Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 23:59
lxz schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:41:
[...]

Ja heb ik ook last van.. Ik las dat dit onlangs is omgevallen (in 0.84 geloof ik). Schijnt een fix voor klaar te staan, komt in de eerst volgende versie van komend jaar: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/733
was al blij dat deel van de mqtt discovery werkte en dat het dus aan mij lag :)

Nu zit ik met een iets raars, wil een hue_remote testen en dan bericht sturen, werkte eerst wel nu niet meer. mqtt message komt binnen.
Fout in de spaties??

Bericht in HASS log
Received message on zigbee2mqtt/hue_remote: b'{"battery":100,"linkquality":84,"action":"up-press","brightness":255}'
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: 022 Hue Remote test
trigger:
  platform: mqtt
  topic: "zigbee2mqtt/hue_remote"
condition:
  condition: template
  value_template: "{{ 'up-press' in trigger.payload }}"
action:  
- service: notify.telegram_joris
  data:
    title: "test"

Zelfs als ik de condition weg haal, dan doet die niks. Yaml config wordt aangegeven als valid.

In Hass logbook zie ik ook niet dat de automation uberhaupt getriggerd wordt. Topic komt wel binnen in de log file. Ergens iets fout in de mqtt configuratie? Moet ik nu wel dat base topic aanpassen of niet?

EDIT ik las ergens dat automations ook uitgeschakeld kunnen zijn en dat is deze dus kennelijk. Nog nooit van gehoord.
Inderdaad was deze automation gewoon uitgeschakeld, daarom maar een initial ON er bij gezet.

Dit is toch geen handig gedrag; kun je van uit de UI ook automations nakijken en weer enablen?

[ Voor 18% gewijzigd door trekker22 op 26-12-2018 09:24 ]

@trekker22 Natuurlijk kan dat :) Via /dev-state kun je zien wat de huidige status is van je automationsAfbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/72a9521736d559f7acdfb8d3efe6a408.png

En via /dev-service kun je o.a. automations beheren qua statusAfbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/c2379d45967f990306588af9f9b4a03c.png

• trekker22
lolgast schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:30:
@trekker22 Natuurlijk kan dat :) Via /dev-state kun je zien wat de huidige status is van je automations[Afbeelding]

En via /dev-service kun je o.a. automations beheren qua status[Afbeelding]
Ja die onderdelen maar eens vaker gebruiken. Maar nooit over nagedacht dat automations uitgeschakeld konden😁.

Wie maakt er (veel) gebruik van motion sensors. Heb een berg goedkope aqara sensors gekocht. Die hebben zo’n camera achtig formaat. Op een wc prima te plaatsen. Echter met grote woonkamer 5 x 12 zijn die lastig om geen dode plekken te krijgen? Was idee vanuit elke kopse kant 1 sensor te plaatsen. En ook vooral mikken op plek met meeste beweging/ loop.

zijn bv die Philips hue ogen handiger om bv op 2 plekken aan plafond te plakken?
Ik heb er een van Hue in de woonkamer (5 x 11 meter) en dat werkt hier prima. Máár, die van Hue hebben maken geen onderscheidt voor huisdieren, dus als we onze kat in de woonkamer later zijn de lampen aan als we thuiskomen. Dat weerhoudt me er van om er meer van te kopen

• trekker22
lolgast schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:50:
Ik heb er een van Hue in de woonkamer (5 x 11 meter) en dat werkt hier prima. Máár, die van Hue hebben maken geen onderscheidt voor huisdieren, dus als we onze kat in de woonkamer later zijn de lampen aan als we thuiskomen. Dat weerhoudt me er van om er meer van te kopen
ja dat is altijd lastig he. Die zwave zouden dat niet hebben maar echt aan de prijs.

Maar wat vaker lampen aan boeit qua verbruik ook niet heel veel.

Nu hang ik er gewoon 3 op, en ga ik kijken of ik de lux waardes in 1 waarde kan stoppen (de laagste van de 3) en daar iets op schakelen.

• trekker22
JBS schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:57:
[...]
In Lovelace:
code:
1
2
          - entity: binary_sensor.bewegingsmelder_hal
            secondary_info: last-changed
kan dit eigenlijk alleen in LoveLace? Nu komende tijd nog geen tijd om alles over te zetten :)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
Saturnus schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:22:

[...]

Top. Er is dus hoop. Een config als voorbeeld zou best nice zijn.

[...]
Ik ga er vanuit dat HA en dsmr-reader al geïnstalleerd zijn.
Succes!

DSMR-Reader settings:
  • File aanpassen: <dsmr installatie directory>/dsmr-reader/dsmrreader/settings.py
  • Voeg de volgende 3 regels toe (onder DSMRREADER_CONN_MAX_AGE)
    Deze regels zorgen voor een update iedere 30sec ipv iedere seconde
  • Voer daarna dit commando uit: ./post-deploy.sh
code:
1
2
3
DSMRREADER_BACKEND_SLEEP=30
DSMRREADER_DATALOGGER_SLEEP=15
DSMRREADER_MQTT_SLEEP=30
  • In de webinterface, ga naar configuration, en dan MQTT: Broker/connection configuration
  • Vul in: Hostname: 127.0.0.1
    Vul in: Username: homeassistant
    Vul in: Password: HA@PW (mag je zelf weten, dit is een voorbeeld)
  • Ga naar MQTT: Day consumption (per split topic) configuration
  • Klik op Enabled en dan Save
  • Ga naar MQTT: Telegram (per split topic) configuration
  • Klik op Enabled en dan Save
  • DSMR-reader is nu klaar voor gebruik :)
HA settings:
configuration.yaml - enable MQTT:
code:
1
2
mqtt:
  password: HA@PW

sensors/energy.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  - platform: mqtt
    state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"
    unit_of_measurement: "kW"
    force_update: true
    name: Huidig verbruik

state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_returned"
    unit_of_measurement: "kW"
    name: Huidig terug geleverd

state_topic: "dsmr/day-consumption/electricity_returned_merged"
    unit_of_measurement: "kWh"
    name: Energie terug geleverd vandaag

state_topic: "dsmr/day-consumption/gas"
    unit_of_measurement: "m3"
    name: Gas verbruik vandaag

configuration.yaml - Excludes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
history:
  exclude:
    entities:
     - sensor.energie_verbruikt_vandaag
     - sensor.energie_terug_geleverd_vandaag
     - sensor.huidig_verbruik
     - sensor.energiestand_piek
     - sensor.energiestand_dal
     - sensor.gas_verbruik_vandaag
     - sensor.huidig_terug_geleverd
     - sensor.gasstand
recorder:
  exclude:
    entities:
     - sensor.energie_verbruikt_vandaag
     - sensor.energie_terug_geleverd_vandaag
     - sensor.huidig_verbruik
     - sensor.energiestand_piek
     - sensor.energiestand_dal
     - sensor.gas_verbruik_vandaag
     - sensor.huidig_terug_geleverd
     - sensor.gasstand

Dit zorgt ervoor dat HA geen history bijhoudt (heb je niet nodig want je hebt toch al dsmr-reader stats.
Daarnaast had ik binnen een maand een HA database van ruim 1.6GB, dus erg traag en kon history en logbook niet meer openen.

Vervolgens kan je de volgende glance-kaart gebruiken in Lovelace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      - type: glance
        title: Verbruik
        entities:
          - entity: sensor.total_energy_used
            name: Huidig Verbuik
            icon: mdi:flash
          - entity: sensor.energie_verbruikt_vandaag
            name: Verbruikt Vandaag
            show_state: true
            icon: mdi:power-plug
          - entity: sensor.energie_terug_geleverd_vandaag
            name: Teruggeleverd Vandaag
            icon: mdi:gauge
          - entity: sensor.gas_verbruik_vandaag
            name: Gas Verbruikt Vandaag
            icon: mdi:gas-station

Note: Zoek wel even de juiste sensor namen op binnen HA en neem dit hier boven niet klakkeloos over :)

[ Voor 10% gewijzigd door daxy op 26-12-2018 14:32 . Reden: Lovelace glance kaart info toegevoegd ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:03
Draai(de) hier naar alle tevredenheid hassio op een RPI3B+ maar ga nu de overstap maken naar een NUC. Twijfel nu alleen nog tussen Hassio of Home Assistant (Docker) waarbij beide eigenlijk een docker omgeving is. Hassio heeft addons maar is verder gelijk aan Home Assistant.

Kort gezegd voordeel van Hassio zijn de addons en van Home Assistant in docker is dat je naar specifieke builds kunt gaan i.p.v. update naar laatste versie. Zijn er verder nog voor- of nadelen die ik over het hoofd zie of waarom ik beter voor Hassio <> Home Assistant kan kiezen?

