Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

@RobertMe Oke! ja dacht dat flashen lukt mij wel... Maar als je er natuurlijk weer extra kabels/hardware voor nodig hebt, schiet niet op zo. Zal dan wel de Conbee USB stick gaan worden. Bedankt voor de info :)

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-11 21:06
Oke ik ben dus een poging aan het doen alles van pimatic te migreren.

Nu heb ik mijn aeon stick in de raspberry met hassio gedrukt en z-wave ingesteld. Maar hoe krijg ik al mijn z-zwave devices erin? hij voegt ze niet automatisch toe?

ik zie in de log wel: Z-Wave not ready after 300 seconds, continuing anyway

Ook wil ik mysensors instellen, nu heb ik de gateway via usb aangesloten en dit toegevoegd aan de configuratie:

code:
1
2
3
mysensors:
  gateways:
    - device: '/dev/ttyUSB0'

maar de sensors komen niet te voorschijn.

[ Voor 7% gewijzigd door sweebee op 02-01-2019 10:32 ]

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 12:38
Hi!

Na wat rond gespeeld te hebben bij connecties van me ben ik ook besmet met deze hobby zonder einde.

Als beroepsmatig programmeur ben ik wel redelijk thuis in de termonologie'en, dus na wat research voor de komende tijd in iedergeval besloten om te gaan werken met HA & Zwave.

Wellicht alleen met een wat on-orthodoxe aanpak;
Als proof-of-concept heb ik als eerste een Qubino dimmer geinstalleerd op de plaats van de oude dimer. Alleen om te kijken of het de huidige gebruikservaring even goed hield (We hadden draaiknoppen, nu 2 pulsdrukkers).
Die test is geslaagd.

Inmiddels is er nog een dimmer onderweg, en heb ik een zwave enabled stekker tussenstuk liggen.

Vanuit een kleine opdracht van het werk al gewerkt met GHome een jaar geleden. Waarna mijn huis vol is gekomen met Google Homes & Chromecasts. Wat bleek, ik vind "Voice" een best wel fijne interface.

Eigenlijk heb ik dus al veel sensors en actoren in huis, maar nog geen controller of enige voor van automatisering.
Die tijd is nu aangebroken, ik heb een Rasberry + benodigdheden extra besteld, en de Aeotec zwave stick.

Nu wil ik daarmee straks mijn eerste stap maken, eentje die 1 jaar geleden ook is gelukt met HUE: "Hey Google, Turn on XX lights".

Nu lees ik ontzettend veel over HASS IO, en dat je daar tegen een kleine maandelijkse fee het heel gemakkelijk mee geregeld hebt. Supper, mooi backup plan, maar ik vind het wel tof om zelf e.a. aan el klaar te knopen en het daarmee te gaan berijpen. Echter vind ik 1 ding heel belangrijk: De handmatige GHome koppeling moet wel het zelfde eind station hebben. Ik wil mijn apparaten graag in de app kunnen zien, en via de standaard manier tegen ze kunnen praten, zoals dat met HUE, TRADFRI, ect, ect ook kan. Er zit namelijk ook een Home Display aan te komen het zou zonde zijn als apparaten er dan niet netjes in staan.

Concreet is mijn vraag dus: Iemand ervaring met HA + Ghome handmatig gekoppeld, en heeft dit het door mij beoogde eindresultaat?

Alvast bedankt voor de info!

P.s. Ik overweeg een blogje te gaan bijhouden over mijn avontuur, zijn er mensen die dat interessant zouden vinden om te lezen? Of naar specifieke informatie/ervaringen op zoek zijn?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:59
mistercmaster schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:51:
Concreet is mijn vraag dus: Iemand ervaring met HA + Ghome handmatig gekoppeld, en heeft dit het door mij beoogde eindresultaat?
De handmatige variant heeft hetzelfde eindresultaat als de HomeAssistant Cloud betaalde variant.

Je maakt gewoon een 'test' project die gekoppeld is aan je HomeAssistant, en het test project koppel je aan je Google Home App.

Je instantie moet dan dus wel 'open' staan naar het Internet, aangezien Google erbij moet kunnen. Vandaar de fee voor Home Assistant Cloud, ze moeten een server online houden die Google naar jouw Home Assistant tunnelt. Je Home Assistant moet dan dus ook weer SSL ondersteunen (gewoon LetsEncrypt) anders wil Google niet communiceren etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Kodess op 02-01-2019 11:58 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 12:38
Kodess schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:55:
[...]

De handmatige variant heeft hetzelfde eindresultaat als de HomeAssistant Cloud betaalde variant.

Je maakt gewoon een 'test' project die gekoppeld is aan je HomeAssistant, en het test project koppel je aan je Google Home App.

Je instantie moet dan dus wel 'open' staan naar het Internet, aangezien Google erbij moet kunnen. Vandaar de fee voor Home Assistant Cloud, ze moeten een server online houden die Google naar jouw Home Assistant tunnelt. Je Home Assistant moet dan dus ook weer SSL ondersteunen (gewoon LetsEncrypt) anders wil Google niet communiceren etc.
"De handmatige variant heeft hetzelfde eindresultaat als de HomeAssistant Cloud betaalde variant." Aha, thanks! Dat wou ik even weten voor dat ik er een hoop tijd een stak!

Technische constrains ken ik, as mentioned, heb al eerder een Ghome project gedaan en weet dat actions on google wel wat eisen heeft :P
Hoe ervaren jullie de performance van het openen van de HASS GUI op mobiel (met meerdere tabbladen met daarop vele verschillende soorten entiteiten) sinds de 0.84 upgrade?

Na de 0.84 upgrade waarin het Lovelace beheer is veranderd (waarbij ik gekozen heb voor YAML beheer), opent HASS op met name mobiel bij mij een stuk trager. Eerst wordt even de niet Lovelace layout (met de ontelbare batches bovenaan de pagina) getoond waarna pas Lovelace wordt geopend. Voorheen was dat niet zo en werd de boel opvallend veel sneller geladen.

• klie2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10 11:25
Je moet je Aeon stick met je sensors pairen door buttons in te drukken op je aoen stick en je sensors.
sweebee schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:31:
Oke ik ben dus een poging aan het doen alles van pimatic te migreren.

Nu heb ik mijn aeon stick in de raspberry met hassio gedrukt en z-wave ingesteld. Maar hoe krijg ik al mijn z-zwave devices erin? hij voegt ze niet automatisch toe?

ik zie in de log wel: Z-Wave not ready after 300 seconds, continuing anyway

Ook wil ik mysensors instellen, nu heb ik de gateway via usb aangesloten en dit toegevoegd aan de configuratie:

code:
1
2
3
mysensors:
  gateways:
    - device: '/dev/ttyUSB0'

maar de sensors komen niet te voorschijn.

• sweebee
klie2003 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:21:
Je moet je Aeon stick met je sensors pairen door buttons in te drukken op je aoen stick en je sensors.

[...]
Dus ik moet alle devices opnieuw pairen? Zijn er overigens maar 2, maar ik moet ze wel uit de muur halen.
Z-Wave apparaten kun je over het algemeen ook pairen door de schakelaar die is aangesloten op S1 te gebruiken

• klie2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10 11:25
Stap1:
Je moet Aeon stick uit je PI halen en in de buurt van je sensor brengen. En dan pairen.
Stap2:
Daarna steek je Aeon stick in je PI en ga je ze allebei weer soort van pairen om te laten blijken dat je sensors leven.
sweebee schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Dus ik moet alle devices opnieuw pairen? Zijn er overigens maar 2, maar ik moet ze wel uit de muur halen.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:03
Als ze al waren gepaired aan je controller zouden ze gewoon mee moeten gaan. In ieder geval, zo ging het toen ik van Domoticz naar HASS ging. Op één enkele knop na is alles netjes over gegaan.
Ze raden overigens aan om de inclusion via HA te laten kopen en niet via de stick zelf:
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/adding

“Don’t use the OpenZWave control panel (OZWCP), or the physical button on a controller, to add or remove devices. Many devices will only send the information about their capabilities at the time you include them. If you use the OpenZWave control panel, or the button on a device, then Home Assistant won’t have that information. Using the physical button on a controller will also result in a non-security inclusion being performed, which may limit the features the device supports.”

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:38
martinvdm schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:57:
Ze raden overigens aan om de inclusion via HA te laten kopen en niet via de stick zelf:
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/adding

“Don’t use the OpenZWave control panel (OZWCP), or the physical button on a controller, to add or remove devices. Many devices will only send the information about their capabilities at the time you include them. If you use the OpenZWave control panel, or the button on a device, then Home Assistant won’t have that information. Using the physical button on a controller will also result in a non-security inclusion being performed, which may limit the features the device supports.”
Dat klopt gewoon via HA add node doen, niet via de button of OZWCP. Je kunt tegenwoordig ook saven en HA gebruikt nu een fork van OZ. Dit werkt prima. Anders is het vragen om problemen (op termijn).

