Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
exponential schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:28:
[...]

Heb je een ILife stofzuiger? Had namelijk hetzelfde plan, maar goed om te weten als dat niet werkt.
Een Grixx (Aldi) stofzuiger heb ik. Wil eigenlijk een Xiaomi hebben, maar omdat mijn vriendin destijds ook een Grixx had gekocht, vond ik het zonde om 2 van die dingen te vervangen voor eentje. Als iemand een idee heeft hoe ik in de broadlink de afstandsbediening kan toevoegen, dan hoor ik het graag.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:48
Thoit schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:58:
[...]

Een Grixx (Aldi) stofzuiger heb ik. Wil eigenlijk een Xiaomi hebben, maar omdat mijn vriendin destijds ook een Grixx had gekocht, vond ik het zonde om 2 van die dingen te vervangen voor eentje. Als iemand een idee heeft hoe ik in de broadlink de afstandsbediening kan toevoegen, dan hoor ik het graag.
Door een RM mini 3 te configureren.

https://www.home-assistant.io/components/switch.broadlink/

• Thoppie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 16:33
Hoi mede-tweakers,

Ik heb vrij basale programmeerkennis en over het algemeen lukt het me aardig om nieuwe dingen te leren, dus ik ben aan het overwegen om Home Assistant te gaan gebruiken in plaats van Google Home. De belangrijkste reden is eigenlijk dat Google Home een aantal van mijn smart/cloud devices (BOSE Soundtouch, LG OLED in het Nederlands) niet ondersteunt. Ik vind het open source karakter van Home Assistant wel interessant en zie geen grote nadelen ten opzichte van andere open source domotica systemen.

Mijn vraag is nu vooral: als ik een Google Home Mini heb die bepaalde zaken niet ondersteunt (zoals Soundtouch en WebOS in het NL), kan ik die dan met behulp van Home Assistant wel werkend krijgen met stemondersteuning in het Nederlands? Mijn grootste argument is dat ik niet meer van Google's backend development afhankelijk wil zijn, dus dan wil ik wel zeker weten dat dat zo is.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-11 20:26
Mars Warrior schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:33:

Is dit ook de ervaring bij anderen? Ding blijft hele tijd occupancy: true sturen, en pas na een tijdje stilzitten weer false...
Je zou dit aan je Zigbee2MQTT configuration.yaml kunnen toevoegen:

code:
1
2
3
  '0x00158d0002732adb':
    friendly_name: kitchen/sensor/0001/motionsensor
    occupancy_timeout: 180

Hiermee kan je de occupancy instellen

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Imperial Guard schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:31:
[...]
Je zou dit aan je Zigbee2MQTT configuration.yaml kunnen toevoegen:
code:
1
2
3
  '0x00158d0002732adb':
    friendly_name: kitchen/sensor/0001/motionsensor
    occupancy_timeout: 180

Hiermee kan je de occupancy instellen
Dat ga ik proberen.
En begrijp ik nu dat je als friendly_name een MQTT topic kunt opgeven? dacht dat dit enkel een naam was namelijk. Maar als dit een topic is, hoe is dan het volledige topic dat zigbee2mqtt uitspuugt??

Update:
Ik zie nu hier dat de friendly_name binnen MQTT topic wordt gebruikt, dus ja, dan kun je natuurlijk het totale topic hiermee uitbreiden!

code:
1
2
friendly_name:
  Used in the MQTT topic of a device. By default this is the device ID (e.g. 0x00128d0001d9e1d2).

Update 2:
Ik ben blijkbaar ook niet de enige met al die dubbele meldingen: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/649 :+

[ Voor 29% gewijzigd door Mars Warrior op 04-12-2018 17:24 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-11 16:00
lolgast schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:27:
@Frank!in Ik zal je helpen:
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Daar moet je mee uit de voeten kunnen. Verder kan ik je de mqtt.fx client aanbevelen. Daar wordt het hele mqtt gebeuren een stuk tastbaarder van
Thanks ik ga dit eens goed bestuderen! :)
CyBeRSPiN schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:25:
[...]

Welke data van dsmr reader wil je tonen? Gebruik zelf OpenHAB i.p.v. HA, ik toon de actuele cijfers en dagtotalen door de REST API van dsmr reader aan te roepen, ik sla verder niks dubbel op.
Dat is precies wat ik wil doen!

• compujunk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-08 01:03
het is een heel gelikt programma alleen jammer dat het zo instabiel als de pest is.
Om de havenklap vliegt hij er uit en na de laatste update werkt hij helemaal niet meer.
Ik ga dus weer terug naar openhab2 die wel stabiel is.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:11
anandus schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:12:
Ik kom van domoticz af naar HA.

Nu las ik Toon uit in mijn domoticz, dat is nu ook gelukt met Home Assistant.

Maar wat ik nog niet kan vinden is het volgende:
Domoticz verstuurde ook de waarden van de zonnepanelen en het gas naar respectievelijk PVOutput en Mindergas.
Nu kan ik hier op het eerste gezicht geen scriptjes over vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Kan iemand me op weg helpen?
Pvoutput heb ik zo opgelost:

configuration.yaml:
code:
1
2
shell_command:      
    pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.todays_solar.state | float * 1000 }}" -d "v2={{states.sensor.zp_act_5_min_mean.attributes.max_value}}" -d "v3={{states.sensor.todays_elek.state | float * 1000}}" -d "v4={{states.sensor.elek_verb_act_5_min_mean.state}}" -d "v5={{states.sensor.dv_buiten_temp.state}}"  -H "X-Pvoutput-Apikey: XXXXXXXXX" -H "X-Pvoutput-SystemId: XXXX" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

automations.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: Pvoutput Upload
  hide_entity: False
  trigger:
      platform: time
      minutes: '/5'
      seconds: 00
  action:
      service: shell_command.pvoutputcurl
compujunk schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:04:
het is een heel gelikt programma alleen jammer dat het zo instabiel als de pest is.
Om de havenklap vliegt hij er uit en na de laatste update werkt hij helemaal niet meer.
Ik ga dus weer terug naar openhab2 die wel stabiel is.
HASS op zich is stabiel. Waarop draai je HASS? Mogelijk is de SD kaart van je Raspberry Pi het probleem? Vervang die eens.
anandus schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:12:
Ik kom van domoticz af naar HA.

Nu las ik Toon uit in mijn domoticz, dat is nu ook gelukt met Home Assistant.

Maar wat ik nog niet kan vinden is het volgende:
Domoticz verstuurde ook de waarden van de zonnepanelen en het gas naar respectievelijk PVOutput en Mindergas.
Nu kan ik hier op het eerste gezicht geen scriptjes over vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Kan iemand me op weg helpen?
Ik gebruik DSMR reader. Deze kan by default naar mqtt en zo ook dus naar bijv HA en praten naar PVOutput. Ideaal.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 04-12-2018 22:37 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FloRadix schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:38:
[...]