Vraag ook @ discord gedaan maar daar ook niet veel wijzer geworden
LubbertKramervandaag om 10:37
Goodmorning all, here a hassio user on a rpi3 but i am moving to a nuc with several dockers (moving them away from my synology nas for load). Now i'm doubting what to do, hassio or home assistant in a docker? Only advantage i see from hassio it's click and update / add-ons but i wont be using addons because the addons i use on hassio on rpi are replaced (addon deconz -> docker deconz, addon ssh -> not needed on ubuntu, addon mqtt -> docker mqtt, addon duckdns/lets encrypt -> traefik docker)

In short my question is what are the other advantages / options to choose one over another or what is most advised? (did read https://www.home-assistant.io/faq/ha-vs-hassio/ but not that much intel)

Tinkerervandaag om 10:38
Most advised? Use the one that suits you the best :shrug:
They're all running Home Assistant after all
@Sheeppolo What does ls -al /srv/homeassistant/bin/hass show?

LubbertKramervandaag om 10:39
true, but are a docker env but that's why i was looking if there are other advantages/ things i'm overlooking? Updating by replacing the container would not be a hassle and the same effort almost as click and update under hassio...
maybe also in line with the direction of HA, will hassio stay now or?

Tinkerervandaag om 10:40
The only special things about Hass.io are the add-ons (which you said you've replaced) and the snapshots (which still stay local, so in my book they're not really backups)
Hass.io will stay, because that's what the developers want
They have a vision for the future that almost everybody will use Hass.io
However, they've been quite clear that Home Assistant isn't Hass.io, and those two things are separate
If crazy folks like me want to stay with a traditional Python venv install, we'll be able to

Ludeeusvandaag om 10:43
That logic is flawed :/ developing for Home Assistant on hassio, are in some parts of the project impossible, so I would imagine it would be simpler for the devs if venv/pip was the only method :stuck_out_tongue:

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik probeer icons van deze site te gebruiken, is dat allemaal mogelijk? :?

https://cdn.materialdesignicons.com/1.1.34/

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
Danielson schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:26:
Ik probeer icons van deze site te gebruiken, is dat allemaal mogelijk? :?

https://cdn.materialdesignicons.com/1.1.34/
Zeker, zie mijn voorbeeld 2 reacties terug :)
Bijvoorbeeldje van een Glance card:
code:
1
2
3
4
5
6
        title: Verbruik
        entities:
          - entity: sensor.total_energy_used
            name: Huidig Verbuik
            icon: mdi:flash

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33

breinonline

Are you afraid to be known?

lubbertkramer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:52:
Draai(de) hier naar alle tevredenheid hassio op een RPI3B+ maar ga nu de overstap maken naar een NUC. Twijfel nu alleen nog tussen Hassio of Home Assistant (Docker) waarbij beide eigenlijk een docker omgeving is. Hassio heeft addons maar is verder gelijk aan Home Assistant.

Kort gezegd voordeel van Hassio zijn de addons en van Home Assistant in docker is dat je naar specifieke builds kunt gaan i.p.v. update naar laatste versie. Zijn er verder nog voor- of nadelen die ik over het hoofd zie of waarom ik beter voor Hassio <> Home Assistant kan kiezen?

[...]
Deze blog vat het kort en bondig samen naar mijn idee: https://blog.ceard.tech/2...install-is-right.html?m=1

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• lubbertkramer
Hassbian bestaat niet meer en is vervangen door Hassio, daarnaast geeft het vrijwel dezelfde antwoorden als -> https://www.home-assistant.io/faq/#home-assistant-vs-hassio waar je eigenlijk niet veel wijzer van gaat worden of Hassio een blijvertje is en voor- nadelen van Hassio vs Home Assistant (docker) los van addons.... Volgens mij zijn dat er geen

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik zet steeds Hassbian op mijn RPi

• lubbertkramer
maartend schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:36:
[...]

Ik zet steeds Hassbian op mijn RPi
Ergens gelezen dat dat geen actieve ontwikkeling meer krijgt en ze Hassio willen promoten, in lijn met hassos <> resinos

• maartend
lubbertkramer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:41:
[...]

Ergens gelezen dat dat geen actieve ontwikkeling meer krijgt en ze Hassio willen promoten, in lijn met hassos <> resinos
Ik hoop het niet, want op een of andere manier krijg ik hasio niet op mijn RPi geinstalleerd.
lubbertkramer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:34:
[...]

Hassbian bestaat niet meer en is vervangen door Hassio, daarnaast geeft het vrijwel dezelfde antwoorden als -> https://www.home-assistant.io/faq/#home-assistant-vs-hassio waar je eigenlijk niet veel wijzer van gaat worden of Hassio een blijvertje is en voor- nadelen van Hassio vs Home Assistant (docker) los van addons.... Volgens mij zijn dat er geen
Met name 't gemak is een pre voor Hass.io. Image op je SD kaart, RPi aan en klaar. Dat spreekt de massa wel aan en is lekker laagdrempelig. Zelf draai ik Hass.io ook op m'n NUC, vooral voor 't gemakkelijk updaten en addons, hoewel dat er minder zijn dan uit de Hass.io op RPi tijd.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
daxy schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:25:
[...]

Ik ga er vanuit dat HA en dsmr-reader al geïnstalleerd zijn.
Succes!
Top, zeer bedankt! d:)b
Het DSMR-gebeuren draait sinds een uur in Docker, nadat gisteren Home Assistant was opgezet. Dat Docker is nog even wennen en in Portainer zitten nog behoorlijk wat bugs, maar het gaat later natuurlijk een groot voordeel zijn wanneer de boel in de soep loopt. Dit alles op DietPi. Stelt niet teleur. Lichtgewicht besturingssysteem met gemakkelijk management van hardware en software.

Nu alle informatie, stappen en configs verzamelen en dan snel een officiële schone, niet experimentele installatie doen.

Zijn er ook Tweakers die Hassio in een eigen Docker draaien? Dus niet als 'operating system,' maar handmatig opgezet in Docker zodat je volle controle over de basislaag houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Saturnus op 26-12-2018 18:41 ]

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
Saturnus schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:38:
[...]

Top, zeer bedankt! d:)b
Het DSMR-gebeuren draait sinds een uur in Docker, nadat gisteren Home Assistant was opgezet. Dat Docker is nog even wennen en in Portainer zitten nog behoorlijk wat bugs, maar het gaat later natuurlijk een groot voordeel zijn wanneer de boel in de soep loopt. Dit alles op DietPi. Stelt niet teleur. Lichtgewicht besturingssysteem met gemakkelijk management van hardware en software.

Nu alle informatie, stappen en configs verzamelen en dan snel een officiële schone, niet experimentele installatie doen.

Zijn er ook Tweakers die Hassio in een eigen Docker draaien? Dus niet als 'operating system,' maar handmatig opgezet in Docker zodat je volle controle over de basislaag houdt.
hoe heb je dsmr in docker gekregen via welke tutorial?
ik heb net ubuntu op mijn nuc gezet en kom van hassio op een pi, dus nu maar eens kijken of ik hassio ook via een doker kan draaien (heb alleen 0,0 ervaring met docker 8)7 )
zoeperman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:18:
[...]

ik heb net ubuntu op mijn nuc gezet en kom van hassio op een pi, dus nu maar eens kijken of ik hassio ook via een doker kan draaien (heb alleen 0,0 ervaring met docker 8)7 )
Zie
https://github.com/xirixi...aster/docker-compose.yaml

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:42

Dogooder

dus...

Ik ben sinds kort begonnen met Hass en zoek mij momenteel nog in de rondte om het mij eigen te maken rondom yaml, entities en automations.

Maar bij mijn eerste automation werkt het niet echt en ik weet niet waarom of hoe ik het kan debuggen.
Het idee is om de brightness van een lamp aan te passen naar aanleiding van de hoeveelheid Watt uit mijn zonnepanelen. Ik heb de volgende code in automations.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: connect light to sunpower
trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.sunpower

action:
    - service: light.turn_on   
      entity_id: light.tradfri_bulb_e27_opal_1000lm
      data_template:      
         brightness: '{{255-255/150*trigger.to_state.state|int }}'

De zonnepanelen rapporteren al aan Hass dmv sensor.sunpower. In dev-state zie ik dat de automation last triggered correct, maar de brightness gaat niet mee. Een fixed waarde
code:
1
'{{210}}'
werkt wel gewoon.
Ik vermoed dat de fout ergens zit met dat trigger.to_state.state niet een nette int teruggeeft, maar hoe het wel moet weet ik niet. Kan iemand mij op weg helpen?

