maar even opgehaald :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gjS5JDsR/IMG-5574.jpg

• dof

dof

Saturnus schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:29:
Edit...
Zucht kort na posten natuurlijk weer eens een oplossing vinden... zie onder aan.
Dat geeft natuurlijk wel veel bevrediging :)
Als iemand nog een link heeft naar een mooie tutorial waar deze manier van coden wordt uitgelegd...welkom. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/ is voor mij niet te volgen.
Sorry nee, maar 'google is (wo)man's best friend' :)

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sander schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:28:
Zucht, ik ben klaar met mijn Mac Mini icm docker en Zigbee2Mqtt. Vanwege brakke support van docker voor OSX eerst maar geswitched naar een eigen docker-host onder ubuntu, want anders werkt bridge networking niet, en daarnaast USB passthrough ook niet. Nu onder die ubuntu VM in Virtualbox werkt alles prima en krijg ik ook devices keurig door en kan ik zo bijv aqara sensor inleren binnen Zigbee2mqtt. Ook een nieuwe iCasa dimmer komt keurig binnen als unknown device, maar na restart van de docker container lijkt het erop alsof de docker-host ook gelijk de USB device heeft 'los' gelaten waardoor hij niets meer doorgeeft. Enige oplossing is dan reboot van de docker VM en opnieuw de zigbee2mqtt stick invoeren. Iemand een idee wat ik fout doe? Anders ga ik toch maar proberen zigbee2mqtt op een Pi3 te draaien :X
Kan ook een probleem met Virtualbox zijn.
Ik draai Ubuntu direct op een NUC icm Docker, en het herstarten van de zigbee2mqtt container levert nooit problemen op. Enkel als ik de NUC herstart wil de hele serial port wel eens 'weg' zijn. Geen idee waarom, maar als ik dan de stick eruit haal en er weer in doe werkt alles weer...

Het schijnt dat je de seriele poort een reset kunt geven vanuit Ubuntu ($ tput reset > /dev/ttyXX), maar dat is mij nog niet gelukt...

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
dof schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:52:
[...]

Dat geeft natuurlijk wel veel bevrediging :)

[...]

Sorry nee, maar 'google is (wo)man's best friend' :)
Al jaren geen bevrediging meer met trial and error. :P
Zo te zien is Jinja het drijfende geheel, daar maar eens naar kijken. Volgens mij kunnen dan de automations ook wat slimmer worden in plaats van 5x automations met verschillende conditions+actions voor de dynamiek.

• Mich
Greetoz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:39:
Ik heb dit topic doorzocht maar kon het antwoord eigenlijk niet vinden. Ik heb een HASS.IO installatie. Via de addon de Mosquitto broker geinstalleerd. Daarna de intergration aangezet. Nu probeer ik mijn Tasmota Sonoffs eraan te verbinden maar dit lukt mij niet.

Heb in Hass een mqtt user gemaakt (gewoon via de users) en die gebruik ik ook in de sonoffs, die werkt want als ik een ander wachtwoord invul zie ik een auth error in de log van de broker. Mijn topic is homeassistant/%prefix%/%topic%/

Met de nieuwste firmware krijg ik een Socket error (1546810677: Socket error on client DVES_740929, disconnecting.) en met de oudere 5.1.11 firmware krijg ik alleen 1546810679: New client connected from 10.114.60.160 as DVES_740929 (c1, k10, u'mqtt').

iemand een idee?
Ik ben zelf nog nieuw met hass maar ik kreeg het via hass.io en de moquitto add-on ook niet volledig wetkend. Ik had ook last van connectie errors. Met een losse mosquitto installatie werkte het vervolgens wel.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:03:
@Maks

@koelkast
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De module zit onder omdat de deur daar ietsjes verder van het kozijn staat en ik daardoor minder waarschijnlijk kabelbreuk oploop. Ik heb witte kabels besteld, dan valt het geheel wat minder op in de toekomst :)

[YouTube]
Ik ben maar eens aan de slag gegaan met een slotchecker en een oude batterijhouder gesloopt en de contacten aan een aqara deursensor gesoldeerd. Even het slotcontact wat opgeschurrd, en nu werkt het geweldig!
Nu alleen nog even nadenken over automations; ik wil een check op het moment dat ik ga slapen en als ik vertrek, of de deuren goed afgesloten zijn. Met de device tracker krijg ik pas een melding als ik de straat al bijna uit ben, dus niet handig. Hoe dan wel? Een knop indrukken voordat ik vertrek naar buiten of boven?

