Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
dicespark schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:31:
Hier ook monitor draaien op een PiZero en een Raspi2. Echter driaaen beide behoorlijk onstabiel en moet je echt het topic op Hass.io forum doorzoeken naar hoe het beste te integreren (bv trigger met deur-sensoren)
Ik gebruik Owntracks als trigger, oftewel als die merkt dat ik de zone rondom mijn huis binnen kom, dan wordt de arrive trigger gestart. Hij scant overigens ook gewoon elke xx seconden by default, maar de maker heeft dus die trigger optie ingesteld om zo sneller een scan te krijgen. Open jij een deur (een deursensor triggert), dan via mqtt een seintje naar Monitor en je hebt, als t goed is, snel een reactie.

Sometimes you need to plan for coincidence

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:27:
[...]

Ik gebruik Owntracks als trigger, oftewel als die merkt dat ik de zone rondom mijn huis binnen kom, dan wordt de arrive trigger gestart. Hij scant overigens ook gewoon elke xx seconden by default, maar de maker heeft dus die trigger optie ingesteld om zo sneller een scan te krijgen. Open jij een deur (een deursensor triggert), dan via mqtt een seintje naar Monitor en je hebt, als t goed is, snel een reactie.
Maar dat is toch behoorlijk dubbel, als je trackt met Monitor én met OwnTracks?
Ook vindt ik het onderscheid in Monitor tussen Depart en Arrive scan erg onduidelijk. Documentatie is een beetje een issue in mijn opinie.
Ik heb zowel de presence versie gehad, met uiteenlopende en vrij bijzondere klachten tot gevolg, als de monitor versie. Ik heb daar erg veel moeite moeten doen om de mqtt trigger te laten werken (was volop in ontwikkeling en nét geintroduceert) maar ik vond het niks. Heb al maanden 3 ongebruikte rpi zero+w liggen hier. Ik begin er voorlopig niet meer aan, misschien over een jaartje weer als het wat volwassener is
dicespark schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:04:
[...]

Maar dat is toch behoorlijk dubbel, als je trackt met Monitor én met OwnTracks?
Ook vindt ik het onderscheid in Monitor tussen Depart en Arrive scan erg onduidelijk. Documentatie is een beetje een issue in mijn opinie.
Nee, dat is niet dubbelop. Owntracks gebruik ik voor zaken buitenshuis (oa met een zone "werk"), maar weet dus ook heel goed dat ik weer thuis kom. Mijn vrouw wil geen tracking app op haar telefoon, dus die check ik op aanwezigheid met behulp van bluetooth. En dan meteen mijn telefoon ook maar, onder het mom "met 2 sensoren is de betrouwbaarheid groter).

Het verschil tussen Arrival en Depart scans is de lijst waartegen gescand wordt. Bij Arrival kijkt de software of een van de devices die als away geregistreerd staat thuis is gekomen, terwijl de Depart scan juist controleert of devices die als Home geregistreerd staan er nog steeds zijn (reageren op een verzoek gericht aan hun).
lolgast schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:05:
Ik heb zowel de presence versie gehad, met uiteenlopende en vrij bijzondere klachten tot gevolg, als de monitor versie. Ik heb daar erg veel moeite moeten doen om de mqtt trigger te laten werken (was volop in ontwikkeling en nét geintroduceert) maar ik vond het niks. Heb al maanden 3 ongebruikte rpi zero+w liggen hier. Ik begin er voorlopig niet meer aan, misschien over een jaartje weer als het wat volwassener is
Oh jammer joh, ik dacht juist dat je deze setup ook draaide. We hebben het ongeveer tegelijkertijd geïnstalleerd, dacht ik. Het werkt hier nu stabiel. Een scan triggeren is echt heel eenvoudig (publiceer any bericht naar een bepaald topic (ik geloof monitor/scan/arrive ofzo) en dan werkt het. Werkt snel ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 28-12-2018 20:57 ]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37

jjust

Het leven is een strijd

jjust schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:57:
[...]

Ik probeer ook otmonitor te laten verbinden met mosquitto met een user en password. Maar het is niet duidelijk hoe ik de user en het password in otmonitor.conf moet invullen. Hoe heb jij dat uiteindelijk gedaan? En heb je uiteindelijk de berichten op de otmon bus gekregen?
Ben in otmonitor broncode gedoken nu even mij eigen vraag beantwoorden :+ .
In de otmonitor.conf file kan je de user in plain text opnemen zonder haakjes. Het password moet je eerst Encode to Base64 format doen en dan die output tussen {..} zetten. Dat lijkt nu te werken.

• msmits_
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05-2023
Hi allemaal!

Zit even met het volgende probleem waar ik even geen oplossing voor weet;

Vandaag voor het eerst Google Assistent gekoppeld aan HA en als eerste test even alleen de Neato D5 (stofzuiger) 'ge-exposed'.
Tot dusver alles in orde, komt ook netjes in mijn Google Home app tevoorschijn, maar wanneer ik zeg "Zet de stofzuiger aan", gaat hij vrij lang laden en zegt vervolgens "Er is een onbekende fout opgetreden met Neato D5" , maar begint vervolgens wel met stofzuigen.

Op Slack al hulp gevraagd en daar zeiden ze dat er waarschijnlijk te laat "antwoord" komt vanuit HA naar Google en dus een time out geeft. (Dat is dus de onbekende fout). Als ik handmatig de service "vacuum.start" uitvoer moet ik ook zeggen dat dit in vergelijking met andere service vrij lang duurt.
Alle devices hebben overigens perfecte Wi-Fi dekking dus daar kan het probleem niet in zitten.

Jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Met een switch waar een boolean en automation aan hangt die hem in - uitschakelt? Of zou het kunnen liggen aan de processorkracht van de Pi?

Thanks! :)

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-10 11:46
Deze week overgestapt vanaf een out of the box P1 lezer (Smile p1) naar de DSMR reader software.

Ben zeer blij met de software en grafieken. Stuk beter dan de smile.

Ik draai DSMR reader in een docker door middel van de compose file van xirixiz. De docker draait op een virtuele ubuntu server.
Nu komt het probleem. Wanneer ik de server herstart krijg ik geen data meer binnen vanaf de p1 poort. Ik moet dan eerst de dsmr dockers verwijderen en de koppeling tussen de usb en de virtuele server verwijderen. Daarna de server herstarten, usb koppeling maken en de dockers weer aanmaken met de compose file.

Ik heb het vermoeden dat het ligt aan de usb koppeling met de virtuele server.

Ook heb ik de compose file moeten aanpassen (version 3.6 -> version 3.5).

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:01
Nelus82 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:51:
Deze week overgestapt vanaf een out of the box P1 lezer (Smile p1) naar de DSMR reader software.

Ben zeer blij met de software en grafieken. Stuk beter dan de smile.

Ik draai DSMR reader in een docker door middel van de compose file van xirixiz. De docker draait op een virtuele ubuntu server.
Nu komt het probleem. Wanneer ik de server herstart krijg ik geen data meer binnen vanaf de p1 poort. Ik moet dan eerst de dsmr dockers verwijderen en de koppeling tussen de usb en de virtuele server verwijderen. Daarna de server herstarten, usb koppeling maken en de dockers weer aanmaken met de compose file.

Ik heb het vermoeden dat het ligt aan de usb koppeling met de virtuele server.

Ook heb ik de compose file moeten aanpassen (version 3.6 -> version 3.5).
Ik heb ook problemen bij herstarten van docker. Wanneer mijn host herstart komen de DSMR containers op maar kriig ik een HTTP500 bij het benaderen van de web interface. Stoppen en starten van de containers lost dit altijd op.

Verder lijkt eens in de zoveel tijd mijn P1 usb kabel van TTy1 naar 0 te gaan en omgekeerd.

Nog niet echt uitgezocht om het op te lossen, maar de docker oplossing lijkt iig niet geheel zonder problemen.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 23:59
UltraSub schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:01:
Heren, ik zie een paar licht automations hier langs komen en dat kan een stuk handiger...

- Maak een input_boolean "beweging begane grond"
- Automation die als een motion/pir sensor motion detecteert die boolean naar true zet
- Automation die als boolean naar true gaat een timer start en als de timer afloopt die bool naar false zet
- Alle licht automations die je hebt of waar je iets mee wil, koppel je aan die boolean.

Voordeel:
- Meerdere sensoren updaten een state, makkelijk sensoren toevoegen of verwijderen zonder allerlei automations aan te passen.
- One timer rules all "subscribed" automations

Voorbeeld excerpt code:
YAML:
1
2
3
4
input_boolean:
is_movement_lower_floor:
  name: Movement on the lower floor
  icon: mdi:walk

YAML:
1
2
3
4
timer:
  lower_floor:
    duration: '00:30:00'
    icon: mdi:timer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: 'Set timer if movement in the living room'
  hide_entity: True
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.fibaro_motion_3_livingroom
    to: 'on'
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      entity_id: input_boolean.is_movement_lower_floor
    - service: timer.start
      entity_id: timer.lower_floor

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'No movement anymore on lower floor'
  trigger:
    platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
  action:
    - service: input_boolean.turn_off

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'Motion detected'
  trigger:
  condition:
     <whatever>
  action:
     <whatever>
     Schakel lighting scenes en zo ;)

Zelfde andersom als bools naar false gaan. Dit is een veel schaalbaarder en beheerbare oplossing dan overal die scripts en for timers in automations. Lijkt nu misschien wat meer code, maar als je even leest zie je wat het doet.
Er is volgens mij geen mogelijkheid om de timer in de UI te laten zien? Omdat je er wel een icon aan hebt geplakt als customize?

Klopt wel dat als ik dit op de woonkamer toepas (3 pir en 6 lampen) en ik druk handmatig om de 6 lampen uit te schakelen en ik blijf bewegen (zodat de timer dus ook niet op 0 komt) dan gaan de lampen dus niet meer automatisch weer aan?

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 29-12-2018 15:35 ]

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
Hmmbob schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:28:
@jossie67 en @PuckStar; Presence gaf bij ons veel (HEEL veel) Wifi interferentie in de 2,4 GHz band. Daarom is monitor ook ontwikkeld - was een veelgehoorde klacht.Beiden zijn overigens van dezelfde ontwikkelaar.

Kijk ook hier even voor een goede beschrijving van de verschillen: https://community.home-as...-presence-detection/68505
Goed, ik heb monitor op een andere pi3 geinstalleerd. Nu merk ik dat het soms best wel even duurt (minuten zelfs) voordat een nieuwe status ontdekt wordt.
In de settings zie ik staan:
#DELAY BETWEEN SCANS OF DEVICES
PREF_INTERSCAN_DELAY=3

Maar dat gebeurd dus niet lijkt het.
Moet ik monitor dan op een andere manier starten om dat gedaan te krijgen?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Hoe kan ik mijn domme deurbel nou gemakkelijk slimmer / slim maken?

