Acties:
  • 0 Henk 'm!
symen89 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:39:
Na twee dagen aanprutsen heb ik mede dankzij jullie hulp mijn RFXcom en Zwave devices in hass.io gekregen.

Helaas stuit ik nu al de hele middag tegen een nieuw probleem aan.
Ik wil mijn apparaten uiteindelijk kunnen bedienen in de home app.

Toen ik alleen RFXcom apparaten in hass.io had, kon ik deze makkelijk bedienen via de homekit component.

Helaas krijg ik mijn Zwave devices niet in de home app en tot mijn grote frustratie verdwijnen de RFXcom lichten en de home assistant bridge na 2 minuten ook uit de home app.

op de site van home assistant staat dat ik deze code moet toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example for Z-Wave
homekit:
  auto_start: False

automation:
  - alias: 'Start HomeKit'
    trigger:
      - platform: event
        event_type: zwave.network_ready
        event_type: zwave.network_complete
        event_type: zwave.network_complete_some_dead
    action:
      - service: homekit.start

Maar dan komt in de UI van hass.io de 6 cijferige code niet tevoorschijn.
Het lijkt alsof mijn zwave mesh nooit ready is.
In mijn lijst van zwave devices zie ik trouwens: "Unknown Node 10 Level" staan en ik heb geen idee wat dat is. Er staat praktisch altijd "onbereikbaar (probe)"
Hier lees je meer info:
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/14270

Ik gebruik zelf de delay van 5 min en dat werkt goed

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
JBS schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:49:
Op beide RPi's 'dtoverlay=pi3-disable-bt' met een lege regel daaronder toegevoegd aan de config.txt.
Erg merkwaardig. Al meerdere malen deze opstelling geïnstalleerd, maar nu voor het eerst deze problemen.
Iemand een idee?
Heb 't hier wel werkend op een 3B+, dus 't zou moeten kunnen.
Die ene regel in je config.txt zou voldoende moeten zijn. (enable_uart=1 moet je niet doen voor een 3B+, meen ik)
Voedingsbron levert voldoende stroom?

Gebruik je de docker-addon van Marthoc?
In de config gekoppeld met 'deconz_device": "/dev/ttyAMA0",'?

[ Voor 8% gewijzigd door RudolfR op 26-10-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 17:09
lubbertkramer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:14:
[...]

Jazeker, heb meerdere zaken van Xiaomi aan Deconz hangen, contact sensoren, motion sensoren, enkele/dubbele (remote) schakelaars, temp sensoren, knoppen en de cube. Op dit moment een 50 xiaomi devices gekoppeld aan deconz naast ikea/hue spullen :) Meer Tweakers hebben dit waaronder @JBS die ook in dit topic actief is :)
@lubbertkramer
Naar aanleiding van je bericht heb ik ook een Xiaomi cube en een hue dimmer toegevoegd aan deconz, maar buiten de batterij status lijk ik er op het eerste gezicht niet zo veel mee te kunnen. ik zie de dimmer en cube nergens terug.
Kan jij wel acties uitvoeren op basis van de status van de dimmer of cube? en zo ja, hoe??

ik heb wel deze link gevonden: https://github.com/dale3h...14be50ca3194fa9d6718f3749
Hiermee zie ik in ieder geval de status van de dimmer terug komen over mqtt. maar de cube kan ik vooralsnog niet zo veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 10:05
martinvdm schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:01:
[...]

Gebruik je wel de image van toke? Zie hier een soortgelijk issue: https://github.com/toke/docker-mosquitto/issues/12
Nee, ik gebruik de image van eclipse. Zojuist echter ook die van toke geprobeerd. Helaas precies dezelfde melding. Vervolgens de oplossing geprobeerd die in je link genoemd word door dit te doen:
code:
1
sudo chown 104:107 mosquitto.log
maar mocht niet baten. Mosquitto.log was trouwens niet automatisch aangemaakt, maar heb ik gedaan met: touch mosquitto.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:43:
[...]

Heb 't hier wel werkend op een 3B+, dus 't zou moeten kunnen.
Die ene regel in je config.txt zou voldoende moeten zijn. (enable_uart=1 moet je niet doen voor een 3B+, meen ik)
Voedingsbron levert voldoende stroom?

Gebruik je de docker-addon van Marthoc?
In de config gekoppeld met 'deconz_device": "/dev/ttyAMA0",'?
Ja, ja en ja.

Heb 't inderdaad voor iemand anders ook succesvol op een 3b+ werkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:01
mr.smith schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:56:
[...]

@lubbertkramer
Naar aanleiding van je bericht heb ik ook een Xiaomi cube en een hue dimmer toegevoegd aan deconz, maar buiten de batterij status lijk ik er op het eerste gezicht niet zo veel mee te kunnen. ik zie de dimmer en cube nergens terug.
Kan jij wel acties uitvoeren op basis van de status van de dimmer of cube? en zo ja, hoe??

ik heb wel deze link gevonden: https://github.com/dale3h...14be50ca3194fa9d6718f3749
Hiermee zie ik in ieder geval de status van de dimmer terug komen over mqtt. maar de cube kan ik vooralsnog niet zo veel mee.
Je moet de events uitlezen in je log, @JBS zei dat hier ook m.b.t. de vibration sensor. Je hebt dus niets extra's nodig behalve de hardware en deconz (en je hass log) zie hier voor meer info -> https://www.home-assistant.io/components/deconz/

Als je in onderstaande code de naam van je hue dimmer plaatst en er een action aanhangt werken de vier knoppen, 1002 = bovenste knop = 4002 = onderste knop en wat er tussen zit is dan logisch :)

Naam in HA sensor.dimmer_mendy_battery_level -> naam dimmer_mendy :) Op dezelfde manier moet je de cube gebruiken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
#**********************************************************
#* FILE    slaapkamermendy.yaml
#* AUTHOR  Lubbert Kramer

#* SLAAPKAMERMENDY dimmer_button_on
- id: '1200'
  alias: dimmer_mendy_on
  trigger:
    platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
      id: dimmer_mendy
      event: 1002
  action:
    service: light.turn_on
    data:
      rgb_color: [253, 255, 69]
    entity_id: light.slaapkamer_mendy

#* SLAAPKAMERMENDY dimmer_brightness_up
- id: '1201'
  alias: dimmer_mendy_brightness_up
  trigger:
    event_data:
      event: 2002
  action:
    data_template:
      rgb_color: ['{{ (range(0, 255)|random) }}','{{ (range(0, 255)|random) }}','{{ (range(0, 255)|random) }}']
#* SLAAPKAMERMENDY dimmer_brightness_down
- id: '1202'
  alias: dimmer_mendy_brightness_down
  trigger:
    event_data:
      event: 3002
  action:
    data:
      effect: colorloop
#* SLAAPKAMERMENDY dimmer_button_off
- id: '1203'
  alias: dimmer_mendy_off
  trigger:
    event_data:
      event: 4002
  action:
    service: light.turn_off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 17:09
@lubbertkramer
Het werkt, dank je!
Wel even het volgende aan m'n configuration.yaml toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
logger:
  default: info
  logs:
    pydeconz: debug
    homeassistant.components.deconz: debug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:14
martinvdm schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:40:
[...]

Hier lees je meer info:
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/14270

Ik gebruik zelf de delay van 5 min en dat werkt goed
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
homekit:
  auto_start: False

automation:
  - alias: 'Start HomeKit'
    trigger:
      - platform: homeassistant
        event: start
    action:
      - delay: 00:05  # Waits 5 minutes
      - service: homekit.start

Gebruik je toevallig deze configuratie?
Als ik deze gebruik zie ik na 5 minuten geen code verschijnen.

Misschien goed om te vermelden dat ik twee zwave devices heb die op batterijen werken. Deze staan bijna constant op sleep mode momenteel.

edit: HET werkt! het bleek dat ik " automation: !include automations.yaml" in my configuration file had staan waardoor automation van homekit niet getriggered werd

[ Voor 9% gewijzigd door symen89 op 27-10-2018 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr.smith schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:42:
@lubbertkramer
Het werkt, dank je!
Wel even het volgende aan m'n configuration.yaml toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
logger:
  default: info
  logs:
    pydeconz: debug
    homeassistant.components.deconz: debug
De add-on Log Viewer is hierbij erg handig. Hoef je niet steeds je log bestand te (her)openen maar zie je logregels realtime voorbij komen.
https://github.com/hassio...wer/blob/master/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:09:
Wat betreft de vraag of je voor je Zigbee devices ofwel de Xiaomi gateway (en evt Tradfri & Hue gateways), ofwel Conbee/Raspbee ofwel Zigbee2Mqtt moet gebruiken is m.i. een lastige. Elke heeft z'n voor- en nadelen.

Zelf heb ik nog de Xiaomi gateway in gebruik en deels overgezet naar Zigbee2Mqtt op CC2531 device en routers ook op CC2531 (simpel met usb adapter). Zie de wiki

Voordeel is m.i. dat de CC2531 goedkoop (~5 €) en relatief makkelijk te flashen zijn (zowel als Zigbee2Mqtt coordinator als Zigbee routers), geen commercieel product is en er een actieve community is.

Nadeel is dat de CC2531 een simpele pcb antenne heeft (device ook een klein ding) en daardoor minder bereik dan de Xiaomi Gateway (relatief groot ding). En het nog volop in ontwikkeling is (maar dat is ook weer interessant).

