Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:22
martinvdm schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:50:
[...]

Hoe ziet je mqtt configuratie eruit in configuration.yaml?
Dit, maar dat werkte 2 dagen terug wel.

code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
    broker: 192.168.2.28
    port: 1883
    client_id: ha-mqtt
    username: username
    password: password

Maar ik geloof niet dat het daar in zit. Het probleem zit hem er in dat de broker wordt gereset, ik dan dat commando moet invoeren en dan doet hij het weer. Denk ik.

Ik ga eens even kijken in mosquitto.conf

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 19:56 ]

maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:52:
[...]

Dit, maar dat werkte 2 dagen terug wel.

code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:

Maar ik geloof niet dat het daar in zit. Het probleem zit hem er in dat de broker wordt gereset, ik dan dat commando moet invoeren en dan doet hij het weer. Denk ik.
Je spaties kloppen niet. Dat is iig niet goed

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• maartend
martinvdm schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:56:
[...]

Je spaties kloppen niet. Dat is het issue.
Niet weer. 2 verder naar voren?

• maartend

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
@maartend

Zo:

code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:

En te laat :+

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 21-12-2018 20:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• maartend
Oke, aangepast. Vervolgens blijkt de broeker dus niet op te starten. Ik moet eerst via Putty mosquitto -d invoeren. Dan kan ik wel verbinden met bv. MQTT.fx.
Maar doordat Mosquitto niet lijkt te starten, komt hj dus oook niet goed als service in HA en moet ik HA eigenlijk restarten, maar dan moet Mposquitto ook weer worden opgestart.

Ik ben er dus nog steeds niet.

edit ; als je hier kijkt ; YouTube: How-To Get Started with Mosquitto MQTT Broker on a Raspberry Pi
op 2.26, dan zie je wat ik in mijn mosquitto.conf zet.

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 20:09 ]

@maartend Ik hou er niet van om "told you so" te zeggen, maar....
Hmmbob schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:52:
[...]

Dat zegt mij dat je mosquitto server niet gestart is. Als in: hij kan best geinstalleerd zijn, maar hij draait nog niet, of draait niet op de juiste poort. Heb je je installatiehandleiding goed gevolgd?
Heb je al eens "sudo systemctl enable mosquitto.service" gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 21-12-2018 20:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Possible
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:08:
[...]

Oke, aangepast. Vervolgens blijkt de broeker dus niet op te starten. Ik moet eerst via Putty mosquitto -d invoeren. Dan kan ik wel verbinden met bv. MQTT.fx.
Maar doordat Mosquitto niet lijkt te starten, komt hj dus oook niet goed als service in HA en moet ik HA eigenlijk restarten, maar dan moet Mposquitto ook weer worden opgestart.

Ik ben er dus nog steeds niet.

edit ; als je hier kijkt ; YouTube: How-To Get Started with Mosquitto MQTT Broker on a Raspberry Pi
op 2.26, dan zie je wat ik in mijn mosquitto.conf zet.
Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sudo nano /etc/mosquitto/mosquitto.conf

#include_dir /etc/mosquitto/conf.d <---This line is to be removed/commented out

allow_anonymous false
    password_file /etc/mosquitto/pwfile
    listener 1883

sudo mosquitto_passwd -c /etc/mosquitto/pwfile username (Replace username, set your own)
sudo reboot

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• maartend
Ik ben nnu aan het kijken wat hij doet als ik dit doe; Add the command "sudo mosquitto -v" to /etc/rc.local. (sudo nano /etc/rc.local to edit it)

Neem @Possible zijn voorstel ook mee.

Oh, wacht, dat heb ik al allemaal gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 20:20 ]

• Possible
@maartend Ik weet niet of je het op een raspberry pi of een pc draait, maar als het een pi is zou je eventueel kunnen overwegen om hassio image erop te zetten. Daarmee kun je de mosquitto addon met 1 klik installeren en ben je meteen klaar. Alleen even een usename en password invullen in de config file in de gui.

• maartend
Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:21:
@maartend Ik weet niet of je het op een raspberry pi of een pc draait, maar als het een pi is zou je eventueel kunnen overwegen om hassio image erop te zetten. Daarmee kun je de mosquitto addon met 1 klik installeren en ben je meteen klaar. Alleen even een usename en password invullen in de config file in de gui.
Op Pi. Maar op de een of andere manier wil Hassio niet eens de eerste install gaan doen.
Heb er al eens een sd in gefrotst, uur aten staan. Nada, noppes, niente.

• Possible
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:22:
[...]

Op Pi. Maar op de een of andere manier wil Hassio niet eens de eerste install gaan doen.
Ook al eens opnieuw opgestart? Want dat moet soms ook.

• maartend
Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:23:
[...]

Ook al eens opnieuw opgestart? Want dat moet soms ook.
200 keer? Om gek van te worden.

Maar het loopt ; ik heb dit (sudo mosquitto -v) toegevoegd aan /etc/rc.local

Vreemde is, MQTT.fx heeft nu steeds een Broker ConnectionLost. Resetting Client. Verbind wel even (ik krijg groen licht) en dan wordt dus de verbindg verbroken.
Maar vaniut HA nu aan te roepen.
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:22:
[...]

Heb je al eens een andere SD kaart geprobeerd?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:45

dof

Het lijkt er op dat Logitech toch door de knieën is gegaan omtrent de Harmony update.

Uit de openhab thread

Kan ik toch het cellofaan van het cadeautje/doosje halen :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• maartend
Hmmbob schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:34:
[...]

Heb je al eens een andere SD kaart geprobeerd?
Meerdere malen.

Zit hem echt in dat HA eerder opstart dan Mosquitto las ik, vandaar dat ik die commanod heb toegevoegd.

Edit ; Yeppa, het werkt. Dit moest dus gebeuren;
ik heb dit (sudo mosquitto -v) toegevoegd aan /etc/rc.local

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 20:41 ]

@maartend
Mijn Linux kennis is niet super goed, maar is het niet een idee om de hass service een dependecy van de mosquitto service te geven? Zodat hass pas start als de mosquitto service draait. Tenzij dat is wat je zojuist hebt gedaan, maar ik heb het idee dat ook jij niet precies weet wat je nu echt gedaan hebt. Behalve copy/pasten :+
@maartend het scheelt een hoop ellende als je goed analytisch denkt. Eerst een stabiele mqtt broker welke je getest hebt en kan benaderen en dan vervolgens er mee gaan praten via bijvoorbeeld HA. Je probeert nu, en dat geldt ook voor je eerdere vragen, zaken voor elkaar te krijgen terwijl de basis nog niet goed is. Goed lezen en stap voor stap.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• maartend
martinvdm schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:42:
@maartend het scheelt een hoop ellende als je goed analytisch denkt. Eerst een stabiele mqtt broker welke je getest hebt en kan benaderen en dan vervolgens er mee gaan praten via bijvoorbeeld HA. Je probeert nu, en dat geldt ook voor je eerdere vragen, zaken voor elkaar te krijgen terwijl de basis nog niet goed is. Goed lezen en stap voor stap.
Ik heb stap voor stap gedaan. gewoon de tutorial gevoldt. Het praten dat ik er mee wilde was enkel om te testen of er verbinding vanuit HA was en die was er niet. En dat kwam doordat HA eerder opstarte dan Moqsuitto. Dus ik probeerde hem stabiel te krijgen. En daar heb ik enkel bovenliggende oplossing voor gevonden.
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:41:
@maartend
Mijn Linux kennis is niet super goed, maar is het niet een idee om de hass service een dependecy van de mosquitto service te geven? Zodat hass pas start als de mosquitto service draait. Tenzij dat is wat je zojuist hebt gedaan, maar ik heb het idee dat ook jij niet precies weet wat je nu echt gedaan hebt. Behalve copy/pasten :+
Dat eerste heb ik geen idee van, maar heb het ws zoiets gedaan. En idd, ik ctrlC/ctrlV me te pletter.

