• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
vanputten80 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:42:
[...]

Dat is inderdaad dubbel. Bij het verwijderen krijg ik de volgende error:

[...]
My bad, de sensors statement is wel juist. Hier is de juiste syntax.

- Is de uitlijning conform bovenstaande syntax (het inspringen van regels is belangrijk)?
- Is het IP-adres de daadwerkelijke naam van de sensor? (Kan zijn dat daar het probleem ontstaat door de interpunctie in de naam.

Voor het uitproberen van templates kun je het beste gebruik maken van de Template ontwikkelaarstool (onderaan in de menubalk) om de syntax te testen.

What's the speed of dark?

Die foutmelding is 100% gerelateerd aan foutieve uitlijning. Post je configuratie eens in [ code] blocks, dan kunnen we die kijken. In een quote vervallen alle extra spaties.

Sometimes you need to plan for coincidence

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:54
Hmmbob schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:21:
Die foutmelding is 100% gerelateerd aan foutieve uitlijning. Post je configuratie eens in [ code] blocks, dan kunnen we die kijken. In een quote vervallen alle extra spaties.
Klopt! Ik had er nog een voorbeeld op nageslagen uit het ' CookBook' en heb het nu werkende :)

Yes thanks voor het duwtje juiste richting.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:12
Heb inmiddels wat sensoren toe kunnen voegen, die niet herkend werden met de Elelabs stick. Helaas staan de sensoren alleen in Phoscon.

HA ziet dat er een nieuw device ontdekt is, en als ik dit wil registeren krijg ik de volgende melding:

Unlock your deCONZ gateway to register with Home Assistant.

Go to deCONZ system settings
Press "Unlock Gateway" button
Couldn't get an API key

Ik heb reeds in Phoscon op Authenticate app geklikt, helaas blijft bovenstaande melding terugkomen. Wie weet raad?
Thoit schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:37:
Heb inmiddels wat sensoren toe kunnen voegen, die niet herkend werden met de Elelabs stick. Helaas staan de sensoren alleen in Phoscon.

HA ziet dat er een nieuw device ontdekt is, en als ik dit wil registeren krijg ik de volgende melding:

Unlock your deCONZ gateway to register with Home Assistant.

Go to deCONZ system settings
Press "Unlock Gateway" button
Couldn't get an API key

Ik heb reeds in Phoscon op Authenticate app geklikt, helaas blijft bovenstaande melding terugkomen. Wie weet raad?
Nadat je in de Phoscon app op "Authenticate app" hebt geklikt heb je 60 seconden de tijd om vanuit HASS integraties te koppelen. Heb je dat vanuit HASS ook gedaan nadat je in Phoscon geklikt hebt?
JBS schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:49:
Iemand 't al eens meegemaakt dat de RaspBee op een Raspberry Pi 3b+ niet herkend wordt? Wat ik al geprobeerd heb:

- HASS.io opnieuw geïnstalleerd voor een schone omgeving, maar helaas.
- Vervolgens de RaspBee op een andere 3b+ geprikt (daar draait geen HASS.io op maar Raspbian) en daar gewoon de firmware kunnen updaten via SSH, dus de RaspBee werd herkend.
- De RaspBee terug op de andere 3b+ (waarop HASS.io draait) maar helaas niet herkend.
- SD kaartje (met HASS.io) en de RaspBee vervolgens verhuisd naar de andere 3b+ (waarop de RaspBee eerder dus wel herkend werd met Raspbian), maar helaas, wordt niet herkend.

Phoscon blijft maar aangeven:

[Afbeelding]

Op beide RPi's 'dtoverlay=pi3-disable-bt' met een lege regel daaronder toegevoegd aan de config.txt.
Erg merkwaardig. Al meerdere malen deze opstelling geïnstalleerd, maar nu voor het eerst deze problemen.
Iemand een idee?
Inmiddels opgelost. Voor de 3B+ moet 't dus 'dtoverlay=pi3-miniuart-bt' zijn. In alle ongeduldigheid zat daar 't probleem. Stom, want liep hier al eens eerder tegenaan.

[ Voor 42% gewijzigd door JBS op 31-10-2018 17:25 ]

• Thoit
JBS schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:21:
[...]
Nadat je in de Phoscon app op "Authenticate app" hebt geklikt heb je 60 seconden de tijd om vanuit HASS integraties te koppelen. Heb je dat vanuit HASS ook gedaan nadat je in Phoscon geklikt hebt?

[...]

Inmiddels opgelost. Voor de 3B+ moet 't dus 'dtoverlay=pi3-miniuart-bt' zijn. In alle ongeduldigheid zat daar 't probleem. Stom, want liep hier al eens eerder tegenaan.
Ja, nadat ik authenticate heb geklikt en dan in HA wil koppelen krijg ik de foutmelding.
@frank3523 je kan zelfs in notepad++ tabs automatisch laten vervangen door spaties. Ook ik werk met notepad++.
Off-topic: ook de Compare add-on is erg handig.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

@alexswart zoals @lolgast schrijft is de uitleg van een paar pagina’s terug een goede. Ik heb Træfik nog steeds draaien naar volle tevredenheid en heb inmiddels wel wat zaken toegevoegd, oa alles op basis van labels en een goede Grade A+ op SSLLabs, maar dit is ook leuk om te leren. Træfik is een goed begrijpbare reverse proxy. Ik zal binnenkort eens tijd maken om een post op mijn website te maken met wat uitleg.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Thoit
Vreemde is als ik nu in de logging kijk, ik het volgende zie:

Error getting deCONZ data from http://xxx.xxx.xxx.xxx:80/api.

Hij zoekt dus op poort 80, maar Phoscon moet ik op poort 8080 benaderen.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
martinvdm schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:31:
Træfik is een goed begrijpbare reverse proxy. Ik zal binnenkort eens tijd maken om een post op mijn website te maken met wat uitleg.
begrijpbaar. Dat is iets dat nginx tot je de leercurve op bent niet is en is écht wel een USP :)
Thoit schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:20:
Vreemde is als ik nu in de logging kijk, ik het volgende zie:

Error getting deCONZ data from http://xxx.xxx.xxx.xxx:80/api.

Hij zoekt dus op poort 80, maar Phoscon moet ik op poort 8080 benaderen.
Heb je HASS al eens herstart?

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 31-10-2018 19:35 ]

• Thoit
JBS schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:33:
[...]
Heb je HASS al eens herstart?
Uiteraard. Vreemde is dat hij nu niks meer discovered. Ook niet als ik handmatig

deconz:
host: 127.0.0.1 in de configuration.yaml zet. Dit werkte eerst wel

[ Voor 72% gewijzigd door Thoit op 31-10-2018 20:24 ]

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38
lolgast schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:44:
@alexswart Waar loop je vast? Heb je traefik al draaien?