1. Je koopt een Xiaomi vibration sensor
2. Je plakt hem op de tring tring ding
3. Je maakt een automation.
4. Je gaat testen en verrek, het werkt ook nog eens.

De automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Simme deurbel
  trigger:
    event_type: xiaomi_aqara.movement
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.vibration_158d0002a4fb5f
      movement_type: vibrate
  action:
    - service: notify.xxxxx
      data_template:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lxt0xjtxzq0v.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:40:

1. Je koopt een Xiaomi vibration sensor
2. Je plakt hem op de tring tring ding
3. Je maakt een automation.
4. Je gaat testen en verrek, het werkt ook nog eens.

De automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Simme deurbel
  trigger:
    event_type: xiaomi_aqara.movement
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.vibration_158d0002a4fb5f
      movement_type: vibrate
  action:
    - service: notify.xxxxx
      data_template:

[Afbeelding]
Haha die is Nice! Ik weet niet hoe gevoelig zo’n ding is, maar nu gaat het ook af als je de deur hard dicht gooit?

[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 29-12-2018 17:12 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Possible
martinvdm schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:11:
[...]

Haha die is Nice! Ik weet niet hoe gevoelig zo’n ding is, maar nu gaat het ook af als je de deur hard dicht gooit?
Geen idee, ik ben niet vaak boos :+

Maar heb net ff getest maar deed niks...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:26:
[...]

Geen idee, ik ben niet vaak boos :+

Maar heb net ff getest maar deed niks...
Heb er gelijk eentje besteld; ik zie plenty mogelijkheden. Enig idee of je de gevoeligheid kan afstellen?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Possible
martinvdm schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:34:
[...]

Heb er gelijk eentje besteld; ik zie plenty mogelijkheden. Enig idee of je de gevoeligheid kan afstellen?
Denk niet dat het mogelijk is. Je hebt drie functies.

Vibrate, tilt en free fall

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11 00:38
Ik heb een probleempje met de autodiscover functie van mqtt.

Voorheen had ik de instellingen van Mosquitto in configuration.yaml staan. Maar ik begreep dat je beter je MQTT server aan Integrations kan toevoegen. Dat heb ik gedaan, En toen kon ik alle zigbee2mqtt daarin krijgen. Was al best een gedoe. Maar het is gelukt.
Toen begreep ik ook wel dat er iets was met het ID wat een device bij de initiele setup mee krijgt, Maar kon er niet helemaal de vinger op leggen hoe dat preies werkte. Maar uiteindelijk wel gelukt met mijn Zigbee (Xiaomi) sensoren en switches.

Nu ben ik bezig met een Shelly 1. Ik heb hem in mijn configuration.yaml toegevoegd. En dat werkte. So far so good.
Alleen toen las ik dat je hem ook via autodiscover kan laten toevoegen. Dus heb ik hem weer uit mijn confiuration,yaml gehaald.
code:
1
SetOption19 1
uitgevoerd op de console van Tasmota om hem te laten autodiscoveren. En ook
code:
1
SetOption30 1
om hem als light ipv switch te laten discoveren.
Op zich wordt er ook wel een light.shelly gevonden. Dus ook dat gaat goed.
Alleen vind ik hem alleen in mijn entities. En niet bij Integrations waar ook mijn zigbee2mqtt devices staan.

Allemaal geen ramp maar ik vind het mooier als alles bij Integrations komt te staan. En wat ook vervelend is, is dat als ik hem "open" via entities er geen tandweeltje verschijnt om het een naam te geven en een andere entitie.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:40:
Haha, die ken ik :D

Als je zigbee2mqtt gebruikt is dit de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - alias: Er is op de deurbel gedrukt
    trigger:
      entity_id: sensor.0x00158d0002b81895
      to: 'vibration'
    action:
      service: notify.my_self_and_I
      data:
        title: "Waarschuwing"

Met zigbee2mqtt kun je een bericht via mqtt publishen om de gevoeligheid in te stellen. Ik moest die van mij op 'high' zetten voor een betrouwbare werking.

Met zigbee2mqtt blijft de state ca 3-4 minuten op 'vibration' staan voordat deze weer naar '' (geen state) gaat.
Dus iemand kan flink wat bellen, maar ik krijg maar één keer een melding op me telefoon.

Pics or it didn't happen!
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ajdldc.jpg

(Plakband zit er nog voor te testen. Mijn bel blijkt gevoelig voor de plek van de sensor: te hoog en dat ding belt niet meer, maar trilt alleen. Dus vandaar eerst een tijdje aanzien of deze plek het blijft doen!)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Possible
Mars Warrior schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:40:
[...]

Haha, die ken ik :D

Als je zigbee2mqtt gebruikt is dit de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - alias: Er is op de deurbel gedrukt
    trigger:
      entity_id: sensor.0x00158d0002b81895
      to: 'vibration'
    action:
      service: notify.my_self_and_I
      data:
        title: "Waarschuwing"

Met zigbee2mqtt kun je een bericht via mqtt publishen om de gevoeligheid in te stellen. Ik moest die van mij op 'high' zetten voor een betrouwbare werking.

Met zigbee2mqtt blijft de state ca 3-4 minuten op 'vibration' staan voordat deze weer naar '' (geen state) gaat.
Dus iemand kan flink wat bellen, maar ik krijg maar één keer een melding op me telefoon.

Pics or it didn't happen!
[Afbeelding]

(Plakband zit er nog voor te testen. Mijn bel blijkt gevoelig voor de plek van de sensor: te hoog en dat ding belt niet meer, maar trilt alleen. Dus vandaar eerst een tijdje aanzien of deze plek het blijft doen!)
Hmmm misschien toch maar eens zon zigbee2mqtt in elkaar knutselen? Was/is dat erg lastig? Dan kan je de gateway de deur uitgooien toch?

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik snap de notificaties niet. Ik wil gewoon in Home Assistant onder het belletje een notificatie toevoegen. In dit geval dat de accu van een apparaat opgeladen moet worden. Dat hoeft echt niet naar mijn apparaat gepushed te worden.
Hoe ga ik dan te werk? In de docs zie ik pushbullet met een API staan. Lijkt me overdreven?

Home Assistant kan het al, want er staan meldingen als er een inlogpoging mislukt of je een apparaat moet instellen.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:42:
[...]
Hmmm misschien toch maar eens zon zigbee2mqtt in elkaar knutselen? Was/is dat erg lastig? Dan kan je de gateway de deur uitgooien toch?
Echt moeilijk was het niet nee. Als je de tutorial volgt voor de hardware en de software.
Zigbee2mqtt ondersteund auto discovery, dus na het pairen staan de devices meteen netjes in het mqtt integrations scherm van Home Assistant.

Ik heb heel veel Aqara spullen en nooit een Aqara gateway gehad. Heb inmiddels ook een deel van mijn Ikea Tradfri lampen erop zitten. Doen het ook goed.

En Koen (auteur van zigbee2mqtt) is bezig in de dev branch om groepen toe te voegen zodat je ook met 1 commando meerdere lampen kan dimmen/aan- of uitzetten.

Het bereik van de standaard CC2531 zigbee ontvanger/zender van €4 is wel wat minder dan de Aqara gateway, maar heb je wat vaste punten zoals lampen, dan lost de mesh dit in het algemeen wel op. En anders kun je nog wat extra CC2531's aanschaffen en deze als router gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Mars Warrior op 29-12-2018 19:55 ]

• Possible
Mars Warrior schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:52:
[...]

Echt moeilijk was het niet nee. Als je de tutorial volgt voor de hardware en de software.
Zigbee2mqtt ondersteund auto discovery, dus na het pairen staan de devices meteen netjes in het mqtt integrations scherm van Home Assistant.

Ik heb heel veel Aqara spullen en nooit een Aqara gateway gehad. Heb inmiddels ook een deel van mijn Ikea Tradfri lampen erop zitten. Doen het ook goed.

En Koen (auteur van zigbee2mqtt) is bezig in de dev branch om groepen toe te voegen zodat je ook met 1 commando meerdere lampen kan dimmen/aan- of uitzetten.

Het bereik van de standaard CC2531 zigbee ontvanger/zender van €4 is wel wat minder dan de Aqara gateway, maar heb je wat vaste punten zoals lampen, dan lost de mesh dit in het algemeen wel op. En anders kun je nog wat extra CC2531's aanschaffen en deze als router gebruiken.
Oke thanks! Heb overigens wel een Air Purifirer en een Robot stofzuiger. Deze hebben denk ik wel de Gateway nodig? aangezien ze volgens mij via Wifi gaan.

Jelte schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:50:
Ik snap de notificaties niet. Ik wil gewoon in Home Assistant onder het belletje een notificatie toevoegen. In dit geval dat de accu van een apparaat opgeladen moet worden. Dat hoeft echt niet naar mijn apparaat gepushed te worden.
Hoe ga ik dan te werk? In de docs zie ik pushbullet met een API staan. Lijkt me overdreven?

Home Assistant kan het al, want er staan meldingen als er een inlogpoging mislukt of je een apparaat moet instellen.
https://www.home-assistan.../persistent_notification/ :)

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11 00:38
Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:16:
[...]

Oke thanks! Heb overigens wel een Air Purifirer en een Robot stofzuiger. Deze hebben denk ik wel de Gateway nodig? aangezien ze volgens mij via Wifi gaan.
Ik heb een Xiaomi Mi Robot Vacuum`gekoppeld aan Home Assistant., Dat gaat gewoon op ip.
Alle andere Xiaomi sensoren en switches ook met zigbee2mqtt aan HA gekoppeld.
PuckStar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:40:
[...]

