Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:02

dof

trekker22 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:08:
[...]

dat zit ik ook te overwegen. Wat heb je gedaan met de bestaande fysieke schakelaars?
Die heb ik weggehaald en de electriciteit natuurlijk doorverbonden. Deze schakelaars zijn ietsjes groter dan de conventionele en bedekken het "gat" in de muur. Je moet dan wel intern een paar gaatjes boren om ze met 4mm boutjes te monteren, of je plakt ze er overheen. De interne batterij gaat (volgens fabrikant) tenminste 2 jaar mee en kan aan de bovenkant verwisseld worden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• dof

dof

kepler schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:10:
[...]

Ik gebruik(te) deze ook om de TV set te schakelen icm de Xiaomi hub. Ik vind het te onbetrouwbaar om voor mijn licht te gebruiken. Toch regelmatig gehad dat hij niet reageerde, of met 1-2 seconden vertraging. Voor de TV-set prima, maar licht is toch iets kritischer.

Het liefste voer ik alle 'kritische' zaken dubbel uit, zodat het failsafe wordt. Voor de TV-set heb ik nu een plug van IKEA er tussen zitten, gekoppeld met een switch van de IKEA. Ik kan nu de TV aanzetten via HA of via de switch. De switch werkt ook gewoon mocht HA offline zijn. Dat wil ik ook gaan doen met het licht, dus heb op zolder al fibaro dimmer(s) ingebouwd achter de schakelaars. Ja, het is wel wat duurder, maar scheelt een hoop in de WAF en irritatie van mezelf als het toch niet werkt (en gewoon onwijs onhandig als het licht niet aangaat omdat HA oid is vastgelopen/offline)
Het werkt vrij goed, maar vanwege diverse (HA of anders) storingen (nu weer zo'n vervelend akkefietje met de mosquitto mqtt upgrade) kan het wel weer eens uit de lucht zijn. En op zulke momenten is de WAF factor erg belangrijk :)
Op diverse andere plekken heb ik de schakeldraad van sonoff's naar conventionele schakelaars doorgetrokken, maar soms is dat gewoon niet mogelijk.

• dof

dof

kepler schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:27:
[...]

Op zolder verloopt het licht ook voor 95% automatisch (misschien wel 99%), maar voor die ene paar procent wil ik gewoon kunnen terugvallen op de oude situatie en dus bestaande lichtschakelaars.
Ik worstel met die 5% of 1% uitval. Ik ben bang dat op lange termijn 95% niet goed genoeg is voor de WAF :)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
dof schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:48:
[...]

Ik worstel met die 5% of 1% uitval. Ik ben bang dat op lange termijn 95% niet goed genoeg is voor de WAF :)
Voor licht* moet het gewoon 99,999% zijn (lampje kan altijd kapot zijn :P), vandaar mijn beslissing om normale schakelaars altijd als backup/werkend te houden. Hele hoge WAF, bijna altijd werkt het als ze naar zolder loopt. Werkt het niet? Dan kan ze nog gewoon de normale schakelaar gebruiken.

*Alle belangrijke lichtpunten, dus niet de schemerlamp achter de bank bv

[ Voor 12% gewijzigd door kepler op 08-11-2018 10:54 ]

• dof

dof

kepler schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:53:
[...]

Voor licht* moet het gewoon 99,999% zijn (lampje kan altijd kapot zijn :P), vandaar mijn beslissing om normale schakelaars altijd als backup/werkend te houden.

*Alle belangrijke lichtpunten, dus niet de schemerlamp achter de bank bv
Dat heb ik ook, altijd een soort noodverlichting extra met conventionele schakelaar. Maar die schemerlamp telt bij mij wel mee voor de WAF ;-). Overigens heb ik het liefst overal Sonoff's (met schakeldraad) of Shelly's (nog niet in bezit) en dan simpele LED lampen overal en dan geen intelligente (zijn ook weer kwetsbaar voor storingen).

Bij mij is de afwezigheid van fysieke schakelaars ook een no-go voor wat betreft de WAF. Dat maakt dat meteen de case voor Qubino/Fibaro Z-Wave of Shelly Wifi inbouw schakelaars: zowel slim als dom schakelen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• kepler
  • Laatst online: 18:59
Het heeft niet eens met alleen de WAF te maken, ook gewoon voor mezelf. Een smarthome is leuk, maar het moet wel robuust zijn. Of wel een backup-optie, of betrouwbaar genoeg.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:12
herofruit schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:31:
[...]

Bedankt, de Aqara sensoren had ik ook gevonden. Misschien is Zigbee2mqtt toch de moeite waard om te proberen, zeker als ik het kan draaien naast de IKEA hub. Qua kosten is het ook even duur als een Xiaomi hub.
Of een Conbee stick kopen. Die draait bij mij nu erg lekker. Lijkt eenvoudiger dan Zigbee2MQTT

Om even terug te komen op de lampen schakelen. Momenteel hebben wij in de woonkamer de volgende situatie:

- 2 dubbele schakelaars
- 3 lampen

Via de dubbele schakels kunnen we de 3 lampen in de woonkamer bedienen. Hiervoor had ik een Fibaro dimmer 2 gekocht, maar kan ik maar 1 lamp aansturen. Heeft iemand een idee hoe ik de 3 lampen nu ook "slim" kan bedienen? 3x Fibaro dimmer 2 is mij te duur voor de oplossing en ik wil graag de fysieke schakeling houden. Dus 3x Ikea lampen is ook niet een oplossing voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewaxuqageXo6X5xJZjLlb2Kh/full.png

Hetzelfde geldt voor mijn overloop. Hierop hebben we momenteel de volgende situatie:

- 2 dubbele schakelaars
- 1 enkele schakelaar
- 2 lampen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YN2vTmkBy9HimxQxs3ZnV9Eq/full.png

Hoe kan ik nu de 2 lampen schakelen met behoud van fysieke schakeling?

Zou ik dan voor elke schakeldraad per lamp een bijv. Shelly moeten aansluiten?

[ Voor 53% gewijzigd door Thoit op 08-11-2018 11:31 ]

• dof

dof

kepler schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:08:
Het heeft niet eens met alleen de WAF te maken, ook gewoon voor mezelf. Een smarthome is leuk, maar het moet wel robuust zijn. Of wel een backup-optie, of betrouwbaar genoeg.
Mijn conclusie na een jaar HA, Xiaomi's , Sonoff, Pi's, 4 netwerken (Wifi, bedraad, Zigbee, BT), Google home, etc, etc. is dat het een complex geheel is waar storingen uit allerlei hoeken kunnen komen. Ik bouw zoveel mogelijk redundantie in maar dat kost veel tijd en aandacht. En documentatie van m'n gehele huis automatisering blijft ook achter (voor als je het eens aan iemand anders moet overdragen). Maar het is tegelijkertijd verslavend en er is eigenlijk weinig geld mee gemoeid. :)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:10:
[...]
Om even terug te komen op de lampen schakelen. Momenteel hebben wij in de woonkamer de volgende situatie:

- 2 dubbele schakelaars
- 3 lampen
Ik ben geen expert, maar weet je zeker dat de kabels zo lopen? Gangbaarder is m.i. dat je een wisselschakeling hebt, dan lopen de kabels niet zoals je ze tekent (twee of drie schakeldraden naar 1 lamp). Maar zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/38297_images_6.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 08-11-2018 12:27 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

iMars

Full time prutser

DeadMetal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:24:
Wij hebben een klein tuimeldakraam op de voorzolder. Die staat meestal permanent open i.v.m. het drogen van de was. Echter, in de wintermaanden wordt het daardoor erg koud in de hal/overlopen//trappengat.

Wat me wel wat lijkt is als het open/dichtdoen van het raam op afstand mogelijk is (en dus te automatiseren via HA) zou zijn. Kent iemand hier mogelijkheden voor? Een soort HA-compatible uitzetijzer voor dakramen.

Raam steeds open en dicht is een gedoe, er zit een onhandige hor voor die er dan vaak uitvalt. En er zitten nogal veel muggen waar ik woon dus ik wil die hor er liever permanent voor laten zitten en toch het raam bedienen.
https://www.robbshop.nl/domotica/projecten/slimme-raamopener

Koop hier mijn P1 reader :)

• Thoit
DeadMetal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:24:
[...]