Wat betreft bereik: ook de Xiaomi GW dekt niet m'n hele huis (4 verdiepingen met betonnen vloeren) en ik moet sowieso routers gebruiken. Ik heb niet zoveel devices die als Zigbee router kunnen werken dus ik wil de CC2531's zo veel mogelijk daarvoor inzetten. De CC2531 's zijn klein, goedkoop en dus handig.

Enfin, my 0,02 € :)
Bedankt voor de uitleg en je ervaringen te delen!

De CC2531 lijkt me wel wat als zowel coordinator ('gateway') en router ('repeater') om in elke ruimte goed Zigbee bereik te hebben voor je end devices. Ik geloof ook eerder in de opzet om een extra goedkope router in te zetten dan één dure coordinator voor een goede dekking.

Wat ik alleen jammer vind vanuit TCO bekeken is dat je ook nog een CC debugger en Downloader cable CC2531 moet aanschaffen (samen ongeveer 15 EUR) die je alleen even voor de CC2531's te flashen nodig hebt, en verder nooit meer gebruikt lijkt me.
Kan je ergens al geflashte CC2531's kopen? Of andersom: als ik de investering doe kan ik misschien wat andere tweakers gelukkig maken met kant en klare CC2531's?

Maakt het verder wat uit welke CC2531 je koopt? Is dit bijvoorbeeld een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 23:50

dof

sloth schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor de uitleg en je ervaringen te delen!

De CC2531 lijkt me wel wat als zowel coordinator ('gateway') en router ('repeater') om in elke ruimte goed Zigbee bereik te hebben voor je end devices. Ik geloof ook eerder in de opzet om een extra goedkope router in te zetten dan één dure coordinator voor een goede dekking.

Wat ik alleen jammer vind vanuit TCO bekeken is dat je ook nog een CC debugger en Downloader cable CC2531 moet aanschaffen (samen ongeveer 15 EUR) die je alleen even voor de CC2531's te flashen nodig hebt, en verder nooit meer gebruikt lijkt me.
Kan je ergens al geflashte CC2531's kopen? Of andersom: als ik de investering doe kan ik misschien wat andere tweakers gelukkig maken met kant en klare CC2531's?

Maakt het verder wat uit welke CC2531 je koopt? Is dit bijvoorbeeld een goede optie?
Ja, ik denk dat meerdere routers een handige manier is. Je kunt natuurlijk ook Zigbee devices (niet batterij gevoede werken meestal als router) gebruiken, maar dat trekt me minder aan. En ik gebruik ook veel meer Sonoff's (via wifi) om (domme led) lampen te schakelen dan intelligente Zigbee lampen of zigbee powersockets o.i.d. Bovendien hoor ik dat Zigbee powersockets (xiaomi) soms in deep sleep gaan (als ze niet regelmatig schakelen) en dan heb je er niks meer aan als router.

Die CC debugger en Downloader cable heb je natuurlijk nodig om de CC2531's zowel voor Zigbee2mqtt coordinator als zigbee routers te flashen. En er komen nieuwe versies van Zigbee2mqtt aan zodat dat evt. nog eens opnieuw gedaan moet worden. Lijkt me een kleine investering.

Ja die Ali link lijkt me goed, mijne kwam van ander maar lijkt precies dezelfde en de jouwe is goedkoper :) . Wel handig meteen een aantal te kopen, scheelt in verzendkosten.

Ja, zoek CC2531 op marktplaats en je vind al twee mede-tweakers die zoiets verkopen (ik niet :) ).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
Een aardig specifiek probleem maar ik probeer het toch aan jullie voor te leggen.
Ik probeer via rfxtrx complication een apparaat aan te sturen die niet via de autodetect van Hass.io tevoorschijn komt.
via rfxmng krijg ik de volgende data:

Packettype    = Lighting2
subtype       = AC
Sequence nbr  = 0
ID            = 14E7556 decimal:21919062

Ik probeer dus via de ID een device id te genereren die hass.io snapt.
Uitgaande van mijn andere RFXcom apparaten :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
0b1100000153e39a0e000040:
      name: Switch1
0b110000014e75560a000070:
      name: Kroonlamp
0b1100020153e39a0d000050:
      name: Goudlamp
0b1100040153e39a02000060:
      name: Keukenlamp

ben ik op volgende uitgekomen:
0b1100000 | 514e7556e | 000040:(aan elkaar natuurlijk)

hass.io geeft vervolgens mijn lamp wel weer in de UI maar mijn lamp gaat helaas niet aan

Heeft iemand een idee hoe ik met alleen de ID output van RFXmng een device id kan genereren die hass.io snapt en kan uitvoeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:30
Home Assistant heeft een document opgesteld met zaken waar ze aan werken of overwegen om aan te gaan werken;

https://docs.google.com/p.../mobilepresent?slide=id.p

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik ben al even aan het prutsen met de embedded MQTT broker van HA. Wat wil ik bereiken: een erg simpele configuratie met een switch aan/uit om een ESP8266 (Shelly 1) via MQTT te schakelen.

Via mosquitto_pub op een andere host werkt het prima om via MQTT de Shelly 1 aan/uit te zetten via de embedded MQTT broker (192.168.1.10).
code:
1
2
moquitto_pub -h 192.168.1.10 -t cmnd/sonoff/power -m 1
moquitto_pub -h 192.168.1.10 -t cmnd/sonoff/power -m 0

In HA had ik heel wat last van syntax errors in configuration.yaml. Die lijken opgelost want er zijn geen errors als ik de config in de webinterface valideer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#embedded mqtt HBMQTT
mqtt:
  embedded:

#mqtt switch sonoff
switch:
  - platform: mqtt
    name: "Shelly"
    state_topic: "tele/sonoff/STATE"
    command_topic: "cmnd/sonoff/POWER"
    availability_topic: "tele/sonoff/SENSOR"
    qos: 1
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    payload_available: "Online"
    payload_not_available: "Offline"
    retain: true

Wat gaat er mis: in HA zie ik steeds volgende melding i.p.v. een switch
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lnONTuD.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@sloth
Volgens mij geef je met 'embedded' aan je geavanceerde configuratie wil.

https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/broker/
If you want to customize the settings of the embedded broker, use embedded: and the values shown in the HBMQTT Broker configuration. This will replace the default configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ja dat was 'm, bedankt! Je moet in tegenstelling tot wat ik dacht dus niet in je configuration aangeven dat je met de embedded MQTT broker werkt.

Verder waren de availability_topic en state_topic configuraties ook fout. Inmiddels ook werkend met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#mqtt switch sonoff
switch:
    name: "Shelly"
    state_topic: "stat/sonoff/POWER"
    command_topic: "cmnd/sonoff/POWER"
    availability_topic: "tele/sonoff/LWT"
    retain: false

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJs4tqL.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sloth ben je tevreden over de shelly1? Past ie goed in een inbouwdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Door de steeds meer groeiende HASS omgeving en de afhankelijkheid daarvan, overweeg ik de overstap te maken van een Raspberry Pi met HASS.io naar een NUC (i3 met 8GB RAM en SSD), van RaspBee naar Conbee dus.
  • Het Zigbee netwerk migreren van RaspBee naar Conbee zou mooi zijn, maar heb de indruk dat ik alle devices opnieuw zal moeten toevoegen. Iemand toevalig ditzelfde pad al eens bewandeld?
  • HASS.io is handig met betrekking tot add-ons. De Deconz addon voor HASS.io staat het echter niet toe om het zigbee mesh netwerk te bekijken. Iemand met een NUC, Conbee en losse Deconz Docker container die succesvol de Zigbee mesh kan bekijken?
  • HASS.io is makkelijk met add-ons (eenvoudig installeren en updaten), maar vermoedelijk (zie punt hierboven) moet ik om een Zigbee mesh te zien, geen gebruikmaken van de HASS.io Deconz add-on. Daarom overweeg ik HASS.io voor de eenvoud van add-ons, maar de Deconz container er zelf los naast te installeren. Iemand toevallig ditzelfde gedaan/overwogen? Of houd ik te krampachtig vast aan HASS.io missschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:44:
Vooralsnog erg tevreden, al test ik nog maar een weekje ermee.
Ik gebruik er eentje in een aftakdoos net zoals een sonoff dus over pasvorm in een inbouwdoos kan ik nog geen ervaringen delen. Wel is het echt een klein dingetje dus lijkt me wel prima te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Aangezien mijn camera's met 0.81.0 nog steeds niet werken, toch maar weer eens wezen ploeteren om de oorzaak te achterhalen.

