Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
RudolfR schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:48:
@symen89

Heb je de rfxcom wel geconfigureerd door de juiste protocollen te activeren etc.?
Ja in rfxcom mngr geconfigureerd en in domoticz werkte het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38
@symen89 Wat ik begreep wat het verschil was tussen een light en een switch is dat een light geleidelijk uit gaat en een switch direct uit gaat.
Mits dit mogelijk is natuurlijk met de hw die er achter staat

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
Ik ben bezig om mijn hal verlichting na 15 seconden uit te zetten.

Het zijn 3 losse lampen verbonden via de Hue Bridge. Deze worden aangezet via de Hue Motion Sensor. Dit werkt perfect. Echter het uitzetten wil niet lukken om in te stellen via de Hue app of de All4Hue app. Daarom dat ik het met onderstaande automation wil doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Verlichting hal uit na 15 seconden
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: light.hal_1
    to: 'on'
    for:
      seconds: 15
  action:
      service: light.turn_off
      entity_id: group.hal

Is dit heel raar? Of kan dit slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou kijken naar mijn bewegingssensor, als die 15sec geen beweging gezien heeft dan pas uitschakelen. Als zou ik geen 15 seconden gebruiken (want vrij kort). Zo voorkom je dat de lampen uitgaan terwijl er nog iemand loopt.

Ik zou overigens die hele logica naar Home Assistant halen ipv in de Hue app, maar goed :)

Maar misschien dat deze opzet in de huidige situatie van je prima gaat werken, het is niet fout...

Edit: het is trouwens wel fout, je moet je “to” even wijzigen naar “state”.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 23-10-2018 12:41 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
Hmmbob schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:39:
Ik zou kijken naar mijn bewegingssensor, als die 15sec geen beweging gezien heeft dan pas uitschakelen. Als zou ik geen 15 seconden gebruiken (want vrij kort). Zo voorkom je dat de lampen uitgaan terwijl er nog iemand loopt.

Ik zou overigens die hele logica naar Home Assistant halen ipv in de Hue app, maar goed :)

Maar misschien dat deze opzet in de huidige situatie van je prima gaat werken, het is niet fout...

Edit: het is trouwens wel fout, je moet je “to” even wijzigen naar “state”.
Dat zou ik ook graag willen om de hele logica naar Hass te halen, maar ik kom er niet uit. Het is geen hele lastige wensen die ik heb. Maar zit maar te klooien met de hue bridge en rules enz.. maar lukt gewoon niet. Vandaar deze basale oplossing.

Ik zou graag willen dat als mijn sensor naar on springt en het lux niveau waarde x en tijd 17:00 tot 22:00 en 6:00 tot 09:00 uur is de lampen aanzet in brightness level x. en ze na 15 geen beweging uitzet.

Mocht iemand een link hebben of een korte opzet dan kom ik er vaak zelf wel uit. Maar nu zit ik gewoon vast (misschien alleen in me hoofd ofzo door de vele overdenkingen, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
ricardogn schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

Dat zou ik ook graag willen om de hele logica naar Hass te halen, maar ik kom er niet uit. Het is geen hele lastige wensen die ik heb. Maar zit maar te klooien met de hue bridge en rules enz.. maar lukt gewoon niet. Vandaar deze basale oplossing.

Ik zou graag willen dat als mijn sensor naar on springt en het lux niveau waarde x en tijd 17:00 tot 22:00 en 6:00 tot 09:00 uur is de lampen aanzet in brightness level x. en ze na 15 geen beweging uitzet.

Mocht iemand een link hebben of een korte opzet dan kom ik er vaak zelf wel uit. Maar nu zit ik gewoon vast (misschien alleen in me hoofd ofzo door de vele overdenkingen, haha)
Hier staat toch wat je wil? :)

https://www.home-assistan...tes_when_motion_detected/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
Dank Dank!

Ben ik heel blij mee!

Heb er nu dit van gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Sensor:
  - platform: rest
    resource: http://[Hue bridge IP]/api/[API-KEY]/sensors/[Sensor ID]
    value_template: '{{ value_json.state.presence }}'
    scan_interval: 2
    name: 'Hal Motion sensor'

Autmation:
- alias: Verlichting hal aan
  trigger:
    entity_id: Hal Motion sensor
  condition: time
    after: '06:30'
    before: '08:30'
  action:
    - service: scene.turn_on
      entity_id: scene.hal_aan

- alias: Verlichting hal uit na 15 seconden
  trigger:
    entity_id: light.hal_1
    for:
      seconds: 15
  action:
      service: light.turn_off
      entity_id: group.hal

Edit:
Volgens mij ben ik zo op de goede weg, denk dat ik er zo wel kom.

Ben ik de virtuele motion sensor nog nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door ricardogn op 23-10-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Regel 9: automation
Regel 13: dat is geen geldige entiteit naam. Zou iets met sensor.hal_motion_sensor moeten zijn.

En ik zou het onderste blok dus afhankelijk maken van de bewegingssensor, niet van de groep lampen.

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 23-10-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
Helemaal goed, ga ik uitkomen. Zal op de spelfouten wel goed komen. Heb de tips verwerkt.

Moet ik dan nog een virtuele sensor toevoegen aan Hass? Want dat lees ik ook nog ergens op verscheidene fora.

En is het ook mogelijk om iets te maken dat je alleen binnen bepaalde tijdsblokken de bridge gaat pollen voor de status van de sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
ricardogn schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:16:
Helemaal goed, ga ik uitkomen. Zal op de spelfouten wel goed komen. Heb de tips verwerkt.

Moet ik dan nog een virtuele sensor toevoegen aan Hass? Want dat lees ik ook nog ergens op verscheidene fora.

En is het ook mogelijk om iets te maken dat je alleen binnen bepaalde tijdsblokken de bridge gaat pollen voor de status van de sensor?
In feite wil je toch dat hij altijd een poll doet. Alleen zodra bepaalden voorwaarden overeenkomen moet er een actie uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 07:46

defcon84

Multipass?

Hmmbob schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:24:
Ik zou het eigenlijk wel cool vinden als Home Assistant een half uurtje voor zonsondergang vraagt, via Google Home TTS, of de lampen aan moeten en dan op het antwoord wacht. ~~~[Geen antwoord] en ~~~[nee] moeten niets doen, maar ~~~[ja] of ~~~[yes] zouden dan de lampen aan moeten zetten.

Heeft iemand zoiets al in werking gezien? Oftewel, dat je Google Assistant op je Google Home een vraag laat stellen en een handeling n.a.v. het antwoord?
Dat zou mooi zijn ja, maar ben ik nog nergens tegengekomen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

JBS schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 16:33:
[...]
De oude interface geopend via de Phoscon app en daar open network. Even uit m'n hoofd door beide knoppen een aantal seconden ingedrukt te houden.
Inmiddels wel een keer of 40 het geprobeerd met twee van die schakelaar. Maar het lukt niet. Ik zie wel in de deCONZ ui app dat ze in het mesh netwerk hangen, maar ze zijn blijkbaar niet ge-whitelist voor Phoscon en de oude webapp. Ik zie ook dat de naam van het beestje niet terugkomt in de code op github.

Dus ik ga vanavond ff wat screenshots maken van deCONZ ui en misschien een dump van deCONZ log file als ik de knoppen indruk. Dan kunnen ze knoppen whitelisten.

Ik vermoed dat ik een nieuwere versie heb van de knoppen en dat ze daarom nog niet herkend worden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Hmmbob schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:24:
Ik zou het eigenlijk wel cool vinden als Home Assistant een half uurtje voor zonsondergang vraagt, via Google Home TTS, of de lampen aan moeten en dan op het antwoord wacht. ~~~[Geen antwoord] en ~~~[nee] moeten niets doen, maar ~~~[ja] of ~~~[yes] zouden dan de lampen aan moeten zetten.

Heeft iemand zoiets al in werking gezien? Oftewel, dat je Google Assistant op je Google Home een vraag laat stellen en een handeling n.a.v. het antwoord?
Ik heb iets vergelijkbaars op mijn (Android) smart watch. Als mijn vrouw en ik niet thuis zijn vraagt HASS om half 5 of er straks iemand naar huis gaat. Dan wordt de verwarming alvast hoger gezet.
Als ik vergeten ben het alarm aan te doen en er is niemand thuis krijg ik de vraag of ik het alarm wil aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat gebruik ik nu ook voor deze use case (actionable html5 notification). Maar ik wil graag dat de google home de vraag stelt, want die notification komt alleen op mijn telefoon binnen en dan kan mijn vrouw en vooral mijn kinderen er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Iemand hier ervaring met druksensoren? Ik wil graag weten wanneer er een bed bezet is.
Ik dacht aan zoiets onder het matras te leggen, maar geen idee of dit te doen is:

https://nl.aliexpress.com...-4e1f-bc79-e3ee0fbb75cf-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:00
defcon84 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:57:
[...]