Ik gebruik cloudflare access, veel meer secure i.c.m letsencrypt https, zie guide hieronder
https://techkarussell.ch/home-assistant-hardening/
Ik ben dit ook aan het overwegen.

Moet je hiervoor een eigen domein gebruiken, voor zover ik kan vinden gaat een dynamic DNS provider als Duck DNS niet werken?

Kan je dit ook combineren met Google Assistant? Hiervoor moet Google Hass kunnen bereiken. Mogelijk dat je een uitzondering op de default MFA access kan maken voor requests naar api/google_assistant?

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-11 11:07
JBS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:07:
[...]
HASS op zich is stabiel. Waarop draai je HASS? Mogelijk is de SD kaart van je Raspberry Pi het probleem? Vervang die eens.
Ik geef bovenstaande ook wel gelijk.
Mijn Sonos werkt niet stabiel met HA. Weet de hele gui en backend te killen omdat Sonos niet respond op een Ping. Zou mijn inziens niet moeten kunnen.
Topic gemaakt op HA github mar gebeurd niks mee.
Een domotica systeem zou extreem stabiel moeten zijn, zeker ik de basale zaken als lampen switchen.

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

koelkast schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:47:
heeft er iemand ervaring met Traccar icm Home Assistant voor locatiebepaling? Zie https://www.traccar.org voor meer info. Ik heb het nu als server geinstalleerd en de clients op Android telefoons, maar zou het graag icm Home Assistant willen gebruiken.
Vraagje: heb je dat op een VPS draaien? Zo ja, waar en wat zijn de kosten? Op zich heb ik wel interesse om dit te proberen, juist omdat ik owntracks net niet stabiel genoeg vind.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
trekker22 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:30:
[...]
Een domotica systeem zou extreem stabiel moeten zijn, zeker ik de basale zaken als lampen switchen.
In het bedrijfsleven zou een Home Assistant dan volgens jou onder de categorie gouden applicaties vallen (in een goud/zilver/brons onderverdeling). Wat betekent dat er geen uitval getolereerd wordt. Concreet betekent dit dat je je systeem dan dubbel moet uitvoeren, waarbij de uitval van systeem 1 wordt overgenomen door systeem 2. Duidelijke SLA afspraken met de leverancier.

We hebben het hier over een (gratis) product in ontwikkeling, waar je moet accepteren dat er soms hick-ups zijn. Zolang jezelf niet zorgt voor een backup van je domotica is dat een fout in je eigen domotica-ontwerp. Dus het switchen van lampen, moet ten alle tijde ook via een schakelaar kunnen. Lees hiervoor de visie van de oprichter van HA nogmaals door en neem dat mee in je totaal ontwerp.

What's the speed of dark?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ma9ma schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:17:
[...]

Vraagje: heb je dat op een VPS draaien? Zo ja, waar en wat zijn de kosten? Op zich heb ik wel interesse om dit te proberen, juist omdat ik owntracks net niet stabiel genoeg vind.
Het draait op mijn eigen homeserver met Ubuntu + Docker erop. Traccar is als Docker container beschikbaar. Ik heb er dus (buiten aanschaf en wat stroomverbruik) geen extra kosten aan.
Overigens zit er nu ook support voor Traccar binnen een standaardcomponent in HASS.

[ Voor 7% gewijzigd door koelkast op 05-12-2018 10:19 ]

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:38
Possible schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:46:
[...]

Heb je daar de code van toevallig? Hoe ziet zon template sensor eruit?
Ja hoor. Ziet er zo uit:

Dagstart die reageert op een MQTT automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  - platform: mqtt
    state_topic: "hass/dagstartverbruik/gas"
    name: "Dagstart Gasmeterstand"
    icon: mdi:chart-line
    unit_of_measurement: 'm3'

- platform: template
    sensors:
      gasverbruik_vandaag:
        friendly_name: "Gasverbruik vandaag"
        unit_of_measurement: 'm3'
        value_template: >-
          {{ ((float(states.sensor.meterstand_gas.state) -
          float(states.sensor.dagstart_gasmeterstand.state))) | round(2) }}
        icon_template: mdi:chart-line
        entity_id:
          - sensor.meterstand_gas
          - sensor.dagstart_gasmeterstand

• trekker22
JayOne schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:32:
[...]

In het bedrijfsleven zou een Home Assistant dan volgens jou onder de categorie gouden applicaties vallen (in een goud/zilver/brons onderverdeling). Wat betekent dat er geen uitval getolereerd wordt. Concreet betekent dit dat je je systeem dan dubbel moet uitvoeren, waarbij de uitval van systeem 1 wordt overgenomen door systeem 2. Duidelijke SLA afspraken met de leverancier.

We hebben het hier over een (gratis) product in ontwikkeling, waar je moet accepteren dat er soms hick-ups zijn. Zolang jezelf niet zorgt voor een backup van je domotica is dat een fout in je eigen domotica-ontwerp. Dus het switchen van lampen, moet ten alle tijde ook via een schakelaar kunnen. Lees hiervoor de visie van de oprichter van HA nogmaals door en neem dat mee in je totaal ontwerp.
Geef ik je ook groot gelijk in. Zeker omdat gratis en open Source.
Echter is het vreemd dat het pingen van media plagers er voor kan zorgen dat hele HA onderuit gaat. Is ook laatste debuggen, zat mensen waar Sonos kennelijk geen probleem geeft, hier trekt die hele HA gewoon onderuit.
Lijkt me dat de code dan robuuster kan.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:49:
[...]

Geef ik je ook groot gelijk in. Zeker omdat gratis en open Source.
Echter is het vreemd dat het pingen van media plagers er voor kan zorgen dat hele HA onderuit gaat. Is ook laatste debuggen, zat mensen waar Sonos kennelijk geen probleem geeft, hier trekt die hele HA gewoon onderuit.
Lijkt me dat de code dan robuuster kan.
Nou hop hop, fix de code, maak een MR en je helpt iedereen :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DennusB
  • Niet online
koelkast schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:18:
[...]

Het draait op mijn eigen homeserver met Ubuntu + Docker erop. Traccar is als Docker container beschikbaar. Ik heb er dus (buiten aanschaf en wat stroomverbruik) geen extra kosten aan.
Overigens zit er nu ook support voor Traccar binnen een standaardcomponent in HASS.
Weet je ook hoe de client werkt op iOS ? Werkt dat ook goed?
Want dan is het best interessant!

• koelkast
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:55:
[...]

Weet je ook hoe de client werkt op iOS ? Werkt dat ook goed?
Want dan is het best interessant!
Nee, ik heb slechts ervaring met Android, en daarmee werkt het voor mij goed.

• trekker22
DennusB schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:54:
[...]

Nou hop hop, fix de code, maak een MR en je helpt iedereen :D
Programmeren is te lang geleden😁. Voor nu Sonos uitgezet in HA en draait top.
Maar zou mijn idee vanuit de code niet moeten kunnen.

• DennusB
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:08:
[...]

