Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:07:
@Saturnus Er zijn voor de rpi een aantal verschillende opties, maar ik hoor om me heen van mensen die ik enthousiast krijg dat ze hassio wel het prettigst vinden
Op een Raspberry Pi 1 B gaat het drama worden lees ik online. Eerst maar een 3 B+ scoren dan.

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-11 12:14
goedenavond allemaal.

ik heb vandaag maar weer aan het werk gegaan met Hassio.
en alles gaat na behoren.

maar ik krijg een aantal NodeMCU met ESPEASY niet echt lekker aan de praat.
ik heb er een aantal die een relay schakelen dit gaat goed op 1 na.

maar ik heb er een stuk of 4 waar aan een BME280 aan zit en ik krijg de data niet door.

heb nu als line staan onder sensor

- platform: mqtt
name: "TempSlaapkamer"
state_topic: "/TempSlaapkamer/dht/Temperature"
value_template: "{{ value_json['DTH'].Temperature }}"
unit_of_measurement: "°C"

maar helaas nog niet werken heeft iemand dit al werkend gekregen?
Saturnus schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:25:
[...]

Op een Raspberry Pi 1 B gaat het drama worden lees ik online. Eerst maar een 3 B+ scoren dan.
Het kan draaien op een rpi1 maar die zou ik niet aanbevelen nee. Zeker het toevoegen van sensoren is dan een drama, omdat de boottime verschrikkelijk is. Een rpi2 doet al wonderen maar voor de prijs van een 2e handse 3 (hoeft geen b+ te zijn) hoef je het niet te laten. Als je maar zorgt dat je de juiste voeding hebt van minimaal 2.5A.

[@Enzoz89 Volgens mij moet je
code:
1
gewoon weghalen. En anders alleen "{{ value_json }}" gebruiken

• gladz0r
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 19:59
Heeft er iemand tips voor een geluidssysteem in huis op te configureren in samenwerking met HomeAssistant?
Ik ben in een verbouwing en heb op dit moment 4 audio-kabels voorzien in mijn TV-hoek daarnaast ook 2 audio-kabels naar mijn badkamer.
Nu wil ik een centrale sturing gaan maken dat ik kan kiezen om de kanalen apart aan te sturen of te samen, liefst voor zo een laag mogelijke prijs.

Ik dacht aan eventueel een audio chromecast of een HiFiBerry, iemand tips of ervaringen hiermee? Een versterker die met HomeAsisstant kan samenwerken is ook goed natuurlijk.
@gladz0r Ik maak gebruik van Volumio op een rpi (met een Hifiberry bordje, maar dat doet er niet toe)
Volumio is een MPD player, waardoor je gewoon gebruik kunt maken van het MPD component in HA. De versterker die ik heb is dom en moet met een knop aan en uit, de muziek die afgespeeld gaat via Volumio en kan ik wel beïnvloeden vanaf de telefoon. Vind ik uiteindelijk prima. Ik heb voor deze constructie gekozen omdat ik slechte ervaringen heb met de apps/gebruikerervaring van audio bedrijven zoals Marantz/Denon/Pioneer/Yamaha

Wat je zou kunnen doen, is het actieve bordje van Hifiberry kopen. Dan kun je direct speakers aan de RPi koppelen, zonder dat er een versterker tussen moet. Zeker voor een badkamer lijkt me dat prima :)

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 08-12-2018 12:33 ]

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
Enzoz89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:31:
goedenavond allemaal.

ik heb vandaag maar weer aan het werk gegaan met Hassio.
en alles gaat na behoren.

maar ik krijg een aantal NodeMCU met ESPEASY niet echt lekker aan de praat.
ik heb er een aantal die een relay schakelen dit gaat goed op 1 na.

maar ik heb er een stuk of 4 waar aan een BME280 aan zit en ik krijg de data niet door.

heb nu als line staan onder sensor

- platform: mqtt
name: "TempSlaapkamer"
state_topic: "/TempSlaapkamer/dht/Temperature"

maar helaas nog niet werken heeft iemand dit al werkend gekregen?
Haal de eerste / eens weg in je state topic .. tenzij je deze natuurlijk ook hebt ingesteld in je espeasy config. Al wordt het afgeraden om mqtt topics met een / te laten beginnen.

Kijk ook eens naar een mqtt client op je telefoon of pc, dan kan je vrij makkelijk troubleshooten. Als je dan connect naar je mqtt broker en aanmeld op het topic # dan zie je alle mqtt verkeer voorbij komen

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:38
Op welke manier updaten jullie je home assistant die draait in een docker compose file. Heb al gegoogled maar vind meerdere manieren maar wat is nu het beste?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58
HA draaiend, is me niet echt niet gelukt via HASS.io, die start op een of andere manier niet door. Maar niet erg, Hassbian gedaan.
MQTT toegevoegd, SAMBA zit erbij (ook makkelijk om snel wat te editen), nu begonnen met automatios. jeez, dat is wat lastig.
Al is het allen maar om een bepaald lampje 5 minuten aan te laten gaan als ik mijn cube schud.
Maar gewoon blijven proberen.
maartend schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:43:
HA draaiend, is me niet echt niet gelukt via HASS.io, die start op een of andere manier niet door. Maar niet erg, Hassbian gedaan.
MQTT toegevoegd, SAMBA zit erbij (ook makkelijk om snel wat te editen), nu begonnen met automatios. jeez, dat is wat lastig.
Al is het allen maar om een bepaald lampje 5 minuten aan te laten gaan als ik mijn cube schud.
Maar gewoon blijven proberen.
Valt mee toch? :) Zie https://www.home-assistan...tes_when_motion_detected/
alexswart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:18:
Op welke manier updaten jullie je home assistant die draait in een docker compose file. Heb al gegoogled maar vind meerdere manieren maar wat is nu het beste?
Kwestie van image aanpassen in mijn docker-compose en dan de image opnieuw downloaden en provisionen. Appeltje eitje.
Dit laatste gaat als volgt:
docker-compose up -d --no-deps --build <service_name>

[ Voor 11% gewijzigd door martinvdm op 08-12-2018 18:09 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

lolgast schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:10:
@gladz0r Ik maak gebruik van Volumio op een rpi (met een Hifiberry bordje, maar dat doet er niet toe)
Volumio is een MPD player, waardoor je gewoon gebruik kunt maken van het MPD component in HA. De versterker die ik heb is dom en moet met een knop aan en uit, de muziek die afgespeeld gaat via Volumio en kan ik wel beïnvloeden vanaf de telefoon. Vind ik uiteindelijk prima. Ik heb voor deze constructie gekozen omdat ik slechte ervaringen heb met de apps/gebruikerervaring van audio bedrijven zoals Marantz/Denon/Pioneer/Yamaha

Wat je zou kunnen doen, is het actieve bordje van Hifiberry kopen. Dan kun je direct speakers aan de RPi koppelen, zonder dat er een versterker tussen moet. Zeker voor een badkamer lijkt me dat prima :)
Grappig dat ik juist wel fan van Denon ben en mijn Denon in HA ook best aardig werkt

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

alexswart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:18:
martinvdm schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:06:
[...]

Kwestie van image aanpassen in mijn docker-compose en dan middels docker de image opnieuw downloaden en provisionen. Appeltje eitje.
In mijn docker-compose staat image: homeassistant/home-assistant. Ik download dus de nieuwe image met docker pull homeassistant/home-assistant en ga vervolgens naar de directory van HA, waar mijn docker-compose.yml file staat. Dan type ik docker-compose up -d en HA wordt automatisch herstart met de nieuwste image

[ Voor 29% gewijzigd door lolgast op 08-12-2018 18:10 ]

• maartend
Dan toch niet. Dit zit hem veel in programeren. En dit kan ik niet zo 1 op 1 overnemen. Maar daar kom ik wel uit.
Maar dan is de vraag, waar zet ik dat in? configurations.yaml of automations.yaml.
Trial and error

Heb dit gefrabiceerd om hem enkel maar eens te togglen. Werkt natuurlijk niet, maar dta kan hem door platform komen. rest snap ik wel, die niet echt.
[]automation:
- alias: Turn on Home Mi when shaking Cube
trigger:
platform: state
entity_id: binary_sensor.cube_xxxx
action_type: 'shake'
action:
service: light.toggle
entity_id: light.gateway_light_xxx

lamp gaat wel aan als ik in HA de automation uitvoer, zit hen dus in shake of hoe het heet. Dus dat zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 08-12-2018 18:35 ]

maartend schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:22:
[...]

