Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
dof schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:29:
[...]

'k Heb de DSRM reader op aparte Pi draaien. Draait al maanden zonder dat ik er omkijken naar heb, en maakt elke dag backup naar dropbox in case of.. 'k Vond het wel een prima investering voor extra Pi en 't gaat (hopelijk in kerstvakantie) over naar Intel NUC'je.
daxy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:33:
[...]

Mijne update nu iedere 30 seconde, nog steeds erg veel voor de HA's history tab maar gaat makkelijk qua load (DSMR naar HA op 1 rPI 3). Je kan de update frequentie dus instellen, bijna out of the box :)
Ik heb de boel stop gezet en "home-assistant_v2.db" verwijderd. Hassio was compleet vastgelopen en had een power cycle nodig.

Na zoeken in dit topic op 'dsmr' is het een duidelijk verhaal. :dsmr in huidige staat is not the way to go.
Mijn opties:
- Uitlezen opgeven.
- :dsmr herschrijven zodat de RPi 3 niet stikt in de data.
- Overgaan naar HA en/of docker op de RPi 3 en dan dsmr-reader er naast draaien.

Wat een project is dit aan het worden. :X

[ Voor 19% gewijzigd door Saturnus op 19-12-2018 18:06 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 00:15
ik heb alles in Domoticz staan al 7 jaar. ik hoop dat ik een manier vind om deze history in dsmr-reader te zetten. dat zou ik erg leuk vinden. en daarna de dsmr-reader > mqtt (denk ik) naar hass.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
remcoXP schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:20:
ik heb alles in Domoticz staan al 7 jaar. ik hoop dat ik een manier vind om deze history in dsmr-reader te zetten. dat zou ik erg leuk vinden. en daarna de dsmr-reader > mqtt (denk ik) naar hass.
Simpel via MQTT naar HASS werkt goed voor mij.

Ik heb een losse kleine daemon gemaakt die MQTT leest (nu over serial, eerder over IP) en de data naar mqtt verstuurd. Ik gebruik telegraf en continuous queries om een lagere resolutie te bewaren.

De "standaard" aanpak met de recorder component schaalt gewoon niet, dat is leuk voor menselijke acties of data die bij transities verstuurd wordt (temperatuur != old.temperatuur), in plaats van in tijdsintervallen.
@Saturnus rechstreeks je meterdata naar HA schrijven is niet echt een advies. Ik zou het niet doen; de hoeveelheid sensor data is veel voor HA en de database waardoor, zeker op een rpi, het al snel traag wordt. Ik zou echt de DSMR reader kant op gaan. Kan prima naast elkaar middels docker.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
martinvdm schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:40:
@Saturnus rechstreeks je meterdata naar HA schrijven is niet echt een advies. Ik zou het niet doen; de hoeveelheid sensor data is veel voor HA en de database waardoor, zeker op een rpi, het al snel traag wordt. Ik zou echt de DSMR reader kant op gaan. Kan prima naast elkaar middels docker.
Afstappen van Hassio naar HA dus. Ik begrijp dat je dan een basis OS kies en vervolgens Docker installeert, bijv. aan de hand van https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/. Welk basis OS raden jullie aan op de RPi 3?
Saturnus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:05:
[...]

Afstappen van Hassio naar HA dus. Ik begrijp dat je dan een basis OS kies en vervolgens Docker installeert, bijv. aan de hand van https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/. Welk basis OS raden jullie aan op de RPi 3?
Ik zou Ubuntu kiezen. Daarop docker en dan de DSMR reader docker van xiriz en Home assistant met mqtt of evt mosquitto docker.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
JBS schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:26:
Of via SSH port 22222 inloggen op je Hass.io (https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html) en de DSMR docker toevoegen?
volgens mij kan je dat niet doen in hassio

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 19:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Saturnus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:05:
[...]

Op al mijn RPI’s draait Dietpi. Lichter kan bijna niet. Blijft er veel meer over voor je applicaties in docker.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:27
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
[...]

Wat ik destijds deed was https://www.uuidgenerator.net/ gebruiken voor uuid, dan deze simpele config :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
\[connection]
id=my-network
uuid=*UUID hier* 
type=802-11-wireless

\[wifi]
mode=infrastructure
ssid= *SSID HIER*

[wifi-security]
auth-alg=open
key-mgmt=wpa-psk
psk=*WACHTWOORD HIER*

\[ipv4]
method=auto

\[ipv6]
addr-gen-mode=stable-privacy
method=auto

Mocht hij het dan nog niet doen misschien een andere usb stick proberen? De Rpi zou vanzelf die config moeten lezen en wifi instellen , daarna zou je de stick eruit kunnen laten
Andere stick geprobeerd, andere file geprobeerd, alles zonder success. Heb er nu een scherm en keyboard op aangesloten en probeer nu via command line wifi te activeren. Vraag: Kan dit uberhaupt?

Ik word meteen doorgestuurd naar hassio, waar een command als ifconfig wlan0 niet werkt. Iemand een idee hoe ik met toetsenbord en scherm aan de pi wifi kan instellen?

Verwijderd

exponential schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:01:
[...]

Andere stick geprobeerd, andere file geprobeerd, alles zonder success. Heb er nu een scherm en keyboard op aangesloten en probeer nu via command line wifi te activeren. Vraag: Kan dit uberhaupt?

Ik word meteen doorgestuurd naar hassio, waar een command als ifconfig wlan0 niet werkt. Iemand een idee hoe ik met toetsenbord en scherm aan de pi wifi kan instellen?
Je kan de SSH server addon installeren, dan kan je gewoon die commands gebruiken om te debuggen :)
Ik weet eigenlijk niet of het kan zonder stick op HassIO. Heb mijn server ook het liefst aan een draadje hangen.
Heb je de USB stick zelf CONFIG genoemd?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:55
iemand al geprobeerd om een harmony remote te updaten? bv knopje of activity wijzigen met een hub die blocked is van internet? dus met 201 firmware nog steeds? zou dit nog werken?

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dat is ook grappig. Doe een uodate van de docker stack voor hass, meld hass versie 0.84.5 _/-\o_

Die bestaat nog helemaal niet volgens de release notes...

• NoFate
Mars Warrior schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:59:
Dat is ook grappig. Doe een uodate van de docker stack voor hass, meld hass versie 0.84.5 _/-\o_

Die bestaat nog helemaal niet volgens de release notes...
jawel hoor, is er al tijdje nu :)
5 uur om exact te zijn :)
https://github.com/home-assistant/home-assistant/releases

[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 19-12-2018 22:08 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2sakv45.png

Dan loopt de site nog achter. En ook op docker hub staat nog niks getagged op de .5 versie...

• NoFate
ja, geef ze even :)
zijt blij dat ze 84.4 en 84.5 gemaakt, hebben, want is speciaal gedaan voor de harmony users
bedoeling was dat ze 2 weken geen release meer gingen doen :)

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
Heeft iedereen trouwens al gestemd op Home Assistant? :)
https://tweakers.net/awards/stemmen/599/Smarthomeplatform

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54
exponential schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:01:
[...]

Probeer anders de pre-encrypted variant eens
Toen ik dat met Raspbian deed moest ik die hebben in plaats van het wifi wachtwoord.
"The password can be configured either as the ASCII representation, in quotes as per the example above, or as a pre-encrypted 32 byte hexadecimal number. You can use the wpa_passphrase utility to generate an encrypted PSK. This takes the SSID and the password, and generates the encrypted PSK. With the example from above, you can generate the PSK with wpa_passphrase "testing". Then you will be asked for the password of the WiFi network (in this case testingPassword). "
Bron: hiero

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Huh, OpenHAB staat er niet bij? Geen eerlijke strijd zo dan ;)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:09:
[...]