Programmeren is te lang geleden😁. Voor nu Sonos uitgezet in HA en draait top.
Maar zou mijn idee vanuit de code niet moeten kunnen.
Wel gek, heb thuis 4 Sonos devices en die doen het als een trein met HA. Wat gaat er exact mis?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
ja hoor en hij is aan gegaan om 13:00! *O*

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• trekker22
DennusB schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:25:
[...]

Wel gek, heb thuis 4 Sonos devices en die doen het als een trein met HA. Wat gaat er exact mis?
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/17088

heb wel op mijn Sonos dat die initieel wat traag reageert met bv connectie maken op Spotify. Dat is denk ik een Sonos issue (heb kanalen al eens gechecked etc), maar dat zou nooit HA onderuit moeten kunnen halen.

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
UltraSub schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:53:
[...]

Al mijn automations hebben twee bools als condition, een manual override en een holiday.
Bij een van beide true loopt de automation niet. (Holiday bool doet eigen automations, override is just that; kill switch voor eender welke automation)
kun je die eens delen andere voorbeeld werkt super

• koelkast
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:53:
[...]

Al mijn automations hebben twee bools als condition, een manual override en een holiday.
Bij een van beide true loopt de automation niet. (Holiday bool doet eigen automations, override is just that; kill switch voor eender welke automation)
Kun je van zo'n automation eens een voorbeeld posten? Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Zo wil ik eigenlijk een soort 'nachtstand' die ik activeer als ik in de slaapkamer ben. Op dat moment wil ik een alarm als voor- of achterdeur open gaan, of een vakantiestand waarbij er diverse andere dingen schakelen indien nodig.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11 16:40
JBS schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:50:
[...]
Heb zelf geen EvoHome, maar zie je de andere zones ook niet in je states overzicht?
Daar zie ik enkel dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
  "current_temperature": 17.5,
  "min_temp": 5,
  "max_temp": 28,
  "temperature": 17,
  "operation_mode": "auto",
  "operation_list": [
    "auto",
    "eco",
    "off"
  ],
  "away_mode": "off",
  "systemMode": "Auto",
  "isPermanent": true,
  "activeFaults": [],
  "friendly_name": "Thuis",
  "supported_features": 1152
}

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
trekker22 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:18:
[...]

https://github.com/home-a...me-assistant/issues/17088

heb wel op mijn Sonos dat die initieel wat traag reageert met bv connectie maken op Spotify. Dat is denk ik een Sonos issue (heb kanalen al eens gechecked etc), maar dat zou nooit HA onderuit moeten kunnen halen.
Heb hier ook last gehad, niet dat mijn installatie onderuit ging maar wel af en toe veel van die meldingen in de log. Maar had die niet alleen van Sonos, ook vooral van de Hue bridge waar ik regelmatig (volgens mij twee keer per minuut oid) de status van de Hue remote opvroeg, kreeg zo'n zelfde melding maar dan over de restapi. Ben inmiddels over naar de Conbee met deconz en de Hue bridge is eruit, samen met die meldingen. Heb ze daarna ook niet meer voor andere componenten gehad. Jij niet toevallig ook een Hue bridge in je setup?

• maartend
  • Laatst online: 18:08
Pi binnen. Stap 1, HASS.io op SD kaart krijgen (met etcher of zoeits, dat is makkelijk) en dan die USB er in voor LAN en dan aan de praat krijgen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
ik heb nu pas 2 step verification aangezet op mijn gmail , maar wil het nu ook doen met HA, omdat deze toch exposed is naar internet toe
maar hoe werkt dit precies? Als ik dit aanzet
moet ik dan op elke tablet als ik me uitlog/aanlog opnieuw de extra code invullen? of onthoud hij de token zolang je niet uitlogt?
alsook ook, gaat de google assistant module (non cloud) dan nog werken?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11 15:50

xychix

FreeBSD Rules !

MsG schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:59:
[...]

Is ook een beetje een principe-kwestie, wil je afhankelijkheid houden van een externe fabrikant, die middels zijn of haar gateway toch de alleenheerser is in communicatie naar de individuele sensoren toe. Ik heb best wat verschillende merken (Ikea en Xiaomi bijv.) en heb weinig zin om voor elk ander merk weer een gateway nodig te hebben, zowel in onnodige kosten, onnodig stroomverbruik, etc.)

Hierdoor wil ik in gaan zetten op het Zigbee2mqtt project, daarmee kan je met die stick de sensoren rechtstreeks aanspreken, en vervalt het propriëtaire fabrikantengedeelte en heb je meer controle. Ik moet er nog mee aan de slag, maar wat ik zo her en der lees werkt dat gewoon goed.

In dat kader zoek ik ook een goedkope niet al te gesloten 'infraroodblaster'. Ik moet nog eens prutsen met een ESP8266 en een infraroodled, maar ik kon bij Tasmota geen database vinden met standaardcodes. Een alternatief die ik tegenkwam was de Broadlink RM 3 serie, die er ook nog eens leuk uit ziet. Alleen moet je dat vrij hacky aan Home-assistant koppelen, iemand daar ervaring mee? Ik moet nu nog handmatig m'n versterker aanzetten met de afstandsbediening, als dat wat meer gestroomlijnd kan zou dat mooi zijn.

[YouTube: Using IR Remote Controls in your Smart Home - Home Assistant and the Broadlink RM]
Omdat ik niet wilde wachten op mijn sensoren ben ik ff een avondje wezen spelen met een lokale mqtt broker op mijn hass.io vm een esp8266 + 4 channel relay board.

https://community.home-as...es-with-ota-support/13439

met bovenstaande handleiding werkte dat binnen t uur! _/-\o_ mooi spul.

wellicht ook nog maar een temperatuur sensor van xiaomi regelen, dan kan ik ook meteen een thermostaat bouwen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door xychix op 05-12-2018 23:01 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• s.spronkmans
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik wil graag een schakelaar gebruiken om een scene te activeren op Home Assistant en heb hiervoor de Fibaro Double Switch 2 op het oog. Weet iemand of deze te gebruiken is zonder een belasting aan te sluiten (oftewel: Q1 en Q2 niet aangesloten)?

• balk
  • Laatst online: 18:52
s.spronkmans schreef op donderdag 6 december 2018 @ 06:56:
Ik wil graag een schakelaar gebruiken om een scene te activeren op Home Assistant en heb hiervoor de Fibaro Double Switch 2 op het oog. Weet iemand of deze te gebruiken is zonder een belasting aan te sluiten (oftewel: Q1 en Q2 niet aangesloten)?
Ja dat werkt. Heb ik ook. S1, L en N zijn wel aangesloten.
@s.spronkmans Beetje dubbel, maar ik gebruik hem ook zo. Werkt al ruim een jaar perfect. Ik gebruik hem om mijn eettafel (Hue lampen) en mijn keukenspots (Sonoff) te schakelen.

• maartend
Vraag waar ik nog geen stap verder mee kom (al andere iomage geprobeerd, andere usb, andere sd, LAN, wifi)

Ik heb een Pi3B +
8GB sd kaart (maar ook een 64GB)

Ik installeer HASSio via etcher.

