Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Frenck schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:02:
Hoppa! Ingeschreven voor de Home Assistant Meetup Amsterdam NL (14 november 2018)!

Zie ik jullie daar?
Max. 50 mensen. Das niet echt veel zeg maar

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Chamek schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:13:
Zojuist even de documentatie doorgenomen van P1 smartmeter die ik aan mijn Home Assistant heb toegevoegd. Daarbij heb ik via https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/ een aantal standaar sensoren gevonden:

- sensor.power_consumption_low
- sensor.power_consumption_normal
- sensor.power_production_low
- sensor.power_production_normal
- sensor.gas_consumption

in de documentatie en op de meter zelf zie ik nog een extra sensor: actueel vermogen oftewel actual electricity.

dit maakt alle power sensoren overbodig voor mij en enkel met gas_consumption dekkend.

thanks!
iemand die deze actual sensor heeft achterhaald of weet hoe ik deze moet omschrijven om hem zichtbaar te krijgen?
martinvdm schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:33:
[...]

In Frankfurt waren het er 14, meen ik.

Ik kan die dag helaas niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2018 14:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Chamek schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:38:
[...]

iemand die deze actual sensor heeft achterhaald of weet hoe ik deze moet omschrijven om hem zichtbaar te krijgen?
Via de states knop <> kan je al je sensoren zien, het zou moeten zijn : sensor.power_consumption
Vreemd dat deze niet in de documentatie staat

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2018 16:51 ]

• Chamek
Verwijderd schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:25:
[...]

Via de states knop <> kan je al je sensoren zien, het zou moeten zijn : sensor.power_consumption
Vreemd dat deze niet in de documentatie staat
Bedankt voor de tip! ik heb het gevonden.

sensor.power_consumption_phase_l1

dit laat het actuele vermogen zien:

Actueel Vermogen: Het geleverd of teruggeleverde vermogen op dit moment. Bij levereing staat een pijltje boven P+ bij terug levering boven P-..

Bedankt @Verwijderd 8)

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:29
Heeft iemand van jullie een broadlink RM pro+ werkend met HASSio ?

Als ik het apparaat wil toevoegen in mijn configuration.yaml dan krijg ik na reboot de volgende error:
Error while setting up platform broadlink
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 128, in _async_setup_platform
SLOW_SETUP_MAX_WAIT, loop=hass.loop)
File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 358, in wait_for
return fut.result()
File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/switch/broadlink.py", line 80, in setup_platform
config.get(CONF_MAC).encode().replace(b':', b''))
binascii.Error: Odd-length string

• Chamek
symen89 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:25:
Heeft iemand van jullie een broadlink RM pro+ werkend met HASSio ?

Als ik het apparaat wil toevoegen in mijn configuration.yaml dan krijg ik na reboot de volgende error:

[...]
Deel je config file. Zodat we kunnen zien wat je doet.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:01
Iemand een idee wat ik fout doe?

Ik volg de tutorial: https://www.home-assistant.io/getting-started/

HARDWARE
gallery: mitsumark

SOFTWARE REQUIREMENTS
Download the Hass.io image for your device - gelukt
Download Etcher to write the image to an SD card - gelukt
Text Editor like Visual Studio Code - nog niet nodig gehad

INSTALLING HASS.IO
1. Put the SD card in your SD card reader - gelukt
2. Open Etcher, select the Hass.io image and flash it to the SD card - gelukt
3. WiFi and Static IP setup only: Format a USB-Stick with name CONFIG, create the folder network and create the file my-network. Copy one of the examples to the my-network file. - overgeslagen (ethernet kabel)
4. Unmount the SD card and remove it from your SD card reader. - als 'unmount' (veilig) verwijderen betekent is dat ook gelukt
5. Insert the SD card into your Raspberry Pi 3. If you are going to use an Ethernet cable, connect that too. - beide gelukt
6. Connect your Raspberry Pi to the power supply, so it turns on. - gelukt (hij wordt warm)

Tot hier pretty straight forward...

7. The Raspberry Pi will now boot up, connect to the Internet and download the latest version of Home Assistant, which will take about 20 minutes. - geen idee... hoe controleer ik dit?
8. Home Assistant will be available at http://hassio.local:8123. Shortly after the download has started, a simple preparation status page will be available at this URL. Point your browser there. The page refreshes automatically, and Home Assistant will be shown when the download is complete (this typically takes around 20 minutes). - Deze site is niet bereikbaar Het IP-adres van de server van hassio.local kan niet worden gevonden. (ook na 2 uur)

In eerste instantie had ik hem (bekabeld) aangesloten aan mn access point (router-switch-AP), maar ook direct op de router lijkt er geen verschil te zijn.
Ik heb er al een HDMI scherm aan gehangen om te zien wat er gebeurt, maar krijg geen beeld.
Ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan en/of wat ik nu moet doen, iemand een idee?

Daarnaast, als dit al niet lukt, moet ik er dan uberhaupt wel aan beginnen? 8)7

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
[b]mitsumark schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:04:
7. The Raspberry Pi will now boot up, connect to the Internet and download the latest version of Home Assistant, which will take about 20 minutes. - geen idee... hoe controleer ik dit?
8. Home Assistant will be available at http://hassio.local:8123. Shortly after the download has started, a simple preparation status page will be available at this URL. Point your browser there. The page refreshes automatically, and Home Assistant will be shown when the download is complete (this typically takes around 20 minutes). - Deze site is niet bereikbaar Het IP-adres van de server van hassio.local kan niet worden gevonden. (ook na 2 uur)

In eerste instantie had ik hem aangesloten aan mn acces point (router-switch-AP), maar ook direct op de router lijkt er geen verschil te zijn.
Ik heb er al een HDMI scherm aan gehangen, maar krijg geen beeld.
Ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan en/of wat ik nu moet doen, iemand een idee?

De HDMI poort wordt niet gebruikt, het klopt dat je hier geen beeld op hebt.

Na enkele minuten zou je de web interface moeten kunnen bereiken, na een minuut of 20 is hij klaar en kun je de interface openen. Meestal werkt http://hassio.local:8123, maar niet altijd. Wat je het beste even kunt proberen is op de router inloggen en kijken welk IP de PI heeft gekregen. Als je deze opent in je browser (vergeet :8123 er achter niet) kom je er waarschijnlijk wel bij.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
mitsumark schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:04:
Iemand een idee wat ik fout doe?

probeer voor de gein eens een andere Ethernet kabel. En heb je dhcp op je router aan staan?

Als dit niet lukt moet 'het in je zitten' om dingen uit te proberen, om dingen uit te zoeken, om 'te prutsen'.
Als je verwacht dat alles altijd werkt, ook al volg je een handleiding, en bovenstaande je niets lijkt.. dan nee, niet aan beginnen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:01
Thanks beiden.
Had ook al andere kabel geprobeerd.
Ben normaal gesproken niet voor 1 gat te vangen, maar het leek zo simpel dat ik niet wist wat ik fout deed.
Heb nu inderdaad het IP adres opgezocht, hiermee kom ik gelijk op de HA pagina :)
Blijkt dus dat mijn router (waarschijnlijk) de mDNS niet ondersteunt zoals in de Note eronder staat :X
Nu account aanmaken en verder met stap 9.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 03-11-2018 21:21 ]

• symen89
Chamek schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:00:
[...]

Deel je config file. Zodat we kunnen zien wat je doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
switch:

- platform: broadlink
    timeout: 10
    host: 192.168.1.11
    mac: '78-0F-77-5A-6B-9A'
    switches:
     light_tube:
        friendly_name: "Light tube"
        command_on: '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'
        command_off: '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'

Maar ook met een minimale config werkt het ook niet
code:
1
2
3
4
5
switch:

- platform: broadlink
    host: 192.168.1.11
    mac: '78-0F-77-5A-6B-9A'

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

sloth schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:09:
[...]

Vooralsnog erg tevreden, al test ik nog maar een weekje ermee.
Ik gebruik er eentje in een aftakdoos net zoals een sonoff dus over pasvorm in een inbouwdoos kan ik nog geen ervaringen delen. Wel is het echt een klein dingetje dus lijkt me wel prima te kunnen.
@martinvdm Ik heb er twee achter de schakelaars in mijn slaapkamer zitten. Dat past prima, de Shelly is lekker klein. Wel moest ik de nul-draad doortrekken, daarbij was het verwijderen van de plafondlampen het meeste werk. Ik doe er nog niets mee, anders dan de oorspronkelijke lamp schakelen. Ik wil met de ene Shelly de ander schakelen en weet nog niet hoe dat moet.

Edit: oeps, een paar tussenliggende posts gemist. Nou ja, dat maakt mijn post niet minder waar.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 03-11-2018 21:59 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 10:03

Frenck

Home Assistant

[...]

Voor een meetup... is dat best wel veel IMHO.

