Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:06
Goed om te weten dat OwnTracks aan verandering onderhevig is. Ik lees dat Owntracks via http vriendelijker is voor je batterij.

Ga ik eens proberen; maar een beetje huiverig ben ik nog wel:
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/18673

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-04 08:36
Thoit schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:58:
Iemand ervaring met het verplaatsen van de DB van SD kaart naar USB naar Hassio? Het volgende artikel probeerde ik te volgen, maar omdat ik Hassio draai heb je de parted functie bijvoorbeeld niet.

https://www.vcloudinfo.co...tant-dbs-to-external.html

Heb dit topic al doorspit en een tijd gezocht, maar kom er niet verder mee. Ik weet dat het komt omdat Hassio een container is, maar helaas kan ik nergens een manier vinden hoe ik de DB naar USB krijg. De USB stick zie ik trouwens wel gewoon als /dev/sda en /dev/sda1
Even mezelf quoten. Is er niemand die Hassio draait en de DB op USB stick heeft? Heb er nog steeds niks over kunnen vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thoit schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:55:
[...]

Even mezelf quoten. Is er niemand die Hassio draait en de DB op USB stick heeft? Heb er nog steeds niks over kunnen vinden :?
Heb er ook aantal keer naar gekeken, maar hier ook niet verder mee gekomen. Op Discord werd wel aangegeven dat dit mogelijk in de toekomst een optie binnen HASS.io wordt:
mounting the /data partition to a usb connected HD is supposed to be a feature coming up in the next vresion. /data is where all the writes happen
Inmiddels gemigreerd naar een NUC dus niet verder in gedoken of gepolst of er al zicht is op wanneer deze optie gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 10:17

defcon84

Multipass?

JBS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:11:
[...]
Hopelijk 'NADAT' na deze ervaring ;)
8)7 8)
RudolfR schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:54:
Goed om te weten dat OwnTracks aan verandering onderhevig is. Ik lees dat Owntracks via http vriendelijker is voor je batterij.
Waarom zou dat zijn?
Owntracks moet nog steeds regelmatig je positie bepalen via GPS.
En nog steeds rapporteren naar je HA.
Of dit nu via MQTT of via HTTP push gebeurt, lijkt me niet uit te maken voor de batterij.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@defcon84

Ik las het hier:
https://github.com/home-a...34#issuecomment-436250131

Mogelijk omdat voor MQTT een verbinding wordt opengehouden, een HTTP een losse POST is.

Heb overigens geen last van drain door OwnTracks, maar de encryptie stopt nu bij de mqtt-instance; via http is er nu ondersteuning voor versleuteling van device tot aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 10:17

defcon84

Multipass?

RudolfR schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:11:
@defcon84

Ik las het hier:
https://github.com/home-a...34#issuecomment-436250131

Mogelijk omdat voor MQTT een verbinding wordt opengehouden, een HTTP een losse POST is.

Heb overigens geen last van drain door OwnTracks, maar de encryptie stopt nu bij de mqtt-instance; via http is er nu ondersteuning voor versleuteling van device tot aan HA.
Bij Owntracks heb je de mogelijkheid "use sockets" bij Host, maar Mosquitto ondersteund dit nog niet, dus heb ik het uitgezet. En dus wordt de verbinding niet open gehouden.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-04 19:23
Ik gebruik bt-occupancy-presence-detection , op meerdere PI geinstalleerd.
Werkt wel prima moet ik zeggen

Thuis heeft Google Home, de WAF gewonnen van Alexa.
Nu ben ik opzoek hoe ik bv Google kan vragen naar de temperatuur binnen in huis.
Ik werk wel dmv een HA-cloud.
WIe heeft dit al werkerend gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door jossie67 op 30-11-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:19

CodeIT

Code IT

jossie67 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:35:
Ik gebruik bt-occupancy-presence-detection , op meerdere PI geinstalleerd.
Werkt wel prima moet ik zeggen

Thuis heeft Google Home, de WAF gewonnen van Alexa.
Nu ben ik opzoek hoe ik bv Google kan vragen naar de temperatuur binnen in huis.
Ik werk wel dmv een HA-cloud.
WIe heeft dit al werkerend gekregen.
Ik heb een input_boolean gemaakt die ik expose via Google Home met diverse aliassen ("kamertemperatuur", "temperatuur huis" etc). Als google home deze input_boolean aanzet dan wordt er een automation getriggered die via tts de verschillende temperaturen in huis op de Google Home afspeelt en de input_boolean weer uit zet.

Dit gebruik ik om de Google Home te vragen naar de huidige opbrengst van de zonnepanelen, energieverbruik etc.

Een nadeel is dat je tegen Google zegt: "Temperatuur huis" en dat deze reageert met "Prima, ik zet temperatuur in huis aan", voordat 'ze' de temperaturen vertelt.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeIT op 30-11-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 17-04 19:23
CodeIT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:27:
[...]

Ik heb een input_boolean gemaakt die ik expose via Google Home met diverse aliassen ("kamertemperatuur", "temperatuur huis" etc). Als google home deze input_boolean aanzet dan wordt er een automation getriggered die via tts de verschillende temperaturen in huis op de Google Home afspeelt en de input_boolean weer uit zet.

Dit gebruik ik om de Google Home te vragen naar de huidige opbrengst van de zonnepanelen, energieverbruik etc.

Een nadeel is dat je tegen Google zegt: "Temperatuur huis" en dat deze reageert met "Prima, ik zet temperatuur in huis aan", voordat 'ze' de temperaturen vertelt.
Dat is wel is wel een goede manier, welke input boolean heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-04 08:21
Zojuist alles ff besteld via Aliexpress om deze kerstvakantie Zigbee2MQTT in gang te zetten icm met wat xiaomi aqara spulletjes...

Wil vooral het douchen wat 'automatiseren' dus heb wat Floods besteld en wil dan deze aansturen via Zigbee2MQTT en dan bepalen wat te doen met wat HUE lampen (die ik wel via de Hue brigde laat lopen)

Zal wel wat delen zodra ik het binnen / geconfigged heb :)

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CodeIT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:27:
[...]

Wat een lelijke werkwijze zeg :/ Is er niet iets te bouwen zoals voor Homekit? Ik zet de betreffende sensor, bijvoorbeeld de temperatuur, gewoon naar Homekit, plaats die in Homekit in de ruimte ‘woonkamer’ en roep iets in de trant van ‘wat is de temperatuur in de woonkamer’ en dan wordt die sensor automatisch gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:21:
[...]

In mijn ervaring is de Xiaomi/Aqara body sensor (volgens mij heb ik ook de Aqara, maar weet ook even niet wat het verschil is met de Xiaomi) niet goed om lux te meten. Dit omdat deze nogal raar rapporteert. Dit gebeurd voor zover ik zie alleen als er beweging wordt gedetecteerd.

Voor zover ik weet werkt deze sensor namelijk als volgt:
Als er beweging wordt gedetecteerd wordt er een signaal/melding naar de gateway gestuurd. Deze melding bevat daarbij zowel de "er is beweging" als "de huidige lux is ...". Vervolgens wordt er pas na 1 minuut weer gekeken of er weer/nog beweging is. Is er dan beweging wordt er wederom een melding met "er is beweging" en "de huidige lux is ..." verstuurd. Maar dit is dan ook de enige keer dat de sensor iets rapporteert naar de gateway. Op het moment dat er geen beweging is wordt er dus ook geen lux doorgestuurd naar de gateway. Dit maakt het dus erg onbetrouwbaar om automatisch verlichting aan te doen als het donker is, ook als er geen beweging is in die kamer. En zelfs zaken als "iemand loopt kamer in en doet een rolluik omlaag" gaan niet. Want tegen het duurt 1 minuut (vanaf eerste detectie) voordat de sensor rapporteert dat de lux 0 is. Tegen die tijd kun je dus al een aardige tijd in het donker lopen.
Volgens mij heb je hierin gelijk. Ik heb de sensor een tijdje laten staan om data via Home Assistant in te lezen. Conclusie: de lux sensor meldt nauwelijks info terug aan Home Assistant, vermoedelijk om de reden die je aangeeft. Jammer! Weet je / weten jullie of de Philips Hue motion sensor dit wellicht beter doet? Of is er een andere goede (voordeligere) lux meter? Ik zoek gewoon een goede lux meter waarmee ik in Home Assistant makkelijk de lichten kan intensiveren wanneer het buiten donkerder begint te worden.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

lolgast schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:27:
[...]

Wat een lelijke werkwijze zeg :/ Is er niet iets te bouwen zoals voor Homekit? Ik zet de betreffende sensor, bijvoorbeeld de temperatuur, gewoon naar Homekit, plaats die in Homekit in de ruimte ‘woonkamer’ en roep iets in de trant van ‘wat is de temperatuur in de woonkamer’ en dan wordt die sensor automatisch gebruikt.
Helaas. De Google Assistant ondersteunt nu geen device class met temperature of humidity.
Het voordeel nu is wel dat ik zelf de zin kan maken met data van meerdere sensoren.
jossie67 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:56:
[...]

Dat is wel is wel een goede manier, welke input boolean heb je.
Ik post vanavond wel even de benodigde yaml.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeIT op 30-11-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-01 14:09
Ik heb niet zoveel succes met 0.83 / 0.83.1. Ik draai Hass.io en heb vanuit daar de update gestart. Na een uur kwam hij nog niet terug, heb toen maar besloten hem opnieuw te flashen en een backup terug te zetten. Dit heeft namelijk nog nooit zo lang geduurd bij mij. Nog even geprobeerd opnieuw aan te zetten, maar zoals verwacht zonder resultaat.

Ik heb vanuit een kale 0.83.1 mijn snapshot geladen, op Home Assistant (de versie) zelf na. Niet alles kwam goed terug, ik ging er van uit dat hij na het restoren een herstart nodig had. Helaas is hij nu weer niet bereikbaar. (addons wel). Ik ga als ik straks tijd heb maar weer opnieuw flashen en dan maar een volledige restore doen naar 0.82.

Zijn er meer mensen met Hass.io die hier problemen mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:23
JPtjeeNL schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:32:
[...]