Dan toch niet. Dit zit hem veel in programeren. En dit kan ik niet zo 1 op 1 overnemen. Maar daar kom ik wel uit.
Maar dan is de vraag, waar zet ik dat in? configurations.yaml of automations.yaml.
Trial and error

Heb dit gefrabiceerd om hem enkel maar eens te togglen. Werkt natuurlijk niet, maar dta kan hem door platform komen. rest snap ik wel, die niet echt.
[]automation:
- alias: Turn on Home Mi when shaking Cube
trigger:
entity_id: binary_sensor.cube_xxxx
action_type: 'shake'
action:
service: light.toggle

lamp gaat wel aan als ik in HA de automation uitvoer, zit hen dus in shake of hoe het heet. Dus dat zoeken.
Je zet 'm in automations.yaml. Let op de formatting en dan met name de spaties. Het idee kun je kopiëren uit de documentatie, o.a. de entiteit namen pas je vervolgens aan.
@maartend Geen idee of er ook een Westerse pagina is, maar dit moet goed genoeg helpen. Waar je tegen aanloopt is dat de Xiaomi Hub geen states doorstuurt, maar events. Je zult je trigger dus anders moeten opbouwen. Gelukkig is praktisch alles voor je uitgezocht

https://home-assistant-ch...xiaomi_aqara/#xiaomi-cube

EDIT!: Volgens mij zijn de events gewijzigd en is dat bij de Chinese pagina niet gewijzigd zo te zien. Er zou nu 'xiaomi_aqara' voor gezet moeten worden, zoals je hier al wel kunt zien in de voorbeelden

https://www.home-assistan...ble-click-on-smart-button

[ Voor 29% gewijzigd door lolgast op 08-12-2018 19:08 ]

lolgast schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:09:
[...]

[...]

In mijn docker-compose staat image: homeassistant/home-assistant. Ik download dus de nieuwe image met docker pull homeassistant/home-assistant en ga vervolgens naar de directory van HA, waar mijn docker-compose.yml file staat. Dan type ik docker-compose up -d en HA wordt automatisch herstart met de nieuwste image
Je was iets te snel ;) had mijn reactie al aangepast met het docker-compose commando. :
Dat is de gemakkelijkste manier vind ik zelf maar er zijn meer wegen naar Rome.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 08-12-2018 19:23 ]

Kerstboom powered by Google Home, Home Assistant and Sonoff S20:

[YouTube: Kerstboom]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 10:05
Weet iemand wat ik hier fout doe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Toilet bewegingsmelder verlichting aan avond
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.toilet_fibaro_system_fgms001_motion_sensor_sensor
    to: 'on'
    condition:
      condition: or
      conditions:
        condition: time
        after: '22:00:00'
        condition: sun
        after: sunset
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.toilet_beneden_1, light.toilet_beneden_2

Ik krijg steeds "Invalid config for [automation]: [condition] is an invalid option for [automation]. Check: automation->trigger->0->condition. (See /config/configuration.yaml, line 303). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/"
Condition (regel 6) moeten twee spaties naar links, en daarmee regel 7 t/m 12 ook. Voor regel 9 en 11 zal je een koppelteken ( - ) nodig hebben.

Zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  condition:
    conditions:
      - condition: time
      - condition: sun
  action:
En ik weet eigenlijk niet of je dat laatste (twee entities op 1 regel) kan doen. Mocht je een foutmelding krijgen, die even een eigen action geven (en ook weer met ( - ) tekens).

Wat probeer je met je conditions te doen? Je hebt nu "na 22u" OF "na sunset" - er zijn maar weinig dagen in de zomer dat "na 22u" niet ook "na sunset" is...

[ Voor 115% gewijzigd door Hmmbob op 08-12-2018 19:49 ]

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 10:05
Hmmbob schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:42:
Condition (regel 6) moeten twee spaties naar links, en daarmee regel 7 t/m 12 ook. Voor regel 9 en 11 zal je een koppelteken ( - ) nodig hebben.

Zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  condition:
    conditions:
      - condition: sun
  action:

En ik weet eigenlijk niet of je dat laatste (twee entities op 1 regel) kan doen. Mocht je een foutmelding krijgen, die even een eigen action geven (en ook weer met ( - ) tekens)
Zo iets simpels, ik loop al de halve dag te zoeken naar voorbeelden om te kijken waarom het fout ging..
Thanks! config is nu valid

• maartend
JBS schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:52:
[...]
Je zet 'm in automations.yaml. Let op de formatting en dan met name de spaties. Het idee kun je kopiëren uit de documentatie, o.a. de entiteit namen pas je vervolgens aan.
WTH. de spaties zijn ook van belang? ouch.
lolgast schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:06:
@maartend Geen idee of er ook een Westerse pagina is, maar dit moet goed genoeg helpen. Waar je tegen aanloopt is dat de Xiaomi Hub geen states doorstuurt, maar events. Je zult je trigger dus anders moeten opbouwen. Gelukkig is praktisch alles voor je uitgezocht

https://home-assistant-ch...xiaomi_aqara/#xiaomi-cube

EDIT!: Volgens mij zijn de events gewijzigd en is dat bij de Chinese pagina niet gewijzigd zo te zien. Er zou nu 'xiaomi_aqara' voor gezet moeten worden, zoals je hier al wel kunt zien in de voorbeelden

https://www.home-assistan...ble-click-on-smart-button
Wow, daar staat veel in. Eens kijken.
Maar die xiaomi aqara click dat slaat op de hub, voor zover ik zie

[ Voor 56% gewijzigd door maartend op 08-12-2018 19:53 ]

maartend schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:51:
[...]

WTH. de spaties zijn ook van belang? ouch.
Kerel, 99% van alle foutmeldingen die je tegen gaat komen worden veroorzaakt door verkeerde spaties :X :+

• maartend
Hmmbob schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:56:
[...]

Kerel, 99% van alle foutmeldingen die je tegen gaat komen worden veroorzaakt door verkeerde spaties :X :+
Even Jip janneke

Dit was het voorbeeld met de foute spaties ;
trigger:
condition:
conditions:

Dat is zo omdat het anders geen conditie is van de eigen trigger? Zoals, hij moet onderdeel uitmaken van die trigger? Daarom verder naar binnen?
maartend schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:03:
[...]

Even Jip janneke

trigger:
condition:
conditions:

Dat is zo omdat het anders geen conditie is van de eigen trigger? Zoals, hij moet onderdeel uitmaken van die trigger? Daarom verder naar binnen?
Zie voor het juiste gebruik van spaties in de verschillende mogelijkheden met conditions o.a. https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/ en https://www.home-assistant.io/docs/automation/condition/
maartend schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:03:
[...]

Even Jip janneke

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
  condition:
    conditions:

Tip: gebruik altijd [ code] blocks om je yaml - html laat dubbele spaties verdwijnen :)

Maar je hebt in een automation altijd de volgende elementen (blocken):
  • id
  • trigger
  • condition (indien nodig)
  • action
en onder die blokken de configuratie die daarbij hoort - twee spaties verder ingesprongen.

• maartend
Nou ja, ik kom er in. Het ding werkt. Maar wordt nog gedeeltelijk aangestuurd door de MiHome app. Hij blijft nl. 5 minuten aan en die functie staat niet in mijn automaton, maar wel in mijn app.
And guess ; iPad helemaal leeg, dus nu even geen app.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 20:13

iMars

Full time prutser

iMars schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:45:

[...]

Daarna heb ik geprobeerd de server van 16.04 naar 18.04 te upgraden. Nadat dat gedaan is en ik start HA, krijg ik iedere keer vastlopers, kernel panics. Dus maar weer een rollback gedaan.

[...]
Staat helemaal los van Home Assistant, maar wilde het wel even kwijt. Ik ben erachter gekomen waardoor ik kernel panics kreeg. Het kwam/komt door een bug in de vmkernel
This issue occurs due to a bug in vmxnet3 vNIC backend which is part of the vmkernel.
Bron.

Verklaard ook waarom mijn Debian 9 VM met Unifi iedere keer crashte. Gekke is dat ik meerdere VM's heb, ook met Ubuntu 18 die dit weer niet hebben.

Koop hier mijn P1 reader :)

• H143
martinvdm schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:06:
[...]

Kwestie van image aanpassen in mijn docker-compose en dan de image opnieuw downloaden en provisionen. Appeltje eitje.
Dit laatste gaat als volgt:
Hellaas werkt dit voor mij bjet ik krijg the response homeassistant is uptodate maar zit nog op 83.2

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:01
Point.Flare schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:03:
[...]