Goed, ik heb monitor op een andere pi3 geinstalleerd. Nu merk ik dat het soms best wel even duurt (minuten zelfs) voordat een nieuwe status ontdekt wordt.
In de settings zie ik staan:
PREF_INTERSCAN_DELAY=3

Maar dat gebeurd dus niet lijkt het.
Moet ik monitor dan op een andere manier starten om dat gedaan te krijgen?
ff kijken, ik heb deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
# ---------------------------
#                               
# BEHAVIOR PREFERENCES
#                               

PREF_INTERSCAN_DELAY=3

#DETERMINE HOW OFTEN TO CHECK FOR A DEPARTED DEVICE OR AN ARRIVED DEVICE
PREF_CLOCK_INTERVAL=15

#DEPART SCAN INTERVAL
PREF_DEPART_SCAN_INTERVAL=90

#ARRIVE SCAN INTERVAL
PREF_ARRIVE_SCAN_INTERVAL=45

#MAX RETRY ATTEMPTS FOR ARRIVAL
PREF_ARRIVAL_SCAN_ATTEMPTS=2

#MAX RETRY ATTEMPTS FOR DEPART
PREF_DEPART_SCAN_ATTEMPTS=4

#DETERMINE NOW OFTEN TO REFRESH DATABASES TO REMOVE EXPIRED DEVICES
PREF_DATABASE_REFRESH_INTERVAL=35

#PERIOD AFTER WHICH A RANDOM BTLE ADVERTISEMENT IS CONSIDERED EXPIRED
PREF_RANDOM_DEVICE_EXPIRATION_INTERVAL=45

#AMOUNT AN RSSI MUST CHANGE (ABSOLUTE VALUE) TO REPORT BEACON AGAIN
PREF_RSSI_CHANGE_THRESHOLD=10

#BLUETOOTH ENVIRONMENTAL REPORT FREQUENCY
PREF_ENVIRONMENTAL_REPORT_INTERVAL=300

#SECONDS UNTIL A BEACON IS CONSIDERED EXPIRED
PREF_BEACON_EXPIRATION=145

#SECONDS AFTER WHICH A DEPARTURE SCAN IS TRIGGERED
PREF_PERIODIC_FORCED_DEPARTURE_SCAN_INTERVAL=240

#PREFERRED HCI DEVICE
PREF_HCI_DEVICE='hci0'

#COOPERATIVE DEPARTURE SCAN TRIGGER THRESHOLD
PREF_COOPERATIVE_SCAN_THRESHOLD=25

#MINIMUM TIME BEWTEEN THE SAME TYPE OF SCAN (ARRIVE SCAN, DEPART SCAN)
PREF_MINIMUM_TIME_BETWEEN_SCANS=15
en start op de Pi 3B+ met de parameter -x en -m -x voor mijn Pi Zero W.

• Jelte
  • Niet online
En dat is wat ik zoek. Die docs zijn niet echt goed moet ik zeggen.

Bedankt!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik probeer https://gadget-freakz.com/diy-zigbee-gateway/ toe te voegen. Echter krijg ik een error als ik aangekomen ben bij:

npm start

Ik vermoed dat het iets met de poorten te maken heeft. Als port geef ik aan port: /dev/ttyACM1

Omdat ik een zwave stick in de pi heb zitten op port: /dev/ttyACM0. Echter als ik de cc2531 erin plug en reboot doet mijn zwave het niet meer.

Enig idee hoe dit op te lossen?

Xiaomi 13T Pro

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
3 hits op NFS in dit topic. Verbazend weinig.

Vandaag heb ik de config van HA naar een NFS verplaats op de file server. Daarvoor deze tutorial gevolgd. Ik zie bij het opnieuw maken van een Docker container dat de login van HA weer aangemaakt moet worden, evenals long lived tokens. Die neem ik liever ook mee zodat het echt plug n play wordt bij het deployen van een nieuwe container.

Dat laatste lijkt bij DSMR reader wel gelukt. De postgres database van DSMR Reader zit op NFS. Voor die share moest daarvoor in /etc/exports de 'no_root_squash' optie toegevoegd worden zodat Postgres rechten krijgt chmod/chown te doen, als ik het goed begrijp. Hiermee is deze volledig Pi onafhankelijk geworden. In geval van nood nieuwe Pi aan de muur, DietPi met config erop, twee Docker commando's, en alles draait weer verder. (Vanzelfsprekend is de realiteit altijd anders. :') )

Rebooten lijkt goed te gaan. De NFS is sneller gemount dan dat HA en DSMR Reader de data opvragen.

Deze twee shares gaan de maandelijkse backup in, en gezien de data zo intensief gebruikt wordt komt er nog wel een scriptje voor een soort snapshots. Nog even uitzoeken wat handig is, iets in de applicaties zelf, Docker of custom bash.

En natuurlijk straks of komende dagen nog even zoeken naar welke bestanden meegenomen moeten worden voor de HA login en long lived tokens, zodat die ook plug n play wordt. Mocht iemand dat toevallig uit het hoofd weten, let me know.
@Saturnus De vraag is: Hoe ziet je docket commando eruit waar je HA mee start. En als je docker-compose gebruikt: Hoe ziet je docker-compose.yaml er uit?

NFS of geen NFS, het niet bewaren van je HA settings komt door het niet (goed) werken van een volume mapping. Ik heb voor verschillende containers een NFS of WebDAV koppeling en dat werkt prima

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:55:
[...]

Net ook geprobeerd, in 5 verschillende usb poorten. Telkens dezelfde foutmelding dat Windows het apparaat niet herkend.. Lijkt me dus echt om een hardware probleem te gaan, en niet om de driver zelf (die ik overigens ook niet manueel kan updaten).
Met dank aan @Mars Warrior er achter gekomen dat niet de CC debugger, maar het bijgeleverde usb kabeltje stuk was.. |:( Erg apart, eerste keer dat ik dit meemaak dus zelf niet aan gedacht om te testen.

Ik heb nu een Xiaomi Aqara temperatuur sensor (WSDCGQ11LM) werkend via zigbee2mqtt:
code:
1
zigbee2mqtt:info 2018-12-29 21:37:23 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/AqaraTempLivingRoom', payload '{"temperature":19.31,"linkquality":26,"humidity":47.57,"pressure":1023}'

Deze wil ik uiteraard ook in de user interface zichtbaar maken.

Ik draai nog <0.84 dus volgens de documentatie is MQTT discovery geen optie.

Daarom volgende stukjes aan configuration.yaml toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor:
  - platform: "mqtt"
    state_topic: "zigbee2mqtt/AqaraTempLivingRoom"
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: "temperature"
    value_template: "{{ value_json.temperature }}"
    json_attributes:
      - "linkquality"
      - "battery"
      - "voltage"

sensor:
   unit_of_measurement: "%"
   device_class: "humidity"
   value_template: "{{ value_json.humidity }}"
   json_attributes:
    - "linkquality"
    - "battery"
    - "voltage"

Hoe krijg je deze nu in de user interface? Ik zie ook geen sensors bij entities staan. Ik maak gebruik van een custom groups.yaml bestand, waarvoor ik dus een entity moet kunnen vermelden..

• Saturnus
  • Niet online
lolgast schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:21:
@Saturnus De vraag is: Hoe ziet je docket commando eruit waar je HA mee start. En als je docker-compose gebruikt: Hoe ziet je docker-compose.yaml er uit?

NFS of geen NFS, het niet bewaren van je HA settings komt door het niet (goed) werken van een volume mapping. Ik heb voor verschillende containers een NFS of WebDAV koppeling en dat werkt prima
Alleen de '/config' map wordt op NFS opgeslagen.

• PuckStar
sloth schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:51:
[...]

Met dank aan @Mars Warrior er achter gekomen dat niet de CC debugger, maar het bijgeleverde usb kabeltje stuk was.. |:( Erg apart, eerste keer dat ik dit meemaak dus zelf niet aan gedacht om te testen.

Ik heb nu een Xiaomi Aqara temperatuur sensor (WSDCGQ11LM) werkend via zigbee2mqtt:
code:
1
zigbee2mqtt:info 2018-12-29 21:37:23 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/AqaraTempLivingRoom', payload '{"temperature":19.31,"linkquality":26,"humidity":47.57,"pressure":1023}'

Deze wil ik uiteraard ook in de user interface zichtbaar maken.

Ik draai nog <0.84 dus volgens de documentatie is MQTT discovery geen optie.

Daarom volgende stukjes aan configuration.yaml toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor:
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: "temperature"
    value_template: "{{ value_json.temperature }}"
    json_attributes:
      - "linkquality"
      - "battery"
      - "voltage"

sensor:
   json_attributes:
    - "linkquality"
    - "battery"
    - "voltage"

Hoe krijg je deze nu in de user interface? Ik zie ook geen sensors bij entities staan. Ik maak gebruik van een custom groups.yaml bestand, waarvoor ik dus een entity moet kunnen vermelden..
Zet er even een name bij.
Dus bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
   name: 'temp_livingroom'
   json_attributes:
    - "linkquality"
    - "battery"
    - "voltage"

daarna zie je als het goed is een sensor.temp_livingroom (na herstart van Hass uiteraard)

oh en je hoeft sensor: niet te herhalen.
1 keer sensor: en daaronder al je sensors.

• sloth
  • Niet online
Werkend nu :)

Check config gaf nooit opmerkingen, maar in de docker logs van m'n home assistant container zag ik dit:
code:
1
2018-12-29 22:45:49 ERROR (SyncWorker_0) [homeassistant.util.yaml] YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 135 and 178.

Was van een niet-werkend script dat er al even instond. Dan maar gecomment en nu wel werkend :)

Ik heb ook idd nog een name toegevoegd en geen idee of het wat uitmaakt, maar platform: mqtt ipv "mqtt".
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/osvQvsu.png

[ Voor 17% gewijzigd door sloth op 30-12-2018 00:01 ]

• PuckStar
Hmmbob schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:27:
[...]

ff kijken, ik heb deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#                               
# BEHAVIOR PREFERENCES
#                               

PREF_INTERSCAN_DELAY=3

#DETERMINE HOW OFTEN TO CHECK FOR A DEPARTED DEVICE OR AN ARRIVED DEVICE
PREF_CLOCK_INTERVAL=15

#DEPART SCAN INTERVAL
PREF_DEPART_SCAN_INTERVAL=90

#ARRIVE SCAN INTERVAL
PREF_ARRIVE_SCAN_INTERVAL=45

#MAX RETRY ATTEMPTS FOR ARRIVAL
PREF_ARRIVAL_SCAN_ATTEMPTS=2

#MAX RETRY ATTEMPTS FOR DEPART
PREF_DEPART_SCAN_ATTEMPTS=4

#DETERMINE NOW OFTEN TO REFRESH DATABASES TO REMOVE EXPIRED DEVICES
PREF_DATABASE_REFRESH_INTERVAL=35

#PERIOD AFTER WHICH A RANDOM BTLE ADVERTISEMENT IS CONSIDERED EXPIRED
PREF_RANDOM_DEVICE_EXPIRATION_INTERVAL=45

#AMOUNT AN RSSI MUST CHANGE (ABSOLUTE VALUE) TO REPORT BEACON AGAIN
PREF_RSSI_CHANGE_THRESHOLD=10

#BLUETOOTH ENVIRONMENTAL REPORT FREQUENCY
PREF_ENVIRONMENTAL_REPORT_INTERVAL=300

#SECONDS UNTIL A BEACON IS CONSIDERED EXPIRED
PREF_BEACON_EXPIRATION=145

#SECONDS AFTER WHICH A DEPARTURE SCAN IS TRIGGERED
PREF_PERIODIC_FORCED_DEPARTURE_SCAN_INTERVAL=240

#PREFERRED HCI DEVICE
PREF_HCI_DEVICE='hci0'

#COOPERATIVE DEPARTURE SCAN TRIGGER THRESHOLD
PREF_COOPERATIVE_SCAN_THRESHOLD=25

#MINIMUM TIME BEWTEEN THE SAME TYPE OF SCAN (ARRIVE SCAN, DEPART SCAN)
PREF_MINIMUM_TIME_BETWEEN_SCANS=15
en start op de Pi 3B+ met de parameter -x en -m -x voor mijn Pi Zero W.
Ik begrijp niet zo gauw hoe ik de monitor altijd met bijvoorbeeld -x kan laten opstarten.
Het laatste commando wat ik heb gegeven was: sudo systemctl restart monitor.service
maar hoe krijg ik het dat hij altijd met die -x opstart?
PuckStar schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:28:
[...]

