Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
royduin schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:36:
Iemand tips voor het monitoren van een wasmachine en droger middels een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110? De wasmachine gaat wel goed (draait nu voor de 3e keer vandaag):

[Afbeelding]

En een notificatie tussen de 0.5 en 1.5 watt, echter krijg ik nu ook een melding wanneer ik alleen de wasmachine aanzet maar nog geen programma start. Dan de droger:

[Afbeelding]

Hetzelfde probleem maar daar ook nog dat ik meerdere meldingen krijg wanneer de droger klaar is. De trommel in de droger draait om de x tijd nog even een rondje tot deze uitgezet wordt (anti kreuk functie dacht ik). Dat zorgt ervoor dat het wattage aan het einde op en neer gaat van 160 naar 1.2.

Wat zijn de mogelijkheden? Eigenlijk moet een notificatie 1x gestuurd worden wanneer het wattage onder de 2 watt komt nadat deze gemiddeld het afgelopen half uur boven de 1000 is geweest. Tips?
Je wilt eigenlijk het moment bepalen dat het apparaat een bepaalde tijd onder een bepaalde waarde zit. Hiervoor kun je het beste een for-conditie in je trigger gebruiken.

What's the speed of dark?

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:34
JayOne schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:44:
[...]

Je wilt eigenlijk het moment bepalen dat het apparaat een bepaalde tijd onder een bepaalde waarde zit. Hiervoor kun je het beste een for-conditie in je trigger gebruiken.
Top! Dat in combinatie met een check wanneer een automation voor het laatste getriggert is zou moeten werken;

Notificatie wanneer de droger klaar is; wattage tussen 1 en 200 voor minimaal 2 minuten én die notificatie is het laatste uur nog niet verstuurd. Wanneer ik op een automation klik staat daar wel "Laatst uitgevoerd", dat kan vast gebruikt worden als conditie?
@royduin zie hier een handige condition:
martinvdm in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Hiermee voorkom je meermaals notificaties.
Voor de rest Kun je het op verschillende manieren voor elkaar krijgen. Ik zou zeggen een input_boolean aanzetten als wattage boven X gekomen is en dit gebruiken als je condition in je notificatie. Als het wattage dan voor X minuten weer laag is dan de input_boolean weer uitschakelen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:29

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb een probleempje met mijn Lovelace setup. Ik had er eentje een maand draaien, maar nu gebeurt er iets vreemds. Als naar http://[lokaal_IP]:8123/lovelace ga, verspringt ie automatisch naar http://[lokaal_IP]:8123/lovelace/default_view. Echter, ik krijg dan een frontend te zien die absoluut niet matcht met hetgene er in de ui-lovelace.yaml staat in mijn Config directory. Het lijkt meer op mijn standaard lay-out (/states). Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Jelte schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:03:
[...]
ik kom er via de app ook niet meer bij...
Gelukkig werkt het via Home Assistant nog wel. En via de remote.
dank voor bevestiging, moet ik niet verder zoeken , jammer, maar beter zo totdat er hopelijk een fix komt

• NoFate
  • Nu online
vanDaal schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:40:
Ik heb een probleempje met mijn Lovelace setup. Ik had er eentje een maand draaien, maar nu gebeurt er iets vreemds. Als naar http://[lokaal_IP]:8123/lovelace ga, verspringt ie automatisch naar http://[lokaal_IP]:8123/lovelace/default_view. Echter, ik krijg dan een frontend te zien die absoluut niet matcht met hetgene er in de ui-lovelace.yaml staat in mijn Config directory. Het lijkt meer op mijn standaard lay-out (/states). Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
geupdate naar 84 ? indien ja, hierbij wat je moet doen :

https://www.home-assistant.io/lovelace/yaml-mode/

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:29

vanDaal

-ismeereentje

Top, dat was hem. In mijn zoekopdrachten was dit nog niet naar voren gekomen.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
hier een oplossing: https://gadget-freakz.com...ection-to-home-assistant/
RiCk schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:43:
Waarschuwing: Logitech heeft mogelijk in nieuwe versie software Harmony poort 5222 geblokkeerd.
Over deze poort heeft HA contact met de Hub.

Zie: https://www.reddit.com/r/...re_v415206_breaksremoves/

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• NashNL69
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-11 22:55
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:10:
[...]

Dankjewel, is het normaal dat als ik via nmap kijk dat alle poorten van de gateway dicht zijn ?
Ik denk dat je teveel gefocused bent op de router. Been there, done that., was zeer frustrerend. Als je via je de app via wifi kunt communiceren met de gateway, lijkt dat wel goed te gaan. Zoals gezegd, ik heb twee gateways werkend op de V10, ik heb geen poorten opengezet of geforward en het werkt. Ik denkt dat je beter kan kijken naar de instellingen in Hass. Geen tikfoutje in je Mac adres? Vaak genoeg meegemaakt dat ik uren en dagen naar een oplossing zocht en het uiteindelijk een klein stom dingetje was.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 22:24
Nu ik niet de xiaomi gateway ga kopen zoek ik nog wel naar een sirene (zwave of zigbee) zodat ik die kan laten afgaan als er wordt ingebroken.
Iemand tips betreft een goeie / betrouwbare?

Ik weet dat de vraag op het randje zit om in dit topic te vragen, maargoed ik sluit het wel degelijk aan op Hass :) en ik hoor graag de meningen van de mensen hier.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 16:13
royduin schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:36:
Iemand tips voor het monitoren van een wasmachine en droger middels een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110? De wasmachine gaat wel goed (draait nu voor de 3e keer vandaag):

[Afbeelding]

En een notificatie tussen de 0.5 en 1.5 watt, echter krijg ik nu ook een melding wanneer ik alleen de wasmachine aanzet maar nog geen programma start. Dan de droger:

[Afbeelding]

Hetzelfde probleem maar daar ook nog dat ik meerdere meldingen krijg wanneer de droger klaar is. De trommel in de droger draait om de x tijd nog even een rondje tot deze uitgezet wordt (anti kreuk functie dacht ik). Dat zorgt ervoor dat het wattage aan het einde op en neer gaat van 160 naar 1.2.