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JBS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:46:
Hoe ervaren jullie de performance van het openen van de HASS GUI op mobiel (met meerdere tabbladen met daarop vele verschillende soorten entiteiten) sinds de 0.84 upgrade?

Na de 0.84 upgrade waarin het Lovelace beheer is veranderd (waarbij ik gekozen heb voor YAML beheer), opent HASS op met name mobiel bij mij een stuk trager. Eerst wordt even de niet Lovelace layout (met de ontelbare batches bovenaan de pagina) getoond waarna pas Lovelace wordt geopend. Voorheen was dat niet zo en werd de boel opvallend veel sneller geladen.
Ik vind de 0.84.x versie nu niet echt denderend. Er zijn teveel bugs achtergebleven door het geforceerd nog voor de kerst willen uitbrengen. De dingen die jij noemt heb ik ook last van. Soms moet ik 2x refreshen om de Lovelace UI te krijgen ipv de standaard UI. Vraag me niet waarom. Gebeurt lang niet altijd.

Ik heb net 0.84.6 erop gezet, en nu worden mijn automations allemaal dubbel uitgevoerd. Lijkt er ook op dat data via MQTT dubbel binnenkomt. Wordt er af en toe simpel van :X

Ben ook nog tegen een andere bug aangelopen, maar die heb ik op weten te lossen. Zoals je in onderstaand plaatje ziet heb ik een aantal Aqara sensoren.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/b61oa8.png

Die heb ik in de configuration.yaml van zigbee2mqtt een friendly name gegeven. Nu zie ik die dus wel terug in de koppen (bathroom_iaq_humidity), maar het entity_id is nog steeds de sensor.0x0000000000000000 naamgeving. Home Assistant neemt de friendly name gewoon niet over in de core.entity_registry ondanks dat zigbee2mqtt deze netjes in de discovery config meegeeft.

Oplossing: gooi de core.entity_registry weg, herstart hass, en alle sensoren hebben de opgegeven friendly name! Dit is al een heel oude bug. De core.device_registry wordt wel correct bijgewerkt...

Nu heb ik tenminste zowal in hass, als in influxdb, en dus in grafana weer fatsoenlijke namen, in plaats van een hele rij binary_sensor, sensor en light.0x0000000000000000 devices die gewoon niet te onthouden zijn _/-\o_

Nog maar een weekje tot 0.85.0. Wie weet hoe hard er gewerkt is om bugs te fixen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

@Mars Warrior @JBS
Opvallend genoeg heb ik echt nergens last van. LoveLace werkt nog steeds goed, ook mijn Xiaomi sensoren doen het nog steeds goed maar deze gebruik ik dan wel via de Xiaomi Gateway. Moest alleen een kleine yaml LoveLace aanpassing doen en thats it. Ik heb nog veel meer integraties maar ook doe doen het allemaal nog goed.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jorik90 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:16:

[...]

Mh.. bij mij werkte het toen direct. Heb m'n CC2531 inmiddels wel vervangen voor een CC2530+cc2591 aan een USB-to-serial. Bereik van de CC2531 was bij mij om te janken (wellicht ook door storing van andere Zigbee netwerk en vele wifi-netwerken). IKEA lamp die pak 'm beet 4 meter verderop stond deed het af en toe niet. Met de CC2530 nog geen problemen gehad (na 3 dagen).
Ben je nog steeds tevreden van je CC2530? Bij mij is het bereik van de CC2531 ook erg beperkt en wil dus ook wel kijken of een CC2530+CC2591 beterschap kan brengen. Mag ik vragen waar je deze hebt gekocht? Heb je toevallig ook een plaatje van de USB-to-serial aanpassing en hoe je de voeding hebt aangepakt?
RobertMe schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Er zijn verschillende tweakers die zigbee2mqtt (en dus CC2531) gebruiken.

Dat super goedkoop valt overigens ook wel mee. Het stickje zelf is (bv op AliExpress) wel super goedkoop. Maar zoals je zelf al hebt gezien moet je ook zelf de firmware erop flashen. Daarvoor heb je weer extra spul nodig (kan niet rechtstreeks over de USB aansluiting van het ding zelf) en dan kom je weer op een totaalprijs van ergens tussen de 20 en 30 euro uit*. En zoveel duurder is een oplossing op basis van DeCONz (met Conbee USB stick of RaspBee RPi addon) dan ook weer niet. En dan heb je een oplossing die door een bedrijf wordt ontwikkeld i.p.v. zigbee2mqtt wat "hobby" is. Waarmee ik niet wil zeggen dat open source software "slecht" is want er zijn zeker veel goede OSS projecten en zelf heb ik ook wel eens wat OSS dingen ontwikkeld. Maar in combinatie met hardware geeft iets als DeCONz mij meer vertrouwen dan een random USB stick waarop je zelf een alternatieve firmware moet flashen die gemaakt is door een paar "hobbyisten" in combinatie met een softwareproject wat relatief gezien nog in de kinderschoenen staat (alhoewel Zigbee2mqtt intussen ook alweer een tijd bestaat).

* Overigens vindt je op Marktplaats ook deze CC2531 stickjes al geflashed met de juiste firmware voor Zigbee2mqtt. De aanschaf van kabels/hardware om te flashen bespaar je je dan. Maar uiteraard is dat weer duurder dan het stickje zelf en kun je dan niet zelf de firmware updaten.
Ik ben ook best bereid om wat meer te investeren voor een oplossing als DeCONz, maar vraag me dan wel af hoe goed het bereik is van DeCONz ten opzichte van de goedkope CC2531 (of CC2530) sticks. Afhankelijk van je thuis situatie (ik spreek hier even voor die van mij, maar die zie ik wel als vrij typisch) lijkt het me dat je altijd wel nog een extra coordinator nodig hebt om een goed signaal voor al je Zigbee end-devices te garanderen.
martinvdm schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:57:
@Mars Warrior @JBS
Opvallend genoeg heb ik echt nergens last van. LoveLace werkt nog steeds goed, ook mijn Xiaomi sensoren doen het nog steeds goed maar deze gebruik ik dan wel via de Xiaomi Gateway. Moest alleen een kleine yaml LoveLace aanpassing doen en thats it. Ik heb nog veel meer integraties maar ook doe doen het allemaal nog goed.
Ik had me voorgenomen om geen enkele proprietary Zigbee hub te kopen, maar gezien het tegenvallende bereik van de CC2531 (die ook geld kost) en er best wel veel interessant Xiaomi Aqara spul is wat ik wil koppelen valt die 23 euro mogelijk toch wel te overwegen. Zo heb je ook wat extra redundancy als je bijvoorbeeld Tradfri via zigbee2mqtt koppelt. Heb je een probleem met je zigbee2mqtt setup dan kan je nog je Xiaomi devices bedienen en omgekeerd branden je Ikea lampen nog als de Xiaomi gateway moeilijk doet :P

[ Voor 15% gewijzigd door sloth op 02-01-2019 18:16 ]

@sloth ik ben ook geen echt voorstander van al die hubs, maar ja het werkt prima zo. Herstarten van HA ook geen issues, gateway houdt contact. En wat betreft Ikea heeft Xiaomi sinds kort ook ondersteuning in dezelfde gateway voor Ikea tradfri lampen. Het zijn er echter nog niet veel maar dit zal wel snel uitgebreid gaan worden denk ik. Ik weet alleen nog niet in hoeverre HA dit al ondersteund.

• Mars Warrior

Mars Warrior

RobertMe schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:23:
[...]
Dat super goedkoop valt overigens ook wel mee. Het stickje zelf is (bv op AliExpress) wel super goedkoop. Maar zoals je zelf al hebt gezien moet je ook zelf de firmware erop flashen. Daarvoor heb je weer extra spul nodig (kan niet rechtstreeks over de USB aansluiting van het ding zelf) en dan kom je weer op een totaalprijs van ergens tussen de 20 en 30 euro uit*.
Ahum, dit is wat ik heb betaald:
- CC Debugger/Programmer, €9,38
- Kabeltje: €1,57
- CC2531: €4,52

Totaal €15,47.

En als je slim bent neem je er nog 1 of twee CC2531's bij die je als router inzet (mocht je geen lampen of andere Zigbee devices hebben die altijd stroom hebben, en dus als router fungeren).