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 20:47 ]

Ik heb het idee dat je te veel van jezelf vraagt. Ik heb vorige week niet voor niets gezegd dat onder andere ikzelf meerdere avonden bezig ben geweest om MQTT aan de gang te krijgen. En ik heb echt wel verstand van IT, al zeg ik het zelf :+

Het is niet erg als het niet lukt, neem de tijd. Ook als alles stabiel draait gaat hier ontzettend veel tijd in zitten, laat staan als je het als een kaartenhuis in elkaar zet. Als je jezelf nu 2 weken extra de tijd geeft om je in te lezen en rustig op te bouwen, dan beloof ik je dat je aan het einde van 2019 niet het idee hebt dat je 52 weken noodzakelijk met je smarthome bezig bent geweest. Als je alles alleen maar gaat copy/pasten omdat je die oplossing nou eenmaal tegenkwam, dan zou ik je volgende SD kaartje vast voorzien van een kale image :9

• maartend
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:10:
Ik heb het idee dat je te veel van jezelf vraagt. Ik heb vorige week niet voor niets gezegd dat onder andere ikzelf meerdere avonden bezig ben geweest om het aan de gang te krijgen. En ik heb echt wel verstand van IT, al zeg ik het zelf :+

Het is niet erg als het niet lukt, neem de tijd. Ook als alles stabiel draait gaat hier ontzettend veel tijd in zitten, laat staan als je het als een kaartenhuis in elkaar zet. Als je jezelf nu 2 weken extra de tijd geeft om je in te lezen en rustig op te bouwen, dan beloof ik je dat je aan het einde van 2019 niet het idee hebt dat je 52 weken noodzakelijk met je smarthome bezig bent geweest. Als je alles alleen maar gaat copy/pasten omdat je die oplossing nou eenmaal tegenkwam, dan zou ik je volgende SD kaartje vast voorzien van een kale image :9
Ach, zo erg is het ook weer niet. Nogmaals, het kwam nu werkelijk wel door iets heel idioots. Tot voor V84 werkte het zonder problemen, nu niet. Iets is er dus verandert en dat heb ik uiteindelijk wel op kunnen lossen door te zoeken.

En het zat hem echt in dat ene commando, alles dat ik had opgebouwd en gelukkig ge-backed werkt 10 seconden daarna zonder problemen.
En juist door dat copy/paste leer ik wel veel. Je ziet me niet echt vragen hoe eea werkt (oke, die prut spaties was ik vergeten, maar daar zat het uiteindelijk ook niet in).
En zo heb ik weer geleerd voor de volgende keer.
rest is nu spelen.
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:16:
[...]

Ach, zo erg is het ook weer niet. Nogmaals, het kwam nu werkelijk wel door iets heel idioots. Tot voor V84 werkte het zonder problemen, nu niet. Iets is er dus verandert en dat heb ik uiteindelijk wel op kunnen lossen door te zoeken.

En het zat hem echt in dat ene commando, alles dat ik had opgebouwd en gelukkig ge-backed werkt 10 seconden daarna zonder problemen.
En juist door dat copy/paste leer ik wel veel. Je ziet me niet echt vragen hoe eea werkt (oke, die prut spaties was ik vergeten, maar daar zat het uiteindelijk ook niet in).
En zo heb ik weer geleerd voor de volgende keer.
rest is nu spelen.
Okidoki. Het is in mijn ogen (voor mij in ieder geval wel) gewoon belangrijk dat je een beetje weet wat je aan doen bent. Ik had het idee dat je continu dingen aan het repareren bent en dan zou bij mij de lol er snel vanaf zijn. En dat is zonde

Maar als dat niet het geval is: d:)b
dof schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:35:
Het lijkt er op dat Logitech toch door de knieën is gegaan omtrent de Harmony update.

Uit de openhab thread

Kan ik toch het cellofaan van het cadeautje/doosje halen :)
dat is een wat gek statement, want vanaf 0.84.4 kon je de Harmony al gebruiken via de officiële integratie, ook met de nieuwste gewone firmware. De HA developers hebben het probleem binnen 48u opgelost met een update (en andere manier van connecten)

• maartend
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:22:
[...]

Okidoki. Het is in mijn ogen (voor mij in ieder geval wel) gewoon belangrijk dat je een beetje weet wat je aan doen bent. Ik had het idee dat je continu dingen aan het repareren bent en dan zou bij mij de lol er snel vanaf zijn. En dat is zonde

Maar als dat niet het geval is: d:)b
A - ik ben iedereen hartstikke dankbaar.
B - nee, dat was het juist niet, continue repareren. Ik was heel hard op zoek waarom Mosquitto niet draaide en dat had niks met het installeren te maken, dat zat goed. Was idd dat gekke commanod wat ik in local moest zetten. Maar iid, ik heb geen idee waarom dat plots moet. Dat is idd wel lastig.
C - dat gedoe met die spaties blijft lastig. Had even het idee dat zolang het maar goed onder elkaar stond het in orde was, maar de afstand tot het begin maakt ook uit.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 21:30 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 22:27
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:16:
[...]
(oke, die prut spaties was ik vergeten, …).
Kwestie van *alles* dat je schrijft ff door http://www.yamllint.com/ te gooien en/of via de Configuration je config te checken voor je Home Assistant reboot.

[ Voor 7% gewijzigd door Sandro! op 21-12-2018 21:32 ]

• maartend
Sandro! schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:32:
[...]

Kwestie van *alles* dat je schrijft ff door http://www.yamllint.com/ te gooien en/of via de Configuration je config te checken voor je Home Assistant reboot.
Dat laatste doe ik steeds en die gaf dus gewoon geen foutmeldingen. Zo goed lijkt dat dus ook niet te werken.
Deerste staat nu bij mijn favorites.

edit ; dit is ook een fijne met 5 google dingen door mijn huis verspreid.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.google_wifi/

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 21:41 ]

maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:27:
[...]

...
C - dat gedoe met die spaties blijft lastig. Had even het idee dat zolang het maar goed onder elkaar stond het in orde was, maar de afstand tot het begin maakt ook uit.
Ja YAML is erg strict met de spaties. Niet ideaal en ik zou willen zeggen dat het beter wordt maar als ik een nieuwe sensor maaak kopieer ik een bestaande en pas ik de namen aan. Anders gaat het ook bij mij nog fout :+

• maartend
En dan moet uiteindelijk dit ook worden toegevoegd ;
https://www.home-assistant.io/components/evohome/

Dat wordt pas echt lachen.
Enige at ik wil, is dat HA blijft opkomen als ik hem reboot, maar daar gaat het dus soms fout. ws door een dikke vette fout. Maar omdat HA dan niet opstart, kan ik er ook niet meer bij, Ik krijg geen ip-adres toegediend.

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 21:52 ]

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:17

NVD

Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:47:
@NVD Zoiets zou kunnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Schakel Hue lampen aan met click
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d0001e5a63e
      click_type: single
  action:
    service: light.turn_on
    data:
      brightness: 45
      entity_id:
        - light.hue1
        - light.hue2
Fantastisch, het is gelukt! Dit geeft mij aanknopingspunten om de wereld van 'automation' verder te onderzoeken :) . Bedankt.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Net even geüpdatet naar de laatste versie. En daarbij Lovelace opnieuw ingesteld via de interface. Dat ging verrassend goed.
Nog geen hang naar de yaml optie.

Stuk vlotter ook dat de vorige versie. Ook al had ik toen ook al Home Assistant gekoppeld aan de mariaDB van Synology.

[ Voor 27% gewijzigd door Jelte op 21-12-2018 22:38 ]

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 15:20
Ik probeer op basis van een virtuele switch (input_number) een lampen preset aan te sturen, maar op de een of andere manier lukt het niet. Als ik onderstaande code uitvoer door een nummer te veranderen, dan is de uitkomst dat none (onder de laatste else) als waarde wordt teruggegeven. Iemand een tip?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- id: '1543874885001'
  alias: Light Timeframe Entrance Automation
  trigger:
  - event_data:
      entity_id: input_number.timeframe_entrance
    event_type: state_changed
    platform: event
    # Add Timing Triggers
  action:
  - service: input_select.select_option
    data_template:
      entity_id: input_select.light_preset_entrance
      option: >
            {% if is_state("input_number.timeframe_entrance", "1" ) %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "2") %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "3") %}
              'On'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "4") %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "5") %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "6") %}
              'On'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "7") %}
              'Dim'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "8") %}
              'Off'
            {% else %}
              none
            {% endif %}

[ Voor 82% gewijzigd door hawaltie op 22-12-2018 09:36 ]

@hawaltie Of de documentatie is gruwelijk aangepast, of je haalt twee dingen door elkaar. En ik weet stiekem al wat het is :P

Een input_number werkt niet met events, maar met states. Je trigger is dus verkeerd, los van de in mijn ogen verkeerde spaties, maar misschien zijn er meerdere oplossing als je streepjes gebruikt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: '1543874885001'
  trigger:
    platform: state 
    # Add Timing Triggers
  action:
    service: input_select.select_option
    data_template:
            {% if is_state("input_number.timeframe_entrance", "1" ) %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "2") %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "3") %}
              'On'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "4") %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "5") %}
              'Off'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "6") %}
              'On'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "7") %}
              'Dim'
            {%-elif is_state("input_number.timeframe_entrance", "8") %}
              'Off'
            {% else %}
              none
            {% endif %}

• hawaltie
@lolgast Dank voor je reactie. Ga ik later vandaag uitproberen.
Ben wel sceptisch omdat ik in de huidige situatie zie dst door het handmatig veranderen van input_number.timeframe_entrance deze automatisering wel getriggerd wordt. Ik zie nml dat de uitkomst "none" gegenereerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door hawaltie op 22-12-2018 11:32 ]

@hawaltie In dat geval, haal de quotes eens weg rond de nummers. Dat klinkt namelijk alsof je input_number een integer als state heeft en jij controleert nu op string

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11 00:38
Kitser schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:10:
Ik heb een probleem met mijn Milight lampen icm Google home / assistant,
Deze stuur ik aan met een milight hub gebaseerd op een nodemcu (https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub).