Ik ben geen expert, maar weet je zeker dat de kabels zo lopen? Gangbaarder is m.i. dat je een wisselschakeling hebt, dan lopen de kabels niet zoals je ze tekent (twee of drie schakeldraden naar 1 lamp). Maar zo:
[Afbeelding]
Het tweede plaatje weet ik zeker. Eerste plaatje weet ik niet zeker, zo is het zoals de electricien het mij heeft verteld. Het komt er iig op neer dat we in de woonkamer 3 lampen en 2 dubbele schakelaars hebben. Volgens mij moet ik als ik de Fibaro dimmer 2 wil gebruiken, 3 dimmers kopen. Dat is mij echter beetje veel van het goede. Vandaar dat ik naar oplossingen aan het zoeken ben om dit voor elkaar te krijgen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:58:
[...]

Het tweede plaatje weet ik zeker. Eerste plaatje weet ik niet zeker, zo is het zoals de electricien het mij heeft verteld. Het komt er iig op neer dat we in de woonkamer 3 lampen en 2 dubbele schakelaars hebben. Volgens mij moet ik als ik de Fibaro dimmer 2 wil gebruiken, 3 dimmers kopen. Dat is mij echter beetje veel van het goede. Vandaar dat ik naar oplossingen aan het zoeken ben om dit voor elkaar te krijgen.
Dus als je bij 1 schakelaar een lamp aan doet moet je hem daar ook weer uit doen en kan je niet bij de andere schakelaar hem uit doen? Als dat wel kan is het toch een wisselschakeling en niet zoals getekend.

Je kan ook gaan voor een Qubino, die zijn iets goedkoper.

Ook kan je je afvragen heb je overal dimming nodig. Zo nee dan neem je een niet dim versie. Meestal is daar dan ook een versie van die op 2 draden kan schakelen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Thoit
Kodess schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:15:
[...]

Dus als je bij 1 schakelaar een lamp aan doet moet je hem daar ook weer uit doen en kan je niet bij de andere schakelaar hem uit doen? Als dat wel kan is het toch een wisselschakeling en niet zoals getekend.

Je kan ook gaan voor een Qubino, die zijn iets goedkoper.

Ook kan je je afvragen heb je overal dimming nodig. Zo nee dan neem je een niet dim versie. Meestal is daar dan ook een versie van die op 2 draden kan schakelen.
Dimmer functie is niet perse noodzakelijk meer nice to have. Dim functie zou opzicht ook nog kunnen door er Tradfri lampen in te draaien en die dan te dimmen.

Zoals gezegd weet ik bij het eerste plaatje niet precies hoe de kabels lopen. Uit mijn hoofd zitten er bij 1 dubbele schakelaar 4 zwarte draden. Daar moet dan ook een wissel-wissel schakelaar komen.

Maar ik zou dit dus ook kunnen regelen door bijv. voor de woonkamer 2 Shelly 2 te kopen, en voor de overloop 1 Shelly 2. Of mis ik nu iets?

• Kodess
Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:20:
[...]

Dimmer functie is niet perse noodzakelijk meer nice to have. Dim functie zou opzicht ook nog kunnen door er Tradfri lampen in te draaien en die dan te dimmen.

Zoals gezegd weet ik bij het eerste plaatje niet precies hoe de kabels lopen. Uit mijn hoofd zitten er bij 1 dubbele schakelaar 4 zwarte draden. Daar moet dan ook een wissel-wissel schakelaar komen.

Maar ik zou dit dus ook kunnen regelen door bijv. voor de woonkamer 2 Shelly 2 te kopen, en voor de overloop 1 Shelly 2. Of mis ik nu iets?
Als het beide wisselschakelingen zijn en beide hebben hun laatste 'punt' in dezelfde doos is dat inderdaad mogelijk.

Dit is hoe je het bij een wissel wil aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0acCLHk.jpg
Ook heb je dus een extra nul draad nodig, voor qubino dan, shelly weet ik niet maar verwacht ik ook.
Maar als er bij je schakelaar een stopcontact zit is dat geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Kodess op 08-11-2018 13:26 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Thoit
Kodess schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:23:
[...]

Als het beide wisselschakelingen zijn en beide hebben hun laatste 'punt' in dezelfde doos is dat inderdaad mogelijk.

Dit is hoe je het bij een wissel wil aansluiten:
[Afbeelding]
Ook heb je dus een extra nul draad nodig, voor qubino dan, shelly weet ik niet maar verwacht ik ook.
Maar als er bij je schakelaar een stopcontact zit is dat geen probleem.
Ik heb overal een 3 draadssysteem laten maken. Zijn aan het verbouwen, dus dat heb ik door het hele huis voorbereid. Ik zal eens vragen voor een tekening hoe het precies zit :)

• Kodess
btw iemand hier al een Crownstone in homeassistant werkend gekregen?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:28
Zijn die Shelly's zo in te stellen dat een fysieke schakelaar geen effect heeft als deze een bericht van schakeling sturen naar Hass en daar een reactie op krijgen?

Ik zou ze willen inzetten om bijvoorbeeld een Tradfri lamp mee te schakelen. Maar bij fysieke schakeling, is het prettiger als deze alleen een signaal naar Hass stuurt, waarop deze de lamp uitschakelt. Zo blijft het mesh-netwerk intact. Alleen als dat niet werkt, moet de fysieke schakeling alsnog werken als failsafe. Bijvoorbeeld doordat Hass een bevestiging terugstuurt. Zonder deze bevestiging schakelt Shelly met een kleine vertraging, met bevestiging wordt er niets fysiek geschakeld.

Klinkt vrij complex, dus zal lastig worden. Maar wie weet :)

• Thoit
millerman_sf schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:55:
Zijn die Shelly's zo in te stellen dat een fysieke schakelaar geen effect heeft als deze een bericht van schakeling sturen naar Hass en daar een reactie op krijgen?

Ik zou ze willen inzetten om bijvoorbeeld een Tradfri lamp mee te schakelen. Maar bij fysieke schakeling, is het prettiger als deze alleen een signaal naar Hass stuurt, waarop deze de lamp uitschakelt. Zo blijft het mesh-netwerk intact. Alleen als dat niet werkt, moet de fysieke schakeling alsnog werken als failsafe. Bijvoorbeeld doordat Hass een bevestiging terugstuurt. Zonder deze bevestiging schakelt Shelly met een kleine vertraging, met bevestiging wordt er niets fysiek geschakeld.

Klinkt vrij complex, dus zal lastig worden. Maar wie weet :)
Je hebt wel restore last state en auto on functies. Misschien dat je daar iets mee kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Thoit op 08-11-2018 14:13 ]

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
@millerman_sf de shelly schakelt fysiek de spanning van de lamp, dus dat is weer niet handig met ikea lampen, de shelly is voor 'domme' lampen

• Kodess
met een qubino of fibaro kan dat wel, dan zet je de fysieke schakelaar op 1 van de event poortjes.
Dan is het enige wat de schakelaar doet een signaal sturen naar HA.

Volgens mij is dat ook mogelijk met de shelly....

Maar zoals zoeperman zegt, je moet niet een smart achter een smart zetten.
Dan had je net zo goed geen tradfri lamp kunnen nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Kodess op 08-11-2018 14:20 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:28
Fair enough. Ik zoek ook naar mogelijkheden om de WAF op peil te houden, maar wil daarnaast het Zigbee netwerk niet onnodig onderbreken door de stroom af te kappen. En ohja, de schakelaars moeten ook mooi blijven zoals ze nu zijn. Tot slot voeg ik liever geen Z-Wave toe, omdat ik daar verder niets van heb.

Dus vandaar mijn neiging om naar Shelly te kijken, zodat zij gewoon de schakelaar kan blijven gebruiken zonder verdere gevolgen voor de rest. Lastig, al die eisen.

• iMars

iMars

Full time prutser

Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:58:
[...]

3 lampen, 2 schakelaars,... hoe is dat geschakeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewaxuqageXo6X5xJZjLlb2Kh/full.png
Kan je elk lamp afzonderlijk schakelen? Zo ja, wat zijn de standen voor elke lamp? Of zijn er twee lampen samen gekoppeld?
Het lijkt mij dat je twee wisselschakelingen hebt, maar hoe je hier drie lampen afzonderlijk kan schakelen met fysieke schakelaars zie ik even niet.