Werkte die call me API password? Je moet met een long life access token gaan werken ipv. een directe API call met het password in plain text.
Kan je hier wat meer over vertellen? ik maak gebruik van een custom script. Hier is niks in aangepast.

Het het authenticatie token verstuur ik in plain text, maar zo staat het ook in de documentatie op mindergas. Toch lijkt het mis te gaan op het token..

Echter als ik het commando rechtstreeks uitvoer via CURL werkt het gewoon...

code:
1
curl -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:<token>" -d '{ "date": "2018-12-08", "reading": 1077.929 }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings

Uiteraard heb ik dan wel mijn token ingevuld.

[ Voor 38% gewijzigd door yniezink op 08-12-2018 23:56 ]

• gladz0r
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 19:59
lolgast schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:10:

Bedankt voor jouw reactie. Ik had al eens gekeken op Hifiberry maar kan ik daar ook een versie vinden om 2 verschillende circuits maken. Dus dat de badkamer apart iets kan afspelen en de tv-hoek ook? Zou later ook mijn digitale tv willen aansluiten op de luidsprekers van de tv-hoek.

En zou het ook willen mogelijk maken om zowel badkamer als TV hetzelfde te laten afspelen.
Als ik jou goed begrijp maakt de versterker eigenlijk niet veel uit en is het vooral het input device wat RPi met volumio wat van belang is? Maar kan ik dan bekomen wat ik wil?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
iMars schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:06:
[...]
Verklaard ook waarom mijn Debian 9 VM met Unifi iedere keer crashte. Gekke is dat ik meerdere VM's heb, ook met Ubuntu 18 die dit weer niet hebben.
Zelfde virtuele NIC in die andere VM's?

Als je de performance niet nodig hebt (throughput) is een ander type virtuele nic waarschijnlijk de snelle fix. Dat had je zelf waarschijnlijk ook bedacht :)

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb inmiddels mijn rflink van mijn domoticz naar hass verhuisd. tenminste fysiek.
ik krijg geen buttons binnen. (de kaku remote)

in mijn config heb ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
light:
  - platform: rflink
    automatic_add: true 

sensor:
  - platform: rflink
    automatic_add: true 

rflink:
    port: /dev/ttyAMA0
    wait_for_ack: False

debug settings:
logger:
  default: error
  logs:
#    homeassistant.components.mqtt: debug
    homeassistant.components.rflink: debug

in de addon logviewer:
2018-12-09 10:50:45 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Initiating Rflink connection
2018-12-09 10:50:45 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Connected to Rflink

Maar ik zie niets langskomen. overigens ook geen errors dus dat lijkt goed maar geen button kliks waarvan ik wel aanneem dat dit de bedoeling zou zijn.
Wat doe ik fout?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

yniezink schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:54:
[...]

Kan je hier wat meer over vertellen? ik maak gebruik van een custom script. Hier is niks in aangepast.

Het het authenticatie token verstuur ik in plain text, maar zo staat het ook in de documentatie op mindergas. Toch lijkt het mis te gaan op het token..

Echter als ik het commando rechtstreeks uitvoer via CURL werkt het gewoon...

code:
1
curl -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:<token>" -d '{ "date": "2018-12-08", "reading": 1077.929 }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings

Uiteraard heb ik dan wel mijn token ingevuld.
long lifed access tokens zijn een Home Assistant dingetje, geen Mindergas dingetje. Je probleem zit hem dus niet daarin ;)

Maar als je dit commando wel correct via curl kan uitvoeren, dan zit je error waarschijnlijk in je script?

alexswart schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:30:
[...]

Hellaas werkt dit voor mij bjet ik krijg the response homeassistant is uptodate maar zit nog op 83.2
Je moet wel eerst je huidige versie verwijderen anders wordt de huidige image gebruikt

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-11 13:01
Hmmbob schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:30:
Kerstboom powered by Google Home, Home Assistant and Sonoff S20:

[YouTube: Kerstboom]
Geen leuke automations? Hier heb ik ingesteld, dat wanneer ik een bepaalde lamp (de laatste in de avond) uitzet, de kerstboom een minuut later ook uitgaat. Hoe ik hem 's ochtends aan wil zetten weet ik nog niet en zonder goede presence detection ook niet hoe ik hem overdag uit krijg als wij er niet zijn...
In dat geval kan ik jullie toch mijn manier van Docker gebruik aanbevelen. Niet bij elke update je bestand aanpassen, niet eerst je oude image moeten verwijderen. Je doet een pull van de nieuwe image, geeft je docker-compose commando en klaar.

De oude image die als tag latest had heeft geen tag meer, want hij is niet langer de laatste. Werkt HA goed na de update? Dán pas gooi je de oude image weg. Is HA stuk na de update? Verwijder de laatste nieuwe image, geef je oude image weer de tag latest via docker tag [image_id] latest en geef je docker-compose commando weer in.

Behalve de auto-update functie via Watchtower kan het bijna niet simpeler ;) Je weet op deze manier ook zeker dat je een rollback optie hebt
barrymossel schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:36:
[...]

Geen leuke automations? Hier heb ik ingesteld, dat wanneer ik een bepaalde lamp (de laatste in de avond) uitzet, de kerstboom een minuut later ook uitgaat. Hoe ik hem 's ochtends aan wil zetten weet ik nog niet en zonder goede presence detection ook niet hoe ik hem overdag uit krijg als wij er niet zijn...
Hij gaat smorgens met de rest van de verlichting mee aan op basis van een PIR, en schakelt s avonds mee uit met de rest van de verlichting. Tussendoor zetten we hem met voice aan en uit, ik heb nog geen 100% reliable presence detection.

• maartend
Oke, ik gaat hem toch vragen kan de fout niet vinden.

Ik heb het vogende in mijn automations.yanl staan, ik zie hem ook als automation op mijn HA tabblad op de desktop. Als ik die automation aanroep vanuit de PC (dus uitvoeren) dan gaat de lamp aan.
Maar als ik met mijn Cube schud, doet hij niks. Ik zie in mijn HA op de PC wel een icon voor de Cube, en als ik daar op klik dan zie ik ook dat ik hem schud of draai of weet ik veel wat. Maar hij voert dus niet mijn automation uit, de trigger lijkt niet te werken.
Heb al spaties zitten kijken en dergelijke, ik zie het gewoon niet.
Ook niet met alle voorbeelden erbij.

Help? Waar zit de fout in mijn code?

- alias: Cube event shake_air
trigger:
platform: event
event_type: cube_action
event_data:
entity_id: binary_sensor.cube_xxx
action_type: shake_air
action:
- service: light.toggle

edit 1 ; hij laat niet goed de spaties zien hier, wel in Notepad+ en tijdens schrijven van dit bericht.
Ik krijg via YAML code checker wel groen licht.

eit 2. Opgelost, zat in eigen stupiditeit.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 09-12-2018 10:22 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:14
Ik krijg de ACL van owntracker (docker) niet werkend, ik krijg een publish denied melding van alle clients.

docker-compose.yml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    owntracks:
      image: owntracks/recorderd:latest
      container_name: owntracks 
      ports:
        - "1883:1883"
        - "8083:8083"
        - "8883:8883"
      volumes:
        - /volume1/docker/mosquitto/mosquitto.conf:/owntracks/mosquitto/mosquitto.conf:ro
        - /volume1/docker/mosquitto/mosquitto.acl:/owntracks/mosquitto/mosquitto.acl:ro

mosquitto.acl
code:
1
2
3
4
5
6
topic read $SYS/#

topic readwrite #

topic readwrite owntracks/# 
topic readwrite home/#

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-12-2018 10:08 ]

maartend schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:05:
Oke, ik gaat hem toch vragen kan de fout niet vinden.

Ik heb het vogende in mijn automations.yanl staan, ik zie hem ook als automation op mijn HA tabblad op de desktop. Als ik die automation aanroep vanuit de PC (dus uitvoeren) dan gaat de lamp aan.
Maar als ik met mijn Cube schud, doet hij niks. Ik zie in mijn HA op de PC wel een icon voor de Cube, en als ik daar op klik dan zie ik ook dat ik hem schud of draai of weet ik veel wat. Maar hij voert dus niet mijn automation uit, de trigger lijkt niet te werken.
Heb al spaties zitten kijken en dergelijke, ik zie het gewoon niet.
Ook niet met alle voorbeelden erbij.

Help? Waar zit de fout in mijn code?