Sowieso geen eerlijke strijd als jouw naam niet met een A begint :P.
Het is een methodologisch waardeloze populariteitspoll - randomize dan op zijn minst de volgorde van items en elementen van je schaal.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:22
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:09:
[...]

Ik zie jou iets zeggen over OpenHAB. Even gaan kijken, dat ziet er krachtig en mooi uit. Vooral ook omdat ik voor op een Android tablet die ik hier heb staan als centrale aansturing een mooie layout wil hebben.

Waarom ben je zo tevreden over OpenHAB?

Oja, ik ben natuurlijk wel dit aan het lezen ; https://smarthome.univers...ome-assistant-vs-openhab/

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 20-12-2018 09:33 ]

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

maartend schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:26:
[...]

Ik zie jou iets zeggen over OpenHAB. Even gaan kijken, dat ziet er krachtig en mooi uit. Vooral ook omdat ik voor op een Android tablet die ik hier heb staan als centrale aansturing een mooie layout wil hebben.

Waarom ben je zo tevreden over OpenHAB?
Laat ik vooropstellen dat ik al met OpenHAB bezig was voordat HASS geboren was ;)
De learning curve is steil, maar het doet alles wat ik wil (vooral de automation dmv een DSL met event triggers en de integratie met VSCode om de items en rules te definiëren en realtime op syntax te checken is fijn, maar ook Android/iOS app, een (gratis) cloud dienst om vanuit buiten te kunnen connecten) en het is retestabiel. Ook ZWave integratie is (volgens mij) ongeëvenaard doordat er een ontwikkelaar daar zn levenswerk van heeft gemaakt, en aangezien ik vooral ZWave devices heb (naast Hue en wat zelfbouw sensoren / OpenTherm gateway ed.) is dat voor mij van groot belang.

Maar omdat het zo stabiel draait en ik niet meer zo op zoek ben naar nog meer automation (dat komt bij mij met vlagen) ben ik niet meer zo op de hoogte wat HASS inmiddels (beter / anders) kan dan OpenHAB.
De YAML syntax komt niet zo prettig op me over. De online community voor HASS is wel een stuk groter en actiever, dat lijkt me wel een grote plus als je vandaag wilt beginnen.

Je kan trouwens OpenHAB koppelen met HASS als je dat tablet dashboard handig lijkt. Via MQTT kun je dat vrij eenvoudig doen.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-12-2018 09:49 ]

• maartend
Zit me idd net in te lezen, is idd iets totaal anders. Lijkt me wel zeer mooi. Lastige bij mij is nu juist, ik begin dat YAML gedoe wat te snappen en zou dan moeten overstappen op xTend. En dat is toch beduidend weer wat anders, zeker als je geen IT achtergrond hebt zoals ik. Ik hoopte dat het 1 op 1 zou zijn over te zetten.

Toch eens verder kijken.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:49:
[...]

Zit me idd net in te lezen, is idd iets totaal anders. Lijkt me wel zeer mooi. Lastige bij mij is nu juist, ik begin dat YAML gedoe wat te snappen en zou dan moeten overstappen op xTend. En dat is toch beduidend weer wat anders, zeker als je geen IT achtergrond hebt zoals ik. Ik hoopte dat het 1 op 1 zou zijn over te zetten.

Toch eens verder kijken.
Node-Red naast je HA gaan draaien, dan kan je gewoon visueel flows maken, zoveel makkelijker en fijner :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• maartend
DennusB schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:52:
[...]

Node-Red naast je HA gaan draaien, dan kan je gewoon visueel flows maken, zoveel makkelijker en fijner :)
Was ik al naar aan het kijken. Moet nog eens kijken hoe ik dat precies ga laten doen.

• maartend
lolgast schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:14:
Als je HassIO draait is het een simpele addon :)

Overigens heeft Node-RED een eigen topic: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)
Hass.IO start gewoon niet eens op om de allereerste maal te booten, vandaar dat ik nu HASSbian gebruik.

Maar oke, ik heb een foutmelding. Weet dat het dus in de mqtt.publish zit, maar snap niet precies hoe en wat. Ik veronderstel dat hij een soort commando zoekt dat er niet is.
Ik kan het zo op disable zetten, dan is er ook geen probleem, maar wil liever begrijpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Log Details (ERROR)

Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 239, in _step
    result = coro.send(None)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 294, in async_trigger
    await self._async_action(self.entity_id, variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 378, in action
    await script_obj.async_run(variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 130, in async_run
    await self._handle_action(action, variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 172, in _handle_action
    action, variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 261, in _async_call_service
    context=context
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/service.py", line 81, in async_call_from_config
    domain, service_name, service_data, blocking=blocking, context=context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/core.py", line 1098, in async_call
    raise ServiceNotFound(domain, service) from None
homeassistant.exceptions.ServiceNotFound: (ServiceNotFound(...), 'Service mqtt.publish not found')

Ik heb het volgende in mijn config moeten zetten (ivm automatische updates MQTT)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- alias: "Enable MQTT discovery for all devices"
  trigger:
    platform: homeassistant
    event: start
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: "cmnd/sonoffs/SetOption19"
        payload: "1"
      data:
        topic: "cmnd/sonoffs/SetOption55"
        payload: "1"

- alias: "Power state on HA start-up"
  trigger:
    platform: homeassistant
    event: start
  action:
      data:
        topic: "cmnd/sonoffs/state"
        payload: ""
@maartend Je zult MQTT moeten inschakelen in de configuration.yaml. Of door de broker van HA te gebruiken of door te connecten naar een losse broker. Hier mijn config, die connect naar een aparte Mosquitto container in Docker
YAML:
1
2
3
4
5
mqtt:
  broker: !secret nas_ip
  username: !secret mqtt_user
  password: !secret mqtt_pwd
  client_id: home-assistant-1

Trouwens, je automation is ook niet goed. mqtt.publish moet data_templates hebben, niet alleen data

[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 20-12-2018 10:34 ]

• maartend
lolgast schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:33:
@maartend Je zult MQTT moeten inschakelen in de configuration.yaml.

Trouwens, je automation is ook niet goed. mqtt.publish moet data_templates hebben, niet alleen data
heya @lolgast MQTT draait al, kan gewoon mijn Tasmota's aansturen via MQTT. Zit hem dus echt in deze code. Dus ws wat je als 2de zegt. Ik ga er weer mee aan de slag. Thnx

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48

iMars

Full time prutser

Weet iemand wat nu de nieuwe manier van het aanroepen van scenes in lovelace is? Ik zie/lees dat er sinds 0.84 de tap en hold actions veranderd zijn:
picture glance card: tap_action and hold_action configurations changed. See docs.
https://www.home-assistant.io/lovelace/changelog/

Nu heb ik dat allemaal aandachtig doorgelezen, maar krijg nu hele rara situaties. Als ik een scene activeer, gaan er lampen in mijn huis aan, maar niet diegene die aan zou moeten gaan. Als ik de scene via een Aqara schakelaar aanroep, krijg ik wel het gewenste resultaat.

Mijn conclusie: scenes en lampen zijn goed, maar de definitie in ui-lovelace gaat niet goed.

Wat ik had voor scenes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    cards:
      - type: glance
        title: Woonkamer
        columns: 4
        show_state: false
        entities:
          - entity: scene.woonkamer_licht
            name: Licht
            tap_action: action: call-service
            service: scene.turn_on

Waarin ik dat veranderd heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    cards:
        entities:
            tap_action:
              action: call-service

Dit werkt wel voor mijn lampen, als ik kijk naar wat ik had:
code:
1
2
3
          - entity: light.eetkamer
            tap_action: toggle
            hold_action: more-info

Veranderd naar:
code:
1
2
3
4
5
            tap_action:
              action: toggle
            hold_action:
              action: more-info

Geeft wel het gewenste resultaat.