Desalniettemin, ik kijk er naar uit om eens wat andere Home Assistant mensen te ontmoeten.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand die mij goed kan uitleggen hoe die Bayesian sensor nou werkt? Ik krijg hem wel aan de gang, maar wat moet ik definen per sensor als probability, en hoe combineert dat het tot het totaal?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DeVantaggio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:11
Iemand een tip hoe ik deze logs kan verbergen op de info pannel? Al verschillende dingen geprobeerd in de logger, maar krijg niet het gewenste effect. Het is een Mi Flora plant sensor component welke mijn logs vol spamt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZThpDkV.jpg

• symen89
Heeft er hier iemand ervaring met het maken van een dimmer via IR commandos?
Als ik een long press doe op mijn remote, gaan de lichten dimmen. Helaas heeft Broadlink alleen maar switches met on en off commands.

Mijn gedachte om een template light te maken die dan aangesproken wordt via een script.
Nu zit ik mij echt suf te zoeken hoe ik een script kan creëren die IR codes aanspreekt.

Voorzetje iemand?

Verwijderd

DeVantaggio schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:20:
Iemand een tip hoe ik deze logs kan verbergen op de info pannel? Al verschillende dingen geprobeerd in de logger, maar krijg niet het gewenste effect. Het is een Mi Flora plant sensor component welke mijn logs vol spamt.

[Afbeelding]
Werkt dit misschien?
code:
1
2
3
4
logger:
  default: info
  logs:
    homeassistant.components.sensor.miflora: critical

• symen89
symen89 schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:52:
Heeft er hier iemand ervaring met het maken van een dimmer via IR commandos?
Als ik een long press doe op mijn remote, gaan de lichten dimmen. Helaas heeft Broadlink alleen maar switches met on en off commands.

Mijn gedachte om een template light te maken die dan aangesproken wordt via een script.
Nu zit ik mij echt suf te zoeken hoe ik een script kan creëren die IR codes aanspreekt.

Voorzetje iemand?
Oke na een paar uurtjes aankloten ben ik inmiddels iets verder gekomen maar nu loop ik helaas echt vast:(

Ik heb 4 scripts gemaakt. aan/uit/dim-/dim+

bij aan: lampen op 100%
bij uit: lampen op 0%
bij dim-: -20% ongeveer
bij dim+: + 20% ongeveer

Als ik de scripts in HA indruk gaat het prima maar ik zou deze graag nu in een slider willen integreren van een template light zodat ik van de switch een dimmer gemaakt heb.Helaas heb ik geen idee hoe ik de acties van "set_level" moet definiëren.

Ik hoor het graag!
Iemand met Yeelight lampen (Yeelight RGB Bulb V2) die vanuit de Yeelight te bedienen zijn, maar na enige tijd na het toevoegen aan HASS vanuit HASS niet meer? Status in HASS is 'niet beschikbaar'.
IP adres is niet veranderd, LAN-modus in de app is nog gewoon ingeschakeld.

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
JBS schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:51:
Iemand met Yeelight lampen (Yeelight RGB Bulb V2) die vanuit de Yeelight te bedienen zijn, maar na enige tijd na het toevoegen aan HASS vanuit HASS niet meer? Status in HASS is 'niet beschikbaar'.
Heb dit met twee yeelight led strips. Heb nog geen nette oplossing gevonden. Als ik de stroom er even af haal dan werken ze gewoon weer. Music mode aanzetten werkt niet. Ik heb nu bij eentje een smartplug tussen gezet en die krijgt automatisch een power cycle als ie onbeschikbaar wordt.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 15:47
JBS schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:51:
Zelfde probleem, ze komen bij mij meestal weer terug na 1-2 minuten

Mess with the best, die like the rest

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik heb die music mode geactiveerd en dat hielp volgens mij wel. Die HomeAssist android app moet je ook niet gebruiken om een Yeelight lamp te bedienen, daar werd hij continu 'unavailable' van.

Wel heb ik soms dat als ik de lamp wil inschakelen dat hij niet altijd aan gaat. Om die reden probeert mijn automatisering (overigens vanuit Node-RED via HA) hem tegenwoordig altijd 3x in te schakelen met een paar seconden tussenpauze, dan gaat het altijd wel goed.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:22

OMX2000

By any means necessary...

Milmoor schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:56:
[...]

@martinvdm Ik heb er twee achter de schakelaars in mijn slaapkamer zitten. Dat past prima, de Shelly is lekker klein. Wel moest ik de nul-draad doortrekken, daarbij was het verwijderen van de plafondlampen het meeste werk. Ik doe er nog niets mee, anders dan de oorspronkelijke lamp schakelen. Ik wil met de ene Shelly de ander schakelen en weet nog niet hoe dat moet.

Edit: oeps, een paar tussenliggende posts gemist. Nou ja, dat maakt mijn post niet minder waar.
Ik heb een set van 4 Shelly 1' besteld, die zijn nog onderweg. En ik dacht, laat ik me voor een keer vooraf inlezen over hoe ze aan moeten gesloten worden.

Begrijp ik het nu goed dat er zowel een fase, schakeldraad ook een aarde draad nodig is? Want die laatste heb ik niet bij mijn schakelaars.

Hoe heb jij ze aangesloten?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• DeadMetal
Geen aardedraad, maar je hebt een nuldraad (blauw) nodig. Dus bruin (fase), blauw (nul) en de zwarte schakeldraad naar de lamp.

En (evt.) een fase naar je schakelaar en van de schakelaar door naar de Shelly, voor als je de bestaande schakelaar wilt blijven gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door DeadMetal op 05-11-2018 16:38 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
DeadMetal schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:37:
Geen aardedraad, maar je hebt een nuldraad (blauw) nodig. Dus bruin (fase), blauw (nul) en de zwarte schakeldraad naar de lamp.

En (evt.) een fase naar je schakelaar en van de schakelaar door naar de Shelly, voor als je de bestaande schakelaar wilt blijven gebruiken.
Klopt het nou dat al die Shelly's geen mogelijkheid hebben om de originele schakelaars als input te gebruiken? Dat vind ik nu juist de sterke kant van veel Z-wave inbouw actoren...

• DeadMetal
Jawel, dat kan (als ik je goed begrijp) - ze kunnen achter een bestaande schakelaar die functioneel blijft. Maar ze zijn daarentegen ook op afstand bedienbaar. En ze kunnen sinds kort MQTT praten, dus je kan ze vanuit HA bedienen, of omgekeerd kan HA de (handmatig via de schakelaar aangepaste) status te weten komen.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:22

OMX2000

By any means necessary...

DeadMetal schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:49:
Jawel, dat kan (als ik je goed begrijp) - ze kunnen achter een bestaande schakelaar die functioneel blijft. Maar ze zijn daarentegen ook op afstand bedienbaar. En ze kunnen sinds kort MQTT praten, dus je kan ze vanuit HA bedienen, of omgekeerd kan HA de (handmatig via de schakelaar aangepaste) status te weten komen.
Ik vind ze nu eigenlijk op papier (ik heb ze nog niet binnen hè) praktischer dan Z-Wave. Ik heb in principe overal bereik omdat ik voor iedere verdieping een AccesPoint heb, en geen black/blindspots. En door ondersteuning van MQTT kunnen ze direct ingezet worden.

Ik moet alleen nog een apart VLAN en SSID aanmaken voor mijn IoT spul. Ik heb nu een MQTT endpoint die vanaf internet bereikbaar is en eentje binnen mijn Lan.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• basje85
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 18:13
Die Shelly's zien er wel interessant uit. Ik heb op dit moment nog niet kunnen vinden of ze er ook in een dimbare variant zijn. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is of gaat worden?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

OMX2000 schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:28:
[...]

Ik heb een set van 4 Shelly 1' besteld, die zijn nog onderweg. En ik dacht, laat ik me voor een keer vooraf inlezen over hoe ze aan moeten gesloten worden.

Begrijp ik het nu goed dat er zowel een fase, schakeldraad ook een aarde draad nodig is? Want die laatste heb ik niet bij mijn schakelaars.

Hoe heb jij ze aangesloten?
Een aarde draad is wat anders dan een nul draad. Daar zit waarschijnlijk je verwarring.

De bruine draad is degene met spanning, die heb je nodig bij de Shelly om deze van stroom te voorzien. De schakelaar zet deze nu om in een zwarte draad waarmee de lamp wel/geen stroom krijgt. Straks doet de Shelly dat.

De geel/groene draad is de aarde draad. Die heb je niet nodig voor Shelly of de bestaande schakelaar.

Zwart is de schakeldraad, daarmee zet je de lamp aan/uit. Die zat eerst op de schakelaar, en loopt straks vanaf de Shelly. De schakelaar schakelt de Shelly, en de Shelly de lamp. De hiervoor benodigde tweede draad is ook geschakeld, dus zwart.