Edit: Ik heb hier ooit al wat over neergezet in dit topic
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
heb inmiddels alles draaien volgens jou beschrijving maar krijg het niet voor elkaar om de gui van traefik zichtbaar te krijgen.
ik heb alles exact overgenomen van jou file's alleen mijndomein.nl steeds aangepast naar mijn eigen domein en emailadres in traefik.toml
@alexswart Laat ik maar beginnen met de basisvraag: Je hebt een a-record aangemaakt?
Vraag 2: Zijn poort 80 en 443 vanuit je router/firewall geredirect naar je docker host?
@alexswart dan doe ik de 2e basisvraag: je gebruikt wel port 8087 voor het openen van de pagina?

Dat kan ook maar dacht laat ik dns uitsluiten ;)
Er is volgens mij nog geen het grote traefik / reverse proxy topic; daar zou dit eigenlijk beter thuis horen.

• H143
lolgast schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:51:
@alexswart Laat ik maar beginnen met de basisvraag: Je hebt een a-record aangemaakt?
Vraag 2: Zijn poort 80 en 443 vanuit je router/firewall geredirect naar je docker host?
volgensmij heb ik mij a-record goed geregistreerd.
ook heb ik de poorten open gezet
als ik naar mijndomein.8123 ga dan krijg ik netjes homeassistant te zien
en als ik naar 192.168.1.102:8087 ga krijg ik ook niks te zien
alexswart schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:17:
[...]

volgensmij heb ik mij a-record goed geregistreerd.
ook heb ik de poorten open gezet
als ik naar mijndomein.8123 ga dan krijg ik netjes homeassistant te zien
en als ik naar 192.168.1.102:8087 ga krijg ik ook niks te zien
Ik denk dat je wat logging na zal moeten kijken.
https://docs.traefik.io/configuration/logs/

Ik zou in je toml file even een log path opgeven en loglevel definiëren. Wellicht even een volume mappen voor het log file.

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal, leuke deal die op pepper voorbij kwam: https://nl.pepper.com/aan...rbel-ali-soort-ring-81205

Iemand ervaring in het integreren ervan binnen HA? Iemand die dit al heeft en zou je aan of afraden?

• H143
martinvdm schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat je wat logging na zal moeten kijken.
https://docs.traefik.io/configuration/logs/

Ik zou in je toml file even een log path opgeven en loglevel definiëren. Wellicht even een volume mappen voor het log file.
ik ben inmiddels een stap verder ik miste de .htpasswd file :)

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:20

CodeIT

Code IT

@frank3523 Ik gebruikte altijd Notepad++, maar dat vond ik niet heel fijn werken met meerdere files, zoeken in bestanden etc. Nu gebruik ik Visual Studio Code (freeware). Werkt voor mij een stuk prettiger.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
alex3305 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:55:
Ondertussen ben ik ook verder gegaan met mijn avonturen in Home Assistant en het begint echt wel vorm te krijgen. Echter heb ik een setup met een ESP8266 in combinatie met een P1 kabeltje. Echter krijg ik dat totaal niet werkend in HomeAssistant met de volgende configuratie:

code:
1
2
3
4
5
sensor:
   - platform: dsmr
     host: 192.168.178.25
     port: 8088
     dsmr_version: 4

De aanvullende devices komen er wel netjes bij, maar worden niet gevuld. Met de bijgevoegde dsmr_console werkt het wel én tevens ook met bijvoorbeeld curl. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Bump. Iemand? @Verwijderd evt.
alex3305 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:49:
[...]

Bump. Iemand? @Verwijderd evt.
Weet niet zeker of het nodig is maar heb je je user lid gemaakt van de dial out group?
En wat voor setup heb je?

JBS schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:53:
Door de steeds meer groeiende HASS omgeving en de afhankelijkheid daarvan, overweeg ik de overstap te maken van een Raspberry Pi met HASS.io naar een NUC (i3 met 8GB RAM en SSD), van RaspBee naar Conbee dus.
  • HASS.io is makkelijk met add-ons (eenvoudig installeren en updaten), maar vermoedelijk. Daarom overweeg ik HASS.io voor de eenvoud van add-ons, maar de Deconz container er zelf los naast te installeren. Iemand toevallig ditzelfde gedaan/overwogen? Of houd ik te krampachtig vast aan HASS.io missschien?
Meer mensen die overgestapt zijn van HASS.io naar Home Assistant in Docker en dus niet meer de mogelijkheid hebben om eenvoudig via HASS add-ons te installeren en te configureren? Hoe bevalt dat? Loop je ergens tegenaan? Is het installeren, configureren en updaten daadwerkelijk een stuk lastiger/onhandiger? Ik overweeg namelijk, bij de overstap van een Raspberry Pi naar een NUC, HASS.io in Docker te draaien, juist vanwege het gemak van de add-ons.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik gebruik geen HASS.io en/of Docker. Gewoon Raspbian met Home Assistant geinstalleerd.
Maar wellicht is dit interessant voor jou, HassOS: https://github.com/home-assistant/hassos
Ik heb HASS.io nooit gebruikt, dus ik zou niet weten hoe het verschil is maar, hoe vaak voeg je een addon toe? Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat dat zo vaak gebeurd dat je er echt voordeel uit haalt tegenover de keuze om zelf een pakket te kiezen.

Maar geef anders een overzicht van addons die je gebruikt, dat spiegelt wat makkelijker :)
lolgast schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:01:
Ik heb HASS.io nooit gebruikt, dus ik zou niet weten hoe het verschil is maar, hoe vaak voeg je een addon toe? Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat dat zo vaak gebeurd dat je er echt voordeel uit haalt tegenover de keuze om zelf een pakket te kiezen.

Maar geef anders een overzicht van addons die je gebruikt, dat spiegelt wat makkelijker :)
Inderdaad niet zo vaak, maar de configuratie en het updaten daarvan gaat via HASS.io erg makkelijk en snel. Heb nog geen gevoel bij hoe dit gaat met Home Assistant in Docker of Hassos. Daarbij is het updaten van HASS zelf via HASS.io ook kwestie van één klik. In Docker werkt dat zoals hier (https://community.home-as...ant-inside-docker/50428/2) beschreven vermoed ik? Welke setup gebruik hij @lolgast?

De add-ons die ik gebruik:
  • deCONZ
  • Configurator
  • Dropbox Sync
  • Let's Encrypt
  • Log Viewer
  • Mosquito broker
  • NGINX Home Assistant SSL proxy
  • Node-RED
  • SSH server
  • Samba share

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 01-11-2018 10:28 ]

JBS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:07:
[...]
Inderdaad niet zo vaak, maar de configuratie en het updaten daarvan gaat via HASS.io erg makkelijk en snel. Heb nog geen gevoel bij hoe dit gaat met Home Assistant in Docker of Hassos. Welke setup gebruik hij @lolgast?

