Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i3BEH met Ubuntu Server 18.04.1 start niet goed/volledig op wanneer er geen monitor is aangesloten. Kan de NUC niet pingen of benaderen via SSH, lampje van de LAN aansluiting brandt ook niet. Sluit ik een monitor aan, dan start ie gewoon zonder problemen op.

Nu vind ik diverse (pogingen tot) oplossingen, van rommelen in grub (vaak wat oudere topics). installeren dummy drivers tot aansluiten van een dummy-hdmi-monitor-iets. Iemand recent tegen hetzelfde aangelopen met deze combinatie van Ubuntu Server op een NUC en dit weten op te lossen?

Ik vraag me inmiddels af of het een NUC/BIOS of Ubuntu aangelegenheid is, dus weet ook niet zeker of dit de juiste plek is voor mijn vraag.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 02-11-2018 19:37 ]

Beste antwoord (via JBS op 03-12-2018 07:24)

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik heb het zelf ook met een tweetal NUC's die zonder monitor draaien. De ene draait Windows Server 2008 R2 en de andere Debian 9.

De Windows versie kan zonder fake-HDMI draaien, mits je dan de standaard Windows videodriver gebruikt. Installeer je de aparte Intel driver, dan boot die niet meer juist.

De Debian variant heeft op Debian 7 ook probleemloos zonder fake-HDMI gedraaid, maar met versie 8 en 9 had ik hetzelfde als TS.

Om alle problemen op te lossen met headless NUC's stop ik er gewoon zo'n fake-HDMI plug in van een paar euro's van AliExpress, probleem opgelost.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 20:05
Check pagina 21 van onderstaande link for headless display emulation instelling in de BIOS van de NUC

https://www.intel.com/con...-pcs/BIOSGlossary_NUC.pdf

Ubuntu maakt het, voor zover ik weet, niet uit of je al dan niet een display aansluit.

"You! Out Of The Gene Pool!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
denios schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:21:
Check pagina 21 van onderstaande link for headless display emulation instelling in de BIOS van de NUC

https://www.intel.com/con...-pcs/BIOSGlossary_NUC.pdf
IGD Minimum Memory en IGD Aperture Size op pagina 18 en IGD Primary Video Port pagina 19 heb ik aan opties beschikbaar in de BIOS, de opties op pagina 20 en 21 heb ik niet in het 'Intel Visual BIOS' in geavanceerde modus.
denios schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:21:
Ubuntu maakt het, voor zover ik weet, niet uit of je al dan niet een display aansluit.
Bedoel je daarmee dat 't eigenlijk niet zou moeten maken met Ubuntu? Dat idee had ik ook, aangezien het niet voor niets de Ubuntu Server versie is die vermoedelijk vaak headless gebruikt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denios
JBS schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:27:
[...]
IGD Minimum Memory en IGD Aperture Size op pagina 18 en IGD Primary Video Port pagina 19 heb ik aan opties beschikbaar in de BIOS, de opties op pagina 20 en 21 heb ik niet in het 'Intel Visual BIOS' in geavanceerde modus.
[...]
Bedoel je daarmee dat 't eigenlijk niet zou moeten maken met Ubuntu? Dat idee had ik ook, aangezien het niet voor niets de Ubuntu Server versie is die vermoedelijk vaak headless gebruikt wordt...
Vreemd geval.
Het zou idd niet uit moeten maken in Ubuntu.

De info op pagina 54 van deze link geeft aan dat het voor de nieuwe NUCs niet uit zou moeten maken in geval van netwerk-boot.

https://www.intel.com/con...NUC8i7BE_TechProdSpec.pdf

De link in mijn vorige post betreft ook een recent geupdate BIOS uitleg (oktober 2018).
Ik heb zelf de nieuwe NUC helaas nog niet binnen en kan niet even checken.

Wellicht even een topic op het Intel forum maken, zij reageren redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
denios schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:59:
[...]

Vreemd geval.
Het zou idd niet uit moeten maken in Ubuntu.

