Ik draai op mijn servertje xpenogy barebone (synology nas software voor niet synology systemen) daarin draai ik virtualmachine manager van synology met ubuntu server 18.04 en daarop weer docker met homeassistant en diverse andere pakketen welke aan homeassistant hangentcviper schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:26:
Wat gebruikt inmiddels gros hier, HASS op een PI of een losse Home Assistant install?Wat is aan te bevelen?
Waarom de keuze voor een virtuele Ubuntu server? En niet de Docker package dat werkt hier prima naast een zooi andere containers die de boel regelen hier.alexswart schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:47:
[...]
Ik draai op mijn servertje xpenogy barebone (synology nas software voor niet synology systemen) daarin draai ik virtualmachine manager van synology met ubuntu server 18.04 en daarop weer docker met homeassistant en diverse andere pakketen welke aan homeassistant hangen
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
begin een beetje thuis te raken in mqtt icm zigbee. Lampje schakelen met een Hue afstandbediening. Werkt goed en rap.
Maar wat is nu best practise inzake van zigbee lamp. Beste om elke zigbee lamp ook dan als switch / lamp defineren en ook de status mee te laten lopen. Lijkt me wel het mooiste en praktische?
Is dit ook handig als je op termijn met NodeRed gaat werken?
Want ik begrijp dat het met soort van discovery werkt tussen zigbee2mqtt en HA, maar je moet toch ergens je lampen definieren, ook voor een friendly name / customize van icoontje etc.
Al staat hier:
"The basic idea is that the device itself adds its configuration into your configuration.yaml automatically".
https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/
zou HA zelf de mqtt lampen/switches op moeten pikken en in de config plaatsen of lees ik het fout?
Maar wat is nu best practise inzake van zigbee lamp. Beste om elke zigbee lamp ook dan als switch / lamp defineren en ook de status mee te laten lopen. Lijkt me wel het mooiste en praktische?
Is dit ook handig als je op termijn met NodeRed gaat werken?
Want ik begrijp dat het met soort van discovery werkt tussen zigbee2mqtt en HA, maar je moet toch ergens je lampen definieren, ook voor een friendly name / customize van icoontje etc.
Al staat hier:
"The basic idea is that the device itself adds its configuration into your configuration.yaml automatically".
https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/
zou HA zelf de mqtt lampen/switches op moeten pikken en in de config plaatsen of lees ik het fout?
[ Voor 39% gewijzigd door trekker22 op 15-12-2018 15:49 ]
Waarom dan niet gewoon hassos , die kan je rechtstreeks starten, heb je geen Ubuntu nodig... Ik start ook hassos rechtstreeks op mijn esxi... Dan win je wat resourcesalexswart schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:47:
[...]
Ik draai op mijn servertje xpenogy barebone (synology nas software voor niet synology systemen) daarin draai ik virtualmachine manager van synology met ubuntu server 18.04 en daarop weer docker met homeassistant en diverse andere pakketen welke aan homeassistant hangen
Ondertussen is ook 0.84.2 uit. Deze fixed o.a. iets met Owntracks:martinvdm schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:08:
https://www.home-assistant.io/latest-release-notes/
0.84 is uit (ook 0.84.1 al)
Let even goed op de breaking changes!
Release 0.84.1 - December 12Release 0.84.2 - December 14
- Add automation and script events to logbook event types (@hunterjm - #19219) (logbook docs)
- Fix owntracks topic in encrypted ios (@balloob - #19220) (device_tracker docs) (owntracks docs)
- Don’t avoid async_schedule_update_ha_state by returning false (@syssi - #19102) (binary_sensor.xiaomi_aqara docs)
- Always add friendly name attribute to ZHA entities (@damarco - #19141) (zha docs)
- Bump aioasuswrt (@kennedyshead - #19229) (asuswrt docs)
- Add automation and script events to logbook filter events (@luca-angemi - #19253) (logbook docs)
- Fix list (fixes #19235) (@fabaff - #19258) (tts docs)
- Fix OwnTracks deadlocking (@balloob - #19260) (owntracks docs)
- Fix call to super() (@marchingphoenix - #19279) (light.lutron docs)
- Improve check for duplicated entity_id (@emontnemery - #19194)
- Fix race in entity_platform.async_add_entities (@emontnemery - #19222)
Sometimes you need to plan for coincidence
Gisteren gedownload inderdaad, werkt prima hier
Ik probeer toegang te krijgen tot het HassOS (Hass.io) via SSH. Ik heb hiervoor de instructies in https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html gevolgd. De authorized_keys file die via puttygen gegenereerd is, heb ik in de root van de sd kaart gezet, en hier van geboot. In putty heb ik de private key aangegeven. Als ik echter op het ip van mijn raspberry op poort 2222 probeer te verbinden, krijg ik een Connection Refused error. Moet er nog iets in de config op de sd kaart worden aangepast om ssh in te schakelen?
SSH naar Hass.io zelf, via poort 22, lukt wel zonder problemen. Ik wil echter toegang tot het onderliggende OS hebben.
SSH naar Hass.io zelf, via poort 22, lukt wel zonder problemen. Ik wil echter toegang tot het onderliggende OS hebben.
@thesystem
Het moet poort '22222' zijn (dus 5x2 en niet 4x).
Bovendien moet die file niet op de root van een SD-kaart, maar op een extra USB-schijf met als naam 'CONFIG'.
Het importeren hoeft niet via een reboot, maar kan ook via een knop 'import from USB' in het HASS.io-menu van HA.
Bovendien moet die file niet op de root van een SD-kaart, maar op een extra USB-schijf met als naam 'CONFIG'.
Het importeren hoeft niet via een reboot, maar kan ook via een knop 'import from USB' in het HASS.io-menu van HA.
Verwijderd
Ik krijg mijn gateway maar niet aan Home Assistant gekoppeld.
Daarna niks meer er komen geen broadcasts.
Blijkbaar moet de router multicast ondersteunen, hoe krijg ik dat het goedkoopst werkend?
Ik heb nu een experiabox v10 hangen die heeft geen multicast voor zover ik weet.
code:
1
2
3
| [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Discovering Xiaomi Gateways (Try 1) [xiaomi_gateway] Xiaomi Gateway xx49exx0xxe9 configured at IP 192.168.1.1:9898 [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Gateways discovered. Listening for broadcasts |
Blijkbaar moet de router multicast ondersteunen, hoe krijg ik dat het goedkoopst werkend?
Ik heb nu een experiabox v10 hangen die heeft geen multicast voor zover ik weet.
Ik heb ook experiabox 10 en de gateway wordt gewoon gezien. Maar je pakt wel de gateway key?Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:01:
Ik krijg mijn gateway maar niet aan Home Assistant gekoppeld.![]()
code:
1 2 3 [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Discovering Xiaomi Gateways (Try 1) [xiaomi_gateway] Xiaomi Gateway xx49exx0xxe9 configured at IP 192.168.1.1:9898 [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Gateways discovered. Listening for broadcasts
Verwijderd
Fijn dan moet het mogelijk zijn! Ja ik heb de key toegevoegd die ik heb aangemaakt via de appmaartend schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:07:
[...]
Ik heb ook experiabox 10 en de gateway wordt gewoon gezien. Maar je pakt wel de gateway key?
Thanks, ik gebruikte twee guides door elkaar, waarvan 1 aangaf dat het op de SD moest. Via USB lukt het wel. Moet de USB stick in de rpi blijven, of kan deze eruit nadat er geimporteerd is?RudolfR schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:41:
@thesystem
Die kan eruit.thesystem schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:34:
[...]
Thanks, ik gebruikte twee guides door elkaar, waarvan 1 aangaf dat het op de SD moest. Via USB lukt het wel. Moet de USB stick in de rpi blijven, of kan deze eruit nadat er geimporteerd is?
Voeg je MAC toe in de config, er is dan geen noodzaak meer voor multicast.Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:01:
code:
1 2 3 [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Discovering Xiaomi Gateways (Try 1) [xiaomi_gateway] Xiaomi Gateway xx49exx0xxe9 configured at IP 192.168.1.1:9898 [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Gateways discovered. Listening for broadcasts
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Verwijderd
Dankjewel voor de hulp martinvdm!martinvdm schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:43:
[...]
Voeg je MAC toe in de config, er is dan geen noodzaak meer voor multicast.
Ik heb de config volledig ingevuld maar het maaks niks uit helaas, zo ziet de config eruit
code:
1
2
3
4
5
6
| xiaomi_aqara:
discovery_retry: 5
gateways:
- mac: 7c49ebb0a3e9
key: k0tsixippdcjqqwd
host: 192.168.1.1 |
Soms scheelt het als je vanaf een Android de api genereerd. Tevens moet je WiFi geen Broadcast filtering doenVerwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:52:
[...]
Dankjewel voor de hulp martinvdm!
Ik heb de config volledig ingevuld maar het maaks niks uit helaas, zo ziet de config eruit
code:
1 2 3 4 5 6xiaomi_aqara: discovery_retry: 5 gateways: - mac: 7c49ebb0a3e9 key: k0tsixippdcjqqwd host: 192.168.1.1
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ik kan nergens vinden wat precies de veranderingen zijn voor het mqtt platform.Possible schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:54:
Heren
Ik ben even bezig om de nieuwe MQTT platform voor milight aan te passen maar het wil niet echt lukken.
Ik gebruik een MQTT Nodemcu als gateway voor de lichten. Door de breaking changes uit 0.84.1 is het hele platform anders geworden.
Ik heb nu dit aangemaakt echter kan ik nog steeds niet de lampen schakelen. Wat doe ik precies fout?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15- platform: mqtt name: 'TV lamp' state_topic: "milight/state/0x19C/rgb_cct/1" command_topic: "milight/commands/0x19C/rgb_cct/1" brightness_state_topic: "milight/0x19C/brightness/status" brightness_command_topic: "milight/0x19C/brightness/set" rgb_state_topic: "milight/0x19C/rgb_cct/status" rgb_command_topic: "milight/0x19C/rgb_cct/set" state_value_template: "{{ value_json.state }}" brightness_value_template: "{{ value_json.brightness }}" rgb_value_template: "{{ value_json.rgb | join(',') }}" qos: 0 payload_on: "ON" payload_off: "OFF" optimistic: false
Zelf heb ik ook een nodemcu voor milight. Dat werkt opzich goed. Alleen kan ik mijn rgbww lampen niet op wit zetten met m'n stem via de Google Home. Dan worden ze oranje.
Ik wilde hiervoor ha-Bridge gaan installeren. Daarmee kan je de milight lampen bedienen alsof het Hue lampen zijn.