De blauwe draad is de nul-draad, daar staat in principe niet direct spanning op, maar is nodig omdat stroom altijd in een kring aangesloten moet zijn. Let op: nooit ervan uitgaan dat de blauwe draad spanningsloos is. Er kan altijd sprake zijn van foute aansluitingen, zwevende spanning, etc. Die is nodig voor de Shelly, maar niet voor de schakelaar. Dat was de draad die ik miste. Ik heb aan de bestaande kabels een trekdraad doorgetrokken, blauw toegevoegd, en daarna het hele zooitje weer terug getrokken. Doe dat altijd met twee personen, dat gaat veel makkelijker qua heen en weer trekken van de kabels.

Je zult een paar draden intern moeten toevoegen. Zie de bijgevoegde handleiding. Ga niet klooien met kroonsteentjes, lasdoppen, maar regel fatsoenlijke lasklemmen: Wago lasklem 221. Die kan je veilig meerdere keren open en dicht doen, zijn compact en goed te controleren of alles er netjes in zit. Elke klusmarkt heeft ze en het is veel veiliger en veel makkelijker werken dan de alternatieven. Het aansluiten is niet moeilijk, maar als je er onzeker over voelt, vraag dan hulp en ga niet improviseren. Het is wel 220V.

Een laatste punt nog: hou je aan de kleuren. Dus bruin heeft altijd spanning, zwart is afhankelijk van wel/niet geschakeld, blauw is nul en aarde is geel-groen. Hiermee moet je niet creatief doen. De volgende persoon zal je dankbaar zijn, en jijzelf ook als je over een paar jaar Shelly 3.0 erin wilt schroeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 05-11-2018 21:18 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

DeadMetal schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:08:
Ik heb die music mode geactiveerd en dat hielp volgens mij wel. Die HomeAssist android app moet je ook niet gebruiken om een Yeelight lamp te bedienen, daar werd hij continu 'unavailable' van.

Wel heb ik soms dat als ik de lamp wil inschakelen dat hij niet altijd aan gaat. Om die reden probeert mijn automatisering (overigens vanuit Node-RED via HA) hem tegenwoordig altijd 3x in te schakelen met een paar seconden tussenpauze, dan gaat het altijd wel goed.
SPX420 schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:59:
[...]

Heb dit met twee yeelight led strips. Heb nog geen nette oplossing gevonden. Als ik de stroom er even af haal dan werken ze gewoon weer. Music mode aanzetten werkt niet. Ik heb nu bij eentje een smartplug tussen gezet en die krijgt automatisch een power cycle als ie onbeschikbaar wordt.
ThaStealth schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:01:
[...]

Zelfde probleem, ze komen bij mij meestal weer terug na 1-2 minuten
Bij mij was ie via HASS al dagen onbereikbaar. Even de stroom van de lamp halen heeft dat voor nu opgelost. Even afwachten voor hoe lang het nu weer goed gaat.

• ThaStealth
JBS schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:19:
[...]

[...]

[...]

Bij mij was ie via HASS al dagen onbereikbaar. Even de stroom van de lamp halen heeft dat voor nu opgelost. Even afwachten voor hoe lang het nu weer goed gaat.
Is het netwerk waar de lampen op zitten soms een 2.4 GHz en een 5GHz met dezelfde naam? El Cheapo Wifi ontvangers hebben soms hier last van, gewoon je 5GHz of 2.4GHz een andere naam geven (of uitzetten) verhelpt het probleem.

ThaStealth schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:24:
[...]

Is het netwerk waar de lampen op zitten soms een 2.4 GHz en een 5GHz met dezelfde naam? El Cheapo Wifi ontvangers hebben soms hier last van, gewoon je 5GHz of 2.4GHz een andere naam geven (of uitzetten) verhelpt het probleem.
Dank voor de tip. Heb twee stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

• ThaStealth
Meerdere AP's die dezelfde SSID uitsturen maakt niet uit, gaat erom dat je geen 5GHz en 2.4GHz netwerk met dezelfde naam hebt.

ThaStealth schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:30:
[...]

Meerdere AP's die dezelfde SSID uitsturen maakt niet uit, gaat erom dat je geen 5GHz en 2.4GHz netwerk met dezelfde naam hebt.
De Yeelight kan alleen maar op 2.4GHz en gaat door het aanwezige 5GHz met dezelfde naam de mist in, is dat wat je bedoelt?

Met de Yeelight app is het namelijk wel gewoon mogelijk de lamp te bedienen wanneer dat via HASS niet meer lukt.

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 05-11-2018 19:32 ]

• ThaStealth
JBS schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:31:
[...]
De Yeelight kan alleen maar op 2.4GHz en gaat door het aanwezige 5GHz met dezelfde naam de mist in, is dat wat je bedoelt?
yep, hij kan het 5Ghz netwerk niet zien, maar het zorgt wel voor problemen. Heb dat bij de Nefit Easy ook gehad. Kreng had uren verbinding, dan weer reconnects en na 1,5 - 2 dagen verloor hij de verbinding en moest ik heb opnieuw opstarten. Na een tip van de helpdesk het 5GHz netwerk uitgezet en sindsdien 24/7 uptime.
Klinkt heel raar, een device wat alleen maar 2.4GHz ondersteunt wat crashed door een 5GHz netwerk, denk dat het door band steering commando's komt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaStealth op 05-11-2018 19:35 ]

ThaStealth schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:34:
[...]

yep, hij kan het 5Ghz netwerk niet zien, maar het zorgt wel voor problemen. Heb dat bij de Nefit Easy ook gehad. Kreng had uren verbinding, dan weer reconnects en na 1,5 - 2 dagen verloor hij de verbinding en moest ik heb opnieuw opstarten. Na een tip van de helpdesk het 5GHz netwerk uitgezet en sindsdien 24/7 uptime.
Klinkt heel raar, een device wat alleen maar 2.4GHz ondersteunt wat crashed door een 5GHz netwerk, denk dat het door band steering commando's komt.
Wel vreemd, want:
JBS schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:31:
[...]Met de Yeelight app is het namelijk wel gewoon mogelijk de lamp te bedienen wanneer dat via HASS niet meer lukt.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
Draai nu hassio op een pi3 op een SD kaartje.
Nu er steeds meer afhankelijk is van die pi vraag ik mij af of dat niet naar een NUC moet of iets in die geest.
Iets wat misschien krachtiger en betrouwbaarder is.
Ook wil ik mijn P1 uitlezen en als ik het zo lees heb ik daar alweer een apparte pi voor nodig qua hardware (is advies volgens github)
is een NUC5 of NUC6 hier genoeg voor?
een pi gebruikt natuurlijk niet zoveel stroom als een nucje...

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 00:14
Frenck schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:02:
Hoppa! Ingeschreven voor de Home Assistant Meetup Amsterdam NL (14 november 2018)!

Zie ik jullie daar?
Helaas niet. Wel jammer, want had jou en Paulus graag eens irl gesproken. 'Jullie' zitten vol toch?

woei!

@ThaStealth Beetje off topic maar @JBS geeft aan ubiquiti APs te hebben. Je wilt je SSID juist hetzelfde hebben en niet voor beide banden een aparte naam geven. O.a band steering zal niet meer werken en roaming werkt eveneens niet optimaal in die situatie. Of yeelight hiermee interfereert kan ik niet beoordelen maar WiFi zou ik dus zeker beide banden zelfde SSID geven.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

martinvdm schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:29:
@ThaStealth Beetje off topic maar @JBS geeft aan ubiquiti APs te hebben. Je wilt je SSID juist hetzelfde hebben en niet voor beide banden een aparte naam geven. O.a band steering zal niet meer werken en roaming werkt eveneens niet optimaal in die situatie. Of yeelight hiermee interfereert kan ik niet beoordelen maar WiFi zou ik dus zeker beide banden zelfde SSID geven.
Wat bij Ubiquiti UniFi wel een optie is is een extra SSID aanmaken voor de Yeelights en dat SSID alleen aanzetten op de 2,4GHz band. Eventueel kun je dat SSID gewoon laten opereren op hetzelfde LAN segment (/VLAN) en merk je er verder niks van.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

ST10©DE

Dus.............

zoeperman schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:13:
Nu er steeds meer afhankelijk is van die pi vraag ik mij af of dat niet naar een NUC moet of iets in die geest.
Ook wil ik mijn P1 uitlezen en als ik het zo lees heb ik daar alweer een apparte pi voor nodig qua hardware (is advies volgens github)
Zou je eerst niet gewoon proberen met je huidige Pi? Een nuc aanschaffen kan altijd nog. Ik had domoticz draaien op een 2B en met dezelfde Pi las ik P1 uit. En daarbij startte de Pi weliswaar op van Sd kaart maar stond het os op een USB stick. Daarmeewas de betrouwbaarheid zo goed als 100%.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Nnoitra
Doe eens een topic search op "NUC", dan vind je meer dan genoeg antwoorden.
Onder andere dat je met een Hass.io addon prima je P1 kunt uitlezen en je zelfs met een Pi niets extra's (op een kabel na) nodig hebt.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13
Ik heb Hass.io eerst een aantal weken op een Pi draaiende gehad. Hoewel dat in de 1e instantie prima werkte begon het opnieuw opstarten om een nieuwe config te laden steeds langer en langer te duren nadat ik steeds meer verschillende add-ons had draaien. Ik heb oa: InfluxDb, Grafana, Node-red, Letsencrypt, Zigbee2mqtt en nog een paar add-ons.