Ik heb nu over 4 verdiepingen (inclusief zolder) met 1 extra CC2531 die in een RPI zit een perfecte ontvangst: linkquality gemeld door de Aqara sensoren zit nu overal boven de 55-60, ondanks al het ijzer dat hier in de plafonds zit...

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
Ik ben momenteel bezig om mijn energieverbruik in home assistant toe te voegen.
Ik heb nog een oude meter met draaischijf en lees deze uit met een tcrt5000 en esp easy.
Het huidige verbruik heb ik al wel in hass maar verbruik per dag en uur nog niet.
De espeasy geeft een count waarde door hoeveel kw er in 1 min verbruikt is maar nu moet eigenlijk hass dit op kunnen tellen. Heeft iemand dit al werkend?
alexswart schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:49:
Ik ben momenteel bezig om mijn energieverbruik in home assistant toe te voegen.
Ik heb nog een oude meter met draaischijf en lees deze uit met een tcrt5000 en esp easy.
Het huidige verbruik heb ik al wel in hass maar verbruik per dag en uur nog niet.
De espeasy geeft een count waarde door hoeveel kw er in 1 min verbruikt is maar nu moet eigenlijk hass dit op kunnen tellen. Heeft iemand dit al werkend?
Zelf niet geheel bekend mee maar Kun je niet de history statistic sensor hier voor gebruiken?
https://www.home-assistan...nts/sensor.history_stats/

Wellicht heb je hier ook wat aan: https://community.home-as...ive-energy-sensor/55387/4

[ Voor 9% gewijzigd door martinvdm op 02-01-2019 19:01 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51

dof

@sloth @Mars Warrior @JBS

'k Gebruik Hass.io versie 0.84.6 in combi met zigbee2mqtt 1.0.1 en daaraan hangen nu een 23 xiaomi - aqara devices en ik moet zeggen dat het aardig stabiel is. Inmiddels wel alles naar HA -> Configuration -> Integrations -> MQTT overgezet dus alles goed bij de hand in de UI.
Ik realiseer me nu dat ik nu bijna alles (bovengenoemde devices en alle sonoff's) in MQTT heb draaien op een paar Yeelight lampen na.

Ik had eerst ook last van de beperkte reikwijdte van de cc2531 device (als zigbee2mqtt concentrator) maar nu niet meer. Twee dingen daarvoor gedaan: de cc2531 aan een 50 cm usb kabeltje zodat die weg is van de Pi (met Wifi en BT spul in de buurt) en nu boven in de meterkast hangt, en meerdere zigbee routers in gebruik genomen; Twee cc2531 geflasht met deze software) en twee xiaomi zigbee power sockets die ik nog had liggen. Allerlei 220v gekoppelde zigbee devices werken natuurlijk ook als router, maar daar heb ik weinig van (op de xiaomi powerplugs na).

Ik raad daarom iedereen aan om vooral zigbee routers in gebruik te nemen; zigbee is een mesh netwerk topologie en het werkt gewoon betrouwbaarder met routers, geeft je de mogelijkheid meer (bij zigbee2mqtt 20) devices aan te sluiten en de reikwijdte van je zigbee netwerk neemt toe. Zigbee legt zelf dynamische verbindingen en is self - healing. Bij mij zijn er sensoren op zolder die via twee cascaded routers 3 betonvloer verdiepingen passeren. Dat werkte zelfs met de xiaomi gateway niet. Zo'n 5 $ cc2531 als router steek je in oude 5V usb adapter (neemt maar 50 mA) en steek je ergens onderweg in een stopcontact.
Overigens geeft de zigbee2mqtt network map bij mij geen goede weergave, hopelijk wordt dat opgepakt dat in 2019 :)

Verder werkt Lovelace bij mij ook prima. Ik gebruik niet de Yaml maar de UI methode omdat ik graag direct online wijzig. Maar wil ik toch per se de yaml wijzigen dan staat die natuurlijk ook gewoon in config/.storage/lovelace :).

Overigens had ik door al m'n wijzigingen ineens wel een paar verdwaalde "wees" entities in HA. Die weghalen bleek nog wel een lastig dingetje. ;(

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb zonet geupgrade naar 0.84.6 om autodiscovery met zigbee2mqtt te kunnen gebruiken.
In de zigbee2mqtt logs zie ik dat de devices naar topic homeassistant publishen, en verder geen rare dingen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:19 Logging to directory: '/app/data/log/2019-01-02.19-21-19'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:19 Starting zigbee2mqtt version 1.0.1 (commit #84593a5)
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:19 Starting zigbee-shepherd
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:20 zigbee-shepherd started
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:20 Coordinator firmware version: '20181024'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:20 Currently 8 devices are joined:
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:20 AqaraTempLivingRoom (0x00158d0002730123): WSDCGQ11LM - Xiaomi Aqara temperature, humidity and pressure sensor (EndDevice)
  zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:20 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/AqaraTempLivingRoom', payload '{"temperature":18.54,"linkquality":26,"humidity":49.04,"pressure":1024}'
 zigbee2mqtt:info 2019-1-2 19:21:20 MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d0002730123/temperature/config', payload '{"unit_of_measurement":"°C","device_class":"temperature","value_template":"{{ value_json.temperature }}","json_attributes":["linkquality","battery","voltage"],"state_topic":"zigbee2mqtt/AqaraTempLivingRoom","availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","name":"AqaraTempLivingRoom_temperature","unique_id":"0x00158d0002730123_temperature_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":"zigbee2mqtt_0x00158d0002730123","name":"AqaraTempLivingRoom","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.0.1","model":"Aqara temperature, humidity and pressure sensor (WSDCGQ11LM)","manufacturer":"Xiaomi"}}'

Mijn hass configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#zigbee2mqtt
mqtt:
  discovery: true
  discovery_prefix: homeassistant
  broker: 192.168.1.10
  birth_message:
   topic: 'hass/status'
   payload: 'online'
   retain: true
  will_message:
   topic: 'hass/status'
   payload: 'offline'
   retain: true

Maar er is geen enkele zigbee2mqtt entry in de UI of het entities overzicht.
Wel zie ik deze melding nog in home assistant startup log. Ook even naar gegoogled maar geraak ik niet meteen wijs uit:
code:
1
2019-01-02 19:20:18 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Data in your config entry is going to override your configuration.yaml: {'broker': '192.168.1.10', 'discovery': False, 'port': 1883}

Edit: mqtt: verwijderen uit configuration.yaml lijkt de oplossing :)

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 02-01-2019 21:05 ]

• sweebee
Ik krijg helaas z-wave nog niet aan de praat. ik wou eens een node opnieuw pairen door hem eerst te verwijderen, en dan opnieuw toe te voegen.
code:
1
2
2019-01-02 21:12:39 WARNING (SyncWorker_2) [openzwave] Can't lock controller for command : remove_node
2019-01-02 21:13:06 WARNING (SyncWorker_14) [openzwave] Can't lock controller for command : add_node

ook zie ik dit langs komen:
code:
1
2
3
4
2019-01-02 21:05:25.938 Info, contrlr, Sending (Command) message (Callback ID=0x00, Expected Reply=0x05) - FUNC_ID_ZW_GET_CONTROLLER_CAPABILITIES: 0x01, 0x03, 0x00, 0x05, 0xf9
2019-01-02 21:05:26.939 Error, contrlr, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)
2019-01-02 21:05:26.939 Detail, contrlr, Removing current message
2019-01-02 21:05:26.939 Detail, contrlr, Notification: Notification - TimeOut

[ Voor 41% gewijzigd door sweebee op 02-01-2019 21:23 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 00:15
ik heb een kaku deurbel die ik als switch heb toegevoegd. ook heb ik een kaku remote waarmee ik na een automation een zwave lamp aanzet.
nu heb ik bei beide dat ze als schakelaar aan blijven staan. is er een optie om hem direct uit te zetten?
zodat hij wel even aan is gegaan om de automations uit te voeren en daarna weer off wordt gezet?
bij domoticz was de deurbel het type deurbel die dat automatisch had en de schakelaars heb ik een off delay op gezet. maar ik heb geen idee hoe dit bij HASS in zijn werk gaat.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:53
Zijn er meer mensen die momenteel uit het niets allemaal errors krijgen op componenten die normaal gewoon werken?

Mijn Telegram Bot houd er mee op. Netzoals Wunderground en Google interfaces...

Heb al een reboot gedaan van de Pi..

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ricardogn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:51:
Zijn er meer mensen die momenteel uit het niets allemaal errors krijgen op componenten die normaal gewoon werken?

Mijn Telegram Bot houd er mee op. Netzoals Wunderground en Google interfaces...