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
docker guru hier die weet waarom dit niet goed gaat?

code:
1
2
3
4
5
6
zoeperman@zoepermanhs:~$ sudo curl -sL https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/hassio-build/master/install/hassio_install | sudo bash -s
[Info] Install supervisor Docker container
[Info] Install supervisor startup scripts
[Info] Install AppArmor scripts
[Info] Run Hass.io
Failed to start hassio-supervisor.service: Unit docker.service not found.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
zoeperman@zoepermanhs:~$ systemctl status hassio-supervisor.service
â hassio-supervisor.service - Hass.io supervisor
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/hassio-supervisor.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2018-12-26 21:33:30 UTC; 57s ago
  Process: 3249 ExecStart=/usr/sbin/hassio-supervisor (code=exited, status=127)
  Process: 3247 ExecStartPre=/usr/bin/docker stop hassio_supervisor (code=exited, status=0/SUCCESS)
 Main PID: 3249 (code=exited, status=127)

Dec 26 21:33:30 zoepermanhs systemd[1]: hassio-supervisor.service: Service hold-off time over, scheduling restart.
Dec 26 21:33:30 zoepermanhs systemd[1]: hassio-supervisor.service: Failed to schedule restart job: Unit docker.service not found.
Dec 26 21:33:30 zoepermanhs systemd[1]: hassio-supervisor.service: Failed with result 'exit-code'.

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54
Dogooder schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:34:
Ik ben sinds kort begonnen met Hass en zoek mij momenteel nog in de rondte om het mij eigen te maken rondom yaml, entities en automations.

Maar bij mijn eerste automation werkt het niet echt en ik weet niet waarom of hoe ik het kan debuggen.
Het idee is om de brightness van een lamp aan te passen naar aanleiding van de hoeveelheid Watt uit mijn zonnepanelen. Ik heb de volgende code in automations.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:

action:
      data_template:      

De zonnepanelen rapporteren al aan Hass dmv sensor.sunpower. In dev-state zie ik dat de automation last triggered correct, maar de brightness gaat niet mee. Een fixed waarde
code:
1
'{{210}}'
werkt wel gewoon.
Ik vermoed dat de fout ergens zit met dat trigger.to_state.state niet een nette int teruggeeft, maar hoe het wel moet weet ik niet. Kan iemand mij op weg helpen?
Als je entity_id sensor.sunpower alleen int's teruggeeft, dan zou ik voor een numeric_state kiezen.

Probeer eens iets in deze richting:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    platform: numeric_state
    below: 210 #Waarde waaronder je de verlichting wilt inschakelen

action:
    # Streepje hoef je pas te gebruiken bij meerdere actions
    service: light.turn_on   
    data_template:
       # dimmen heb ik geen verstand van, dus niet aangepast
Dat blog is veel te kort door de bocht en gaat compleet voorbij aan alle voor-/nadelen van beide keuzes. In mijn ogen :9

@lubbertkramer Ik ben zelf voorstander van Home Assistant in een container. Ik heb voor een oplossing via Docker gekozen zodat ik makkelijk zelf kan beslissen welke software ik gebruik. Voor HassIO is die keuze al voor je gemaakt in de vorm van addons. En dan ben je via die HassIO addon ontwikkelaar weer afhankelijk van de update frequentie, if any.

Ik hoor van verschillende collega's wel dat de overstap van HassIO naar Home Assistant vrij groot is, omdat je erg veel handigheidjes mist. Meestal gaan ze terug naar HassIO :P. Bijvoorbeeld het eenvoudig aanpassen van je yaml-bestanden in de browser. Maar ook de integratie tussen de addons + hassio is een stuk gebruikersvriendelijker dan zelf met Docker containers alles los gaan beheren en zorgen dat het communiceert. Het is uiteindelijk allemaal geen rocket science, maar je gaat gewoon meer tijd kwijt zijn met losse containers dan met HassIO.

• breinonline
  • Laatst online: 07:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Volgens mij geef jij nu geen andere argumenten dan in de blog staan. Je wilt zelf bepalen wat je draait, die staat er gewoon in :>

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• maartend

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:

action:
      data_template:      
Bij mij staan de streepjes en spaties en dergelijke echt ander. Iets waar je heel erg op moet letten heb ik gemerkt. Mogelijk daar?

Mijn voorbeeld;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Nachtlamp schakelen
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_158d000255e845 
      click_type: single
  action:
      entity_id: light.gateway_light_7811dcf9948f
      data:
        rgb_color: [200,0,0]
        brightness: 20
    - delay: 00:05:00
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.gateway_light_7811dcf9948f
trekker22 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:46:
[...]

kan dit eigenlijk alleen in LoveLace? Nu komende tijd nog geen tijd om alles over te zetten :)
Mocht je Hass.io gebruiken, dan kun je je huidige GUI binnen no-time omzetten naar Lovelace met de Lovelace Migration add-on.

Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat een automation wordt afgetrapt op een vast tijdstip én als de state van een entiteit anders is dan 'Geen'? Voor iets vergelijkbaars gebruik ik een condition, maar juist iets doen bij een state anders dan 'X' zoek ik even naar de juiste manier.

[ Voor 28% gewijzigd door JBS op 27-12-2018 10:29 ]

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11 16:12
lubbertkramer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:52:

[...]
Ik ben ook overgestapt naar een NUC, maar dan volgens gedaan zoals Frenk het aangeeft

https://gist.github.com/f...919ca6b95b30c66f85976ec58

Moet zeggen werkt super.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
zoeperman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:18:
[...]

Zoals je al hebt gezien zijn er wel tutorials te vinden. Naar mijn mening is het slimmer om vooraf in een testomgeving de tutorial niet alleen uit te voeren, maar er ook van af te wijken om te leren begrijpen wat er gebeurt. Een tutorial 1-op-1 uitvoeren kan werken, maar als je dan een crash hebt of onderhoud moet doen zit je met de handen in het haar.

• Jelte
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:41:
[...]
Mocht je Hass.io gebruiken, dan kun je je huidige GUI binnen no-time omzetten naar Lovelace met de Lovelace Migration add-on.

Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat een automation wordt afgetrapt als de state van een entiteit anders is dan 'Geen'? Voor iets vergelijkbaars gebruik ik een condition, maar juist iets doen bij een state anders dan 'X' zoek ik even naar de juiste manier.
probeer state: from en state: to
Als je dan from 'geen' naar iets anders gaat, dan doe je een actie. En als je to 'geen' gaat maak je de actie weer ongedaan.
Jelte schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:28:
[...]
probeer state: from en state: to
Als je dan from 'geen' naar iets anders gaat, dan doe je een actie. En als je to 'geen' gaat maak je de actie weer ongedaan.
Kleine toevoeging nog: De automation wordt op een vaste tijd afgetrapt met als voorwaarde dat de state van een specifieke entiteit anders is dan 'Geen'. Ik ben bang dat jouw suggestie dan niet meer werkt..
@JBS Ipv "off" vul je bij jou de waarde "Geen" in
YAML:
1
2
3
4
5
6
  condition:
    - condition: template
      value_template: >
        {% if states.input_boolean.test_knopje.state != "off" %} True 
        {% else %} False
        {% endif %}

[ Voor 8% gewijzigd door lolgast op 27-12-2018 10:41 ]

lolgast schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:39:
@JBS Ipv "off" vul je bij jou de waarde "Geen" in
YAML:
1
2
3
4
5
6
  condition:
        {% if states.input_boolean.test_knopje.state != "off" %} True 
        {% else %} False
        {% endif %}
De state van 'sensor.trash_tomorrow' is op dit moment 'Geen', toch wordt er een bericht verstuurd als ik onderstaande automation handmatig trigger. Wat zie ik over het hoofd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Bericht bij afval morgen
  trigger:
  - at: '20:00'
    platform: time
  condition:
        {% if states.sensor.trash_tomorrow.state != "Geen" %} True 
        {% else %} False
        {% endif %}  
  action:
  - service: notify.telegram_xxx
    data_template:
      title: '*Afval morgen*'
Goede vraag. Werkt het wel als je dat stukje code in /dev-template test?
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/491cbe8585362fc15717adfc35cc6ddf.png

@JBS Misschien zonder " :/ Maar ik vraag me af of hij de code dan nog slikt bedenk ik me nu

[ Voor 23% gewijzigd door lolgast op 27-12-2018 11:03 ]

lolgast schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:59:
Goede vraag. Werkt het wel als je dat stukje code in /dev-template test?
[Afbeelding]

@JBS Misschien zonder " :/ Maar ik vraag me af of hij de code dan nog slikt bedenk ik me nu
Ja, in de /dev-template geeft ie 'False' terug:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T0Kst9u.png

Heb de inhoud van 't bericht even aangepast om te zien of de laatste versie van de automation wel gebruikt wordt, en dat is het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 27-12-2018 11:27 ]

@JBS Ik bedenk me! Als je de automation handmatig aftrapt via services, dan negeert hij de conditions. Heb je hem inderdaad op die manier geprobeerd? Anders moet je even een time van 11:35 oid proberen zodat hij over een aantal minuten op de normale manier triggert

Of zoals ik, een 'test_knopje'-input_boolean maken en daar je automations mee testen :9

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 27-12-2018 11:36 ]

lolgast schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:32:
@JBS Ik bedenk me! Als je de automation handmatig aftrapt via services, dan negeert hij de conditions. Heb je hem inderdaad op die manier geprobeerd? Anders moet je even een time van 11:35 oid proberen zodat hij over een aantal minuten op de normale manier triggert

Of zoals ik, een 'test_knopje'-input_boolean maken en daar je automations mee testen :9
Ik triggerde inderdaad de automation handmatig. Wanneer ik 'm laat triggeren op een tijd, dan werkt het wel. Klopt dus dat conditions genegeerd worden bij het handmatig triggeren, goed om te weten :)

• lubbertkramer
lolgast schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:27:
[...]