Ik begrijp niet zo gauw hoe ik de monitor altijd met bijvoorbeeld -x kan laten opstarten.
Het laatste commando wat ik heb gegeven was: sudo systemctl restart monitor.service
maar hoe krijg ik het dat hij altijd met die -x opstart?
Eenmalig monitor.sh starten met -x -u:

Sudo systemctl stop monitor.service
Sudo bash ./monitor.sh -u -x
<Ctrl> <c>
Sudo systemctl start monitor.service

Zie ook de beschrijving op https://github.com/andrewjfreyer/monitor

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 30-12-2018 12:54 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik heb ineens wat vreemds met mijn één van mijn Neo Coolcam PIRs i.c.m. HA, voorheen gaf hij netjes de lichtopbrengst en de temperatuur door:

- sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_temperature
- sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_2

Maar deze entities zijn spontaan verdwenen uit HA, iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb de PIR al eens herstart evenals HA.

• MooiWeb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-11 18:17
RudolfR schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:24:
[...]

Ik heb een rooted Toon zonder contract; werkt dus niet samen met 't standaard Toon-component.

Maar wel met deze:
https://github.com/cyberj...sistant-custom-components

Setpoint en modi instellen werkt prima, als ook het uitlezen van energieverbruik etc.

Ik heb nu Toon1 hangen en ga binnenkort Toon2 ophangen, dan gaat T1 op V&A.
Prima thermostaat; leuke smart-mogelijkheden.

Op Tweakers is ook wel een topic met toon-ervaringen, daar lezen ook wel wat rooted users mee.
Ik heb ook een rooted Toon en draai HASS.IO.(versie 0.84.6).
Na het installeren van de TOON Thermostat climate component blijf ik de foutmelding krijgen na een reboot: Error doing job: Task exception was never retrieved
13:06 loader.py (ERROR)
Afbeeldingslocatie: http://www.mooiweb.nl/images/loader.gif

Iemand enig idee?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iemand al een Anker/Eufy EufyCam binnen en gekeken of we die in HA kunnen knopen?

https://www.kickstarter.c...rity-cam-with-365-day-bat

Zelf geven ze aan in de FAQ dat ze HA niet gaan ondersteunen, maar he, dat heeft ons toch nog nooit tegengehouden? Ik heb 'm hier hangen en wil met liefde eens gaan hacken, maar geen idee waar ik moet beginnen ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

MooiWeb schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:27:
[...]

Ik heb ook een rooted Toon en draai HASS.IO.(versie 0.84.6).
Na het installeren van de TOON Thermostat climate component blijf ik de foutmelding krijgen na een reboot: Error doing job: Task exception was never retrieved
13:06 loader.py (ERROR)
[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Ja, je hebt niet het raw bestand gebruikt, maar de html pagina :) (Weggever is de <!DOCTYPE in de foutmelding)

Deze doen: https://raw.githubusercon...ts/master/climate/toon.py (of rechtsklik op het RAW linkje -> save as.... als je op de normale githubpagina bent: https://github.com/cyberj...ob/master/climate/toon.py)

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 30-12-2018 13:46 ]

• MooiWeb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-11 18:17
Hmmbob schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:45:
[...]

Ja, je hebt niet het raw bestand gebruikt, maar de html pagina :) (Weggever is de <!DOCTYPE in de foutmelding)

Deze doen: https://raw.githubusercon...ts/master/climate/toon.py (of rechtsklik op het RAW linkje -> save as.... als je op de normale githubpagina bent: https://github.com/cyberj...ob/master/climate/toon.py)
Het werkt! Eindelijk. Dank voor je hulp!

Gebruik je wel de TOON Boiler Status sensor component en de TOON Smart Meter sensor component ?

[ Voor 8% gewijzigd door MooiWeb op 30-12-2018 13:54 ]

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-11 06:50
Net m'n voor kerst ontvangen NFC tags een korte test mee gedaan met de HASS NFC app. Werkt best geinig om je telefoon op zo'n tag te houden en dat er dan iets aan/uit gaat... Ik zie meer mogelijkheden 8)

prutsert

• PuckStar
--WaaZaa-- schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:54:
Net m'n voor kerst ontvangen NFC tags een korte test mee gedaan met de HASS NFC app. Werkt best geinig om je telefoon op zo'n tag te houden en dat er dan iets aan/uit gaat... Ik zie meer mogelijkheden 8)
Werkt zoiets inmiddels met je telefoon gelocked? Jaren geleden heb ik met wat NFC chips getest maar omdat de telefoon unlocked moest zijn vond ik het te omslachtig.
MooiWeb schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:50:
[...]

Gebruik je wel de TOON Boiler Status sensor component en de TOON Smart Meter sensor component ?
Nee, maar ik herkende de fout :+

• DeadMetal
  • Laatst online: 11-11 19:05
@PuckStar Bij mijn Android 7 telefoon moet hij inderdaad unlocked zijn.

Zelf heb ik een NFC-sticker in de auto geplakt en als ik die met m'n telefoon scan, gaat er een berichtje naar m'n vrouw (via Tasker) om te laten weten dat ik ga rijden. Niet m.b.v. van HA, maar daarmee kan je natuurlijk ook integreren indien gewenst.

• Jelte
  • Niet online
MooiWeb schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:50:
[...]

ik gebruik ze wel. Werkt prima :)

• trekker22
UltraSub schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:01:
Heren, ik zie een paar licht automations hier langs komen en dat kan een stuk handiger...

- Maak een input_boolean "beweging begane grond"
- Automation die als een motion/pir sensor motion detecteert die boolean naar true zet
- Automation die als boolean naar true gaat een timer start en als de timer afloopt die bool naar false zet
- Alle licht automations die je hebt of waar je iets mee wil, koppel je aan die boolean.

Voordeel:
- Meerdere sensoren updaten een state, makkelijk sensoren toevoegen of verwijderen zonder allerlei automations aan te passen.
- One timer rules all "subscribed" automations

Voorbeeld excerpt code:
YAML:
1
2
3
4
input_boolean:
is_movement_lower_floor:
  name: Movement on the lower floor
  icon: mdi:walk

YAML:
1
2
3
4
timer:
  lower_floor:
    duration: '00:30:00'
    icon: mdi:timer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: 'Set timer if movement in the living room'
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_motion_3_livingroom
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
    - service: timer.start

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'No movement anymore on lower floor'
  trigger:
    event_type: timer.finished
    event_data:
  action:
    - service: input_boolean.turn_off

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'Motion detected'
  trigger:
  condition:
     <whatever>
  action:
     <whatever>
     Schakel lighting scenes en zo ;)

Zelfde andersom als bools naar false gaan. Dit is een veel schaalbaarder en beheerbare oplossing dan overal die scripts en for timers in automations. Lijkt nu misschien wat meer code, maar als je even leest zie je wat het doet.
Timer wordt die nu opgehoogd bij elke nieuwe beweging op de PIr? Heb hem nu wel in de UI en zie hem terug lopen maar als pir weer van off naar on gaat zie je niet terug.
Of wordt intern wel de timer gereset naar 30:00?

EDIT intern zal die wel oplopen. Lampen blijven aan na die 30 minuten en timer verdwijnt uit de UI.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51

dof

Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:42:
[...]
Die van mij werkt perfect met ouderwetse bel. :) Nu nog iemand die een deurklopper gebruikt...? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sZecl9twptcWxg4tZWpixafd/medium.png

Ja, als je zigbee2mqtt gebruikt kan in principe de xiaomi gateway de deur uit. Ik heb alle sensoren, schakelaars en powerplugs omgezet en inmiddels alweer wat nieuwe toegevoegd. Zit nu op 23 zigbee devices.

't is wel handig om een paar van die cc2531's aan te schaffen, want die zijn ook makkelijk als router te flashen.
De zigbee2mqtt (concentrator) kan 20 devices aan maar met zigbee routers kun je gewoon verder gaan.
Heb je zigbee lampen of zigbee powerplugs dan zijn dat hoogstwaarschijnlijk ook routers.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-11 06:50
PuckStar schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:28:
[...]

Werkt zoiets inmiddels met je telefoon gelocked? Jaren geleden heb ik met wat NFC chips getest maar omdat de telefoon unlocked moest zijn vond ik het te omslachtig.
Ah, met m'n testen had ik de telefoon steeds unlocked, goed punt :X

Even kijken hoe we daar dan weer omheen kunnen werken ;)

prutsert

--WaaZaa-- schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:37:
[...]

Ah, met m'n testen had ik de telefoon steeds unlocked, goed punt :X

Even kijken hoe we daar dan weer omheen kunnen werken ;)
is volgens mij een beveiligingsfeature, dus zal lastig worden om omheen te werken vermoed ik. Maar ben benieuwd of je iets vindt!

• Possible
dof schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:34:
[...]

Die van mij werkt perfect met ouderwetse bel. :) Nu nog iemand die een deurklopper gebruikt...? :)

[Afbeelding]

Ja, als je zigbee2mqtt gebruikt kan in principe de xiaomi gateway de deur uit. Ik heb alle sensoren, schakelaars en powerplugs omgezet en inmiddels alweer wat nieuwe toegevoegd. Zit nu op 23 zigbee devices.