Dat zou mooi zijn ja, maar ben ik nog nergens tegengekomen. _/-\o_
Dit is waarschijnlijk een week leuk, en daarna wordt het irritant. Als het donker is en er is iemand thuis moet toch altijd de verlichting aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 10:05
Sinds kort ben ik ook begonnen met domotica. Tweedehands NUC aangeschaft en deze voorzien van ubuntu server. Vervolgens Docker en docker-compose geïnstalleerd. Tot zover is alles goed gegaan. Ik heb een docker-compose.yaml file aangemaakt en hij installeert en start al mijn containers (portainer, homeassistant, dsmr)... behalve mosquitto. De foutmelding die ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ERROR: for mosquitto  Cannot start service mosquitto: OCI runtime create failed: container_linux.go:348: 
starting container process caused "process_linux.go:402: container init caused \"rootfs_linux.go:58: mounting 
\\\"/docker/mosquitto/config/mosquitto.conf\\\" to rootfs 
\\\"/var/lib/docker/overlay2/c607f057d2c0853ae5a9cff0dcb0f4b022f883a7bfb4de34d8a0a0fa79e036ca/merged\\\" at 
\\\"/var/lib/docker/overlay2/c607f057d2c0853ae5a9cff0dcb0f4b022f883a7bfb4de34d8a0a0fa79e036ca/merged/mosquitto/config/mosquitto.conf\\\" 
caused \\\"not a directory\\\"\"": unknown: Are you trying to mount a directory onto a file (or vice-versa)? 
Check if the specified host path exists and is the expected type

Directory /docker/mosquitto heb ik van te voren aangemaakt.
Het stukje uit mijn docker-compose.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto
    restart: always
    volumes:
      - /docker/mosquitto/config/mosquitto.conf:/mosquitto/config/mosquitto.conf
      - /docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    ports:
      - 1883:1883
      - 9001:9001

Middels zoeken op het internet blijkt de fout te komen doordat mosquitto.conf gezien word als een directory en niet als een file. De gevonden oplossingen werken echter bij mij niet. Een van die oplossingen was: chmod -R 777 /docker/mosquitto

Wie kan mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
Jongens, mijn log geeft nog steeds dezelfde error:
https://pastebin.com/kC7diUdv

via
code:
1
dmesg | grep tty

ben ik er achter gekomen dat
code:
1
FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

en in my .yaml file staat
code:
1
2
3
4
5
6
7
rfxtrx:
device: /dev/ttyUSB0
debug: True

switch:
  platform: rfxtrx
  automatic_add: True

Wat kan ik nog meer doen om het werkend te krijgen?
volgens mij herkent hass.io de RFXCom wel maar heb ik ergens wat settings verkeerd?
toch doe ik alles volgens: https://www.home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/

Elke hulp wordt gewaardeerd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
symen89 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:30:

code:
1
2
3
rfxtrx:
Mis je hier niet de spaties bij device en debug tov rftrx: ? Dus:
code:
1
2
3
rfxtrx:

Of is dat een copy/paste foutje?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
symen89 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:30:
Jongens, mijn log geeft nog steeds dezelfde error:
https://pastebin.com/kC7diUdv

via
code:
1
dmesg | grep tty

ben ik er achter gekomen dat
code:
1
FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

en in my .yaml file staat
code:
1
2
3
4
5
6
7
rfxtrx:

switch:
  platform: rfxtrx
  automatic_add: True

Wat kan ik nog meer doen om het werkend te krijgen?
volgens mij herkent hass.io de RFXCom wel maar heb ik ergens wat settings verkeerd?
toch doe ik alles volgens: https://www.home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/

Elke hulp wordt gewaardeerd:)
Als bovenstaande exact zo in je config staat dan mis je 2 spaties voor device en voor debug.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chic schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:11:
Sinds kort ben ik ook begonnen met domotica. Tweedehands NUC aangeschaft en deze voorzien van ubuntu server. Vervolgens Docker en docker-compose geïnstalleerd. Tot zover is alles goed gegaan. Ik heb een docker-compose.yaml file aangemaakt en hij installeert en start al mijn containers (portainer, homeassistant, dsmr)... behalve mosquitto. De foutmelding die ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ERROR: for mosquitto  Cannot start service mosquitto: OCI runtime create failed: container_linux.go:348: 
starting container process caused "process_linux.go:402: container init caused \"rootfs_linux.go:58: mounting 
\\\"/docker/mosquitto/config/mosquitto.conf\\\" to rootfs 
\\\"/var/lib/docker/overlay2/c607f057d2c0853ae5a9cff0dcb0f4b022f883a7bfb4de34d8a0a0fa79e036ca/merged\\\" at 
\\\"/var/lib/docker/overlay2/c607f057d2c0853ae5a9cff0dcb0f4b022f883a7bfb4de34d8a0a0fa79e036ca/merged/mosquitto/config/mosquitto.conf\\\" 
caused \\\"not a directory\\\"\"": unknown: Are you trying to mount a directory onto a file (or vice-versa)? 
Check if the specified host path exists and is the expected type

Directory /docker/mosquitto heb ik van te voren aangemaakt.
Het stukje uit mijn docker-compose.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto
    restart: always
    volumes:
      - /docker/mosquitto/config/mosquitto.conf:/mosquitto/config/mosquitto.conf
      - /docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    ports:
      - 1883:1883
      - 9001:9001

Middels zoeken op het internet blijkt de fout te komen doordat mosquitto.conf gezien word als een directory en niet als een file. De gevonden oplossingen werken echter bij mij niet. Een van die oplossingen was: chmod -R 777 /docker/mosquitto

Wie kan mij verder helpen?
Ik map de hele config dir gewoon:
code:
1
2
Volumes:
- /docker/mosquitto/config:/mosquitto/config:ro

Hier mosquitto config file in plaatsen

Edit: als je mosquitto websockets niet gebruikt dan kun je ook 9001 weglaten

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vanavond een paar tradfri plugs toegevoegd aan de collectie, helaas nog niet echt succesvol, 1 van de plugs heeft een lekke condensator oid en fluit als een malle, die kan dus terug...

De andere plug werkt nu prima...

offtopic:
Hier stond een kansloos verhaal van iemand die ff virtualenv vergeten was te activeren :X:X:X:

[ Voor 61% gewijzigd door Sander op 23-10-2018 22:00 . Reden: Dom dom dom dom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

Weet iemand of het mogelijk is om velden van entiteiten te mappen. Concreet wil ik mac adres van unifi accesspoint omzetten naar de naam van de AP.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OMX2000 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:56:
Weet iemand of het mogelijk is om velden van entiteiten te mappen. Concreet wil ik mac adres van unifi accesspoint omzetten naar de naam van de AP.
Ik gebruik zelf het entity systeem niet in die zin maar kun je niet een custom sensor aanmaken met een value_template? If value == macadres then NAAM1 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik wil het niet-cloud based Google assistant / home component gebruiken.
En heb deze handleiding gebruikt:
https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/

Alles gaat goed. Maar bij "(Click the + sign, and near the bottom, you should have [test] your app name. Selecting that should lead you to a browser to login your Home Assistant instance, then redirect back to a screen where you can set rooms for your devices or nicknames for your devices." gaat het fout.
Ik zie even snel een scherm voorbij vliegen waar ik kamers aan devices kan toe kennen. Maar dat sluit ook gelijk weer.
Volgens mij worden er gewoon geen devices" gevonden"
Ik heb dit in m'n configuration.yaml

google_assistant:
project_id: YOUR_PROJECT_ID
api_key: YOUR_API_KEY
exposed_domains:
- SWITCH
- LIGHT
- GROUP

Ik heb het ook nog geprobeerd met

google_assistant:
expose_by_default: true

Maar beide hebben hetzelfde resultaat. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:36
Kitser schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 03:01:

Alles gaat goed. Maar bij "(Click the + sign, and near the bottom, you should have ~~~[test] your app name. Selecting that should lead you to a browser to login your Home Assistant instance, then redirect back to a screen where you can set rooms for your devices or nicknames for your devices." gaat het fout.
Ik zie even snel een scherm voorbij vliegen waar ik kamers aan devices kan toe kennen. Maar dat sluit ook gelijk weer.

google_assistant:
exposed_domains:
- SWITCH
- LIGHT
- GROUP

google_assistant:

Bij mij was het dit: https://www.home-assistan...-the-request_sync-service

Heb jij scenes zichtbaar in de Google App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Alles gaat goed. Maar bij "(Click the + sign, and near the bottom, you should have ~~~[test] your app name. Selecting that should lead you to a browser to login your Home Assistant instance, then redirect back to a screen where you can set rooms for your devices or nicknames for your devices." gaat het fout.