Dat blog is veel te kort door de bocht en gaat compleet voorbij aan alle voor-/nadelen van beide keuzes. In mijn ogen :9

@lubbertkramer Ik ben zelf voorstander van Home Assistant in een container. Ik heb voor een oplossing via Docker gekozen zodat ik makkelijk zelf kan beslissen welke software ik gebruik. Voor HassIO is die keuze al voor je gemaakt in de vorm van addons. En dan ben je via die HassIO addon ontwikkelaar weer afhankelijk van de update frequentie, if any.

Ik hoor van verschillende collega's wel dat de overstap van HassIO naar Home Assistant vrij groot is, omdat je erg veel handigheidjes mist. Meestal gaan ze terug naar HassIO :P. Bijvoorbeeld het eenvoudig aanpassen van je yaml-bestanden in de browser. Maar ook de integratie tussen de addons + hassio is een stuk gebruikersvriendelijker dan zelf met Docker containers alles los gaan beheren en zorgen dat het communiceert. Het is uiteindelijk allemaal geen rocket science, maar je gaat gewoon meer tijd kwijt zijn met losse containers dan met HassIO.
Addons zijn inderdaad de grootste voordelen, moet zeggen dat ik mij afvraag welke ik ga missen? Deconz welke ik als addon onder Hassio op mijn RPI draaide draait nu in een docker i.p.v addon en zaken als in de browser mijn bestanden wijzigen gebruik ik github voor om push/pull te doen bij een valide build :)

Het blijft lastig om te bepalen wat de keuze gaat zijn van de ontwikkelaars van Home Assistant en waar ze op in blijven zetten, Hassio is daarbij het kindje wat ze overal willen vrijgeven en Home Assistant eigenlijk de pure omgeving in python env
jossie67 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:09:
[...]

Ik ben ook overgestapt naar een NUC, maar dan volgens gedaan zoals Frenk het aangeeft

https://gist.github.com/f...919ca6b95b30c66f85976ec58

Moet zeggen werkt super.
Thanks, zijn manier van packages gebruiken spreekt mij vooral erg aan, verder volgt hij inderdaad de Hassio installatie https://github.com/home-a...er/install#install-hassio

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:34

OMX2000

By any means necessary...

lolgast schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:40:
Ik gebruikte het altijd zo. Hue motion lux waarde werd door de Hue bridge bepaald en door mij alleen opgehaald als zijnde false (licht genoeg) en true (donker). Ik heb geen laptop bij de hand en alleen even een app op de telefoon om de code op te halen, dus het wordt een screenshot :+
[Afbeelding]

Ik sluit me qua denkwijze in deze denk ik aan bij @Hmmbob. Ik zou voor beide cases, beweging of lux, een aparte automation maken. Een zoals ik hierboven had, een gebaseerd op alleen lux met een for: x-minutes statement erin.

Dit is een hele oude automation die inmiddels via Node-RED loopt en dus nooit meer is bijgewerkt. Maar het idee komt vast over ;)
Heb je pointers voor de Node-RED aanpak. Ik wil ook automations aan Node-RED overlaten. Maak je dan virtual sensors aan in Home Assistant die je dan weer kunt gebruiken in Node-RED?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

@OMX2000 Zolang je nog in dat stadium zit raad ik je aan om naar de video's van The Hook Up te kijken

En te kijken in het Node-RED topic. Staat vol met voorbeelden daar en als je filtert op posts met afbeeldingen heb je ze denk ik al bijna allemaal :)
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

• jossie67
lubbertkramer schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:58:

Thanks, zijn manier van packages gebruiken spreekt mij vooral erg aan, verder volgt hij inderdaad de Hassio installatie https://github.com/home-a...er/install#install-hassio
Ik was zelfs sneller klaar dan met een kant en klaar Hassio op een SD
;)

• lubbertkramer
jossie67 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:42:
[...]

Ik was zelfs sneller klaar dan met een kant en klaar Hassio op een SD
;)
Had al test zowel bovenstaande als via docker al keer geinstalleerd maar dan merk je inderdaad flink verschil tussen de NUC <> RPI :O

• trekker22
Potver knalt de UI er weer uit en de automations ook. Niks in de log dus die maar hoger zetten.

Alleen sensors en switches. Alle Discovery en mediaplayers eruit gehaald.

Haalt de WAF flink omlaag als de switches en verlichting niet werkt op zigbee 😬.

Denk dat het wel goed te ondervangen is met iets als momit dat een docker herstart geeft als de UI niet meer bereikbaar is.
Iemand die dit of iets dergelijks gebruikt als fail safe

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
trekker22 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:59:
Potver knalt de UI er weer uit en de automations ook. Niks in de log dus die maar hoger zetten.

Haalt de WAF flink omlaag als de switches en verlichting niet werkt op zigbee 😬.

Denk dat het wel goed te ondervangen is met iets als momit dat een docker herstart geeft als de UI niet meer bereikbaar is.
Gewoon zorgen dat het licht ook altijd offline is te schakelen :P

• trekker22
kepler schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:07:
[...]

Gewoon zorgen dat het licht ook altijd offline is te schakelen :P
Dat is met zigbee niet echt een oplossing vind ik😁

• lubbertkramer
trekker22 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:17:
[...]

Dat is met zigbee niet echt een oplossing vind ik😁
Hier aantal oude schakelaars laten zitten en ernaast een hue dimmer opgehangen, hierdoor een back-up (zeker in geval van babykamer praktisch)
En de reden dat ik Qubino Z-wave modules gebruik, die zitten achter je reguliere schakelaar. Dus altijd een 'domme' mogelijkheid als je 'slimme' mogelijkheid het af laat weten. En schoonmoeder-proof :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
Wat is de goedkoopste manier om extra BT ontvangers in huis te plaatsen voor betere presence detectie via BT?
En bestaat er een guide over hoe ik dat makkelijk ga koppelen met Hass?

In sommige ruimtes zit ik net te ver van de Hass pi3 af en soms floept de telefoon ook van het wifi af en denkt Hass dus dat er niemand thuis is.

• maartend
Mogelijk hele gekke vraag, maar zou het volgende mogelijk zijn?

Ik heb een Samsung Tab 3, die wil ik gaan gebruiken als aansturing van homeassistant via de app wall panel.
Nu wordt dat ding enkel daar voor gebruikt. En ligt daarmee altijd op een vaste plek.
Ding is aangesloten op een tasmota sonoff (die kan ik gewoon aansturen vanuit HA).

Maar nu;
Tot u had ik een samsung smartthings in huis, die kon ook mijn tasmoat's lezen. Als mijn tablet bijna leeg was (dus bijv. minder dan 10% volle accu), dan ging de tasmota aan en werd de samsung geladen. Dit alles gebeurde via Tasker.

Maar ik wil die smartthings het huis uit, heeft nl. niet echt meer nu, behalve voor dit.

Nu mijn vraag;
Is het mogelijk om mbv HA de accu uit te lezen van mijn Samsung? En dat ik dan vervolgens de Tasmota aanzet (dat laatste lukt me wel).

Ik heb het idee dat ik iets met owntrack moet doen, en dan vervolgens dit ; https://www.home-assistant.io/cookbook/track_battery_level/

Dit vind ik ook, maar daar heb ik vragen bij;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- platform: template
  sensors:
    display_kitchen_tablet_battery:
      value_template: '{{ states.display.kitchen_tablet.attributes.battery_level }}'
      friendly_name: 'Kitchen Tablet Battery'
      unit_of_measurement: "%" 
      device_class: battery 

and then I setup an automation to charge it when it gets low, and switch off when it gets full,

- id: '1532547735836'
  alias: Tablet Battery Charge on
  trigger:
  - below: '21'
    entity_id: sensor.display_kitchen_tablet_battery
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: switch.plug_3
    service: switch.turn_on
- id: '1532548478810'
  alias: Tablet Battery Charger off
  trigger:
  - above: '99'
  action:
  - data:
    service: switch.turn_off

Wat voor ID is dat? Hoe weet ik welke sensor ik moet pakken?