Heb al een reboot gedaan van de Pi..
Nee, SD kaartje nog goed?

• ricardogn
Die is net 3 weken geleden vervangen, andere had ook veel issues. Draaide tot vanavond al 100 uur stabiel zonder al te veel errors. (behalve dat de Toon servers niet bereikbaar zijn, maar dat is normaal gedrag).

Uit het niets kreeg ik errors op mijn Afvalwijzer custom component. Deze update naar de laatste versie en een herstart van Hass gedaan. Toen klapte ineens mijn Telegram, Wunderground en google eruit.. Heel raar...

Edit:
Zijn allemaal connecties die niet opgezet kunnen worden....

[ Voor 7% gewijzigd door ricardogn op 02-01-2019 21:56 ]

Verwijderd

Nou een weekje met zigbee2mqtt en Aqara spulletjes aan de slag en het werkt op zich super.
Maar nou heb ik al 2x in het donker gestaan omdat een motion sensor gewoon niet triggerde, dat had ik met mijn nodeMCU's echt nooit. Afstand is ook niet te groot ofzo. Het moet toch gewoon 100% van de tijd werken lijkt me, ga je dan met je 'smart home' :P

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ricardogn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:54:
Die is net 3 weken geleden vervangen, andere had ook veel issues. Draaide tot vanavond al 100 uur stabiel zonder al te veel errors. (behalve dat de Toon servers niet bereikbaar zijn, maar dat is normaal gedrag).

Uit het niets kreeg ik errors op mijn Afvalwijzer custom component. Deze update naar de laatste versie en een herstart van Hass gedaan. Toen klapte ineens mijn Telegram, Wunderground en google eruit.. Heel raar...

Edit:
Zijn allemaal connecties die niet opgezet kunnen worden....
Toon servers niet bereikbaar? Die melding heb ik al maanden niet meer gezien, om 02:30 herstart ik hier dagelijks HA opnieuw voor op :)

Lijkt dan toch iets lokaals > internet? DNS? WiFi?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51

dof

Verwijderd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:58:
Nou een weekje met zigbee2mqtt en Aqara spulletjes aan de slag en het werkt op zich super.
Maar nou heb ik al 2x in het donker gestaan omdat een motion sensor gewoon niet triggerde, dat had ik met mijn nodeMCU's echt nooit. Afstand is ook niet te groot ofzo. Het moet toch gewoon 100% van de tijd werken lijkt me, ga je dan met je 'smart home' :P
Moeilijk zo te zeggen, maar ga analyseren:

In je zigbee2mqtt log scherm moet je bij de detectie met body sensor zoiets zien:
zigbee2mqtt:info 2019-1-2 22:03:02 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d000125a168', payload '{"occupancy":true,"linkquality":34,"battery":99,"voltage":3015}'
Als dat oke is dan verder kijken of het doorkomt in home assistant in b.v. de "States" lijst. (Onderaan in de "developers tools" onder
<>
Daarna in je Lovelace, automatons, etc etc.

De sensor heeft een bereik van max 170 graden, maar "kijkt" niet omhoog, daar moet je een beetje rekening mee houden. Zie plaatje

body sensor

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 02-01-2019 22:21 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• ricardogn
Je zou haast zeggen dat het iets lokaals is... maar geen idee wat het kan zijn. Inmiddels een herstart uitgevoerd van Router en hass daarna ook weer gedaan. Heb Pi Hole zowel uit als aan gezet.. maar geen resultaat.

Alle componenten blijven errors geven op het opzetten van verbindingen. Denk niet dat het in de config zit van hass, maar ergens in de connectie. Kan hem wel via de https bereiken, via lets encrypt.

De internet verbinding hier werkt ook prima. Zit met me laptop gewoon te kijken.. Geen settings aangepast. Was juist een rustig avondje zonder aanpassingen...

edit:
Opgelost.
Heb de DNS servers van de ISP weer aangezet en het alles kwam weer online.
Heel raar. Morgen maar eens in mijn Pi Hole settings gaan kijken. Deze stonden redelijk default.. Heel raar dat ineens vandaag, alles off line ging. Terwijl de laatste aanpassingen vorige week zijn gedaan..

[ Voor 20% gewijzigd door ricardogn op 02-01-2019 22:31 ]

ricardogn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:11:
Je zou haast zeggen dat het iets lokaals is... maar geen idee wat het kan zijn. Inmiddels een herstart uitgevoerd van Router en hass daarna ook weer gedaan. Heb Pi Hole zowel uit als aan gezet.. maar geen resultaat.

Alle componenten blijven errors geven op het opzetten van verbindingen. Denk niet dat het in de config zit van hass, maar ergens in de connectie. Kan hem wel via de https bereiken, via lets encrypt.

De internet verbinding hier werkt ook prima. Zit met me laptop gewoon te kijken.. Geen settings aangepast. Was juist een rustig avondje zonder aanpassingen...

edit:
Opgelost.
Heb de DNS servers van de ISP weer aangezet en het alles kwam weer online.
Heel raar. Morgen maar eens in mijn Pi Hole settings gaan kijken. Deze stonden redelijk default.. Heel raar dat ineens vandaag, alles off line ging. Terwijl de laatste aanpassingen vorige week zijn gedaan..
Klinkt bijna als een dns dingetje. Wellicht even goed checken op je pi. En even goed nagaan wat je aangepast hebt.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
PuckStar schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:16:

En de logger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
logger:
  default: warn
  logs:
    homeassistant.components.automation: info
    homeassistant.components.notify: info
    homeassistant.components.scripts: info
    homeassistant.components.device_tracker: error
    homeassistant.components.http: error
Dit is wel echt een goed idee.

Waar ik nu achter kom, dus direct als tip voor SD-kaart gebruikers...
De /config/home-assistant.log was altijd al lekker leeg, maar bij het kijken naar de container log in Docker is het 'schrikken.' Alle info meldingen kwamen daar terecht vóór het toepassen van de bovenstaande quote. Op DietPi zit die log in /mnt/dietpi_userdata/docker-data/containers/[Container ID]/[Container ID]-json.log. Niet geheel onlogisch dat er ook op container niveau gelogt wordt natuurlijk...

Maarrr, het vervelende lijkt dat deze logs niet op een tmpfs worden opgeslagen. Dus bij een RPi betekent dat onnodig schrijven naar de SD kaart. Zeker als de boel een keer flipt.

Oplossing:
In geval van DietPi worden systeemlogs op een tmpfs opgeslagen via journald. Je kan daarom
--log-driver journald toevoegen aan je docker run, en "log-driver": "journald" op de juiste manier invoegen in /etc/docker/daemon.json. Let op dat bestaande/draaiende containers handmatig aangepast moeten worden.

Via dietpi-software valt journald beperkt in te stellen.

Logs dan uitlezen met bijvoorbeeld journalctl -u docker.service.

Dit geldt vanzelfsprekend voor elke container. DSMR bijv. gaat ook los hier omdat ik nog geen tijd heb gehad MQTT te configureren.

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 02-01-2019 23:22 ]

Óf je doet net als ik en als alles een weekje stabiel draait zet je de logging gewoon uit :9
YAML:
1
2
    logging:
      driver: none

Als er iets stuk is zet ik de logging dan wel aan om te achterhalen wat er niet goed gaat. Maar in de jaren dat ik nu via Docker draai heb ik nog niets geks aan de hand gehad waardoor ik logging weer in moest schakelen. Tenzij ik met nieuwe voor mij onbekende software aan de gang ga. En na een weekje zet ik dan ook voor die container de logging uit.

Voor HA heb ik eigenlijk hetzelfde. Mijn logging staat globaal ingesteld op error. De rest boeit me niet zo eigenlijk :P

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31
sloth schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:57:
[...]

Ben je nog steeds tevreden van je CC2530? Bij mij is het bereik van de CC2531 ook erg beperkt en wil dus ook wel kijken of een CC2530+CC2591 beterschap kan brengen. Mag ik vragen waar je deze hebt gekocht? Heb je toevallig ook een plaatje van de USB-to-serial aanpassing en hoe je de voeding hebt aangepakt?
CC2530 is een stuk stabieler. Heb er nog geen enkel probleem mee gehad, in tegenstelling tot de cc2531. Ik heb 'm van dealextreme (de link die ook in de zigbee2mqtt wiki staat). Ik weet niet meer welke USB serial ik er tussen heb, maar volgens mij deze. Zit met 4 kabeltjes aan elkaar: 3.3v, gnd, receive en transmit. Voeding gaat dus via dezelfde usb-to-serial.