- alias: Cube event shake_air
trigger:
platform: event
event_type: cube_action
event_data:
entity_id: binary_sensor.cube_xxx
action_type: shake_air
action:
- service: light.toggle

edit 1 ; hij laat niet goed de spaties zien hier, wel in Notepad+ en tijdens schrijven van dit bericht.
Ik had het nog aangegeven in mijn bericht over de events... :/
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/e135e47f26e5d4dcc60f682b361b9f52.jpeg

• maartend
@lolgast, thnx

O shoot, o shoot, o shoot.

Maar het werkt nu dus wel.
Nu ook uitgezet in de MiHome app.

Volgende stap, een timer, maar die is niet zo heul lastig, wel op de spaties letten

[ Voor 91% gewijzigd door maartend op 09-12-2018 10:21 ]

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-11 21:32
In mijn huis wil ik de lampen aan laten gaan wanneer ik of mijn vriendin thuis komt, terwijl het 's avonds donker is. Ik track de telefoons via nmap op hun IP, en deze komt ook prima binnen in Home Assistant, maar zoals bekend van nmap, wanneer de telefoon geen data wil versturen, staat wifi soms uit, dus lijkt het alsof ik weg ben. De trigger waarbij de status van away naar home gaat, is niet voldoende.

Ik heb dit voorbeeld (https://community.home-as.../timer-for-not-home/34688) gebruikt om een boolean toe te voegen, die activeer als ik 30 minuten away ben. Ik heb nu 4 automations, 2 om de away boolean te doen voor mij en m'n vriendin, en twee om de lampen te triggeren, 1 voor elk. Probleem is echter dat alle automations nooit triggeren, terwijl als ik ze via de states interface trigger, ze wel het gewenste resultaat geven. Ziet iemand waarom ze niet getriggered worden?

Mijn automation is:
automation: !include automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#Ik thuis
- id: '1543691328678'
  alias: Away boolean Ik
  trigger:
  - entity_id: device_tracker.ikiphone
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
    from: home
    to: away
  condition: []
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.ik_present

- id: '1541442446249'
  alias: Ik Home
  trigger:
    from: away
    to: home
  condition:
  - after: sunset
  - before: '21:00'
  - condition: state
    state: 'on'
  action:
  - service: light.turn_on
  - service: input_boolean.turn_off

Deze staat er dan nog eens in voor de apparaten en boolean van m'n vriendin.

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:27
Ik heb een paar mooie kleine Xiaomi temperatuur/vochtigheid sensoren (deze), maar om die in HA aan de praat te krijgen heb ik een gateway nodig (zoals hier aangegeven), toch?.
(Beetje verwarrend omdat hier en hier de Elabs en Xbee worden genoemd).

Maar, om de xiaomi aquara gateway in HA op te nemen moet ik, als ik het goed begrijp volgens deze tutorial, deze eerst via een account aanmaken. Nou hou ik niet van dergelijke dingen :/ (ik hou graag alles binnenshuis), maar mijn vraag, hoe is de connectie als HA eenmaal met de sensoren werkt? Kan ik dan dat account verwijderen? Blijft er een verbinding tussen de Gateway en Xiaomi?
TCroezing schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:08:
Ik heb een paar mooie kleine Xiaomi temperatuur/vochtigheid sensoren (deze), maar om die in HA aan de praat te krijgen heb ik een gateway nodig (zoals hier aangegeven), toch?.

Maar, om de xiaomi aquara gateway in HA op te nemen moet ik, als ik het goed begrijp volgens deze tutorial, deze eerst via een account aanmaken. Nou hou ik niet van dergelijke dingen :/ (ik hou graag alles binnenshuis), maar mijn vraag, hoe is de connectie als HA eenmaal met de sensoren werkt? Kan ik dan dat account verwijderen? Blijft er een verbinding tussen de Gateway en Xiaomi?
Je kunt in plaats van een Aqara gateway ook kiezen voor RaspBee (voor op je Raspberry) of de Conbee (USB variant). Je koppelt dan niet alleen je Aqara spullen, maar ook andere zigbee devices zoals onder andere Tradfri lampen, Hue dimmer, Osram Smart+ plugs.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05

Er zijn ook ZigBee sticks die universeel(er) werken en waarbij de Xiaomi Gateway dus niet vereist is. Waar ik van heb gehoord (en meest populair?) zijn de Dresden deCONz oplossingen (Conbee USB stick en RaspBee RPi addon) en custom made Zigbee2mqtt. De Elelabs stick heb ik wel eens van gehoord maar zie ik noet vaak langs komen. Die anderen zijn mij helemaal onbekend.

Als je de Xiaomi sensoren dus volledig 'offline'/off the grid wilt gebruiken zou ik dus of voor deCONz of voor Zigbee2mqtt gaan. Voordeel van deze systemen/sticks is ook dat het een universile oplossing is. Je kunt hier later ook Hue lampen of sensoren, Tradfri lampen of sensoren etc aan koppelen. Ga je nu voor een Xiaomi Gateway en wil je later Hue gebruiken moet je ook weer een Hue Bridge hebben, en zo blijf je dus bezig met extra gateways toevoegen.

Daarnaast is Zigbee een mesh oplossing waarbij powered devices (zoals lampen) als repeater werken. Maar dat gebeurt uiteraard alleen binnen hetzelfde netwerk. Ga je de Xiaomi Gateway, Hue Bridge, ... gebruiken krijg je dus allemaal eigen netwerkjes en dus mogelijk problemen met het bereik.
Slaut schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:05:
In mijn huis wil ik de lampen aan laten gaan wanneer ik of mijn vriendin thuis komt, terwijl het 's avonds donker is. Ik track de telefoons via nmap op hun IP, en deze komt ook prima binnen in Home Assistant, maar zoals bekend van nmap, wanneer de telefoon geen data wil versturen, staat wifi soms uit, dus lijkt het alsof ik weg ben. De trigger waarbij de status van away naar home gaat, is niet voldoende.

Ik heb dit voorbeeld (https://community.home-as.../timer-for-not-home/34688) gebruikt om een boolean toe te voegen, die activeer als ik 30 minuten away ben. Ik heb nu 4 automations, 2 om de away boolean te doen voor mij en m'n vriendin, en twee om de lampen te triggeren, 1 voor elk. Probleem is echter dat alle automations nooit triggeren, terwijl als ik ze via de states interface trigger, ze wel het gewenste resultaat geven. Ziet iemand waarom ze niet getriggered worden?

Mijn automation is:
automation: !include automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#Ik thuis
- id: '1543691328678'
  alias: Away boolean Ik
  trigger:
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
    from: home
    to: away
  action:
    service: input_boolean.turn_on

- id: '1541442446249'
  alias: Ik Home
  trigger:
    from: away
    to: home
  condition:
  - after: sunset
  - before: '21:00'
  action:
  - service: light.turn_on
  - service: input_boolean.turn_off

Deze staat er dan nog eens in voor de apparaten en boolean van m'n vriendin.
Op regel 33 wil je wel een light aanzetten, maar je specificeert niet welke? Daarnaast is het nu natuurlijk niet na sunset, dus je moet nog een uurtje of 4 wachten om te testen :+

Nog los daarvan vraag ik me af waarom je een input boolean die je away specificeert de naam “...._present” geeft :? Maakt het niet per se duidelijker voor jezelf (en ons :+)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-12-2018 12:39 ]

• Slaut
Hmmbob schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:35:
[...]
Op regel 33 wil je wel een light aanzetten, maar je specificeert niet welke? Daarnaast is het nu natuurlijk niet na sunset, dus je moet nog een uurtje of 4 wachten om te testen :+

Nog los daarvan vraag ik me af waarom je een input boolean die je away specificeert de naam “...._present” geeft :? Maakt het niet per se duidelijker voor jezelf (en ons :+)
Voor de boolean naam, heb ik het voorbeeld gevolgd. Ik heb ook al geprobeerd er wel een echte 'present' van te maken (alle off naar on etc), alleen dat werkte ook niet, dus heb ik dat terug gezet.
Ik zet nu alle lampen aan, omdat de lampen die ik nu verbonden heb aan moeten. Wanneer dit werkt en ik meer lampen heb, zal ik natuurlijk kunnen specificeren welke lampen aan moeten. Het handmatig triggeren van de automation zet deze lampen wel aan.

Het rare vind ik wel, dat beide automations niet triggeren (de state card geeft 'last triggered', en die geeft dan van 4 dagen geleden aan, toen ik het zelf handmatig activeerde). Ook wanneer ik wel tussen zonsonderdagen 21:00 thuis kom, triggered de automation dus niet.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:06

Ik heb wel een (dummy) account gemaakt ooit en in de router internet toegang geblokt voor de Aqara Hub. Ik kan de sensoren ook bereiken via de app van Xiaomi, maar wel gewoon via HA (lokaal dus). Werkt prima en geen problemen met stabiliteit en/of bereik.