google_assistant:
exposed_domains:
- SWITCH
- LIGHT
- GROUP

google_assistant:

Ik weet niet of je een Android device gebruikt. Daar geldt voor dat als je Home Assistant aan je homescreen hebt toegevoegd, je deze eerst moet verwijderen. Dan worden alle links van Google Home in Chrome afgehandeld.
If you’ve added Home Assistant to the home screen, you have to first remove it from home screen, otherwise, this HTML5 app will show up instead of a browser. Using it would prevent Home Assistant to redirect back to the Google Assistant app.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeIT op 24-10-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:01

google_assistant:
exposed_domains:
- SWITCH
- LIGHT
- GROUP

google_assistant:

Ik heb precies hetzelfde, maar ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden.
Authenticatie gaat wel goed, google communiceert met HA, ik kan inloggen maar daarna niets.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
daxy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:06:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, maar ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden.
Authenticatie gaat wel goed, google communiceert met HA, ik kan inloggen maar daarna niets.
Hebben jullie het nu over de Google Home app.
Dus waar je de service koppelt?
Hier heb ik namelijk ook wat problemen mee gehad.
Zodra je hem aanklikt en nadat je bent ingelogd krijg je een foutmelding.
Met de cloud versie werkte dit nooit goed bij mij. (android telefoon)
Maar bij mijn vriendin met een Iphone wel.
Met de nieuwste update van de home app werkte het wel (niet de cloud versie) maar krijg ik wel een foutmelding.
De apparaten waren daarna bij mij wel toegevoegd, dus toen werkte het wel.
Het je de beschikking over een Iphone of Ipad dan zou je dat nog even kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
OMX2000 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:56:
Kijk even in de docs van HA naar known_devices.yaml
https://www.home-assistan...racker/#known_devicesyaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

endness schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:05:
[...]

Dit is waarschijnlijk een week leuk, en daarna wordt het irritant. Als het donker is en er is iemand thuis moet toch altijd de verlichting aan?
Dat doen ze hier inderdada automatisch als iemand thuis is en de zon gaat onder.
Maar er zullen vast wel andere, leukere toepassingen zijn voor een 'dialoog' met je assistant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
thespeed schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Hebben jullie het nu over de Google Home app.
Dus waar je de service koppelt?
Hier heb ik namelijk ook wat problemen mee gehad.
Zodra je hem aanklikt en nadat je bent ingelogd krijg je een foutmelding.
Met de cloud versie werkte dit nooit goed bij mij. (android telefoon)
Maar bij mijn vriendin met een Iphone wel.
Met de nieuwste update van de home app werkte het wel (niet de cloud versie) maar krijg ik wel een foutmelding.
De apparaten waren daarna bij mij wel toegevoegd, dus toen werkte het wel.
Het je de beschikking over een Iphone of Ipad dan zou je dat nog even kunnen proberen.
Ik heb het over de Google Assistant app (op een iPhone).Daar moet je onder "Bediening voor in huis" klikken op het + teken rechts onderin. Vervolgens selecteer je je [test] app en moet je inloggen. Dit gaat goed want er staat "Accounts now linked.". Vervolgens krijg je geen apparaten te zien :(

Ik heb even de Google Home app gedownload, precies hetzelfde als je een apparaat wilt toevoegen..

De log laat niet veel los, alleen dat HA goed moet google communniceerd voor het inloggen.
Ik ben nog vrij nieuw in HA, dus tips zijn welkom! :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 16:02
daxy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Ik heb het over de Google Assistant app (op een iPhone).Daar moet je onder "Bediening voor in huis" klikken op het + teken rechts onderin. Vervolgens selecteer je je ~~~[test] app en moet je inloggen. Dit gaat goed want er staat "Accounts now linked.". Vervolgens krijg je geen apparaten te zien :(

Ik heb even de Google Home app gedownload, precies hetzelfde als je een apparaat wilt toevoegen..

De log laat niet veel los, alleen dat HA goed moet google communniceerd voor het inloggen.
Ik ben nog vrij nieuw in HA, dus tips zijn welkom! :)
Hier heb ik ook een hele tijd mee zitten prutsen twee weken terug.
Komt mij komt het erop neer dat je niet kan syncen omdat het project id niet klopt . Voer deze stappen https://www.home-assistan...-the-request_sync-service eens uit.

Ik snap nu dat het enigszins werkt wel waarom ze bij HA de HA Cloud oplossing hebben, het is namelijk best wel een drama om in te stellen (vind ik sowieso met alle Google API's eigenlijk wel).

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Misschien kan iemand hier nog wat aan uitleggen wat hier nu staat in de debug log.
Mijn camera's doen het nog steeds niet, zit nu op 0.80.3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2018-10-24 14:11:17 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['ffmpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-i', 'rtsp://192.168.2.22:8554/unicast', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-q:v', '-f', 'image2pipe', '-']
2018-10-24 14:11:17 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508067601992] Sending {'id': 33, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508067601992] Received {'type': 'camera_thumbnail', 'entity_id': 'camera.dafang3_motion_snapshot', 'id': 36}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508067601992] Sending {'id': 36, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Received {'type': 'camera_thumbnail', 'entity_id': 'camera.dafang3_motion_snapshot', 'id': 25}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Sending {'id': 25, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Received {'type': 'camera_thumbnail', 'entity_id': 'camera.dafang3', 'id': 26}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Sending {'id': 20, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:11:18 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['ffmpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-i', 'rtsp://192.168.2.22:8554/unicast', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-q:v', '-f', 'image2pipe', '-']
2018-10-24 14:11:19 WARNING (MainThread) [haffmpeg.core] Timeout while waiting of FFmpeg

En de tweede poging, net ff wat anders:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2018-10-24 14:14:48 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Sending {'id': 69, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:14:48 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Received {'type': 'camera_thumbnail', 'entity_id': 'camera.dafang3', 'id': 70}
2018-10-24 14:14:48 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['ffmpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-i', 'rtsp://192.168.2.22:8554/unicast', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-q:v', '-f', 'image2pipe', '-']
2018-10-24 14:14:48 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Sending {'id': 68, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:14:53 WARNING (MainThread) [haffmpeg.tools] Timeout reading image.
2018-10-24 14:14:58 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Received {'type': 'camera_thumbnail', 'entity_id': 'camera.dafang3_motion_snapshot', 'id': 71}
2018-10-24 14:14:58 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Received {'type': 'camera_thumbnail', 'entity_id': 'camera.dafang3', 'id': 72}
2018-10-24 14:14:58 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Sending {'id': 71, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:14:58 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['ffmpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-i', 'rtsp://192.168.2.22:8554/unicast', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-q:v', '-f', 'image2pipe', '-']
2018-10-24 14:14:58 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140508066877904] Sending {'id': 70, 'type': 'result', 'success': False, 'error': {'code': 'image_fetch_failed', 'message': 'Unable to fetch image'}}
2018-10-24 14:15:03 WARNING (MainThread) [haffmpeg.tools] Timeout reading image.

Ik zie keer op keer dat er iets ontvangen is, een camera thumbnail, en dat vervolgens het senden fout gaat. Maar wat zie ik nu dan? Wat gaat er nu fout???

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
ThaStealth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Komt mij komt het erop neer dat je niet kan syncen omdat het project id niet klopt . Voer deze stappen https://www.home-assistan...-the-request_sync-service eens uit.
Ik heb dit zojuist nog even geprobeerd, helaas geen succes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Beste Tweakers,

Wie-o-wie is bereid mij te helpen... Ik heb inmiddels een tweede Hassio installatie draaien. Deze staat in mijn meterkast en leest de slimme meter uit.

Nu zou ik graag deze data verzenden naar mijn andere Hassio, zodat alle data in dezelfde database komt en ik de data kan gebruiken voor grafieken etc.

Als ik de fora doorlees zou ik hiervoor MQTT nodig hebben (State of Event?).

De voorbeelden in de documentatie zijn mij echter niet duidelijk. Gebruikt iemand hier MQTT en wil je melden wat je nu precies waar neer zet? (Config.yaml van twee Hassio's opsturen vind ik ook prima, dan spit ik zelf wel uit hoe en wat)

Hoop dat iemand me kan helpen!

Voor extra info gewoon vragen.

Groet, Eltjo

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
ThaStealth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Ik snap nu dat het enigszins werkt wel waarom ze bij HA de HA Cloud oplossing hebben, het is namelijk best wel een drama om in te stellen (vind ik sowieso met alle Google API's eigenlijk wel).
Ik denk dat je doelt op dit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2OvMQk0.png

Je selecteert daar dus het project die je nieuw hebt aangemaakt, HomeGraph API inschakelt en een api aanmaakt?
Dat heb ik nu een aantal keer gedaan, maar dat werkt voor mij niet.