Op zich werkt het prima. Alleen het veranderen van een kleur naar wit gaat niet goed.
De meeste lampen die ik heb zijn rgbww lampen. En een enkele een rgb cct. Die laatste kan ik wel naar wit krijgen wanneer ie al op een andere kleur ingesteld staat.
Als ik het bij een rgbww lamp probeer zegt mijn Google Home dat ie hem op wit zet, maar er gebeurt niks ( hij blijft gewoon op de ingestelde kleur staan)

Als workarround het ik geprobeerd een scene te maken waar ik de kleur instel op 255,255,255. Daarmee kan ik de lampen wel gewoon naar wit zetten via de webinterface van Home Assistant.
Alleen loop ik dan aan tegen de naamstelling, Aangezien scenes in de Google Home (bij mij) alleen werken met een enkel woord. Dus bv niet "TV meubel wit" of "Spot wit".
En als ik alleen "Spot" als naam geef (dan heet de scene dus hetzelfde als lamp in lights) zet ie gewoon de lamp aan. Maar niet naar wit, maar gewoon de reeds ingestelde kleur.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Wie heeft er oplossing voor dit probleem?
Ben vandaag weer even naar dit probleem aan het kijken.
Het aansturen van mijn Milight lampen gaat dus via MQTT. Als ik Google Home de opdracht geef om mijn RGBWW lamp op blauw te zetten zie ik keurig dit bericht in MQTT.fx
code:
1
{"state":"ON","bulb_mode":"color","color":{"r":0,"g":0,"b":255}}

Echter als ik Google Home de opdracht geef om de lamp op wit te zetten krijg ik dit bericht te zien:
code:
1
{"state":"ON","bulb_mode":"color","color":{"r":255,"g":136,"b":0}}

En dan wordt mijn lamp oranje. En dat klopt ook als je kijkt naar de kleurcode ("r":255,"g":136,"b":0)
Maar het hoort eigenlijk "r":255,"g":255,"b":255 te zijn.
Dat krijg ik wel als ik via Home Assistant de lamp op wit zet
code:
1
{"state":"ON","bulb_mode":"white","color":{"r":255,"g":255,"b":255}}

Als ik een RGB CCT lamp op wit zet via Google home krijg ik dit bericht in MQTT.fx
code:
1
{"state":"ON","brightness":199,"bulb_mode":"color","color":{"r":255,"g":222,"b":170}}

Maar dan springt de lamp wel op (warm) wit.
Ik zou bijna zeggen dat het gewoon aan de lampen ligt. En dat is natuurlijk ook de makkelijkste oplossing. Maar ik heb er nogal wat die ik dan zou moeten vervangen. En het lijkt toch wel iets wat op te lossen zou moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Kitser op 22-12-2018 14:17 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 00:15
Nu mijn essent thermostaat gaat stoppen ben ik in de race voor een alternatief.
nu is de toon zo'n alternatief dat goed met hass lijkt te werken. maar ook als de thermostaat rooted is en ik dus geen abbo bij eneco heb?

iemand hier ervaring mee? ik zie dat rooted toons werken maar het gaat mij specifiek om een rooted toon zonder eneco contract.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• hawaltie
@lolgast Naar aanleiding van je opmerkingen heb ik verder gepuzzeld en een werkende oplossing gevonden. Probleem had inderdaad met strings en integers te maken. De oplossing (zie hieronder) voelt nog niet helemaal ok. Uiteindelijk vergelijk met strings, dit zou ook met integers moeten kunnen, maar ik weet niet hoe. Tips?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: '1543874885002'
  trigger:
    - platform: state
      # Add Timing Triggers
  action:
    data_template:
            {% if trigger.to_state.state == "1.0" %}
              Off
            {% elif trigger.to_state.state == "2.0" %}
              Off
            {% elif trigger.to_state.state == "3.0"  %}
              On
            {% elif trigger.to_state.state == "4.0" %}
              Off
            {% elif trigger.to_state.state == "5.0" %}
              Off
            {% elif trigger.to_state.state == "6.0" %}
              On
            {% elif trigger.to_state.state == "7.0" %}
              Dim
            {% elif trigger.to_state.state == "8.0" %}
              Off
            {% else %}
              none
            {% endif %}
@hawaltie Zoals ik het hier lees (bolletje 3 en 4) zou je huidige manier van templating normaliter het object terug moeten geven in zijn originele vorm, waar je eerdere methode altijd een string controleert
https://www.home-assistan...stant-template-extensions

Geen idee of dit kan maar wellicht:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: '1543874885002'
  trigger:
      # Add Timing Triggers
  action:
    data_template:
            {% if (trigger.to_state.state | int) == 1 %}
              Off
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 2 %}
              Off
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 3  %}
              On
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 4 %}
              Off
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 5 %}
              Off
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 6 %}
              On
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 7 %}
              Dim
            {% elif (trigger.to_state.state | int) == 8 %}
              Off
            {% else %}
              none
            {% endif %}

Waarom wil je trouwens per se tegen een integer aan controleren als je huidige oplossing ook werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 22-12-2018 22:15 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:37
remcoXP schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:33:
Nu mijn essent thermostaat gaat stoppen ben ik in de race voor een alternatief.
nu is de toon zo'n alternatief dat goed met hass lijkt te werken. maar ook als de thermostaat rooted is en ik dus geen abbo bij eneco heb?

iemand hier ervaring mee? ik zie dat rooted toons werken maar het gaat mij specifiek om een rooted toon zonder eneco contract.
Ik heb een rooted Toon zonder contract; werkt dus niet samen met 't standaard Toon-component.

Maar wel met deze:
https://github.com/cyberj...sistant-custom-components

Setpoint en modi instellen werkt prima, als ook het uitlezen van energieverbruik etc.

Ik heb nu Toon1 hangen en ga binnenkort Toon2 ophangen, dan gaat T1 op V&A.
Prima thermostaat; leuke smart-mogelijkheden.

Op Tweakers is ook wel een topic met toon-ervaringen, daar lezen ook wel wat rooted users mee.

• Jelte
  • Niet online
Rooted Toon met die github components werken inderdaad prima :)

Wel heb ik nu een ander issue. Sinds enkele dagen doet de Harmony Hub raar. Blijft soms hangen in een loop, waarbij de Harmony alles uitzet en daarna weer aan. En dat wordt getriggerd door Home Assistant. Zet ik de automation uit (of herstart HA) dan stopt het.
Zie in de log ook vaak:
code:
1
Updating harmony remote took longer than the scheduled update interval 0:00:05

Heeft dat te maken met de update rondom de Logitech XMPP blokade?

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
@Jelte
welke versie HA draai je? in de nieuwste versie zou de xmpp blokade al omzeilt moeten zijn.

• Jelte
  • Niet online
@zoeperman de laatste 0.84.6
En als de xmpp blokkade niet was opgelost, zou de Harmony helemaal niet reageren en dat doet die wel. Soms alleen een 30-40 seconden niet. En dan zie je bovenstaande melding een paar keer, gevolgd door een code foutmelding. Daarna werkt het meteen.

• Jelte
  • Niet online
@Vorkie ook de laatste versie. Maar dan die met xmpp ondersteuning. Tot gisteren nog de versie van voor de blokkade. Bijna alle 3 komt het probleem voor. Maar wel pas sinds 0.84 van Home Assistant.