[ Voor 43% gewijzigd door maartend op 27-12-2018 15:42 ]

@maartend Tasker op de tablet via MQTT het batterij percentage naar je MQTT broker laten sturen en HASS op basis van dat percentage op enig moment de Sonoff inschakelen?

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:44
maartend schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:36:

Is het mogelijk om mbv HA de accu uit te lezen van mijn Samsung? En dat ik dan vervolgens de Tasmota aanzet (dat laatste lukt me wel).
Dit kan met Fully Kiosk Browser. Dit is een ideale browser voor een wallpanel oplossing, en deze kan ook het batterijniveau rapporteren aan HASS.

• maartend
JBS schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:44:
@maartend Tasker op de tablet via MQTT het batterij percentage naar de je MQTT broker laten sturen en HASS op basis van dat percentage op enig moment de Sonoff inschakelen?
Eerste stuk ga ik eens opzoeken. Tasker > MQTT. Daar moet ik wel iets mee kunnen. Want die percentage uitlezen via Tasker is kneitereenvoudig.

edit ; krijgt vinken, die MQTT intergratie is gewoon een plugin.

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11 00:08
Misschien dat iemand dit al eens gevonden heeft.

Binnen mijn HASSIO heb ik een x tal Glance Cards werkend. Op mijn telefoon, touchscreen laptop werkt het goed.

Als ik met de muis iets aan probeer te klikken, gebeurt er niets.

Stukje code van mijn glancecard:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        title: Livingroom Lighting Options
        show_state: false
        columns: 3
        entities:
          - entity: script.w_verlichting_0
            tap_action: toggle
            icon: mdi:sofa

Iemand een idee hoe ik met mijn muis weer dingen aan en uit kan zetten?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat ging bij mij ook stuk bij de update naar 0.84, daar is iets in de syntax in gewijzigd. Zie hier:

https://www.home-assistant.io/lovelace/entity-button/

De syntax is nu dus als volgt:

code:
1
2
3
  tap_action:
    action: call-service
    service: script.turn_on

Hier stond een dode link.

Bman59 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:11:
Misschien dat iemand dit al eens gevonden heeft.

Binnen mijn HASSIO heb ik een x tal Glance Cards werkend. Op mijn telefoon, touchscreen laptop werkt het goed.

Als ik met de muis iets aan probeer te klikken, gebeurt er niets.

Stukje code van mijn glancecard:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        title: Livingroom Lighting Options
        show_state: false
        columns: 3
        entities:
          - entity: script.w_verlichting_0
            tap_action: toggle
            icon: mdi:sofa

Iemand een idee hoe ik met mijn muis weer dingen aan en uit kan zetten?
Wat @strandbal zegt ^^^

• maartend
freakshock88 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:54:
[...]

Dit kan met Fully Kiosk Browser. Dit is een ideale browser voor een wallpanel oplossing, en deze kan ook het batterijniveau rapporteren aan HASS.
Wow, wat een zooi settings. eens even kijken naar de battery indicator.

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11 00:08
strandbal schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:13:
Dat ging bij mij ook stuk bij de update naar 0.84, daar is iets in de syntax in gewijzigd. Zie hier:

https://www.home-assistant.io/lovelace/entity-button/

De syntax is nu dus als volgt:

code:
1
2
3
  tap_action:
    action: call-service
    service: script.turn_on
Zal dit dan ook werken met switches e.d. ? want switches e.d. werken bij mij ook niet.

Ik dubbelcheck dit even omdat ik de script.turn_on zie staan.

• kepler
maartend schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:36:
Mogelijk hele gekke vraag, maar zou het volgende mogelijk zijn?

Ik heb een Samsung Tab 3, die wil ik gaan gebruiken als aansturing van homeassistant via de app wall panel.
Nu wordt dat ding enkel daar voor gebruikt. En ligt daarmee altijd op een vaste plek.
Ding is aangesloten op een tasmota sonoff (die kan ik gewoon aansturen vanuit HA).

Maar nu;
Tot u had ik een samsung smartthings in huis, die kon ook mijn tasmoat's lezen. Als mijn tablet bijna leeg was (dus bijv. minder dan 10% volle accu), dan ging de tasmota aan en werd de samsung geladen. Dit alles gebeurde via Tasker.

Maar ik wil die smartthings het huis uit, heeft nl. niet echt meer nu, behalve voor dit.

Nu mijn vraag;

Ik heb het idee dat ik iets met owntrack moet doen, en dan vervolgens dit ; https://www.home-assistant.io/cookbook/track_battery_level/

Dit vind ik ook, maar daar heb ik vragen bij;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- platform: template
  sensors:
    display_kitchen_tablet_battery:
      value_template: '{{ states.display.kitchen_tablet.attributes.battery_level }}'
      friendly_name: 'Kitchen Tablet Battery'
      unit_of_measurement: "%" 
      device_class: battery 

and then I setup an automation to charge it when it gets low, and switch off when it gets full,

- id: '1532547735836'
  alias: Tablet Battery Charge on
  trigger:
  - below: '21'
  action:
  - data:
    service: switch.turn_on
- id: '1532548478810'
  alias: Tablet Battery Charger off
  trigger:
  - above: '99'
  action:
  - data:
    service: switch.turn_off

Wat voor ID is dat? Hoe weet ik welke sensor ik moet pakken?
Waarom niet gewoon continu opladen/aan de stroom? Als het toch alleen voor besturing van HA maakt het toch niet als de accu slechter wordt?

• maartend
kepler schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:43:
[...]

Waarom niet gewoon continu opladen/aan de stroom? Als het toch alleen voor besturing van HA maakt het toch niet als de accu slechter wordt?
Volslagen onnodig lijkt me. Wel eens over gedacght, maar ook gedacht dat de weggegooide energie vele malen groter zal zijn. Eigenlijk nooit verder over gedacht zo.

• sloth
  • Niet online
sloth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:11:
Ik wil HA gaan inrichten om enkele smart light bulbs en schakelaars aan te sturen. In de toekomst vast ook nog andere spullen. Het liefste allemaal gestandaardiseerd via MQTT.

Voor de lampen dacht ik aan Ikea Trådfri en ook lijken de Xiaomi Aqara lichtschakelaars me wel wat.
Waar ik helemaal geen zin in heb is verschillende hubs te moeten kopen. Ik wil vendor lock-in zo veel mogelijl vermijden.

Nu las ik hier wel wat positieve ervaringen over zigbee2mqt in combinatie met een CC2531 Zigbee usb stick.

Is dit nog altijd een goede oplossing die jullie zouden aanraden, of kan ik beter voor een paar tientjes meer aan bijvoorbeeld een Elelabs Zigbee usb stick denken?

Ik las wat over beperkt bereik van de CC2531, is dat typisch beter bij een 'merk' oplossing? Ook stabiliteit is erg belangrijk voor me.
Inmiddels zijn de cc debugger cable en CC2531 sticks (eindelijk!) binnen gekomen.
Helaas wordt de cc debugger niet herkend, in Windows altijd dezelfde melding "One of the USB devices attached to this computer has malfunctioned".

De LEDs van zowel de debugger als cc2531 zijn wel gewoon groen.

Drivers automatisch en handmatig geïnstalleerd, op verschillende usb poorten en systemen getest maar helaas.. Gevalletje DOA? :(
maartend schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:48:
[...]

Volslagen onnodig lijkt me. Wel eens over gedacght, maar ook gedacht dat de weggegooide energie vele malen groter zal zijn. Eigenlijk nooit verder over gedacht zo.
Welke weggegooide energie? Heb je wel eens uitgerekend waar je dan over praat

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sloth schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:01:
[...]
Inmiddels zijn de cc debugger cable en CC2531 sticks (eindelijk!) binnen gekomen.
Helaas wordt de cc debugger niet herkend, in Windows altijd dezelfde melding "One of the USB devices attached to this computer has malfunctioned".

Drivers automatisch en handmatig geïnstalleerd, op verschillende usb poorten en systemen getest maar helaas.. Gevalletje DOA? :(
Je hebt die TI rfmanager v1 of hoe dat ook heet op W10 geinstalleerd? Daarna werden bij mij pas de drivers correct geinstalleerd en werkte alles als een zonnetje!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 12:18

NVD

Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:47:
@NVD Zoiets zou kunnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Schakel Hue lampen aan met click
  trigger:
    platform: event
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d0001e5a63e
  action:
    data:
      brightness: 45
      entity_id:
        - light.hue1
        - light.hue2
Ik ben vandaag verder gegaan en heb een tweede switch toegevoegd die dezelfde acties zou moeten doen. Is er een manier om dit onder de automation zelf te scharen i.p.v. een volledig nieuw script te schrijven? Ik heb geprobeerd een regel toe te voegen bij entity_id met een "-" maar dat werkte niet. Deze heb ik net opgelost door meerdere triggers toe te voegen.