[ Voor 11% gewijzigd door koelkast op 06-01-2019 23:45 ]

• dof

dof

Greetoz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:39:

iemand een idee?
Uit je info kan ik niet zoveel halen, maar ik probeer het even...

Ok, je gebruikt dus de mqtt devices (zoals Sonoff's met Tasmota) in Hass.io "Integrations".

Zie je de Sonoff's verschijnen in:
- Developer Tools > States ? (het <> tekentje onderaan instellingen in Hass.io)
- in de Integrations > MQTT lijst?

Heb je op de Sonoff's autodetect aanstaan? (de "SetOption19 1" )
Heb je de Sonoff's wel herstart?
Heb je het gehele MQTT gedeelte in configuration.yaml wel verwijderd?
Heb je de Sonoff instellingen in configuration.yaml en/of switches.yaml wel verwijderd?
Heb je op de Sonoff de correcte usr/pw combi etc ingevoerd.

Het is een beetje een keten problematiek, dus er kan op diverse plekken wat misgaan, vandaar bovenstaande vragen/tips. Bij mij werkt het prima met integrations en autodetect.

Zie ook info in de Sonoff thread

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:26
JBS schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:45:
[...]
Zelf heb ik succes met (en van een aantal andere ook vernomen) het achterhalen van de token via deze instructie: https://www.home-assistan...trieving-the-access-token
Kan niet helemaal uit je bericht halen of je dat eerder/ook succesvol geprobeerd had.
De foutmeldingen lijken aan te geven dat er geen verbinding gemaakt kan worden, wat mogelijk aan de token zou kunnen liggen. Probeer de token eens te achterhalen via bovengenoemde methode?
Uiteindelijk is het mij gelukt.
Doordat de 5.0.30 beta bij mijn tel niet goed werkte (forced closed) had heb ik een andere oudere versie gepakt.
Hier leek ik een goede token te krijgen maar blijkbaar was deze toch niet correct.
Nu heb ik het nog een keer gedaan met de 5.0.29 beta en deze werkte goed.
De token die ik hierbij kreeg was ook anders.

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
koelkast schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:44:
[...]

Ik ben maar eens aan de slag gegaan met een slotchecker en een oude batterijhouder gesloopt en de contacten aan een aqara deursensor gesoldeerd. Even het slotcontact wat opgeschurrd, en nu werkt het geweldig!
Nu alleen nog even nadenken over automations; ik wil een check op het moment dat ik ga slapen en als ik vertrek, of de deuren goed afgesloten zijn. Met de device tracker krijg ik pas een melding als ik de straat al bijna uit ben, dus niet handig. Hoe dan wel? Een knop indrukken voordat ik vertrek naar buiten of boven?
Ik ben wel benieuwd hoe jouw slot checker er uit ziet.

Ik check nu alle deur en raamsensoren als ik weg ga met een knopje (beide knoppen indrukken van een Aqara wall switch). Ik krijg dan een audiomatige feedback van de Aqara gateway, mocht alles in orde zijn schakelt hij na 30 seconden ook meteen het licht uit.

• s441558
  • Laatst online: 22:01
Raziel schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:33:
Home Assistant gaat me redelijk boven mijn pet, dus voordat ik er heel veel tijd in ga steken wil ik verifiëren of iets mogelijk is:

Ik heb een Homey waarmee ik eigenlijk alles doe, maar … ik wil graag de lampen in de woonkamer ook handmatig kunnen bedienen met een Harmony remote. Nu komt de crux. Home control op een Harmony sucked. Het kan een paar (amerikaanse) devices aan en vaak heb je ook nog een Hub Extender nodig.