Volgens mij heb je hierin gelijk. Ik heb de sensor een tijdje laten staan om data via Home Assistant in te lezen. Conclusie: de lux sensor meldt nauwelijks info terug aan Home Assistant, vermoedelijk om de reden die je aangeeft. Jammer! Weet je / weten jullie of de Philips Hue motion sensor dit wellicht beter doet? Of is er een andere goede (voordeligere) lux meter? Ik zoek gewoon een goede lux meter waarmee ik in Home Assistant makkelijk de lichten kan intensiveren wanneer het buiten donkerder begint te worden.

Thanks!
Ik begreep dat die wel 1x per 55 minuten ook Lux doorgeeft. Dat is wel wat weinig opzich niet erg als je toch niet te vaak wil switchen.
Maar ja juist met movement lampen aansturen wil je ook niet te vaak van de Lux uitgaan. Op de wc bv moet je ook movement hebben voor er licht nodig is.
Dus wil je in de woonkamer wel licht als het te donker is maar geen movement.

Dit automatiseren en regels maken vind ik zelf ook een lastige. Stuur nu alleen op tijd en zonsondergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 09:28
wellicht niet helemaal thuis in dit topic maar ik denk dat hier meer mensen zijn met dezelfde situatie:

wat als ik een domeinnaam heb en hiervoor een ssl certificaat die naar mijn domoticz wijst
en ik daarnaaast nog een met duckdns + lets encrypt mijn hass.io wil gebruiken.

kan dat dan? want beide zijn ssl port 443 kan ik op mijn dd-wrt router een foefje uithalen (kijken welk domein het verkeer afkomstig is?)
of moet ik voor een andere oplossing gaan?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:17
remcoXP schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:27:
wellicht niet helemaal thuis in dit topic maar ik denk dat hier meer mensen zijn met dezelfde situatie:

wat als ik een domeinnaam heb en hiervoor een ssl certificaat die naar mijn domoticz wijst
en ik daarnaaast nog een met duckdns + lets encrypt mijn hass.io wil gebruiken.

kan dat dan? want beide zijn ssl port 443 kan ik op mijn dd-wrt router een foefje uithalen (kijken welk domein het verkeer afkomstig is?)
of moet ik voor een andere oplossing gaan?
Reverse proxy is wat je zoekt.
https://www.home-assistan...cosystem/nginx_subdomain/

[ Voor 4% gewijzigd door Steefph op 30-11-2018 17:38 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
trekker22 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:22:
[...]

Ik begreep dat die wel 1x per 55 minuten ook Lux doorgeeft. Dat is wel wat weinig opzich niet erg als je toch niet te vaak wil switchen.
Maar ja juist met movement lampen aansturen wil je ook niet te vaak van de Lux uitgaan. Op de wc bv moet je ook movement hebben voor er licht nodig is.

Dit automatiseren en regels maken vind ik zelf ook een lastige. Stuur nu alleen op tijd en zonsondergang.
Thanks voor je reactie. Dat doet hij inderdaad iedere 55 minuten, maar dat vind ik een te grote tijdsmarge. Iedere 20 minuten had voor mij nog wel gekund, maar 55 minuten vind ik wel erg veel. Op zonsondergang sturen heb ik een tijd gedaan, maar werkte bij mij toch niet lekker met de offset. De offset was vaak net weer te groot of te klein. Daarom probeer ik iets te bouwen wat gewoon naar de donkerte kijkt, maar dat is blijkbaar nogal een opgave. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@jossie67
Hierbij de de benodigde yaml zodat je aan Google Home kunt vragen wat de temperatuur in huis is. Ik weet niet of je Google Assistant via de cloud anders configureer. Ik draai het zonder cloud.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
input_boolean:
  google_assistant_temperatuur:
    name: Temperatuur in huis

google_assistant:
  input_boolean.google_assistant_temperatuur:
    aliases:
      - Temperatuur in huis
      - Temperaturen
      - Woonkamer temperatuur
      - Badkamer temperatuur
      - Babykamer temperatuur
    expose: true

automation:
  - alias: "Temperatuur vraag Google Assistant"
    hide_entity: True
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: input_boolean.google_assistant_temperatuur
        to: 'on'
    action:
      - delay: '00:00:2'
      - service: tts.google_say
        data_template:
          entity_id: media_player.assistent
          message: 'De temperatuur in de woonkamer is {{ states.climate.thermostaat.attributes.current_temperature | replace("."," komma ") }} graden celcius. In de badkamer is het {{ states.sensor.temperature_badkamer.state | replace("."," komma ")}} graden celcius. Tenslotte de temperatuur in de babykamer. Deze is: {{ states.sensor.temperature_babykamer.state | replace("."," komma ") }} graden celcius'
      - service: input_boolean.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik heb de onderstaande automation vandaag uitgebreid, maar het werkt niet zoals ik wil.

De bedoeling is dat de Xiaomi Body Sensor de lux-waarde meet en vergelijkt met een input_number (80)
Even een tijdje wacht en dan opnieuw controleert en als de waarde nog steeds laag is dan wordt de input_select gezet (en gaat vervolgens het licht aan).

Dit werkt wel, maar is te langzaam als je binnenstapt in een donker huis.
Vandaar dat ik vandaag de wait_template heb toegevoegd die wacht op beweging van diezelfde sensor.
(Logischerwijs komen updates van zowel de lux als motion tegelijkertijd, als je in een donker huis binnenstapt)

Maar het gevolg is dat de lampen vanmiddag aanschoten toen ik binnenstapte bij een luxwaarde van ruim 200.
In de 'History' van de lux-waarde zie ik geen waardes onder de 200, dus waar de trigger vandaan komt is mij niet duidelijk...
Inschakelen van die dummy is omdat ik eerst m'n actie begon met een simpele 'delay' en dat ging niet.

Wat mis ik?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
id: 'dark'
alias: 'dark'
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ (states.sensor.lux.state | int) < (states.input_number.lux_lights_on.state | int) }}"

action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.dummy
  - wait_template: "{{ is_state('binary_sensor.presence_1', 'on') }}"
    timeout: '00:02:00'
    continue_on_timeout: 'true'
  - condition: template
    value_template: "{{ (states.sensor.lux.state | int) < (states.input_number.lux_lights_on.state | int) }}"
  - service: input_select.select_option
    entity_id: input_select.auto_dark
    data:
      option: "Donker"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Die condition staat bewust (opnieuw) na de timeout van maximaal 2 minuten. De trigger bevat ook al diezelfde conditie.

Moet ik de trigger veranderen in een simpele lux-waarde en de controle op < 80 als condition toevoegen?
Zou niet moeten uitmaken, toch?

Kennelijk jou niet bekend, 'conditions in actions':
https://www.home-assistant.io/docs/automation/action/
Conditions can also be part of an action. You can combine multiple service calls and conditions in a single action, and they will be processed in the order you put them in. If the result of a condition is false, the action will stop there so any service calls after that condition will not be executed.
Bij gebrek aan een 'for:' voor een template heb ik dat zo opgelost....

[ Voor 49% gewijzigd door RudolfR op 30-11-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CodeIT
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/11095
Hierboven staat eea over dit onderwerp.

@lolgast
Het is idd op dit moment niet ondersteund. Ik heb zowel Google als HomeKit in gebruik en bij deze laatste werkt dit wel. Echter sinds kort ondersteund Google sensoren dus ik verwacht dat het een kwestie van tijd is dat HA het ondersteund.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 21:59
CodeIT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:39:
[...]

Helaas. De Google Assistant ondersteunt nu geen device class met temperature of humidity.
Het voordeel nu is wel dat ik zelf de zin kan maken met data van
Ik zit nu 2 maandjes op home assistant en giervoor op domoticz met domoticz kon ik wel gewoon aan mijn google home vragen wat de temperatuurbwas en kreeg netjes antwoord. Ook het instellen vab de thermoataat was geen probleem maar heb dit met hass helaas bog niet werkend gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:56:
Die condition staat bewust (opnieuw) na de timeout van maximaal 2 minuten. De trigger bevat ook al diezelfde conditie.

Moet ik de trigger veranderen in een simpele lux-waarde en de controle op < 80 als condition toevoegen?
Zou niet moeten uitmaken, toch?

Kennelijk jou niet bekend, 'conditions in actions':
https://www.home-assistant.io/docs/automation/action/

[...]

Bij gebrek aan een 'for:' voor een template heb ik dat zo opgelost....
Ik heb al 10 keer naar je automation gekeken maar ik zie geen rare instelling. De condition in de action kende ik niet nee, nooit nodig gehad en zit inmiddels al maanden op Node-RED.

Ik denk dat er niets anders opzit dat je logging uitbreiden (op info zetten) en maar forceren dat je lampen aangaan bij thuiskomst terwijl het nog licht is. Lijkt mij dat er iets anders speelt dan deze automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:30:
Ik heb de onderstaande automation vandaag uitgebreid, maar het werkt niet zoals ik wil.

De bedoeling is dat de Xiaomi Body Sensor de lux-waarde meet en vergelijkt met een input_number (80)
Even een tijdje wacht en dan opnieuw controleert en als de waarde nog steeds laag is dan wordt de input_select gezet (en gaat vervolgens het licht aan).

Dit werkt wel, maar is te langzaam als je binnenstapt in een donker huis.
Vandaar dat ik vandaag de wait_template heb toegevoegd die wacht op beweging van diezelfde sensor.
(Logischerwijs komen updates van zowel de lux als motion tegelijkertijd, als je in een donker huis binnenstapt)

Maar het gevolg is dat de lampen vanmiddag aanschoten toen ik binnenstapte bij een luxwaarde van ruim 200.
In de 'History' van de lux-waarde zie ik geen waardes onder de 200, dus waar de trigger vandaan komt is mij niet duidelijk...
Inschakelen van die dummy is omdat ik eerst m'n actie begon met een simpele 'delay' en dat ging niet.