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Mijn thermostaat gaat zelfs in "sleep" stand als ik een willekeurige scene kies |:(
De enige scene waarin er maar ook iets met de thermostaat gedaan wordt is er een die ik amper gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 -
    entities:
      group.woonkamer: off
      group.slaapkamer: off
      group.hal: off
      group.overloop: off
      group.keuken: off
      group.showroom: off
      switch.zolder:
        state: false
      climate.toon_thermostaat:
        operation_mode: Sleep
    name: Niemand thuis

Edit 2
Ik zie in de logs dit terug: Service scene.turn_off not found
Mijn volgende conclusie is dat ik inderdaad iets fouts heb in de ui-lovelace...

Edit: ik heb het gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
            tap_action: 
              service_data:
                entity_id: scene.woonkamer_licht

service_data moet erbij

[ Voor 21% gewijzigd door iMars op 20-12-2018 12:52 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb thuis een hele set Philips Hue lampen staan maar wil nu toch eigenlijk ook eens wat Tradfri spul gaan halen. Wat raden jullie aan qua stabiliteit, gewoon een Tradfri bridge er bij halen? Of ze aan de Hue bridge knopen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• iMars

iMars

Full time prutser

DennusB schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:33:
Ik heb thuis een hele set Philips Hue lampen staan maar wil nu toch eigenlijk ook eens wat Tradfri spul gaan halen. Wat raden jullie aan qua stabiliteit, gewoon een Tradfri bridge er bij halen? Of ze aan de Hue bridge knopen?
Ik heb zowel een tradfri als een hue bridge en werkt prima! Sommige zullen zeggen "neem een conbee stick en koppel daar al je zigbee spullen aan".

Ik hou het lekker voor zoals het nu is. Je kan alle lampen nu makkelijk updaten via hun eigen bridge.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
iMars schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:31:
Weet iemand wat nu de nieuwe manier van het aanroepen van scenes in lovelace is? Ik zie/lees dat er sinds 0.84 de tap en hold actions veranderd zijn:

[...]

https://www.home-assistant.io/lovelace/changelog/

Nu heb ik dat allemaal aandachtig doorgelezen, maar krijg nu hele rara situaties. Als ik een scene activeer, gaan er lampen in mijn huis aan, maar niet diegene die aan zou moeten gaan. Als ik de scene via een Aqara schakelaar aanroep, krijg ik wel het gewenste resultaat.

Mijn conclusie: scenes en lampen zijn goed, maar de definitie in ui-lovelace gaat niet goed.

Wat ik had voor scenes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    cards:
        entities:
            tap_action: action: call-service

Waarin ik dat veranderd heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    cards:
        entities:
            tap_action:

Dit werkt wel voor mijn lampen, als ik kijk naar wat ik had:
code:
1
2
3
            tap_action: toggle
            hold_action: more-info

Veranderd naar:
code:
1
2
3
4
5
            tap_action:
              action: toggle
            hold_action:
              action: more-info

Geeft wel het gewenste resultaat.

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Mijn thermostaat gaat zelfs in "sleep" stand als ik een willekeurige scene kies |:(
De enige scene waarin er maar ook iets met de thermostaat gedaan wordt is er een die ik amper gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 -
    entities:
      group.woonkamer: off
      group.slaapkamer: off
      group.hal: off
      group.overloop: off
      group.keuken: off
      group.showroom: off
      switch.zolder:
        state: false
      climate.toon_thermostaat:
        operation_mode: Sleep
    name: Niemand thuis

Edit 2
Mijn volgende conclusie is dat ik inderdaad iets fouts heb in de ui-lovelace...
Ik heb dit ook :)
Ik heb 4 scenes in een glance kaart staan welke ik moet kunnen activeren.
Druk ik er nu op een, dan worden ze allemaal geactiveerd, zo lijkt het tenminste. Doe ik iets verkeerd?
Dit is mijn code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
views:
    # View tab title.
  - title: Home
#    id: 100
    icon: mdi:home-assistant
    cards:
        title: Scenes
        entities:
          - entity: scene.sunset
            name: Aan
            icon: mdi:lightbulb-on
            tap_action:
          - entity: scene.werken
            name: Werken
            icon: mdi:briefcase
            tap_action:
<etc>

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• iMars

iMars

Full time prutser

daxy schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:53:
[...]

Ik heb dit ook :)
Ik heb 4 scenes in een glance kaart staan welke ik moet kunnen activeren.
Druk ik er nu op een, dan worden ze allemaal geactiveerd, zo lijkt het tenminste. Doe ik iets verkeerd?
Dit is mijn code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
views:
    # View tab title.
    cards:
        entities:
            tap_action:
            tap_action:
<etc>
Zie mijn laatste reactie ;)
"service_data:" moet er ook bij...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
views:
    # View tab title.
    cards:
        entities:
            tap_action:
              service_data:
                entity_id: scene.sunset
            tap_action:
              service_data:
                entity_id: scene.werken
<etc>

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
iMars schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:55:
[...]

Zie mijn laatste reactie ;)
"service_data:" moet er ook bij...
Awesome! Je laatste edit had ik nog niet gezien :)
Het wordt er niet makkelijker op trouwens op deze manier.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

iMars schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:31:
Edit 2
scene.turn_off bestaat ook niet :+

Scene's kun je alleen activeren. Als je iets weer uit wil zetten, moet je even een "tegenovergestelde scene" maken met welke lampen etc je weer uit wil zetten, die je dan weer met scene.turn_on kan aanroepen. Maakt misschien wel, misschien niet sense ;) Ik heb overigens gewoon 1 scene "alles uit" die, je verwacht het niet, alle lampen uit zet. Werkt prima :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Voorheen draaide ik Hass.io op een Raspberry Pi, nu op een NUC. Toen ik de DeCONZ add-on gebruikte, verschenen nieuw toegevoegde zigbee nodes (na een bepaalde HASS versie) automatische in HASS. Nu gebruik ik DeCONZ in een losse docker container, en zie ik nieuw toegevoegde zigbee nodes niet in HASS zonder HASS te herstarten, ook niet na het aanroepen van de 'deconz.device_refresh' service.

Wat breder: Gisteren een drietal Tado radiatorknoppen toegevoegd aan mijn bestaande Tado installatie. Deze drie nieuwe devices zie ik ook niet in HASS verschijnen, vermoedelijk wel na een herstart. Ik had verwacht dat nieuwe toegevoegde Tado devices met de polling van mijn Tado account ook wel in HASS zouden verschijnen. Dat gebeurt dus niet.

Is op de een of andere manier te beredeneren wanneer voor dit soort zaken een herstart nodig is?
Voor de DeCONZ gebruikers zonder de Hass.io DeCONZ add-on: Zien jullie in de Phoscon app toegevoegde devices wel in HASS verschijnen zonder herstart van HASS?

Tuurlijk, HASS herstarten is in no-time gebeurd. Grote nadeel vind ik echter dat de 'last-changed' hierbij wordt gewist.