Wat zijn de mogelijkheden? Eigenlijk moet een notificatie 1x gestuurd worden wanneer het wattage onder de 2 watt komt nadat deze gemiddeld het afgelopen half uur boven de 1000 is geweest. Tips?
Ik gebruik deze code als voorbeeld. Mijn droger draait ook wat na, dus daar heb ik de ondergrens op 20W gezet (zie onderaan).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
- id: wasmachine_01
  alias: Washer Start
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.washer_pwrup
    from: 'False'
    to: 'True'
    for:
      minutes: 3
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.washer_switch
- id: wasmachine_02
  alias: Wasmachine Klaar
  trigger:
    entity_id: sensor.washer_pwrup
    from: 'True'
    to: 'False'
    for:
  condition:
    condition: state
    state: 'on'
  action:
  - service: notify.pushbullet
    data:
      target: device/Nexus5X
  - service: notify.telegram
    data:
  - service: input_boolean.turn_off
- id: droger_01
  alias: Dryer Start
  trigger:
    entity_id: sensor.dryer_pwrup
    from: 'False'
    to: 'True'
    for:
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.dryer_switch
- id: droger_02
  alias: Droger Klaar
  trigger:
    entity_id: sensor.dryer_pwrup
    from: 'True'
    to: 'False'
    for:
  condition:
    condition: state
    state: 'on'
  action:
  - service: notify.pushbullet
    data:
      target: device/Nexus5X
  - service: notify.telegram
    data:
  - service: input_boolean.turn_off

En sensors.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    washer_pwrup:
      value_template: "{{ states('sensor.wasmachine_power') | int > 3.4 }}"
    dryer_pwrup:
      value_template: "{{ states('sensor.droger_power') | int > 20 }}"

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
best gaar en niet helemaal hass related. maar ik heb een node die niet meer bereikbaar is. Het is een plug die gewoon fysiek kapot is. Dus netjes excluden is geen mogelijkheid. Maar hij blijft mooi in het geheugen van de aeon stick staan. ik heb al een windows tooltje getest maar dit werkte niet, en de handleiding om zwave te stoppen, de config te editen (verwijderen van het stuk wat de dode node betreft) en dan weer te starten.
Helaas werkt ook niet, heeft iemand hier dit al eens meegemaakt.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54
PuckStar schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:27:
Nu ik niet de xiaomi gateway ga kopen zoek ik nog wel naar een sirene (zwave of zigbee) zodat ik die kan laten afgaan als er wordt ingebroken.
Iemand tips betreft een goeie / betrouwbare?

Ik weet dat de vraag op het randje zit om in dit topic te vragen, maargoed ik sluit het wel degelijk aan op Hass :) en ik hoor graag de meningen van de mensen hier.
Ik heb hier zo'n goedkoop Action speaker-ding aan de Raspberry hangen. En dan met een shell commando siren.mp3 afspelen als het alarm afgaat (leuk als de vrouw vergeten is dat het alarm erop staat ^) ).
Voeding via USB en via 3.5mm jack aan de Rasp.

De buren kunnen het ook horen blijkbaar :9

[ Voor 9% gewijzigd door Turk op 18-12-2018 00:59 . Reden: Aanvulling ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31
En sensors.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    washer_pwrup:
    dryer_pwrup:
      value_template: "{{ states('sensor.droger_power') | int > 20 }}"
Waarom niet gebruik maken van de statistics sensor? https://www.home-assistant.io/components/sensor.statistics/ op basis van mean?

• Vaevictis_
ndthien schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:44:
Ik ben op zoek naar smart plugs die ik kan koppelen met Home Assistant. Graag wil ik de plug aan of uit kunnen zetten via Home Assistant. Ik wil niet al te veel geld uitgeven hiervoor, heeft iemand een tip voor mij?
Sonoff met Tasmota firmware met MQTT (b.v. Owntracks)
Vaevictis_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:39:
[...]

Sonoff met Tasmota firmware met MQTT (b.v. Owntracks)
Huh, wat doet Owntracks hier met deze vraag?

bedoelde je Mosquitto?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Vaevictis_
Hmmbob schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:06:
[...]

Huh, wat doet Owntracks hier met deze vraag?

bedoelde je Mosquitto?
Owntracks/recorderd zit inderdaad een mosquitto implementatie bij.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:22:
[...]

Owntracks/recorderd zit inderdaad een mosquitto implementatie bij.
Ok, maar die staan echt gewoon los van elkaar. Het advies om Owntracks te installeren om dan een mqtt broker te hebben is geen goed idee. Daarnaast bevat Home Assistant al een ingebouwde broker, die voor veel doeleinden gewoon voldoet. Zo niet, dan kan Mosquitto los geïnstalleerd worden. Als je geen device tracking met Owntracks wil doen, heb je Owntracks helemaal niet nodig.

Je advies over Sonoff met Tasmota is uitstekend en bruikbaar voor de vraagsteller - heb er zelf ook genoeg in huis :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 18-12-2018 08:26 ]

Wat @Hmmbob zegt

@ndthien Je kunt je denk ik het best verdiepen in de Sonoff Basic/Dual/POW schakelaars en het flashen daarvan met bijvoorbeeld Tasmota. Daarnaast heb je een MQTT broker nodig om die sonoffs te kunnen gebruiken en dat zit standaard in HA
https://www.home-assistan...tt/broker#embedded-broker

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Iemand die me hier even een "wijze" raad kan geven wat betreft Zigbee integratie binnen Home Assistant?

Momenteel gebruik ik Z-Wave oplossingen voor de sensoren maar de kosten daarvan liggen redelijk hoog ten opzichte van de gemiddelde Xiaomi sensor / switch. Ik wil Z-Wave dus langzaam aan uit gaan faseren en alles via Zigbee gaan doen met als doel dan ook meteen de Hue lampen welke overal in het huis geplaatst zijn mee te pakken.

Ik heb nu een aantal "oplossingen" voorbij zien komen maar heb zelf geen idee welke nou de meest verstandige keuze is. Uiteindelijk wil ik vooral stabiliteit en gemak.

1 - Conbee stick / DeConz
2 - CC2531 icm Zigbee2MQTT
3 - Xiaomi Hub, niet ideaal want dan blijf ik dus met meerdere hubs zitten
4 - Ingebouwde Zigbee oplossing binnen Home Assistant (https://www.home-assistant.io/components/zha/)

De twijfel zit vooral bij nummer 1 en 2. De combinatie CC2531 icm Zigbee2MQTT is een goedkope oplossing maar dan zit je wel met elektronica welke open en bloot aan een NUC hangt (alle CC2531 sticks welke ik tegen kom zijn zonder casing) en een afhankelijkheid van een open source project waarvan het altijd maar afwachten is hoe de vlag er bij hangt over een jaar of wat... ik wil het risico zo klein mogelijk houden om bijvoorbeeld over een jaar weel alles om te moeten gooien. ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

@R2D2 waar je waarschijnlijk ook naar wilt kijken/rekening mee houden is met de Hue lampen. Werken zullen ze overal wel. Maar kun je bv ook groepen aanmaken en aansturen bij alle oplossingen? Van wat ik heb gelezen kon Zigbee2mqtt dit een maand of 2 terug nog niet. Gevolg was dus dat HA elke lamp apart aan moest zetten/kleur veranderen/... met als gevolg dat als je bv 4 lampen in een kamer hebt dat je duidelijk ziet dat alle lampen één voor één aan gaan. Of dat intussen is veranderd weet ik echter niet, en ik weet ook niet of dat met DeCONz wel goed werkt.

Wat bij Zigbee in ieder geval kan is 1 endpoint maken die meerdere devices aanstuurt. Dus de lampen kun je dan groeperen en dan de groep aan/uit zetten etc. Dit is dus ook de onderliggende techniek die de Hue Bridge gebruikt m.b.t. "kamers". Zigbee2mqtt ondersteunde dat toentertijd nog niet omdat ze "stateless" willen zijn (geen/minimale configuratie) en iets als groepen dus juist een vorm van configuratie die opgeslagen moet worden vereist.
Mars Warrior schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:58:
[...]