Vervolgens kan je apparaten toevoegen via service call:

code:
1
2
3
4
5
6
aqara_toevoegen:
  alias: Aqara device toevoegen
  sequence:
    - service: xiaomi_aqara.add_device
      data:
        gw_mac: xxx
Slaut schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:44:
[...]

Voor de boolean naam, heb ik het voorbeeld gevolgd. Ik heb ook al geprobeerd er wel een echte 'present' van te maken (alle off naar on etc), alleen dat werkte ook niet, dus heb ik dat terug gezet.
Ik zet nu alle lampen aan, omdat de lampen die ik nu verbonden heb aan moeten. Wanneer dit werkt en ik meer lampen heb, zal ik natuurlijk kunnen specificeren welke lampen aan moeten. Het handmatig triggeren van de automation zet deze lampen wel aan.

Het rare vind ik wel, dat beide automations niet triggeren (de state card geeft 'last triggered', en die geeft dan van 4 dagen geleden aan, toen ik het zelf handmatig activeerde). Ook wanneer ik wel tussen zonsonderdagen 21:00 thuis kom, triggered de automation dus niet.
Gekke vraag misschien, maar wacht je lang genoeg zodat nmap je inderdaad ook kan tracken? Volgens mij was dat namelijk niet de meest responsieve manier van tracken.

(Ik gebruik een combi van Owntracks en Bluetooth voor mijn device, en enkel Bluetooth voor Ms Hmmbob, maar dat vind ik nog niet betrouwbaar genoeg voor lichtautomatiseringen).

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 09-12-2018 13:07 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:14
overhyped schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:24:
[...]

Dan nog hoeft MQTT niet naar buiten. Mijn lokale MQTT connect (secure) naar cloudMQTT via een bridge .

Owntracks connect daar heen.

in m'n lokale MQTT staat een topic filter dat er alleen inbound toegang is voor updates.

Natuurlijk is dat een iets meer geavanceerde oplossing dan gemiddeld, maarja, daar ben je tweaker voor :)
@overhyped Kun je de configuratie van docker / owntracks delen?
barrymossel schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:36:
[...]

Hmmbob schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:41:
[...]

Hij gaat 's morgens met de rest van de verlichting mee aan op basis van een PIR, en schakelt s avonds mee uit met de rest van de verlichting. Tussendoor zetten we hem met voice aan en uit, ik heb nog geen 100% reliable presence detection.
Ok dan, toch maar eens een poging doen om het geheel automagisch te laten doen. Hiervoor gebruik ik de ingebouwde groep van alle device_trackers group.all_devices, die op home staat als er ook maar één device tracker thuis is. Effectief bereik ik er dus mee dat als er niemand thuis is geweest en één van ons komt thuis, de kerstboom aan gaat als deze nog niet aan staat. Om gekke dingen te voorkomen midden in de nacht (na een stuiterde device_tracker ofzo) heb ik er een conditie op de tijd ingezet. Likewise gaat hij nu ook, als we dat nog niet handmatig hebben gedaan, vanzelf uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
##########################
## Kerstboom aan bij thuiskomst
- id: kerstboom_bij_thuiskomst
  alias: 'Lights: Kerstboom aan bij thuiskomst'
  initial_state: on
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.all_devices
      to: 'home'
      from: 'not_home'
  condition:
      after: '06:45:00'
      before: '22:00:00'
      entity_id: switch.kerstboom
      state: 'off'
  action:
    - service: homeassistant.turn_on

## Kerstboom uit bij vertrek
- id: kerstboom_bij_vertrek
  alias: 'Lights: Kerstboom uit bij vertrek'
  trigger:
      to: 'not_home'
      from: 'home'
  condition:
  action:
    - service: homeassistant.turn_off

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-11 12:14
hier ben ik weer hoor ben weer een tijdje aan het kutten in mijn groups.yaml

ik heb het voor elkaar gekregen dat ik groepen krijg per ruimte door middel van

Woonkamer:
name: Woonkamer
entities:
- switch.kerstboom
- switch.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_switch
- switch.kastlamp
- switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch
- switch.banklamp

nu zat ik weer te kutten om dit per verdieping onder te brengen via.

Tuin_view:
name: Tuin
view: yes
Tuinverlichting achter:
name: Tuinverlichting achter
entities:
- switch.spot_links
- switch.spot_rechts
- switch.staande_links
- switch.staande_lamp_rechts
- switch.schutinglamp_rechts
- switch.schutinglamp_links

helaas zonder suc6 nog tips of hint wat ik verkeerd doen?

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:27
@JBS @RobertMe @kepler Bedankt voor de antwoorden!. Ben voor de flexibele Conbee USB stick oplossing gegaan. Met een mooie docker deCONZ erbij, staan we weer open voor nieuwe ervaringen. :9

Andere vraag:
Is er ook een mogelijkheid om alle items binnen mijn HA te zien in het UI? Ik heb nu tabs gemaakt (groups met view:yes), maar zou het handig vinden om in een aparte tab al mijn switches, lights en sensoren etc. met een soort wildcard toe te voegen. Allen met de hand toevoegen is geen werk, en een nieuw toegevoegd item zal dan ook daar toegevoegd moeten worden. 8)7

Verwijderd

Beste iedereen!

ben al een tijdje in de weer met Hassio naar volle tevredenheid. ik gebruik een combinatie van Hue, Tradfri en xiaomi.

Ben momenteel bezig om langzamerhand van de verschillende hubs af te komen en over te stappen naar de Conbee stick icm de Deconz Addon.

Het geheel draait op een RPI 3B met de laatste Hassio versie.

Ik loop echter tegen een probleempje aan.
heb een Hue lamp en Xiaomi Aqara motion sensor gekoppeld aan de Deconz stick. nu probeer ik een simpele automation te maken dat er bij beweging de lamp aan springt. maar zie dat er soms erg veel vertraging inzit voordat de sensor oppikt dat er beweging is. Had hier geen last van toen de sensor nog op de Xiaomi gatewat zat.

hierdoor is het dus niet echt bruikbaar. hebben meer mensen hier toevallig last van?

deconz versie: 2.05.49
conbee versie: 261F0500

alias: TEST ZOLDER AAN
trigger:
- entity_id: binary_sensor.presence_5
from: 'off'
action:
- data:
brightness: '280'
entity_id: light.light_2
service: light.turn_on
Enzoz89 schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:30:
hier ben ik weer hoor ben weer een tijdje aan het kutten in mijn groups.yaml

ik heb het voor elkaar gekregen dat ik groepen krijg per ruimte door middel van

Woonkamer:
name: Woonkamer
entities:
- switch.kerstboom
- switch.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_switch
- switch.kastlamp
- switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch
- switch.banklamp

nu zat ik weer te kutten om dit per verdieping onder te brengen via.

Tuin_view:
name: Tuin
view: yes
Tuinverlichting achter:
name: Tuinverlichting achter
entities:
- switch.spot_links
- switch.spot_rechts
- switch.staande_links
- switch.staande_lamp_rechts
- switch.schutinglamp_rechts
- switch.schutinglamp_links

helaas zonder suc6 nog tips of hint wat ik verkeerd doen?
Ik wil graag met je meekijken, maar ik begrijp eigenlijk niet echt wat je bedoeld....

Daarnaast, zou je je YAML-code tussen [ code=yaml]tags[/code] willen zetten? Dan is het beter te controleren op fouten.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 20:13

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:01:
Beste iedereen!

ben al een tijdje in de weer met Hassio naar volle tevredenheid. ik gebruik een combinatie van Hue, Tradfri en xiaomi.

Ben momenteel bezig om langzamerhand van de verschillende hubs af te komen en over te stappen naar de Conbee stick icm de Deconz Addon.

Het geheel draait op een RPI 3B met de laatste Hassio versie.

Ik loop echter tegen een probleempje aan.
heb een Hue lamp en Xiaomi Aqara motion sensor gekoppeld aan de Deconz stick. nu probeer ik een simpele automation te maken dat er bij beweging de lamp aan springt. maar zie dat er soms erg veel vertraging inzit voordat de sensor oppikt dat er beweging is. Had hier geen last van toen de sensor nog op de Xiaomi gatewat zat.

hierdoor is het dus niet echt bruikbaar. hebben meer mensen hier toevallig last van?

deconz versie: 2.05.49
conbee versie: 261F0500

alias: TEST ZOLDER AAN
trigger:
- entity_id: binary_sensor.presence_5
from: 'off'
action:
- data:
brightness: '280'
entity_id: light.light_2
service: light.turn_on
Ik kan je helaas niet helpen met je probleem, maar heb wel een vraag voor je: als je alles (tradfri, hue, aqara) aan de conbee sluit, dan kan je toch niet je lampen updaten?