• Thoit
iMars schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:37:
[...]

3 lampen, 2 schakelaars,... hoe is dat geschakeld?
[Afbeelding]
Kan je elk lamp afzonderlijk schakelen? Zo ja, wat zijn de standen voor elke lamp? Of zijn er twee lampen samen gekoppeld?
Het lijkt mij dat je twee wisselschakelingen hebt, maar hoe je hier drie lampen afzonderlijk kan schakelen met fysieke schakelaars zie ik even niet.
Het is de bedoeling om middels de 2 dubbele schakelaars de lampen allemaal te kunnen bedienen. We hebben namelijk een L vormige kamer, waarbij ik bijv. 's nachts bij het doorlopen van de kamer maar 1 lamp wil inschakelen en aan de andere kant van de kamer weer uit wil schakelen. Zoiets zou het bijv. zijn:

Lamp 1Lamp 2Lamp 3

Schakelaar 1.1
xx 
Schakelaar 1.2 x 
Schakelaar 2.1 xx
Schakelaar 2.2 x 

[ Voor 32% gewijzigd door Thoit op 08-11-2018 14:50 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:54
JBS schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:12:
[...]
Wanneer je deze IKEA remote met vijf knoppen met bijvoorbeeld een Raspbee of Conbee koppelt, stuurt ie per knop een uniek event waarmee je iets kunt triggeren. De icoontje op de knoppen matchen dan niet, maar je kunt wel vijf 'dingen' doen. https://m2.ikea.com/nl/nl...standsbediening-30338849/

Ook een Hue dimmer werkt zo, met vier knoppen.
ben even dit topic aan het doorlopen , dit is echt wel een leuk hebbedingentje
maar heb je dan ook tradfri hub nodig? of hoe koppel je dit aan HA?
elke knop op die schakelaar wil ik dan een scriptje laten runnen via mijn HA

zwave heb ik momenteel niet, daar ik een domotica systeem heb, maar wil ik wel uitbreiden indien nodig...

bedankt alvast

• Thoit
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:48:
[...]

zwave heb ik momenteel niet, daar ik een domotica systeem heb, maar wil ik wel uitbreiden indien nodig...

bedankt alvast
Nee, kijk maar op de vorige pagina worden enkele voorbeelden genoemd zonder de Hub, bijv. Deconz stick, Zigbee2MQTT, Elelabs.

• iMars

iMars

Full time prutser

Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:45:
[...]

Het is de bedoeling om middels de 2 dubbele schakelaars de lampen allemaal te kunnen bedienen.
Dat is mogelijk, de vraag is hoe ;)
We hebben namelijk een L vormige kamer, waarbij ik bijv. 's nachts bij het doorlopen van de kamer maar 1 lamp wil inschakelen en aan de andere kant van de kamer weer uit wil schakelen.
Als op de ene wisselschakeling 1 lamp zit en op de andere wisselschakeling 2 lampen (samen), dan moet het goed te doen zijn.
Zoiets zou het bijv. zijn:

Lamp 1Lamp 2Lamp 3

Schakelaar 1.1
xx 
Schakelaar 1.2 x 
Schakelaar 2.1 xx
Schakelaar 2.2 x 
Hierboven de wenselijke schakeling, maar hoe is het nu geschakeld?

[ Voor 18% gewijzigd door iMars op 08-11-2018 15:06 ]

• NoFate
Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:51:
[...]

Nee, kijk maar op de vorige pagina worden enkele voorbeelden genoemd zonder de Hub, bijv. Deconz stick, Zigbee2MQTT, Elelabs.
thnx, over welk protocol gaat die ikea schakelaar? is dat wifi of ook zwave?
want die hub wil ik ook wel kopen, maar hoe koppel je die hub als device in HA? herkent hij die out of the box? alsook die 5 knoppen?

• Thoit
iMars schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:58:
[...]

Dat is mogelijk, de vraag is hoe ;)

[...]

Als op de ene wisselschakeling 1 lamp zit en op de andere wisselschakeling 2 lampen (samen), dan moet het goed te doen zijn.

[...]

Hierboven de wenselijke schakeling, maar hoe is het nu geschakeld?
Op dit moment werkt het nog niet zoals het zou moeten omdat er dus nog een wissel-wissel schakelaar tussen moet ipv wissel schakelaar. Nu kan ik vanuit 1 dubbele schakelaar 2 lampen tegelijk, en 1 lamp los schakelen. Maar ik heb dit nog niet gekocht omdat ik rekening wilde houden met de Domotica. Niet dat ik een wissel-wissel schakelaar koop en ik vervolgens toch nog iets anders nodig heb.
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:59:
[...]

thnx, over welk protocol gaat die ikea schakelaar? is dat wifi of ook zwave?
want die hub wil ik ook wel kopen, maar hoe koppel je die hub als device in HA? herkent hij die out of the box? alsook die 5 knoppen?
Zigbee. Ligt aan de gateway die je koop. Zelf heb ik alleen ervaring met de Elelabs, die was snel gekoppeld. Alleen kon ik niet alle waardes uit de Xiaomi devices uitlezen. Hierdoor de Conbee stick gekocht, waarmee ik met configureren erg heb geworsteld (wat uiteindelijk makkelijk op te lossen was). Configuratie hiervan was uiteindelijk een stuk eenvoudiger.

• iMars

iMars

Full time prutser

Thoit schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:02:
[...]

Op dit moment werkt het nog niet zoals het zou moeten omdat er dus nog een wissel-wissel schakelaar tussen moet ipv wissel schakelaar. Nu kan ik vanuit 1 dubbele schakelaar 2 lampen tegelijk, en 1 lamp los schakelen. Maar ik heb dit nog niet gekocht omdat ik rekening wilde houden met de Domotica. Niet dat ik een wissel-wissel schakelaar koop en ik vervolgens toch nog iets anders nodig heb.

[...]
Moet ik het zo interpreteren...
Schakelaar 1 links schakelt alleen lamp 1
Schakelaar 1 rechts wisselschakeling lamp 2
Schakelaar 2 links schakelt alleen lamp 3
Schakelaar 2 rechts wisselschakeling lamp 2

Dus:
Met schakelaar 1 kan je lamp 1 & 2 bedienen
Met schakelaar 2 kan je lamp 2 & 3 bedienen

Dus:
Lamp 1 van een kant
Lamp 2 van beide kanten
Lamp 3 van andere kant

Klopt dat?

Als het alleen om het schakelen gaat, zijn er dubbbele zwave inbouwrelais. Dus dan heb je er twee nodig voor je 3 lampen.

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 08-11-2018 15:14 ]

NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:48:
[...]

raspbee of conbee in combinatie met deCONZ.

• Thoit
iMars schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:08:
[...]

Moet ik het zo interpreteren...
Schakelaar 1 links schakelt alleen lamp 1
Schakelaar 1 rechts wisselschakeling lamp 2
Schakelaar 2 links schakelt alleen lamp 3
Schakelaar 2 rechts wisselschakeling lamp 2

Dus:
Met schakelaar 1 kan je lamp 1 & 2 bedienen
Met schakelaar 2 kan je lamp 2 & 3 bedienen

Dus:
Lamp 1 van een kant
Lamp 2 van beide kanten
Lamp 3 van andere kant

Klopt dat?

Als het alleen om het schakelen gaat, zijn er dubbbele zwave inbouwrelais. Dus dan heb je er twee nodig voor je 3 lampen.
Dan zou een Fibaro 2 switch, of Shelly 2, 2x dus wel voldoen? Want de Fibaro dimmer 2 die ik nu heb liggen heeft maar 1 output.