• ricardogn
Afgelopen weken druk bezig geweest om mijn sonoffs allemaal werkend te krijgen via MQTT. Dat is gelukt. Heb ze op de laatste versie van Tasmota zitten nu. Werkt prima..

Maar nu ben ik op zoek naar een script wat checkt wat de laatste versie is die is uitgebracht voor Tasmota. Want het ophalen van de versie uit de Sonoff Tasmota is geen probleem, alleen ik wil ze graag up to date houden.

Hoe kan ik checken via een script. Graag wil ik het buiten TasmoAdmin om doen, want als ik het als sensor kan ophalen wat de laatste versie is dan kan ik daar me automations opschrijven..
ricardogn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:37:
Afgelopen weken druk bezig geweest om mijn sonoffs allemaal werkend te krijgen via MQTT. Dat is gelukt. Heb ze op de laatste versie van Tasmota zitten nu. Werkt prima..

Maar nu ben ik op zoek naar een script wat checkt wat de laatste versie is die is uitgebracht voor Tasmota. Want het ophalen van de versie uit de Sonoff Tasmota is geen probleem, alleen ik wil ze graag up to date houden.

Hoe kan ik checken via een script. Graag wil ik het buiten TasmoAdmin om doen, want als ik het als sensor kan ophalen wat de laatste versie is dan kan ik daar me automations opschrijven..
Hmmbob in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• ricardogn
Heel gaaf, precies wat ik voor ogen had.

Snap alleen nog niet hoe je de sensor vult met de laatste firmware versie? Haal je via je die via Mqtt uit de Sonoff?
ricardogn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Heel gaaf, precies wat ik voor ogen had.

Snap alleen nog niet hoe je de sensor vult met de laatste firmware versie? Haal je via je die via Mqtt uit de Sonoff?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#########################
## Sonoff's
##########################

- platform: mqtt
  name: "Sonoff Table Lamp Firmware"
  state_topic: "stat/sonoff_s20/STATUS2"
  value_template: '{{ value_json.StatusFWR.Version }}'

name: "Sonoff Aquarium Firmware"
  state_topic: "stat/sonoff_aquarium/STATUS2"

name: "Sonoff Floor Lamp Firmware"
  state_topic: "stat/sonoff1/STATUS2"

- platform: rest
  resource: "https://api.github.com/repos/arendst/Sonoff-Tasmota/releases/latest"
  name: "Sonoff current FW"
  scan_interval: 43200
  value_template: '{{ value_json.tag_name }}'
  json_attributes:
    - body
    - html_url 
  headers:
    Accept: application/vnd.github.v3+json
    Content-Type: application/json
    User-Agent: Home Assistant REST sensor

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 07:46
Gebruik je dat update script ook? Ik merk dat ik als ik OTA wil upgraden ik eerst de minimal moet installeren.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
remcoXP schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:40:
ik heb een kaku deurbel die ik als switch heb toegevoegd. ook heb ik een kaku remote waarmee ik na een automation een zwave lamp aanzet.
nu heb ik bei beide dat ze als schakelaar aan blijven staan. is er een optie om hem direct uit te zetten?
zodat hij wel even aan is gegaan om de automations uit te voeren en daarna weer off wordt gezet?
bij domoticz was de deurbel het type deurbel die dat automatisch had en de schakelaars heb ik een off delay op gezet. maar ik heb geen idee hoe dit bij HASS in zijn werk gaat.
Mijn KaKu deurbel:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: rfxtrx
    automatic_add: true
    devices:
      0b11000001417d5e01040f60:
        name: bel
        fire_event: True

En mijn automation:
code:
1
2
3
4
5
- alias: Deurbel Melding
  trigger:
    - platform: event
      event_type: button_pressed
      event_data: {"entity_id": "switch.bel"}

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:10
sweebee schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:13:
Ik krijg helaas z-wave nog niet aan de praat. ik wou eens een node opnieuw pairen door hem eerst te verwijderen, en dan opnieuw toe te voegen.
code:
1
2
2019-01-02 21:12:39 WARNING (SyncWorker_2) [openzwave] Can't lock controller for command : remove_node
2019-01-02 21:13:06 WARNING (SyncWorker_14) [openzwave] Can't lock controller for command : add_node

ook zie ik dit langs komen:
code:
1
2
3
4
2019-01-02 21:05:25.938 Info, contrlr, Sending (Command) message (Callback ID=0x00, Expected Reply=0x05) - FUNC_ID_ZW_GET_CONTROLLER_CAPABILITIES: 0x01, 0x03, 0x00, 0x05, 0xf9
2019-01-02 21:05:26.939 Error, contrlr, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)
2019-01-02 21:05:26.939 Detail, contrlr, Removing current message
2019-01-02 21:05:26.939 Detail, contrlr, Notification: Notification - TimeOut
Het lijkt erop dat je Z-Wave stick nog gebruikt/gelockt wordt door andere software. Draait Pimatic toevallig op de Pi en lockt die de Z-Wave stick? Als dat zo is moet je ervoor zorgen dat Pimatic of andere software uit staat en de stick zeker niet meer gebruikt.

Een ander ding kan zijn dat het account dat je gebruikt om Home-Assistant te draaien geen rechten heeft om bij de stick te komen. Dus niet in de dial-out (dacht ik) groep zit.

[ Voor 6% gewijzigd door wmn79 op 03-01-2019 14:35 ]

• PuckStar
nevermind. per ongeluk op een oude post gereageerd.

[ Voor 94% gewijzigd door PuckStar op 03-01-2019 16:18 ]

barrymossel schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:13:
[...]

Gebruik je dat update script ook? Ik merk dat ik als ik OTA wil upgraden ik eerst de minimal moet installeren.
Nee, ik gebruik nu TasmoAdmin.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:40
remcoXP schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:40:
Bij mij staat de deurbel ook als switch maar die wordt automatisch weer uitgezet.
In mijn configuration staat ie zo

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rfxtrx:
  device: /dev/ttyUSB0

switch:
  - platform: rfxtrx
    devices:
      0b11000801ac90e601040f70:
        name: Deurbel
    automatic_add: true

Denk wel dat ik automatic_add ga uitzetten. Zie net dat er vier schakelaar zijn bijgekomen en het zijn geen toestellen van mij :) Ergens in de buurt moet er nog iemand schakelaars hebben. Kan natuurlijk beetje "buur-pesten" doen maar als ik niet weet welke buur het juist is, is het ook niet zo plezant ;)
bij automations heb ik dan dit staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1544449287197'
  alias: Bij Deurbel
  trigger:
  - entity_id: switch.deurbel
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      data:
        photo:
          url: http://192.....
      title: Er is aangebeld
    service: notify.domotica

En dat is alles. Er wordt niets uitgezet of zo.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Verwijderd

ik ben ondertussen wel wat verder, en node red snap ik (volgens mij..) steeds meer. Ik heb nu ook een Aeotec
z-wave stick aan mij Pi hangen. Nu heb ik voor test een Zwave Coolcam Plug verbonden aan Hass. En dit werkt ook allemaal goed. Echter krijg ik niet de entities te zien in Node Red, wel in HASS. Heeft iemand hier ervaring mee? ik heb me rot gezocht, maar.... Ook Hass gereboot.. etc..

Neem toch aan dat je de z-wave(devices) entities direct aan kan sturen via Node red? :?

EDIT: Had misschien achteraf beter deze vraag moeten stellen in het Node-Red topic? .. sorry, niet aangedacht :X

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2019 21:32 ]

• ricardogn
Bedankt @Hmmbob voor alle informatie.

Ben vanavond druk bezig om uit de sonoff de firmware versie te halen. Het lukt niet helemaal. Het gaat heel vreemd. Want het topic is: sonoff01/stat/STATUS2.

Als ik deze invoer komt alleen status terug (in de console van de sonoff). Als ik het laat aanroepen vanuit tasmo admin komt dit resultaat terug:
code:
1
sonoff01/stat/STATUS2 = {"StatusFWR":{"Version":"6.4.1(sonoff)","BuildDateTime":"2018-12-24T14:41:00","Boot":6,"Core":"2_4_2","SDK":"2.2.1(cfd48f3)"}}

Ik snap het niet meer..

Edit:
De aangemaakte sensor blijft leeg.. terwijl het juiste topic wordt aangeroepen..

[ Voor 7% gewijzigd door ricardogn op 03-01-2019 21:36 ]

ricardogn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:13:
Bedankt @Hmmbob voor alle informatie.

Ben vanavond druk bezig om uit de sonoff de firmware versie te halen. Het lukt niet helemaal. Het gaat heel vreemd. Want het topic is: sonoff01/stat/STATUS2.