Wat mis ik?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
id: 'dark'
alias: 'dark'
trigger:

action:
  - wait_template: "{{ is_state('binary_sensor.presence_1', 'on') }}"
    timeout: '00:02:00'
    continue_on_timeout: 'true'
  - condition: template
  - service: input_select.select_option
    entity_id: input_select.auto_dark
    data:
      option: "Donker"
Ok, misschien een stomme vraag maar loop je dit niet veel te ingewikkeld op?

Je kan als trigger de motion detector met een reguliere conditie op de lux zetten toch? Of begrijp ik niet wat je echt wil bereiken, je echte use case dus?

Nieuwe release 0.83.2 https://www.home-assistan...lease-0832---november-30:
  • Revert change to MQTT discovery_hash introduced in #18169 (@emontnemery - #18763) (mqtt docs)
  • bump gtts-token to 1.1.3 (@stonith - #18824) (tts docs)
  • Always set hass_user (@balloob - #18844) (http docs)
  • Hotfix for Fibaro wall plug (@pbalogh77 - #18845) (light.fibaro docs)

Die nieuwe Google Home Device Tracker leek veelbelovend, maar zorgt er bij mij voor dat mijn hele HA super, super traag wordt. Ik ben blijkbaar niet de enige die dit heeft, heeft een van jullie hier ervaring mee?

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2018 10:57 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:54:
@trekker22 Op dit moment gebruik ik de image van toke: https://hub.docker.com/r/toke/mosquitto/ maar ik zit er aan te denken om over te stappen op die van eclipse: https://hub.docker.com/_/eclipse-mosquitto/
Ik ben hier net ook mee bezig geweest, maar dan op basis van de eclipse image.
Helaas geen succes:

Permissieproblemen met de /log directory waardoor er niet naar mosquitto.log kan geschreven worden
code:
1
Error: Unable to open log file /mosquitto/log/mosquitto.log  for writing.

chmod 777, chown mosquitto:mosquitto op deze directory en ook het werken met PUID=x en PGID=y in docker-compose.yaml was geen oplossing.

Uiteindelijk er dan ook nog achter gekomen dat debian een erg oude versie (1.8.0, uit 2016!) van docker-compose gebruikt als je via de debian package manager installeert :| Handmatig via pip of wget docker-compose installeren lukte me dan ook weer niet.

Eigenlijk stel ik me de vraag zelfs of het wel veel voordelen heeft om je mqtt daemon vanuit een container te draaien dan rechtstreeks bijvoorbeeld de mosquitto daemon vanuit je host OS. Zoveel dependencies lijken me er niet te zijn en het lijkt me ook niet zo'n risicovol proces om te exploiten.Typisch is de daemon toch alleen maar toegankelijk vanuit je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@sloth Ik gebruik zonder enig probleem eclipse-mosquitto als image, dus het lijkt erop dat er bij jou iets mis is. Gebruik je volumes die je mapped? Dan moet je vaak wel ff een chmod 777 doen op die map zodat er vanuit de container geschreven kan worden.

Mixen van native en docker zou ik nooit doen eerlijk gezegd. Ook niet handig als je alles bijv vanuit portainer beheerd en daarbij de opstart volgorde wil aangeven.

En een stokoude docker versie gebruiken met moderne images lijkt me ook geen goede mix. Gewoon die van 2018.06 of 2018.09 installeren...

[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 01-12-2018 13:23 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 13:01
Ik heb een betere oplossing. Maak een generic thermostat met een dummy switch in homeassistant. Dan kun je Google Home gewoon om de temperatuur vragen.
CodeIT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:31:
@jossie67
Hierbij de de benodigde yaml zodat je aan Google Home kunt vragen wat de temperatuur in huis is. Ik weet niet of je Google Assistant via de cloud anders configureer. Ik draai het zonder cloud.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
input_boolean:
  google_assistant_temperatuur:

google_assistant:
  input_boolean.google_assistant_temperatuur:
    aliases:
      - Temperatuur in huis
      - Temperaturen
      - Woonkamer temperatuur
      - Badkamer temperatuur
      - Babykamer temperatuur
    expose: true

automation:
  - alias: "Temperatuur vraag Google Assistant"
    trigger:
      - platform: state
    action:
      - delay: '00:00:2'
      - service: tts.google_say
        data_template:
          entity_id: media_player.assistent
          message: 'De temperatuur in de woonkamer is {{ states.climate.thermostaat.attributes.current_temperature | replace("."," komma ") }} graden celcius. In de badkamer is het {{ states.sensor.temperature_badkamer.state | replace("."," komma ")}} graden celcius. Tenslotte de temperatuur in de babykamer. Deze is: {{ states.sensor.temperature_babykamer.state | replace("."," komma ") }} graden celcius'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mystic_Vamp schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:29:
Ik heb een betere oplossing. Maak een generic thermostat met een dummy switch in homeassistant. Dan kun je Google Home gewoon om de temperatuur vragen.

[...]
Hmmm, heb je hier voorbeeld code van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Hmmbob schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:40:
[...]

Ok, misschien een stomme vraag maar loop je dit niet veel te ingewikkeld op?

Je kan als trigger de motion detector met een reguliere conditie op de lux zetten toch? Of begrijp ik niet wat je echt wil bereiken, je echte use case dus?
Het licht moet aangaan als het voor een bepaalde duur donker is (ook zonder beweging, maar dan niet bij een korte dip in de lux-waarde); en dit moet worden versneld als er iemand beweegt in de woonkamer.
Dus of als het al een tijdje donker is, of als je tijdens de schemering binnenstapt (of als je opstaat van de bank om het licht aan te doen :X )

Té ingewikkeld? Misschien wel, maar in theorie zou 't gewoon moeten werken, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou daar eerlijk gezegd twee aparte automations voor maken.

De bepaalde duur heeft dan een trigger lux < 80 for: 00:05:00; zoiets dus (uit de losse pols):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: turn_on_lights_in_the_dark
  alias: "Lights: On due to lux"
  trigger:
      value_template: "{{ (states.sensor.lux.state | int) < 80 }}"
    for:
      minutes: 5
  action:
  - service: homeassistant.turn_on

en dan voor de reguliere beweging (rechtstreekse copy-paste uit mijn code)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: turn_on_woonkamer_on_movement
  alias: "Lights: Woonkamer aan op beweging"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.pir_sensor_motion
  condition: 
  - condition: and
    conditions:
    - condition: time
      after: 06:45:00
      before: 08:30:00
    - condition: state
      entity_id: group.lampen
      state: 'off'
    - condition: state
      entity_id: sun.sun
      state: below_horizon 
  action:
    entity_id: switch.tv_meubel
    entity_id: switch.staande_lamp
    entity_id: light.eetkamer_level
    data:
      brightness: 100
    entity_id: input_boolean.woonkamer_on_movement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-04 12:58
trekker22 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:22:
[...]

Ik gebruik de volgende automation om de lux sensor vaker te updaten.. gewoon de verlichting ongezien aan en uit doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
id: id12
alias: Update lumen sensor
trigger: 
  - platform: time
    minutes: '/10'
    seconds: 00
action:
    entity_id: light.gateway_light_78xxdc64ed95
    data:
      brightness: 2
  - delay:
      seconds: 5
  - service: homeassistant.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Erg leuk dat Home Assistant. Al lekker veel ideeën. Maar voor nu gewoon maar eens alles kunnen bedienen vanuit Home assistant.

Nu heb ik een geroote Toon thermostaat, die al te bedienen is via Home Assistant. Maar aan de Thermostaat hangen ook twee zwave stekkers die schakelbaar zijn én energiehoeveelheid weergeven. Het schakelen lukt via een url:
http://toonip/hdrv_zwave?action=basicCommand&uuid=UUID&state=1

Maar dan weet home Assistant de status en het elektraverbruik van de meter nog niet. Weet iemand hoe ik die uit Toon kan krijgen?

edit: aangegeven dat het om een geroote Toon gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Jelte op 01-12-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:41:
Erg leuk dat Home Assistant. Al lekker veel ideeën. Maar voor nu gewoon maar eens alles kunnen bedienen vanuit Home assistant.

Nu heb ik een Toon thermostaat, die al te bedienen is via Home Assistant. Maar aan de Thermostaat hangen ook twee zwave stekkers die schakelbaar zijn én energiehoeveelheid weergeven. Het schakelen lukt via een url:
http://toonip/hdrv_zwave?action=basicCommand&uuid=UUID&state=1

Maar dan weet home Assistant de status en het elektraverbruik van de meter nog niet. Weet iemand hoe ik die uit Toon kan krijgen?
Hier al eens gekeken?
Opzetten hub: https://www.home-assistant.io/components/toon/
Schakelaars: https://www.home-assistant.io/components/switch.toon/
Thermostaat: https://www.home-assistant.io/components/climate.toon/
Energieverbruik: https://www.home-assistant.io/components/sensor.toon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Laatst online: 22:41
Het is mij eindelijk gelukt om HA en DSMR reader op een Pi te installeren. Heb ook een Mqtt servertje draaien, maar snap er geen hout van hoe ik nu de data vanuit DSMR reader in HA krijg. Iemand die me op de goede weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frank!in schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:31:
Het is mij eindelijk gelukt om HA en DSMR reader op een Pi te installeren. Heb ook een Mqtt servertje draaien, maar snap er geen hout van hoe ik nu de data vanuit DSMR reader in HA krijg. Iemand die me op de goede weg kan helpen?
Ja, de handleiding van Home Assistant: https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/

Mocht dat niet voldoende zijn, dan is er al veel over DSMR gesproken in dit topic. Ik zou vanaf een redelijk recent punt gaan lezen / teruglezen.

En als het dán niet lukt, zijn we meer dan bereid om even met je mee te kijken. Er is hier genoeg hulp beschikbaar, maar van zelf uitzoeken leer je het meeste :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Laatst online: 22:41
Hmmbob schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:35:
[...]

Ja, de handleiding van Home Assistant: https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/

Mocht dat niet voldoende zijn, dan is er al veel over DSMR gesproken in dit topic. Ik zou vanaf een redelijk recent punt gaan lezen / teruglezen.