Ik zie nog deze auto created ID's en API's. Maar dat zal wel gebeurd zijn nadat ik de service heb proberen te linken?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cs57hqT.png

Het begint inmiddels wel een beetje een zooitje te worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iUfTJrL.jpg

Kan dat nog worden opgeruimd?
Ik heb alle projecten al weggegooid. Maar die worden pas na 30 dagen echt verwijderd. Misschien gaan ze dan ook uit deze lijst?

[ Voor 13% gewijzigd door Kitser op 24-10-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 16:02
JustMyOpinion schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:48:
Beste Tweakers,

Wie-o-wie is bereid mij te helpen... Ik heb inmiddels een tweede Hassio installatie draaien. Deze staat in mijn meterkast en leest de slimme meter uit.

Nu zou ik graag deze data verzenden naar mijn andere Hassio, zodat alle data in dezelfde database komt en ik de data kan gebruiken voor grafieken etc.

Als ik de fora doorlees zou ik hiervoor MQTT nodig hebben (State of Event?).

De voorbeelden in de documentatie zijn mij echter niet duidelijk. Gebruikt iemand hier MQTT en wil je melden wat je nu precies waar neer zet? (Config.yaml van twee Hassio's opsturen vind ik ook prima, dan spit ik zelf wel uit hoe en wat)

Hoop dat iemand me kan helpen!

Voor extra info gewoon vragen.

Groet, Eltjo
2x HASSIO draaien is wat overkill, MQTT zou wel nice zijn.
Ik heb in de meterkast een Pi draaien met ser2net:

Dit in de /etc/ser2net.conf
2001:raw:0:/dev/ttyUSB0:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT

En dit in de configuration.yaml:
- platform: dsmr
host: <IP van je RPI>
port: 2001
dsmr_version: 4

Je kan ook eens kijken naar DSMR Reader, die kan het op MQTT gooien en heeft meteen een mooie interface voor analyses.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaStealth op 24-10-2018 15:03 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
ZHA component of de Elelabs Zigbee stick werken toch niet zo lekker. Krijg nu constant errors en de sensoren worden ook niet meer gevonden.

Gisteren de Zigbee DB verwijdert, en de apparaten opnieuw toegevoegd. Helaas bij het laatste apparaat, weer crash. Word er nu toch wel erg moe van en denk nog altijd dat het aan de RPI ligt. Moet sowieso nog een NAS kopen, dus ik denk dat het direct een Synology wordt en HA in Docker ga draaien.

Net even kort gespeeld met Docker op Windows, en dat is toch zoooooveel sneller als de RPI die enkele minuten voor een reboot nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 12-06 09:45
ThaStealth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

2x HASSIO draaien is wat overkill, MQTT zou wel nice zijn.
Ik heb in de meterkast een Pi draaien met ser2net:

Dit in de /etc/ser2net.conf
2001:raw:0:/dev/ttyUSB0:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT

En dit in de configuration.yaml:
- platform: dsmr
host: <IP van je RPI>
port: 2001
dsmr_version: 4

Je kan ook eens kijken naar DSMR Reader, die kan het op MQTT gooien en heeft meteen een mooie interface voor analyses.
Probleem is dat ik niet echt programmeer ervaring heb.. ik moet het hebben van logisch denken en knip/plak werk.

Maar overkill... ik wil ook op die PI PiHole gaan draaien. (Ja ook via Hassio, want dat begin ik te begrijpen)

Dus mocht iemand toch dit hebben draaien... zou toch graag de config in willen zien!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
martinvdm schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:26:
[...]

Ik map de hele config dir gewoon:
code:
1
2
Volumes:

Hier mosquitto config file in plaatsen

Edit: als je mosquitto websockets niet gebruikt dan kun je ook 9001 weglaten
Thnx, daar kom ik inderdaad weer een stapje verder mee. De container draait nu, alleen zie ik in de portainer console de foumelding:
code:
1
Error: Unable to open log file /docker/mosquitto/log/mosquitto.log for writing.
Toen dacht ik, laat ik alvast wachtwoord aanmaken middels:
code:
1
2
sudo docker exec -it mosquitto sh
mosquitto_passwd -c /docker/mosquitto/config/passwd Roy
Helaas een vergelijkbare foutmelding als met de log file:
code:
1
Error: Unable to open file /docker/mosquitto/config/passwd for writing. No such file or directory.
Weet iemand waar dit aan ligt. In deze video werkt alles wel meteen met dezelfde commands :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Welk logbestand moet ik hiervoor bekijken?
In home-assistant.log kan ik geen verwijzingen naar Google_assistant vinden.

Een log zou wel makkelijk zijn. Want nu lijkt alles goed te gaan. Geen foutmelding oid. Maar dus ook geen devices die geïmporteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chic schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:02:
[...]

Thnx, daar kom ik inderdaad weer een stapje verder mee. De container draait nu, alleen zie ik in de portainer console de foumelding:
code:
1
Error: Unable to open log file /docker/mosquitto/log/mosquitto.log for writing.
Toen dacht ik, laat ik alvast wachtwoord aanmaken middels:
code:
1
2
sudo docker exec -it mosquitto sh
mosquitto_passwd -c /docker/mosquitto/config/passwd Roy
Helaas een vergelijkbare foutmelding als met de log file:
code:
1
Error: Unable to open file /docker/mosquitto/config/passwd for writing. No such file or directory.
Weet iemand waar dit aan ligt. In deze video werkt alles wel meteen met dezelfde commands :?
Ik vermoed dat je /docker/mosquitto/config/ niet de goede rechten heeft, iig geen schrijfrechten. Ik zou middels chmod en chown de rechten eens goed zetten. Hangt ook af onder welke user je docker draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil HA gaan inrichten om enkele smart light bulbs en schakelaars aan te sturen. In de toekomst vast ook nog andere spullen. Het liefste allemaal gestandaardiseerd via MQTT.

Voor de lampen dacht ik aan Ikea Trådfri en ook lijken de Xiaomi Aqara lichtschakelaars me wel wat.
Waar ik helemaal geen zin in heb is verschillende hubs te moeten kopen. Ik wil vendor lock-in zo veel mogelijl vermijden.

Nu las ik hier wel wat positieve ervaringen over zigbee2mqt in combinatie met een CC2531 Zigbee usb stick.

Is dit nog altijd een goede oplossing die jullie zouden aanraden, of kan ik beter voor een paar tientjes meer aan bijvoorbeeld een Elelabs Zigbee usb stick denken?

Ik las wat over beperkt bereik van de CC2531, is dat typisch beter bij een 'merk' oplossing? Ook stabiliteit is erg belangrijk voor me.

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 24-10-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 12:20
Wat is de beste manier om hardware aan homeassistant te koppelen?
Rechtstreeks aan home assistant of via
Hardware > mqtt > node-red > homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Kitser schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat je doelt op dit?

[Afbeelding]

Je selecteert daar dus het project die je nieuw hebt aangemaakt, HomeGraph API inschakelt en een api aanmaakt?
Dat heb ik nu een aantal keer gedaan, maar dat werkt voor mij niet.

Ik zie nog deze auto created ID's en API's. Maar dat zal wel gebeurd zijn nadat ik de service heb proberen te linken?
[Afbeelding]

Het begint inmiddels wel een beetje een zooitje te worden:
[Afbeelding]

Kan dat nog worden opgeruimd?
Ik heb alle projecten al weggegooid. Maar die worden pas na 30 dagen echt verwijderd. Misschien gaan ze dan ook uit deze lijst?
Inmiddels ben ik een stukje verder. Dit staat op de google_assistant pagina:
The request_sync service requires that the initial sync from Google includes the agent_user_id.

Blijkbaar zet de request_sync service de agent_user_id op none. Daarom is er deze automation:
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/17380

Die roept "google_assistant.request_sync" aan met "{
"agent_user_id": "93f1075d85b9Gfdjp9ea68259fbgy3142fd"
}"

Nu ik dat heb gedaan krijg ik toch een foutmelding:
code:
1
request_sync request failed: 404 b'{\n  "error": {\n    "code": 404,\n    "message": "Requested entity was not found.",\n    "status": "NOT_FOUND"\n  }\n}\n'

Die melding staat vrij duidelijk in
https://www.home-assistan...-the-request_sync-service

Maar ik heb nu al heel vaak een nieuw project aangemaakt en daaraan de action gekoppeld.
Wat ik me nog wel afvraag is of ik de API goed aanmaak. Kan iemand die het al voor elkaar heeft vertellen hoe zij die API aangemaakt hebben?