Dat is 12A, nog ruim onder de 15A die dat ding zonder problemen moet kunnen hebben.
Hier draait de droger altijd op lage te,peratuur, zo’n 2200W, dus 9,5A. En dat neemt de droger niet continue.

Wasmachine is totaal geen probleem op 30 of 40 graden. Die doet 1 tot 2A...

Ik heb ook nog een Greenwave 6 stekkerblok uit de tijd dat dat ding €50 kostte. Wordt flink warm als ik daar 3.000W aan hang.

De Sonoffs zitten in een apart kunststof kastje van de Gamma bedoeld voor 230V bedrading, dus ik heb nog een extra veiligheid mocht er iets niet helemaal lekker gaan!
Ik wil dit toch nog even aanhalen, want een gewaarschuwd mens...

Verwijderd in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)". Lees ook de volgende 4 berichten even, daarin wordt vertelt wat er aan hangt.

• R2D2
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:39:
@R2D2 waar je waarschijnlijk ook naar wilt kijken/rekening mee houden is met de Hue lampen. Werken zullen ze overal wel. Maar kun je bv ook groepen aanmaken en aansturen bij alle oplossingen? Van wat ik heb gelezen kon Zigbee2mqtt dit een maand of 2 terug nog niet. Gevolg was dus dat HA elke lamp apart aan moest zetten/kleur veranderen/... met als gevolg dat als je bv 4 lampen in een kamer hebt dat je duidelijk ziet dat alle lampen één voor één aan gaan. Of dat intussen is veranderd weet ik echter niet, en ik weet ook niet of dat met DeCONz wel goed werkt.

Wat bij Zigbee in ieder geval kan is 1 endpoint maken die meerdere devices aanstuurt. Dus de lampen kun je dan groeperen en dan de groep aan/uit zetten etc. Dit is dus ook de onderliggende techniek die de Hue Bridge gebruikt m.b.t. "kamers". Zigbee2mqtt ondersteunde dat toentertijd nog niet omdat ze "stateless" willen zijn (geen/minimale configuratie) en iets als groepen dus juist een vorm van configuratie die opgeslagen moet worden vereist.
Hetgeen waar ik nog de minste moeite mee heb is de Hue bridge laten hangen, ding hangt toch al in de meterkast en zit me niet in de weg... alhoewel er zou weer een ethernet poortje vrij komen op de switch en dat is mooi mee genomen want die zit momenteel helemaal vol :+

Maar goed punt inderdaad al moet ik eerlijk bekennen dat ik vrij weinig met "groepen" werk binnen Home Assistant qua verlichting, alleen alles UIT aan het eind van de dag is iets wat iedere dag terug komt maar verder gebruik ik het eigenlijk nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door R2D2 op 18-12-2018 08:48 ]

RobertMe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:39:
In de Phoscon app van DeCONZ kun je een groep aanmaken, die groepen komen door in HASS zodat je ze kunt schakelen waarbij alle lampen in die groep in één keer aan/uit gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D8zfxcV.png

• R2D2
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:53:
[...]
In de Phoscon app van DeCONZ kun je een groep aanmaken, die groepen komen door in HASS zodat je ze kunt schakelen waarbij alle lampen in die groep in één keer aan/uit gaan.
Ik begrijp hieruit dat jij de Conbee stick / Deconz combinatie gebruikt? Hoe bevalt dat en is het een beetje "simpel" op te zetten binnen Home Assistant? Ik zat toevallig net even iets te lezen over deze combinatie maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze nu precies in elkaar steekt.

Zoals ik het nu begrijp moet er een aparte docker container draaien met alle Deconz benodigdheden en belanden de "deconz_events" vervolgens in Home Assistant maar gebeurt het koppelen / configureren van de zigbee devices via de software van de stick?

R2D2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:03:
[...]

Ik begrijp hieruit dat jij de Conbee stick / Deconz combinatie gebruikt? Hoe bevalt dat en is het een beetje "simpel" op te zetten binnen Home Assistant? Ik zat toevallig net even iets te lezen over deze combinatie maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze nu precies in elkaar steekt.

Zoals ik het nu begrijp moet er een aparte docker container draaien met alle Deconz benodigdheden en belanden de "deconz_events" vervolgens in Home Assistant maar gebeurt het koppelen / configureren van de zigbee devices via de software van de stick?
Klopt. Heb een aantal maanden een RaspBee gebruikt op een Raspberry Pi en nu een Conbee op een NUC. Het principe is het zelfde: Wanneer je HASS.io gebruikt installeer je de DeCONZ add-on, anders draai je DeCONZ in een losse docker container. Zigbee devices voeg je toe in de Phoscon app (standaard aanwezig bij de add-on/docker) waarna ze in HASS verschijnen. Sommige zichtbaar als entiteit (bijvoorbeeld Tradfri lampen, Xiaomi Aqara multisensor, raam/deurcontacten en bewegingsmelder en Osram Smart+ stekkers), van sommige komen enkel de events door (bijvoorbeeld Hue dimmer, Tradfri dimmer, Xiaomi Aqara Vibration Sensor en wandschakelaars). Die events kun je eenvoudig uitlezen met bijvoorbeeld de HASS Log Viewer add-on.

Je trigger in een automation wordt in geval van events bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GvkugUW.png

• R2D2
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:11:
[...]
Het principe is het zelfde: Wanneer je HASS.io gebruikt installeer je de DeCONZ add-on, anders draai je DeCONZ in een losse docker container.
Dit stuk krijg ik dus vooralsnog geen vinger achter, ik heb Hass.io momenteel draaien in een docker container op een Linux omgeving (oud Atom bakje met 4GB aan geheugen en een 120GB SSD, ik was de corrupte SD kaarten wel zat met de Pi), de add-on kom ik echter nergens tegen, ik lijk alleen nog maar de Docker container tegen te komen, https://www.home-assistant.io/components/deconz/

Ik ben zelf 0,0 thuis in Docker dus daar zit de "angst nu een beetje". Wat me nu bijvoorbeeld stoort aan Docker is dat ik niet even makkelijk kan SSH'en naar de installatie (addon werkt niet icm een generic linux install) om zaken aan te passen. Het geeft mij een beetje een "black box" gevoel waar ik niet goed bij kan maar eigenlijk ook geen idee heb wat er nu eigenlijk gebeurd... misschien maar eens tijd in gaan steken :+

• royduin
Nice! Had hetzelfde probleem en dus terug gegaan naar 83, zit nog eens naar de changelog te kijken maar nergens te vinden. Hoe had ik dit kunnen weten?
R2D2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:21:
[...]