Maar wellicht is het nieuwe mqtt platform ook wel een optie.
Ik zie wel dat je json kan gebruiken. Kon dat voor de verandering nog niet?
Ps een andere oplossing voor mijn probleem mag natuurlijk ook 😉
Ik heb geen idee hoe dat werkt met Google home maar ik heb gewoon de json template eronder geplakt in mijn sensor.yaml file.Kitser schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:12:
[...]
Ik kan nergens vinden wat precies de veranderingen zijn voor het mqtt platform.
Zelf heb ik ook een nodemcu voor milight. Dat werkt opzich goed. Alleen kan ik mijn rgbww lampen niet op wit zetten met m'n stem via de Google Home. Dan worden ze oranje.
Ik wilde hiervoor ha-Bridge gaan installeren. Daarmee kan je de milight lampen bedienen alsof het Hue lampen zijn.
Maar wellicht is het nieuwe mqtt platform ook wel een optie.
Ik zie wel dat je json kan gebruiken. Kon dat voor de verandering nog niet?
Ps een andere oplossing voor mijn probleem mag natuurlijk ook 😉
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Na 3 uur met een Tile Mate snap je wel waarom je "track_new_devices" expliciet op true moet zetten bij Bluetooth LE. 21 nieuwe devices. 
De RPi 3 draait al een paar dagen stabiel maar tot het eind van het jaar doe ik puur testen met een VM en kleine zaken op de RPi3. Toch wel heel vet.
Die Tile Mate had ik nog (gratis) liggen van een jaar terug. Nu hangt die aan een sleutel en kan Hassio door de beam zien of de auto thuis is of niet. Nu nog een chip op de kat plakken.
De RPi 3 draait al een paar dagen stabiel maar tot het eind van het jaar doe ik puur testen met een VM en kleine zaken op de RPi3. Toch wel heel vet.
Die Tile Mate had ik nog (gratis) liggen van een jaar terug. Nu hangt die aan een sleutel en kan Hassio door de beam zien of de auto thuis is of niet. Nu nog een chip op de kat plakken.
Ik ben op zoek naar smart plugs die ik kan koppelen met Home Assistant. Graag wil ik de plug aan of uit kunnen zetten via Home Assistant. Ik wil niet al te veel geld uitgeven hiervoor, heeft iemand een tip voor mij?
Jij maakt dus gebruik van templates.... Daar moet ik ook nog even induiken. Kijken wat daar de voordelen en mogelijkheden mee zijn.Possible schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:26:
[...]
Ik heb geen idee hoe dat werkt met Google home maar ik heb gewoon de json template eronder geplakt in mijn sensor.yaml file.
Ik maak nog lang niet gebruik van alle mogelijkheden van Home Assistant.
Ik laat morgen wel even een voorbeeld zien zoals ik het heb.Kitser schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:00:
[...]
Jij maakt dus gebruik van templates.... Daar moet ik ook nog even induiken. Kijken wat daar de voordelen en mogelijkheden mee zijn.
Ik maak nog lang niet gebruik van alle mogelijkheden van Home Assistant.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Verwijderd
Android is ook het enige wat ik kan proberenmartinvdm schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:26:
[...]
Soms scheelt het als je vanaf een Android de api genereerd. Tevens moet je WiFi geen Broadcast filtering doen
Hm ik zie nergens iets over filtering of storm control settings de router is heel basic verder.
Maar andere mensen hebben het blijkbaar wel werken met dezelfde router
Om HASS mqtt Discovery te laten werken icm zigbee2mqtt moet dan bij beiden het topic hetzelfde zijn? Wordt me niet echt duidelijk uit de documentatie.
Is misschien handmatig switches/sensors definiëren niet stabieler? Met de Discovery functie inzake mediaplayers had ik al weinig succes😬
EDIT
zie dat mijn HASS versie voor MQTT discovery te oud is
Is misschien handmatig switches/sensors definiëren niet stabieler? Met de Discovery functie inzake mediaplayers had ik al weinig succes😬
EDIT
zie dat mijn HASS versie voor MQTT discovery te oud is
[ Voor 10% gewijzigd door trekker22 op 16-12-2018 09:47 ]
@Kitser Hierbij een MQTT voorbeeld van een lamp die ik gbruik met Milight gateway (nodeMCU) en een RGBW lamp:
De topics en groepen zou jiij gewoon kunnen aanpassen naar je eigen lampen. Dan zou het in 1 keer moeten werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: mqtt schema: json name: 'Eettafel lampen' state_topic: "milight/state/0x19A/rgbw/1" command_topic: "milight/commands/0x19A/rgbw/1" brightness: true rgb: true white_value: true |
De topics en groepen zou jiij gewoon kunnen aanpassen naar je eigen lampen. Dan zou het in 1 keer moeten werken.
Thanks! Ik ga er morgen even mee aan de gangPossible schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:43:
@Kitser Hierbij een MQTT voorbeeld van een lamp die ik gbruik met Milight gateway (nodeMCU) en een RGBW lamp:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 - platform: mqtt schema: json name: 'Eettafel lampen' state_topic: "milight/state/0x19A/rgbw/1" command_topic: "milight/commands/0x19A/rgbw/1" brightness: true rgb: true white_value: true
Hoppa. Nog een stap. Een soort van mooie buttons op de android van het bestuurbare zooite van Home Assistant. Knopje voor StuBru aan in keuken, slaapkamerlampje aan voor 15 minuten, alles stoppen met streamen enz.
Dan koppel ik daarna de smartthings los en gaat die de verkoop in.
Dan koppel ik daarna de smartthings los en gaat die de verkoop in.
Ik heb een v10a, maar moest IGMP snooping op disable zetten om het spulletje weer werkend te krijgen. Wellicht zit die optie ook in de v10?Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:52:
[...]
Dankjewel voor de hulp martinvdm!
code:
1 2 3 4 5 6xiaomi_aqara: discovery_retry: 5 gateways: - mac: 7c49ebb0a3e9 key: k0tsixippdcjqqwd host: 192.168.1.1
Ik heb niet meer dan dit en wordt zo gezien met een V10Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:52:
[...]
code:
code:
1
2
3
4
| xiaomi_aqara:
discovery_retry: 5
gateways:
- key: hotseflots |
Ik gebruik dus zelfs niet eens het ip-adres.
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 16-12-2018 12:04 ]
Ik heb mijn duckdns met SSL werkend, als ik wifi van telefoon uitzet werkt het, binnen mijn netwerk echter niet. iets met nat loopback support van ziggo denk ik.
maar als ik: https://hassio.local:8123 intern gebruik krijg ik een waarschuwing dat het niet beveiligd is.
wat is het beste om te doen om binnen mijn netwerk ook makkelijk hass te benaderen? zonder meldingen?
ik weet niet exact hoe ik dit moet formuleren
maar als ik: https://hassio.local:8123 intern gebruik krijg ik een waarschuwing dat het niet beveiligd is.
wat is het beste om te doen om binnen mijn netwerk ook makkelijk hass te benaderen? zonder meldingen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Stupid question.
Draai HA (laatste versie) op RPI3. Nu wil ik graag config naar Dropbox back-uppen maar krijg:
Ik niet snap. Waarom kan ik dat niet gewoon in SSH draaien?
HA draait toch ook op Python
Draai HA (laatste versie) op RPI3. Nu wil ik graag config naar Dropbox back-uppen maar krijg:
code:
1
2
3
4
| core-ssh:~# python -bash: python: command not found core-ssh:~# python3 -bash: python3: command not found |
HA draait toch ook op Python
[ Voor 52% gewijzigd door RiCk op 16-12-2018 12:31 ]
In Chrome één keer benaderen, de beveiligingswaarschuwing negeren en je ziet 'm bijna nooit meer.remcoXP schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:12:
Ik heb mijn duckdns met SSL werkend, als ik wifi van telefoon uitzet werkt het, binnen mijn netwerk echter niet. iets met nat loopback support van ziggo denk ik.
Ben wel benieuwd naar meer info hierover, ik heb de benodigde hardware besteld in China, in de kerstvakantie eens een beetje prutsen.trekker22 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:37:
begin een beetje thuis te raken in mqtt icm zigbee. Lampje schakelen met een Hue afstandbediening. Werkt goed en rap.
...
Het lijkt in ieder geval redelijk actief ontwikkeld te worden?
Die melding klopt ook wel omdat het certificaat voor je externe adres is en dus niet overeen komt. Dat is normaal en niet erg. Je kunt ervoor kiezen om gewoon je externe duckdns adres te gebruiken, dat is wat ik doe. Je kunt de melding ook negeren zonder consequenties.remcoXP schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:12:
ja op zich wel, al is het wel puzzelen.DRAFTER86 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:14:
[...]
Ben wel benieuwd naar meer info hierover, ik heb de benodigde hardware besteld in China, in de kerstvakantie eens een beetje prutsen.
Het lijkt in ieder geval redelijk actief ontwikkeld te worden?
Iemand hier die mqtt discovery werkend heeft icm zigbee2mqtt? enig idee waarom sensors niet worden toegevoegd. Wat moet ik precies waar configureren? Ligt het aan de topic naam?
EDIT kan het misschien komen dat ik een opgesplitste config file heb voor de sensoren etc?
[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 16-12-2018 13:45 ]
klopt inderdaad. maar ik kan dus vanuit mijn wifi niet mijn duckdns adres gebruiken. als ik wifi uitzet en via 4g of vanaf een ander dan wel. 
TrekVogel schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:22:
[...]
Die melding klopt ook wel omdat het certificaat voor je externe adres is en dus niet overeen komt. Dat is normaal en niet erg. Je kunt ervoor kiezen om gewoon je externe duckdns adres te gebruiken, dat is wat ik doe. Je kunt de melding ook negeren zonder consequenties.
@remcoXP gebruik een interne dns server zodat je intern de url kan resolven naar je HASS installatie. Reverse proxy zou ook handig zijn.
draai je HA of hassio?RiCk schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:30:
Stupid question.
code:
1 2 3 4 core-ssh:~# python -bash: python: command not found core-ssh:~# python3 -bash: python3: command not found
HA draait toch ook op Python![]()
als jullie werken met een motion sensor, schakel je dan alleen op "ON" van de motion sensor en dan een timer van bv 2 -3 minuten voor uitschakelen. En dat die dan retriggered op een nieuwe beweging?
Dan moet je wel dezelfde timer opnieuw laten aftellen. Niet dat er bij elke trigger een eigen timer begint te lopen want dan schakelt die alsnog uit.