Ik configureer de network text file met een neiwue V4 sleutel.

USB in Pi, SD er in, aansluiten via HDMI o TV en power aan.

Dan zie ik

No LAN network cable (klopt op dit moment)
Hij scant voor wat USB poorten en ziet er 4 (klopt)
Dan verschijnt enkel de haas.io prompt. En dan verder niks

De groene LED naast de rode LED flasht heel even en dan niks meer.

Ik heb volslagen geen idee meer.
Iemand?

• maartend
lolgast schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:19:
@maartend Wat voor beeld verwacht je dan? Je gaat geen browser als beeld krijgen op je tv hoor :)
Volgens mij ben je bij stap 6 aanbeland: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Nou, ik maak me vnl wat zorgen omdat de groene LED uit is. En dan de rest erbij.
En ik krijg hem niet gevonden in mijn netwerk.

Al dat soort spul. En daarom denk ik dat ik al bij de boot fout ga.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 06-12-2018 09:23 ]

@maartend Kan het zijn dat je nog bij stap 5 bent dan (lees: niet lang genoeg wacht?)

En anders toch maar proberen met een netwerkkabel erin (de rpi hoeft niet bij je tv te liggen, dat voegt echt niets toe) en op je router kijken of er een ipadres gegeven wordt aan je rpi. En dan na een minuut of 15 à 20 gok ik voor een 3B+, kijken of er een pagina geladen kan worden

• maartend
lolgast schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:25:
@maartend Kan het zijn dat je nog bij stap 5 bent dan (lees: niet lang genoeg wacht?)

En anders toch maar proberen met een netwerkkabel erin (de rpi hoeft niet bij je tv te liggen, dat voegt echt niets toe) en op je router kijken of er een ipadres gegeven wordt aan je rpi. En dan na een minuut of 15 à 20 gok ik voor een 3B+, kijken of er een pagina geladen kan worden
Ik ga hem er eens een uurtje aan laten liggen.
En dan nog eens proberen.

Ik kom er op terug.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
ik denk dat ik wil veranderen van hassio op een pi3 naar een intel nuc omdat het wat meer power en meer mogelijkheden heeft. Ik ben nog niet echt thuis in dockers etc. Maar welk OS moet dan op die nuc draaien?

• zoeperman
maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:27:
[...]

Ik ga hem er eens een uurtje aan laten liggen.
En dan nog eens proberen.

Ik kom er op terug.
heeft hij wel een ip gekregen dan via wifi?
zie je die ook wel op je router, anders kan je wachten tot je een ons weegt.
zoals lolgast al zegt, je kan hem ook gewoon op een netwerkkabel aansluiten en geen hdmi, daar zie je toch niets op.
@zoeperman Niets moet natuurlijk, maar aangezien Ubuntu (server of desktop) een vrij veel gebruikt OS is, is daar veel documentatie over te vinden. Docker werkt er perfect op :)

• maartend
zoeperman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:29:
[...]

heeft hij wel een ip gekregen dan via wifi?
zie je die ook wel op je router, anders kan je wachten tot je een ons weegt.
zoals lolgast al zegt, je kan hem ook gewoon op een netwerkkabel aansluiten en geen hdmi, daar zie je toch niets op.
Hij ligt los van de TV. Ik acht dat ik dara de pdate zou zien gebeurren, dus vandaar dat ik hem daar aansloot.

Maar ik heb niet het idee dat ik hem naar boven zie komen in mijn router. Ook niet via LAN.
Maar ja, dan hoop ik ook maar dat dat ding een naam heeft waar Raspberrry in voor komt en niet enkel een MAC adres, want dan wordt het lastig.

edit ; er gaat dus iets fout met mijn HASSIO. Want nu probeer ik HASSBIAN en dat komt op gang.
Ik vermoed dat daar ook een update gebruert, want rode led knippert en de groene werkt nu ook..
Beiden zijn nu aan het knipperen, ik vermoed dus een update.
En ik zie hem nu ook in mijn router meteen, heet hassbian.

edit 2 ; hooraahhhh. Via Hassbian zonder problemen op gang. Ligt hem dus echt aan mijn boot van HASSIO. Geen idee waar ik fout ga. Verkeerde image? Ik zou toch echt een Pi 3B+ hebben gekocht. maar eens checken of het er echt 1 is.

[ Voor 26% gewijzigd door maartend op 06-12-2018 10:35 ]

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:37:
[...]

Hij ligt los van de TV. Ik acht dat ik dara de pdate zou zien gebeurren, dus vandaar dat ik hem daar aansloot.

Maar ik heb niet het idee dat ik hem naar boven zie komen in mijn router. Ook niet via LAN.
Maar ja, dan hoop ik ook maar dat dat ding een naam heeft waar Raspberrry in voor komt en niet enkel een MAC adres, want dan wordt het lastig.

edit ; er gaat dus iets fout met mijn HASSIO. Want nu probeer ik HASSBIAN en dat komt op gang.
Ik vermoed dat daar ook een update gebruert, want rode led knippert en de groene werkt nu ook..

edit 2 ; hooraahhhh. Via Hassbian zonder problemen op gang. Ligt hem dus echt aan mijn boot van HASSIO. Geen idee waar ik fout ga. Verkeerde image? Ik zou toch echt een Pi 3B+ hebben gekocht. maar eens checken of het er echt 1 is.
Bij mij ging het de eerste keer ook fout. Uiteindelijk image opnieuw gemaakt en dit draait nu al een half jaar zo.

• gpgekko
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-11 09:13
maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:37:
[...]

Het knipperen van de rode led betekent dat er te weinig stroom wordt geleverd door de adapter / usb poort waar je hem op hebt aangesloten.

• maartend
gpgekko schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:09:
[...]

Het knipperen van de rode led betekent dat er te weinig stroom wordt geleverd door de adapter / usb poort waar je hem op hebt aangesloten.
Thnx. Bijzonder, is een philips lader. Zal hem eens an een zwaardere gooien. Werkt iig wel.

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:47:
[...]

Thnx. Bijzonder, is een philips lader. Zal hem eens an een zwaardere gooien. Werkt iig wel.
Een goede lader voor een RPI moet 2-3A kunnen leveren om te voorkomen dat bij korte stroompieken de RPi zichzelf ophangt.

Hang maar eens wat te zwaars aan de 3.3V: je netwerk valt direct uit weet ik uit ervaring...

• maartend
Mars Warrior schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:00:
[...]

Een goede lader voor een RPI moet 2-3A kunnen leveren om te voorkomen dat bij korte stroompieken de RPi zichzelf ophangt.
Voorkeuren? Wolfblitz bijv?

Edit ; ik heb nu Hassbian er op staan, blijkbaar toch anders dan HASSIO.
Moet er nog even inkomen

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 06-12-2018 14:51 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 13:42
Het merk boeit niet zo. Hij moet minimaal 2 tot 3A kunnen leveren, daar moet je even op letten bij het uitzoeken van een voeding voor je Pi.