• hawaltie
Ben zojuist gaan experimenteren voor timers, om mijn lichten op motion sensors te laten reageren, en niet afhankelijk te zijn van de timing van de motion sensors ;-)

Volgens de beschrijving op https://www.home-assistant.io/components/timer/ zorgt de service timer.start voor het starten van een timer, of zet het een nieuwe duration voor een reeds lopende timer. Als ik de service time.start aanroep via het dev-service scherm met de juiste entity_id en duration, dan zie ik niet dat de nieuwe duration wordt gezet. Als de timer is gefinished en ik stuur de service timer.start dan start ie niet. Alleen de 1e maal na een restart van hass.io functioneert het script.
Het onderstaande script functioneert ook niet. Iemand meer ervaring met timers? Ik kan natuurlijk ook met for statements i.p.v. timers gaan werken, maar dit zou ook moeten functioneren

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1543874885003'
  alias: Motion Sensor Trigger Entrance
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.motion_entrance
      to: 'on'
  action:
    service: timer.start
    entity_id: timer.motion_entrance
    data:
        duration: "00:05:00"

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
hawaltie schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:12:
Ben zojuist gaan experimenteren voor timers, om mijn lichten op motion sensors te laten reageren, en niet afhankelijk te zijn van de timing van de motion sensors ;-)

Volgens de beschrijving op https://www.home-assistant.io/components/timer/ zorgt de service timer.start voor het starten van een timer, of zet het een nieuwe duration voor een reeds lopende timer. Als ik de service time.start aanroep via het dev-service scherm met de juiste entity_id en duration, dan zie ik niet dat de nieuwe duration wordt gezet. Als de timer is gefinished en ik stuur de service timer.start dan start ie niet. Alleen de 1e maal na een restart van hass.io functioneert het script.
Het onderstaande script functioneert ook niet. Iemand meer ervaring met timers? Ik kan natuurlijk ook met for statements i.p.v. timers gaan werken, maar dit zou ook moeten functioneren

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
    data:
Ik heb hem zo:

code:
1
2
3
4
    - service: timer.cancel
      entity_id: timer.droger_aan     
    - service: timer.start
      entity_id: timer.droger_aan

Ook omdat ik hem soms opnieuw wil starten voordat hij is afgelopen

• remcoXP
wat is hier fout aan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
  device: /dev/ttyUSB0
  debug: true
cover:
  - platform: rfxtrx
    automatic_add: false
    devices:
      071a000009090907:
        name:sunscreen
      071a000002020202:
        name:rolluiken_both
      071a000005090804:
        name:rolluiken_links
      071a000004040405:
        name:rolluiken_rechts

ik blijf: Invalid config for [cover.rfxtrx]: expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000002020202']. Got 'name:rolluiken_both'
expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000004040405']. Got 'name:rolluiken_rechts'
expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000005090804']. Got 'name:rolluiken_links'
expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000009090907']. Got 'name:sunscreen'. (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/cover.rfxtrx/
maar ik zie niet wat ik foutdoe.

[ Voor 44% gewijzigd door remcoXP op 23-12-2018 14:11 ]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
    data:
Je bent niet de enige: https://github.com/home-a...me-assistant/issues/12013

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54
remcoXP schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:58:
wat is hier fout aan?

ik blijf: Error loading /config/configuration.yaml: mapping values are not allowed here
in "/config/configuration.yaml", line 31, column 13 krijgen.
wat de regel: name: sunscreen is.
Ik denk spaties..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
cover:
    devices:
      071a000009090907
        name: sunscreen
      071a000002020202
        name: rolluiken (both)
      071a000005090804
        name: rolluiken (links)
      071a000004040405
        name: rolluiken (rechts)

• remcoXP
klopt van de spaties. na zoveel naar voorbeelden gekeken te hebben.
Invalid config for [cover.rfxtrx]: expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000002020202']. Got 'name:rolluiken_both'
expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000004040405']. Got 'name:rolluiken_rechts'
expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000005090804']. Got 'name:rolluiken_links'
expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000009090907']. Got 'name:sunscreen'. (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/cover.rfxtrx/

snap er werkelijk steeds minder van :P

• remcoXP
If a device ID consists of only numbers, please make sure to surround it with quotes. This is a known limitation in YAML, because the device ID will be interpreted as a number otherwise.

daarom heb ik er dit van gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
cover:
    devices:
      71a0000'090909'07:
      071a0000'020202'02:
      071a0000'050908'04:
      071a0000'040404'05:

de website http://www.yamllint.com/ is het er wel mee eens maar mijn hass duidelijk niet

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
remcoXP schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:24:
If a device ID consists of only numbers, please make sure to surround it with quotes. This is a known limitation in YAML, because the device ID will be interpreted as a number otherwise.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
cover:
    devices:
      71a0000'090909'07:
      071a0000'020202'02:
      071a0000'050908'04:
      071a0000'040404'05:

de website http://www.yamllint.com/ is het er wel mee eens maar mijn hass duidelijk niet
Ik heb geen rfxtrx maar ik zie bij andere voorbeelden geen ' ' tussen de nummers. Verpesten die komma's het niet?
https://www.home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/

• remcoXP
het zou kunnen maar dit heb ik gedaan omdat ik dit zag staan:

maar met of zonder is helaas hetzelfde effect :P
KvNwPPr schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:35:
[...]

Ik heb geen rfxtrx maar ik zie bij andere voorbeelden geen ' ' tussen de nummers. Verpesten die komma's het niet?
https://www.home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11 16:12
Ik heb CC2531 stick met https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/ en in NR heb ik Zigbee2MQTT Admin Panel geïnstalleerd.
De CC2531 USB stick zit in een Pi met Kodi er op, die zit staat toch altijd aan.
Hassio draai ik op Ubuntu 18.04.1 LTS.
Mijn CC2531 USB stick zit dus niet in de Hassio. Nu heb ik de laatst tijd last dat niet alle zigbee devices reageren op command's zoals On en Off Ect.
Ik heb niet echt een forum gevonden voor Zigbee2MQTT, vandaar even hier.
In het Zigbee2MQTT Admin Panel in NR lijkt alles goed, maar ik wil een soort mesh overzicht hebben.
Zodat ik kan zie waar het fout gaat. Wie o Wie heeft nog een paar tools om Zigbee2MQTT te beheren.

• Turk
remcoXP schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:24:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
cover:
    devices:
      71a0000'090909'07:
      071a0000'020202'02:
      071a0000'050908'04:
      071a0000'040404'05:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
  - device: /dev/ttyUSB0
cover:
    devices:
      "71a000009090907":
      "071a000002020202":
        name: rolluiken_both
      "071a000005090804":
        name: rolluiken_links
      "071a000004040405":
        name: rolluiken_rechts

Weet alleen niet of rfxtrx zo nog wel goed staat, of dat ie eerst wel goed stond...

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:26

Ik doe het met een custom template sensor met delay_off op de bestaande sensor. Ook niet fantastisch, maar de originele sensor lekker hiden en het werkt perfect:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    trapkast_motion:
      friendly_name: "Trapkast motion"
      device_class: motion
      value_template: "{{ is_state('sensor.trapkast_motion_sensor', 'on') }}"
      delay_off:
        minutes: 1
    woonkamer_motion:
      friendly_name: "Woonkamer motion"
      device_class: motion
      value_template: "{{ is_state('sensor.woonkamer_motion_sensor', 'on') }}"
      delay_off:
        minutes: 5
remcoXP schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:58:
wat is hier fout aan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
cover:
    devices:
      071a000009090907:
      071a000002020202:
      071a000005090804:
      071a000004040405:

ik blijf: Invalid config for [cover.rfxtrx]: expected a dictionary for dictionary value @ data['devices']['071a000002020202']. Got 'name:rolluiken_both'
Probeer hem zo eens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
cover:
    devices:
      071a000009090907:
      071a000002020202:
      071a000005090804:
      071a000004040405:

• remcoXP
eigenlijk zelf je: gebruik dubbelquotes. en niet alleen om het device id maar om heel de string.
maar man man man wat ben ik hier blij mee! een groene regel te zien!

hartelijk dank!! na uren geklooi met spaties en voorbeelden die allemaal net iets afwijken lijkt het nu te werken.
Turk schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:22:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rfxtrx:
  - device: /dev/ttyUSB0
cover:
    devices:
      "71a000009090907":
      "071a000002020202":
      "071a000005090804":
      "071a000004040405":

Weet alleen niet of rfxtrx zo nog wel goed staat, of dat ie eerst wel goed stond...