Ik draai vanuit Docker op een Intel NUC6 (J3455) met Ubuntu 18.04 LTS.
ffmpeg 3.4.4 werkt perfect met de camera. Het nemen van een snapshot duurt een paar seconden:
code:
1
ffmpeg -rtsp_transport tcp -i rtsp://192.168.1.11:8554/unicast -vframes 1 output5.jpg -q 30

Doe ik datzelfde vanuit de Home Assistant container met ffmpeg 3.2.12 (debian versie):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
docker exec -it containerid /bin/bash
ffmpeg -rtsp_transport tcp -i rtsp://192.168.1.11:8554/unicast -vframes 1 output5.jpg -q 30

ffmpeg version 3.2.12-1~deb9u1 Copyright (c) 2000-2018 the FFmpeg developers
  built with gcc 6.3.0 (Debian 6.3.0-18+deb9u1) 20170516
  configuration: --prefix=/usr --extra-version='1~deb9u1' --toolchain=hardened --libdir=/usr/lib/x86_64-linux-gnu --incdir=/usr/include/x86_64-linux-gnu --enable-gpl --disable-stripping --enable-avresample --enable-avisynth --enable-gnutls --enable-ladspa --enable-libass --enable-libbluray --enable-libbs2b --enable-libcaca --enable-libcdio --enable-libebur128 --enable-libflite --enable-libfontconfig --enable-libfreetype --enable-libfribidi --enable-libgme --enable-libgsm --enable-libmp3lame --enable-libopenjpeg --enable-libopenmpt --enable-libopus --enable-libpulse --enable-librubberband --enable-libshine --enable-libsnappy --enable-libsoxr --enable-libspeex --enable-libssh --enable-libtheora --enable-libtwolame --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libwavpack --enable-libwebp --enable-libx265 --enable-libxvid --enable-libzmq --enable-libzvbi --enable-omx --enable-openal --enable-opengl --enable-sdl2 --enable-libdc1394 --enable-libiec61883 --enable-chromaprint --enable-frei0r --enable-libopencv --enable-libx264 --enable-shared
  libavutil      55. 34.101 / 55. 34.101
  libavcodec     57. 64.101 / 57. 64.101
  libavformat    57. 56.101 / 57. 56.101
  libavdevice    57.  1.100 / 57.  1.100
  libavfilter     6. 65.100 /  6. 65.100
  libavresample   3.  1.  0 /  3.  1.  0
  libswscale      4.  2.100 /  4.  2.100
  libswresample   2.  3.100 /  2.  3.100
  libpostproc    54.  1.100 / 54.  1.100
Trailing options were found on the commandline.
[tcp @ 0xdbgbcfgge0] Connection to tcp://192.168.1.11:8554?timeout=0 failed: Connection timed out
rtsp://192.168.1.11:8554/unicast: Connection timed out

Dan krijg ik een timeout!
ffmpeg 3.2.12 is de laatste voor debian.

Ik kan de camera in dit voorbeeld gewoon pingen, dus is wat dat betreft ook vanuit de container bereikbaar.
Echter ssh werkt ook niet vanuit de container naar de camera. 8)7

Dat Home Assistant dus timeouts geeft in de log klopt, maar heeft iemand enig idee wat hier nu mis gaat?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
hallo allemaal ik heb al een aantal keren geprobeerd om de over stap te maken van Domoticz naar Hass maar voor mij is het volgens mij iet te hoog gegrepen.

heb Has.io al een keer op mijn PI ge installeer en hij ziet netjes een aantal apparaten.
zo als mijn sonos en me plex server maar mijn OpenZWave USB en RFXCOM worden niet herkent.

is er ergens een duidelijke handleiding hoe ik alles moe toe voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Enzoz89 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:56:
https://www.home-assistant.io/docs/

En bekijk vooral een paar youtube filmpjes (bijvoorbeeld YouTube: The Beginner's Guide to Home Assistant - HassIO) zodat je het systeem snapt hoe je componenten moet toevoegen. Daarna moet er via de docs / https://www.home-assistant.io/components/ uit te komen zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:47
Enzoz89 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:56:
hallo allemaal ik heb al een aantal keren geprobeerd om de over stap te maken van Domoticz naar Hass maar voor mij is het volgens mij iet te hoog gegrepen.

heb Has.io al een keer op mijn PI ge installeer en hij ziet netjes een aantal apparaten.
zo als mijn sonos en me plex server maar mijn OpenZWave USB en RFXCOM worden niet herkent.

Lijkt me een kwestie van debuggen? Je geeft niet heel veel info over hoe je HA gebruikt, welke stick, waar je blijft steken. In Domoticz werkt Z-Wave ook niet zo maar, het werkt in HA gewoon anders. Al moet ik zeggen dat ik Domoticz eenvoudiger te installeren, maar HA makkelijker configureren.

Als je hass.io (all-in-one docker image) hebt:
- SSH plugin installeren
- inloggen en je usb device zoeken
- configuration.yaml z-wave toevoegen met het juiste device
- in HA -> instellingen Z-wave kijken of je devices ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
martinvdm schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:44:
Als je lasdoppen netjes weg kunt duwen of in de doos ernaast kwijt kunt past hij met gemak in een 6cm doos met een schakelaar.

Dit is overigens mijn config:
light:
name: "Keuken aanrecht"
state_topic: "stat/shell1/POWER"
command_topic: "cmnd/shell1/POWER"
availability_topic: "tele/shell1/LWT"

Ik heb een nieuwe batch besteld. Ik denk dat ik deze niet eens ga flashen als ik zie dat de standaard firmware nu ook MQTT ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:39:
Aangezien mijn camera's met 0.81.0 nog steeds niet werken, toch maar weer eens wezen ploeteren om de oorzaak te achterhalen.

Ik draai vanuit Docker op een Intel NUC6 (J3455) met Ubuntu 18.04 LTS.
ffmpeg 3.4.4 werkt perfect met de camera. Het nemen van een snapshot duurt een paar seconden:
code:
1

Doe ik datzelfde vanuit de Home Assistant container met ffmpeg 3.2.12 (debian versie):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
docker exec -it containerid /bin/bash

ffmpeg version 3.2.12-1~deb9u1 Copyright (c) 2000-2018 the FFmpeg developers
  built with gcc 6.3.0 (Debian 6.3.0-18+deb9u1) 20170516
  configuration: --prefix=/usr --extra-version='1~deb9u1' --toolchain=hardened --libdir=/usr/lib/x86_64-linux-gnu --incdir=/usr/include/x86_64-linux-gnu --enable-gpl --disable-stripping --enable-avresample --enable-avisynth --enable-gnutls --enable-ladspa --enable-libass --enable-libbluray --enable-libbs2b --enable-libcaca --enable-libcdio --enable-libebur128 --enable-libflite --enable-libfontconfig --enable-libfreetype --enable-libfribidi --enable-libgme --enable-libgsm --enable-libmp3lame --enable-libopenjpeg --enable-libopenmpt --enable-libopus --enable-libpulse --enable-librubberband --enable-libshine --enable-libsnappy --enable-libsoxr --enable-libspeex --enable-libssh --enable-libtheora --enable-libtwolame --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libwavpack --enable-libwebp --enable-libx265 --enable-libxvid --enable-libzmq --enable-libzvbi --enable-omx --enable-openal --enable-opengl --enable-sdl2 --enable-libdc1394 --enable-libiec61883 --enable-chromaprint --enable-frei0r --enable-libopencv --enable-libx264 --enable-shared
  libavutil      55. 34.101 / 55. 34.101
  libavcodec     57. 64.101 / 57. 64.101
  libavformat    57. 56.101 / 57. 56.101
  libavdevice    57.  1.100 / 57.  1.100
  libavfilter     6. 65.100 /  6. 65.100
  libavresample   3.  1.  0 /  3.  1.  0
  libswscale      4.  2.100 /  4.  2.100
  libswresample   2.  3.100 /  2.  3.100
  libpostproc    54.  1.100 / 54.  1.100
Trailing options were found on the commandline.
\[tcp @ 0xdbgbcfgge0] Connection to tcp://192.168.1.11:8554?timeout=0 failed: Connection timed out
rtsp://192.168.1.11:8554/unicast: Connection timed out

Dan krijg ik een timeout!
ffmpeg 3.2.12 is de laatste voor debian.

Ik kan de camera in dit voorbeeld gewoon pingen, dus is wat dat betreft ook vanuit de container bereikbaar.
Echter ssh werkt ook niet vanuit de container naar de camera. 8)7

Dat Home Assistant dus timeouts geeft in de log klopt, maar heeft iemand enig idee wat hier nu mis gaat?
Wat is je docker compose (als je dat gebruikt) van de ha container? Draait die in net=host modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Laatst online: 09:31
JDunnio schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

Als je lasdoppen netjes weg kunt duwen of in de doos ernaast kwijt kunt past hij met gemak in een 6cm doos met een schakelaar.

light:

Ik heb een nieuwe batch besteld. Ik denk dat ik deze niet eens ga flashen als ik zie dat de standaard firmware nu ook MQTT ondersteunt.
Interessant! Ik kende de Shelly's nog niet. Heb een 3-tal sonoffs met Tasmota in gebruik. Werkt inmiddels prima via Google Home en HomeAssistant maar het grootste nadeel is dat de gewone schakelaar aan de muur niet meer functioneert. Werken je schakelaars aan de muur met Shelly wel?
En wat schakel je zoal met de Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 12:20
weet iemand hoe ik rflink in homeassistant onder docker aan de praat krijg?

ik heb in mijn compose file opgenomen

devices:
- /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
- /dev/ttyUSB-RFLINK
- /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__Arduino_Mega_2560_7413234353035180E071-if00

en in config.yaml
#RFlink
rflink:
port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__Arduino_Mega_2560_7413234353035180E071-if00

light:
- platform: rflink
automatic_add: true
sensor:

maar krijg helaas geen devices zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Ik ben al enige tijd aan het worstelen om mijn Xiaomi vacuüm aan de praat te krijgen in combinatie met Lovelace. Wat mij niet lukt is om het commando pauze werkend te krijgen. Wat doe ik toch fout? Start en return to base werken wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gg5FKqz.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  # Automatically created id
        type: entities
        entities:
          - vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
        type: horizontal-stack
        cards:
          - type: custom:button-card
            icon: mdi:play
            color-type: icon
            color: rgb(105,105,105)
            action: service
            service:
              domain: vacuum
              action: start
              data:
                entity_id: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
            icon: mdi:pause
            service:
              action: pause
              data: entity_id vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
            icon: mdi:home-map-marker
            service:
              action: return_to_base
              data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:30:
[...]