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:02:
[...]

Voorkeuren? Wolfblitz bijv?

Edit ; ik heb nu Hassbian er op staan, blijkbaar toch anders dan HASSIO.
Moet er nog even inkomen
Hier zie je wat voorbeelden, zowel origineel als een willekeurige microUSB voeding, beiden 2.5A:
- Kiwi: https://www.kiwi-electron...roomvoorzieningen?lang=en
- SOS: https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi/accessoires/voeding

En zo zijn er nog veel meer webshops die RPI voedingen verkopen...

• maartend
Mijn lader heeft als output 2,1A. Is dan idd wat krapjes.

oke, dan zoek ik die ook wel even. Zal nog wel ergens iets hebben liggen.
zoeperman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:28:
ik denk dat ik wil veranderen van hassio op een pi3 naar een intel nuc omdat het wat meer power en meer mogelijkheden heeft. Ik ben nog niet echt thuis in dockers etc. Maar welk OS moet dan op die nuc draaien?
Zoals @lolgast aangeeft is Ubuntu prima. Bestel er dan wel meteen een fake HDMI adapter bij ;) NUC met Ubuntu Server start zonder monitor niet op

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:00
zoeperman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:28:
Ik ben ook aan het overstappen naar een nuc, met Ubuntu 18.04 er op en met Hassio op Ubuntu
Dan heb je meteen Hassio, en docker samen.
Was echt heel simple, gewoon volgen wat er staat

• maartend
Even Jip/Janneke.

Wil ik op Home Assistant mijn Tasmota geflashte Sonoffs kunnen bedienen (gaat enkel om de basics momenteel) dan moet ik MQTT hebben?
Moet nog wat opzoeken wat dat is, maar dan weet ik dat ik wat tussenstappen moet doen

• DennusB
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:28:
Even Jip/Janneke.

Wil ik op Home Assistant mijn Tasmota geflashte Sonoffs kunnen bedienen (gaat enkel om de basics momenteel) dan moet ik MQTT hebben?
Moet nog wat opzoeken wat dat is, maar dan weet ik dat ik wat tussenstappen moet doen
Jep, je hebt een MQTT broker nodig! Bijvoorbeeld Mosquitto

• zoeperman
@JBS @jossie67 @lolgast bedankt voor de tips
ik zal van het weekend eens even kijken hoe of wat ubuntu werkt op een nuc.
hopelijk komt morgen de nuc binnen dus kunnen we dan eens even kijken

• maartend
DennusB schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:36:
[...]

Jep, je hebt een MQTT broker nodig! Bijvoorbeeld Mosquitto
Dan wordt dit mijn volgende stap en kom ik daarna terug.

Thnx

• maartend
Probeer ie ook al op gang te krijgen.

edit

Mosquitto er op gezet.
Ik probeer hem nu te openen, poort 1883

Krijg dan dit, iemand mee bekend?
De verbinding werd geherinitialiseerd

De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina.

Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Als u geen enkele pagina kunt laden, controleer dan de netwerkverbinding van uw computer.
Als uw computer of netwerk wordt beveiligd door een firewall of proxy, zorg er dan voor dat Firefox toegang heeft tot het web.

edit ; nm, ik ga eens wat firewalls uitgooien

[ Voor 55% gewijzigd door maartend op 06-12-2018 20:46 ]

@maartend MQTT heeft geen webinterface. Download mqtt.fx en connect daarmee. Dan kun je berichten publiceren en lezen. Maak tegelijkertijd een mqtt sensor aan in HA en het concept wordt vrij snel duidelijk denk ik :)
@maartend wellicht het is het goed om even online te googelen en wat YouTube content te bekijken alvorens je vragen te stellen in dit topic. Iedereen helpt graag hier maar veel info en tutorials zijn gewoon online te vinden.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Eens, maar zelfs toen kostte het me 3 pogingen verspreid over meerdere avonden voordat ik het doorhad. Onbegrijpelijk als je doorhebt hoe simpel het is, maar ik kon destijds gewoon geen goede handleiding vinden.
Dus @maartend als het niet lukt in een avond, je bent niet de enige :+

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 18:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

maartend schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:05:
[...]

Probeer ie ook al op gang te krijgen.

edit

Mosquitto er op gezet.
Ik probeer hem nu te openen, poort 1883

Krijg dan dit, iemand mee bekend?
De verbinding werd geherinitialiseerd

De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina.

Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Als u geen enkele pagina kunt laden, controleer dan de netwerkverbinding van uw computer.
Als uw computer of netwerk wordt beveiligd door een firewall of proxy, zorg er dan voor dat Firefox toegang heeft tot het web.

edit ; nm, ik ga eens wat firewalls uitgooien
Let op. Om Sonoff (Tasmota) aan de praat te krijgen met HA moet je tegenwoordig een inlog in HA aanmaken voor de MQTT clients. Is vrij recent gewijzigd (voorheen heb ik het niet nodig gehad). Misschien dat dat nog niet in alle tuts terug te vinden is. één user is genoeg voor alle MQTT devices. In Tasmota onder config MQTT > User en Password invullen gelijk de user die je hebt aangemaakt voor HA (maak even een losse aan).

Verder configureer je de Sonoff in de Configuration.yaml of Switches.yaml. Je hoeft ansich de MQTT broker niet te openen als hij draait. Zit je Hassio?

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
sinds 3 dagen problemen met mindergas. krijg een 401 (terwijl ik zelf niets heb aangepast aan mijn scripts). Behalve updaten naar 0.83, wellicht dat daar is in is veranderd..

code:
1
2
3
Thu Dec 06 2018 22:24:08 GMT+0100 (Midden-Europese standaardtijd)

Error 401 on call https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Point.Flare schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:53:
[...]
Let op. Om Sonoff (Tasmota) aan de praat te krijgen met HA moet je tegenwoordig een inlog in HA aanmaken voor de MQTT clients. Is vrij recent gewijzigd (voorheen heb ik het niet nodig gehad). Misschien dat dat nog niet in alle tuts terug te vinden is. één user is genoeg voor alle MQTT devices. In Tasmota onder config MQTT > User en Password invullen gelijk de user die je hebt aangemaakt voor HA (maak even een losse aan).
Ik heb een weekje geleden een Sonoff Pow R2 met Tasmota zonder inlog gekoppeld, dus volgens mij is het geen noodzaak...

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Mars Warrior schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:01:
[...]

Ik heb een weekje geleden een Sonoff Pow R2 met Tasmota zonder inlog gekoppeld, dus volgens mij is het geen noodzaak...
Apart. Al mijn MQTT gekoppelde schakelaars kapten er mee na een recente update. Na het aanmaken van die inlog deed alles het weer.