't is wel handig om een paar van die cc2531's aan te schaffen, want die zijn ook makkelijk als router te flashen.
De zigbee2mqtt (concentrator) kan 20 devices aan maar met zigbee routers kun je gewoon verder gaan.
Heb je zigbee lampen of zigbee powerplugs dan zijn dat hoogstwaarschijnlijk ook routers.
Cool thanks! Ik heb eigenlijk alleen maar deur sensoren en 1 motion sensor. De lampen zelf heb ik van milight welke ook aangestuurd worden door een esp bordje.

Vind het zelf wel een fijner gevoel om met een opensource gateway te werken dan die Chinese meuk.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-11 21:06
Ik heb momenteel mijn hele huis geautomatiseerd met behulp van pimatic. Nu zit ik zelf ook te klooien met HA, maar ik snap er bar weinig van. Zijn er hier mensen die overgestapt zijn van pimatic naar HA?

Ik gebruik zelf Raspbee/Deconz voor al mijn zigbee apparaten. Ik heb de deconz plugin voor HA geinstalleerd en hij voegt dan ook al mijn apparaten toe. Nu zitten hier lampen tussen die ik al gegroepeerd heb en ik dus niet nodig heb in HA.

Ik kan met geen mogelijk vinden hoe ik een lamp verwijder. En hoe kan ik bijv op het dashboard tabbladen aanmaken en lampen groeperen?

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11 18:46
Ik heb momenteel diverse dingen perfect werkend in HA.
Zonwering die automatisch werkt, lampen, en dergelijke.

Nu heb ik 2 dingen waar ik een vraagje over heb.

De eerste is uit voorzorg zodat het me wellicht veel werk kan besparen.
Ik heb Tado met 9 slimme knoppen in 5 verschillende kamers.

Dit is allemaal te zien in HA, en ik kan daar eventueel ook de temperatuur in stellen, als ook de stand.
Maar omdat ik veel verschillende kamers heb wil ik een automatisering maken die ik kan gebruiken voor bijvoorbeeld een vrije dag(ik was dit gewnd van een honeywel thermostaat)

Tado heeft wel de aanwezig/afwezigheids detectie, maar dat werkt alleen maar optimaal als je hun abbo af sluit. Daar ben ik principieel op tegen, ook al kost het niet veel.
Daarom wil ik wat proberen te doen via een automatisering in HA.
Heeft iemand dit al eens gedaan?

Ten tweede, ik wil HA uit gaan breiden om het ook als alarm voor in de woningen te gebruike.
Hiervoor moet het een super betrouwbaar geheel zijn. Dit is de reden waarom ik aeotec Z-stick heb aangeschaft, Z-wave lijkt me de meest betrouwbare protocol(helaas ook erg duur).
Ik heb daarbij een Neo Coolcam pit sensor gekocht,
Ik heb echter moeite deze sensor goed aan te melden.
Pir bewegings detectie werkt goed
Temperatuur werkt ook goed.
Maar de Luminence(lux) wordt niet juist weergegeven.

En ik had na een stroomstoring dat de sensor ineens unknown was waardoor ik hem opnieuw moest toevoegen.
Voor 1 sensor nu nog niet zo erg, maar als je er wat automatiseringen mee hebt gemaakt, en meerdere sensoren hebt, dan is het natuurlijk een ramp als dit gebeurd.
Kan iemand hier wellicht iets over vertellen?

• PuckStar
Hmmbob schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:45:
[...]
is volgens mij een beveiligingsfeature, dus zal lastig worden om omheen te werken vermoed ik. Maar ben benieuwd of je iets vindt!
Nou weet je. Bij de ING contactloos betalen app werkt de NFC chip ook als je tel gelocked is!
Wel moet je scherm aanstaan.
Dus ergens kan het wel, maar misschien alleen met payment services.
@sweebee Ik ben lang geleden (3 jaar ofzo?) overstapt van pimatic op ha. Beste keuze ooit ;)

Wat je zoekt is groups. Daar maak je oa de tabs mee, maar je kiest vanaf dat moment wat je wilt zien, ipv alles te laten weergeven

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-11 21:06
lolgast schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:44:
@sweebee Ik ben lang geleden (3 jaar ofzo?) overstapt van pimatic op ha. Beste keuze ooit ;)

Wat je zoekt is groups. Daar maak je oa de tabs mee, maar je kiest vanaf dat moment wat je wilt zien, ipv alles te laten weergeven
Thanks! dat werkt mooi. Dit kan dus alleen met handmatig wijzigingen doorvoeren in de yaml files en niet via de gui? dus drag/drop bijv.

[ Voor 13% gewijzigd door sweebee op 30-12-2018 23:05 ]

Verwijderd

Ik heb advies nodig. Ik ben nu in het bezit van 'n Homey, maar ik zie echt dat phone-only niet zitten. Ik heb momenteel HAss,io draaien, met Node-red op een Pi3 en dat werkt verder prima (zoveel doet het nog niet) Alleen ik moet nog de juiste Z-wave stick ervoor vinden en een Zigbee hub/gateway (hoe dat ook heet) Maar voor dat ik zoiets ga bestellen vraag ik me af of HA net zoveel kan dan Homey qua configuratie?

Bijv. ik heb heel veel condities in Homey. Weet iemand dat de condities die je in Homey kan instellen, dat dit ook allemaal mogelijk is in HA? bijv. alleen iets triggeren als een apparaat een bepaalde energie hoogte heeft (of juist laag energie) met de Neo coolcam wallplugs. Fibaro bewegingsmelders, werkt dit ook allemaal goed?

En ik heb nog oude RFXcom (USB kabel) kastjes liggen, van ruim 10jr geleden. (433mhz/868mhz) Zou dit nog compatible zijn met HA?

Waarschijnlijk ga ik een Aeotec Z-Stick (gen5) bestellen. Maar weet iemand of er iets bestaat - en wat compatible is met HA - wat je op je netwerk kan aansluiten? Lijkt mij namelijk wat stabieler dan de USB interface. En wellicht voor de toekomst als ik overstap van PI3 naar een sneller systeem.

Veel vragen.. hoop dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen? alvast bedankt

• Mars Warrior

Mars Warrior

sweebee schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:04:
[...]
Thanks! dat werkt mooi. Dit kan dus alleen met handmatig wijzigingen doorvoeren in de yaml files en niet via de gui? dus drag/drop bijv.
Lovelace kun je inmiddels wel vanuit de web gui doen, maar het is nog lang geen drag & drop. Zover is hass nog niet. Dat is nog een paar maanden ontwikkelen vrees ik, ervan uitgaande dat dat wel de bedoeling is!

Stel je voor dat je je cards, ook de custom cards, lekker op zijn plek kan slepen, en vervolgens simpel de sensor & settings kan toewijzen ala Thingsboard...

• PuckStar
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:19:
bijv. alleen iets triggeren als een apparaat een bepaalde energie hoogte heeft (of juist laag energie) met de Neo coolcam wallplugs. Fibaro bewegingsmelders, werkt dit ook allemaal goed?
Hierover kan ik ieder geval zeggen dat dat zeker weten kan.
Zo monitor ik de wasmachine en of die klaar is, dan krijg ik een notificatie.

• sloth
  • Niet online
Heeft iemand nog een gouden tip om een Aqara motion sensor (RTCGQ11LM) te pairen met zigbee2mqtt via een CC2531?

De sensor wordt niet herkend in zigbee2mqtt:
code:
1
0x00158d0002b85be4 (0x00158d0002b85be4): unkown - undefined unknown (EndDevice)

Ik had er 2 besteld en 1 werkt zonder problemen.

Wat heb ik al geprobeerd:

- battery reset
- 5 keer opnieuw pairen op een paar cm van de CC2531 stick
- verwijderen van alle entries uit de zigbee2mqtt database van 0xd0cf5efffe260e7f
- verschillende zigbee2mqtt restarts

Edit: nu ik mijn post terug lees zie ik een ander id dat 'unknown' is dan welke ik uit de db heb verwijderd. Daarom even opnieuw geprobeerd maar helaas:
code:
1
2
3
  zigbee2mqtt:warn 2018-12-30 23:52:45 Message without device!
  zigbee2mqtt:info 2018-12-30 23:52:45 Device incoming...

[ Voor 25% gewijzigd door sloth op 31-12-2018 00:56 ]

PuckStar schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:37:
[...]

Nou weet je. Bij de ING contactloos betalen app werkt de NFC chip ook als je tel gelocked is!
Wel moet je scherm aanstaan.
Dus ergens kan het wel, maar misschien alleen met payment services.
Dan is dat dus wellicht de workaround.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@remyy Hier nog een Homey-overstapper (bij mij was het probleem teveel z-wave apparaten). Home-assistant + Node-red kan alles wat homey kan (en nog een stuk meer) maar is iets minder gebruiksvriendelijk om de simpele zaken op te zetten. Bij het koppelen van een z-wave apparaat word dit niet een enkel apparaat zoals op homey maar een set aan apparaten (een voor iedere meting/status uit je z-wave device). Deze moet je ook allemaal individueel renamen waardoor het toevoegen van apparaten nog wat meer werk is dan bij homey. Als je je z-wave devices toegevoegd hebt kom je er al snel achter dat node-red een stuk krachtiger en overzichtelijker is dan flows.
Ik heb zelf ook een Aeotec z-wave stick en dat werkt uitstekend.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Verwijderd

@Tassadar32 Bedankt voor je antwoord! Is dat zo? dacht als je een zwave device toevoegt dat hass er zelf namen van maakt (een Entity) en dat je wel eventueel een friendly name aan kan voor een Entity? nog geen ervaring mee, alleen wat ik gezien heb via youtube. Wat ik ook af en toe lees is dat node red -vergeleken met een yaml config - wat vertraging heeft met bijv. lampen aan zetten, heb jij daar geen last van? Ik twijfel nog sterk of ik me volledig afhankelijk wil maken van node red. Yaml ziet er niet super ingewikkeld uit in principe.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@remyy Node-red is bij mij supersnel, maar ik draai HA en NR ook op een server in docker, niet op een pi. HA maakt voor entities inderdaad namen aan, maar voeg je twee fibaro switches toe dan heten je entities voor het aan/uit schakelen bijvoorbeeld "switch.fibaro_single_switch" en "switch.fibaro_single_switch_2". Als niet alle bijbehorende sensors voor energiemeting direct gedetecteerd worden kan het best zijn dat de entity voor energiemeting op de eerste switch (zonder de "_2") toch eindigt op "_2". Aangezien je de entity names overal gebruikt (ook in Node-Red) is een vriendelijkere naam zoals "switch.bathroom_light" een stuk prettiger. De friendly name is alleen de weergavenaam in de UI.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

sweebee schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:51:
Ik gebruik zelf Raspbee/Deconz voor al mijn zigbee apparaten. Ik heb de deconz plugin voor HA geinstalleerd en hij voegt dan ook al mijn apparaten toe. Nu zitten hier lampen tussen die ik al gegroepeerd heb en ik dus niet nodig heb in HA.