• Mars Warrior

Mars Warrior

lolgast schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:33:
@maartend Je zult MQTT moeten inschakelen in de configuration.yaml. Of door de broker van HA te gebruiken of door te connecten naar een losse broker. Hier mijn config, die connect naar een aparte Mosquitto container in Docker
YAML:
1
2
3
4
5
mqtt:
  broker: !secret nas_ip
  username: !secret mqtt_user
  password: !secret mqtt_pwd
  client_id: home-assistant-1

Dit moet je eigenlijk niet meer doen: gebruik de MQTT integratie, en ga dit niet handmatig in de configuration.yaml zetten, daarmee blokkeer je de hele device registratie namelijk, en dus ook het kunnen editen van je devices/sensoren vanuit de UI!

Ik kreeg bijv. de zigbee2mqtt devices pas zichtbaar in de integratie tab nadat ik mijn mqtt spul uit de configuration.yaml heb gehaald en via de MMI de mqtt integratie had geconfigureerd...

En JA, als je goed de documentatie van hass leest dan is dat ook zo, maar er is nergens een duidelijk advies te vinden wat je het beste kunt doen :D

Ik hoef mijn devices niet vanuit de UI te kunnen editten. De UI is bij mij voor weergave, niet voor beheer :P

• maartend
Mars Warrior schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:27:
[...]

Dit moet je eigenlijk niet meer doen: gebruik de MQTT integratie, en ga dit niet handmatig in de configuration.yaml zetten, daarmee blokkeer je de hele device registratie namelijk, en dus ook het kunnen editen van je devices/sensoren vanuit de UI!

Ik kreeg bijv. de zigbee2mqtt devices pas zichtbaar in de integratie tab nadat ik mijn mqtt spul uit de configuration.yaml heb gehaald en via de MMI de mqtt integratie had geconfigureerd...

En JA, als je goed de documentatie van hass leest dan is dat ook zo, maar er is nergens een duidelijk advies te vinden wat je het beste kunt doen :D
Oke, ik snap echt volslagen niet wat je zegt. Ik zit echt op Jip?janneke nivo mbt dit spul.
Maar ik heb idd in config ook bovenstaande staan. En mijn MQTT werkt gewoon goed (oke, ik heb Mosquitto).
Maar hoe moet ik het dan doen? Want er komt nl. deze week ook een zigbee2mqtt aan te hangen en die moet natuurlijk wel goed werken.

p.s. Ik draai Hassbian, dus eea gaat al anders.

edit ; oke, wacht. Ik geloof dat ik het een beetje snap. Ik kan me idd herinneren dat ik MQTT via een of andere dingetje tijdens het opstarten van dit het HA gedoe kon toevoegen. Ik heb er toen voor gekozen dit in mijn config te zetten, de filmpjes told me so. Dus nou eens kijken of ik dit terug kan vinden. Zal wel bij componenten staan, ik zoek.

edit 2 ; gevonden. Oude er uit (afijn, even in de config dingetje ervoro) en restart. Ik probeer de nieuwe toe te voegen, voer IP in bij broker, maar hij vindt niks.

Ik krijg ; "kan geen verbinding maken met de broker".

zit hem niet in een fout in invullen gegevens.

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 20-12-2018 14:52 ]

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
iMars schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:36:
[...]

Ik heb zowel een tradfri als een hue bridge en werkt prima! Sommige zullen zeggen "neem een conbee stick en koppel daar al je zigbee spullen aan".

Ik hou het lekker voor zoals het nu is. Je kan alle lampen nu makkelijk updaten via hun eigen bridge.
Ik heb de conbee stick sinds gister aangesloten en het is echt een appeltje eitje verhaal. De Tradfiri lampen zou je moeten kunnen upgraden zonder de originele bridge... de Hue lampen niet. Ik heb de Hue bridge dus nog laten hangen voor eventuele updates van de firmware, aan de andere kant, ik heb nog nooit verlegen gezeten om een firmware update omdat iets niet werkte dus het kan ook maar zo zijn dat ie één dezer weken op Marktplaats gaat.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• maartend
Dit is wel heel vreemd.

MQTT services zijn verdwenen in mijn Home Assistant. Staat wel op de Pi, ik kan moquitto ook triggeren vanuit Puttyy als ik 2 puttys open en een bericht verstuur.

Het MQTT icoon staat er zelfs.
Maar als ik een commando intyp, dan zegt hij dat mqtt/publish niet bestaat.

Ik zie hem wel als loaded component.

Dit is goed prut, want ik heb net mijn zigbee2mqtt sniffer binnen

Dit is laatste regel van mijn error log;
homeassistant.exceptions.ServiceNotFound: (ServiceNotFound(...), 'Service mqtt.publish not found')

[ Voor 94% gewijzigd door maartend op 20-12-2018 16:50 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:36:
Dit is wel heel vreemd.

MQTT services zijn verdwenen in mijn Home Assistant. Staat wel op de Pi, ik kan moquitto ook triggeren vanuit Puttyy als ik 2 puttys open en een bericht verstuur.

Het MQTT icoon staat er zelfs.
Maar als ik een commando intyp, dan zegt hij dat mqtt/publish niet bestaat.

Ik zie hem wel als loaded component.

Dit is goed prut, want ik heb net mijn zigbee2mqtt sniffer binnen
Dat is zeker vreemd. Ik draai alles in Docker containers, dus heb verder geen kennis van hassio / hassbian.
Ik heb bij de integratie config simpelweg het ip adres en de poort van mijn broker ingevuld. Daarna natuurlijk nog optioneel username/password.

Daarna voor de zekerheid wel home assistant opnieuw gestart. dan weet ik altijd zeker dat er bij de configuratie geen gekke dingen zijn gedaan...

@JBS Met betrekking tot die Tado knoppen: dat merkte ik ook van de week. Nieuwe knop gekocht en nieuwe kamer gemaakt in de app maar kwam er niet bij terwijl ik hem via de api wel kon uitlezen. Herstart van HA nodig idd.

Ik denk er nooit zo over na, er zijn momenten waarop ik mijn HA 20 keer in een uur herstart, ik herstart altijd gewoon :9

• RHTizzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07-2020
Noobalert! ;p

Van de week Hassio geinstalleerd op een 'pi zero w' om mijn uitgebreide verzameling Xiaomi devices te kunnen combineren met een smart thermostat. Inmiddels draait het redelijk in de zin dat de meeste entiteiten reageren in de UI. Nou zou ik eigenlijk de boel willen gaan organiseren maar lees overal dat Lovelace veel handiger is en in opkomst is.

In hoeverre is het nuttig om daar gewoon direct mee te starten ipv alles in de reguliere UI op te zetten, i.e. hoe stabiel is Lovelace?

Nexus7HD 2013 32GB, Nexus 5, 32GB, Homebrew PC corei7, Acers Aspire v7 & Iconia W5, DJI Mavic Pro

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:58
RHTizzy schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:25:
Noobalert! ;p

Van de week Hassio geinstalleerd op een 'pi zero w' om mijn uitgebreide verzameling Xiaomi devices te kunnen combineren met een smart thermostat. Inmiddels draait het redelijk in de zin dat de meeste entiteiten reageren in de UI. Nou zou ik eigenlijk de boel willen gaan organiseren maar lees overal dat Lovelace veel handiger is en in opkomst is.

In hoeverre is het nuttig om daar gewoon direct mee te starten ipv alles in de reguliere UI op te zetten, i.e. hoe stabiel is Lovelace?
Wat ik hier heb meegekregen in dit topic is dat Lovelace eigenlijk al de standaard had moeten worden in de 0.84 versie van vorige week. Dus dan zal het wel (bijna) stabiel zijn.