Sowieso klooien ze aardig met die updates. De laatste update brak m'n integratie met IFTTT, dus daar heb ik een rollback gedaan.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Point.Flare schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:50:
[...]
Apart. Al mijn MQTT gekoppelde schakelaars kapten er mee na een recente update. Na het aanmaken van die inlog deed alles het weer.

Sowieso klooien ze aardig met die updates. De laatste update brak m'n integratie met IFTTT, dus daar heb ik een rollback gedaan.
Dat is knudde. Maar een uodate van wat?
Ik gebruik Tasmota 6.3, Mosquitto als broker en hass 0.83.3.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Mars Warrior schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:18:
[...]

Dat is knudde. Maar een uodate van wat?
Ik gebruik Tasmota 6.3, Mosquitto als broker en hass 0.83.3.
HA.

Het zouden inderdaad m'n tasmota's nog kunnen zijn. Die draaien nog op 5.*iets* Misschien die maar een OTA updaten.

• JayOne
[...]

Gebruik je de MQTT addon binnen Hassio? Die is een maandje terug geupgrade naar versie 4 (vanaf 2, versie 3 bevatte een bug en is al snel opgevolgd door 4)

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

JayOne schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:34:
[...]

Gebruik je de MQTT addon binnen Hassio? Die is een maandje terug geupgrade naar versie 4 (vanaf 2, versie 3 bevatte een bug en is al snel opgevolgd door 4)
Mosquitto inderdaad. Hij draait auto updates. Maar het werkt nu. If it ain't broken, don't fix it.

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 07-12-2018 12:37 ]

[...]

Gekke vraag misschien, maar je leest toch wel de release Notes voor je een update uitvoert? Daar staan alle breaking changes in...

Sometimes you need to plan for coincidence

• DennusB
  • Niet online
[...]

Er zat 1 bugje in een release die je API user geen rechten meer gaf op MQTT inderdaad, heb ik ook gehad. Is nu wel opgelost trouwens!

• Enzoz89
  • Laatst online: 11-11 12:14
goede middag allemaal,

ik ben nu een goed week bezig met Hassio.

en het gaat me goed af maar ik heb een aantal switch via mijn rfxtrx.
maar nu heb ik van die lelijke bliksem symbooltjes om hem aan en uit te zetten weet iemand hoe ik dit kan veranderen.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:23
Enzoz89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:04:
goede middag allemaal,

maar nu heb ik van die lelijke bliksem symbooltjes om hem aan en uit te zetten weet iemand hoe ik dit kan veranderen.
https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/

• JayOne
Enzoz89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:04:
goede middag allemaal,

Hier

• Enzoz89
@lolgast bedank voor de informatie maar volgens mij doe ik nog iets fout.

heb nu

- platform: rfxtrx
devices:
0b11000300bf853201010f60:
name: Buitenlamp
assumed_state: false
@Enzoz89 Je doet inderdaad wat fout. assumed_state is onderdeel van customization. De door de ontwikkelaars prefered methode is tegenwoordig volgens mij via 'Instellingen -> Aanpassingen -> Entity selecteren -> Pick an attribute to override -> assumed_state -> vinkje uitzetten'

• Enzoz89
@lolgast nogmaals bedankt ben er hard mee bezig wil nog niet echt lukken maar doe me best.

weet jij ook hoe je de overbodige sensoren hidden ik heb een Zwave multi sensor maar hij geef zoveel informatie die ik niet gebruik.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Even een follow-up op mijn eigen post, misschien is het ook handig voor anderen.
Voor wat betreft het niet tonen van de positie van mijn GPS tracker: het bleek dat ik de "events_only: true" optie weg moest halen. Nu worden alle locatie veranderingen weer door HA opgepakt en dus ook op het kaartje getoond.

Maar doordat Owntracks nu anders werkt, moest ik ook mijn HTTP client opnieuw configureren. Mijn telefoon had alleen nog maar de status Home of Away. Ik leek overdag niet meer op mijn werk te zijn.

Het opnieuw instellen van het component was wel een beetje omslachtig. Ik moest onder configuration -> integration eerst het Owntracks component weggooien. HA zegt dan dat er gereboot moet worden, maar als ik dat deed dan kon ik nog steeds geen nieuw device toevoegen. Dus niet rebooten daarna, maar direct bij "Set up a new integration" een nieuwe Owntracks integration toevoegen. Je krijgt dan een url te zien, die je moet invoeren op je device. Deze bevat een nogal lange onuitspreekbare code, dus deze heb ik naar mijzelf gemaild zodat ik hem op mijn telefoon kon kopiëren en in Owntracks kon plakken. Voor de rest is het dan de instructies van HA volgen.

Als ik het goed zie, kun je deze URL voor al je devices gebruiken, dus sla hem ergens op. Je kunt hem namelijk niet meer tevoorschijn toveren in HA zonder het component eerste weer te "verwijderen" zoals hierboven beschreven.

Al met al krijgt HA (of in ieder geval de developer(s) van dit component) een dikke onvoldoende van mij voor deze wijziging. Ik snap best dat het soms niet anders kan dat een component veranderd, maar ik vind dit wel slecht uitgewerkt eigenlijk. Als ik zo de issue tracker op GitHub erop nasla, ben ik niet de enige die er zo over denkt.

We've got that ring of confidence

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

iMars

Full time prutser

Advies vraagje: ik draai momenteel Home Assistant op een virtuele Ubuntu machine (16.04.5) op mijn ESX servertje. Destijds heb ik dat op deze manier geinstalleerd.

Het werkt eigenlijk prima, maar merk dat ik af en toe tegen problemen aan loop (welke ik gelukkig tot nu toe altijd wel wist op te lossen, zoals python versie incompatibiliteit etc).

Ik ben blij dat ik het op VMWare heb draaiten zodat ik ten alle tijden een snapshot terug kan draaien.

Maar nu loop ik tegen een paar punten aan dat ik toch begin te twijfelen of ik het niet anders moet gaan intstalleren.

Ik draai Ubuntu Server 16.04 LTS en Home Assistant 0.82.0. Alles werkt prima nu, dus laat ik het maar even zo.
Maar als ik upgrade naar de nieuwste versie van Home Assistant (0.83.3) dan werkt alles, op mijn Xiaomi Aqara na. Ik zie alle devices in mijn HA, maar reageert nergens op. Niet wenselijk, dus een snapshot rollback.
Daarna heb ik geprobeerd de server van 16.04 naar 18.04 te upgraden. Nadat dat gedaan is en ik start HA, krijg ik iedere keer vastlopers, kernel panics. Dus maar weer een rollback gedaan.

Nu heb ik op een aparte test vm ubuntu 18.04 LTS geinstalleerd en Hass.io via docker:
code:
1
2
# docker run -d --name="home-assistant" -v /path/to/your/config:/config -v 
/etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host homeassistant/home-assistant

Wat gaat dat makkelijk zeg. Nu zie ik in dit topic dat er meerdere het via docker op een (virtuele) linux machine hebben draaien. Nu is docker totaal nieuw voor me, dus ik ben aan het kijken hoe dit werkt en hoe ik bijvoorbeeld de docker kan verhuizen naar een andere VM (mocht dat in de toekomst nodig zijn).