Dat werd na een tijd zo traag dat bij elke wijziging je meerdere minuten kon wachten, om er daarna achter te komen dat ergens een fout zat. Complete reboot duurde ruim 10 minuten.
Daar komt nog bij dat een Pi op een SD kaart een beperkte levensduur is en ik nog een Nuc had liggen.
Nieuwe installatie draait dus op een Nuc I3 (alweer een jaar of 4 oud) met een SSD en 4GB geheugen. Alles draait nu los van elkaar in aparte dockers, wat management een heel stuk fijner maakt, stukken fijner dan add-ons in Hassio die allemaal afhankelijk zijn van Hassio.

Als ik nu een aanpassing doen in mijn configuration.yaml hoef ik slechts 5-10 te wachten tot HomeAssistant opnieuw opgestart is, en mocht ik een foutje gemaakt hebben kan ik gewoon via portainer de logfile van HomeAssistant bekijken om te zien waar het fout gaat, zonder dat andere applicaties daar last van hebben.
Ik adviseer dan ook om zeker even te kijken naar de Docker oplossing ipv Hassio, daar heb je veel langer plezier van imo, zeker als je van plan bent om meerdere applicaties te draaien.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
HA is 'slechts' een container, net als de add-ons.
Volgens mij blijven de andere add-ons gewoon draaien als je HA herstart.
Een reboot is natuurlijk suboptimaal.

Zorgen over de betrouwbaarheid van een microSD zijn natuurlijk wel valide, maar ik ben voornemens om de backup goed in te regelen om dat te ondervangen.

Ik voed m'n Pi3B+ met PoE en kan zodoende straks m'n TV-meubel standby-killen zonder dat m'n domotica onderuit gaat. Stiekem wel een beetje jaloers op de performance van een NUC, dat wel.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:56
Sinds de update op Mosquitto broker V3 issues met een ESP-dimmer en krijg die niet meer aan de praat...

Tips: 1541496399: ACL denying access to client with dangerous client id "hallway/light/0002/lightswitch" ?

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 07:32
Ik overweeg een aantal lampen in de nieuwe keuken/aanbouw op Hue / Ikea te gaan draaien (ZigBee). Connect HomeAssistant dan weer via WiFi met de gateway? Dus als WiFi er uit ligt dan gaan automations of via de HA Gui niet meer lukken, maar wel via de Taps van bv Hue / Ikea.

Is dat goed samengevat?

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
trekker22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:34:
Ik overweeg een aantal lampen in de nieuwe keuken/aanbouw op Hue / Ikea te gaan draaien (ZigBee). Connect HomeAssistant dan weer via WiFi met de gateway? Dus als WiFi er uit ligt dan gaan automations of via de HA Gui niet meer lukken, maar wel via de Taps van bv Hue / Ikea.

Is dat goed samengevat?
De Tradfri Gateway heeft een LAN aansluiting, geen idee hoe dat met HUE zit maar ik ga er vanuit dat deze ook een LAN aansluiting heeft.

Dus geen afhankelijkheid van WiFi
trekker22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:34:

Is dat goed samengevat?
Dat ligt uiteraard eraan hoe je de lampen gaat aansturen. Als je de lampen verbind met de Hue Bridge of Tradfri Gateway (of hoe dat ding ook mogen heten) zal de bediening inderdaad via je netwerk gaan (Hue Bridge is sowieso bedraad, die van Tradfri volgens mij ook). Dat houd dan dus ook in dat HA niet meer werkt. Als je vervolgens in de bridge/hub/gateway wel gewoon regels hebt voor dan bv de Hue Tap dan blijven die uiteraard wel werken.

Ga je voor een "custom" oplossing met bv deconz (ConBee of RaspBee stick), of zigbee2mqtt dan doet HA direct de lampen aansturen en is het dus niet meer afhankelijk van je netwerk.

• trekker22
Ik zit wel een beetje met toch fysieke knoppen hebben. Stel je HA en Hue Bridge vallen uit en ik heb geen fysieke knoppen dan is de WAF niet wat het moet zijn. Maar in de nieuwe aanbouw wil ik niet en fysieke knoppen gaan aansluiten (ook nog eens zonder dimmer want dit werkt niet) en dan daar naast van de Taps op plakken. Of toch alles op Z-Wave wat ik al heb, maar minder flexibel (lampen per groep geswitch) is en opzich duurder.

Echter HA is mijn main automation en wil wel beginnen met een ZigBee gateway (die zelf bouw is me wat te vroeg). Hoe goed is die integratie? En ben ik dan veel dubbel aan het doen qua instellen in de gateway als in HA?

En die afstandsbediening van bv Hue / Ikea. Stel ik hang er op 3 plekken een op en wil daar 5 groepen mee regelen, zal wel niet handig zijn om daar diverse groepen mee aan te sturen (geen visuele feedback wel lamp je aan gaat maken / dimmen?)

[ Voor 21% gewijzigd door trekker22 op 06-11-2018 11:00 ]

@trekker22 Als je Hue bridge plat ligt werken de lampen sowieso niet, of je moet ze even compleet van de stroom afhalen :P

Je zult echt moeten kiezen wat je wilt. Hue lampen gebruiken betekent gewoon dat je geen gebruik moet maken van een fysieke knop die rechtstreeks aan de schakeldraad zit, want als de lamp hard uitgezet wordt via de schakelaar gaat de bridge er nooit mee kunnen communiceren.

• trekker22
lolgast schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:00:
@trekker22 Als je Hue bridge plat ligt werken de lampen sowieso niet, of je moet ze even compleet van de stroom afhalen :P

Je zult echt moeten kiezen wat je wilt. Hue lampen gebruiken betekent gewoon dat je geen gebruik moet maken van een fysieke knop die rechtstreeks aan de schakeldraad zit, want als de lamp hard uitgezet wordt via de schakelaar gaat de bridge er nooit mee kunnen communiceren.
Nee maar stel op een weg gewerkte plek heb ik wel de fysieke schakelaars voor als de bridge er uit zou liggen en ik switch die daar van uit naar aan, gaat de lamp/spotjes niet naar een default modus? (meer in geval van uitval van netwerk etc).

Voordeel van Zwave is gewoon dat het altijd werkt op de fysieke knop :*) En dit wil ik ook als soort backup hebben bij Zigbee. (maar dan wel weg gewerkt).
trekker22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:57:
Ik zit wel een beetje met toch fysieke knoppen hebben. Stel je HA en Hue Bridge vallen uit en ik heb geen fysieke knoppen dan is de WAF niet wat het moet zijn. Maar in de nieuwe aanbouw wil ik niet en fysieke knoppen gaan aansluiten (ook nog eens zonder dimmer want dit werkt niet) en dan daar naast van de Taps op plakken. Of toch alles op Z-Wave wat ik al heb, maar minder flexibel (lampen per groep geswitch) is en opzich duurder.
Traditionele fysieke knoppen aan slimme lampen is geen goed idee. Met die fysieke knop haal je immers de stroom van de lamp en dus kun je de lamp ook niet meer "slim" aan zetten. Dan moet je al gaan kijken naar slimme knoppen die wel bij het schakelmateriaal passen. Volgens mij heeft zowel Busch-Jaeger als Gira schakelaars die rechtstreeks ZigBee lampen kunnen aansturen (buiten de bridge om).
Echter HA is mijn main automation en wil wel beginnen met een ZigBee gateway (die zelf bouw is me wat te vroeg). Hoe goed is die integratie? En ben ik dan veel dubbel aan het doen qua instellen in de gateway als in HA?
Zelf geen ervaring met ZigBee in HA, maar wat ik heb gelezen van zigbee2mqtt is dat er nog wat nadelen aan kleven. In het geval van lampen kunnen die bij zigbee2mqtt niet gegroepeerd worden. Dit betekend dat je de groepering in HA moet doen en HA alle lampen in de groep apart/een voor een aanzet wat dus geen mooi effect geeft (je ziet met een korte vertraging de ene na de andere lamp aan gaan). Hoe dat zit met andere oplossingen zoals deconz durf ik niet te zeggen.
@trekker22 De Hue lampen (en volgens mij die van Ikea ook) gaan bij een powercycle op 100% brightness aan.