Nou schijn je Hue wel aan te kunnen sturen, dus ik heb in Home Assistant een emulated hue bridge aangemaakt. Had een site gevonden waar men zoiets doet met TP Link Wifi plugs. Ik wil eigenlijk geen nieuwe hardware kopen dus ik wil webhooks aanroepen als Hue lampen in Home Assistant, die dan een call naar mijn Homey doen om de lampen te bedienen. Kan deze houtje touwtje constructie en zo ja, kan iemand me op weg helpen?

edit ik ben bang dat het zonder ifttt niet kan, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik kan direct webhooks gebuiken op Homey.
Ja, wat je wil kan. Daar is de emulated hue bridge juist voor bedoeld. Bij mij werkt het met Kaku lampen die ik kan bedienen met mijn Harmony remote. Maar je had al een site gevonden, dus waar loop je tegen aan/kom je niet uit?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

[...]

Qua bericht loop je denk ik altijd achter de feiten aan, of je moet met een lampje als feedback gaan werken. Deur open -> 30 seconde lampje aan zolang de deur niet op slot zit. Ofzo. En dat zonder dat het irritant wordt als je alleen even iets weg wilde gooien buiten :P

Ik heb hem gewoon aan de device_trackers gehangen. Als het goed is vergeet je het slot nooit en zo wel, dan mag je het ook best voelen door terug naar huis te moeten toch? :9

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-11 11:17
Iemand dit wel eens geprobeerd?
https://www.instructables...d-WiFi-IKEA-Roller-Blind/

Zit er aan te denken dit in elkaar te knutselen, heb een 3D printer dus kan lekker goedkoop ook. Via MQTT in Home Assistant te hangen..

[ Tesla MIG MYP ]

• Raziel
s441558 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:26:
[...]

Ja, wat je wil kan. Daar is de emulated hue bridge juist voor bedoeld. Bij mij werkt het met Kaku lampen die ik kan bedienen met mijn Harmony remote. Maar je had al een site gevonden, dus waar loop je tegen aan/kom je niet uit?
Dat ik het niet snap :+
Ik ben te dom voor Home Assistant geloof ik.

Ik stuur met Homey een set Elro schakelaars aan voor mijn verlichting. In Homey heb ik een webhooks addon (moet eerlijk bekennen dat dat ik daar ook nog chocola van kan maken). Mijn gevoel zegt dat het wel kan, maar dan moet ik dus iets maken in HA wat ik koppel aan die Hue Bridge. In de Harmony app zie ik nu wel de Hue Bridge, maar er zijn nog geen lampen aan gekoppeld.

Dus wat moet ik in HA maken om webhooks aan die Hue Bridge te koppelen? Hoe ik een webhook maak om specifiek de woonkamer lampen aan te zetten, die bridge cross ik wel when I get there ... ;)
Is er hier iemand die (onderdelen van) zijn Home Assistant weergeeft op het scherm van de Toon, als een soort remote dus?

• Sander
  • Niet online
Mars Warrior schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:53:
[...]

Kan ook een probleem met Virtualbox zijn.
Ik draai Ubuntu direct op een NUC icm Docker, en het herstarten van de zigbee2mqtt container levert nooit problemen op. Enkel als ik de NUC herstart wil de hele serial port wel eens 'weg' zijn. Geen idee waarom, maar als ik dan de stick eruit haal en er weer in doe werkt alles weer...

Het schijnt dat je de seriele poort een reset kunt geven vanuit Ubuntu ($ tput reset > /dev/ttyXX), maar dat is mij nog niet gelukt...
Ja daar ga ik ook voor 99% van uit dat het niet aan ubuntu ligt of aan docker zelf. Vandaar maar even raspbian + docker op een Pi zetten en zo proberen. Goed moment om de Mac mini keer te gaan uitfaseren en een Nuc oid terug te kopen.