Als ik deze invoer komt alleen status terug (in de console van de sonoff). Als ik het laat aanroepen vanuit tasmo admin komt dit resultaat terug:
code:
1
sonoff01/stat/STATUS2 = {"StatusFWR":{"Version":"6.4.1(sonoff)","BuildDateTime":"2018-12-24T14:41:00","Boot":6,"Core":"2_4_2","SDK":"2.2.1(cfd48f3)"}}

Ik snap het niet meer..
Gebruik je wel het juiste commando topic? Topic"cmnd/sonoffs/status", met payload: '2'. Dan krijg je in sonoff01/stat/STATUS2 antwoord :)

Edit; dat zou toch stat/sonoff1/STATUS2 moeten zijn, toch :?

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2019 21:38 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds de update van mijn fritzbox naar fritzos 7, werkt de fritz device tracker niet meer. Ik heb in de config al verschillende settings geprobeerd, maar helaas wordt er niets getrackt. Iemand een idee?
https://www.home-assistan...nts/device_tracker.fritz/

• ricardogn
Tja.. het gaat dus mis vanuit mijn config. Het aanroepen van het juiste topic.

Dit staat in mijn config nu:
code:
1
2
3
4
    name: "Sonoff 01 Firmware"
    state_topic: "stat/sonoff01/STATUS2"

Dit komt terug in de console van de sonoff 01: (aangeroepen door tasmoadmin)
code:
1
21:49:01 MQT: stat/sonoff01/STATUS2 = {"StatusFWR":{"Version":"6.4.1(sonoff)","BuildDateTime":"2018-12-24T14:41:00","Boot":6,"Core":"2_4_2","SDK":"2.2.1(cfd48f3)"}}

dit topic heb ik ook nog voorbij zien komen in de console:
code:
1
21:43:51 MQT: tele/sonoff01/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoff01-3506","IPAddress":"192.168.x.xx"}

Echter het gewenste resultaat: dat de sensor zich vult met de firmware versie, dat blijft nu staan op onbekend.

Ik heb dit ingesteld als broker:
code:
1
2
3
4
5
mqtt:
  broker: 192.168.x.xx
  username: !secret username_mqqt_broker
  password: !secret password_mqqt_broker
  protocol: 3.1

mijn light aan sturingen werken prima. Die gaan gewoon goed.
edit: Typo

edit 2:
Probleem opgelost: Ik had de automation niet aangemaakt met de payload... iets te snel iets te veel vragen om hulp gesteld..

Maar hopelijk leren hier weer mensen van.

Fout zat niet in de topics ofzo, maar je moet bij het opstarten van Hass wel de juiste automations hebben anders is de info niet beschikbaar voor de sensor.

@Hmmbob vet bedankt voor alle hulp. Ben er heel blij mee.

[ Voor 15% gewijzigd door ricardogn op 03-01-2019 22:14 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:38:
Sinds de update van mijn fritzbox naar fritzos 7, werkt de fritz device tracker niet meer. Ik heb in de config al verschillende settings geprobeerd, maar helaas wordt er niets getrackt. Iemand een idee?
enige wat ik weet is dat het bij mij wel werkt met Fritz os 7. Maar heb het pas aangezet na de update.
Ik heb HA gelinkt aan mijn Google Assistant, wat op zich goed werkt. Ik heb de manual instructies gevolgd en hiermee bedien ik mijn devices van HA via de Google Mini, ook dit werkt goed. Echter is mijn vrouw ook gelinkt aan mijn 'household' en hiermee is het mogelijk dat middels voicematch zij ook eea bediend. ook dit werkt goed. de instructies hiervoor staan hier: https://www.home-assistan...sistant/#first-time-setup

If you want to allow other household users to control the devices:

Go to the settings for the project you created in the Actions on Google console.
Click Test -> Simulator, then click Share icon in the right top corner. Follow the on-screen instruction:
Add team members: Got to Settings -> Permission, click Add, type the new user’s e-mail address and choose Project -> Viewer role.
Copy and share the link with the new user.
When the new user opens the link with their own Google account, it will enable your draft test app under their account.
Have the new user go to their Google Assistant app to add [test] your app name to their account.

Nu is het zo dat als mijn vrouw een device wilt bedienen dat het zeer onregelmatig werkt. veelal krijgt zij de melding: "het apparaat is niet beschikbaar". Zeg ik zelf daarna, dan werkt het direct.
Het project is netjes gedeeld ook via Actions on Google, via de Simulator.

Iemand enig idee?

koelkast schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:38:
heb ook fritzos 7 en werkt prima hier en voorheen met OS 6 ook

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
martinvdm schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:08:
[...]

heb ook fritzos 7 en werkt prima hier en voorheen met OS 6 ook
Hier is mijn config. Zou jij 'm ook kunnen delen?
code:
1
2
3
4
5
6
device_tracker:
  - platform: fritz
    host: 192.168.2.1
    interval_seconds: 10
    consider_home: 180
    track_new_devices: yes
Verwijderd schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:01:
ik ben ondertussen wel wat verder, en node red snap ik (volgens mij..) steeds meer. Ik heb nu ook een Aeotec
z-wave stick aan mij Pi hangen. Nu heb ik voor test een Zwave Coolcam Plug verbonden aan Hass. En dit werkt ook allemaal goed. Echter krijg ik niet de entities te zien in Node Red, wel in HASS. Heeft iemand hier ervaring mee? ik heb me rot gezocht, maar.... Ook Hass gereboot.. etc..

Neem toch aan dat je de z-wave(devices) entities direct aan kan sturen via Node red? :?

EDIT: Had misschien achteraf beter deze vraag moeten stellen in het Node-Red topic? .. sorry, niet aangedacht :X
Grote kans dat je NR even een herstart moet geven voordat hij de entities laadt

Verwijderd

@lolgast Oke... ik dacht dus, als ik Hass reboot, dan reboot NR ook (omdat het toch(?) soort van op Hass draait..) Schijnbaar niet |:( Bedankt voor jouw gouden tip man!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Iemand die hier ervaring heeft met custom component Lovelace card? Ik probeer de volgende component te installeren:

https://github.com/thomasloven/lovelace-slider-entity-row

Echter ziet hass hem niet bij mij:

code:
1
2
3
4
Custom element doesn't exist: slider-entity-row.
{
  "type": "custom:slider-entity-row"
}

ik ehb in /www directory custom:slider-entity-row.js neergezet, en dit in ui-lovelace gezet:

code:
1
2
3
resources:
  - url: /local/slider-entity-row.js?v=1
    type: js

Dit is de card:

code:
1
2
3
4
5
entities:
  - type: 'custom:slider-entity-row'
  - light.slaapkamer_xxx
title: Slaapkamer xxx
type: entities

Wat doe ik fout?

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 04-01-2019 08:49 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

@Possible Ik weet niet meer hoe ik hier achter ben gekomen, maar bij mij werkte het pas nadat ik in mijn 'www'-map een extra map had aangemaakt, 'custom_ui'. Daar de lovelace card in geplaatst en voila :)
YAML:
1
2
3
4
5
resources:
  - url: /local/custom_ui/slider-entity-row.js
  - url: /local/custom_ui/column-card.js

[ Voor 30% gewijzigd door lolgast op 04-01-2019 08:50 ]

• Possible
lolgast schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:50:
@Possible Ik weet niet meer hoe ik hier achter ben gekomen, maar bij mij werkte het pas nadat ik in mijn 'www'-map een extra map had aangemaakt, 'custom_ui'. Daar de lovelace card in geplaatst en voila :)
YAML:
1
2
3
4
5
resources:
  - url: /local/custom_ui/column-card.js
Gaan we dat vanavond eens proberen! Thanks

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

@lolgast @Possible Hier dezelfde ervaring, maar dan in submapjes per custom card.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
resources:
  - url: /local/monster-card/monster-card.js?v=0.2.3
  - url: /local/tracker-card/tracker-card.js?v=0.1.5
  - url: /local/slider-entity/slider-entity-row.js

• Jelte
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:47:
Iemand die hier ervaring heeft met custom component Lovelace card? Ik probeer de volgende component te installeren:

https://github.com/thomasloven/lovelace-slider-entity-row

Echter ziet hass hem niet bij mij:

code:
1
2
3
4
{
}

ik ehb in /www directory custom:slider-entity-row.js neergezet, en dit in ui-lovelace gezet:

code:
1
2
3
resources:
  - url: /local/slider-entity-row.js?v=1

Dit is de card:

code:
1
2
3
4
5
entities:
  - light.slaapkamer_xxx

Wat doe ik fout?
En heb je in de yaml de resource toegevoegd terwijl je in storage mode zit? Anders moet je in de RAW config editor de resourceregels toevoegen. Zie de drie puntjes waar ook Configure UI achter zit.