Of wacht je tot de motion sensor een OFF bericht stuurt?
De Aqara motion sensor doet bv dit als ik de wc deur open trek:
op 05:11 krijgt die 2x bericht, zowel true als false
op 06:25 2x dat er motion is, 2x true
en deur dicht en na ongeveer 90 seconde een false.
Als ik nu laat uitschakelen op "occupancy":false, maar dan iets van een delay bv 2 minuten er nog bij, en ondertussen is er weer beweging, dan gaat die toch uitschakelen tussentijds
Dan moet je wel dezelfde timer opnieuw laten aftellen. Niet dat er bij elke trigger een eigen timer begint te lopen want dan schakelt die alsnog uit.
code:
1
2
3
4
5
| 2018-12-16 14:05:11 '{"illuminance":51,"linkquality":68,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3125}'
2018-12-16 14:05:11 {"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}'
2018-12-16 14:06:25 '{"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}'
2018-12-16 14:06:25 '{"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}'
2018-12-16 14:07:55 {"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3125}' |
Als ik nu laat uitschakelen op "occupancy":false, maar dan iets van een delay bv 2 minuten er nog bij, en ondertussen is er weer beweging, dan gaat die toch uitschakelen tussentijds
een aqara motion sensor gaat na 2 minuten geen motion naar off schakelen.trekker22 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:17:
als jullie werken met een motion sensor, schakel je dan alleen op "ON" van de motion sensor en dan een timer van bv 2 -3 minuten voor uitschakelen. En dat die dan retriggered op een nieuwe beweging?
code:
1 2 3 4 52018-12-16 14:05:11 '{"illuminance":51,"linkquality":68,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:05:11 {"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:06:25 '{"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:06:25 '{"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:07:55 {"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3125}'
dus de laatste keer dat hij motion heeft gedetecteerd, dan 2 minuten en hij gaat naar off.
ik schakel een lamp uit na off status
zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| - id: Buitenlamp_schakelen_pir_aan alias: buitenlamp aan schakelen automatisch hide_entity: True initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001a8e3ff from: 'off' to: 'on' condition: condition: or conditions: - condition: sun after: sunset - condition: sun before: sunrise action: - service: light.turn_on entity_id: light.voordeur_lamp data: brightness: 100 - id: buitenlamp_schakelen_pir_uit alias: buitenlamp uit schakelen automatisch hide_entity: True initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001a8e3ff from: 'on' to: 'off' condition: condition: state entity_id: light.voordeur_lamp state: 'on' action: - service: light.turn_off entity_id: light.voordeur_lamp |
ok helder, echter hoe doe je dit als je die 2 minuten wil verlengen?zoeperman schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:21:
[...]
een aqara motion sensor gaat na 2 minuten geen motion naar off schakelen.
dus de laatste keer dat hij motion heeft gedetecteerd, dan 2 minuten en hij gaat naar off.
ik schakel een lamp uit na off status
zo:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 - id: Buitenlamp_schakelen_pir_aan alias: buitenlamp aan schakelen automatisch hide_entity: True initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001a8e3ff from: 'off' to: 'on' condition: condition: or conditions: - condition: sun after: sunset - condition: sun before: sunrise action: - service: light.turn_on entity_id: light.voordeur_lamp data: brightness: 100 - id: buitenlamp_schakelen_pir_uit alias: buitenlamp uit schakelen automatisch hide_entity: True initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001a8e3ff from: 'on' to: 'off' condition: condition: state entity_id: light.voordeur_lamp state: 'on' action: - service: light.turn_off entity_id: light.voordeur_lamp
Dan zal ik ergens als er nieuwe motion wordt getriggerd ook die timer moeten uitzetten. Of denk ik nu verkeerd
En waarom heb je bij het uitschakelen als conditie dat de lamp wel op ON moet staan?
EDIT ook maar eens uitzoeken hoe de status van een lamp na een reboot goed wordt doorgegeven van zigbee2mqtt naar HA.
[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 16-12-2018 14:40 ]
Ok, ik heb iets in elkaar geknutseld met de Aqara vibration sensor om de status te bepalen. Ik zit met het probleem dat hij alleen maar om/na 60sec een signaal geeft als er een trilling is. Helaas werkt de tilt op zwaartekracht, dus niet geschikt om te checken of het deurtje open is.
Om false positives en dergelijke te voorkomen heb ik het volgende bedacht. In de theorie werkt dit, ik ga hem vandaag op de droger plakken om te kijken of het in de praktijk ook werkt.
Ik denk dat uiteindelijk blijkt dat een powerplug met stroom meting wel nauwkeuriger/handiger is
Maar goed, misschien werkt het supergoed! Ik hou jullie op de hoogte
Om false positives en dergelijke te voorkomen heb ik het volgende bedacht. In de theorie werkt dit, ik ga hem vandaag op de droger plakken om te kijken of het in de praktijk ook werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| - alias: Start counting when dryer is off or empty, also start timer for check if dryer is running for 3 minutes (ie 3 vibrations, since sensor outputs every 60 seconds)
trigger:
platform: event
event_type: xiaomi_aqara.movement
event_data:
entity_id: binary_sensor.vibration_1
movement_type: vibrate
condition:
condition: or
conditions:
- condition: state
entity_id: input_select.droger_status
state: Klaar
state: Leeg
action:
- service: counter.increment
entity_id: counter.droger_start
- service: timer.cancel
entity_id: timer.droger_aan
- service: timer.start
- alias: Reset counter if no vribration within 3.20 seconds
trigger:
- platform: event
event_type: timer.finished
event_data:
condition:
conditions:
action:
- service: counter.reset
- alias: Set dryer active vibration has occured over 3 minutes (counter is 4)
trigger:
platform: numeric_state
above: 3
condition:
conditions:
state: Drogen
action:
entity_id: timer.droger_uit
- service: timer.start
- service: input_select.select_option
data:
option: Drogen
- alias: Set dryer ready
trigger:
- platform: event
event_type: timer.finished
event_data:
condition:
conditions:
state: Drogen
action:
- service: input_select.select_option
data:
option: Klaar
- service: notify.telegram_kepler
data:
Ik denk dat uiteindelijk blijkt dat een powerplug met stroom meting wel nauwkeuriger/handiger is
Dit is die van mij ....trekker22 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:17:
code:
1 2 3 4 52018-12-16 14:05:11 '{"illuminance":51,"linkquality":68,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:05:11 {"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:06:25 '{"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:06:25 '{"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":true,"battery":100,"voltage":3125}' 2018-12-16 14:07:55 {"illuminance":51,"linkquality":70,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3125}'
Ik trigger dus op off...
Als er 50 sec geen beweging meer is geweest dan gaat de lamp uit..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| - alias: '[PIR] Kledingkast on'
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor.kledingkast_pir
to: 'on'
action:
- service: switch.turn_on
entity_id:
- switch.kledingkast
- service: mqtt.publish
alias: MQTT store time
data:
topic: 'stat/kledingkast/time'
payload_template: '{{ as_timestamp(states.binary_sensor.kledingkast_pir.last_changed) | timestamp_custom("%d-%m-%y %H:%M:%S") }}'
retain: 'true'
- alias: '[PIR] Kledingkast off after 50 seconds'
trigger:
entity_id: binary_sensor.kledingkast_pir
to: 'off'
for:
seconds: 50
condition:
entity_id: switch.kledingkast
state: 'on'
action:
- service: switch.turn_off
entity_id:
- switch.kledingkast |
ben nu ook mijn automations aan het maken en voor het normaal schakelen gaat het prima. echter snapshots aan mijn pushover toevoegen lukt niet:
de snaphsot wordt netjes gemaakt maar het zenden lukt niet.
Ik krijg telkens: ERROR (SyncWorker_12) [homeassistant.components.notify.pushover] filename: invalid message parameter
en ik heb filename ook al path en file genoemd zoals ik in voorbeelden zag staan. wat doe ik hier fout?
Owja de voordeur.jpg heb ik even als test neergezet de file bestaat dus.
de snaphsot wordt netjes gemaakt maar het zenden lukt niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - id: '1544736418671'
alias: Deurbel
trigger:
- entity_id: light.deurbel
from: 'off'
platform: state
to: 'on'
condition: []
action:
- data:
entity_id: camera.voordeur
filename: /config/www/cam_captures/voordeur_{{ now ().year }}_{{ now().month}}_{{
now ().day }}_{{ now ().hour }}_{{ now ().minute }}.jpg
service: camera.snapshot
- data:
entity_id: light.lamp_salontafel
service: light.turn_on
- data:
data:
filename:
path: /config/www/cam_captures/voordeur.jpg
title: Deurbel gaat
service: notify.notify_pushover
- data:
entity_id: light.lamp_salontafel
service: light.turn_off |
Ik krijg telkens: ERROR (SyncWorker_12) [homeassistant.components.notify.pushover] filename: invalid message parameter
en ik heb filename ook al path en file genoemd zoals ik in voorbeelden zag staan. wat doe ik hier fout?
Owja de voordeur.jpg heb ik even als test neergezet de file bestaat dus.
Ik heb in mijn automations een stukje staan die een input_boolean naar false zet als de motion sensor "off" is voor een bepaalde tijd. Misschien heb je hier wat aan:trekker22 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:27:
[...]
ok helder, echter hoe doe je dit als je die 2 minuten wil verlengen?
Dan zal ik ergens als er nieuwe motion wordt getriggerd ook die timer moeten uitzetten. Of denk ik nu verkeerd
En waarom heb je bij het uitschakelen als conditie dat de lamp wel op ON moet staan?
EDIT ook maar eens uitzoeken hoe de status van een lamp na een reboot goed wordt doorgegeven van zigbee2mqtt naar HA.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - alias: Aanwezigheid - Woonkamer - Aan
trigger:
entity_id: binary_sensor.zigbee_contact_1_contact, group.livingroom_presence
to: "on"
action:
service: homeassistant.turn_on
entity_id: input_boolean.livingroom_presence
- alias: Aanwezigheid - Woonkamer - Uit
trigger:
platform: state
entity_id: group.livingroom_presence
to: "off"
for:
minutes: 10
action:
service: homeassistant.turn_off
entity_id: input_boolean.livingroom_presence |
Verwijderd
Bedankt voor het meedenken! Ik kan helaas nergens iets vinden over IGMP in de settingsLlewy schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:59:
[...]
Ik heb een v10a, maar moest IGMP snooping op disable zetten om het spulletje weer werkend te krijgen. Wellicht zit die optie ook in de v10?