• NoFate
thnx voor info, en die 5 schakelaars op die remote switch van ikea zijn dan sensors waar je een automation aan koppelt? ok, nm staat duidelijk omschreven hier
https://www.home-assistant.io/components/deconz/

maar toch nog een andere vraag, ik draai HA op een esxi server die op zolder staat, de remote switch van de ikea wil ik gebruiken 1 verdieping lager, zal dat werken? is de ikea switch dan ook een repeater voor andere apparaten? wellicht niet?
of kan de conbee gateway USB , ook in een netwerk variant gekocht worden? zodat ik hem meer centraler kan plaatsen,en dus niet op mijn server waar HA op staat

thnx

[ Voor 31% gewijzigd door NoFate op 08-11-2018 15:38 ]

NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:27:
[...]

thnx voor info, en die 5 schakelaars op die remote switch van ikea zijn dan sensors waar je een automation aan koppelt?
Geen in de HASS zichtbare sensors, maar events die HASS doorkrijgt via de API van deCONZ. In een HASS automation vormt iets als dit dan de trigger (entiteit ID en event):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ujd54wz.png

Om beide te vinden druk je op één van de vijf knoppen en check je de HASS log, daarin komen beide dan voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 08-11-2018 15:39 ]

• NoFate
ja, was die events net aan het lezen
maar toch nog een laatste vraagje :

ik draai HA op een esxi server die op zolder staat, de remote switch van de ikea wil ik gebruiken 1 verdieping lager, zal dat werken? is de ikea switch dan ook een repeater voor andere apparaten? wellicht niet?
of kan de conbee gateway USB , ook in een netwerk variant gekocht worden? zodat ik hem meer centraler kan plaatsen,en dus niet op mijn server waar HA op staat
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:39:
ja, was die events net aan het lezen
maar toch nog een laatste vraagje :

ik draai HA op een esxi server die op zolder staat, de remote switch van de ikea wil ik gebruiken 1 verdieping lager, zal dat werken? is de ikea switch dan ook een repeater voor andere apparaten? wellicht niet?
Niet zomaar te zeggen, kwestie van testen, maar ikzelf ervaar geen problemen met overbruggen van 'n verdieping. Alleen gevoede Zigbee devices werken als router in een mesh netwerk, een draadloze afstandsbediening niet dus.
Mij is geen netwerk variant van iets als een conbee bekend.

• NoFate
ok, eens googlen naar een zigbee hub/gateway die op een lan kabel kan verbonden worden, kan toch niet zijn dat die alleen usb zijn?

• NoFate
of als dat die conbee usb stick niet in LAN variant bestaan, kan ik dan bv 1 stick steken in mijn HA server
en een andere conbee stick whatever waar plaatsen op een usb voeding? zodat die sticks onderling met elkaar spreken?

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:58
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:55:
of als dat die conbee usb stick niet in LAN variant bestaan, kan ik dan bv 1 stick steken in mijn HA server
en een andere conbee stick whatever waar plaatsen op een usb voeding? zodat die sticks onderling met elkaar spreken?
deconz draait los, je kan dit ook op een raspberry pi draaien met de conbee (usb stick) of raspbee (pi addon). Dus je kunt prima je pi op de begane grond of eerste verdieping zetten terwijl je Home Assistant op zolder draait.

• NoFate
ja, maar ik heb geen PI, ik heb alleen een HA server :) , wil niet nog eens extra hardware voor die conbee stick
ben dus aan het zien naar een repeater voor de apparaten die ik in de toekomst op de begande grond plaats :)
dus kunnen 2 conbee sticks met elkaar communiceren? 1 conbee stick in een HA server, en de andere conbee stick ergens gewoon op een usb voeding?

• wmn79
  • Registratie: April 2007
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:09:
ja, maar ik heb geen PI, ik heb alleen een HA server :) , wil niet nog eens extra hardware voor die conbee stick
ben dus aan het zien naar een repeater voor de apparaten die ik in de toekomst op de begande grond plaats :)
dus kunnen 2 conbee sticks met elkaar communiceren? 1 conbee stick in een HA server, en de andere conbee stick ergens gewoon op een usb voeding?
DAn moet je genoeg repeaters (powered zigbee devices dus niet op batterij) inzetten. Dan zou je ook geen problemen moeten hebben :-)

• NoFate
ja, maar ik heb geen zigbee devices :) , ik wil alleen die ikea remote switch gebruiken op alle verdiepingen
dus wil eigenlijjk gewoon weten hoe ik het zigbee signaal over alle verdiepingen krijgen zonder andere zigbee devices
daarom dus de vraag of je meerdere zigbee usb gateways aan elkaar kan koppelen, zodat het 1 zigbee netwerk word :)

• Kodess
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:13:
ja, maar ik heb geen zigbee devices :) , ik wil alleen die ikea remote switch gebruiken op alle verdiepingen
dus wil eigenlijjk gewoon weten hoe ik het zigbee signaal over alle verdiepingen krijgen zonder andere zigbee devices
daarom dus de vraag of je meerdere zigbee usb gateways aan elkaar kan koppelen, zodat het 1 zigbee netwerk word :)
eh is het dan niet gewoon goedkoper om die tradfri stopcontacten te kopen?
een zigbee gateway is al gauw 30 euro.
Koop 1 gateway. Koop een aantal tradfri stopcontacten (10 euro) om je mesh op te bouwen en klaar.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• NoFate
Kodess schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:39:
[...]

eh is het dan niet gewoon goedkoper om die tradfri stopcontacten te kopen?
een zigbee gateway is al gauw 30 euro.
Koop 1 gateway. Koop een aantal tradfri stopcontacten (10 euro) om je mesh op te bouwen en klaar.
denk ook dat ik die richting ga uitgaan
nu alleen nog kiezen tussen een zigbee stick als gateway ofwel de tradfiti gateway van ikea zelf, die kan je koppelen met een LAN kabel, kan ik die al direct wat centraler plaatsen in het huis

alleen deze info is maar vrij sumier : https://www.home-assistant.io/components/tradfri/
vraag me dus af hoe dat werkt? hoe kan je hier events enzo opvangen en koppelen aan automations voor een ikea tradfiri remote switch

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:19
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:45:
[...]

nu alleen nog kiezen tussen een zigbee stick als gateway ofwel de tradfiti gateway van ikea zelf, die kan je koppelen met een LAN kabel, kan ik die al direct wat centraler plaatsen in het huis
Dat is niet veel anders dan een RPI met raspbee/conbee icm Deconz en dan heb je de vrijheid om allerlei zigbee zaken te koppelen waar de Ikea hub beperkt is in wat je mag koppelen.

• Kodess
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:45:
[...]

alleen deze info is maar vrij sumier : https://www.home-assistant.io/components/tradfri/
vraag me dus af hoe dat werkt? hoe kan je hier events enzo opvangen en koppelen aan automations voor een ikea tradfiri remote switch
volgens mij hebben wij ongeveer dezelfde situatie.
Ik gebruik mijn NAS als HA server. Die heeft niet de beste positie. Toch zit er een ZWave en Zigbee stick in. Door zwave en zigbee stop contacten / inbouw heb ik het mesh netwerk uitgebreid over het hele huis.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• NoFate
lubbertkramer schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:46:
[...]

Dat is niet veel anders dan een RPI met raspbee/conbee icm Deconz en dan heb je de vrijheid om allerlei zigbee zaken te koppelen waar de Ikea hub beperkt is in wat je mag koppelen.
ok, duidelijk, dan gaat het een zigbee usb stick worden, en eventueel wat van die ikea stopcontacten om het te versterken... voor alle duidelijkheid, een device , zoals bv de remote switch tradiri van ikea, koppel/pair je die met het dichtsbijzijnde apparaat? dus ofwel de gateway ofwel een stopcontact? of maakt dat niet uit?

• NoFate
Kodess schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:48:
[...]

volgens mij hebben wij ongeveer dezelfde situatie.
Ik gebruik mijn NAS als HA server. Die heeft niet de beste positie. Toch zit er een ZWave en Zigbee stick in. Door zwave en zigbee stop contacten / inbouw heb ik het mesh netwerk uitgebreid over het hele huis.
en moet je je eind device koppelen aan de dichtsbijzijnde gateway/stopcontact? of maakt dat niet uit?

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:19
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:49:
[...]

ok, duidelijk, dan gaat het een zigbee usb stick worden, en eventueel wat van die ikea stopcontacten om het te versterken... voor alle duidelijkheid, een device , zoals bv de remote switch tradiri van ikea, koppel/pair je die met het dichtsbijzijnde apparaat? dus ofwel de gateway ofwel een stopcontact? of maakt dat niet uit?
Ik koppel waar ik hem plaats maar heb al een mesh met meer dan 25 zigbee lampen (ikea/hue), + ikea/osram powerswitches waardoor mesh goed genoeg is

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
millerman_sf schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:31:
Fair enough. Ik zoek ook naar mogelijkheden om de WAF op peil te houden, maar wil daarnaast het Zigbee netwerk niet onnodig onderbreken door de stroom af te kappen. En ohja, de schakelaars moeten ook mooi blijven zoals ze nu zijn. Tot slot voeg ik liever geen Z-Wave toe, omdat ik daar verder niets van heb.