Wat is je docker compose (als je dat gebruikt) van de ha container? Draait die in net=host modus?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
homeassistant:
    container_name: home-assistant
    restart: unless-stopped
    image: homeassistant/home-assistant:latest
    depends_on:
      - "influxdb"
      - "postdb1"
    volumes:
      - /srv/docker/hass-config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    network_mode: host
    privileged: true
    ports:
      - "8123:8123"

Yep. Host mode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
homeassistant:
    depends_on:
      - "influxdb"
      - "postdb1"
    volumes:
    ports:

Yep. Host mode...
Weet je zeker dat je camera Pingt? Weet niet of je iets van een ARP / Mac check kan doen? Of dat er wellicht een trusted host principe in de camera zit waar een restrictie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
JBS schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:53:
Door de steeds meer groeiende HASS omgeving en de afhankelijkheid daarvan, overweeg ik de overstap te maken van een Raspberry Pi met HASS.io naar een NUC (i3 met 8GB RAM en SSD), van RaspBee naar Conbee dus.
  • HASS.io is handig met betrekking tot add-ons. De Deconz addon voor HASS.io staat het echter niet toe om het zigbee mesh netwerk te bekijken. Iemand met een NUC, Conbee en losse Deconz Docker container die succesvol de Zigbee mesh kan bekijken?
  • [/li]
https://github.com/koen01...mhf/blob/master/README.md

Gemaakt voor mijn rpi. Om mijn mesh te bekijken startte ik die image wel eens met dezelfde opties. Daarna weer stoppen en de normale draaien.

Draai nu op een nuc5ppyh maar nog geen tijd gehad om een nieuwe te maken die ook op Intel draait. Misschien iemand anders wel?

Ik draai nu los alles in containers op Ubuntu server met portainer en traefik. Geen hassio voor nodig...

[ Voor 6% gewijzigd door ny-hardcore op 28-10-2018 22:38 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Korte vraag. Installatie is inmiddels aardig gelukt, maar ik zie bij mijn Danfoss Living Connect devices dat er bij de Setpoint waardes Unknown staat. Is dat een vertaalfout of gewoon een bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Iets geavanceerdere vraag: Heeft iemand een Synology nas met Home Assistant via docker + SSL werkend gekregen? Ik heb een google home mini en om deze te koppelen aan Home Assistant moet alles via SSL werken. Ik heb een domein (+Let's Encrypt Cert via Synology Certificaten) en probeer via reverse proxy hem te laten verbinden naar Home Assistant, ik krijg home assistant wel (na toevoegen van juiste headers) maar nog wel de melding dat het onbeveiligd is.

Als ik het zo niet werkend krijg ben ik bang dat ik een Ubuntu docker moet gaan instellen als Home Assistant aangezien ik daar wat meer mee kan, de home assistant docker heeft niet alle tools aanwezig om let's encrypt werkend te krijgen.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cyw00d Ik heb dat een aantal jaar gedraaid ja, geen probleem. Via de reverse proxy optie inderdaad. enige wat ik me kan bedenken is dat je misschien in het certificaat overzicht het certificaat van HA niet aan de reverse proxy hebt gehangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
lolgast schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:06:
@Cyw00d Ik heb dat een aantal jaar gedraaid ja, geen probleem. Via de reverse proxy optie inderdaad. enige wat ik me kan bedenken is dat je misschien in het certificaat overzicht het certificaat van HA niet aan de reverse proxy hebt gehangen
Moet je die nog eens apart aan de reverse proxy hangen dan? Ik heb gewoon 1 certificaat op basis van dat dommeinnaam aangemaakt. Ik ga nog eens kijken dan. Thanks!

Edit: Je hebt gelijk @lolgast onder het knopje "Configure" kon ik de juiste certificaat aan het juiste domeinnaam hangen. Thanks! Nu werkt het! Jeetje wat simpel 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Cyw00d op 29-10-2018 08:22 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
Zoals jullie wellicht gelezen hebben, heb ik de Conbee stick besteld als vervanger van de Elelabs stick. Nu lees ik dat ik hiervoor Conbee moet installeren, om dit aan de praat te krijgen? Heb inmiddels de volgende Git gevonden maar hoe installeer ik dit? https://github.com/marthoc/hassio-addons/tree/master/deconz

Heb al via Hassio, Add ons, Add new repository de url ingevoerd zonder succes. Kan ook geen wiki vinden hoe dit te installeren, en een Google zoek actie leverde voor mij ook niet echt resultaten op. Dus zijn er mensen die de Conbee stick met Hassio gebruiken? En hoe is dit geïnstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thoit schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:34:
Zoals jullie wellicht gelezen hebben, heb ik de Conbee stick besteld als vervanger van de Elelabs stick. Nu lees ik dat ik hiervoor Conbee moet installeren, om dit aan de praat te krijgen? Heb inmiddels de volgende Git gevonden maar hoe installeer ik dit? https://github.com/marthoc/hassio-addons/tree/master/deconz

Heb al via Hassio, Add ons, Add new repository de url ingevoerd zonder succes. Kan ook geen wiki vinden hoe dit te installeren, en een Google zoek actie leverde voor mij ook niet echt resultaten op. Dus zijn er mensen die de Conbee stick met Hassio gebruiken? En hoe is dit geïnstalleerd?
Met deze stappen zou het moeten lukken, daar staat ook de juiste URL: https://github.com/marthoc/hassio-addons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
Niet bekend met xiaomi vacuüm, maar het enige verschil dat ik in je code zie is in regel 26, waar na "data:" geen 'enter', maar direct doorgaat naar 'entity_id vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner'.

Volgens mij zou het goed moeten gaan als je deze regel aanpast naar hetzelfde als regels 16-17 of 35-36.
Dat lijkt mij de juiste opmaak te hebben.

Dus van:
" data: entity_id vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner"
naar:
" data:
entity_id: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner"
NVD schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:57:
Ik ben al enige tijd aan het worstelen om mijn Xiaomi vacuüm aan de praat te krijgen in combinatie met Lovelace. Wat mij niet lukt is om het commando pauze werkend te krijgen. Wat doe ik toch fout? Start en return to base werken wel.
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
        type: entities
        entities:
          - vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
        type: horizontal-stack
        cards:
            icon: mdi:play
            service:
              action: start
              data:
            icon: mdi:pause
            service:
              action: pause
              data: entity_id vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
            icon: mdi:home-map-marker
            service:
              action: return_to_base
              data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:32

defcon84

Multipass?

Mars Warrior schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
homeassistant:
    depends_on:
      - "influxdb"
      - "postdb1"
    volumes:
    ports:

Yep. Host mode...
Als je net=host gebruikt, hoef je geen ports op te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

OMX2000

By any means necessary...

JDunnio schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

light:

Wat is de levertijd van die Shelly's?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grr... ik word hier helemaal gek. Ik heb de volgende automation aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: baby_room_cold
  alias: BabyRoomCold
  trigger:
  - below: '17'
    entity_id: sensor.bedroom_temperature
    platform: numeric_state
  condition:
  - after: sunrise
    before: sunset
    condition: sun
  action:
  - data:
      entity_id: climate.downstairs
      operation_mode: heat
    service: climate.set_operation_mode
  - data:
      temperature: 21
    service: climate.set_temperature

En deze deed het netjes een aantal releases geleden en doet het ook als ik hem handmatig trigger. De sensor die dit aanstuurt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
        - platform: hue
          ip_address: <>
          token: <token>

- platform: template
          sensors: 
             bedroom_temperature:
              friendly_name: 'Nursery Temperature'
              value_template: '{{states.sensor.motion_nursery.attributes.temperature}
}'
              unit_of_measurement: °C

En deze geeft in de GUI ook netjes de temperatuur aan. Maar waarom die combinatie nu ineens niet meer triggert dat de Nest aangaat, sla me maar dood.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Zwerver En het kan niet zo zijn dat je condition niet meer waar is? De periode tussen sunrise en sunset wordt voorlopig alleen maar korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:07:
@Zwerver En het kan niet zo zijn dat je condition niet meer waar is? De periode tussen sunrise en sunset wordt voorlopig alleen maar korter.
Nope, daarvoor is er deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: baby_room_cold_sunset
  alias: BabyRoomColdSunSet
  trigger:
  - below: '16'
    entity_id: sensor.bedroom_temperature
    platform: numeric_state
  condition:
  - after: sunset
    before: sunrise
    condition: sun
  action:
  - data:
      operation_mode: heat
    service: climate.set_operation_mode
  - data:
      temperature: 21
    service: climate.set_temperature

En de temperatuur in de kinderkamer is < 15 graden nu...

Is er een makkelijke manier waarop ik die template zelf kan controleren? Want ik zie 'm ook niet in de logs...

[ Voor 6% gewijzigd door Zwerver op 29-10-2018 19:19 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:28
ok, heb HA gekoppeld met google home
maar mijn entitys werken NIET als mijn google home als primaire taal engels staat
als ik dutch configureer als primaire taal in google home, dan lukt alles perfect
in englsih : dan zegt de google home steeds "ik begrijp het niet"..

iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Ja, via dev-template, onder ontwikkelaarstools (4e van links)
code:
1
2
3
4
5
{{ states.sensor.temperature_14 }}

{{ states.sensor.temperature_14.state }}

{{ states.sensor.temperature_14.state | float >= 17 }}

code:
1
2
3
4
5
<template state sensor.temperature_14=17.6; battery_level=95, on=True, unit_of_measurement=°C, friendly_name=Slaapkamer, icon=mdi:thermometer, device_class=temperature @ 2018-10-29T19:16:57.325365+01:00>

17.6

True

Ik heb overigens nergens quotes om m'n waarde in numeric_state-triggers.
Ik vermijd ze liever, want ik weet nooit of HA iets als een string wil evalueren en met templates kun je dat met filters forceren.... en stap-voor-stap uitwerken in de dev-tools.