Maar wat raden jullie aan? Ik wil een automatiseringssysteem wat makkelijk te upgraden is en niet, zoals ik dat nu heb, iedere keer issues geeft. Ik ben handig met linux en trouble shooten, maar ben zeker geen expert en loop de laatste tijd te vaak tegen grotere issues aan.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@iMars Dat er dingen opeens niet meer werken in HA na een update van HA is nu eenmaal een gegeven, daar kun je niet omheen. Maar verder vind ik HA draaien in Docker wel een enorme uitkomst: het updaten of reverten naar een eerdere versie is rete simpel. En je bent niet meer afhankelijk van een onderliggend os. Je zou nu Docker op Ubuntu kunnen draaien, morgen dezelfde HA configuratie kunnen kopiëren naar een Docker installatie op een Windows omgeving en daar een HA container aanslingeren en als je volgende week een Synology nas koopt, kun je daar ook weer docker op installeren en dezelfde config gebruiken.

Edit: Je kan dus ook 2 docker containers kunnen aanmaken voor HA, 1 voor test/acceptatie en 1 voor productie. Op die manier kun je nieuwe HA releases eerst testen en configuraties aanpassen/verbeteren, voordat je hem in productie zet :)

[ Voor 15% gewijzigd door Yukkie op 07-12-2018 15:02 ]

We've got that ring of confidence

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Hmmbob schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:40:
[...]

Gekke vraag misschien, maar je leest toch wel de release Notes voor je een update uitvoert? Daar staan alle breaking changes in...
Zat er niet tussen.

• ma9ma
  • Laatst online: 10:51

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

lolgast schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:30:
@Enzoz89 Je doet inderdaad wat fout. assumed_state is onderdeel van customization. De door de ontwikkelaars prefered methode is tegenwoordig volgens mij via 'Instellingen -> Aanpassingen -> Entity selecteren -> Pick an attribute to override -> assumed_state -> vinkje uitzetten'
Dit lijkt mij het meest logische. Bij mij echter wordt de 'false' niet opgeslagen. Ik kan vinkje uitzetten, instellingen opslaan, maar als ik weer bij de entity terug kom staat ie weer op 'true' ...

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Verwijderd

iMars schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:45:
Maar wat raden jullie aan? Ik wil een automatiseringssysteem wat makkelijk te upgraden is en niet, zoals ik dat nu heb, iedere keer issues geeft. Ik ben handig met linux en trouble shooten, maar ben zeker geen expert en loop de laatste tijd te vaak tegen grotere issues aan.
Ik heb alles verdockerd, daarmee heb je geen vmware snapshots meer nodig. Backup je datadir evt nog als je het echt niet vertrouwt (i.v.m. db-upgrades), maar ik kan gewoon terug naar een vorige versie door het versienummer in de definitie van Docker aan te passen.

Zelf blijf ik weg van hassio, blijf het een gekunsteld geheel vinden, draai gewoon HA als docker container.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

yniezink schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:26:
sinds 3 dagen problemen met mindergas. krijg een 401 (terwijl ik zelf niets heb aangepast aan mijn scripts). Behalve updaten naar 0.83, wellicht dat daar is in is veranderd..

code:
1
2
3
Thu Dec 06 2018 22:24:08 GMT+0100 (Midden-Europese standaardtijd)

Error 401 on call https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings.
Werkte die call me API password? Je moet met een long life access token gaan werken ipv. een directe API call met het password in plain text.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hassio draait, maar wat is de normale manier om components van https://www.home-assistant.io/components/ te installeren? De .py downloaden naar een map? Alle 1253 staan ze niet in de 'addon store.' Bijvoorbeeld https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/. Een repo toevoegen? Geprobeerd maar dan doe ik dus iets fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 07-12-2018 17:51 ]

Saturnus schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:51:
Hassio draait, maar wat is de normale manier om components van https://www.home-assistant.io/components/ te installeren? De .py downloaden naar een map? Alle 1253 staan ze niet in de 'addon store.' Bijvoorbeeld https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/. Een repo toevoegen? Geprobeerd maar dan doe ik dus iets fout.
Ik zou beginnen met het lezen van de documentatie }:O

Het is zo simpel als een sensor toevoegen aan je configuration.yaml. In het geval van DSMR in ieder geval. Klinkt bot, maar echt, lees de documentatie...

• Saturnus
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:59:
[...]

Ik zou beginnen met het lezen van de documentatie }:O

Het is zo simpel als een sensor toevoegen aan je configuration.yaml. In het geval van DSMR in ieder geval. Klinkt bot, maar echt, lees de documentatie...
Ik zie net dat "platform: dsmr" toevoegen (eerder gedaan) gewerkt heeft want op de 'overview' page zijn sensors verschenen. Oftewel alle addons zullen standaard wel gedownload worden.

Documentatie lezen. Tja, dat doe ik het liefst ook, maar tot nu toe gaat het niet zo lekker. De (test) installatie op een linux vm was al een ramp. Behoorlijk teleurgesteld in Home Assistant / Hassio. Dat ging bij OpenHub en Domoticz vele malen makkelijker. Ik neem aan dat een installatie naar Raspberry PI gemakkelijker gaat omdat dat de intentie is. Het wordt nog even zien wie van de 3 de winnaar gaat worden.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21
Momenteel ben ik aan het spelen met HASS.io en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. alles wat ik in domoticz heb is ook compatible met hass en meer.
Maar yaml is nog niet echt mijn ding en ik hoop dan ook dat er steeds meer via de GUI te regelen valt. Maargoed, ik heb nog een paar dingen waarvan ik niet echt zeker ben heb en wel wat tips of ideeen over kan gebruiken. Met namelijk omdat zaken op verschillende manieren kunnen en ik liever research doe dan dat ik de boel lostrek en tijdelijk met een niet werken systeem zit (lees: klagende vrouw)

1:
RFlink gebruik ik momenteel enkel voor mijn milight ledstrips, deze wil ik overzetten.
alleen is er een rflink component en een aparte milight component.
what to do?

2:
RFXCOM heb ik ook in gebruik voor nog enkele 433 lampen en mijn rolluiken en zonnescherm. Alleen de codes zijn reeds gepaired in domoticz (en de somfy remotes). kan ik die eruit vissen en hardcoded overnemen zodat dezelfde codes hetzelfde verzonden worden?

3:
Mijn slimmemeter kabel hangt al 6 jaar aan domoticz.
deze is compatible met hass.io
maar dit kan op verschillende manieren. Ik heb dus 6 jaar historie. wat is hier weisheid? dsmr-reader (de uitgebreide applicatie) draaien en die gegevens laten sturen naar hass dmv mqtt?
en dan de historie van domoticz overzetten naar dsmr-reader (voor de grafieken?)