De add-ons die ik gebruik:
  • deCONZ
  • Configurator
  • Dropbox Sync
  • Let's Encrypt
  • Log Viewer
  • Mosquito broker
  • Node-RED
  • SSH server
  • Samba share
Ik draai HA in een Docker container op een Ubuntu Server machine. Als ik naar je lijstje kijk gebruik het volgende als alternatief:
• deCONZ - Gebruik ik niet
• Configurator - Zit toch standaard in HA tegenwoordig?
• Dropbox Sync - Gebruik ik niet
• Let's Encrypt - Via Traefik
• Log Viewer - Via [url]/dev-info
• Mosquito broker - Via Docker container (MQTT)
• NGINX Home Assistant SSL proxy - Via Docker container (Traefik)
• Node-RED - Via Docker container (Node-RED)
• SSH server - Via Ubuntu Server
• Samba share - WinSCP via SFTP

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
JBS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:07:
[...]De add-ons die ik gebruik:
  • deCONZ
  • Configurator
  • Dropbox Sync
  • Let's Encrypt
  • Log Viewer
  • Mosquito broker
  • Node-RED
  • SSH server
  • Samba share
Draai momenteel zelf hass.io en ben bezig te migreren naar een docker installatie op mijn NAS (Synology). Veel van de add-ons die ik gebruik zijn standaardfunctionaliteit die op mijn NAS zitten (SSH, Samba, Reverse proxy, Let's Encrypt (incl update), DDNS service). Alleen moet ik de MQTT broker nog werkende krijgen, maar die wil ik in een separate docker laten draaien die achter mijn reverse proxy zit. Alleen nog even de tijd vinden om dit goed in te richten.

What's the speed of dark?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
martinvdm schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:10:
[...]

Weet niet zeker of het nodig is maar heb je je user lid gemaakt van de dial out group?
En wat voor setup heb je?
Dat heb ik niet gedaan. Maar moet dat ook voor een TCP verbinding? Dat vond ik niet helemaal duidelijk in de documentatie namelijk. Straks nogmaals proberen

Ander issue waar ik tevens tegenaan ben gelopen. Gister twee aanpassingen gemaakt:
  • Batterijen vervangen in Z-Wave node
  • SQLite naar MariaDB migratie
Dat eerste was nodig en tweede werkt inderdaad een stuk beter (zoals beschreven in documentatie). Echter waren nadien al mijn custom entity_id's gewijzigd in Home Assistant. Dus al mijn aanpassingen die ik had gemaakt aan de Z-Wave nodes en de IKEA Tradfri nodes waren ongedaan gemaakt. Ik kan door de git integratie zien dat er het e.e.a. is veranderd in de storage folder, maar ik weet niet goed hoe ik dit terug kan zetten.

Iemand dit eerder gezien en eventueel een oplossing? Ik wil namelijk niet bij elke Z-Wave verandering al mijn nodes terug hoeven te zetten...

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
Ik ben juist van HA op Raspbian naar hass.io overgestapt; want de ontwikkeling lijkt die kant op te gaan.
Vooralsnog erg robuust en doet alles wat ik wil. Kan zelf prima overweg met docker(-compose), maar het gemak van een 'Update'-button voor o.a. SSH-toegang, Unifi, Pi-Hole en DeCONZ bevalt me prima.
Ook zelf een add-on maken is niet heel ingewikkeld.

Ik was bang dat het me teveel zou beperken, maar ik heb er geen nadelen van ondervonden.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
JBS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:42:
[...]
Meer mensen die overgestapt zijn van HASS.io naar Home Assistant in Docker en dus niet meer de mogelijkheid hebben om eenvoudig via HASS add-ons te installeren en te configureren? Hoe bevalt dat? Loop je ergens tegenaan? Is het installeren, configureren en updaten daadwerkelijk een stuk lastiger/onhandiger? Ik overweeg namelijk, bij de overstap van een Raspberry Pi naar een NUC, HASS.io in Docker te draaien, juist vanwege het gemak van de add-ons.
Ik heb Hass.io in docker draaien op een oude NUC(2820), onder Ubuntu 18.04.
Als ik mij niet vergis heb ik deze guide gebruikt: https://www.home-assistan...9/hassio-virtual-machine/
Er staat wel bij dat mogelijk niet alle addons werken, maar daar kom je maar op 1 manier achter :+
Het '1 click updating' en installeren van addons vanuit de interface heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

RudolfR schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:20:
Ik ben juist van HA op Raspbian naar hass.io overgestapt; want de ontwikkeling lijkt die kant op te gaan.
Vooralsnog erg robuust en doet alles wat ik wil. Kan zelf prima overweg met docker(-compose), maar het gemak van een 'Update'-button voor o.a. SSH-toegang, Unifi, Pi-Hole en DeCONZ bevalt me prima.
Ook zelf een add-on maken is niet heel ingewikkeld.

Ik was bang dat het me teveel zou beperken, maar ik heb er geen nadelen van ondervonden.
Nnoitra schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:22:
[...]

Ik heb Hass.io in docker draaien op een oude NUC(2820), onder Ubuntu 18.04.
Als ik mij niet vergis heb ik deze guide gebruikt: https://www.home-assistan...9/hassio-virtual-machine/
Er staat wel bij dat mogelijk niet alle addons werken, maar daar kom je maar op 1 manier achter :+
Het '1 click updating' en installeren van addons vanuit de interface heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd.
Dank voor jullie ervaringen.
@RudolfR Draai je ook op een NUC?
@Nnoitra Ik vond deze link https://github.com/home-a...er/install#install-hassio waarmee je eenvoudig HASS.io kunt installeren zonder dit als image op een SD kaartje te schrijven. Even geprobeerd en dat gaan prima. Portainer toont de homeassistant/raspberrypi3-homeassistant en homeassistant/armhf-hassio-supervisor container.

Eenvoudig beheren (installeren, configureren en updaten) van add-ons, HASS met één klik te updaten, de mogelijkheid om snapshots te maken en de optie om HASS vanuit de interface te herstarten doen me er toch naar neigen HASS.io gaan gebruiken op de NUC. Ook het feit dat de ontwikkeling van HASS steeds meer richting HASS.io zou gaan zoals @RudolfR aangeeft is een pré.

• Nnoitra
JBS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:02:

@Nnoitra Ik vond deze link https://github.com/home-a...er/install#install-hassio waarmee je eenvoudig HASS.io kunt installeren zonder dit als image op een SD kaartje te schrijven. Even geprobeerd en dat gaan prima. Portainer toont de homeassistant/raspberrypi3-homeassistant en homeassistant/armhf-hassio-supervisor container.
Ik sluit niet uit dat ik mogelijk die link / install (ipv die andere) gebruikt heb :+
Ik weet het echt niet meer; te lang geleden O-)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nu Proxmox op een Intel NUC draaien met daar bovenop een Ubuntu VM met Hass.IO, maar eigenlijk wil ik van Proxmox af en Ubuntu gewoon direct op de hardware gaan draaien. Dus ik heb ook een migratie in het verschiet die mooi aansluit op bovenstaande! Dus ben benieuwd naar ervaringen hiermee :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Frank!in
  • Laatst online: 18-11 10:22
Als jullie HASS.io draaien op een Pi, hoe doen jullie dat dan met DSMR reader?]?