Verwijderd

RHTizzy schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:25:
Noobalert! ;p

Ze zijn bijna zover met lovelace dat het de 'main' interface kan gaan worden.
Het is nou al heel stabiel en het wordt steeds sneller met iedere update, gebruik het al een hele tijd.
Gewoon de pagina refreshen bij wijzigen ipv HA herstarten is ook super fijn. Zou het gewoon eens gaan proberen :)

• Zwerver
  • Niet online
Enige nadeel aan Lovelace (wat ik nu weer aangepast heb via de yaml) is dat je ineens alle sensoren weer had zoals in de oude interface en dat je dat niet zomaar kan verwijderen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• NoFate
Heeft er iemand een Broadlink? wil er eens mee gaan beginnen, beetje voorbereidend werk als ooit websockets ook niet meer gaat werken :-)

anyway, hoe werkt dat nu, zeker in combinatie met een remote? Het mooie aan harmoiny was, dat als je een activity start vanaf HA, deze ook mooi synchroon is met je remote, die dan ook al actief was in diezelfde activity....

dus als je nu een broadlink gebruitkt, en je zet dan een aantal apparaten aan, wat eigenlijk een activity doet, dan kan je tpch al niet meer met een harmony remote werken? want dan deze dan net de apparaten uitzetten :)

hoe kan dus een broadlink werken in combinatie met een remote?

Verwijderd

Weet iemand hoe je motion sensor de tijd van de laatste detectie kan laten tonen in plaats van : Niet gedetecteerd?
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:12:
Weet iemand hoe je motion sensor de tijd van de laatste detectie kan laten tonen in plaats van : Niet gedetecteerd?
In Lovelace:
code:
1
2
          - entity: binary_sensor.bewegingsmelder_hal
            secondary_info: last-changed
@Verwijderd precies wat @JBS schrijft. Erg handig. Ik gebruik het met name bij de deur sensoren. Je ziet in een oogopslag het laatste tijdstip.

• maartend
En toen was mijn Hassbian plots niet meer benaderbaar en kon ik alles opnieuw installeren.

Fijn.

Geluukig wel backups van de yaml files.

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 20-12-2018 20:26 ]

martinvdm schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:12:
@Verwijderd precies wat @JBS schrijft. Erg handig. Ik gebruik het met name bij de deur sensoren. Je ziet in een oogopslag het laatste tijdstip.
En wil je een kaartje waarin alle open deuren/ramen en bewegingsmelders die beweging melden samen getoond worden, dan kun je deze bundelen met behulp van de monster-card:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - type: custom:monster-card
        card:
          type: entities
          title: Beweging en open deuren
          show_header_toggle: false
        filter:
          include:
            - entity_id: "*beweging*"
              state: 'on'
              options:
            - entity_id: "*deur*"
              state: 'on'
              options:
Code is natuurlijk beetje afhankelijk van hoe je je enteiteiten genoemd heb.
lolgast schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:25:
@JBS Met betrekking tot die Tado knoppen: dat merkte ik ook van de week. Nieuwe knop gekocht en nieuwe kamer gemaakt in de app maar kwam er niet bij terwijl ik hem via de api wel kon uitlezen. Herstart van HA nodig idd.

Ik denk er nooit zo over na, er zijn momenten waarop ik mijn HA 20 keer in een uur herstart, ik herstart altijd gewoon :9
Je ontkomt er helaas inderdaad niet aan, maar het zou mooi zijn als ze die last-changed behouden zou kunnen worden bij een herstart.
Zojuist dan ook herstart, en de nieuwe Tado entiteiten zijn er nu wel.
maartend schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:25:
En toen was mijn Hassbian plots niet meer benaderbaar en kon ik alles opnieuw installeren.

Fijn.

Geluukig wel backups van de yaml files.
Heb je nog wel even de log gechecked voordat je maar weer helemaal opnieuw begon?
Een tikfoutje in de configuration.yaml kan er al voor zorgen dat HASS niet meer wil starten, maar zoiets komt naar voren in de log (ook zichtbaar als HASS niet start, te openen via de Samba share).

[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 20-12-2018 20:42 ]

• maartend
JBS schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:26:
[...]

Heb je nog wel even de log gechecked voordat je maar weer helemaal opnieuw begon?
Een tikfoutje in de configuration.yaml kan er al voor zorgen dat HASS niet meer wil starten, maar zoiets komt naar voren in de log (ook zichtbaar als HASS niet start, te openen via de Samba share).
Volslagen onbereikbaar. IP adres was niet eens bereikbaar.
maartend schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:48:
[...]

Volslagen onbereikbaar. IP adres was niet eens bereikbaar.
Vermoedelijk een corrupt sd kaartje. Blijft een zwak punt en kan zonder het kaartje te vervangen ook zomaar weer gebeuren. Het is raadzaam om je database en log naar bijvoorbeeld een usb stick te verplaatsen.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Rant incoming..
Even helemaal klaar met zwave. Jaren perfect gefunctioneerd, eerste problemen kwamen met introductie gen 5. Altijd Aeotec sticks gehad, eerst een gen2, later een gen5. Unsecure devices altijd top, secure altijd wel wat initiele issues maar daarna goed. Recent overgestapt naar zwave.me met stick vanwege goed werkende mqtt integratie/plugin. Server 2.3.6. Niks dan problemen (again, unsecured vlekkeloos) met de secured nodes. Twee Fibaro oogjes gen5, regelmatig stuck op zwave niveau, ze rapporteren niet meer motion off. Na een tijdje pas wel weer. Een Fibaro wallplug gen5, super langzaam reagerend, om de 3 dagen dood (terwijl er een route is via nog 2 andere powered nodes).
Zwave.me bevalt me dus eigenlijk totaal niet meer. Een instabiel netwerk is gewoon ruk. En ik zou best terug willen moven naar de Aeotec stick, maar ik wil hem niet meer aan hass hebben. Dat moet via mqtt. Iemand die dit goed en stabiel doet op het moment? Want er zijn nogal wat implementaties, maar niets echt actief onderhouden lijkt het.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 00:15
ik ben overigens begonnen met groups. en daarna geswitched naar lovelace. eerst via de yaml file en later via de webui.
echter als ik nu zeg: switch to lovelace for this device. blijft de browser niet onthouden.
is er dan iets mis of is dit by design?

als hij namelijk opent met de normale interface dan heb ik ontzettend veel badges die nog niet in views of groups zitten. omdat ik later een zwave stick heb ingeprikt heb ik 60 devices die nog unused zijn.
ik weet hier geen slimme snelle truck voor.

wat is de way to go om die snel te hiden? (van zwave gebruik ik per sensor eigenlijk maar 1 of 2 devices ipv de 8 die je er soms bij krijgt.
in lovelace zie je de unused devices niet in 1eerste instantie maar dan vergeet je ze misschien te plaatsen.
ik ben er dus nog niet helemaal achter hoe hier mee om te gaan.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• maartend
Oke, waarom krijg ik in hemelsnaam sinds v0.84 deze foutmelding?
Alles opnieuw er op gezet. gevolg, MQTT werkt niet. Ik heb Mosquitto er op staan.
Gevolg, helft van mijn verlichting werkt niet (gaat via Tasmota)

Error doing job: Task exception was never retrieved
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 239, in _step
    result = coro.send(None)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 294, in async_trigger
    await self._async_action(self.entity_id, variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 378, in action
    await script_obj.async_run(variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 130, in async_run
    await self._handle_action(action, variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 172, in _handle_action
    action, variables, context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 261, in _async_call_service
    context=context
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/service.py", line 81, in async_call_from_config
    domain, service_name, service_data, blocking=blocking, context=context)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/core.py", line 1098, in async_call
    raise ServiceNotFound(domain, service) from None

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:27
remcoXP schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:55:
ik ben overigens begonnen met groups. en daarna geswitched naar lovelace. eerst via de yaml file en later via de webui.
echter als ik nu zeg: switch to lovelace for this device. blijft de browser niet onthouden.
is er dan iets mis of is dit by design?