Het is heel simpel: Als je voor Hue/Ikea lampen kiest, kies je ervoor om afhankelijk te zijn van hun hub of Deconz/ietswatdaaroplijkt. Als jij geen vertrouwen hebt in je toekomstige netwerk of je vrouw een gigantische draak wordt als 1 keer per jaar de lamp boven de eettafel niet aangaat, dan moet je je afvragen of het wel het systeem voor jou is

Een mooie lamp met fysieke dimmer en daarachter een Z-Wave dimmer kan ook een oplossing zijn :)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:05:
[...]

Traditionele fysieke knoppen aan slimme lampen is geen goed idee. Met die fysieke knop haal je immers de stroom van de lamp en dus kun je de lamp ook niet meer "slim" aan zetten. Dan moet je al gaan kijken naar slimme knoppen die wel bij het schakelmateriaal passen. Volgens mij heeft zowel Busch-Jaeger als Gira schakelaars die rechtstreeks ZigBee lampen kunnen aansturen (buiten de bridge om).
Zigbee Light Link is hiervoor de naam, en idd, Busch-Jaeger heeft hier schakelaars voor, maar er zijn meer leveranciers mee bezig.
Een maand of 3 geleden is dit aangekondigd door Philips op Twitter, vast wel op te zoeken.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• trekker22
SlinkingAnt schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:08:
[...]

Zigbee Light Link is hiervoor de naam, en idd, Busch-Jaeger heeft hier schakelaars voor, maar er zijn meer leveranciers mee bezig.
Een maand of 3 geleden is dit aangekondigd door Philips op Twitter, vast wel op te zoeken.
klinkt wel interessant, zelfde idee als Z-wave; Echter heb ik dan nog steeds wand schakelaars en afstandsbediening op de muur, die meer mogelijkheid heeft. en zal wel rete duur zijn :-)

denk dat ik wel fysieke schakelaars regel (op niet zichtbare plek, voor een reset te geven) en afstandsbediening op de muur en het dan maar zo stabiel mogelijk krijgend. Misschien wel deels eerst buiten HA om.
SlinkingAnt schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:08:
[...]

Wat wel een dingetje is om rekening mee te houden bij ZLL is dat niet alle controllers het ondersteunen. De Hue Bridge uiteraard wel, maar bv een Homey doet dat niet.

Overigens kan ook dat een oplossing zijn voor @trekker22. Een Hue Dimmer kun je ook direct aan de lampen koppelen via ZLL. Op het moment dat de Hue Bridge eruit ligt kun je dan dus nog steeds via een Hue Dimmer de lampen schakelen, zonder dat je een traditionele fysieke schakelaar nodig hebt.
@trekker22 Ik heb Hue Taps aan de muur hangen in Gira schakelmateriaal. Kost wel flink geld. €40 voor het plastic van Gira + €55 voor de Tap zelf. Maar dan ziet het er wel netjes uit :P

@RobertMe hieronder: Maar ik heb geen Busch Jaeger :P En dit heeft geen hacks nodig. Alleen de Tap moet gedemonteerd worden, maar dat is een klusje van 5 seconden. Én, deze oplossing heeft geen batterijen, die Busch Jaeger schakelaar volgens mij wel toch?

[ Voor 41% gewijzigd door lolgast op 06-11-2018 11:16 ]

lolgast schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:14:
@trekker22 Ik heb Hue Taps aan de muur hangen in Gira schakelmateriaal. Kost wel flink geld. €40 voor het plastic van Gira + €55 voor de Tap zelf. Maar dan ziet het er wel netjes uit :P
Voor die prijs koop je volgens mij ook de Busch-Jaeger ZLL schakelaars en dan heb je een oplossing zonder hacks :P

• trekker22
lolgast schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:14:
ligt het aan mij of is die Tap van zich zelf ook mooi genoeg??

Ben nu wel aan het denken, die Hue Taps zijn mooier dan die dingen van Ikea; Echter Tradfri lampen werken niet altijd evengoed op Hue bridge?
Of kan de Hue Tap ook op de Ikea bridge?

dus alles Ikea, of Hue voor bridge / tap maar dan met Ikea lampen (stuk goedkoper)

Dank in ieder geval voor alle input.

Als ik zo'n Hue Dimmer zie:

https://www.bol.com/nl/p/...-switch/9200000055304542/

kun je daar nu ook makkelijk diverse lampen / groepen mee schakelen? (En leuke zou zijn met visuele feedback welke groep).
Bv ik kom de keuken binnen en wil dit schakelen met 1 bediening:
- spotjes eetgedeelte
- lamp boven eettafel
- spotjes spoeleiland
- lamp boven spoel eiland
- spotjes kookgedeelte

Is hier ook iets voor? Want dan zou ik er daar 3 van ophangen (keuken deur naar buiten, deur naar woonkamer en 1 bij het kookgedeelte)

EDIt. Valt me in heb maar 1 weg gewerkte fysieke schakelaar nodig voor alle lampen van de keuken. Gewoon als backup die uit en aan en alles springt volledig aan.

[ Voor 37% gewijzigd door trekker22 op 06-11-2018 12:07 ]

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:12
De verlichting vind ik nog wel een drama in huis om te regelen heb ik gemerkt. In de keuken hebben we nu een losse lamp staan, waarin ik een Tradfri lamp heb gezet. Dat werkt prima. Echter in de woonkamer hebben we 3 lampen, en op 2 punten dubbele schakelaars. Volgens mij om de 3 lampen te kunnen bedienen middels HA, zou ik 3 Fibaro dimmers moeten hebben. Heb nu namelijk 1 Fibaro dimmer liggen, maar ik kan hier dus 1 lamp mee bedienen.

Goedkoopste oplossing zou zijn om Tradfri lampen erin te draaien, maar als de fysieke schakelaar de stroom eraf zet werkt die natuurlijk niet meer.

Heb helaas ook nog geen goede oplossing kunnen vinden om de 3 lampen te kunnen bedienen en de fysieke schakelaars te kunnen gebruiken.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44
Ik heb hier in huis heel bewust alleen 'domme' lampen hangen en de schakelaars zelf 'slim' gemaakt m.b.v. Fibaro dimmers en/of switches.
Alle verlichting is dus nog precies op dezelfde plek te bedienen als voorheen, alleen zijn het nu pulsdrukkers en kun je verlichting ineens ook dimmen door de knop ingedrukt te houden.

Dat was vanuit de WAF het basis-uitgangspunt: alles moet bedienbaar zijn zoals het was. Maar nu vriendin-lief ook de Home-Assistant app op haar telefoon heeft en de mogelijkheid heeft om in 1x alle verlichting uit te schakelen, notificaties krijgt als de wasmachine klaar is etc. is ze daar ook wel blij mee.

Die laatste toevoegingen gaan dus stuk als home-assistant dood is. Maar de basis-bediening van de verlichting werkt nog steeds: een Fibaro dimmer of switch werkt prima zonder communicatie met een z-wave controller.
En daarom heb ik gekozen voor Hue icm een bewegingssensor van Hue en Sonoff voor twee overige lampen (ik ga niet 5 e14 Hue lampen kopen voor 1 lamp :P ). De keukenspots (sonoff) en eettafel lampen (Hue) kunnen aan met een schakelaar waar een Fibaro z-wave achter zit. Mocht de bewegingssensor van Hue het nog te licht vinden, kan de schakelaar gebruikt worden. Ligt HA plat, dan werkt de sensor alsnog omdat dat standalone is.
Via Node-RED wordt de Hue hub gemonitord om de status van de bewegingssensor uit te lezen en de Sonoffs via MQTT aan te sturen. Werkt Node-RED niet, kunnen de lampen via de HA app ingeschakeld worden. Werkt MQTT niet, dan heb ik pech :+ Maar dan werken in ieder geval alle Hue lampen.

Maar wat ik hierboven al tegen trekker22 zei: Als je geen vertrouwen in je netwerk hebt, zijn slimme lampen geen goede keuze in mijn ogen. Verlichting moet gewoon werken. Een dag geen verwarming kan best als er iets niet goed werkt, maar in het donker zitten is echt super irritant :P
Veelal ben je altijd wel afhankelijk van een bepaalde hub, platform of controller, als je idd je verlichting slim wilt hebben of andere zaken digitaal wilt regelen. Dan is het een kwestie van ook deze stabiliteit regelen. Als dit er niet is dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt of gaat er iig iets fout. Mijn zaken draaien super stabiel en voor wat verlichting betreft heb ik dit net als @Vloris geregeld met Fibaro. Bestaande schakelaars werken als vanouds en digitaal werkt het ook. Het vult elkaar aan en erg tevreden mee. Eind van het verhaal blijft het belangrijk om een stabiel netwerk en domotica omgeving te hebben.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

Imperial Guard schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:29:
Sinds de update op Mosquitto broker V3 issues met een ESP-dimmer en krijg die niet meer aan de praat...