Ik zit er namelijk ook aan te denken, maar heb zo'n stemmetje in mijn hoofd die mij zegt dat ik dat beter niet kan doen omdat ik anders geen software updates kan pushen naar m'n lampen en aqara sensoren/switches...

Koop hier mijn P1 reader :)

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Kan iemand zien wat ik fout doe?

Ik heb een nodemcu gelfashed met tashmota geinstalleerd. Tevens ook een DS1820 temperatuur sensor.

MQTT geconfigureerd en deze is ook netjes verbonden met home-assistant:

code:
1
2
3
4
00:00:06 HTP: Webserver actief op sonoff-0445.local met IP adres 192.168.31.222
17:30:13 MQT: Verbinden...
17:30:13 MQT: Verbonden
17:40:22 MQT: tele/sonoff/SENSOR = {"Time":"2018-12-09T17:40:22","DS18B20":{"Temperature":38.6},"TempUnit":"C"}

In homeasssistant heb ik in sensor.yaml dit aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
  -  platform: mqtt
     name: "Warmtepompboiler"
     state_topic: "tele/sonoff/SENSOR"
     value_template: '{{ value_json["DS18B20"]["Temperature"] }}'

Wat doe ik precies fout?

DS18B20 wordt netjes herkend in de tashmota software. Alleen Home-assistant laat niks zien:

code:
1
2
 sensor.warmtepompboiler    unknown unit_of_measurement: °C
friendly_name: Warmtepompboiler

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 09-12-2018 17:54 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:43
Vaevictis_ schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:26:
[...]

@overhyped Kun je de configuratie van docker / owntracks delen?
Heb sinds ik verhuisd ben m’n home-Assistant nog niet weer opnieuw ingericht, ik zal even kijken: ik moet m’n configuratie nog wel ergens hebben. Ik ga kijken voor je!
Possible schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:46:
Kan iemand zien wat ik fout doe?

Ik heb een nodemcu gelfashed met tashmota geinstalleerd. Tevens ook een DS1820 temperatuur sensor.

MQTT geconfigureerd en deze is ook netjes verbonden met home-assistant:

code:
1
2
3
4
00:00:06 HTP: Webserver actief op sonoff-0445.local met IP adres 192.168.31.222
17:30:13 MQT: Verbinden...
17:30:13 MQT: Verbonden
17:40:22 MQT: tele/sonoff/SENSOR = {"Time":"2018-12-09T17:40:22","DS18B20":{"Temperature":38.6},"TempUnit":"C"}

In homeasssistant heb ik in sensor.yaml dit aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
  -  platform: mqtt
     name: "Warmtepompboiler"
     state_topic: "tele/sonoff/SENSOR"
     value_template: '{{ value_json["DS18B20"]["Temperature"] }}'

Wat doe ik precies fout?

DS18B20 wordt netjes herkend in de tashmota software. Alleen Home-assistant laat niks zien:
code:
1
2
 sensor.warmtepompboiler    unknown unit_of_measurement: °C
friendly_name: Warmtepompboiler
Weet je zeker dat je lang genoeg wacht? Zo te zien wordt die status niet zo heel vaak verstuurd, en als HA hem nog niet “voorbij heeft zien komen” dan gaat je sensor geen waarde hebben natuurlijk. (Andere woorden voor: ik zie zo snel ook geen fout). Geen error in je log?

Hmmbob schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:18:
[...]

[...]

Ok dan, toch maar eens een poging doen om het geheel automagisch te laten doen. Hiervoor gebruik ik de ingebouwde groep van alle device_trackers group.all_devices, die op home staat als er ook maar één device tracker thuis is. Effectief bereik ik er dus mee dat als er niemand thuis is geweest en één van ons komt thuis, de kerstboom aan gaat als deze nog niet aan staat. Om gekke dingen te voorkomen midden in de nacht (na een stuiterde device_tracker ofzo) heb ik er een conditie op de tijd ingezet. Likewise gaat hij nu ook, als we dat nog niet handmatig hebben gedaan, vanzelf uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
  trigger:
  condition:
  action:

trigger:
  condition:
  action:
De from=‘not_home’ kun je denk ik weglaten

martinvdm schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:27:
[...]

De from=‘not_home’ kun je denk ik weglaten
Theoretisch wel, alleen heb ik elders gelezen dat hij dan mogelijk ook triggert op een device tracker die de state home bijwerkt. Zo weet ik zeker dat ik de te verwachten resultaten krijg

@Possible Probeer dit eens
code:
1
value_template: '{{ value_json["DS18B20"].Temperature }}'

Je kunt de tele-interval aanpassen trouwens via ‘teleperiod 10’. Dan krijg je elke 10 seconde een update. Default is 300 (5 min)

[ Voor 42% gewijzigd door lolgast op 09-12-2018 18:39 ]

• Possible
Hmmbob schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:30:
[...]

Theoretisch wel, alleen heb ik elders gelezen dat hij dan mogelijk ook triggert op een device tracker die de state home bijwerkt. Zo weet ik zeker dat ik de te verwachten resultaten krijg
@Hmmbob @lolgast

Ik was inderdaad te ongeduldig.... Hij werkt!

Waar kan ik die interval precies aanpassen?

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 09-12-2018 18:49 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Possible schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:47:
[...]

@Hmmbob @lolgast

Ik was inderdaad te ongeduldig.... Hij werkt!

Waar kan ik die interval precies aanpassen?
Wat @lolgast zegt, en dat voer je uit op de console in Tasmota

@Possible De console being: via de webpagina van de nodemcu druk je op console. Dan kun je onderaan commando’s invoeren :)

• HeroS
  • Laatst online: 15-11 16:06

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben een review aan het maken van HASS.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat het systeem niet meer wilde opstarten. Dit gebeurd soms na het wijzigen van een configuratie of het installeren van een Add-on. Ik zet nu vaak de image gewoon erover heen maar dan ben je natuurlijk wel alles kwijt. Is er nog een andere manier? (bv een safe mode/restore mode)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Possible
lolgast schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:55:
@Possible De console being: via de webpagina van de nodemcu druk je op console. Dan kun je onderaan commando’s invoeren :)
Oké thanks! En kan je bijvoorbeeld ook de sensor fine tunen? Dat je +3 graden bij de sensor toevoegd. Hij is nu niet helemaal accuraat vergeleken met de sensor die in de boiler zit.

@Possible Ik geloof niet dat er een calibration optie is voor de ds1820. Zou ook niet nodig moeten zijn, die sensoren zijn normaliter super nauwkeurig.

Wat je zou kunnen doen is in HA een template sensor maken die de mqtt sensor als basis pakt +3

@HeroS Wat is ‘het systeem’? Draai je op een rpi, zo ja, welke? Ik heb echt nooit, maar dan ook nooit het probleem gehad dat ik opnieuw heb moeten imagen. Niet op de rpi, niet op mijn nuc en niet via mijn huidige docker manier

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

lolgast schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:18:
@Possible Ik geloof niet dat er een calibration optie is voor de ds1820. Zou ook niet nodig moeten zijn, die sensoren zijn normaliter super nauwkeurig.

Wat je zou kunnen doen is in HA een template sensor maken die de mqtt sensor als basis pakt +3

@HeroS Wat is ‘het systeem’? Draai je op een rpi, zo ja, welke? Ik heb echt nooit, maar dan ook nooit het probleem gehad dat ik opnieuw heb moeten imagen. Niet op de rpi, niet op mijn nuc en niet via mijn huidige docker manier
Draai inderdaad op een rpi3.

@HeroS Is de voeding goed genoeg? Deze week is het eerder ook nog voorbijgekomen, je hebt echt minimaal een 2.5A voeding nodig voor de rpi3. En anders eens wisselen van sd card. Er zijn hier best veel hassio en ik kan nou niet zeggen dat jouw probleem hier eerder gemeld is. Voor zover mijn geheugen nu reikt dan ;)

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

lolgast schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:24:
@HeroS Is de voeding goed genoeg? Deze week is het eerder ook nog voorbijgekomen, je hebt echt minimaal een 2.5A voeding nodig voor de rpi3. En anders eens wisselen van sd card. Er zijn hier best veel hassio en ik kan nou niet zeggen dat jouw probleem hier eerder gemeld is. Voor zover mijn geheugen nu reikt dan ;)
Yup, 2,5A en een officiële rpi voeding en geheugenkaart. Lijkt me ook niet dat het aan de hardware ligt. Als ik namelijk wat veranderd gebeurd dit. Dit is een software probleem.