• hhoekstra
  • Laatst online: 14-11 10:50
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:30:
Is er hier iemand die (onderdelen van) zijn Home Assistant weergeeft op het scherm van de Toon, als een soort remote dus?
Geprobeerd maar werkt zoooooo traaag. En volgens mij werkt die app nog met het oude api systeem.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 00:15
misschien een domme vraag maar ik draai hass.io en die geeft aan dat er een beta update beschikbaar is.
0.85.0b0 als ik op github onder die release kijk dan lijkt het dat hij al wel aangemaakt is maar hier nog niets inzit. klopt mijn gedachten? heeft het dan wel zin om te updaten?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 00:15
nee, maar ik denk dat ik niet de enige ben die graag jou resultaat en bevindingen leest :)
Cyw00d schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:05:
Iemand dit wel eens geprobeerd?
https://www.instructables...d-WiFi-IKEA-Roller-Blind/

Zit er aan te denken dit in elkaar te knutselen, heb een 3D printer dus kan lekker goedkoop ook. Via MQTT in Home Assistant te hangen..

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
[...]

Maak momenteel gebruik van de Telegram Chatbot waar ik met een commando een lijst krijg met alle lampen die nog branden en openstaande deuren. Voordeel hiervan is dat je niet bij een schakelaar hoeft te zijn om deze controle te doen.

What's the speed of dark?

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor wat Amazon Echo vs Google Home betreft, als je zonder de betalende HA cloud een Echo wil koppelen dan gaat dat niet meer via de Hue Emulate functie met de nieuwe Echo, enkel de oudere versies.
Hoe kom je hierbij?
Je kunt in het setup proces in de app kiezen voor een Hue hub V1 of V2. Wanneer je voor V2 kiest wil hij koppelen met je Hue-account. Maar wanneer je voor V1 kiest zoekt hij lokaal naar een Hue-hub en wordt je emulated Hue gevonden.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:25
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:30:
Ik gebruik emulated_hue voor aansturing vanaf Toon, maar er is ook een HA-app voor Toon:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=12078

• Greetoz
dof schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:07:
[...]

Uit je info kan ik niet zoveel halen, maar ik probeer het even...

Ok, je gebruikt dus de mqtt devices (zoals Sonoff's met Tasmota) in Hass.io "Integrations".

….

Het is een beetje een keten problematiek, dus er kan op diverse plekken wat misgaan, vandaar bovenstaande vragen/tips. Bij mij werkt het prima met integrations en autodetect.

Zie ook info in de Sonoff thread
Sorry ik was misschien wat vaag maar hieronder even jouw vragen beantwoord:

Nee hier staan ze niet
Nee hier staan ze niet
Ja ik had de github van arends gevolgd
Ja
Ja
Heb je de Sonoff instellingen in configuration.yaml en/of switches.yaml wel verwijderd?
Ja maar ik heb geen switches.yaml
Ja, en als ik die verander zie ik een authentication error in de broker log in HASS

Thanks.

Ik kom van Homey, en daar werkte de Sonoffs prima via MQTT..

RudolfR schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Ik gebruik emulated_hue voor aansturing vanaf Toon, maar er is ook een HA-app voor Toon:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=12078
Ja, die app had ik ook gezien. Is dat ook de app die jij bedoeld, @hhoekstra? Die dus zo traag reageert?
Greetoz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:40:
[...]

Sorry ik was misschien wat vaag maar hieronder even jouw vragen beantwoord:

Nee hier staan ze niet
Nee hier staan ze niet
Ja ik had de github van arends gevolgd
Ja
Ja
Ja maar ik heb geen switches.yaml
Ja, en als ik die verander zie ik een authentication error in de broker log in HASS

Thanks.

Ik kom van Homey, en daar werkte de Sonoffs prima via MQTT..
Home Assistant al eens een reboot gegeven? Lost soms gekke problemen op magische wijze op :+

[ Voor 59% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2019 10:00 ]

oeps

[ Voor 97% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2019 10:00 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 09:56

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb al een aantal keer een poging gedaan om een Raspberry PI te voorzien van een werkende HA installatie (met RFXcom, slimme meter, Google assistant/home integratie) en een openvpn server.