Tips: 1541496399: ACL denying access to client with dangerous client id "hallway/light/0002/lightswitch" ?
Die Mosquitto V3 upgrade heeft voor heel wat ergernis en irritatie in HA community gezorgd, link.
Ik heb na paar uurtjes puzzelen vrijwel alle mqtt devices (sonoff's) weer draaien, maar heb wel een hoop geforceerd moeten upgraden en aanpassen met vele resets tussendoor. :-(
't Was weer even een reminder om niet gelijk te upgraden wanneer je een uitnodiging krijgt...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ach, Home Assistant staat er toch om bekend dat er bij elke release een hele waslijst aan "Breaking Changes" zijn? Zomaar upgraden is net een soort russische roulette...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Mars Warrior schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:20:
Ach, Home Assistant staat er toch om bekend dat er bij elke release een hele waslijst aan "Breaking Changes" zijn? Zomaar upgraden is net een soort russische roulette...
Eens Maargoed das ook een kwestie van die release notes lezen en filteren wat op jou situatie van toepassing is. Het is een snel ontwikkelend platform wat soms een change met zich mee brengt waar aanpassingen voor nodig zijn.

• symen89
ik wil graag bij een input number die van 0 tot 5 gaat bij elke +1 een script dim+ laten runnen en bij elke -1 een dim- script.

Hebben jullie enig idee hoe dat moet?
RobertMe schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:32:
[...]

Wat bij Ubiquiti UniFi wel een optie is is een extra SSID aanmaken voor de Yeelights en dat SSID alleen aanzetten op de 2,4GHz band. Eventueel kun je dat SSID gewoon laten opereren op hetzelfde LAN segment (/VLAN) en merk je er verder niks van.
Dank voor het meedenken, ook @martinvdm en @ThaStealth, maar zie JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Met de Yeelight app is het namelijk wel gewoon mogelijk de lamp te bedienen wanneer dat via HASS niet meer lukt.

Inmiddels is ie in HASS weer niet beschikbaar geworden. Van stroom afhalen heeft dus maar kort geholpen.

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 06-11-2018 23:06 ]

• trekker22
martinvdm schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:40:
Veelal ben je altijd wel afhankelijk van een bepaalde hub, platform of controller, als je idd je verlichting slim wilt hebben of andere zaken digitaal wilt regelen. Dan is het een kwestie van ook deze stabiliteit regelen. Als dit er niet is dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt of gaat er iig iets fout. Mijn zaken draaien super stabiel en voor wat verlichting betreft heb ik dit net als @Vloris geregeld met Fibaro. Bestaande schakelaars werken als vanouds en digitaal werkt het ook. Het vult elkaar aan en erg tevreden mee. Eind van het verhaal blijft het belangrijk om een stabiel netwerk en domotica omgeving te hebben.
Wegens fysieke schakeling neigde ik ook meteen naar fibaro zwave.

Echter stel ik gooi alles van de keuken aanbouw op 1 fysieke schakelaar mocht hue uitvallen; dan ben ik redelijk gedekt voor de WAF.(alles gaat aan) en ik ben stuk flexibeler en goedkoper (ook electricien).

Echter is er een hardware afstandsbediening waar ik meerdere groepen/lampen kan aansturen? Voor buitenverlichting is dit er gewoon wel. 6 knopjes aan/uit op de AB.
Raar dat dit er niet voor hue/Tradfri is?

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Zo, na een hoop gedoe met Domoticz ben ik overgestapt op HASS. Een verademing want Sonos, Tradfri, Chromecast, SolarEdge, werkt allemaal vlekkeloos. :)

Nu ben ik op zoek naar een humidity sensor om daarmee een Tradfri plug te schakelen voor badkamerventilatie. Nu vind ik veel MQTT2Zigbee oplossingen. Is dat the way to go of zijn er minder ingewikkelde (betaalbare) oplossingen?

4800wp zuid - pvoutput.org

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
herofruit schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:50:
Zo, na een hoop gedoe met Domoticz ben ik overgestapt op HASS. Een verademing want Sonos, Tradfri, Chromecast, SolarEdge, werkt allemaal vlekkeloos. :)

Nu ben ik op zoek naar een humidity sensor om daarmee een Tradfri plug te schakelen voor badkamerventilatie. Nu vind ik veel MQTT2Zigbee oplossingen. Is dat the way to go of zijn er minder ingewikkelde (betaalbare) oplossingen?
Je kan kijken naar Xiaomi sensoren, deze werken op zigbee. De hub kan je toevoegen aan je HA config en zo alle sensoren en schakelaars van Xiaomi ook.

Mocht je later over willen stappen naar bv Zigbee2mqtt dan is dat redelijk eenvoudig. Hierdoor wordt de hub overbodig.

Ik ben aan het overstappen naar Zigbee2mqtt, voor nu alleen nog even mijn xiaomi spul en later wellicht ook tradfri overzetten. Ik kan nog niet veel zeggen over z2mqtt want daarvoor gebruik ik het te kort. Voor alsnog draait alles prima.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik zoek een schakelaar (liefst wifi of zwave) die ik tegen de muur kan plakken.
Dit om wifi spots te kunnen schakelen via HA. Iemand al een keer wat gevonden

Xiaomi 13T Pro

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
DvD77 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:38:
[...]

Je kan kijken naar Xiaomi sensoren, deze werken op zigbee. De hub kan je toevoegen aan je HA config en zo alle sensoren en schakelaars van Xiaomi ook.

Mocht je later over willen stappen naar bv Zigbee2mqtt dan is dat redelijk eenvoudig. Hierdoor wordt de hub overbodig.

Ik ben aan het overstappen naar Zigbee2mqtt, voor nu alleen nog even mijn xiaomi spul en later wellicht ook tradfri overzetten. Ik kan nog niet veel zeggen over z2mqtt want daarvoor gebruik ik het te kort. Voor alsnog draait alles prima.
Bedankt, de Aqara sensoren had ik ook gevonden. Misschien is Zigbee2mqtt toch de moeite waard om te proberen, zeker als ik het kan draaien naast de IKEA hub. Qua kosten is het ook even duur als een Xiaomi hub.

4800wp zuid - pvoutput.org

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
symen89 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:24:
ik wil graag bij een input number die van 0 tot 5 gaat bij elke +1 een script dim+ laten runnen en bij elke -1 een dim- script.

Hebben jullie enig idee hoe dat moet?
Je zou op basis van het inputnummer een berekening van de brightness (of brightness_pct voor een percentage tussen 0-100) kunnen maken

maximaal = 255 (inputnummer 5)
minimaal = 0 (inputnummer 0)
per inputnummer 51 dus 0 - 51 - 102 - 153 - 204 - 255 ( 0 - 5)

Berekening is dan 255 - ( (5 - inputnummer) * 51 )

Toevoeging: de 5 en 51 in deze formule zou je ook kunnen berekenen door respectievelijk max(inputnummer) en 255/max(inputnummer). Hiermee kun je zonder problemen het aantal dimstappen wijzigen. Maar weet niet zeker of je deze max-waarde eenvoudig in een formule kunt zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door JayOne op 07-11-2018 12:06 ]

What's the speed of dark?

• symen89
JayOne schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:54:
[...]

Je zou op basis van het inputnummer een berekening van de brightness (of brightness_pct voor een percentage tussen 0-100) kunnen maken

maximaal = 255 (inputnummer 5)
minimaal = 0 (inputnummer 0)
per inputnummer 51 dus 0 - 51 - 102 - 153 - 204 - 255 ( 0 - 5)

Berekening is dan 255 - ( (5 - inputnummer) * 51 )

Toevoeging: de 5 en 51 in deze formule zou je ook kunnen berekenen door respectievelijk max(inputnummer) en 255/max(inputnummer). Hiermee kun je zonder problemen het aantal dimstappen wijzigen. Maar weet niet zeker of je deze max-waarde eenvoudig in een formule kunt zetten.
Ja ik werk met stappen van 51 (0-255) en heb de volgende automation voor de slider die ik gemaakt heb.
In mij hoofd is het heel makkelijk. Run script dim+ bij een +51 in value en run script dim- bij een -51 in value.
Toch zit ik er al 4 dagen met te klooien.

hier de code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - alias: Dimmer Slider Set
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: input_number.slider1
        above: '50'
    action:
      - service: script.lighttube_dimplus
      - service: input_slider.select_value
        data_template:
          value: '{{51 + (states.input_number.slider1.state) |int }}'

- alias: Dimmer Slider off
    trigger:
        below: '50'
    action:
      - service: script.lighttube_off

• CodeIT
  • Laatst online: 17-11 12:20

CodeIT

Code IT

symen89 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:37:
[...]