[ Voor 16% gewijzigd door Frank!in op 01-11-2018 13:55 ]

• Nnoitra
Frank!in schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:50:
Als jullie HASS.io draaien op een Pi, hoe doen jullie dat dan met DSMR reader?]?
Toen ik het nog op een Pi draaide; niet.
Via een Hass.IO component kun je het namelijk ook regelen (lees; de data uitlezen en verwerken).
https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/
Met DSMR-reader kun je natuurlijk (iets) meer omdat het eigenlijk een standalone pakket is.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 07:15

Martijn02

/* No Comment */

Frank!in schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:50:
Ik draai Home assistant in een virtual environment (op raspbian) op een Pi 3b. En heb vervolgens DSMR Reader (en Postgres) op diezelfde Pi geinstalleerd. Draait prima samen.

Hass.io is leuk, maar ik vond dat ik er een hoop controle door verloor, en alles wat het doet kan ik ook makkelijk zelf.

• vanputten80
Ik ben mijn RFXcom items aan het overzetten van Domoticz naar HA. Onze centrale afzuiging stuur ik nu aan met een KAKU dimmer. Op welke manier kan ik dit overzetten naar HA?

Koppelen lukt wel maar hoe maak ik er dimmer van?

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 19:41
Momenteel draai ik hass.io op een RPI3. Ik heb ook een Synology DS415+ en Mac mini met een quadcore i7 welke allebei constant aan staan. Zou het slimmer zijn om bijvoorbeeld Docker te draaien op een van deze machines, en daar hass.io onder te hangen?

• Nnoitra
peligro2k schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:55:
Momenteel draai ik hass.io op een RPI3. Ik heb ook een Synology DS415+ en Mac mini met een quadcore i7 welke allebei constant aan staan. Zou het slimmer zijn om bijvoorbeeld Docker te draaien op een van deze machines, en daar hass.io onder te hangen?
Een geval "If it ain't broke, don't fix it" :+
Persoonlijk zou ik het niet op een desktop PC zetten; zelfs bij normaal gebruik wil er nog wel eens iets crashen of is er een update die het nodig acht om te rebooten.. Je zit zomaar met een beetje downtime.
De NAS zou kunnen als je de RPI voor andere zaken vrij wilt spelen, maar het is aannemelijk dat je aan functionaliteit in gaat leveren.

• RudolfR
vanputten80 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:53:
Ik ben mijn RFXcom items aan het overzetten van Domoticz naar HA. Onze centrale afzuiging stuur ik nu aan met een KAKU dimmer. Op welke manier kan ik dit overzetten naar HA?

Koppelen lukt wel maar hoe maak ik er dimmer van?
Volgens mij zijn entities van type light altijd dimbaar (anders zou het een switch moeten zijn).
Je zou scenes kunnen configureren voor de voorkeursstanden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: X
  entities:
    light.A: on
    light.B:
      state: on
      brightness: 118
    light.C:
      brightness: 97
    light.D:
      brightness: 97

• Vloris
  • Laatst online: 18-11 10:44
RudolfR schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:16:

Volgens mij zijn entities van type light altijd dimbaar (anders zou het een switch moeten zijn).
Nee, niet perse. Ik heb best veel light entities die alleen aan/uit kunnen. Ja, dat zijn in de basis switches, maar de reden dat ik ze (met een template) ook als light expose is zodat ik ze in een light-group kan zetten om een hele kamer in 1x aan/uit te kunnen zetten.

• RudolfR
@Vloris Dat kun je prima zo oplossen, maar dan heb je wel de mogelijkheid tot het dimmen van de switch in de frontend (en dat doet waarschijnlijk niets)

Volgens mij zou je een scene moeten aanmaken met een mix van (standen voor) switches en lights.

• Cr0Wr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 23:10
In Home Assistant lees ik via modbus een kWh meter uit en zijn er twee sensors geconfigureerd, het huidig verbruik en het totaal verbruik.
Via InfluxDB probeer ik in Grafana grafieken te creëren maar het lukt me niet om een dagtotalen grafiek te maken.
Dit probeer ik via een query in Grafana te bereiken maar mijn laatste poging is zelfs geëindigd in negatieve dagtotalen...Dat is voor mij het moment om toch maar een hulplijn in te schakelen.

Wie kan mij op weg helpen? Het hoeft niet zozeer via Grafana mag ook via Home Assistant zelf of een continuous query in InfluxDB.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:48
Ik wil TasmoAdmin en UnifyController instellen op een Pi3B+ met Hassio image, maar beide hebben een Certfile nodig, welke standaard als fullchain.pem staat, en een keyfile, privkey.pem. Via SSH kan ik in m'n Pi deze bestanden niet vinden.
Met Googelen kom ik hier op uit:
https://www.home-assistan..._self_signed_certificate/
Daar heb ik de OpenSSL tool nodig, maar daar kom ik niet verder. Welk bestand moet ik downloaden? ( openssl-1.1.1.tar.gz ?), waar moet het heen (uitpakken op m'n windows PC geeft geen duidelijk 'voer mij uit' programma).
Heeft iemand hier een goede handleiding/tip voor, of een betere methode om de certfile te maken?

• vanputten80
Volgens mij zou je een scene moeten aanmaken met een mix van (standen voor) switches en lights.
Op welke manier zou ik dat kunnen doen? Kan ik ergens een voorbeeld vinden?

• RudolfR
@vanputten80

Ja, zie deze post:
RudolfR in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Bij mij is entity A nog wel een light; maar da's stiekem een simpele switch. Ik doe het dus ook niet helemaal zoals ik hier verkondig; maar volgens mij zou 't wel zo kunnen werken.

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
JBS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:42:
[...]
Deze post (https://www.reddit.com/r/...up_rpi_3b_docker_compose/) heeft mij heel erg geholpen met de overstap naar Home Assistant in Docker. Er staat ook uitgelegd hoe je grafana, influxdb, node-red, portainer etc. installeert.

• Vloris
  • Laatst online: 18-11 10:44
RudolfR schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:34:
@Vloris Dat kun je prima zo oplossen, maar dan heb je wel de mogelijkheid tot het dimmen van de switch in de frontend (en dat doet waarschijnlijk niets)
Nee, dat probeer ik nou juist te zeggen, ik heb light entities die niet dimbaar zijn, ook niet in de frontend.

Home Assistant snapt allerlei verschillende lampen: dimbaar, kleur aanpasbaar, maar dat is allemaal optioneel, alleen aan/uit kunnen ze allemaal

• Thoit
Eindelijk heb ik de Conbee stick aan het werken. Had een issue gemeld, waarbij gelukkig het passende antwoord voor mij kwam. De oplossing was poort 8080 in de config toevoegen. Dus dit staat nu in de configuration.yaml:
code:
1
2
3
deconz:
  host: 127.0.0.1
  port: 8080

Link van issue: https://github.com/marthoc/hassio-addons/issues/33

• Thoit
Als je binnen HA alleen het Lagacy password gebruikt om in te loggen, hoe kan je dan NodeRed nog benaderen na de update?

https://community.home-as...add-on-node-red/55023/414

In bovenstaand artikel staat dat je de HA credentials moet gebruiken, maar ik log altijd in als Legacy API user. HA geeft ook netjes aan: You are currently logged in as Legacy API password user. Heb al geprobeerd zonder username, LAP e.d. zonder succes.