Dus vandaar mijn neiging om naar Shelly te kijken, zodat zij gewoon de schakelaar kan blijven gebruiken zonder verdere gevolgen voor de rest. Lastig, al die eisen.
ik kan alleen niet goed vinden of die shelly ook goed in een NL wandcontactdoos achter een bestaande schakelaar past.

Wat ik heb gedaan is een door/window sensor achter een schakelaar geplakt om de domme schakelaar slim te maken. Maar dan ben je nog altijd afhankelijk van HA om je slimme lamp te schakelen.

Als het dan niet werkt is de WAF ver te zoeken.. als je HA server onderuit gaat door corrupte SD kaart of test werk b.v.

• NoFate
ok, wil dus zigbee uitbreiden met die ikea homeplugs, maar lees op de wiki dat er nog issues zijn?

wiki : https://github.com/dresde...evices#supported-switches
issue : https://github.com/dresde...nz-rest-plugin/issues/779

iemand die ikea smart plugs dus al getest met deconz?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
De afstandsbediening doet 't nog niet. (misschien wel met een recente beta)
De plug zelf kun je wel gebruiken.

Ik heb DeCONZ V2_05_39 en de plug is gewoon gekoppeld en kan ik vanuit HA aan/uit zetten.

• NoFate
RudolfR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:24:

Ik heb DeCONZ V2_05_39 en de plug is gewoon gekoppeld en kan ik vanuit HA aan/uit zetten.
prima, thnx voor info
2 vraagjes nog
ik ga voor de zigbee stick en dan nog zo'n ikea smart plug om te versterken indien nodig
waar koppel je je eind device mee? met de dichtsbijziinde repeater? en maakt het daarna niet meer uit? zoekt hij daarna zelf naar de dichtsbijzijnde repeater?
het pairen de eerste keer met een zigbee usb stick? hoe doe je dat net? gewoon op je eind device even pair aanzetten? en dan een discovery uitvoeren op je HA op dat moment?
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:28:
[...]

prima, thnx voor info
2 vraagjes nog
ik ga voor de zigbee stick en dan nog zo'n ikea smart plug om te versterken indien nodig
waar koppel je je eind device mee? met de dichtsbijziinde repeater? en maakt het daarna niet meer uit? zoekt hij daarna zelf naar de dichtsbijzijnde repeater?
het pairen de eerste keer met een zigbee usb stick? hoe doe je dat net? gewoon op je eind device even pair aanzetten? en dan een discovery uitvoeren op je HA op dat moment?
Je koppelt 'm aan de conbee. Koppelen doe je met de Phoscon app, horende bij deCONZ. Navigeer naar http://ip-adres-hass:8080/pwa/. Wanneer het koppelen via de Phoscon app niet lukt (dat gebeurt met sommige Xiaomi apparaten), dan open je via de Help pagina de oude interface en kies je daar voor 'Open Network'. in beide gevallen dien je je te koppelen apparaat daarna in koppel-modus te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 08-11-2018 19:36 ]

• NoFate
JBS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:35:
[...]
Je koppelt 'm aan de conbee. Koppelen doe je met de Phoscon app, horende bij deCONZ. Navigeer naar http://ip-adres-hass:8080/pwa/. Wanneer het koppelen via de Phoscon app niet lukt (dat gebeurt met sommige Xiaomi apparaten), dan open je via de Help pagina de oude interface en kies je daar voor 'Open Network'. in beide gevallen dien je je te koppelen apparaat daarna in koppel-modus te zetten.
ok, nuttige info hier, maar hoe kom je aan al die info over phoscon app? en die url? staat toch allemaal niet omschreven hier : https://www.home-assistant.io/components/deconz/

• RudolfR
Nee, maar dat is de documentatie van het HA-component.
Daarmee koppel je HA aan DeCONZ.

DeCONZ staat ook op zichzelf en heeft eigen documentatie:
https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin
https://www.dresden-elekt...-control/phoscon-app/?L=1

• NoFate
thnx voor info

• NoFate
iemand die een NL shop kent waar ze deze zigbee stick verkopen? https://www.amazon.com/NE...d-operating/dp/B01FDWOIHK

Iets meer eigen inzet mag wel voordat je een vraag stelt, we verwachten ook eigen inzet hier op Tweakers. Gebruik daarnaast ook de edit knop indien je iets wilt toevoegen aan jouw laatste reactie i.p.v. dubbelposten.

[ Voor 45% gewijzigd door Zeehond op 08-11-2018 21:47 ]

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38
alexswart schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:48:
Ik schakel mijn lichten vaak met een kaku afstandsbediening met de groep schakelaar.
Ik krijg het niet voor elkaar om de status in hass dan te laten wijzigen ik heb al alliasses toegevoegd maar dit heeft geen succes. Iemand dit al wel werkend gekregen?
Ik ben gister dr hele avond bezig geweest maar heb het nog niet werkend.
Wat ik eigenlijk dus wil is dat wanneer home assistant uitvalt ik alle kaku lampen nog allrmaal in 1 keer aan of uit kan schakelen net de groep schakelaar op de afstandsbediening.
Maar deze statud moet wel doorgegeven worden aan home assistant.
Wat ik werkend heb is dmv automations dat als ik de group button indruk hass dit ontvangt en lamp 1 aannzet en ook een comando via rflibk naar de lamp stuurt met als grvolg dat de lamp via de ab een aan signaal krijgt en via rflink.
Wat ik wil is dat wanneer hass het group on commando ontvangt hij alleen de status van de lamp update naar on en geen signaal gaat versturen. Op hass.io staat dat dit kan met aliasses maar dit heb ik niet werkend gekregen

• NoFate
RudolfR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:24:

die smart plugs van ikea? zijn die al verkrijgbaar, ik vind ze niet op de ikea site? je leest er wel over ...

NM , in ikea.nl zijn ze er wel, ikea.be nog niet blijkbaar

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 08-11-2018 21:15 ]

• ny-hardcore
  • Laatst online: 16-11 19:04
Ik heb een deconz docker image gemaakt met een VNC server erin zodat ik af en toe te mesh status van mijn zigbee netwerk kan zien.

mocht iemand interesse hebben zal ik deze op github zetten. Is echt alleen maar voor af en toe te checken.
Ik run deze container met dezelfde opties als de normale container (normale container stoppen, deze even starten, vnc sessie opzetten, kijken en weer stoppen en de andere opstarten).

Helaas zit er geen window manager in waardoor ik (volgens mij) de firmware update dialoog niet kan gebruiken van de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ak0gUDGRbxzQr12I1UBbYb8V/thumb.png

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:05:
Ik heb een deconz docker image gemaakt met een VNC server erin zodat ik af en toe te mesh status van mijn zigbee netwerk kan zien.

mocht iemand interesse hebben zal ik deze op github zetten. Is echt alleen maar voor af en toe te checken.
Ik run deze container met dezelfde opties als de normale container (normale container stoppen, deze even starten, vnc sessie opzetten, kijken en weer stoppen en de andere opstarten).

Helaas zit er geen window manager in waardoor ik (volgens mij) de firmware update dialoog niet kan gebruiken van de app.

[Afbeelding]
Interessant! Wat bedoel je met
"dezelfde opties als de normale container"?

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je via Alexa of Google Assistant HA wil aansturen dan lees ik dat je standaard ervoor moet zorgen dat HA openstaat naar het internet.

Hier voel ik me niet meteen erg comfortabel bij. Ik heb standaard alleen de toegang tot OpenVPN open staan

Zijn er workarounds of hoe gaan jullie hier mee om? Een IP ACL whitelist lijkt me bijvoorbeeld geen optie gezien de vele verschillende IP's die de Google en Amazon cloud gebruiken.
sloth schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:19:
Als je via Alexa of Google Assistant HA wil aansturen dan lees ik dat je standaard ervoor moet zorgen dat HA openstaat naar het internet.