Daarnaast probeer ik de automation een stap verder te brengen namelijk als de lamp aan staat en er wordt nog één keer gedrukt, dan wordt het licht 80%. Ik heb dan zoiets, maar helaas werkt dat niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Doe bedlamp van 45 naar 80 switch links
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: light.slaapkamer
      to: 'on'
    - platform: event
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.switch_158d0001e83544
  action:
    data:
      brightness: 80
      entity_id:
        - light.slaapkamer

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
NVD schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:10:
[...]

Ik ben vandaag verder gegaan en heb een tweede switch toegevoegd die dezelfde acties zou moeten doen. Is er een manier om dit onder de automation zelf te scharen i.p.v. een volledig nieuw script te schrijven? Ik heb geprobeerd een regel toe te voegen bij entity_id met een "-" maar dat werkte niet. Deze heb ik net opgelost door meerdere triggers toe te voegen.

Daarnaast probeer ik de automation een stap verder te brengen namelijk als de lamp aan staat en er wordt nog één keer gedrukt, dan wordt het licht 80%. Ik heb dan zoiets, maar helaas werkt dat niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Doe bedlamp van 45 naar 80 switch links
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: light.slaapkamer
      to: 'on'
    - platform: event
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.switch_158d0001e83544
  action:
    data:
      brightness: 80
      entity_id:
        - light.slaapkamer
Het tweede gedeelte is denk ik niet mogelijk omdat de switch button alleen on/off kan. Dus als je nogmaals op de knop zou drukken dan denkt ha dat je een OFF action bedoeld.

Wel zou je er automation achter kunnen hangen zodra je de knop indrukt, dat de brightness meteen naar 80% gaat. Ik doe dit zelf bijvoorbeeld met 1 click = aan. Knop ingedrukt houden = brighness omlaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 27-12-2018 18:23 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• sloth
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:10:
[...]

Je hebt die TI rfmanager v1 of hoe dat ook heet op W10 geinstalleerd? Daarna werden bij mij pas de drivers correct geinstalleerd en werkte alles als een zonnetje!
Yup (v1), en ook op een tweede W10 systeem.. :-(
Dit is wat er gebeurd als ik de drivers manueel probeer te installeren. Ik heb ook getest met alleen de cc debugger zonder de cc2531 maar dat helpt ook niet, Windows herkend de TI debugger niet.

https://i.imgur.com/EnMtvd8.png

[ Voor 20% gewijzigd door sloth op 27-12-2018 18:32 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sloth schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:31:
[...]

Yup (v1), en ook op een tweede W10 systeem.. :-(
Dit is wat er gebeurd als ik de drivers manueel probeer te installeren. Ik heb ook getest met alleen de cc debugger zonder de cc2531 maar dat helpt ook niet, Windows herkend de TI debugger niet.

https://i.imgur.com/EnMtvd8.png
Soms helpt het om de driver te uninstallen, dan W10 te herstarten, en dan weer de debugger erin te stoppen, waarop W10 automagisch de juiste driver installeert...

Daarnaast zie ik dat hij in een USB 3 hub zit. Heb je nog USB 2 poorten over? Ook daar kan soms wat misgaan namelijk: te moderne poorten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• maartend
martinvdm schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:03:
[...]

Welke weggegooide energie? Heb je wel eens uitgerekend waar je dan over praat
Nee, daarom nu ook plots mijn twijfel..

• sloth
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:45:
[...]

Soms helpt het om de driver te uninstallen, dan W10 te herstarten, en dan weer de debugger erin te stoppen, waarop W10 automagisch de juiste driver installeert...

Daarnaast zie ik dat hij in een USB 3 hub zit. Heb je nog USB 2 poorten over? Ook daar kan soms wat misgaan namelijk: te moderne poorten.
Net ook geprobeerd, in 5 verschillende usb poorten. Telkens dezelfde foutmelding dat Windows het apparaat niet herkend.. Lijkt me dus echt om een hardware probleem te gaan, en niet om de driver zelf (die ik overigens ook niet manueel kan updaten).

• trekker22

na 10 uur dragen op log debug level, 500 MB log! Dat maar eens onderzoeken, lijkt me wat erg veel!

EDIT om worden er 2018-12-27 19:30:57 ongeveer 180 events naar het log geschreven, en komt allemaal door wat wattage van een zwave plug. Lijkt me ook absurd om af te handelen?

Die zwave plugs zitten er alleen voor de leuk voor afhandeling van wasmachine/droger/vaatwasser is klaar melding.

Maar lijkt me absurd veel wat die aan log veroorzaken.

[ Voor 20% gewijzigd door trekker22 op 27-12-2018 19:40 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:48:
[...]

Laat Tasker gewoon de tasmota-schakelaar aan/uit zetten bij bepaalde percentages batterij via een http-call naar de rest-api.

Zo doe ik dat 's nachts ook voor mijn mobiel "en daarmee houd ik de batterij in goede conditie".
maartend schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:48:
[...]

De meest devices doen vrij weinig als ze opgeladen zijn, maar als jou tablet tussen de 3-5 watt verbruikt dan heb je het over 6-10 euro per jaar. Daarvoor maak ik het mezelf gemakkelijk hoor >:)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 12:18

NVD

Possible schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:21:
[...]

Het tweede gedeelte is denk ik niet mogelijk omdat de switch button alleen on/off kan. Dus als je nogmaals op de knop zou drukken dan denkt ha dat je een OFF action bedoeld.

Wel zou je er automation achter kunnen hangen zodra je de knop indrukt, dat de brightness meteen naar 80% gaat. Ik doe dit zelf bijvoorbeeld met 1 click = aan. Knop ingedrukt houden = brighness omlaag.
De switch kent toch juist geen on/off maar alleen enkelklik en dubbelklik? Dus dan zou ik zeggen bij enkelklik zodra lampen uitstaan naar 45%. Bij enkelklik zodra lampen 1%=< naar 80%. Dat beoogde ik te doen in mijn automation...

• Possible
NVD schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:20:
[...]

De switch kent toch juist geen on/off maar alleen enkelklik en dubbelklik? Dus dan zou ik zeggen bij enkelklik zodra lampen uitstaan naar 45%. Bij enkelklik zodra lampen 1%=< naar 80%. Dat beoogde ik te doen in mijn automation...
Je hebt zo'n Xiaomi switch toch? Als het goed is kun je die ook ingedrukt houden. Tenminste bij die van mij (zo'n ronde losse wireless button)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51

dof

maartend schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:48:
[...]

En heb je de stroom meegerekend die de altijd-hiervoor-aan-staande Sonoff opslurpt? :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• kepler
RudolfR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:55:
[...]

Laat Tasker gewoon de tasmota-schakelaar aan/uit zetten bij bepaalde percentages batterij via een http-call naar de rest-api.

Zo doe ik dat 's nachts ook voor mijn mobiel "en daarmee houd ik de batterij in goede conditie".
Volgens mij wordt in moderne tablets en telefoons gewoon alles goed geregeld tijdens het laden. Maar zeker voor een tablet aan de muur zou ik geen moeite doen, batterij is niet belangrijk en (veel) meer energie kan het toch niet gebruiken.

Ook alleen maar kans dat het een keer niet goed werkt en je met een lege tablet zit aan de muur....

[ Voor 8% gewijzigd door kepler op 27-12-2018 21:44 ]

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11 00:38
Kitser schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:11:
[...]

Ben vandaag weer even naar dit probleem aan het kijken.
Het aansturen van mijn Milight lampen gaat dus via MQTT. Als ik Google Home de opdracht geef om mijn RGBWW lamp op blauw te zetten zie ik keurig dit bericht in MQTT.fx
code:
1
{"state":"ON","bulb_mode":"color","color":{"r":0,"g":0,"b":255}}

Echter als ik Google Home de opdracht geef om de lamp op wit te zetten krijg ik dit bericht te zien:
code:
1
{"state":"ON","bulb_mode":"color","color":{"r":255,"g":136,"b":0}}

En dan wordt mijn lamp oranje. En dat klopt ook als je kijkt naar de kleurcode ("r":255,"g":136,"b":0)
Maar het hoort eigenlijk "r":255,"g":255,"b":255 te zijn.
Dat krijg ik wel als ik via Home Assistant de lamp op wit zet
code:
1
{"state":"ON","bulb_mode":"white","color":{"r":255,"g":255,"b":255}}

Als ik een RGB CCT lamp op wit zet via Google home krijg ik dit bericht in MQTT.fx
code:
1
{"state":"ON","brightness":199,"bulb_mode":"color","color":{"r":255,"g":222,"b":170}}

Maar dan springt de lamp wel op (warm) wit.
Ik zou bijna zeggen dat het gewoon aan de lampen ligt. En dat is natuurlijk ook de makkelijkste oplossing. Maar ik heb er nogal wat die ik dan zou moeten vervangen. En het lijkt toch wel iets wat op te lossen zou moeten zijn.
De kans dat iemand hetzelfde probleem heeft als ik is misschien niet zo groot. Maar wil toch even laten weten hoe ik het heb "opgelost". Misschien heeft iemand er in de toekomst wat aan.