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:07
kun je ergens checken hoe zigbee netwerk in elkaar steekt (zigbee2mqtt).

heb stick in de muurkast. daar grenst de wc aan, daar hangt een hue lamp en een aqara motion sensor. Echter heeft die een link kwaliteit van tussen de 20 en de 50. Dus lijkt alsof die met de stick probeert te verbinden, echter de hue lamp (router?!?) is veel dichter bij en zou je betere link kwaliteit verwachten.

EDIT uitgevogeld

http://www.webgraphviz.com/

en mqtt.fx subscribe naar:

zigbee2mqtt/bridge/networkmap/graphviz

en publish naar zigbee2mqtt/bridge/networkmap met de waarde: graphviz

en dan krijg je code terug die je op bovenstaande site kan ingeven.

echter mijn motion sensor connect naar coordinator ipv naar lamp die wel als router staat genoteerd. Kun je ergens forceren dat die herconnect naar betere kwaliteit = router.??

[ Voor 36% gewijzigd door trekker22 op 23-12-2018 18:06 ]

• dof

dof

trekker22 schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:37:
kun je ergens checken hoe zigbee netwerk in elkaar steekt (zigbee2mqtt).

EDIT uitgevogeld

http://www.webgraphviz.com/
Ja, je kunt een zigbee map maken en 't ziet er ook interessant uit. Maar helaas klopt het vaak niet of slechts gedeeltelijk. je kunt er daarom niet echt goed van op aan. Ik heb b.v. 4 zigbee routers (devices die als router werken) die wel in m'n map staan maar geen enkele end-device is er -volgens de map- mee gekoppeld. Terwijl ik zeker weet dat bepaalde devices er wel mee gekoppeld zijn (vanwege de grote afstand en ook als ik router eruit haal zijn devices weg). Koen Kanters (zigbee2mqtt ontwerper) heeft al vaker aangegeven dat aan de netwerkmap gewerkt moet worden maar dat het laag op z'n prio lijst staat.
BTW; Zigbee mesh is dynamisch dus men kan er van uitgaan dat devices -als het even kan- via meerdere routers connecten naar de zigbee coordinator. Een echte map laat waarschijnlijk vele lijntjes zien, als je meerdere routers hebt.

• trekker22
dof schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:17:
[...]

Ja, je kunt een zigbee map maken en 't ziet er ook interessant uit. Maar helaas klopt het vaak niet of slechts gedeeltelijk. je kunt er daarom niet echt goed van op aan. Ik heb b.v. 4 zigbee routers (devices die als router werken) die wel in m'n map staan maar geen enkele end-device is er -volgens de map- mee gekoppeld. Terwijl ik zeker weet dat bepaalde devices er wel mee gekoppeld zijn (vanwege de grote afstand en ook als ik router eruit haal zijn devices weg). Koen Kanters (zigbee2mqtt ontwerper) heeft al vaker aangegeven dat aan de netwerkmap gewerkt moet worden maar dat het laag op z'n prio lijst staat.
BTW; Zigbee mesh is dynamisch dus men kan er van uitgaan dat devices -als het even kan- via meerdere routers connecten naar de zigbee coordinator. Een echte map laat waarschijnlijk vele lijntjes zien, als je meerdere routers hebt.
Ok goed om te weten.
Maar ik neem aan dat de gemelde link quality wel klopt?

En hue lampen sturen zelf geen link quality mee in hun berichten lijkt het?

• dof

dof

trekker22 schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:26:
[...]

Ok goed om te weten.
Maar ik neem aan dat de gemelde link quality wel klopt?

En hue lampen sturen zelf geen link quality mee in hun berichten lijkt het?
De link quality zal wel kloppen, dat kun je ook makkelijk controleren door het link quality attribuut van het device op te zoeken in zigbee2mqtt log of gewoon in home assistant bij het bewuste device. Bij mij klopt dat als ik even snel check.

Mijn map bestaat uit ~10 devices die met de coordinator (cc2531) zijn gekoppeld, dan een ~10 devices die los staan (zonder lijntje ergens aan, dus dan ook geen link quality aanduiding) en de 4 routers die een beetje vreemd aan elkaar gekoppeld zijn. Maar aangezien het verder allemaal prima werkt (beter dan afgelopen maand met de xiaomi-aqara gateway) geloof ik het allemaal wel. Ik hoop dat Koen toch aan verbeteringen aan de netwerkmap toekomt want het is wel handig. Ene kirovilya maakt nog mooiere maps, maar dat heeft helaas nog niet geleid tot bruikbaar zigbee2mqtt resultaat.
Je kunt ook zigbee netwerkmaps maken met andere hardware en geknutsel, maar dat vergt weer extra investeringen en tijd dat me nu iets te teveel is. Voorlopig ben ik blij met stabiel zigbee netwerk, ook al weet ik niet precies hoe m'n netwerkmap is :) .

Tijd voor een projectje in de kerstvakantie. Ik heb geprobeerd te googlen naar inspiratie, maar t is me nog niet gelukt een goede how-to te vinden.

Onze koelkast maakt een klein piepgeluid als de deur te lang open staan. Dat geluid is alleen in de woonkamer al niet meer fatsoenlijk te horen. Ergo: dat moet geautomatiseerd worden.

Ik kan mij voorstellen dat het signaal / stroompje wat de speaker aanstuurt gebruikt zou kunnen worden als een trigger. Maar hoe pak ik zoiets aan?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik moet aan deze post denken uit een eerder zoekresultaat...
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:54:
[...]

Heb de volgende containers:
- dsmr (DSMR reader voor uitlezen slimme meter)
- dsmrdb (aparte container voor DSMR database, maakt de compose file nou eenmaal aan..)
- Grafana (Voor mooie grafiekjes)
- Home Assistant
- Homebridge (koppeling tussen HA en Homekit)
- InfluxDB (Data voor Grafana)
- pgadmin4 (webbased Postgres administration)
- Portainer (Visuele Docker beheertool, gebruik ik eigenlijk niet veel)
- Lychee (Gebruik ik als dump voor afbeeldingen die ik bijv. hier plaats)
- Mosquitto (MQTT)
- NZBGet (nzb downloader)
- PlantGateway (MQTT koppeling voor Mi Flora's)
- Unifi Controller (Beheersoftware voor netwerkspul van Ubiquiti Unifi)
En toen...
lolgast schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:47:
[...]

HP Microserver met Xeon E3-1220 V2 en 12GB geheugen.
Nu begin ik weer te twijfelen...de Raspberry Pi 3, gaat die DietPi, Docker, Portainer, Homebridge, Hassio, DSMR-reader en wat er nodig is de laatste twee te koppelen soepel draaien?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:37
@Hmmbob

Is een deurcontact niet veel eenvoudiger? Kun je ook zelf bepalen wanneer het signaal gegeven moet worden ipv afhankelijk te zijn van de timeout van de koelkast.

Een lux-sensor zou ook nog kunnen. :P
Hmmbob schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:33:
Tijd voor een projectje in de kerstvakantie. Ik heb geprobeerd te googlen naar inspiratie, maar t is me nog niet gelukt een goede how-to te vinden.

Onze koelkast maakt een klein piepgeluid als de deur te lang open staan. Dat geluid is alleen in de woonkamer al niet meer fatsoenlijk te horen. Ergo: dat moet geautomatiseerd worden.

Ik kan mij voorstellen dat het signaal / stroompje wat de speaker aanstuurt gebruikt zou kunnen worden als een trigger. Maar hoe pak ik zoiets aan?
Een potentiaal vrij contact parallel aansluiten op de betreffende speaker ? Of is een door/window sensor hier niet makkelijker?

• maartend

aqara deurcontact

• dof

dof

Waarom niet gewoon zo'n xiaomi-aqara door/window sensor ergens onder aan de koelkast deur? Zo gauw sensor en magneet aantal mm uit elkaar zijn gaat hij van "closed" naar "open". Monteren is misschien een beetje onhandig, maar verder redelijk rechttoe-rechtaan.

Saturnus schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:39:
Ik moet aan deze post denken uit een eerder zoekresultaat...

[...]

En toen...

[...]

Nu begin ik weer te twijfelen...de Raspberry Pi 3, gaat die DietPi, Docker, Portainer, Homebridge, Hassio, DSMR-reader en wat er nodig is de laatste twee te koppelen soepel draaien?
Tja soepel...? Als je dit wilt draaien zou ik gewoonweg niet aan een pi beginnen. Je groeit namelijk binnen No time uit tot nog meer containers; verslavend :)
Ik heb dit op een NUC draaien:

- Pi-Hole
- Duplicati
- Wordpress (2 stuks)
- Træfik
- InfluxDB
- Grafana
- Portainer
- Home Assistant
- PHPMyAdmin
- DSMR-reader
- PostGreSQL
- S0pcm (ustom python container voor watermeter)
- MariaDB
- UPS NUT
- DockerMon
- TransIP php
- Apache (Tbv PVOutput)
- Watchtower
- Mosquitto

• Saturnus
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:55:
[...]