Als ik bij users kijk, is het ook leeg. Als ik een nieuwe user probeer toe te voegen krijg ik unauthorized. Hoe kan ik nu dus inloggen op Node RED?

• RudolfR
@Thoit
Er zou tenminste een echte user (non-legacy) in HA aanwezig moeten zijn.
Ik meen dat HA je forceert die te maken als die er niet is.
Misschien alleen als je legacy-password (tijdelijk) uitschakelt?

Heb je in je HA-config een map .storage met daarin de files 'auth' en 'auth_provider.homeassistant'?
Dat is de configuratie van de nieuwe login-methode; die heb ik een keer weggegooid toen ik m'n wachtwoord wilde resetten.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Slaut schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:25:
Ik wil TasmoAdmin en UnifyController instellen op een Pi3B+ met Hassio image, maar beide hebben een Certfile nodig, welke standaard als fullchain.pem staat, en een keyfile, privkey.pem. Via SSH kan ik in m'n Pi deze bestanden niet vinden.
Met Googelen kom ik hier op uit:
https://www.home-assistan..._self_signed_certificate/
Daar heb ik de OpenSSL tool nodig, maar daar kom ik niet verder. Welk bestand moet ik downloaden? ( openssl-1.1.1.tar.gz ?), waar moet het heen (uitpakken op m'n windows PC geeft geen duidelijk 'voer mij uit' programma).
Heeft iemand hier een goede handleiding/tip voor, of een betere methode om de certfile te maken?
Ik gebruik niet de hass.io image maar draai HA met los met systemd. Als je via Let's Encrypt een certificaat aanvraagt, kan je deze op de juiste plek neerzetten en HA hiernaar verwijzen.

Verder heb je voor Unifi de java keystrore die je kan voorzien van een nieuw certificaat: https://lg.io/2015/12/13/...e-certs-into-the-services. Let op dat de cert name en alias bij de nieuwe Unifi release is gewijzigd.

TasmoAdmin gebruik ik niet, dus kan je daar niet echt een tip voor geven.

• Thoit
RudolfR schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:15:
@Thoit
Er zou tenminste een echte user (non-legacy) in HA aanwezig moeten zijn.
Ik meen dat HA je forceert die te maken als die er niet is.
Misschien alleen als je legacy-password (tijdelijk) uitschakelt?

Heb je in je HA-config een map .storage met daarin de files 'auth' en 'auth_provider.homeassistant'?
Dat is de configuratie van de nieuwe login-methode; die heb ik een keer weggegooid toen ik m'n wachtwoord wilde resetten.
onboarding file moest ook nog verwijdert worden. Heb een nieuwe user aangemaakt en kom er nu eindelijk in.

[ Voor 17% gewijzigd door Thoit op 02-11-2018 10:26 ]

• DeadMetal
Ik weet niet precies waar jullie tegenaan lopen, maar het makkelijkste lijkt me om in de HA interface in de zijbalk op de letter van je username te klikken en dan onderaan de pagina een toegangstoken met lange levensduur aan te maken.

Externe applicaties kunnen die key dan gebruiken om met HA te verbinden. Dat api-password wordt t.z.t. mogelijk uit HA verwijderd.

In Node-RED vul je die vervolgens in bij de configuration nodes aan de rechterkant. Even opletten dat je dan het vinkje bij 'use legacy api password' NIET aanvinkt.

Mogelijk HA of NR herstarten.

• Thoit
DeadMetal schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:29:
Ik weet niet precies waar jullie tegenaan lopen, maar het makkelijkste lijkt me om in de HA interface in de zijbalk op de letter van je username te klikken en dan onderaan de pagina een toegangstoken met lange levensduur aan te maken.

Externe applicaties kunnen die key dan gebruiken om met HA te verbinden. Dat api-password wordt t.z.t. mogelijk uit HA verwijderd.

In Node-RED vul je die vervolgens in bij de configuration nodes aan de rechterkant. Even opletten dat je dan het vinkje bij 'use legacy api password' NIET aanvinkt.

Mogelijk HA of NR herstarten.
Probleem met een access token, dat je geen username hebt voor in te loggen in NR.
Ik probeer de volgende instructies te gebruiken om Siri shortcuts een shurtcut naar HA aan te maken:

You can do exactly what you want with the Workflow app -- Create some some workflows that go:

URL:
https://yourduckdns.duckd...api/services/light/toggle

Get Contents of URL:
Advanced
Method: POST
Headers:
x-ha-access: your ha password
Content-Type: application/json

Request Body - JSON
entity_id light.bathroom

Get the work flow working on your phone, you can also add a widget to your Today View on your phone if you like -- then install the workflow app on your watch and you can just click on the button to toggle the light or do whatever else you would like. Workflow also supports complications so you can add them to your watch face.

Op die manier zou je op je Apple Watch een button naar HA kunnen maken. Zou natuurlijk super zijn. Echter werkt het niet en denk ik dat dit komt omdat dit de ‘legacy’ methode is. Een een idee hoe de nieuwe authenticatie methode hiervoor gebruikt zou kunnen worden? Wellicht met een long life token? Ik krijg nu een protocol error namelijk.

• DeadMetal
Thoit schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:33:
[...]
Probleem met een access token, dat je geen username hebt voor in te loggen in NR.
Je hoeft toch helemaal geen username/pass in te vullen om in NR te komen? Ik niet althans.
Of bedoel je dat je vanwege de HA update niet meer in HA zelf komt, en dat je gewend bent om vanuit de HA interface door naar NR te klikken?

Die access tokens is enkel zodat NR verbinding met de api van HA kan maken.

• Thoit
martinvdm schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:43:
Ik probeer de volgende instructies te gebruiken om Siri shortcuts een shurtcut naar HA aan te maken:

You can do exactly what you want with the Workflow app -- Create some some workflows that go:

URL:
https://yourduckdns.duckd...api/services/light/toggle

Get Contents of URL:
Advanced
Method: POST
Headers:
x-ha-access: your ha password
Content-Type: application/json

Request Body - JSON
entity_id light.bathroom

Get the work flow working on your phone, you can also add a widget to your Today View on your phone if you like -- then install the workflow app on your watch and you can just click on the button to toggle the light or do whatever else you would like. Workflow also supports complications so you can add them to your watch face.

Op die manier zou je op je Apple Watch een button naar HA kunnen maken. Zou natuurlijk super zijn. Echter werkt het niet en denk ik dat dit komt omdat dit de ‘legacy’ methode is. Een een idee hoe de nieuwe authenticatie methode hiervoor gebruikt zou kunnen worden? Wellicht met een long life token? Ik krijg nu een protocol error namelijk.
Ze zijn al bezig met een Apple Watch app.
DeadMetal schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:08:
[...]