Mijn RGBW Milight lampen worden dus oranje als ik ze via Google Home op wit zet. Dat ligt waarschijnlijk aan de lampen. De RGB CCT lampen van Milight doen het wel goed.

De Milight lampen heb ik niet via de originele hubs aangesloten, maar via een milight hub gebasseerd op een ESP8266
Nu worden de lampen dus via MQTT aaangestuurd.
Zodra Google Home een lamp wit wil maken wordt er een vrij specifieke kleurcode (255,136,0) in de payload van het MQTT bericht gezet.
Met Node-red laat ik dit precieze MQTT bericht veranderen naar de kleurcode (255,255,255) die ik wil.
Het gevolg is dat de lamp nog even op oranje gaat, maar binnen een seconde verandert naar wit.
Misschien niet ideaal. Maar voor mij is het acceptabel. Zo hoef ik niet al mijn lampen te vervangen.

Het zou eventueel nog mis kunnen gaan als ik via Home Assistant m'n lamp oranje wil maken en precies die kleurcode kies. Maar die kans acht ik wel heeeel erg klein. Als het uberhaubt al kan via het kleurenwiel van Home Assistant.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:42

Dogooder

dus...

...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:

action:
      data_template:      

...
Om mijzelf nog maar even te quoten, want ik heb het inmiddels werkend.
code:
1
brightness: '{{(255-255/150*trigger.to_state.state|int)|int }}'

state.state geeft een string terug, de eerste |int was dus correct. Echter een deling levert meestal een float, wat als brightness waarde niet wordt geaccepteerd. Een tweede |int lost dat op en nu werkt het. De lichten worden dynamisch gedimt naar aanleiding van de hoeveelheid zon.

@Turk bedankt voor de hint naar numeric_state, dat werkte ook. Maar een numeric_state triggered enkel bij het doorkruisen van de below of above waarde. Dan werkt het in deze automation maar 2 keer per dag.

• trekker22

Even gepuzzeld en dit is de Monit config die mijn Hass UI in de gaten houdt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  set daemon 60            # check services at 2-minute intervals
#  with start delay 240    # optional: delay the first check by 4-minutes (by
  set log /var/log/monit.log

set idfile /var/lib/monit/id

set statefile /var/lib/monit/state

set eventqueue
      basedir /var/lib/monit/events # set the base directory where events will be stored
      slots 100                     # optionally limit the queue size

set httpd port 2812 and
  use address 0.0.0.0
  allow 0.0.0.0/0.0.0.0
  allow admin:monit

set mailserver smtp.gmail.com port 587
   username "**********" password "**************"
   using tlsv1
   with timeout 30 seconds
   set alert mail@mail.com

#   include /etc/monit/conf.d/*
#   include /etc/monit/conf-enabled/*

CHECK HOST home-assistant WITH ADDRESS 127.0.0.1
  START PROGRAM = "/bin/bash /etc/monit/homeassistant.start.sh"
  STOP PROGRAM  = "/bin/bash /etc/monit/homeassistant.stop.sh"
  if failed host localhost port 8123 protocol http status = 405 for 4 cycles then start

omdat ik docker draai staat er in de sh script alleen "docker restart home-assistant

hopelijk de WAF wat omhoog hiermee :-) Nog wel ff maken dat hij log kopieert voor debug mogelijkheden.

Zit nu in die log te neuzen en als ik met de telegram bot aan Hass voor 10 minuten heb lopen komt het woord telegram al 450x voor (zal ook vaak dubbel op een regel zijn). Maar waarom moet die zo vaak connecten, als ik alleen af en en toe een uitgaand telegram berichtje wil sturen. (kan met 1 curl aanroep!).

Beetje overdadig lijkt me? EDIT ff doorgelezen, ik heb alleen de broadcast methode nodig!

Nog iets om de WAF hoger te krijgen. Met Siri op iOS een script op NUC aan roepen dat docker image herstart. Dan kan ze indien nodig met 1 commando op telefoon HASS rebooten en dit gebeurd binnen 10 seconde max op die NUC. Indien niet mogelijk denk iets van een simpele webpagina met restart knop.

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 27-12-2018 23:52 ]

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 06:08
PuckStar schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:02:
Wat is de goedkoopste manier om extra BT ontvangers in huis te plaatsen voor betere presence detectie via BT?

In sommige ruimtes zit ik net te ver van de Hass pi3 af en soms floept de telefoon ook van het wifi af en denkt Hass dus dat er niemand thuis is.
Zag gisteren dat xiamoni in sommige producten en bluetooth gateway heeft zitten die signaal weer in WiFi omzet
trekker22 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:16:
[...]

Even gepuzzeld en dit is de Monit config die mijn Hass UI in de gaten houdt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  set daemon 60            # check services at 2-minute intervals
#  with start delay 240    # optional: delay the first check by 4-minutes (by
  set log /var/log/monit.log

set idfile /var/lib/monit/id

set statefile /var/lib/monit/state

set eventqueue
      basedir /var/lib/monit/events # set the base directory where events will be stored
      slots 100                     # optionally limit the queue size

set httpd port 2812 and
  use address 0.0.0.0
  allow 0.0.0.0/0.0.0.0
  allow admin:monit

set mailserver smtp.gmail.com port 587
   username "**********" password "**************"
   using tlsv1
   with timeout 30 seconds
   set alert mail@mail.com

#   include /etc/monit/conf.d/*
#   include /etc/monit/conf-enabled/*

CHECK HOST home-assistant WITH ADDRESS 127.0.0.1
  START PROGRAM = "/bin/bash /etc/monit/homeassistant.start.sh"
  STOP PROGRAM  = "/bin/bash /etc/monit/homeassistant.stop.sh"
  if failed host localhost port 8123 protocol http status = 405 for 4 cycles then start

omdat ik docker draai staat er in de sh script alleen "docker restart home-assistant

hopelijk de WAF wat omhoog hiermee :-) Nog wel ff maken dat hij log kopieert voor debug mogelijkheden.

Zit nu in die log te neuzen en als ik met de telegram bot aan Hass voor 10 minuten heb lopen komt het woord telegram al 450x voor (zal ook vaak dubbel op een regel zijn). Maar waarom moet die zo vaak connecten, als ik alleen af en en toe een uitgaand telegram berichtje wil sturen. (kan met 1 curl aanroep!).

Beetje overdadig lijkt me? EDIT ff doorgelezen, ik heb alleen de broadcast methode nodig!

Nog iets om de WAF hoger te krijgen. Met Siri op iOS een script op NUC aan roepen dat docker image herstart. Dan kan ze indien nodig met 1 commando op telefoon HASS rebooten en dit gebeurd binnen 10 seconde max op die NUC. Indien niet mogelijk denk iets van een simpele webpagina met restart knop.
Ik zie het meer als work arround. Kun je niet beter achter halen waarom HASS vastloopt? Bij mij loopt het echt nooit vast. Ik denk dat mijn nuc al een half jaar draait. HA wordt wel eens door mij herstart maar ook die docker container draait soms wel weken achter elkaar zonder enig issue.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Met het oog op een verbouwing binnenkort waarbij ik van 25 naar rond de 40 tradfri lampen zal gaan en ook nog een aantal nieuwe aqara sensoren wil toevoegen wil ik eigenlijk m'n home automation wat betrouwbaarder en fault tolerant maken, dingen waar ik aan denk:
- Config op git (al gedaan) en echt versioning gebruiken voor stable/dev
- Hass in docker draaien zodat ik container opnieuw kan (laten) starten in geval van problemen ook hier stable/dev voor de image.
- Overstap op een zigbee stick om niet langer afhankelijk te zijn van aqara bridge / tradfri bridge.

Nadeel van de laatste is vooral dat je geen 'backup' meer hebt als hass down is. Iemand nog andere tips of ideeën op dit gebied?
PiZero W met "Monitor": https://github.com/andrewjfreyer/monitor

• trekker22
martinvdm schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:06:
[...]

Ik zie het meer als work arround. Kun je niet beter achter halen waarom HASS vastloopt? Bij mij loopt het echt nooit vast. Ik denk dat mijn nuc al een half jaar draait. HA wordt wel eens door mij herstart maar ook die docker container draait soms wel weken achter elkaar zonder enig issue.
Ben ik mee bezig door debug log aan te zetten.
Verder suggesties hoe te debuggen? UI onbenaderbaar. Automations runnen niet. Log en zwave log blijft zich wel uodaten.
trekker22 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:34:
[...]