Dit stuk krijg ik dus vooralsnog geen vinger achter, ik heb Hass.io momenteel draaien in een docker container op een Linux omgeving (oud Atom bakje met 4GB aan geheugen en een 120GB SSD, ik was de corrupte SD kaarten wel zat met de Pi), de add-on kom ik echter nergens tegen, ik lijk alleen nog maar de Docker container tegen te komen, https://www.home-assistant.io/components/deconz/

Ik ben zelf 0,0 thuis in Docker dus daar zit de "angst nu een beetje". Wat me nu bijvoorbeeld stoort aan Docker is dat ik niet even makkelijk kan SSH'en naar de installatie (addon werkt niet icm een generic linux install) om zaken aan te passen. Het geeft mij een beetje een "black box" gevoel waar ik niet goed bij kan maar eigenlijk ook geen idee heb wat er nu eigenlijk gebeurd... misschien maar eens tijd in gaan steken :+
Zie voor de te volgen stappen om de DeCONZ add-on in HASS.io toe te voegen: https://github.com/marthoc/hassio-addons
Zie daarna https://github.com/marthoc/hassio-addons/tree/master/deconz voor het configureren van de add-on (specificeren waar je Conbee zit, vermoedelijk /dev/ttyUSB0) voordat je de add-on start.

Vervolgens in de Phoscon app 'Authentice app' waarna je in HASS de koppeling kunt maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IBX6DRL.png

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 18-12-2018 09:35 ]

• R2D2
  • Niet online
royduin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:27:
[...]

Nice! Had hetzelfde probleem en dus terug gegaan naar 83, zit nog eens naar de changelog te kijken maar nergens te vinden. Hoe had ik dit kunnen weten?
Ik kwam er ook bij toeval achter, ik ben in ieder geval terug naar de yaml mode aangezien de config ineens alfabetisch gesorteerd werd en er van de indentation ook geen fluit meer leek te kloppen na een reboot in .storage mode.

Daarnaast kan de ui-lovelace.yaml mooi mee in git met de rest van de config, ik snap niet helemaal waarom men nu alles in de storage wil drukken.
JBS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:31:
[...]
Zie voor de te volgen stappen om de DeCONZ add-on in HASS.io toe te voegen: https://github.com/marthoc/hassio-addons
Thanks, ik ga die conbee stick maar gewoon eens bestellen, voor 40 euro moet je soms ook maar eens gewoon een gokje wagen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door R2D2 op 18-12-2018 09:38 ]

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:02
[...]

Staat letterlijk in de changelog? :p
If you want to continue managing a YAML file, check here how to enable the YAML mode. The file ui-lovelace.yaml will now follow the same options as configuration.yaml. This means that the Lovelace YAML config is now parsed with YAML 1.1 instead of YAML 1.2. Major change is that you need to make sure that you wrap on and off with quotes in your configs!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• JayOne
[...]

Volgens mij waren er in de releasenotes van 0.84 genoeg redenen om heel voorzichtig te zijn wanneer je gebruik maakt van de Lovelace UI.

• NoFate
  • Nu online
[...]

zeer belangrijk om de release notes te lezen vooraleer je update :)

https://www.home-assistant.io/blog/2018/12/12/release-84/

• royduin
Ik keek steeds hier: https://github.com/home-assistant/home-assistant/releases maar ga de blog voortaan ook maar lezen, dank!
NoFate schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:38:
[...]

zeer belangrijk om de release notes te lezen vooraleer je update :)

https://www.home-assistant.io/blog/2018/12/12/release-84/
Dat is gelukkig de laatste drie weken ook nog maar een keer of 8 aangehaald ofzo :+

R2D2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:32:
[...]Thanks, ik ga die conbee stick maar gewoon eens bestellen, voor 40 euro moet je soms ook maar eens gewoon een gokje wagen ;)
Inmiddels al behoorlijk wat geschreven over DeCONZ in dit topic, ik denk dat je gok te overzien is. :)
Genoeg mensen inclusief mezelf met 30+ zigbee devices stabiel draaien met DeCONZ.
https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

@PuckStar @BKJ Wellicht een idee om wat zaken rondom DeCONZ in de startpost op te nemen? Wil daar wel een bijdrage aan leveren indien gewenst.

[ Voor 51% gewijzigd door JBS op 18-12-2018 09:57 ]

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:09

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:14
@R2D2 kHeb inmiddels ook (net) de stap naar DECONz gemaakt met de USB stick (uit Dresden). Idd wat @JBS zegt, het is best te doen.
Ff wennen vond ik, is de Phoscon webapplicatie (http://<IPadres DECONz>:8080/). Zo moet je eerst op het plaatje van de Phoscon-GW kastje klikken om vervolgens via het hamburger menu de devices te pairen.
Tenminste, zo is het mij gelukt.
Het werkt best goed, ik ga nu ook wat meer devices bestellen. :)

Bdw.: Ik heb alleen temp/hum sensoren toegevoegd, en kreeg er wel tot mijn verbazing een Daylight sensor gratis bij (die het tuurlijk niet doet...) 8)7
TCroezing schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:52:

Bdw.: Ik heb alleen temp/hum sensoren toegevoegd, en kreeg er wel tot mijn verbazing een Daylight sensor gratis bij (die het tuurlijk niet doet...) 8)7
Daarvoor kun je ook de standaard sun entiteit in HASS gebruiken. Wanneer je de locatie in je configuration.yaml juist instelt, is die best handig en uitgebreid:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ipzDvEH.png

De entiteit uit DeCONZ komt echter ook door in HASS:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLMwKSD.png

Met een of meer template sensors (https://www.home-assistant.io/components/sensor.template/) kun je de attributen van deze entiteiten gebruiken in je logica.

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 18-12-2018 11:57 ]

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:14
JBS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:55:
[...]
Daarvoor kun je ook de standaard sun entiteit in HASS gebruiken. Wanneer je de locatie in je configuration.yaml juist instelt, is die best handig en uitgebreid:
Ha, die gebruikte ik al, maar ik bedoel de Daylight sensor die in de Phoscon spontaan erbij komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5gz9qcqSz6AflIzhuLDbY7fE/thumb.jpg

• PuckStar
JBS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:55:
[...]
Inmiddels al behoorlijk wat geschreven over DeCONZ in dit topic, ik denk dat je gok te overzien is. :)
Genoeg mensen inclusief mezelf met 30+ zigbee devices stabiel draaien met DeCONZ.
https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

@PuckStar @BKJ Wellicht een idee om wat zaken rondom DeCONZ in de startpost op te nemen? Wil daar wel een bijdrage aan leveren indien gewenst.
Lijkt me prima. PM me maar wat je in zou willen zetten.
Turk schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:44:
[...]

Ik heb hier zo'n goedkoop Action speaker-ding aan de Raspberry hangen. En dan met een shell commando siren.mp3 afspelen als het alarm afgaat (leuk als de vrouw vergeten is dat het alarm erop staat ^) ).
Voeding via USB en via 3.5mm jack aan de Rasp.