Tja soepel...? Als je dit wilt draaien zou ik gewoonweg niet aan een pi beginnen. Je groeit namelijk binnen No time uit tot nog meer containers; verslavend :)

- Pi-Hole
- Duplicati
- Wordpress (2 stuks)
- Træfik
- InfluxDB
- Grafana
- Portainer
- Home Assistant
- PHPMyAdmin
- DSMR-reader
- PostGreSQL
- MariaDB
- UPS NUT
- DockerMon
- TransIP php
- Apache (Tbv PVOutput)
- Watchtower
- Mosquitto
In mijn geval gaat er niet meer bijkomen (als het niet soepel draait). :P
Als dat wel zou moeten is er nog een fileserver met AMD 4050e cpu en 4GB geheugen aanwezig. DSMR-reader zou daarop kunnen draaien als het niet anders kan.

• hawaltie
@kepler @nehru Dank voor jullie reactie, ik ga met jullie beide voorstellen aan de slag.
@nehru Dank voor het inzicht dat het een bug betreft, ga ik nu niet verder zoeken.
Saturnus schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:03:
[...]

Als dat wel zou moeten is er nog een fileserver met AMD 4050e cpu en 4GB geheugen aanwezig. DSMR-reader zou daarop kunnen draaien als het niet anders kan.
Heb je die rpi3 al liggen? Ik zou het gewoon proberen, ik verwacht niet echt problemen hoor. Natuurlijk is het niet zo snel als bij mij, maar daar zou ik niet op focussen. Kosten staan niet met elkaar in verhouding :)

Enige waar ik aan zit te denken is de levensduue van de sd-kaart door de schrijfacties van HA + DSMR. Maar er zijn vast meer mensen hier die een soortgelijke setup hebben en kunnen aangeven welk sd-kaartje zij gebruiken

• Turk
martinvdm schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:55:
[...]

- Pi-Hole
- Duplicati
- Wordpress (2 stuks)
- Træfik
- InfluxDB
- Grafana
- Portainer
- Home Assistant
- PHPMyAdmin
- DSMR-reader
- PostGreSQL
- MariaDB
- UPS NUT
- DockerMon
- TransIP php
- Apache (Tbv PVOutput)
- Watchtower
- Mosquitto
Ik zal binnenkort ook over moeten stappen ben ik bang.. heb het nu onderverdeeld onder 2 RPi's.

Die met Home-Assistant draait verder niet zo heel veel. InfluxDB, Grafana en Mosquitto.

Maar ben bang dat het SD-kaartje op een gegeven moment de geest geeft. Of die van de 2e RPi :X

En alles onder 1 kap met Portainer is toch wel het mooist ben ik van mening.

Nou ben ik nog vrij nieuw in het docker gebeuren. Maar test het eerst op een Rpi Zero W. Verder dan Home Assistant en Portainer kom ik niet, want de rest wil niet starten.. Pi-hole of motioneye bijvoorbeeld, alle config mappen zijn leeg :? .

Ik zal in de vakantie weer een aantal (Bruh Automation) multisensoren toevoegen in huis.

Wil er nog 1 in de keuken zodat het licht uit gaat na x aantal minuten geen beweging en onder de zoveel "lux".

Ik heb in de badkamer voor de afzuiging een ventilator met "hygrometer" die het alleen doet als ie er zin in heeft. Kan mooi een sonoff tussen. Moet alleen de sensor nog van constante stroom voorzien, kan ik daar ook weer een automatisatie achter hangen.

Ik moet de vrouw maar teleurstellen dit jaar met Kerst, geen tijd voor opa's en oma's :9

En heb hier nog slimme meters die nog voor mij dom zijn. Nog te lui geweest om te kijken welke meters ik nou heb, anders kan ik ze gelijk bestellen bij onze vrienden uit China. O-)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
Saturnus schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:03:
[...]

Ik draai nu DSMR-reader, HA, Nginx, minidlna en PostgreSQL op een rPi3. Docker wel geïnstalleerd maar wordt niet gebruikt, ben nog old-school en kreeg het niet aan de praat (geen zin/tijd om in te duiken :))

Als je DSMR-reader zo instelt dat hij iedere 30 sec een update registreert en de de waardes exclude voor history/recorder in configuration.yaml, dan gaat het super. Mijn load is nu max 0.20.
Oh ja, ik gebruik wel een SSD disk van 250GB ipv SD/USB :)
Als je mijn instellingen en configuraties wilt voor DSMR-reader en HA, let me know.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

RudolfR schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:43:
Is een deurcontact niet veel eenvoudiger? Kun je ook zelf bepalen wanneer het signaal gegeven moet worden ipv afhankelijk te zijn van de timeout van de koelkast.
martinvdm schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:43:
Een potentiaal vrij contact parallel aansluiten op de betreffende speaker ? Of is een door/window sensor hier niet makkelijker?
dof schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:49:
Waarom niet gewoon zo'n xiaomi-aqara door/window sensor ergens onder aan de koelkast deur? Zo gauw sensor en magneet aantal mm uit elkaar zijn gaat hij van "closed" naar "open". Monteren is misschien een beetje onhandig, maar verder redelijk rechttoe-rechtaan.
Hmmmm, great minds think alike? Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Nu alleen kijken hoe ik dat een beetje netjes kan wegwerken, want Ms * Hmmbob heeft een nogal lage WAF :+

Oh, en een Wifi oplossing zoeken, want ik heb nog geheel geen Zigbee in mijn systeem. Zwave kan ook, maar die lijken wat duurder uit te gaan vallen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2018 10:39 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 16:13
Hmmbob schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:39:

Hmmmm, great minds think alike? Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Nu alleen kijken hoe ik dat een beetje netjes kan wegwerken, want Ms * Hmmbob heeft een nogal lage WAF :+

Oh, en een Wifi oplossing zoeken, want ik heb nog geheel geen Zigbee in mijn systeem. Zwave kan ook, maar die lijken wat duurder uit te gaan vallen :)
Een goedkope reed switch van Ali met een touwtje icm een Wemos D1 met Esphomelib of ESP Easy ? Stroom heb je bij de koelkast sowieso. Je ben dan voor vijf euro klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door balk op 24-12-2018 11:00 ]

• remcoXP
ik hoop dat er iemand is die een hass.io addon maakt voor de dsmr-reader. ik heb het nu op een pi geinstalleerd maar krijg een permissions denied op de nginx. :P

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 20:17
Ik ben serieus aan het nadenken over een Raspberry Pi met Hass.IO. Alleen begin ik langzamerhand te denken of ik het wel daadwerkelijk nodig heb. De koppeling die Google Home inmiddels al heeft met allerlei systemen, vraag ik mij dus af wat voor toevoeging een Hass.IO nog heeft? Waar gebruiken jullie het vooral voor?

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
demo31051987 schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:53:
Ik ben serieus aan het nadenken over een Raspberry Pi met Hass.IO. Alleen begin ik langzamerhand te denken of ik het wel daadwerkelijk nodig heb. De koppeling die Google Home inmiddels al heeft met allerlei systemen, vraag ik mij dus af wat voor toevoeging een Hass.IO nog heeft? Waar gebruiken jullie het vooral voor?
Waar ik het zoal voor gebruik en het meeste niet direct met GH praat of aangestuurd kan worden zoals ik het wil: http://www.puckstar.com/my-home-automations/

En wat Hmmbob hieronder zegt!
Om ervoor te zorgen dat ik juist níet afhankelijk ben van een cloud oplossing voor mijn smarthome. Ik gebruik enkel de Google Home voor notificaties en stembesturing, en effectief zou alleen dat laatste echt wegvallen als internet eruit ligt. Alle verdere koppeling en bediening van mijn smarthome producten vindt lokaal plaats, in plaats van op de server van iemand anders. Dát is voor mij de grootste drijfveer.

Paulus, de hoofdontwikkelaar van Home Assistent legt het hier nog beter uit:
https://www.home-assistan...17/thinking-big/#the-goal

• dof

dof

lolgast schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:14:
[...]