Verder suggesties hoe te debuggen? UI onbenaderbaar. Automations runnen niet. Log en zwave log blijft zich wel uodaten.
Ligt je config eens toe. Heb je bijv custom-components?

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
trekker22 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:34:
[...]

Ik heb dit een keer gehad toen m'n Chromecast onbereikbaar was. Chromecast herstarten en alles werkte weer netjes.
sloth schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:01:
[...]

Mh.. bij mij werkte het toen direct. Heb m'n CC2531 inmiddels wel vervangen voor een CC2530+cc2591 aan een USB-to-serial. Bereik van de CC2531 was bij mij om te janken (wellicht ook door storing van andere Zigbee netwerk en vele wifi-netwerken). IKEA lamp die pak 'm beet 4 meter verderop stond deed het af en toe niet. Met de CC2530 nog geen problemen gehad (na 3 dagen).

[ Voor 53% gewijzigd door Jorik90 op 28-12-2018 10:18 ]

JBS schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:29:
[...]
Zojuist even de nieuwe service getest die het mogelijk maakt zonder HASS te herstarten nieuwe deCONZ devices te zien, en met succes :)
[Afbeelding]
Na de overstap van de Hass.io DeCONZ add-on naar een losse DeCONZ docker container, merk ik op dat nieuw toegevoegde zigbee nodes niet meer zonder herstart van HASS in HASS terecht komen, ook niet na het handmatig aanroepen van deze service. Herkent iemand dit?

• jossie67

Ik heb op mijn kodi's ook BT presence geinstalleerd.
En dan dmv min_max de gemiddelde waarde bepalen, Als die boven de 0 is ben ik thuis

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
jossie67 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:15:
[...]

Ik heb op mijn kodi's ook BT presence geinstalleerd.
En dan dmv min_max de gemiddelde waarde bepalen, Als die boven de 0 is ben ik thuis
oh interessant! Ik heb 2 Vero4k's. Heb je daar dit https://github.com/andrewjfreyer/monitor geinstalleerd? of iets anders?

• trekker22
martinvdm schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:45:
[...]

Ligt je config eens toe. Heb je bijv custom-components?
discovery uit.
alle mediaplayers verwijderd (sonos / samsung tv etc gaven toen ook hangups moet niet kunnen)
mqtt + discovery
telegram bot polling
wunderground sensors
zwave netwerk

harmony uitgeschakeld

1 custom component p2000 met poll interval 5 seconde.

maar ook zonder die p2000 had ik eerst juist vastlopers.

pas ook gehad dat het weken stabiel draaide (toen nog geen zigbee alleen zwave)

maar monit verhoogd de WAF en maakt wel copy van het log zodat ik kan achterhalen waar het mis zou gaan. Maar zie meer mensen op Hass github, bv dit:

https://github.com/home-a...86#issuecomment-450248199
Iemand met HASS achter Traefik succesvol Spotify gelinkt? Ik blijf de melding 'INVALID_CLIENT: Invalid redirect URI' krijgen, ondanks dat ik 'https://hass.domeinnaam.nl/api/spotify/' (ook zonder / geprobeerd) als redirect URI heb ingevuld in m'n Spotify account. Ook na het invullen van de base_url in de HASS configation.yaml wil Spotify niet linken.

• Possible
Iemand hier een tado toevallig welke in home assistent staat en gekoppeld is aan Google assistent?

Ik kan de temperatuur prima regelen in home assistent zelf, alleen als ik via google assistent aangeef "stel de temperatuur in de woonkamer in op 21 graden" dan krijg ik de volgende melding :

"Die stand is niet beschikbaar voor temperatuur woonkamer"

• jossie67
PuckStar schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:53:
[...]

oh interessant! Ik heb 2 Vero4k's. Heb je daar dit https://github.com/andrewjfreyer/monitor geinstalleerd? of iets anders?
Ik gebruik https://github.com/andrewjfreyer/presence van Andrew, de monitor had ik nog niet gezien
@jossie67 en @PuckStar; Presence gaf bij ons veel (HEEL veel) Wifi interferentie in de 2,4 GHz band. Daarom is monitor ook ontwikkeld - was een veelgehoorde klacht.Beiden zijn overigens van dezelfde ontwikkelaar.

Kijk ook hier even voor een goede beschrijving van de verschillen: https://community.home-as...-presence-detection/68505

[ Voor 50% gewijzigd door Hmmbob op 28-12-2018 15:30 ]

• jossie67
Hmmbob schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:28:
@jossie67 en @PuckStar; Presence gaf bij ons veel (HEEL veel) Wifi interferentie in de 2,4 GHz band. Daarom is monitor ook ontwikkeld - was een veelgehoorde klacht.
Thanks, ik was net monitor aan het lezen, niet veel anders, zo te zien.
Deze ook maar eens proberen.

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hier ook monitor draaien op een PiZero en een Raspi2. Echter driaaen beide behoorlijk onstabiel en moet je echt het topic op Hass.io forum doorzoeken naar hoe het beste te integreren (bv trigger met deur-sensoren)

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:09:
Iemand hier een tado toevallig welke in home assistent staat en gekoppeld is aan Google assistent?

Ik kan de temperatuur prima regelen in home assistent zelf, alleen als ik via google assistent aangeef "stel de temperatuur in de woonkamer in op 21 graden" dan krijg ik de volgende melding :

"Die stand is niet beschikbaar voor temperatuur woonkamer"
Vreemd, hier werkt exact dezelfde setup prima al gebruik ik praktisch nooit Home Assistant om de temperatuur in te stellen.

Ik gebruik bij Google Home tegenwoordig wel “Hey Google, stel thermostaat in op 20 graden”. De zijn “Hey Google, stel temperatuur in op 20 graden” werkt ongeveer 50/50 van de pogingen.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Possible
@R2D2 heb jij zon V3 stick erbij of heb jij een V2? Vroeger kon ik via siri de thermostaat wel bedienen met mijn stem en homebridge.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:10:
@R2D2 heb jij zon V3 stick erbij of heb jij een V2? Vroeger kon ik via siri de thermostaat wel bedienen met mijn stem en homebridge.
Ik heb een V3.

De tado is zowel via Google Home gekoppeld als via Home Assistant, bediening met stem gaat dus via Google Home en niet via Hass.io cloud (dat laatste overigens ook nog nooit getest of het überhaupt werkt).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Possible
R2D2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:01:
[...]

Ik heb een V3.

De tado is zowel via Google Home gekoppeld als via Home Assistant, bediening met stem gaat dus via Google Home en niet via Hass.io cloud (dat laatste overigens ook nog nooit getest of het überhaupt werkt).
Oke check..Ik heb ooit wel zo'n stick gehad..maar eens opzoeken zodat ik hem alsnog kan koppelen op de normale manier via google Home.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51

dof

Hmmbob schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:28:
@jossie67 en @PuckStar; Presence gaf bij ons veel (HEEL veel) Wifi interferentie in de 2,4 GHz band. Daarom is monitor ook ontwikkeld - was een veelgehoorde klacht.Beiden zijn overigens van dezelfde ontwikkelaar.

Kijk ook hier even voor een goede beschrijving van de verschillen: https://community.home-as...-presence-detection/68505
Mee eens. 'k Had ook eerst "Presence" (veel BT verkeer) draaien op oude 2B pi en twee Pi zero's, nu overgezet naar "Monitor" (licht BT verkeer) en ook verder uit elkaar getrokken. Want zowel BT, Zigbee als Wifi zitten allemaal op de 2.4 Ghz band en dat zat, bij mij in de meterkast, elkaar merkbaar in de weg (o.a. veel foutmeldingen in HA).
De cc2531 zigbee2mqtt stick zit nu aan een usb verlengkabel (aanrader!) en de Monitor Pi's heb ik elders geplaatst (BG, schuur, 1ste verdieping). Dat is toch al de bedoeling van het BT Monitor systeem (= per ruimte de BT detectie). :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37

jjust

Het leven is een strijd

UltraSub schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:44:

/edit 4
Het was de otmon config inderdaad. Password moet daar natuurlijk gehashed in staan zoals Ed tipte in domotiz topic. Dat gefikst en nu blijft otmon connected *O*
Alleen komt er geen enkel bericht binnen op de bus van otmon. -O-
* UltraSub zoekt verder
Ik probeer ook otmonitor te laten verbinden met mosquitto met een user en password. Maar het is niet duidelijk hoe ik de user en het password in otmonitor.conf moet invullen. Hoe heb jij dat uiteindelijk gedaan? En heb je uiteindelijk de berichten op de otmon bus gekregen?
Pagina: 1 ... 91 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.