Hier voel ik me niet meteen erg comfortabel bij. Ik heb standaard alleen de toegang tot OpenVPN open staan

Zijn er workarounds of hoe gaan jullie hier mee om? Een IP ACL whitelist lijkt me bijvoorbeeld geen optie gezien de vele verschillende IP's die de Google en Amazon cloud gebruiken.
Met betrekking tot Alexa: er zijn diverse manieren, maar ik gebruik de emulated hue bridge methode. Daarvoor hoeft je HASS niet met internet te zijn verbonden. https://www.home-assistant.io/components/emulated_hue/

• ny-hardcore
JBS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:15:
[...]
Interessant! Wat bedoel je met
"dezelfde opties als de normale container"?
Dat ik voor deze dezelfde volumes gebruik als de deconz container die ik normaal draai (de standaard van marthoc). De db, config en logfile blijven dus dezelfde en alles loopt gewoon door op deze manier.
ik kan ook die container met vnc continue laten lopen, maar dan neemt het resources in terwijl dat niet hoeft..

[ Voor 12% gewijzigd door ny-hardcore op 08-11-2018 22:35 ]

cd /pub && more beer

• NoFate
Iemand die HomeAssistant runt op een ESXI server? ik heb dus nu een zigbee USB tick besteld, maar vraag me af of ik op de VM host gewoon de USB stick als USB device kan adden, of moet ik de volledige USB host controller in passtrhough zetten, zodat HA de USB stick gaat herkennen?
sloth schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:19:

Gebruik maken van Home Assistant Cloud, dan hoef je niets open te zetten. Kost je 5 dollar/maand: https://www.nabucasa.com/ (van de makers van Home Assistant)

• RudolfR
ny-hardcore schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:34:
[...]

Dat ik voor deze dezelfde volumes gebruik als de deconz container die ik normaal draai (de standaard van marthoc). De db, config en logfile blijven dus dezelfde en alles loopt gewoon door op deze manier.
ik kan ook die container met vnc continue laten lopen, maar dan neemt het resources in terwijl dat niet hoeft..
@JBS
Ik kwam zoiets al tegen:

https://github.com/felixstorm/hassio-addon-deconz_gui_vnc
ny-hardcore schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:34:
[...]

Dat klinkt veelbelovend! Iemand dit al eens gedaan naast de Hass.io deCONZ add-on? Daarvoor zijn de te gebruiken opties niet zomaar inzichtelijk.

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 08:16
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:46:
Iemand die HomeAssistant runt op een ESXI server? ik heb dus nu een zigbee USB tick besteld, maar vraag me af of ik op de VM host gewoon de USB stick als USB device kan adden, of moet ik de volledige USB host controller in passtrhough zetten, zodat HA de USB stick gaat herkennen?
Ik heb Domoticz een tijdje via ESXi gedraait (nu Home Assistant), om de usb stick door te geven (en niet de hele controller), moet je het volgende command uitvoeren:
code:
1
esxcli system module set -m=vmkusb -e=FALSE

Bron: https://community.home-as...hass-zwave-and-esxi/17013

[ Voor 4% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 09-11-2018 09:47 ]

• ny-hardcore
Heeft iemand deze al eens geprobeerd ? Lukt het met deze oplossing om de otau dialoog te gebruiken?
Kun je een firmware file selecteren?

cd /pub && more beer

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NoFate schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:46:
Ik run hem op Proxmox (als VM), werkt ook als een trein!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:57
DennusB schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:07:
[...]

Ik run hem op Proxmox (als VM), werkt ook als een trein!
Zelfde hier, NUC met Proxmox, maar dan HASS in een LXC container. Werkt prima!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

DRAFTER86 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:30:
[...]

Zelfde hier, NUC met Proxmox, maar dan HASS in een LXC container. Werkt prima!
Ondersteund Proxmox nog steeds geen Docker dan, als je LXC gebruikt?

Hier draait alles op een NUC6 (J3455) binnen een single node Docker Swarm onder Ubuntu 18.04 LTS.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Is het door middel van scripts mogelijk om een default variabele mee te sturen? Ik wil namelijk gewoon een bepaald script aan kunnen klikken in de interface en die runnen voor een bepaald aantal minuten. Natuurlijk kan ik daarvoor een input_boolean of iets dergelijks gebruiken, maar dat heeft niet de voorkeur. In Ansible is dit mogelijk door middel van:

code:
1
{{ minutes | default(60) }}

Maar Home Assistant vind dat niet leuk... Zijn er andere mogelijkheden?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:15
Mars Warrior schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:34:
[...]

Ondersteund Proxmox nog steeds geen Docker dan, als je LXC gebruikt?

Hier draait alles op een NUC6 (J3455) binnen een single node Docker Swarm onder Ubuntu 18.04 LTS.
LXC en Docker hebben andere doelen, en Docker past niet binnen Proxmox.

Proxmox werkt met volledige machines. Oftewel VMs. LXC past in dat straatje doordat je een container hebt met een volledig OS (alleen de Linux kernel ontbreekt. Verder heb je het volledige systeem met een init systeem (systemd waarschijnlijk dus), vind er een boot plaats, ...).
Docker heeft daarentegen meer als 'doel' om één applicatie in een container te plaatsen. Je hebt een programma en dat verpak je in een container. En bij starten container draait er alleen dat process.

Ter vergelijking. SSH draaien binnen Docker voor beheer is not done want single process model. Bij LXC kan SSH perfect. Het is gewoon een lichte vorm van container en dus een volledig OS.

Overigens is Proxmox gewoon Debian dus je kunt ook Docker installeren als je dat wilt. Maar uiteraard heb je hem dan niet in de UI.

• defcon84
  • Laatst online: 13:10

defcon84

Multipass?

Ik ook Proxmox met Ubuntu VM met HA in Docker :)

yay layers!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik kom mij ook even in dit topic melden :)

Ik ben al een aantal maanden bezig met een circuitje om het signaal van de deurbel af te tappen. Het idee kwam hier vandaan: https://community.home-as...t/mqtt-doorbell/15081/137

en heeft zich inmiddels doorontwikkeld tot dit kastje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.tindiemedia.com/images/resize/fz6KyiBgxd1b9g8Rqn7bsBBxigs=/p/fit-in/653x435/filters:fill(fff)/i/03964/products/2018-11-05T20%3A23%3A52.551Z-DSC04478.JPG

Op dit kastje kan je je bestaande deurbel aansluiten, wanneer er dan op de deurbel gedrukt wordt kan er een MQTT bericht verstuurd worden richting home assistant wat je kan gebruiken in automations, bijvoorbeeld om een push bericht naar je telefoon te sturen.

Ik bied het apparaatje nu aan op tindie: https://www.tindie.com/pr...emcke/doorbell-modernizr/
Mocht je zin hebben er zelf één in elkaar te sleutelen, dan zijn alle sources te vinden op: https://github.com/eriknl1982/Doorbell_modernizr

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-11 18:27
Gek probleem hier:
ik heb een Aqara switch. Deze heeft 2 opties; single click en double click.
op de single click is een lamp aan gekoppeld (toggle) en op de dubbele een scene (alles uit)

Nu is het zo HA wat door elkaar haalt:

* 's morgens zet ik de lamp aan door 1 keer te drukken
* dan gaat 5 min voor zonsopgang deze lamp automatisch uit

MAAR hij zet bij de laatste actie ook de rest (van de scene) uit, in dit geval de tv en receiver, alsof hij ipv de single click uit zichzelf een double click doet... terwijl dit niet in de code staat..