Mijn gebrekkige Linux kennis maakt het enorm tijdsintensief en ik kan de tijd en geduld niet vinden om het helemaal zelf op te bouwen.

Ik overweeg nu een Homey, maar de flexibiliteit en toekomstbestendigheid van HA spreekt me meer aan.
Vandaar V&A aangeboden: Advies en inrichting Home assistant

• hhoekstra
  • Laatst online: 14-11 10:50
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Ja, die app had ik ook gezien. Is dat ook de app die jij bedoeld, @hhoekstra? Die dus zo traag reageert?
Ja.

De Toon zelf is super traag. Misschien gaat dit beter met de toon2 maar vanwege de performance hier niet verder naar gekeken.

@PnD misschien is HASS.IO iets voor je?

[ Voor 5% gewijzigd door hhoekstra op 07-01-2019 10:19 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 07:46
PnD schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:11:
Ik heb al een aantal keer een poging gedaan om een Raspberry PI te voorzien van een werkende HA installatie (met RFXcom, slimme meter, Google assistant/home integratie) en een openvpn server.

Mijn gebrekkige Linux kennis maakt het enorm tijdsintensief en ik kan de tijd en geduld niet vinden om het helemaal zelf op te bouwen.

Ik overweeg nu een Homey, maar de flexibiliteit en toekomstbestendigheid van HA spreekt me meer aan.
Vandaar V&A aangeboden: Advies en inrichting Home assistant
Voor Hass.io heb je geen Linux kennis nodig toch? Maar je zult wel e.e.a. in YAML moeten "opbouwen". Kost je wat tijd, maar het is geen rocket science.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 07-01-2019 10:20 ]

• Greetoz
Hmmbob schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Home Assistant al eens een reboot gegeven? Lost soms gekke problemen op magische wijze op :+
Haha, ja al meerdere keren. Ik heb Hass.io op een Rpi3+. Ik moet zeggen dat hass mij zeker meer aanspreekt dan Homey, maar de guides zijn vaak toch onduidelijk merk ik. Want HA en Hass.io guides lopen vaak door elkaar wat het niet duidelijker maakt.

• koelkast
  • Niet online
pingpongblokje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 06:47:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe jouw slot checker er uit ziet.

Ik check nu alle deur en raamsensoren als ik weg ga met een knopje (beide knoppen indrukken van een Aqara wall switch). Ik krijg dan een audiomatige feedback van de Aqara gateway, mocht alles in orde zijn schakelt hij na 30 seconden ook meteen het licht uit.
Ik gebruik een Aqara door/window sensor. Hier heb ik 2 draden op gesoldeerd, en deze kring sluit ik door het slot zelf als geleider te gebruiken (even opgeschuurd). Ik heb een oude batterijhouder gepakt, de veren op een stukje karton geplakt met tape, en vervolgens de draden vanuit de Aqara op de veren gesoldeerd.
Nu sluit je dus de kring met het slot zelf.
Het is een proefversie, en ik moet de boel nog wat beter wegwerken, en ik ben van plan om het nog wat netter in het slot te krijgen (met een lijmpistool en stukje plastic of zo).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RH6FrbB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r6yeM3i.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XTlwScH.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door koelkast op 07-01-2019 10:30 ]

hhoekstra schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:18:
[...]
Ja.

De Toon zelf is super traag. Misschien gaat dit beter met de toon2 maar vanwege de performance hier niet verder naar gekeken.
Hmmmmm. Nog maar even goed over nadenken dan. Ik ben aan het kijken naar een slimme thermostaat die ik aan HA kan hangen, maar ook al langer naar een schermpje aan de muur waarmee we verlichting kunnen schakelen. Het zou ideaal zijn als we dat kunnen combineren.

Draaide jij veel andere componenten (zoals buienradar etc) op je Toon?