Dat komt omdat je filename parameter leeg is. Geen idee wat voor parameters pushover wil, maar lege parameters kan niet in yaml.remcoXP schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:59:
Het is mij gelukt een https duck dns verbinding te maken met gebruik van de volgende link:
https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt
Hoef je ook niet telkens poort 80 open te zetten.
Ik kan nu echter niet meer verbinden via de normale externe IP adres of je lokale ip. klopt dit?
Lijkt via duck wat trager te zijn en ik gebruik die eigenlijk alleen voor de google home zo meteen.
https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt
Hoef je ook niet telkens poort 80 open te zetten.
Ik kan nu echter niet meer verbinden via de normale externe IP adres of je lokale ip. klopt dit?
Lijkt via duck wat trager te zijn en ik gebruik die eigenlijk alleen voor de google home zo meteen.
JBS schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:05:
[...]
Jawel, DuckDNS kan ook je Let's Ecnrypt certificaat verzorgen, zie https://www.home-assistant.io/addons/duckdns/
Let op dat je 'accept_terms' op true zet: https://www.home-assistant.io/addons/duckdns/#accept_terms
Check ook de log van die add-on nadat je 'm gestart hebt, daarin vind je eventueel ook redenen waarom iets niet goed gaat.
Xiaomi 13T Pro
Tja dan wordt het lastig als je router dit niet ondersteund. Wat zegt je HA log? Zit hier ook echt het issue.....Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:46:
[...]
Bedankt voor het meedenken! Ik kan helaas nergens iets vinden over IGMP in de settings![]()
[Afbeelding]
Verwijderd
Goede vraag, dat probeer ik ook uit te pluizen..martinvdm schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:07:
[...]
Tja dan wordt het lastig als je router dit niet ondersteund. Wat zegt je HA log? Zit hier ook echt het issue.....
Bij deze de uitgebreide debug log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Loaded xiaomi_aqara from homeassistant.components.xiaomi_aqara
[homeassistant.components.xiaomi_aqara] Discovering Xiaomi Gateways (Try 1)
[xiaomi_gateway] Xiaomi Gateway 7c49ebb0a3e9 configured at IP 192.168.1.1:9898
[xiaomi_gateway] _send_cmd >> b'{"cmd":"read","sid":"7c49ebb0a3e9"}'
[homeassistant.setup] Setup of xiaomi_aqara is taking over 10 seconds.
[xiaomi_gateway] Cannot connect to Gateway
[xiaomi_gateway] No data in response from hub None
[xiaomi_gateway] Discovering Xiaomi Devices
[xiaomi_gateway] _send_cmd >> b'{"cmd" : "get_id_list"}'
[homeassistant.components.xiaomi_aqara] Gateways discovered. Listening for broadcasts
[homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: service=load_platform.binary_sensor, platform=xiaomi_aqara, discovered=>
[homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: service=load_platform.sensor, platform=xiaomi_aqara, discovered=>
[homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: service=load_platform.switch, platform=xiaomi_aqara, discovered=>
[homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: service=load_platform.light, platform=xiaomi_aqara, discovered=>
[homeassistant.loader] Loaded binary_sensor.xiaomi_aqara from homeassistant.components.binary_sensor.xiaomi_aqara |
Zo gaat het nog even door , alles wordt geïnstantieerd zonder errors..
Die condition on staat er omdat hij anders overdag de lamp ook uit wil zetten terwijl hij niet aan is. Omdat hij wel beweging ziet overdag en naar on gaat en dus ook naar off daarna, dan trigert hij de automation ook maar dat is doelloos.trekker22 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:27:
[...]
ok helder, echter hoe doe je dit als je die 2 minuten wil verlengen?
Je zou er een for statement in kunnen doen zoals dit.
for:
minutes: 4
Na de overstap van HASS.io en de DeCONZ add-on op een Raspberry Pi naar een NUC met HASS.io en DeCONZ in een aparte docker, merk ik op dat nieuw toegevoegde zigbee nodes in de Phoscon app niet meer zonder een herstart van HASS in HASS zichtbaar zijn. Ook het aanroepen van de 'deconz.device_refresh' service zorgt hier niet voor.
In mijn configuration.yaml is onderstaande m.b.t. discovery aanwezig.
Ik herinner me dat een update van een tijd geleden dit zonder een herstart van HASS mogelijk maakte, en zo werkte dat ook op mijn Raspberry Pi destijds.
Iemand dit ook ervaren en beter nog, weten op te lossen?
In mijn configuration.yaml is onderstaande m.b.t. discovery aanwezig.
code:
1
| discovery: |
Ik herinner me dat een update van een tijd geleden dit zonder een herstart van HASS mogelijk maakte, en zo werkte dat ook op mijn Raspberry Pi destijds.
Iemand dit ook ervaren en beter nog, weten op te lossen?
Zit je Aqara op 192.168.1.1? Want dat is waar Home Assistent hem nu zoekt, volgens je log. En dat IP adres is normaal voor routers oid in je netwerk.Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:33:
[...]
Goede vraag, dat probeer ik ook uit te pluizen..
Bij deze de uitgebreide debug log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15Loaded xiaomi_aqara from homeassistant.components.xiaomi_aqara [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Discovering Xiaomi Gateways (Try 1) [xiaomi_gateway] Xiaomi Gateway 7c49ebb0a3e9 configured at IP 192.168.1.1:9898 [xiaomi_gateway] _send_cmd >> b'{"cmd":"read","sid":"7c49ebb0a3e9"}' [homeassistant.setup] Setup of xiaomi_aqara is taking over 10 seconds. [xiaomi_gateway] Cannot connect to Gateway [xiaomi_gateway] No data in response from hub None [xiaomi_gateway] Discovering Xiaomi Devices [xiaomi_gateway] _send_cmd >> b'{"cmd" : "get_id_list"}' [homeassistant.components.xiaomi_aqara] Gateways discovered. Listening for broadcasts [homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered\[L]: service=load_platform.binary_sensor, platform=xiaomi_aqara, discovered=> [homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered\[L]: service=load_platform.sensor, platform=xiaomi_aqara, discovered=> [homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered\[L]: service=load_platform.switch, platform=xiaomi_aqara, discovered=> [homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered\[L]: service=load_platform.light, platform=xiaomi_aqara, discovered=> [homeassistant.loader] Loaded binary_sensor.xiaomi_aqara from homeassistant.components.binary_sensor.xiaomi_aqara
Zo gaat het nog even door , alles wordt geïnstantieerd zonder errors..
Edit: oh wacht, experiabox - die doet dat anders. Het KAN dus wel het juiste IP zijn, maar weet je dat zeker?
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 16-12-2018 20:48 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik probeer een klikaanklikuit wand switch toe te voegen. Hiervoor heb ik een RFXCOM 433 aangesloten met:
switch:
platform: rfxtrx
automatic_add: True
het automatische toevoegen werkt niet, ik heb nu debug aangezet en krijg de volgende waardes als ik de switch schakel:
2018-12-16 21:10:31 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520900e70001be540359)\
2018-12-16 21:10:31 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520900e70001be540359)
2018-12-16 21:12:07 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520901e70001be540359)
2018-12-16 21:12:09 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020203005970)
2018-12-16 21:12:09 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020303005970)
2018-12-16 21:12:12 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020403005970)
2018-12-16 21:12:14 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020503005970)
2018-12-16 21:12:14 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020603005970)
2018-12-16 21:12:15 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020703005970)
2018-12-16 21:12:55 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520908e70001be540359)
Nu probeer ik handmatig toe te voegen:
devices:
e700:
name: Test1
0300:
name: Test2
0a520908e70001be540359:
name: Test3
0716020403005970:
name: Test4
Test1 en 2 werken niet, ID is niet goed.
3 en 4 worden wel toegevoegd alleen aan of uit klikken werkt niet.
Iemand een idee?
switch:
platform: rfxtrx
automatic_add: True
het automatische toevoegen werkt niet, ik heb nu debug aangezet en krijg de volgende waardes als ik de switch schakel:
2018-12-16 21:10:31 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520900e70001be540359)\
2018-12-16 21:10:31 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520900e70001be540359)
2018-12-16 21:12:07 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520901e70001be540359)
2018-12-16 21:12:09 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020203005970)
2018-12-16 21:12:09 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020303005970)
2018-12-16 21:12:12 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020403005970)
2018-12-16 21:12:14 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020503005970)
2018-12-16 21:12:14 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020603005970)
2018-12-16 21:12:15 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 0300 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0716020703005970)
2018-12-16 21:12:55 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: e700 Class: RFXtrxDevice Sub: 9, Pkt_id: 0a520908e70001be540359)
Nu probeer ik handmatig toe te voegen:
devices:
e700:
name: Test1
0300:
name: Test2
0a520908e70001be540359:
name: Test3
0716020403005970:
name: Test4
Test1 en 2 werken niet, ID is niet goed.
3 en 4 worden wel toegevoegd alleen aan of uit klikken werkt niet.
Iemand een idee?
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Verwijderd
Ja die zit op nummer 1, gekregen van de router die vindt hem blijkbaar heel belangrijkHmmbob schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:46:
[...]
Zit je Aqara op 192.168.1.1? Want dat is waar Home Assistent hem nu zoekt, volgens je log. En dat IP adres is normaal voor routers oid in je netwerk.
Edit: oh wacht, experiabox - die doet dat anders. Het KAN dus wel het juiste IP zijn, maar weet je dat zeker?
De router zelf zit op .254
Ik weet zeker dat die daar zit though, ik kan hem zelfs pingen krijg netjes een reply terug
Je hebt in de mihome wel de lan mode Enabled? Zie instructies en je weet zeker dat de 192.168.1.1 idd de Xiaomi is? ( ARP tabel controleren : ARP - a)Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:44:
[...]
Ja die zit op nummer 1, gekregen van de router die vindt hem blijkbaar heel belangrijk![]()
De router zelf zit op .254
Ik weet zeker dat die daar zit though, ik kan hem zelfs pingen krijg netjes een reply terug
[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 16-12-2018 21:50 ]
Dat For: kende ik nog niet, is wel handig iets👍🏻zoeperman schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:22:
[...]
Die condition on staat er omdat hij anders overdag de lamp ook uit wil zetten terwijl hij niet aan is. Omdat hij wel beweging ziet overdag en naar on gaat en dus ook naar off daarna, dan trigert hij de automation ook maar dat is doelloos.