De buren kunnen het ook horen blijkbaar :9
hmm ja maar kost me dus weer een USB poort........die ik niet meer heb :/
RFXCOM, USB stick (voor de DB en logfile van Hass), Zwave stick en binnenkort de CC2531 usb stick.
Dus die zit dan vol.
Ik zoek dus eigenlijk iets wat niet in de usb van de pi hoeft.

[ Voor 36% gewijzigd door PuckStar op 18-12-2018 12:18 ]

Verwijderd

NashNL69 schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat je teveel gefocused bent op de router. Been there, done that., was zeer frustrerend. Als je via je de app via wifi kunt communiceren met de gateway, lijkt dat wel goed te gaan. Zoals gezegd, ik heb twee gateways werkend op de V10, ik heb geen poorten opengezet of geforward en het werkt. Ik denkt dat je beter kan kijken naar de instellingen in Hass. Geen tikfoutje in je Mac adres? Vaak genoeg meegemaakt dat ik uren en dagen naar een oplossing zocht en het uiteindelijk een klein stom dingetje was.
Dankjewel, de gegevens kloppen zeker weten.
Er zijn heel veel recente posts waar mensen hetzelfde probleem hebben..
code:
1
2
There is a know issue with firmware 1.4.1_161.0143 and compatibility with HA.
Is has been discussed in many other threads on the forums for some time now.

https://community.home-as...rks-to-enable-it/84023/17
https://community.openhab...oes-not-respond/52963/103

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54
[...]

RFXCOM, USB stick (voor de DB en logfile van Hass), Zwave stick en binnenkort de CC2531 usb stick.
Dus die zit dan vol.
Kunnen ook batterijen in trouwens. Ik heb de usb in een poort van mijn server, die gebruikt ie alleen voor stroom.

--

Gister BW Alarm geüpdate, maar krijg mijn bewegingssensoren er niet in via de html pagina.

Maar gelukkig hebben we nog een backup van de vorige versie.
TCroezing schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:04:
[...]

Ha, die gebruikte ik al, maar ik bedoel de Daylight sensor die in de Phoscon spontaan erbij komt:
[Afbeelding]
Die zou moeten werken na het inschakelen van de 'Internet Service' in de oude Wireless Light app (te openen via de Help pagina in de Phoscon app) en het herstarten van DeCONZ.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BRlgaOW.png
Hmmbob schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:52:
[...]

Ondertussen is ook 0.84.2 uit. Deze fixed o.a. iets met Owntracks:

[...]
En 0.84.3:
Release 0.84.3 - December 17
  • Set lock status correctly for Schlage BE469 Z-Wave locks (@ahayworth - #18737) (lock.zwave docs)
  • Fix restore state for manual alarm control panel (@liaanvdm - #19284) (alarm_control_panel.manual docs)
  • Fix not being able to update entities (@glentakahashi - #19344) (config docs)
Frontend
  • Fix setting aspect ratio in percentage (#2289) @balloob
  • Fix opening edit dialog twice when closed by clicking on overlay (#2290) @balloob
  • Fix translations not loading on first load (#2293) @balloob
  • remove Animation for thermostat and light (#2303) @zsarnett
  • Fix for picture element positioning (#2335) @iantrich
  • Fix undefined on plant/weather card (#2339) @balloob
  • Fix service button element (#2343) @balloob

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:09
PuckStar schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:15:
[...]

Dus die zit dan vol.
Dan kan je voor de RaspBee gaan.

Edit: foutje, dacht dat je geen plek meer had voor je Zigbee stick :-)

[ Voor 6% gewijzigd door wmn79 op 18-12-2018 14:52 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:35

Mars Warrior

Earth, the final frontier

lolgast schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:45:
[...]
Ik wil dit toch nog even aanhalen, want een gewaarschuwd mens...

Verwijderd in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)". Lees ook de volgende 4 berichten even, daarin wordt vertelt wat er aan hangt.
No worries. Ik heb - na ook wat ervaringen met smeltende Action plugjes - de nodige metingen gedaan met mijn Sonoff Pow R2. Ik heb de temperatuur van de printspoor tussen de aansluiting en het relais gemeten:
  • Load van 5A: ca 30 graden
  • Load van 10A: ca 60 graden
En toen ben ik maar gestopt, want als je die laatste lang volhoud wordt het in het dichte kastje net zo warm :+

Dus ik gebruik die dingen tot een load van 5A, ca 1000W. Hoger ga ik niet doen. Zit ik dus op 1/3 van de maximale rating die Sonoff op het doosje plakt.

Voor het echte werk dus maar wat anders nemen.
Ik neem aan dat dat Bulgaarse spul (Shelly) wel echt 16A kan doen zonder 80 graden te worden? Daar kan ik niks over vinden, maar aangezien dat europees is, zou je mogen verwachten dat dat wel voldoet aan zijn eigen specs zonder kans op brandgevaar door oververhitting, toch :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

Martijn02

/* No Comment */

NoFate schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:54:
[...]

nee, die hebben geen internet nodig, alleen ale js bv harmony als officiele app toevoegt in je google home
of bv functies zoals ifttt .... dan heb je internet nodig
ik heb ook het mac adres geblacklist van mijn hub in mjin router, uit voorzorg
vraag me af of het rode lampje nu continu aan is :), ben momenteel nog niet thuis :-)

probleem is wel dat je nu geen activiteiten meer kan bewerken via de windows software, want deze forceert volgens mij altijd een firmware bij elke sync,
denk dat je voortaan moet werken via de android APP
Hmm, gisteravond leek alles thuis gewoon te werken. Maar mijn vrouw appt net dat beide afstandsbedieningen* het ineens niet meer doen. Hij stond aan, maar nu gaat de radio niet meer uit.

Misschien zit er toch een phone-home in die de boel blokkeert als hij geen verbinding krijgt?

* we hebben een Harmony Hub met afstandsbediening, en daarnaast ook een Harmony 950 die ook met de hub gekoppeld is. Werkt doorgaans prima.

• NoFate
  • Nu online
Martijn02 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:03:
[...]

Hmm, gisteravond leek alles thuis gewoon te werken. Maar mijn vrouw appt net dat beide afstandsbedieningen* het ineens niet meer doen. Hij stond aan, maar nu gaat de radio niet meer uit.

Misschien zit er toch een phone-home in die de boel blokkeert als hij geen verbinding krijgt?

* we hebben een Harmony Hub met afstandsbediening, en daarnaast ook een Harmony 950 die ook met de hub gekoppeld is. Werkt doorgaans prima.
hier werkt alles nog , zowel Home assistant als lokale remotes, zit nog op 201 firmware ; met internet geblokeerd op de harmony, zodat hij de firmware niet kan uitvoeren
enigste wat niet werkt is de android APP

• PuckStar
wmn79 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:34:
[...]

Dan kan je voor de RaspBee gaan.

Edit: foutje, dacht dat je geen plek meer had voor je Zigbee stick :-)
Bedankt voor het idee in ieder geval :).
Idd na de Zigbee stick zit hij vol en ik heb het gisteren al besteld.
PuckStar schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:51:
[...]