En als het dán niet lukt, zijn we meer dan bereid om even met je mee te kijken. Er is hier genoeg hulp beschikbaar, maar van zelf uitzoeken leer je het meeste :)
Thanks voor je reactie. Ik heb inmiddels al heel veel gelezen op het internet, maar is lastig om te vinden wat een goed startpunt is om vandaar uit te beginnen. Heb nu het gevoel dat ik overal kleine brokjes informatie vind, maar het totaalplaatje nog niet zie.

Met DSMR reader bedoel ik dit. Met jou eerste link, lees ik toch direct uit mijn slimme meter ipv van met de api van DSMR?

Welke manier is het meest effectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
kouk schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:29:
[...]

Ik gebruik de volgende automation om de lux sensor vaker te updaten.. gewoon de verlichting ongezien aan en uit doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
id: id12
alias: Update lumen sensor
trigger: 
    minutes: '/10'
action:
    data:
      brightness: 2
  - delay:
      seconds: 5
  - service: homeassistant.turn_off
Hoe triggerd dit precies de xiamo sensor? Doet die tich alleen op movement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Frank!in Ik zal je helpen:
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Daar moet je mee uit de voeten kunnen. Verder kan ik je de mqtt.fx client aanbevelen. Daar wordt het hele mqtt gebeuren een stuk tastbaarder van

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 10:57
Heren, ik zie een paar licht automations hier langs komen en dat kan een stuk handiger...

- Maak een input_boolean "beweging begane grond"
- Automation die als een motion/pir sensor motion detecteert die boolean naar true zet
- Automation die als boolean naar true gaat een timer start en als de timer afloopt die bool naar false zet
- Alle licht automations die je hebt of waar je iets mee wil, koppel je aan die boolean.

Voordeel:
- Meerdere sensoren updaten een state, makkelijk sensoren toevoegen of verwijderen zonder allerlei automations aan te passen.
- One timer rules all "subscribed" automations

Voorbeeld excerpt code:
YAML:
1
2
3
4
input_boolean:
is_movement_lower_floor:
  name: Movement on the lower floor
  icon: mdi:walk

YAML:
1
2
3
4
timer:
  lower_floor:
    duration: '00:30:00'
    icon: mdi:timer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: 'Set timer if movement in the living room'
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_motion_3_livingroom
  action:
      entity_id: input_boolean.is_movement_lower_floor
    - service: timer.start
      entity_id: timer.lower_floor

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'No movement anymore on lower floor'
  trigger:
    platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
  action:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'Motion detected'
  trigger:
  condition:
     <whatever>
  action:
     <whatever>
     Schakel lighting scenes en zo ;)

Zelfde andersom als bools naar false gaan. Dit is een veel schaalbaarder en beheerbare oplossing dan overal die scripts en for timers in automations. Lijkt nu misschien wat meer code, maar als je even leest zie je wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja, maar ik heb de schakelaar sectie gemist. Eens kijken of ik het werkend krijg. De omschrijving is erg summier.

edit: Owh, ik heb een geroote Toon. Dat is wel belangrijk om te melden. Dan werkt het officiële Toon device niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 01-12-2018 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
UltraSub schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:01:
Heren, ik zie een paar licht automations hier langs komen en dat kan een stuk handiger...

- Maak een input_boolean "beweging begane grond"
- Automation die als een motion/pir sensor motion detecteert die boolean naar true zet
- Automation die als boolean naar true gaat een timer start en als de timer afloopt die bool naar false zet
- Alle licht automations die je hebt of waar je iets mee wil, koppel je aan die boolean.

Voordeel:
- Meerdere sensoren updaten een state, makkelijk sensoren toevoegen of verwijderen zonder allerlei automations aan te passen.
- One timer rules all "subscribed" automations

Voorbeeld excerpt code:
YAML:
1
2
3
4
input_boolean:
is_movement_lower_floor:
  name: Movement on the lower floor
  icon: mdi:walk

YAML:
1
2
3
4
timer:
  lower_floor:
    duration: '00:30:00'
    icon: mdi:timer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: 'Set timer if movement in the living room'
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_motion_3_livingroom
  action:
    - service: timer.start

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'No movement anymore on lower floor'
  trigger:
    platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
  action:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 'Motion detected'
  trigger:
  condition:
     <whatever>
  action:
     <whatever>
     Schakel lighting scenes en zo ;)

Zelfde andersom als bools naar false gaan. Dit is een veel schaalbaarder en beheerbare oplossing dan overal die scripts en for timers in automations. Lijkt nu misschien wat meer code, maar als je even leest zie je wat het doet.
Top naar zo iet was ik zoekende, dit is zeker beter schaalbaar en beheersbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Om het nieuwe Owntracks component zowel met http als met MQTT te laten werken, hoef je toch alleen het MQTT-topic mee te geven toch? Ik had de oude situatie goed werkend voor beide varianten, maar MQTT posts komen nu niet meer door in HA. Ik heb dat eigenlijk wel nodig, om mijn zelfgebouwde GPS logger in HA te tonen. De MQTT messages zijn nog steeds goed, ik heb ook een Owntracks backend draaien en daar zie ik netjes de posities van mijn tracker. Maar dus niet meer in HA :(

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 23-04 16:22
@UltraSub
dan moet je toch ook veel code schrijven voor iedere timer? (lees iedere pir)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
zoeperman schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:27:
@UltraSub
dan moet je toch ook veel code schrijven voor iedere timer? (lees iedere pir)
Nee, iedere pir heeft maar 1 automation: "als beweging zet bool naar true".
De bool heeft vervolgens automations om timers te starten (start commando is tevens ook reset timer).
Alle verdere automations en logica hangen direct aan die bool. Dus die kijken alleen naar die bool als input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
En elke pir heeft betrekking op bepaalde ruimte dus dat wel los koppelen.

Beweging woonkamer (2 pir)
Beweging eetkamer 2 pir
Beweging keuken 1 pir
Beweging wc 1 pir
Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:01:
En dat hangt helemaal af van wat je wil bereiken. Ik vind jouw oplossing, voor mijn situatie, niet “een stuk handiger”. Fijn dat het voor jou wel werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruikte het altijd zo. Hue motion lux waarde werd door de Hue bridge bepaald en door mij alleen opgehaald als zijnde false (licht genoeg) en true (donker). Ik heb geen laptop bij de hand en alleen even een app op de telefoon om de code op te halen, dus het wordt een screenshot :+
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/6445aadc0737f8ef8d4996ce01714eb8.png

Ik sluit me qua denkwijze in deze denk ik aan bij @Hmmbob. Ik zou voor beide cases, beweging of lux, een aparte automation maken. Een zoals ik hierboven had, een gebaseerd op alleen lux met een for: x-minutes statement erin.

Dit is een hele oude automation die inmiddels via Node-RED loopt en dus nooit meer is bijgewerkt. Maar het idee komt vast over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
trekker22 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:15:
[...]

Hoe triggerd dit precies de xiamo sensor? Doet die tich alleen op movement.
Volgens mij wordt de lumen waarde bij elke activatie van de gateway ververst. Deze truc heb ik vorig jaar ergens gelezen (en toegepast..)

https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues/8703

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Oh, wacht. Ik heb het over de gateway he? Niet over de human body sensor. De gateway hangt in mijn woonkamer en de lux waarde gebruik ik ook in automations van andere ruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Frank!in schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:31:
Welke data van dsmr reader wil je tonen? Gebruik zelf OpenHAB i.p.v. HA, ik toon de actuele cijfers en dagtotalen door de REST API van dsmr reader aan te roepen, ik sla verder niks dubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
kouk schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:18:
[...]

Volgens mij wordt de lumen waarde bij elke activatie van de gateway ververst. Deze truc heb ik vorig jaar ergens gelezen (en toegepast..)

https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues/8703
Dat werkt denk ik niet met zigbee2mqtt :(

Lees nu ook dat je ook de Lux sensor op de gateway bedoeld. Die heb ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 02-12-2018 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 10:49
Ik weet niet of eerder dezelfde vraag is gesteld en/of het überhaupt mogelijk is.

Maar ik wil voor de koudere dagen een week sensor (ma t/m vr) maken waarmee ik eerder de CV kan inschakelen voordat ik thuis ben, de tijden dat ik thuis kom uit werk wisselt een beetje in de week afhankelijk van de drukte maar +- zit een uur tot een half uur per dag verschil in.

Nu weet ik de delta temperatuur opwarming van de CV.

Maar de belangrijkste vraag is, is het mogelijk om een soort van history sensor te maken die alleen de werkweek dagen registreert en daarmee dus gemiddelde tijd maakt.

Bijv:

dag 1 16:45 thuis
dag 2 17:00 thuis
dag 3 16:36 thuis

Avg 16:47 thuis

[ Voor 12% gewijzigd door Imperial Guard op 02-12-2018 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
Imperial Guard schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:42:
Ik weet niet of eerder dezelfde vraag is gesteld en/of het überhaupt mogelijk is.

Maar ik wil voor de koudere dagen een week sensor (ma t/m vr) maken waarmee ik eerder de CV kan inschakelen voordat ik thuis ben, de tijden dat ik thuis kom uit werk wisselt een beetje in de week afhankelijk van de drukte maar +- zit een uur tot een half uur per dag verschil in.

Nu weet ik de delta temperatuur opwarming van de CV.

Maar de belangrijkste vraag is, is het mogelijk om een soort van history sensor te maken die alleen de werkweek dagen registreert en daarmee dus gemiddelde tijd maakt.

Bijv:

dag 1 16:45 thuis
dag 2 17:00 thuis
dag 3 16:36 thuis

Avg 16:47 thuis
Samen met de suggestie van @lolgast en https://www.home-assistan...ts/binary_sensor.workday/ kun je wel iets fabriceren. Je kunt ook met influxdb in de weer gaan.

Maar ik denk dat ik gewoon x dagen geschiedenis zou pakken en handmatig een gemiddelde zou berekenen. Dan kun je ook de uitbijters er uit filteren (die ene dag dat je vroeg thuis was, of juist laat) . Dat is waarschijnlijk makkelijker en betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
trekker22 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:18:
En elke pir heeft betrekking op bepaalde ruimte dus dat wel los koppelen.