Ik doe het als volgt:
- Project aanmaken
- Homegraph API enable-en
- Inloggegevens maken
- Klik op API Sleutel
- Geen app berkingen
- Geen API beperkingen

Dan maak ik de API sleutel en kopieer ik mijn configuration.yaml
Daarin staat nu:

google_assistant:
project_id: myproject1234567
api_key: apikeyxxxxxxxxxxx
exposed_domains:
- SWITCH
- LIGHT
- GROUP

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
sloth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:11:
Ik wil HA gaan inrichten om enkele smart light bulbs en schakelaars aan te sturen. In de toekomst vast ook nog andere spullen. Het liefste allemaal gestandaardiseerd via MQTT.

Voor de lampen dacht ik aan Ikea Trådfri en ook lijken de Xiaomi Aqara lichtschakelaars me wel wat.
Waar ik helemaal geen zin in heb is verschillende hubs te moeten kopen. Ik wil vendor lock-in zo veel mogelijl vermijden.

Nu las ik hier wel wat positieve ervaringen over zigbee2mqt in combinatie met een CC2531 Zigbee usb stick.

Is dit nog altijd een goede oplossing die jullie zouden aanraden, of kan ik beter voor een paar tientjes meer aan bijvoorbeeld een Elelabs Zigbee usb stick denken?

Ik las wat over beperkt bereik van de CC2531, is dat typisch beter bij een 'merk' oplossing? Ook stabiliteit is erg belangrijk voor me.
Conbee

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:48
iemand die al met HA en Google Home werkt. cloud/local versie?

ik krijg het allemaal wer werkend, maar mijn NL commandos worden alleen GOED uitgevoerd via de google assistant op mijn telefoon, via de google home krijg ik als respons : ik begrijp het niet?

bv een actie is : Lamp 1 aan => werkt via telefoon , maar niet via home
als ik ga kijken via myactivity; dan is effectief dat commando letterlijk doorgekomen

ik heb tijdens de setup van het project in google zelf ook voor DUTCH gekozen

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 25-10-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
NoFate schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:47:

ik krijg het allemaal wer werkend, maar mijn NL commandos worden alleen GOED uitgevoerd via de google assistant op mijn telefoon, via de google home krijg ik als respons : ik begrijp het niet?

als ik ga kijken via myactivity; dan is effectief dat commando letterlijk doorgekomen

Ik heb helaas (nog) geen antwoord op je vraag.
Maar ben ook bezig om Google Assistant in te stellen. Gebruik jij de lokale oplossing? Zo ja, kan je misschien eens naar mijn vraag hierboven kijken? Weet jij wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Kitser schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:11:
[...]

Ik heb helaas (nog) geen antwoord op je vraag.
Maar ben ook bezig om Google Assistant in te stellen. Gebruik jij de lokale oplossing? Zo ja, kan je misschien eens naar mijn vraag hierboven kijken? Weet jij wat ik fout doe?
lijkt idd allemaal goed wat je gedaan hebt, maar kijk eens naar deze link, is makkelijker dan de handleiding van HA zelf

https://www.smarthomebegi...stant-for-home-assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
Heren (en dames) home automation experts :P

Mijn vraag is niet HASS specifiek, maar het zal wel gekoppeld worden aan HASS en volgens mij zitten hier de meeste hardware knutsel experts.

Ik zit al een tijd te denken over hoe ik nog wat meer kan automatiseren, maar weet niet precies hoe hier een oplossing voor te verzinnen, met als probleem de detectie.
Het eerste is detecteren of ik in bed lig. Mijn zelf bedachte hack is hopen dat de lattenbodem van het bed enigszins doorzakt op dat moment. En vervolgens zelf iets in elkaar knutselen wat op dat moment een circuit sluit richting een (Xiaomi) contactsensor. Dit geïnspireerd op hoe ik meen @lolgast laatst poste hoe hij detecteerde of het deur op slot was. Dus de contactsensor en daarop twee veertjes zetten en een metalen/geleidend plaatje onder de lattenbodem. Door het zakken van de lattenbodem zou dan dus het circuit moeten sluiten en de contactsensor een signaal afgeven.
Maar ik weet niet of hier handigere oplossingen voor zijn. Ik heb wel eens gezien dat er ook matten zijn die druk/gewicht meten, maar die leken mij nogal duur te zijn en vereisen volgens mij dat ze alsnog worden aangesloten op een stuk hardware (mat leek alleen een elektrisch signaal door te geven).

Het tweede is het kijken of mijn (Windows) tablet in gebruik is. Iets softwarematigs in deze is daarbij een mogelijke oplossing, maar ik weet niet of daar tooltjes voor bestaan (monitoring via wifi gebruik lijkt mij in ieder geval absoluut niet betrouwbaar). Een andere oplossing waar ik aan zat te denken is gebruik maken van het feit dat mijn tablet altijd op dezelfde plek staat. Zodoende zat ik eraan te denken om een NFC tag erop te plakken en dan een reader onder het hout waar die op staat. Maar daarbij vraag ik me af of NFC dan nog werkt (door hout van ~1 cm dik). en positionering zal dan vermoed ik ook essentieel worden (maar wellicht dat er weer readers zijn die je kunt aanpassen om de draad/spoel langer te maken of iets dergelijks).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 16:12
NoFate schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:47:

Na de update naar 0.80.2 gekoppeld en gelijk op Nederlands ingesteld en werkt. Alle apparaten zijn zichtbaar in Google Home, kun je daar ook weer aan kamers koppelen en dergelijke.
RobertMe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:37:

Mijn vraag is niet HASS specifiek, maar het zal wel gekoppeld worden aan HASS en volgens mij zitten hier de meeste hardware knutsel experts.

Ik zit al een tijd te denken over hoe ik nog wat meer kan automatiseren, maar weet niet precies hoe hier een oplossing voor te verzinnen, met als probleem de detectie.
Het eerste is detecteren of ik in bed lig. Mijn zelf bedachte hack is hopen dat de lattenbodem van het bed enigszins doorzakt op dat moment. En vervolgens zelf iets in elkaar knutselen wat op dat moment een circuit sluit richting een (Xiaomi) contactsensor. Dit geïnspireerd op hoe ik meen @lolgast laatst poste hoe hij detecteerde of het deur op slot was. Dus de contactsensor en daarop twee veertjes zetten en een metalen/geleidend plaatje onder de lattenbodem. Door het zakken van de lattenbodem zou dan dus het circuit moeten sluiten en de contactsensor een signaal afgeven.
Maar ik weet niet of hier handigere oplossingen voor zijn. Ik heb wel eens gezien dat er ook matten zijn die druk/gewicht meten, maar die leken mij nogal duur te zijn en vereisen volgens mij dat ze alsnog worden aangesloten op een stuk hardware (mat leek alleen een elektrisch signaal door te geven).
Heb zelf onderstaande linkjes in mijn Github staan als issue om te onderzoeken want wil zelf een soortgelijk iets realiseren. Op dit moment via de Google koppeling lees ik al uit waar ik ben, wat mijn telefoon aan batterij heeft en of deze aan het laden is maar dat zegt niet altijd alles want sla ook weleens een nacht over (lader ligt bij het bed)

Leesvoer:
https://selfhostedhome.co...detection-home-assistant/

Draadje @ Reddit
https://www.reddit.com/r/...ection_in_home_assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
NoFate schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

lijkt idd allemaal goed wat je gedaan hebt, maar kijk eens naar deze link, is makkelijker dan de handleiding van HA zelf

https://www.smarthomebegi...stant-for-home-assistant/
Top! Het werkt nu! Thanks!

Al staat voor mijn gevoel alles hetzelfde. Wat ik anders gedaan heb:

- Eerst de action aangemaakt via https://console.actions.google.com

- Nu ook "information for listing your Action in the Actions directory" ingevuld

- En daarna pas (via https://console.cloud.google.com) het project wat met het maken van de action is aangemaakt geopend en de HomeGraph API ingeschakeld

- Dan een API key maken

En toen werkte het wel.
Ik heb dus altijd de andere volgorde aangehouden (Nieuw project via https://console.cloud.google.com en dat project selecteren wanneer ik een actie aanmaakte via https://console.cloud.google.com)
Eigenlijk is dat de manier die hier geadviseerd wordt https://www.home-assistan...-the-request_sync-service

Het lijkt er op dat de volgorde uitmaakt. Misschien heeft iemand er wat aan.

@NoFate thanks voor de tip :-D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Voor de inrichting van je home automation moet je jezelf wel duidelijk stellen waarvoor je het gebruikt. Zelf kies ik er bewust voor om mijn lampen en overige sensoren zoveel mogelijk van elkaar te scheiden en in Home Assistant bijelkaar laten brengen. Dus voor mijn lampen kies ik voor de Tradfri hub en de overige sensoren hangen op dit moment aan de Xiaomi/Aqara gateway. Wil geen single point of failure in mijn setup.