Bedankt voor het idee in ieder geval :).
Idd na de Zigbee stick zit hij vol en ik heb het gisteren al besteld.
Beetje offtopic, maar: Kun je er niet 'gewoon' een USB hub tussen zetten zodat je meer USB poorten krijgt?
Je leest hier alleen de core github; zoals gezegd de release notes op de site is het handigste en geeft een samenvatting van alles of lees dan hier de frontend / polymer; https://github.com/home-a...r/releases/tag/20181210.1

Daar staat ook de yaml aanpassingen vermeldt.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik wil graag Hass.io weer op een pi3 gaan draaien, maar dan wel vanaf usb stick. Inmiddels gevonden dat dat bij HassOS niet gaat. Het Hass.io (basis ResinOS) ging het wel. Kan ik ergens nog een image downloaden voor Hass.io op ResinOS gebaseerd? Ik kan het nergens vinden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tg1f19D.png
In dit plaatje uit de TS zie je een blokje met internetsnelheden. Neem aan de Speedtest component. Als je die aanzet zijn het standaard sensorbadges. Kan iemand mij een duw geven richting hoe je van badges blokken maakt? Link naar de doc is genoeg, kan het gewoon niet vinden.

• Saturnus
  • Niet online
Dan zit ik in de goede richting maar doe ik toch iets fout.

groups.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  default_view:
    view: true
    icon: mdi:home
    entities:
      - group.blok

blok:
    name: Speedtest
    entities:
      - sensor.speedtest_ping
      - sensor.speedtest_download
      - sensor.speedtest_upload
Nu heb je een tabje gemaakt met die badges erin :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  default_view:
    entities:
      - group.blok

blok:
    view: false
    entities:
      - sensor.speedtest_ping

[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 18-12-2018 21:44 ]

• Saturnus
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:42:
Nu heb je een tabje gemaakt met die badges erin :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  default_view:
    entities:
      - group.blok

blok:
    view: false
    entities:
      - sensor.speedtest_ping
Aha. View op true geeft een tab, view op false geeft een blok...soort van.

• Saturnus
  • Niet online
Wordt nog leuk dan als het binnenkort tijd is voor verschillende tabs met daarin verschillende groepen.
Blijft leuk om mee te spelen en van te leren, dat zeker.
@Saturnus Je zou ook de keuze kunnen maken om je tijd te steken in Lovelace. Dat gaat waarschijnlijk vanaf vrij vroeg in 2019 de standaard worden. Kun je opnieuw beginnen met een dashboard bouwen :+

https://www.home-assistant.io/lovelace/

• Saturnus
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:53:
@Saturnus Je zou ook de keuze kunnen maken om je tijd te steken in Lovelace. Dat gaat waarschijnlijk vanaf vrij vroeg in 2019 de standaard worden. Kun je opnieuw beginnen met een dashboard bouwen :+

https://www.home-assistant.io/lovelace/
Is ook zo ja.
Zo te zien kunnen de grote lijnen dan ook gewoon via de webinterface gebouwd worden. (y)

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ai..

Todd Walker
@ToddW_Logitech
Als antwoord op @smkelly en @Logitech
Currently, we do not plan to add support for local control.

https://twitter.com/ToddW.../1075222154726100993?s=20

Hopelijk komt de community met een andere oplossing.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:06

dof

Jelte schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:50:
Ai..

Todd Walker
@ToddW_Logitech
Als antwoord op @smkelly en @Logitech
Currently, we do not plan to add support for local control.

https://twitter.com/ToddW.../1075222154726100993?s=20

'k Had net een leuke deal/aankoop met harmony + hub en was van plan daar eindelijk ook maar eens mee aan de gang te gaan (kerst klusje). Maar nu laat ik de doos maar even in het cellofaan zitten en wacht de ontwikkelingen even af. Veel furieuze gebruikers in de ha community thread :-(

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Jelte schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:50:
Work in progress:

Use web sockets for Harmony HUB #19440

Ik heb online gelezen dat ALS deze change inderdaad goed werkt, ze een hotfix van Home Assistant gaan releasen (dus buiten het normale release schedule om, wat normaal pas weer een nieuwe release op 9 januari was geweest).

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
Hmmbob schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:50:
[...]

Work in progress:

Use web sockets for Harmony HUB #19440

Ik heb online gelezen dat ALS deze change inderdaad goed werkt, ze een hotfix van Home Assistant gaan releasen (dus buiten het normale release schedule om, wat normaal pas weer een nieuwe release op 9 januari was geweest).
Maar blijft dat dan ook een permanente oplossing?
Totdat Logitech die eventueel ook dicht gooit. Maar deze oplossing is ook in gebruik voor hun eigen iOS app.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
Hmmbob schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:24:
Totdat Logitech die eventueel ook dicht gooit. Maar deze oplossing is ook in gebruik voor hun eigen iOS app.
De vraag is natuurlijk of het dichtgooien van de lokale API echt security redenen heeft. Als dat niet zo is, dan bestaat er natuurlijk een grote kans dat de nieuwe oplossing ook de nek om wordt gedraaid.
barrymossel schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:35:
[...]

De vraag is natuurlijk of het dichtgooien van de lokale API echt security redenen heeft. Als dat niet zo is, dan bestaat er natuurlijk een grote kans dat de nieuwe oplossing ook de nek om wordt gedraaid.
quote: Logitech
Last week we began rolling out this update. We are aware that some customers using undocumented Harmony APIs for local home control were affected as a side-effect of our closing these vulnerabilities. These private local control APIs were never supported Harmony features. While it is unfortunate that customers using these unsupported features are affected by this fix, the overall security of our products and all of our customers is our priority.
Bron: https://community.logitec...ate-fixes-vulnerabilities

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vooral blijven klagen bij Logitech als dit belangrijk voor je is. Bij Philips Hue hebben ze ooit ook een misstap gemaakt (third party lampen ineens niet meer toelaten op de bridge), is een enorme rel geworden, 1-ster reviews op Amazon. Ze zijn toen schoorvoetend op hun beslissing teruggekomen (en hebben nu een gedeeltelijke vendor-lockin: stembesturing werkt alleen met eigen lampen).

Het zal vooral commercieel zijn, dat ze alles uitsluitend via hun eigen cloud willen laten lopen. Dat security issue komt ze nu even goed uit, ze hadden net zo goed de local api opt-in kunnen maken. En dan dikke disclaimer voor eigen risico als je toch enabled.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Nu heb ik zo'n aqara single switch. Ik begreep dat deze gewoon (heb ook een restart gedaan) in mijn HA tevoorschijn moet komen als entity. Niet dus.

Deze link lijkt ook gewoon aan te geven dat ik hem moet zien (ja, ik heb een hub en in de Mi Home app zie ik hem wel) ; https://www.home-assistan...ents/switch.xiaomi_aqara/

iemand ervaring?