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2019 10:34 ]

• Greetoz
@Hmmbob en @dof Ik ben zelf een sukkel. Ik had de sonoff geupdate met de Sonoff-Basic firmware. Aangezien ik een Sonoff Basic heb... maar nu ik even de hele github gelezen heb zie ik dat ik gewoon de sonoff.bin nodig heb aangezien de -basic geen HA support heeft! Nu staat hij gelijk bij integrations…. Sorry!

Nog een vraag als HA noob, wat is de beste manier voor het renamen van entities?

[ Voor 11% gewijzigd door Greetoz op 07-01-2019 10:44 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 09:56

PnD

like in Pinda ^_^

hhoekstra schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Ja.

@PnD misschien is HASS.IO iets voor je?
Thanks, maar wil hem dan ook gelijk inzetten als openvpn server.
HA via internet beschikbaar maken en een goede backup restore mogelijkheid vergt toch wat gevogel.
Ik weet dat het niet Tweaker waardig is, maar merk gewoon dat ik er steeds minder tijd en zin in heb.

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:10
Raziel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Ik stuur met Homey een set Elro schakelaars aan voor mijn verlichting. In Homey heb ik een webhooks addon (moet eerlijk bekennen dat dat ik daar ook nog chocola van kan maken). Mijn gevoel zegt dat het wel kan, maar dan moet ik dus iets maken in HA wat ik koppel aan die Hue Bridge. In de Harmony app zie ik nu wel de Hue Bridge, maar er zijn nog geen lampen aan gekoppeld.

Dus wat moet ik in HA maken om webhooks aan die Hue Bridge te koppelen? Hoe ik een webhook maak om specifiek de woonkamer lampen aan te zetten, die bridge cross ik wel when I get there ... ;)
Het gaat erom dat je de Elro schakelaars in home-assistant beschikbaar krijgt. Dat zal gaan met een RFlink of rftrx denk ik. Wat gebruik je nu voor hardware om die schakelaars aan te sturen? Zit 433mhz standaard in de Homey? Dan zal je een koppeling tussen Home-Assistant en Homey moeten maken op een of andere manier.

Als je de schakelaars in de Home Assistant beschikbaar hebt kan je via het Emulated-Hue component aangeven welke domeinen (light, switches, scripts etc) je door wilt geven via de bridge zodat zichtbaar worden in de Logitech remote.
Greetoz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:40:
@Hmmbob en @dof Ik ben zelf een sukkel. Ik had de sonoff geupdate met de Sonoff-Basic firmware. Aangezien ik een Sonoff Basic heb... maar nu ik even de hele github gelezen heb zie ik dat ik gewoon de sonoff.bin nodig heb aangezien de -basic geen HA support heeft! Nu staat hij gelijk bij integrations…. Sorry!
Lol. Ach, zo leer je ervan!
Nog een vraag als HA noob, wat is de beste manier voor het renamen van entities?
https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/ :)

Let hierbij op dat wanneer je de entity_id wijzigt, de entiteit verdwijnt uit het states overzicht en een herstart van HASS nodig is om 'm (inclusief nieuwe naam) weer te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 07-01-2019 11:10 ]

• dof

dof

Greetoz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:40:

Mooi dat het toch een duidelijke oorzaak heeft :)

Entities en friendly names aanpassen kan zoals in de link die @Hmmbob aangaf. Als het MQTT gerelateerd is (b.v. als je Sonoff entities wilt aanpassen of verwijderen) kan het zijn dat er wat in de MQTT omgeving (ik gebruik Mosquitto) blijft hangen en steeds weer in HA rolt. Kwestie van testen (inclusief herstarten).

Mocht en de entities ondanks alles toch niet aan te passen of te verwijderen zijn, dan zit het in mqtt en wil het wel helpen om MQTT add-on te deinstalleren, hass.io herstarten, weer opnieuw MQTT add-on installeren en te herstarten. Als je dat teveel gedoe is kun je de verkeerde niet werkende entities ook laten zitten. :)

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sloth schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:12:
[...]

Hangt er van af, waarom wil je Tasmota er op? MQTT support is al een tijdje in de standaard software ingebouwd.