Ja ik werk met stappen van 51 (0-255) en heb de volgende automation voor de slider die ik gemaakt heb.
In mij hoofd is het heel makkelijk. Run script dim+ bij een +51 in value en run script dim- bij een -51 in value.
Toch zit ik er al 4 dagen met te klooien.

hier de code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    trigger:
        above: '50'
    action:
      - service: input_slider.select_value
        data_template:
          value: '{{51 + (states.input_number.slider1.state) |int }}'

- alias: Dimmer Slider off
    trigger:
        below: '50'
    action:
      - service: script.lighttube_off
Bovenstaande code lijkt te resulteren in een oneindige loop. Door je action trigger je iedere keer dezelfde automation.
Wil je perse een dim plus en dim min script gebruiken? Anders zou ik de input_number.slider1 een range geven van 0 tot 5. Dan een automation met bovenstaande trigger. Bij actions kun je dan de brightness sturen middels een template {{ states.input_number.slider1.state * 55 }}. Deze zorgt er volgens mij ook voor dat je lamp uit is bij waarde 0 van de input_number.

Als je de scripts wilt blijven gebruiken kun je middels een script_template je script aanroepen. Welk script je moet aanroepen kun je uitvogelen met 'trigger.from_state.state' en 'trigger.to_state.state '

[ Voor 20% gewijzigd door CodeIT op 07-11-2018 12:58 ]

• Nnoitra
herofruit schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:50:
Wat ook zou kunnen: Sonoff TH16 icm de Si7021 sensor
Tasmota flashen, de Tradfri plug er tussenuit en je kunt via WiFi direct MQTT berichten heen en weer sturen (Hass <-> Sonoff)

• Btje
Ik zie dat er versies zijn met zigbee. Ze zijn van Xiaomi aqara. Als ik deze wil gebruiken met zigbee2mqtt, kan ik dat draaien op dezelfde pi waar ook de mqtt server draait en ik ook een zwave stik in heb zitten.
Btje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:29:

Xiaomi 13T Pro

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 10:03

Frenck

Home Assistant

[...]

Het event is opgeschaald naar 100 man.

Op het moment van schrijven nog 26 plekjes te vergeven.

Home Assistant Meetup (Amsterdam, 14 November 2018, 's avonds).

https://www.eventbrite.nl...-registration-52151442368

Kaarten gratis.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• symen89
CodeIT schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:49:
[...]

Bovenstaande code lijkt te resulteren in een oneindige loop. Door je action trigger je iedere keer dezelfde automation.
Wil je perse een dim plus en dim min script gebruiken? Anders zou ik de input_number.slider1 een range geven van 0 tot 5. Dan een automation met bovenstaande trigger. Bij actions kun je dan de brightness sturen middels een template {{ states.input_number.slider1.state * 55 }}. Deze zorgt er volgens mij ook voor dat je lamp uit is bij waarde 0 van de input_number.

Als je de scripts wilt blijven gebruiken kun je middels een script_template je script aanroepen. Welk script je moet aanroepen kun je uitvogelen met 'trigger.from_state.state' en 'trigger.to_state.state '
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet aan pakken dan met een dim+ en dim- script.
Als ik de trigger.from_state.state gebruik krijg ik een error in mijn automation.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - alias: Dim light +
    initial_state: 'on'
    trigger:
  - platform: state
    condition:
      - condition: template
        value_template: '{{ trigger.from_state.state < trigger.to_state.state }}'
    action:

• CodeIT
  • Laatst online: 17-11 12:20

CodeIT

Code IT

symen89 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:52:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet aan pakken dan met een dim+ en dim- script.
Als ik de trigger.from_state.state gebruik krijg ik een error in mijn automation.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - alias: Dim light +
    initial_state: 'on'
    trigger:
  - platform: state
    condition:
      - condition: template
        value_template: '{{ trigger.from_state.state < trigger.to_state.state }}'
    action:
Dat is inderdaad geen valide automation.
Wat staat er in je scripts?

Ik bedoelde meer zoiets (ongetest en zonder yaml editor):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
    entity_id: input_number.slider1 #range van 0 to 5
  action:
  - service_template: >
          {% if trigger.from_state.state < trigger.to_state.state %}
            script.lighttube_dimplus 
          {% else %}
            script.lighttube_dimmin
          {% endif %}

• symen89
code:
1
2
3
4
5
6
7
lighttube_dimplus:
  alias: Lighttube +
  sequence: 
    - service: switch.broadlink_send_packet_192_168_1_11
      data:
        packet:
          - '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'

dim- heeft alleen andere packet

edit: je automation geeft dit terug:
Invalid config for [automation]: [action] is an invalid option for [automation]. Check: automation->trigger->0->action.

[ Voor 6% gewijzigd door symen89 op 07-11-2018 16:21 ]

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38
Ik schakel mijn kichten vaak met een kaku afstandsbediening met de groep schakelaar.
Ik krijg het niet voor elkaar om de status in hass dan te laten wijzigen ik heb al alliasses toegevoegd maar dit heeft geen succes. Iemand dit al wel werkend gekregen?

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-11 19:20
Iemand die me kan helpen?

Ik heb een rflink maar iedere keer als ik hassio herstart moet ik mijn devices terug manueel toevoegen (op de knop van de afstandsbediening drukken). Kan ik de devices niet gewoon in hassio houden bij een restart?

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 19:04
springfield89 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:10:
Iemand die me kan helpen?

Ik heb een rflink maar iedere keer als ik hassio herstart moet ik mijn devices terug manueel toevoegen (op de knop van de afstandsbediening drukken). Kan ik de devices niet gewoon in hassio houden bij een restart?
Normaal moet je die dan toevoegen aan de configuration.yaml.

cd /pub && more beer

• trekker22
trekker22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 23:12:
[...]

Wegens fysieke schakeling neigde ik ook meteen naar fibaro zwave.

Echter stel ik gooi alles van de keuken aanbouw op 1 fysieke schakelaar mocht hue uitvallen; dan ben ik redelijk gedekt voor de WAF.(alles gaat aan) en ik ben stuk flexibeler en goedkoper (ook electricien).

Echter is er een hardware afstandsbediening waar ik meerdere groepen/lampen kan aansturen? Voor buitenverlichting is dit er gewoon wel. 6 knopjes aan/uit op de AB.
Raar dat dit er niet voor hue/Tradfri is?
Heeft er niemand dus een fysieke remote op een plek hangen waar je diverse groups / scenes kan starten?
Dit zou ideaal zijn voor mijn keuken/aanbouw. Bv iets met 4 knoppen (groep/scene) en eventueel iets nog met dim functie achtig iets.
Klinkt ook wel als iets enigszins unieks.
Heb wel zo'n afstandsbediening voor buitenverlichting. 6 knopjes en een aan/uit knop. Druk knop 1 en dan AAN etc

Wel gezien dat er apps zijn die een Hue Tap zo kunnen programmeren dat die meer functies heeft.
trekker22 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:59:
[...]

Heeft er niemand dus een fysieke remote op een plek hangen waar je diverse groups / scenes kan starten?
Dit zou ideaal zijn voor mijn keuken/aanbouw. Bv iets met 4 knoppen (groep/scene) en eventueel iets nog met dim functie achtig iets.
Heb wel zo'n afstandsbediening voor buitenverlichting. 6 knopjes en een aan/uit knop. Druk knop 1 en dan AAN etc

Wel gezien dat er apps zijn die een Hue Tap zo kunnen programmeren dat die meer functies heeft.
Wanneer je deze IKEA remote met vijf knoppen met bijvoorbeeld een Raspbee of Conbee koppelt, stuurt ie per knop een uniek event waarmee je iets kunt triggeren. De icoontje op de knoppen matchen dan niet, maar je kunt wel vijf 'dingen' doen. https://m2.ikea.com/nl/nl...standsbediening-30338849/

Ook een Hue dimmer werkt zo, met vier knoppen.

• trekker22
JBS schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:12:
[...]
Wanneer je deze IKEA remote met vijf knoppen met bijvoorbeeld een Raspbee of Conbee koppelt, stuurt ie per knop een uniek event waarmee je iets kunt triggeren. De icoontje op de knoppen matchen dan niet, maar je kunt wel vijf 'dingen' doen. https://m2.ikea.com/nl/nl...standsbediening-30338849/

Ook een Hue dimmer werkt zo, met vier knoppen.
Dat klinkt wel goed, wel wat experimenteel:-)

Maar met een NUC i.p.v. rapsberry welke USB stick is nu het beste en wat is de range van die stick? (NUC in meterkast👍🏻)

EDIt: zie dat de conbee is wat ik zoek denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 07-11-2018 22:27 ]

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 00:14
Btje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:29:
Ik weet niet of je al een xiaomi of MQTT2Zigbee gateway hebt, maar ik vind dit spul erg mooi. Ik ga ze gebruiken om over sommige wandschakelaars heen te plakken :

https://www.gearbest.com/aqare-switch-_gear/

Even de aanbiedingen in de gaten houden. Heb ze voor veel minder gezien, dan deze prijzen.

woei!