Met name de lampen wil ik los van Home Assistant ook kunnen bedienen via een app (en daarnaast nog met remote/dimmer), mocht opeens het Tradfri component (tijdelijk) begeven. Voor de overige sensoren is de beschikbaarheid voor mij niet zo belangrijk, zijn toch meer nice to haves op dit moment.

En wat is een vendor lockin, als je weet dat er alternatieven zijn om de eventuele gateway/hub te vervangen. Nu ervaar ik het als gebruiksgemak om snel lampen/sensoren toe te voegen aan mijn setup.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit

Het tweede is het kijken of mijn (Windows) tablet in gebruik is. Iets softwarematigs in deze is daarbij een mogelijke oplossing, maar ik weet niet of daar tooltjes voor bestaan (monitoring via wifi gebruik lijkt mij in ieder geval absoluut niet betrouwbaar). Een andere oplossing waar ik aan zat te denken is gebruik maken van het feit dat mijn tablet altijd op dezelfde plek staat. Zodoende zat ik eraan te denken om een NFC tag erop te plakken en dan een reader onder het hout waar die op staat. Maar daarbij vraag ik me af of NFC dan nog werkt (door hout van ~1 cm dik). en positionering zal dan vermoed ik ook essentieel worden (maar wellicht dat er weer readers zijn die je kunt aanpassen om de draad/spoel langer te maken of iets dergelijks).
Je zou ook de human body sensor kunnen gebruiken om te kijken of je nog in bed ligt. Wellicht kan je hier ook iets mee: https://diyfuturism.com/i...ection-in-home-assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

ik gebruik CC2531 Zigbee, en die was niet sterk genoeg voor 1 verdieping omlaag en ca. 10 meter verder een xiaomi deur sensor te detecteren. => oplossing hiervoor is een extra stick.
Ik zie niet in de een conbee of een elelabs dit wel gaan kunnen, blijft allemaal 2.4GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 15:00
Ik heb de CC2531 en ook een CC2530 (met externe antenne) maar beiden zijn helaas minder goed qua bereik dan de Xiaomi Gateway. Een optie zou nog kunnen zijn om ze tegelijk op verschillende locaties te gebruiken waarbij 1 dan als coordinator en 1 als router fungeert, maar ik heb er al genoeg tijd aan gespendeerd en ga terug naar de Gateway (die werkt prima, ik wilde alleen liever een oplossing zonder hub).

Maar de zigbee2mqtt software an sich werkt super.

[ Voor 58% gewijzigd door DeadMetal op 25-10-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
lubbertkramer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:45:
[...]

Na de update naar 0.80.2 gekoppeld en gelijk op Nederlands ingesteld en werkt. Alle apparaten zijn zichtbaar in Google Home, kun je daar ook weer aan kamers koppelen en dergelijke.
mijn apperaten zijn ook zichtbaar, maar wat bedoel je met ingesteld in NL, heb je in Home assistant dan gewoon NL naamgevingen gemaakt aan je entitys of gewerkt met aliassen?

en kan je dan die alias efftectief aanspreken via google home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
DeadMetal schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:15:
Ik heb de CC2531 en ook een CC2530 (met externe antenne) maar beiden zijn helaas minder goed qua bereik dan de Xiaomi Gateway. Een optie zou nog kunnen zijn om ze tegelijk op verschillende locaties te gebruiken waarbij 1 dan als coordinator en 1 als router fungeert, maar ik heb er al genoeg tijd aan gespendeerd en ga terug naar de Gateway (die werkt prima, ik wilde alleen liever een oplossing zonder hub).

Maar de zigbee2mqtt software an sich werkt super.
Mocht je een van de sticks wegdoen, heb ik interesse. Ben zojuist opnieuw begonnen met HA, hopelijk werkt het systeem dan wel goed. Als het dan nog niet goed werkt ligt het aan de Elelabs stick of aan de RPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier die een koppeling met Wunderlist heeft weten te maken om zo met een automation een taak aan te maken, bij voorkeur gekoppeld aan 't specifiek persoon binnen de Wunderlist lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan wellicht voor je bed presence ook een smart plug gebruiken met stroommeter en meten of je telefoon in de oplader zit. Weet niet of dit werkbaar is voor je. Voor je tablet Kun je wellicht iets met mqtt bouwen? Indien het scherm niet gelocked is een topic subscribe doet? (Just thinking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
martinvdm schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:28:
[...]

Je kan wellicht voor je bed presence ook een smart plug gebruiken met stroommeter en meten of je telefoon in de oplader zit. Weet niet of dit werkbaar is voor je. Voor je tablet Kun je wellicht iets met mqtt bouwen? Indien het scherm niet gelocked is een topic subscribe doet? (Just thinking)
Ik kwam zojuist dit project tegen op GitHub m.b.t. Windows & MQTT: https://github.com/KjetilSv/Win10As . Een snelle Google tocht geeft als uitkomst dat het monitoren van lock/unlock vrij eenvoudig moet zijn dus dat kan ik zelf even toevoegen. Will be continued.

'Slapen'/In bed monitoren via telefoon (opladen) is voor mij geen optie omdat ik die oplaad als die leeg is, dus niet perse 's nachts en daarnaast heb ik een USB stopcontact daarvoor, dus een power plug ertussen gaat niet. Hiervoor ga ik denk ik dus de oplossing die @lubbertkramer poste proberen. Wat ik zo snel zag moet je op AliExpress die onderdelen voor onder de €10 kunnen bestellen. Dus dan wil ik nog wel een gokje wagen of ik dat met mijn twee linkerhanden voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
martinvdm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Ik vermoed dat je /docker/mosquitto/config/ niet de goede rechten heeft, iig geen schrijfrechten. Ik zou middels chmod en chown de rechten eens goed zetten. Hangt ook af onder welke user je docker draait.
Als test heb ik alle mappen en files binnen de docker map op 777 gezet en ook chown: roy:roy en root:root geprobeerd op alle mappen en files. Wat kan ik verder nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chic schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Als test heb ik alle mappen en files binnen de docker map op 777 gezet en ook chown: roy:roy en root:root geprobeerd op alle mappen en files. Wat kan ik verder nog proberen?
Gebruik je wel de image van toke? Zie hier een soortgelijk issue: https://github.com/toke/docker-mosquitto/issues/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chic Nou heb ik geen verstand van docker, maar deze lijn uit de post van @martinvdm doet mij vermoeden dat een en ander Read Only gemapped wordt? Zou je dat niet 'rw' willen hebben?

Volumes:

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 25-10-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 18:21
Wie heeft een tip om de juiste thermometer te vinden voor mijn sauna. Ik gebruik nu de xiaomi aqara thermometer. Maar die gaat maar tot 60 graden. Ik zoek er een die tot 90 gaat. Ik kan dan daarmee in notificatie instellen wanneer de sauna op temperatuur is.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Je zou aan een DIY oplossing kunnen denken: een Si7021 sensor in combinatie met een ESP, bijvoorbeeld de ESP8266. Beide zijn tot 85°C operationeel volgens de specs.
Ik zou dan wel de ESP in een waterdichte behuizing inbouwen en alleen de temperatuursensor blootgesteld laten.

[ Voor 10% gewijzigd door sloth op 25-10-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 11:22
Een DS18B20 sensor gaat tot +125C. En werkt ook samen met een ESP8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:03:
@Chic Nou heb ik geen verstand van docker, maar deze lijn uit de post van @martinvdm doet mij vermoeden dat een en ander Read Only gemapped wordt? Zou je dat niet 'rw' willen hebben?

Volumes:
Nee mijn regel is de config folder mapping idd in RO. De melding van @Chic komt af van de log folder.
/docker/mosquitto/log/mosquitto.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
NoFate schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

mijn apperaten zijn ook zichtbaar, maar wat bedoel je met ingesteld in NL, heb je in Home assistant dan gewoon NL naamgevingen gemaakt aan je entitys of gewerkt met aliassen?

en kan je dan die alias efftectief aanspreken via google home?
In HASS gebruik ik sowieso al Lamp_Eetkamertafel als benaming, met de friendly name maak ik die ook uitspreekbaar. Op dit moment heb ik alles zichtbaar in de GH app en kun je je apparaten aan kamers koppelen, dus bv de eetkamertafel lamp koppelen aan de kamer eetkamer waarna GH de lampen aan/uit kan doen met het commando "zet de lampen van de eetkamer aan". Ik heb nog geen acties of dergelijke opgezet door tijdsgebrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Inmiddels antwoord gekregen van Elelabs, komt er op neer dat ze zeggen dat voor hun alles goed werkt en succes ermee.