Enige waar ik aan zit te denken is de levensduue van de sd-kaart door de schrijfacties van HA + DSMR. Maar er zijn vast meer mensen hier die een soortgelijke setup hebben en kunnen aangeven welk sd-kaartje zij gebruiken
Vaak lees ik van (verwachte) problemen met SD kaartjes, maar ik moet zeggen dat ik in m'n vier Pi's (3B+,3B, Zero en Zero W) nu een jaar SD kaartjes van Samsung heb zitten en nog nooit problemen heb gehad. Wel met Kingston maar die was meteen na aankoop al brak (DOA).

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
dof schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:15:
[...]

Vaak lees ik van (verwachte) problemen met SD kaartjes, maar ik moet zeggen dat ik in m'n vier Pi's (3B+,3B, Zero en Zero W) nu een jaar SD kaartjes van Samsung heb zitten en nog nooit problemen heb gehad. Wel met Kingston maar die was meteen na aankoop al brak (DOA).
@Saturnus @lolgast
Nog maar een keertje betreft de sdcard. Je kunt vrij makkelijk de DB en log van Hass op een usbstick laten wegschrijven. Zie deze handleiding: https://blog.ceard.tech/2...ng-logs-and-database.html

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heel simple, met hassio kan je volledig werken zoals jij het wilt , ik beheer mijn routines volledig binnen hassio, alsook aliassen, eigen commando's, je bent gewoon onbeperkt... Alles wat thuis aangesloten is via zigbee, wifi, ip, kan ik nu allemaal aanspreken via hassio. Zou nooit lukken via de tools die al bestaan

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:50
Nou hier ook. Hoor wel dat mensen problemen hebben, maar ik heb nu m'n tweede kaartje (wel altijd een goede Samsung). En dat bijna 5 jaar. :9~
(Het is de tweede omdat ik eens de hardware geüpgrade heb).
Maar, zoals ook gezegd hier, je kan het risico verder verkleinen (met een SSD oid).

• Sandro!
Ik snap 't ff niet meer. Ik gebruik dit script (maar dan een klein beetje aangepast) om radio naar m'n CC Audio te streamen. Ik kan alle zenders selecteren, behalve eentje, namelijk Radio 2.

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
input_select:
  radio_station:
    name: 'Select Radio Station:'
    options:
      - Q-Music
      - Radio 2
      - 3FM
      - Radio Veronica
      - Radio 538
      - Sky Radio
      - 100% NL
      - Arrow Classic Rock
      - Classic FM
      - BNR Nieuwsradio
    initial: Q-Music

scripts.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
radio538:
  alias: Play Radio on Chromecast Audio
  sequence:
    - service: media_player.play_media
      data_template:
        entity_id: media_player.juliet
        media_content_id: >
          {% if is_state("input_select.radio_station", "Radio 538") %} http://vip-icecast.538.lw.triple-it.nl:80/RADIO538_MP3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "Q-Music") %} http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_96.mp3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "Radio 2") %} http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "3FM") %} http://icecast.omroep.nl/3fm-bb-mp3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "100% NL") %} http://stream.100p.nl/100pctnl.mp3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "Veronica") %} http://8543.live.streamtheworld.com/VERONICACMP3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "Sky Radio") %} http://8623.live.streamtheworld.com:80/SKYRADIOAAC_SC
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "Arrow Classic Rock") %} http://91.221.151.155/listen.mp3
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "Classic FM") %} http://19143.live.streamtheworld.com/CLASSICFM_SC
          {% elif is_state("input_select.radio_station", "BNR Nieuwsradio") %} http://icecast-bnr.cdp.triple-it.nl/bnr_mp3_96_03
          {% endif %}
        media_content_type: 'audio/mp4'

Dus als ik bijv. Q-Music selecteer en ik activeer het script, speelt ie Q-Music. Als ik Radio 538 selecteer en ik activeer het script, speelt ie 538. Maar als ik Radio 2 selecteer, springt ie terug naar de vorige selectie (dus bijv. Radio 538). Ook als ik 'm een willekeurige naam geef, springt ie terug. Ook als ik 'm niet op de 2e plaats zet maar bijvoorbeeld onderaan, springt ie terug naar de vorige selectie. Aanhalingstekens, geen aanhalingstekens, lijkt allemaal niet uit te maken. 8)7

Iemand enig idee waarom ie dat doet?

• breinonline
  • Laatst online: 11:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat doet hij bij "Radio twee"?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 20:17
@PuckStar @Hmmbob @NoFate Bedankt voor jullie uitleg. Ik ga dan toch maar eens wat proberen. Het enige wat ik nog niet begrijp is hoe ik een Philips Hue eraan kan koppelen. Ik weet dat deze werkt via het ZigBee protocol, maar moet ik hiervoor een aparte dongle hebben zoals Z-wave of kan dit direct middels Wifi?

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:18
Wie kan mij verder helpen?
Ik heb mijn koffie apparaat verbonden met home assistant dmv mqtt.
Nu kan ik de machine aan en uitzetten maar ook andere comandos geven zoals spoelen, zet 1 of 2 koppen koffie
Nu wil ik graag dit in home assitant verwerken dmv een paar knoppen ik krijg dit al wel werkend dmv scripts aan te maken maar dan krijg ik de knop er achter met uitvoeren.
Wat ik graag wil is een soort selector switch zoals met een fan wel mogelijk is maar dan voor mijn koffie machine zonder dat de waarde bewaardblijft in de switch

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
demo31051987 schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:26:
@PuckStar @Hmmbob @NoFate Bedankt voor jullie uitleg. Ik ga dan toch maar eens wat proberen. Het enige wat ik nog niet begrijp is hoe ik een Philips Hue eraan kan koppelen. Ik weet dat deze werkt via het ZigBee protocol, maar moet ik hiervoor een aparte dongle hebben zoals Z-wave of kan dit direct middels Wifi?
Nee hoor, je hebt niets bijzonders nodig. Kom je eruit door het lezen van de handleiding? https://www.home-assistant.io/components/hue/ (al denk ik dat de hue component tegenwoordig veel eenvoudiger ingesteld wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2018 21:45 ]

• Sandro!
Precies hetzelfde: hij springt terug naar de vorige selectie.
lolgast schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:38:
@Sandro! En als je de streamlink eens vervangt voor een ander station. Misschien slikt hij de link gewoon niet ;)
Streamlink zou niets uit moeten maken, de input_select weet in principe niets af van de waarden in het script en hij switcht al terug voordat ik het script aanroep. Maar ook als ik daar 3fm van maak (wat een werkende link is en nagenoeg hetzelfde is opgebouwd), springt ie van Radio 2/twee/wat dan ook terug naar de vorige selectie.
Sandro! schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:48:
[...]

Precies hetzelfde: hij springt terug naar de vorige selectie.

[...]

Streamlink zou niets uit moeten maken, de input_select weet in principe niets af van de waarden in het script en hij switcht al terug voordat ik het script aanroep. Maar ook als ik daar 3fm van maak (wat een werkende link is en nagenoeg hetzelfde is opgebouwd), springt ie van Radio 2/twee/wat dan ook terug naar de vorige selectie.
Geen foutmelding in je log?

• Sandro!
Hmmbob schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:22:
[...]

Geen foutmelding in je log?
Nope. Maar door de logger ff op debug te zetten weet ik nu wat er wel aan de hand is!