Gaat om deze single switch ; https://www.banggood.com/...Smart-Home-p-1341453.html

[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 19-12-2018 12:47 ]

@maartend Die dingen zouden als binary_sensor zichtbaar moeten zijn. Zo niet, dan moet je daar meldingen van hebben in je logging

Overigens: hij gaat niet van status veranderen in HA aangezien ze met events werken, niet met states

[ Voor 28% gewijzigd door lolgast op 19-12-2018 12:45 ]

• maartend
  • Nu online
lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:44:
@maartend Die dingen zouden als binary_sensor zichtbaar moeten zijn. Zo niet, dan moet je daar meldingen van hebben in je logging

Overigens: hij gaat niet van status veranderen in HA aangezien ze met events werken, niet met states
Maar even een sudo reboot gedaan, nu is hij er wel. Was ongeduldig denk ik.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-11 21:52
ik heb een p1 poort interface op basis van een espeasy. Hij leest de info uit dat kan ik zien in een extra tabblad wat is gemaakt. Ik heb ook 1 keer de waarden gezien in HA maar nu staat er telkens unkown. Heb al wat poorten geprobeerd te wisselen zonder succes.

Iemand die dit ook gebruikt. Kan ik beter mqt gebruiken en kan dat met de oude espeasy?

Xiaomi 13T Pro

En updates op home-assistant.io:

[Update: not a mistake] Logitech Harmony removes local API
Logitech's stance on local APIs

Op die eerste link is het volgende te lezen, waaruit dus blijkt dat je inderdaad wellicht vandaag nog een update kan verwachten:
Update 4 (18 dec): No word from Logitech yet on the future of the XMPP-based local API. Home Assistant developer @ehendrix23, with the help of @chadcb and other amazing people in the comments to this post, did manage to figure out how the local websocket API works for the Logitech Harmony, which is also used by the Logitech Harmony iOS app. There is now an open pull request for Home Assistant to update the Harmony integration to use it. This PR is currently being tested, and if all works well, will be released as a hot fix on the 19th.

Verwijderd

maartend schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:35:
Nu heb ik zo'n aqara single switch. Ik begreep dat deze gewoon (heb ook een restart gedaan) in mijn HA tevoorschijn moet komen als entity. Niet dus.

Deze link lijkt ook gewoon aan te geven dat ik hem moet zien (ja, ik heb een hub en in de Mi Home app zie ik hem wel) ; https://www.home-assistan...ents/switch.xiaomi_aqara/

iemand ervaring?

Gaat om deze single switch ; https://www.banggood.com/...Smart-Home-p-1341453.html
Let op, er lijkt een bug te zitten in het gebruik van die switch als trigger voor een automation. Sinds een tijdje werkt het hier opeens niet meer terwijl HA wel gewoon de click langs ziet komen. Heel vaag.

• maartend
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:32:
[...]

Let op, er lijkt een bug te zitten in het gebruik van die switch als trigger voor een automation. Sinds een tijdje werkt het hier opeens niet meer terwijl HA wel gewoon de click langs ziet komen. Heel vaag.
Oke. Thnx. ben eerst aan het uitvogelen hoe dat ding precies aan te sturen. Action_type? Event_type? Da's nog even uitzoeken.
@Verwijderd 0 problemen mee hier (dual switches). Heb je je event_types wel aangepast na 0.83(?)?

@maartend Zie het kopje Examples
https://www.home-assistant.io/components/xiaomi_aqara/

Hier staan de ondersteunde clicktypes. Voor de single switch is dat zo te lezen alleen single
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/

[ Voor 43% gewijzigd door lolgast op 19-12-2018 13:44 ]

• maartend
  • Nu online
[b]lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Hier staan de ondersteunde clicktypes. Voor de single switch is dat zo te lezen alleen single
Shoot, die example page vergeet ik nou elke keer.

Verwijderd

lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:38:
@Verwijderd 0 problemen mee hier (dual switches). Heb je je event_types wel aangepast na 0.83(?)?

https://github.com/home-a...me-assistant/issues/19441

Deze rules hebben altijd gewoon gewerkt, die enkele knop ondersteunt meer waaronder hold en dubbelklik :) Sterker nog, ik zie die ook gewoon langskomen als events! Dus het werkt, alleen de automation die erbij hoort gaat niet meer af.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 13:46 ]

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:46:
[...]

Deze rules hebben altijd gewoon gewerkt, die enkele knop ondersteunt meer waaronder hold en dubbelklik :) Sterker nog, ik zie die ook gewoon langskomen als events! Dus het werkt, alleen de automation die erbij hoort gaat niet meer af.
Nee dus, je hebt de event_types niet aangepast

• JayOne
[...]

In release 0.83 zijn de event_types van Xiaomi_aqara aangepast.

• maartend
  • Nu online
[...]

Dit moet nu voor je vent types ; xiaomi_aqara.

Ook maar geleerd door er hier kneiterhard met mijn gezicht op te zijn gesmeten.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 19-12-2018 13:49 ]

• maartend
  • Nu online
lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:49:
@Verwijderd de een na laatste breaking change
https://www.home-assistan.../29/release-83/#read-more

Is maar 10 keer voorbijgekomen hier :9
Waarbij 8 maal voor mij.

Jammer dat je met die single geen double click kunt doen. Maar zou wel eens geweldig kunnen werken als deurbelknop.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 19-12-2018 14:05 ]

• maartend
  • Nu online
Double.

[ Voor 85% gewijzigd door maartend op 19-12-2018 14:04 ]

Volgens @Verwijderd moet dat wel werken, dus je zou het gewoon kunnen proberen natuurlijk :)

Als deurbel weet ik niet of ze geschikt zijn, ga er niet vanuit dat ze een hogere rating hebben dan IP20 :P

• maartend
  • Nu online
lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:06:
Volgens @Verwijderd moet dat wel werken, dus je zou het gewoon kunnen proberen natuurlijk :)

Als deurbel weet ik niet of ze geschikt zijn, ga er niet vanuit dat ze een hogere rating hebben dan IP20 :P
Krijgt het nog niet feilloos. En verder? Ik heb een 3-d printer, eens kijken of ik een huisje kan bouwen om dat ding heen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 16:13
Vaevictis_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:32:
[...]

Waarom niet gebruik maken van de statistics sensor? https://www.home-assistant.io/components/sensor.statistics/ op basis van mean?
Deze value template geeft een False of True terug en dat is precies wat ik nodig heb in de automation. Hoe zou je dat met het statistics platform willen doen?
code:
1
2
3
4
  sensors:
    washer_pwrup:

Dus bij een hoger verbruik dan 3.4 W gaat deze op True en als dat langer zo is dan 3 minuten is de wasmachine begonnen. Waarom 3.4 W? Waarschijnlijk heb ik gekeken naar het sluipverbruik van de wasmachine (ledje aan, verbruik van de Sonoff zelf, etc). Deze waarde werkt voor mijn wasmachine.

Ik heb overigens zojuist twee DIN rail kWh meters gekocht. Ik vertrouw de Sonoffs toch niet helemaal.

• maartend
  • Nu online
Oke. Double werkt dus niet bij de single switch. Jammer.