• Possible
@Jelte Ik heb hem via configurator aangepast en daarna Hass een restart gegeven.

helaas werkt het nog steeds niet en blijft ie aangeven dat de custom component werkt.

Het werkt toch ook gewoon met de hassio image?

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:44:

helaas werkt het nog steeds niet en blijft ie aangeven dat de custom component werkt.

Ja, ook met Hass.io is het mogelijk gebruik te maken van custom cards.

Hoe heb je de het .js bestand van Github gedownload? Ik ben er wel eens tegenaan gelopen dat het downloaden (vermoedelijk via rechts klikken en daar 'n download optie kiezen) resulteerde in een HTML bestand met .js extensie. Check de inhoud van het .js bestand eens?

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 04-01-2019 09:49 ]

• Possible
JBS schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:48:
[...]
Ja, ook met Hass.io is het mogelijk gebruik te maken van custom cards.

Hoe heb je de het .js bestand van Github gedownload? Ik ben er wel eens tegenaan gelopen dat het downloaden (vermoedelijk via rechts klikken en daar 'n download optie kiezen) resulteerde in een HTML bestand met .js extensie. Check de inhoud van het .js bestand eens?
Rechtermuis knop en link opslaan als inderdaad. Dit gaf bij mij gewoon een .js file. De inhoud van dit zit er ook gewoon goed uit.

Ik heb hem nu ook in de raw config editior gezet maar blijft aangeven dat de custom component niet aanwezig is / niet bestaat.

• Jelte
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:44:
@Jelte Ik heb hem via configurator aangepast en daarna Hass een restart gegeven.

Ik zit in Home Assistant, geen idee wat je speciaal moet doen met Hass.io

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:59
martinvdm schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:07:
Ik heb HA gelinkt aan mijn Google Assistant, wat op zich goed werkt. Ik heb de manual instructies gevolgd en hiermee bedien ik mijn devices van HA via de Google Mini, ook dit werkt goed. Echter is mijn vrouw ook gelinkt aan mijn 'household' en hiermee is het mogelijk dat middels voicematch zij ook eea bediend. ook dit werkt goed. de instructies hiervoor staan hier: https://www.home-assistan...sistant/#first-time-setup

If you want to allow other household users to control the devices:

Go to the settings for the project you created in the Actions on Google console.
Click Test -> Simulator, then click Share icon in the right top corner. Follow the on-screen instruction:
Add team members: Got to Settings -> Permission, click Add, type the new user’s e-mail address and choose Project -> Viewer role.
Copy and share the link with the new user.
When the new user opens the link with their own Google account, it will enable your draft test app under their account.
Have the new user go to their Google Assistant app to add [test] your app name to their account.

Nu is het zo dat als mijn vrouw een device wilt bedienen dat het zeer onregelmatig werkt. veelal krijgt zij de melding: "het apparaat is niet beschikbaar". Zeg ik zelf daarna, dan werkt het direct.
Het project is netjes gedeeld ook via Actions on Google, via de Simulator.

Iemand enig idee?
Interessant. Ik doe hetzelfde, alleen heb ik mijn vrouw niet toegang gegeven via die Actions on Google. En het werkt gewoon prima. Zij is dus ook gelinkt, weet niet of ze al voicematch heeft geactiveerd :P maar kan gewoon onze lampen aan en uit doen en de thermostaat aanpassen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:51:
[...]

Rechtermuis knop en link opslaan als inderdaad. Dit gaf bij mij gewoon een .js file. De inhoud van dit zit er ook gewoon goed uit.

Ik heb hem nu ook in de raw config editior gezet maar blijft aangeven dat de custom component niet aanwezig is / niet bestaat.
Vervang voor de zekerheid de inhoud van het .js bestand door https://github.com/thomas...ster/slider-entity-row.js
Probeer het ook eens zonder de quotes rondom de custom card name in je lovelace:
YAML:
1
  - type: custom:slider-entity-row

Post anders ook even je aangepaste resources stukje in je YAML.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 04-01-2019 10:02 ]

Kodess schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Interessant. Ik doe hetzelfde, alleen heb ik mijn vrouw niet toegang gegeven via die Actions on Google. En het werkt gewoon prima. Zij is dus ook gelinkt, weet niet of ze al voicematch heeft geactiveerd :P maar kan gewoon onze lampen aan en uit doen en de thermostaat aanpassen.
Dus gewoon via de Google App een nieuwe gebruiker toegevoegd?
Dat heb ik ook zo gedaan, maar kwam later het artikel op de HA pagina tegen. Zowel met als zonder de activatie via Actions on Google werkt het niet goed, dus snap het niet echt eigenlijk.

• Possible
JBS schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Vervang voor de zekerheid de inhoud van het .js bestand door https://github.com/thomas...ster/slider-entity-row.js
Probeer het ook eens zonder de quotes rondom de custom card name in je lovelace:
YAML:
1

Post anders ook even je aangepaste resources stukje in je YAML.
Hier de code nu:

/config/www/custom_ui/
code:
1
slider-entity-row.js

ui-lovelace.yaml:
code:
1
2
3
resources:

Vervolgens via Config gui editor met het + tekentje op ''Skip'' gedrukt en dan de volgende code geprobeerd:

code:
1
2
3
4
5
entities:
  - light.slaapkamer_xxx

Wat nog steeds resulteert in:
code:
1
2
3
4
{
}

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 04-01-2019 10:24 ]

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:24:
[...]
code:
1
2
3
4
5
entities:
  - light.slaapkamer_xxx
Heb je daarna HASS herstart?

Probeer het anders eens zo (dus zonder quotes rondom het custom component name en 'entity: ' voor de entiteitnaam.
YAML:
1
2
3
            entity: light.speelkamer 

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 04-01-2019 10:36 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

@Possible, wijzig de type: js in je resources eens naar type: module.

Zo heb ik alles staan en dat werkt perfect.

• Possible
@JBS Helaas allebei werken niet.. @Mars Warrior Ook dit geprobeerd maar helaas...

Als ik thuis ben zal ik het nog eens goed gaan bekijken, het is toch raar.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:46:
@JBS Helaas allebei werken niet.. @Mars Warrior Ook dit geprobeerd maar helaas...

Als ik thuis ben zal ik het nog eens goed gaan bekijken, het is toch raar.
Bij mij:
code:
1
2
 - type: module
    url: /local/slider-entity-row.js?v=0

• Possible
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Bij mij:
code:
1
2
moet het niet andersom? Als ik die van jou zo erin zet dan krijg ik een error in config. Ik heb nu:

code:
1
2
3
resources:
    type: module

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 12:57
martinvdm schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Dus gewoon via de Google App een nieuwe gebruiker toegevoegd?
Dat heb ik ook zo gedaan, maar kwam later het artikel op de HA pagina tegen. Zowel met als zonder de activatie via Actions on Google werkt het niet goed, dus snap het niet echt eigenlijk.
Hier ook in Google Home een tweede gebruiker toegevoegd en verder niets. Nu ik dit typ; volgens mij kan iedereen (ook gasten) alle GH <-> HA gekoppelde apparaten besturen via spraak?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:56:
[...]

moet het niet andersom? Als ik die van jou zo erin zet dan krijg ik een error in config. Ik heb nu:

code:
1
2
3
resources:
    type: module
Vermoedelijk door de spatie voor url in de code van @Mars Warrior, die hoort daar niet:
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Bij mij:
code:
1
2

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 04-01-2019 11:27 ]

• Possible
JBS schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:25:
[...]
Vermoedelijk door de spatie voor url in de code van @Mars Warrior, die hoort daar niet:

[...]
Aangepast inderdaad, maar het wil maar niet lukken :(

Grrrr.....

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:35:
[...]

Aangepast inderdaad, maar het wil maar niet lukken :(

Grrrr.....
Probeer eens een andere custom card, bijvoorbeeld https://github.com/ciotlo.../tree/master/monster-card met bijvoorbeeld een kaart in je lovelace als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - type: custom:monster-card
        card:
          title: Dingen die vermoedelijk kapot zijn
          show_header_toggle: false
        filter:
          include:
            - state: "unavailable"
            - state: "unknown"
          exclude:
            - entity_id: group.*
            - entity_id: "*eth0*" 
@Possible Ik heb de type aanduiding in mijn lovelace.yaml zonder quotes. Had je dat al geprobeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- type: entities
  title: Achtertuin
  entities:
    - entity: light.achtertuin
      name: Achtertuin
      type: custom:slider-entity-row

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 04-01-2019 11:40 ]

• Possible
lolgast schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:39:
@Possible Ik heb de type aanduiding in mijn lovelace.yaml zonder quotes. Had je dat al geprobeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- type: entities
  entities:
Kan het eerste stukje wel met de - ?