Maar ik geloof je hoor dat andere mensen hier minder last van hebben. Alleen een review maken wordt zo behoorlijk frusty.

HeroS schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:27:
[...]

Yup, 2,5A en een officiële rpi voeding en geheugenkaart. Lijkt me ook niet dat het aan de hardware ligt. Als ik namelijk wat veranderd gebeurd dit. Dit is een software probleem.

Maar ik geloof je hoor dat andere mensen hier minder last van hebben. Alleen een review maken wordt zo behoorlijk frusty.
Probeer dan toch maar eens een andere SD-kaart ;) :+

@HeroS Ik zou het toch eens proberen met een andere sd kaart. Het is nou eenmaal niet het meest betrouwbare medium en ik heb vanuit mijn pimatic tijd wel wat ervaringen met het niet meer onthouden van wijzigingen en dat soort fratsen, allemaal door een corrupte sd kaart

Edit: spuit11 (of ik typ te langzaam :/ )

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 09-12-2018 19:34 ]

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

lolgast schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:33:
@HeroS Ik zou het toch eens proberen met een andere sd kaart. Het is nou eenmaal niet het meest betrouwbare medium en ik heb vanuit mijn pimatic tijd wel wat ervaringen met het niet meer onthouden van wijzigingen en dat soort fratsen, allemaal door een corrupte sd kaart
Zal het eens proberen. Heb wel vaker verhalen gelezen over SD-kaarten. Hoewel ik met domoticz nooit problemen heb gehad met deze kaart.

Kan natuurlijk zijn dat HASS hier wat gevoeliger voor is.

Sd-kaarten zijn nu eenmaal nooit bedoeld geweest om productiesystemen op te draaien, maar als tijdelijke opslag in scenario's met weinig read/write acties. En laten we je SD kaart nu net niet zo gebruiken :+

Ik had heel veel problemen met aan de gang gaan met Home Assistant, tot ik een 2e kaartje probeerde. Sindsdien geen enkel pijntje.

• Possible
@lolgast Klopt, die sensor is heel erg accuraat, alleen hij zit nu net niet diep genoeg op het punt waar de boiler het gemiddelde meet.

Daarom zou ik dan die 3 graden erbij op moeten doen.

Hoe zou je dit in een template kunnen doen?

edit: Met deze gok ik? {{ states.sensor.temperature_xxxxx.state | float + 3 }}

[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 09-12-2018 19:43 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik draai Home assistant via docker op een synology NAS. En dat werkt prima via het IP van de NAS zelf.
Maar een reverse proxy is natuurlijk wel zo fijn om op afstand dingen te bedienen. Reverse proxy werkt voor allerlei zaken prima. maar bij Home Assistant krijg ik het niet voor elkaar.
De proxy op de NAS werkt lijkt me wel, want ik krijg een Home Assistant login scherm. Inloggen werkt echter niet: Ik krijg dan (na de laden animatie "Loading Data") "Unable to connect to Home Assistant."

Via https://www.home-assistant.io/components/http/ heb ik wat geprobeerd in de configrations.yaml, maar zonder resultaat. Wie kan me in de goede richting wijzen?

http config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
http:
  base_url: https://****.********.****
  ssl_profile: intermediate
  api_password: **************
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1
    - ::1
  trusted_networks:
    - 127.0.0.1
    - 192.168.0.0/24
    - fd00::/8
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11 21:41
Jelte schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:29:
Ik draai Home assistant via docker op een synology NAS. En dat werkt prima via het IP van de NAS zelf.
Maar een reverse proxy is natuurlijk wel zo fijn om op afstand dingen te bedienen. Reverse proxy werkt voor allerlei zaken prima. maar bij Home Assistant krijg ik het niet voor elkaar.
De proxy op de NAS werkt lijkt me wel, want ik krijg een Home Assistant login scherm. Inloggen werkt echter niet: Ik krijg dan (na de laden animatie "Loading Data") "Unable to connect to Home Assistant."

Via https://www.home-assistant.io/components/http/ heb ik wat geprobeerd in de configrations.yaml, maar zonder resultaat. Wie kan me in de goede richting wijzen?

http config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
http:
  base_url: https://****.********.****
  ssl_profile: intermediate
  api_password: **************
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1
  trusted_networks:
    - 127.0.0.1
    - 192.168.0.0/24
    - fd00::/8
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5
De synology reverse proxy had geen support voor websockets. Dit is recentelijk wel toegevoegd maar moet je dan apart aan zetten.
In DSM 6.2.1+, when editing a reverse proxy entry in Application Portal, go to "custom headers" tab and click the arrow on the "Create" button, then "Websocket". This will add the required headers for websocket to this reverse proxy.
Heb je een DSM versie lager dan 6.2.1 moet je het ff aangeven dan moet je wat speciale aanpassingen doorvoeren. (heb ik ook moeten doen omdat ik op xpenology zit en niet zo snel de software update)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Jelte
  • Niet online
@Kodess Held! Dank voor deze obscure oplossing :)

• Slaut
Hmmbob schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:05:
[...]
Gekke vraag misschien, maar wacht je lang genoeg zodat nmap je inderdaad ook kan tracken? Volgens mij was dat namelijk niet de meest responsieve manier van tracken.

(Ik gebruik een combi van Owntracks en Bluetooth voor mijn device, en enkel Bluetooth voor Ms Hmmbob, maar dat vind ik nog niet betrouwbaar genoeg voor lichtautomatiseringen).
Om te testen wacht ik zeker lang genoeg, en wordt er niks getriggered. nmap kan inderdaad even nodig hebben om van status te wisselen, maar is hier niet de oorzaak. Helaas dus niet gevonden wat de oorzaak wel is dat de automation niet triggered.

• Jelte
  • Niet online
koelkast schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:03:
Ik gebruik een Fritz!Box. Nu kan je met de Fritz!Box netmonitor op https://home-assistant.io...ensor.fritzbox_netmonitor allerlei gegevens opvragen, zoals de status, doenloadsnelheid en totale gegevensoverdracht. Ik heb de netmonitor aan staan, maar ik krijg slechts 1 sensor met allerlei verschillende attributen, dus gegevens, erin. Ik wil die gegevens splitsen in meerdere sensoren.

Ik probeer het zo:
code:
1
2
3
4
transmission_down_speed_kbps:
        friendly_name: "downloadsnelheid"
        unit_of_measurement: 'kB/s'
        value_template: "{{ states('sensor.transmission_rate_down')|float * 1024 }}"

Helaas krijg ik voortdurend 0.0 als resultaat. Doe ik iets verkeerd?
martinvdm schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Probeer eens:
value_template: >
{{ states.sensor.transmission_rate_down.state | float * 1024 }}
is dit nog gelukt?

Ik wil graag de upload en download plotten in geen grafiekje, maar inderdaad het is een attribuut. En dat pikt de module niet.

• H143
HeroS schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:00:

Ik heb nu al een paar keer gehad dat het systeem niet meer wilde opstarten. Dit gebeurd soms na het wijzigen van een configuratie of het installeren van een Add-on. Ik zet nu vaak de image gewoon erover heen maar dan ben je natuurlijk wel alles kwijt. Is er nog een andere manier? (bv een safe mode/restore mode)
Ik heb dit ook wel eens met honeassistant in docker even de container opnieuw starten en hij draait weer. Ik heb dit trouwens soms rn dan alleen als ik de config wijzig en homeassistant restart

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 10:50
Kodess schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:43:
[...]

De synology reverse proxy had geen support voor websockets. Dit is recentelijk wel toegevoegd maar moet je dan apart aan zetten.

[...]

Heb je een DSM versie lager dan 6.2.1 moet je het ff aangeven dan moet je wat speciale aanpassingen doorvoeren. (heb ik ook moeten doen omdat ik op xpenology zit en niet zo snel de software update)
Nice.. tot nu toe altijd config files aanpassen

Portal.mustache

proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
proxy_set_header Connection "upgrade";
proxy_read_timeout 86400;

Zal het even op de nieuwe manier proberen.

• barrymossel
Hmmbob schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:18:
[...]