Ben nu aan het orienteren voor de zigbee2mqtt oplossing. Dus een CC2531 kopen en de custom firmware erop te zetten. Mensen die hier goede ervaring mee hebben? Las dat er mensen beter bereik hadden met Xiaomi hub. Die wil ik echter liever niet aanschaffen omdat ik er slechte verhalen over lees, en dan zou ik ook de Tradfri hub moeten aanschaffen. Laat ik nu net van de Hubs af willen.

Ook zou ik nog de HUSBZB-1 kunnen proberen, zodat ik Z-Wave en Zigbee met één stick kan gebruiken, maar daarbij wordt aangegeven dat het vooral een Z-Wave stick is.

Kortom, wie heeft er goede ervaringen met een device zonder de Xiaomi, Tradfri, Hue hubs te gebruiken? Waarbij de Aqara devices die niet binary zijn ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:29:
Inmiddels antwoord gekregen van Elelabs, komt er op neer dat ze zeggen dat voor hun alles goed werkt en succes ermee.

Ben nu aan het orienteren voor de zigbee2mqtt oplossing. Dus een CC2531 kopen en de custom firmware erop te zetten. Mensen die hier goede ervaring mee hebben? Las dat er mensen beter bereik hadden met Xiaomi hub. Die wil ik echter liever niet aanschaffen omdat ik er slechte verhalen over lees, en dan zou ik ook de Tradfri hub moeten aanschaffen. Laat ik nu net van de Hubs af willen.

Ook zou ik nog de HUSBZB-1 kunnen proberen, zodat ik Z-Wave en Zigbee met één stick kan gebruiken, maar daarbij wordt aangegeven dat het vooral een Z-Wave stick is.

Kortom, wie heeft er goede ervaringen met een device zonder de Xiaomi, Tradfri, Hue hubs te gebruiken? Waarbij de Aqara devices die niet binary zijn ook werken.
Raspbee/Conbee in combinatie met Deconz -> https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices ?

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 26-10-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Daarbij is Tradfri nog niet supported. Bij Zigbee2MQTT wel zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:36:
[...]

Daarbij is Tradfri nog niet supported. Bij Zigbee2MQTT wel zag ik.
Wat is er van de Tradfri nog niet supported dan, hier zowel tradfri lampen als plugs gekoppeld en een ikea remote (die grijze) (en de motion sensor is ook ondersteund)

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 26-10-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thoit schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:29:

Ik wil hier ook naar toe maar ben nog niet uit de keuze. Deconz, zigbee2mqtt, HUSBZB1, EleLabs en vergeet ook ZiGate niet. In ieder geval lees ik juist dat de veelal cc2531 minder ontvangst heeft dan de Xiaomi hub zelf en je dus ook met zigbee routers aan de slag moet. Wellicht is de cc2530 een optie, die schijnt verder te komen maar wat lastiger te programmeren te zijn. Deconz verneeem ik ook wel goede verhalen maar zit dan wel weer een interface / docker tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
lubbertkramer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Wat is er van de Tradfri nog niet supported dan, hier zowel tradfri lampen als plugs gekoppeld en een ikea remote (die grijze) (en de motion sensor is ook ondersteund)
Volgens de pagina die jij stuurde: https://github.com/dresde...nz-rest-plugin/issues/779

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Plug is ondersteund, dat gaat over de nieuwe afstandsbediening die je nu bij de plug kunt kopen als je de link naar het issue leest maar dat is een kwestie van tijd (niet lang gezien de snelheid @ deconz ontwikkelingen) plug zelf staat als ondersteund op de pagina :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tSITsvK5gMjceLtzOuil54fb/medium.png

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 26-10-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
lubbertkramer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

Plug is ondersteund, dat gaat over de nieuwe afstandsbediening die je nu bij de plug kunt kopen als je de link naar het issue leest maar dat is een kwestie van tijd (niet lang gezien de snelheid @ deconz ontwikkelingen) plug zelf staat als ondersteund op de pagina :)

[Afbeelding]
Heb je toevallig ook de Cube en Body sensor werkende? Indien dat eenvoudig toe te voegen is, ga ik deze stick proberen. Jammer van de Elelabs stick..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

Heb je toevallig ook de Cube en Body sensor werkende? Indien dat eenvoudig toe te voegen is, ga ik deze stick proberen. Jammer van de Elelabs stick..
Jazeker, heb meerdere zaken van Xiaomi aan Deconz hangen, contact sensoren, motion sensoren, enkele/dubbele (remote) schakelaars, temp sensoren, knoppen en de cube. Op dit moment een 50 xiaomi devices gekoppeld aan deconz naast ikea/hue spullen :) Meer Tweakers hebben dit waaronder @JBS die ook in dit topic actief is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QKO7s7oG5hr3qqxfJT8kJpTs/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pU1KoinkdLX8uaOjm4a9r7e7/medium.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Body Sensor werkt hier wel i.c.m. DeCONZ.
Cube heb ik ook liggen, maar bij gebrek aan use case nog niet gekoppeld.

Zou wel moeten kunnen.
https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Heb hem maar besteld, voordeel van de stick is dat hij uit Duitsland komt en er morgen al kan zijn. De andere oplossing zou via China gaan, en moet ik weer weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 22:27
Thoit schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:21:
Heb hem maar besteld, voordeel van de stick is dat hij uit Duitsland komt en er morgen al kan zijn. De andere oplossing zou via China gaan, en moet ik weer weken wachten.
Welke heb je dan besteld? De Raspbee of Conbee? Of zijn die hetzelfde en is de één in stickvorm en kan de andere direct op de Pi aangesloten worden.

Ik ben zelf ook nog zoekende naar one stick to rule them all, dus lees graag mee naar de bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Frank!in schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:47:
[...]

Welke heb je dan besteld? De Raspbee of Conbee? Of zijn die hetzelfde en is de één in stickvorm en kan de andere direct op de Pi aangesloten worden.

Ik ben zelf ook nog zoekende naar one stick to rule them all, dus lees graag mee naar de bevindingen.
Beide werken ze met deconz, de conbee is een USB stick die je bijna overal in kunt steken en de Raspbee is om op de RPI te prikken (daardoor dus niets extern buiten de RPI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 08:22
Is er iemand die ervaring heeft met beide modules? (Raspbee & Conbee)
Ik ben namelijk benieuwd of er een verschil zit in het bereik van de modules..

Voor het prijsverschil hoef ik het niet te laten. Ik ben op zoek naar een universele manier om alle verschillende merken aan te sturen, zonder hiervoor meerdere sticks, gateway of acces points te installeren door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Frank!in schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:47:
[...]

De Conbee. Wil binnenkort overstappen van de RPI naar een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
dustyrick schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:54:
Is er iemand die ervaring heeft met beide modules? (Raspbee & Conbee)
Ik ben namelijk benieuwd of er een verschil zit in het bereik van de modules..

Voor het prijsverschil hoef ik het niet te laten. Ik ben op zoek naar een universele manier om alle verschillende merken aan te sturen, zonder hiervoor meerdere sticks, gateway of acces points te installeren door het huis.
Als je het alleen op een RPI wil draaien maakt het niet veel uit, wil je op een RPI beginnen maar later naar een NUC/NAS dan is de Conbee de beste optie. Volgens mij zit er verder qua bereik etc geen verschil tussen beide en hebben ze dezelfde functionaliteiten vanuit de Deconz software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Raspbee doet 't hier prima vanuit 't TV-meubel op de BG aan de achterkant tot in de voortuin en op zolder op de 2e etage.
Bovendien is zigbee een mesh-netwerk, dus met een lamp of plug ertussen kun je makkelijk je bereik vergroten.

Van de Raspbee is nog een premium variant, mocht je twijfelen aan het bereik.
Zorg wel voor een goede voeding (2-2,5A) voor je Pi, met te weinig voeding krijg je raar gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:50

dof

Wat betreft de vraag of je voor je Zigbee devices ofwel de Xiaomi gateway (en evt Tradfri & Hue gateways), ofwel Conbee/Raspbee ofwel Zigbee2Mqtt moet gebruiken is m.i. een lastige. Elke heeft z'n voor- en nadelen.

Zelf heb ik nog de Xiaomi gateway in gebruik en deels overgezet naar Zigbee2Mqtt op CC2531 device en routers ook op CC2531 (simpel met usb adapter). Zie de wiki

Voordeel is m.i. dat de CC2531 goedkoop (~5 €) en relatief makkelijk te flashen zijn (zowel als Zigbee2Mqtt coordinator als Zigbee routers), geen commercieel product is en er een actieve community is.

Nadeel is dat de CC2531 een simpele pcb antenne heeft (device ook een klein ding) en daardoor minder bereik dan de Xiaomi Gateway (relatief groot ding). En het nog volop in ontwikkeling is (maar dat is ook weer interessant).