als hij namelijk opent met de normale interface dan heb ik ontzettend veel badges die nog niet in views of groups zitten. omdat ik later een zwave stick heb ingeprikt heb ik 60 devices die nog unused zijn.
ik weet hier geen slimme snelle truck voor.

wat is de way to go om die snel te hiden? (van zwave gebruik ik per sensor eigenlijk maar 1 of 2 devices ipv de 8 die je er soms bij krijgt.
in lovelace zie je de unused devices niet in 1eerste instantie maar dan vergeet je ze misschien te plaatsen.
ik ben er dus nog niet helemaal achter hoe hier mee om te gaan.
Ik heb in love lace 'n tab met de custom card 'monster' die alle entities laat zien die er zijn. Op de andere tabs alleen de dingen die ik wil zien.

cd /pub && more beer

@maartend Heb je de mqtt.fx client? Connect daar eens mee naar je broker en kijk bij clients of je je home-assistant user ziet? Als die niet verbonden is met de MQTT broker (wat ik vermoed) dan zul je het in je MQTT configuration van HA moeten zoeken.

Ik draai nu bijna 2 jaar met het mqtt component en dat werkt echt super stabiel. Volgens mij gaat dat het minste stuk van alles (en ik mag al niet klagen als ik andere mensen hier wel eens hoor)

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 21-12-2018 07:24 ]

• maartend
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 07:19:
@maartend Heb je de mqtt.fx client? Connect daar eens mee naar je broker en kijk bij clients of je je home-assistant user ziet? Als die niet verbonden is met de MQTT broker (wat ik vermoed) dan zul je het in je MQTT configuration van HA moeten zoeken.

Ik draai nu bijna 2 jaar met het mqtt component en dat werkt echt super stabiel. Volgens mij gaat dat het minste stuk van alles (en ik mag al niet klagen als ik andere mensen hier wel eens hoor)
Ik ga uitvogelen wat je precies bedoelt. Vreemde is, tot eergisteren werkte het perfect.

Oke, ik draai mosquitto. Nu eens kijken wat ik kan met dat mqtt.fx

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 08:39 ]

Mosquitto is een broker. mqtt.fx is een stukje software waarmee je vanaf je pc kunt connecten naar de broker om berichten te lezen, sturen en waarmee je o.a. kunt zien welke clients er allemaal met je broker verbonden zijn.

• maartend
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:41:
Mosquitto is een broker. mqtt.fx is een stukje software waarmee je vanaf je pc kunt connecten naar de broker om berichten te lezen, sturen en waarmee je o.a. kunt zien welke clients er allemaal met je broker verbonden zijn.
Thnx, ik zag het net. Net aan het opstarten.

Instal van Mosquitto is goed gegaan. Ik kan nl. vanuit 2 putty vensters een bericht naar elkaar sturen, je weet wel ; Hello World.

edit ; zoals te verwachten pakt hij hem niet vanuit mqtt.fx
Unable to connect.

En dat terwijl hij eerst wel werkte Zeer vreemd. Niks veranderd in mijn config.yaml
enkel ip.

Zou dan in dit moeten zitten. Voer deze gegevens in in mqtt.fx, geen connectie. AARRGGGHHHH
code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
    broker: 192.168.2.12
    port: 1883
    client_id: ha-mqtt
    username: username
    password: passsword

testconnection naar ; test.mosquitto.org werkt wel.
connectie naar 192.168.2.12 werkt niet

[ Voor 44% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 09:13 ]

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 11:02
Ik ben van plan om 2 instanties van hass te draaien en deze via mqtt aan elkaar te koppelen.
Een werkje voor volgende week.
:)
UltraSub schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:55:
Rant incoming..
Even helemaal klaar met zwave. Jaren perfect gefunctioneerd, eerste problemen kwamen met introductie gen 5. Altijd Aeotec sticks gehad, eerst een gen2, later een gen5. Unsecure devices altijd top, secure altijd wel wat initiele issues maar daarna goed. Recent overgestapt naar zwave.me met stick vanwege goed werkende mqtt integratie/plugin. Server 2.3.6. Niks dan problemen (again, unsecured vlekkeloos) met de secured nodes. Twee Fibaro oogjes gen5, regelmatig stuck op zwave niveau, ze rapporteren niet meer motion off. Na een tijdje pas wel weer. Een Fibaro wallplug gen5, super langzaam reagerend, om de 3 dagen dood (terwijl er een route is via nog 2 andere powered nodes).
Zwave.me bevalt me dus eigenlijk totaal niet meer. Een instabiel netwerk is gewoon ruk. En ik zou best terug willen moven naar de Aeotec stick, maar ik wil hem niet meer aan hass hebben. Dat moet via mqtt. Iemand die dit goed en stabiel doet op het moment? Want er zijn nogal wat implementaties, maar niets echt actief onderhouden lijkt het.

Verwijderd

Ik heb zojuist wel een idee om HA enigszins voor elkaar te boxen. Het grootste probleem is dat de automations op beide instanties tegelijk afgaan. Je zou op de slave (waar je de config repliceert en deze elke x-periode herstart) een rule op kunnen nemen die op basis van een heartbeat van de master op mqtt de automations uitschakelt (behalve die). Master gaat down, na x tijd gaat de slave het overnemen tot de heartbeat terug is.

Enige probleem dat ik mogelijk heb is de aqara-spullen, weet niet of de gateway twee clients op z'n lokale api doet en het en masse disablen van rules is potentieel ook wat lastiger. Nog eens over nadenken. :)

Ik ben niet voor zwave gegaan, alles op sonoff + tasmota. Werkt strak en die enkele keer dat wifi eruit ligt... :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 16:13
Mars Warrior schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:27:
[...]

Ik vermoed dat je discovery bedoelt? Daarmee kunnen devices automatisch worden toegevoegd aan HASS. Ik draai een losse MQTT server (Mosquitto) en discovery werkt gewoon.
Mijn configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  broker: 192.168.0.9
  client_id: home-assistant
  keepalive: 60
  discovery: true
  discovery_prefix: homeassistant

Als je die twee discovery regels er in zet sta je gesteld.
Ik draai overigens home assistant in docker op Ubuntu.

• maartend
balk schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:20:
[...]

Mijn configuration.yaml:
code:
1
  discovery_prefix: homeassistant

Als je die twee discovery regels er in zet sta je gesteld.
Ik draai overigens home assistant in docker op Ubuntu.
Die prefix ; homeassistant. Waar doet die? Moet die homeassitant heten?
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:43:
[...]

Thnx, ik zag het net. Net aan het opstarten.

Instal van Mosquitto is goed gegaan. Ik kan nl. vanuit 2 putty vensters een bericht naar elkaar sturen, je weet wel ; Hello World.

edit ; zoals te verwachten pakt hij hem niet vanuit mqtt.fx
Unable to connect.

En dat terwijl hij eerst wel werkte Zeer vreemd. Niks veranderd in mijn config.yaml
enkel ip.

Zou dan in dit moeten zitten. Voer deze gegevens in in mqtt.fx, geen connectie. AARRGGGHHHH
code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
    broker: 192.168.2.12
    client_id: ha-mqtt
    username: username
    password: passsword

testconnection naar ; test.mosquitto.org werkt wel.
connectie naar 192.168.2.12 werkt niet
Dat zegt mij dat je mosquitto server niet gestart is. Als in: hij kan best geinstalleerd zijn, maar hij draait nog niet, of draait niet op de juiste poort. Heb je je installatiehandleiding goed gevolgd?

maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:49:
[...]

https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/

Die heb je alleen nodig als je discovery gebruikt voor je MQTT devices. Alle devices waarbij het topic begint met homeassistant worden automatisch toegevoegd.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 16:13
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:49:
[...]