[ Voor 29% gewijzigd door RudolfR op 29-10-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zwerver in het voorbeeld passen ze de sun conditions iets anders toe:

https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition
code:
1
2
3
4
5
6
7
condition:
    condition: or  # 'when dark' condition: either after sunset or before sunrise
    conditions:
      - condition: sun
        after: sunset

Misschien is dat de oplossing, al weet ik dat niet zeker. Omdat het bij een handmatige trigger wel werkt, vermoedt ik ook dat het iets met de conditions is.... Dat kun je natuurlijk testen door de condition er uit te slopen en/of even te vervangen door een input_boolean die je apart aan/uit kan zetten en daarmee de condition true/false kan maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 29-10-2018 20:25 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Ach wat stom. Dit was inderdaad de oplossing. Super!
drentsemoi schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:17:
Niet bekend met xiaomi vacuüm, maar het enige verschil dat ik in je code zie is in regel 26, waar na "data:" geen 'enter', maar direct doorgaat naar 'entity_id vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner'.

Volgens mij zou het goed moeten gaan als je deze regel aanpast naar hetzelfde als regels 16-17 of 35-36.
Dat lijkt mij de juiste opmaak te hebben.

Dus van:
" data: entity_id vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner"
naar:
" data:
entity_id: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner"

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
alexswart schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:25:
weet iemand hoe ik rflink in homeassistant onder docker aan de praat krijg?

ik heb in mijn compose file opgenomen

devices:
- /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
- /dev/ttyUSB-RFLINK
- /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__Arduino_Mega_2560_7413234353035180E071-if00

en in config.yaml
#RFlink
rflink:
port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__Arduino_Mega_2560_7413234353035180E071-if00:/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__Arduino_Mega_2560_7413234353035180E071-if00

light:
sensor:

maar krijg helaas geen devices zichtbaar
is er iemand die mij hier mee kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@alexswart Je moet even kijken welk device jouw RFXLink zit. Bijvoorbeeld /dev/ttyUSB-RFLINK en die moet je dan mounten in Docker met bijvoorbeeld: -v /dev/ttyUSB-RFLINK:/dev/ttyUSB-RFLINK. Anders kan Docker niet bij dat specifieke device en werkt het dus niet.

Ondertussen ben ik ook verder gegaan met mijn avonturen in Home Assistant en het begint echt wel vorm te krijgen. Echter heb ik een setup met een ESP8266 in combinatie met een P1 kabeltje. Echter krijg ik dat totaal niet werkend in HomeAssistant met de volgende configuratie:

code:
1
2
3
4
5
sensor:
   - platform: dsmr
     host: 192.168.178.25
     port: 8088
     dsmr_version: 4

De aanvullende devices komen er wel netjes bij, maar worden niet gevuld. Met de bijgevoegde dsmr_console werkt het wel én tevens ook met bijvoorbeeld curl. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
This
alex3305 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:55:
@alexswart Je moet even kijken welk device jouw RFXLink zit. Bijvoorbeeld /dev/ttyUSB-RFLINK en die moet je dan mounten in Docker met bijvoorbeeld: -v /dev/ttyUSB-RFLINK:/dev/ttyUSB-RFLINK. Anders kan Docker niet bij dat specifieke device en werkt het dus niet.

Ondertussen ben ik ook verder gegaan met mijn avonturen in Home Assistant en het begint echt wel vorm te krijgen. Echter heb ik een setup met een ESP8266 in combinatie met een P1 kabeltje. Echter krijg ik dat totaal niet werkend in HomeAssistant met de volgende configuratie:

code:
1
2
3
4
5
sensor:
   - platform: dsmr
     host: 192.168.178.25
     port: 8088
     dsmr_version: 4

De aanvullende devices komen er wel netjes bij, maar worden niet gevuld. Met de bijgevoegde dsmr_console werkt het wel én tevens ook met bijvoorbeeld curl. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Ik weet niet of het al gevraagd was maar waarom geen DSMR reader? En dan middels mqtt of rest api naar HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@martinvdm Omdat ik geen stopcontact in de meterkast heb waar ik mijn meter aan kan hangen. Dit dongeltje kan ook via MQTT, maar ook dat krijg ik niet werkend 8)7.

Daarnaast zou een TCP verbinding wel gewoon moeten werken, dat zie ik ook terugkomen in de dsmr_console, dus waarom werkt het dan niet in Home Assistant?

[ Voor 33% gewijzigd door alex3305 op 30-10-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:13:
[...]

Weet je zeker dat je camera Pingt? Weet niet of je iets van een ARP / Mac check kan doen? Of dat er wellicht een trusted host principe in de camera zit waar een restrictie in zit.
Yep, de camera pingt, alleen alle andere dingen doen het niet. En dat is sinds een upgrade van HASS.
Toegang tot de andere sensoren zoals Tradfri werkt nog steeds probleemloos, dus dat is het vreemde.
Ik zoek nog ff verder in het netwerk en Docker, want het kan zijn dat ik toen ik HASS heb bijgewerkt, dan ik de Ubuntu server zelf ook heb bijgewerkt. Kan zomaar een nieuwe versie van Docker zijn meegekomen die het probleem veroorzaakt ipv HASS zelf... Maar dat weet ik dus niet meer!

Een netwerk restrictie op de camera's kan ik niet vinden overigens.
Wat moet een ARP check voor inzicht geven eigenlijk?
defcon84 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:39:
[...]
Als je net=host gebruikt, hoef je geen ports op te geven
Ik heb nu net = host ff weggelaten, en alles werkt nog zoals het werkte, want de HASS poort gaf ik ook al mee in de compose file. Helaas doen de camera's het nog steeds niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Mars Warrior Sommige devices (zoals telefoons) geven in standby geen antwoord meer op pings; via ARP zijn ze vaak nog wel zichtbaar in je netwerk. Om te voorkomen dat je devices als 'away' worden aangemerkt terwijl ze simpelweg inactief zijn.
Of camera's datzelfde gedrag ook vertonen en of je daar met ARP wat opschiet weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:17:
@Zwerver in het voorbeeld passen ze de sun conditions iets anders toe:

https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition
code:
1
2
3
4
5
6
7
condition:
    condition: or  # 'when dark' condition: either after sunset or before sunrise
    conditions:
        after: sunset

Misschien is dat de oplossing, al weet ik dat niet zeker. Omdat het bij een handmatige trigger wel werkt, vermoedt ik ook dat het iets met de conditions is.... Dat kun je natuurlijk testen door de condition er uit te slopen en/of even te vervangen door een input_boolean die je apart aan/uit kan zetten en daarmee de condition true/false kan maken.
Het weghalen van de condities lost het probleem idd op. Wel wazig aangezien deze automation aangemaakt is via de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Zwerver schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:38:
[...]

Het weghalen van de condities lost het probleem idd op. Wel wazig aangezien deze automation aangemaakt is via de GUI.
Daar ligt waarschijnlijk ook het probleem. GUI ondersteunt geen "OR" syntax (bron)

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
JayOne schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:04:
[...]

Daar ligt waarschijnlijk ook het probleem. GUI ondersteunt geen "OR" syntax (bron)
Ah, nou dan weet ik dat ook weer :) Kan ik het aanpassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
Hoi, ik wil een switch aan en uit zetten op basis van regenval en de zon.
Helaas triggered mijn automation niet als ik een buienradar sensor invoeg.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  - alias: 'Camswitch Gaat aan' 
    initial_state: 'on' 
    hide_entity: false
    trigger:
    - platform: time
      minutes: '/5'
      seconds: 0

condition:
      condition: and
      conditions:

after: sunrise
        after_offset: "+01:00:00" 

- condition: numeric_state
        entity_id: sensor.br_precipitation
        below: 0.1 

action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.camswitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
rick85 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:13:
[...]

Interessant! Ik kende de Shelly's nog niet. Heb een 3-tal sonoffs met Tasmota in gebruik. Werkt inmiddels prima via Google Home en HomeAssistant maar het grootste nadeel is dat de gewone schakelaar aan de muur niet meer functioneert. Werken je schakelaars aan de muur met Shelly wel?
En wat schakel je zoal met de Shelly?
Op het moment een tweetal lampen:
een hue lamp waar hij via MQTT als remote werkt, zodat de schakelaar de hue niet van de stroom onderbreekt. Op basis van tijd trap HA dan een andere scène af (ochtend, middag, avond, nacht)
De andere schakelt de LED lampen boven mijn aanrecht. Daar heb ik een fysieke knop voor, maar in de schouw van de afzuigkap zit ook een dimmer (die altijd op dezelfde stand staat). Door de shelly kan de aanrechtverlichting mee met de alles uit scène. Vaak stond die nog aan en moest ik die nog met de hand uitzetten (luxe probleem.

Ik heb er nu tasmota op staan, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind. Ik mis de doublepress zodat je bv de standaardscene kunt overrulen. Bv ochtend gedimd wit licht, maar doublepress het licht vol aan.
Single press en HOLD zijn dus de enige opties.
Hiernaast bevat de originele firmware nu ook MQTT en is er een bin-file met de originele firmware beschikbaar.