Ik kan met geen mogelijk vinden hoe ik een lamp verwijder.
Hier ook een oud pimatic gebruiker.

Het verwijderen van entiteiten die in HASS komen via DeCONZ is niet mogelijk en ook niet nodig. Zo lang je een lamp (entiteit) niet in je GUI opneemt, heb je er verder ook geen last van, je ziet ze dan enkel in je states overzicht.

• thom1515
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 21:41
Hi All,

Ik probeer device tracker te configureren via home assistant
reference link: https://www.home-assistant.io/components/device_tracker/. Volgens deze stappen gevolgd voor een cisco modem, echter dit werkte niet.

Waarschijnlijk omdat ziggo een extra/anders login scherm heeft: https://community.home-as...dems-cisco-epc3928ad/6230

Stappen hierin gevolgd, i.e.:
- ziggo_router.py in custom_components/device_tracker/ziggo_router.py gezet. (via mapped network drive)
- note: als ik via putty in de folder kijk (ls in custom_components folder) krijg ik de device_tracker folder niet te zien. Moet ik dit via putty/github direct isntalleren? zo ja: hoe?
- restart raspberry
- config.yasml file veranderd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 device_tracker:

- platform: ziggo_router

host: 192.168.178.1

username: ziggo

password: your_ziggo_password

en ja: ik heb de username & password veranderd naar die van mijn router ;-)

- re-config Home Assistant

Echter word er geen know_devices file gemaakt of zie ik iets in de home assistent GUI.
Iemand die mij op weg kan helpen?

Dank!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 16:44
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:19:
En ik heb nog oude RFXcom (USB kabel) kastjes liggen, van ruim 10jr geleden. (433mhz/868mhz) Zou dit nog compatible zijn met HA?

Veel vragen.. hoop dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen? alvast bedankt
Helaas, de oude RFXCOM ontvangers en zenders gebruiken een complex protocol over de USB verbinding dat niet door nieuwere HA applicaties gebruikt wordt.
De RFXtrx433/E/XL serie wordt wel ondersteund en dit is een gecombineerde zender+ontvanger voor 433MHz.

• breinonline
  • Laatst online: 05:44

breinonline

Are you afraid to be known?

thom1515 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:17:
Hi All,

reference link: https://www.home-assistant.io/components/device_tracker/. Volgens deze stappen gevolgd voor een cisco modem, echter dit werkte niet.

Waarschijnlijk omdat ziggo een extra/anders login scherm heeft: https://community.home-as...dems-cisco-epc3928ad/6230

- ziggo_router.py in custom_components/device_tracker/ziggo_router.py gezet. (via mapped network drive)
- note: als ik via putty in de folder kijk (ls in custom_components folder) krijg ik de device_tracker folder niet te zien. Moet ik dit via putty/github direct isntalleren? zo ja: hoe?
- restart raspberry
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 device_tracker:

Echter word er geen know_devices file gemaakt of zie ik iets in de home assistent GUI.

Dank!
Kijk even of je router bij de lijst aan de rechterkant van die pagina staat. Dat platform moet je invullen. Als je router-merk er niet bij staat heb je pech :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

thom1515 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:17:
Hi All,

- restart raspberry
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 device_tracker:

Dank!
Staan al die loze enters ook zo in je config?

• dof

dof

sloth schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:46:
Heeft iemand nog een gouden tip om een Aqara motion sensor (RTCGQ11LM) te pairen met zigbee2mqtt via een CC2531?

De sensor wordt niet herkend in zigbee2mqtt:
code:
1
0x00158d0002b85be4 (0x00158d0002b85be4): unkown - undefined unknown (EndDevice)

Ik had er 2 besteld en 1 werkt zonder problemen.

Wat heb ik al geprobeerd:

- battery reset
- 5 keer opnieuw pairen op een paar cm van de CC2531 stick
- verwijderen van alle entries uit de zigbee2mqtt database van 0xd0cf5efffe260e7f
- verschillende zigbee2mqtt restarts

Edit: nu ik mijn post terug lees zie ik een ander id dat 'unknown' is dan welke ik uit de db heb verwijderd. Daarom even opnieuw geprobeerd maar helaas:
code:
1
2
3
  zigbee2mqtt:info 2018-12-30 23:52:45 Device incoming...
Bij mij werken de Xiaomi-Aqara motion sensoren (en andere sensoren) zonder problemen. Wel is het pairen een dingetje. De meldingen "Message without device!" komen wel langs maar dat weerhoudt het pairen niet.

Pairen doe ik als onderstaand en het werkt altijd:
- zet zigbee2mqtt in pair modus
- schakel over naar zigbee2mqtt log scherm en refresh regelmatig,
- haal batterij even uit het device dat je wilt pairen zodat zodat het goed gereset is,
- druk op de reset knop 3-5 sec. tot de led oplicht (pairing aanduiding - per device is dat soms wat verschillend),
- daarna om de sec. even kort de reset knop intikken zodat hij verbinding onderhoudt. Pairing kan soms wel 10 - 15 sec. duren maar gewoon doorgaan,
- indien je in de zigbee2mqtt log "Message without device!" en "Device incoming" meldingen ziet gewoon even doorgaan met om de sec. even kort de reset knop intikken, tot je de string met info van het device langs ziet komen die aangeven dat het pairen gelukt is.
- daarna desnoods de zigbee2mqtt even herstarten zodat je het device netjes in de lijst van zigbee2mqtt ziet terugkomen.
- als het toch niet is gelukt dit geheel herhalen.

Wellicht heb je dit allemaal wel gedaan, maar ik zie toch vaak dat men te vroeg stopt bij melding "Message without device!". Het contact onderhouden door om de sec. even kort de reset knop intikken is belangrijk. Verder moet de batterij in orde zijn (2.9 - 3.0 volt) en de zigbee2mqtt cc2531 niet te ver weg zijn (<5 mtr) .

'k Heb zelf nog nooit een device uit de zigbee2mqtt database hoeven halen.

My 0,02€ :)

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dof schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:18:
[...]
Bij mij werken de Xiaomi-Aqara motion sensoren (en andere sensoren) zonder problemen. Wel is het pairen een dingetje. De meldingen "Message without device!" komen wel langs maar dat weerhoudt het pairen niet.
Het pairen van deze motion sensors werkt bij mij ook prima ook de manier zoals omschreven. Even geduld is wel noodzakelijk en wellicht paar keer proberen.

Wat ik wel heb is dat ze de eerste paar minuten elke 2 seconden een bericht doorgeven maar daarna is het einde verhaal. Geen motion, alleen periodiek (ca. elk uur) een update. Hebben anderen dit ook ervaren?

• dof

dof

triet schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:18:
[...]

Het pairen van deze motion sensors werkt bij mij ook prima ook de manier zoals omschreven. Even geduld is wel noodzakelijk en wellicht paar keer proberen.

Wat ik wel heb is dat ze de eerste paar minuten elke 2 seconden een bericht doorgeven maar daarna is het einde verhaal. Geen motion, alleen periodiek (ca. elk uur) een update. Hebben anderen dit ook ervaren?
Dat sommige sensoren zo'n gedrag hebben van eerste paar minuten frequent verkeer en daarna minder of niet meer is bekend en normaal. Het om het uur even checken of het device er nog is komt uit zigbee2mqtt meen ik. Lijkt me allemaal ook prima en kost ook vrijwel geen stroom. Mijn (23 in werking zijnde) xiaomi-aqara devices zijn allemaal nog op niveau van 3.04 - 2.98 Volt en meeste zijn van vorig jaar nov.

• dof

dof

triet schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:18:
[...]
... Geen motion, alleen periodiek (ca. elk uur) een update. Hebben anderen dit ook ervaren?
Doet ie het niet (body motion detection) dan? Bij mij geen probleem, ze werken prima.

• thom1515
Hmmbob schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:21:
[...]

Staan al die loze enters ook zo in je config?
Thanks voor de reactie!
Nee deze staan niet in de config file...
Checken vd config is ook succesvol in HA

• Jelte
  • Niet online
Ik probeer de accu percentage bij te houden van een tablet. Die vinden we regelmatig leeg. Zou fijn zijn als ik een melding zou krijgen als het percentage onder de 20% komt. Melding maken is niet het probleem, maar het juist bijhouden van het percentage wel.

Ik heb owntracks geprobeerd, maar die verstuurd alleen het percentage als het apparaat een keer significant van locatie is gewijzigd. En dat doet de tablet nooit. Die blijft binnenshuis. Een andere optie, zorgt ervoor dat het percentage juist hard achteruit gaat.

Hoe krijg ik om de zoveel uur het percentage van een android device in Home Assistant?

• Saturnus
  • Niet online
Zo, even een post met daarin de situatie. Goede dingen en slechte dingen, en misschien ideeën die kunnen worden overgenomen of voer voor discussie zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qEK3vWEgGvLs7ZCYOYZKqzYK/full.png

De eerste paar dagen 'live' i.p.v. in de testomgeving.

- Presence detection valt tegen. Een Bluetooth LE probleem. Geen betrouwbare WiFi client state met meerdere ap's.
- Scannen naar individuele IP's levert op dat de router away is als andere computers aan zijn. Bij het scannen naar 192.168.1.0/24 plus daarbij een lijst met exclude's gaat het wel goed en is hij altijd thuis.
- Wat instabiliteit. Soms komt de webinterface niet meer op bij herstarten in HA zelf en moet het via Docker gereset worden.
- Het liefst zou ik hide_if_away toepassen op de computers groep, maar het blijkt dat dan ook 'away' states niet meer in het logboek komen.
- Voor het minste of geringste al veel recorder/logbook/history meldingen. Prima, zo werkt HA nu eenmaal. Daarom een aardige lijst met exclude's opgezet voor die drie components. Vandaag nog even history_graph verbouwen.

N.a.v. screenshot. Die Ziggo Connect Box staat in bridged mode en is een soort spook die soms wel bereikbaar is. Geen probleem. Mediabox moet nog aangesloten op het netwerk en dient dan als switch met daarop de TV en de Kodi Raspberry Pi 1. Stel gerust vragen als je verder iets wilt weten.

Die openwrt_hass_devicetracker gaat echt de spil zijn. Als die betrouwbaarder en sneller wordt zijn er goede dingen mogelijk. Veel hoop is er echter niet. Beetje verbazend hoe weinig mensen er op OpenWRT en HA zitten én die twee willen linken. Tijd om zelf maar wat geavanceerder bash te leren toepassen.