Als je devices hebt die het ondersteunen wordt deze device automatisch toegevoegd aan Home Assistant. Ik heb bijvoorbeeld een aantal lampen en sensoren die ik bestuur/uitlees met ESP Home Lib. Bij het opstarten van zo'n device stuurt ie een speciaal discovery bericht uit over MQTT om de config te starten. Je hoeft dan niets aan te passen in de hass config maar de device of sensor is wel beschikbaar.

Home assistant luistert naar topic homeassistant/# (de prefix), de device stuurt iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
homeassistant/light/keuken_aanrecht_links/keuken_aanrecht_links/config
{"brightness":true,"flash":true,"name":"Keuken Aanrecht Links",
"platform":"mqtt_json","state_topic":"keuken_aanrecht_links/light/keuken_aanrecht_links/state",
"command_topic":"keuken_aanrecht_links/light/keuken_aanrecht_links/command",
"availability_topic":"keuken_aanrecht_links/status","unique_id":"ESPlightkeuken_aanrecht_links",
"device":{"identifiers":"30aea4138528","name":"keuken_aanrecht_links",
"sw_version":"esphomelib v1.9.1 Nov 21 2018, 22:02:42",
"model":"NodeMCU-32S","manufacturer":"espressif"}}

Hier staat dus in de dit een lamp is die brightness ondersteunt (dimmen).

Voor ESP Home Lib staat hier hoe je dat moet configureren (defaults werken uit de doos)

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Ik zit even met het volgende:

Ik heb een warmtepompboiler welke ik met een automation wil gaan inschakelen / uitschakelen bij bepaalde condition.

Wat ik wil:

-Zet warmtepompboiler elke dag aan om 13:00 als temperatuur onder 38 graden komt
-Zet Warmtepompboiler uit als temperatuur van 48 graden is bereikt.

Nu heb ik een DS18B20 sensor werkend en schakelaars ook in HA. het probleem is dat elke keer als ik HA herstart/reboot dat de temperatuur even naar ''4'' graden gaat in de history grafiek. De automation zal dus dan ''aan'' gaan omdat het water onder de 38 graden komt? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? heeft iemand wellicht een voorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p0w52y3roc.png

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 21-12-2018 11:12 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:07
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:52:
[...]

https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/

Die heb je alleen nodig als je discovery gebruikt voor je MQTT devices. Alle devices waarbij het topic begint met homeassistant worden automatisch toegevoegd.
Bij zigbee2mqtt moet je dus wel topic aanpassen in de config van zigbee2mqtt. Werd me nooit duidelijk uit de docs.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:10:
Ik zit even met het volgende:

Ik heb een warmtepompboiler welke ik met een automation wil gaan inschakelen / uitschakelen bij bepaalde condition.

Wat ik wil:

-Zet warmtepompboiler elke dag aan om 13:00 als temperatuur onder 38 graden komt
-Zet Warmtepompboiler uit als temperatuur van 48 graden is bereikt.

Nu heb ik een DS18B20 sensor werkend en schakelaars ook in HA. het probleem is dat elke keer als ik HA herstart/reboot dat de temperatuur even naar ''4'' graden gaat in de history grafiek. De automation zal dus dan ''aan'' gaan omdat het water onder de 38 graden komt? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? heeft iemand wellicht een voorbeeld?

[Afbeelding]
Je zou in de trigger een 'For' conditie kunnen opnemen. Dus dat ie voor een aantal minuten onder een bepaalde waarde staat.

What's the speed of dark?

• maartend
Hmmbob schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:52:
[...]

Dat zegt mij dat je mosquitto server niet gestart is. Als in: hij kan best geinstalleerd zijn, maar hij draait nog niet, of draait niet op de juiste poort. Heb je je installatiehandleiding goed gevolgd?
In het plat gezegd, dus wel. Hij is aanroepbaar vanuit Putty.

Ik begin vanaf scratch nu maar

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 11:55 ]

• Possible
JayOne schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:16:
[...]

Je zou in de trigger een 'For' conditie kunnen opnemen. Dus dat ie voor een aantal minuten onder een bepaalde waarde staat.
Zoiets als dit dus?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Schakel Warmtepompboiler in
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.temperature_158d0001b8cb5b
    below: 34
    for:
      minutes: 10
  condition:
    - condition: time
      after: '10:00:00'
      before: '13:00:00'
  action:
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.plug_158d00023ee1b8
  - service: switch.test

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

@Possible Persoonlijk zou ik zoeken naar de reden waarom die sensor op 4 begint. Eerste waar ik aan denk is een oud retained bericht met de waarde 4.

• Possible
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:47:
@Possible Persoonlijk zou ik zoeken naar de reden waarom die sensor op 4 begint. Eerste waar ik aan denk is een oud retained bericht met de waarde 4.
Tja geen idee.. Dat zegt mij niks. Als ik bijvoorbeeld in de Sonoff web gui staat en de MQTT berichten zie, dan gaat deze ook niet naar ''4''. Opzich ook wel logisch want het ESP boardtje wordt ook niet gereboot.

Het komt dus wel vanuit HA.

Ahh.. wacht. Die waarde is een aangepaste entity die +4 als waarde heeft meegekregen om de temp gelijk te trekken met de voeler van het vat.

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 21-12-2018 11:53 ]

• Possible
lolgast schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:58:
@Possible Klinkt alsof de oplossing is: Juist gebruik maken van retain :+
Work in progress :+ Maar dat komt goed!

Nieuwe sensoren zijn binnen dus dan hoef ik geen aangepaste meer te gebruiken... ;)

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:39:
[...]

Zoiets als dit dus?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Schakel Warmtepompboiler in
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.temperature_158d0001b8cb5b
    below: 34
    for:
      minutes: 10
  condition:
    - condition: time
      after: '10:00:00'
      before: '13:00:00'
  action:
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.plug_158d00023ee1b8
  - service: switch.test
Inderdaad. Let wel dat er vanaf 12:50 de actions niet meer worden uitgevoerd (want voldoet dan niet meer aan de condition). Dus zou de For-conditie niet te lang laten duren, maar in ieder geval langer dan de duur van een "foutieve" waarde.

Zelf gebruik ik regelmatig de For-conditie om eventuele false-positives op te vangen (die opeens in de toekomst gaan opdoemen). Vooral bij onder/boven een bepaalde waarde trigger.

What's the speed of dark?