Code toggle lamp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- action:
  - data:
      entity_id: switch.lamp_voor_groot
    service: switch.toggle
  alias: Schakelaar lamp
  condition: []
  id: '100'
  trigger:
  - event_data:
      click_type: single
      event_id: binary_sensor.switch_158d000
    event_type: click
    platform: event

Code lamp uit bij zonopgang:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- action:
  - data:
      entity_id: switch.lamp_voor_groot
    service: switch.turn_off
  alias: Lamp Gr. voor uit voor zonopgang
  id: '200'
  trigger:
  - event: sunrise
    offset: -00:05:00
    platform: sun

Misschien zit hier de fout? Code van dubbel click alles uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- id: '300'
  alias: Scene Woonkamer UIT
  trigger:
  - entity_id: group.living_room
    from: 'on'
    platform: state
    to: 'off'
  - event_data:
      click_type: double
      event_id: binary_sensor.switch_158d000
    event_type: click
  action:
  - alias: Schakelaars Uit
    data:
      entity_id: group.living_room
  - alias: Licht Uit
    data:
      entity_id: light.yeelight_rgb_34ce00
    service: light.turn_off
  - alias: Bass Uit
    data:
      entity_id: switch.bass
  - data:
      entity_id: media_player.receiver
    service: media_player.turn_off
  - data:
      entity_id: media_player.panasonic_viera_tv
    service: media_player.turn_off

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:03
hoi iedereen.
Ik heb op het moment een homewizard hangen die ik wil gaan vervangen Omdat ik hier wat problemen mee heb kwa stabiliteit en bereik.

Ik heb eerst zitten kijken naar een raspberry PI met domoticz maar na wat meer googlen lijkt mij Home-Assistant wat beter en makkelijker.

De bedoeling is om hier apparatuur mee aan te sturen via z wave of zigbee.
Z wave wil ik via de Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB gaan doen. Dit zal ook geen probleem zijn.

Voor zigbee heb ik een aantal sticks gevonden bijvoorbeeld de Conbee, Raspbee deze werken via deCONZ
en nog een andere die werkt via zigbee2mqtt. Hier heb ik een aantal vragen over.
- Wat is precies het verschil?
- Is het zo dat het stukje software (deCONZ zigbee2mqtt) alleen maar is voor de comunicatie tussen stick en Home Assistant of ook voor welke apparaten het ondersteunt? Dus als er nieuwe apparaten uit gebracht worden dat je dan dat stukje software dus ook moet updaten voordat het werkt.
- wat word er beter ondersteunt?
- en welke is er in jullie ervaring makkelijker?

Ik heb ook gelezen dat de usb HUSBZB-1 eigenlijk plug en play is voor zowel z wave en zigbee en dat je hier niks extra's voor hoeft te installeren en gewoon werkt onder Home assistant. Klopt dit en is het de moeite om hem uit Amerika hier proberen te krijgen? Of word deze niet meer goed ondersteund?

Nog 1 puntje. Raden jullie aan om Node-RED te gebruiken voor het programmeren of gewoon code kloppen

Ik hoor graag jullie mening zodat ik binnenkort wat knopen kan gaan doorhakken :)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
AtlonXP1800 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:31:
Heel leuk idee. Ik kwam je bericht gisteren ook al tegen in dat topic.
Paar vraagjes:
- moet mijn deurbel persé op de beltransformator aangesloten worden? Mijne werkt momenteel op een 9V blokbatterij (maar kan ook op transformator werken, ik heb al een 8V).
- je noemt dat hij compatibel is met Home Assistant, maar als ik het goed zie praat hij gewoon MQTT, dus kan het ook overweg met bijv. Node-Red (of een willekeurig programma wat acties kan uitvoeren n.a.v. inkomende MQTT-berichten)?
- zou het nog problemen opleveren als ik een schakelaar plaats in het circuit tussen deurbel en jouw apparaat? (om de notificaties uit te kunnen zetten)?
- wat is het energieverbruik?
Pjotter87 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:36:
Voor zigbee heb ik een aantal sticks gevonden bijvoorbeeld de Conbee, Raspbee deze werken via deCONZ
en nog een andere die werkt via zigbee2mqtt. Hier heb ik een aantal vragen over.
Ik had problemen met Conbee, op mijn Pi wilde de Deconz software geen apparaten ontdekken en toevoegen (wel op m'n pc overigens, de stick was niet defect). Ook vond ik dat Deconz vrij veel CPU verbruikte, was de software niet open-source en de stick vrij duur. Is daarom teruggestuurd. Desalniettemin zijn er in dit topic wel enkelen die het naar tevredenheid gebruiken. Het is inderdaad een geheel eigen GUI waarin je alles beheert, wel makkelijk

Zigbee2MQTT is mooi, en open-source. Wat het doet is Zigbee-berichten (van in Zigbee2MQTT toegevoegde apparaten) vertalen in MQTT-berichten. Op die berichten kan je vervolgens acties laten uitvoeren in Home Assistant of Node-RED etc. Ik gebruikte Zigbee2MQTT naar tevredenheid, behalve dat het bereik minder was dan mijn Xiaomi Gateway en er daarom weer mee gestopt ben. Maar als ik meer met Zigbee ga doen (denk aan Ikea Tradfri, Philips Hue), dan wordt het zeker via Zigbee2MQTT.
Wel iets lastiger, je moet een usb-stick (goedkoper dan Conbee trouwens) flashen met firmware en Zigbee2MQTT installeren, wat commando's enzo. Maar wel goed gedocumenteerd, er komt geen solderen aan te pas. Heeft geen GUI, is ook niet nodig.

Voor beide oplossingen ben je inderdaad gebonden aan welke apparaten ondersteund worden door de software.
Pjotter87 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:36:
Nog 1 puntje. Raden jullie aan om Node-RED te gebruiken voor het programmeren of gewoon code kloppen
Het is maar net wat bij je past. Ik ben groot liefhebber van Node-RED, zie ook het Node-RED topic, vanwege de krachtige automatiseringen die je kan maken zonder code te hoeven kloppen. En als je dan toch tegen de grenzen van de mogelijkheden aanloopt, dan kan je programmeren in Javascript, waar ik een stuk meer mee bereik dan YAML.

[ Voor 54% gewijzigd door DeadMetal op 10-11-2018 08:05 ]

• ny-hardcore
AtlonXP1800 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:31:
Ik kom mij ook even in dit topic melden :)

Ik ben al een aantal maanden bezig met een circuitje om het signaal van de deurbel af te tappen. Het idee kwam hier vandaan: https://community.home-as...t/mqtt-doorbell/15081/137

[Afbeelding]

Op dit kastje kan je je bestaande deurbel aansluiten, wanneer er dan op de deurbel gedrukt wordt kan er een MQTT bericht verstuurd worden richting home assistant wat je kan gebruiken in automations, bijvoorbeeld om een push bericht naar je telefoon te sturen.

Ik bied het apparaatje nu aan op tindie: https://www.tindie.com/pr...emcke/doorbell-modernizr/
Mocht je zin hebben er zelf één in elkaar te sleutelen, dan zijn alle sources te vinden op: https://github.com/eriknl1982/Doorbell_modernizr
Grappig project. Dank voor het delen!
Ik gebruik al een tijdje deze oplossing:
https://www.hashop.nl/TANE-Deurbel-Zwave-2

Is wel zwave, maar kun je de bel ook mee uitzetten, maar wel een signaal krijgen in HA.
Kan die van jou dat ook?

cd /pub && more beer

Wat een prijzen voor de deurbel. Ik gebruik een relais en een gemodificeerde Xiaomi raam/Deursensor. Dit werkt perfect. Kost: 4 euro voor het relais en 7,50 voor de Xiaomi sensor >:)

[ Voor 9% gewijzigd door martinvdm op 10-11-2018 09:24 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

martinvdm schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:24:
Wat een prijzen voor de deurbel. Ik gebruik een relais en een gemodificeerde Xiaomi raam/Deursensor. Dit werkt perfect. Kost: 4 euro voor het relais en 7,50 voor de Xiaomi sensor >:)
Daar dacht ik ook aan toen ik bovenstaande las. Heb je voor jouw opzet een specifieke tutorial gebruikt?
Gebruikt er iemand hier een "benzineprijs sensor"? En zo ja, hoe dan?

Ik zou graag de prijzen van een aantal (n=5 ofzo) stations in de omgeving willen weergeven in HA en/of pushen naar mijn telefoon.