Volgende week zal de Aqara er wel zijn en wordt het slim maken, los van presence detection op WiFi apparaten, vast wat makkelijker en stabieler.

• PuckStar
Saturnus schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:44:
Zo, even een post met daarin de situatie. Goede dingen en slechte dingen, en misschien ideeën die kunnen worden overgenomen of voer voor discussie zijn.

[Afbeelding]

- Presence detection valt tegen. Een Bluetooth LE probleem. Geen betrouwbare WiFi client state met meerdere ap's.
- Scannen naar individuele IP's levert op dat de router away is als andere computers aan zijn. Bij het scannen naar 192.168.1.0/24 plus daarbij een lijst met exclude's gaat het wel goed en is hij altijd thuis.
- Wat instabiliteit. Soms komt de webinterface niet meer op bij herstarten in HA zelf en moet het via Docker gereset worden.
- Het liefst zou ik hide_if_away toepassen op de computers groep, maar het blijkt dat dan ook 'away' states niet meer in het logboek komen.
- Voor het minste of geringste al veel recorder/logbook/history meldingen. Prima, zo werkt HA nu eenmaal. Daarom een aardige lijst met exclude's opgezet voor die drie components. Vandaag nog even history_graph verbouwen.

N.a.v. screenshot. Die Ziggo Connect Box staat in bridged mode en is een soort spook die soms wel bereikbaar is. Geen probleem. Mediabox moet nog aangesloten op het netwerk en dient dan als switch met daarop de TV en de Kodi Raspberry Pi 1. Stel gerust vragen als je verder iets wilt weten.

Die openwrt_hass_devicetracker gaat echt de spil zijn. Als die betrouwbaarder en sneller wordt zijn er goede dingen mogelijk. Veel hoop is er echter niet. Beetje verbazend hoe weinig mensen er op OpenWRT en HA zitten én die twee willen linken. Tijd om zelf maar wat geavanceerder bash te leren toepassen.

Volgende week zal de Aqara er wel zijn en wordt het slim maken, los van presence detection op WiFi apparaten, vast wat makkelijker en stabieler.
My 2 cents:
- Ik heb de recorder andersom ingesteld. Dus met includes (en maar een paar excludes in het sensor domein.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
recorder:
  db_url: sqlite:///data/home-assistant_v2.db
  include:
    domains:
      - automation
      - binary_sensor
      - climate
      - device_tracker
      - input_boolean
      - input_number
      - media_player
      - switch
      - light
      - script
    entities:
      - sensor.batt_achterdeur
      - sensor.batt_raamxxx
      - sensor.batt_smokebeneden
      etc.
  exclude:
    entities:
      - sensor.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_exporting
  purge_interval: 2
  purge_keep_days: 15

En de logger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
logger:
  default: warn
  logs:
    homeassistant.components.automation: info
    homeassistant.components.notify: info
    homeassistant.components.scripts: info
    homeassistant.components.device_tracker: error
    homeassistant.components.http: error

Presence detectie op ping gewoon de paar telefoons opgegeven. De router/modem boeit mij niet want als die echt down is werken Hass notificaties naar buiten toe ook niet meer.
Computers/laptops neem ik niet mee in presence detectie want die kunnen soms ook aan staan als we niet thuis zijn.
thom1515 schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:22:
[...]

Thanks voor de reactie!
Nee deze staan niet in de config file...
Checken vd config is ook succesvol in HA
En wat zegt de logfile? Eventueel op debug zetten en herstarten en kijken of je iets tegenkomt.
Saturnus schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:44:

[Afbeelding]

Waarom wil je al je computers, mediaplayers enzo tracken?

• Saturnus
  • Niet online
@PuckStar
@martinvdm
Ja het ligt er aan wat je met HA wilt denk ik. Sommige van de apparaten gaan terugkomen in automation conditions. Bijvoorbeeld de lampen op een bepaalde stand te zetten als de TV wordt aangedaan. Maar dat rechtvaardigd waarschijnlijk nog niet het volledig monitoren. Ik vind het leuk om te zien en bij te houden. Snel overzicht van wat de situatie in huis is, ook op afstand.

• thom1515
breinonline schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:43:
[...]

Kijk even of je router bij de lijst aan de rechterkant van die pagina staat. Dat platform moet je invullen. Als je router-merk er niet bij staat heb je pech :P
Hi Breinonline,

Thanks ik heb daar inderdaad naar gekeken. Ik heb een router van Cisco via ziggo.
Ziggo zelf staat er tussen, maar deze werkt niet.
Vervolgens ben ik gaan googlen op mijn type router en kwam deze info tegen (https://community.home-as...dems-cisco-epc3928ad/6230). Deze zou het moeten aanpassen aan een cisco ziggo router aangezien deze en apart inlog-scherm heeft.

Echter na het volgen van deze stappen krijg ik geen device_config file oid

• breinonline
  • Laatst online: 05:44

breinonline

Are you afraid to be known?

thom1515 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:56:
[...]
Hi Breinonline,

Thanks ik heb daar inderdaad naar gekeken. Ik heb een router van Cisco via ziggo.
Ziggo zelf staat er tussen, maar deze werkt niet.
Vervolgens ben ik gaan googlen op mijn type router en kwam deze info tegen (https://community.home-as...dems-cisco-epc3928ad/6230). Deze zou het moeten aanpassen aan een cisco ziggo router aangezien deze en apart inlog-scherm heeft.

Echter na het volgen van deze stappen krijg ik geen device_config file oid
Excuses, ik had je link niet goed genoeg bekeken. Dan zou het inderdaad moeten kunnen werken. Is het opgegeven ip-adres inderdaad correct?

Edit: volgens de handleiding wel...

Staat er niets aan bruikbare foutmeldingen in de log files?

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 01-01-2019 17:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 12:09
Hallo allemaal, sinds vorige week ben ik ook aan het experimenteren met mijn eigen HASS setup. Ik heb nog geen slimme verlichting o.i.d. maar wil daar wel mee aan de slag. Nu dacht ik eerst het systeem eens verkennen.

Ik heb HASS draaiend in een VM op Ubuntu server 18.10. Draait al best prima, net als mijn andere systeempjes (XPenology in een VM en een andere Ubuntu server die Sonarr, Couchpotato, Transmission etc draait naast NGinx).

Om te experimenteren (en misschien later te gebruiken in thuis/weg scenes) wil ik dat het systeem detecteert of bepaalde apparaten in huis aanwezig zijn. Daarnaast wil ik mijn KODI systeem met LG webOS TV tezamen gaan aansturen om te testen.

De device_tracker ben ik op 2 manieren aan het testen: middels DDWRT en NMAP platforms.

Hieronder een screenshot van de geschiedenis van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S6f5bSb/2019-01-01-18-27-42-Home-Assistant.png

TV werkt, buienradar werkt en de device_tracker lijkt te werken. Echter, de states van zowel de DDWRT device tracker (bovenste paarse balken) als van de NMAP (zowel de bovenste paarse balken (draadloze devices) als onder (bedraad, NMAP is later ingeschakeld dan de DDWRT tracker) zijn echter constant, terwijl dit niet klopt? Ik weet zeker dat 3 van de draadloze apparaten (onze mobieltjes) de hele middag de deur uit zijn geweest.

Hieronder mijn configuration en device_tracker YAML's:
YAML: configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
homeassistant:
  # Name of the location where Home Assistant is running
  name: <hidden>
  # Location required to calculate the time the sun rises and sets
  latitude: !secret home_latitude
  longitude: !secret home_longitude
  # Impacts weather/sunrise data (altitude above sea level in meters)
  elevation: !secret home_elevation
  # metric for Metric, imperial for Imperial
  unit_system: metric
  # Pick yours from here: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tz_database_time_zones
  time_zone: Europe/Amsterdam
  # Customization file
  customize: !include customize.yaml

# Show links to resources in log and frontend
#introduction:

# Enables the frontend
frontend:

# Enables `wake_on_lan` domain
wake_on_lan:

<...>

# Discover some devices automatically
discovery:

# Allows you to issue voice commands from the frontend in enabled browsers
conversation:

# Enables support for tracking state changes over time
history:

# View all events in a logbook
logbook:

# Enables a map showing the location of tracked devices
#map:

# Track the sun
sun:

# Sensors
#sensor:
  # Weather prediction
  #- platform: yr

# Text to speech
tts:
  - platform: google

# Cloud
#cloud:

weather:
  - platform: buienradar
    name: <hidden>
    latitude: !secret home_latitude
    longitude: !secret home_longitude
    forecast: True

#Groups, views, e.a.
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml

# Device tracker
device_tracker: !include device_tracker.yaml

# Media player
media_player: !include media_player.yaml

#Panel iframes
panel_iframe:
  configurator:
    title: Configurator
    icon: mdi:wrench
    url: <hidden>

en
YAML: device_tracker.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - platform: ddwrt
    host: 192.168.1.1
    username: !secret ddrouter_user
    password: !secret ddrouter_pass
    interval_seconds: 30
    consider_home: 120
    new_device_defaults:
      track_new_devices: true
      hide_if_away: true
  - platform: nmap_tracker
    hosts: 192.168.1.2-60
    home_interval: 2
    consider_home: 120
    #exclude:
    new_device_defaults:
      hide_if_away: true

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Dat mijn devices dus continu op "Thuis" staan, terwijl ze wel gewoon netjes de state "not home" krijgen (bijv. als ik mijn mobiel uit zet).

Sorry als dit al "asked-and-answered" is, maar ik heb dit topic al doorzocht en de site van HASS, inclusief het gebruiksforum. Overigens heb ik ook een tijdje met alleen de DDWRT device_trackers gedraaid, zelfde probleem... Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47
Oké ik ben echt noob, sinds kort begonnen met Home Assistant, zigbee2mqtt stick geïnstalleerd en ook een Xiaomi deursensor gekoppeld, in mqtt in instellingen kan ik het mooi zien, maar hoe krijg ik het in het overzicht in groepen, ook kan ik de zigbee2mqtt front-end niet aan de praat, geen idee waar die config moet staan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Je hebt de handleding van Github gebruikt?

• trekker22
Daniel. schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:43:
Oké ik ben echt noob, sinds kort begonnen met Home Assistant, zigbee2mqtt stick geïnstalleerd en ook een Xiaomi deursensor gekoppeld, in mqtt in instellingen kan ik het mooi zien, maar hoe krijg ik het in het overzicht in groepen, ook kan ik de zigbee2mqtt front-end niet aan de praat, geen idee waar die config moet staan.
Zigbee2mqtt heeft geen Frontend alleen een log file.

• Daniel.
trekker22 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:53:
[...]