Beweging woonkamer (2 pir)
Beweging eetkamer 2 pir
Beweging keuken 1 pir
Beweging wc 1 pir
Etc
Ja natuurlijk. :)
Heb hier 4 states daarvoor.
Hal, rest van begane grond, garage, oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zijn er hier mensen die een Gira schakelaar gebruiken? Ik zoek al jaren naar een strakke manier om wandschakelaars te gebruiken in mijn bestaande Gira schakelmateriaal. Nu lijkt Gira een schakelaar te hebben die draadloos is. Wordt genoemd als de System E55 lijn en ik heb al mijn schakelmateriaal uit die serie. Ik zie losse backplates in het assortiment, en alles lijkt erop te wijzen dat die, naast opbouw, ook in een bestaande serie kan worden ingebouwd. Dat zou te mooi zijn. Alleen de prijs van €115 en wellicht nog randmateriaal maakt het niet even bestellen en proberen.

http://www.gira.com/en/ge...e-lightlink/features.html

Dus. Iemand hier met ervaring?

/edit
Aha. In het Hue topic vind ik al wat info. Nice

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 02-12-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

Als ik vanaf 0 wil beginnen met HA wat is dan de meest werkbare aanpak?

een RPi als server met daarin een usb z-wave/zigbee usb stick om direct met aparaten en sensoren te praten of is de gangbare route dat je van de gebruikte merken een gateway koopt (klik-aan-klik uit / Ikea lampen / Xiaomi sensors) en deze gateway aan HA koppelt?

mijn sensoren zullen over 3 verdiepingen verdeeld zijn, ik ken het bereik van deze devices niet maar ik kan me zo voorstellen dat ik het niet met 1 'antenne punt' afkan.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Hangt er geheel van af. Ik zou eerst kijken welke sensoren en actuators je wil die op een of andere manier in HA passen. Zoek de producten er bij die in je budget en eisen vallen, maar probeer het wel bij een beperkt aantal technieken/protocollen te houden. Zoek dan pas de gateways er bij die al die apparaten afdekken. Sommige gateways dekken meerdere fabrikanten af. Ik zou het systeem zo afdekken dat je met 1 tot 2 gateways af kan. Bij mij is gateway overigens synoniem voor hardware interface, een z-wave stick is voor mij ook een gateway. Een algemene interface zoals z-wave heeft wel mijn persoonlijke voorkeur omdat ze vaak de breedste support bieden. Maar z-wave met bv Ikea tradfri is bijvoorbeeld wel een goede combi om veel te ondersteunen voor een prima prijs en kwaliteit.

Qua bereik, zwave zet een mesh netwerk op, dus dan heb je aan een base station of usb stick genoeg in principe.

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 02-12-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
GENETX schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:50:
Qua bereik, zwave zet een mesh netwerk op, dus dan heb je aan een base station of usb stick genoeg in principe.
Hetzelfde geldt ook voor Zigbee, mits je één groot netwerk maakt. Dus niet een Hue Bridge voor je Hue lampen, een Xiaomi Gateway voor je Xiaomi sensoren etc maar één stick zoals de Conbee/Raspbee of Zigbee2mqtt waar je alle Zigbee apparaten aan koppelt.

Daarnaast geldt zowel voor Z-Wave als Zigbee dat alleen powered devices (lampen, wall plugs, ...) als repeater werken. Apparaten op batterij gaan immers elke keer in standby/offline zolang ze zelf niet hoeven te zenden (of ontvangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

Dank, dit helpt al een heel stuk.

Wellicht kan HA dan ook prima in een VM draaien mits 2 universele netwerk ontsloten gateways kan vinden voor BG en 1e verdieping (daar zullen de meeste sensoren zitten).

Mijn doel ligt ergens tussen Home Automation en Security in.
Voor alle sensors wil ik iig. vastlegging in logfiles.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik alles kan vinden binnen de Xiaomi range, dus als daar een netwerk ontsloten gateway bij past kom ik een heel eind. Ook even zien of Xiamio stuurbare 220V plugs levert met een EU stekker.

Ik heb t volgende besteld:
- Newest Original Xiaomi Aqara Smart Vibration Sensor ZigBee wireless
- 3x Wholesale Xiaomi Aqara Door Window Sensor Zigbee Wireless Connection Smart Mini door sensor
- 2018 new version Xiaomi Mijia Smart Home Multifunctional Gateway 2 (waarvan het mij nu onduidelijk is of deze wel of niet door Home Assistant wordt herkend)
- Xiaomi MIJIA Aqara Human Body Sensor Mi Motion Sensor ZigBee Version Smart Home kit

ben benieuwd :+ of ik er wat van kan bakken....

[ Voor 31% gewijzigd door xychix op 02-12-2018 20:03 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
UltraSub schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:52:
[...]

Ja natuurlijk. :)
Heb hier 4 states daarvoor.
Hal, rest van begane grond, garage, oprit.
Heb je ook iets ingebouwd om te overrulen?
Stel volgens de Lux / motion / tijd hoort er deze lamp / sterkte bij.
Maar je schakelt zelf op of af, dat hij dan bv een (half) uur niet meer volgens programma/sensor draait, maar wat ik dus handmatig heb aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kom van domoticz af naar HA.

Nu las ik Toon uit in mijn domoticz, dat is nu ook gelukt met Home Assistant.

Maar wat ik nog niet kan vinden is het volgende:
Domoticz verstuurde ook de waarden van de zonnepanelen en het gas naar respectievelijk PVOutput en Mindergas.
Nu kan ik hier op het eerste gezicht geen scriptjes over vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Kan iemand me op weg helpen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:07
anandus schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:12:

Domoticz verstuurde ook de waarden van de zonnepanelen en het gas naar respectievelijk PVOutput en Mindergas.
Nu kan ik hier op het eerste gezicht geen scriptjes over vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Hi, ik stuur waardes naar mindergas.nl door middel van een aangepast REST command.

Deze ziet er als volgt uit:

rest_command.py
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
"""
Exposes regular rest commands as services.
For more details about this platform, please refer to the documentation at
https://home-assistant.io/components/rest_command/
"""
import asyncio
import logging

import aiohttp
from aiohttp import hdrs
import async_timeout
import voluptuous as vol

from homeassistant.const import (
    CONF_TIMEOUT, CONF_USERNAME, CONF_PASSWORD, CONF_URL, CONF_PAYLOAD,
    CONF_METHOD,CONF_HEADERS)
from homeassistant.helpers.aiohttp_client import async_get_clientsession
import homeassistant.helpers.config_validation as cv

DOMAIN = 'rest_command'

_LOGGER = logging.getLogger(__name__)

DEFAULT_TIMEOUT = 10
DEFAULT_METHOD = 'get'

SUPPORT_REST_METHODS = [
    'get',
    'post',
    'put',
    'delete',
]

COMMAND_SCHEMA = vol.Schema({
    vol.Required(CONF_URL): cv.template,
    vol.Optional(CONF_METHOD, default=DEFAULT_METHOD):
        vol.All(vol.Lower, vol.In(SUPPORT_REST_METHODS)),
    vol.Inclusive(CONF_USERNAME, 'authentication'): cv.string,
    vol.Inclusive(CONF_PASSWORD, 'authentication'): cv.string,
    vol.Optional(CONF_PAYLOAD): cv.template,
    vol.Optional(CONF_TIMEOUT, default=DEFAULT_TIMEOUT): vol.Coerce(int),
    vol.Optional(CONF_HEADERS): {cv.string: cv.string},
})

CONFIG_SCHEMA = vol.Schema({
    DOMAIN: vol.Schema({
        cv.slug: COMMAND_SCHEMA,
    }),
}, extra=vol.ALLOW_EXTRA)

@asyncio.coroutine
def async_setup(hass, config):
    """Set up the REST command component."""
    websession = async_get_clientsession(hass)

def async_register_rest_command(name, command_config):
        """Create service for rest command."""
        timeout = command_config[CONF_TIMEOUT]
        method = command_config[CONF_METHOD]

template_url = command_config[CONF_URL]
        template_url.hass = hass

auth = None
        if CONF_USERNAME in command_config:
            username = command_config[CONF_USERNAME]
            password = command_config.get(CONF_PASSWORD, '')
            auth = aiohttp.BasicAuth(username, password=password)

template_payload = None
        if CONF_PAYLOAD in command_config:
            template_payload = command_config[CONF_PAYLOAD]
            template_payload.hass = hass

headers = None
        if CONF_HEADERS in command_config:
            headers = config.get(CONF_HEADERS)

@asyncio.coroutine
        def async_service_handler(service):
            """Execute a shell command service."""
            payload = None
            if template_payload:
                payload = bytes(
                    template_payload.async_render(variables=service.data),
                    'utf-8')

try:
                with async_timeout.timeout(timeout, loop=hass.loop):
                    request = yield from getattr(websession, method)(
                        template_url.async_render(variables=service.data),
                        data=payload,
                        auth=auth,
                        headers=headers
                    )

if request.status < 400:
                    _LOGGER.info("Success call %s.", request.url)
                else:
                    _LOGGER.warning(
                        "Error %d on call %s.", request.status, request.url)

except asyncio.TimeoutError:
                _LOGGER.warning("Timeout call %s.", request.url)

except aiohttp.ClientError:
                _LOGGER.error("Client error %s.", request.url)

# register services
        hass.services.async_register(DOMAIN, name, async_service_handler)

for command, command_config in config[DOMAIN].items():
        async_register_rest_command(command, command_config)

return True

Dit in combinatie met de volgende sensor:
code:
1
2
3
4
5
  sensors:
    yesterday:
      friendly_name: "yesterday"
      value_template: "{{ (as_timestamp(now()) - (24*3600)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d', True) }}"

automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- id: 'automation 7'
  alias: Meterstand opsturen naar Mindergas.nl
  trigger:
      hours: 0
      minutes: 20
  action:
    - service: rest_command.post_meterstanden

rest_command in je config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  post_meterstanden:
    method: POST
    url: 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings'
    headers:
      content-type: application/json
      AUTH-TOKEN: -TOKEN HIER-
    payload: '{"date" : "{{states.sensor.yesterday.state}}","reading" : {{ states.sensor.gas_consumption.state }}}'

bij -TOKEN HIER - token plaatsen van mindergas.nl

Wellicht dat er al andere, makkelijkere opties beschikbaar zijn, maar ik heb nooit verder gekeken en dit werkt zeer betrouwbaar. Ik stuur dus om 0:20 de waardes naar mindergas.nl, mijn meter rapporteert 1x per uur het gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 10:49
anandus schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:12:

Ik heb het binnen AppDaemon draaien:

apps.yaml:
code:
1
2
3
mindergas:
  module: mindergas
  class: Mindergas

mindergas.py
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#!/srv/hass/bin/python3
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import requests
import json
import datetime
#import homeassistant.remote as remote

mindergas = "http://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings"
mindergas_token = '#'
hass_ip = '#'
hass_password = '#'
hass_port = '#'
gas_sensor = 'sensor.toon_gas_used_cnt'

class Mindergas(hass.Hass):

def initialize(self):
    self.log("Initializing...")
    self.run_daily(
        self.post,
        datetime.time(0, 0, 30))
    self.run_in(
        self.post,
        2)
    self.log("Done")

def post(self, *args, **kwargs):
    self.log("Posting gas consumption")
    gas_usage = self.get_state('sensor.toon_gas_used_cnt')
    yesterday = datetime.date.today () - datetime.timedelta (days=1)
    data = {'date': yesterday.strftime ("%Y-%m-%d"), 'reading':float(gas_usage)}
    headers = {'Content-Type': 'application/json', 'AUTH-TOKEN': mindergas_token}
    r = requests.post(mindergas, data=json.dumps(data), headers=headers)
    self.log (data)
    self.log (r)
    self.log ('Ready')

#post()

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:27:
Nadat ik naast mijn RPi 3B met een RaspBee een NUC met Ubuntu en DeCONZ in Docker en een Conbee heb draaien, blijft de Phoscon app op de NUC maar aangeven dat er een RaspBee is aangesloten. Of Phoscon in de war is door de aanwezigheid van de RPi met RaspBee weet ik niet, maar ook als ik de RPi volledig uitschakel, blijft de Phoscon app op de NUC volhouden een RaspBee te zien:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat bij andere NUC met Conbee gebruikers gewoon aangeven wordt dat er een Conbee is aangesloten?
Onduidelijk waarom nu, maar de Phoscon app op de NUC is er nu ook van overtuigd dat er toch echt een Conbee en geen raspbee is aangesloten.

Tevens een tip voor de mensen die het issue hebben dat de Phoscon app aangeeft dat meerdere IKEA lampen niet bereikbaar zijn, maar ze wel gewoon te aan/uit te schakelen zijn: Firmware 0x262f0500 zou diverse problemen met IKEA lampen en zigbee mesh oplossen. Zojuist geflashed, even afwachten of alle lampen als bereikbaar gedefinieerd blijven. Bij gelegenheid zouden de release notes van de firmware ook geactualiseerd gaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 02-12-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
Hoppa.

net een rasp 3B+ aangeschaft, ga ik me deze week eens in dit verdiepen. Heb Google Home, Smartthings en een Xiaomi MiHome voor al mijn aqara spul. Wil dit goed larten samen werken en er uit knallen wat er uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:53
JBS schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:00:
[...]
Onduidelijk waarom nu, maar de Phoscon app op de NUC is er nu ook van overtuigd dat er toch echt een Conbee en geen raspbee is aangesloten.

Tevens een tip voor de mensen die het issue hebben dat de Phoscon app aangeeft dat meerdere IKEA lampen niet bereikbaar zijn, maar ze wel gewoon te aan/uit te schakelen zijn: Firmware 0x262f0500 zou diverse problemen met IKEA lampen en zigbee mesh oplossen. Zojuist geflashed, even afwachten of alle lampen als bereikbaar gedefinieerd blijven. Bij gelegenheid zouden de release notes van de firmware ook geactualiseerd gaan worden.
hey
deze firmware is voor de deconz usb stick? of voor ikea apparaten, waar haal je die firmwares? alsook kan je deze flashen via de phoscon? of heb je echt de deconz software nodig? want ik heb deze gewoon als addon op HA, dus heb geen gui

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:25:
[...]

hey
deze firmware is voor de deconz usb stick? of voor ikea apparaten, waar haal je die firmwares? alsook kan je deze flashen via de phoscon? of heb je echt de deconz software nodig? want ik heb deze gewoon als addon op HA, dus heb geen gui

bedankt
Doelde inderdaad op de Conbee/raspbee firmware. Zie instructies op https://github.com/martho...econz/FIRMWARE-UPGRADE.md
Gebruik je HASS.io, zie dan https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html voor hoe in de loggen op SSH poort 22222.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JBS schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:34:
[...]
Doelde inderdaad op de Conbee/raspbee firmware. Zie instructies op https://github.com/martho...econz/FIRMWARE-UPGRADE.md
Gebruik je HASS.io, zie dan https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html voor hoe in de loggen op SSH poort 22222.
thnx, maar blijkbaar kan je ook ikea devices updaten , aleen heb ik nog niet gevonden waar je deze firmwares kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
trekker22 schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:02:
[...]

Heb je ook iets ingebouwd om te overrulen?
Stel volgens de Lux / motion / tijd hoort er deze lamp / sterkte bij.
Maar je schakelt zelf op of af, dat hij dan bv een (half) uur niet meer volgens programma/sensor draait, maar wat ik dus handmatig heb aangepast.
Al mijn automations hebben twee bools als condition, een manual override en een holiday.
Bij een van beide true loopt de automation niet. (Holiday bool doet eigen automations, override is just that; kill switch voor eender welke automation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
UltraSub schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:53:
[...]

Al mijn automations hebben twee bools als condition, een manual override en een holiday.
Bij een van beide true loopt de automation niet. (Holiday bool doet eigen automations, override is just that; kill switch voor eender welke automation)
Hoe activeer je die override?

Stel ik kom om 20:00 in de keuken en heb alleen wat sfeer licht. Ik draai handmatig wat lampen omhoog omdat ik nog wat hapjes wil regelen. Dan wil ik niet dat licht te snel weer naar de sfeer modus gaat. Maar wel bv na een half uur oid. Dat maakt het pas echt een automation van een slim huis.
Dit allemaal te regelen lijkt me nog vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:38:
[...]

thnx, maar blijkbaar kan je ook ikea devices updaten , aleen heb ik nog niet gevonden waar je deze firmwares kan vinden
Dat lijkt ook te kunnen, zie o.a. https://github.com/marthoc/hassio-addons/issues/30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ja, klopt, maar staat niet bij hoe je dat moet doen, alsook waar firmwares kan downloaden
wil het vooral voor de sensors and de remote , niet voor lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:47:
[...]

ja, klopt, maar staat niet bij hoe je dat moet doen, alsook waar firmwares kan downloaden
wil het vooral voor de sensors and de remote , niet voor lampen
Zie post 3 daar:
Updating the lights should work without the gui the following script downloads the latest stable Ikea firmware into ~/otau folder which will be picked up by deCONZ
Voor sensoren en remote (beide batterij dus) heb je kennelijk de GUI van DeCONZ nodig. Wanneer je een Conbee hebt, kun je die in je desktop stoppen en op je Windows machine de DeCONZ software met GUI gebruiken: https://www.dresden-elekt...ducts/software/pc/deconz/

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 02-12-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Mystic_Vamp schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:29:

[...]
Klopt helemaal. Echter lukt dit niet voor energie verbruik, of opwekking. Of voor andere type sensoren zoals luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

alexswart schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:40:
[...]

Ik zit nu 2 maandjes op home assistant en giervoor op domoticz met domoticz kon ik wel gewoon aan mijn google home vragen wat de temperatuurbwas en kreeg netjes antwoord. Ook het instellen vab de thermoataat was geen probleem maar heb dit met hass helaas bog niet werkend gekregen
Welke thermostaat/welk HA component gebruik je?
Zelf gebruik ik een custom component voor mijn Atag One, met enkele kleine aanpassingen werkt die prima met Google Home samen. (samengevat werden er niet ondersteunde statussen naar Google terug gestuurd)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
Robinski schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:35:
[...]

Welke thermostaat/welk HA component gebruik je?
Zelf gebruik ik een custom component voor mijn Atag One, met enkele kleine aanpassingen werkt die prima met Google Home samen. (samengevat werden er niet ondersteunde statussen naar Google terug gestuurd)
ik maak gebruik van een Isense icm een Remeha Avanta
vanavond heb ik de otgw component eruit gehaald en ben overgestapt op hvac Mqtt thermostaat dit werkt wel!

hierbij mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
climate otgw:
  - platform: mqtt
    name: "Thermostaat"
    modes:
      - "heat"
      - "off"
    current_temperature_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
    temperature_command_topic: "actions/otmonitor/setpoint"
    temp_step: 0.5
    temperature_state_topic: "events/central_heating/otmonitor/setpoint"
    mode_state_topic: "nodered/central_heating/otmonitor/centralheating"

ik maak gebruik van de otgw monitor en heb mqtt aangezet
vervolgens in node red een flow aangemaakt die "events/central_heating/otmonitor/centralheating" uitleest en 1 omzet naar heat en 0 naar off en deze weer wegschrijft naar "nodered/central_heating/otmonitor/centralheating"

code:
1
[{"id":"b0654246.a56b5","type":"mqtt in","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"","topic":"events/central_heating/otmonitor/centralheating","qos":"2","broker":"8cdc16b6.c2b8c8","x":262.1000061035156,"y":209,"wires":[["9a5578ee.825f08"]]},{"id":"9a5578ee.825f08","type":"switch","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"},{"t":"eq","v":"0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":586.1000366210938,"y":227.80001831054688,"wires":[["26b96ef7.77ddb2"],["85523b7.0e26bc8"]],"inputLabels":["0"],"outputLabels":["on",""]},{"id":"85523b7.0e26bc8","type":"change","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"change 0 to off","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"0","fromt":"str","to":"off","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":782.1000061035156,"y":267.4000072479248,"wires":[["6361d69e.079998"]]},{"id":"26b96ef7.77ddb2","type":"change","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"change 1 to heat","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"1","fromt":"str","to":"heat","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":798,"y":211,"wires":[["6361d69e.079998"]]},{"id":"6361d69e.079998","type":"mqtt out","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"","topic":"nodered/central_heating/otmonitor/centralheating","qos":"","retain":"","broker":"8cdc16b6.c2b8c8","x":1039.0999755859375,"y":408.8000183105469,"wires":[]},{"id":"8cdc16b6.c2b8c8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

hierdoor kleurt mijn thermostaat in home assistant mooi oranje als de cv in bedrijf is en wordt hij weer grijs als hij uit is.