Kijk even in het ESP topic of een Youtube filmpje, genoeg tutorials te vinden die het stap voor stap uitleggen.
Zo te zien hoef ik Tasmota helemaal niet. MQTT zit er inderdaad in. En toegang tot internet is makkelijk te blokkeren op de router. (alhoewel het schijnbaar niet werkt als MQTT aanstaat, maar je weet maar nooit).
Ik heb er een aantal besteld :)

En voor MQTT is er een Mosquito docker beschikbaar. Dat is dan vast niet zo lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 07-01-2019 11:35 ]

• koelkast
  • Niet online
JayOne schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:23:
[...]

Maak momenteel gebruik van de Telegram Chatbot waar ik met een commando een lijst krijg met alle lampen die nog branden en openstaande deuren. Voordeel hiervan is dat je niet bij een schakelaar hoeft te zijn om deze controle te doen.
Oeh, ik krijg wel notificaties per Telegram, maar de chatbot heb ik nog helemaal niet geprobeerd. Toch denk ik dat ik een fysieke knop bij voor- en achterdeur prettiger vind. Heb ze al liggen, dus ik ga dat eens proberen. Of misschien vervang ik de 3 door/window sensoren bij mijn voordeur (deurbel, voordeur, slot) maar door één nodemcu met easy esp erop icm 3 magneten. Dan knoop ik er ook een display aan, en heb ik weer 3 door/windowsensoren over om andere plekken te benaderen die draadloos moeten worden.

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
JayOne schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:23:
[...]

Oh die lampen-check staat ook nog op mijn lijstje. Kun je je automation / script delen?

• Raziel
wmn79 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Het gaat erom dat je de Elro schakelaars in home-assistant beschikbaar krijgt. Dat zal gaan met een RFlink of rftrx denk ik. Wat gebruik je nu voor hardware om die schakelaars aan te sturen? Zit 433mhz standaard in de Homey? Dan zal je een koppeling tussen Home-Assistant en Homey moeten maken op een of andere manier.

Als je de schakelaars in de Home Assistant beschikbaar hebt kan je via het Emulated-Hue component aangeven welke domeinen (light, switches, scripts etc) je door wilt geven via de bridge zodat zichtbaar worden in de Logitech remote.
Ja, de zender zit in Homey, dat werkt ook allemaal automatisch, maar ik wil ook graag de lampen met de Harmony Hub / Remote kunnen bedienen. De hue bridge heb ik al aangemaakt in HA en die lijkt te werken, maar waar en hoe definieer ik weblinks als 'lampen' in HA? Die weblink wordt dan gewoon een trigger die de Homey aanstuurt over het internet (als ik het goed begrijp).

• s441558
  • Laatst online: 22:01
Raziel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Edit: Zie nu dat je probeert de zender/ontvanger van je Homey wil gebruiken. Had dat niet zo begrepen eerst. Helaas heb ik daar geen ervaring mee. Ik gebruik een RFTRX voor het zenden/ontvangen van kaku.

[ Voor 48% gewijzigd door s441558 op 07-01-2019 13:08 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:10
Raziel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Ja, de zender zit in Homey, dat werkt ook allemaal automatisch, maar ik wil ook graag de lampen met de Harmony Hub / Remote kunnen bedienen. De hue bridge heb ik al aangemaakt in HA en die lijkt te werken, maar waar en hoe definieer ik weblinks als 'lampen' in HA? Die weblink wordt dan gewoon een trigger die de Homey aanstuurt over het internet (als ik het goed begrijp).
Als je een schakelaar kan switchen door een url op te roepen dan ben je denk ik op zoek naar dit component: https://www.home-assistant.io/components/switch.rest/

Daarmee maak je dan de schakelaars aan. Vervolgens koppel je in de Harmony app de emulated_Hue bridge. Die geeft default volgens mij alle domeinen door tenzij je anders hebt aangegeven in de config, dan alleen de aangegeven domeinen.
Pagina: 1 ... 94 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.