Zigbee2mqtt heeft geen Frontend alleen een log file.
Ik heb het over dit dingetje.

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/7738048/40874668-bdd1645a-667a-11e8-88ff-03b78212910b.png

https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt

Bijna beneden op de pagina.

Verwijderd

b_weijenberg schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:27:
[...]

Helaas, de oude RFXCOM ontvangers en zenders gebruiken een complex protocol over de USB verbinding dat niet door nieuwere HA applicaties gebruikt wordt.
De RFXtrx433/E/XL serie wordt wel ondersteund en dit is een gecombineerde zender+ontvanger voor 433MHz.
Natuurlijk... had niet anders verwacht 8)7 Zie dat zo'n RFXtrx433 rond de 100,- euro kost. Dat vind ik een hoop geld. Ik heb namelijk alleen 'n paar KAKU schakelaars voor de tuin. Is er geen goedkopere oplossing? anders kan ik net zo goed de KAKU van de tuin vervangen met 2 fibaro schakelaars, ben ik waarschijnlijk nog goedkoper uit.

• maartend
Code gebruikt die er onder staat?

• Daniel.
maartend schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Code gebruikt die er onder staat?
En waar die neerzetten. Krijg hem niet aan de praat.

• maartend
Daniel. schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:17:
[...]

En waar die neerzetten. Krijg hem niet aan de praat.
Gewoon. In de algemene configuration.yaml.

Verwijderd

Jelte schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:33:
Ik probeer de accu percentage bij te houden van een tablet. Die vinden we regelmatig leeg. Zou fijn zijn als ik een melding zou krijgen als het percentage onder de 20% komt. Melding maken is niet het probleem, maar het juist bijhouden van het percentage wel.

Ik heb owntracks geprobeerd, maar die verstuurd alleen het percentage als het apparaat een keer significant van locatie is gewijzigd. En dat doet de tablet nooit. Die blijft binnenshuis. Een andere optie, zorgt ervoor dat het percentage juist hard achteruit gaat.

Hoe krijg ik om de zoveel uur het percentage van een android device in Home Assistant?
Wallpanel kan batterij percentage versturen via MQTT.
https://community.home-as...d-formerly-homedash/16217

• Saturnus
  • Niet online
DFKT schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:49:

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Dat mijn devices dus continu op "Thuis" staan, terwijl ze wel gewoon netjes de state "not home" krijgen (bijv. als ik mijn mobiel uit zet).
Probeer hide_if_away: false voor alle relevante items. Ik zie het in je config, mogelijk ook nog in known_devices. Met die optie op true mis ik hier de away vermeldingen in het logbook. Wat mij betreft is dit een bug.

• maartend
Jelte schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:33:

Ik ben daar ook mee bezig, lukt me p een of andere mnier ook nog niet.
ownTracks is het niet, i moet kijken via MQTT en tasker.

• thom1515
breinonline schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:10:
[...]

Excuses, ik had je link niet goed genoeg bekeken. Dan zou het inderdaad moeten kunnen werken. Is het opgegeven ip-adres inderdaad correct?

Edit: volgens de handleiding wel...

Staat er niets aan bruikbare foutmeldingen in de log files?
Ik heb nu zelf een known_devices.yasml file toegevoegd, kwam op HA tegen dat dit soms inderdaad niet automatisch aangemaakt wordt. Nu zie ik wel mijn telefoon bij "overview" komen, maar de status hiervan komt niet overeen ( --> blijf op "away" terwijl ik wel thuis ben)

configuration.yasml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Add for tracking iphone:
device_tracker:
    username: xxx
    password: xxx
    new_device_defaults:

(zelf aangemaakte) known_devices.yasml:

code:
1
2
3
4
5
6
 devicename:
  name: xxx
  mac: xxx
  picture: https://www.home-assistant.io/images/favicon-192x192.png
  track: yes
  hide_if_away: false

Note: er lijkt inderdaad iets fout te gaan bij device_tracker volgens de log-files:
Iemand ervaring met het gebruik van deze custom ziggo router setting voor device_tracker? Ik heb deze referentie gebruikt: https://community.home-as...dems-cisco-epc3928ad/6230

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
2019-01-01 21:17:46 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom component for device_tracker.ziggo_router which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you do experience issues with Home Assistant.
2019-01-01 21:17:47 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.device_tracker] Error setting up platform ziggo_router
Traceback (most recent call last):

Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/device_tracker/__init__.py", line 176, in async_setup_platform
    platform.get_scanner, hass, {DOMAIN: p_config})
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 380, in __iter__
    yield self  # This tells Task to wait for completion.
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 304, in _wakeup
    future.result()
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.5/concurrent/futures/thread.py", line 55, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/device_tracker/ziggo_router.py", line 45, in get_scanner
    return ZiggoDeviceScanner(config[DOMAIN])
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/device_tracker/ziggo_router.py", line 64, in __init__
    data = self._get_ziggo_clients()
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/device_tracker/ziggo_router.py", line 116, in _get_ziggo_clients
    response = session.post(self.login_url, data=self.params)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/sessions.py", line 581, in post
    return self.request('POST', url, data=data, json=json, **kwargs)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/sessions.py", line 533, in request
    resp = self.send(prep, **send_kwargs)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/sessions.py", line 668, in send
    history = [resp for resp in gen] if allow_redirects else []
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/sessions.py", line 668, in <listcomp>
    history = [resp for resp in gen] if allow_redirects else []
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/sessions.py", line 247, in resolve_redirects
    **adapter_kwargs
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/sessions.py", line 646, in send
    r = adapter.send(request, **kwargs)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/requests/adapters.py", line 498, in send
    raise ConnectionError(err, request=request)
requests.exceptions.ConnectionError: ('Connection aborted.', ConnectionResetError(104, 'Connection reset by peer'))
2019-01-01 21:17:49 ERROR (Thread-5) [homeassistant.util.yaml] YAML file /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml contains duplicate key "group". Check lines 79 and 89.
2019-01-01 21:17:51 ERROR (Thread-18) [homeassistant.util.yaml] YAML file /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml contains duplicate key "group". Check lines 79 and 89.

• thom1515
lolgast schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:44:
@thom1515 Klopt je ip-adres wel? Ik had ook zo’n ding en bij mij was de reeks 192.168.0.x
Thanks voor het meedenken!

Ik heb het IP adres ingevuld van mijn router (dus welke ik in de browser invul op op mijn router in te loggen).
Zou ik hier een andere moeten gebruiken? zo ja; welke eventueel?

[ Voor 27% gewijzigd door thom1515 op 01-01-2019 21:40 ]

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 12:09
Saturnus schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:28:
[...]

Probeer hide_if_away: false voor alle relevante items. Ik zie het in je config, mogelijk ook nog in known_devices. Met die optie op true mis ik hier de away vermeldingen in het logbook. Wat mij betreft is dit een bug.
Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Wat een rare bug... Thanks!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• Daniel.
maartend schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:23:
[...]

Gewoon. In de algemene configuration.yaml.
Het is gelukt. Bedankt nu verder stoeien.

• Saturnus
  • Niet online
DFKT schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:34:
[...]

Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Wat een rare bug... Thanks!
Github even gecheckt en de melding gevonden. Al lang bekend maar nog niets mee gedaan helaas.
Laat graag ook een reactie achter zodat het weer aandacht krijgt. :)
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/11564

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Natuurlijk... had niet anders verwacht 8)7 Zie dat zo'n RFXtrx433 rond de 100,- euro kost. Dat vind ik een hoop geld. Ik heb namelijk alleen 'n paar KAKU schakelaars voor de tuin. Is er geen goedkopere oplossing? anders kan ik net zo goed de KAKU van de tuin vervangen met 2 fibaro schakelaars, ben ik waarschijnlijk nog goedkoper uit.
Als je al zwave hebt zeker geen verkeerde oplossing. Als je perse 433 nodig hebt en je kunt solderen is een rflink misschien nog iets?

cd /pub && more beer

Verwijderd

ny-hardcore schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:05:
[...]

Als je al zwave hebt zeker geen verkeerde oplossing. Als je perse 433 nodig hebt en je kunt solderen is een rflink misschien nog iets?
Bedankt voor je suggestie. Ik kwam inderdaad ook rflink tegen. Alleen dat zelf solderen staat mij niet echt aan ;-) dus waarschijnlijk maar 433 helemaal de ban in doen.

Nog een andere vraag of jij dat weet, of iemand anders hier ervaring mee heeft met draadloze Zigbee CC2531 sticks? zijn super goedkoop, dus dat zou perfect zijn als dit goed werkt met HASS. Lees alleen wel dat je zelf andere firmware op moet zetten?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:41
Verwijderd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:14:
Nog een andere vraag of jij dat weet, of iemand anders hier ervaring mee heeft met draadloze Zigbee CC2531 sticks? zijn super goedkoop, dus dat zou perfect zijn als dit goed werkt met HASS. Lees alleen wel dat je zelf andere firmware op moet zetten?
Er zijn verschillende tweakers die zigbee2mqtt (en dus CC2531) gebruiken.

Dat super goedkoop valt overigens ook wel mee. Het stickje zelf is (bv op AliExpress) wel super goedkoop. Maar zoals je zelf al hebt gezien moet je ook zelf de firmware erop flashen. Daarvoor heb je weer extra spul nodig (kan niet rechtstreeks over de USB aansluiting van het ding zelf) en dan kom je weer op een totaalprijs van ergens tussen de 20 en 30 euro uit*. En zoveel duurder is een oplossing op basis van DeCONz (met Conbee USB stick of RaspBee RPi addon) dan ook weer niet. En dan heb je een oplossing die door een bedrijf wordt ontwikkeld i.p.v. zigbee2mqtt wat "hobby" is. Waarmee ik niet wil zeggen dat open source software "slecht" is want er zijn zeker veel goede OSS projecten en zelf heb ik ook wel eens wat OSS dingen ontwikkeld. Maar in combinatie met hardware geeft iets als DeCONz mij meer vertrouwen dan een random USB stick waarop je zelf een alternatieve firmware moet flashen die gemaakt is door een paar "hobbyisten" in combinatie met een softwareproject wat relatief gezien nog in de kinderschoenen staat (alhoewel Zigbee2mqtt intussen ook alweer een tijd bestaat).

* Overigens vindt je op Marktplaats ook deze CC2531 stickjes al geflashed met de juiste firmware voor Zigbee2mqtt. De aanschaf van kabels/hardware om te flashen bespaar je je dan. Maar uiteraard is dat weer duurder dan het stickje zelf en kun je dan niet zelf de firmware updaten.
Pagina: 1 ... 92 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.