JBS schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:28:
[...]
Daar dacht ik ook aan toen ik bovenstaande las. Heb je voor jouw opzet een specifieke tutorial gebruikt?
Nee hoor. Gewoon een relais genomen die de voltage van mijn travo omzet in een potentieel vrij contact. Je kan het evt ook met een optocopler. En dan het magneetcontact in een Xiaomi sensor verwijderen en twee draadjes op solderen. Klaar is Kees.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• ny-hardcore
martinvdm schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:24:
Marktplaats :)

cd /pub && more beer

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
martinvdm schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:04:
@ThinkPadd ok ik weet dat het lang geleden is maar heb ik weet dat jij ooit de S0pcm uitgelezen hebt met een arduino. ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Nu heb ik geen domoticz en ook geen kaas gegeten van lua scripts maar heb wel een Cyble Itron sensor en een S0pcm en wil graag de watermeter uitlezen, in dit geval naar HA. Zou het niet fantastisch zijn als de S0pcm naar MQTT kan ‘spugen’, dat maakt het een stuk universeler.
Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb nu zelf ook de Cyble/s0pcm-5 combinatie en ik ben aan het proberen om het uit te lezen met een python script (en dan uitspugen via MQTT naar Home Assistant).

• NoFate
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:46:
[...]

Ik heb Domoticz een tijdje via ESXi gedraait (nu Home Assistant), om de usb stick door te geven (en niet de hele controller), moet je het volgende command uitvoeren:
code:
1
esxcli system module set -m=vmkusb -e=FALSE

Bron: https://community.home-as...hass-zwave-and-esxi/17013
ik hoop dat ik dat niet moet doen, want ik heb een HP customized ESXI installatie, hoop niet dat ik die opnieuw moet installeren met een gewone esxi
UTMachine schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:45:
[...]

Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb nu zelf ook de Cyble/s0pcm-5 combinatie en ik ben aan het proberen om het uit te lezen met een python script (en dan uitspugen via MQTT naar Home Assistant).
Helaas is het me nooit gelukt. Ik heb het nu oneerbiedig gedaan door een domoticz docker container aan te maken. Hier de usb naar door te zetten en dan via mqtt dit naar HA te verbinden. Dit werkt op zich maar zoek nog steeds een oplossing voor een native HA oplossing zodat domoticz er tussen uit kan.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
martinvdm schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:58:
[...]

Helaas is het me nooit gelukt. Ik heb het nu oneerbiedig gedaan door een domoticz docker container aan te maken. Hier de usb naar door te zetten en dan via mqtt dit naar HA te verbinden. Dit werkt op zich maar zoek nog steeds een oplossing voor een native HA oplossing zodat domoticz er tussen uit kan.
Zeer creatief, maar Domoticz komt hier niet binnen ;) Dan ga ik nog even verder met mijn python script, deze wil ik dan in een aparte Docker container draaien en dan MQTT sturen naar HA. De reden is dat ik kan minder afhankelijk van HA en makkelijk de telstanden kan bijhouden. Ik hoop einde van volgende week iets te publiceren op github/docker, ik hou je op de hoogte 8)

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
Hmmm, sinds paar dagen aan het testen met zigbee2mqtt.

Werkt aardig moet ik zeggen, ik heb al mn xiaomi meuk omgezet naar zigbee2mqtt, een c2531 router toegevoegd en alle xiaomi sensoren werken goed.

Nu komt het ; Ikea Tradfri. Werk ook maar dan heel summier. Er is namelijk geen terugkoppeling. Dus als de lamp al aan staat dan wordt dit niet teruggekoppeld. Stel dat je met de AB de lamp uitzet of brightness regelt dan is dat niet terug te zien.
Ik zag in een topic bij zigbee2mqtt dat het bekend is en dat het bij deconz wel werkt ?

Wie kan bevestigen dat deconz wel werkt met terugkoppeling?

Nog wat anders; ik zie nu ik het zigbee verkeer inzichtelijk kan maken de mesh functie zijn werk doet voor zowel xiaomi als tradfri gecombineerd. Zodra de tradfri lamp weer aan de ikea hub toegevoegd is dan kunnen de xiaomi sensoren geen gebruik meer maken van de tradfri lampen als router.
Wat hier nog wel eens gesuggereerd wordt is dat die xiaomi sensoren gebruik maken van de tradfri router functie van een lamp heb ik nog geen ene keer zien werken.
Ik heb op zolder een sensor die met geen mogelijkheid connect aan de Xiaomi hub, met genoeg tradfri lampen er tussen. Met de ikea lamp toegevoegd aan zigbee2mqtt is de sensor wel stabiel uit te lezen via HA, gekoppeld aan zigbee2mqtt wel is waar. Ik zie dan dat de sensor wel netjes via de Ikea router loopt.

• ny-hardcore
DvD77 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:22:

Wie kan bevestigen dat deconz wel werkt met terugkoppeling?
Ik heb een conbee, en doe het zo:
Ik heb de IKEA remote gekoppeld in phoscon en laat phoscon ook de lampen schakelen. zo kan ik nl. Dimmen en kleur temperatuur instellen zonder aparte automation in HA, want dat is bijna niet te doen.
Terugkoppeling via deconz naar Hass is vrijwel direct. Ook bij dimmen.

[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 10-11-2018 15:41 ]

cd /pub && more beer

• DvD77
ny-hardcore schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:41:
[...]

Ik heb een conbee, en doe het zo:
Ik heb de IKEA remote gekoppeld in phoscon en laat phoscon ook de lampen schakelen. zo kan ik nl. Dimmen en kleur temperatuur instellen zonder aparte automation in HA, want dat is bijna niet te doen.
Terugkoppeling via deconz naar Hass is vrijwel direct. Ook bij dimmen.
Hoe bedoel je : dat is bijna net te doen ?

Ik heb ik HA voor elke lamp ( of groep ) een aparte slider aangemaakt. Zo kan ik van elke lamp of groep de kleur en of brightness regelen. Zo ingewikkeld was dat niet .. of bedoel je wat anders ?

• ny-hardcore
DvD77 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:37:
[...]

Hoe bedoel je : dat is bijna net te doen ?

Ik heb ik HA voor elke lamp ( of groep ) een aparte slider aangemaakt. Zo kan ik van elke lamp of groep de kleur en of brightness regelen. Zo ingewikkeld was dat niet .. of bedoel je wat anders ?
De tradfri afstandsbediening heeft dim knoppen. Die gebruiken om 'traploos' / indrukken/loslaten te dimmen in hass is met een automation bijna niet te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 10-11-2018 17:18 ]

cd /pub && more beer

• vanDaal
  • Registratie: November 1999

vanDaal

-ismeereentje

Heeft iemand hier de nieuwe Aqara hub (Homekit) al werkend gekregen met Hassio?
ny-hardcore schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:43:
[...]

De tradfri afstandsbediening heeft dim knoppen. Die gebruiken om te dimmen in hass is met een automation bijna niet te doen.
Valt wel mee toch? :) Met deCONZ teminste, onderstaand mijn automation om te dimmen met een Hue dimmer, maar ditzelfde principe werkt ook met een Tradfri remote.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Spots speelkamer Hue dimmer omhoog
  initial_state: true
  trigger:
  - event_data:
      event: 2002
      id: dimmer_switch
    event_type: deconz_event
  action:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: light.speelkamer
      brightness: '{% set bri = states.light.speelkamer.attributes.brightness | int
        %} {{ [bri+30, 249] | min }}

'
En:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Spots speelkamer Hue dimmer omlaag
  initial_state: 'on'
  trigger:
    event_data:
      event: 3002
  action:
    data_template:
        %} {{ [bri-30, 0] | max }}

• ny-hardcore
JBS schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:04:
[...]
Valt wel mee toch? :) Met deCONZ teminste, onderstaand mijn automation om te dimmen met een Hue dimmer, maar ditzelfde principe werkt ook met een Tradfri remote.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Spots speelkamer Hue dimmer omhoog
  initial_state: true
  trigger:
  - event_data:
      event: 2002
  action:
    data_template:
        %} {{ [bri+30, 249] | min }}

'
En:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Spots speelkamer Hue dimmer omlaag
  initial_state: 'on'
  trigger:
    event_data:
      event: 3002
  action:
    data_template:
        %} {{ [bri-30, 0] | max }}
Maar dan moet je telkens drukken voor een stap hoger/lager.
Nu kan ik indrukken en loslaten bij de gewenste stand.

cd /pub && more beer

• DvD77
Wat ik nu nog niet helemaal snap is dat phoscon...

Is dat nu een app ? software ? hoe staat dat in verhouding tot deconz ? Of is phoscon een manier om deconz te besturen ?

Ik zie dat er automations kunnen worden aangemaakt in phoscon maar dat doe ik toch liever in HA of Node-red.
Pagina: 1 ... 76 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.