Ik heb hiernaast nog 4 fibaro dimmer 2’s die wel double en tripple press doen, maar wel 4,5 keer zo duur. Bang for Buck is de shelly zeker, en zeker prima voor een Buitenlamp, stopcontact met power meassurement, maar waar ik wat meer scenes wil ga ik denk ik toch voorlopig voor de fibaro’s.
De shelly’s zijn dan leuk voor het toilet, trapkast, Buitenlamp etc die altijd aan gaan met dezelfde scène.
OMX2000 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:25:
[...]

Wat is de levertijd van die Shelly's?
Ik denkt dat die van mij toch wel twee weken onderweg zijn geweest. In Bulgarije alleen al 1,5 week voordat ze in Nederland waren. Nog niet zo geavanceerd als PostNL en de verpakking idem. Maar het goede nieuws is dus wel dat ze aankomen ;)

[ Voor 68% gewijzigd door JDunnio op 30-10-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 11:07

OMX2000

By any means necessary...

JDunnio schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

Ik denkt dat die van mij toch wel twee weken onderweg zijn geweest. In Bulgarije alleen al 1,5 week voordat ze in Nederland waren. Nog niet zo geavanceerd als PostNL en de verpakking idem. Maar het goede nieuws is dus wel dat ze aankomen ;)
Ik heb er gisteren 4 besteld, de Shelly 1's dus. Hopelijk zijn ze stabiel/betrouwbaar. Maar op zich wel een betaalbare oplossing voor bestaande schakelaars.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
OMX2000 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:32:
[...]

Ik heb er gisteren 4 besteld, de Shelly 1's dus. Hopelijk zijn ze stabiel/betrouwbaar. Maar op zich wel een betaalbare oplossing voor bestaande schakelaars.
Ze zijn super actief op Facebook en er wordt volop ontwikkeld voor de shelly firmware. Dit i.t.t. Tasmota waar ik de ondersteuning en documentatie matig vind en meer gericht is op de sonoff.
Die van mij draaien nu twee weken zonder problemen. Ze worden wel wat warmer dan de fibaro dimmers. Hiernaast maken ze een hoorbare klik als het relais geschakeld wordt. Niet irritant, maar vind het zelf een beetje crappy klinken. Vooral omdat de fibaro en hue dit niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterdewolf
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Weet er iemand of een slimme thermostaat als boxx van engie is te integreren in hassio???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

Yep, de camera pingt, alleen alle andere dingen doen het niet. En dat is sinds een upgrade van HASS.
Toegang tot de andere sensoren zoals Tradfri werkt nog steeds probleemloos, dus dat is het vreemde.
Ik zoek nog ff verder in het netwerk en Docker, want het kan zijn dat ik toen ik HASS heb bijgewerkt, dan ik de Ubuntu server zelf ook heb bijgewerkt. Kan zomaar een nieuwe versie van Docker zijn meegekomen die het probleem veroorzaakt ipv HASS zelf... Maar dat weet ik dus niet meer!

Een netwerk restrictie op de camera's kan ik niet vinden overigens.
Wat moet een ARP check voor inzicht geven eigenlijk?

[...]

Ik heb nu net = host ff weggelaten, en alles werkt nog zoals het werkte, want de HASS poort gaf ik ook al mee in de compose file. Helaas doen de camera's het nog steeds niet :+
Dat je net=host weg kan laten komt omdat je ook nog een port in je docker compose had staan iets wat niet nodig is als je wel net=host gebruikt. Net=host is echter op sommige vlakken noodzakelijk als je directe host communicatie nodig hebt of voor enkele setup waarbij multicast en dergelijke noodzakelijk is. Mijn ARP suggestie was om het Mac adres inzichtelijk te maken om zeker te zijn dat je geen ip conflict hebt danwel het juiste device pingt. Ik begrijp dus uit je verhaal dat je vanuit de container wel andere devices in je lokale lan kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:28
ok, hier iemand een verklaring voor? dit heb ik gepushed via home assisant :
ik ben aan het spelen met lichten en screens (switch)
in elke "room" zit nu ook maar 1 licht

maar ik krijg vreemde feedback , ze zegt dat ze 2 aparaten aanzet, terwijl er maar 1 licht of switch is :

screenshot : https://www.dropbox.com/s...0vpgi/assistant1.JPG?dl=0

feedback :
bij keuken gaat het goed :
Said keuken aan
com.google.homeautomation.nl
Goed, ik zet Keuken aan.
Oké, ik zet Keuken aan.

bij living gaat het MIS
Said Living aan
Oké, ik zet 2 lampen aan.
Goed, ik zet 2 lampen aan.
Prima, ik zet 2 lampen aan.

bij screen 4 aan , gaat het helaal mis
Said screen 4 uit
Oké, ik doe 3 dingen uit.
Oké, ik schakel 2 dingen uit.

in alle gevallen gaat er ook maar 1 lamp of switch aan, de feedback is gewoon verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 11:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een raar issue met Lovelace:
Als ik een thermostat card toevoeg, dan wordt deze niet getoond :? Ik zie alleen een leeg vlak op de plek waar de card hoort te komen te staan.
Iemand nog meer issues met deze card?

de config kan volgens mij niet simpeler dan dit:

YAML:
1
2
      - type: thermostat
        entity: climate.thermostat

En er is in de logging ook niets te zien met logging op debug. Een browser refresh helpt ook niets helaas.

Als alternatief heb ik de thermostaat op een glance card gezet, alleen toont deze niet de huidige temperatuur in de woonkamer. De temperatuur is een state attribute van climate.thermostat. Iemand enig idee hoe ik dat attribuut in Lovelave weergeef op een glance card?

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
  "current_temperature": 19.9,
  "min_temp": 7,
  "max_temp": 35,
  "temperature": 20,
  "target_temp_step": 0.5,
  "friendly_name": "Thermostat",
  "supported_features": 1
}

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik probeer Google Assistent in te stellen maar loop 'vast', denk ik. Ik heb de instructies gevolgd zoals beschreven in de component docs en alles lijkt in zoverre te werken. Als ik in de Google Home app navigeer naar 'Koppel je Smart Home apparaten' / 'Accounts beheren' staat de test app daar ook. Als ik die aan klik krijg ik ook het HA loginscherm. Na inloggen verdwijnt het login scherm en kom ik terug in de accounts lijst met een melding 'Je account wordt ingesteld' of iets dergelijks. Als deze melding verdwijnt/klaar is kom ik echter weer uit op het apparaat toevoegen scherm, en vindt ik verder ook nergens iets terug van de apparaten uit HA. Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen wat hier mis gaat?

Edit:
Na het verwijderen van de entity_config worden de apparaten (hue lampen) wel gevonden. Nu nog de spraak commando's uitvogelen en kijken hoe aliases toe te kennen.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 30-10-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Yukkie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:14:
Ik heb een raar issue met Lovelace:
Als ik een thermostat card toevoeg, dan wordt deze niet getoond :? Ik zie alleen een leeg vlak op de plek waar de card hoort te komen te staan.
Iemand nog meer issues met deze card?

de config kan volgens mij niet simpeler dan dit:

YAML:
1
2
        entity: climate.thermostat

En er is in de logging ook niets te zien met logging op debug. Een browser refresh helpt ook niets helaas.

Als alternatief heb ik de thermostaat op een glance card gezet, alleen toont deze niet de huidige temperatuur in de woonkamer. De temperatuur is een state attribute van climate.thermostat. Iemand enig idee hoe ik dat attribuut in Lovelave weergeef op een glance card?

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
  "current_temperature": 19.9,
  "min_temp": 7,
  "max_temp": 35,
  "temperature": 20,
  "target_temp_step": 0.5,
  "friendly_name": "Thermostat",
  "supported_features": 1
}
Ik heb een soortgelijk wazig iets; met 0.81.1 geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
title: Home
views:
  - title: Home
    cards:
        entity: climate.downstairs

- type: entities
        title: Temperatures 
        entities:
          - sun.sun       
          - climate.downstairs 
          - sensor.bedroom_temperature
          - sensor.kitchen_temperature
          - sensor.lounge_temperature

Een foutmelding:

Unknown card type encountered: thermostat.

Wat volgens mij toch gewoon zou moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:49
Iemand tips voor een sensor zodat ik weet wanneer mijn wasmachine en droger klaar zijn? Makkelijkste is kijken naar stroomverbruik lijkt mij? Ik heb geen "slimme" wasmachine en droger namelijk. Ik zat zelf de denken aan twee keer de Xiaomi Socket maar dan heb ik daar nog 2x een verloopje bij nodig zodat ze hier in het stopcontact passen. Nadeel; geen CE keuring? Maximum load is 2200W;

Wasmachine: 1900W, Pmax 2300W
Droger: 2500W, Pmax 2800/2100W
Dus dat gaat hem niet worden?

Ik draai Home Assistant op een Ubuntu server en heb daar nu een Xiaomi Gateway en Ikea Tradfri hub aan hangen. Die nieuwe plug van de Ikea meet geen kWh zover ik gelezen heb. Iemand suggesties?