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
  trigger:
  condition:
  action:

trigger:
  condition:
  action:
Lijkt me een heel handige. Mits ik mijn vrouw relatief goed kan tracken. Ik deed device tracking via wifi van onze Experiabox V10 en dat ging verrassend goed. Helaas gaat wifi nu via losse Experia Wifi access points en werkt die device tracking niet meer.
Nu heb ik voor mezelf bluetooth device tracking van mijn telefoon ingesteld en dat lijkt redelijk te werken (sinds gisteren pas de geschiedenis van de device trackers aangezet, dus ik moet nog even erin duiken hoe goed het werkt). Maar mijn vrouw gebruikt nooit bluetooth dus die zal dat niet standaard aan hebben staan op d'r telefoon. Nmap en dat soort zaken heb ik geen goede ervaringen mee (zeker niet bij iPhone).

Iemand nog tips voor goede device tracking van een iPhone?

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:05:
[...]

Iemand nog tips voor goede device tracking van een iPhone?
De Home Assistant app zelf... daar zit het standaard in namelijk dus zeker op de iPhone geen enkele reden om die app niet te gebruiken als je het mij vraagt. ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• barrymossel
R2D2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:39:
[...]

De Home Assistant app zelf... daar zit het standaard in namelijk dus zeker op de iPhone geen enkele reden om die app niet te gebruiken als je het mij vraagt. ;)
Hmm, die heeft ze geïnstalleerd, dus dat zou inderdaad mooi zijn als dat goed werkt. Geeft dat ook geen problemen met sleep-modus van de iPhone o.i.d.? Ze gebruikt de app volgens mij zeer weinig (doet alles met de hand, of het gaat automatisch), dus ik kan me voorstellen dat dat nog problemen op kan gaan leveren.
R2D2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:39:
[...]

Dat werkt bij mij echt bijzonder onbetrouwbaar. Ik ben gestopt met tracking moet ik eerlijk zeggen. In het verleden nog 3 rpi zero's gekocht voor BTLE tracking, maar dat was ook behelpen uiteindelijk. Nu gaat de verlichting aan via een bewegingssensor + lichtsensor.
Ik kijk nog wel of we thuis zijn en zo ja, dan gaat het licht aan als we thuis zijn en de lichtsensor vindt het te donker, maar geen acties meer op wel of niet thuiskomen. Ik heb te vaak gehad dat een van ons 's nachts ineens 2 minuten niet thuis was volgens HA en dan stonden alle lampen weer aan...

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-11 11:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

lolgast schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:56:
[...]

Dat werkt bij mij echt bijzonder onbetrouwbaar. Ik ben gestopt met tracking moet ik eerlijk zeggen. In het verleden nog 3 rpi zero's gekocht voor BTLE tracking, maar dat was ook behelpen uiteindelijk. Nu gaat de verlichting aan via een bewegingssensor + lichtsensor.
Ik kijk nog wel of we thuis zijn en zo ja, dan gaat het licht aan als we thuis zijn en de lichtsensor vindt het te donker, maar geen acties meer op wel of niet thuiskomen. Ik heb te vaak gehad dat een van ons 's nachts ineens 2 minuten niet thuis was volgens HA en dan stonden alle lampen weer aan...
Daarom combineer ik 2 device trackers: Owntracks en via m'n router. Als ik volgens beide er niet ben, dan zal het ook wel zo zijn :+

Edit: Of eigenlijk gebruik ik 3 device trackers: mijn werk iPhone track ik via de IOS app.

[ Voor 5% gewijzigd door Yukkie op 10-12-2018 10:02 ]

We've got that ring of confidence

Dat had ik ook natuurlijk. Ik heb een custom component voor onze iPhones die op poort 5353 scant ipv standaard ICMP, omdat iPhones niet meer op ping reageren 10 seconde nadat ze locked zijn. Dat had ik icm de BTLE scans. Maar zoals gezegd, ik vind het gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Ik wil nog een keer gaan kijken naar Traccar, maar daar heb ik nog geen tijd voor vrij willen maken :)
Precies de redenen dat ik tot nu toe ook geen lichtschakelingen op device trackers heb gedaan. Ben benieuwd hoe het met de kerstboom gaat :)

Ik moet ook zeggen dat er prima omheen te werken valt, zij het minder geautomatiseerd dan gewenst. Als ik thuiskom en het is donker gaat de verlichting aan omdat de bewegingsmelder me ziet. Ga ik van huis, dan roep ik tegen Siri 'ik ga weg' en dan gaan alle lampen behalve de tuinverlichting uit. Werkt prima :)

Stiekem wil ik ook gewoon zien dat de lampen uit zijn als ik van huis vertrek, zodat ik zeker weet dat ik niet doelloos stroom aan het verbruik ben :+
HeroS schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:00:

Is in zo'n geval niet iets in de log te vinden over wat er mis gaat?

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

JBS schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:55:
[...]
Is in zo'n geval niet iets in de log te vinden over wat er mis gaat?
Dat zou mooi zijn inderdaad. Maar ik kom er niet meer op via de browser. Als ik een monitor op de RPI aansluit zie ik niks bijzonders. Alles is gewoon netjes gestart.

Heb gisterenavond een andere SD-kaart erin gehangen eens kijken of dit het oplost.

HeroS schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:57:
[...]

Dat zou mooi zijn inderdaad. Maar ik kom er niet meer op via de browser. Als ik een monitor op de RPI aansluit zie ik niks bijzonders. Alles is gewoon netjes gestart.

Heb gisterenavond een andere SD-kaart erin gehangen eens kijken of dit het oplost.
Wanneer HASS niet wil starten, is de samba share vaak wel al bereikbaar (indien ingesteld natuurlijk). Op die manier kun je het log bestand openen.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

JBS schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:02:
[...]
Wanneer HASS niet wil starten, is de samba share vaak wel al bereikbaar (indien ingesteld natuurlijk). Op die manier kun je het log bestand openen.
Oke, top. Zal die eens aanzetten.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-11 21:00
Samba share en ssh zijn handig add-on's. Met ssh kun je vaak de RPI nog wel benaderen en restarten bv.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
lolgast schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:28:
Ik moet ook zeggen dat er prima omheen te werken valt, zij het minder geautomatiseerd dan gewenst. Als ik thuiskom en het is donker gaat de verlichting aan omdat de bewegingsmelder me ziet. Ga ik van huis, dan roep ik tegen Siri 'ik ga weg' en dan gaan alle lampen behalve de tuinverlichting uit. Werkt prima :)

Stiekem wil ik ook gewoon zien dat de lampen uit zijn als ik van huis vertrek, zodat ik zeker weet dat ik niet doelloos stroom aan het verbruik ben :+
Ik merk dat ik aanwezigheid ook nog wel lastig vindt in automations op te nemen, aangezien er hier ook nog kinderen rond lopen, de vrouwelijke kant een android toestel heeft en ik zelf een iphone.
Ik moet deze nog eens testen https://community.home-as...-presence-detection/68505 de presence variant heb ik wel gehad maar dat werkte niet met de android van de vrouw.
Ik heb nog wel een paar xiaomi pir's waarmee ik wat kan als er voor zoveel tijd geen beweging is b.v.

nog veel te doen op het lijstje aan veranderingen dus zal er wel eens van komen..
overstap van pi -> naar nuc met docker
DSMR
misschien naar conbee / zigbee2mqtt
meer automations maken en optimaliseren
etc...

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
Presence detection blijft ook altijd wel een dingetje. Volg zelf de HA podcast, en elke keer gaat het over presence detection. Zelf heb ik ook het probleem dat als ik thuiskom, de HA app dit nog niet geregisteerd heeft. Ook maak ik gebruik van presence via de Tado (Wifi en GPS), maar als ik aan de achterkant van het huis sta heb ik geen Wifi.

• barrymossel
Deze werkte voor mij erg goed m.b.t. presence detection: https://github.com/kadima-tech/experia-v10-device-tracker Echter nooit gebruikt in automations.
Ik ga eens kijken of ik deze wellicht kan herschrijven zodat deze werkt met de Arcadyan Experia Wifi. (Nou ja, deze dan, aangezien dat ook over een Arcadyan device gaat). Ik heb echt 0,0 ervaring met Python, dus gaat een uitdaging worden ;) Hulp is welkom ;)

Dan combineren met bluetooth (voor mijn telefoon) en de app (iPhone van mijn vrouw). En dan dit eens proberen: https://www.reddit.com/r/...urate_presence_detection/
Als je dat dan combineert met motion detection, dan moet het toch wel erg betrouwbaar worden, lijkt me?
Pagina: 1 ... 84 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.