Wat betreft bereik: ook de Xiaomi GW dekt niet m'n hele huis (4 verdiepingen met betonnen vloeren) en ik moet sowieso routers gebruiken. Ik heb niet zoveel devices die als Zigbee router kunnen werken dus ik wil de CC2531's zo veel mogelijk daarvoor inzetten. De CC2531 's zijn klein, goedkoop en dus handig.

Enfin, my 0,02 € :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
lubbertkramer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

In HASS gebruik ik sowieso al Lamp_Eetkamertafel als benaming, met de friendly name maak ik die ook uitspreekbaar. Op dit moment heb ik alles zichtbaar in de GH app en kun je je apparaten aan kamers koppelen, dus bv de eetkamertafel lamp koppelen aan de kamer eetkamer waarna GH de lampen aan/uit kan doen met het commando "zet de lampen van de eetkamer aan". Ik heb nog geen acties of dergelijke opgezet door tijdsgebrek
ah, ik gebruik aliasses ipv friendly name, nuja , ik werk wel niet met switchen, eerder scripts en cover entitys ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
lubbertkramer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Kan je hierbij ook vanuit HA de kleurtemperatuur veranderen of de lampen dimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
sloth schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Kan je hierbij ook vanuit HA de kleurtemperatuur veranderen of de lampen dimmen?
Met de Elelabs stick kan dat iig wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
sloth schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Ja, helderheid en warmte kun je regelen. Kleur vast ook wel maar ik heb geen Ikea kleurlampen (werkt bij mijn strips/lampen van Hue/Lifx/Gledopto etc wel).

Voorbeeld float lamp van Ikea:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KI9PJ89sBBdumvz1QdoDcKBD/full.png

ik werk met scenes, hierdoor is de lamp op een x helderheid en dergelijke op bepaalde tijden
#**********************************************************
#* TOILET - OVERDAG
- name: toilet_dag
entities:
light.lamp_toilet:
state: on
brightness: 200

#* TOILET - AVOND
- name: toilet_avond
entities:
light.lamp_toilet:
brightness: 150

#* TOILET - NACHT
- name: toilet_nacht
entities:
light.lamp_toilet:
brightness: 75
en de automation voor als de schakelaar aangeklikt is:
#* TOILET switch_toilet
- id: '100'
alias: switch_toilet
trigger:
platform: event
event_type: deconz_event
event_data:
id: switch_toilet
event: 1002
action:
#- service: timer.start
# entity_id: timer.switch_toilet
- service: scene.turn_on
data_template:
entity_id: >-
{% if now().hour >= 0 and now().hour < 6 and is_state("light.lamp_toilet", "off") %}
scene.toilet_nacht
{% elif now().hour >= 6 and now().hour < 18 and is_state("light.lamp_toilet", "off") %}
scene.toilet_dag
{% elif now().hour >= 18 and now().hour < 24 and is_state("light.lamp_toilet", "off") %}
scene.toilet_avond
{% elif is_state("light.lamp_toilet", "on") %}
scene.toilet_uit
{% endif %}

[ Voor 70% gewijzigd door lubbertkramer op 26-10-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
Na twee dagen aanprutsen heb ik mede dankzij jullie hulp mijn RFXcom en Zwave devices in hass.io gekregen.

Helaas stuit ik nu al de hele middag tegen een nieuw probleem aan.
Ik wil mijn apparaten uiteindelijk kunnen bedienen in de home app.

Toen ik alleen RFXcom apparaten in hass.io had, kon ik deze makkelijk bedienen via de homekit component.

Helaas krijg ik mijn Zwave devices niet in de home app en tot mijn grote frustratie verdwijnen de RFXcom lichten en de home assistant bridge na 2 minuten ook uit de home app.

op de site van home assistant staat dat ik deze code moet toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example for Z-Wave
homekit:
  auto_start: False

automation:
  - alias: 'Start HomeKit'
    trigger:
      - platform: event
        event_type: zwave.network_ready
        event_type: zwave.network_complete
        event_type: zwave.network_complete_some_dead
    action:
      - service: homekit.start

Maar dan komt in de UI van hass.io de 6 cijferige code niet tevoorschijn.
Het lijkt alsof mijn zwave mesh nooit ready is.
In mijn lijst van zwave devices zie ik trouwens: "Unknown Node 10 Level" staan en ik heb geen idee wat dat is. Er staat praktisch altijd "onbereikbaar (probe)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:14:
[...]

Jazeker, heb meerdere zaken van Xiaomi aan Deconz hangen, contact sensoren, motion sensoren, enkele/dubbele (remote) schakelaars, temp sensoren, knoppen en de cube. Op dit moment een 50 xiaomi devices gekoppeld aan deconz naast ikea/hue spullen :) Meer Tweakers hebben dit waaronder @JBS die ook in dit topic actief is :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt. Let hierbij op dat sommige devices niet in de Phoscon app getoond worden, maar wel degelijk events naar HASS sturen. Concreet voorbeeld hiervan is de Xiaomi Aqara Vibration Sensor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0L0uTGL.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
lolgast schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:54:
@Cyw00d
Ik gebruik een custom component voor de iPhone, iphone_detect. Die zorgt ervoor dat het stukken beter werkt met je iPhone
https://github.com/koen01...e_tracker/iphonedetect.py

En verder:
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
@lolgast gebruik je dit custom component nog steeds?

Het lijkt erop dat ik na de update van 0.8x issues ermee heb.

Volgende error krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Error doing job: Future exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/config/custom_components/device_tracker/iphonedetect.py", line 92, in update
    host.update(see)
  File "/config/custom_components/device_tracker/iphonedetect.py", line 75, in update
    if self.detectiphone():
  File "/config/custom_components/device_tracker/iphonedetect.py", line 56, in detectiphone
    output = subprocess.check_output('arp -na', shell=True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 336, in check_output
    **kwargs).stdout
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 403, in run
    with Popen(*popenargs, **kwargs) as process:
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 709, in __init__
    restore_signals, start_new_session)
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 1279, in _execute_child
    os.close(errpipe_write)
OSError: [Errno 9] Bad file descriptor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand 't al eens meegemaakt dat de RaspBee op een Raspberry Pi 3b+ niet herkend wordt? Wat ik al geprobeerd heb:

- HASS.io opnieuw geïnstalleerd voor een schone omgeving, maar helaas.
- Vervolgens de RaspBee op een andere 3b+ geprikt (daar draait geen HASS.io op maar Raspbian) en daar gewoon de firmware kunnen updaten via SSH, dus de RaspBee werd herkend.
- De RaspBee terug op de andere 3b+ (waarop HASS.io draait) maar helaas niet herkend.
- SD kaartje (met HASS.io) en de RaspBee vervolgens verhuisd naar de andere 3b+ (waarop de RaspBee eerder dus wel herkend werd met Raspbian), maar helaas, wordt niet herkend.

Phoscon blijft maar aangeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PCJaxw0.png

Op beide RPi's 'dtoverlay=pi3-disable-bt' met een lege regel daaronder toegevoegd aan de config.txt.
Erg merkwaardig. Al meerdere malen deze opstelling geïnstalleerd, maar nu voor het eerst deze problemen.
Iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 26-10-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Je zou ook iets kunnen proberen met Force Sensitive Resistor (https://www.aliexpress.co...r-FSR408/32675137908.html)
Dit in combinatie met een ESP8266 en MQTT zal wel zeker moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:39:
[...]

@lolgast gebruik je dit custom component nog steeds?

Het lijkt erop dat ik na de update van 0.8x issues ermee heb.

Volgende error krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Error doing job: Future exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/config/custom_components/device_tracker/iphonedetect.py", line 92, in update
    host.update(see)
  File "/config/custom_components/device_tracker/iphonedetect.py", line 75, in update
    if self.detectiphone():
  File "/config/custom_components/device_tracker/iphonedetect.py", line 56, in detectiphone
    output = subprocess.check_output('arp -na', shell=True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 336, in check_output
    **kwargs).stdout
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 403, in run
    with Popen(*popenargs, **kwargs) as process:
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 709, in __init__
    restore_signals, start_new_session)
  File "/usr/local/lib/python3.6/subprocess.py", line 1279, in _execute_child
    os.close(errpipe_write)
OSError: \[Errno 9] Bad file descriptor
Bekend probleem, wordt opgelost in 0.80.4 / 0.81 (en ik vermoed dat het 0.81 wordt). Heeft te maken met een wijziging in de ping sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

Bekend probleem, wordt opgelost in 0.80.4 / 0.81 (en ik vermoed dat het 0.81 wordt). Heeft te maken met een wijziging in de ping sensor.
Dat denk ik ook.
https://rc--home-assistan...log/2018/10/22/release-81

Pagina: 1 ... 72 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.