Zit nu te denken, beide apparaten zitten samen met de CV ketel in 1 stopcontact; dus 1 groep en staan geregeld tegelijk aan. Maar eens kijken of ik daar een tweede groep kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
royduin schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:47:
Iemand tips voor een sensor zodat ik weet wanneer mijn wasmachine en droger klaar zijn? Makkelijkste is kijken naar stroomverbruik lijkt mij? Ik heb geen "slimme" wasmachine en droger namelijk. Ik zat zelf de denken aan twee keer de Xiaomi Socket maar dan heb ik daar nog 2x een verloopje bij nodig zodat ze hier in het stopcontact passen. Nadeel; geen CE keuring? Maximum load is 2200W;

Ik draai Home Assistant op een Ubuntu server en heb daar nu een Xiaomi Gateway en Ikea Tradfri hub aan hangen. Die nieuwe plug van de Ikea meet geen kWh zover ik gelezen heb. Iemand suggesties?

Zit nu te denken, beide apparaten zitten samen met de CV ketel in 1 stopcontact; dus 1 groep en staan geregeld tegelijk aan. Maar eens kijken of ik daar een tweede groep kan krijgen...
Xiaomi vibration sensor? Na 'zwaar' trillen is die uitgelopen.

Meeste wall plug oplossingen zijn tricky qua maximale verbruik. Ook de Neo Coolcams en meen ook Fibaros zitten op het randje qua gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royduin schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:47:

Ik gebruik een sonoff pow. Die is dacht ik 16a maar ligt een beetje hoeveel je er door heen wilt duwen. Bij mij levert het iig geen issues op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
RobertMe schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Xiaomi vibration sensor? Na 'zwaar' trillen is die uitgelopen.

Meeste wall plug oplossingen zijn tricky qua maximale verbruik. Ook de Neo Coolcams en meen ook Fibaros zitten op het randje qua gebruik.
Ook nog een idee! Ben benieuwd hoe gevoelig die is en of die de beweging van de droger ook kan waarnemen. Gewoon maar een bestellen en testen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
TTS ondersteuning voor Alexa , zie :
https://github.com/walthowd/ha-alexa-tts

werkt prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
martinvdm schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik een sonoff pow. Die is dacht ik 16a maar ligt een beetje hoeveel je er door heen wilt duwen. Bij mij levert het iig geen issues op.
Even opgezocht, inderdaad 16A. Zie alleen sonoff niet tussen de componenten staan bij Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
royduin schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:35:
[...]

Even opgezocht, inderdaad 16A. Zie alleen sonoff niet tussen de componenten staan bij Home Assistant?
De sonoffs moet je ook flashen met bv Tasmota. dan stuur je ze daarna aan met mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
DvD77 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:46:
[...]

De sonoffs moet je ook flashen met bv Tasmota. dan stuur je ze daarna aan met mqtt
Eerst maar even in verdiepen 8) ik heb weer twee opties om te testen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerver schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:22:
[...]

Ik heb een soortgelijk wazig iets; met 0.81.1 geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
title: Home
views:
  - title: Home
    cards:
        entity: climate.downstairs

- type: entities
        title: Temperatures 
        entities:
          - sun.sun       
          - climate.downstairs 
          - sensor.bedroom_temperature
          - sensor.kitchen_temperature
          - sensor.lounge_temperature

Een foutmelding:

Unknown card type encountered: thermostat.

Wat volgens mij toch gewoon zou moeten werken...
wordt naar verluid gefixt in 0.81.2: https://github.com/home-a...stant-polymer/issues/1915

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Gisteren de Conbee USB stick binnengekregen. Omdat ik discovery nog niet had aangezet in de config, moest ik dat eerst nog even doen. Discovery dus aangezet vervolgens was de webinterface van Home Assistant niet meer zichtbaar. Na verschillende reboots, nog steeds niks. Uiteindelijk bedacht ik me dat ik ZHA nog enabled had, na dat uitgeschakeld te hebben en nog een keer rebooten zag ik gelukkig weer de webinterface. Pfiew!

Vervolgens kon ik dus met de Conbee stick beginnen. Vorige week had ik reeds de deCONZ add-on geïnstalleerd, dus had verwacht dat het een fluitje van een cent zou zijn. Eerst netjes gekeken welk pad de USB stick zou krijgen, dit was zoals verwacht /dev/ttyUSB0.

Volgens de Add-on zou ik naar de deCONZ site gaan, om Zigbee devices toe te voegen. Helaas blijft hij maar hangen op het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s5hmIXjSqC3CPBmANOeXEvkG/full.png

Heb meermaals mijn Tradfri lamp proberen te koppelen, zonder succes. Is het verplicht om een Tradfri lamp te hebben? Vreemde is ook dat als ik de deCONZ site open vanaf mijn telefoon, de site geheel anders uit zag. Hij ging zoeken naar een gateway. Dat blijft hij maar doen zonder succes.

Ook heb ik geprobeerd om deCONZ te configureren middels integrations, maar dan krijg ik de melding: “No deCONZ bridges discovered”

Na wat zoeken de volgende pagina tegengekomen: https://snillevilla.se/st...ome-assistant-med-conbee/ Maar helaas ziet het er bij mij vanaf stap 4 totaal anders uit.

Vreemde is ook dat ik in de logging /dev/ttyAMA0 zie staan, terwijl ik ttyUSB0 heb geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jTgHe7Gfvkhta8Au4Im1ApOe/full.png

Mijn setup is:
- RPI 2
- HA versie: 0.81.1
- deCONZ add-on 2.05.44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
RobertMe schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Neo Coolcams en meen ook Fibaros zitten op het randje qua gebruik.
Als je wel z-wave wil:
Ik had het eerst met een Fibaro geprobeerd, maar vooral bij 60-graden wasjes slaat die af omdat die er teveel stroom doorheen vindt gaan.
Nu vervangen door een qubino plug, die beweert de volle 16A te kunnen meten (3000W ofzo?) en dat lijkt tot nu toe inderdaad prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Volgens mij ongerealiseerd. Want nu doet ie het met 0.81.1 ineens wel uit het niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Thoit schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:49:
Vreemde is ook dat ik in de logging /dev/ttyAMA0 zie staan, terwijl ik ttyUSB0 heb geconfigureerd:

[Afbeelding]

Mijn setup is:
- RPI 2
- HA versie: 0.81.1
- deCONZ add-on 2.05.44
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst even de firmware van de conbee te updaten.
De nieuwste versie is 0x26240500

Die guide die gevonden hebt bevat nog de oude web-app; tegenwoordig is het Phoscon.
De oude kun je nog wel vinden; moet je even 'pwa' uit de url slopen, maar Phoscon is superieur.

Weet je zeker dat je je Tradfri-lamp goed reset door eerst 5x de switch te flippen zodat-ie knippert voor een reset?
Anders kun je proberen die wizard over te slaan door bijvoorbeeld deze URL op te vragen:
http://ip:8081/pwa/settings-view.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 11:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Zwerver @Hmmbob Dat opentherm gateway component heb ik voorlopig maar opgegeven , die klapt er bij mij telkens uit. Waarschijnlijk omdat de wifi verbinding met de NodeMCU die aan de OTGW hangt niet helemaal stabiel is. De enige oplossing op dit moment is HA herstarten, maar dat is wat overdreven als het component er iedere 5 minuten mee stopt. De ontwikkelaar van het component heeft aangegeven dat-ie automatisch laten reconnecten van het component geen prio gaat geven. Ik ben dus overgestapt op een MQTT HVAC component icm OTMonitor. Op het moment heb ik HA 0.81.2 draaien, maar ook daarmee werkte de thermostat card niet gisteravond.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Vloris schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:13:
[...]

Als je wel z-wave wil:
Ik had het eerst met een Fibaro geprobeerd, maar vooral bij 60-graden wasjes slaat die af omdat die er teveel stroom doorheen vindt gaan.
Nu vervangen door een qubino plug, die beweert de volle 16A te kunnen meten (3000W ofzo?) en dat lijkt tot nu toe inderdaad prima te werken.
Top! Dank voor de tip.

Overigens heb ik recent mijn eerste Home Assistant module gemaakt, een thermostaat voor de Intergas InComfort Gateway, zie: https://github.com/royduin/home-assistant-incomfort. Mochten er hier mensen zijn die ook zo'n gateway hebben d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
ik kom steeds een stuk verder met Homeassistant.
heb homeassistant, mqtt, en nodered draaien in docker compose
inmiddels heb ik mn rflink, zwave en otgw draaiend in home assistant

nu wil ik graag mn google home nog linken en heb hier een ssl certificaat voor nodig
nu wil ik dit met treafik en docker compose gaan doen maar heeft iemand hier een goede handleiding voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@alexswart Waar loop je vast? Heb je traefik al draaien?

Edit: Ik heb hier ooit al wat over neergezet in dit topic
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

[ Voor 57% gewijzigd door lolgast op 31-10-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
lolgast schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:44:
@alexswart Waar loop je vast? Heb je traefik al draaien?

Edit: Ik heb hier ooit al wat over neergezet in dit topic
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
bedankt! ga er vanavond even mee aan de slag.
op internet zoveel verschillende handleidingen gevonden dat ik niet meer wist welke ik moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
RudolfR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat je er goed aan doet om eerst even de firmware van de conbee te updaten.
De nieuwste versie is 0x26240500

Die guide die gevonden hebt bevat nog de oude web-app; tegenwoordig is het Phoscon.
De oude kun je nog wel vinden; moet je even 'pwa' uit de url slopen, maar Phoscon is superieur.