Verwijderd

lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:49:
@Verwijderd de een na laatste breaking change
https://www.home-assistan.../29/release-83/#read-more

Is maar 10 keer voorbijgekomen hier :9
Juist, dat was hem, dank. Die button als deurbel heeft een vriend van me ook gedaan, de vierkante variant, gaat tot op heden goed.

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-11 12:14
even een vraagje tussen door ik probeer een icon toe te voegen maar ik doe iets verkeerd.

heb eerste dit toegevoegd aan me Configuration file

-panel_iframe:
mdiindex:
title: MDI Icon Index
icon: mdi:vector-square
url: https://cdn.rawgit.com/ja...a/home-assistant-mdi.html

daarna heb ik bij mijn device_tracker

- platform: ping
hosts:
Jan: 192.168.99.220
icon: mdi:cellphone-iphone

maar nog niet lukken.

wat doe ik fout?

• JayOne
Enzoz89 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:02:
even een vraagje tussen door ik probeer een icon toe te voegen maar ik doe iets verkeerd.

heb eerste dit toegevoegd aan me Configuration file

-panel_iframe:
mdiindex:
title: MDI Icon Index
icon: mdi:vector-square
url: https://cdn.rawgit.com/ja...a/home-assistant-mdi.html

daarna heb ik bij mijn device_tracker

- platform: ping
hosts:
Jan: 192.168.99.220
icon: mdi:cellphone-iphone

maar nog niet lukken.

wat doe ik fout?
Icon of afbeeldingen kun je toevoegen in de known_devices.yaml

• Saturnus
  • Niet online
Na een uurtje prutsen werkt het lezen van de Iskra AM550. *O*

Via Putty naar een notebook zie je dat er meer te lezen valt dan Home Assistant laat zien. O.a. live waarden van stroom (A) en spanning (V) van de 3 fasen worden niet weergegeven. Als je die HA component wilt uitbreiden komt dat zeker neer op broncode moeten aanpassen?

Hmm ze staan wel in de bron op https://github.com/ndokte...ter/test/test_parse_v5.py.

code:
1
2
3
4
5
6
1-0:32.7.0
1-0:52.7.0
1-0:72.7.0
1-0:31.7.0
1-0:51.7.0
1-0:71.7.0

Raar dat ik ze niet krijg te zien dan.

Config
code:
1
2
3
4
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5

[ Voor 52% gewijzigd door Saturnus op 26-03-2019 11:10 . Reden: typo ]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
Saturnus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:46:
Na een uurtje prutsen werkt het lezen van de Iskra AM550. *O*

Via Putty naar een notebook zie je dat er meer te lezen valt dan Home Assistant laat zien. O.a. live waarden van stroom (A) en spanning (V) van de 3 fasen worden niet weergegeven. Als je die HA component wilt uitbreiden komt dat zeker neer op broncode moeten aanpassen?

Hmm ze staan wel in de bron op https://github.com/ndokte...ter/test/test_parse_v5.py.

code:
1
2
3
4
5
6
1-0:32.7.0
1-0:52.7.0
1-0:72.7.0
1-0:31.7.0
1-0:51.7.0
1-0:71.7.0

Raar dat ik ze niet krijg te zien dan.

Config
code:
1
2
3
4
[sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5
Daarom gebruik ik dsmr-reader (https://dsmr-reader.readt...stallation/explained.html) om mijn meter uit te lezen welke dan MQTT gebruikt om berichten naar HA te sturen. Aangezien alles bij mij op een Raspberry Pi draait, wel even de rate (DSMRREADER_BACKEND_SLEEP, DSMRREADER_DATALOGGER_SLEEP en DSMRREADER_MQTT_SLEEP) aanpassen want een update elke seconde is zeker niet nodig :) Als je wilt weten hoe eea samen werkt, let me know.

Wat ik wilde duidelijk maken: De info die je aangeeft zit in dsmr-reader en kan op deze manier naar HA gepushed worden.

Niet echt hoog tweaker gehalte, ik weet het. Maar wel makkelijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door daxy op 19-12-2018 16:34 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:07
De update (van HA) om de Harmony hub weer werkend gekregen is uit gebracht! Prachtig om te zien dat ze er zo snel een oplossing voor hebben gevonden.

https://www.home-assistan...armony-removes-local-api/

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

daxy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:10:
[...]

Daarom gebruik ik dsmr-reader (https://dsmr-reader.readt...stallation/explained.html) om mijn meter uit te lezen welke dan MQTT gebruikt om berichten naar HA te sturen. Aangezien alles bij mij op een Raspberry Pi draait, wel even de rate (DSMRREADER_BACKEND_SLEEP, DSMRREADER_DATALOGGER_SLEEP en DSMRREADER_MQTT_SLEEP) aanpassen want een update elke seconde is zeker niet nodig :) Als je wilt weten hoe eea samen werkt, let me know.

Wat ik wilde duidelijk maken: De info die je aangeeft zit in dsmr-reader en kan op deze manier naar HA gepushed worden.

En daarmee heb je ook nog eens out-of-the-box mooie statistieken, grafieken en trends. Scheelt je boorlijk knutselen in Grafana. Meer tijd voor HASS ;)

• Saturnus
  • Niet online
daxy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:10:
[...]

Nice, dsmr-reader draait dan zeker op een ander apparaat naast HA op de Pi? Ik heb geen ander apparaat voor deze taak. Er is een linux file server maar die wil ik er niet mee lastig vallen.

Het zal dus op de Pi moeten. Is er een betere dan de huidige manier? Want na 1,5 uur meten begint de history tab al vreselijk traag te worden. Het zal wel komen door de extreem hoge data resolutie van elke seconde.

Idealiter wil je dus Power Consumption live zien, desnoods is elke 3 sec genoeg, en de rest maximaal 1x per 2-10 minuten.

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 19-12-2018 17:20 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:06

dof

Saturnus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:00:
[...]

Nice, dsmr-reader draait dan zeker op een ander apparaat naast HA op de Pi? Ik heb geen ander apparaat voor deze taak. Er is een linux file server maar die wil ik er niet mee lastig vallen.
'k Heb de DSRM reader op aparte Pi draaien. Draait al maanden zonder dat ik er omkijken naar heb, en maakt elke dag backup naar dropbox in case of.. 'k Vond het wel een prima investering voor extra Pi en 't gaat (hopelijk in kerstvakantie) over naar Intel NUC'je.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
Saturnus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:00:
[...]

Het zal dus op de Pi moeten. Is er een betere dan de huidige manier? Want na 1,5 uur meten begint de history tab al vreselijk traag te worden. Het zal wel komen door de extreem hoge data resolutie van elke seconde.

Idealiter wil je dus Power Consumption live zien, desnoods is elke 3 sec genoeg, en de rest maximaal 1x per 2-10 minuten.
Mijne update nu iedere 30 seconde, nog steeds erg veel voor de HA's history tab maar gaat makkelijk qua load (DSMR naar HA op 1 rPI 3). Je kan de update frequentie dus instellen, bijna out of the box :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 88 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.