Je zou er een for statement in kunnen doen zoals dit.
for:
minutes: 4
In deze automation kun je toch geen onderscheid geven in de hoeveel brightness die je mee wil geven afhankelijk van de tijd? (In de nacht maar weinig brightness)
Ben beetje aan het klooien met de lampen in de woonkamer. Twee hue-lights en één set kerstlampjes die op een slimme stekker zitten (heb ik eerder gekoppeld via een commandline switch).
Nu is er wel een groep Woonkamer voor de twee hue lampen, maar daar zitten de kerstlampjes niet bij.
Ik wil eigenlijk één switch hebben die alle lampjes aan en uitzet. Maar zie zo even niet hoe ik die twee aan elkaar krijg.
Is dat een kwestie van een dummy toggle met een automation en een scene? Maar hoe maak je een dummy toggle?
edit: Nevermind, in lovelace kun je een show_header_toggle: true toevoegen die alle entities in de card schakelt
@JBS Bedankt
Effectief is dit wat toe show header toggle doet.
Nu is er wel een groep Woonkamer voor de twee hue lampen, maar daar zitten de kerstlampjes niet bij.
Ik wil eigenlijk één switch hebben die alle lampjes aan en uitzet. Maar zie zo even niet hoe ik die twee aan elkaar krijg.
Is dat een kwestie van een dummy toggle met een automation en een scene? Maar hoe maak je een dummy toggle?
edit: Nevermind, in lovelace kun je een show_header_toggle: true toevoegen die alle entities in de card schakelt
@JBS Bedankt
[ Voor 27% gewijzigd door Jelte op 16-12-2018 22:09 ]
Je zou hiervoor inderdaad een input boolean kunnen gebruiken die bij in/uitschakelen een automation triggert.Jelte schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:54:
Ben beetje aan het klooien met de lampen in de woonkamer. Twee hue-lights en één set kerstlampjes die op een slimme stekker zitten (heb ik eerder gekoppeld via een commandline switch).
Zie voor maken van een input boolean: https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/
De gemaakte input boolean kun je vervolgens in je GUI tonen door deze toe te voegen (input_boolean.gekozennaam).
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 16-12-2018 22:07 ]
nee zo niet, dat zou je in je action moeten doen op basis van templatetrekker22 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:50:
[...]
Dat For: kende ik nog niet, is wel handig iets👍🏻
In deze automation kun je toch geen onderscheid geven in de hoeveel brightness die je mee wil geven afhankelijk van de tijd? (In de nacht maar weinig brightness)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| action: - service: light.turn_on data_template: entity_id: light.gang_lamp brightness: > {%- if now().strftime('%H')| int >= 21 %} 50 {%- elif now().strftime('%H')| int < 7 %} 15 {%- elif now().strftime('%H')| int >= 7 %} 100 {%- endif %} |
Iemand ervaring met de Xiaomi Vibration Sensor? Zit te denken om die te kopen voor brekend glas detectie. Als iemand dus een ruit inslaat en wellicht voor standen van ramen (door/window sensor detecteert alleen open/dicht maar niet de stand).
En ik ga nieuw beginnen met xiaomi dus zit al wat te zoeken naar de gateway die ik moet hebben maar kom er nog niet helemaal uit. Ik zie verschillende types en op de Hass site hebben ze het zelfs over een v3. En het gaat over een Aqara of een Xiaomi gateway. Welke moet ik hebben?
En ik zie bijv. deze en dan moet je een EU plug kiezen maar dan krijg je dus zo'n lelijke adapter ertussen?
Kan ik ergens ook gewoon een EU versie kopen waar geen adapter tussen hoeft?
Ik heb naast de Vibration sensor interesse in de door/window sensor (is dit de nieuwste versie?), de water/lekkage sensor en 1 van die buttons. Iemand ervaringen?
En ik ga nieuw beginnen met xiaomi dus zit al wat te zoeken naar de gateway die ik moet hebben maar kom er nog niet helemaal uit. Ik zie verschillende types en op de Hass site hebben ze het zelfs over een v3. En het gaat over een Aqara of een Xiaomi gateway. Welke moet ik hebben?
En ik zie bijv. deze en dan moet je een EU plug kiezen maar dan krijg je dus zo'n lelijke adapter ertussen?
Ik heb naast de Vibration sensor interesse in de door/window sensor (is dit de nieuwste versie?), de water/lekkage sensor en 1 van die buttons. Iemand ervaringen?
Inmiddels gelukt? Ik heb ook de V10 en ik heb twee gateways eraan gekoppeld. Makkelijk was het niet, Kan je via de Mi Home app wel connecten met de hub, zoals het licht van de hub aanzetten? Dat lukte mij niet, terwijl de gateway wel een ip-adres kreeg toegewezen van de V10.Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:01:
...
Wat uiteindelijk bij mij werkte: primaire DNS naar 8.8.4.4 (kan waarschijnlijk ook wel 8.8.8.8 zijn)
En verder kwam ik dit tegen:
If possible, do this first:
- remove device from Mi Home App
Then:
- Reset the gateway by push the only button until led flashes yellow (around 5 seconds)
- Unplug the gateway
- Open Mi Home App
- Delete everything (this was problematic - subdevices wouldn't remove initially but a lot of messing about and I finally managed it)
- Reboot phone
- Plug smart gateway (led flashing yellow)
- Open mi home and add the Gateway
- After the pairing process (led flashed blue, then stops flashing and pairing is successful) I often found device was "offline". If this happens, unplug the Gateway and re-plug it in. You should see it flash blue again (as it connects to the Wifi) then stop flashing. Mi Home app should now be able to connect to the Gateway and control the light/add subdevices, etc.
Uiteindelijk heeft dit na vele vele uren geholpen.
Succes!
Ja, ik heb er een aantal maar nog niet allemaal in gebruik. Mooie sensor; hij geeft x en y standen aan en ook "movement type" als "vibrate", "tilt" en "free-fall", zie link. Dat laatste lijkt me bij brekend glas wel representatief.PuckStar schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
Iemand ervaring met de Xiaomi Vibration Sensor? Zit te denken om die te kopen voor brekend glas detectie. Als iemand dus een ruit inslaat en wellicht voor standen van ramen (door/window sensor detecteert alleen open/dicht maar niet de stand).
'k Heb nu alle xiaomi-aqara sensoren en schakelaars (~20) overgezet van xiaomi gateway 2 (jaar in gebruik) naar zigbee2mqtt. Bevalt me op dit moment prima en ik ervaar het als veel stabieler en ik heb ook veel meer inzicht in wat er gaande is (goede mqtt logging in zigbee2mqtt). Nu had ik de laatste maanden veel gedoe met xiaomi gateway die voortdurend in HA verbinding kwijt was met uitval van sensoren tot gevolg. En 't is erg mistig wat er nou precies aan de hand was. En steeds verbinding met cloudservers in china is ook zo'n dingetje. Op de gateway heb ik nog een paar xiaomi cam's zitten, en dat nog niet overgezet.PuckStar schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
Ga je met zigbee2mqtt aan de slag koop dan meteen een paar cc2531's erbij die je als zigbee router kunt flashen en gebruiken want de limiet van de zigbee2mqtt concentrator is maar 16 devices. Met routers breidt dat zich automatisch uit. Overigens werken m'n xiaomi zigbee powerplugs ook prima als zigbee router in zigbee2mqtt.
Deconz zigbee stick e.d. kan natuurlijk ook. Er zitten tussen de verschillende zigbee gateway/connector oplossingen (xiaomi, zigbee2mqtt, deconz en andere) een rijtje voor en nadelen, maar 'k vind de ontwikkeling in zigbee2mqtt erg goed en reken/hoop op uitbreidingen en verbeteringen, en 't is bovendien allemaal erg goedkoop (cc2531 devices 5$ p/st).
De door/window sensor link die je toont is de oude versie, de nieuwe is de rechthoekige. Daar heb ik 5 van in gebruik en nog 10 in doos liggenPuckStar schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Waarschuwing: Logitech heeft mogelijk in nieuwe versie software Harmony poort 5222 geblokkeerd.
Over deze poort heeft HA contact met de Hub.
Zie: https://www.reddit.com/r/...re_v415206_breaksremoves/
Wat betreft de vibration sensor, daar heb ik dit weekend mee gespeeld (zie paar posts terug). De tilt sensor werkt alleen met de zwaartekracht, dus alleen voor kiepramen ed, en hij is niet heel gevoelig. Niet gevoelig genoeg voor onze droger, maar wel voor het breken van glasPuckStar schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
Of je hangt alles in een enkele group die kun je dan in een keer in en uit schakelen.
JBS schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:05:
[...]
Je zou hiervoor inderdaad een input boolean kunnen gebruiken die bij in/uitschakelen een automation triggert.
Zie voor maken van een input boolean: https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/
De gemaakte input boolean kun je vervolgens in je GUI tonen door deze toe te voegen (input_boolean.gekozennaam).
Xiaomi 13T Pro
Dat kan ook, zoals @Jelte al aanvulde in zijn post.Btje schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:05:
Of je hangt alles in een enkele group die kun je dan in een keer in en uit schakelen.
[...]
Wil je echter meerdere zaken schakelen die niet logischerwijs in één groep zitten of horen, dan is mijn suggestie een alternatief.
Ik ben ook nieuw begonnen met ZigBee (naast zwave ed) en zat daar ook mee. Uiteindelijk gekozen voor de ConBee stick. Werkt goed en spaart me geflash, maar vooral een extra apparaat (extra verbruik) uit.PuckStar schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
En ik ga nieuw beginnen met xiaomi dus zit al wat te zoeken naar de gateway die ik moet hebben maar kom er nog niet helemaal uit.....
Iemand ervaringen?
Ik ben tevreden!
Deze post mag wel herhaald worden.RiCk schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:43:
Waarschuwing: Logitech heeft mogelijk in nieuwe versie software Harmony poort 5222 geblokkeerd.
Als het echt zo is, zullen hier vast mensen zitten die later onaangenaamd verrast worden.
Ik heb de hub geblokkeerd in mijn router.
Zigbee2mqtt zit met v1 op 20 devices en onderstuend volledig de registry van home assistant. Vind ik toch wel een erg fijne feature. Lekker overzichtelijk met je integratie overzichten voor mqtt.dof schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:03:
[...]
Ga je met zigbee2mqtt aan de slag koop dan meteen een paar cc2531's erbij die je als zigbee router kunt flashen en gebruiken want de limiet van de zigbee2mqtt concentrator is maar 16 devices. Met routers breidt dat zich automatisch uit. Overigens werken m'n xiaomi zigbee powerplugs ook prima als zigbee router in zigbee2mqtt.