De info op pagina 54 van deze link geeft aan dat het voor de nieuwe NUCs niet uit zou moeten maken in geval van netwerk-boot.

https://www.intel.com/con...NUC8i7BE_TechProdSpec.pdf

De link in mijn vorige post betreft ook een recent geupdate BIOS uitleg (oktober 2018).
Ik heb zelf de nieuwe NUC helaas nog niet binnen en kan niet even checken.

Wellicht even een topic op het Intel forum maken, zij reageren redelijk snel.
Wanneer het mogelijk zou zijn om (na het maken van een account) in te loggen op het Intel forum zou ik dat graag doen. Inmiddels in drie verschillende browsers geprobeerd, maar pagina blijft maar 'laden' en switchen tussen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6yq43GG.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6NQiyXH.png

Frustratie. |:(

Kun jij op dit moment wel inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:43
Ik heb dit ook ervaren met een Intel NUC, maar dan met pfsense. Ik zal maandag eens op de zaak vergelijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik heb het zelf ook met een tweetal NUC's die zonder monitor draaien. De ene draait Windows Server 2008 R2 en de andere Debian 9.

De Windows versie kan zonder fake-HDMI draaien, mits je dan de standaard Windows videodriver gebruikt. Installeer je de aparte Intel driver, dan boot die niet meer juist.

De Debian variant heeft op Debian 7 ook probleemloos zonder fake-HDMI gedraaid, maar met versie 8 en 9 had ik hetzelfde als TS.

Om alle problemen op te lossen met headless NUC's stop ik er gewoon zo'n fake-HDMI plug in van een paar euro's van AliExpress, probleem opgelost.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denios
JBS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:40:
[...]
Wanneer het mogelijk zou zijn om (na het maken van een account) in te loggen op het Intel forum zou ik dat graag doen. Inmiddels in drie verschillende browsers geprobeerd, maar pagina blijft maar 'laden' en switchen tussen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Frustratie. |:(

Kun jij op dit moment wel inloggen?
Ja ik kan gewoon inloggen, geen problemen met Chrome en Firefox Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Inmiddels is ie binnen en met dat ding erin start de NUC gewoon normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

JBS schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:12:
[...]
Inmiddels is ie binnen en met dat ding erin start de NUC gewoon normaal op.
De oplossing kan soms zo makkelijk zijn. :)

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 15:00
Als iemand anders dit nog tegenkomt -- ik was ook aan het worstelen met mijn NUC om headless te booten. Na installatie van het laatste bios (op het moment van schrijven) en checken van "Legacy Boot" had ik geen issue meer en werkte Kubuntu prima headless 8)7.

P.S. - UEFI boot staat ook nog gewoon aan.

Betreft DN2820FYKH

[ Voor 11% gewijzigd door Willaaam op 18-05-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Intel drivers voor Windows kun je op twee manieren installeren, via de installer en via de handmatige driver zoek procedure. Als je de laatste kiest, installeer je een heleboel extra's niet mee. Misschien helpt dat. Ik gebruik de driver altijd op die manier.

Een andere optie is de Intel driver gebruiken en vervolgens video uitschakelen. Als het goed is, heb je dan geen beeld meer (zorg tevoren dat je remote access hebt).

Een standaard Windows driver heeft geen spaarstandfuncties ingebouwd en zal een relatief hoog energieverbruik vertonen. Als het apparaat altijd aan staat kost dat circa 2 euro per Watt per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:23:
Intel drivers voor Windows kun je op twee manieren installeren, via de installer en via de handmatige driver zoek procedure. Als je de laatste kiest, installeer je een heleboel extra's niet mee. Misschien helpt dat. Ik gebruik de driver altijd op die manier.

Een andere optie is de Intel driver gebruiken en vervolgens video uitschakelen. Als het goed is, heb je dan geen beeld meer (zorg tevoren dat je remote access hebt).

Een standaard Windows driver heeft geen spaarstandfuncties ingebouwd en zal een relatief hoog energieverbruik vertonen. Als het apparaat altijd aan staat kost dat circa 2 euro per Watt per jaar.
Het gaat om Ubuntu, niet over Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:52:
[...]
Het gaat om Ubuntu, niet over Windows.
Windows wordt ook genoemd in dit onderwerp.
Pagina: 1