Als ik switch van Sky naar 'Radio twee':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328028032] Received {'type': 'call_service', 'domain': 'input_select', 'service': 'select_option', 'service_data': {'option': 'Radio twee', 'entity_id': 'input_select.radio_station'}, 'id': 18},
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event call_service[L]: domain=input_select, service=select_option, service_data=option=Radio twee, entity_id=input_select.radio_station>,
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328029040] Sending {'id': 9, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'call_service', 'data': {'domain': 'input_select', 'service': 'select_option', 'service_data': {'option': 'Radio twee', 'entity_id': 'input_select.radio_station'}}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 12, 24, 21, 31, 20, 862007, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': 'c97eca7151524802b6e8733631a006e1', 'user_id': None}}},
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=input_select.radio_station, old_state=<state input_select.radio_station=Sky Radio; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:27:55.474446+01:00>, new_state=<state input_select.radio_station=Radio twee; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.864971+01:00>>,
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328029040] Sending {'id': 9, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'state_changed', 'data': {'entity_id': 'input_select.radio_station', 'old_state': <state input_select.radio_station=Sky Radio; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:27:55.474446+01:00>, 'new_state': <state input_select.radio_station=Radio twee; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.864971+01:00>}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 12, 24, 21, 31, 20, 865011, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': '5e6ef1f533d44c529edded8dfce27d5b', 'user_id': '3ddcc16a40de44bfa72a1854e19075b9'}}},
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328028032] Sending {'id': 2, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'state_changed', 'data': {'entity_id': 'input_select.radio_station', 'old_state': <state input_select.radio_station=Sky Radio; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:27:55.474446+01:00>, 'new_state': <state input_select.radio_station=Radio twee; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.864971+01:00>}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 12, 24, 21, 31, 20, 865011, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': '5e6ef1f533d44c529edded8dfce27d5b', 'user_id': '3ddcc16a40de44bfa72a1854e19075b9'}}},
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328028032] Sending {'id': 18, 'type': 'result', 'success': True, 'result': None},
2018-12-24 22:31:20 INFO (MainThread) [homeassistant.components.http.view] Serving /api/services/input_select/select_option to 172.17.0.3 (auth: True),
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event call_service[L]: domain=input_select, service=select_option, service_data=entity_id=input_select.radio_station, option=Sky Radio>,
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328029040] Sending {'id': 9, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'call_service', 'data': {'domain': 'input_select', 'service': 'select_option', 'service_data': {'entity_id': 'input_select.radio_station', 'option': 'Sky Radio'}}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 12, 24, 21, 31, 20, 899440, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': '2399f7021f7b44b4993f2d8b8d9fe0d5', 'user_id': None}}},
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=input_select.radio_station, old_state=<state input_select.radio_station=Radio twee; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.864971+01:00>, new_state=<state input_select.radio_station=Sky Radio; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.900938+01:00>>,
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328029040] Sending {'id': 9, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'state_changed', 'data': {'entity_id': 'input_select.radio_station', 'old_state': <state input_select.radio_station=Radio twee; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.864971+01:00>, 'new_state': <state input_select.radio_station=Sky Radio; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.900938+01:00>}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 12, 24, 21, 31, 20, 900958, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': '24662ce6d1a143c7893240ca33005619', 'user_id': '3ddcc16a40de44bfa72a1854e19075b9'}}},
2018-12-24 22:31:20 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140540328028032] Sending {'id': 2, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'state_changed', 'data': {'entity_id': 'input_select.radio_station', 'old_state': <state input_select.radio_station=Radio twee; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.864971+01:00>, 'new_state': <state input_select.radio_station=Sky Radio; options=['Q-Music', 'Radio twee', '3FM', 'Radio Veronica', 'Radio 538', 'Sky Radio', '100% NL', 'Arrow Classic Rock', 'Classic FM', 'BNR Nieuwsradio'], friendly_name=Select Radio Station: @ 2018-12-24T22:31:20.900938+01:00>}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 12, 24, 21, 31, 20, 900958, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': '24662ce6d1a143c7893240ca33005619', 'user_id': '3ddcc16a40de44bfa72a1854e19075b9'}}}

Op line 4 zie je dat old_state = Sky en new_state = Radio twee, line 5 en 6 zijn websockets updates naar twee clients, en daar zit 't 'm in. Ik heb HADashboard draaien op een RPi die aan de muur hangt met een touchscreen. In de input_select op de Pi is geen entry voor Radio 2, dus die gooit 'm terug naar waar ie daarvoor op stond. Dat gebeurt vanaf line 9. Net de UI op de Pi opnieuw geladen, nu staat Radio 2 er tussen en nu kan ik daar ook naar switchen zonder dat ie terug gaat naar de vorige selectie.

Opgelost :*) Bedankt voor het meedenken!
Gisteren na 't even uitgesteld te hebben geüpdatet naar 0.84 en gekozen voor de yaml mode voor het beheer van lovelace.

Als ik nu HASS open zie ik een fractie van een seconde de standaard interface met talloze badges voordat lovelace getoond wordt. Op desktop is 't nauwelijks te zien, op mobiel iets beter. Meer mensen die dit is opgevallen?

• trekker22
Had eerst zigbee2mqtt lamen aan config toegevoegd in HASS. Nu over op automatisch, de motion sensor en remote komt netjes op in config:

Hue dimmer switch (324131092621)
door Philips
Firmware: Zigbee2mqtt 1.0.1

Echter die lampen die eerst handmatig waren (Hue bulb) komen op als:

Entiteiten zonder apparaten
gang_lamp_light
light.gang_lamp
wc_lamp_light
light.wc_lamp

Dus geen herkenning van merk en type etc. Ze worden ook niet toegevoegd aan .storage/core.device_registry alleen aan .storage/core.entity_registry

Ligt dit aan het type lamp (lijkt me sterk) of even opnieuw pairen?

• Saturnus
  • Niet online
lolgast schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:14:
[...]

Heb je die rpi3 al liggen? Ik zou het gewoon proberen, ik verwacht niet echt problemen hoor. Natuurlijk is het niet zo snel als bij mij, maar daar zou ik niet op focussen. Kosten staan niet met elkaar in verhouding :)

Yes hij draait nu 2 weken. Hassio en al het spul testen, met daarnaast een test VM. Vandaag over op DietPI en docker containers.

Er zit een Kingston Canvas React microSDHC 32GB in. Eventueel is het mogelijk DSMR te schrijven en te lezen naar een netwerkopslag.
daxy schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:46:
[...]

Ik draai nu DSMR-reader, HA, Nginx, minidlna en PostgreSQL op een rPi3. Docker wel geïnstalleerd maar wordt niet gebruikt, ben nog old-school en kreeg het niet aan de praat (geen zin/tijd om in te duiken :))

Als je DSMR-reader zo instelt dat hij iedere 30 sec een update registreert en de de waardes exclude voor history/recorder in configuration.yaml, dan gaat het super. Mijn load is nu max 0.20.
Oh ja, ik gebruik wel een SSD disk van 250GB ipv SD/USB :)
Als je mijn instellingen en configuraties wilt voor DSMR-reader en HA, let me know.
Top. Er is dus hoop. Een config als voorbeeld zou best nice zijn.
[...]

TCroezing schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:19:
[...]

Nou hier ook. Hoor wel dat mensen problemen hebben, maar ik heb nu m'n tweede kaartje (wel altijd een goede Samsung). En dat bijna 5 jaar. :9~
(Het is de tweede omdat ik eens de hardware geüpgrade heb).
Maar, zoals ook gezegd hier, je kan het risico verder verkleinen (met een SSD oid).
Goed te horen. Ik heb voor Kingston gekozen omdat ik daarmee nog nooit problemen heb gehad, in tegenstelling tot SanDisk en Samsung. Uiteindelijk zal het iets van pech en geluk zijn natuurlijk.
PuckStar schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:28:
[...]

@Saturnus @lolgast
Nog maar een keertje betreft de sdcard. Je kunt vrij makkelijk de DB en log van Hass op een usbstick laten wegschrijven. Zie deze handleiding: https://blog.ceard.tech/2...ng-logs-and-database.html
Hmm. Er ligt nog een oude slome 4GB USB-stick en dus die netwerkopslag.

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:05

lxz

trekker22 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:24:
Had eerst zigbee2mqtt lamen aan config toegevoegd in HASS. Nu over op automatisch, de motion sensor en remote komt netjes op in config:

Hue dimmer switch (324131092621)
door Philips
Firmware: Zigbee2mqtt 1.0.1

Echter die lampen die eerst handmatig waren (Hue bulb) komen op als:

Entiteiten zonder apparaten
gang_lamp_light
light.gang_lamp
wc_lamp_light
light.wc_lamp

Dus geen herkenning van merk en type etc. Ze worden ook niet toegevoegd aan .storage/core.device_registry alleen aan .storage/core.entity_registry

Ligt dit aan het type lamp (lijkt me sterk) of even opnieuw pairen?
Ja heb ik ook last van.. Ik las dat dit onlangs is omgevallen (in 0.84 geloof ik). Schijnt een fix voor klaar te staan, komt in de eerst volgende versie van komend jaar: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/733

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

lxz schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:41:
[...]
Ja heb ik ook last van.. Ik las dat dit onlangs is omgevallen (in 0.84 geloof ik). Schijnt een fix voor klaar te staan, komt in de eerst volgende versie van komend jaar: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/733
Yup. Heb ik ook last van met mijn net aangeschafte extra set Trafdri lampen. Irritant maar het is dus ff wachten tot 9 januari 2019 voor een fix.

Ik heb nu lampen op de Ikea gateway en op zigbee2mqtt. Beetje risicospreiding en ik had routers nodig voor mijn aqara sensoren. Een Tradfri lamp is dan een mooie en relatief goedkope oplossing :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1 ... 90 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.