Deconz zigbee stick e.d. kan natuurlijk ook. Er zitten tussen de verschillende zigbee gateway/connector oplossingen (xiaomi, zigbee2mqtt, deconz en andere) een rijtje voor en nadelen, maar 'k vind de ontwikkeling in zigbee2mqtt erg goed en reken/hoop op uitbreidingen en verbeteringen, en 't is bovendien allemaal erg goedkoop (cc2531 devices 5$ p/st).
Integratie met de registry betekent ook vanuit de UI editen van lovelace!
Geen idee of de alternatieven dit ook bieden, maar ik ben tevreden met de vooruitgang van zigbee2mqtt en de fijne integratie met home assistant. Het flashen van routers en een coordinator is noodzakelijk, maar het flashen zelf kost een paar seconden van je kostbare leven, dus dat gaat nergens over
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Pffuu.. thanks for the tip.. Heb ook direct ff in Pi-Hole (uiteraard via de HASS.io add-onJelte schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:24:
[...]
Deze post mag wel herhaald worden.
Als het echt zo is, zullen hier vast mensen zitten die later onaangenaamd verrast worden.
Ik heb de hub geblokkeerd in mijn router.
Wat een rare actie is dit in 1 keer.. hopelijk draaien ze dit terug.
Ik gebruik juist de Harmony Hub in enkele automations om te mijn HUE lampen en mijn Ambilight te triggeren als ik aan het 'TV Kijken' of 'Radio luisteren' ben.
Zou wel jammer
- The Neo and Only -
Hoe krijg ik die integratie in UI?Mars Warrior schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:20:
[...]
Zigbee2mqtt zit met v1 op 20 devices en onderstuend volledig de registry van home assistant. Vind ik toch wel een erg fijne feature. Lekker overzichtelijk met je integratie overzichten voor mqtt.
Integratie met de registry betekent ook vanuit de UI editen van lovelace!
Geen idee of de alternatieven dit ook bieden, maar ik ben tevreden met de vooruitgang van zigbee2mqtt en de fijne integratie met home assistant. Het flashen van routers en een coordinator is noodzakelijk, maar het flashen zelf kost een paar seconden van je kostbare leven, dus dat gaat nergens over
Kan het zijn omdat ik losse config files heb voor groups etc?
Nog meer doen dan Discovery aan zetten en true in zigbee2mqtt ??
Zie in HA log wel op zigbee2mqtt subscriben maar niks als ik op de mqtt integratie klik.
Verwijderd
Ja Lan mode is inderdaad enabled al heet het bij mij in de app 'Wireless communication protocol'.martinvdm schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:49:
[...]
Je hebt in de mihome wel de lan mode Enabled? Zie instructies en je weet zeker dat de 192.168.1.1 idd de Xiaomi is? ( ARP tabel controleren : ARP - a)
De region moet nog steeds op mainland china staan?
Ik weet zeker dat het 192.168.1.1 was , maar die was niet zichtbaar met arp -a.
Heb hem nu een vaste gegeven op 33 maar die is ook niet zichtbaar in de arp output..
Ik zie wel 244.0.0.22, 244.0.0.251. 244.0.0.252 en de rest van mijn netwerk.. Ligt daar het probleem?
Dankjewel!NashNL69 schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
[...]
Inmiddels gelukt? Ik heb ook de V10 en ik heb twee gateways eraan gekoppeld. Makkelijk was het niet, Kan je via de Mi Home app wel connecten met de hub, zoals het licht van de hub aanzetten? Dat lukte mij niet, terwijl de gateway wel een ip-adres kreeg toegewezen van de V10.
Wat uiteindelijk bij mij werkte: primaire DNS naar 8.8.4.4 (kan waarschijnlijk ook wel 8.8.8.8 zijn)
En verder kwam ik dit tegen:
If possible, do this first:
- remove device from Mi Home App
Then:
- Reset the gateway by push the only button until led flashes yellow (around 5 seconds)
- Unplug the gateway
- Open Mi Home App
- Delete everything (this was problematic - subdevices wouldn't remove initially but a lot of messing about and I finally managed it)
- Reboot phone
- Plug smart gateway (led flashing yellow)
- Open mi home and add the Gateway
- After the pairing process (led flashed blue, then stops flashing and pairing is successful) I often found device was "offline". If this happens, unplug the Gateway and re-plug it in. You should see it flash blue again (as it connects to the Wifi) then stop flashing. Mi Home app should now be able to connect to the Gateway and control the light/add subdevices, etc.
Uiteindelijk heeft dit na vele vele uren geholpen.
Succes!
Nee het is nog niet gelukt helaas..
8.8.4.4 ook maar eens geprobeerd maar nee.
Die handleiding is dat voor als het met de app niet werkt?
Ik kan namelijk wel de gateway verlichting bedienen met de app en ook sensoren toevoegen etc..
@Verwijderd
Als je hem zo toevoegt?
code:
1
2
3
4
5
| xiaomi_aqara:
gateways:
- host: 192.168.x.x
mac: 34:CE:00:xx:xx:xx
key: xxxxxxxxxxxxxxxxxx |
Als je hem zo toevoegt?
Dit lijkt gerelateerd aan IPv6, iemand anders met IPv6 en dit probleem?Vorkie schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:27:
Werkt bij jullie Buienradar?
Sinds een tijdje blijven deze op status onbekend staan en in de logging is het:
Unable to retrieve raindata from Buienradar.(Msg: , status: None,)
/excuus, dubbelpost..
/edit
Tja, moet je wel de juiste IPv6 gegevens op eth0 gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 18-12-2018 20:13 ]
Verwijderd
Bedankt maar dat maakt helaas geen verschil.Vorkie schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:03:
@Verwijderd
code:
1 2 3 4 5xiaomi_aqara: gateways: - host: 192.168.x.x mac: 34:CE:00:xx:xx:xx key: xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Als je hem zo toevoegt?
OPGELET AAN HARMONY gebruikers
Logitech heeft een update uitgerold, zodat je de harmony niet meer LOKAAL kunt benaderen
https://www.reddit.com/r/.../?st=JPS6KNKV&sh=e7c0ee8b
dit is een ramp
dus iemand die weet hoe je de updates kan uitzetten, please share!
effectief ook bevestigd nu!!
dus internet blokkeren op je router voor de HUB
2018-12-17 08:28:54 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.remote] Platform harmony not ready yet. Retrying in 180 seconds.
Logitech heeft een update uitgerold, zodat je de harmony niet meer LOKAAL kunt benaderen
dit is een ramp
2018-12-17 08:28:54 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.remote] Platform harmony not ready yet. Retrying in 180 seconds.
[ Voor 23% gewijzigd door NoFate op 17-12-2018 14:33 ]
Bedankt voor je uitgebreide reactie.dof schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:03:
[...]
Ja, ik heb er een aantal maar nog niet allemaal in gebruik. Mooie sensor; hij geeft x en y standen aan en ook "movement type" als "vibrate", "tilt" en "free-fall", zie link. Dat laatste lijkt me bij brekend glas wel representatief.Wellicht testen.
[...]
'k Heb nu alle xiaomi-aqara sensoren en schakelaars (~20) overgezet van xiaomi gateway 2 (jaar in gebruik) naar zigbee2mqtt. Bevalt me op dit moment prima en ik ervaar het als veel stabieler en ik heb ook veel meer inzicht in wat er gaande is (goede mqtt logging in zigbee2mqtt). Nu had ik de laatste maanden veel gedoe met xiaomi gateway die voortdurend in HA verbinding kwijt was met uitval van sensoren tot gevolg. En 't is erg mistig wat er nou precies aan de hand was. En steeds verbinding met cloudservers in china is ook zo'n dingetje. Op de gateway heb ik nog een paar xiaomi cam's zitten, en dat nog niet overgezet.
[...]
De door/window sensor link die je toont is de oude versie, de nieuwe is de rechthoekige. Daar heb ik 5 van in gebruik en nog 10 in doos liggenVan die water/lekkage sensors heb ik er een paar maar nog niet in gebruik (zitten in zelfde doos
), maar buttons en draadloze wandschakelaars ook naar tevredenheid in gebruik (en nog een paar ongebruikte in die doos...). Ik koop teveel
Dus de CC2531 kan ik op dezelfde pi3 aansluiten als waar ik Hass op draai en dat is dan de gateway met Zigbee en dus de Aqara devices?
Heb ik dan helemaal geen Xiaomi gateway nodig om de devices te gaan toevoegen/configureren?
Hoe gebeurd dan het koppelen? Dat zal wel beschreven staan op de github
En een tweede CC2531 als extra router gebruiken, moet die dan ook aan een pi met wat software hangen? Dus niet zo effe ergens op stroom in de muur steken.
Is er een standalone zigbee gateway, die dus alleen stroom nodig heeft.
Betreft freefall bij een brekende ruit, valt een ruit altijd helemaal in diggelen als je die intikt? Ik weet van mijn auto voorruit dat daar een plasticlaag tussen zit dus toen die stuk ruit ging bleef een deel nog gewoon liggen dus een sensor zou dan nog blijven plakken en geen freefall doen. Maar kan natuurlijk combinatie van freefall en vibration doen
Ik dacht juist dat die mooie afgeronde door/window sensoren de nieuwere waren. Die vind ik veel mooier namelijk!
Ga je die allemaal gebruiken? Anders kan ik er misschien een paar van jou overnemen?
Wat bedoel je met dat verbruik? De conbee steek je in de pi3 maar de de CC2531 USB ook toch?TCroezing schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:17:
[...]
Ik ben ook nieuw begonnen met ZigBee (naast zwave ed) en zat daar ook mee. Uiteindelijk gekozen voor de ConBee stick. Werkt goed en spaart me geflash, maar vooral een extra apparaat (extra verbruik) uit.
Ik ben tevreden!
Heb zelf de Conbee stick, maar het idee is hetzelfde als bij CC2531. Je hebt dan inderdaad niet meer de Xiaomi hub nodig, de Stick fungeert namelijk als gateway. Hier staat een artikel erover: https://koenkk.github.io/...ation/home_assistant.htmlPuckStar schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:48:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Dus de CC2531 kan ik op dezelfde pi3 aansluiten als waar ik Hass op draai en dat is dan de gateway met Zigbee en dus de Aqara devices?
Heb ik dan helemaal geen Xiaomi gateway nodig om de devices te gaan toevoegen/configureren?
Hoe gebeurd dan het koppelen? Dat zal wel beschreven staan op de github.
En een tweede CC2531 als extra router gebruiken, moet die dan ook aan een pi met wat software hangen? Dus niet zo effe ergens op stroom in de muur steken.