Je hoeft toch helemaal geen username/pass in te vullen om in NR te komen? Ik niet althans.
Of bedoel je dat je vanwege de HA update niet meer in HA zelf komt, en dat je gewend bent om vanuit de HA interface door naar NR te klikken?

Die access tokens is enkel zodat NR verbinding met de api van HA kan maken.
Jawel, via de HASS Add-on moet je username en password invullen om erin te kunnen.

• DeadMetal
Best lastig al die verschillende manieren waarop mensen HA kunnen gebruiken. Zelf geinstalleerd, Hassbian, Hass.io, Docker. Voor iedereen werkt het net weer anders.
@Thoit i know maar dat duurt al ff en heb niet het idee dat dit snel zal zijn, zie https://github.com/home-a...me-assistant-iOS/pull/153 . iig is bovengenoemde wel handig, maar ja dan moet ik het wel werkend krijgen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door martinvdm op 02-11-2018 11:30 ]

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:07
Guys, ik zit met een presence detection probleem.

Ik gebruik nu nmap en dat werkt redelijk echter na een bepaalde periode gaat mijn telefoon blijkbaar in slaap (ondanks dat ik bij Wi-Fi instellingen heb staan dat hij die moet laten leven..) en bij automation gaat dat dan logischer wijs mis..

Hoe hebben jullie dit getackeled? Is er een manier om je telefoon Wi-Fi te verbeteren of toch icm bluetooth beacons?
@Thoit Sinds de laatste update MOET je volgens mij met je HA username/password inloggen in de nodered addon
https://twitter.com/Frenck/status/1057031908528398337

Edit: Zoals hierboven al aangegeven, die user zou je moeten hebben. Die werd geforceerd vanuit HA bij versie 0.79 ofzo

[ Voor 27% gewijzigd door lolgast op 02-11-2018 11:20 ]

wouser schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:17:

Ik gebruik nu nmap en dat werkt redelijk echter na een bepaalde periode gaat mijn telefoon blijkbaar in slaap (ondanks dat ik bij Wi-Fi instellingen heb staan dat hij die moet laten leven..) en bij automation gaat dat dan logischer wijs mis..

Hoe hebben jullie dit getackeled? Is er een manier om je telefoon Wi-Fi te verbeteren of toch icm bluetooth beacons?
Dit is helaas vaak bij iPhones het geval. Nmap is daardoor minder geschikt. Kijk eens naar het custom component, dacht een paar pagina`s terug ergens. Of probeer het vanaf de router kant en een device tracker component van je router of accesspoint in HA op te nemen indien dit mogelijk is.

• Thoit
DeadMetal schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:17:
Best lastig al die verschillende manieren waarop mensen HA kunnen gebruiken. Zelf geinstalleerd, Hassbian, Hass.io, Docker. Voor iedereen werkt het net weer anders.
Klopt, dit maakt het vaak erg lastig met throubleshooten. Ook de instructies zijn vaak voor alleen op een bepaalde manier werken waardoor je met HASSIO weer moet gaan zoeken hoe het daar moet.
lolgast schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:18:
@Thoit Sinds de laatste update MOET je volgens mij met je HA username/password inloggen in de nodered addon
https://twitter.com/Frenck/status/1057031908528398337

Edit: Zoals hierboven al aangegeven, die user zou je moeten hebben. Die werd geforceerd vanuit HA bij versie 0.79 ofzo
Klopt, je moet met je HASSIO user inloggen. Alleen had ik die niet, ik had alleen een API password.

• wouser
@lolgast Heb een android; verbaas me daarom ook enigzins over dit probleem

@martinvdm Ik heb een android; Heb custom firmware op mijn huidige wireless AP staan en gebruik als router pfsense; is er veel heil te vinden in het via een router te tracken? Met andere worden: ligt het probleem niet bij de telefoon?

Benieuwd hoe jullie en anderen dit hebben opgelost!

• RudolfR
@wouser Ja, het probleem zit bij de telefoon; die gaat in een energiebesparende toestand en reageert niet meer. Maar dat is gewenst voor je batterijduur.

Ik maakte gebruik van nmap i.c.m. luci (OpenWRT) en OwnTracks. luci is nu vervangen door de Unifi Controller. Was niet kapot van de luci-methode, daar bleven nog wel eens devices plakken (in de ARP-cache)

's Nachts gaat de telefoon in airplane-mode, maar door OwnTracks blijf ik dan gewoon thuis.
(Ik heb een groep met de verschillende trackers van iedere user)

• wouser
@RudolfR Ah; Dat is dus wellicht een goede toevoeging: Owntracks.

Ik ben nu heel sterk geneigd om het op 3 manieren aan te pakken (tegelijk): nmap + bluetooth + gps.

Gps dan waarschijnlijk middels owntracks omdat ik daar meerdere goede berichten over lees.
Dan bluetooth + nmap als extra en snelle respons dat de lichten aangaan voor mijn voordeur open is.

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:25
Heeft iemand enig idee wat ik hier fout doe? De bedoeling is dat de schakelaar pas uit gaat wanneer beide motion sensors uit zijn. Nu gaat de schakelaar ook uit wanneer een van de sensoren nog beweging heeft gedetecteerd.

Ik heb tot op heden veelal de automation editor gebruikt in Hassio, maar hier zitten geen opties voor and en or conditions in.
code: YAML
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1541159317981'
  alias: Trapverlichting Uit
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e52465
    platform: state
    to: 'off'
  - entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d000204c8fe
    platform: state
    to: 'off'
  condition:
    condition: and
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e52465
      state: 'off'
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d000204c8fe
      state: 'off'
  action:
  - data:
      entity_id: switch.trapverlichting
    service: switch.turn_off
@Lars Kremers Je automation ziet er in mijn ogen goed uit. Ik denk dat het dus te maken heeft met de manier waarop de sensoren hun status verwerken.

Weet je zeker dat de sensor status niet op 'off' staat? Misschien schakelt de sensor direct weer naar 'off' maar blijft er gedurende 5 seconde een indicatie lampje branden oid?
Bovenstaande staat vol met aannames :D

• Lars Kremers
lolgast schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:20:
@Lars Kremers Je automation ziet er in mijn ogen goed uit. Ik denk dat het dus te maken heeft met de manier waarop de sensoren hun status verwerken.

Weet je zeker dat de sensor status niet op 'off' staat? Misschien schakelt de sensor direct weer naar 'off' maar blijft er gedurende 5 seconde een indicatie lampje branden oid?
Bovenstaande staat vol met aannames :D
Ik maak gebruik van Xiaomi motion sensoren, deze geven volgens mij maar om de 2 minuten een status update. Ik heb het net getest door de 2e motion sensor 1 minuut later te triggeren.

De switch gaat helaas al uit wanneer de 2 minuten van de eerste sensor zijn verstreken, terwijl hij in theorie pas na 3 minuten uit zou moeten gaan.
@Lars Kremers Nu lees ik bij jou ook aannames. Denk je dat er pas na 2 minuten een statuswijziging is naar 'off', of heb je dat gecontroleerd in /dev-state?