Deze werkt namelijk alleen bij mij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  entities:

dus zonder het streepje.. Echter blijft hij wel gewoon aangeven dat de custom card niet bestaat / niet kan vinden.

• PuckStar
Taigu schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Hier ook in Google Home een tweede gebruiker toegevoegd en verder niets. Nu ik dit typ; volgens mij kan iedereen (ook gasten) alle GH <-> HA gekoppelde apparaten besturen via spraak?
Volgens mij wel ja. Mijn partner is niet gekoppeld maar kan gewoon alles bedienen.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:56:
[...]
Ik gebruik de .storage optie van Lovelace, dus dit is wat hass er zelf van maakt.
Die zet alles op alfabetische volgorde. Soms erg verwarrend als je wel de yaml code moet wijzigen.

Maar heb jij toevallig geen probleem met rechten ofzo? Dat hass die bestanden niet kan/mag lezen??

• Possible
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Ik gebruik de .storage optie van Lovelace, dus dit is wat hass er zelf van maakt.
Die zet alles op alfabetische volgorde. Soms erg verwarrend als je wel de yaml code moet wijzigen.

Maar heb jij toevallig geen probleem met rechten ofzo? Dat hass die bestanden niet kan/mag lezen??
Tja geen idee, ik heb gewoon de nieuwste hassio image draaien, dus het lijkt mij dat ik daar verder niks in hoef aan te passen. Ik kan ook gewoon bestanden aanmaken in de directories.

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Tja geen idee, ik heb gewoon de nieuwste hassio image draaien, dus het lijkt mij dat ik daar verder niks in hoef aan te passen. Ik kan ook gewoon bestanden aanmaken in de directories.
En wat gebeurt er als je een andere custom card probeert? JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

• Possible
@JBS Ja daar had ik naar gekeken, maar snap niet precies wat je daarmee kan / of hoe dat ingevuld moet worden.

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:35:
@JBS Ja daar had ik naar gekeken, maar snap niet precies wat je daarmee kan / of hoe dat ingevuld moet worden.
In mijn post staat ook een YAML die je letterlijk kunt overnemen in je Lovelace.

• Possible
@JBS Ook hier helaas weer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Custom element doesn't exist: monster-card.
{
  "type": "custom:monster-card",
  "card": {
    "type": "entities",
    "title": "Dingen die vermoedelijk kapot zijn",
    "show_header_toggle": false
  },
  "filter": {
    "include": [
      {
        "state": "unavailable"
      },
      {
        "state": "unknown"
      }
    ],
    "exclude": [
      {
        "entity_id": "group.*"
      },

Ik heb nu toegevoegd in zowel ui-lovelace.yaml en in raw config editor bovenaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 04-01-2019 13:48 ]

Possible schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:45:
@JBS Ook hier helaas weer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Custom element doesn't exist: monster-card.
{
  "type": "custom:monster-card",
  "card": {
    "type": "entities",
    "title": "Dingen die vermoedelijk kapot zijn",
    "show_header_toggle": false
  },
  "filter": {
    "include": [
      {
        "state": "unavailable"
      },
      {
        "state": "unknown"
      }
    ],
    "exclude": [
      {
        "entity_id": "group.*"
      },

Ik heb nu toegevoegd in zowel ui-lovelace.yaml en in raw config editor bovenaan.
Post eens een screenshot van de inhoud van het .js bestand? De eerste x regels is voldoende.

• Possible
JBS schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:53:
[...]
Post eens een screenshot van de inhoud van het .js bestand? De eerste x regels is voldoende.
edit: Oke het werkt toch! De monstercard krijg ik inderdaad alle statussen nu te zien van de unvailable statussen van lampen etc..

Dus dat werkt.

• Possible
Edit: Nou het werkt!!!!

ik heb geen idee waarom, maar heb nogmaals de .js bestand helemaal gecleaned en opnieuw erin gezet. En voila...

iedereen super bedankt!

Ik vermoed dat het weer een gevalletje html vs raw was, niet @Possible ?
Hmmbob schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:45:
[...]

Ja, je hebt niet het raw bestand gebruikt, maar de html pagina :) (Weggever is de <!DOCTYPE in de foutmelding)

Deze doen: https://raw.githubusercon...ts/master/climate/toon.py (of rechtsklik op het RAW linkje -> save as.... als je op de normale githubpagina bent: https://github.com/cyberj...ob/master/climate/toon.py)

• Possible
@Hmmbob @JBS nee hoor, heb de .js file gedownload (was geen HTML bestand en deze geopend in notepad++.)

Daarna alles gekopierd. Blijkbaar was het de eerste keer toch niet goed gegaan. 2e keer (zelfde bestand gewoon) ging het wel goed.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47
Tassadar32 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:20:
@remyy Hier nog een Homey-overstapper (bij mij was het probleem teveel z-wave apparaten). Home-assistant + Node-red kan alles wat homey kan (en nog een stuk meer) maar is iets minder gebruiksvriendelijk om de simpele zaken op te zetten. Bij het koppelen van een z-wave apparaat word dit niet een enkel apparaat zoals op homey maar een set aan apparaten (een voor iedere meting/status uit je z-wave device). Deze moet je ook allemaal individueel renamen waardoor het toevoegen van apparaten nog wat meer werk is dan bij homey. Als je je z-wave devices toegevoegd hebt kom je er al snel achter dat node-red een stuk krachtiger en overzichtelijker is dan flows.
Ik heb zelf ook een Aeotec z-wave stick en dat werkt uitstekend.
Moet het ook nog even uitzoeken. Homey is sinds de 2.0 update wel betrouwbaarder geworden maar hoe is de betrouwbaarheid met HASS. Ik heb minimaal 2 keer per week dat of de keuken lichten weigeren of de wc lichten weigeren, dat zou gewoon niet moeten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Daniel. schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:31:
[...]

Moet het ook nog even uitzoeken. Homey is sinds de 2.0 update wel betrouwbaarder geworden maar hoe is de betrouwbaarheid met HASS. Ik heb minimaal 2 keer per week dat of de keuken lichten weigeren of de wc lichten weigeren, dat zou gewoon niet moeten.
Herken ik (gelukkig) totaal niet met 30+ Tradfri lampen verbonden met een Conbee. Weigeren ze eenmalig? Moet je HASS herstarten om 't op te lossen? Wat voor lampen zijn 't? Welk protocol? Vertel eens wat meer.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 04-01-2019 18:00 ]

Oeps, iets te snel en dubbel.

[ Voor 92% gewijzigd door JBS op 04-01-2019 17:59 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47
JBS schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:56:
[...]
Herken ik (gelukkig) totaal niet. Weigeren ze eenmalig? Moet je HASS herstarten om 't op te lossen? Wat voor lampen zijn 't? Welk protocol? Vertel eens wat meer.
De Honey weigert en heb nu al een paar dingen aan HASS gekoppeld. Moet nog even de keuze/overweging maken of ik naar HASS ga.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Daniel. schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:31:
[...]

Ik heb nu HASS en z-wave enkele dagen draaien. Het bevalt mij eigenlijk vrij goed. En dit had ik toch niet verwacht gelijk. Tuurlijk, het is allemaal wat ingewikkelder/anders dan bij Homey. Maar
met bijvoorbeeld z-wave merk ik al dat het sneller werkt als bij Homey, de lichten & motion sensors reageren merkbaar sneller. Heb nog niet gehad dat iets niet aan ging, en mijn z-wave mesh met HASS is nog beperkt . .
Daniel. schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:59:
[...]

De Honey weigert en heb nu al een paar dingen aan HASS gekoppeld. Moet nog even de keuze/overweging maken of ik naar HASS ga.
Ah met Homey ervaar je dat, dat herken ik wel.. Geen seconde spijt dat ik de overstap gemaakt heb naar HASS.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@remyy @Daniel. Hier 38 z-wave devices. Vanaf een stuk of 20 werd Homey traag en onbetrouwbaar dus toen dat na vele updates niet beter werd ben ik naar HASS gaan kijken. De combo HASS+NodeRed+InfluxDB+Grafana op een x86 server met een aeotec stick is hier vanaf dag 1 superstabiel en flows in NodeRed reageren direct. Z-wave netwerk loopt vanaf zolder tot in het tuinhuisje en ik heb een aantal sensors die iedere minuut rapporteren en dit werkt zonder problemen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Pagina: 1 ... 93 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.