4:
als laatst heb ik ook nog een paar espeasy's.
voor een knop, voor opentherm gateway en voor mijn watermeter.
wat is hiervoor de way to go?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:11
remcoXP schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:18:
2:
RFXCOM heb ik ook in gebruik voor nog enkele 433 lampen en mijn rolluiken en zonnescherm. Alleen de codes zijn reeds gepaired in domoticz (en de somfy remotes). kan ik die eruit vissen en hardcoded overnemen zodat dezelfde codes hetzelfde verzonden worden?
Je kunt HA de codes laten oppikken met een speciale config.
https://www.home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/
code:
1
  automatic_add: True
remcoXP schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:18:
4:
als laatst heb ik ook nog een paar espeasy's.
voor een knop, voor opentherm gateway en voor mijn watermeter.
wat is hiervoor de way to go?
Ik stuur m'n ESPEasy (ESPItho/MV-box) aan via MQTT.
Saturnus schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:51:
Zodra jij in de configuratie iets instelt (bijvoorbeeld een sensor, of een ander component) dan wordt bij de volgende herstart automatisch alle onderdelen geïnstalleerd die nodig zijn.

• Possible
  • Laatst online: 14-11 07:41
Vraagje.. Ik heb net een nodemcu module voorzien van Tashmota / Sonoff firmware. Nu wil ik straks hier een DSB20 sensor op aansluiten en de temperaturen naar home-assistant sturen dmv MQTT.

Hoe kan ik nu testen of MQTT werkt ic.m. HA en de NodeMCU? Is er een soort van test wat ik kan uitvoeren?

Ik kan even niet een ''test'' vinden hierover.

NodeMCU:

MQTT Topic sonoff
MQTT Groep Topic sonoffs
MQTT Volledig Topic cmnd/sonoff/

en:

code:
1
2
3
4
5
00:00:05 MQT: Verbinden...
00:00:05 MQT: Verbonden
00:00:05 MQT: tele/sonoff/LWT = Online (retained)
00:00:05 MQT: cmnd/sonoff/POWER = 
00:00:05 MQT: tele/sonoff/INFO1 = {"Module":"Generic","Version":"6.3.0","FallbackTopic":"DVES_6F91D8","GroupTopic":"sonoffs"}

[ Voor 38% gewijzigd door Possible op 07-12-2018 19:32 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• eth0
  • Laatst online: 15-09 22:14
iMars schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:45:

Maar als ik upgrade naar de nieuwste versie van Home Assistant (0.83.3) dan werkt alles, op mijn Xiaomi Aqara na. Ik zie alle devices in mijn HA, maar reageert nergens op. Niet wenselijk, dus een snapshot rollback.
Daarna heb ik geprobeerd de server van 16.04 naar 18.04 te upgraden. Nadat dat gedaan is en ik start HA, krijg ik iedere keer vastlopers, kernel panics. Dus maar weer een rollback gedaan.
Bij mij werkte mijn flows in node-red niet meer met 0.83 icm met de Xiaomi Aqara. Maar na de commits te hebben bekeken en de wiki diffs van de Xiaomi pagina zag ik dat sommige zaken nu iets worden aangeroepen.

zie https://github.com/home-a...c2459a4fb8a4f3d362a3dc597

• iMars

iMars

Full time prutser

eth0 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:15:
[...]

Bij mij werkte mijn flows in node-red niet meer met 0.83 icm met de Xiaomi Aqara. Maar na de commits te hebben bekeken en de wiki diffs van de Xiaomi pagina zag ik dat sommige zaken nu iets worden aangeroepen.

Zo, dat is nog al een wijziging,... mag ik dus al mijn automations aanpassen voor al mijn schakelaars...

Of je leest de release notes voordat je een update doorvoert. Kom op mensen, dat is nu echt al een paar keer aangegeven..... Home Assistant wordt zeer actief ontwikkeld, waardoor er dingen wijzigen. Maar die “breaking” wijzigingen worden heel, héél nadrukkelijk beschreven in de release notes. Bijvoorbeeld:
Breaking Changes
(...)
  • Prefix all xiaomi_aqara events with “xiaomi_aqara”. Please update your automations: motion -> xiaomi_aqara.motion, click -> xiaomi_aqara.click, cube_action -> xiaomi_aqara.cube_action (@syssi - #17354) (binary_sensor.xiaomi_aqara docs) (breaking change)
(...)
ik zou willen dat alle software die ik gebruik zulke nadrukkelijke changelogs bij houdt....

Possible schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:03:
Vraagje.. Ik heb net een nodemcu module voorzien van Tashmota / Sonoff firmware. Nu wil ik straks hier een DSB20 sensor op aansluiten en de temperaturen naar home-assistant sturen dmv MQTT.

Hoe kan ik nu testen of MQTT werkt ic.m. HA en de NodeMCU? Is er een soort van test wat ik kan uitvoeren?

Ik kan even niet een ''test'' vinden hierover.

NodeMCU:

MQTT Topic sonoff
MQTT Groep Topic sonoffs
MQTT Volledig Topic cmnd/sonoff/
Met MQTT.fx (installeren op je workstation) kan je verbinding maken met je mqtt broker en commando’s versturen. Aan de hand van de responses zie je dan wat er gebeurt :)

[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 07-12-2018 20:40 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Hmmbob schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:36:
Of je leest de release notes voordat je een update doorvoert. Kom op mensen, dat is nu echt al een paar keer aangegeven..... Home Assistant wordt zeer actief ontwikkeld, waardoor er dingen wijzigen. Maar die “breaking” wijzigingen worden heel, héél nadrukkelijk beschreven in de release notes. Bijvoorbeeld:

[...]
ik zou willen dat alle software die ik gebruik zulke nadrukkelijke changelogs bij houdt....
I stand corrected, daar heb je helemaal gelijk in!

Het valt achteraf ook allemaal wel mee... met sed kan ik alle click's vervangen ;)
code:
1
sudo sed -i 's/event_type: click/event_type: xiaomi_aqara.click/g' xiaomi_*.yaml

eth0 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:15:
[...]

Dan gebruik jij het anders dan ik, want ik hoefde voor mijn dual switch schakelaars niets te wijzigen in nodered :D
Ik had ivm de breaking change gewacht tot ik thuis was met updaten. Blijft alles gewoon werken :z

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 07-12-2018 21:06 ]

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:50:
[...]

Zodra jij in de configuratie iets instelt (bijvoorbeeld een sensor, of een ander component) dan wordt bij de volgende herstart automatisch alle onderdelen geïnstalleerd die nodig zijn.
Duidelijk.

Nog wat verder gespeeld en in de testomgeving is het relatief gemakkelijk al gelukt om lampen te schakelen op basis van mac-aanwezigheid. Er vanuit gaande dat installatie op een Raspberry Pi probleemloos gaat laat ik Domoticz en OpenHAB voor wat ze zijn. :)
@Saturnus Er zijn voor de rpi een aantal verschillende opties, maar ik hoor om me heen van mensen die ik enthousiast krijg dat ze hassio wel het prettigst vinden
Pagina: 1 ... 83 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.