Filter op binary_sensor.motion_sensor_ en controleer de statussen bij het gebruik van de automation.

• Lars Kremers
lolgast schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:27:
@Lars Kremers Nu lees ik bij jou ook aannames. Denk je dat er pas na 2 minuten een statuswijziging is naar 'off', of heb je dat gecontroleerd in /dev-state?

Filter op binary_sensor.motion_sensor_ en controleer de statussen bij het gebruik van de automation.
Ik heb dit zojuist getest. De sensoren gaan dus na 2 minuten pas naar de status off. Ik heb net ook gezien dat de switch gewoon werd uitgezet terwijl de status van een van de sensoren nog op on stond in dev-state.

Hmmm het was dus een oude automation die roet in het eten gooide... Ik was 100% van mening dat deze uit stond, maar na het verwijderen werkt het allemaal naar behoren. Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 14% gewijzigd door Lars Kremers op 02-11-2018 14:49 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:28
Als complete Linux en HA noob toch eens begonnen om e.e.a. proberen op te zetten als vervanger van Homey. Nu heb ik een foutje gemaakt in de DuckDNS settings, met als gevolg dat ik niet meer in Hass.io kan inloggen. Via SSH kom ik er wel in en kan ik de Configuration.yaml vinden. Maar hoe kan ik dat bewerken? Ik krijg geen editor geïnstalleerd met een sudo command, wat werkt wel?

Verwijderd

millerman_sf schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:17:
Als complete Linux en HA noob toch eens begonnen om e.e.a. proberen op te zetten als vervanger van Homey. Nu heb ik een foutje gemaakt in de DuckDNS settings, met als gevolg dat ik niet meer in Hass.io kan inloggen. Via SSH kom ik er wel in en kan ik de Configuration.yaml vinden. Maar hoe kan ik dat bewerken? Ik krijg geen editor geïnstalleerd met een sudo command, wat werkt wel?
nano filename?

• millerman_sf
Kijk, zo simpel is het dus... Dank! De leercurve gaat steil zijn :D

-edit-
De vreugde is van korte duur helaas. De regels weggehaald onder http, nu kan ik nog steeds niet inloggen via de UI en wil Putty ook geen verbinding meer maken. Lekker geprutst weer. Nog een goede tip om iets te fixen? Zo niet, wordt het een schone installatie. Gelukkig was ik nog maar net begonnen.

[ Voor 100% gewijzigd door millerman_sf op 02-11-2018 19:42 ]

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:22

OMX2000

By any means necessary...

JDunnio schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

Op het moment een tweetal lampen:
een hue lamp waar hij via MQTT als remote werkt, zodat de schakelaar de hue niet van de stroom onderbreekt. Op basis van tijd trap HA dan een andere scène af (ochtend, middag, avond, nacht)
De andere schakelt de LED lampen boven mijn aanrecht. Daar heb ik een fysieke knop voor, maar in de schouw van de afzuigkap zit ook een dimmer (die altijd op dezelfde stand staat). Door de shelly kan de aanrechtverlichting mee met de alles uit scène. Vaak stond die nog aan en moest ik die nog met de hand uitzetten (luxe probleem.

Ik heb er nu tasmota op staan, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind. Ik mis de doublepress zodat je bv de standaardscene kunt overrulen. Bv ochtend gedimd wit licht, maar doublepress het licht vol aan.
Single press en HOLD zijn dus de enige opties.
Hiernaast bevat de originele firmware nu ook MQTT en is er een bin-file met de originele firmware beschikbaar.

Ik heb hiernaast nog 4 fibaro dimmer 2’s die wel double en tripple press doen, maar wel 4,5 keer zo duur. Bang for Buck is de shelly zeker, en zeker prima voor een Buitenlamp, stopcontact met power meassurement, maar waar ik wat meer scenes wil ga ik denk ik toch voorlopig voor de fibaro’s.
De shelly’s zijn dan leuk voor het toilet, trapkast, Buitenlamp etc die altijd aan gaan met dezelfde scène.

[...]

Ik denkt dat die van mij toch wel twee weken onderweg zijn geweest. In Bulgarije alleen al 1,5 week voordat ze in Nederland waren. Nog niet zo geavanceerd als PostNL en de verpakking idem. Maar het goede nieuws is dus wel dat ze aankomen ;)
Bijzondere is dat mijn order sinds maandag op processing staat. En ik dacht laat ik heel naief vragen hoe lang het duurt voordat ze leveren. En op facebook gaven ze aan dat ze binnen 2 werkdagen leveren. Dus dat zou betekenen dat het nog eens dik een week duurt voordat ze hier in Nederland aankomen... bijzonder ;)

Maar ik gun ze wel dat dit succesvol wordt. Ik begreep dat ze nu vooral last hebben met levering van de onderdelen uit China.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

millerman_sf schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:27:
Kijk, zo simpel is het dus... Dank! De leercurve gaat steil zijn :D

-edit-
De vreugde is van korte duur helaas. De regels weggehaald onder http, nu kan ik nog steeds niet inloggen via de UI en wil Putty ook geen verbinding meer maken. Lekker geprutst weer. Nog een goede tip om iets te fixen? Zo niet, wordt het een schone installatie. Gelukkig was ik nog maar net begonnen.
Gebruik je Home assistant of HASS.io? Ik zou als je weinig kennis hebt beginnen met HASS.io

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eneco Toon is stuk! Bij meer mensen?

Volgens mij zit er een dependency in welke die niet meer heeft?

• millerman_sf
martinvdm schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:19:
[...]

Gebruik je Home assistant of HASS.io? Ik zou als je weinig kennis hebt beginnen met HASS.io
Hass.io, stond in mijn eerste post. Bewust om die reden voor gekozen inderdaad.

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-11 22:53
wouser schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:17:

Misschien kun je owntracks proberen; mocht je geen MQTT hebben geconfigureerd dan kun je owntracks in HTTP mode gebruiken.
Zones aanmaken die matchen met je thuiszone en voila geen probleem meer :)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:27

B2

wa' seggie?

unf0rg0tt3n schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:42:
[...]

Misschien kun je owntracks proberen; mocht je geen MQTT hebben geconfigureerd dan kun je owntracks in HTTP mode gebruiken.
Zones aanmaken die matchen met je thuiszone en voila geen probleem meer :)
Ik kan dit alleen maar beamen. Sinds ik het ook op deze manier heb ingesteld werkt het echt super goed hier.
De eerste Zones moet je wel lezen als Regions in de OwnTracks app.

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-11 22:53
B2 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:43:
[...]

Ik kan dit alleen maar beamen. Sinds ik het ook op deze manier heb ingesteld werkt het echt super goed hier.
De eerste Zones moet je wel lezen als Regions in de OwnTracks app.
Ja precies! Goede aanvulling :D

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:48
mithras schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:39:
[...]
Ik gebruik niet de hass.io image maar draai HA met los met systemd. Als je via Let's Encrypt een certificaat aanvraagt, kan je deze op de juiste plek neerzetten en HA hiernaar verwijzen.

