Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@hberntsen Heb beiden kunnen flashen naar OpenWRT. Met de SOIC16 testclip was het zo gepiept. Meeste tijd kostte nog wel het flashen van de SD-kaart voor de RPi, die lag al tijden in de lade en wilde niet goed meer booten :+ Dank voor de instructies op de wiki.

Idee is om er, gezien het compacte formaat, een travelrouter van te maken (soort DIY GL.iNet idee ;) ).
Ook al even aan het spelen met Wireguard naar de OPNsense router thuis. En heb ChatGPT een scriptje laten schrijven die in de crontab draait om de wifi led groen te maken als een ping naar 8.8.8.8 lukt en een tweede script om de wps' led groen te maken als de router thuis te pingen (en de VPN-tunnel dus up is). De meest rechter led ('followme') via de GUI als 'LAN activity' ingesteld.

De weergave is nu dus vrij simpel: 4 groene LEDs == goed/veilig :)

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:43
Hehe, Habbie heeft OpenWRT op de Experia WiFi ook even genoemd in Met Nerds om Tafel (52 minuten):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 16:05
gister heb ik mijn superwifi 1 eens open gemaakt,,
grotendeels is deze gelijk aan de kpn experia wifi.
met uitzondering dat deze 2x een wifi mt7615n chip heeft,
zou dit nog problemen kunnen geven of kan ik de experia build hiervoor proberen te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
H143 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:24:
gister heb ik mijn superwifi 1 eens open gemaakt,,
grotendeels is deze gelijk aan de kpn experia wifi.
met uitzondering dat deze 2x een wifi mt7615n chip heeft,
zou dit nog problemen kunnen geven of kan ik de experia build hiervoor proberen te gebruiken?
Nee dat gaat niet werken. Er zal echt een specifieke build voor dit device moeten komen. Daarnaast is ook altijd maar de vraag hoe je OpenWrt kunt flashen, dat is met dit soort ISP-branded spul meestal de grootste uitdaging.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Update naar OpenWRT 24.10 ging prima, heb de sysupgrade gepakt: https://firmware-selector...1&id=arcadyan_we420223-99

Alleen naam van de LEDs was lichtelijk gewijzigd ('wifi' > 'wlan').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukewerff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 12:50
Hoe heb je dat gedaan? Ben wel benieuwd. Ik heb er nu 3 in gebruik en mesh zit er natuurlijk niet op. Kan dat wel met openwrt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat bedoel je? OpenWRT erop zetten? Zie de wiki pagina: https://openwrt.org/inbox/toh/arcadyan/astoria/we420223-99

Ik heb hem opengemaakt (vorig jaar al) en met een SOIC16-testclip ('wasknijper') geflashed. Mogelijk kan het ook vanuit de webinterface van de KPN default webinterface, moet je dit topic even doorzoeken.

Als er eenmaal OpenWRT dan kan je hem met een sysupgrade binary zo bijwerken naar een nieuwere OpenWRT versie, dat heb ik vandaag dus even gedaan.

Roamen: geen idee. Volgens mij als je overal zelfde SSID gebruikt en wachtwoord dan werkt dat voor de meeste devices prima.

Ik heb er een travelrouter van gemaakt (bestaand wifi netwerk joinen, wireguard tunnel opzetten naar huis en alle devices die via het wifi-netwerk wat hij zelf uitzend verbinden gaan via de WG tunnel).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukewerff
Dank je. Toch nog wel ff wat werk zo te lezen. Denk niet dat ik er een voordeel uit ga halen. Ze werken nu ook erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:43
Als je een webinterface van KPN hebt met functie om een nieuwe firmware te uploaden kan je daarmee OpenWRT erop zetten. Die heeft KPN er met een update een keer uitgehaald dus waarschijnlijk heb je die optie niet. Dan moet het inderdaad met de wasknijper clip over de flashchip.

Als je nu tevreden bent en de extra mogelijkheden van OpenWRT niet gaat gebruiken heeft het inderdaad niet zo veel zin. Bij mij was de WiFi niet stabiel met KPN firmware (en ik mistte de extra SSIDs gekoppeld aan een VLAN). Ik heb er ook eentje omgebouwd tot travelrouter of als gewone router gebruikt met een WAN+LAN poort.

Qua roaming: OpenWRT ondersteunt roaming, zie https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wifi/roaming . 802.11r heb ik op de Experia WiFi met OpenWRT bij iemand al weleens ingesteld maar verder niet gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukewerff
Er staat nu de nieuwste firmware op dus simpel aanpassen gaat niet. Mocht ik me nog eens vervelen kan het altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Wel jammer dat de MT7621 cpu gelimiteerd is tot +/- 95-100Mbps aan Wireguard throughput.
Heb een travelrouter gebouwd met deze wifi versterker, maar toch zonde dat hij hier op het vakantieadres aan een 300Mbit glaslijn hangt en ik er niet meer doorheen krijg over de tunnel. Aan de upload thuis (400Mbit) ligt het niet :P

Verder werkt hij supergoed voor dit doeleinde :*)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
ThinkPad schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:09:
Wel jammer dat de MT7621 cpu gelimiteerd is tot +/- 95-100Mbps aan Wireguard throughput.
Heb een travelrouter gebouwd met deze wifi versterker, maar toch zonde dat hij hier op het vakantieadres aan een 300Mbit glaslijn hangt en ik er niet meer doorheen krijg over de tunnel. Aan de upload thuis (400Mbit) ligt het niet :P

Verder werkt hij supergoed voor dit doeleinde :*)
Tsja dan zou de SuperWifi 2 beter zijn, met een Cortex A53. Helaas zal OpenWrt daarop moeilijk worden :P

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Pagina: 1 2 3 Laatste