[ Voor 78% gewijzigd door H143 op 02-12-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:15
alexswart schreef op zondag 2 december 2018 @ 23:30:
[...]

vanavond heb ik de otgw component eruit gehaald en ben overgestapt op hvac Mqtt thermostaat dit werkt wel!

hierbij mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
climate otgw:
  - platform: mqtt
    name: "Thermostaat"
    modes:
      - "heat"
      - "off"
    current_temperature_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
    temperature_command_topic: "actions/otmonitor/setpoint"
    temp_step: 0.5
    temperature_state_topic: "events/central_heating/otmonitor/setpoint"
    mode_state_topic: "nodered/central_heating/otmonitor/centralheating"

ik maak gebruik van de otgw monitor en heb mqtt aangezet
vervolgens in node red een flow aangemaakt die "events/central_heating/otmonitor/centralheating" uitleest en 1 omzet naar heat en 0 naar off en deze weer wegschrijft naar "nodered/central_heating/otmonitor/centralheating"

code:
1
[{"id":"b0654246.a56b5","type":"mqtt in","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"","topic":"events/central_heating/otmonitor/centralheating","qos":"2","broker":"8cdc16b6.c2b8c8","x":262.1000061035156,"y":209,"wires":[["9a5578ee.825f08"]]},{"id":"9a5578ee.825f08","type":"switch","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"},{"t":"eq","v":"0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":586.1000366210938,"y":227.80001831054688,"wires":[["26b96ef7.77ddb2"],["85523b7.0e26bc8"]],"inputLabels":["0"],"outputLabels":["on",""]},{"id":"85523b7.0e26bc8","type":"change","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"change 0 to off","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"0","fromt":"str","to":"off","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":782.1000061035156,"y":267.4000072479248,"wires":[["6361d69e.079998"]]},{"id":"26b96ef7.77ddb2","type":"change","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"change 1 to heat","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"1","fromt":"str","to":"heat","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":798,"y":211,"wires":[["6361d69e.079998"]]},{"id":"6361d69e.079998","type":"mqtt out","z":"d4e5b3a9.7559c","name":"","topic":"nodered/central_heating/otmonitor/centralheating","qos":"","retain":"","broker":"8cdc16b6.c2b8c8","x":1039.0999755859375,"y":408.8000183105469,"wires":[]},{"id":"8cdc16b6.c2b8c8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

hierdoor kleurt mijn thermostaat in home assistant mooi oranje als de cv in bedrijf is en wordt hij weer grijs als hij uit is.
Zelf nog niet geprobeerd , maar kun je niet ipv node-red in te zetten deze gebruiken?
"mode_state_template" ?
https://www.home-assistan...ate.mqtt/#using-templates

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
ny-hardcore schreef op maandag 3 december 2018 @ 06:22:
[...]

Zelf nog niet geprobeerd , maar kun je niet ipv node-red in te zetten deze gebruiken?
"mode_state_template" ?
https://www.home-assistan...ate.mqtt/#using-templates
Ik had deze ook gezien maar geen idee hoe ik dat moet toepassen vandaar op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 23-04 16:22
UltraSub schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:53:
[...]

kan/wil je je automations misschien eens delen?
snap niet helemaal hoe/wat het nu precies bij jou werkt namelijk.
als ik het zo lees heb je heel veel booleans die variabelen afdwingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:12

MsG

Forumzwerver

xychix schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:35:
Als ik vanaf 0 wil beginnen met HA wat is dan de meest werkbare aanpak?

een RPi als server met daarin een usb z-wave/zigbee usb stick om direct met aparaten en sensoren te praten of is de gangbare route dat je van de gebruikte merken een gateway koopt (klik-aan-klik uit / Ikea lampen / Xiaomi sensors) en deze gateway aan HA koppelt?

mijn sensoren zullen over 3 verdiepingen verdeeld zijn, ik ken het bereik van deze devices niet maar ik kan me zo voorstellen dat ik het niet met 1 'antenne punt' afkan.
Is ook een beetje een principe-kwestie, wil je afhankelijkheid houden van een externe fabrikant, die middels zijn of haar gateway toch de alleenheerser is in communicatie naar de individuele sensoren toe. Ik heb best wat verschillende merken (Ikea en Xiaomi bijv.) en heb weinig zin om voor elk ander merk weer een gateway nodig te hebben, zowel in onnodige kosten, onnodig stroomverbruik, etc.)

Hierdoor wil ik in gaan zetten op het Zigbee2mqtt project, daarmee kan je met die stick de sensoren rechtstreeks aanspreken, en vervalt het propriëtaire fabrikantengedeelte en heb je meer controle. Ik moet er nog mee aan de slag, maar wat ik zo her en der lees werkt dat gewoon goed.

In dat kader zoek ik ook een goedkope niet al te gesloten 'infraroodblaster'. Ik moet nog eens prutsen met een ESP8266 en een infraroodled, maar ik kon bij Tasmota geen database vinden met standaardcodes. Een alternatief die ik tegenkwam was de Broadlink RM 3 serie, die er ook nog eens leuk uit ziet. Alleen moet je dat vrij hacky aan Home-assistant koppelen, iemand daar ervaring mee? Ik moet nu nog handmatig m'n versterker aanzetten met de afstandsbediening, als dat wat meer gestroomlijnd kan zou dat mooi zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 03-12-2018 11:59 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
heb eens even de deconz geinstalleerd op een windows pc
heel simpele setup, mijn conbee usb staat op zolder, en mijn osram power plug heb ik iets verder geplaats, zodat mijn ikea remote goed connecteert
in de foto hieronder, zie je dus dat de remote van ikea idd de korstbijzijnde repeater gaat zoeken

maar hoe kan je nu feitelijk zien of alles goed gepositioneerd is? zijn de groene draadjes '"goed" , oranje "minder" ? of moet je dat lezen?

https://www.dropbox.com/s/po7mqfdzhgvjqfd/deconz.JPG?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
Heeft iemand een goede oplossing voor het laten slapen van macos (mac mini) via Hassio?

WOL is me al gelukt.

Ik kom wel tutorials tegen om het via SSH te doen, maar ik geloof niet dat dat via Hassio gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 24-04 11:40
Moet zeggen dat ik beetje teleurgesteld ben in het toevoegen van EvoHome.
Enigste dat ik zie, is dit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xvDNqLd.png
Dacht toch dat ik op zijn minst de zones ging kunnen zien.
CodeIT schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:54:
[...]

Je stuurt nu altijd 2x een lege entity_id. Daar klaagt de log over. Je kunt beter een service_template voor switch.turn_on, switch.turn_off gebruiken. Zie https://www.home-assistan...ide-which-service-to-call
Vermoedde al dat het zoiets was. Het werkt uiteindelijk wel maar die vermeldingen in het logboek zouden eigenlijk niet mogen.
Was dus het perfecte moment om eens over te schakelen naar Node-Red. Al veel lovende zaken over gelezen maar wel iets waar je even tijd moet voor maken om het eens goed te bekijken.
Na half uurtje toch iets in mekaar kunnen boksen dat zijn werk doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:40:
heb eens even de deconz geinstalleerd op een windows pc
heel simpele setup, mijn conbee usb staat op zolder, en mijn osram power plug heb ik iets verder geplaats, zodat mijn ikea remote goed connecteert
in de foto hieronder, zie je dus dat de remote van ikea idd de korstbijzijnde repeater gaat zoeken

maar hoe kan je nu feitelijk zien of alles goed gepositioneerd is? zijn de groene draadjes '"goed" , oranje "minder" ? of moet je dat lezen?

https://www.dropbox.com/s/po7mqfdzhgvjqfd/deconz.JPG?dl=0
- Blauwe node is de coördinator.
- Gele node is een router (node op spanning aangesloten, bijvoorbeeld lamp).
- Grijze node is een eind node (vaak batterij, zoals een sensor of remote).

De lijnkleur zegt wat over de signaalkwaliteit.
Zie voor meer info https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/issues/82
Kenhas schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:44:
Moet zeggen dat ik beetje teleurgesteld ben in het toevoegen van EvoHome.
Enigste dat ik zie, is dit
[Afbeelding]
Dacht toch dat ik op zijn minst de zones ging kunnen zien.
Heb zelf geen EvoHome, maar zie je de andere zones ook niet in je states overzicht?

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 03-12-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

alexswart schreef op zondag 2 december 2018 @ 23:30:
[...]
Ah!
Dat moet ik dan ook maar gaan uitproberen. Gebruik nu een RPI waarop OTmonitor draait die alles zowel via MQTT als via de Relay aan de OTGW Component doorgeeft.

In Lovelace gebruik ik nu de Thermostaat, die zijn data via de OTGW component krijgt en ik heb de volgende problemen, die hopelijk dan met de HVAC MQTT component zijn opgelost:
  • Het weergegeven setpoint is het setpoint override, die dus vaak NIET overeenkomt met het setpoint
  • Hij blijft maar per graad kunnen instellen, niet per halve graad
  • Onder iOS wordt de thermostaat weergave vaak vernaggeld. Kan zijn dat dit aan Lovelace ligt, en niet aan de OTGW component
De omzetting van 0/1 naar iets anders zou inderdaad via een template moeten kunnen, maar daar ben ik ook nog niet heel erg bedreven in. Veel proberen dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-04 08:36
MsG schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:59:
[...]