• trekker22
Is cc2531 met zigbee2mqtt en dan tradfri spot ook een mesh?
Breidt die lamp het netwerk meteen uit?

EDIt zover ik kan vinden op
Google dus wel. Hue / tradfri alles door elkaar maakt toch een mesh.

[ Voor 33% gewijzigd door trekker22 op 07-11-2018 23:32 ]

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18
Misschien nog wel een aardig scenario om hier te delen. Had een Pioneer receiver gekoppeld, welke wat weinig functionaliteit heeft in HA (https://www.home-assistan...ents/media_player.pioneer). Zo kan je eigenlijk alleen de bron en het volume veranderen. Nu heeft deze receiver een app dus ik dacht dit moet dan ook wel via HA/Node-RED en slimmer kunnen. Door uit te lezen op welke input de receiver staat kon ik de geluidsmodus (auto en extended stereo) hier automatisch op aanpassen. Had er nog wel een uitdaging want bij Chromecast moest afhankelijk van de app een verschillende audo modus gebruikt worden. Blijkbaar kan je de app titel uitlezen (sensor van gemaakt) en stuur ik op basis daarvan de juiste geluidsmodus aan. Vriendin is er ook happy mee. Zit op de telefoon dus als mensen de Node-RED flow en HA config willen hebben, shout.

• Btje
Nee heb ik nog niet. Zit met mijn spullen nu op zwave. Vandaar de vraag of ik deze stick er bij kan gebruiken een allemaal op dezelfde raspberry.

Jij hebt ook bijvoorbeeld mosquitto draaien op de pi waar je ook zigbee2mqtt hebt draaien.
trekker22 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:22:
Is cc2531 met zigbee2mqtt en dan tradfri spot ook een mesh?
Breidt die lamp het netwerk meteen uit?

EDIt zover ik kan vinden op
Google dus wel. Hue / tradfri alles door elkaar maakt toch een mesh.

Xiaomi 13T Pro

• DeadMetal
Wij hebben een klein tuimeldakraam op de voorzolder. Die staat meestal permanent open i.v.m. het drogen van de was. Echter, in de wintermaanden wordt het daardoor erg koud in de hal/overlopen//trappengat.

Wat me wel wat lijkt is als het open/dichtdoen van het raam op afstand mogelijk is (en dus te automatiseren via HA) zou zijn. Kent iemand hier mogelijkheden voor? Een soort HA-compatible uitzetijzer voor dakramen.

Raam steeds open en dicht is een gedoe, er zit een onhandige hor voor die er dan vaak uitvalt. En er zitten nogal veel muggen waar ik woon dus ik wil die hor er liever permanent voor laten zitten en toch het raam bedienen.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:12
trekker22 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb wel een Aqara cube liggen, waaraan je scenes kan koppelen. Heb er echter nog niks aan gekoppeld :+

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

pasz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:38:
[...]

Ik weet niet of je al een xiaomi of MQTT2Zigbee gateway hebt, maar ik vind dit spul erg mooi. Ik ga ze gebruiken om over sommige wandschakelaars heen te plakken :

https://www.gearbest.com/aqare-switch-_gear/

Even de aanbiedingen in de gaten houden. Heb ze voor veel minder gezien, dan deze prijzen.
'k Heb een paar van deze xiaomi draadloze (dubbele en enkele) wandschakelaars al een jaar in gebruik, o.a. in onze woonkamer. De ene schakelt een groep lampen links, en de andere een groep rechts. De lampen worden allemaal door Sonoff's / Tasmota aangestuurd. 'k Heb ze over de vorige schakelaars (gaten) gemonteerd. Werkt prima.
Let er wel op dat het geen wisselschakelaars maar klikschakelaars zijn. Vrouw wil wel eens te snel klikken en dan werkt het niet (omdat ze verschillende modi kunnen hebben). Ook de (soms) kleine vertraging door mqtt (sonoff's) wil wel eens leiden tot een woord van onbegrip... :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• trekker22
dof schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:01:
[...]

'k Heb een paar van deze xiaomi draadloze (dubbele en enkele) wandschakelaars al een jaar in gebruik, o.a. in onze woonkamer. De ene schakelt een groep lampen links, en de andere een groep rechts. De lampen worden allemaal door Sonoff's / Tasmota aangestuurd. 'k Heb ze over de vorige schakelaars (gaten) gemonteerd. Werkt prima.
Let er wel op dat het geen wisselschakelaars maar klikschakelaars zijn. Vrouw wil wel eens te snel klikken en dan werkt het niet (omdat ze verschillende modi kunnen hebben). Ook de (soms) kleine vertraging door mqtt (sonoff's) wil wel eens leiden tot een woord van onbegrip... :)
dat zit ik ook te overwegen. Wat heb je gedaan met de bestaande fysieke schakelaars?

• kepler
  • Laatst online: 22:10
dof schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:01:
[...]

Ik gebruik(te) deze ook om de TV set te schakelen icm de Xiaomi hub. Ik vind het te onbetrouwbaar om voor mijn licht te gebruiken. Toch regelmatig gehad dat hij niet reageerde, of met 1-2 seconden vertraging. Voor de TV-set prima, maar licht is toch iets kritischer.

Het liefste voer ik alle 'kritische' zaken dubbel uit, zodat het failsafe wordt. Voor de TV-set heb ik nu een plug van IKEA er tussen zitten, gekoppeld met een switch van de IKEA. Ik kan nu de TV aanzetten via HA of via de switch. De switch werkt ook gewoon mocht HA offline zijn. Dat wil ik ook gaan doen met het licht, dus heb op zolder al fibaro dimmer(s) ingebouwd achter de schakelaars. Ja, het is wel wat duurder, maar scheelt een hoop in de WAF en irritatie van mezelf als het toch niet werkt (en gewoon onwijs onhandig als het licht niet aangaat omdat HA oid is vastgelopen/offline)

• trekker22
kepler schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:10:
[...]

Ik gebruik(te) deze ook om de TV set te schakelen icm de Xiaomi hub. Ik vind het te onbetrouwbaar om voor mijn licht te gebruiken. Toch regelmatig gehad dat hij niet reageerde, of met 1-2 seconden vertraging. Voor de TV-set prima, maar licht is toch iets kritischer.

Het liefste voer ik alle 'kritische' zaken dubbel uit, zodat het failsafe wordt. Voor de TV-set heb ik nu een plug van IKEA er tussen zitten, gekoppeld met een switch van de IKEA. Ik kan nu de TV aanzetten via HA of via de switch. De switch werkt ook gewoon mocht HA offline zijn. Dat wil ik ook gaan doen met het licht, dus heb op zolder al fibaro dimmer(s) ingebouwd achter de schakelaars. Ja, het is wel wat duurder, maar scheelt een hoop in de WAF en irritatie van mezelf als het toch niet werkt (en gewoon onwijs onhandig als het licht niet aangaat omdat HA oid is vastgelopen/offline)
vind het ook een lastige, fysieke schakelaars altijd beter. Echter als ik een nieuwe aanbouw; moet ik en inbouw dozen maken, bekabeling naar de schakelaars etc etc. Als ik alle lichtpunten gewoon allemaal op 1 weg gewerkte schakelaar gooi. (als backup mocht HA er uit klappen) en rest via wireless op de muur plak.

En eigenlijk moet het voor 95% geautomatiseerd verlopen . Dat is eigenlijk waar HA voor bedoeld is, niet dat je van fysieke schakelaars naar wireless schakelaars | telefoon bediening gaat.

• kepler
  • Laatst online: 22:10
trekker22 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:15:
[...]

vind het ook een lastige, fysieke schakelaars altijd beter. Echter als ik een nieuwe aanbouw; moet ik en inbouw dozen maken, bekabeling naar de schakelaars etc etc. Als ik alle lichtpunten gewoon allemaal op 1 weg gewerkte schakelaar gooi. (als backup mocht HA er uit klappen) en rest via wireless op de muur plak.

En eigenlijk moet het voor 95% geautomatiseerd verlopen . Dat is eigenlijk waar HA voor bedoeld is, niet dat je van fysieke schakelaars naar wireless schakelaars | telefoon bediening gaat.
Op zolder verloopt het licht ook voor 95% automatisch (misschien wel 99%), maar voor die ene paar procent wil ik gewoon kunnen terugvallen op de oude situatie en dus bestaande lichtschakelaars.
Pagina: 1 ... 75 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.