Is er een standalone zigbee gateway, die dus alleen stroom nodig heeft.
Betreft freefall bij een brekende ruit, valt een ruit altijd helemaal in diggelen als je die intikt? Ik weet van mijn auto voorruit dat daar een plasticlaag tussen zit dus toen die stuk ruit ging bleef een deel nog gewoon liggen dus een sensor zou dan nog blijven plakken en geen freefall doen. Maar kan natuurlijk combinatie van freefall en vibration doen
Ik dacht juist dat die mooie afgeronde door/window sensoren de nieuwere waren. Die vind ik veel mooier namelijk!
Ga je die allemaal gebruiken? Anders kan ik er misschien een paar van jou overnemen?
[...]
Wat bedoel je met dat verbruik? De conbee steek je in de pi3 maar de de CC2531 USB ook toch?
De CC2531 USB stick is inderdaad hetzelfde idee als een Conbee stick. Je steekt ze beide in de RPI en laat ze als gateway gebruiken.
Ik gebruik onderstaande automation voor de keukenlamp.
nu wilde ik hem tussen zeg 16:20 en 19:00 5 minuten langer aan laten, nu kan ik 2 automations maken met before and after time condition, maar kan in deze niet een delay van 5 minuten op basis van tijd?
kan zo niet een delay template condition vinden namelijk
nu wilde ik hem tussen zeg 16:20 en 19:00 5 minuten langer aan laten, nu kan ik 2 automations maken met before and after time condition, maar kan in deze niet een delay van 5 minuten op basis van tijd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: Keukenlamp_schakelen_pir_uit alias: keukenlamp uit schakelen automatisch hide_entity: True initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a from: 'on' to: 'off' condition: condition: state entity_id: light.keuken_lamp state: 'on' action: - service: light.turn_off entity_id: light.keuken_lamp |
Je zou kunnen kijken of je me and / or statements dit kan oplossen: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/zoeperman schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:35:
Ik gebruik onderstaande automation voor de keukenlamp.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - id: Keukenlamp_schakelen_pir_uit alias: keukenlamp uit schakelen automatisch hide_entity: True initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a from: 'on' to: 'off' condition: condition: state entity_id: light.keuken_lamp state: 'on' action: - service: light.turn_off entity_id: light.keuken_lamp
Thanks! Heb direct in de firewall in Unifi al het uitgaande verkeer van mijn Harmony Hubs geblokkeerd. Misschien een beetje met een botte bijl, maar ik kan altijd weer dingen openzettenNoFate schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:16:
OPGELET AAN HARMONY gebruikers
dit is een ramp
Hebben de hubs uberhaubt internet nodig om te functioneren? Weet iemand waar ze precies internet voor gebruiken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze bijvoorbeeld iets met ntp doen?
nee, die hebben geen internet nodig, alleen ale js bv harmony als officiele app toevoegt in je google homeMartijn02 schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:50:
[...]
Thanks! Heb direct in de firewall in Unifi al het uiitgaande verkeer van mijn Harmony Hubs geblokkeerd. Misschien een beetje met een botte bijl, maar ik kan altijd weer dingen openzetten
Hebben de hubs uberhaubt internet nodig om te functioneren? Weet iemand waar ze precies internet voor gebruiken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze bijvoorbeeld iets met ntp doen?
of bv functies zoals ifttt .... dan heb je internet nodig
ik heb ook het mac adres geblacklist van mijn hub in mjin router, uit voorzorg
vraag me af of het rode lampje nu continu aan is
probleem is wel dat je nu geen activiteiten meer kan bewerken via de windows software, want deze forceert volgens mij altijd een firmware bij elke sync,
denk dat je voortaan moet werken via de android APP
Ik ben het hele weekend bezig geweest, deels vanwege alle bugs die in 0.84.2 zitten. Zo zou ik nu zowel de friendly_name als het device_id via de webinterface kunnen wijzigen, maar dat werkt dus voor geen meter. Verder toont de sensor card de line-chart niet meer, en zo kan ik nog even doorgaan.trekker22 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:24:
[...]
Hoe krijg ik die integratie in UI?
Kan het zijn omdat ik losse config files heb voor groups etc?
Nog meer doen dan Discovery aan zetten en true in zigbee2mqtt ??
Zie in HA log wel op zigbee2mqtt subscriben maar niks als ik op de mqtt integratie klik.
Maar goed, wat moet je doen:
- Minimale versies (met breaking changes) zijn zigbee2mqtt v1.0 en hass 0.84.x
- Je moet MQTT vanuit integraties configureren, niet direct in de configuration YAML file. Alles werkt vanuit de device registry, en die wordt niet via YAML, maar via de .storage mogelijk gemaakt
- Daarna moest ik een aantal keren zigbee2mqtt en hass herstarten voordat de entries er goed inkwamen

Je ziet dus netjes dat 3 sensoren bij 1 device horen, wat voor type device het is, software versies, etc.
Let op de breaking changes van zigbee2mqtt: alle devices krijgen andere namen!!!
Verder moest ik ook alle devices opnieuw pairen, maar dat was omdat ik ook de laatste coördinator software - die 20 devices aankan ipv 16 - op de zigbee stick heb gezet!
Update: Ook Tasmota is bezig (dev versie beschikbaar) voor volledige device integratie met hass!!
Het wordt met de dag mooier en makkelijker
[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 17-12-2018 16:53 . Reden: Tasmota erbij ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
224.0.0.0/24 zijn local network multicast adressen. De Xiaomi Gateway verstuurt zijn state updates via multicast, niet vanuit zijn normaal IP. Enkel bij het opstarten van HASS lijkt hij de gateway direct uit te lezen, daarna werkt het via multicast.Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:48:
Ik zie wel 244.0.0.22, 244.0.0.251. 244.0.0.252 en de rest van mijn netwerk.. Ligt daar het probleem?
[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 17-12-2018 16:48 ]
iemand enig idee hoe je verkeer kan snifferen , met requests vanaf een android phone?
Logitech Harmony hub kan je niet meer benaderen vanaf HA, als je de laatste 206 firmware op ju HUB hebt staan... wellicht hebben ze poort 5222 dicht gezet, daarom dat HA er niet meer aan kan
maar de app op je android/iphone kan wel nog steeds via wifi connecteren... dus er moet verbinding mogelijk zijn, wellicht over een andere poort
ik had al even wireshark geinstalleerd op mijn laptop, maar ik zie geen verkeer tussen android en harmony hub, wellicht zal dan ook niet lukken vanwege security
iemand een idee hoe dit te traceren ?
Logitech Harmony hub kan je niet meer benaderen vanaf HA, als je de laatste 206 firmware op ju HUB hebt staan... wellicht hebben ze poort 5222 dicht gezet, daarom dat HA er niet meer aan kan
maar de app op je android/iphone kan wel nog steeds via wifi connecteren... dus er moet verbinding mogelijk zijn, wellicht over een andere poort
ik had al even wireshark geinstalleerd op mijn laptop, maar ik zie geen verkeer tussen android en harmony hub, wellicht zal dan ook niet lukken vanwege security
Inderdaad.PuckStar schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:48:
[...]
Wat bedoel je met dat verbruik? De conbee steek je in de pi3 maar de de CC2531 USB ook toch?
Met dat verbruik bedoelde ik, dat je een ZigBee gateway zou gaan gebruiken. Een apart apparaat die je (wellicht met stekkeradapter) in het stopcontact moet steken. Dan gebruik ik liever de USB oplossing (in dit geval de Conbee).
Verwijderd
Dankjewel, is het normaal dat als ik via nmap kijk dat alle poorten van de gateway dicht zijn ?Slonzo schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:34:
[...]
224.0.0.0/24 zijn local network multicast adressen. De Xiaomi Gateway verstuurt zijn state updates via multicast, niet vanuit zijn normaal IP. Enkel bij het opstarten van HASS lijkt hij de gateway direct uit te lezen, daarna werkt het via multicast.
Ja, jaPuckStar schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:48:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Nee, niet per se meer nodig.Heb ik dan helemaal geen Xiaomi gateway nodig om de devices te gaan toevoegen/configureren?
Koppelen is "pairen", elk xiaomi-aqara device heeft een knopje of gaatje met toegang naar knopje die je -afhankelijk van device- 3 tot 5 sec. ingedrukt moet houden en dan zoekt het de zigbee home (concentrator) en die moet op dat moment ook in "pair" modus staan. Dan wordt er gekoppeld.Hoe gebeurd dan het koppelen? Dat zal wel beschreven staan op de github.
Helaas gaat dat niet altijd in een keer goed, soms moet je (net als bij sommige zoogdieren
Gewoon zo'n cc2531 in (kleine) usb adapter steken (cc2531 neemt ong. 50 mA) en ergens in een stopcontact.En een tweede CC2531 als extra router gebruiken, moet die dan ook aan een pi met wat software hangen?
Wel dus.Dus niet zo effe ergens op stroom in de muur steken.
De zigbee "gateway" is die cc2531 met Koenkk's software er op geflasht aan je Pi.Is er een standalone zigbee gateway, die dus alleen stroom nodig heeft.
Staat allemaal op de zigbee2mqtt website.
Tja, dat moet je een beetje handig inrichten dunkt me, en testen. In 1 van de reclames van aqara is zo'n sensor achterop een schilderij geplakt en geeft die signaal als dief het van de muur haaltBetreft freefall bij een brekende ruit, valt een ruit altijd helemaal in diggelen als je die intikt? Ik weet van mijn auto voorruit dat daar een plasticlaag tussen zit dus toen die stuk ruit ging bleef een deel nog gewoon liggen dus een sensor zou dan nog blijven plakken en geen freefall doen. Maar kan natuurlijk combinatie van freefall en vibration doen
Ik zie beide nog te koop, 'k vind zelf de rechthoekige mooier. Functioneel geen verschil meen ik.Ik dacht juist dat die mooie afgeronde door/window sensoren de nieuwere waren. Die vind ik veel mooier namelijk!
Geen idee of ik ze allemaal ga gebruiken, ben ik nog niet uit. 'k Wilde de Door/Window sensors ook voor ander gebruik toepassen (gemodificeerd in bestaande wandschakelaars als aan/uit sensor), maar daar ben ik inmiddels wat van teruggekomen.Ga je die allemaal gebruiken? Anders kan ik er misschien een paar van jou overnemen?