Is ook een beetje een principe-kwestie, wil je afhankelijkheid houden van een externe fabrikant, die middels zijn of haar gateway toch de alleenheerser is in communicatie naar de individuele sensoren toe. Ik heb best wat verschillende merken (Ikea en Xiaomi bijv.) en heb weinig zin om voor elk ander merk weer een gateway nodig te hebben, zowel in onnodige kosten, onnodig stroomverbruik, etc.)

Hierdoor wil ik in gaan zetten op het Zigbee2mqtt project, daarmee kan je met die stick de sensoren rechtstreeks aanspreken, en vervalt het propriëtaire fabrikantengedeelte en heb je meer controle. Ik moet er nog mee aan de slag, maar wat ik zo her en der lees werkt dat gewoon goed.

In dat kader zoek ik ook een goedkope niet al te gesloten 'infraroodblaster'. Ik moet nog eens prutsen met een ESP8266 en een infraroodled, maar ik kon bij Tasmota geen database vinden met standaardcodes. Een alternatief die ik tegenkwam was de Broadlink RM 3 serie, die er ook nog eens leuk uit ziet. Alleen moet je dat vrij hacky aan Home-assistant koppelen, iemand daar ervaring mee? Ik moet nu nog handmatig m'n versterker aanzetten met de afstandsbediening, als dat wat meer gestroomlijnd kan zou dat mooi zijn.

[YouTube: Using IR Remote Controls in your Smart Home - Home Assistant and the Broadlink RM]
De broadlink heb ik thuis liggen met als doel mijn stofzuiger op afstand aan te kunnen zetten. Echter herkende hij de afstandsbediening van mijn stofzuiger niet :'( Heb nog even geprobeerd om de afstandsbediening van de TV toe te voegen, dat werkte direct. Mijn verwachting was, dat je elke afstandsbediening wel kon inleren, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn :?

Heb hem daarom ook nog niet in HA gekoppeld, omdat ik er nu niet echt een doel voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:39
Thoit schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:36:
[...]

De broadlink heb ik thuis liggen met als doel mijn stofzuiger op afstand aan te kunnen zetten. Echter herkende hij de afstandsbediening van mijn stofzuiger niet :'( Heb nog even geprobeerd om de afstandsbediening van de TV toe te voegen, dat werkte direct. Mijn verwachting was, dat je elke afstandsbediening wel kon inleren, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn :?

Heb hem daarom ook nog niet in HA gekoppeld, omdat ik er nu niet echt een doel voor heb.
Heb je een ILife stofzuiger? Had namelijk hetzelfde plan, maar goed om te weten als dat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Mars Warrior schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:24:
[...]

Ah!
Dat moet ik dan ook maar gaan uitproberen. Gebruik nu een RPI waarop OTmonitor draait die alles zowel via MQTT als via de Relay aan de OTGW Component doorgeeft.

In Lovelace gebruik ik nu de Thermostaat, die zijn data via de OTGW component krijgt en ik heb de volgende problemen, die hopelijk dan met de HVAC MQTT component zijn opgelost:
  • Het weergegeven setpoint is het setpoint override, die dus vaak NIET overeenkomt met het setpoint
  • Hij blijft maar per graad kunnen instellen, niet per halve graad
  • Onder iOS wordt de thermostaat weergave vaak vernaggeld. Kan zijn dat dit aan Lovelace ligt, en niet aan de OTGW component
De omzetting van 0/1 naar iets anders zou inderdaad via een template moeten kunnen, maar daar ben ik ook nog niet heel erg bedreven in. Veel proberen dus...
tegen je eerste punt liep ik ook aan dit is opgelost met mqtt
het tweede punt ligt aan de lovelace thermostat card deze is alleen per hele graad in te stellen
je kan het eventueel nog proberen met een custom thermostat card
https://github.com/ciotlo...ee/master/thermostat-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:12
Vraagje.. ik heb een Xiaomi powerplug die het stroom meet van de televisie. Nu zou ik graag willen dat ik per dag kan zien wat het verbruik is. Is dit mogelijk? Op dit moment zie ik namelijk allen het realtime verbruik en het totaalvebrruik van afgelopen maanden bij elkaar op geteld. Per dag zou wel tof zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
Daar liep ik ook tegenaan met mijn slimme meter. Ik heb het als volgt opgelost:

Twee template sensors gemaakt
- 1x dagstart
- 1x verbruik vandaag

Om 00:00 stuur ik een mqtt message met het “dagstart” verbruik.

Het verbruik van vandaag bereik je dan via de template sensor (t/m verbruik - dagstart verbruik)

Als iemand een betere oplossing heeft, dan hoor ik dat heel graag.
Possible schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:38:
Vraagje.. ik heb een Xiaomi powerplug die het stroom meet van de televisie. Nu zou ik graag willen dat ik per dag kan zien wat het verbruik is. Is dit mogelijk? Op dit moment zie ik namelijk allen het realtime verbruik en het totaalvebrruik van afgelopen maanden bij elkaar op geteld. Per dag zou wel tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Mystic_Vamp schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:55:
Daar liep ik ook tegenaan met mijn slimme meter. Ik heb het als volgt opgelost:

Twee template sensors gemaakt
- 1x dagstart
- 1x verbruik vandaag

Om 00:00 stuur ik een mqtt message met het “dagstart” verbruik.

Het verbruik van vandaag bereik je dan via de template sensor (t/m verbruik - dagstart verbruik)

Als iemand een betere oplossing heeft, dan hoor ik dat heel graag.

[...]
Heb je daar de code van toevallig? Hoe ziet zon template sensor eruit?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:39
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    light.living_room:
      state: on
      brightness_pct: 70
      kelvin: 2700

light.bridge:
      state: on
      rgb_color: 0,102,102 
      brightness_pct: 50

Ik probeer in HA een scene aan te maken met milight lampen via de bridge. Bij de gewone lampen gaat het prima, maar zodra ik voor de bridge lamp settings opgeef reageert de bridge niet. Als ik kleur en brightness weglaat lukt het wel (bridge gaat dan gewoon aan) maar zodra ik rgb en brightness toevoeg reageert de bridge niet meer (rest van de lampen wel). Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 19:40
MsG schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:59:
[...]

[YouTube: Using IR Remote Controls in your Smart Home - Home Assistant and the Broadlink RM]
Broadlink werkt perfect. Mooi klein dingetje, koppelen met HA ging vrij vlot. Stond versteld van bereik van het ding vergeleken met een zelfbouw IR ledje. Broadlink staat naast de soundbar (die geen geweldige IR receiver heeft) en signaal wordt altijd ontvangen. IR signaal bounced volgens mij door de hele kamer heen. Draait al zeker 3 maand stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kreeg vandaag mijn CC2531 spullen binnen. Flashen was geen probleem.

Krijg echter zigbee2mqtt niet in een docker stack draaiende. Hij weigert de tty poort te herkennen.
Interactief als losse container wel, dus dat is maar ff zo.

Heb als eerste een aqara human body sensor gekoppeld. Ging als een speer.

Alleen wel heel veel updates moet ik zeggen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:16 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/bridge/log', payload: '{"type":"pairing","message":"device incoming"}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:17 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":73,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:19 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":73,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:21 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":76,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:23 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":73,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:26 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":73,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:28 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":76,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:30 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":76,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:30 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":52,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:30 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":0,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:36 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":53,"linkquality":26,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:36 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":53,"linkquality":26,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:43 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":58,"linkquality":49,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:45 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:47 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":57,"linkquality":52,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:49 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":57,"linkquality":63,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:51 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":57,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:53 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:55 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":57,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:57 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":57,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:26:59 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":58,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:01 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":57,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:03 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:05 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:07 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:09 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:11 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":63,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:13 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":60,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:15 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":63,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:17 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":63,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:19 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:21 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:23 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:27:25 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:28:06 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":56,"linkquality":26,"occupancy":false}'

Is dit ook de ervaring bij anderen? Ding blijft hele tijd occupancy: true sturen, en pas na een tijdje stilzitten weer false...

Krijg ook nu elke keer dubbel berichten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:35:22 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":49,"occupancy":false}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:35:22 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":49,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:35:51 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":44,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:35:51 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":42,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:35:56 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":49,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:35:56 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":49,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:36:07 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:36:07 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":55,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:04 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":52,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:04 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":49,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:10 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":60,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:10 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":54,"linkquality":60,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:36 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":53,"linkquality":60,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:36 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":53,"linkquality":60,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:54 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":53,"linkquality":57,"occupancy":true}'
  zigbee2mqtt:info 2018-12-3 21:37:54 MQTT publish, topic: 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d0002b71fdf', payload: '{"illuminance":53,"linkquality":57,"occupancy":true}'

[ Voor 17% gewijzigd door Mars Warrior op 03-12-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 17:17
Possible schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:38:
Laat de powerplug het totaalverbruik tot en met realtime zien? Je zou dan elke dag om 0:00 de totale waarde kunnen "wegschrijven" naar een sensor en deze gedurende de dag te vergelijken met het totaalverbruik. wat @Mystic_Vamp dus zei.

Wanneer dit niet mogelijk is, zou je iets buiten HA kunnen doen met InfluxDB en Grafana.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
JayOne schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:25:
[...]

Laat de powerplug het totaalverbruik tot en met realtime zien? Je zou dan elke dag om 0:00 de totale waarde kunnen "wegschrijven" naar een sensor en deze gedurende de dag te vergelijken met het totaalverbruik. wat @Mystic_Vamp dus zei.

Wanneer dit niet mogelijk is, zou je iets buiten HA kunnen doen met InfluxDB en Grafana.
Ik doe het nu met grafana inderdaad. Het nadeel van de power plugs van xiaomi is dat Ha ze maar om de 5 a 10 min een update krijgt. Hiermee kun je nooit echt accuraat gaan meten. Als je de socket in de mi home app bekijkt dan is het wel veel accurater. Update Times zijn vele malen sneller.

Pagina: 1 ... 82 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.