Verder heb je voor Unifi de java keystrore die je kan voorzien van een nieuw certificaat: https://lg.io/2015/12/13/...e-certs-into-the-services. Let op dat de cert name en alias bij de nieuwe Unifi release is gewijzigd.

TasmoAdmin gebruik ik niet, dus kan je daar niet echt een tip voor geven.
Let's Encrypt blijft lastig gaan, maar heb nu een oplossing gevonden: eerst de add-on SSL parameter op false zetten, daarna de add-on starten. De add-ons werken nu, maar enkel zonder https. Ik heb nu geen SSL certificaten, maar m'n Pi draait ook enkel lokaal.

• DennusB
  • Niet online
Iemand een geweldig idee om het brein van het huis te laten weten dat iedereen slaapt? Of juist wakker is? Ik schakel nogal wat dingen aan de hand van die slaap stand (wat gewoon een boolean switch is), maar nu moeten we die slaapstand nog aan of uitzetten door 1x op een fysieke knop te drukken. Liever zou ik het automatisch zien, maar weet niet zo goed hoe.
Hoe lossen jullie dat op?

• RudolfR
Ik heb een motion sensor in de woonkamer en na een bepaalde periode geen beweging gaat de slaapstand aan (mits er een bepaald iemand/of iedereen thuis is)

Deze periode is variabel over de dag en 's avonds zakt hij tot ongeveer 30 minuten. Hoe later, hoe korter.
Het uitschakelen van de receiver bij de tv zet de tijd helemaal op scherp; nl. 10 minuten.

Wordt er toch weer beweging gedetecteerd binnen 5 minuten nadat de boolean is ingeschakeld, dan zet-ie zichzelf weer uit.

Er lopen ook katten door de woonkamer, dus pas in de ochtend zal beweging de boolean weer uitzetten, zodat niet het licht aanspringt als er een kat langswandelt.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:20

CodeIT

Code IT

DennusB schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:03:
Iemand een geweldig idee om het brein van het huis te laten weten dat iedereen slaapt? Of juist wakker is? Ik schakel nogal wat dingen aan de hand van die slaap stand (wat gewoon een boolean switch is), maar nu moeten we die slaapstand nog aan of uitzetten door 1x op een fysieke knop te drukken. Liever zou ik het automatisch zien, maar weet niet zo goed hoe.
We laden onze telefoons op als we slapen. Deze geven dat door aan hass. Als dit het geval is na 22:00 dan slaapt iedereen. Als een van beiden laadt, dan slaapt er iemand (en gaat bijv de mechanische ventilatie naar de laagste stand).
Ik schakel hiermee de verlichting uit en het alarm aan.

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:15

Kroontje

...

Ik ben hiermee aan het experimenteren: https://diyfuturism.com/i...ection-in-home-assistant/

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 15:57

Tim Schuhmacher

abasios

https://www.eventbrite.nl...-registration-52151442368

Meetup waar Paulus ook aanwezig is

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
Eenvoudigste is dat met een bewegingssensor (PIR) en smartphone. B.v. Smartphone (wifi) thuis en geen beweging meer na 23.00 uur -> slaapmodus.

• DennusB
  • Niet online
CodeIT schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:13:
[...]

We laden onze telefoons op als we slapen. Deze geven dat door aan hass. Als dit het geval is na 22:00 dan slaapt iedereen. Als een van beiden laadt, dan slaapt er iemand (en gaat bijv de mechanische ventilatie naar de laagste stand).
Ik schakel hiermee de verlichting uit en het alarm aan.
Hoe geef je dat door als ik vragen mag?

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Je kan het met de bayesian sensor proberen. Voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
 - platform: bayesian
  prior: 0.5
  name: 'Bayesian Sleeping'
  probability_threshold: 0.8
  observations:
      - entity_id: 'group.tracked_users'
        prob_given_true: 1.0
        prob_given_false: 0.5
        platform: 'state'
        to_state: 'home'
      - entity_id: 'sensor.sun'
        prob_given_false: 0.2
        to_state: 'below_horizon'
      - entity_id: 'group.all_lights'
        prob_given_false: 0.4
        to_state: 'off'
      - entity_id: 'sensor.coffeemaker'
        prob_given_true: 0.6
        prob_given_false: 0.3
        to_state: 'Ready'
      - entity_id: 'sensor.motion_last30'
        prob_given_true: 0.8
      - entity_id: 'variable.last_motion'
        to_state: 'Bathroom Motion'
      - entity_id: 'binary_sensor.brad_phone_pluggedin'
        prob_given_true: 0.95
        to_state: 'on'

• DennusB
  • Niet online
KvNwPPr schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:35:
[...]

Je kan het met de bayesian sensor proberen. Voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
 - platform: bayesian
  prior: 0.5
  name: 'Bayesian Sleeping'
  probability_threshold: 0.8
  observations:
      - entity_id: 'group.tracked_users'
        to_state: 'home'
      - entity_id: 'sensor.sun'
        prob_given_false: 0.2
        to_state: 'below_horizon'
      - entity_id: 'group.all_lights'
        prob_given_false: 0.4
      - entity_id: 'sensor.coffeemaker'
        prob_given_true: 0.6
        to_state: 'Ready'
      - entity_id: 'sensor.motion_last30'
      - entity_id: 'variable.last_motion'
        to_state: 'Bathroom Motion'
      - entity_id: 'binary_sensor.brad_phone_pluggedin'
        prob_given_true: 0.95
        to_state: 'on'
Thanks! Dat ziet er best interessant mee.
Maar eens even mee proberen.

Kwam er net ook achter dat de HA iPhone app netjes de accu status doorstuurt naar HA, kan ik ook nog wel wat mee dus !

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Zojuist even de documentatie doorgenomen van P1 smartmeter die ik aan mijn Home Assistant heb toegevoegd. Daarbij heb ik via https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/ een aantal standaar sensoren gevonden:

- sensor.power_consumption_low
- sensor.power_consumption_normal
- sensor.power_production_low
- sensor.power_production_normal
- sensor.gas_consumption

in de documentatie en op de meter zelf zie ik nog een extra sensor: actueel vermogen oftewel actual electricity.

dit maakt alle power sensoren overbodig voor mij en enkel met gas_consumption dekkend.

iemand die deze actual sensor heeft achterhaald of weet hoe ik deze moet omschrijven om hem zichtbaar te krijgen?

thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Chamek op 03-11-2018 13:33 ]

DennusB schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:54:
[...]

Thanks! Dat ziet er best interessant mee.
Maar eens even mee proberen.

Kwam er net ook achter dat de HA iPhone app netjes de accu status doorstuurt naar HA, kan ik ook nog wel wat mee dus !
Die accu status is mijn ervaring dat hier soms veel vertraging in zit. Niet ideaal om automations op te bouwen.

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 10:03

Frenck

Home Assistant

Hoppa! Ingeschreven voor de Home Assistant Meetup Amsterdam NL (14 november 2018)!

Zie ik jullie daar?

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Pagina: 1 ... 74 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.