Familie van mij heeft 2 van deze access points in huis.
Die hebben ze een tijd geleden gratis gekregen toen een KPN monteur langskwam omdat hun oude model (die witte) niet goed meer was. Topservice van die monteur!
De ironie was wel dat ze diezelfde week nog overgingen naar Caiway glasvezel.
Anywho; de opstelling is een TP-Link C7 als router (zelf gekocht omdat Caiway geen router meelevert

) met 2 van deze nieuwe, zwarte access points daar achter aangesloten.
De TP-Link zend ook een draadloos netwerk uit.
Ik heb de draadloze instellingen op de router en AP's zo logisch mogelijk ingesteld; de 2GHz. op kanaal 1, 6 en 11 en uitzendvermogen laag, 5.8GHz. ook op verspreide kanalen, maar daar het uitzendvermogen wel op hoog.
(Ik weet niet of momenteel Bandsteering en 802.11k en 802.11r (fast roaming) aan of uit staan)
De router en 2 access points staan ook vrij gespreid van elkaar door het huis (voor, achter en boven).
Echter klagen ze al een tijdje over dat draadloos niet echt lekker werkt. Het gekke is dat de problemen voornamelijk of haast alleen spelen bij gebruik van Facebook op de smartphones.
Andere apps lijken geen last te hebben, hoewel Whatsapp berichten soms blijven hangen (duurt even voordat de vinkjes komen).
Het probleem lijkt niet bij 1 persoon/smartphone te liggen, maar i.i.g. 3 personen/smartphones merken dit.
Facebook gebruik op de vaste PC kent geen problemen, dus het moet wel aan het draadloos netwerk liggen, niet aan bijvoorbeeld Caiway.
Ik kan zelf de problemen moeilijk reproduceren (ik woon er niet en gebruik geen FB op mobiel) en de keren dat ik daar was merkte ik niet qua problemen op mijn telefoon.
Zal dit probleem hetzelfde zijn als wat in dit topic al vaker is genoemd, of kan het ook aan wat anders liggen?
Ze raken aardig gefrustreerd, want ze moeten (voor Facebook) nu constant overschakelen op 4G waardoor ze tegen/over hun datalimiet gaan...