Maar elke keer als er weer een black friday o.i.d. is kan ik me nauwelijks inhouden. Nee, 'k hou ze nog even voor mezelf, sorry
[ Voor 7% gewijzigd door dof op 17-12-2018 19:19 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
iemand al de Harmony Hub geblokeerd voor internet gebruik op zijn router? ik heb dit nu gedaan om zeker de firmware niet te krijgen, maar op mijn android APP kan ik nu niet meer connecteren naar de HUB, nog iemand die dat kan bevestigen? heb je effectief dus internet nodig om met de APP te kunnen werken? dit zou toch volledig via wifi moeten kunnen ?
9898 zou open moeten zijn, dacht ik. Multicast gebeurt op 224.0.0.50.Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:10:
Dankjewel, is het normaal dat als ik via nmap kijk dat alle poorten van de gateway dicht zijn ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| xxx@xxx:~$ sudo nmap -sU -p 9898 192.168.x.x Starting Nmap 7.60 ( https://nmap.org ) at 2018-12-17 19:07 CET Nmap scan report for 192.168.x.x Host is up (0.0020s latency). PORT STATE SERVICE 9898/udp open monkeycom MAC Address: 34:CE:00:XX:XX:XX (Xiaomi Electronics,co.) Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.57 seconds xxx@xxx:~$ iperf -s -u -B 224.0.0.50 -i 1 -p 9898 ------------------------------------------------------------ Server listening on UDP port 9898 Binding to local address 224.0.0.50 Joining multicast group 224.0.0.50 Receiving 1470 byte datagrams UDP buffer size: 208 KByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 3] local 224.0.0.50 port 9898 connected with 192.168.xxx.xxx port 4321 [ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams [ 3] 0.0- 1.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 1.0- 2.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 2.0- 3.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 3.0- 4.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 4.0- 5.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 5.0- 6.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 6.0- 7.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 7.0- 8.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 8.0- 9.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 9.0-10.0 sec 136 Bytes 1.09 Kbits/sec 0.000 ms 2065851244/2065851245 (1e+02%) [ 3] 10.0-11.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 11.0-12.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 12.0-13.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 13.0-14.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 14.0-15.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 15.0-16.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 16.0-17.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 17.0-18.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 18.0-19.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 19.0-20.0 sec 136 Bytes 1.09 Kbits/sec 624.162 ms 0/ 0 (-nan%) [ 3] 19.00-20.00 sec 1 datagrams received out-of-order [ 3] 20.0-21.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 21.0-22.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) ... |
Beetje off-topic, maar probeer eens Finder, dan proxy op je telefoon instellen naar ne Finder host en dan zie je alles netjes voorbij komen.NoFate schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:46:
iemand enig idee hoe je verkeer kan snifferen , met requests vanaf een android phone?
Xiaomi sensoren is ook een apart topic voor ; [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussiePuckStar schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:27:
Hier meermaals het v3 gateway vraagstuk voorbij gekomen
ik kom er via de app ook niet meer bij...NoFate schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:08:
iemand al de Harmony Hub geblokeerd voor internet gebruik op zijn router? ik heb dit nu gedaan om zeker de firmware niet te krijgen, maar op mijn android APP kan ik nu niet meer connecteren naar de HUB, nog iemand die dat kan bevestigen? heb je effectief dus internet nodig om met de APP te kunnen werken? dit zou toch volledig via wifi moeten kunnen ?
Gelukkig werkt het via Home Assistant nog wel. En via de remote.
Verwijderd
Hm precies dezelfde nmap geeft bij mijSlonzo schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:10:
[...]
9898 zou open moeten zijn, dacht ik. Multicast gebeurt op 224.0.0.50.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 xxx@xxx:~$ sudo nmap -sU -p 9898 192.168.x.x Starting Nmap 7.60 ( https://nmap.org ) at 2018-12-17 19:07 CET Nmap scan report for 192.168.x.x Host is up (0.0020s latency). PORT STATE SERVICE 9898/udp open monkeycom MAC Address: 34:CE:00:XX:XX:XX (Xiaomi Electronics,co.) Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.57 seconds xxx@xxx:~$ iperf -s -u -B 224.0.0.50 -i 1 -p 9898 ------------------------------------------------------------ Server listening on UDP port 9898 Binding to local address 224.0.0.50 Joining multicast group 224.0.0.50 Receiving 1470 byte datagrams UDP buffer size: 208 KByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 3] local 224.0.0.50 port 9898 connected with 192.168.xxx.xxx port 4321 [ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams [ 3] 0.0- 1.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 1.0- 2.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 2.0- 3.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 3.0- 4.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 4.0- 5.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 5.0- 6.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 6.0- 7.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 7.0- 8.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 8.0- 9.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 9.0-10.0 sec 136 Bytes 1.09 Kbits/sec 0.000 ms 2065851244/2065851245 (1e+02%) [ 3] 10.0-11.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 11.0-12.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 12.0-13.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 13.0-14.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 14.0-15.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 15.0-16.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 16.0-17.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 17.0-18.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 18.0-19.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 19.0-20.0 sec 136 Bytes 1.09 Kbits/sec 624.162 ms 0/ 0 (-nan%) [ 3] 19.00-20.00 sec 1 datagrams received out-of-order [ 3] 20.0-21.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) [ 3] 21.0-22.0 sec 0.00 Bytes 0.00 bits/sec 0.000 ms 0/ 0 (0%) ...
code:
1
2
3
4
5
6
| Nmap scan report for 192.168.1.33 Host is up (0.016s latency). PORT STATE SERVICE 9898/udp closed monkeycom MAC Address: 7C:49:EB:B0:A3:E9 (Unknown) Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.40 seconds |
Intensive scan zegt dat alle 65535 poorten dicht zijn...
Begint er toch veel op te lijken dat de gateway nooit de lan connection open gooit terwijl de app zegt van wel?
Ben sinds een tijdje ook bezig met HA. Heb een dedidated RPi 3B+ en de standaard stappen gevolgd. Altijd met kabel verbonden met internet, maar wil nu gebruik maken van de wifi. Wat ik heb gedaan is het volgende:
- USB stick geformateerd naar FAT32 en CONFIG gennoemd
- Een folder 'network' aangemaakt
- Daarin een 'my-network' file gemaakt (zonder extensie)
De file:
Vervolgens De stick in de pi en opnieuw opgestrat zonder netwerk kabel, maar de pi verschijnt niet in mijn netwerk. Lijkt wel alsof hij de stick niet leest ofzo. Iemand enig idee wat ik fout doe?
De file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| [connection] id=HassOS default uuid=f62bf7c2-e565-49ff-bbfc-a4cf791e6add type=802-3-ethernet [ipv4] method=auto [ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto [connection] id=hassos-network uuid=d55162b4-6152-4310-9312-8f4c54d86afa type=802-3-ethernet [ipv4] method=auto [ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto [connection] id=hassos-network uuid=72111c67-4a5d-4d5c-925e-f8ee26efb3c3 type=802-11-wireless [802-11-wireless] mode=infrastructure ssid=hier_mijn_netwerknaam # Uncomment below if your SSID is not broadcasted #hidden=true [802-11-wireless-security] auth-alg=open key-mgmt=wpa-psk psk=hier_mijn_wachtwoord [ipv4] method=auto [ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto |
Vervolgens De stick in de pi en opnieuw opgestrat zonder netwerk kabel, maar de pi verschijnt niet in mijn netwerk. Lijkt wel alsof hij de stick niet leest ofzo. Iemand enig idee wat ik fout doe?
Verwijderd
Wat ik destijds deed was https://www.uuidgenerator.net/ gebruiken voor uuid, dan deze simpele config :exponential schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:19:
Ben sinds een tijdje ook bezig met HA. Heb een dedidated RPi 3B+ en de standaard stappen gevolgd. Altijd met kabel verbonden met internet, maar wil nu gebruik maken van de wifi. Wat ik heb gedaan is het volgende:
De file:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 \[connection] id=HassOS default uuid=f62bf7c2-e565-49ff-bbfc-a4cf791e6add type=802-3-ethernet \[ipv4] method=auto \[ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto \[connection] id=hassos-network uuid=d55162b4-6152-4310-9312-8f4c54d86afa type=802-3-ethernet \[ipv4] method=auto \[ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto \[connection] id=hassos-network uuid=72111c67-4a5d-4d5c-925e-f8ee26efb3c3 type=802-11-wireless [802-11-wireless] mode=infrastructure ssid=hier_mijn_netwerknaam # Uncomment below if your SSID is not broadcasted #hidden=true [802-11-wireless-security] auth-alg=open key-mgmt=wpa-psk psk=hier_mijn_wachtwoord \[ipv4] method=auto \[ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [connection] id=my-network uuid=*UUID hier* type=802-11-wireless [wifi] mode=infrastructure ssid= *SSID HIER* [wifi-security] auth-alg=open key-mgmt=wpa-psk psk=*WACHTWOORD HIER* [ipv4] method=auto [ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto |
Mocht hij het dan nog niet doen misschien een andere usb stick proberen? De Rpi zou vanzelf die config moeten lezen en wifi instellen , daarna zou je de stick eruit kunnen laten
Iemand tips voor het monitoren van een wasmachine en droger middels een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110? De wasmachine gaat wel goed (draait nu voor de 3e keer vandaag):

En een notificatie tussen de 0.5 en 1.5 watt, echter krijg ik nu ook een melding wanneer ik alleen de wasmachine aanzet maar nog geen programma start. Dan de droger:

Hetzelfde probleem maar daar ook nog dat ik meerdere meldingen krijg wanneer de droger klaar is. De trommel in de droger draait om de x tijd nog even een rondje tot deze uitgezet wordt (anti kreuk functie dacht ik). Dat zorgt ervoor dat het wattage aan het einde op en neer gaat van 160 naar 1.2.
Wat zijn de mogelijkheden? Eigenlijk moet een notificatie 1x gestuurd worden wanneer het wattage onder de 2 watt komt nadat deze gemiddeld het afgelopen half uur boven de 1000 is geweest. Tips?
En een notificatie tussen de 0.5 en 1.5 watt, echter krijg ik nu ook een melding wanneer ik alleen de wasmachine aanzet maar nog geen programma start. Dan de droger:
Hetzelfde probleem maar daar ook nog dat ik meerdere meldingen krijg wanneer de droger klaar is. De trommel in de droger draait om de x tijd nog even een rondje tot deze uitgezet wordt (anti kreuk functie dacht ik). Dat zorgt ervoor dat het wattage aan het einde op en neer gaat van 160 naar 1.2.
Wat zijn de mogelijkheden? Eigenlijk moet een notificatie 1x gestuurd worden wanneer het wattage onder de 2 watt komt nadat deze gemiddeld het afgelopen half uur boven de 1000 is geweest. Tips?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.