Weet je zeker dat je je Tradfri-lamp goed reset door eerst 5x de switch te flippen zodat-ie knippert voor een reset?
Anders kun je proberen die wizard over te slaan door bijvoorbeeld deze URL op te vragen:
http://ip:8081/pwa/settings-view.html?
De firmware heb ik geüpgraded, en via de standaard pagina kom ik weer op hetzelfde uit. De wizard heb ik na een paar keer proberen over kunnen slaan, vanavond eens proberen of ik devices kan toevoegen. Bedankt voor de tip!

Edit: Waarom is de integrations, deCONZ nodig binnen HA? Als ik discover: in de configuration.yaml plaats, wordt het apparaat niet herkend. Plaats ik echter deconz: host: in de config, dan zie ik bij de integrations netjes dat deCONZ Zigbee gateway wordt herkend. Echter krijg ik hierbij de vraag om de Gateway te unlocken, als ik op Submit klik krijg ik de foutmelding: Couldn’t get an API key. Vervolgens in de documentatie gekeken, waarin staat:

If you don’t have the API key, you can generate an API key for deCONZ by using the one-click functionality similar to Philips Hue. Go to Settings -> Gateway -> Advanced -> Authenticate app in deCONZ and then use the deCONZ configurator in Home Assistant frontend to create an API key. When you’re done setting up deCONZ it will be stored as a config entry.

Echter als ik op authenticate app klik, en via integrations deCONZ wil toevoegen blijft de melding Couldn't get an API key terugkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door Thoit op 31-10-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexswart schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

bedankt! ga er vanavond even mee aan de slag.
op internet zoveel verschillende handleidingen gevonden dat ik niet meer wist welke ik moet gebruiken.
Succes :) Lees ook even verder vanaf mijn post, daar komen nog wat opties/dingen voorbij die noodzakelijk zijn als ik me niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 16:38
Mooi pakket dat Home Assistant.
Heb wat basis dingen aan de praat gekregen.
Werkte eerst met domoticz en daarin ging alles erg gemakkelijk en kreeg ik ook de gewenste informatie.

Dit is wat anders. Wat is dit lastig zeg van de meeste dingen snap ik niks, vind het maar erg ingewikkeld.
Je dient een doorgewinterde programmeur te zijn om hier iets fatsoenlijks uit te krijgen.

Is er misschien ergens een guide for beginners die ook te begrijpen is.
Ik wil er wel mee verder maar kost me zo wel erg veel tijd.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@frank3523

Dit is wel een mooie (extra) bron van documentatie en handige links:
https://www.awesome-ha.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:15:
[...]

Dat je net=host weg kan laten komt omdat je ook nog een port in je docker compose had staan iets wat niet nodig is als je wel net=host gebruikt. Net=host is echter op sommige vlakken noodzakelijk als je directe host communicatie nodig hebt of voor enkele setup waarbij multicast en dergelijke noodzakelijk is. Mijn ARP suggestie was om het Mac adres inzichtelijk te maken om zeker te zijn dat je geen ip conflict hebt danwel het juiste device pingt. Ik begrijp dus uit je verhaal dat je vanuit de container wel andere devices in je lokale lan kan bereiken?
Dank voor de uitleg.
JA, ik kan vanuit de hass container zonder problemen mijn Tradfri lampen aansturen.

Ping doet dit naar de Dafang camera, en vanuit de hass container:
code:
1
2
3
4
root@7b97070710d9:/usr/src/app# ping 192.168.1.11
PING 192.168.1.11 (192.168.1.11) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.1.11: icmp_seq=1 ttl=63 time=1.68 ms
64 bytes from 192.168.1.11: icmp_seq=2 ttl=63 time=1.72 ms

Maar SSH:
code:
1
2
root@7b97070710d9:/usr/src/app# ssh 192.168.1.11
ssh: connect to host 192.168.1.11 port 22: Connection timed out

Met een nmap commando blijkt poort 22 open te staan:
code:
1
2
PORT   STATE SERVICE
22/tcp open  ssh

En de rtsp stream:
code:
1
2
PORT     STATE SERVICE
8554/tcp open  rtsp-alt

Staat ook open dus volgens nmap 8)7 Maar werken homaar |:(

Test zoveel:
Als ik deze container: https://hub.docker.com/r/ullaakut/rtspatt/ draai om een testbeeld te genereren en ik geef een ffmpeg commando binnen de hass container met als input adres mijn host adres (zelfde netwerk range als mijn Dafang camera), dan werkt het gewoon |:( |:( |:( |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Mars Warrior op 31-10-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
frank3523 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:10:

Je dient een doorgewinterde programmeur te zijn om hier iets fatsoenlijks uit te krijgen.
Dat valt echt wel mee hoor, als ik voor mezelf spreek: ik ben absoluut geen programmeur, ik kan een beetje scripten maar dat mag niet eens een naam hebben maar kan wel zeggen dat ik aardig wat aan elkaar geknipt/geplakt/geprogrammeerd heb in HA.
Wat ik heb geleerd is dat een goede editor die yaml snapt een hoop zoekwerk scheelt.
frank3523 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:10:
Ik wil er wel mee verder maar kost me zo wel erg veel tijd.
Ja dat klopt wel, HA heeft een hoge leercurve maar als je het eenmaal snapt is het prima te doen.
En er zijn heeeel veel voorbeelden te vinden. Kopieer deze, pas aan waar nodig en ga proberen deze te snappen.

[ Voor 5% gewijzigd door DvD77 op 31-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 16:38
[quote]DvD77 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Wat ik heb geleerd is dat een goede editor die yaml snapt een hoop zoekwerk scheelt.

Wat is dan bijv een goede editor. Ik gebruik nu notepad ++ maar die is vrij recht toe recht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
frank3523 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:19:
[quote]DvD77 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Wat is dan bijv een goede editor. Ik gebruik nu notepad ++ maar die is vrij recht toe recht aan.
Visual studio code. Zelf maak ik gebruik van de configurator die je als Addon kan gebruiken binnen HA. Voordeel vind ik, dat je direct bijv. automations of groups kan herladen van de editor, en je geen gebruik hoeft te maken van een share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
@frank3523

Ik gebruik zelf Atom maar ik werk op een Mac. ...
Windows geen idee wat een goede editor is, wellicht dat er een optie in Notepad++ zit voor yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
notepad++ heeft YAML ondersteuning, hoef je niets extra's voor te installeren volgens mij. Gebruik ik zelf ook, merkt top in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 22:35
Sinds 2 weken werk ik met hassio en begrijp het steeds beter. Waar ik nu mee worstel is het geven van een andere status text zoals standaard 'home' bij device tracking van een server of een telefoon. Ik wil dat aanpassen, daarvoor ben ik al een paar dagen dingen aan het proberen maar ik kom er niet uit.

Ik werk met losse Yaml bestanden - configuratie/sensors/groups/customize.

in configuratie staat:
#### DEVICE TRACKER PING ##################################
device_tracker:
- platform: ping
hosts:
NAAM: 192.168.0.118
interval_seconds: 30
consider_home: 180
Sensors.yaml
sensors:
NAAM:
value_template: >-
{% if is_state('device_tracker.NAAM', 'home') %}
{% else %}
{% endif %}
Wat ik ook heb geprobeerd is in Customize het volgende te plaatsen:
device_tracker.owncloud:
friendly_name: OwnCloud
icon: mdi:cloud
value_template: '{% if is_state("device_tracker.OwnCloud", "home") %} Online {% else %} Offline {%- endif %}'
Bij controle config is dit goed maar hij geeft niets weer. Misschien super simpel maar ik raak gefrustreerd omdat ik het niet werkende krijg.. .Help! dank

--update--
Log file geeft het volgende bij herstart, de regel verwijst naar het woord ' sensors' in sensors.yaml
Log Details (ERROR)

Wed Oct 31 2018 13:49:57 GMT+0100 (CET)

mapping values are not allowed here
in "/config/sensors.yaml", line 30, column 13

[ Voor 9% gewijzigd door vanputten80 op 31-10-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
vanputten80 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:03:

--update--
Log file geeft het volgende bij herstart, de regel verwijst naar het woord ' sensors' in sensors.yaml

[...]
Het woord 'sensors' hoort daar ook niet. Als het goed is heb je in je configuration.yaml bij sensors een 'include'-verwijzing gemaakt naar de sensors.yaml.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 22:35
JayOne schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:36:
[...]

Het woord 'sensors' hoort daar ook niet. Als het goed is heb je in je configuration.yaml bij sensors een 'include'-verwijzing gemaakt naar de sensors.yaml.
Dat is inderdaad dubbel. Bij het verwijderen krijg ik de volgende error:
Error loading /config/configuration.yaml: mapping values are not allowed here in "/config/sensors.yaml", line 57, column 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@vanputten80
Begin van mijn included sensors.yaml ziet er zo uit; bij jou mis ik indentatie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: yr
  monitored_conditions:
    - temperature
    - symbol
    - precipitation
    - cloudiness

- platform: toon_smartmeter
  host: x.x.x.x
  port: x
  scan_interval: 30
  resources:
    - gasused
    - gasusedcnt

Of, meer relevant voor waar jij naartoe wil:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  sensors:
    esxi_host:
      friendly_name: "ESXi-host"
      value_template: "{{ 'Online' if is_state('device_tracker.X', 'home') else 'Offline' }}"

fileserver:
      friendly_name: "Fileserver"
      value_template: "{{ 'Online' if is_state('device_tracker.Y', 'home') else 'Offline' }}"

dockerhost:
      friendly_name: "Dockerhost"
      value_template: "{{ 'Online' if is_state('device_tracker.Z', 'home') else 'Offline' }}"

[ Voor 44% gewijzigd door RudolfR op 31-10-2018 15:57 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.