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:17

NVD

Sinds de update van 0.84 werken mijn Xiaomi Vacuum knoppen niet meer. Ik kan erop drukken wat ik wil, maar er gebeurt niets. Terwijl ik de stofzuiger wel kan aanroepen door op de titel te klikken en vanuit dat menu alles te bedienen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
      - type: custom:vertical-stack-in-card
        cards:
        - type: entities
          entities:
            - vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
          entities: 
            - entity: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
              icon: mdi:play
              name: Clean
              tap_action: call-service
              service: vacuum.start
              icon: mdi:pause
              name: Pause
              service: vacuum.pause
              icon: mdi:home-map-marker
              name: Dock
              service: vacuum.return_to_base
              icon: mdi:map-marker
              name: Locate
              service: vacuum.locate

https://i.imgur.com/sWysxkI.png
https://i.imgur.com/Xh7cW7a.png

• Danielson
  • Laatst online: 13:03
Ik gebruik HA i.c.m. Philips Hue verlichting, via Homekit geef ik s'avonds het weltrusten commando zodat alle lampen uitgaan, maar ik wil eigenlijk dat de lampen rustig uit faden in b.v. 5 minuten tijd, is de transition functie dan de manier om dat te doen? :)
NVD schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:12:
Sinds de update van 0.84 werken mijn Xiaomi Vacuum knoppen niet meer. Ik kan erop drukken wat ik wil, maar er gebeurt niets. Terwijl ik de stofzuiger wel kan aanroepen door op de titel te klikken en vanuit dat menu alles te bedienen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
        cards:
          entities:
          entities: 
              icon: mdi:pause
              name: Pause
              service: vacuum.pause
              icon: mdi:home-map-marker
              name: Dock
              service: vacuum.return_to_base
              icon: mdi:map-marker
              name: Locate
              service: vacuum.locate

https://i.imgur.com/sWysxkI.png
https://i.imgur.com/Xh7cW7a.png
Dat komt door wijzigingen in Lovelace: https://www.home-assistant.io/lovelace/changelog/. Het zit 'em in je tap_action (toevallig vandaag zelf ook aan de hand gehad). ZIe regel 13 en 14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        cards:
          entities:
          entities: 
              tap_action: 

• NVD

NVD

Hmmbob schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:38:
[...]
Dat komt door wijzigingen in Lovelace: https://www.home-assistant.io/lovelace/changelog/. Het zit 'em in je tap_action (toevallig vandaag zelf ook aan de hand gehad). ZIe regel 13 en 14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        cards:
          entities:
          entities: 
              tap_action: 
Ik begrijp niet zo goed wat er veranderd is dan wel wat ik moet aanpassen.
@NVD ; vergelijk mijn regel 12-14 even met jouw regel 12 en 13; dat is er veranderd. Dat moet ook nog doorgevoerd worden bij de andere blocken.

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 21-12-2018 16:12 ]

• NVD

NVD

Ik heb 'm, volledig overheen gelezen. Dank!
NVD schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:11:
Ik heb 'm, volledig overheen gelezen. Dank!
Overigens vind ik het er niet per se beter op geworden, het voelt gek om die regel "action" nog eens los op te nemen....

• NVD

NVD

Dan nog een andere vraag. Ik heb sinds kort de Xiaomi Gateway en een Aqara switch. Het is mij gelukt om deze toe te voegen en ze zijn zichtbaar in HASS. Nu zoek ik documentatie om de Aqara switch te configureren. Waar is dit te vinden? Ik wil het volgende kunnen:
- 1x drukken = twee Hue lampen op 45% aan
- 2x drukken = alle Hue lampen uit en Nest uit

Waar kan ik meer lezen?

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
NVD schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:28:
Dan nog een andere vraag. Ik heb sinds kort de Xiaomi Gateway en een Aqara switch. Het is mij gelukt om deze toe te voegen en ze zijn zichtbaar in HASS. Nu zoek ik documentatie om de Aqara switch te configureren. Waar is dit te vinden? Ik wil het volgende kunnen:
- 1x drukken = twee Hue lampen op 45% aan
- 2x drukken = alle Hue lampen uit en Nest uit

Waar kan ik meer lezen?
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/

Hierzo je moet met events werken, het wordt wel duidelijk als je de voorbeelden ziet.

• Possible
@NVD Zoiets zou kunnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Schakel Hue lampen aan met click
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d0001e5a63e
      click_type: single
  action:
    service: light.turn_on
    data:
      brightness: 45
      entity_id:
        - light.hue1
        - light.hue2

• maartend
0.84.6 is er.

Fix incorrect local check when creating webhooks via a config flow (all except Owntracks) (#19494 - @balloob)

• maartend
Kan iemand me ajb vertellen waar ik in hemelsnaam moet gaan zoeken waarom ik in HA geen MQTT services zie, wel het icoon van MQTT heb in HA, MQTT ook aan te roepen is vanuit MQTT.fx en ik niks aan de praat krijg mbt mqtt in HA.

Krijg steeds deze error ; Kan service mqtt/publish niet aanroepen
En ik deze error in mijn logfile zie staan, en ik denk dat het er wat mee te maken heeft ;

Failed to connect, retrying in 5.0s
19:09 /srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pychromecast/socket_client.py (ERROR)

Het is echt om gek van te worden. Ik krijg geen foutmeldingen in mijn configuratie.
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:21:
Kan iemand me ajb vertellen waar ik in hemelsnaam moet gaan zoeken waarom ik in HA geen MQTT services zie, wel het icoon van MQTT heb in HA, MQTT ook aan te roepen is vanuit MQTT.fx en ik niks aan de praat krijg mbt mqtt in HA.

Krijg steeds deze error ; Kan service mqtt/publish niet aanroepen
En ik deze error in mijn logfile zie staan, en ik denk dat het er wat mee te maken heeft ;

Failed to connect, retrying in 5.0s
19:09 /srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pychromecast/socket_client.py (ERROR)

Het is echt om gek van te worden. Ik krijg geen foutmeldingen in mijn configuratie.
Deels eens al je code wat je wilt bereiken met mqtt publish. Deel ook eens welk topic je device heeft.

• maartend
martinvdm schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:34:
[...]

Deels eens al je code wat je wilt bereiken met mqtt publish. Deel ook eens welk topic je device heeft.
topic dev/test
publish Hello World.

krijg dan Kan service mqtt/publish niet aanroepen

Maar vanuit MQTT.fx lukt me dat wel.

IP adres in configuartion.yaml is het goede ; 192.168.2.28
poort 1883
username correct
password correct

En logisch kan ik het niet publiceren de service mqtt.publish bestaat bij mij niet.

Oja, heb mosquitto geinstallerd volgens YT vid van dit ; YouTube: How-To Get Started with Mosquitto MQTT Broker on a Raspberry Pi

4 dagen geleden liep dat perfect.

edit ; MQTT.fx kon mosquitto plots ook niet meer aanroepen. Wat ik vervolgens deed wat via putty het volgende commando intypen ; mosquitto -d. Daarna kon MQTT.fx Mosquitto weer wel aanroepen

[ Voor 35% gewijzigd door maartend op 21-12-2018 19:48 ]

maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:37:
[...]

topic dev/test
publish Hello World.

krijg dan Kan service mqtt/publish niet aanroepen

Maar vanuit MQTT.fx lukt me dat wel.

IP adres in configuartion.yaml is het goede ; 192.168.2.28
poort 1883
username correct
password correct

En logisch kan ik het niet publiceren de service mqtt.publish bestaat bij mij niet.

Oja, heb mosquitto geinstallerd volgens YT vid van dit ; YouTube: How-To Get Started with Mosquitto MQTT Broker on a Raspberry Pi

4 dagen geleden liep dat perfect.
Maak je nou gebruik van mosquitto of van de interne broker? Wat zegt je ha log bij het starten over mqtt?

• maartend
martinvdm schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:47:
[...]

Maak je nou gebruik van mosquitto of van de interne broker?
Mosquitto. Interne broker lukt me niet eens als ik hem gewoon wil aanroepen al sik geen mosquitto heb.

Maar heb een edit gedaan bij mijn vorige bericht.
Het lijkt wel of mosquitto wordt gereset, ik moet hem dan weer opstarten met mosquitto -d
maartend schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:49:
[...]

Mosquitto. Interne broker lukt me niet eens als ik hem gewoon wil aanroepen al sik geen mosquitto heb.

Maar heb een edit gedaan bij mijn vorige bericht.
Het lijkt wel of mosquitto wordt gereset, ik moet hem dan weer opstarten met mosquitto -d
Hoe ziet je mqtt configuratie eruit in configuration.yaml?

Pagina: 1 ... 89 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.